Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.853.308 views

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-01 18:15

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
olafmol schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:45:
Ik blijf het vreemd vinden dat bij zo’n kleine Startup er geen continue en directe communicatie is tussen early adopters en de product engineers. Nu zitten we hier op tweakers een beetje tegen elkaar te bazelen. Tis niet alsof Quatt een multinational is met 3 tier support kanalen in India.
Dat verbaast mij ook. Er schijnt op het gebied van marketing of dergelijk iemand recentelijk aangenomen te zijn. Ben benieuwd wat voor effect dat gaat hebben, communicatie is echt benedenmaats. Van een bedrijf als Panasonic is dat logisch, en bovendien zijn die producten wel aardig uitontwikkeld en is de werking ook algemeen bekend.

De Quatt is eigenlijk nog een bèta. Niet dat dat zo erg is, maar het hele product is nog echt niet af, wat kan, maar betrek je klanten dan en vorm een platform om het product samen te verbeteren.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WGRTEf-3-qvEYCerTpE_ZUyS0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wHG63s5G80aWdV8Ac391ghEq.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet wat er veranderd is, maar @Quatt Support zet alsjeblieft gauw weer terug. Inmiddels is het 19 graden in de woonkamer 19.5 is ingesteld en de Quatt doet nog steeds niks, af en toe aanspringen tot 79Hz om direct erna weer uit te gaan.

Ik heb de thermostaat maar weer direct aan de C.V. gekoppeld, want dit wordt niks zo.

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:38
medu80 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:46:
[Afbeelding]

Ik weet niet wat er veranderd is, maar @Quatt Support zet alsjeblieft gauw weer terug. Inmiddels is het 19 graden in de woonkamer 19.5 is ingesteld en de Quatt doet nog steeds niks, af en toe aanspringen tot 79Hz om direct erna weer uit te gaan.

Ik heb de thermostaat maar weer direct aan de C.V. gekoppeld, want dit wordt niks zo.
Vraagje, waar halen jullie deze gegevens vandaan? Zie je dat via de bijgeleverde app of moet je er ergens speciale software voor installeren om het uit te lezen?
Wij kunnen begin februari een wp geïnstalleerd krijgen en heb de Lyric T6 alvast geplaatst maar jullie maken me een beetje huiverig. Al verwacht ik dat ze bij Quatt deze input zullen gebruiken om verbeteringen aan te brengen.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:21
Notaname schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 05:19:
[...]

Vraagje, waar halen jullie deze gegevens vandaan? Zie je dat via de bijgeleverde app of moet je er ergens speciale software voor installeren om het uit te lezen?
Wij kunnen begin februari een wp geïnstalleerd krijgen en heb de Lyric T6 alvast geplaatst maar jullie maken me een beetje huiverig. Al verwacht ik dat ze bij Quatt deze input zullen gebruiken om verbeteringen aan te brengen.
De gegevens zoals Hz halen ze uit de CiC. Dat kan nu nog niet op een officiële manier, ik vind het zelf te lastig om voor elkaar te krijgen.
Quatt heeft me verteld dat ze bezig zijn met een API maar hebben nog geen releasedatum.

Maar je kunt het ook goed zien door de Quatt aan te sluiten op een slimme stekker die het stroomverbruik kan meten.
Vervolgens loggen in bijv Home Assistant, en dan heb je ook een duidelijk inzicht in hoe hij presteert.

• noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-01 15:08
medu80 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:46:
[Afbeelding]

Sja wie het nog snapt mag het zeggen, gisteren lange runs, vandaag kouder dus wat doen we pendelen aan uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwz4CJfW6VjwgC-rfZC3tp7KN5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h4gWrPf9iY8z0DhwMFXqYP1r.png?f=fotoalbum_large

• HBO88
So far so good hier. Die dips in vermogen zijn denk ik defrosts? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfoT-hkehSEsh2rd187Eon0M8H4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/30iQTldr1iAgtvlcC1dZOjkz.png?f=user_large

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09-2025
medu80 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Maar dan heb je in het ergste geval drie pompen die druk uitoefenen. Quatt, Vloerverwarming en CV. Ik heb een LTV verdeler van Robot. Ik durf dat niet, ben bang dat de leidingen uit elkaar knappen. >:) Ik heb bijmenging nu op de VVW van 4lpm staan met alle radiatoren open en de retour licht geknepen.
Alle radiatoren gesloten is er geen bijmenging meer over en gaat alles over de badkamer en VVW. (badkamer staat altijd open)
Ik ben echt een complete leek op dit gebied, maar ik heb dus in mijn 4 jaar geleden opgeleverde huis geen vloerverwarmingspomp meer. Mijn CV pompt gewoon het water door mijn vloerverwarming heen (2 verdiepingen). Mijn loodgieter riep dat een vloerverwarmingspomp vaak volledig overbodig is omdat de CV dat zonder problemen aankan.

Zou ik nu voor de Quatt dat ineens moeten gaan aanpassen. De naam warmtePOMP zou toch genoeg moeten zeggen ?

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:16
GijsZePa schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Zou ik nu voor de Quatt dat ineens moeten gaan aanpassen. De naam warmtePOMP zou toch genoeg moeten zeggen ?
Ik heb precies dezelfde setup (geen losse pomp), en hier werkt het prima :).

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:19
GijsZePa schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Ik ben echt een complete leek op dit gebied, maar ik heb dus in mijn 4 jaar geleden opgeleverde huis geen vloerverwarmingspomp meer. Mijn CV pompt gewoon het water door mijn vloerverwarming heen (2 verdiepingen). Mijn loodgieter riep dat een vloerverwarmingspomp vaak volledig overbodig is omdat de CV dat zonder problemen aankan.

Nee prima zo, niets aan doen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Slurpgeit
HBO88 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:39:
So far so good hier. Die dips in vermogen zijn denk ik defrosts? [Afbeelding]
Ik heb een soortgelijk patroon in de watertemperaturen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaqVDMB2WGZVZVrq-uVZeRGBU2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wnPdQ59sh2hAddk4AsdAtuRN.png?f=user_large

Groen = Boiler
Paars = Quatt Out
Blauw = Quatt In

Boiler is vanmorgen heel even bijgesprongen maar hij draait nu al een tijdje constant rond de 800 watt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrAmr_2KHZzw62EYBSUfJmItMD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Skth3tX46YUs1hOGAp5Dmnpl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Slurpgeit op 17-01-2023 11:52 ]

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-01 10:25
medu80 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:41:
[...]

Hoe dan, geef eens een voorbeeld. Die vermogens van de radiatoren zijn bij bepaalde aan en afvoertemperaturen. Die gelden niet meer bij 35/30 of heb ik het mis?
Hiervoor kun je het beste de HyTools app gebruiken. Hier vul je de aanvoer en retour temperatuur in en het type radiator en dan berekent de app de instelling voor je Eclipse.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kyj4WOj_KjMfhUW5TmC-PtyZpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2wiMh7P3dxv7aLKlkAIJOm8.jpg?f=fotoalbum_large

Het bovenstaande voorbeeld geeft een berekening voor een radiator van 2,00 x 0,64 waarbij ik de aanvoertemperatuur op 35 graden heb gezet en de retourtemperatuur op 30. Uit de berekening komt een debiet van 100 l/h. Dit debiet moet je delen door 10 en dan heb je de instelling op de Eclipse (10 in dit geval).

