Dat is wel hoe ik hem heb, ja.Jacktm schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:38:
Goedenavond,
Kan iemand mij misschien vertellen hoe de Nest Heatlink is aangesloten op de CiC? Ik neem aan via OT1 en OT2 naar de CiC waar het 20° thermometer logootje staat. En dan via de CiC waar het vlammetje bij staat naar de RBUS (OT) van de ketel.
Alvast bedankt
Ja nou ja definieer goed. Hij draait al sinds gisteravond stabiel op 700watt. Besluit zelf maar of dat goed isNidebo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 01:14:
[...]
En de Nest thermostaat i.s.m. de Quatt gaat goed?
Zo ja ga ik hem morgen ook terug plaatsen. 😁
Dat ligt eraan of je met een jas aan thuis zit of nietSlurpgeit schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:06:
[...]
Ja nou ja definieer goed. Hij draait al sinds gisteravond stabiel op 700watt. Besluit zelf maar of dat goed is
Zeker niet, momenteel 21,5olafmol schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:29:
[...]
Dat ligt eraan of je met een jas aan thuis zit of niet
Hier zojuist de Nest ook weer terug gehangen.
Ingesteld zoals eerder door jouw genoemd.😁
We gaan het meemaken 😙
Inmiddels hangt de Quatt warmtepomp bij mij een aantal weken, dus tijd voor verslag van de installatie en de eerste gebruikservaringen!
. Aan de binnenzijde van de woning was al kanaal voor ventilatie aanwezig, waar de leidingen naast geplaatst zijn. Ik moet alleen zelf nog even een afwerking eromheen maken, want helaas was de oude afwerking van de ventilatiebuis net te krap dus die had ik van tevoren verwijderd.
De Installatie ging niet helemaal soepel, ze waren een stuk langer dan verwacht bezig met het boren van het gat door de gevel en door 1 verdieping heen (CV staat op zolder, direct boven waar de Quatt nu is gemonteerd). Toen alles eindelijk gemonteerd was, waren er problemen met de CiC, die wilde geen OpenTherm praten, ondanks dat mijn Thermostaat (rooted Toon 2) dit wel met de cv deed zonder CiC ertussen. Blijkbaar had ik een maandagmorgen modelletje gekregen, want ze hebben uiteindelijk de Quatt in niet-werkende toestand achtergelaten om een week later terug te komen met een andere CiC die wel meteen werkte. Qua service dus uiteindelijk gewoon tevreden!
Het aanpassen van de keteltemperatuur naar 54 graden zorgde ervoor dat de Quatt ineens wél wilde meewerken, en dus ook vaak samen met de CV aan gaat, maar de CV gaat nu gewoon uit na ~0.2m³, en daarna pakt de Quatt het netjes over. Het verschil tussen nacht en dag temperatuur verkleinen heeft hierbij ook geholpen denk ik.
Ik heb de afgelopen week per dag gemiddeld ~2m³ gas verbruikt (inclusief koken en warm water, was vorig jaar ~8-10m³ per dag) en ~20kWh aan elektra (totaal, dit was voor de warmtepomp installatie ~5-10) voor een hoekwoning van ~130m² uit 1977, mag ik volgens mij best tevreden mee zijn!
Pre-installatie
Voorbereidingen gingen allemaal van een leien dakje, ik had zonder enige verwachtingen een tijd geleden geregistreerd (factuur nummer 51x), en toen ik ineens bericht kreeg van Quatt dat er dingen gepland konden worden was alles razendsnel rond, ik denk dat er geen maand tussen dat bericht en daadwerkelijke plaatsing zat. Video-intake verliep soepel en er werd goed met me mee gedacht over wat een handige plaats zou zijn voor de Quatt.Installatie
Er kwamen 2 beleefde (Nederlandse) heren de installatie doen, ondanks dat ik had aangegeven dat Engels ook geen probleem was. De plaatsing is op de eerste verdieping aan de zijkant van mijn woning gedaan met een liftje die het gevaarte omhoog duwde terwijl ze zelf op de ladder stonden. Liever zij dan ikDe Installatie ging niet helemaal soepel, ze waren een stuk langer dan verwacht bezig met het boren van het gat door de gevel en door 1 verdieping heen (CV staat op zolder, direct boven waar de Quatt nu is gemonteerd). Toen alles eindelijk gemonteerd was, waren er problemen met de CiC, die wilde geen OpenTherm praten, ondanks dat mijn Thermostaat (rooted Toon 2) dit wel met de cv deed zonder CiC ertussen. Blijkbaar had ik een maandagmorgen modelletje gekregen, want ze hebben uiteindelijk de Quatt in niet-werkende toestand achtergelaten om een week later terug te komen met een andere CiC die wel meteen werkte. Qua service dus uiteindelijk gewoon tevreden!
Gebruik
De eerste weken viel me op dat de Quatt relatief weinig aanstond en de CV de bulk van het werk deed, maar ik heb het vermoeden dat dit kwam door de aanvoertemperatuur van de CV: Bij relatief grote warmtevraag in de ochtend springt de CV aan, deze had een aanvoertemperatuur van 60 graden, en dan wil de Quatt niet meer meewerken, want die werkt maar tot 55 graden, dus de hele ochtendverwarming werd gewoon op de CV gedaan.Het aanpassen van de keteltemperatuur naar 54 graden zorgde ervoor dat de Quatt ineens wél wilde meewerken, en dus ook vaak samen met de CV aan gaat, maar de CV gaat nu gewoon uit na ~0.2m³, en daarna pakt de Quatt het netjes over. Het verschil tussen nacht en dag temperatuur verkleinen heeft hierbij ook geholpen denk ik.
Ik heb de afgelopen week per dag gemiddeld ~2m³ gas verbruikt (inclusief koken en warm water, was vorig jaar ~8-10m³ per dag) en ~20kWh aan elektra (totaal, dit was voor de warmtepomp installatie ~5-10) voor een hoekwoning van ~130m² uit 1977, mag ik volgens mij best tevreden mee zijn!
Vragen?
Als er iemand nog vragen/opmerkingen heeft over mijn situatie, vraag maar raak!
Mooie review! Vraagje: welke dag- en nachttemperatuur had je eerst, en welke nu? Thx!hugoy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:24:
Inmiddels hangt de Quatt warmtepomp bij mij een aantal weken, dus tijd voor verslag van de installatie en de eerste gebruikservaringen!Pre-installatie
Voorbereidingen gingen allemaal van een leien dakje, ik had zonder enige verwachtingen een tijd geleden geregistreerd (factuur nummer 51x), en toen ik ineens bericht kreeg van Quatt dat er dingen gepland konden worden was alles razendsnel rond, ik denk dat er geen maand tussen dat bericht en daadwerkelijke plaatsing zat. Video-intake verliep soepel en er werd goed met me mee gedacht over wat een handige plaats zou zijn voor de Quatt.Installatie
Er kwamen 2 beleefde (Nederlandse) heren de installatie doen, ondanks dat ik had aangegeven dat Engels ook geen probleem was. De plaatsing is op de eerste verdieping aan de zijkant van mijn woning gedaan met een liftje die het gevaarte omhoog duwde terwijl ze zelf op de ladder stonden. Liever zij dan ik. Aan de binnenzijde van de woning was al kanaal voor ventilatie aanwezig, waar de leidingen naast geplaatst zijn. Ik moet alleen zelf nog even een afwerking eromheen maken, want helaas was de oude afwerking van de ventilatiebuis net te krap dus die had ik van tevoren verwijderd.
De Installatie ging niet helemaal soepel, ze waren een stuk langer dan verwacht bezig met het boren van het gat door de gevel en door 1 verdieping heen (CV staat op zolder, direct boven waar de Quatt nu is gemonteerd). Toen alles eindelijk gemonteerd was, waren er problemen met de CiC, die wilde geen OpenTherm praten, ondanks dat mijn Thermostaat (rooted Toon 2) dit wel met de cv deed zonder CiC ertussen. Blijkbaar had ik een maandagmorgen modelletje gekregen, want ze hebben uiteindelijk de Quatt in niet-werkende toestand achtergelaten om een week later terug te komen met een andere CiC die wel meteen werkte. Qua service dus uiteindelijk gewoon tevreden!Gebruik
De eerste weken viel me op dat de Quatt relatief weinig aanstond en de CV de bulk van het werk deed, maar ik heb het vermoeden dat dit kwam door de aanvoertemperatuur van de CV: Bij relatief grote warmtevraag in de ochtend springt de CV aan, deze had een aanvoertemperatuur van 60 graden, en dan wil de Quatt niet meer meewerken, want die werkt maar tot 55 graden, dus de hele ochtendverwarming werd gewoon op de CV gedaan.
Het aanpassen van de keteltemperatuur naar 54 graden zorgde ervoor dat de Quatt ineens wél wilde meewerken, en dus ook vaak samen met de CV aan gaat, maar de CV gaat nu gewoon uit na ~0.2m³, en daarna pakt de Quatt het netjes over. Het verschil tussen nacht en dag temperatuur verkleinen heeft hierbij ook geholpen denk ik.
Ik heb de afgelopen week per dag gemiddeld ~2m³ gas verbruikt (inclusief koken en warm water, was vorig jaar ~8-10m³ per dag) en ~20kWh aan elektra (totaal, dit was voor de warmtepomp installatie ~5-10) voor een hoekwoning van ~130m² uit 1977, mag ik volgens mij best tevreden mee zijn!Vragen?
