Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.853.452 views

• noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:27
dikkiedik schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:53:
Hier gaat het sinds een paar dagen ook weer hartstikke goed. Lange runs op heel laag vermogen en aanvoer temperatuur is ook heel ver teruggelopen. Nu rond de 27/28C op laag vermogen.

Buiten was het vannacht rond 0/-1. Tuft lekker door op 550W.

Moet wel even aan de slag met radiator ventilatoren boven, want met deze aanvoer temperatuur wordt het niet echt lekker warm. Maar al ben ik op deze manier erg tevreden.

De laag uit regeling ben ik denk ik achter wat deze doet. Op het moment dat het minimale modulatie niveau van de ketel is bereikt stopt de T6 met warmtevraag en gaat over op aan/uit. Het lijkt er op wanneer de laag uit regeling UIT staat de quatt verder kan terugmoduleren dan met de regeling AAN. Ondanks dat wanneer de quatt uit staat en je switched de setting dat deze vrijwel meteen aan gaat. Dacht eerst dat dat dus gunstiger zou zijn, maar heb de laag uit regeling inmiddels uit gezet. Sindsdien is de quatt niet boven de 700W gekomen en CV is niet bijgesprongen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij de rode streep heb ik de laag uit regeling naar UiT gezet. Meteen ging deze verder terug moduleren.
Je kon wel eens gelijkhebben, zo had ik hem nog niet getest maar zet hem net uit en meteen gaat ie terug modueleren.
Nu eens testen met deze setting en dat prijzen aanpassen.

Overigens eenmaal dubbel tarief in de app kijkt ie alleen nog maar daarnaar ondanks dat er een enkel tarief staat. Bovenstaande automation moet je dan aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door noebas op 19-01-2023 10:11 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Slurpgeit schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Oh wat grappig. Ik zie echt compleet andere dingen. Ik had gisteravond de prijs op 97 cent gezet (Vattenfall :X) en vanmorgen was hij inderdaad alleen met de CV aan het stoken. Toen ik rond 8:10 de prijs op 45 cent zette ging de CV gelijk uit en pakte Quatt het over:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klein defrostje, maar verder gewoon mooie lijntjes. Gas stond constant op 1,45. Gisteren trouwens. toen het net wat kouder was hebben ze braaf hybride dienst gedaan tot de Quatt het alleen af kon:

[Afbeelding]
nice hoor dit :)

Is wel voorbeeldje (lijkt me)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• noebas
paQ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:19:
[...]

nice hoor dit :)

Is wel voorbeeldje (lijkt me)
Vraag me af of de CiC soms een setting heeft voor ondergrens ketel en die gewoon te laag staat.

• paQ
noebas schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Vraag me af of de CiC soms een setting heeft voor ondergrens ketel en die gewoon te laag staat.
Ik zou Quatt gewoon aan de mouw trekken en vragen wat er bij jou niet goed gaat.

• Samsam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-12-2025
Als een en ander goed lees (en ik lees goed) houdt quatt zich niet aan de volgorde van inschrijven, en laten ze hogere nummers ook voorgaan. Nu betalen de eerdere inschrijvers een lagere prijs, ergo, quatt verdient meer aan de hogere nummers en zou daar belang bij kunnen hebben, of gewoon geld nodig? |:(

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Lijkt meer op een verdeling over het land per provincie!
Dus hoe meer mensen de spreadsheet compleet invullen hoe beter beeld wij krijgen!

[ Voor 42% gewijzigd door zverdier op 19-01-2023 13:27 ]

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 11:53
Samsam schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:55:
Als een en ander goed lees (en ik lees goed) houdt quatt zich niet aan de volgorde van inschrijven, en laten ze hogere nummers ook voorgaan. Nu betalen de eerdere inschrijvers een lagere prijs, ergo, quatt verdient meer aan de hogere nummers en zou daar belang bij kunnen hebben, of gewoon geld nodig? |:(
Het hoogste nummer tot nu toe is lager dan die van mij (41xx) en ik heb ook nog steeds de lagere prijs. Dat verhaal gaat dus niet op.

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:22
Quatt begint zeer binnenkort met 8kw installaties heb ik van ze vernomen..

[ Voor 3% gewijzigd door suave1234 op 19-01-2023 14:14 ]

MT Venus V3 | HW P1 |

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:22
Quatt is hier zojuist bezorgd. 98kg, met twee man zo naar binnen getild. *O*

Transporteur had denk ik geen zin de laadklep en pompwagen te laten zakken.

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:57
Even voor mij. Wat is het gebruik in KWh
van de Quatt per dag bij de andere gebruikers. Gisteren geen gas verbruikt in huis en in totaal 31 KWh electra verbruikt in huis, terwijl dit normaal rond de 8 KWh zit op een dag.
Zeg ongeveer 23 KWh op 24 uur. Is dit ongeveer gelijk of is dit veel te veel? Ik heb geen referentie nog. 😉

• noebas
Nidebo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:57:
van de Quatt per dag bij de andere gebruikers. Gisteren geen gas verbruikt in huis en in totaal 31 KWh electra verbruikt in huis, terwijl dit normaal rond de 8 KWh zit op een dag.
Zeg ongeveer 23 KWh op 24 uur. Is dit ongeveer gelijk of is dit veel te veel? Ik heb geen referentie nog. 😉
Die mensen onmogelijk kunnen geven want totaal geen gegevens van je woning en stook gedrag.

Zeg 23kwh*cop 3,5 gem gisteren(schatting, aanvoer 34/45 of meer geen idee)=80khw /10 (schatting hr of niet ketel enz) = 8m2 gas
Als dat is wat je normaal deed op zo'n dag klopt het ongeveer wel

[ Voor 15% gewijzigd door noebas op 19-01-2023 15:26 ]

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:21
Gisteren was koude dag, ik had 19kWh. Eergisteren 17kWh. dagen ervoor rond de 10kWh. Geen gasverbruik.

Kreeg mail van Budget energie, afgelopen 30 dagen 10m3 gas verbruikt, vorig jaar 139m3 gas in dezelfde periode. Toch leuke besparing :)

[ Voor 11% gewijzigd door HBO88 op 19-01-2023 15:23 ]

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:17
Nu heeft het totaal geen zin om kWh met elkaar te vergelijken. Maar vermoedelijk haal je maximaal 2200x24=52,8kWh per dag en minimum is 0kWh op de warmtepomp. Volgens Quatt doet dat ding max 2200W

Ik had gister 21,4kWh en 1.27m3 (inclusief douchen) Maar gister is mijn 9kW door Quatt aangepast naar 6kW verlies. Dus niet echt eerlijke vergelijk.
Vandaag is tot dusver: 17kWh en 0,97m3. (inclusief een paar keer mini-douche) Ter vergelijk vorig jaar 0,500 graaddag, zou dus inhouden dat ik op gas ongeveer op 11m3 zou uitkomen.

En nu de rekensom:

11 * 1.45 = € 15,95 met Quatt is het 21.4 * 0,40 = 8,56. Dus besparing van iets meer als 7 euro. Nu kan ik nog meer in detail rekenen want douchen deed ik vorig jaar ook. Dus bottom-line, ondanks dat je schrikt van het verbruik van dat ding. Is ie kwa kosten gunstiger.

