Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.853.180 views

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-01 18:15

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
noebas schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Ketel, niet de termostaat heb het hier over de ketel. Termostaat moet OpenTerm praten.
Oh sorry. Fout gelezen.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-01 15:08
olafmol schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:46:
[...]
Wel bijzonder dat de CiC Opentherm van de thermostaat verwacht maar zelf middels aan/uit met de cv ketel communiceert. Lijkt me wat inefficiënt als je de cv ketel lekker laag wilt laten draaien om bij te warmen. Maar zal wel compatibiliteits issue zijn.
Hij kan beide naar de ketel, dus aan/uit of openterm. Indien je het vermogen op de ketel zelf beperkt valt er niets te moduleren want de ketel draait op zijn ondergrens.
Dat is dan ook wat ik heb gedaan. Daarnaast kan Quatt water maken tot 55 graden, als de ketel daar boven gaat lijkt hij uit te gaan (Quatt)
Dus aanvoer ketel op 60 gezet, dan komt het niet te warm aan bij Quatt en zou ie Hybride moeten blijven draaien

Kan me echter zo voorstellen dat er verschil is tussen vermogen en tarief.
Aanname:
-Tarief ziet hij wanneer het niet meer uit kan en gaat gas draaien met quatt uit
- Vermogen ziet ie he ik komt tekort ketel help mee (hybride)

[ Voor 30% gewijzigd door noebas op 21-01-2023 12:29 ]

• pietpuk18
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-01 20:33
Afgelopen woensdag is de Quatt bij mij geïnstalleerd in Zuid-Limburg. 2 Slowaken zijn zo'n 6 uur bezig geweest. Harde werkers, vriendelijke lui. Apparaat lijkt het prima/stil te doen. Gebruik toch nog wel wat gas nu maar misschien niet zo gek met temperaturen onder nul. Het heeft gisteren flink gesneeuwd hier en nu lijkt er toch aardig wat ijsvorming zo op de Quatt te zitten. Lijkt me niet helemaal bevorderlijk voor de werking. Is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uO5jvolzLAPR3mnB-Zb7Qxp7czg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBhXPsuUJgxdPvwTMn9VnJzj.jpg?f=fotoalbum_large

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 20:31
noebas schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Hij kan beide naar de ketel, dus aan/uit of openterm. Indien je het vermogen op de ketel zelf beperkt valt er niets te moduleren want de ketel draait op zijn ondergrens.
Dat is dan ook wat ik heb gedaan. Daarnaast kan Quatt water maken tot 55 graden, als de ketel daar boven gaat lijkt hij uit te gaan (Quatt)
Dus aanvoer ketel op 60 gezet, dan komt het niet te warm aan bij Quatt en zou ie Hybride moeten blijven draaien

Kan me echter zo voorstellen dat er verschil is tussen vermogen en tarief.
Aanname:
-Tarief ziet hij wanneer het niet meer uit kan en gaat gas draaien met quatt uit
- Vermogen ziet ie he ik komt tekort ketel help mee (hybride)
op mijn intergas ketel is de CiC opentherm aangesloten. Dus kan inderdaad beide. Als de ketel bijspringt moduleert deze ook bijna altijd op het laagste niveau.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:42
pietpuk18 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:30:
Afgelopen woensdag is de Quatt bij mij geïnstalleerd in Zuid-Limburg. 2 Slowaken zijn zo'n 6 uur bezig geweest. Harde werkers, vriendelijke lui. Apparaat lijkt het prima/stil te doen. Gebruik toch nog wel wat gas nu maar misschien niet zo gek met temperaturen onder nul. Het heeft gisteren flink gesneeuwd hier en nu lijkt er toch aardig wat ijsvorming zo op de Quatt te zitten. Lijkt me niet helemaal bevorderlijk voor de werking. Is dit normaal?

[Afbeelding]
Is zeker niet bevorderlijk voor de werking, maar hij gaat automatisch in een ontdooi stand (defrost). Dat gebeurt bijna ieder uur momenteel bij deze temperaturen.
Staat de Quatt al lang te draaien bij jou?

• pietpuk18
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-01 20:33
HBO88 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Is zeker niet bevorderlijk voor de werking, maar hij gaat automatisch in een ontdooi stand (defrost). Dat gebeurt bijna ieder uur momenteel bij deze temperaturen.
Staat de Quatt al lang te draaien bij jou?
Sinds woensdag middag non stop. Blijkbaar is de CiC in aan/uit modus aangesloten kom ik net achter. Heb het vermogen van de ketel daarom maar teruggeschroefd. Kijken of dat het gas verbruik nog wat verminderd.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:08
pietpuk18 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Sinds woensdag middag non stop. Blijkbaar is de CiC in aan/uit modus aangesloten kom ik net achter. Heb het vermogen van de ketel daarom maar teruggeschroefd. Kijken of dat het gas verbruik nog wat verminderd.
Echt super frustrerend dat Quatt niet met heldere en consistente info komt over hoe de thermostaat, de CiC, en de cv ketel aangesloten en ingesteld moeten worden. Je zou denken dat die technische info gewoon online beschikbaar moet zijn. Nu blijft iedereen maar gissen en experimenteren, en zijn er legio setups in omloop lijkt het. Laat staan dat we weten welke firmware en config een specifieke setup draait (want Quatt kan dat volgens mij remote aanpassen ).

• olafmol

[Afbeelding]
Oei. Die had al wel een paar flinke defrosts moeten hebben lijkt me??

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:45

[Afbeelding]
Die gaat zo ontdooien en dan is de verdamper weer vrij.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• noebas
olafmol schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Echt super frustrerend dat Quatt niet met heldere en consistente info komt over hoe de thermostaat, de CiC, en de cv ketel aangesloten en ingesteld moeten worden. Je zou denken dat die technische info gewoon online beschikbaar moet zijn. Nu blijft iedereen maar gissen en experimenteren, en zijn er legio setups in omloop lijkt het. Laat staan dat we weten welke firmware en config een specifieke setup draait (want Quatt kan dat volgens mij remote aanpassen ).
En zij loggen de data ook, zouden ook zeker een controle mogen doen na paar dagen of de installatie van de klant naar behoren draait.
Meeste komen er pas na maand of nog erger met de eindafrekening achter.

• Mhan
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-04-2023
heeft iemand al betaald met de creditkaart?

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:06
Ben er achter dat een Quatt een hekel aan te warm water heeft. Heb vanmorgen de ketel temperatuur op 50 graden gezet en hij draait nu heel stabiel. Ik had iedere 20 minuten dat de ketel bijsprong met een hoop gasverbruik, ging nu pas weer aan met temperatuur verhoging na 5 uur.
Verbruik is daarna niet meer boven de 1000 watt geweest. Ketel is een Intergas xtreme 36 met lyric t6.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
eham schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:18:
Is het mogelijk om een Quatt te koppelen aan een dynamisch energie contract? Het apparaat draait bijvoorbeeld in de nacht op “goedkope” stroom en in de ochtend is je huis aangenaam warm.
volgens mij is het bij een warmtepomp nu juist de bedoeling dat deze zo veel mogelijk (maar dan natuurlijk niet op vol vermogen) geduurende de hele dag blijft draaien. Dus gebruik maken van nachtstroom (goedkoper) dan de duure dagstroom zal volgens mij dus niet werken omdat hij dan te veel afkoeld, of je moet met 16 Graden genoegen nemen.
Los daarvan zou dan ook de CIC hiermee overweg moeten kunnen, op dit moment is dat volgens mij nog niet zo. (of heb ik het hier fout?), hij zou dan steeds de prijs moeten opvragen en afhankelijk van de prijs dan wel of niet mogen bijspringen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-01 22:59
Klinkt op zich logisch. Een quatt is geen HT warmtepomp, dus als "leek" zou ik zeggen dat hij ook niet goed met HT warmtepomp temperaturen overweg zou kunnen als hij niet in staat is deze temperaturen adequaat te kunnen verhogen....