Als er iemand nog vragen/opmerkingen heeft over mijn situatie, vraag maar raak!![]()
[Afbeelding]
Huh? Dus door de maximale aanvoer temp van de cv ketel aan te passen, wordt de inzet van de Quatt veranderd?hugoy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:24:
Inmiddels hangt de Quatt warmtepomp bij mij een aantal weken, dus tijd voor verslag van de installatie en de eerste gebruikservaringen!Pre-installatie
Er kwamen 2 beleefde (Nederlandse) heren de installatie doen, ondanks dat ik had aangegeven dat Engels ook geen probleem was. De plaatsing is op de eerste verdieping aan de zijkant van mijn woning gedaan met een liftje die het gevaarte omhoog duwde terwijl ze zelf op de ladder stonden. Liever zij dan ik. Aan de binnenzijde van de woning was al kanaal voor ventilatie aanwezig, waar de leidingen naast geplaatst zijn. Ik moet alleen zelf nog even een afwerking eromheen maken, want helaas was de oude afwerking van de ventilatiebuis net te krap dus die had ik van tevoren verwijderd.
De Installatie ging niet helemaal soepel, ze waren een stuk langer dan verwacht bezig met het boren van het gat door de gevel en door 1 verdieping heen (CV staat op zolder, direct boven waar de Quatt nu is gemonteerd). Toen alles eindelijk gemonteerd was, waren er problemen met de CiC, die wilde geen OpenTherm praten, ondanks dat mijn Thermostaat (rooted Toon 2) dit wel met de cv deed zonder CiC ertussen. Blijkbaar had ik een maandagmorgen modelletje gekregen, want ze hebben uiteindelijk de Quatt in niet-werkende toestand achtergelaten om een week later terug te komen met een andere CiC die wel meteen werkte. Qua service dus uiteindelijk gewoon tevreden!Gebruik
De eerste weken viel me op dat de Quatt relatief weinig aanstond en de CV de bulk van het werk deed, maar ik heb het vermoeden dat dit kwam door de aanvoertemperatuur van de CV: Bij relatief grote warmtevraag in de ochtend springt de CV aan, deze had een aanvoertemperatuur van 60 graden, en dan wil de Quatt niet meer meewerken, want die werkt maar tot 55 graden, dus de hele ochtendverwarming werd gewoon op de CV gedaan.
Ik heb de afgelopen week per dag gemiddeld ~2m³ gas verbruikt (inclusief koken en warm water, was vorig jaar ~8-10m³ per dag) en ~20kWh aan elektra (totaal, dit was voor de warmtepomp installatie ~5-10) voor een hoekwoning van ~130m² uit 1977, mag ik volgens mij best tevreden mee zijn!Vragen?
Als er iemand nog vragen/opmerkingen heeft over mijn situatie, vraag maar raak!![]()
[Afbeelding]
Ik zou juist denken dat de combi van Toon en CiC bepalen of de Quatt wel of niet aanslaat? En dat de cv ketel en wp volgend zijn ipv zelf invloed kunnen uitoefenen? Vreemd.
Was eerst 16/18.5 heb ik nu 17/18.5 van gemaakt. (ja ik vind 18.5 een comfortabele dag temperatuurmrdop schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:50:
[...]
Mooie review! Vraagje: welke dag- en nachttemperatuur had je eerst, en welke nu? Thx!
Hoe ik het voor me zie:olafmol schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:51:
[...]
Huh? Dus door de maximale aanvoer temp van de cv ketel aan te passen, wordt de inzet van de Quatt veranderd?
Ik zou juist denken dat de combi van Toon en CiC bepalen of de Quatt wel of niet aanslaat? En dat de cv ketel en wp volgend zijn ipv zelf invloed kunnen uitoefenen? Vreemd.
1 Thermostaat zegt dat het even snel op moet warmen, want de temperatuur moet ineens 2 graden omhoog ipv constant. Bij grote warmtevraag/hoge OpenTherm waarde schakelt de CiC sowieso de CV in (aanname)
2 CV warmt het water op tot boven de werktemperatuur van de Quatt (60 graden)
3 Quatt kan niet meer meedoen, want die werkt maar tot 55.
4 Grootste warmtevraag van de dag is bijna volledig door de CV gedaan.
Heel erg duidelijk verschil is sowieso dat de CiC nooit CV + Quatt tegelijk aanzette toen het nog op 60 stond. Dit gebeurt nu wel met enige regelmaat. Volgens mij wordt over OpenTherm uiteindelijk alleen maar een bepaalde modulatie doorgegeven (0-100%), en moet de CiC daaruit interpreteren of de CV ketel nodig is of niet.
Check. Maar hoe weet de CiC nu welke max aanvoer temp je cv ketel heeft ingesteld?hugoy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:00:
[...]
Was eerst 16/18.5 heb ik nu 17/18.5 van gemaakt. (ja ik vind 18.5 een comfortabele dag temperatuur, in ruimtes waar ik het warmer wil zet ik dan gewoon de verwarming verder open)
[...]
Hoe ik het voor me zie:
1 Thermostaat zegt dat het even snel op moet warmen, want de temperatuur moet ineens 2 graden omhoog ipv constant. Bij grote warmtevraag/hoge OpenTherm waarde schakelt de CiC sowieso de CV in (aanname)
2 CV warmt het water op tot boven de werktemperatuur van de Quatt (60 graden)
3 Quatt kan niet meer meedoen, want die werkt maar tot 55.
4 Grootste warmtevraag van de dag is bijna volledig door de CV gedaan.
Heel erg duidelijk verschil is sowieso dat de CiC nooit CV + Quatt tegelijk aanzette toen het nog op 60 stond. Dit gebeurt nu wel met enige regelmaat. Volgens mij wordt over OpenTherm uiteindelijk alleen maar een bepaalde modulatie doorgegeven (0-100%), en moet de CiC daaruit interpreteren of de CV ketel nodig is of niet.
De Quatt heeft een temperatuursensor in de aanvoerleiding (of retour, weet ik eigenlijk niet). dus dat is gewoon een meetwaarde!olafmol schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:03:
[...]
Check. Maar hoe weet de CiC nu welke max aanvoer temp je cv ketel heeft ingesteld?
[ Voor 5% gewijzigd door hugoy op 29-01-2023 14:05 ]
Ok. Ik blijf de logica lastig vinden. Lijkt me dat de CiC toch altijd eerst moet proberen om via de Quatt te verwarmen, tenzij de door de thermostaat gevraagde aanvoer temp hoger is dan ie efficiënt kan leveren, en dan pas de cv ketel bij te schakelen?hugoy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:04:
[...]
De Quatt heeft een temperatuursensor in de aanvoerleiding (of retour, weet ik eigenlijk niet). dus dat is gewoon een meetwaarde!
Hadden ze de joenit niet zonder zichtbare beugels kunnen ophangen zoals ze op de site weergeven??hugoy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:24:
[Afbeelding]
Bij jou
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sQMWlXOhvbtvJCeyx8zOJ8WH.jpg?f=user_large)
Zoals op de site
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8PcmerV7bqcDSIErDHkEQRau.jpg?f=user_large)
Hier in het dorp zie ik er ook 1 tegen de gevel aan hangen met die "lelijke" beugels. Doet echt afbreuk aan het geheel. Terwijl ze op hun site meerdere situaties hebben gepost dat hij (vermoedelijk met een beugel erachter) gewoon tegen de muur aan hangt.
Ik denk eerder Photoshopstanman23 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:23:
[...]
Hadden ze de joenit niet zonder beugels kunnen ophangen zoals ze op de site weergeven??
Bij jou
[Afbeelding]
Zoals op de site
[Afbeelding]
Hier in het dorp zie ik er ook 1 tegen de gevel aan hangen met die "lelijke" beugels. Doet echt afbreuk aan het geheel. Terwijl ze op hun site meerdere situaties hebben gepost dat hij (vermoedelijk met een beugel erachter) gewoon tegen de muur aan hangt.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Als ik bij ons de thermostaat hoger zet, al is het een halve graad gaat eerst de ketel aan en daarna pas de Quatt en later schakelt de cv ketel weer uit. Ik weet niet waardoor dit komt misschien dat het water kouder is dan de minimale grens van 18 graden ( wat ik erg hoog vind )olafmol schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:19:
[...]
Ok. Ik blijf de logica lastig vinden. Lijkt me dat de CiC toch altijd eerst moet proberen om via de Quatt te verwarmen, tenzij de door de thermostaat gevraagde aanvoer temp hoger is dan ie efficiënt kan leveren, en dan pas de cv ketel bij te schakelen?
Waarom gebruiken jullie een nachtverlaging.
Je kan het beste met een warmtepomp een constante ruimtetemperatuur houden, zodoende heb je bij hybride dat de cv ketel niet sneller wilt bijspringen.
Ik zie dit ook bij andere merken… Bij sommige merken kun je dit wel uitschakelen in de parameters, bij Quatt lijkt dit niet te kunnen.
Je kan het beste met een warmtepomp een constante ruimtetemperatuur houden, zodoende heb je bij hybride dat de cv ketel niet sneller wilt bijspringen.
Ik zie dit ook bij andere merken… Bij sommige merken kun je dit wel uitschakelen in de parameters, bij Quatt lijkt dit niet te kunnen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Daarover zijn de meningen verdeeld. Er zijn hier ook grafieken gedeeld (van Paq dacht ik uit mijn hoofd) waarin je kon zien dat de nachtverlaging makkelijk compenseerde voor het hogere verbruik in de ochtend.DutchWing schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:02:
Waarom gebruiken jullie een nachtverlaging.
Je kan het beste met een warmtepomp een constante ruimtetemperatuur houden.
Daarnaast speelt ook de isolatiewaarde van de woning mee, en de geinstalleerde capaciteit.
Wij hebben hier een 'normaal' nageisoleerde woning uit 1965, met een berekend warmteverlies rond de 0 graden van zo'n 4 KW.
Verwarmen doen we nu op een 5KW airco. Straks met de Quatt is er 9.5KW aan capaciteit beschikbaar (13KW als je de airco boven ook meerekent).