• noebas
Slurpgeit schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Ik heb een soortgelijk patroon in de watertemperaturen:

[Afbeelding]

Groen = Boiler
Paars = Quatt Out
Blauw = Quatt In

Boiler is vanmorgen heel even bijgesprongen maar hij draait nu al een tijdje constant rond de 800 watt:
[Afbeelding]
Nog iets aangepast dan, want dit is een ander beeld als je maandag posten. Of heeft Quatt dit zelf "bedacht"

• Slurpgeit
noebas schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Nog iets aangepast dan, want dit is een ander beeld als je maandag posten. Of heeft Quatt dit zelf "bedacht"
Nee, niks gedaan verder. Zelfs de CV moduleert netjes mee. Lijkt zelfs de "defrosts" (als dat het zijn) op te vangen met extra vermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9AsG58-dcPCFHp6dLesV0qcJaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oUMOrlQtSgiEzt6g6c0I6j6P.png?f=fotoalbum_large

• SBL
  • Laatst online: 13-01 12:01

SBL

Dank. Heb inmiddels een 2e hands T6 in huis. Resideo (lijkt nieuwe naam van Honewell Home, in elk geval in de Android app store) gebruikt T6 zonder de "Lyric" prefix, zo lijkt het. Ook T6R hebben ze.
Onderin de doos zit nog wel een Honeywell blaadje waar wel weer "Lyric" op staat. (y)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 20:31
Vandaag doet de Quatt het weer prima bij mij. Maar eigenlijk heb ik afgelopen dagen te veel variabelen aangepast om te pinpointen wat welke invloed heeft. Onder andere gedaan:

- vloerverwarming thermostaat maximaal opengezet
- vloerverwarming bypass op zo ver als mogelijk dicht gezet (0.5 bar)
- Quatt aanpassing maximaal vermogen van 8kw naar 6kw via support
- reset van CiC en factory reset van de T6
- Laag/uit regeling AAN gezet op de T6.

ben benieuwd of het goed blijft gaan komende dagen. Wat grappig is dat bij het schakelen tussen de laag/uit regeling van UIT naar AAN en omgekeerd er direct een warmtevraag op gang komt zodra je deze AAN zet terwijl de kamer op temperatuur is. De Quatt draait dan laag vermogen +-500W. Dus dit lijkt iets te doen.

Quatt gaf aan dat de T6 imprinciepe op factory settings moet staan, en na de factory reset staat deze op AAN. Dus voor alsnog laat ik dit even zo staan.

• noebas
dikkiedik schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:25:
Vandaag doet de Quatt het weer prima bij mij. Maar eigenlijk heb ik afgelopen dagen te veel variabelen aangepast om te pinpointen wat welke invloed heeft. Onder andere gedaan:

- vloerverwarming thermostaat maximaal opengezet
- vloerverwarming bypass op zo ver als mogelijk dicht gezet (0.5 bar)
- Quatt aanpassing maximaal vermogen van 8kw naar 6kw via support
- reset van CiC en factory reset van de T6
- Laag/uit regeling AAN gezet op de T6.

ben benieuwd of het goed blijft gaan komende dagen. Wat grappig is dat bij het schakelen tussen de laag/uit regeling van UIT naar AAN en omgekeerd er direct een warmtevraag op gang komt zodra je deze AAN zet terwijl de kamer op temperatuur is. De Quatt draait dan laag vermogen +-500W. Dus dit lijkt iets te doen.

Quatt gaf aan dat de T6 imprinciepe op factory settings moet staan, en na de factory reset staat deze op AAN. Dus voor alsnog laat ik dit even zo staan.
Dat is het gevaar ook teveel aanpassen en het niet voldoende tijd geven qua uitwerking. Zou de T6 als die van Marktplaats komt altijd een reset geven.
Oude lering er uit al neem ik aan dat hij na een aantal dagen het oude wel zal vergeten.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:01
Slurpgeit schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Nee, niks gedaan verder. Zelfs de CV moduleert netjes mee. Lijkt zelfs de "defrosts" (als dat het zijn) op te vangen met extra vermogen:

[Afbeelding]
Misschien, aangezien je de klok erop gelijk kunt zetten, interessant om een keer te gaan kijken zodra er een mogelijke defrost plaats vind?

Ik zie soortgelijke patronen hier langskomen van andere Quatt gebruikers, en ik moet eerlijk zeggen dat die defrosts (als dat het zijn) me toch verbazen.

Zelf wonen we in een van de koudere delen van Nederland op dit moment, en onze airco heeft vanaf een uur of half 7 vanochtend enkele uren volle kracht gepompt, en daarna nog enkele uren op lager vermogen.

Ik heb echter nog geen defrost voorbij zien komen.

Daarom verbaast het me ook wel dat de Quatt dit ieder uur lijkt te doen en dat dit ook nog eens redelijk onafhankelijk van het weer lijkt te zijn. In de koude weken van december postte men hier ook plaatjes met om het uur de defrost.

Als het warm is zie ik wel andere patronen, eerste week van januari liet HBO een grafiek zien waarin elke 2 uur (om en nabij) een toename in vermogen zit.

Ligt het aan mij of klinkt dit als een vrij primitieve (mogelijk nog niet uitontwikkelde) vorm van defrosten, waarbij onder een bepaalde buitentemperatuur er ieder uur een defrost wordt gedraaid, of er nu ijs is of niet?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• dikkiedik
heb ik ook gedaan toen ik deze heb geïnstalleerd. Maar heb toen volgens mij wel de laag/uit regeling aangezet nadat ik gevraagd heb of er bijzondere instellingen aan moesten staan. Dat was niet het geval.

maar so far so good. volgende keer inderdaad één stap tegelijk veranderen.

Zelf denk ik dat het vooral de T6 en CiC reset en instelling geholpen heeft. Na het vergroten van de flow door aanpassingen aan de vloerverwarming was er namelijk wel een grote verandering aan het afgifte systeem en wellicht dat het de boel in de war heeft geschopt.

• noebas
onlinaius schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:14:
[...]

Misschien, aangezien je de klok erop gelijk kunt zetten, interessant om een keer te gaan kijken zodra er een mogelijke defrost plaats vind?

Ik zie soortgelijke patronen hier langskomen van andere Quatt gebruikers, en ik moet eerlijk zeggen dat die defrosts (als dat het zijn) me toch verbazen.

Zelf wonen we in een van de koudere delen van Nederland op dit moment, en onze airco heeft vanaf een uur of half 7 vanochtend enkele uren volle kracht gepompt, en daarna nog enkele uren op lager vermogen.

Ik heb echter nog geen defrost voorbij zien komen.

Daarom verbaast het me ook wel dat de Quatt dit ieder uur lijkt te doen en dat dit ook nog eens redelijk onafhankelijk van het weer lijkt te zijn. In de koude weken van december postte men hier ook plaatjes met om het uur de defrost.

Als het warm is zie ik wel andere patronen, eerste week van januari liet HBO een grafiek zien waarin elke 2 uur (om en nabij) een toename in vermogen zit.

Ligt het aan mij of klinkt dit als een vrij primitieve (mogelijk nog niet uitontwikkelde) vorm van defrosten, waarbij onder een bepaalde buitentemperatuur er ieder uur een defrost wordt gedraaid, of er nu ijs is of niet?
Indien je API hebt is een Defrost in mijn beleving makkelijk te zien. Quatt laat dan namelijk warmte productie zien in het negatief.
Ik heb met thuiswerk zicht op de Quatt en zie hem dan ook echt defrosten (waterdamp komt er dan af)

En dat is niet stipt eens per uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlIsZgICZHehGkaIGRkwqaMuj10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p9EtBLKTEzuOCGYHzoNTy2Bt.png?f=fotoalbum_large

• onlinaius
noebas schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Indien je API hebt is een Defrost in mijn beleving makkelijk te zien. Quatt laat dan namelijk warmte productie zien in het negatief.
Ik heb met thuiswerk zicht op de Quatt en zie hem dan ook echt defrosten (waterdamp komt er dan af)

[Afbeelding]
Duidelijk! En wat me inderdaad bij jou opvalt is dat het inderdaad minder op een vast schema lijkt te lopen, hoewel ik het aantal defrosts nog steeds vrij hoog vind met deze temperatuur.