• noebas
medu80 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Nu heeft het totaal geen zin om kWh met elkaar te vergelijken. Maar vermoedelijk haal je maximaal 2200x24=52,8kWh per dag en minimum is 0kWh op de warmtepomp. Volgens Quatt doet dat ding max 2200W

Ik had gister 21,4kWh en 1.27m3 (inclusief douchen) Maar gister is mijn 9kW door Quatt aangepast naar 6kW verlies. Dus niet echt eerlijke vergelijk.
Vandaag is tot dusver: 17kWh en 0,97m3. (inclusief een paar keer mini-douche) Ter vergelijk vorig jaar 0,500 graaddag, zou dus inhouden dat ik op gas ongeveer op 11m3 zou uitkomen.

En nu de rekensom:

11 * 1.45 = € 15,95 met Quatt is het 21.4 * 0,40 = 8,56. Dus besparing van iets meer als 7 euro. Nu kan ik nog meer in detail rekenen want douchen deed ik vorig jaar ook. Dus bottom-line, ondanks dat je schrikt van het verbruik van dat ding. Is ie kwa kosten gunstiger.
Interessant nog maar eens even rekenen in HA kijken of ik dit kan gebruiken
https://github.com/Ernst79/degree-days

• medu80
noebas schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Interessant nog maar eens even rekenen in HA kijken of ik dit kan gebruiken
https://github.com/Ernst79/degree-days
Volgens mij gaat die vlieger alleen op met m3. Zou kunnen hoor met opbrengst kW van de Quatt. Maar je hebt ook defrosts of pak je verbruik wat ie uit het net pakt. Ik weet het niet, ik wens je veel succes met uitzoeken. Ik hoor het hopelijk wel ... _/-\o_

• Chaser1508
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-09-2023
Afgelopen zaterdag hier ook de Quatt geïnstalleerd (nummer 53x). De installatie is heel erg netjes gedaan en de buizen en kabels netjes gemonteerd en vastgezet zodat niks los hangt. Zijn zelfs iets te opruimerig geweest want hebben ook bijvoorbeeld de doos van de Lyric T6 meegenomen waar nog een EMS converter in zat, de Quatt is nu via aan/uit op mijn Nefit aangesloten Deze converter zouden ze vanuit Quatt nu weer terug sturen.

Wel jammer was dat ze de Quatt niet iets hoger konden plaatsen, werd wel bij gezegd dat dit weer beter is voor het geval er onderhoud nodig is. Maar hierdoor hangt hij nu wel tussen het huis en de garagemuur die op nog geen 2 meter staat.

Ben op dit moment nog wel aan het kijken of ik de T6 beter kan instellen want deze komt regelmatig met de verkeerde temperatuur en is niet constant. Zo kan hij al bij gaan verwarmen terwijl de temperatuur nog boven de ingestelde nachttemperatuur is. Ook blijft hij overdag veel op 1500 watt draaien terwijl de temperatuur (gemeten op een extra temperatuursensor) is behaald.

Heb nog wel een vraag aan andere Quatt gebruikers. Hoe zit het bij jullie met het geluid van de Quatt. Is bij jullie ook de ventilator duidelijk te horen dat deze draait. Als jullie willen kan ik hiervan een video uploaden ter vergelijk.

• Coolspot
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-12-2025
Chaser1508 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:56:
Afgelopen zaterdag hier ook de Quatt geïnstalleerd (nummer 53x). De installatie is heel erg netjes gedaan en de buizen en kabels netjes gemonteerd en vastgezet zodat niks los hangt. Zijn zelfs iets te opruimerig geweest want hebben ook bijvoorbeeld de doos van de Lyric T6 meegenomen waar nog een EMS converter in zat, de Quatt is nu via aan/uit op mijn Nefit aangesloten Deze converter zouden ze vanuit Quatt nu weer terug sturen.

Wel jammer was dat ze de Quatt niet iets hoger konden plaatsen, werd wel bij gezegd dat dit weer beter is voor het geval er onderhoud nodig is. Maar hierdoor hangt hij nu wel tussen het huis en de garagemuur die op nog geen 2 meter staat.

Ben op dit moment nog wel aan het kijken of ik de T6 beter kan instellen want deze komt regelmatig met de verkeerde temperatuur en is niet constant. Zo kan hij al bij gaan verwarmen terwijl de temperatuur nog boven de ingestelde nachttemperatuur is. Ook blijft hij overdag veel op 1500 watt draaien terwijl de temperatuur (gemeten op een extra temperatuursensor) is behaald.

Heb nog wel een vraag aan andere Quatt gebruikers. Hoe zit het bij jullie met het geluid van de Quatt. Is bij jullie ook de ventilator duidelijk te horen dat deze draait. Als jullie willen kan ik hiervan een video uploaden ter vergelijk.
Dit gedrag herken ik, bij mij draait hij ook zo goed als constant op 1500 watt met de huidige buiten temperatuur.

De ventilator hoor je overigens duidelijk als je er naast staat (staat op de grond) maar 2 meter verder hoor ik bijna niets meer.

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Gebruikt een hybride altijd zoveel stroom? 8)7
Ik schrik van de getallen die hier voorbijkomen.
+20 kWh per dag- continu 1500 W op een dag als vandaag.

Laatste keer dat ik boven de 20 kWh zat was half december.
Ik (panasonic 5 Kw) zit vandaag net boven de 500 W, zelfs de defrosts vandaag, 2 stuks, komen niet boven de 1.200 W uit.

Verbruik deze maand tot nu: warmtepomp 163 kWh en 20 kWh voor de wpb.
Hoekhuis 1996, 2 personen, alleen vloerverwarming.

All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4

• medu80
Ja 1200x24 is toch ook 28800? Of heb ik het mis? Ik zit op 168kWh dus dat ontloopt elkaar niet zoveel. Tevens, jij kan meer glas hebben, zoninstraling. Nieuwer huis, geen radiatoren, beter of minder geïsoleerd. Ik weet niet wat je wilt bereiken met die opmerking, maar je opmerking raakt wal noch kant. 😂

[ Voor 73% gewijzigd door medu80 op 19-01-2023 18:48 ]

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

medu80 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:45:
Ja 1200x24 is toch ook 28800? Of heb ik het mis? Ik zit op 168kWh dus dat ontloopt elkaar niet zoveel. Tevens, jij kan meer glas hebben, zoninstraling. Nieuwer huis, geen radiatoren, beter of minder geïsoleerd. Ik weet niet wat je wilt bereiken met die opmerking, maar je opmerking raakt wal noch kant. 😂
Laat maar…..quatt bezitters hebben hun hun heilig huisje aan de muur hangen en discussie/vragen mag niet.

Closed

All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4

• HBO88
JoKo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:38:
Gebruikt een hybride altijd zoveel stroom? 8)7
Ik schrik van de getallen die hier voorbijkomen.
+20 kWh per dag- continu 1500 W op een dag als vandaag.

Laatste keer dat ik boven de 20 kWh zat was half december.
Ik (panasonic 5 Kw) zit vandaag net boven de 500 W, zelfs de defrosts vandaag, 2 stuks, komen niet boven de 1.200 W uit.