Maar goed, ik onderstreep misschien door mijn opmerking het nog eens extra: ik ben een leek op dit gebied. (Maar vind de quatt wel interessant om te volgen)
Gerardwaz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:50:
Ben er achter dat een Quatt een hekel aan te warm water heeft. Heb vanmorgen de ketel temperatuur op 50 graden gezet en hij draait nu heel stabiel. Ik had iedere 20 minuten dat de ketel bijsprong met een hoop gasverbruik, ging nu pas weer aan met temperatuur verhoging na 5 uur.
Verbruik is daarna niet meer boven de 1000 watt geweest. Ketel is een Intergas xtreme 36 met lyric t6.

• noebas
HaraldBou schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:01:
Klinkt op zich logisch. Een quatt is geen HT warmtepomp, dus als "leek" zou ik zeggen dat hij ook niet goed met HT warmtepomp temperaturen overweg zou kunnen als hij niet in staat is deze temperaturen adequaat te kunnen verhogen....

Maar goed, ik onderstreep misschien door mijn opmerking het nog eens extra: ik ben een leek op dit gebied. (Maar vind de quatt wel interessant om te volgen)

[...]
Het is vrij eenvoudig, Quatt werkt tussen 18 en 55 graden.

Komt het aanvoer water onder de 18, dan moet de ketel het tot 18 brengen voor Quatt aangaat.
Komt het aanvoer water boven de 55 dan stop Quatt en mag de ketel het verder zelf doen.

Dat laaste kan je oplossen door je CV lager te zetten en red je het niet op een extra koude dag dan even iets hoger.

Als laatste hoe hoger de watertemp die hij moet leveren hoe slechter de COP of wel efficientie.
Bij -7 buiten en aanvoer 35 graden is de COP 2.8. 45 en 55 zijn niet opgegeven maar kan je nu al zeggen dat zal slecht zijn rond de 2 of minder. (kan kan je mogelijk beter gas gaan draaien)

Ik zag een COP van 3 bij 0 graden buiten en 40 aanvoer en zelfde condities bij buiten 2.5c COP van 3.7 dus dat scheelt aardig

[ Voor 5% gewijzigd door noebas op 21-01-2023 18:20 ]

• MacD007
marleybob schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:28:
Afgelopen maandag is de warmtepomp geinstalleerd. De monteurs waren fijne gasten, bekwaam en ervaren. Duidelijke uitleg welke stappen er doorlopen werden voor de installatie. Al met al ruim tevreden.

Zie foto hieronder van de installatie. Voor diegene die ontbijten met een flesje azijn, het raam rechtsonder de installatie is mijn eigen raam en heb tot nu toe nul last van de geluid.

[Afbeelding]

Ben nog wel benieuwd voor overige quatt eigenaren of zij ook wel eens een blauwe lijn zoals hieronder afgebeeld hebben gehad in de app van Quatt. Zo ja, wat betekent dit?
[Afbeelding]
mooi geplaatst d:)b , even een vraag, hoe hebben ze hem geplaatst, met behulp van een steiger ? of via de dakraam? vind wel erg dunne dempers (ten minste wat je op de foto kon zien), wel goed om te horen dat het geluid meevalt.
Ben wel benieuwd of je wel een berekening hebt uitgevoerd cq wat je afstand tot je buren is, de wettelijke eis mbt het geluid gaat namelijk niet uit van het punt of jij er last mee hebt maar gaat er van uit wat je buren (op de erfgrens) er van vinden (eigenlijk niet eens wat ze er van vinden maar of je aan de norm houd). aan de andere kant geeft het wel een indicatie of je klachten kunt verwachten. dan is zo'n berekening gewoon handig als deze namelijk aangeeft dat het gewoon voldoet, een gemeente is namelijk normaal niet happig om een dure geluidsmeting (die moeten ze namelijk zelf betalen) te laten uitvoeren. Overigens zou een ambtenaar met een geluidsmeter aankomen is er vaak niets mee aan de hand, want een dergelijke meting moet aan behoorlijk wat eisen voldoen (staat namelijk ook in de wet), de vereiste deskundigheid is bij een gemeente veelal niet aanwezig.

• MacD007
DutchWing schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Met het aantal vakmensen te kort mogen ze wel een riant salaris geven, want anders krijg je alleen maar cowboys :+
kijk, hier was de marketing afdeling weer vlink aan het werk, natuurlijk moet je die 1 miljoen WP (Quatt) wel met een behoorlijk rots zout nemen, deel dat maar door 100, daarmee zouden ze al heel blij mee moeten zijn.

de vraag is hierbij hoelang de subsidie voor warmtepompen nog bestaan blijft, ik verwacht als de subsidie te succesvol gaat worden ze deze heel snel gaan aanpassen cq stoppen, dat zie je op dit moment ook met de subsidie van EV's. Bedrag omlaag en een heleboel auto's zijn uitgezonderd omdat deze (vaak net) te duur zijn. In Duitsland is de subsidie (6.000 (in 2021 zelfs 9.000) gewoon een heel stuk meer, voor dit jaar is dit overigens ook behoorlijk omlaag gezet (4.500), maar een stuk meer dan wat je hier krijgt.

• Gerardwaz
noebas schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Pik even plaatje van hier boven want ben lui.

[Afbeelding]

Zit je ketel rechts dan is het aan/uit, onder is OT (mijn ketel kan openterm maar is oud)
Persoonlijk maakt het niet uit, zelfs beter zo. regel het wel terug op de ketel zelf.
Dit staat nu op 10Kw en dat is de ondergrens dus er valt niets meer te moduleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5MTEZ9_10scJqws4nmlNWrUB9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kP9caO9TsgjTUdbnfs7HtWZw.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat een kwestie van de draad aan de zijkant aan te sluiten op de ingang van dat vlamsymbool die zonder kabelklem en voor de rest niets veranderen?

[ Voor 38% gewijzigd door Gerardwaz op 21-01-2023 21:03 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• ReneQ691
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-12-2025
Gerardwaz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:50:
Oké, ik begreep dat ze mijn Nefit ook terug van 50 naar 70 hebben gezet bij de installatie van de Quatt. Maar die kan ik dus gewoon gerust terug naar 50 zetten?

• Gerardwaz
ReneQ691 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:47:
[...]

Oké, ik begreep dat ze mijn Nefit ook terug van 50 naar 70 hebben gezet bij de installatie van de Quatt. Maar die kan ik dus gewoon gerust terug naar 50 zetten?
Geen probleem, gewoon kijken wat er gebeurt.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:58
ReneQ691 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:57:
[...]

Nee, heb ik niet, ik ga de afvoer naar binnen boren en daar naar een afvoer brengen. Doe ik komende week even.
Tenzij de Quatt gewoon uit gaat als het vriest zou die afvoer moeten bevriezen zonder tracerlint.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MacD007 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:56:
[...]

kijk, hier was de marketing afdeling weer vlink aan het werk, natuurlijk moet je die 1 miljoen WP (Quatt) wel met een behoorlijk rots zout nemen, deel dat maar door 100, daarmee zouden ze al heel blij mee moeten zijn.

de vraag is hierbij hoelang de subsidie voor warmtepompen nog bestaan blijft, ik verwacht als de subsidie te succesvol gaat worden ze deze heel snel gaan aanpassen cq stoppen, dat zie je op dit moment ook met de subsidie van EV's. Bedrag omlaag en een heleboel auto's zijn uitgezonderd omdat deze (vaak net) te duur zijn. In Duitsland is de subsidie (6.000 (in 2021 zelfs 9.000) gewoon een heel stuk meer, voor dit jaar is dit overigens ook behoorlijk omlaag gezet (4.500), maar een stuk meer dan wat je hier krijgt.
Dat snap ik zelf ook wel, was ook meer cynisch bedoeld ;)

Ik vermoed dat deze voor warmtepompen langer blijft bestaan. Dat zelfde zie je met PV panelen, je krijgt dan geen subsidie maar nog steeds btw teruggave. / Nu btw vrij.