Als ik goed naar het plaatje van Slurpgeit kijk zitten ook daar de defrosts niet exact om het uur. Je zou met een beetje fantasie in jouw cijfers en die van Slurpgeit een schema kunnen zien ergens tussen de 45 en 55 minuten, maar dat is mogelijk wat ver gezocht.

Zie je ook echt (veel) water onderuit komen?

Verder zou je ergens verwachten dat gedurende de dag de periode tussen defrosts langer wordt (en mogelijk een deel van de dag stopt), als het buiten warmer wordt, de COP stijgt en de machine warmer wordt.

Zie je dat ook in de praktijk gebeuren?

Zien gebruikers van andere warmtepompen ook zulke frequente defrosts? Ik begrijp het gewoon niet zo in vergelijking met onze (5KW dus ook niet de kleinste) airco, die ik tot een graad of 2 buitentemperatuur niet zie defrosten, en daaronder zelfs bij de temperaturen van half december maar zo'n eens per 3 uur.

Dat duurt dan wel weer een ruime 5 minuten, en dan komt er toch al snel een liter of 3 aan water onderuit (geen stoom overigens).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• noebas
Zie je ook echt (veel) water onderuit komen?
Nee, ik heb er een grindbakje onder en het verdwijnt daar meteen in. Hij draaide de -8 december dagen ook en geen ijs gezien. (Overigens wel minimaal 1 maal per uur toen een defrost)
Zie je dat ook in de praktijk gebeuren?
Ja, hoe warmer hoe minder defrost tot zeg 4+ graden dan lijkt hij helemaal geen defrost meer te doen

Los daarvan is de defrost maar kort en 0 invloed op comfort binnen dus eigenlijk vind ik het wel prima. Heb liever dat het regelen / moduleren nog wat netter gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door noebas op 17-01-2023 14:06 ]

• Slurpgeit
Lijkt er ook op dat de pomp harder blijft draaien onder de 6 graden. Afgelopen dagen stond hij permanent op 20, maar nu het net boven de 6 graden komt gaat hij weer naar 5 / uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFX703uiGPgZFhGe8jE1-bTW9nE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Qjtv2AIIZlkUt8E1zmMVhIM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nbywwva3Rjod7E-tPmGeR8U0GqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WFU8YuySGOXeUPaKAnpQkN1h.png?f=fotoalbum_large

• noebas
Slurpgeit schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:09:
Lijkt er ook op dat de pomp harder blijft draaien onder de 6 graden. Afgelopen dagen stond hij permanent op 20, maar nu het net boven de 6 graden komt gaat hij weer naar 5 / uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jep onder de 6 houd ie flow

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-01 07:00
Plaatsing vandaag goed gegaan.
Van 09.30 uur tot 13.00 uur gewerkt.
Nu even een weekje aankijken en zijn gang laten gaan. Vooralsnog een lekker warm huis. 👌Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zd2M_r98f8skbxjq9rhLeGPKpn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zh4EzkBV8pDzB21WiMZWPhy8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJH9_l3sgSQt7Im115WRFT4rpcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtJheUDaGHzpspzlD7f93fMs.jpg?f=fotoalbum_large

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nidebo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:31:
Plaatsing vandaag goed gegaan.
Van 09.30 uur tot 13.00 uur gewerkt.
Nu even een weekje aankijken en zijn gang laten gaan. Vooralsnog een lekker warm huis. 👌[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf! wil je nog je naam invullen op de google spreasheet? Was benieuwd welk nummer je was e.d.

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-01 07:00
geerttttt schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Gaaf! wil je nog je naam invullen op de google spreasheet? Was benieuwd welk nummer je was e.d.
Zeker, ik heb de spreadsheet al eerder ingevuld
Met inschrijfnummer 6xx. 😁

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
Ik had de spreadsheet ook ingevuld maar die is helaas ineens verdwenen.
Vreemd.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.

• RobertowNL
  • Laatst online: 12-01 17:44

RobertowNL

For your gear!

berrieberrie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:24:
Ik had de spreadsheet ook ingevuld maar die is helaas ineens verdwenen.
Vreemd.
Er stonden filters op, wellicht dat het probleem?

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
RobertowNL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Er stonden filters op, wellicht dat het probleem?
Dat was het probleem. _/-\o_

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.

• HBO88
Afgelopen nacht heb ik strak elk uur een defrost gehad, maar nog steeds geen cv bijgesprongen.
Hieronder de aanvoer temperatuur bij de woonkamer radiator
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPG3h23gPGt9xQxT7GS8yp0Q1K8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GKwzedfHRnROsRhxAKdQjgSA.png?f=user_large

Helaas hoor ik hem nu best wel goed. Er is een bepaalde stand die flink resoneert, soort hoge toon.

[ Voor 39% gewijzigd door HBO88 op 18-01-2023 06:42 ]

• noebas
Hoor hem zeker nu maar geen vreemde resonantie of iets dergelijks.

Afgelopen 24uur:
COP gem: 2.1 (hier zie je effect van defrost wel terug, trekt de cop aardig omlaag)
Verbruik Gem: 700w
Verbruik Totaal: 17Kwh
Buiten temp Gem: 0.9 (min -2.5)

iets zegt me dat die opgegeven COP waardes ex de defrost zijn. Al wordt voor -7 alleen de aanvoer 35 graden opgegeven en voor mijn huis is nu 40 nodig

COP A-7 / W35: 2.8

[ Voor 25% gewijzigd door noebas op 18-01-2023 08:33 ]

• medu80
Met een COP van 2.1 is stoken op gas goedkoper. Tenminste als je uitgaat van prijsplafond.

• noebas
medu80 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:33:
Met een COP van 2.1 is stoken op gas goedkoper. Tenminste als je uitgaat van prijsplafond.
Vandaar de eerdere opmerking dat het fijn zou zijn als de tarieven werken in de app en Quatt er ook iets mee doet.
Als je de defrost weg laat zit ik rond de 2.8 maar een defrost trekt het aardig omlaag.
Vraag me af of je zelfs met 35 graden aanvoer dat nog wel haalt.

Ga er maar vanuit dat als je water boven de 35 graden zit nu je die 2.8 zeker niet haalt.

[ Voor 18% gewijzigd door noebas op 18-01-2023 08:39 ]

• RobertowNL
  • Laatst online: 12-01 17:44

RobertowNL

For your gear!

noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:34:
[...]

Vandaar de eerdere opmerking dat het fijn zou zijn als de tarieven werken in de app en Quatt er ook iets mee doet.
Als je de defrost weg laat zit ik rond de 2.8 maar een defrost trekt het aardig omlaag.
Vraag me af of je zelfs met 35 graden aanvoer dat nog wel haalt.
De Quatt doet blijkbaar wel iets met de tarieven. Als ik €1,40 (gas) tegen €0,90 (mijn teruglevertarieven) zet dan slaat de Quatt niet aan.

• noebas
RobertowNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:39:
[...]

De Quatt doet blijkbaar wel iets met de tarieven. Als ik €1,40 (gas) tegen €0,90 (mijn teruglevertarieven) zet dan slaat de Quatt niet aan.
Betwijfel ik, Quatt heeft zelf aangegeven richting mensen hier dat ze er niets mee doen. Daarnaast zou o.b.v mijn COP gas nu beter zijn. Ik heb hem staan op de plafond prijzen.
(Of ze moeten defrost verlies voor het gemak even weg laten dan zou het nog net uit kunnen)

Ketel is 0 bij gesprongen. Kan nog wel even testen door de stoom prijs hoger te zetten.
Zou je eens kunnen aangeven wat je gedaan hebt om dat effect te zien?

Zie je direct verschil als je ze aanpast?