Verbruik deze maand tot nu: warmtepomp 163 kWh en 20 kWh voor de wpb.
Hoekhuis 1996, 2 personen, alleen vloerverwarming.
Hier toevallig ook 163 kWh deze maand voor de warmtepomp en 4,9m3 gas

• medu80
@JoKo heeft het idee dat in elk huis in Nederland, 2 personen wonen, die in hetzelfde jaar zijn gebouw en hetzelfde verbruik moet hebben. Ik heb ook al sinds 11 uur vanmorgen continue een verbruik van 500watt, dankzij de zon. Maar dan wel een 1990 huis en 4 personen. Dus eigenlijk ben ik goedkoper als dat hij is. Ik heb een ouder huis en meer personen. Tellen de personen ook als deze niet thuis zijn.

Ik wil jullie wel adviseren om eens een keer te proberen met een TADO of misschien zelfs de Remehe iSense, ik haal echt een beter verbruik met dat ding. Instellen volgens OpenTherm, 1 temperatuur instellen als je vloerverwarming hebt, 19,5 of 20 of zo. En gaan. Lyric is echt een flutding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD-yGtEYejNTADoniL7UJpvSYw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5WclWe6LXLkbD8XP27njI3x.png?f=fotoalbum_large

Quatt is wel aan het twijfelen tussen 30 en 39Hz. :-)

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:02
Het artikel over slimme thermostaten is deze week bijgewerkt: https://support.quatt.io/...op-een-slimme-thermostaat

Daar staat nu:
Ook voor de Google Nest is inmiddels een oplossing gevonden.

• paQ
Het aantal personen zegt wellicht wat over je SWW verbruik. Als dat gescheiden is op een WPB dan is het superhelder. Belangrijker is ingestelde temperatuur.
Ik verbaas me hoeveel mensen zeggen " Lekker behaaglijk op 19 graden :) "
Nou, de temp komt hier niet onder de 21 hoor in de winter :P en liever nog 21.5
En als het dan richting 0 gr gaat, dan gaat mijn wp ook op 900~1200W zitten om mijn wens bij te houden.
En bij -4 is het gewoon 1600W.

@Nidebo Ga er gewoon vanuit, dat beneden een bepaalde temperatuur (bijv +4 ) het verbruik echt explosief toeneemt. Maar je gasverbruik zou dan ook toegenomen zijn. Het idee achter hybride alleen is, dat er geen COP's van bijv 2 optreden, want dan moet gas ofwel bijspringen of overnemen.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 19-01-2023 19:26 ]

• medu80
Slurpgeit schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:19:
Het artikel over slimme thermostaten is deze week bijgewerkt: https://support.quatt.io/...op-een-slimme-thermostaat

Daar staat nu:

[...]
Ja, en ik vermoed dat ze de Tado afraden omdat alle individuele knoppen om warmte kunnen vragen. Dat heb ik dus niet, de knoppen zijn niet verbonden met een regelaar, maar stand-alone. Alleen de woonkamer thermostaat vraagt warmte. Overige kamers liften mee met de woonkamer. Werkt hier prima.

• medu80
paQ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:22:
Het aantal personen zegt wellicht wat over je SWW verbruik. Als dat gescheiden is op een WPB dan is het superhelder. Belangrijker is ingestelde temperatuur.
Ik verbaas me hoeveel mensen zeggen " Lekker behaaglijk op 19 graden :) "
Nou, de temp komt hier niet onder de 21 hoor in de winter :P en liever nog 21.5
En als het dan richting 0 gr gaat, dan gaat mijn wp ook op 900~1200W zitten om mijn wens bij te houden.
En bij -4 is het gewoon 1600W.

@Nidebo Ga er gewoon vanuit, dat beneden een bepaalde temperatuur (bijv +4 ) het verbruik echt explosief toeneemt. Maar je gasverbruik zou dan ook toegenomen zijn. Het idee achter hybride alleen is, dat er geen COP's van bijv 2 optreden, want dan moet gas ofwel bijspringen of overnemen.
Weet je, dat dacht ik vorig jaar ook. Thermostaat altijd op 21, dit jaar 19.5, op de een of andere manier wen je eraan.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:46
medu80 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:02:
@JoKo heeft het idee dat in elk huis in Nederland, 2 personen wonen, die in hetzelfde jaar zijn gebouw en hetzelfde verbruik moet hebben. Ik heb ook al sinds 11 uur vanmorgen continue een verbruik van 500watt, dankzij de zon. Maar dan wel een 1990 huis en 4 personen. Dus eigenlijk ben ik goedkoper als dat hij is. Ik heb een ouder huis en meer personen. Tellen de personen ook als deze niet thuis zijn.

Ik wil jullie wel adviseren om eens een keer te proberen met een TADO of misschien zelfs de Remehe iSense, ik haal echt een beter verbruik met dat ding. Instellen volgens OpenTherm, 1 temperatuur instellen als je vloerverwarming hebt, 19,5 of 20 of zo. En gaan. Lyric is echt een flutding.

[Afbeelding]

Doe eens vriendelijk.

Bereken je warmteverlies

• HBO88
medu80 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:02:

[Afbeelding]

Ja ben echt blij met de iSense. Idd instellen en gaan.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

paQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Ben erg benieuwd hoe dit alles zicht ontvouwt de komende jaren.
Er is nogal een megalomaan doel gesteld, 1 miljoen warmtepompen voor 2030.
[Afbeelding]
Met veel persen en knijpen haal je er dit jaar 4000-5000 ofzo. Dan blijven er nog 6 jaren over voor de resterende 995.000 8)7
Dat zijn er bijna 166.000 per jaar
Dat zijn er 637 PER (werk)DAG... Dat zijn een boel Tesla's model Y
In hoeveel landen willen ze die precies kwijt?
Met het aantal vakmensen te kort mogen ze wel een riant salaris geven, want anders krijg je alleen maar cowboys :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Slurpgeit
medu80 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:29:
[...]

Ja, en ik vermoed dat ze de Tado afraden omdat alle individuele knoppen om warmte kunnen vragen. Dat heb ik dus niet, de knoppen zijn niet verbonden met een regelaar, maar stand-alone. Alleen de woonkamer thermostaat vraagt warmte. Overige kamers liften mee met de woonkamer. Werkt hier prima.
Heb de Nest weer opgehangen, kijken wat ie doet :9

• Nidebo
Slurpgeit schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Heb de Nest weer opgehangen, kijken wat ie doet :9
Ben ook benieuwd, als het positief uitpakt gaat hij bij mij ook weer aan de muur.👍😙

• Slurpgeit
Nidebo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Ben ook benieuwd, als het positief uitpakt gaat hij bij mij ook weer aan de muur.👍😙
Ik zou graag willen testen maar toen ik de Lyric van de muur haalde zei hij dat het 20 graden was. De Nest nu zegt 23 en ik hoef het niet perse nog warmer te hebben :o. Zodra ik wat data heb post ik het hier. Kan niet wachten tot die lelijke wrat permanent van de muur kan.

