Zou even terug zoeken, is uitvoerig over gesproken. Quatt zegt van niet maar maak je eigen afweging o.b.v uitgebreide info hier over nen.mcanic schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:36:
Vraagje heb je ook een aparte groep nodig? Moest jij bv nog een aparte kabel naar je meterkast trekken?
Mvg Gerard
[...]
Is dat nu nodig dan, dit zijn die rubberen bigblocks en niet de plastic dingen. Indien je geen overlast ervaart dan lekker zo laten zou ik zeggen.mrdop schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:26:
[...]
Mooi! Ik ben ook benieuwd naar het geluid van de Quatt in de ruimte onder de plaatsing (ben ik nou de enige die het gek vindt dat ze niet 4 dempertjes er gelijk opzetten, doen ze wel bij de muurbeugel nl.).
Edit: volgens mij ga je zelf nog die dempers en de MP-4E matjes plaatsen 😀
Bij deze opstelling kan je er goed bij, bij mij komt de Quatt op een plat dak van een dakkapel op zolder (moet met aparte steiger en steigerlift, 450 euro rekent Quatt trouwens hiervoor).noebas schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:05:
[...]
Is dat nu nodig dan, dit zijn die rubberen bigblocks en niet de plastic dingen. Indien je geen overlast ervaart dan lekker zo laten zou ik zeggen.
Ik snap niet dat ze voor die paar euro (8 euro per set) niet gewoon gelijk 4 dempers erop zetten. Het helpt hoe dan ook.
Meerdere tweakers hier (en op de andere fora) geven aan dat die dempers net ff het verschil maken in trillingen op een plat dak.
Terug moeten komen ivm geluidsissues (en uitleggen etc), lijkt mij hoe dan ook duurder voor hen….
Anyhow, ik leg ze wel klaar voor de monteurs… 😀
Ik zou het altijd doen. Maar ze geven aan dat het niet nodig is als je een groep hebt die niet te zwaar belast wordt.mcanic schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:36:
Vraagje heb je ook een aparte groep nodig? Moest jij bv nog een aparte kabel naar je meterkast trekken?
Mvg Gerard
[...]
Maar eigenlijk wil je zulke elektrische apparaten op een eigen groep hebben.
Gisteravond en vannacht heeft de Quatt regelmatig gedraaid. Ook enkele momenten zonder gas.
Ga het verbruik gewoon een beetje monitoren. En kijken of we een mooie continu last krijgen of dat we gaan pendelen..
Overigens hebben de installateurs het magneet-vuilfilter niet geinstalleerd. Ze doen dit werk nog niet zo lang, dus wilde voorlopig eerst focussen op wat ze echt moeten doen. Kan je wat van vinden, maar ik vind het prima. Snap het ook wel. Ik moet de CV binnenkort toch leeg halen ivm omzetten radiatoren.
Ik heb die spullen gekocht - niet nadenkende over bevestiging. Die anti trilplaat en trildemper zijn eigenlijk voor muurbevestiging. Ik ga dus, zoals gezegd, kijken of de anti trilplaat wat doet. Maar de trildemper kan ik niet gebruiken.
Hier pakken ze de voeding voor de Quatt. De C.I.C. hebben ze op naastgelegen wcd van de zoldergroep gedaan. Als de Quatt (groep) uitvalt heb je via de C.I.C. dan nog zicht op de Quatt. Doe je dit op dezelfde groep is je app ook helemaal offline.
Onderstaande afbeeldingen zijn ter info.
@mrdop , ik de antitrilmat zou je kunnen doen, maar niet echt nodig denk ik. Net als de trildempers.. @HBO88 heeft wandmontage. Vandaar dat hij dit wel zo heeft gebruikt. Iets anders dan bij ons..
.
/f/image/y5eN9dG5nAnhjq9tYK3Oll9u.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/K0uLIemrRUkIDvMxL8CtkTg5.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YBhsomJTiU4khTljtz8pAR0K.png?f=user_large)
De Quatt is actief vanaf ca 1500u gisterenmiddag.
Edit: Diti is algemeen verbruik. Koken inductie en oven aan met eten gisteravond. En vannacht de vaatwasser om 10u... Ik heb nog geen aparte monitor op de Quatt.. Voor ik iedereen over mij heen krijg ..
Ga het verbruik gewoon een beetje monitoren. En kijken of we een mooie continu last krijgen of dat we gaan pendelen..
Overigens hebben de installateurs het magneet-vuilfilter niet geinstalleerd. Ze doen dit werk nog niet zo lang, dus wilde voorlopig eerst focussen op wat ze echt moeten doen. Kan je wat van vinden, maar ik vind het prima. Snap het ook wel. Ik moet de CV binnenkort toch leeg halen ivm omzetten radiatoren.
De wp staat op een goede Bigfoot. Die zijn zo dik dat ik mij afvraag of het wel zin heeft. Misschien probeer ik het nog wel ,maar ik hoor binnen al vrijwel niks. Dus of dat scheelt..(?)mrdop schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:26:
[...]
Mooi! Ik ben ook benieuwd naar het geluid van de Quatt in de ruimte onder de plaatsing (ben ik nou de enige die het gek vindt dat ze niet 4 dempertjes er gelijk opzetten, doen ze wel bij de muurbeugel nl.).
Edit: volgens mij ga je zelf nog die dempers en de MP-4E matjes plaatsen 😀
Ik heb die spullen gekocht - niet nadenkende over bevestiging. Die anti trilplaat en trildemper zijn eigenlijk voor muurbevestiging. Ik ga dus, zoals gezegd, kijken of de anti trilplaat wat doet. Maar de trildemper kan ik niet gebruiken.
Een groep met dubbel wcd bij de CV ketel. Wel zo fijn, niet verplicht. Oven en vaatwasser doe je ook appart, dit is in dezelfde categorie te scharen..mcanic schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:36:
Mvg Gerard
[...]
Hier pakken ze de voeding voor de Quatt. De C.I.C. hebben ze op naastgelegen wcd van de zoldergroep gedaan. Als de Quatt (groep) uitvalt heb je via de C.I.C. dan nog zicht op de Quatt. Doe je dit op dezelfde groep is je app ook helemaal offline.
Onderstaande afbeeldingen zijn ter info.
@mrdop , ik de antitrilmat zou je kunnen doen, maar niet echt nodig denk ik. Net als de trildempers.. @HBO88 heeft wandmontage. Vandaar dat hij dit wel zo heeft gebruikt. Iets anders dan bij ons..
/f/image/y5eN9dG5nAnhjq9tYK3Oll9u.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/K0uLIemrRUkIDvMxL8CtkTg5.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YBhsomJTiU4khTljtz8pAR0K.png?f=user_large)
De Quatt is actief vanaf ca 1500u gisterenmiddag.
Edit: Diti is algemeen verbruik. Koken inductie en oven aan met eten gisteravond. En vannacht de vaatwasser om 10u... Ik heb nog geen aparte monitor op de Quatt.. Voor ik iedereen over mij heen krijg ..
[ Voor 3% gewijzigd door ZveenT op 25-01-2023 09:21 ]
Nettjes hoor, hier ook aan het rommelen geweest. i.p.v elk duur de tarieven te pushen kijk ik nu naar cutover moment.Slurpgeit schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:11:
Gisteren wel een mooie grafiek vond ik zelf. Vanaf 5 uur 's ochtends lekker pompen, om half 2 heel eventjes de ketel erbij tot 4 uur. Dan om 6 uur de warmte langaam uit het water halen met de vloerverwarming:
[Afbeelding]
Zolang het uit kan push geen prijs, kan het niet uit dan wel. Voordeel is dat in de nacht het kouder is (vaak) maar stoom ook goedkoper en dus uit kan met lagere COP.
Daarnaast sprak ik Quatt (om een andere reden) maar kwam tarief sturen ter spraken. Ze gaven aan dat ze op de hoogte zijn dat het nog niet lekker werkt zeker icm defrost verliezen en werken aan een verbetering.