Bij EV’s zie je vooral dat de beter bedeelde mensen dit kunnen betalen.
+ Ik neem voorlopig toch geen EV, bijtelling technisch helemaal niet meer rendabel voor mij.
Dan kan ik beter dat geld in eigen zak houden en aankomend jaar zonnepanelen zelf/laten installeren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-08-2025
Hmm, op mijn Intergas cv ketel heb ik de cv aanvoertemperatuur weken geleden al stapsgewijs omlaag gebracht naar 40 graden.
Ik vond het al zo vreemd dat mijn huis warm te krijgen was op die temperatuur, waar voorheen 60 graden eigenlijk de norm was en het op 55 graden eigenlijk altijd te lang duurde. ( Oude vooroorlogse situatie, nieuwe situatie is natuurlijk dat alles went , ook een iets langere opwarming en een iets lagere temperatuur.)
Het viel me nu zeker met deze koude dagen dat de radiatoren flink warm worden, zeker meer dan 40 graden lijkt mij.
Toch springt de CV af en toe bij, misschien 1.5 kuub excl sww waar de Quatt nu vandaag 21 kw verbruikt heeft ( afgelopen weken, zacht weer , tussen de 7- 11 kw)
Ik dacht eigenlijk dat mijn CV de aanvoertemperatuur bepaalt maar het is natuurlijk de Commander in Chief die dat doet, dat de Quatt met deze buitentemperaturen 0 tot -5 de aanvoer op 55 graden zet.
Zie ik dit nu fout?
Ik zou graag zelf bepalen tot welke temperatuur de Quatt het water opstookt ,( omdat natuurlijk 55 graden zeer inefficiënt is, dan liever iets meer gas ) maar daar heb ik zelf waarschijnlijk geen controle over, of heb ik dat wel misschien met een andere thermostaat ( nu, Toon )

[ Voor 9% gewijzigd door burgerfreerk op 22-01-2023 01:02 ]

• noebas
Gerardwaz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:34:
[...]

[Afbeelding]

Is dat een kwestie van de draad aan de zijkant aan te sluiten op de ingang van dat vlamsymbool die zonder kabelklem en voor de rest niets veranderen?
Dat is de uitgang voor OT ja maar dat zal niet gaan zonder aanpassing door Quatt. Echter waarom zou je dat willen. je ketel is op aan/uit gezet met reden (hij kan het niet of Quatt heeft moeite met aansturing van die ketel)

Gewoon lekker op de ketel zelf regelen, kun je tenminste zelf iets ipv Quatt blackbox

• noebas
burgerfreerk schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:51:
Hmm, op mijn Intergas cv ketel heb ik de cv aanvoertemperatuur weken geleden al stapsgewijs omlaag gebracht naar 40 graden.
Ik vond het al zo vreemd dat mijn huis warm te krijgen was op die temperatuur, waar voorheen 60 graden eigenlijk de norm was en het op 55 graden eigenlijk altijd te lang duurde. ( Oude vooroorlogse situatie, nieuwe situatie is natuurlijk dat alles went , ook een iets langere opwarming en een iets lagere temperatuur.)
Het viel me nu zeker met deze koude dagen dat de radiatoren flink warm worden, zeker meer dan 40 graden lijkt mij.
Toch springt de CV af en toe bij, misschien 1.5 kuub excl sww waar de Quatt nu vandaag 21 kw verbruikt heeft ( afgelopen weken, zacht weer , tussen de 7- 11 kw)
Ik dacht eigenlijk dat mijn CV de aanvoertemperatuur bepaalt maar het is natuurlijk de Commander in Chief die dat doet, dat de Quatt met deze buitentemperaturen 0 tot -5 de aanvoer op 55 graden zet.
Zie ik dit nu fout?
Ik zou graag zelf bepalen tot welke temperatuur de Quatt het water opstookt ,( omdat natuurlijk 55 graden zeer inefficiënt is, dan liever iets meer gas ) maar daar heb ik zelf waarschijnlijk geen controle over, of heb ik dat wel misschien met een andere thermostaat ( nu, Toon )
Je kan Quatt sturen met de tarieven in de app en met de temperatuur die je wilt (termostaat set point) dat is het. De rest is een grote blackbox.
Deels staat in je intake document welke waarde men van uit is gegaan maar of het ook zo staat weet je niet.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-01 18:53
noebas schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:05:
[...]
Deels staat in je intake document welke waarde men van uit is gegaan maar of het ook zo staat weet je niet.
Bij mij staat in het intake document alleen: “Stookgrens woning (schatting): 16gr”.

Bedoel je dat? En wat betekent die waarde vanuit Quatt gezien? (Wij hebben een jaren 30 huis met dak-, spouw-, vloerisolatie en overal hr++).

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
noebas schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:15:
Komt het aanvoer water onder de 18, dan moet de ketel het tot 18 brengen voor Quatt aangaat.
Is er al iemand die een logische reden van Quatt heeft gehoord wat die limiet van 18 graden doet?

Ik vind die limiet tamelijk irritant, want ik ben (zodra ik eindelijk de Quatt heb) wel van plan om nachtverlaging toe te passen, en in de ochtend een paar uur harder te pompen met Quatt en airco tegelijk. Die 18 graden dwingt je eigenlijk de boel op temperatuur te houden als je de ketel op standje alleen SWW zet (zoals ik ook eigenlijk van plan ben / was).

Ook maakt het overstap naar volledig elektrisch vrij vervelend, dan moet je dus een doorstroomverwarmer voor de Quatt plaatsen, zodat het ingaande water boven de 18 graden uit komt, vrij onzinnig uiteraard.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
  • Nu online
Chaser1508 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Wij hebben een Nefit Trendline uit 2016. Ik vermoedt dat ze de ketel met aan/uit hebben aangesloten omdat Nefit standaard geen Opentherm ondersteun.

Het werkte verder wel allemaal goed en bij aanpassen van de tarieven kon ik ook zorgen dat hij voorkeur gaf aan gas stoken als dit goedkoper is.
Wij hebben hier een 15 jaar oude Nefit, en in voorbereiding van het aansluiten van de Quatt had ik de Nefit EMS converter al besteld (als het goed is komende week verzonden).

Ik had er echter niet over nagedacht dat aan/uit schakelen ook gewoon mogelijk is.

De ketel staat nu al op 30 graden en 8.3KW, als ondersteuning van de airco voor die paar koude weken per jaar dat het echt onder de 0 gaat.

Ik vraag me af: is er nog een voordeel om met de EMS converter te werken? Zo niet dan ga ik deze annuleren, scheelt weer 7 tientjes, en een extra kastje bij de cv ketel.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• dikkiedik
eerste indrukken van de Tado vs T6.

De Tado werkt prima in combinatie met de Quatt. Alles is opentherm aangesloten, zowel tussen de thermostaat en CiC als CiC naar CV.

Het switch moment van de T6 naar de Tado is misschien sub-optimaal geweest door de grote temperatuur verandering. Het is inmiddels behoorlijk koud.

Wat me opvalt tussen de T6 en Tado. De Tado appt werkt heel fijn en geeft veel meer info dan de Resido app van de T6. Ook is de temperatuur accuraatheid veel groter, iets wat bij de T6 wel een kleine frustratie is.

Wat me dan wel meteen opvalt is dat die temperatuur accuraatheid ook meteen een negatief punt kan zijn (denk ik). De CV ketel springt nu namelijk 's nachts behoorlijk bij doordat deze een temperatuur meet onder de kamer setpoint temperatuur. Ingesteld is 20.5 en gemeten bijvoorbeeld 20.3. In het geval van de T6 was dit beide 20.5 geweest wat niet direct de CV laat bijspringen.

Afgelopen 2 dagen dus 's nachts 1.5m² gas verstookt. Resultaat is dat de vloer genoeg warmte heeft voor de rest van de dag en het hele zooitje weer uit staat tot de volgende nacht. Sub-optimaal voor mijn systeem op dit moment.

Ik laat de tado in elk geval komende week ook hangen. Ik wil deze ook de kans geven met wat zachtere temperaturen. Ook heb ik Quatt weer een bericht gestuurd met een hulp vraag voor heel trage afgifte systemen. Onder utilisatie blijft echt een groot nadeel van de Quatt op dit moment. 12-18 uur per dag staat alles uit en in de uren dat het draait, staat de Quatt met deze temperaturen op vol vermogen te stampen. In de uren dat het uit staat koelt het CV systeem namelijk veel te ver af.

Ik heb het idee dat de CiC nu alleen stuurt op kamer temperatuur set-point en gemeten temperatuur. Eigenlijk zouden ze moeten kijken naar dT van de temperatuur om een benodigd vermogen te bepalen voor constante temperatuur.

dus conclusie van de tado is vooralsnog meer accuraatheid maar verder voor mij nu geen toegevoegde waarde op de T6. Maar wellicht met wat warmere temperaturen dat hier wél toegevoegde waarde in zit.

