Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.853.345 views

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:27
onlinaius schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:32:
Welke (extra) demping raden jullie aan bij bevestiging op beugels op de buitenmuur?

Ik wil deze dan graag van tevoren bestellen zodat ze klaar liggen zodra het Quatt belieft om een installatieafspraak te maken.

Ook zorg ik dat er een vuilfilter klaarligt.

Verder nog zaken die jullie aanraden bij installatie?
Deze:
https://www.mijnklimaatsh...soft-rubber-draad-m8.html
en deze:
https://www.mijnklimaatsh...l-10x10x1cm-per-stuk.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlmL6QomRYMIWJ6HHxbrhTcP9W8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PkDMEh7Oe8nf48VqwAr6xlvj.jpg?f=user_large

Hier dus goede ervaring mee.
Achteraf had ik misschien nog speciale trillingsdempende pluggen willen gebruiken. Heeft misschien niet heel veel nut, maar alles is meegenomen toch?
https://www.mijnklimaatsh...nde-wandplug-m8-4-st.html

• HBO88
shufflev schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:39:
moet zeggen dat wij ook bepaalde toon horen 's nachts. Geen echte brom maar meer een zoem. Heb er (nog) geen demping tussen zitten. Welke trildempers heb je geplaatst? Was dit makkelijk achteraf te doen?

[...]
Tja als je er goed bij kan valt het wel mee. Wel dopsleutelsetje met verlengstukje nodig. dempers losschroeven, met een stukje hout quatt beetje omhoog wippen en dan stuk voor stuk omwisselen. De demper rechts achter bij de leidingen is lastiger, omdat je daardoor minder speling hebt om hem omhoog te wippen.

Het geluid/gezoem is afhankelijk van welke frequentie hij draait. soms hoor je hem snachts amper, als hij dan iets harder draait resoneert het best wel. Je zou eigenlijk bepaalde toeren van de quatt willen blacklisten.

• HBO88
zverdier schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:41:
[...]

Ben bang dat wij 7m3 gas en 27kw verspeeld hebben🥲
Hoe dan? zit de terugslagklep verkeerd om gemonteerd ofzo? vandaag 8kWh verbruikt.
Met 400W heb ik hier ongeveer 29 graden bij de radiator in de woonkamer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vskj4JBqiO3I4LGqSJ5DSPM9AZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuxeO0Mz2Txo32fu9lLrNB02.jpg?f=fotoalbum_large

• shufflev
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-08-2023
Heb ik gedaan net maar zie nog weinig verschil. Grafiek is nog te klein want is paar min geleden maar cv slaat dus meteen aan en blijft ook aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtrqTttSIDq07iNlqNHLoh1rfNY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7ICLlRqc1ltH1YCXXoKbYYZr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0F19zt4jcle3IaayLjHa2eqT-uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9Bh7JEyRLoqPMJY7HEPyLGW.jpg?f=fotoalbum_large
Gerardwaz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:59:
[...]

Zet de keteltemperatuur eens op 50 graden en kijk wat er dan gebeurt, hij staat enorm te pendelen.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:25
Hoe is je CV aangesloten op de AAN/UIT dus rechts van de CiC of op de OpenTherm onderop, waar de warmtepomp en thermostaat zelf ook is aangesloten? Vermoedelijk hebben ze je kW's verkeerd ingevuld waardoor de CiC denkt dat ie het huis niet alleen kan opwarmen maar altijd de CV erbij nodig heeft.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:21
shufflev schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:51:
Heb ik gedaan net maar zie nog weinig verschil. Grafiek is nog te klein want is paar min geleden maar cv slaat dus meteen aan en blijft ook aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Is de ketel modulerend aangesloten? En kijk het even aan, een paar minuten is wat weinig.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerardwaz op 01-02-2023 22:59 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• shufflev
medu80 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:55:
Hoe is je CV aangesloten op de AAN/UIT dus rechts van de CiC of op de OpenTherm onderop, waar de warmtepomp en thermostaat zelf ook is aangesloten? Vermoedelijk hebben ze je kW's verkeerd ingevuld waardoor de CiC denkt dat ie het huis niet alleen kan opwarmen maar altijd de CV erbij nodig heeft.
Gewoon onderop dus modulerend. Wat bedoel je met kw’s verkeerd ingevuld? Is dat een instelling die zij in de app fout hebben staan?

• medu80
HBO88 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:36:
[...]

Hoe dan? zit de terugslagklep verkeerd om gemonteerd ofzo? vandaag 8kWh verbruikt.
Met 400W heb ik hier ongeveer 29 graden bij de radiator in de woonkamer.[Afbeelding]
Het is eigenlijk ook wel raar dat de Quatt werkt met een thermostaat en dat je niet zelf een aanvoertemperatuur kan bepalen. Ik kan mijn huis met deze temperaturen warm houden met rond de 26 graden aanvoer misschien 27 maar dan blijft het hier rond de 20 graden. Maar soms wordt het hier door zon of iets dergelijks eventjes 20.3, gaat de Quatt uit, blijft uit totdat het volgens de Lyric weer ergens rond de 19.66 is, gaat weer heel rustig aan, zeg maar rond de 39Hz. Blijft op deze frequentie draaien, de vloer is dat als weer een graad of zo afgekoeld en het duurt lang voordat ie weer op temperatuur is.

Ik hoop echt dat ze wat meer instel mogelijkheden gaan inbouwen, want zo kost het me handen vol geld. Een Quatt die maar draait en draait en na 3 uur er nog niet achter is dat er geen 0.1 graad per uur bijkomt. Dan kan ie toch even op 72 of 79 draaien, zorg dat de woonkamer op temperatuur is, ga dan moduleren.

• medu80
shufflev schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:00:
[...]

Gewoon onderop dus modulerend. Wat bedoel je met kw’s verkeerd ingevuld? Is dat een instelling die zij in de app fout hebben staan?
Ja, ze stellen een bepaalde kW waarde in. Ik weet niet precies of dit geld bij 0 graden of -10. Stel ze hebben 6kW ingevuld. Dat houd in dat je huis bij (0 of -10) dat nodig heeft. De Quatt berekent dat ie dat niet gaat halen, dus vraagt ie "hulp" aan de CV om die 6kW te bereiken. Via de AWS servers kun je uitlezen hoeveel hij maximaal kan produceren bij een bepaalde buitentemperatuur. Bij 6 graden is dat ongeveer 5.9kw.

• medu80
[...]

Ik heb hetzelfde gehad, toen heb ik gewoon de CV afgekoppeld. Dus van de CiC afgeschroefd.

• Gerardwaz
medu80 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:01:
[...]

Het is eigenlijk ook wel raar dat de Quatt werkt met een thermostaat en dat je niet zelf een aanvoertemperatuur kan bepalen. Ik kan mijn huis met deze temperaturen warm houden met rond de 26 graden aanvoer misschien 27 maar dan blijft het hier rond de 20 graden. Maar soms wordt het hier door zon of iets dergelijks eventjes 20.3, gaat de Quatt uit, blijft uit totdat het volgens de Lyric weer ergens rond de 19.66 is, gaat weer heel rustig aan, zeg maar rond de 39Hz. Blijft op deze frequentie draaien, de vloer is dat als weer een graad of zo afgekoeld en het duurt lang voordat ie weer op temperatuur is.

Ik hoop echt dat ze wat meer instel mogelijkheden gaan inbouwen, want zo kost het me handen vol geld. Een Quatt die maar draait en draait en na 3 uur er nog niet achter is dat er geen 0.1 graad per uur bijkomt. Dan kan ie toch even op 72 of 79 draaien, zorg dat de woonkamer op temperatuur is, ga dan moduleren.
Dat probleem heb ik ook, kamer is op temperatuur maar hij gaat steeds harder draaien. Verlaag ik de temperatuur met 0.5 graad en na een paar minuten weer 0.5 omhoog dan werkt het wel.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• medu80
ZveenT schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:45:
[...]

Ik ga dit ook proberen. In ochtend is er altijd een relatief hoge energievraag waardoor de CV standaard aanspringt tussen ca 07 en 09u. Misschien als ik de thermostaat (iSense) al zo instel dat ik om 0530 de nachttemperatuur al +1 graden instel dit opwarmen met de wp zal gebeuren. Nacht temp is hier 17.5 graden.

Die 2u is eigenlijk ons enige gasverbruik nog wat ik zie op de meter. Dit is overigens voor douchen en cv. En zo af en toe voor afspoelen pan na koken, maa verder niks
Met de huidige buitentemperaturen heb je over de nacht een x aantal kWh's nodig. Stel dat dit 4kW is, met huidige prijsplafond is dat dus €1,60, een uurtje volgas stoken met je CV of stel dat ie op minimaal draait, bij een laaglast van rond de 7 a 8kW zit je dus ongeveer op 1m3, wat dus €1,45 kost en de Quatt draait dat lekker maximaal mee. Want dat doet ie, iets met saamhorigheid, kost je 1,85 voor dat ene uurtje je temperatuur gauw opschroeven. Dit is hoe ik het reken, het kan anders zijn in jouw woning, groter, kleiner, beter geïsoleerd of gewoon een houten schuur. Ik weet het niet. Hier staat ie 24 uur per dag op 20 graden, ik had altijd 19.5, maar de Lyric laat de temperatuur zakken naar 19.12 voordat Quatt weer iets doet.

• medu80
Gerardwaz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:06:
[...]

Dat probleem heb ik ook, kamer is op temperatuur maar hij gaat steeds harder draaien. Verlaag ik de temperatuur met 0.5 graad en na een paar minuten weer 0.5 omhoog dan werkt het wel.
Welke thermostaat heb je dan?

• Gerardwaz
medu80 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:10:
[...]