• Nidebo
Slurpgeit schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Ik zou graag willen testen maar toen ik de Lyric van de muur haalde zei hij dat het 20 graden was. De Nest nu zegt 23 en ik hoef het niet perse nog warmer te hebben :o. Zodra ik wat data heb post ik het hier. Kan niet wachten tot die lelijke wrat permanent van de muur kan.
😆, Ik houdt het in de gaten. Ben wel benieuwd waarom de Nest nu wel kan samenwerken met de Quatt en het eerder niet kon. Ik heb verdorie net twee dagen geleden de Nest laten vervangen voor de T6 van Honeywell bij plaatsing van de Quatt. Op een vraag van mij hierover aan Quatt moet ik nog een antwoord krijgen. Ik zou verwachten dat de werkvoorbereiding van de situatie op de hoogte was bij mij.

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik mis een beetje de foto's van de installatie. Wordt er netjes gewerkt?

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:34
Chaser1508 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:56:

Fotos!

• El Stupid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10-2023
geerttttt schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:38:
[...]

W8 ff, jij hebt een order nummer van bijna 4000 en wordt binnenkort geplaatst?
Of er bij mij binnenkort wordt geplaatst weet ik niet. Ik heb een installatiegesprek (sorry, geen installatieafspraak) gepland, daarna komt er een offerte en daarna pas een plaatsingsafspraak. Hoeveel tijd daar tussen zit is mij onbekend.
Ik had gerekend op ergens eind 2023. Ik vermoed dat het (zoals meerderen al opmerken) ligt aan mijn regio (Fr). Wellicht hier in de omgeving wat monteurs aangenomen die ze aan het werk willen zetten?

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:52
El Stupid schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Of er bij mij binnenkort wordt geplaatst weet ik niet. Ik heb een installatiegesprek (sorry, geen installatieafspraak) gepland, daarna komt er een offerte en daarna pas een plaatsingsafspraak. Hoeveel tijd daar tussen zit is mij onbekend.
Ik had gerekend op ergens eind 2023. Ik vermoed dat het (zoals meerderen al opmerken) ligt aan mijn regio (Fr). Wellicht hier in de omgeving wat monteurs aangenomen die ze aan het werk willen zetten?
Niets ter nadelen van u, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er in de 2000 klanten ervoor niet genoeg mensen uit Friesland tussen zitten.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-01 18:15

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik las op een facebook advertentie een reactie van quatt dat hun streven is om ALLE klanten tot op heden dit jaar nog aan te sluiten...

Oost west, 127.0.0.1 best!

• sanderchu
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik volg dit topic al een tijdje maar niet dagelijks, wellicht is het al besproken maar ben ik het niet tegengekomen.

Afgelopen vrijdag (13/01) hebben we het eerste gesprek gehad met Quatt. Het is nu wachten op de offerte echter had ik die al verwacht maar heb nog niks in de mail ontvangen.
Een vraag die niet direct beantwoord kon worden door de jongen van Quatt was de geluidsproductie.
Bij ons moet de WP op het platte dak van de uitbouw(houtskelet) komen te staan, ik ben benieuwd naar hoeveel ik hiervan ga merken in de kamer daaronder, daar is namelijk de leefkeuken waar ook wordt thuisgewerkt en is dus veelgebruikt. Heeft iemand ervaring met de staande plaatsing en de geluidsoverlast in de ruimte eronder?

Context: de uitbouw is in 2022 gebouwd en volgende de richtlijnen uit het bouwbesluit. Qua isolatie(thermisch) schiet dat niet te kort.

Daarnaast heb ik in het gesprek met Quatt aangegeven dat ik zelf een andere thermostaat kon installeren voor de plaatsing. Echter werd in het gesprek aangegeven dat Google Nest inmiddels geen probleem meer is, kan iemand dit bevestigen?

• ReneQ691
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-12-2025
Ze zijn begonnen met de installatie bij mij, twee ervaren monteurs en twee die mee kijken en het leren. Pakken ze goed aan, nette Nederlandse gasten. Doen ze goed.
Ik heb een Nest 1e generatie, die wordt vervangen door de Honeywell zo. Kan er zelf verder niet veel mee, behalve weer op 20 graden zetten en laten staan straks :-)

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-01 10:40
sanderchu schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:12:

Daarnaast heb ik in het gesprek met Quatt aangegeven dat ik zelf een andere thermostaat kon installeren voor de plaatsing. Echter werd in het gesprek aangegeven dat Google Nest inmiddels geen probleem meer is, kan iemand dit bevestigen?
Hoop dat dit klopt! #volg

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01
Ik volg dit topic al een tijdje maar niet dagelijks, wellicht is het al besproken maar ben ik het niet tegengekomen.

Afgelopen vrijdag (13/01) hebben we het eerste gesprek gehad met Quatt. Het is nu wachten op de offerte echter had ik die al verwacht maar heb nog niks in de mail ontvangen.
Een vraag die niet direct beantwoord kon worden door de jongen van Quatt was de geluidsproductie.
Bij ons moet de WP op het platte dak van de uitbouw(houtskelet) komen te staan, ik ben benieuwd naar hoeveel ik hiervan ga merken in de kamer daaronder, daar is namelijk de leefkeuken waar ook wordt thuisgewerkt en is dus veelgebruikt. Heeft iemand ervaring met de staande plaatsing en de geluidsoverlast in de ruimte eronder?

Context: de uitbouw is in 2022 gebouwd en volgende de richtlijnen uit het bouwbesluit. Qua isolatie(thermisch) schiet dat niet te kort.

Op een plat dak van een houten constructie: niet doen. Gaat trillen en resoneren en dat hoor je door de hele ruimte. Staat genoeg over in de warmtepomp topics.

• HBO88

Zou ik ook niet doen. Ik heb hetzelfde, wilde hem ook niet op het dak van de uitbouw hebben. Nu hangt hij er net boven aan de gevel. Stuk beter, maar moet eerlijk zeggen dat ik in de slaapkamer wel wat resonantie heb.

• olafmol
ReneQ691 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:02:
Ze zijn begonnen met de installatie bij mij, twee ervaren monteurs en twee die mee kijken en het leren. Pakken ze goed aan, nette Nederlandse gasten. Doen ze goed.
Ik heb een Nest 1e generatie, die wordt vervangen door de Honeywell zo. Kan er zelf verder niet veel mee, behalve weer op 20 graden zetten en laten staan straks :-)
Kan Quatt niet gewoon aangeven wat de CiC nou precies verwacht/nodig heeft aan aansturing om zo goed mogelijk terug te kunnen moduleren voor de lange lage runs? Wel of niet opentherm lijkt me de allereerste vraag.

• noebas
In het verlengde van mijn vorige post, het bijschakelen van de ketel.
Hier inmiddels toevalling meer mensen met een VHR 24-28C ?

• ZveenT
HBO88 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:29:
[...]

Zou ik ook niet doen. Ik heb hetzelfde, wilde hem ook niet op het dak van de uitbouw hebben. Nu hangt hij er net boven aan de gevel. Stuk beter, maar moet eerlijk zeggen dat ik in de slaapkamer wel wat resonantie heb.
Ik doe dit uiteindelijk wel.

Men gaf aan dit dit wel goed moet gaan. Nu denk ik ook dat het ene installatiegesprek het andere niet is, aangezien ik het idee heb dat sommige onderwerpen die hier langskomen niet consistent worden aangevlogen door Quatt.