• JaP.NeT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik ben een van de pilot-installaties geweest van november. Quatt draait goed, ga er nog wel een Shelly tussenzetten om het verbruik te filteren van de HomeWizard-meter.

Probleem is wel dat ik het boven (werkkamer + zolder) niet lekker warm meer krijg. Ik had in de woonkamer alle radiatoren al voorzien van Speedcomforts, misschien is het slim om deze naar boven + zolder te verplaatsen?

Thermostaatkranen staan overal vol open, in de woonkamer zou ik deze ook nog wat dicht kunnen draaien zodat opwarming woonkamer langzamer gaat?

Iemand tips? Gelijke ervaringen?

Update:
Opgelost; Er bleek behoorlijk wat lucht te zitten in de radiatoren op zolder. Ook het voetventiel iets verder opengezet. Het kan zo simpel zijn... |:(

[ Voor 12% gewijzigd door JaP.NeT op 23-01-2023 10:49 ]

• dikkiedik
JaP.NeT schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:06:
Ik ben een van de pilot-installaties geweest van november. Quatt draait goed, ga er nog wel een Shelly tussenzetten om het verbruik te filteren van de HomeWizard-meter.

Probleem is wel dat ik het boven (werkkamer + zolder) niet lekker warm meer krijg. Ik had in de woonkamer alle radiatoren al voorzien van Speedcomforts, misschien is het slim om deze naar boven + zolder te verplaatsen?

Thermostaatkranen staan overal vol open, in de woonkamer zou ik deze ook nog wat dicht kunnen draaien zodat opwarming woonkamer langzamer gaat?

Iemand tips? Gelijke ervaringen?
je kunt de radiatoren knijpen in de ruimtes die te snel warm worden. Je zult dan waarschijnlijk ook zien dat de aanvoer temperatuur iets hoger zal worden en daardoor je zolder beter op warmt.

Of radiator ventilatoren verplaatsen zal het zelfde effect hebben. maar dan wordt beneden wellicht niet lekker warm mee.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:17
dikkiedik schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:35:
eerste indrukken van de Tado vs T6.

Ik laat de tado in elk geval komende week ook hangen. Ik wil deze ook de kans geven met wat zachtere temperaturen. Ook heb ik Quatt weer een bericht gestuurd met een hulp vraag voor heel trage afgifte systemen. Onder utilisatie blijft echt een groot nadeel van de Quatt op dit moment. 12-18 uur per dag staat alles uit en in de uren dat het draait, staat de Quatt met deze temperaturen op vol vermogen te stampen. In de uren dat het uit staat koelt het CV systeem namelijk veel te ver af.
Ik wilde dat ik dat had, 12 tot 18 uur Quatt uit, Hier staat ie maximaal 1 a 2 uur per dag effe uit. Maar 6 uur stoken op max is 9kWh, ik zit deze dagen eerder rond de 22kWh. Daarbij ook nog ietsiepietsie gas verbruik, vaak net onder de 1m3 voor CV.

Het kopt wel. Quatt schakelt veel te laat in. De Tado geeft 19.2x aan voordat deze weer inschakelt. Het verloop is als volgt: Setpoint 19.5, Quatt verwarmt tot 19.7x of 19.8. Daarna stopt deze ermee, op zich is dat prima, terwijl Quatt eigenlijk bij de 19.7 al moet minderen in vermogen. Doet ie niet, gaat lekker door met 79Hz of 69Hz. Maar stel dat ie dan uit gaat, zou deze ergens bij de 19.5x al weer aan moeten gaan, doet ie ook niet. Deze gaat pas aan als Tado 19.2x aangeeft, daarna begint de Quatt te verwarmen, de woonkamer zakt nog iets verder naar 19.1x en Quatt wordt dan echt wakker. Hierna begint het riedeltje opnieuw. Terwijl het vrij simpel is de temperatuur ergens tussen de 19.4 en 19.7 te houden. Gewoon NIET uitgaan.

Maar gezien de Nest inmiddels ondersteund wordt, hoop ik dat de volgende sprint de TADO is.

• MacD007
medu80 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Ik wilde dat ik dat had, 12 tot 18 uur Quatt uit, Hier staat ie maximaal 1 a 2 uur per dag effe uit. Maar 6 uur stoken op max is 9kWh, ik zit deze dagen eerder rond de 22kWh. Daarbij ook nog ietsiepietsie gas verbruik, vaak net onder de 1m3 voor CV.

Het kopt wel. Quatt schakelt veel te laat in. De Tado geeft 19.2x aan voordat deze weer inschakelt. Het verloop is als volgt: Setpoint 19.5, Quatt verwarmt tot 19.7x of 19.8. Daarna stopt deze ermee, op zich is dat prima, terwijl Quatt eigenlijk bij de 19.7 al moet minderen in vermogen. Doet ie niet, gaat lekker door met 79Hz of 69Hz. Maar stel dat ie dan uit gaat, zou deze ergens bij de 19.5x al weer aan moeten gaan, doet ie ook niet. Deze gaat pas aan als Tado 19.2x aangeeft, daarna begint de Quatt te verwarmen, de woonkamer zakt nog iets verder naar 19.1x en Quatt wordt dan echt wakker. Hierna begint het riedeltje opnieuw. Terwijl het vrij simpel is de temperatuur ergens tussen de 19.4 en 19.7 te houden. Gewoon NIET uitgaan.
ik verwacht dat dit gedrag en de vele andere die de afgelopen dagen langskwamen gewoon onder het mapje "kinderziektes" te zetten zijn, helaas is m.n. de C.I.C. verre van doorontwikkeld, ik denk zelf dat je op dit moment van een beta release kunt spreken, gezien de prijs en het tijdsaspect is dat ook niet verwonderlijk. Ik hoop alleen dat Quatt met en met de boel wel weet te optimaliseren.
Even een vraag, zou het niet zinnig zijn om de versie van de C.I.C. en zijn updates via een tabeletje voor iedereen inzichtelijk te maken, Quatt heeft hier blijkbaar geen zin in (probleemtje met communicatie zullen we maar zeggen, is en blijft een zwak punt van Quatt). mogelijk zet Quatt een dergelijke publicatie ook aan om wat meer proactiever te worden. Lukt dat is iedereen geholpen Quatt met een beter product en wij als klant met een betere warmtepomp die zo zuinig mogelijk is. Hulp voor het opzetten van een dergelijk iets is uiteraard welkom.

• ReneQ691
Afvoer naar binnen geboord en daar op een afvoer aangesloten 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgMOBOIO6p66tk0UZaL8IuWmJ7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAmzPbdvGLLnfeTxsITpyjBe.jpg?f=fotoalbum_large

• medu80
Mooi geschilderd die deur.

• olafmol
dikkiedik schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:35:.
Wat me dan wel meteen opvalt is dat die temperatuur accuraatheid ook meteen een negatief punt kan zijn (denk ik). De CV ketel springt nu namelijk 's nachts behoorlijk bij doordat deze een temperatuur meet onder de kamer setpoint temperatuur. Ingesteld is 20.5 en gemeten bijvoorbeeld 20.3. In het geval van de T6 was dit beide 20.5 geweest wat niet direct de CV laat bijspringen.
Dit snap ik niet: het is toch de CiC die bepaalt of de Quatt of de cv ketel gaat werken, niet de thermostaat. Die vraagt alleen om warmte, met wat extra opentherm data evt.

Ik zie hier een hoop verwarring over de rol van de thermostaat en die van de CiC. BV het eerder afslaan zodat er minder verbruikt wordt maar nog wel doorverwarmd wordt (nest noemt dat bv true radiant) is typisch een thermostaat ding. En daarvoor moet ie ook lerend zijn.

Zelf denk ik dat je de meer complexe logica het beste in de CiC kan zetten, en dan de thermostaat puur als een aan/uit en temperatuur sensor kunt inzetten. Anders heb je veel te veel afhankelijkheden van verschillende types thermostaten en hun mogelijke instellingen.

Mss tijd voor een Quatt thermostaat?