Welke thermostaat heb je dan?
Lyric t6

• medu80
Tip van de dag. Je hoeft niet aan de Lyric te zitten. Klik op opslaan in de Quatt App bij de prijzen voor energie. Quatt herstart met een lager toerental. Zolang je laag-last op je Lyric uit hebt staan. Hoe weet je trouwens dat het op temperatuur is. De Lyric toont 20 graden tussen de 19.7x en 20.2x.

[ Voor 12% gewijzigd door medu80 op 01-02-2023 23:16 ]

• Gerardwaz
medu80 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:15:
[...]

Tip van de dag. Je hoeft niet aan de Lyric te zitten. Klik op opslaan in de Quatt App bij de prijzen voor energie. Quatt herstart met een lager toerental. Zolang je laag-last op je Lyric uit hebt staan.
Ga ik morgen even testen, thanks.

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:52
Jacktm schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:19:
Hier hetzelfde gedrag. Ik heb weliswaar een Nest thermostaat en ben nog aan het monitoren. Draait vanaf maandag middag maar zodra de thermostaat (al is het maar een halve graad) warmte vraagt, dan springt de CV bij. Gasverbruik lijkt iets minder ca. 1,5m3 vandaag. En 6 kWh voor de WP. Aanvoertemp van de WP, meet tussen 28 en 31,5 maar kan dat niet de warmte vanuit de CV zijn?

Wilde dus overwegen om een Lyric aan te schaffen, maar lees een vergelijkbare situatie.
Ben benieuwd hoe de Nest is aangesloten en ingesteld bij jouw. Afgelopen weekend bij mij thuis ook de Nest weer terug gehangen en aangesloten. Ondanks diverse instellingen proberen kreeg ik het in huis niet warm. Uiteindelijk de T6 van Honeywell weer aangesloten en nu weer draaien zonder problemen. Thermostaat op 18,5 graad continu en huis weer warm.

• Gerardwaz
[...]

Je kan ook even kijken naar de tarieven, heb zelf € 0.30 voor stroom en € 1.45 voor gas ingevuld en gasverbruik is 0.1 kub per dag.

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
HBO88 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:36:
[...]

Met 400W heb ik hier ongeveer 29 graden bij de radiator in de woonkamer.[Afbeelding]
Het enige zinnige wat ik kan zeggen dat de fan continu draaid vanaf de montage afgelopen maandag middag en de temperatuur van de aanvoer van de pomp Max 22oC is ik ken één maal een defrost gezien er er loopt condens onderuit de unit

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:07
geerttttt schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:57:
[...]

We hebben een redelijk groot vrijstaand huis. Gebouwd in 2010, dus ook vrij nieuw, maar vooral in de bovenverdieping niet perfect geïsoleerd. Zal te maken hebben met de vele dakkapelletjes die we hebben.

Ook geen WTW of überhaupt centrale ventilatie aanwezig.

Beneden is de hele verdieping volledig verwarmd met alleen vloerverwarming. Mijn verbruik heeft in het verleden rond 1800m3 gezeten maar afgelopen jaar was 1250m3 ( nu de kinderen geen baby meer zijn en er we verwarmen tot 19-20 graden de hele dag.)

Dus tja, wat is dan genoeg?
Ok, dan is het al een hele zware uitdaging met de dubbele Quatt.

Heel eerlijk gezegd zou ik gaan voor een hybride opstelling met de enkele versie. Dan kan de wamtepomp de lichte last pakken en met de CV ketel kan je netjes het gasdeel van het prijsplafond gebruiken wanneer die goedkoper draait. Het geld dat je bespaart kan je beter steken in (extra) zonnepanelen en isoleren waar nuttig om die warmtepomp te helpen.

Even simpel voorgerekend:
De CV ketel stookt voor 0,145 per kWh binnen prijsplafond van 1200 m3 (1,45 / 10)
De Warmtepomp stookt bij redelijk weer (COP 5) voor 0,08 per kWh (0,40 / 5)
Bij minder goed weer gaat de COP naar 3 of lager en stook je dus voor minstens 0,14 per kWh.
Dat gaat veel duurder worden zodra je door het prijsplafond maximum van 2900 kWh heen gaat.

Die tweede Quatt is dus heel erg moeilijk terug te verdienen aangezien hij alleen nodig is met weer waarbij hij niet zuiniger stookt dan een goed ingeregelde CV ketel.

[ Voor 19% gewijzigd door netappie op 02-02-2023 07:37 ]

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:31
Jacktm schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:19:
Hier hetzelfde gedrag. Ik heb weliswaar een Nest thermostaat en ben nog aan het monitoren. Draait vanaf maandag middag maar zodra de thermostaat (al is het maar een halve graad) warmte vraagt, dan springt de CV bij. Gasverbruik lijkt iets minder ca. 1,5m3 vandaag. En 6 kWh voor de WP. Aanvoertemp van de WP, meet tussen 28 en 31,5 maar kan dat niet de warmte vanuit de CV zijn?

Wilde dus overwegen om een Lyric aan te schaffen, maar lees een vergelijkbare situatie.
Hier precies hetzelfde gedrags met de Nest thermostaat. CV stookt altijd mee bij het begin maar ik zie de Quatt ook niet moduleert maar altijd boven de 1xxx watt draait.

Ik twijfel ook aan een Lyric als vervanging voor de Nest maar als ik het lees van meerdere personen heeft dit dus niet het effect wat ik ermee wil halen.

• HBO88
Zijn er nog geen tweakers die zelf een thermostaat hebben gemaakt? Ik zie meerdere filmpjes over maken van een OpenTherm thermostaat met een ESP

Of bijvoorbeeld zoiets:
https://diyless.com/product/opentherm-thermostat

[ Voor 23% gewijzigd door HBO88 op 02-02-2023 07:50 ]

• netappie
Spykie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:01:
[...]

Wat genoeg is, is lastig. Maar 4kw gaat te weinig zijn.
Er zijn verschillende berekeningen, maar je kan het eigenlijk beter gewoon meten.
Als je energieleverancier geen mooi overzicht heeft kan je zelf ook meten.

Bijvoorbeeld een P1 meter (homewizard of iets vergelijkbaars) kan je het gasverbruik per 5 minuten tonen.
Door dit x12 doet weet je het actuele verbruik in m3 per uur. Doe dit x 10 voor een grove schatting van de kWh behoefte op dat moment.

Een CV ketel kan vaak heel snel bijverwarmen en dat is prettig als je geen zin hebt om de hele nacht een huis warm te houden. Die woning verlies namelijk meer warmte naarmate het temperatuurverschil met buiten groter is. Bovendien kan je zo zonder nadenken de thermostaat uit zetten als je even de deur uit bent.

Maar met alleen een kleine warmtepomp ga je met al met moeite het energieverlies compenseren en kan je dus uren wachten tot het warm is. Je zou eventueel bij kunnen verwarmen met infrarood voor de snelheid (COP 1) , maar dat is peperduur voor een hele woning. Leuk voor het ontbijt of je kantoortje zodat de CV niet aan springt, maar erg pijnlijk voor 100+ m2 woning tegen de huidige energieprijzen.

Als je een hele grove schatting wilt, dan zou ik aanhouden dat je minstens 1 kW aan warmtepomp vermogen nodig hebt per 100 m3 gas die je jaarlijks gemiddeld met een goed ingeregelde CV ketel verstookt. Dat is dan inclusief bad/douche water. Dus met naisoleren kan je de warmtepomp prijs aardig drukken, en als je altijd de hele dag thuis bent, dan zijn zonnepanelen echt een super rendabele investering met zo'n ding.

• netappie
HBO88 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:41:
Zijn er nog geen tweakers die zelf een thermostaat hebben gemaakt? Ik zie meerdere filmpjes over maken van een OpenTherm thermostaat met een ESP

Of bijvoorbeeld zoiets:
https://diyless.com/product/opentherm-thermostat
Opentherm is niet zo moeilijk qua protocol, maar een goede modulatie berekening maken des te meer. Die is nodig om te voorkomen dat de HR ketel te hard gaat stoken en daardoor energie verspilt.

En meestal is een zelfbouw product op basis van een NUC ook iets met meer stroomverbruik dan een ver doorontwikkelde slimme thermostaat. Dat telt ook wel aan in een jaar. Dus als je doel is om kosten te besparen zou ik gewoon iets kant en klaar kopen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 19:06
prakka schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:34:
[...]

Hier precies hetzelfde gedrags met de Nest thermostaat. CV stookt altijd mee bij het begin maar ik zie de Quatt ook niet moduleert maar altijd boven de 1xxx watt draait.

Ik twijfel ook aan een Lyric als vervanging voor de Nest maar als ik het lees van meerdere personen heeft dit dus niet het effect wat ik ermee wil halen.
Dit lijkt me toch typisch iets dat Quatt dient op te lossen, ipv dat gebruikers zelf gaan experimenteren met thermostaten, thermostaat instellingen of zelfs ongedocumenteerde API settings.

Het apparaat werkt blijkbaar nog niet geheel als zou moeten, en daar moeten ze mee aan de slag. Ik begrijp niks van hun communicatie. Is er op hun eigen website een forum oid waar ze zelf op dit soort issues reageren en een soort roadmap, FAQ, en of publiek ticket systeem hebben?

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08-2025
medu80 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Dat vind ik wel knap. Hier 60m2 vloerverwarming met een Robot LTV 6 groeps, 2x een T33 op zolder maar aanvoer van 30 graden en daarmee wordt het hier echt niet warm. Ding draait al de hele dag op 1.2kWh, retour van de vloer komt nooit hoger als een graad of 25 a 26, die laatste bij alleen als ik alle radiatoren dichtdraai en puur de vloerverdeler aan heb.
Op sommige dagen werkt het dan wel, ben er nog niet achter waarom. Het is vandaag ook nog eens 3 graden terwijl tijdje geleden het de hele dag vroor.