Ideale situatie voor een nachtverlaging: met onze isolatiewaarden verlies je s nachts nog aardig aan warmte, en er is een redelijke overcapaciteit om te verwarmen, dus de temperaturen kunnen binnen niet al te korte tijd naar acceptabele niveau's gebracht worden.
Nachtverlaging wordt dus aantrekkelijker op het moment dat:
- je isolatie niet super is.
- je verwarmingscapaciteit over hebt.
- je consessies wil doen op de temperatuur in de morgen. (en ik ben zelf meestal in de ochtend thuis, en heb geen moeite om in de ochtend te beginnen met 18.5 graden, zolang het in de avond maar rond de 20 is.)
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat wordt door OpenTherm door de CV-ketel doorgegeven. Op mijn T6 kan ik (heb nog geen quatt, komt volgende maand!) beneden zien “max ketel temperatuur”. (Dus niet de actuele temperatuur, maar het maximum zoals je dat handmatig op de CV-ketel in kan stellen). Dus de CiC kan dat ook zien.olafmol schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:03:
[...]
Check. Maar hoe weet de CiC nu welke max aanvoer temp je cv ketel heeft ingesteld?
[ Voor 11% gewijzigd door mrdop op 29-01-2023 15:50 ]
Heb je sonos boxen wel eens gezien op plaatjes? Daar is ook geen voedings kabel te vinden. Eveneens laptops. Zie je ook geen kabels. Dat is gewoon marketing en iets wat je ondertussen wel moet weten.. je kan geen box van 70 kilo ophangen zonder beugelstanman23 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:23:
[...]
Hadden ze de joenit niet zonder beugels kunnen ophangen zoals ze op de site weergeven??
Bij jou
[Afbeelding]
Zoals op de site
[Afbeelding]
Dat vind ik wel knap. Hier 60m2 vloerverwarming met een Robot LTV 6 groeps, 2x een T33 op zolder maar aanvoer van 30 graden en daarmee wordt het hier echt niet warm. Ding draait al de hele dag op 1.2kWh, retour van de vloer komt nooit hoger als een graad of 25 a 26, die laatste bij alleen als ik alle radiatoren dichtdraai en puur de vloerverdeler aan heb.Slurpgeit schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:06:
[...]
Ja nou ja definieer goed. Hij draait al sinds gisteravond stabiel op 700watt. Besluit zelf maar of dat goed is
Op sommige dagen werkt het dan wel, ben er nog niet achter waarom. Het is vandaag ook nog eens 3 graden terwijl tijdje geleden het de hele dag vroor.
Ik zit er aan te denken om een pomploze verdeler aan te schaffen, maar dan gaat al het water door de vloer en weinig door de radiatoren. Iemand ervaring met combi pomploze verdeler + radiatoren.
[ Voor 11% gewijzigd door medu80 op 29-01-2023 16:41 ]
Als ik de temperatuur een halve graad verlaag dan loopt het verbruik uiteraard terug en bij ongeveer 600 watt verhoog ik hem weer, duurt maar 1 minuut, dan is het verbruik ongeveer 500 watt lager. Geen idee wat dat nu is maar je kan het even proberen.medu80 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:40:
[...]
Dat vind ik wel knap. Hier 60m2 vloerverwarming met een Robot LTV 6 groeps, 2x een T33 op zolder maar aanvoer van 30 graden en daarmee wordt het hier echt niet warm. Ding draait al de hele dag op 1.2kWh, retour van de vloer komt nooit hoger als een graad of 25 a 26, die laatste bij alleen als ik alle radiatoren dichtdraai en puur de vloerverdeler aan heb.
Op sommige dagen werkt het dan wel, ben er nog niet achter waarom. Het is vandaag ook nog eens 3 graden terwijl tijdje geleden het de hele dag vroor.
Ik zit er aan te denken om een pomploze verdeler aan te schaffen, maar dan gaat al het water door de vloer en weinig door de radiatoren. Iemand ervaring met combi pomploze verdeler + radiatoren.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Wij hebben alleen maar vloerverwarming. Beneden werkt het wel aardig maar moet zeggen dat de bovenverdieping eigenlijk net te koud blijftmedu80 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:40:
[...]
Dat vind ik wel knap. Hier 60m2 vloerverwarming met een Robot LTV 6 groeps, 2x een T33 op zolder maar aanvoer van 30 graden en daarmee wordt het hier echt niet warm. Ding draait al de hele dag op 1.2kWh, retour van de vloer komt nooit hoger als een graad of 25 a 26, die laatste bij alleen als ik alle radiatoren dichtdraai en puur de vloerverdeler aan heb.
Ik kom tot de ontdekking dat als ik de LTV regelventiel dicht zet, dus geen bijmenging van retourwater dat dan de retourtemperatuur terugloopt. Je zou denken dat het goed is, want er stroomt nu veel water direct door de vloer. Wat me opvalt is dat als ik deze iets open draai, zeg maar 4/6 lpm, de retour na een paar minuten oploopt en bij gesloten loopt deze niet op maar blijft gelijk, zo rond de 25 graden. Het lijkt wel alsof de LTV dichtdraaien er voor zorgt dat er helemaal geen flow meer is. Lijkt me sterk gezien de Quatt 700LPH aangeeft.
Aan de andere kant, met een 4.5kW warmtepomp heb ik bijna het hele huis wel warm. Als mag het wel iets meer zijn. De CV is trouwens ontkoppelt, die doet niet meer mee.
Aan de andere kant, met een 4.5kW warmtepomp heb ik bijna het hele huis wel warm. Als mag het wel iets meer zijn. De CV is trouwens ontkoppelt, die doet niet meer mee.
[ Voor 13% gewijzigd door medu80 op 29-01-2023 17:42 ]
Dat vraag ik me af. Ik heb een Remeha iSense. In de settings van dat ding staat bijvoorbeeld maximaal CV temperatuur 75 graden. Daar rekent hij dan ook mee. Dus de gevraagde temperatuur aan de ketel (nu quatt) is afhankelijk van wat daar is ingesteld.mrdop schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:48:
[...]
Dat wordt door OpenTherm door de CV-ketel doorgegeven. Op mijn T6 kan ik (heb nog geen quatt, komt volgende maand!) beneden zien “max ketel temperatuur”. (Dus niet de actuele temperatuur, maar het maximum zoals je dat handmatig op de CV-ketel in kan stellen). Dus de CiC kan dat ook zien.
Maar fysiek op de ketel zit een draaiknop die ik op 50 graden heb staan.
Dus thermostaat vraagt bijv. 65 graden maar het wordt niet warmer dan 50.
Dus hoe de CiC hier nu mee omgaat begrijp ik ook nog niet.
Bij mij maakt de quatt lange runs, dus ik heb nog niet gespeeld met die instelling op de thermostaat.
Ja, dat kan, speciaal voor jou zijn er de bekende luchthaken ontwikkeld, onzichtbaar, ze hebben helaas maar een nadeel, de fabriek zit in dat verschikkelijke land met die man Pu.... aan de macht, en jammer deze vallen dus ook onder het handelsembargo. overigens waren deze ook verschikkelijk duur, prijs van 2 tesla's X models, dus of jij er zo veel voor over hebt mbt de look weet ik niet, de rest zal het toch met de praktische muurbeugels moeten doen, hebben ook nog een voordeel, de goede kunnen ook nog de trillingen goed dempen, vinden je medebewooners denk ik wel fijn.stanman23 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:23:
[...]
Bij jou
[Afbeelding]
Zoals op de site
[Afbeelding]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Grappig. Honeywell is dan echt anders: op de T6 kan je geen cv-max instellen. Alleen dus zien wat je op de ketel zelf hebt ingesteld. Op basis daarvan berekent de T6 de set-temp (met dus ook een max op max vd ketel).HBO88 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:53:
[...]
Dat vraag ik me af. Ik heb een Remeha iSense. In de settings van dat ding staat bijvoorbeeld maximaal CV temperatuur 75 graden. Daar rekent hij dan ook mee. Dus de gevraagde temperatuur aan de ketel (nu quatt) is afhankelijk van wat daar is ingesteld.
Maar fysiek op de ketel zit een draaiknop die ik op 50 graden heb staan.
Dus thermostaat vraagt bijv. 65 graden maar het wordt niet warmer dan 50.
Dus hoe de CiC hier nu mee omgaat begrijp ik ook nog niet.
Bij mij maakt de quatt lange runs, dus ik heb nog niet gespeeld met die instelling op de thermostaat.
De MAX van de Lyric op een CiC is 70 graden. Is niet aan te passen. Tevens reageert de CiC niet op Control Setpoint. Dus hoe en waarmee deze rekent is mij nog een raadsel. Vermoedelijk met de NodeRed instance.
[ Voor 51% gewijzigd door medu80 op 29-01-2023 18:38 ]
Linksom of rechtsom moet je extra energie toevoegen om je woning op temperatuur te krijgen. Bij een goed afgesteld installatie voeg je geen extra energie/warmte toe maar vul je alleen de warmteverliezen aan.onlinaius schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:44:
[...]
Daarover zijn de meningen verdeeld. Er zijn hier ook grafieken gedeeld (van Paq dacht ik uit mijn hoofd) waarin je kon zien dat de nachtverlaging makkelijk compenseerde voor het hogere verbruik in de ochtend.
Daarnaast speelt ook de isolatiewaarde van de woning mee, en de geinstalleerde capaciteit.
Wij hebben hier een 'normaal' nageisoleerde woning uit 1965, met een berekend warmteverlies rond de 0 graden van zo'n 4 KW.
Verwarmen doen we nu op een 5KW airco. Straks met de Quatt is er 9.5KW aan capaciteit beschikbaar (13KW als je de airco boven ook meerekent).