Ik ga het wel ervaren, al lees ik in de algemene wp topics dat het vaak te horen is in de ondergelegen ruimte, lees ik ook regelmatig dat het wel meevalt of niet te horen is.

Ik laat het op mij af komen. En anders verzin ik wel wat. Het plafond in de keuken moet er toch nog uit.

Dinsdag is de wp als het goed is geinstalleerd. Hopen dat het daarna nog goed koud wordt, dan kan ik jullie laten horen hoe de resonantie is.

Ik heb net als enkele andere personen hier, goede trillingsdempers gekocht en goede anti trilmatjes voor onder de bigfood stand.

En mocht dit niet werken zet ik hem ergens a.s. jaar wel beneden in de achtertuin.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:59
geerttttt schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 06:20:
Ik las op een facebook advertentie een reactie van quatt dat hun streven is om ALLE klanten tot op heden dit jaar nog aan te sluiten...
Sterker nog: hun eigen site geeft aan dat als je op dit moment reserveert de planning is in zomer 2023 te installeren.

Ambitieus.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
Waar ik ook erg benieuwd naar ben. Wat geeft Quatt aan qua onderhoud? Zeggen ze hier nog iets over bij installatie?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:38
.Hoe gaat het bij de NEST mensen? Al een update te melden over het gebruik met de NEST?

ehhhh..HOI

• ReneQ691
Huidig advies is nog steeds vervangen voor Honeywell zegt de monteur

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:33
ZveenT schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Ik heb net als enkele andere personen hier, goede trillingsdempers gekocht en goede anti trilmatjes voor onder de bigfood stand.
Welke dempers en matjes heb je genomen of kan je aanbevelen?

• HBO88
mrdop schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Welke dempers en matjes heb je genomen of kan je aanbevelen?
Ik heb deze gekocht en ben zeer tevreden. resonantie was aanzienlijk minder.
Deze demper is ook voor een gewicht van 15-35kg. De quatt weegt 60 kilo, dus met 4 dempers zit je goed.
De dempers die meegeleverd worden zijn veel harder.

https://www.mijnklimaatsh...r-draad-m8.html?ps_page=2
De webshop had ik gebeld en dacht ook goed mee.

• ZveenT
De dempers die @HBO88 heeft gekocht heb ik ook gekocht (op zijn aanwijzen).

Anti-trilmatjes heb ik uiteindelijk gekozen voor deze:
https://www.warmteservice...6kZo3dPins2YaAmapEALw_wcB

EDIT: deze trildempers en anti tril matten zijn voor Bigfoots die Quatt meeleverd bij dakmontage (dus niet muurbeugel montage) niet nodig.

De antri tril mat zou je kunnen doen, maar die bigfoot is al van massief dik rubber.

[ Voor 28% gewijzigd door ZveenT op 25-01-2023 09:03 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
olafmol schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:29:
[...]

Kan Quatt niet gewoon aangeven wat de CiC nou precies verwacht/nodig heeft aan aansturing om zo goed mogelijk terug te kunnen moduleren voor de lange lage runs? Wel of niet opentherm lijkt me de allereerste vraag.
Even voor de duidelijkheid. De eerste generatie Nest waar hij over spreekt (eigenlijk de 2e generatie Nest, want de 1e generatie was alleen voor de US markt geschikt), is niet openTherm maar gewoon een aan/uit thermostaat.

De nest 3e generatie werkt met openTherm en is te herkennen aan een vrij groot rond scherm op de thermostaat (minder bezels). Deze lijkt nu dus geschikt voor Quatt..

• Slurpgeit
Nidebo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:00:
[...]

😆, Ik houdt het in de gaten. Ben wel benieuwd waarom de Nest nu wel kan samenwerken met de Quatt en het eerder niet kon. Ik heb verdorie net twee dagen geleden de Nest laten vervangen voor de T6 van Honeywell bij plaatsing van de Quatt. Op een vraag van mij hierover aan Quatt moet ik nog een antwoord krijgen. Ik zou verwachten dat de werkvoorbereiding van de situatie op de hoogte was bij mij.
Hmm, de nest lijkt prima te werken. Nette lijntjes, geen gependel.

Alleen.. elke paar uur stopt de Quatt met verwarmen en reageert totaal niet meer. Ik kan de thermostaat op 30 graden zetten maar niks. Tot ik de CiC herstart en dan werkt het weer even.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens Trillingen warmtepomp dempen is het wel goed om er rekening mee te houden dat de compressorkant ca 2x zo zwaar is als de ventilatorkant.
Dus dempers voor ca 20 kg aan de compressorkant en 10 kg aan de andere kant. Dan blijft hij ook beter recht staan (vooral bij metalen veren van belang, die ook minder temperatuursafhankelijk zijn).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:33
ZveenT schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:09:
De dempers die @HBO88 heeft gekocht heb ik ook gekocht (op zijn aanwijzen).

Anti-trilmatjes heb ik uiteindelijk gekozen voor deze:
https://www.warmteservice...6kZo3dPins2YaAmapEALw_wcB
Bedankt!! En dan staat het dus als:
Dak <-> mat <-> bigfoot <-> demper <-> quatt?

En 4 van die matjes is genoeg? Of 2x hele rij onder de bigfoots?

[ Voor 5% gewijzigd door mrdop op 20-01-2023 12:34 ]

• Nidebo
Slurpgeit schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Hmm, de nest lijkt prima te werken. Nette lijntjes, geen gependel.

Alleen.. elke paar uur stopt de Quatt met verwarmen en reageert totaal niet meer. Ik kan de thermostaat op 30 graden zetten maar niks. Tot ik de CiC herstart en dan werkt het weer even.
🤔, De Nest open therm of aan uit regeling ingesteld?

• Slurpgeit
Nidebo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Opentherm. Draait ook gewoon netjes, en opeens stopt het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4aOMHIqvoM2DOLbLraj0vfYVUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RG4hv0znRbC1T1ulca0wndb1.png?f=fotoalbum_large

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08-2025
Afgelopen maandag is de warmtepomp geinstalleerd. De monteurs waren fijne gasten, bekwaam en ervaren. Duidelijke uitleg welke stappen er doorlopen werden voor de installatie. Al met al ruim tevreden.

Zie foto hieronder van de installatie. Voor diegene die ontbijten met een flesje azijn, het raam rechtsonder de installatie is mijn eigen raam en heb tot nu toe nul last van de geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay-J5--cYpm7R5iXj1Rl5Tp6xds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3kK3GP3Wnu5vhNM8SobhH4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nog wel benieuwd voor overige quatt eigenaren of zij ook wel eens een blauwe lijn zoals hieronder afgebeeld hebben gehad in de app van Quatt. Zo ja, wat betekent dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orlyTaQaM6rF5WCMYCJGImFsrtg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/siFxr5SeckXAXh1fuVMnM9PB.png?f=fotoalbum_large

• ZveenT
mrdop schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:14:
[...]

Bedankt!! En dan staat het dus als:
Dak <-> mat <-> bigfoot <-> demper <-> quatt?

En 4 van die matjes is genoeg? Of 2x hele rij onder de bigfoots?
Zo inderdaad. Ik heb 2x4 matjes. 4 per poot.