• dikkiedik
de tado warmtevraag wordt volledig genegeerd door de Quatt zover ik kan zien.

soms vraagt de tado warmte en gebeurd er verder niets. dus lijkt me dat de CiC bepaald.

[ Voor 10% gewijzigd door dikkiedik op 22-01-2023 14:12 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Maar de Quatt hangt scheef.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• olafmol
dikkiedik schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:11:
de tado warmtevraag wordt volledig genegeerd door de Quatt zover ik kan zien.

soms vraagt de tado warmte en gebeurd er verder niets. dus lijkt me dat de CiC bepaald.
Dat lijkt me dan toch een bug? Als een thermostaat aangeeft dat de temperatuur in een ruimte lager is dan gewenst, dan moet er toch iets aan de bak.

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-01 21:36
olafmol schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Dat lijkt me dan toch een bug? Als een thermostaat aangeeft dat de temperatuur in een ruimte lager is dan gewenst, dan moet er toch iets aan de bak.
Klinkt als precies wat de nest ook doet

• Gerardwaz
noebas schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:53:
[...]

Dat is de uitgang voor OT ja maar dat zal niet gaan zonder aanpassing door Quatt. Echter waarom zou je dat willen. je ketel is op aan/uit gezet met reden (hij kan het niet of Quatt heeft moeite met aansturing van die ketel)

Gewoon lekker op de ketel zelf regelen, kun je tenminste zelf iets ipv Quatt blackbox
Ik wil het gewoon eens kijken wat er gebeurt, de ketel ging voorheen 1x aan per dag en als de temperatuur bereikt was bleef hij op een laag pitje doordraaien. Nu blijft hij maar aan en uit gaan. Vermogen moduleerd wel maar temperatuur niet. Jammer dat je zelf niets kan met de CiC.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerardwaz op 22-01-2023 15:10 ]

• noebas
mrdop schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Bij mij staat in het intake document alleen: “Stookgrens woning (schatting): 16gr”.

Bedoel je dat? En wat betekent die waarde vanuit Quatt gezien? (Wij hebben een jaren 30 huis met dak-, spouw-, vloerisolatie en overal hr++).
Zou een een vermogen moeten staan, 4kw, 6 of 9 of zo. Niet te verwarren met Quatt zelf maar het geschatte vermogen totaal dat nodig is.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
ds23man schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Maar de Quatt hangt scheef.
Of:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOZKONniCb-xModMqcWqmONc_BA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NVcmBFi4bmadM21tXPtAXJBG.webp?f=user_large

• medu80
olafmol schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Dit snap ik niet: het is toch de CiC die bepaalt of de Quatt of de cv ketel gaat werken, niet de thermostaat. Die vraagt alleen om warmte, met wat extra opentherm data evt.

Ik zie hier een hoop verwarring over de rol van de thermostaat en die van de CiC. BV het eerder afslaan zodat er minder verbruikt wordt maar nog wel doorverwarmd wordt (nest noemt dat bv true radiant) is typisch een thermostaat ding. En daarvoor moet ie ook lerend zijn.

Zelf denk ik dat je de meer complexe logica het beste in de CiC kan zetten, en dan de thermostaat puur als een aan/uit en temperatuur sensor kunt inzetten. Anders heb je veel te veel afhankelijkheden van verschillende types thermostaten en hun mogelijke instellingen.

Mss tijd voor een Quatt thermostaat?
Ik vermoed dat de CiC puur acteert op gewenste temperatuur en huidige temperatuur. Aan de hand van buitentemperatuur gaat ie in een bepaalde Hz aan. Maar gaat niet aan als de huidige temp iets lager is als setpoint. Dus er zit een bepaalde hysteresis in, misschien aan bij -0,25 en uit bij +0,25, maar in mijn geval kost dit veel energie, als ie gewoon met 50% doordraait handhaaft deze de temp, maar op de een of andere manier blijft ie met 70+ Hz doordraaien, ja dan krijg je overshoot. Gaat uit, wacht totdat mijn tenen er bijna afvriezen, hoort mij schelden. (Er zit namelijk een microfoon in de CiC) en denkt, laat ik maar aan gaan voordat de CiC door het raam ergens in het zwembad verdwijnt.

Maar het kan zijn dat deze op een andere OpenTherm Data-waarde reageert, ik heb geen OTGW meer, dus kan het niet zien of testen. Misschien als iemand een OTGW heeft, dat ie kan experimenteren met bepaalde waarden. In ieder geval, reageert NIET op de heat-request van de TADO. Soms vraagt de TADO 100% en draait deze dus op 72Hz, Soms vraagt de TADO 50% ook dan 72Hz. De warmtepomp is drie-aderig aangesloten, misschien dat er een ander besturingseenheid op kan, als we achter de fabrikant komen.

We gaan hier achter komen, de vraag is alleen wanneer?

• dikkiedik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-Yz2AtWKWreL_K1jW1ERL9evWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7c1TQs2T0BEWRMGBdZAtRN8P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlVr3MMrRmix-P5dr3qbunNsg9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBB5mITaYbONyPm9a97hmeev.jpg?f=fotoalbum_large

Tado laat in de app 3 type warmtevragen zien
1/2/3 streepjes.

Het lijkt alsof 1 sowieso genegeerd wordt door de cic.

2 doet iets. Als ik vermogens en tado over elkaar leg. Maar dat is al te laat. Na aanslaan van de quatt op vol vermogen is er nog 2 uur nodig om de daling uberhaupt te stoppen.

Daarna overshoot naar 21C (ingesteld 20.5).

Ik kom uit bed in een warm huis rond 9:00. Daarna is de verwarming niet meer aan geweest tussen 09:00 en 19:00.

• medu80
Heb jij je huis ingepakt met 30cm XPS. Ik heb zeker een halve graad afkoeling per uur met deze buitentemperaturen. 😂

• dikkiedik
Dit komt vooral door parket vloer verwacht ik. Deze reageert erg traag en bevat heel veel energie zodra deze is opgewarmd.

Vergeleken met tegels of PVC koelt dit extreem langzaam af. Maar komt dus ook heel langzaam op gang.

Maar ja, ik heb een goed geisoleerd huis 😂

• olafmol
Slurpgeit schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Klinkt als precies wat de nest ook doet
Ja, die zou dat moeten doen nadat ie dat geleerd heeft na een aantal dagen. Werkt niet zo heel geweldig alleen. Maar wat ik bedoel: als de thermostaat warmte begint te vragen, dan zou de Quatt moeten beginnen met warm water aanleveren, tenzij ie recent nog flink heeft lopen draaien en de CiC slim genoeg is om te bepalen dat ie met de “restwarmte” nog wel even de laatste halve graad kan meepakken zonder aan te slaan. Bij de Nest overigens stopt ie eerder (tenminste dat is de theorie), maar tis niet dat ie niet begint met warmte te vragen als de ruimte temp lager is dan gewenst.

• ReneQ691
Oké, 1,9 m3 gas vandaag, en 9 kwh voor de Quatt. Allerzins redelijk, gezien er een grote badkuip is gebruikt, en 3 x gedoucht. Heb geen exact vergelijk, maar afgelopen woensdag was het nog 10,6 m3 en minder koud dan vandaag.

Ik heb wel een vraag voor de gevorderden hier: Ik had een Nest in de woonkamer en een Nefit thermostaat naast de ketel. Een zoneregeling, beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Het idee van die zoneregeling was dat de radiatoren, maar ook de badkamer vloerverwarming middels RTL ventiel zou blijven werken als de woonkamer thermostaat zijn temperatuur had bereikt en daarmee afsloeg.
In het technisch rapport van Quatt stond dat de zoneregeling niet zou werken met Nest en dat het als master - slave ingeregeld zou worden.
Ik nam aan dat dit dan de Honeywell Lyric in combinatie met de Nefit thermostaat zou worden.
Bij plaatsing hebben ze de Nefit er echter helemaal tussenuit gehaald en is het de honeywell alleen nog.
Nu is de badkamer vloer koud, terwijl die wel open staat (rtl ventiel).
Hadden ze die Nefit dan moeten laten hangen en hem inderdaad als slave moeten instellen?