Ik zit er aan te denken om een pomploze verdeler aan te schaffen, maar dan gaat al het water door de vloer en weinig door de radiatoren. Iemand ervaring met combi pomploze verdeler + radiatoren.
Ik heb toevallig deze opzet Medu80. Had eerst zoneverdeling over 2 groepen met 2 verschillende thermostaten (BG vloerverwarming en eerste/tweede etage radiatoren). Nu draait het hele systeem op 1 thermostaat, Lyric t6 en het werkt to nu toe prima. Uiteraard worden de radiatoren alleen warmer als je warmtevraag op BG hebt en kan je nu niet de radiatoren op deze etages los regelen. Ik heb overigens mijn oude thermostaat op de eerste etage laten hangen (wel afgekoppeld van ketel) en hoop dat er in de toekomst ene oplossing geboden kan worden. Iets met een master/slave thermostaat.

• netappie
prakka schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:34:
[...]

Zo te zien hebben ze softwarematig nog wat te doen:
https://support.quatt.io/...op-een-slimme-thermostaat

Meestal kunnen warmtepompen niet moduleren. Dat is gewoon aan of uit met 1 vast vermogen en de COP bepaalt de effectieve warmte. Dus stel dat die Quatt 1500W gebruikt en de COP is 3, dan komt er 4500W warmte uit. Maar met een hogere buitentemperatuur kan de COP bijvoorbeeld 4 worden voor 6000W opbrengst.

Het lastige is dus bepalen wanneer de CV ketel dit beter gaan doen op basis van de buitentemperatuur, de gevraagde aanvoertemperatuur, het vermogen en de kosten. En daar heeft iedere thermostaat fabrikant zo zijn eigen visie op.

Als ik het zo lees zou ik altijd even kijken of die CV ketel wel juist ingesteld staat. Vanuit de fabriek hebben die aanvoertemperaturen voor slecht geïsoleerde grote woningen. Met dubbel glas en een beetje fatsoenlijke dakisolatie van de afgelopen 30 jaar moet je altijd naar 60 graden kunnen.

En natuurlijk kijken of de radiatoren in balans zijn. Een kleine radiator die dicht bij de ketel staat kan een soort bypass worden van heet retourwater als hij niet waterzijdig ingeregeld is. Met een infrarood thermometer kan je eenvoudig de in en uit temperaturen vergelijken op de aansluitingen. Je kan met de knop bovenop knijpen (bijvoorbeeld halfopen) en dan een uurtje wachten en verder fijn afstellen als er geen regelbaar voetventiel aan zit. Eerst de radiator met de hoogste retourtemperatuur en dan de rest. Als alles in balans staat kan je de minimale CV pomp snelhed nog verlagen totdat je retourtemperatuur overal maximaal 0,8x de aanvoertemperatuur in graden Celcius is. Dan gaat die CV zuiniger stoken en is de Quatt ook niet alleen maar warm water aan het rondpompen via 1 radiator.

[ Voor 12% gewijzigd door netappie op 02-02-2023 08:45 ]

• shufflev
Gerardwaz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:55:
[...]

Is de ketel modulerend aangesloten? En kijk het even aan, een paar minuten is wat weinig.
Zie hier de twee verschillen. Gisteren dus rond 22:15 de keteltemperatuur aangepast naar 55. Tot 00u bleef cv ondersteunen met gas. Rond 00u de tarieven in de quatt app opnieuw opgeslagen met als resultaat vandaag geen gasverbruik (maar wel een quatt die van 00-07 aan heeft gestaan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x14B59nd39h3gHZsWxvLVwELGlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmwEayFU0ZLNnKG0sc3fDQxb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLmEcrHgT4iQjh9JPqteEQdsaTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/me4ZjykfJXZP0PC92mr29RlD.jpg?f=fotoalbum_large

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08-2025
Notaname schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:24:
Kunnen mensen welke een muurbevestiging aan de gevel hebben iets zeggen over het geluid welke de Quatt evt doorgeeft door de spouwmuur heen? Dus niet het ventilatorgeluid aan de buitenzijde.
Hoor je binnen een brom of iets dergelijks?
Tot nu toe weinig last van een brom of geluiden van de quatt. Heb geen silentmode aan staan en werkt prima. Ik slaap overigens ene meter of 5 van de quatt af (schuin dak) en heb geen last van geluid. :z

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:37:
[...]

Meestal kunnen warmtepompen niet moduleren. Dat is gewoon aan of uit met 1 vast vermogen en de COP bepaalt de effectieve warmte. Dus stel dat die Quatt 1500W gebruikt en de COP is 3, dan komt er 4500W warmte uit. Maar met een hogere buitentemperatuur kan de COP bijvoorbeeld 4 worden voor 6000W opbrengst.
uh... (moderne) warmtepompen kunnen JUIST heel erg goed moduleren. :S
ze kunnen 350W gebruiken met een compressorsnelheid 10Hz (bijv), maar ook 90Hz draaien met bijv 2800W.
Dat wordt bepaald adhv buitentemperatuur en gevraagde watertemperatuur.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• netappie
paQ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:57:
[...]

uh... (moderne) warmtepompen kunnen JUIST heel erg goed moduleren. :S
ze kunnen 350W gebruiken met een compressorsnelheid 10Hz (bijv), maar ook 90Hz draaien met bijv 2800W.
Dat wordt bepaald adhv buitentemperatuur en gevraagde watertemperatuur.
Ja, maar een modulerende warmtepomp is meestal duurder om te maken, en met een vermogen van grofweg 4kW heeft dat weinig zin.

Een modulerende CV ketel heeft meestal een ondergrens van 5 a 6 kW en gaat voor sanitair water naar 24kW tot 35 kW. Voor verwamen is het meestal intern begrensd tot zo'n 75% van dat vermogen voor een hoger rendement.

Maar simpel gezegd komt een warmtepomp beter tot zijn recht bij hogere buitentemperaturen waarbij je aan een laag vermogen door een hoge COP voldoende hebt en die CV ketel toch alleen maar staat te pendelen.

• medu80
shufflev schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:40:
[...]

Zie hier de twee verschillen. Gisteren dus rond 22:15 de keteltemperatuur aangepast naar 55. Tot 00u bleef cv ondersteunen met gas. Rond 00u de tarieven in de quatt app opnieuw opgeslagen met als resultaat vandaag geen gasverbruik (maar wel een quatt die van 00-07 aan heeft gestaan)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is toch goed? Of mis ik iets. Een warmtepomp hoort lange runs te maken, het beste is je kamer/woning opwarmen en dat je warmtepomp dan net zoveel warmte genereert als dat je huis verliest. Dan behoud je de hele dag dezelfde temperatuur. Dat ie bij jou uiteindelijk uit gaat, dat heb ik in een eerdere post aangegeven, hij zou in prinicipe een marge moeten hebben waarbij die in een lage Hz doordraait.

Welke prijzen heb je ingevuld?

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:06:
[...]

Ja, maar een modulerende warmtepomp is meestal duurder om te maken, en met een vermogen van grofweg 4kW heeft dat weinig zin.
:S

Een Quatt moduleert toch net zo goed?
zie plaatjes van @shufflev 3 posts boven je.

Ik vraag me af of je nog wel een aan/uit warmtepomp kunt kopen zonder je suf te zoeken en niet bij een zwembadpompje uit te komen.

• medu80
[...]

Ik zou me even verdiepen in warmtepompen, de nieuwe generatie kan juist zeer goed moduleren. De Quatt moduleert van 30 tot aan 90Hz. >:)

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-01 12:04
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:06:
[...]

Een modulerende CV ketel heeft meestal een ondergrens van 5 a 6 kW en gaat voor sanitair water naar 24kW tot 35 kW. Voor verwamen is het meestal intern begrensd tot zo'n 75% van dat vermogen voor een hoger rendement.

Maar simpel gezegd komt een warmtepomp beter tot zijn recht bij hogere buitentemperaturen waarbij je aan een laag vermogen door een hoge COP voldoende hebt en die CV ketel toch alleen maar staat te pendelen.
Ook bij 4kw heeft dat natuurlijk wel zin omdat je de WP kiest op wat je nodig hebt voor je woning. Als je dus met 4kw uit kan (bij -5/-10) dan wil je toch wel graag dat die goed terug kan moduleren als het richting de 0/10gr gaat. De kracht van een WP is ook juist dat die zo goed kan moduleren en daardoor zo effectief/zuinig mogelijk aan kan blijven staan.

Ik ben geen expert op het WP gebied maar volgens mij is een WP die niet kan moduleren tegenwoordig wel een heel oud of goedkoop ding?

Edit: we buitelen over elkaar heen om hetzelfde te zeggen, maar de boodschap is wel duidelijk zo denk ik. _O-

[ Voor 4% gewijzigd door Evanrvb op 02-02-2023 09:14 ]

• netappie
paQ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:09:
[...]

:S

Een Quatt moduleert toch net zo goed?
zie plaatjes van @shufflev 3 posts boven je.

Ik vraag me af of je nog wel een aan/uit warmtepomp kunt kopen zonder je suf te zoeken en niet bij een zwembadpompje uit te komen.
Daar zie ik alleen de hoofdaansluiting, maar zou heel goed kunnen dat ze toch een modulerende compressor hebben gekozen. Overigens zijn er zat warmtepompen niet modulerend. Hele bouwmarkten staan er vol mee in de zomer.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-01 12:04
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Daar zie ik alleen de hoofdaansluiting, maar zou heel goed kunnen dat ze toch een modulerende compressor hebben gekozen. Overigens zijn er zat warmtepompen niet modulerend. Hele bouwmarkten staan er vol mee in de zomer.
Tja warmtepomp is natuurlijk een verzamelwoord, maar we hebben het hier wel over warmtepompen voor het verwarmen van je huis en niet over zwembad pompjes of bouwmarkt airco's. Dat is appels met peren vergelijken. Ik mag hopen dat niemand zijn warmtepomp bij de bouwmarkt gaat halen om je huis te gaan verwarmen :P

• netappie
medu80 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:09:
[...]