Ideale situatie voor een nachtverlaging: met onze isolatiewaarden verlies je s nachts nog aardig aan warmte, en er is een redelijke overcapaciteit om te verwarmen, dus de temperaturen kunnen binnen niet al te korte tijd naar acceptabele niveau's gebracht worden.
Nachtverlaging wordt dus aantrekkelijker op het moment dat:
- je isolatie niet super is.
- je verwarmingscapaciteit over hebt.
- je consessies wil doen op de temperatuur in de morgen. (en ik ben zelf meestal in de ochtend thuis, en heb geen moeite om in de ochtend te beginnen met 18.5 graden, zolang het in de avond maar rond de 20 is.)
Wil je de woning dus snel op temperatuur krijgen moet je extra gas (spreekwoordelijk) geven wat inefficiënt is, het kost je dus COP wat je vervolgens misschien wel met je nachtverlaging deels compenseert, maar in heel veel gevallen is dit niet het geval! (Vloerverwarming / veel thermische massa)
** Warmtepomp fabrikanten benoemen dit ook keer op keer.
Als je het gasverbruik van een CV ketel met nachtverlaging zou vergelijken met een warmtepomp met 24/7 verwarming.
Daarbij gebruik je dezelfde dag setpoint, bijvoorbeeld 21 graden.
Dan zul je zien dat het verbruik van de warmtepomp zonder nachtverlaging zuiniger is als de cv ketel met nachtverlaging onder dezelfde weersomstandigheden.
De denkwijze welke jullie hebben heeft te maken met een cv ketel welke sowieso veelal een te hoog minimaal vermogen heeft, vandaar ook dat een warmtepomp met 24/7 verwarming minder verbruikt als een cv ketel met nachtverlaging.
Alleen zoals jezelf zegt; je neemt genoegen met minder comfort, dan zou eventueel deze denkwijze opgaan. Maar veelal als je geen nachtverlaging toepast kun je ook de kamertemperatuur setpoint veelal met 0,5-1 graad verlagen zonder op comfort in te leveren met als bonus een lagere energieverbruik.
De voornaamste reden waarom nachtverlaging zou kunnen werken en eventueel efficiënt is, is vanwege:
- Weinig thermische massa.
- Snel reagerend afgifte systeem.
- Te weinig afgifte / te hoge aanvoertemperatuur nodig.
Ik zou in ieder geval beide manieren uitvoerig testen om een wel overwogen beslissing te nemen
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Zonder nachtverlaging dan gok ik? Want ik ben ook van plan zodra de Quatt geinstalleerd is het cv bedrijf op de ketel uit te schakelen, maar hik een beetje aan tegen die (voor mijn idee) onzinnige 18 graden retourtemperatuur waaronder de Quatt opeens niet meer wil verwarmen.medu80 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:41:
De CV is trouwens ontkoppelt, die doet niet meer mee.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik heb de Nest thermostaat toch weer omgeruild voor de Honeywell T6 thermostaat. Ondanks verschillende settings en instellingen werd het in huis onvoldoende warm. Toch maar wachten totdat Quatt het gebruik vrij geeft en of Nest er mee kan omgaan in deze opstelling. 🥴
Thx for the reply op de DM.
Aangezien ik komende maanden een afspraak te krijgen met Quatt factuurnr: 21xx.
i.c.m. een Intergas & Rooted Toon2 was ik benieuwd naar dit specifieke verhaal.
Ik heb met 165m2 tussenwoning b.j. 1979 -gas verbruik vorig jaar 8~10m^3 per dag.
Door ander lager te stoken & een nieuwe ketel is dat nu zonder Quatt 2~5 m^3 geworden.
(Ohja en m'n huis is Na-geisoleerd afgelopen jaar)
i.c.m. een Intergas & Rooted Toon2 was ik benieuwd naar dit specifieke verhaal.
- Heb jij Vloerverwarming??
- En stook (verwarm) jij anders dan vorig jaar? (zoals veel mensen wel doen).
Ik heb met 165m2 tussenwoning b.j. 1979 -gas verbruik vorig jaar 8~10m^3 per dag.
Door ander lager te stoken & een nieuwe ketel is dat nu zonder Quatt 2~5 m^3 geworden.
hugoy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:24:
[Afbeelding]
Het ellendige is dat diezelfde warmtepomp fabrikanten voor zover ik weet nooit (ik ben het in ieder geval nog nooit tegen gekomen), het verschil in COP geven tussen full load draaien en bijvoorbeeld op 50%.[b]DutchWing schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:45:
** Warmtepomp fabrikanten benoemen dit ook keer op keer.
Dan zou je pas echt kunnen gaan rekenen wat efficienter is.
Hoeveel de COP moet dalen om niet meer efficient te zijn kun je wel berekenen.
In het geval van onze woning is er bij 4 graden buiten, 20 graden binnen een verlies van 3411 watt.
Stel dat ik om 22:00 de Quatt uitzet. Ik neem hierbij aan dat door de warme vloer de temperatuur nog een uur stabiel blijft en dan lineair begint te zakken, tot 17 graden om 5 uur s morgens.
Bij 18.5 graden (gemiddelde temperatuur over die 6 uur dat de temperatuur daalt) daalt het warmteverlies naar 3201 watt, een verschil van 211 watt per uur. Totaal daalt het verlies dus met 1.26 KWh thermisch over die 6 uur.
In totaal moet er op dat moment 22.87 kwh worden aangevuld, wat in onze woning dus gelijk staat aan 3 graden verschil.
Om 5:00 geldt echter nog de nachtverlaging, dus pas om 7:00 kunnen warmtepomp en airco volle bak aan. Tot dan draaien ze op halve kracht, 4.75 Kw. Het verlies is dan beginnend bij 17 graden 2991 watt. Er wordt dus 2 uur lang zo'n 1.76 KW toegevoegd bovenop de verliezen. De temperatuur loopt daarbij ongeveer 0.4 graad op. Dat maakt de besparing in verlies in die 2 uur 392 watt per uur. Totaal is er dan 2.04 KWH thermisch bespaard. Om 7:00 mogen airco en Quatt volle bak aan. Er moet dan nog 19.35 kwh worden goedgemaakt.
Met een gemiddelde temp van 18.6 in de verwarmingsperiode vanaf 7:00 is er een verlies van 3215 watt, wat een overcapaciteit van 6.28 KW geeft. De woning is dus rond 10:00 weer op 20 graden, en gemiddeld wordt er dan nog eens 0.58 KWh thermisch bespaart.
De totale besparing is dus 2.62KWh thermisch. Op de totale achterstand van 19.35 KWh die om 7:00 nog open staat is dat 13.5%.
Als het COP verschil tussen vollast en 75% (wat de normale load zou zijn van de Quatt gedurende een 4 graden etmaal) dus meer dan 13.5% is heeft nachtverlaging in mijn situatie geen zin meer.
Dus kom op heren en dames warmtepomp fabrikanten, maakt dit soort gegevens eens publiek!
@onlinaius zie bijvoorbeeld Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" .
Laaglast is meestal (niet altijd) efficiënter, maar minder heet is wel altijd efficiënter. Snel opstoken = heet water.
De grafieken van Quatt zullen anders zijn (want ander koudemiddel, andere compressor, andere verdamper) maar in hoofdzaak wel vergelijkbaar.
Laaglast is meestal (niet altijd) efficiënter, maar minder heet is wel altijd efficiënter. Snel opstoken = heet water.
De grafieken van Quatt zullen anders zijn (want ander koudemiddel, andere compressor, andere verdamper) maar in hoofdzaak wel vergelijkbaar.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Gaat die 'minder heet' dan over de delta tussen aanvoer en retour, of over de nominale waarde?Proton_ schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:25:
@onlinaius zie bijvoorbeeld Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" .
Ergo: is 21 verwarmen naar 24 slechter of beter dan 17 naar 22?
Want juist als je aan verlaging doet is de watertemperatuur lager, en als de afgifte goed is blijft deze ook enige tijd lager dan wanneer je de boel constant op temperatuur houd.
Vergeet in dit sommetje de buitentemperatuur en de benodigde Ta niet;onlinaius schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:05:
[...]
Het ellendige is dat diezelfde warmtepomp fabrikanten voor zover ik weet nooit (ik ben het in ieder geval nog nooit tegen gekomen), het verschil in COP geven tussen full load draaien en bijvoorbeeld op 50%.
Dan zou je pas echt kunnen gaan rekenen wat efficienter is.
Hoeveel de COP moet dalen om niet meer efficient te zijn kun je wel berekenen.
In het geval van onze woning is er bij 4 graden buiten, 20 graden binnen een verlies van 3411 watt.
Stel dat ik om 22:00 de Quatt uitzet. Ik neem hierbij aan dat door de warme vloer de temperatuur nog een uur stabiel blijft en dan lineair begint te zakken, tot 17 graden om 5 uur s morgens.
Bij 18.5 graden (gemiddelde temperatuur over die 6 uur dat de temperatuur daalt) daalt het warmteverlies naar 3201 watt, een verschil van 211 watt per uur. Totaal daalt het verlies dus met 1.26 KWh thermisch over die 6 uur.
In totaal moet er op dat moment 22.87 kwh worden aangevuld, wat in onze woning dus gelijk staat aan 3 graden verschil.
Om 5:00 geldt echter nog de nachtverlaging, dus pas om 7:00 kunnen warmtepomp en airco volle bak aan. Tot dan draaien ze op halve kracht, 4.75 Kw. Het verlies is dan beginnend bij 17 graden 2991 watt. Er wordt dus 2 uur lang zo'n 1.76 KW toegevoegd bovenop de verliezen. De temperatuur loopt daarbij ongeveer 0.4 graad op. Dat maakt de besparing in verlies in die 2 uur 392 watt per uur. Totaal is er dan 2.04 KWH thermisch bespaard. Om 7:00 mogen airco en Quatt volle bak aan. Er moet dan nog 19.35 kwh worden goedgemaakt.