• Nidebo
Slurpgeit schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:25:
[...]

[Afbeelding]
Misschien de wifi verbinding die wegvalt tussen de thermostaat en de Heat link?

• Slurpgeit
Nidebo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Misschien de wifi verbinding die wegvalt tussen de thermostaat en de Heat link?
Zelfs als ik op de knop van de Heat link druk gaat het groene lampje voor verwarming branden maar doet de Quatt niks.

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:15
marleybob schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:28:
Ben nog wel benieuwd voor overige quatt eigenaren of zij ook wel eens een blauwe lijn zoals hieronder afgebeeld hebben gehad in de app van Quatt. Zo ja, wat betekent dit?
dat is een defrest volgens mij.

• RobertowNL
  • Laatst online: 21:41

RobertowNL

For your gear!

dikkiedik schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:46:
[...]

dat is een defrest volgens mij.
Volgens mij is het gewoon draaien op de ketel Ipv de Quatt.

• dikkiedik
als alleen de CV stookt is de leiding vanaf de Quatt helemaal geen kleur.

• marleybob
RobertowNL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Volgens mij is het gewoon draaien op de ketel Ipv de Quatt.
dikkiedik schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:10:
als alleen de CV stookt is de leiding vanaf de Quatt helemaal geen kleur.
Precies @dikkiedik, zo begrijp ik het ook.
Als alleen de CV stookt dan is de leiding van CV naar radiator oranje van kleur. Als alleen de quatt stookt is de leiding van quatt naar radiator oranje van kleur. Als beide apparaten stoken zijn allebei de leidingen naar de radiator oranje van kleur. Nu had ik laatst dus een blauwe kleur. Zou dit met defross te maken hebben?

• RobertowNL
  • Laatst online: 21:41

RobertowNL

For your gear!

marleybob schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:17:
[...]

[...]

Precies @dikkiedik, zo begrijp ik het ook.
Als alleen de CV stookt dan is de leiding van CV naar radiator oranje van kleur. Als alleen de quatt stookt is de leiding van quatt naar radiator oranje van kleur. Als beide apparaten stoken zijn allebei de leidingen naar de radiator oranje van kleur. Nu had ik laatst dus een blauwe kleur. Zou dit met defross te maken hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SxsPT-kAggUkzuo4xe9q5_clzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dB4omeKmPDh72F74q6wr1yF9.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de actuele status. En de Quatt staat uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zs1rua85i8lZwaLE4KzlpuBlHws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2QQJX0ibpdEs1BTsm8aF8fD.jpg?f=fotoalbum_large

Die doet dus momenteel geen defrost zover ik weet.

• olafmol
[...]

[Afbeelding]
Is dat geen defrost?

• Nidebo
Slurpgeit schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Zelfs als ik op de knop van de Heat link druk gaat het groene lampje voor verwarming branden maar doet de Quatt niks.
Tussen de Heat link en de cv ketel zit toch ook nog de CIC? Die zal waarschijnlijk niet de instructie vanuit de Heat link kunnen uitvoeren.

• olafmol
[...]

[Afbeelding]
Welke andere instellingen van je Nest? Heb je de bij de apparatuur instellingen de boel ingesteld als warmtepomp? Wat is de voorloop temperatuur? (als dat al kan bij wp, kan wel bij setting CV). True radiant aan? Met hoeveel uur preheating? Heeft de Nest ook genoeg tijd gehad om opnieuw te leren? Kost geloof ik minimaal paar dagen.

Bvd!

• marleybob
Oké dan lijkt het erop dat hij dus een moment uitstond, vreemd wel.
RobertowNL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:23:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de actuele status. En de Quatt staat uit:
[Afbeelding]

Die doet dus momenteel geen defrost zover ik weet.

• ReneQ691
Hij hangt, tevreden. Nu even CV + Quatt zo te zien, maar het was ook wel afgekoeld in huis tijdens de installatie. Quatt draait op 1,6Kw zie ik in de Shelly :-)
Afvoer slang wilden ze rechts naar beneden laten lopen met een PVC buis op de muur, vind ik zonde, die ga ik zelf nog binnendoor (laten) maken. Verder prima en snel gelopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_9NYxQoYPrOpe-MCDYjiHnlvRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKTMG9ez3W68jVC2mqD76kUx.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
ReneQ691 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:03:
Hij hangt, tevreden. Nu even CV + Quatt zo te zien, maar het was ook wel afgekoeld in huis tijdens de installatie. Quatt draait op 1,6Kw zie ik in de Shelly :-)
Afvoer slang wilden ze rechts naar beneden laten lopen met een PVC buis op de muur, vind ik zonde, die ga ik zelf nog binnendoor (laten) maken. Verder prima en snel gelopen

[Afbeelding]
Edit: laat maar, ik verwarde de airco even met de Quatt.

[ Voor 12% gewijzigd door onlinaius op 20-01-2023 15:09 ]

• medu80
marleybob schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:28:
Afgelopen maandag is de warmtepomp geinstalleerd. De monteurs waren fijne gasten, bekwaam en ervaren. Duidelijke uitleg welke stappen er doorlopen werden voor de installatie. Al met al ruim tevreden.

Zie foto hieronder van de installatie. Voor diegene die ontbijten met een flesje azijn, het raam rechtsonder de installatie is mijn eigen raam en heb tot nu toe nul last van de geluid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is de defrost, zie je ook maar kortstondig gezien een defrost zeer kort duurt.

• medu80
Nidebo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:19:
[...]

De CiC werkt ALLEEN met OpenTherm en niet met AAN/Uit, Ondanks dat ze dit initieel hebben aangegeven. Misschien komt het nog...maar voorlopig OT.

• ReneQ691
onlinaius schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Edit: laat maar, ik verwarde de airco even met de Quatt.
Oké, is er iets mis met mijn airco dan? :)

• Chaser1508
Hierbij kleine update over mijn installatie nadat ik vandaag meerdere keren met Quatt contact heb gehad. Ik had een paar vraagjes over het geluid van de Quatt en de plaatsing omdat deze iets anders is geworden dan in het voorgesprek besproken. Na het bekijken van wat foto's die ik heb gestuurd en de gemeten afstand geven ze aan dat omdat de afstand tot de muur van de garage meer dan 80cm is (is namelijk iets meer dan 1 meter) dit geen invloed zal hebben op de efficiëntie.

Daarnaast nog een video gestuurd omdat ik een raar getik van de ventilator hoor. Werd binnen 5 minuten gebeld dat ze de instellingen hebben veranderd zodat de warmtepomp niet meer aan slaat. Het geluid hoor namelijk echt niet zo en willen voorkomen dat hij verdere beschadigingen kan oplopen. Er wordt nu een service afspraak ingepland zodat de Quatt nagekeken kan worden. Ook zullen ze dan nieuwe dempers plaatsen (als test want zijn nog niet definitief voor standaard levering). Deze zullen moeten zorgen voor nog minder trillingen bij een wandmontage.

Ben nu benieuwd hoe snel de service afspraak ook komt en hou jullie dan op de hoogte. Verder voor de geïnteresseerden hieronder nog 2 foto's van de Quatt en stukje aansluiting bij de ketel en hoe de buizen zijn neergelegd achter het knieschot. Dit was nog tijdens de installatie en alles loopt nu netjes stak gelijk met de cv buizen.