[ Voor 8% gewijzigd door noebas op 25-01-2023 09:22 ]
Ah, grappig. Hoe bereken je die? Ik doe nu heel simpel alleen elke dag de average price erin zetten maar heb het gevoel dat dat beter kan somehow.noebas schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:20:
[...]
Nettjes hoor, hier ook aan het rommelen geweest. i.p.v elk duur de tarieven te pushen kijk ik nu naar cutover moment.
Zolang het uit kan push geen prijs, kan het niet uit dan wel. Voordeel is dat in de nacht het kouder is (vaak) maar stoom ook goedkoper en dus uit kan met lagere COP.
Daarnaast sprak ik Quatt (om een andere reden) maar kwam tarief sturen ter spraken. Ze gaven aan dat ze op de hoogte zijn dat het nog niet lekker werkt zeker icm defrost verliezen en werken aan een verbetering.
[Afbeelding]
Ik reken met 8.8 (laag calorisch gas en 90% efficiënt hr ketel) zolang de werkelijke COP hoger is als de cutover (met een marge voor defrost verliezen).Slurpgeit schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:28:
[...]
Ah, grappig. Hoe bereken je die? Ik doe nu heel simpel alleen elke dag de average price erin zetten maar heb het gevoel dat dat beter kan somehow.
En dan als een soort on/off push prijs van 0,01 als de cop uit kan en 2,- indien niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| - sensor:
- name: "Quatt COP cutover"
unit_of_measurement: "%"
state: >
{% set gas = states('sensor.gas_price_zonneplan') | float %}
{% set stroom = states('sensor.zonneplan_current_electricity_market_price') | float %}
{{ ((( stroom * 8.8 ) / gas) * 100) | round(0, default=0) }} |
Heb zonneplan integratie die gas prijs werkt alleen niet lekker daar is deze dan nog voor nodig
code:
1
2
3
4
5
6
| - sensor:
- name: "Gas price Zonneplan"
unit_of_measurement: "€/m³"
device_class: gas
state: >
{{ (state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forcast')|regex_findall_index("'gas_price':\s(\d{3})"))|float|round(0) /100}} |
[ Voor 23% gewijzigd door noebas op 25-01-2023 09:50 ]
De RVO is inmiddels weer wakker geworden. Stipt om 24:00 vannacht stond er 2700 euro subsidie op de rekening.
Aanvraag had ik via simpel subsidie eind december ingediend dus doorlooptijd van 4 weken tussen aanvraag en op de rekening. Aanvraag ging super snel. Alles stond klaar digitaal qua facturen en was een kwestie van naam en rekening nr invullen en controleren wat er was ingevuld.
Top! mag gezegd worden
Aanvraag had ik via simpel subsidie eind december ingediend dus doorlooptijd van 4 weken tussen aanvraag en op de rekening. Aanvraag ging super snel. Alles stond klaar digitaal qua facturen en was een kwestie van naam en rekening nr invullen en controleren wat er was ingevuld.
Top! mag gezegd worden
Los van de technische eisen vanuit de nen1010 is er nog een andere afweging die je moet nemen, namelijk wat is de storingsgevoeligheid cq kans op uitval van de desbetreffende groep veroorzaakt door een andere toestellen / apparatuur die op dezelfde groep staan, cq andere groepen die op dezelfde aardlekschakelaar staan ( dat zijn er vaak in het algemeen meer (3 a 4 groepen).noebas schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:03:
[...]
Zou even terug zoeken, is uitvoerig over gesproken. Quatt zegt van niet maar maak je eigen afweging o.b.v uitgebreide info hier over nen.
Als je op een van deze dus een storing krijgt heb je ook geen verwarming meer.
Voor mij is dat ook van de hoofdredenen om een warmtepomp een eigen alamat te geven, hierdoor is een afhankelijkheid van andere groepen uitgesloten.
Ik zou zelf ook nooit de cv en warmtepomp op de zelfde groep zetten, om die zelfde redenen, wat zeker bij quatt (door hun advies om geen aparte groep te plaatsen nog word versterkt, en welke groep is bij de cv voorhanden, juist, juist die van de cv. Tel uit je risico die je dus loopt.
De c.i.c. Zou je bv wel op een andere groep kunnen zetten om de toegang tot de app bij een uitval te kunnen houden. Eigenlijk had hier in de c.i.c. Eigenlijk een backup accu moeten zitten die deze bij een uitval van de stroomvoorziening een aantal uren nog in de lucht houd, beetje gelijk wat bij een alarminstallatie en sommige thermostaten ook gebeurd
Zeker als je nog plaats hebt in je groepenkast zou ik zelf altijd kiezen voor een volledig aparte afzekering via een alamat. Kosten zijn circa 50 euro voor een spaningsonafhankelijke alamat (is overigens weer een eis uit de nen1010:2015 en hoger (dit voorjaar wordt de nen1010:2020 via het bouwbesluit verplicht gesteld). Deze is er overigens in een 1 din breed module past dus vrijwel altijd nog in een groepenkast. (Zie hier in een van mijn eerdere Posts, of stuur me maar een pm voor verdere info).
Heb je geen plaats cq nog een oude smeltzekeringen kun je overwegen om een zn pv verdeelkastje (4-10 din breed) te plaatsen, deze moet je wel ook nog voorzien van een eigen hoofdschakelaar. Overigens zou dat ook een goed punt te zijn om de gehele groepenkast onder handen te nemen, wat natuurlijk een heel stuk duurder gaat worden.
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 25-01-2023 17:58 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Misschien mis ik iets, maar is het niet handiger/efficiënter om juist overdag, als er meer warmte in de lucht zit (en mogelijk je evt zonnepanelen ook wat stroom opwekken), goed de boel op temperatuur te krijgen, en daarna tijdens de nacht en de koudste uren van de dag (de vroege ochtend) de boel op temperatuur te houden met een zo laag mogelijk vermogen?Slurpgeit schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:11:
Gisteren wel een mooie grafiek vond ik zelf. Vanaf 5 uur 's ochtends lekker pompen, om half 2 heel eventjes de ketel erbij tot 4 uur. Dan om 6 uur de warmte langaam uit het water halen met de vloerverwarming:
[Afbeelding]
En als ie 24/7 continue rustig kan draaien hoeft er toch ook geen cv ketel bij denk ik?
Mag ik even een bleue vraag stellen? Hoe werkt dat bij hybride, als de gasketel erbij komt? Gana Quatt en CV-ketel dan samen warm water maken, of neemt de CV-ketel het volledig over als de Quatt het niet meer redt?
Zo gek is de vraag niet en van wat ik zover heb gezien bij mij zelf (dus met mijn settings enz bij andere kan het anders gedragen)Gramser schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:25:
Mag ik even een bleue vraag stellen? Hoe werkt dat bij hybride, als de gasketel erbij komt? Gana Quatt en CV-ketel dan samen warm water maken, of neemt de CV-ketel het volledig over als de Quatt het niet meer redt?
Tarieven staan zo dat Quatt ziet dat gas is nu beter, hij draait 100% op gas
Tarieven staan zo dat Quatt ziet dat electra beter is, hij draait 100% op electra
Indien hij op electra draait en hij kan het gevraagde vermogen leveren dan is dat het.
Wordt meer vermogen gevraagd dan gaat de ketel mee helpen (dus echt hybride 2 stromen)
Als het retour water boven de 55graden komt en dus operating max Quatt stop hij en laat de ketel het zelf verder doen.
(vandaag mijn gedachten de ketel op 55 te zetten zodat Quatt blijft helpen)
Lijkt dat Quatt de ketel overal op 70 zet, want bij koude zal dat altijd voldoende zijn en krijgen ze geen tickets dat het huis koud is.
Het is dus of-of en geen en-en, begrijp ik?
Ik vraag het omdat mijn vader bezig is met een hybride traject, en ik was even nieuwsgierig hoe dat bij Quatt gaat.
Ik vraag het omdat mijn vader bezig is met een hybride traject, en ik was even nieuwsgierig hoe dat bij Quatt gaat.
uuuh ja het kan en-en draaien maar ligt aan de boven beschreven conditieGramser schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:37:
Het is dus of-of en geen en-en, begrijp ik?