Met een gemiddelde temp van 18.6 in de verwarmingsperiode vanaf 7:00 is er een verlies van 3215 watt, wat een overcapaciteit van 6.28 KW geeft. De woning is dus rond 10:00 weer op 20 graden, en gemiddeld wordt er dan nog eens 0.58 KWh thermisch bespaart.
De totale besparing is dus 2.62KWh thermisch. Op de totale achterstand van 19.35 KWh die om 7:00 nog open staat is dat 13.5%.
Als het COP verschil tussen vollast en 75% (wat de normale load zou zijn van de Quatt gedurende een 4 graden etmaal) dus meer dan 13.5% is heeft nachtverlaging in mijn situatie geen zin meer.
Dus kom op heren en dames warmtepomp fabrikanten, maakt dit soort gegevens eens publiek!
In de 24 uurs cyclus is de buitentemperatuur die het laagste om 0700.
Juist tussen 0600-1000 veel warmte moeten leveren (NA de nachtverlaging) is ongunstig, want je zit zo 2 graden lager dan gemiddeld van 2200-1000. Dit is ca. 4-5% COP (zie ook COP versus Ta-Tb)
EN: groter % van de tijd dus in "defrost" gebied
Daarnaast de Ta: als je afgifte meer warmte moet afgeven (b.v. 7000watt ipv 35000 watt), dan moet de gemiddelde temperatuur van je afgifte - de ruimtetemperatuur ca. 2 maal zo hoog zijn. Dus 35/30/20 wordt 48/43/20 -> Ta+13 graden -> killing voor je rendement, zo 13*2=26-30% COP
Alleen als je systeem op minimum vermogen draait is dit verschil kleiner....
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@onlinaius "minder heet" gaat over de aanvoertemperatuur.
Zonder te weten hoeveel die omhoog moet om de nachtverlaging in redelijke tijd ongedaan te maken is het sommetje wat zuiniger is niet te maken.
@Tomexergie heeft het eens gemodelleerd, bij slechte isolatie en snelle afgifte kan het zinvol zijn.
Zonder te weten hoeveel die omhoog moet om de nachtverlaging in redelijke tijd ongedaan te maken is het sommetje wat zuiniger is niet te maken.
@Tomexergie heeft het eens gemodelleerd, bij slechte isolatie en snelle afgifte kan het zinvol zijn.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb geen vloerverwarming, wel relatief grote radiatoren in de woonkamer waar de thermostaat hangt. Ik heb de radiatorkranen op het moment trouwens geheel open staan. Volgens mij kun je niet echt meer goed 'waterzijdig inregelen' volgens de klassieke regels, omdat de CV en de warmtepomp hier een ander ideaal punt voor hebben en er ook altijd minimaal 1 grote radiator helemaal open moet staan volgens de Quatt installateurs.Hypermobile schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:34:
Thx for the reply op de DM.
i.c.m. een Intergas & Rooted Toon2 was ik benieuwd naar dit specifieke verhaal.Met name je Tip door je ketel op 54 graden in te stellen vond ik wel aardig truukje. 'nice to know'
- Heb jij Vloerverwarming??
- En stook (verwarm) jij anders dan vorig jaar? (zoals veel mensen wel doen).
[...]
Ik ben wel wat zuiniger geworden met stoken, had vorig jaar de thermostaat op 19,5 staan en nu 18,5. Toen woonde ik ook nog samen, dus kan helaas niet echt helemaal eerlijk vergelijken, want het gedrag met deuren open/dicht, hoe vaak er iemand thuis is etc. is wel flink veranderd en durf niet te zeggen welke kant op.
Aangezien je huidige verbruik niet boven de 5m3 uitkomt zou ik verwachten dat je 90+% van je (verwarmings)verbruik met de Quatt moet kunnen doen!
Nog terugkomend op de nachtverlaging discussie:
Het is voor mij ook een puntje van comfort, ik slaap graag in een koele ruimte, en vind een raam opengooien en alle warmte maar weggooien wel erg zonde
Is het niet mogelijk om het effect van wel of niet nachtverlaging en überhaupt de efficiëntie van de warmtepomp te bepalen via de graaddagen methode? Als je historische data heb uit het verleden met gas en deze vergelijken met de quatt.
Of is dit te kort door de bocht?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.
Of door de AI van Quatt?berrieberrie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:31:
Is het niet mogelijk om het effect van wel of niet nachtverlaging en überhaupt de efficiëntie van de warmtepomp te bepalen via de graaddagen methode? Als je historische data heb uit het verleden met gas en deze vergelijken met de quatt.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ook dat zal per huis(houden) wisselen.
Ik heb het deze winter op diverse manieren geprobeerd. De conclusie is dat het nooit duurder bleek (in mijn geval) door de verwarming rond 22:30 uit te schakelen, en om 06:00 weer op te starten. Meestal veel goedkoper dan de hele nacht laten draaien.
Let wel: "verwarming aan" is bij mij 21-21,5
Het koelt dan af tot ca 17.5 op koude nachten.
Wat COP technisch nog iets gunstiger uitpakt is dat ik de thermostaat in koude nachten op 19 zet.
De woonkamer koelt dan af, zo om en nabij 19 vraagt de thermostaat warmte, wp gaat even (vrij hard) aan, komt op 19,3 bijv, en gaat weer uit.
Dat doet ie dan een keer of 3 - 4 in de nacht, en start dan om 06:00 sowieso op met opwarmen tot 21.
Ik heb het deze winter op diverse manieren geprobeerd. De conclusie is dat het nooit duurder bleek (in mijn geval) door de verwarming rond 22:30 uit te schakelen, en om 06:00 weer op te starten. Meestal veel goedkoper dan de hele nacht laten draaien.
Wat COP technisch nog iets gunstiger uitpakt is dat ik de thermostaat in koude nachten op 19 zet.
De woonkamer koelt dan af, zo om en nabij 19 vraagt de thermostaat warmte, wp gaat even (vrij hard) aan, komt op 19,3 bijv, en gaat weer uit.
Dat doet ie dan een keer of 3 - 4 in de nacht, en start dan om 06:00 sowieso op met opwarmen tot 21.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ja.. same.. helaasNidebo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:30:
Ik heb de Nest thermostaat toch weer omgeruild voor de Honeywell T6 thermostaat. Ondanks verschillende settings en instellingen werd het in huis onvoldoende warm. Toch maar wachten totdat Quatt het gebruik vrij geeft en of Nest er mee kan omgaan in deze opstelling. 🥴
Ik ga dit ook proberen. In ochtend is er altijd een relatief hoge energievraag waardoor de CV standaard aanspringt tussen ca 07 en 09u. Misschien als ik de thermostaat (iSense) al zo instel dat ik om 0530 de nachttemperatuur al +1 graden instel dit opwarmen met de wp zal gebeuren. Nacht temp is hier 17.5 graden.paQ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:51:
Ook dat zal per huis(houden) wisselen.
Die 2u is eigenlijk ons enige gasverbruik nog wat ik zie op de meter. Dit is overigens voor douchen en cv. En zo af en toe voor afspoelen pan na koken, maa verder niks
Erg netjes! Zijn er bij jou koperen koppelingen gebruikt??zverdier schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staat nu 4 uur te draaien kamer met vloerverwarming is lekker warm, radiatoren boven zijn (nog) steenkoud!
Ik denk omdat een koper gefitte cv installatie heb!HBO88 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:00:
[...]
Erg netjes! Zijn er bij jou koperen koppelingen gebruikt??
Klopt, bij mij ook.zverdier schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:46:
[...]
Ik denk omdat een koper gefitte cv installatie heb!
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Netjes, via pvc pijp onder de grond naar de cv installatie? Hoeveel meter?zverdier schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staat nu 4 uur te draaien kamer met vloerverwarming is lekker warm, radiatoren boven zijn (nog) steenkoud!
Zit ik ook aan te denken.
En hoe garandeer je dat er geen water in komt, en de pijp vol (regen/grond) water staat, wat het water van je wp afkoelt.
Mooi hoor! Wat is je eerste indruk qua geluid?zverdier schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet eruit alsof die pvc pijp helemaal vol gepurd isHeinemancp schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:12:
[...]
Netjes, via pvc pijp onder de grond naar de cv installatie? Hoeveel meter?
Zit ik ook aan te denken.
En hoe garandeer je dat er geen water in komt, en de pijp vol (regen/grond) water staat, wat het water van je wp afkoelt.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Quatt heeft laatst op afstand mijn situatie gemonitord, ik had in de afgelopen weken wat met de instellingen van mijn Intergas Hre ketel en mijn Toon zitten spelen.hugoy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:24:
[Afbeelding]
De laatste weken stond mijn warmte afgifte temperatuur op 40 graden, dat liep best lekker dacht ik maar waarom en hoe wist ik eigenlijk niet, ook had ik best veel onwenselijke start en stops met de Quatt..
Ik kreeg het volgende advies van Quatt.
( In de monitoring van de Quatt hybrid hebben we gezien dat een Toon thermostaat met standaard instellingen niet optimaal communiceert met onze CiC.
Hierbij het verzoek om de volgende instellingen in de Toon aan te passen:
Aanvoertemperatuur: 70 graden Celsius
Max opwarmsnelheid: 1 graden Celsius per uur. )
Vooral het laatste advies heeft ervoor gezorgd dat de Quatt veel minder start/ stops heeft, bijna niet zeg maar, de standaard opwarmsnelheid waarde van de Toon is 3 graden/ uur.