• Chaser1508
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_FzgHq_JTk8jnnOZyam8mHVDKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RA40xbiNfAVtkfKlkLsLfXF4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGdjFGIH6jrgOswR-iy_aWXaQxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuV2PJiadwPvBim6INZ9RftB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TioKTRXoSQ1THIIRSliJF7TsWP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPvnSkp2AiXhuPIHGArqSSDK.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
ReneQ691 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:46:
[...]

Oké, is er iets mis met mijn airco dan? :)
Haha, nee hoor. Ik vroeg me even af waarom de Quatt niet afwaterde op het schuine dak. Daar leek mij niet echt wat mis mee.

Tot ik er achter kwam dat de airco boven het garagedak hing, en niet de Quatt |:( :z

• dikkiedik
Ik heb vandaag de T6 vervangen voor Tado na positieve ervaringen door andere. Proberen of dit nog wat beter gaat. Over een aantal dagen ga ik beslissen welke van de twee thermostaten ik ga houden.

De T6 was ik opzich tevreden over nadat ik deze geïnstalleerd had ter vervanging van de honeywell round modulation die totaal niet functioneerde. Wat me nog wel stoort bij de T6 is het bekende verspringen van de temperatuur bij verstellen en overshoots. Mede door de 0,5 graad sprongen die deze maakt ipv 0,1 graad bij tado.

Ik heb enkel de kamerthermostaat vervangen voor Tado, dus geen zoneregeling of slimme thermostaatknoppen.

Tado ook opentherm aan de CiC gehangen en opentherm geconfigureerd.

Ik ben benieuwd of de tado überhaupt gaat werken en of dit voordelen kan bieden tov de T6.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:44
dikkiedik schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:10:
Ik heb enkel de kamerthermostaat vervangen voor Tado, dus geen zoneregeling of slimme thermostaatknoppen.

Ik ben benieuwd of de tado überhaupt gaat werken en of dit voordelen kan bieden tov de T6.
Ben benieuwd wat je ervaring gaat zijn. Heb zelf al een T6 hangen, maar weet niet of daar op dit moment heel blij van wordt

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• olafmol
dikkiedik schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:10:
Ik heb vandaag de T6 vervangen voor Tado na positieve ervaringen door andere. Proberen of dit nog wat beter gaat. Over een aantal dagen ga ik beslissen welke van de twee thermostaten ik ga houden.

De T6 was ik opzich tevreden over nadat ik deze geïnstalleerd had ter vervanging van de honeywell round modulation die totaal niet functioneerde. Wat me nog wel stoort bij de T6 is het bekende verspringen van de temperatuur bij verstellen en overshoots. Mede door de 0,5 graad sprongen die deze maakt ipv 0,1 graad bij tado.

Hmm vreemd. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er uberhaupt verschillen tussen de T6 en Round Modulation zitten qua verwarmings-algoritmes. Tis in de basis allebei Honeywell en OpenTherm.

• Slurpgeit
Nidebo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Tussen de Heat link en de cv ketel zit toch ook nog de CIC? Die zal waarschijnlijk niet de instructie vanuit de Heat link kunnen uitvoeren.
Nou ja hetzelfde als dat er bij de Lyric ook een kastje tussen zit. Als hij het niet kon uitvoeren zou ik verwachten dat hij helemaal niks deed :)

• Slurpgeit
Tenzij het een defrost van een uur is, nee ;)

• eham
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-03-2025
Is het mogelijk om een Quatt te koppelen aan een dynamisch energie contract? Het apparaat draait bijvoorbeeld in de nacht op “goedkope” stroom en in de ochtend is je huis aangenaam warm.

[ Voor 3% gewijzigd door eham op 20-01-2023 17:18 ]

• dikkiedik
olafmol schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Hmm vreemd. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er uberhaupt verschillen tussen de T6 en Round Modulation zitten qua verwarmings-algoritmes. Tis in de basis allebei Honeywell en OpenTherm.
quatt bevestigde in elk geval dat deze inderdaad niet compatibel is. Iets met signaal verlies had het te maken met de thermostaat.

en in de praktijk werkte het dus ook niet. Na een CiC reset ging het even goed en daarna was het pendelen op uit/vol.

De T6 heb ik geen problemen mee ondervonden.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
eham schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:18:
Is het mogelijk om een Quatt te koppelen aan een dynamisch energie contract? Het apparaat draait bijvoorbeeld in de nacht op “goedkope” stroom en in de ochtend is je huis aangenaam warm.
Ja en nee. Als jij iets maakt met bijv. Home assistant dat ie de waarden uit tibber of wat je ook hebt ophaalt, en weer opslaat bij je quatt, dan wel, maar out of the box niet. Eerste stap is denk ik dat quatt een lokale API maakt...

• medu80
Vandaag weer iets leuks met mijn blackbox genaamd Quatt. Setpoint 19.5, woonkamer inmiddels 19.85c maar Quatt was vrolijk aan het verwarmen met 90Hz samen met de CV ketel. Dus heb ik de tarievenpagina op opslaan geklikt zodat de warmtepomp herstart, en voile hij gaat uit, jammer want had makkelijk kunnen door draaien op 30 of 40hz om de temp te handhaven.

Wat er nu gebeurt is, de temperatuur van de woonkamer zakt tot 19.2 voordat Quatt weer goed verwarmt en dit kost me weer een bak aan kWh's.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:26
ReneQ691 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:03:

[Afbeelding]
Heb je een tracerlint / condensafvoer verwarming?

Een afvoer buis aan de condensafvoer vriest dicht als je geen verwarmingslint gebruikt.
Gewoon uit de unit laten vallen zonder condensafvoer buis veroorzaakt een ijsbaan voor de deur.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• noebas
Chaser1508 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:56:
Hierbij kleine update over mijn installatie nadat ik vandaag meerdere keren met Quatt contact heb gehad. Ik had een paar vraagjes over het geluid van de Quatt en de plaatsing omdat deze iets anders is geworden dan in het voorgesprek besproken. Na het bekijken van wat foto's die ik heb gestuurd en de gemeten afstand geven ze aan dat omdat de afstand tot de muur van de garage meer dan 80cm is (is namelijk iets meer dan 1 meter) dit geen invloed zal hebben op de efficiëntie.

Daarnaast nog een video gestuurd omdat ik een raar getik van de ventilator hoor. Werd binnen 5 minuten gebeld dat ze de instellingen hebben veranderd zodat de warmtepomp niet meer aan slaat. Het geluid hoor namelijk echt niet zo en willen voorkomen dat hij verdere beschadigingen kan oplopen. Er wordt nu een service afspraak ingepland zodat de Quatt nagekeken kan worden. Ook zullen ze dan nieuwe dempers plaatsen (als test want zijn nog niet definitief voor standaard levering). Deze zullen moeten zorgen voor nog minder trillingen bij een wandmontage.