Ik zou me even verdiepen in warmtepompen, de nieuwe generatie kan juist zeer goed moduleren. De Quatt moduleert van 30 tot aan 90Hz. >:)
Dat is wel fijn. Ik haak pas net aan in deze discussie na eerdere pogingen om ergens concrete specificaties te vinden van dit nieuwe product.

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Het opgenomen vermogen varieert, dus moduleert het ding.
Het een is het gevolg van het ander.

En geen idee welke warmtepompen je in de bouwmarkt naar refereert, anders dan al de aangehaalde zwembadpompjes van 3.5kW. (van bijv 425 euro)

• shufflev
medu80 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Dat is toch goed? Of mis ik iets. Een warmtepomp hoort lange runs te maken, het beste is je kamer/woning opwarmen en dat je warmtepomp dan net zoveel warmte genereert als dat je huis verliest. Dan behoud je de hele dag dezelfde temperatuur. Dat ie bij jou uiteindelijk uit gaat, dat heb ik in een eerdere post aangegeven, hij zou in prinicipe een marge moeten hebben waarbij die in een lage Hz doordraait.

Welke prijzen heb je ingevuld?
ja is ook goed hoor, vond het meer bijzonder dat er zoveel te tweaken valt wat meteen effect heeft op de quatt. Heb nu 30 cent / kWh en 1,45 per m3 opgegeven. Vanaf komende week naar dynamische tarieven, dan ga je voor elektra 's nachts naar gemiddeld 15 cent

• netappie
Evanrvb schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:13:
[...]

Ook bij 4kw heeft dat natuurlijk wel zin omdat je de WP kiest op wat je nodig hebt voor je woning. Als je dus met 4kw uit kan (bij -5/-10) dan wil je toch wel graag dat die goed terug kan moduleren als het richting de 0/10gr gaat. De kracht van een WP is ook juist dat die zo goed kan moduleren en daardoor zo effectief/zuinig mogelijk aan kan blijven staan.

Ik ben geen expert op het WP gebied maar volgens mij is een WP die niet kan moduleren tegenwoordig wel een heel oud of goedkoop ding?

Edit: we buitelen over elkaar heen om hetzelfde te zeggen, maar de boodschap is wel duidelijk zo denk ik. _O-
De grotere warmtepompen moduleren bijna allemaal, maar daar zit ook een prijskaartje aan.

Maar voor een heel huis met oude radiatoren is 4 kW gewoon niet zo veel. Een enkele radiator kon vroeger vaak al meer warmte afgeven (op 80/60). Maar inderdaad, zodra het slechts een beetje vraagt kan die modulerende compressor wel geld besparen.

• netappie
Evanrvb schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:18:
[...]

Tja warmtepomp is natuurlijk een verzamelwoord, maar we hebben het hier wel over warmtepompen voor het verwarmen van je huis en niet over zwembad pompjes of bouwmarkt airco's. Dat is appels met peren vergelijken. Ik mag hopen dat niemand zijn warmtepomp bij de bouwmarkt gaat halen om je huis te gaan verwarmen :P
Nou, voor 300 euro een bouwmarkt airco die ook verwarmt is wel een leuke deal. Daar kan geen subsidie tegenop en bijvoorbeeld in een huurwoning ga je ook niet investeren. Moet je wel de herrie op de koop toe nemen en ergens een gat in de muur hebben voor die slang.

Maar er zijn genoeg aan/uit warmtepompen verkocht met buitenunit en rommel was dat nou ook niet echt.

• paQ
  • Nu online
Sja ik moet nog steeds een voorbeeld zien van een niet modulerende wp hoor.

https://www.airco-webwink...oM7kKHQlOwRgaAmUREALw_wcB
zelfs die van 450 euro moduleert.

• netappie
paQ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:40:
Sja ik moet nog steeds een voorbeeld zien van een niet modulerende wp hoor.

https://www.airco-webwink...oM7kKHQlOwRgaAmUREALw_wcB
zelfs die van 450 euro moduleert.
Bijvoorbeeld een NIBE F470 . Niet aan te slepen voor de woningbouw, maar gewoon aan/uit .

Ja, goede airco's zullen altijd wel moduleren. Anders is het alsnog niet prettig omdat er geen vertraging in zit zoals met radiatoren en vloerverwarming/koeling

Hier een linkje naar een webshop met warmtepompen die niet moduleren. Lijkt mij dat dit geen goedkope troep is:
https://www.installerendo...-Modulerende+compressor=N

[ Voor 14% gewijzigd door netappie op 02-02-2023 10:04 ]

• olafmol
Dat verhaal op Quatt over "slimme thermostaten die niet geschikt zijn omdat ze een grillige warmtevraag hebben" is ook een beetje vreemd. Juist een OpenTherm thermostaat kan heel goed aangeven op welke minimale aanvoertemp ie denkt dat het huis snel genoeg warm wordt. Ja met een wp en vvw wil je langer en lager stoken dan met een CV ketel met radiatoren, maar die grillige vraag waar ze het over hebben is volgens mij de "Honeywell low load modus", dat is niet iets standaards oid.

Het probleem zit em imho veel meer in het conflict tussen de CiC en de thermostaat, wie is "de baas". Lijkt me dat de CiC dat gewoon moet zijn, die weet wat er allemaal aangesloten is en hoe de Quatt het beste kan draaien, de thermostaat moet gewoon aangeven hoe warm het nu is in de ruimte, en wat de gewenste temperatuur is, de rest mag de CiC uitvogelen.

• medu80
Volgens mij gebeurt dat ook. Als ik met de OTGW een CS stuur of het nu 1 is of 70. De Quatt bepaalt zelf hoe hard deze draait. Ik kan'm manueel niet op maximale Hz zetten. Alleen als ik de setpoint aanpas en een CS stuur gaat ie harder.
CS = vraag temperatuur voor aanvoer.

• netappie
geerttttt schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:57:
[...]

We hebben een redelijk groot vrijstaand huis. Gebouwd in 2010, dus ook vrij nieuw, maar vooral in de bovenverdieping niet perfect geïsoleerd. Zal te maken hebben met de vele dakkapelletjes die we hebben.

Ook geen WTW of überhaupt centrale ventilatie aanwezig.

Beneden is de hele verdieping volledig verwarmd met alleen vloerverwarming. Mijn verbruik heeft in het verleden rond 1800m3 gezeten maar afgelopen jaar was 1250m3 ( nu de kinderen geen baby meer zijn en er we verwarmen tot 19-20 graden de hele dag.)

Dus tja, wat is dan genoeg?
Ik zie net pas dat die 8 kW ipv 4 kW slechts 800 euro scheelt na subsidie. Is gewoon een no- brainer voor die meerprijs. Dat verschil haal je er altijd wel uit na 10 jaar gebruik.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:59
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Ik zie net pas dat die 8 kW ipv 4 kW slechts 800 euro scheelt na subsidie. Is gewoon een no- brainer voor die meerprijs. Dat verschil haal je er altijd wel uit na 10 jaar gebruik.
Niet volledig een no brainer. Veel gemeentes stellen een limiet aan het aantal buitenunits (meestal 2) dus als je al een airco hebt of deze later nog wilt kan de 4 KW een betere optie zijn.

Daarnaast heeft een setup met 2 units een grotere geluidsproductie, en mag je deze dus mogelijk helemaal niet plaatsen zonder de geluidsnormen te overschrijden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:51
Vraagje: ik kan mijn cv en sww deel los instellen. Geeft de Quatt een storing (oid), als je het cv deel “uit” zet? Op zich moet de Quatt dan alles zelf doen en springt de ketel sowieso niet bij (toch?). (Vooropgesteld dat het water min. al 18gr is).

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 19:38
marleybob schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Tot nu toe weinig last van een brom of geluiden van de quatt. Heb geen silentmode aan staan en werkt prima. Ik slaap overigens ene meter of 5 van de quatt af (schuin dak) en heb geen last van geluid. :z
Dank je. Ik ben er nml nogal huiverig voor dat de buren overlast krijgen. Prima mensen maar een ietwat zeurderige kinderen die slecht slapen. Zou jammer zijn als onze warmtepomp er de schuld van krijgt. Voorheen dachten ze dat het door onze router kwam. 8)7
Ik zal het aankijken wat voor materiaal er gebruikt wordt bij de ophanging en ander zoals een mede-tweaker schreef een kijken of er dempingsmatjes tussen kunnen.

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01 10:04
[...]

Was zelfs nog mooier:
Bij introductie in 2022 koste de Quatt (pre-orders) na subsidie slechts €1.599 voor het 4KW model
en €2.199 voor het 8KW model.
In september 2022 zijn de prijzen omhoog gegaan voor nieuwe pre-orders.
Quatt 4kW: €5.099,- ; subsidie: €2.700,- ; netto: €2.399,-
Quatt 8kW : €8.599,- ; subsidie €5.400,- ; netto: €3.199,-
De 8kW zou dan bijspringen bij hoge warmtevraag. (en eventueel voor warmwater/boiler kunnen dienen)
(Info QUATT:) De dubbele opstelling wordt begrensd op max 16A. In de praktijk betekent dit dat ze begrenzen op vermogen bij hoge watertemperaturen als het of erg warm is buiten (dan is er geen grote warmtevraag) of als het erg koud (<-10) is buiten (dan is het rendement laag waardoor inzet van ketel logischer is). (2x 4kW wordt nog niet geleverd, omdat de aansturing nog niet klaar is)

• netappie
onlinaius schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Niet volledig een no brainer. Veel gemeentes stellen een limiet aan het aantal buitenunits (meestal 2) dus als je al een airco hebt of deze later nog wilt kan de 4 KW een betere optie zijn.