De aanvoer temperatuur op mijn Intergas ketel heb ik terug op 60 gezet, in de praktijk moduleert hij zo dat die waarde bijna nooit bereikt wordt.
Het gasverbruik is eigenlijk niet toegenomen, vandaag slechts netto 0.9 m3 , en de Quatt draait nu veel stabieler in plaats van steeds te starten/ stoppen .
Ik moet echt zeggen dat dit advies voor mij specieke situatie bedoeld was, maar de opwarmsnelheid verlagen op de Toon is een gouden greep geweest.
Best vreemd toch? Aan de ene kant de max aanvoer temp van de cv ketel omhoog schroeven, aan de andere kant de opwarm snelheid omlaag schroeven zodat ie netto met lagere aanvoer temp dan default werkt. Of zou dat juist zijn om het CV ketel cross/cut-over point naar “achteren” te schuiven?burgerfreerk schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:11:
[...]
Quatt heeft laatst op afstand mijn situatie gemonitord, ik had in de afgelopen weken wat met de instellingen van mijn Intergas Hre ketel en mijn Toon zitten spelen.
De laatste weken stond mijn warmte afgifte temperatuur op 40 graden, dat liep best lekker dacht ik maar waarom en hoe wist ik eigenlijk niet, ook had ik best veel onwenselijke start en stops met de Quatt..
Ik kreeg het volgende advies van Quatt.
( In de monitoring van de Quatt hybrid hebben we gezien dat een Toon thermostaat met standaard instellingen niet optimaal communiceert met onze CiC.
Hierbij het verzoek om de volgende instellingen in de Toon aan te passen:
Aanvoertemperatuur: 70 graden Celsius
Max opwarmsnelheid: 1 graden Celsius per uur. )
Vooral het laatste advies heeft ervoor gezorgd dat de Quatt veel minder start/ stops heeft, bijna niet zeg maar, de standaard opwarmsnelheid waarde van de Toon is 3 graden/ uur.
De aanvoer temperatuur op mijn Intergas ketel heb ik terug op 60 gezet, in de praktijk moduleert hij zo dat die waarde bijna nooit bereikt wordt, ik zou hem ook op 70 kunnen zetten zoals Quatt in bovenstaand bericht stelt.
Het gasverbruik is eigenlijk niet toegenomen, vandaag slechts netto 0.9 m3 , en de Quatt draait nu veel stabieler in plaats van steeds te starten/ stoppen .
Ik moet echt zeggen dat dit advies voor mij specieke situatie bedoeld was, maar de opwarmsnelheid verlagen op de Toon is een gouden greep geweest.
De 12,5 meter lange Grondleiding is een dunwandige hemelwater buis van 100mm, het begin en het einde onder de grond is op mijn verzoek dicht gepurd de buis loopt onder de fundering door in een flauwe bocht, waarin ik een dik nylon touw heb doorgevoerd, de geïsoleerde leidingen hebben wij met het touw door de mantelbuis getrokken! 12,5 geïsoleerde leiding gebruiken van een rol van 20 meter 7,5 meter afval , rol kost wel 390€ meerprijsgeerttttt schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:31:
[...]
Ziet eruit alsof die pvc pijp helemaal vol gepurd is
En dat terwijl je het hun mega easy hebt gemaakt om de leiding te trekken?zverdier schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 00:20:
[...]
De 12,5 meter lange Grondleiding is een dunwandige hemelwater buis van 100mm, het begin en het einde onder de grond is op mijn verzoek dicht gepurd de buis loopt onder de fundering door in een flauwe bocht, waarin ik een dik nylon touw heb doorgevoerd, de geïsoleerde leidingen hebben wij met het touw door de mantelbuis getrokken! 12,5 geïsoleerde leiding gebruiken van een rol van 20 meter 7,5 meter afval , rol kost wel 390€ meerprijs
Tja hobby! De 6,5 meter heb ik wel gehouden! Tevens had ik vooraf een UTP kabel getrokken, nemen ze de meegeleverde TP link zenders mee dat is wel jammer !geerttttt schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:17:
[...]
En dat terwijl je het hun mega easy hebt gemaakt om de leiding te trekken?
Ik heb de installatie (met Nest) voor midden februari gepland staan.Nidebo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:30:
Geen idee of dat wil zeggen dat het gebruik vrijgegeven is of de problemen opgelost. Het lijkt overal wel erg trial and error momenteel.
Misschien zijn er magische settings die aangepast moeten worden waar we niet van weten ofzo. Ik hoor graag je ervaringenPbure97 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:32:
[...]
Ik heb de installatie (met Nest) voor midden februari gepland staan.
Geen idee of dat wil zeggen dat het gebruik vrijgegeven is of de problemen opgelost. Het lijkt overal wel erg trial and error momenteel.
Mitsubishi doet dat dus wel, met max/nominal/mid/min load cases in hun databook. Dan zie je dat bij bijvoorbeeld 2gr buiten en 40gr water de COP 3,15/3,40/3,60/3,90 is. Thermische capaciteit bij minimum is dan ~50% van maximum.onlinaius schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:05:
[...]
Het ellendige is dat diezelfde warmtepomp fabrikanten voor zover ik weet nooit (ik ben het in ieder geval nog nooit tegen gekomen), het verschil in COP geven tussen full load draaien en bijvoorbeeld op 50%.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Dat zijn nog best forse verschillen, zo hoog had ik ze niet verwacht! Als dit soort cijfers voor de hele industrie opgaan vermoed ik dat nachtverlaging inderdaad niet snel voordelig zal zijn!SBL schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:36:
[...]
Mitsubishi doet dat dus wel, met max/nominal/mid/min load cases in hun databook. Dan zie je dat bij bijvoorbeeld 2gr buiten en 40gr water de COP 3,15/3,40/3,60/3,90 is. Thermische capaciteit bij minimum is dan ~50% van maximum.
De Quatt plutteld de ventilator draaid, watertemperatuur 21oc aanvoer 18oc retour vloer 21oc radiatoren boven 16oc 😱 kamerthermostaat op 19,5 hier wordt de burger niet blij van, ik had echt op een aanvoer temperatuur van rond de 35oc verwacht
Daar ga je het niet mee opwarmen nee 
Wat gebeurt er als je je thermostaat hoger zet?
[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 01-02-2023 10:19 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Gaat de cv ketel aan!paQ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:18:
Daar ga je het niet mee opwarmen nee
Ik ben nog geen warmere aanvoer van de quatt gemeten
weet je het vermogen wat hij trekt nu? Ik heb vannacht thermostaat van 19 naar 17,5 gezet, en vanmorgen weer op 19. staat nu met 900W te draaien en ik meet 33 graden op aanvoer radiator, 29 graden retour radiator.zverdier schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:12:
De Quatt plutteld de ventilator draaid, watertemperatuur 21oc aanvoer 18oc retour vloer 21oc radiatoren boven 16oc 😱 kamerthermostaat op 19,5 hier wordt de burger niet blij van, ik had echt op een aanvoer temperatuur van rond de 35oc verwacht
Ik weet het opgenomen vermogen niet! Nacht op 18 en ochtend op 19,5,HBO88 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:26:
[...]
weet je het vermogen wat hij trekt nu? Ik heb vannacht thermostaat van 19 naar 17,5 gezet, en vanmorgen weer op 19. staat nu met 900W te draaien en ik meet 33 graden op aanvoer radiator, 29 graden retour radiator.
Vanmorgen om 6 uur draaide de quatt cv platen boven koud
Ik zit te denken aan mijn eco vloerverwarming pomp schakelaar de temperatuur te verlagen van 25 naar 18 nachttemperatuur
Dat zou ik niet doen, je gaat dan de warmte uit de vloer halen. Ik zou de verdeler hydrolisch actief maken.zverdier schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:16:
[...]
Ik weet het opgenomen vermogen niet! Nacht op 18 en ochtend op 19,5,
Vanmorgen om 6 uur draaide de quatt cv platen boven koud
Ik zit te denken aan mijn eco vloerverwarming pomp schakelaar de temperatuur te verlagen van 25 naar 18 nachttemperatuur
Zijn er nog meer mensen die wachten op subsidie? 15 december is het ingediend. In januari was er wel een update van de systemen waardoor ze pas 24 jan konden verwerken. Maar heb nog niets gehoord. Staat bij mij nog 1 week resterend van de 8.
Same, is en blijft de overheid gaat traag. Het is wat het is.HBO88 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:39:
Zijn er nog meer mensen die wachten op subsidie? 15 december is het ingediend. In januari was er wel een update van de systemen waardoor ze pas 24 jan konden verwerken. Maar heb nog niets gehoord. Staat bij mij nog 1 week resterend van de 8.
staan die zwarte 'voeten' van de quatt los van het betonnen blok daaronder?zverdier schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 00:20:
[...]
De 12,5 meter lange Grondleiding is een dunwandige hemelwater buis van 100mm, het begin en het einde onder de grond is op mijn verzoek dicht gepurd de buis loopt onder de fundering door in een flauwe bocht, waarin ik een dik nylon touw heb doorgevoerd, de geïsoleerde leidingen hebben wij met het touw door de mantelbuis getrokken! 12,5 geïsoleerde leiding gebruiken van een rol van 20 meter 7,5 meter afval , rol kost wel 390€ meerprijs
en zou je foto kunnen maken hoe de leidingen bij de quatt de grond in gaan? (ter interesse van waterdichtheid)
Bij mij zou de Quatt op een vergelijkbare manier geplaatst kunnen worden namelijk en heb vrijdag installatiegesprek
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb de aanvraag 28 januari gedaan.HBO88 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:39:
Dit was 29 januari de reactie:
De overheid heeft op dit moment onderbezetting. In enkele gevallen kan het helaas langer duren dan de eerste 8 weken. De overheid heeft dan 8-12 weken extra tijd nodig.