Heb die regeling nooit helemaal begrepen, maar nu ik koude voeten heb in de badkamer, begin ik een vermoeden te krijgen dat de Nefit niet voor niets naast de ketel hing...
Ik ga bij Quatt informeren morgen.
Uw reactie wordt gewaardeerd.

• medu80
Ik denk dat je waarde niet klopt. 10m3 is rond de 88kW. En nu heb je maar 25kW nodig?

Ik zou de andere thermostaat terug hangen en aansluiten zoals het was. De lyric komt dat op de CiC ipv de Nest. En de Nefit weer zoals voorheen. Sommige monteurs snappen het niet. Bij mij zeiden ze. Lyric special made for Quatt. Ik zei dat dit een doodnormale lyric was met opentherm. 😂

• ReneQ691
medu80 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:35:
Ik denk dat je waarde niet klopt. 10m3 is rond de 88kW. En nu heb je maar 25kW nodig?

Ik zou de andere thermostaat terug hangen en aansluiten zoals het was. De lyric komt dat op de CiC ipv de Nest. En de Nefit weer zoals voorheen. Sommige monteurs snappen het niet. Bij mij zeiden ze. Lyric special made for Quatt. Ik zei dat dit een doodnormale lyric was met opentherm. 😂
Die waarde komt uit de P1 meter en de Quatt hangt nu achter een Shelly 🤷. Misschien geen goed vergelijk.

Ik had inderdaad het idee dat ze de regeling niet begrepen. Maar het was wel vermeld in het technisch rapport door Quatt. Ik heb ook het idee dat ze dat niet hebben gelezen. Ik leg het even netjes bij Quatt support neer. Zal erop neer komen dat ze de Nefit weer terug moeten komen hangen.

• mrdop
noebas schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Zou een een vermogen moeten staan, 4kw, 6 of 9 of zo. Niet te verwarren met Quatt zelf maar het geschatte vermogen totaal dat nodig is.
Ja, daar staat: “Maximaal vermogen nodig voor woning bij -10°C (schatting) 9kW”.

Maar de 4kW wordt geadviseerd…

Wij twijfelen echt nog enorm of we het moeten doen of niet (gezien alle issues die hier -helaas- voorbij komen).

• HaraldBou
Ik heb geen aandelen in quatt of zo, maar ik vind de hoeveelheid issues hier wel meevallen. Over het algemeen zijn tweakers kritisch en kijken ze heel diep mee in dingen die nog beter kunnen, maar ik heb oprecht de indruk dat de Quatt het best goed doet voor een startup product in deze prijsrange.
mrdop schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:23:
[...]

Wij twijfelen echt nog enorm of we het moeten doen of niet (gezien alle issues die hier -helaas- voorbij komen).

• noebas
HaraldBou schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:33:
Ik heb geen aandelen in quatt of zo, maar ik vind de hoeveelheid issues hier wel meevallen. Over het algemeen zijn tweakers kritisch en kijken ze heel diep mee in dingen die nog beter kunnen, maar ik heb oprecht de indruk dat de Quatt het best goed doet voor een startup product in deze prijsrange.

[...]
Meeste problemen lijken ook op elkaar min of meer rond de zelfde vraagstukken dus dat zou ook snel oplosbaar moeten zijn.
Daarnaast is het ook wat is je voorkeur, vooral de T6 termostaat kent want eigenaardigheden waar Quatt zelf niets aan kan doen.

• onlinaius
  • Nu online
Helemaal mee eens. Men is hier direct aan het optimaliseren, maar alles wat niet optimaal is, is niet perse direct een groot probleem.

Veel 'problemen' die hier voorbij komen waren niet eens opgemerkt door het brede publiek. Juanita met de pet ziet haar warmtepomp 2x per dag op vol vermogen aanslaan, en bedenkt dan niet dat het efficienter zou zijn als deze de hele dag op laag vermogen zou draaien. En waar ik me afvraag of elk uur defrosten nu echt nodig is, hoort voor de 'leek' alles wat de machine doet er gewoon bij.

De Quatts die ik hier voorbij zien komen lijken met het op zich best aardig te doen. Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar ik zie geen echte grote problemen voorbij komen, en ik kan dan ook niet wachten tot ik aan de beurt ben.

Wat mij betreft levert Quatt alleen op het gebied van communicatie ondermaats werk, verder lijkt het een prima product, voor een hele goede prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 23-01-2023 10:49 ]

• noebas
mrdop schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:23:
[...]

Ja, daar staat: “Maximaal vermogen nodig voor woning bij -10°C (schatting) 9kW”.

Maar de 4kW wordt geadviseerd…

Dat is toch prima dan, ze schatten dus dat bij -10 Quatt zeg nog 4kw kan leveren en de ketel dan moet bij springen voor de rest.
Het is een hybride en het aantal dagen dat het -10 is kun je op een hand tellen bij wijze van.

Met 2 quatt zou het mogelijk kunnen zonder ketel bij die temperaturen naar bedenk wel dat de COP dan slecht is helemaal als het water dan 55 graden moet zijn en je met wat gas beter af bent

• onlinaius
  • Nu online
noebas schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Dat is toch prima dan, ze schatten dus dat bij -10 Quatt zeg nog 4kw kan leveren en de ketel dan moet bij springen voor de rest.
Het is een hybride en het aantal dagen dat het -10 is kun je op een hand tellen bij wijze van.
3.6KW bij A-7/W35 volgens Quatt.

• noebas
onlinaius schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:51:
[...]

3.6KW bij A-7/W35 volgens Quatt.
Zeker, essentie van het verhaal is dat zeker met radiatoren die bij -10 toch warmer moeten zijn het gewoon goedkoper is om wat gas mee te pakken. water 45 en 55 is bij -7 niet opgegeven maar de COP zal 2 of minder zijn.
In mijn beleving met je dan beter af met wat gas dan met 2x een quatt puur om die paar dagen per jaar -10 te overleven,

Dubbel quatt lijkt me meer bedoeld als je dat vermogen structureel nodig hebt.

• mrdop
noebas schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Met 2 quatt zou het mogelijk kunnen zonder ketel bij die temperaturen naar bedenk wel dat de COP dan slecht is helemaal als het water dan 55 graden moet zijn en je met wat gas beter af bent
Thx! Helder!

• onlinaius
  • Nu online
noebas schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:58:
Dubbel quatt lijkt me meer bedoeld als je dat vermogen structureel nodig hebt.
Poeh, of om het upgradepad naar gasloos makkelijker te maken, al dan niet binnen een systeem waarbij het warm water (deels) door Quatt wordt opgewarmd. En als je dat ook nog eens kunt combineren met 2 units die op lager vermogen (en dus stiller en efficienter) draaien, kan het een interessante optie zijn, ook al zou je met 1 unit prima af kunnen tot ruim onder de 0. Maar ik zie wat je bedoeld.

[ Voor 26% gewijzigd door onlinaius op 23-01-2023 11:20 ]

• dikkiedik

[...]
ben het helemaal met je eens. De meeste problemen die hier op tweakers voorbij komen gaat meer om optimalisatie dan om echt grove problemen.

grote problemen heb ik nooit ervaren en alles werkt eigenlijk zoals je mag verwachten. De puntjes op de i wat betreft optimalisatie en efficiëntie is iets wat de meeste tweakers leuk en interessant vinden en voor veel mensen zou het waarschijnlijk nu al prima zijn. Het huis wordt warm en gas verbruik gedaald met meer dan de geclaimde percentages.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19
onlinaius schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Poeh, of om het upgradepad naar gasloos makkelijker te maken, al dan niet binnen een systeem waarbij het warm water (deels) door Quatt wordt opgewarmd. En als je dat ook nog eens kunt combineren met 2 units die op lager vermogen (en dus stiller en efficienter) draaien, kan het een interessante optie zijn, ook al zou je met 1 unit prima af kunnen tot ruim onder de 0. Maar ik zie wat je bedoeld.
Ja, maar juist dat is nou net wat het niet zou gaan doen naar ik begreep uit eerdere informatie.
De tweede Quatt zou alleen bijspringen als de eerste het niet trok. Een hybride hybride systeem. :P
Je krijgt dan geen 2 rustige draaiende units, maar 1 stampende en 1 uit, af en toe aan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• onlinaius
  • Nu online
paQ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Ja, maar juist dat is nou net wat het niet zou gaan doen naar ik begreep uit eerdere informatie.
De tweede Quatt zou alleen bijspringen als de eerste het niet trok. Een hybride hybride systeem. :P
Je krijgt dan geen 2 rustige draaiende units, maar 1 stampende en 1 uit, af en toe aan.
Nog een idee waar je dat gezien hebt? Persoonlijk lijkt me dat een vrij domme keuze, het zou ook defrosten nog eens makkelijker maken als de units tegelijk draaien.