Daarnaast heeft een setup met 2 units een grotere geluidsproductie, en mag je deze dus mogelijk helemaal niet plaatsen zonder de geluidsnormen te overschrijden.
Ik bedoelde natuurlijk financieel een no-brainer. Voor 800 euro kan je er moeilijk een miskoop aan doen.

Dat aantal units en geluidsnormen zijn het probleem van Quatt. Overigens in veel rijtjes huizen ook al een probleem om die superscherpe norm van 40 dB op de erfgrens te halen. Een gesprekje met je buren vooraf kan een hoop gedoe voorkomen.

• medu80
Notaname schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Dank je. Ik ben er nml nogal huiverig voor dat de buren overlast krijgen. Prima mensen maar een ietwat zeurderige kinderen die slecht slapen. Zou jammer zijn als onze warmtepomp er de schuld van krijgt. Voorheen dachten ze dat het door onze router kwam. 8)7
Ik zal het aankijken wat voor materiaal er gebruikt wordt bij de ophanging en ander zoals een mede-tweaker schreef een kijken of er dempingsmatjes tussen kunnen.
Aha, ik dacht al, waarom doe ik geen oog meer dicht. Ik slaap namelijk ook slecht, wil je je router alsjeblieft uitzetten na 22:00 :O

• prakka
[...]

Het lastige is dus bepalen wanneer de CV ketel dit beter gaan doen op basis van de buitentemperatuur, de gevraagde aanvoertemperatuur, het vermogen en de kosten. En daar heeft iedere thermostaat fabrikant zo zijn eigen visie op.

Als ik het zo lees zou ik altijd even kijken of die CV ketel wel juist ingesteld staat. Vanuit de fabriek hebben die aanvoertemperaturen voor slecht geïsoleerde grote woningen. Met dubbel glas en een beetje fatsoenlijke dakisolatie van de afgelopen 30 jaar moet je altijd naar 60 graden kunnen.

En natuurlijk kijken of de radiatoren in balans zijn. Een kleine radiator die dicht bij de ketel staat kan een soort bypass worden van heet retourwater als hij niet waterzijdig ingeregeld is. Met een infrarood thermometer kan je eenvoudig de in en uit temperaturen vergelijken op de aansluitingen. Je kan met de knop bovenop knijpen (bijvoorbeeld halfopen) en dan een uurtje wachten en verder fijn afstellen als er geen regelbaar voetventiel aan zit. Eerst de radiator met de hoogste retourtemperatuur en dan de rest. Als alles in balans staat kan je de minimale CV pomp snelhed nog verlagen totdat je retourtemperatuur overal maximaal 0,8x de aanvoertemperatuur in graden Celcius is. Dan gaat die CV zuiniger stoken en is de Quatt ook niet alleen maar warm water aan het rondpompen via 1 radiator.
Momenteel heb ik de ketel nu vastgezet om op zijn laagst mogelijke vermogen te stoken, dit omdat de quatt altijd de cv ketel gebruikt en de m3 gas oplopen.

Temperatuur heb ik nu via de nest op 35 gezet en de cv ketel zelf op 50 graden dit om niet over de grens te komen van 55 van de quatt.

Radiatoren zijn inderdaad ook afgesteld maar ook getest met een deel volledig open wat niet uitmaakt in gedrag.

Ik heb een ticket open bij Quatt over de nest hier zijn ze nu mee bezig, al lees ik terug dat de Lyric ook de cv meestookt. Ik vraag mij dan wel af of de quatt dan wel goed moduleert want dat werkt bij ons totaal niet.

• netappie
prakka schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Momenteel heb ik de ketel nu vastgezet om op zijn laagst mogelijke vermogen te stoken, dit omdat de quatt altijd de cv ketel gebruikt en de m3 gas oplopen.

Temperatuur heb ik nu via de nest op 35 gezet en de cv ketel zelf op 50 graden dit om niet over de grens te komen van 55 van de quatt.

Radiatoren zijn inderdaad ook afgesteld maar ook getest met een deel volledig open wat niet uitmaakt in gedrag.

Ik heb een ticket open bij Quatt over de nest hier zijn ze nu mee bezig, al lees ik terug dat de Lyric ook de cv meestookt. Ik vraag mij dan wel af of de quatt dan wel goed moduleert want dat werkt bij ons totaal niet.
De thermostaat geeft een setpoint door (gewenste aanvoertemperatuur) en een vermogen. De minimale en maximale waardes lezen ze meestal bij opstarten uit, dus je thermostaat even van de stroom af kan heel wat uit maken in het gedrag.

Op je ketel kan je ook de retourtemperatuur meten. Als die structueel hoog is (>80% aanvoertemperatuur), dan is verder waterzijdig inregelen of de pomp vertragen handig,

Het vermogen van de CV moet je niet te veel begrenzen. Dan heb je kans dat hij niet meer opstart. En juist voor even vlot opstoken is een CV ketel heel waardevol. Dan kan de ketel later starten en zet je de thermostaat ook met meer vertrouwen laag of uit. Rendement is vooral afhankelijk van de retourtemperatuur. Het hogere vermogen scheelt hooguit een paar procent voor de meestal maar zeer korte tijd dat het nodig is.

Je kan eventueel wel het opstart vermogen wat temperen zodat hij rustiger begint, maar ook dan kan je CV ketel problemen krijgen met opstarten door te weinig gas. Doe dat dus niet te extreem en test het opstarten een paar keer na aanpassen.

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Bijvoorbeeld een NIBE F470 . Niet aan te slepen voor de woningbouw, maar gewoon aan/uit .

Ja, goede airco's zullen altijd wel moduleren. Anders is het alsnog niet prettig omdat er geen vertraging in zit zoals met radiatoren en vloerverwarming/koeling

Hier een linkje naar een webshop met warmtepompen die niet moduleren. Lijkt mij dat dit geen goedkope troep is:
https://www.installerendo...-Modulerende+compressor=N
Je moet daar wel echt actief voor gaan zoeken met dergelijke behoorlijke specifieke producten.
Bijverwarming, kleine all-in oplossingen, WT installaties.

Als je er nu gewoon vanuit gaat dat elke splitairco en LW WP moduleert, dan wordt het een stuk eenvoudiger. ;)

• paQ
  • Nu online
[...]

In dat geval wordt je aanschaf al een probleem zodra de ladder tegen de muur gaat natuurlijk ;)
Als het huidige weerbeeld zo blijft als het nu is, zal hij iig stil opereren.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 02-02-2023 12:05 ]

• netappie
paQ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:53:
[...]

Je moet daar wel echt actief voor gaan zoeken met dergelijke behoorlijke specifieke producten.
Bijverwarming, kleine all-in oplossingen, WT installaties.

Als je er nu gewoon vanuit gaat dat elke splitairco en LW WP moduleert, dan wordt het een stuk eenvoudiger. ;)
Momenteel is voor elke warmtempomp die voor subsidie in aanmerking komt een wachtlijst. Modulerend of niet. Dus de productie van de aan/uit modellen gaat ook gewoon keihard door.

Niet elk project heeft de mogelijkheid om een buitenunit te plaatsen, bijvoorbeeld wegens de belachelijk strenge geluidsnorm of een beschermd aanzicht van het pand.

De beste levertijd die ik nu van de groothandel krijg is trouwens 8 weken (onder voorbehoud) op een hier wat minder bekend merk. Maar het meeste spul is 6 maanden of langer en soms niet eens meer dit kalenderjaar.

• onlinaius
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:17:
Dat aantal units en geluidsnormen zijn het probleem van Quatt.
Wettelijk gezien is dat een probleem van jou als consument. Ik had ook liever gezien dat de verantwoordelijkheid voor de geluidsnormen wettelijk gezien bij de installateur kwam te liggen, aangezien zij de expertise horen te hebben deze goed te berekenen, maar eerlijk gezegd denk ik dat je toch beter zelf je situatie kan doorrekenen.

Dan kun je uiteraard er nog steeds voor kiezen het risico te nemen om alsnog tot plaatsing over te gaan, maar Quatt draagt hierin geen (wettelijke) verantwoordelijkheid.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
mrdop schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:09:
Vraagje: ik kan mijn cv en sww deel los instellen. Geeft de Quatt een storing (oid), als je het cv deel “uit” zet? Op zich moet de Quatt dan alles zelf doen en springt de ketel sowieso niet bij (toch?). (Vooropgesteld dat het water min. al 18gr is).
Dat zou inderdaad moeten lukken, er hier al die de ketel fysiek hebben afgekoppeld / afgekoppeld hadden, en dat gaat goed, zo lang het water minimaal 18 graden is (wat me nog steeds een doorn in het oog is, ik begrijp werkelijk niet waar die 18 graden in vredesnaam voor nodig is, en het maakt de stap naar volledig elektrisch een stuk lastiger).

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Momenteel is voor elke warmtempomp die voor subsidie in aanmerking komt een wachtlijst. Modulerend of niet. Dus de productie van de aan/uit modellen gaat ook gewoon keihard door.

Niet elk project heeft de mogelijkheid om een buitenunit te plaatsen, bijvoorbeeld wegens de belachelijk strenge geluidsnorm of een beschermd aanzicht van het pand.