Vemoed dat het wel ven kan duren
Ach, wat in een goed vat zit verzuurt niet.
Staan los wil ze wel vastzetten, de leidingen gaan gewoon in een bocht de grond in en vervolgens in de mantelbuis is die op 60 cm ligt en afgepurd.Toby-Wan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:40:
[...]
staan die zwarte 'voeten' van de quatt los van het betonnen blok daaronder?
en zou je foto kunnen maken hoe de leidingen bij de quatt de grond in gaan? (ter interesse van waterdichtheid)
Bij mij zou de Quatt op een vergelijkbare manier geplaatst kunnen worden namelijk en heb vrijdag installatiegesprek
Wat is het verbruik nu (of meet je niet) en wat is op je intake / install document het vermogen? Bedoel dan niet van Quatt dat is natuurlijk 4.5kw (of eigenlijk beter gezegt ergens tussen de 3 en 6kw).zverdier schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:19:
Wat jammer is de quatt staat maar te snorren maar een halve graad krijgt hij niet overbrugt 19,5 naar 20oC draait nu al uren
Stel je max vermogen staat op 4 of 5kw en Quatt kan dat nu leveren zal hij nooit de ketel gaan vragen. Indien het geval even ticket aanmaken en vragen waar op staat (voor de zekerheid) en laten aanpassen.
Er moet staat:
Maximaal vermogen nodig voor woning bij -10℃
(schatting)
Stookgrens woning (schatting) 17 °C
Schatting zegt het al en ik krijg de indruk dat ze die bij Quatt laag zetten (te?)
[ Voor 36% gewijzigd door noebas op 01-02-2023 14:35 ]
Even een twijfelpunt van mij, ik heb een bestelling staan voor een quatt 8kw, ordernummer rond de 4000. Maar ik twijfel of ik niet beter 4kw kan doen en dan een triple split airco op de bovenverdieping bij de slaapkamers.
De bovenverdieping wordt nu al lastig warm in de winter met de kleine radiatoren die op elke kamer hangen, dat zou ik waarschijnlijk anders moeten vervangen door lage temperatuur radiatoren, met als voordeel dat ik ook kan koelen...
De bovenverdieping wordt nu al lastig warm in de winter met de kleine radiatoren die op elke kamer hangen, dat zou ik waarschijnlijk anders moeten vervangen door lage temperatuur radiatoren, met als voordeel dat ik ook kan koelen...
Gaat de ketel ook branden?zverdier schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:19:
Wat jammer is de quatt staat maar te snorren maar een halve graad krijgt hij niet overbrugt 19,5 naar 20oC draait nu al uren
Grappig, er is nieuwe informatie bijgekomen vanuit de API:
JSON:
1
2
3
| "name": "QUATT5XX", "zipCode": "3XXX XX", "orderNumber": "QUATT5XX" |
Ja, app zelf is ook geupdate. Wat installateurs spul en voor end user alleen dit. Vermoed omdat support enz allemaal aan je onder nummer hangt.Slurpgeit schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:08:
Grappig, er is nieuwe informatie bijgekomen vanuit de API:
JSON:
1 2 3 "name": "QUATT5XX", "zipCode": "3XXX XX", "orderNumber": "QUATT5XX"
Kunnen mensen welke een muurbevestiging aan de gevel hebben iets zeggen over het geluid welke de Quatt evt doorgeeft door de spouwmuur heen? Dus niet het ventilatorgeluid aan de buitenzijde.
Hoor je binnen een brom of iets dergelijks?
Bij -10 6kwnoebas schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:22:
[...]
Wat is het verbruik nu (of meet je niet) en wat is op je intake / install document het vermogen? Bedoel dan niet van Quatt dat is natuurlijk 4.5kw (of eigenlijk beter gezegt ergens tussen de 3 en 6kw).
Stel je max vermogen staat op 4 of 5kw en Quatt kan dat nu leveren zal hij nooit de ketel gaan vragen. Indien het geval even ticket aanmaken en vragen waar op staat (voor de zekerheid) en laten aanpassen.
Er moet staat:
Maximaal vermogen nodig voor woning bij -10℃
(schatting)
Stookgrens woning (schatting) 17 °C
Schatting zegt het al en ik krijg de indruk dat ze die bij Quatt laag zetten (te?)
Max buitentemp schatting 13oC
Als die 0,5 graad er niet bij komt en de ketel gaat niet aan dan zou ik ticket aanmaken. Mogelijk moet ie iets hoger.zverdier schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:26:
[...]
Bij -10 6kw
Max buitentemp schatting 13oC
(uitgaande dat die 0,5 niet gewoon meet verschil is neem aan dat je het ziet op je termostaat?)
Ik hoor wel een brom helaas ja. Is wel aanzienlijk minder nadat ik andere trildempers heb geplaatst en ook een rubber matje tussen de muur en steunpunt van de beugel heb gezet. Maar het is er nog wel. Vooral snachts als het stil is hoor je het goed, en mijn buren moeten het dus ook horen verwacht ik. (nog niet durven te vragen haha)Notaname schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:24:
Kunnen mensen welke een muurbevestiging aan de gevel hebben iets zeggen over het geluid welke de Quatt evt doorgeeft door de spouwmuur heen? Dus niet het ventilatorgeluid aan de buitenzijde.
Daarom heb ik nu wel weer nachtverlaging, dan staat hij snachts meestal uit.
Overigens, de silent mode is nog niet beschikbaar. Als die functie weer beschikbaar komt kan ik het goed vergelijken.
Net mail gehad dat ze meer tijd nodig hebben ivm personeel te kort, 16 dec ingediendHBO88 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:39:
4 kW is niet zo veel. Als je super isolatie hebt en een kleine woning, dan kan je dat misschien proberen. Of als de CV ketel toch de hoofdverwarming blijft. Die kan vaak niet eens zo laag als 4 kW leveren, behalve door elke keer uit te gaan. Meeste ketels zitten tegen de 6 a 7 kW minimum vermogen. Minder lukt ook, maar gewoonweg doordat hij periodiek aan/uit gaat.geerttttt schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:27:
Even een twijfelpunt van mij, ik heb een bestelling staan voor een quatt 8kw, ordernummer rond de 4000. Maar ik twijfel of ik niet beter 4kw kan doen en dan een triple split airco op de bovenverdieping bij de slaapkamers.
Overigens vrij simpel te zien wat je aan vermogen nodig hebt door het gasverbruik te bekijken bij je energieleverancier. Doe het uurverbruik in m3 grofweg keer 10 en je hebt de kW waarde. Aan het begin van de dag kan het wel een uitdaging zijn als je huis afgekoeld is. Dan moet de verwarming niet alleen tegen het voortdurende energieverlies opboksen, maar ook een inhaalslag doen.
[ Voor 17% gewijzigd door netappie op 01-02-2023 17:02 ]
Bij mij wordt de WP maandag geïnstalleerd, aan de gevel. Onder de gevel is een overkapping voor de voordeur. Hier zou die eventueel ook op gezet kunnen worden. Zou dit aan te bevelen zijn ten opzichte van muurbevestiging?HBO88 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:51:
[...]
Ik hoor wel een brom helaas ja. Is wel aanzienlijk minder nadat ik andere trildempers heb geplaatst en ook een rubber matje tussen de muur en steunpunt van de beugel heb gezet. Maar het is er nog wel. Vooral snachts als het stil is hoor je het goed, en mijn buren moeten het dus ook horen verwacht ik. (nog niet durven te vragen haha)
Overigens, de silent mode is nog niet beschikbaar. Als die functie weer beschikbaar komt kan ik het goed vergelijken.
Is een beetje afhankelijk van de constructie van de overkapping. Bij beton zou je het kunnen proberen, bij hout zou ik het afraden, daar heb je vrijwel zeker last van trillingen en extra geluid.jroz2001 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:59:
[...]
Bij mij wordt de WP maandag geïnstalleerd, aan de gevel. Onder de gevel is een overkapping voor de voordeur. Hier zou die eventueel ook op gezet kunnen worden. Zou dit aan te bevelen zijn ten opzichte van muurbevestiging?
Plaatsing tegen de muur is vaak beter, echter ook daar is een juiste keuze van dempers ed wel belangrijker, ga er maar van uit dat Quatt hierbij niet de beste keuzes maakt. Zie bv een voorbeeld uit de praktijk enkele post's hierboven.
ook is het een beetje afhankelijk van de eisen die je gemeente stelt aan het plaatsen van een buitenunit WP/Airco (= omgevingseisen), mogelijk dat ook jou gemeente een eis heeft afstand > 0,50m betekend mogelijk vergunningsplichtig. (in mijn gemeente is dat zo), als je voordeur aan de voorkant van je huis is geplaatst, heb je mogelijk ook een probleem (plaatsing rooigrens voorkant huis) is vaak niet toegestaan. Kijk maar eens naar onderstaand plaatje. (dit is van toepassing voor mijn gemeente, dus bij jou kan het dus best anders zijn (deze regels komen vanuit VNG, dus zie je bij steeds meer gemeentes).
:strip_exif()/f/image/zQJliTAYp3gx4wAAEhgfDPfs.jpg?f=fotoalbum_large)
zoek dit wel uit voor dat ze hem plaatsen, gemeentes kunnen bij het niet conform de eisen plaatsen de verwijdering van een WP eisen, dat wil je niet. Helaas ik kan het niet makelijker maken dan het is.