Dus alleen als Quatt goedkoper draait dan de ketel én Quatt te weinig vermogen heeft om de gewenste aanvoertemperatuur halen, draaien Quatt en de ketel tegelijk.
Makes sense.
Makes sense.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
en het water binnen zijn operating temperatuur ligt 18c- 55cProton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:04:
Dus alleen als Quatt goedkoper draait dan de ketel én Quatt te weinig vermogen heeft om de gewenste aanvoertemperatuur halen, draaien Quatt en de ketel tegelijk.
Makes sense.
Mag ik vragen hoe je deze mooie grafiek voor elkaar gekregen hebt? Ik heb al zitten zoeken naar API's en Home Assistant e.d. maar krijg niet het hele beeld helder. Is dat uberhaupt mogelijk?Slurpgeit schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:11:
[Afbeelding]
Sinds gisteren staat bij mij de Quatt op het balkon er werkt prima tot nu toe. Monteurs waren er omstreeks 09:00 en tegen 15:00 waren ze klaar. Geen problemen met de installatie gehad, alles netjes besproken en ze hebben ook een spirotech filter/onluchter er tussen gezet wat ik al klaar had liggen.
Fijn. Benieuwd naar je verbruik. Hier merk ik nog niet heel veel verschil tov pre-wp tijdperk. Alleen meer Electra verbruik..genivos schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:31:
[...]
Mag ik vragen hoe je deze mooie grafiek voor elkaar gekregen hebt? Ik heb al zitten zoeken naar API's en Home Assistant e.d. maar krijg niet het hele beeld helder. Is dat uberhaupt mogelijk?
Sinds gisteren staat bij mij de Quatt op het balkon er werkt prima tot nu toe. Monteurs waren er omstreeks 09:00 en tegen 15:00 waren ze klaar. Geen problemen met de installatie gehad, alles netjes besproken en ze hebben ook een spirotech filter/onluchter er tussen gezet wat ik al klaar had liggen.
Zie deze 2 postsgenivos schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:31:
[...]
Mag ik vragen hoe je deze mooie grafiek voor elkaar gekregen hebt? Ik heb al zitten zoeken naar API's en Home Assistant e.d. maar krijg niet het hele beeld helder. Is dat uberhaupt mogelijk?
- Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"
Nou de Quatt heeft het heel koud denk ik, waarom hij nog steeds aanstaat is mij een raadsel. De hele nacht met een COP van rond de 2 gedraaid en op max. Dan zou je toch denken, schakel die werkeloze CV in.
-9? hier was het rond 0 vannacht maar ok. Wat zijn je tarieven die je hebt opgegeven?medu80 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:18:
Nou de Quatt heeft het heel koud denk ik, waarom hij nog steeds aanstaat is mij een raadsel. De hele nacht met een COP van rond de 2 gedraaid en op max. Dan zou je toch denken, schakel die werkeloze CV in.
[Afbeelding]
Ik denk dat een stukje regen is bevroren op de sensor. Of de ijzel is daarop vastgevroren. 0,4 + 1,45noebas schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:20:
[...]
-9? hier was het rond 0 vannacht maar ok. Wat zijn je tarieven die je hebt opgegeven?
Bijzonder idd, alles onder COP 2.4 is gas met die tarieven goedkoper. Quatt houd geen rekening met defrost verliezen.medu80 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:22:
[...]
Ik denk dat een stukje regen is bevroren op de sensor. Of de ijzel is daarop vastgevroren. 0,4 + 1,45
Ik was nog even aan het zoeken naar een service contract. Echt heel veel kon ik er niet over vinden.
Googlen op Quatt Care kom ik nog wel wat tegen in de google cache, maar het lijkt alsof die optie bij aankoop verdwenen is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FKDjHPSvOamgKWzEqfSgVMlr.png?f=user_large)
Iemand wat meer informatie erover? Ik als "Mr 2 left hands" zie het namelijk niet zitten om stad en land af te zoeken als straks de initiële garantie eraf is en het onmogelijk blijkt om service monteurs te vinden met enigszins ervaring met deze pomp.
Een maandelijks servicebedrag zoals met een cv ketel lijkt me wenselijk
Googlen op Quatt Care kom ik nog wel wat tegen in de google cache, maar het lijkt alsof die optie bij aankoop verdwenen is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FKDjHPSvOamgKWzEqfSgVMlr.png?f=user_large)
Iemand wat meer informatie erover? Ik als "Mr 2 left hands" zie het namelijk niet zitten om stad en land af te zoeken als straks de initiële garantie eraf is en het onmogelijk blijkt om service monteurs te vinden met enigszins ervaring met deze pomp.
Dank je, zover was ik nog niet terug gegaan. Ik ga hier ook eens naar kijken. Refresh token moet ik eerst te pakken krijgen. Ik heb geen rooted Anrdoid phone en dat kan ik ook niet doen ivm werk.Slurpgeit schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:22:
[...]
Zie deze 2 posts:
Is die API niet in een browser te voorschijn te krijgen? Ik doe dat bij mijn boiler ook, dan zie ik alle data die aangeleverd wordt etc. Kan er nu niet induiken door werk.
Nee helaas niet. Of tenminste, ik heb hem niet kunnen vinden.genivos schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:00:
[...]
Dank je, zover was ik nog niet terug gegaan. Ik ga hier ook eens naar kijken. Refresh token moet ik eerst te pakken krijgen. Ik heb geen rooted Anrdoid phone en dat kan ik ook niet doen ivm werk.
Is die API niet in een browser te voorschijn te krijgen? Ik doe dat bij mijn boiler ook, dan zie ik alle data die aangeleverd wordt etc. Kan er nu niet induiken door werk.
Ik ben benieuwd wat voor werk je doet?genivos schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:00:
[...]
Dank je, zover was ik nog niet terug gegaan. Ik ga hier ook eens naar kijken. Refresh token moet ik eerst te pakken krijgen. Ik heb geen rooted Anrdoid phone en dat kan ik ook niet doen ivm werk.
Waarschijnlijk heeft hij geen privetelefoon. Dat heb ik zelf ook niet. Mijn (dualsim) telefoon van werk is beveiligd en encrypted, die kan en mag ik niet rooten.
Gebruik android studio, desnoods in een vm en klaar ben jeOnno ! schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:27:
[...]
Waarschijnlijk heeft hij geen privetelefoon. Dat heb ik zelf ook niet. Mijn (dualsim) telefoon van werk is beveiligd en encrypted, die kan en mag ik niet rooten.
https://infosecwriteups.c...l-device-avd-fb443d590dfa
Qua verbruik kan ik zien dat het gas verbruik direct gedaald is. Gisteren 2m3 verbruikt maar daar zit nog een stukje ochtend bij voordat de Quatt geplaatst werd.ZveenT schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:12:
[...]
Fijn. Benieuwd naar je verbruik. Hier merk ik nog niet heel veel verschil tov pre-wp tijdperk. Alleen meer Electra verbruik..
Vandaag pas 0.1m3 verbruikt. Quatt doet het geheel zelf. Electra 7.6kWh verbruikt, dat is alles. Helaas kan ik de Quatt nog niet afzonderlijk zien. Daar moet ik nog iets tussen zetten.
Ik ga vanavond wel eens even proberen te spitten, of anders later deze week. Moet toch te vinden zijn zou je zeggen. Zal eens een sniffer er op los laten.Slurpgeit schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:12:
[...]
Nee helaas niet. Of tenminste, ik heb hem niet kunnen vinden.
7.6kWh totaal???? De Quatt alleen al is bij mij 20kWh.genivos schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:43:
[...]
Qua verbruik kan ik zien dat het gas verbruik direct gedaald is. Gisteren 2m3 verbruikt maar daar zit nog een stukje ochtend bij voordat de Quatt geplaatst werd.
Vandaag pas 0.1m3 verbruikt. Quatt doet het geheel zelf. Electra 7.6kWh verbruikt, dat is alles. Helaas kan ik de Quatt nog niet afzonderlijk zien. Daar moet ik nog iets tussen zetten.
Mijn full-electric heeft iets van 10 verbruikt vandaag.