De beste levertijd die ik nu van de groothandel krijg is trouwens 8 weken (onder voorbehoud) op een hier wat minder bekend merk. Maar het meeste spul is 6 maanden of langer en soms niet eens meer dit kalenderjaar.
D'r zijn zat wp links en rechts op voorraad. Panasonic, LG, en vast veel andere merken ook.
Zit je gewenste merk / vermogen / uitvoering er niet bij, dan kun je ook prima in de rest van Europa terecht.
Snap ook eigenlijk niet wat al die zaken te maken hebben met een Quatt warmtepomp :?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 02-02-2023 12:15 ]

• netappie
onlinaius schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Wettelijk gezien is dat een probleem van jou als consument. Ik had ook liever gezien dat de verantwoordelijkheid voor de geluidsnormen wettelijk gezien bij de installateur kwam te liggen, aangezien zij de expertise horen te hebben deze goed te berekenen, maar eerlijk gezegd denk ik dat je toch beter zelf je situatie kan doorrekenen.

Dan kun je uiteraard er nog steeds voor kiezen het risico te nemen om alsnog tot plaatsing over te gaan, maar Quatt draagt hierin geen (wettelijke) verantwoordelijkheid.
Als consument sta je vrij sterk als Quatt de installatie niet volgens de normen doet. Uiteindelijk heb jij als woningeigenaar na installatie inderdaad de eindverantwoordelijkheid, maar je kan het niet voldoen aan de geluidsnormen gewoon als gebrek/wanprestatie zien die zij op moeten lossen.

Geen rechter die je daarin zal tegenspreken.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:51
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Als consument sta je vrij sterk als Quatt de installatie niet volgens de normen doet. Uiteindelijk heb jij als woningeigenaar na installatie inderdaad de eindverantwoordelijkheid, maar je kan het niet voldoen aan de geluidsnormen gewoon als gebrek/wanprestatie zien die zij op moeten lossen.

Zeker, echter art. 6.2 van de algemene voorwaarden (die we geaccepteerd hebben) zal Quatt zeker inroepen:
6.2. De Klant is verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van de (omgevings-)vergunningen, toestemmingen en goedkeuringen en voor het maken van de meldingen die noodzakelijk zijn voor de installatie en het gebruik van de Warmtepomp. Bij het ontbreken hiervan komen de risico’s en sancties geheel toe aan de Klant.

• netappie
paQ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:14:
[...]

D'r zijn zat wp links en rechts op voorraad. Panasonic, LG, en vast veel andere merken ook.
Zit je gewenste merk / vermogen / uitvoering er niet bij, dan kun je ook prima in de rest van Europa terecht.
Snap ook eigenlijk niet wat al die zaken te maken hebben met een Quatt warmtepomp :?
Ik bestel niet bij een buitenlandse groothandel. En als particulier moet je ook even opletten of een buitenlands apparaat wel onder de meldcode valt.

Maar modulerend zijn is zeker geen gegeven bij warmtepompen en Quatt deed lang nogal geheimzinnig over de specificaties. Met zo'n relatief laag vermogen zie ik moduleren zeker niet als vanzelfsprekend zonder keiharde specificaties.

• netappie
mrdop schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Zeker, echter art. 6.2 van de algemene voorwaarden (die we geaccepteerd hebben) zal Quatt zeker inroepen:
6.2. De Klant is verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van de (omgevings-)vergunningen, toestemmingen en goedkeuringen en voor het maken van de meldingen die noodzakelijk zijn voor de installatie en het gebruik van de Warmtepomp. Bij het ontbreken hiervan komen de risico’s en sancties geheel toe aan de Klant.
Vergunningen, toestemmingen en meldingen zijn wat anders dan bewust een wettelijke landelijke geluidsnorm overtreden. Tenzij Quatt vooraf meld dat die 40 dB niet gaat lukken natuurlijk. Dan moet je als woningeigenaar gewoon aan de bak voor toestemming of afzien van de koop.

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
De Quatt hoor je niet (beetje ruis) maar waarom hij draait is ook een raadsel, pomp aanvoer temp 11oC volgens mij is hij de vloer (huis) aan het koelen, ingestelde temperatuur 20 ruimte 20oC ? Ruimte op gas op temperatuur gebracht Gisteren een Ticket aangemaakt tot op heden geen reactie

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 20:31
zverdier schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:38:
De Quatt hoor je niet (beetje ruis) maar waarom hij draait is ook een raadsel, pomp aanvoer temp 11oC volgens mij is hij de vloer (huis) aan het koelen, ingestelde temperatuur 20 ruimte 20oC ? Ruimte op gas op temperatuur gebracht Gisteren een Ticket aangemaakt tot op heden geen reactie
dat de Quatt draait wanneer de ruimte op temperatuur is dat klopt wel. Het valt me op dat bij een lange run de temperatuur wordt bereikt van ingestelde temp + 0.5 voordat deze stopt. Dat is dan wel op een heel laag modulatie niveau.

Dat is vooral gunstig voor je COP. Wat mij betreft mag die temperatuur zelfs verder opgehoogd worden om meer ruimte te bieden voor laag modulatie niveau en daardoor hele lange runs.

Een afgekoelde ruimte opwarmen met een 4kw warmtepomp moet je eigenlijk zien te voorkomen en dat kan dus alleen als deze boven de ingestelde temp ook nog een beetje doordraait.

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:02
[...]

Ja, precies (het verschil was nog kleiner in het begin). Er werd ingeschat dat een 4kW voldoende zou zijn, maar voor deze meer prijs wacht ik liever nog even op de 8kW zodat ik wat over capaciteit heb. Nu toch nog een oud energie contract :)

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-01 22:59
de 8kw variant is bij quatt toch een 4kw + 4 kw? of komt daar nog een specifieke versie voor?

• ZveenT
  • Laatst online: 12:22
HaraldBou schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:11:
de 8kw variant is bij quatt toch een 4kw + 4 kw? of komt daar nog een specifieke versie voor?
`correct

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Ik bestel niet bij een buitenlandse groothandel. En als particulier moet je ook even opletten of een buitenlands apparaat wel onder de meldcode valt.

Maar modulerend zijn is zeker geen gegeven bij warmtepompen en Quatt deed lang nogal geheimzinnig over de specificaties. Met zo'n relatief laag vermogen zie ik moduleren zeker niet als vanzelfsprekend zonder keiharde specificaties.
Als je elk onjuist standpunt onderbouwt met weer een volgende, dan heeft een discussie geen zin :>

• olafmol
Kunnen we aub weer terug naar Quatt, ipv naar generieke warmtepompen discussie? Daar is volgens mij een ander topic voor :P

• Notaname
Nog een vraag,

Ik zie van velen van jullie statistiekjes mbt tot het functioneren van de Quatt en de cv installatie. Lees dat jullie zien dat de wp staat te 'pendelen' etc. Ik begrijp dat jullie dit uitlezen/beheren met Home Assistant en jullie energiegebruik dmv een slimme gas en elektrameter. Ik heb ook begrepen dat Quatt geen app heeft om dit voor de klanten inzichtelijk te maken of aan te passen?

Dus zonder HA en in het bezit zijnde van de ouderwetse analoge meters icm zonnepanelen kan ik niets monitoren en zien of mijn installatie optimaal werkt?

• ZveenT
Notaname schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:51:
Nog een vraag,

Ik zie van velen van jullie statistiekjes mbt tot het functioneren van de Quatt en de cv installatie. Lees dat jullie zien dat de wp staat te 'pendelen' etc. Ik begrijp dat jullie dit uitlezen/beheren met Home Assistant en jullie energiegebruik dmv een slimme gas en elektrameter. Ik heb ook begrepen dat Quatt geen app heeft om dit voor de klanten inzichtelijk te maken of aan te passen?

Dus zonder HA en in het bezit zijnde van de ouderwetse analoge meters icm zonnepanelen kan ik niets monitoren en zien of mijn installatie optimaal werkt?
Correct. Iedereen gebruikt nu HA of Energy App icm P1.

In de Quatt app is wel een tab met ' detailoverzicht ' . Maar dat is beschikbaar in een volgende update. Ik verwacht wel dat je daar dan alles kan zien wat relevant is. En misschien ook wel aanpassen..

• onlinaius
Nog een vraag,

Niet zo heel specifiek, maar ook zonder home assistant kun je wel wat monitoren. De makkelijke, goedkope optie is een slimme stekker / Shelly op / in het stopcontact en een temperatuursensor op de inkomende buis. Als je iets meer informatie wilt plak je ook nog een temperatuursensor op de retour.

Vrij ruwe data, maar pendelen kun je zelfs met alleen de slimme stekker al zien.

• netappie
paQ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Als je elk onjuist standpunt onderbouwt met weer een volgende, dan heeft een discussie geen zin :>
Heel simpel, als je een modulerende warmtepomp wilt kopen of verkopen, dan check je eerst de specificaties. Als die geheim zijn kan je er niet van uit gaan.

Inmiddels is mij duidelijk dat deze Quatt een inverter systeem heeft, maar nog steeds duidelijk niet wat het exact modulatie bereik is. Misschien willen ze wat vrijheid behouden voor alternatieve onderdelen bij schaarste of technische tuning voor zuinigheid.

En zo'n ding in het buitenland halen als particulier is leuk, maar vind maar eens een installateur die een elders gekocht apparaat voor je gaat installeren met garantie.

Er zijn trouwens modellen die je gewoon met behoud van subsidie uit België of Duitsland kan halen (als ze daar toevallig leverbaar zijn). Maar wel even checken bij het RVO als het typenummer in een ander land ook maar iets afwijkt. Zelf zou ik er niet aan beginnen ivm garantie. Is niet een pakketje dat je gratis met antwoordnummer bij een PostNL punt aflevert als het stuk is.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Bestellen uit het buitenland of een warmtepomp uit voorraad ophalen is bij Quatt niet aan de orde en hier dus offtopic :)

Warmtepomp buitenland kopen, installeren en subsidie
ISDE Subsidie Warmtepomp bij aanschaf in het buitenland.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 02-02-2023 15:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:23
onlinaius schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Niet zo heel specifiek, maar ook zonder home assistant kun je wel wat monitoren. De makkelijke, goedkope optie is een slimme stekker / Shelly op / in het stopcontact en een temperatuursensor op de inkomende buis. Als je iets meer informatie wilt plak je ook nog een temperatuursensor op de retour.