Nu moet ik zeggen dat er wel meer onverklaarbare instellingen in de Quatt zitten, misschien hebben ze het zelf ook gewoon nog niet helemaal uitgewerkt. Zo vind ik <18 graden = alles op de ketel, zelf ook een erg rare keuze, waar ik ook geen enkele logica in zie. Waarom je dan niet gewoon hybride zou draaien is mij een raadsel.

• paQ
onlinaius schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Nog een idee waar je dat gezien hebt? Persoonlijk lijkt me dat een vrij domme keuze, het zou ook defrosten nog eens makkelijker maken als de units tegelijk draaien.

Nu moet ik zeggen dat er wel meer onverklaarbare instellingen in de Quatt zitten, misschien hebben ze het zelf ook gewoon nog niet helemaal uitgewerkt. Zo vind ik <18 graden = alles op de ketel, zelf ook een erg rare keuze, waar ik ook geen enkele logica in zie. Waarom je dan niet gewoon hybride zou draaien is mij een raadsel.
Ergens in dit topic.
Dat was informatie die vanuit Quatt kwam toen mensen er naar gevraagd hadden.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
MacD007 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:01:
[...]

volgens mij is het bij een warmtepomp nu juist de bedoeling dat deze zo veel mogelijk (maar dan natuurlijk niet op vol vermogen) geduurende de hele dag blijft draaien.
Het is eigenlijk anders: met een warmtepomp wil je een afgiftesysteem met een zo laag mogelijke watertemperatuur. Vaak wordt dat gecombineerd met een traagheid: natbouw vloerverwarming, zodat het beton van de vloer als buffer dient. De traagheid betekent dat temperatuurmoduleren langer duurt en steeds lastiger wordt. Het voordeel is dat je een warmtepomp kun nemen die minder/niet hoeft te pieken, dus een lager maximum vermogen heeft (vergelijk maar eens max vermogens van een wp met de CV ketel die die vervangt). Hoe lager het maximum vermogen, hoe langer het duurt om de temperatuur te doen oplopen, maar dat is geen probleem als je die constant houd.

( Droogbouw en/of radiatoren kan ook mits juist gedimensioneerd, en zijn dan een stuk sneller en kun je indien gewenst wel sneller schakelen, want er is geen beton dat buffert. Dan nog moet je rekening houden met het max vermogen van de wp: die is eigenlijk altijd stukken lager dan een CV ketel, wat dus betekent dat het langer duurt om op te warmen. Ondanks het reactievere afgiftesysteem is het dus nog steeds niet zo reactief als een gasketel. Daarentegen, in praktijk ga je het natuurlijk ook niet enorm laten afkoelen snachts, een paar graden typisch, en dat kan een wp gerust weer aanvullen in de ochtend (tenzij je het vermogen wel erg scherp kiest, dwz: te laag.)

Dus, als je een wp hebt, heb je wss een traag afgiftesysteem, waarbij temperatuurmoduleren niet al te interessant is. Maar, dat maakt niet uit voor de vraag! Die was of er geschakeld kon worden tussen opwekking (wp of CV). Dan kan natuurlijk gewoon: een CV ketel kan prima die constant lage energievraag voldoen, en de wp kan prima een tijdje uitstaan. Als je het zaakje maar goed aansluit (geen pompen in serie die elkaar tegenwerken ed) dan zie ik geen probleem. Wel is het natuurlijk complexer om beide systemen tegelijk aangesloten te houden, zeker als je die vanuit 1 thermostaat wil sturen op basis van tarieven.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:55
Morgen wordt de Quatt bij ons geïnstalleerd.
Nu dacht ik dat alles bezorgd was afgelopen week.

Ik krijg nu een bericht van naleveren via de transporteur. Voor morgen.. Tussen 08 en 18u. Iemand een idee wat dat kan zijn? De installateurs? :)

Nee, zonder dollen; iemand een idee? Ik ben dan gelijk benieuwd of men - wanneer ' iets ' wordt bezorgt tegen het einde van de dag men duimen gaat zitten draaien of dat men later terug komt.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:42
ZveenT schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:26:

Ik krijg nu een bericht van naleveren via de transporteur. Voor morgen.. Tussen 08 en 18u. Iemand een idee wat dat kan zijn? De installateurs? :)

Nee, zonder dollen; iemand een idee? Ik ben dan gelijk benieuwd of men - wanneer ' iets ' wordt bezorgt tegen het einde van de dag men duimen gaat zitten draaien of dat men later terug komt.
Misschien de frontplaat? Ik was een pilot, de frontplaat was niet meegeleverd. Kwam later. Zit in een flinke (platte) doos.

• bbbrumbrum
  • Niet online

Denk dat er maar 1 partij is die je hier antwoord op kan geven. Hint: wij zijn het niet. :)

• medu80
bbbrumbrum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Denk dat er maar 1 partij is die je hier antwoord op kan geven. Hint: wij zijn het niet. :)
Joost

Maar volgens mij heb ik net een update gehad. Quatt is ermee gekapt, de cv ketel ging heel effe aan, daarna nam de Quatt het weer over. Terwijl deze gewoon draaide. Zou toch fijn zijn als die mensen daar in Amsterdam ons iets meer update geven over hoe en wat.

[ Voor 36% gewijzigd door medu80 op 23-01-2023 15:49 ]

• paQ
Frank Boeijen... maar niemand verstaat hem

• noebas

Geen idee maar zou voor installatie douchen....... :9
Stond er niet aantal colli en gewicht het is?

[ Voor 3% gewijzigd door noebas op 23-01-2023 16:00 ]

• ZveenT
HBO88 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Misschien de frontplaat? Ik was een pilot, de frontplaat was niet meegeleverd. Kwam later. Zit in een flinke (platte) doos.
Dat mis ik inderdaad. Lijkt het althans.
@noebas 12 colli 99kg.
EDIT -> lees verkeerd. Dacht iets ander te lezen.. Staat geen specificatie bij.

[ Voor 10% gewijzigd door ZveenT op 23-01-2023 16:22 ]

• onlinaius
  • Nu online
ZveenT schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Dat mis ik inderdaad. Lijkt het althans.
@noebas 12 colli 99kg.
Stevig frontplaatje! :)

• shufflev
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-08-2023

Waarom bel je Quatt niet even? 020-7008833

• noebas
shufflev schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Waarom bel je Quatt niet even? 020-7008833
Dat zou te makkelijk zijn en hier gokken is veel gezelliger :P

• mrdop
Iemand van de pilot of andere installaties al ervaring met de subsidie(aanvraag)? Die doet Quatt toch? En gaat zoiets snel?

• medu80
Daar heeft Quatt toch geen invloed op. Dat gaat via het ministerie van subsidies afdeling warmtepomp.

• Slurpgeit
  • Laatst online: 12-01 21:36
mrdop schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:53:
Iemand van de pilot of andere installaties al ervaring met de subsidie(aanvraag)? Die doet Quatt toch? En gaat zoiets snel?
Let op: De overheid is tussen 1 januari en 24 januari gesloten vanwege updates. Wij controleren alvast jouw aanvraag, maar kunnen deze pas indienen bij de overheid vanaf 24 januari.
:)

• MacD007

Lastig om je vraag te beantwoorden als je niet aangeeft wat nu al binnen is, zou eigenlijk op de stuklijst/transportlijst moeten staan. wat ook helpt, maak maar een foto van de tot nu toe ontvangen zending, mogelijk dat hieruit ook al een zinnig antwoord mogelijk is.

Maar alvast sucess met de installatie (y)

• MacD007
heb dan op dit moment nog geen ervaring met Quatt, maar heb vorig jaar HR++glas en spouwmuur laten doen. Zelf de subsidie aangevraagd, belangrijk was hierbij de foto's waaruit blijkt dat dit door een installateur is uitgevoerd en de rekening van de desbetreffende diensten/goederen. het subsidie bedrag stond na circa 5 weken op de rekening.