Maar wat weten we nou helemaal van elkaars situatie? Niet zoveel dat je er iets zinnigs over kunt zeggen.
Maar wat weten we nou helemaal van elkaars situatie? Niet zoveel dat je er iets zinnigs over kunt zeggen.
Als hij normaal 2 m3 gas doet op dagen als dit en de cop was zeg 3 dan is 6kwh voor Quatt te verwachten ja.Gramser schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:36:
Ik doe op dagen als dit zeker 8 m3 gas en dan is over de 20kwh normaal.
Overigens wel lekker voor je zelf consumptie zo'n warmte pomp
[ Voor 21% gewijzigd door noebas op 26-01-2023 12:45 ]
20kWh voor een hele dag of vandaag tot nu toe? Ik heb het over 7.6kWh tot nu toe vandaag, alles totaal. Dat zal nog wel oplopen.medu80 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:12:
[...]
7.6kWh totaal???? De Quatt alleen al is bij mij 20kWh.
Gisteren 2m3 gas maar dat is alleen verwarmen voor een paar uur in de ochtend. In de loop van de dag is de Quatt geplaatst en op een gegeven moment is de Quatt gaan verwarmen met een klein beetje ondersteuning van de ketel.noebas schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:40:
[...]
Als hij normaal 2 m3 gas doet op dagen als dit en de cop was zeg 3 dan is 6kwh voor Quatt te verwachten ja.
Ik doe op dagen als dit zeker 8 m3 gas en dan is over de 20kwh normaal.
Overigens wel lekker voor je zelf consumptie zo'n warmte pomp[Afbeelding]
Normaal zou ik op 4 tot 6m3 gas zitten, beetje afhankelijk van de dag. Er zijn constant mensen thuis dus de verwarming staat eigenlijk altijd wel aan. Ik moet er wel bij vermelden dat ik al de hele winter op 18,5 graad zit. We zijn er aan gewend nu dus ik laat het lekker zo
Dit dus, is lastig vergelijken omdat elke situatie verschillend is.Gramser schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:36:
Je hebt iets nodig wat de SafetyNet check door komt, anders mag je niet inloggen.noebas schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:35:
[...]
Gebruik android studio, desnoods in een vm en klaar ben je
https://infosecwriteups.c...l-device-avd-fb443d590dfa
Dan hebben ze dat toegevoegd (mogelijk naar aanleiding van posts hier) want ik heb via emulator mijn key achterhaald.Slurpgeit schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:32:
[...]
Je hebt iets nodig wat de SafetyNet check door komt, anders mag je niet inloggen.
Hoop dat ze inzien dat mensen gewoon graag zien wat Quatt doet en dit open houden
Dat is wel een beetje raar. Ook ijs moet zijn kou ergens vandaan halen, en ik twijfel er sterk over of het vannacht waar dan ook in het land onder de -5 is geweest.medu80 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:18:
[Afbeelding]
Ik kan in dit topic geen foto's van je installatie vinden, weet je zeker dat je niet aan het recirculeren bent?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
De warmtepomp onttrekt toch gewoon warmte uit de lucht? Dus de lucht wordt juist kouder (omdat de warmte uit de lucht is gehaald en naar binnen is gebracht). Of dat zo'n groot verschil kan verklaren weet ik ook niet.onlinaius schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:48:
[...]
Dat is wel een beetje raar. Ook ijs moet zijn kou ergens vandaan halen, en ik twijfel er sterk over of het vannacht waar dan ook in het land onder de -5 is geweest.
Ik kan in dit topic geen foto's van je installatie vinden, weet je zeker dat je niet aan het recirculeren bent?
Staat de buitenunit wel voldoende vrij om verse (=warmere) lucht aan te trekken?
[ Voor 6% gewijzigd door T-mo-T op 26-01-2023 14:21 ]
Klopt, maar ik neem aan dat ze de sensor op de plek plaatsen waar de warmtepomp zelf zo min mogelijk invloed heeft op de meting. Anders zou op hoger vermogen verwarmen kunnen betekenen dat de temperatuurmeting daalt, terwijl de inkomende lucht nagenoeg dezelfde temperatuur heeft (mits er geen recirculatie is).T-mo-T schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:20:
[...]
De warmtepomp onttrekt toch gewoon warmte uit de lucht? Dus de lucht wordt juist kouder (omdat de warmte uit de lucht is gehaald en naar binnen is gebracht). Of dat zo'n groot verschil kan verklaren weet ik ook niet.
Dat was inderdaad wat ik bedoelde met recirculeren.T-mo-T schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:20:
Staat de buitenunit wel voldoende vrij om verse (=warmere) lucht aan te trekken?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik zie hier veel screenshots vanuit HA en HomeWizard.
Voor wie de Quatt al heeft, kunnen jullie wellicht een paar screenshots van de data (power, temperatuur etc) uit de app plaatsen? Ben benieuwd wat die allemaal (niet) aangeeft.
Voor wie de Quatt al heeft, kunnen jullie wellicht een paar screenshots van de data (power, temperatuur etc) uit de app plaatsen? Ben benieuwd wat die allemaal (niet) aangeeft.
Heeft quatt zelf ook een app? En wat kun je daarop zien of wat kun je daarmee doen?
Niets vooralsnog. (alleen of hij werkt) geen data.
Aha. In de app store staat bv dit plaatje:RobertowNL schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:08:
Niets vooralsnog. (alleen of hij werkt) geen data.
:strip_exif()/f/image/J5mqNhaCbZ9TlZrq7rDiBbE7.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is dan alleen voor de installateurs dan?
ja klopt.mrdop schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:20:
[...]
Aha. In de app store staat bv dit plaatje:
[Afbeelding]
Dat is dan alleen voor de installateurs dan?
Kun je niet gewoon op normaal tarief een monteur langs laten komen van Quatt?GijsZePa schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:38:
Ik was nog even aan het zoeken naar een service contract. Echt heel veel kon ik er niet over vinden.
[Afbeelding]
Of zit voorrijkosten etc inbegrepen in dit contract?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
kom ik nog wel wat tegen in de google cache <----- leuk maar Quatt bied dit nog helemaal niet aan. Men is van plan met "iets" te komen en dat "iets" moet nog invulling krijgen.DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:28:
[...]
Kun je niet gewoon op normaal tarief een monteur langs laten komen van Quatt?
Of zit voorrijkosten etc inbegrepen in dit contract?
Als de buitentemperatuur sensor daalt door recirculatie moet je het probleem aanpakken en niet als noodgreep de sensor verplaatsen. De sensor moet alleen verplaatst worden indien zonlicht de sensor onnodig opwarmt.onlinaius schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:47:
[...]
Klopt, maar ik neem aan dat ze de sensor op de plek plaatsen waar de warmtepomp zelf zo min mogelijk invloed heeft op de meting. Anders zou op hoger vermogen verwarmen kunnen betekenen dat de temperatuurmeting daalt, terwijl de inkomende lucht nagenoeg dezelfde temperatuur heeft (mits er geen recirculatie is).
[...]
Dat was inderdaad wat ik bedoelde met recirculeren.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De Quatt is op dit moment zo niche dat ik mij afvraag of andere monteurs er sowieso iets mee kunnen. Fysiek een fan of iets dergelijks vervangen zal nog wel lukken verwacht ik, maar als er iets met de software of aansturing is ben je het haasje. Het is, op dit moment, geen gangbaar product zoals een gemiddelde CV ketel.GijsZePa schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:38:
[Afbeelding]
Dat is een van de risico's die je loopt met een heel nieuw product. Je bent voor 100% aangewezen op Quatt. En als die je niet willen of kunnen helpen (bijvoorbeeld door faillissement) dan zit je met de gebakken peren. Dit geldt uiteraard ook al binnen de garantie.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Daar zit ie en (foto gepikt hier) hij kan blijkbaar goed invriezen. zelf zie ik wel temp drop als hij gaat lopen maar zeker geen 5 graden verschil. Minder als 1DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:36:
[...]