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 01-02-2023 20:11 ]
Na de hele dag zoeken en temperatuur meten! Onze quatt geeft geen warmwater de temperatuur is warmte uit de vloer tussen 15 en 20 graden een ticket is aangemaakt 🥴
Ah vervelend man. Draai je wel vermogen? Of ook dat niet?zverdier schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:25:
Na de hele dag zoeken en temperatuur meten! Onze quatt geeft geen warmwater de temperatuur is warmte uit de vloer tussen 15 en 20 graden een ticket is aangemaakt 🥴
Ben bang dat wij 7m3 gas en 27kw verspeeld hebben🥲ZveenT schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:34:
[...]
Ah vervelend man. Draai je wel vermogen? Of ook dat niet?
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier is plaatsing aan de voorkant toegestaan onder het mom van verduurzaming.MacD007 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:00:
[...]
Is een beetje afhankelijk van de constructie van de overkapping. Bij beton zou je het kunnen proberen, bij hout zou ik het afraden, daar heb je vrijwel zeker last van trillingen en extra geluid.
Plaatsing tegen de muur is vaak beter, echter ook daar is een juiste keuze van dempers ed wel belangrijker, ga er maar van uit dat Quatt hierbij niet de beste keuzes maakt. Zie bv een voorbeeld uit de praktijk enkele post's hierboven.
ook is het een beetje afhankelijk van de eisen die je gemeente stelt aan het plaatsen van een buitenunit WP/Airco (= omgevingseisen), mogelijk dat ook jou gemeente een eis heeft afstand > 0,50m betekend mogelijk vergunningsplichtig. (in mijn gemeente is dat zo), als je voordeur aan de voorkant van je huis is geplaatst, heb je mogelijk ook een probleem (plaatsing rooigrens voorkant huis) is vaak niet toegestaan. Kijk maar eens naar onderstaand plaatje. (dit is van toepassing voor mijn gemeente, dus bij jou kan het dus best anders zijn (deze regels komen vanuit VNG, dus zie je bij steeds meer gemeentes).
[Afbeelding]
zoek dit wel uit voor dat ze hem plaatsen, gemeentes kunnen bij het niet conform de eisen plaatsen de verwijdering van een WP eisen, dat wil je niet. Helaas ik kan het niet makelijker maken dan het is.
Ik denk dat ik het maar zo laat, en niet last minute nog dingen ga wijzigen.
Welke (extra) demping raden jullie aan bij bevestiging op beugels op de buitenmuur?
Ik wil deze dan graag van tevoren bestellen zodat ze klaar liggen zodra het Quatt belieft om een installatieafspraak te maken.
Ook zorg ik dat er een vuilfilter klaarligt.
Verder nog zaken die jullie aanraden bij installatie?
Ik wil deze dan graag van tevoren bestellen zodat ze klaar liggen zodra het Quatt belieft om een installatieafspraak te maken.
moet zeggen dat wij ook bepaalde toon horen 's nachts. Geen echte brom maar meer een zoem. Heb er (nog) geen demping tussen zitten. Welke trildempers heb je geplaatst? Was dit makkelijk achteraf te doen?
HBO88 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:51:
[...]
Ik hoor wel een brom helaas ja. Is wel aanzienlijk minder nadat ik andere trildempers heb geplaatst en ook een rubber matje tussen de muur en steunpunt van de beugel heb gezet. Maar het is er nog wel. Vooral snachts als het stil is hoor je het goed, en mijn buren moeten het dus ook horen verwacht ik. (nog niet durven te vragen haha)
Wat is er met die 27kW gebeurt dan? Als ie geen warmte aanmaakt er is door iets 27kW verbruikt?zverdier schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:41:
[...]
Ben bang dat wij 7m3 gas en 27kw verspeeld hebben🥲
hier een tweakers topic over dit thema, mogelijk dat je daar meer info kunt vinden, had helaas geen tijd om dat nu door te nemen.onlinaius schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:32:
Welke (extra) demping raden jullie aan bij bevestiging op beugels op de buitenmuur?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1834273
HBO88 had ook andere dempers gekocht, mogelijk dat hij je kan vertellen welke en waar hij deze gekocht heeft en wat zijn ervaringen.
hier ook nog een zaak die dempers verkoopt, belangrijk is dat deze geschikt zijn voor a) het gewicht en b) de trillingsfrequentie van de warmtepomp.
veerdempers geven veelal de beste effecten.
https://www.mijnklimaatsh...llingen/trillingsdempers/
Wij hebben de Quatt sinds afgelopen vrijdag draaien, installatie ging helemaal goed maar de monteurs waren wel echt van 8:30 - 17:30 bezig. De CiC had wat problemen met koppelen ook. Gasverbruik is drastisch afgenomen (van 7m3 naar 2m3) maar we zien toch nog wel gek gedrag. Zo gaat de Quatt als ie aanslaat echt pas uren later weer uit, en bij elke temperatuurvraag slaat de cv (Intergas 28/24) aan (en weer uit en weer aan en weer uit etc).
We hebben thermostaat (Lyric op aanraden van Quatt, had eerst Tado) continu op 18,5 graden staan. Op verzoek van Quatt de temperatuur vanaf 23u eens naar 17 gezet tot 7u volgende ochtend maar dat zorgde voor nog meer nachtelijke runs en extra gasverbruik. Heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Keteltemperatuur staat op 70 graden (Quatt wilde liever ook niet dat die naar beneden ging).
Ze onderzoeken nu lig waarom het soms uren duurt voor de Quatt weer uitgaat en waarom er gas nodig is terwijl de Quatt het prima aan zou moeten kunnen. Iemand nog ideeën?
We hebben thermostaat (Lyric op aanraden van Quatt, had eerst Tado) continu op 18,5 graden staan. Op verzoek van Quatt de temperatuur vanaf 23u eens naar 17 gezet tot 7u volgende ochtend maar dat zorgde voor nog meer nachtelijke runs en extra gasverbruik. Heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Keteltemperatuur staat op 70 graden (Quatt wilde liever ook niet dat die naar beneden ging).
Ze onderzoeken nu lig waarom het soms uren duurt voor de Quatt weer uitgaat en waarom er gas nodig is terwijl de Quatt het prima aan zou moeten kunnen. Iemand nog ideeën?
Vandaag reactie gehad:thekoot schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:04:
[...]
Net mail gehad dat ze meer tijd nodig hebben ivm personeel te kort, 16 dec ingediend
Van RVO hebben wij vandaag een uitstelbericht ontvangen. Dit betekent dat de overheid langer de tijd nodig heeft om de subsidieaanvraag te beoordelen. RVO neemt hier 8 tot 12 weken extra de tijd voor. Dit komt door de onderbezetting bij de overheid op dit moment. Je kan de status van jouw aanvraag altijd inzien met de onderstaande knop.
Wij zullen je op de hoogte houden met betrekking tot jouw subsidieaanvraag.
We hebben een redelijk groot vrijstaand huis. Gebouwd in 2010, dus ook vrij nieuw, maar vooral in de bovenverdieping niet perfect geïsoleerd. Zal te maken hebben met de vele dakkapelletjes die we hebben.netappie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:55:
[...]
4 kW is niet zo veel. Als je super isolatie hebt en een kleine woning, dan kan je dat misschien proberen. Of als de CV ketel toch de hoofdverwarming blijft. Die kan vaak niet eens zo laag als 4 kW leveren, behalve door elke keer uit te gaan. Meeste ketels zitten tegen de 6 a 7 kW minimum vermogen. Minder lukt ook, maar gewoonweg doordat hij periodiek aan/uit gaat.
Overigens vrij simpel te zien wat je aan vermogen nodig hebt door het gasverbruik te bekijken bij je energieleverancier. Doe het uurverbruik in m3 grofweg keer 10 en je hebt de kW waarde. Aan het begin van de dag kan het wel een uitdaging zijn als je huis afgekoeld is. Dan moet de verwarming niet alleen tegen het voortdurende energieverlies opboksen, maar ook een inhaalslag doen.
Ook geen WTW of überhaupt centrale ventilatie aanwezig.
Beneden is de hele verdieping volledig verwarmd met alleen vloerverwarming. Mijn verbruik heeft in het verleden rond 1800m3 gezeten maar afgelopen jaar was 1250m3 ( nu de kinderen geen baby meer zijn en er we verwarmen tot 19-20 graden de hele dag.)
Dus tja, wat is dan genoeg?
Zet de keteltemperatuur eens op 50 graden en kijk wat er dan gebeurt, hij staat enorm te pendelen.shufflev schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:52:
Wij hebben de Quatt sinds afgelopen vrijdag draaien, installatie ging helemaal goed maar de monteurs waren wel echt van 8:30 - 17:30 bezig. De CiC had wat problemen met koppelen ook. Gasverbruik is drastisch afgenomen (van 7m3 naar 2m3) maar we zien toch nog wel gek gedrag. Zo gaat de Quatt als ie aanslaat echt pas uren later weer uit, en bij elke temperatuurvraag slaat de cv (Intergas 28/24) aan (en weer uit en weer aan en weer uit etc).
[Afbeelding]
Wat genoeg is, is lastig. Maar 4kw gaat te weinig zijn.
Hier hetzelfde gedrag. Ik heb weliswaar een Nest thermostaat en ben nog aan het monitoren. Draait vanaf maandag middag maar zodra de thermostaat (al is het maar een halve graad) warmte vraagt, dan springt de CV bij. Gasverbruik lijkt iets minder ca. 1,5m3 vandaag. En 6 kWh voor de WP. Aanvoertemp van de WP, meet tussen 28 en 31,5 maar kan dat niet de warmte vanuit de CV zijn?
Wilde dus overwegen om een Lyric aan te schaffen, maar lees een vergelijkbare situatie.
Wilde dus overwegen om een Lyric aan te schaffen, maar lees een vergelijkbare situatie.
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/GbQk7umwRUJn7PT8M1XxaY5j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1pxs4j15wnvSZKZHfVbFUlrD.jpg?f=fotoalbum_large)