[ Voor 6% gewijzigd door noebas op 18-01-2023 08:42 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Betwijfel ik, Quatt heeft zelf aangegeven richting mensen hier dat ze er niets mee doen. Daarnaast zou o.b.v mijn COP gas nu beter zijn. Ik heb hem staan op de plafond prijzen.
Dat zeiden ze toen idd en toen hebben ze geloof ik ook die invulvelden in de app geblokkeerd. Nu zijn ze niet meer geblokkeerd begrijp ik? Dus werkt het misschien wel?

• noebas
geerttttt schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:46:
[...]

Dat zeiden ze toen idd en toen hebben ze geloof ik ook die invulvelden in de app geblokkeerd. Nu zijn ze niet meer geblokkeerd begrijp ik? Dus werkt het misschien wel?
Velden zijn niet geblocked, zojuist vul ik express hoge stoom prijs in. Quatt ging 1min daarna uit. Kijken of ie de ketel nu gaat pakken.

En pakt nu de ketel mee. Mmmmm tofff Quatt gaaf dat dit nu werkt! mmmm jammer Quatt dat je dit niet even meld met een nieuws bericht.

Dank @RobertowNL voor de tip!

[ Voor 17% gewijzigd door noebas op 18-01-2023 08:54 ]

• medu80
noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:49:
[...]

Velden zijn niet geblocked, zojuist vul ik express hoge stoom prijs in. Quatt ging 1min daarna uit. Kijken of ie de ketel nu gaat pakken.

En pakt nu de ketel mee. Mmmmm tofff Quatt gaaf dat dit nu werkt! mmmm jammer Quatt dat je dit niet even meld met een nieuws bericht.

Dank @RobertowNL voor de tip!
Quatt gaat altijd uit als je op de prijs pagina op opslaan klikt. Probeer maar, Quatt aan, klik gewoon op opslaan en voilà, Quatt gaat uit en na x aantal minuten begint ie weer.

[ Voor 10% gewijzigd door medu80 op 18-01-2023 08:57 ]

• ID-College
  • Laatst online: 13-01 15:46
noebas schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]
Is dit geleverd vermogen of opgenomen verhogen? Mag hopen geleverd want ik vind het nogal flinke waardes.. Soms tegen de 4kWh aan 8)7

• noebas
ID-College schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:02:
[...]

Is dit geleverd vermogen of opgenomen verhogen? Mag hopen geleverd want ik vind het nogal flinke waardes.. Soms tegen de 4kWh aan 8)7
Afgegeven warmte vermogen

• medu80
ID-College schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:02:
[...]

Sorry, maar dat is toch ook vrij logisch. Een 4.5kW warmtepomp neemt toch geen 4.5kWh op. Daar is die COP voor. Dus een COP van 2 betekent, ik kan van 2000 watt 4000kW maken.

• noebas
medu80 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Quatt gaat altijd uit als je op de prijs pagina op opslaan klikt. Probeer maar, Quatt aan, klik gewoon op opslaan en voilà, Quatt gaat uit en na x aantal minuten begint ie weer.
Hij gaat inderdaad uit maar pakt nu alleen de ketel en staat zelf stil (heb nu ingevuld 1,40m2 gas en 1 euro de kwh)
Dus hij doet nu wel degelijk iets met de tarieven. Dus ik neem aan dat ze het cut-over punt berekenen aan de hand van de COP en de tarieven maar daarbij dus geen rekening houden met defrosts.

Nu ben ik geen warmte pomp specialist maar bereken nu mijn cop aan de hand van afgegeven vermogen en opgenomen vermogen.
Met een defrost gaat het afgegeven vermogen in de min. Lijkt mij dat je dat zeker moet mee rekenen.

[ Voor 27% gewijzigd door noebas op 18-01-2023 09:14 ]

• HBO88
Wel weer een mooi voorbeeld van uitblijven van communicatie hierover.

• medu80
noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Hij gaat inderdaad uit maar pakt nu alleen de ketel en staat zelf stil (heb nu ingevuld 1,40m2 gas en 1 euro de kwh)
Dus hij doet nu wel degelijk iets met de tarieven. Dus ik neem aan dat ze het cut-over punt berekenen aan de hand van de COP en de tarieven maar daarbij dus geen rekening houden met defrosts.

Nu ben ik geen warmte pomp specialist maar bereken nu mijn cop aan de hand van afgegeven vermogen en opgenomen vermogen.
Met een defrost gaat het afgegeven vermogen in de min. Lijkt mij dat je dat zeker moet mee rekenen.
Goh, inderdaad, het ziet ernaar uit dat je gelijk hebt. Hier blijft Quatt ook uit en de CV aan, dat heb ik'm nog nooit zien doen. Al is de CV wel aan het pendelen gezien de retourtemp te hoog is.

• noebas
medu80 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Goh, inderdaad, het ziet ernaar uit dat je gelijk hebt. Hier blijft Quatt ook uit en de CV aan, dat heb ik'm nog nooit zien doen. Al is de CV wel aan het pendelen gezien de retourtemp te hoog is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzmAAolgT5q5CCALZvmALOE4Mt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ASkg4gq2hjCoXC4gJgZfKFg2.png?f=fotoalbum_large

Hoop van harte nu niet de boel in de war heb gebracht maar draait nu 100% op ketel

• medu80
Wat mij dus opvalt is dat Quatt met deze temperaturen nog ruim 4.5kw kan opbrengen. En bij 7 graden is het bijna 6kW. Waarom wordt dat ding dan verkocht als een 4kW warmtepomp.

Ik hoop dat ze binnenkort WAR gaan implementeren. Want een warmtepomp dat uitgaat als de temperatuur bereikt is, ipv doorgaan op 30Hz is irritant. Alles koelt af en Quatt moet weer van vooraf aan beginnen met opwarmen. Met deze temperaturen is het doordraaien toch beter in mijn geval. Ik weet toevallig dat als ie tussen de 30 en 40Hz draait dat dan de temperatuur gehandhaafd blijft. Nu stopt ie ermee en de Lyric heeft een veel te grote hysteresis.

• noebas
medu80 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:26:
Wat mij dus opvalt is dat Quatt met deze temperaturen nog ruim 4.5kw kan opbrengen. En bij 7 graden is het bijna 6kW. Waarom wordt dat ding dan verkocht als een 4kW warmtepomp.

Ik hoop dat ze binnenkort WAR gaan implementeren. Want een warmtepomp dat uitgaat als de temperatuur bereikt is, ipv doorgaan op 30Hz is irritant. Alles koelt af en Quatt moet weer van vooraf aan beginnen met opwarmen. Met deze temperaturen is het doordraaien toch beter in mijn geval. Ik weet toevallig dat als ie tussen de 30 en 40Hz draait dat dan de temperatuur gehandhaafd blijft. Nu stopt ie ermee en de Lyric heeft een veel te grote hysteresis.
Persoonlijk de T6 toch al niet zo'n gewelding ding. Zodra andere beter supported zijn gaat ie er weer af.

Nu iets minder heftige tarieven opgegeven dus nu de buiten temp langzaam opkruipt eens kijken wanneer ie het weer overpakt
(Greenchoice 1,45 m2 gas & 0,87 kWh, COP zou dan 6 zijn dus die zal niet meer aan gaan)

Snap het ook niet vanuit Quatt, dit is toch mooi dat het werkt. Dat wil je dan toch melden aan gebruikers?

ps
The hysteresis differential on T6 programmable thermostat is 1,5 C degree and can not be adjusted.

[ Voor 13% gewijzigd door noebas op 18-01-2023 09:57 ]

• medu80
noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Persoonlijk de T6 toch al niet zo'n gewelding ding. Zodra andere beter supported zijn gaat ie er weer af.

Nu iets minder heftige tarieven opgegeven dus nu de buiten temp langzaam opkruipt eens kijken wanneer ie het weer overpakt
(Greenchoice 1,40m2 gas & 0,87 kWh)

Snap het ook niet vanuit Quatt, dit is toch mooi dat het werkt. Dat wil je dan toch melden aan gebruikers?

ps
The hysteresis differential on T6 programmable thermostat is 1,5 C degree and can not be adjusted.
Ik hoop dat dit Fahrenheit is..