Als de buitentemperatuur sensor daalt door recirculatie moet je het probleem aanpakken en niet als noodgreep de sensor verplaatsen. De sensor moet alleen verplaatst worden indien zonlicht de sensor onnodig opwarmt.
Is het niet juist zo dat ie dan minder koud zou moeten worden als hij ingevroren zit? Net als rijp aan bloesem. Juist daardoor overleeft het.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Duidelijk hoor. Ik kwam hier een andere opmerking tegen over het formulier:noebas schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:31:
[...]
kom ik nog wel wat tegen in de google cache <----- leuk maar Quatt bied dit nog helemaal niet aan. Men is van plan met "iets" te komen en dat "iets" moet nog invulling krijgen.
Tja, een oud spreekwoord: "zoekt en ge zult vinden"GijsZePa schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:13:
[...]
Duidelijk hoor. Ik kwam hier een andere opmerking tegen over het formulier: [Afbeelding]
@noebas: merk je nog iets van (de werking van) het verwarmingslint, dat onderin zou moeten zitten?
Of was dat "die andere"......
[ Voor 12% gewijzigd door HenkRood op 26-01-2023 17:39 ]
Ik neem aan dat de sensor geplaatst wordt aan de kant waar lucht wordt aangezogen. Hierdoor meet de sensor de 'normale' buitentemperatuur, misschien dat er een heel klein beetje kou van het apparaat afstraalt, maar dat zal niet enorm veel zijn.DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:36:
[...]
Als de buitentemperatuur sensor daalt door recirculatie moet je het probleem aanpakken en niet als noodgreep de sensor verplaatsen. De sensor moet alleen verplaatst worden indien zonlicht de sensor onnodig opwarmt.
Ik pleit ook niet voor het verplaatsen van de sensor, ik neem alleen aan dat deze bij 'normaal' gebruik, zonder recirculatie niet de kou van het apparaat meet, maar de temperatuur van de buitenlucht. Daarom kreeg ik ook het idee dat er wel eens recirculatie zou kunnen zijn: als de sensor een temperatuur meet die fors onder de laagste nachttemperatuur ligt gaat er ergens waarschijnlijk iets fout.
We zijn het verder volgens mij eens: als er recirculatie plaats vind moet je dat aanpakken.
Als het ijs gedurende de nacht verder onder de 0 is afgekoeld zou het tijdelijk wat kouder kunnen zijn dan de buitentemperatuur. -9 lijkt me echter behoorlijk onwaarschijnlijk, die temperaturen hebben we voor zover ik weet ook s nachts niet gehad in januari.paQ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:06:
Is het niet juist zo dat ie dan minder koud zou moeten worden als hij ingevroren zit? Net als rijp aan bloesem. Juist daardoor overleeft het.
Hier heb ik het eindelijk voor elkaar gekregen door een oude Nexus 6 te rooten met Magisk. Om daarna ook met de Quatt app langs de Safetynet attestation te komen moet je in Magisk de module Universal SafetyNet Fix toepassen. Hierna lukte hetSlurpgeit schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:32:
[...]
Je hebt iets nodig wat de SafetyNet check door komt, anders mag je niet inloggen.
Helaas krijg ik de HA integratie van @Slurpgeit niet voor elkaar.. ik krijg de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| ERROR (MainThread) [homeassistant.components.rest] Unexpected error fetching rest data data: UndefinedError: 'None' has no attribute 'attributes'
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 423, in async_render
render_result = _render_with_context(self.template, compiled, **kwargs)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1950, in _render_with_context
return template.render(**kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 1301, in render
self.environment.handle_exception()
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 936, in handle_exception
raise rewrite_traceback_stack(source=source)
File "<template>", line 1, in top-level template code
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 303, in getitem
return obj[argument]
jinja2.exceptions.UndefinedError: 'None' has no attribute 'attributes'
The above exception was the direct cause of the following exception:
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/update_coordinator.py", line 225, in _async_refresh
self.data = await self._async_update_data()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/update_coordinator.py", line 181, in _async_update_data
return await self.update_method()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/rest/data.py", line 58, in async_update
rendered_headers = template.render_complex(self._headers, parse_result=False)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 140, in render_complex
return {
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 141, in <dictcomp>
render_complex(key, variables, limited, parse_result): render_complex(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 147, in render_complex
return value.async_render(variables, limited=limited, parse_result=parse_result)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 425, in async_render
raise TemplateError(err) from err
homeassistant.exceptions.TemplateError: UndefinedError: 'None' has no attribute 'attributes' |
Als ik de Quatt integratie weghaal heb ik deze fouten niet. Zie ik iets over het hoofd?
Lijkt erop dat de login met je refresh_token niet goed gaat. Kan je je config eens posten met een stukje van je refresh token verwijderd?
Je kan eventueel als je curl bij de hand hebt testen of dit werkt:Coolspot schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:15:
[...]
Hier heb ik het eindelijk voor elkaar gekregen door een oude Nexus 6 te rooten met Magisk. Om daarna ook met de Quatt app langs de Safetynet attestation te komen moet je in Magisk de module Universal SafetyNet Fix toepassen. Hierna lukte heten kon ik de refresh_token via een root file explorer uit de quatt map halen (thnx @RobertowNL Dit lukte overigens niet via een android emulator @_CrookClaw_
(
Helaas krijg ik de HA integratie van @Slurpgeit niet voor elkaar.. ik krijg de volgende foutmelding:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33ERROR (MainThread) [homeassistant.components.rest] Unexpected error fetching rest data data: UndefinedError: 'None' has no attribute 'attributes' Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 423, in async_render render_result = _render_with_context(self.template, compiled, **kwargs) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1950, in _render_with_context return template.render(**kwargs) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 1301, in render self.environment.handle_exception() File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 936, in handle_exception raise rewrite_traceback_stack(source=source) File "<template>", line 1, in top-level template code File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 303, in getitem return obj[argument] jinja2.exceptions.UndefinedError: 'None' has no attribute 'attributes' The above exception was the direct cause of the following exception: Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/update_coordinator.py", line 225, in _async_refresh self.data = await self._async_update_data() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/update_coordinator.py", line 181, in _async_update_data return await self.update_method() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/rest/data.py", line 58, in async_update rendered_headers = template.render_complex(self._headers, parse_result=False) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 140, in render_complex return { File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 141, in <dictcomp> render_complex(key, variables, limited, parse_result): render_complex( File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 147, in render_complex return value.async_render(variables, limited=limited, parse_result=parse_result) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 425, in async_render raise TemplateError(err) from err homeassistant.exceptions.TemplateError: UndefinedError: 'None' has no attribute 'attributes'
Als ik de Quatt integratie weghaal heb ik deze fouten niet. Zie ik iets over het hoofd?
code:
1
2
3
4
5
6
| curl -XPOST \
-H 'Content-Type: application/json' \
-H 'X-Android-Package: io.quatt.mobile.android' \
-H 'X-Android-Cert: 1110A8F9B0DE16D417086A4BDBCF956070F0FD97' \
-d '{"grantType":"refresh_token","refreshToken":"AOkPPWT4p34...bPh5WyxT16S0h9beoneDdAyhcOxBDIGi8vedpc5DA"}' \
'https://securetoken.googleapis.com/v1/token?key=AIzaSyDlk06uNNeEz2k509xb8-50cS6Z2_9pcw8' |
Uiteraard de refresh_token vervangen met die van jezelf. Je zou (onder andere) een access_token terug moeten krijgen.
Via curl krijg ik alles terug:Slurpgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:27:
[...]