Vrij ruwe data, maar pendelen kun je zelfs met alleen de slimme stekker al zien.
Vraag; waar kan ik die temperatuur sensoren kopen of welke beveel je aan?

Ben gaan zoeken maar kan ze zo 1,2,3 niet vinden.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
[...]

een advies, zorg dat je een berekening maakt volgens de overheid tool, geeft deze groen licht kun je de berekening aan je buren laten zien met de opmerking dat het aan de wettelijke eisen voldoet.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• HBO88
Nog een vraag,

Als je inderdaad een slimme stekker (bijv. shelly) hebt, kun je het stroomverbruik al bijhouden en zien hoe vaak hij dus aan en uit gaat in de bijhorende app. Dat gebruik ik nu ook, enkel log ik het dan nog via Home Assistant.
omdat ik ouderwetse radiatoren heb, heb ik er fans op geplaatst. Van een andere tweaker een printje gekocht die deze dan volledig automatisch aanstuurt. Hier zitten ook de temperatuur sensoren bij die ik op de aanvoer en retourleiding van de radiator heb geplakt. Ook deze lees ik in Home Assistant, zodat je die temperaturen ook mooi kunt loggen.
Maar enkel een grafiekje van zo'n slim stopcontact (20 euro) zegt ook al een hoop.

• HBO88
[...]

Persoonlijk zou ik die andere dempers en matjes er gelijk onder zetten tijdens installatie. Is nog geen 15 euro bij elkaar en het scheelt echt wel.

• olafmol
Ik vind het idee van het “skippen” van bepaalde frequenties die relatief veel hoorbaar geluid produceren erg slim! Ik hoop dat Quatt hier meeleest, dat zou wel eens een gouden USP kunnen zijn. Ik merk dat NL al bij mijn airco buitenunit, dat ie op bepaalde lagere frequenties meer hoorbaar geluid produceert dan op iets hogere frequenties. Dat zal ws heel specifiek voor een situatie zijn, maar als je dat kunt instellen als “verboden frequenties” dan zou dat wel eens flink kunnen schelen in de decibel productie.

• MacD007
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Helaas is dit niet zo, Quatt plaatst de warmtepomp op de door jou aangewezen plek, je zou het geluidsaspect en de daaraan verbonden eisen in het koopkontract moeten opnemen wil je bij een rechter succes hebben. Ik verwacht dat Quatt dit niet zal doen.
Volgens de bouweisen (bouwbesluit) is de opdrachtgever de verantwoordelijke dat conform de bouwregelgeving het bouwwerk word uitgevoerd, bij een eigen verbouwing cq plaatsing van een warmtepomp ben jij dat in princiepe zelf (mits je het anders geregeld hebt). "stuk uit het betreffende deel van het bouwbesluit mbt het geluid " Deze regels in het Bouwbesluit (toelichting), en dus de regels over het bepalen
van het geluidsniveau, gelden voor een ieder die de installatie wil (laten) plaatsen" en verder " Als de installatie (of het bouwwerk waarvan de installatie deel uit maakt)
bouwergunningsplichtig is, zal richting bevoegd gezag aannemelijk moeten worden gemaakt dat
voldaan wordt aan de geluidseisen. Zoals in paragaaf 1 is aangegeven kan dit met de in deze
regelgeving gegeven bepalingsmethode (die een meetmethode op locatie is) of met akoestische
berekeningen of praktijkrichtlijnen. Bij vergunningsplichtige bouw is daarmee altijd sprake van een
rapportage die ter beoordeling wordt voorgelegd aan de gemeente. Hoewel het publiekrechtelijk
niet verplicht is, ligt in de rede dat initiatiefnemers ook bij niet-vergunningplichtige installaties een
rapportage (laten) opstellen om zich er zelf van te verzekeren dat wordt voldaan aan de
geluidseisen. Bij toezicht of handhaving achteraf door de gemeente, kan zo’n rapportage door de
initiatiefnemer worden ingebracht.
Ook kan de gemeente zelf achteraf metingen of berekeningen
uitvoeren. Het is aan gemeenten invulling te geven aan dit toezicht en handhaving. Dit geldt ook
voor de behandeling van klachten of verzoeken tot handhaven van bijvoorbeeld buren
. "

• Notaname
MacD007 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:37:
[...]

een advies, zorg dat je een berekening maakt volgens de overheid tool, geeft deze groen licht kun je de berekening aan je buren laten zien met de opmerking dat het aan de wettelijke eisen voldoet.
Ik snap je redenatie. Ik heb echter die tool bekeken en dat gaat me echt boven m'n pet. Wat ik niet snap, de nieuw gebouwde wijk in onze gemeente Koggenland is gasloos en daar staan de warmtepompen tegen de erfgrens aan op 50 cm van de achtergevel. Als je er 's avonds rond loopt dan is het een kabaal van jewelste in die wijk. Zouden er voor nieuw gebouwde huizen andere normen gelden?

• Notaname
HBO88 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:43:
[...]

Persoonlijk zou ik die andere dempers en matjes er gelijk onder zetten tijdens installatie. Is nog geen 15 euro bij elkaar en het scheelt echt wel.
Dank je, Ik denk een wijs advies. Zal eens spitten in voorgaande pagina's of ik de url terug kan terugvinden.

Gevonden! Hoop dat de dempers 15-35 kg de juiste zijn. Meen dat de Quatt 4kW 60 kg weegt dus moet lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door Notaname op 02-02-2023 17:19 . Reden: Toevoeging ]

• olafmol
Notaname schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:12:
[...]

Ik snap je redenatie. Ik heb echter die tool bekeken en dat gaat me echt boven m'n pet. Wat ik niet snap, de nieuw gebouwde wijk in onze gemeente Koggenland is gasloos en daar staan de warmtepompen tegen de erfgrens aan op 50 cm van de achtergevel. Als je er 's avonds rond loopt dan is het een kabaal van jewelste in die wijk. Zouden er voor nieuw gebouwde huizen andere normen gelden?
Nee, als je gaat klagen hebben ze daar een gigantisch probleem. En dat gaat nog veel erger worden de komende jaren. Ik schat in dat de overheid dus haast wel z'n eigen wetgeving moet gaan aanpassen als ze echt iedereen van het gas af willen hebben. Of ze dwingen iedereen naar het monopolistische warmtenet.

• MacD007
Nog een vraag,

hier kun je ook zien dat analoog niet altijd betekend dat het beter is, juist werken met Data (grafiekjes ed) is digital wel een heel stuk handiger, dat was vroeger zo en is nog steeds zo.
Overigens is de hoeveelheid beschikbare data van mn Gas wel afhankelijk van de versie van je slimme meter, t/m versie 4,x word namelijk het gas maar 1 keer per uur opgevraagd en zie je dus het verbruik ook maar per uur, vanaf versie 5.x word het gas per 5 min doorgegeven, hierdoor kun je dus bv ook het pendelen van een CV zien, wat bij de andere niet goed zichtbaar is.
de shelly kan dit wel voor je oplossen omdat deze niet werkt vanuit je slimme meter (die je dus niet hebt) maar mits juist geplaats zelf de metingen voor je doet. Overigens kun je ook in je groepenkast een meter van bv homewizard plaatsen die het zelfde kan doen, deze kan bv ook gekoppeld worden aan je zonnepanelen (kan overigens niet zamen, dan heb je twee nodig) kosten circa 100 euro excl. installatie (past overigens niet een een oude stoppenkast).

• MacD007
Notaname schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:12:
[...]

als je wilt wil ik je wel helpen, heb ik ook voor andere tweakers hier gedaan. stuur me maar een PM.

als dat een wijk is die voor 1-4-2021 is gebouwd is dat helaas gewoon legaal, pas na 1-4-2021 zijn deze nieuwe geluidseisen van toepassing. alles daarvoor mag blijkbaar, er waren toen nog geen specifieke geluidseisen voor buitenunits van WP en Airco's.

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Helaas is dit niet zo, Quatt plaatst de warmtepomp op de door jou aangewezen plek, je zou het geluidsaspect en de daaraan verbonden eisen in het koopkontract moeten opnemen wil je bij een rechter succes hebben. Ik verwacht dat Quatt dit niet zal doen.
Volgens de bouweisen (bouwbesluit) is de opdrachtgever de verantwoordelijke dat conform de bouwregelgeving het bouwwerk word uitgevoerd, bij een eigen verbouwing cq plaatsing van een warmtepomp ben jij dat in princiepe zelf (mits je het anders geregeld hebt). "stuk uit het betreffende deel van het bouwbesluit mbt het geluid " Deze regels in het Bouwbesluit (toelichting), en dus de regels over het bepalen
van het geluidsniveau, gelden voor een ieder die de installatie wil (laten) plaatsen" en verder " Als de installatie (of het bouwwerk waarvan de installatie deel uit maakt)
bouwergunningsplichtig is, zal richting bevoegd gezag aannemelijk moeten worden gemaakt dat
voldaan wordt aan de geluidseisen. Zoals in paragaaf 1 is aangegeven kan dit met de in deze
regelgeving gegeven bepalingsmethode (die een meetmethode op locatie is) of met akoestische
berekeningen of praktijkrichtlijnen. Bij vergunningsplichtige bouw is daarmee altijd sprake van een
rapportage die ter beoordeling wordt voorgelegd aan de gemeente. Hoewel het publiekrechtelijk
niet verplicht is, ligt in de rede dat initiatiefnemers ook bij niet-vergunningplichtige installaties een
rapportage (laten) opstellen om zich er zelf van te verzekeren dat wordt voldaan aan de
geluidseisen. Bij toezicht of handhaving achteraf door de gemeente, kan zo’n rapportage door de
initiatiefnemer worden ingebracht.
Ook kan de gemeente zelf achteraf metingen of berekeningen
uitvoeren. Het is aan gemeenten invulling te geven aan dit toezicht en handhaving. Dit geldt ook
voor de behandeling van klachten of verzoeken tot handhaven van bijvoorbeeld buren
. "
Dat is wel heel gemakkelijk afgedaan. De consument weet helemaal niks van het apparaat of de geluidsdruk/overlast. Dus als Quatt als ontwerper, verkoper en installateur niet minstens waarschuwt dat het geluid problemen gaat geven met de wetgeving, dan kan je de koop echt wel laten ontbinden. Als consument blijf je eindverantwoordelijk voor wat daar hangt, maar dat neemt niet weg dat je ook gewoon rechten hebt.