• noebas

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
HBO88 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:39:
Afgelopen nacht heb ik strak elk uur een defrost gehad, maar nog steeds geen cv bijgesprongen.
Hieronder de aanvoer temperatuur bij de woonkamer radiator
[Afbeelding]

Helaas hoor ik hem nu best wel goed. Er is een bepaalde stand die flink resoneert, soort hoge toon.
Dat geluid is wel balen. Heb je het idee dat het meer is dan in de vorige vorstperiode?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• noebas
okijokii schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Dat geluid is wel balen. Heb je het idee dat het meer is dan in de vorige vorstperiode?
Hoe staat hij eigenlijk, welke blokken? Of hangt ie?

• HBO88
okijokii schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:09:
[...]

het is wel minder, maar ik heb de rubber dempers vervangen door zachtere variant dus heb geen eerlijk vergelijk.
Opzich valt het wel mee, maar er is dus een bepaalde frequentie die dan net resoneert. Zou handig zijn als je in de toekomst bepaalde frequenties kunt blokken.
Overigens is het niet continu, ik weet niet wat er precies gebeurt maar het klinkt als dat de toeren beetje op en neer gaan, dus niet constant hetzelfde toerental zegmaar.
Maar dat zie ik dan weer niet terug in het stroomverbruik, die blijft wel constant.

• HBO88
noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Hoe staat hij eigenlijk, welke blokken? Of hangt ie?
Hij hangt bij slaapkamer. Het is meer dat ik me vervelend voel dat de buren dit waarschijnlijk ook moeten horen.
Buiten hoor je niets van de quatt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:26
noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Je weet vooraf niet hoeveel defrosts er komen, en dus ook niet wat de invloed op de COP zal zijn. Ik heb daarbij nog nooit welke fabrikant waarover dan ook een worst case scenario zien posten als het op cijfertjes aankomt om iets te kunnen verkopen.

Dat gezegd hebbende: als je de tarieven aanpast, en bij COP <2.3 (bijv) hij op gas moet overspringen, hoe weet ie dan wanneer hij weer aan mag 'want nu zou ik boven de 2.3 gezeten hebben'?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• HBO88
noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:30:
[...]

(Greenchoice 1,45 m2 gas & 0,87 kWh, COP zou dan 6 zijn dus die zal niet meer aan gaan)

ps
ik heb 1.45 en 0.4 ingesteld staan, en toch slaat de CV niet aan bij mij. Maar dan denkt hij dus dat mijn COP minimaal 2.8 zou zijn op dit moment?

• paQ
HBO88 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:21:
[...]

ik heb 1.45 en 0.4 ingesteld staan, en toch slaat de CV niet aan bij mij. Maar dan denkt hij dus dat mijn COP minimaal 2.8 zou zijn op dit moment?
zou kunnen. zouden ook toevalligheden kunnen zijn dat wanneer je een setting op slaat het ding stopt en opnieuw zijn cycle begint. Bij het inschakelen nemen warmtepompen diverse waardes op basis van waarop ze starten.
Maar een quatt die uit staat kan nooit weten wat een COP zou zijn incl defrosts. (en welke timeframe neem je daar voor dan?)

• noebas
paQ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Je weet vooraf niet hoeveel defrosts er komen, en dus ook niet wat de invloed op de COP zal zijn. Ik heb daarbij nog nooit welke fabrikant waarover dan ook een worst case scenario zien posten als het op cijfertjes aankomt om iets te kunnen verkopen.

Dat gezegd hebbende: als je de tarieven aanpast, en bij COP <2.3 (bijv) hij op gas moet overspringen, hoe weet ie dan wanneer hij weer aan mag 'want nu zou ik boven de 2.3 gezeten hebben'?
Goed punt nog niet bij stil gestaan. Dus terrecht dat ze uitgaan van berekende COP zonder defrost.
Ga de tarieven eens zo zetten dat ik o.b.v oude data ongeveer kan zien bij welke buiten temp hij aan zou moeten gaan.

Grappig is wel dat hij de rated power op 0 zet. Mogelijk sturen ze het op die mannier. Overigens nu 100% ketel en niet Hybride.

• medu80
paQ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:27:
[...]

zou kunnen. zouden ook toevalligheden kunnen zijn dat wanneer je een setting op slaat het ding stopt en opnieuw zijn cycle begint. Bij het inschakelen nemen warmtepompen diverse waardes op basis van waarop ze starten.
Maar een quatt die uit staat kan nooit weten wat een COP zou zijn incl defrosts. (en welke timeframe neem je daar voor dan?)
Het is niet of maar en. Dus als hij ziet dat meeverwarmen met CV gunstig is gebeurt dit, naarmate de temperatuur stijgt is gaat de CV uiteindelijk uit. De Quatt weet hoeveel kW hij kan opwekken bij een bepaalde buitentemperatuur. Dit staat ook bij rated power en dit komt overeen met wat ik daadwerkelijk meet onafhankelijk van de Quatt. En volgens mij houd ie geen rekening met de defrosts, welke fabrikant doet dit wel, geen enkele denk ik.

Dus het is 0 graden, ik kan 4.5kW opwekken met 1500 watt optewel COP3. Dus Quatt aan, CV uit met de waarde uit de prijzenpagina in de app, mits je de prijzen invult van prijsplafond.

• noebas
HBO88 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Zou best kunnen mijn cop was vannacht 2,8 en vanmorgen rond de 3 ex defrost.

• medu80
BTW: Laag-Uit regeling moet UIT staan.

• noebas
medu80 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:47:
Oef staat nu aan, heb je dat via Quatt zelf vernomen? En zo ja hebben ze nog enige verklaring gegeven?

• noebas
Tarieven nu zo staan dat het omslag punt COP 3,8 zou moeten zijn (ongeveer).

Hij springt weer aan, COP nu 4,4 als de water temp op gaat lopen zal dat terug lopen dus eens kijken of ie dan Hybride de ketel gaat mee nemen.

Zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het nog niet werkt hoe men voor ogen had en het daarom nog niet bekend maakt.

[ Voor 20% gewijzigd door noebas op 18-01-2023 11:06 ]

• paQ
noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:51:
Tarieven nu zo staan dat het omslag punt COP 3,8 zou moeten zijn (ongeveer).

Hij springt weer aan, COP nu 4,4 als de water temp op gaat lopen zal dat terug lopen dus eens kijken of ie dan Hybride de ketel gaat mee nemen.
Daar ben ik dat ook wel benieuwd naar.

• paQ
medu80 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Het is niet of maar en. Dus als hij ziet dat meeverwarmen met CV gunstig is gebeurt dit, naarmate de temperatuur stijgt is gaat de CV uiteindelijk uit. De Quatt weet hoeveel kW hij kan opwekken bij een bepaalde buitentemperatuur. Dit staat ook bij rated power en dit komt overeen met wat ik daadwerkelijk meet onafhankelijk van de Quatt. En volgens mij houd ie geen rekening met de defrosts, welke fabrikant doet dit wel, geen enkele denk ik.
dat is toch precies wat ik schreef :S

En prima als hij uit gaat want ik heb geen lekker COP. Het ding is alleen dat ie dat (zonder defrosts) wel eventueel zou hebben. Dus zou hij weer aan gaan om er dan achter te komen dat het toch niet zo is?
Daar zitten ergens drempelwaardes in natuurlijk, en daar zit een verschil tussen.

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:09:
[...]

dat is toch precies wat ik schreef :S

En prima als hij uit gaat want ik heb geen lekker COP. Het ding is alleen dat ie dat (zonder defrosts) wel eventueel zou hebben. Dus zou hij weer aan gaan om er dan achter te komen dat het toch niet zo is?
Daar zitten ergens drempelwaardes in natuurlijk, en daar zit een verschil tussen.
Die defrosts heb ik gisteren ook al geprobeerd wat meer inzicht in te krijgen. Ik vind nog steeds dat de Quatts bijzonder veel defrosten, als ik het vergelijk met onze airco hier, die zelfs bij -7 zoals in december nog niet zo vaak defrost als de Quatts.