Je kan eventueel als je curl bij de hand hebt testen of dit werkt:
code:
1 2 3 4 5 6curl -XPOST \ -H 'Content-Type: application/json' \ -H 'X-Android-Package: io.quatt.mobile.android' \ -H 'X-Android-Cert: 1110A8F9B0DE16D417086A4BDBCF956070F0FD97' \ -d '{"grantType":"refresh_token","refreshToken":"AOkPPWT4p34...bPh5WyxT16S0h9beoneDdAyhcOxBDIGi8vedpc5DA"}' \ 'https://securetoken.googleapis.com/v1/token?key=AIzaSyDlk06uNNeEz2k509xb8-50cS6Z2_9pcw8'
Uiteraard de refresh_token vervangen met die van jezelf. Je zou (onder andere) een access_token terug moeten krijgen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| {
"access_token": "eyJhbGc
blablabla 4Hl7T_BsNGpHAoyyOAOmDsp2JNe1ljjeUjDjmoxNCFUosYw2RpaZhMfGQjE86msvDVlfj-pD5EJeCcszuNCMkpDOmgpYM8Jeh6nCtkFg3962Vl9_dquj5yeEB2OZEP3Q3x8G4jmp9NNLkw8VlwEQKN5DtGaTL0G1DGSg0GQ",
"expires_in": "3600",
"token_type": "Bearer",
"refresh_token": "APJWN8f blabla 3r_Sc_NKP5uSwJFwVl0nNiqGtGr0Bq3igjADgb6oIOZaAq8ICA",
"id_token": "eyJhbGciOi blabla 4jmp9NNLkw8VlwEQKN5DtGaTL0G1DGSg0GQ",
"user_id": "uUQnu3 blabla dd2",
"project_id": "107 blabla 428"
} |
Oke dan is je token in ieder geval goed. Kan je de config van de quatt_login sensor eens posten?Coolspot schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Via curl krijg ik alles terug:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10{ "access_token": "eyJhbGc blablabla 4Hl7T_BsNGpHAoyyOAOmDsp2JNe1ljjeUjDjmoxNCFUosYw2RpaZhMfGQjE86msvDVlfj-pD5EJeCcszuNCMkpDOmgpYM8Jeh6nCtkFg3962Vl9_dquj5yeEB2OZEP3Q3x8G4jmp9NNLkw8VlwEQKN5DtGaTL0G1DGSg0GQ", "expires_in": "3600", "token_type": "Bearer", "refresh_token": "APJWN8f blabla 3r_Sc_NKP5uSwJFwVl0nNiqGtGr0Bq3igjADgb6oIOZaAq8ICA", "id_token": "eyJhbGciOi blabla 4jmp9NNLkw8VlwEQKN5DtGaTL0G1DGSg0GQ", "user_id": "uUQnu3 blabla dd2", "project_id": "107 blabla 428" }
Ik heb voor de rest jouw complete configuratie overgenomen... Je bedoelt dit?:Slurpgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:47:
[...]
Oke dan is je token in ieder geval goed. Kan je de config van de quatt_login sensor eens posten?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sensor:
- name: Quatt login
json_attributes:
- access_token
value_template: ok
- resource: https://mobile-api.quatt.io/api/v1/me
method: GET
headers:
Authorization: 'Bearer {{ states.sensor.quatt_login.attributes["access_token"] }}'
Accept: application/json
scan_interval: 15 |
Kan het niet veel simpeler door op een " normale" telefoon via adb een adb backup van de app te maken en die data uit te pakken? Met een beetje geluk krijg je de key dan ook wel mee...Coolspot schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:15:
[...]
Hier heb ik het eindelijk voor elkaar gekregen door een oude Nexus 6 te rooten met Magisk. Om daarna ook met de Quatt app langs de Safetynet attestation te komen moet je in Magisk de module Universal SafetyNet Fix toepassen. Hierna lukte heten kon ik de refresh_token via een root file explorer uit de quatt map halen (thnx @RobertowNL Dit lukte overigens niet via een android emulator @_CrookClaw_
(
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33ERROR (MainThread) [homeassistant.components.rest] Unexpected error fetching rest data data: UndefinedError: 'None' has no attribute 'attributes' Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 423, in async_render render_result = _render_with_context(self.template, compiled, **kwargs) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1950, in _render_with_context return template.render(**kwargs) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 1301, in render self.environment.handle_exception() File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 936, in handle_exception raise rewrite_traceback_stack(source=source) File "<template>", line 1, in top-level template code File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 303, in getitem return obj[argument] jinja2.exceptions.UndefinedError: 'None' has no attribute 'attributes' The above exception was the direct cause of the following exception: Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/update_coordinator.py", line 225, in _async_refresh self.data = await self._async_update_data() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/update_coordinator.py", line 181, in _async_update_data return await self.update_method() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/rest/data.py", line 58, in async_update rendered_headers = template.render_complex(self._headers, parse_result=False) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 140, in render_complex return { File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 141, in <dictcomp> render_complex(key, variables, limited, parse_result): render_complex( File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 147, in render_complex return value.async_render(variables, limited=limited, parse_result=parse_result) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 425, in async_render raise TemplateError(err) from err homeassistant.exceptions.TemplateError: UndefinedError: 'None' has no attribute 'attributes'
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ja, maar dan een stukje hoger:Coolspot schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:56:
[...]
Ik heb voor de rest jouw complete configuratie overgenomen... Je bedoelt dit?:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11sensor: - name: Quatt login json_attributes: - access_token value_template: ok - resource: https://mobile-api.quatt.io/api/v1/me method: GET headers: Authorization: 'Bearer {{ states.sensor.quatt_login.attributes["access_token"] }}' Accept: application/json scan_interval: 15
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| rest: # Quatt - resource: https://securetoken.googleapis.com/v1/token?key=AIzaSyDlk06uNNeEz2k509xb8-50cS6Z2_9pcw8 payload: !secret quatt_refresh_token method: POST headers: Content-Type: application/json X-Android-Package: io.quatt.mobile.android X-Android-Cert: 1110A8F9B0DE16D417086A4BDBCF956070F0FD97 scan_interval: 3500 sensor: - name: Quatt login json_attributes: - access_token value_template: ok |
Hoop trouwens dat die indents in jouw code komen door het copy pasten, anders is dat het probleem
Dat denk ik ja, hier staat gelukkig alles goed. Zo staat het bij mij:Slurpgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:06:
[...]
Ja, maar dan een stukje hoger:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 rest: # Quatt - resource: https://securetoken.googleapis.com/v1/token?key=AIzaSyDlk06uNNeEz2k509xb8-50cS6Z2_9pcw8 payload: !secret quatt_refresh_token method: POST headers: Content-Type: application/json X-Android-Package: io.quatt.mobile.android X-Android-Cert: 1110A8F9B0DE16D417086A4BDBCF956070F0FD97 scan_interval: 3500 sensor: - name: Quatt login json_attributes: - access_token value_template: ok
Hoop trouwens dat die indents in jouw code komen door het copy pasten, anders is dat het probleem.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| rest:
# Quatt
- resource: https://securetoken.googleapis.com/v1/token?key=AIzaSyDlk06uNNeEz2k509xb8-50cS6Z2_9pcw8
payload: !secret quatt_refresh_token
method: POST
headers:
Content-Type: application/json
X-Android-Package: io.quatt.mobile.android
X-Android-Cert: 1110A8F9B0DE16D417086A4BDBCF956070F0FD97
scan_interval: 3500
sensor:
- name: Quatt login
json_attributes:
- access_token
value_template: ok
- resource: https://mobile-api.quatt.io/api/v1/me
method: GET
headers:
Authorization: 'Bearer {{ states.sensor.quatt_login.attributes["access_token"] }}'
Accept: application/json
scan_interval: 15 |
Heel niet bij stil gestaan, kan het eens proberen!geerttttt schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:59:
[...]
Kan het niet veel simpeler door op een " normale" telefoon via adb een adb backup van de app te maken en die data uit te pakken? Met een beetje geluk krijg je de key dan ook wel mee...
De data komt bij mij niet mee, maar, misschien gebruik ik het verkeerde commandogeerttttt schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:59:
[...]
Kan het niet veel simpeler door op een " normale" telefoon via adb een adb backup van de app te maken en die data uit te pakken? Met een beetje geluk krijg je de key dan ook wel mee...
Die ziet er goed uit. Secret ook goed aangemaakt in secrets.yaml?Coolspot schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:13:
[...]