• paQ
WPB 10 okt ingediend, binnen 3-4 weken geld op de rekening
WP 9 nov ingediend, vandaag te horen gekregen dat ze volgende week pas met die week gaan beginnen (!)

}:|

• HaraldBou
Ik had de indruk dat quatt het nettobedrag bij de klant in rekening zou brengen en de subsidie buiten de klant om zou regelen. Of heb ik dat fout geïnterpreteerd?
paQ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:16:
WPB 10 okt ingediend, binnen 3-4 weken geld op de rekening
WP 9 nov ingediend, vandaag te horen gekregen dat ze volgende week pas met die week gaan beginnen (!)

}:|

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
HaraldBou schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:20:
Ik had de indruk dat quatt het nettobedrag bij de klant in rekening zou brengen en de subsidie buiten de klant om zou regelen. Of heb ik dat fout geïnterpreteerd?

[...]
Klopt, fout geïnterpreteerd;)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• mrdop
okijokii schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Eens, je moet eerst alles zelf betalen.

Maarrr Quatt regelt (via SimpelSubsidie) volgens mij de hele subsidieaanvraag. Dus ik neem aan dat ze dan ook de foto’s etc regelen?

• paQ
okijokii schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Dat is waar nu een boel PV boeren aan dreigen stuk te gaan; zij moeten de BTW immers wel voorschieten, hun klanten niet meer.

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08-2025
Afgelopen week mijn aanvraag ingediend. De aanvraag gaat via simpel subsidie, komt direct na installatie afmelding van monteur in je e-mail. Let op, kan in je spam/ongewenste e-mail komen.

De aanvraag is kinderspel. Vrijwel alles staat al gereed en vooral controleren (leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker 8)7 ). Bij de aanvraag stond aangegeven dat 'de overheid is tussen 1 januari en 24 januari gesloten vanwege updates.'

Gisteren bericht gehad dat simpel subsidie vandaag de aanvraag gaat indienen. Kortom, vanaf vandaag loopt de teller pas echt qua wachttijd wat mij betreft. Het volledige bedrag moet je inderdaad zelf betalen, Quatt neemt dit niet voor haar rekening.

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:00
Is er al bekend wanneer de nachtmodus weer terug gaat komen? Lees nu al een week dat ze er mee bezig zijn. Het zou weer fijn wezen als dit weer in te stellen is s'avonds en s'nachts.

• Bvdh76
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-09-2025
Hier zijn ze vandaag ook de quatt aan het ophangen nr 5xx
Tijdens werkzaamheden van de monteurs komen er 2 tesla's aan rijden die samen 1 CIC komen omruilen.
De CIC met bepaald serienummer word vervangen. Hopen dat de "nieuwe" CIC gelijk goed werkt.

• paQ
nieuwe CIC... die zonder API toegang :o

of juist met :S

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 24-01-2023 13:44 ]

• olafmol
paQ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:43:
nieuwe CIC... die zonder API toegang :o

of juist met :S
Lijkt mij andere hardware, want firmware updates kunnen ze gewoon OTA pushen lijkt me.

• noebas
olafmol schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:38:
[...]

Lijkt mij andere hardware, want firmware updates kunnen ze gewoon OTA pushen lijkt me.
Of gewoon de zelfde maar een productie fout in een bepaalde serie. CiC leek te komen van tibbo. Zag overigens foto's van een niet nader te noemen Quatt concurent.

Om vervolgens blij te zijn die niet gekozen had. Zag er meer uit als een prototype dan iets dat je aan een klant wilt leveren.

• ZveenT
De Quatt wp is hier draaiende.

De installateurs waren hier rond 09u (net als de nalevering), netjes gecommuniceerd.

Boel draaide rond 1445u. Het was hier afgekoeld tot 15c. Ramen en deuren veel open. Inmiddels warmt het weer lekker op. Nu even kijken hoe en wat ik kan beïnvloeden qua warmte via CV of via WP.

De installatie ging goed. Enkel wat gedoe met mijn eigen netwerkkabel voor de C.I.C.. CAT7 connector ging niet lekker op de kabel om de C.I.C. bedraad aan te sluiten. Na 20 minuten prutsen wel gelukt. Ze hadden wel een back-up via een TP-Link WiFi-stopcontact.

Heb de standleiding in andere kamer omhoog laten gaan, op aanwijzen van mijzelf. Dit was geen probleem.
De aan/afvoerleiding ligt los / is niet voorzien van leidingkoker omdat ik dit zelf ga afwerken.

Op naar zonnepanelen en een warmtepompboiler :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGrgc9VAZkk6BWhGsqa75YeF6EQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLx9BwXYmVJ31NA6q1zM0Ehr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uJ7HiAPAz3m9jzo4eeh5EKsir8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5F2Ocu7oDRlKmPyTqxBk1kM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaEt2WZoLbD036tw8Gz42pc7KME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w28pIzxKM4uORzrvSjqqlT1P.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdpYmx2ZVSX525-LTeDIB3ToSH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hdww7MapX3VfyCoyquaGjm7j.jpg?f=fotoalbum_tile

• HaraldBou
Succes @ZveenT Ik neem aan dat het vanavond en morgen weer lekker warm is. misschien kun je binnenkort een keer je eerste ervaringen delen?

• noebas
ZveenT schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:09:

De installateurs waren hier rond 09u (net als de nalevering), netjes gecommuniceerd.

Boel draaide rond 1445u. Het was hier afgekoeld tot 15c. Ramen en deuren veel open. Inmiddels warmt het weer lekker op. Nu even kijken hoe en wat ik kan beïnvloeden qua warmte via CV of via WP.

De installatie ging goed. Enkel wat gedoe met mijn eigen netwerkkabel voor de C.I.C.. CAT7 connector ging niet lekker op de kabel om de C.I.C. bedraad aan te sluiten. Na 20 minuten prutsen wel gelukt. Ze hadden wel een back-up via een TP-Link WiFi-stopcontact.

Heb de standleiding in andere kamer omhoog laten gaan, op aanwijzen van mijzelf. Dit was geen probleem.
De aan/afvoerleiding ligt los / is niet voorzien van leidingkoker omdat ik dit zelf ga afwerken.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja leuk he na dat soort acties, maar desnoods even kort ketel bij laten komen door termostaat hoog te zetten en dan is het zo weer warm.
Daar is het immers een hybride voor.

• mrdop

[Afbeelding]
Mooi! Ik ben ook benieuwd naar het geluid van de Quatt in de ruimte onder de plaatsing (ben ik nou de enige die het gek vindt dat ze niet 4 dempertjes er gelijk opzetten, doen ze wel bij de muurbeugel nl.).

Edit: volgens mij ga je zelf nog die dempers en de MP-4E matjes plaatsen 😀

• medu80
Bvdh76 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:18:
Hier zijn ze vandaag ook de quatt aan het ophangen nr 5xx
Tijdens werkzaamheden van de monteurs komen er 2 tesla's aan rijden die samen 1 CIC komen omruilen.
De CIC met bepaald serienummer word vervangen. Hopen dat de "nieuwe" CIC gelijk goed werkt.
Waarom werd je CiC vervangen? Of bedoel je dat je hebt vernomen dat alle CiC's me een bepaalde serienummer bereik wordt vervangen.

API toegang? Er is helemaal geen CiC met API toegang?

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
API stands for Application Programming Interface.

• medu80
Ben jij van de afdeling afkortingen? :-)

• MacD007
HaraldBou schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:20:

[...]
Helemaal juist, die subsidie is iets tussen jou en de overheid, quatt heeft daar eigenlijk niets mee te maken, is ook juist zo, anders loop je kans dat iemand anders met jouw subsidie aan de haal gaat. Nadeel is er ook, nu moet je eerst de quatt volledig betalen, overigens is dit een van de subsidie eisen.

• mcanic
  • Laatst online: 19-12-2025
Vraagje heb je ook een aparte groep nodig? Moest jij bv nog een aparte kabel naar je meterkast trekken?

Mvg Gerard

[Afbeelding]
Pagina: 1 ... 51 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.