Ik vroeg me dan ook af, of

- er daadwerkelijk veel water uit komt
- andere L/W warmtepompen ook zo vaak defrosten

Ergens krijg ik ergens een beetje het idee dat er weinig 'meting' op zit, en dat er op basis van buitentemperaturen (en misschien luchtvochtigheid) vrij conservatief wordt gedefrost.

Zoals @noebas aangeeft kan het misschien weinig invloed hebben op comfort, maar als een overload aan defrosts de COP om zeep helpen is dat toch wel balen, en het tast ook nog eens de maximale verwarmingscapaciteit aan.

Misschien zit ik er wel helemaal naast, en is het gebruikelijk dat warmtepompen elk uur (of zelfs minder) defrosten, maar ik kan moeilijk het verschil met onze airco verklaren.

• paQ
onlinaius schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Die defrosts heb ik gisteren ook al geprobeerd wat meer inzicht in te krijgen. Ik vind nog steeds dat de Quatts bijzonder veel defrosten, als ik het vergelijk met onze airco hier, die zelfs bij -7 zoals in december nog niet zo vaak defrost als de Quatts.

Ik vroeg me dan ook af, of

- er daadwerkelijk veel water uit komt
- andere L/W warmtepompen ook zo vaak defrosten

Ergens krijg ik ergens een beetje het idee dat er weinig 'meting' op zit, en dat er op basis van buitentemperaturen (en misschien luchtvochtigheid) vrij conservatief wordt gedefrost.

Zoals @noebas aangeeft kan het misschien weinig invloed hebben op comfort, maar als een overload aan defrosts de COP om zeep helpen is dat toch wel balen, en het tast ook nog eens de maximale verwarmingscapaciteit aan.

Misschien zit ik er wel helemaal naast, en is het gebruikelijk dat warmtepompen elk uur (of zelfs minder) defrosten, maar ik kan moeilijk het verschil met onze airco verklaren.
sja... aanvriezende verdampers zijn gewoon funest.
Dus net wat te vochtig, net wat te koud, icm een wp die net wat te hard werkt > aanvriezen > gaat tegen zichzelf vechten > defrost and start over.
Een wp met een huge verdamper zal dat minder snel hebben.

Ik had afgelopen nacht elke 6 kwartier een defrost, vanochtend trok dat al naar ruim elke 2 uur. Maar het slaat een flinke deuk in het COP

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 18-01-2023 11:30 ]

• Coolspot
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo allen,

Sinds 9 januari ben ik ook een bezitter van de Quatt. d:)b Installatie ging goed. Ik heb een Intergas Xtreme 30 en daar hadden ze de drukverschil regelaar al toegepast ivm de warm tapwater problemen. De spreadsheet heb ik ingevuld!

Alles werkt, dat wil zeggen: het wordt hier warm. Echter wil ik natuurlijk graag meer inzicht krijgen. Ik ben 'redelijk' handig met HA maar helaas kom ik er via dit topic nog niet helemaal uit hoe ik van de api gebruik kan maken. Misschien kan @_CrookClaw_ of @Slurpgeit me voorthelpen? Thanks alvast!

• Slurpgeit
Coolspot schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:07:
Hallo allen,

Sinds 9 januari ben ik ook een bezitter van de Quatt. d:)b Installatie ging goed. Ik heb een Intergas Xtreme 30 en daar hadden ze de drukverschil regelaar al toegepast ivm de warm tapwater problemen. De spreadsheet heb ik ingevuld!

Alles werkt, dat wil zeggen: het wordt hier warm. Echter wil ik natuurlijk graag meer inzicht krijgen. Ik ben 'redelijk' handig met HA maar helaas kom ik er via dit topic nog niet helemaal uit hoe ik van de api gebruik kan maken. Misschien kan @_CrookClaw_ of @Slurpgeit me voorthelpen? Thanks alvast!
Ligt eraan, hoe handig ben je? Voor nu moet je nog een refresh_token van je account weten te bemachtigen. De enige manier waarop ik dat heb kunnen doen is met een rooted android telefoon. Als je die eenmaal hebt is toevoegen een makkie.

Ik ben trouwens, met alle discussie over stroom en gasprijzen die lijken te werken, aan het knutselen geslagen zodat ik ze dalijk automatisch kan updaten aan de hand van dynamische prijzen :) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jI-vut4XeHejb3nnqMBAnJ4_oKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A8H9sVYgxpbKb4fM0o3kOnjK.png?f=user_large

• gjanus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09-2025
Ik zit zelf nog steeds in dubio, heb mijn aanvraag met een half jaar vertraagd.

Gezien het om ervaringen gaat, voor de gene die het al hebben:

Raden jullie de Quatt aan voor de gemiddelde mens die niet handig is met uitlezen en finetunen (lees geen officiele tweaker is)?

• noebas
Slurpgeit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:14:
[...]

Ligt eraan, hoe handig ben je? Voor nu moet je nog een refresh_token van je account weten te bemachtigen. De enige manier waarop ik dat heb kunnen doen is met een rooted android telefoon. Als je die eenmaal hebt is toevoegen een makkie.

Ik ben trouwens, met alle discussie over stroom en gasprijzen die lijken te werken, aan het knutselen geslagen zodat ik ze dalijk automatisch kan updaten aan de hand van dynamische prijzen :) :

[Afbeelding]
Alternatief en de Android emulator gebruiken (die moet je in essentie ook rooten maar dan blijft je tel in tact)

• noebas
[...]

[Afbeelding]
Wel deftig, de app doet ook gewoon een call naar de API dus dat moet vanuit HA ook kunnen.

Zelf gebruik ik de HA ENTSO-e Transparency Platform integratie. Met voor zonneplan {% set s = {"handling_fee": 0.0024793, "energie_belasting": 0.12599} %} {{(current_price + s.handling_fee + s.energie_belasting ) | float}}

Dat geeft de entry in HA, enige dat dan nog moet is elk uur doorsturen (ga naar zonneplan, maar das off topic of dat allemaal handig is)

• noebas
Staat nu op 1,45m2 gas en 0,65 kwh. Quatt lijkt dan rond een COP van 3,8 mooi geweest is en gaat de ketel bij pakken.

• Coolspot
[...]

Ja, die heb ik wel liggen (y) Met enige instructies moet ik het wel voor elkaar krijgen!

[Afbeelding]
Heel nice!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08-2025
Coolspot schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Ja, die heb ik wel liggen (y) Met enige instructies moet ik het wel voor elkaar krijgen!

[...]

Heel nice!
Ik heb je een DM gestuurd om met de emulator je token op te halen.

• Slurpgeit
noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Wel deftig, de app doet ook gewoon een call naar de API dus dat moet vanuit HA ook kunnen.

Zelf gebruik ik de HA ENTSO-e Transparency Platform integratie. Met voor zonneplan {% set s = {"handling_fee": 0.0024793, "energie_belasting": 0.12599} %} {{(current_price + s.handling_fee + s.energie_belasting ) | float}}

Dat geeft de entry in HA, enige dat dan nog moet is elk uur doorsturen (ga naar zonneplan, maar das off topic of dat allemaal handig is)
Precies mijn doel ;). Het werkt in principe behalve dat ik nog tot 28 januari moet wachten voor de overstap :P

• noebas
Slurpgeit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Precies mijn doel ;). Het werkt in principe behalve dat ik nog tot 28 januari moet wachten voor de overstap :P
En dan als de zonnepanelen iets doen de tarieven aanpassen om hem een kant op te forceren. Al is de vraag of Quatt het leuk vinden dat gebeurd, hij gaat even uit na aanpassen.
Dus doe je dit elk uur dan gaat ie ook eens per uur uit.