Dat denk ik ja, hier staat gelukkig alles goed. Zo staat het bij mij:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21rest: # Quatt - resource: https://securetoken.googleapis.com/v1/token?key=AIzaSyDlk06uNNeEz2k509xb8-50cS6Z2_9pcw8 payload: !secret quatt_refresh_token method: POST headers: Content-Type: application/json X-Android-Package: io.quatt.mobile.android X-Android-Cert: 1110A8F9B0DE16D417086A4BDBCF956070F0FD97 scan_interval: 3500 sensor: - name: Quatt login json_attributes: - access_token value_template: ok - resource: https://mobile-api.quatt.io/api/v1/me method: GET headers: Authorization: 'Bearer {{ states.sensor.quatt_login.attributes["access_token"] }}' Accept: application/json scan_interval: 15
Yep:Slurpgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:16:
[...]
Die ziet er goed uit. Secret ook goed aangemaakt in secrets.yaml?
code:
1
2
| quatt_refresh_token: '{"grantType":"refresh_token","refreshToken":"<APJWN8ff0kHEtGTLMG3-P0YNosB6XOP6p2bc6MZQbUkzfNuO0i3klXyfV8WSt6WL2wsL6Ztn blablabla
lwfvEQSqUuw3S2dPbFrC8UJ5AViHu7_q83r_Sc_NKP5uSwJFwVl0nNiqGtGr0Bq3igjADgb6oIOZaAq8ICA>"}' |
De haakjes horen er nietCoolspot schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:19:
[...]
Yep:
code:
1 2quatt_refresh_token: '{"grantType":"refresh_token","refreshToken":"<APJWN8ff0kHEtGTLMG3-P0YNosB6XOP6p2bc6MZQbUkzfNuO0i3klXyfV8WSt6WL2wsL6Ztn blablabla lwfvEQSqUuw3S2dPbFrC8UJ5AViHu7_q83r_Sc_NKP5uSwJFwVl0nNiqGtGr0Bq3igjADgb6oIOZaAq8ICA>"}'
Slurpgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:20:
[...]
De haakjes horen er niet. De < en > bedoel ik
Waarom niet type “warmtepomp” ipv electrisch?Slurpgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:22:
In ander nieuws, ik heb de Nest nog een keer aangesloten, maar nu ingesteld op "Ander" verwarmingstype met de volgende settings:
[Afbeelding]
Vooralsnog lijkt dit prima te werken
En qua voorloop zou ik lager doen, als je true radiant gebruikt en de delta tussen binnen temp en gewenste temp is meer dan 1 a 2 graden dan vraagt ie via opentherm die temperatuur als begin aanvoertemp. Lijkt me wat hoog voor een warmtepomp om op 50C water aan te moeten leveren?
Bij warmtepomp kon ik geen opentherm kiezen, alleen aan / uit. Voorloop zal ik nog eens op 40 zettenolafmol schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:29:
[...]
Waarom niet type “warmtepomp” ipv electrisch?
En qua voorloop zou ik lager doen, als je true radiant gebruikt en de delta tussen binnen temp en gewenste temp is meer dan 1 a 2 graden dan vraagt ie via opentherm die temperatuur als begin aanvoertemp. Lijkt me wat hoog voor een warmtepomp om op 50C water aan te moeten leveren?
Aha, interessant. Heb je al eens geprobeerd wat de Quatt doet als je em gewoon zonder trueradiant aanstuurt? Dan gedraagt ie zich als een aan/uit thermostaat maar wel via opentherm commando’s, en vraagt ie gewoon altijd constant de voorloop temp als aanvoer. Dan zou de Quatt of CiC daarna gewoon lekker z’n modulatie ding moeten/kunnen doen denk ik zo.Slurpgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:30:
[...]
Bij warmtepomp kon ik geen opentherm kiezen, alleen aan / uit. Voorloop zal ik nog eens op 40 zetten
Nee nog niet, zal dit weekend eens in de settings duiken. Al moet ik zeggen dat hij nu ook al prima moduleert met de huidige settings.olafmol schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:35:
[...]
Aha, interessant. Heb je al eens geprobeerd wat de Quatt doet als je em gewoon zonder trueradiant aanstuurt? Dan gedraagt ie zich als een aan/uit thermostaat maar wel via opentherm commando’s, en vraagt ie gewoon altijd constant de voorloop temp als aanvoer. Dan zou de Quatt of CiC daarna gewoon lekker z’n modulatie ding moeten/kunnen doen denk ik zo.
Kun je ook zien of het de CiC is die de gevraagde aanvoertemp moduleert, of dat het de opentherm commando’s van de Nest Trueradiant zijn?Slurpgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:39:
[...]
Nee nog niet, zal dit weekend eens in de settings duiken. Al moet ik zeggen dat hij nu ook al prima moduleert met de huidige settings.
Ik zou niet weten hoeolafmol schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:40:
[...]
Kun je ook zien of het de CiC is die de gevraagde aanvoertemp moduleert, of dat het de opentherm commando’s van de Nest Trueradiant zijn?
Klinkt idd al goed, zoals je het verwachtSlurpgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:44:
[...]
Ik zou niet weten hoe. Enige wat ik zie is dat als ik 1 graad vraag de quatt op 400 watt gaat draaien, en vraag ik 2,5 graad dan wordt dat 700 watt.
Enigszins OT, maar grappig genoeg lijkt een gen 3 Nest zelfs in staan om verschillende types heating en cooling aan te sturen, gebaseerd op buiten temp, en bepaalde cross over temperaturen. Als ik me niet vergis zou ie zelfs dus kunnen bepalen wanneer de warmtepomp of de cv of bv een airco aangaat, bv YouTube: How To Install the Nest Thermostat With a Heat Pump
Heb eens een hele discussie gehad met google hierover. Volgens hen heeft het geen invloed op het gedrag van de thermostaat. Hooguit dat ie even een paar dagen opnieuw leert.Slurpgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:22:
In ander nieuws, ik heb de Nest nog een keer aangesloten, maar nu ingesteld op "Ander" verwarmingstype met de volgende settings:
[Afbeelding]
Ik kreeg geen duidelijk antwoord waarom je het dan kan(moet) instellen.
Wellicht demografie?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Beste gebruikers van de QUATT. Ik heb een vraagje aan jullie over hoe de QUATT wordt aangesloten op de bestaande CV indeling.
Mijn situatie:
Mijn CV ketel hangt boven op zolder. Vanaf de CV gaan er een dikke warmwater aanvoer en een koud water terugvoer naar een CV verdeler op de begaande grond. Vanaf de CV verdeler worden alle radiatoren en de vloerverwarming in het hele huis verwarmt.
Wens voor aansluiten QUATT:
Op de uitbouw van de benedenverdieping de QUATT plaatsen. Ik heb een loze regenpijp (80mm) gemonteerd aan de zijkant van de uitbouw die naar de kruipruimte gaat. Deze is voor het leidingwerk van de QUATT. Daarnaast heb ik een werk schakelaar voorbereid op de aanbouw voor de QUATT.
Vanaf de uitbouw gaat het leidingwerk naar de CV verdeler op de begaande grond om daar op de hoofd aanvoer en retour aan te sluiten.
Zie onderstaande afbeelding van mijn voorstel naar QUATT.
:strip_exif()/f/image/I20AuMtadz3Q1tdNfE2rt5XV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4pcVgtjItoaxDXiGeKbNcyfT.jpg?f=fotoalbum_large)
Grote voordeel van deze manier van aansluiten is, is dat er geen leidingwerk helemaal naar zolder moet. Dat zou betekenen dat er veel aanpassingen gedaan moeten worden om het leidingwerk naar zolder te krijgen. En ik wil niet dat er bekabeling via mijn gevel loopt.
Reactie QUATT:
Vanuit QUATT geven ze aan dat ze bij de CV ketel de installatie willen koppelen op de hoofdleidingen. Zij geven het volgende aan: “ Er is een klein probleem. Het wordt lastig om de Quatt op de verdeler aan te sluiten. Dit is technisch niet mogelijk, hij moet direct aangesloten zijn op de CV.” en “Wat we doen is een verdeelstuk monteren met een klep tussen de warme en koude afvoer”
De vraag aan huidige gebruikers:
Ik zou heel graag foto’s willen zien hoe de QUATT is aangesloten op de bestaande inrichting. Ik ben namelijk nog niet overtuigd dat het niet kan. Dit komt omdat het naar mijn idee niet uitmaakt of je bij de CV aansluit op de hoofleidingen of dit 8 meter verderop van de zelfde leiding doet.