• MacD007
netappie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:33:
[...]

Dat is wel heel gemakkelijk afgedaan. De consument weet helemaal niks van het apparaat of de geluidsdruk/overlast. Dus als Quatt als ontwerper, verkoper en installateur niet minstens waarschuwt dat het geluid problemen gaat geven met de wetgeving, dan kan je de koop echt wel laten ontbinden. Als consument blijf je eindverantwoordelijk voor wat daar hangt, maar dat neemt niet weg dat je ook gewoon rechten hebt.
helaas is dat wel de wettelijke werkelijkheid, Quatt stelt dat ook in zijn algemeene voorwaarden, zie de post hierover.
Helaas is het kopen van een warmtepomp toch net is anders dan het kopen van een TV of kookpan, dus ook de eisen en verantwoordelijken zijn gezien het product hier anders.
Overigens heb je als consument wel mogelijkheden, bv het recht op voldoende geinformeerd te worden, echter mbt het bouwwetgeving ligt hier ook een haalplicht van de bouwer ten grondslag. Je moet dus bij Quatt de benodigde info en data opvragen. Quatt heeft echter geen invloed op de fysieke eigenschap van je huis en daaraan verbonden eigenschappen (bv afmetingen t.o. de erfgrens).

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:43:
[...]

helaas is dat wel de wettelijke werkelijkheid, Quatt stelt dat ook in zijn algemeene voorwaarden, zie de post hierover.
Helaas is het kopen van een warmtepomp toch net is anders dan het kopen van een TV of kookpan, dus ook de eisen en verantwoordelijken zijn gezien het product hier anders.
Overigens heb je als consument wel mogelijkheden, bv het recht op voldoende geinformeerd te worden, echter mbt het bouwwetgeving ligt hier ook een haalplicht van de bouwer ten grondslag. Je moet dus bij Quatt de benodigde info en data opvragen. Quatt heeft echter geen invloed op de fysieke eigenschap van je huis en daaraan verbonden eigenschappen (bv afmetingen t.o. de erfgrens).
Net even gecheckt. Quatt gaat keurig een berekening aanleveren van jouw situatie als je zo'n ding bestelt.:

"*Geluidsvermogen is niet hetzelfde als geluidsdruk. Geluidsdruk is afhankelijk van afstand (en demping door bijv. een schutting). Om van geluidsvermogen naar geluidsdruk te komen, is een berekening nodig van de situatie. Deze maken wij voor jou. Doordat de geluidsniveaus van de Quatt Hybrid erg laag zijn, voldoet de Quatt in bijna alle gevallen aan de wettelijke eisen. Als dit bij jou niet zo is, dan zullen we je dat uiteraard ook mededelen"

Als je als consument dan toch zo koppig bent om hun adviezen te negeren, dan zullen ze ongetwijfeld bewijs verzamelen dat je gewaarschuwd bent.

Overigens wel leuk dat ze (in ieder geval op papier) vrij lage waardes halen. De meeste van die apparaten maken een stuk meer geluid en dan kan het behoorlijk lastig worden met de gemiddelde eengezinswoning.

• onlinaius
berrieberrie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:20:
[...]

Vraag; waar kan ik die temperatuur sensoren kopen of welke beveel je aan?

Ben gaan zoeken maar kan ze zo 1,2,3 niet vinden.
Als je handmatig uitlezen voldoende vind / een paar keer de temperatuur checken voldoende vind:

- Als je heel toevallig al een pompschakelaar wilt kopen zou je die (tijdelijk) kunnen gebruiken.
- Je kunt heel provisorisch een (koorts)thermometer vastmaken op de buis.

In beide gevallen zorgen dat je een beetje om de contactpunten heen isoleert.

Wil je de temperatuur op afstand kunnen uitlezen / in grafiekvorm willen kunnen zien dan zou ik dat zelf doen met Tuya (Zigbee) sensoren. Even googlen op Tuya / Zigbee temperature sensor en je vind wel wat plekken. 1 plek waar je ze goed kunt krijgen is iets wat begint met ali ;)

Op de buis vast maken, hoeveelheid isolatiemateriaal er overheen en je kunt de temperatuur aardig uitlezen. Houd er wel rekening mee dat als je er lang gebruik van maakt de batterij leeg kan gaan, dus ik zou volledig inpurren afraden. De variant die ik heb doet het al meer dan een half jaar op een mini penlite, en geeft raar genoeg nog steeds 100% aan (wat ik uiteraard wel betwijfel).

• onlinaius
HBO88 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:40:

Maar enkel een grafiekje van zo'n slim stopcontact (20 euro) zegt ook al een hoop.
En dan is 20 euro al aan de hoge kant ingeschat, Action verkoopt ze voor 7,95, Lidl (Zigbee) voor 15,99.

Wel even controleren of ze stroomverbruik kunnen meten. Ik ben er nog niet bewust tegen gekomen die dat niet kunnen, maar je zult maar net zien dat degene die je koopt alleen op afstand kan worden aan en uitgezet.

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:09:
[...]

En dan is 20 euro al aan de hoge kant ingeschat, Action verkoopt ze voor 7,95, Lidl (Zigbee) voor 15,99.

Wel even controleren of ze stroomverbruik kunnen meten. Ik ben er nog niet bewust tegen gekomen die dat niet kunnen, maar je zult maar net zien dat degene die je koopt alleen op afstand kan worden aan en uitgezet.
Die hebben allen helaas een zeer grove resolutie. (5 min op Tuya netwerk)
De HW stekkers zijn duur, maar wel realtime.
Zeker ben ik niet, maar volgens mij hebben die van Shelly ook een redelijke resolutie.

[ Voor 78% gewijzigd door paQ op 02-02-2023 19:41 ]

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:01
Ze zijn hier sinds 9:30 bezig met de installatie. Helaas krijgen ze hem niet aan de praat. De Quatt komt niet door de flow-rate test heen. Registreert een flow-rate van 0. Iemand wellicht ook zoiets meegemaakt?

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:32:
[...]

Die hebben allen helaas een zeer grove resolutie. (5 min op Tuya netwerk)
De HW stekkers zijn duur, maar wel realtime.
Zeker ben ik niet, maar volgens mij hebben die van Shelly ook een redelijke resolutie.
Bedoel je dan het loggen, of het real time verbruik inzien? Real time verbruik update elke 5 a 10 seconden, maar de logfunctie in de Tuya app is inderdaad vrij beperkt (had ik nooit zo bij stil gestaan, omdat ik ze tot nu toe alleen gebruik voor automatiseren en dagelijks verbruik uitlezen).

Als je wat secuurder wilt loggen (en dat is om pendelen te detecteren waarschijnlijk wel nodig) lijk je dus inderdaad een andere manier van uitlezen nodig te hebben.

• ZveenT
TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:04:
Ze zijn hier sinds 9:30 bezig met de installatie. Helaas krijgen ze hem niet aan de praat. De Quatt komt niet door de flow-rate test heen. Registreert een flow-rate van 0. Iemand wellicht ook zoiets meegemaakt?
Pompt je cv?

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 17:44

RobertowNL

For your gear!

TZC-T1-FX schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:04:
Ja, hier hadden ze één van de afsluiters dicht staan O-)

• Jacktm
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-03-2023
Nidebo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:19:
[...]

Ben benieuwd hoe de Nest is aangesloten en ingesteld bij jouw. Afgelopen weekend bij mij thuis ook de Nest weer terug gehangen en aangesloten. Ondanks diverse instellingen proberen kreeg ik het in huis niet warm. Uiteindelijk de T6 van Honeywell weer aangesloten en nu weer draaien zonder problemen. Thermostaat op 18,5 graad continu en huis weer warm.
Bij mij was de Nest ingesteld op combiketel, verwarming met Opentherm, Bron Gas, levering vloerverwarming en voorloop 50°C en warmwater temperatuur op 60°C. Maar nog steeds zodra de Nest warmte vraagt springt de CV direct bij. Ik zal de voorloop ook eens instellen op 35 en de cv op 50. Iemand toevallig met de opwarmtijd met True Radiant
al geprobeerd?

• prakka
Jacktm schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:31:
[...]

Bij mij was de Nest ingesteld op combiketel, verwarming met Opentherm, Bron Gas, levering vloerverwarming en voorloop 50°C en warmwater temperatuur op 60°C. Maar nog steeds zodra de Nest warmte vraagt springt de CV direct bij. Ik zal de voorloop ook eens instellen op 35 en de cv op 50. Iemand toevallig met de opwarmtijd met True Radiant
al geprobeerd?
Ja ik. Geen effect resultaat is hetzelfde, kan geen ander effect zien in stroom of gas gebruik.
Pagina: 1 ... 54 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.