• Slurpgeit
noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:25:
[...]

En dan zal de zonnepanelen iets doen de tarieven aanpassen om hem een kant op te forceren. Al is de vraag of Quatt het leuk vinden dat gebeurd, hij gaat even uit na aanpassen.
Dus doe je dit elk uur dan gaat ie ook eens per uur uit.
Ja, ach. Dan pak ik de gemiddelde prijs voor die dag en stel ik die om middernacht in, dan draait hij vaak toch niet door de nachtverlaging.

• noebas
medu80 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:47:
the suspense is killing me, uit maar waarom?

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08-2025
Slurpgeit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Ja, ach. Dan pak ik de gemiddelde prijs voor die dag en stel ik die om middernacht in, dan draait hij vaak toch niet door de nachtverlaging.
Waarschijnlijk is dit een restart van Node-Red en dat daarom de Quatt even uit gaat. Maar dit is op termijn te fixen binnen Node-Red. Misschien kunnen we over een tijdje wel feature requests bij Quatt insturen.

Als dat niet zo is dan zal ik wel dit doen 8) :
https://twitter.com/swagl...77051721655066629?lang=en

• Slurpgeit
Slurpgeit schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:51:
Ik ben absoluut geen Home Assistant guru, maar toch ook maar een poging gewaagd:

[Afbeelding]

Ik zal mijn configuratie delen mocht je het zelf willen proberen, alleen het moeilijke is je refresh_token te pakken krijgen. Ik doe het met een gerootte android telefoon, maar misschien kan ik een makkelijkere manier verzinnen :). Anyway:

secrets.yaml:
YAML:
1
quatt_refresh_token: '{"grantType":"refresh_token","refreshToken":"<refresh_token_hier>"}'

configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
rest:
  # Quatt
  - resource: https://securetoken.googleapis.com/v1/token?key=AIzaSyDlk06uNNeEz2k509xb8-50cS6Z2_9pcw8
    payload: !secret quatt_refresh_token
    method: POST
    headers:
      Content-Type: application/json
      X-Android-Package: io.quatt.mobile.android
      X-Android-Cert: 1110A8F9B0DE16D417086A4BDBCF956070F0FD97
    scan_interval: 3500
    sensor:
      - name: Quatt login
        json_attributes:
          - access_token
        value_template: ok
  - resource: https://mobile-api.quatt.io/api/v1/me
    method: GET
    headers:
      Authorization: 'Bearer {{ states.sensor.quatt_login.attributes["access_token"] }}'
      Accept: application/json
    scan_interval: 15
    sensor:
      - name: Quatt Temperature Outside
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].temperatureOutside | float(default=0) }}"
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature

- name: Quatt Water In
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].temperatureWaterIn | float(default=0) }}"

- name: Quatt Water Out
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].temperatureWaterOut | float(default=0) }}"

- name: Quatt Water Pump Level
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].waterPumpLevel | float(default=0) | round(2) }}"
        device_class: speed
        unit_of_measurement: "%"

- name: Quatt Compressor Frequency
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].compressorFrequency | int(default=0) }}"
        unit_of_measurement: "Hz"
        device_class: frequency

- name: Quatt Compressor Frequency Demand
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].compressorFrequencyDemand | int(default=0) }}"
        unit_of_measurement: "Hz"
        device_class: frequency

- name: Quatt Minimum Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].minimumPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"
        unit_of_measurement: "kW"
        device_class: power

- name: Quatt Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].power | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Rated Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].ratedPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Expected Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].expectedPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Boiler Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].boilerPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Flow Rate
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].flowRate | float(default=0) | round(2) }}"
        device_class: water
        unit_of_measurement: "L/h"

- name: Quatt Boiler Water Temperature In
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].boilerWaterTemperatureIn | float(default=0) }}"

- name: Quatt Boiler Water Temperature Out
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].boilerWaterTemperatureOut | float(default=0) | round(2) }}"
Mochten mensen ook settings willen aanpassen via HA, dit is wat ik gedaan heb. Wederom waarschijnlijk niet volgens best practices but it's not stupid if it works.

Eerst aan de configuration.yaml van hierboven toegoegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      - name: Quatt CiC
        json_attributes_path: $.result.cics[0]
        json_attributes:
          - id
          - electricityPrice
          - dayElectricityPrice
          - nightElectricityPrice
          - gasPrice
          - silentMode

Vervolgens een rest command toevoegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
rest_command:
  quatt_update_settings:
    url: "https://mobile-api.quatt.io/api/v1/me/cic/{{ state_attr('sensor.quatt_cic', 'id') }}"
    method: put
    headers:
      Authorization: "Bearer {{ state_attr('sensor.quatt_login', 'access_token') }}"
    payload: "{{ payload | tojson }}"

Voor de input velden voeg je het volgende toe:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
input_select:
  # Quatt
  quatt_silent_mode:
    name: Quatt Silent Mode
    options:
      - "always"
      - "night"
      - "never"
    icon: mdi:music-off

input_number:
  # Quatt
  quatt_electricity_price:
    name: Quatt Electricity Price
    min: -10
    max: 10
    step: 0.01
    mode: box
    icon: mdi:currency-eur

quatt_gas_price:
    name: Quatt Gas Price

Als laatste de volgende automation aanmaken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
alias: Quatt Settings
description: "Automation to handle Quatt setting changes"
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.quatt_cic
    attribute: silentMode
    id: remote_silent_mode_change
    entity_id:
      - input_select.quatt_silent_mode
    id: local_silent_mode_change
    entity_id:
      - sensor.quatt_cic
    attribute: electricityPrice
    id: remote_electricity_price_change
    entity_id:
      - sensor.quatt_cic
    attribute: gasPrice
    id: remote_gas_price_change
    entity_id:
      - input_number.quatt_electricity_price
    id: local_electricity_price_change
    entity_id:
      - input_number.quatt_gas_price
    id: local_gas_price_change
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
          - condition: state
            entity_id: sensor.quatt_cic
            state:
              - always
              - never
              - night
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            data:
              option: "{{ trigger.to_state.attributes.silentMode }}"
            target:
              entity_id: input_select.quatt_silent_mode
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ trigger.to_state != state_attr('sensor.quatt_cic',
              'silentMode') }}
        sequence:
          - service: rest_command.quatt_update_settings
            data:
              payload:
                silentMode: "{{ trigger.to_state.state }}"
          - service: homeassistant.update_entity
            data: {}
            target:
      - conditions:
        sequence:
          - service: input_number.set_value
            data:
              value: "{{ trigger.to_state.attributes.electricityPrice }}"
            target:
              entity_id: input_number.quatt_electricity_price
      - conditions:
        sequence:
            data:
              value: "{{ trigger.to_state.attributes.gasPrice }}"
            target:
              entity_id: input_number.quatt_gas_price
      - conditions:
              'electricityPrice') }}
        sequence:
            data:
              payload:
                electricityPrice: "{{ trigger.to_state.state }}"
            target:
      - conditions:
              {{ trigger.to_state != state_attr('sensor.quatt_cic', 'gasPrice')
              }}
        sequence:
            data:
              payload:
                gasPrice: "{{ trigger.to_state.state }}"
            target:
mode: single

Als je nu de velden voor prijzen en night mode toevoegt aan een dashboard zou het allemaal moeten werken.

• medu80
noebas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:17:
[...]

the suspense is killing me, uit maar waarom?
Geen idee, dat vertelden ze mij. Zet maar uit. De CiC regelt dat proces.

• Coolspot
Slurpgeit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Mochten mensen ook settings willen aanpassen via HA, dit is wat ik gedaan heb. Wederom waarschijnlijk niet volgens best practices but it's not stupid if it works.