Wellicht kan ik met de foto’s overtuigd worden óf samen met QUATT tot de conclusie komen dat het wel werkbaar is.
Hopelijk snappen jullie mijn verhaal en kunnen jullie mij helpen. Bedankt alvast.
Mijn situatie:
Mijn CV ketel hangt boven op zolder. Vanaf de CV gaan er een dikke warmwater aanvoer en een koud water terugvoer naar een CV verdeler op de begaande grond. Vanaf de CV verdeler worden alle radiatoren en de vloerverwarming in het hele huis verwarmt.
Op de uitbouw van de benedenverdieping de QUATT plaatsen. Ik heb een loze regenpijp (80mm) gemonteerd aan de zijkant van de uitbouw die naar de kruipruimte gaat. Deze is voor het leidingwerk van de QUATT. Daarnaast heb ik een werk schakelaar voorbereid op de aanbouw voor de QUATT.
Vanaf de uitbouw gaat het leidingwerk naar de CV verdeler op de begaande grond om daar op de hoofd aanvoer en retour aan te sluiten.
:strip_exif()/f/image/I20AuMtadz3Q1tdNfE2rt5XV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4pcVgtjItoaxDXiGeKbNcyfT.jpg?f=fotoalbum_large)
Grote voordeel van deze manier van aansluiten is, is dat er geen leidingwerk helemaal naar zolder moet. Dat zou betekenen dat er veel aanpassingen gedaan moeten worden om het leidingwerk naar zolder te krijgen. En ik wil niet dat er bekabeling via mijn gevel loopt.
Reactie QUATT:
Vanuit QUATT geven ze aan dat ze bij de CV ketel de installatie willen koppelen op de hoofdleidingen. Zij geven het volgende aan: “ Er is een klein probleem. Het wordt lastig om de Quatt op de verdeler aan te sluiten. Dit is technisch niet mogelijk, hij moet direct aangesloten zijn op de CV.” en “Wat we doen is een verdeelstuk monteren met een klep tussen de warme en koude afvoer”
Ik zou heel graag foto’s willen zien hoe de QUATT is aangesloten op de bestaande inrichting. Ik ben namelijk nog niet overtuigd dat het niet kan. Dit komt omdat het naar mijn idee niet uitmaakt of je bij de CV aansluit op de hoofleidingen of dit 8 meter verderop van de zelfde leiding doet.
Wellicht kan ik met de foto’s overtuigd worden óf samen met QUATT tot de conclusie komen dat het wel werkbaar is.
Hopelijk snappen jullie mijn verhaal en kunnen jullie mij helpen. Bedankt alvast.
@mlandman89
:strip_exif()/f/image/SoQVSQerMqBSU26ssfZnsvQc.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals te zien, de retour gaat door de vuilvanger/microbelontluchter naar de Quatt, komt terug richting de bypass en gaat vervolgens door de cv (of bypass) naar de flow & temperatuursensor.
Die wordt uitgelezen door de CIC, in principe zou dit als er verder geen aftakkingen zitten een paar meter lager moeten kunnen zou ik zeggen.
Enige is dat de kabel van de CIC richting de cv langer is.
:strip_exif()/f/image/SoQVSQerMqBSU26ssfZnsvQc.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals te zien, de retour gaat door de vuilvanger/microbelontluchter naar de Quatt, komt terug richting de bypass en gaat vervolgens door de cv (of bypass) naar de flow & temperatuursensor.
Die wordt uitgelezen door de CIC, in principe zou dit als er verder geen aftakkingen zitten een paar meter lager moeten kunnen zou ik zeggen.
Voor de kenners onder ons. Zou dit opgelost kunnen worden met het parallel inkoppelen wat in de eerste helft 2023 wordt ontwikkeld?mlandman89 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 03:59:
Beste gebruikers van de QUATT. Ik heb een vraagje aan jullie over hoe de QUATT wordt aangesloten op de bestaande CV indeling.
Mijn situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Reactie QUATT:
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72632354okijokii schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:24:
[...]
Voor de kenners onder ons. Zou dit opgelost kunnen worden met het parallel inkoppelen wat in de eerste helft 2023 wordt ontwikkeld?
Dat klopt
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Nadeel is wel dat hij dan niet ketel en quatt samen kan laten lopen. het is dan of-of. Al vraag me af hoe groot dat nadeel is. Zie hem hier amper samen lopen.
[ Voor 11% gewijzigd door noebas op 28-01-2023 09:56 ]
Ik snap je helemaal en begrijp de vasthoudendheid aan direct onder de ketel ook niet. In mijn optiek zou het niet uitmaken of je deze direct onder de ketel koppelt of een x aantal meter verderop. Daarbij zijn er meer verhalen voorgekomen dat ik eigenlijk niet snap van Quatt. Ik vermoed dat ze zoveel mogelijk installaties op de simpele manier willen installeren. Het is meer een aap een kunstje leren. Zo gaan we het doen en er is geen maatwerk mogelijk.mlandman89 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 03:59:
In theorie zou dat kunnen door de retour beneden als aanvoer te gebruiken en onder de ketel door te koppelen zoals nu ook gebeurt en de Quatt beneden op de oude retour.mlandman89 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 03:59:
Mijn situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Reactie QUATT:
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Heb je voor de Quatt een 3 fase aansluiting nodig? Ik heb nu 1 fase 50A.
En terecht! Gogogo.medu80 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:21:
[...]
Ik vermoed dat ze zoveel mogelijk installaties op de simpele manier willen installeren. Het is meer een aap een kunstje leren. Zo gaan we het doen en er is geen maatwerk mogelijk.
Maatwerk kan altijd nog. Op dit moment hebben ze voldoende standaard werk.
Nee. Normale groep is voldoende.willem3210 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:59:
Heb je voor de Quatt een 3 fase aansluiting nodig? Ik heb nu 1 fase 50A.
Inderdaad, kom eerst hier maar een simpele standaard installatie doen. We wachten al zo lang!Spykie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:18:
[...]
En terecht! Gogogo.
Ik volg deze ook even, ben benieuwd naar je ervaring en hoe een en ander is aangesloten om het "werkend" te krijgen met de Nest als thermostaat. 💪👍Slurpgeit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:22:
[Afbeelding]
Precies mijn situatie ook de quatt kan prima op bgg,flowsensor en keerklep wel bij de ketel, iets meer draad trekken, bij de warmtepomp ao kunnen ze dit wel.RobertowNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 07:50:
@mlandman89
[Afbeelding]
Ik wacht persoonlijk liever een paar maanden en dat het aangesloten wordt zoals ik het liefste wil, dan dat ik mijn over de buiten gevel, via de dakgoot naar binnen ga. Vindt ik zonde van mijn aanzicht van de woning.Spykie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:18:
[...]
En terecht! Gogogo.
Dit klinkt belovend. Hopelijk dat het ook daadwerkelijk zo kan. Ik heb Quatt opnieuw gevraagd om er naar te kijken. Tot nu toe alleen nog maar contact gehad via de mail. Geen video call.RobertowNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 07:50:
@mlandman89
[Afbeelding]
Goedenavond,
Kan iemand mij misschien vertellen hoe de Nest Heatlink is aangesloten op de CiC? Ik neem aan via OT1 en OT2 naar de CiC waar het 20° thermometer logootje staat. En dan via de CiC waar het vlammetje bij staat naar de RBUS (OT) van de ketel.
Alvast bedankt
Kan iemand mij misschien vertellen hoe de Nest Heatlink is aangesloten op de CiC? Ik neem aan via OT1 en OT2 naar de CiC waar het 20° thermometer logootje staat. En dan via de CiC waar het vlammetje bij staat naar de RBUS (OT) van de ketel.
Alvast bedankt
Dit topic is gesloten.
![]()
/f/image/sEMWjyY8ypszfHtxm7qibv25.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kwKcmsuLXiWBjT0iFP6jXAFE.jpg?f=fotoalbum_large)