Ben nu benieuwd hoe snel de service afspraak ook komt en hou jullie dan op de hoogte. Verder voor de geïnteresseerden hieronder nog 2 foto's van de Quatt en stukje aansluiting bij de ketel en hoe de buizen zijn neergelegd achter het knieschot. Dit was nog tijdens de installatie en alles loopt nu netjes stak gelijk met de cv buizen.
Mag ik vragen wat voor ketel u heeft? Type en bouwjaar. Reden dat ik het vraag is de mannier waarom hij is aangesloten.

• Nidebo
krizzziz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:25:
.Hoe gaat het bij de NEST mensen? Al een update te melden over het gebruik met de NEST?
Ik heb een vraag uitstaan bij Quatt en wacht nog op antwoord hierover.

• ReneQ691
busscherski schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 03:18:
[...]

Heb je een tracerlint / condensafvoer verwarming?

Een afvoer buis aan de condensafvoer vriest dicht als je geen verwarmingslint gebruikt.
Gewoon uit de unit laten vallen zonder condensafvoer buis veroorzaakt een ijsbaan voor de deur.
Nee, heb ik niet, ik ga de afvoer naar binnen boren en daar naar een afvoer brengen. Doe ik komende week even.

• Slurpgeit
olafmol schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Welke andere instellingen van je Nest? Heb je de bij de apparatuur instellingen de boel ingesteld als warmtepomp? Wat is de voorloop temperatuur? (als dat al kan bij wp, kan wel bij setting CV). True radiant aan? Met hoeveel uur preheating? Heeft de Nest ook genoeg tijd gehad om opnieuw te leren? Kost geloof ik minimaal paar dagen.

Bvd!
Pfoe, goede vragen. Ik moet ze even uit mn hoofd beantwoorden want de T6 hangt alweer, maar:

- CV
- 40
- True Radiant aan
- Weet ik niet zeker
- Nee want hij verwarmt niet en het huis werd koud ;). Hij zegt heel optimistisch heating maar dat is niet het geval.

Als je tips hebt voor andere instellingen test ik ze graag. Ik heb veel liever de Nest terug dan de T6.

• noebas
Dacht zal nog even een update delen. Quatt is langs geweest en heeft de CV ketel van OpenTerm omgezet naar aan/uit.
Hij zit nu aan de rechterkant op de uitgang. Uitleg daarbij, ze hebben moeite om sommige ketels goed aan te sturen en dat brengt de boel in de war.

Na ook de CiC te hebben aangepast draait hij nu na tarief aanpassing wel op de ketel. Tarief sturing is in mijn beleving nog steeds niet wat je zou verwachten.

Rond het omslag punt gas/stroom gaat hij staan pendelen (de pomp)
Er is ruimte voor verbetering zullen we maar zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54f21nddjHIEDRha6OEaKUxb69Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VoPxE47ThDfHbYTxRqoBNhzS.png?f=fotoalbum_large

Je ziet hier (1,45 m2 en 0,60kwh) dat hij doorheeft dat het niet uit kan maar de ketel komt niet bij in plaats daarvan gaat hij pendelen.

[ Voor 7% gewijzigd door noebas op 21-01-2023 09:34 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
noebas schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:29:
Dacht zal nog even een update delen. Quatt is langs geweest en heeft de CV ketel van OpenTerm omgezet naar aan/uit.
Hij zit nu aan de rechterkant op de uitgang. Uitleg daarbij, ze hebben moeite om sommige ketels goed aan te sturen en dat brengt de boel in de war.

Na ook de CiC te hebben aangepast draait hij nu na tarief aanpassing wel op de ketel. Tarief sturing is in mijn beleving nog steeds niet wat je zou verwachten.

Rond het omslag punt gas/stroom gaat hij staan pendelen (de pomp)
Er is ruimte voor verbetering zullen we maar zeggen.

[Afbeelding]

Je ziet hier (1,45 m2 en 0,60kwh) dat hij doorheeft dat het niet uit kan maar de ketel komt niet bij in plaats daarvan gaat hij pendelen.
Interessant, dus aan/uit kan dus wel.

• noebas
geerttttt schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Interessant, dus aan/uit kan dus wel.
Ketel, niet de termostaat heb het hier over de ketel. Termostaat moet OpenTerm praten.

[ Voor 7% gewijzigd door noebas op 21-01-2023 10:09 ]

• Chaser1508
noebas schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 06:39:
[...]

Mag ik vragen wat voor ketel u heeft? Type en bouwjaar. Reden dat ik het vraag is de mannier waarom hij is aangesloten.
Wij hebben een Nefit Trendline uit 2016. Ik vermoedt dat ze de ketel met aan/uit hebben aangesloten omdat Nefit standaard geen Opentherm ondersteun.

Het werkte verder wel allemaal goed en bij aanpassen van de tarieven kon ik ook zorgen dat hij voorkeur gaf aan gas stoken als dit goedkoper is.

• noebas
Chaser1508 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Wij hebben een Nefit Trendline uit 2016. Ik vermoedt dat ze de ketel met aan/uit hebben aangesloten omdat Nefit standaard geen Opentherm ondersteun.

Het werkte verder wel allemaal goed en bij aanpassen van de tarieven kon ik ook zorgen dat hij voorkeur gaf aan gas stoken als dit goedkoper is.
Pik even plaatje van hier boven want ben lui.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1WS7UKf6auGahSoetQ_bUX0lpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UrBDD6zD796VtKSgIqxXnOb9.png?f=user_large

Zit je ketel rechts dan is het aan/uit, onder is OT (mijn ketel kan openterm maar is oud)
Persoonlijk maakt het niet uit, zelfs beter zo. regel het wel terug op de ketel zelf.
Dit staat nu op 10Kw en dat is de ondergrens dus er valt niets meer te moduleren.

• olafmol
Slurpgeit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Pfoe, goede vragen. Ik moet ze even uit mn hoofd beantwoorden want de T6 hangt alweer, maar:

- CV
- 40
- True Radiant aan
- Weet ik niet zeker
- Nee want hij verwarmt niet en het huis werd koud ;). Hij zegt heel optimistisch heating maar dat is niet het geval.

Als je tips hebt voor andere instellingen test ik ze graag. Ik heb veel liever de Nest terug dan de T6.
Ok Tnx. Je zou de Nest op “warmtepomp” kunnen zetten, dat doe je via het apparatuur menu onder instellingen. Voorloop (als dat ook bij type warmtepomp instelbaar is) zou ik zo laag mogelijk zetten, bv 25 graden, zodat de minimale temp die je vraagt van de Wp ook laag is. Bij trueradiant zou ik de voorwarm tijd op 0 zetten (dit werkt trouwens alleen voor de nacht).
Je zou evt, als dit allemaal niet goed werkt, nog true radiant uit kunnen zetten. Dan gedraagt de Nest zich als een aan/uit thermostaat en vraagt gewoon de voorloop temp als aanvoer temp totdat de thermostaat de gewenste temp heeft bereikt.

Ohja, als de Nest “heating” zegt is er wel warmtevraag. Wat de CiC of de Quatt zelf daar mee doet is een ander verhaal.

Wel bijzonder dat de CiC Opentherm van de thermostaat verwacht maar zelf middels aan/uit met de cv ketel communiceert. Lijkt me wat inefficiënt als je de cv ketel lekker laag wilt laten draaien om bij te warmen. Maar zal wel compatibiliteits issue zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 21-01-2023 11:49 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.