Eerst aan de configuration.yaml van hierboven toegoegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      - name: Quatt CiC
        json_attributes_path: $.result.cics[0]
        json_attributes:
          - id
          - electricityPrice
          - dayElectricityPrice
          - nightElectricityPrice
          - gasPrice
          - silentMode

Vervolgens een rest command toevoegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
rest_command:
  quatt_update_settings:
    url: "https://mobile-api.quatt.io/api/v1/me/cic/{{ state_attr('sensor.quatt_cic', 'id') }}"
    method: put
    headers:
      Authorization: "Bearer {{ state_attr('sensor.quatt_login', 'access_token') }}"
    payload: "{{ payload | tojson }}"

Voor de input velden voeg je het volgende toe:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
input_select:
  # Quatt
  quatt_silent_mode:
    name: Quatt Silent Mode
    options:
      - "always"
      - "night"
      - "never"
    icon: mdi:music-off

input_number:
  # Quatt
  quatt_electricity_price:
    name: Quatt Electricity Price

quatt_gas_price:
    name: Quatt Gas Price

Als laatste de volgende automation aanmaken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
alias: Quatt Settings
description: "Automation to handle Quatt setting changes"
trigger:
    entity_id:
      - sensor.quatt_cic
    entity_id:
      - input_select.quatt_silent_mode
    entity_id:
      - sensor.quatt_cic
    attribute: electricityPrice
    entity_id:
      - sensor.quatt_cic
    attribute: gasPrice
    entity_id:
      - input_number.quatt_electricity_price
    entity_id:
      - input_number.quatt_gas_price
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            state:
              - always
              - never
              - night
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            data:
              option: "{{ trigger.to_state.attributes.silentMode }}"
            target:
              entity_id: input_select.quatt_silent_mode
      - conditions:
              'silentMode') }}
        sequence:
            data:
              payload:
                silentMode: "{{ trigger.to_state.state }}"
            target:
      - conditions:
        sequence:
            data:
              value: "{{ trigger.to_state.attributes.electricityPrice }}"
            target:
              entity_id: input_number.quatt_electricity_price
      - conditions:
        sequence:
            data:
              value: "{{ trigger.to_state.attributes.gasPrice }}"
            target:
              entity_id: input_number.quatt_gas_price
      - conditions:
              'electricityPrice') }}
        sequence:
            data:
              payload:
                electricityPrice: "{{ trigger.to_state.state }}"
            target:
      - conditions:
              {{ trigger.to_state != state_attr('sensor.quatt_cic', 'gasPrice')
              }}
        sequence:
            data:
              payload:
                gasPrice: "{{ trigger.to_state.state }}"
            target:
mode: single

Als je nu de velden voor prijzen en night mode toevoegt aan een dashboard zou het allemaal moeten werken.
Thanks! Ga hier ook mee stoeien d:)b

• El Stupid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10-2023
Installatieafspraak gemaakt, volgnummer 39xx, toegevoegd aan spreadsheet. benieuwd hoe het allemaal gaat lopen (y)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
El Stupid schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:20:
Installatieafspraak gemaakt, volgnummer 39xx, toegevoegd aan spreadsheet. benieuwd hoe het allemaal gaat lopen (y)
W8 ff, jij hebt een order nummer van bijna 4000 en wordt binnenkort geplaatst?

• onlinaius
geerttttt schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:38:
[...]

W8 ff, jij hebt een order nummer van bijna 4000 en wordt binnenkort geplaatst?
Vertel mij wat, 454 en nog niets van Quatt gehoord, behalve dat de thermostaat niet klopte. Vervangen en aan hen doorgegeven, en dat namen ze mee, maar daarna niets meer vernomen...

Het begint me toch wel een beetje te irriteren. Dat nummertje 530 net even lekkerder uitkomt en daarom eerder geplaatst wordt kan ik nog bij, maar als er nog nummers onder de 500 niets gehoord hebben, en je bent al boven de 1000 aan het plaatsen had je echt toendertijd wat minder op de wachtrij en 'bestel deze maand nog en de Quatt wordt in 2022 nog geplaatst!' moeten pushen.

Overigens doen ze dit op dit moment nog steeds. 'Installatie nieuwe bestellingen', zomer 2023.

Misschien moeten ze er even eerlijk bij gaan vermelden dat het ook een jaar later kan worden, omdat nummer 25214 voorrang krijgt.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:19
Het zou zomaar kunnen zijn dat ze nieuwe monteurs hebben en die de makkelijkste installaties laten doen om te leren.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05:48
Gerardwaz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:52:
Het zou zomaar kunnen zijn dat ze nieuwe monteurs hebben en die de makkelijkste installaties laten doen om te leren.
Dan mogen ze hier ook wel komen leren (76x). Hij komt hier zo ongeveer naast de CV op de begane grond (0,5 meter leiding). Oud ventilatiegat voor de doorvoer, lege groep aanwezig en er hangt al een T6.

Dus als simpele installaties voor gaan had ik ze al wel verwacht...

Ik heb er overigens helemaal geen moeite mee om even te wachten maar een stukje transparantie en communicatie zou wel fijn zijn.

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:24
Helemaal mee eens, irriteer me er ook steeds meer aan dat hogere nummers voor gaan.
Er zijn ook een hoop mensen die willen geloven dat dit om allerlei redenen gebeurt.
Tot nu toe heb ik nog steeds geen uitnodiging tot gesprek gehad, dus ze kunnen ook niet weten hoe moeilijk of makkelijk de installatie is.
Erg fijn voor de mensen die snel aan de beurt zijn, maar als startup hoor je juist je early adopters te omarmen, want zonder hun vertrouwen was het nooit zo ver gekomen.

• noebas
Nou ik ben even uit geëxperimenteerd, logica kan ik niet ontdekken en de boel raakt ontregeld.
Op basis hiervan durf ik niet elke dag tarieven aan te passen laat staan elk uur.

met 1,45m2 en 0,87 alleen ketel
met 1,45m2 en 0,60 alleen quatt maar pendelen aan/uit
met 1,45m2 en 0,40 alleen quatt maar pendelen aan/uit
met 1,45m2 en 0,40 & alles reset alleen quatt. gedrag afwachten

Dus na het aanpassen van de tarieven is het oude aan uit gedrag terug en geen mooie lange runs meer.
Mogelijk is dat ook waarom andere hier verandering hebben gezien, alles draait prima tot de ketel bij komt waarna lange runs weg zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtBpGlO6aqDEbSbu-r7QNLP7u9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lBS8zsgdmzDBywSOiQpKefIt.png?f=fotoalbum_large

Grillige water temperatuur (met cv kan me nog voorstellen ding kan niet lager als 10kw). Valt op dat Quatt daarna zelfde patroon overneemt maar wel vind dat het water warmer moet zijn (termostaat is aangepast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNQJCBemCNASAGkPhD6e-y8iZ10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jAqL6oyR4iQoHJuy7sDnP73a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door noebas op 19-01-2023 08:18 ]

• paQ
13 starts in 3 uur is niet waar je naar op zoek bent nee :X
Je komt nu wel weer terug bij 2 pagina's geleden: waarom moduleert hij niet ipv te hard te draaien en steeds uit te gaan. Zou niets met een ingevoerd tarief te maken mogen hebben, toch?
Alhoewel 1000W met deze temperaturen ook wel meevalt.

[ Voor 71% gewijzigd door paQ op 19-01-2023 09:07 ]

• noebas
paQ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:05:
Je komt nu wel weer terug bij 2 pagina's geleden: waarom moduleert hij niet ipv te hard te draaien en steeds uit te gaan. Zou niets met een ingevoerd tarief te maken mogen hebben, toch?
Niet echt, mijn eind conclusie voorlopig is dat Quatt nog aan de bak moet. Gelukkig is energie gratis dus agh maakt het uit 8)7
Irritatie loopt wel op zo, gewoon goed geld betaald en dit is basis functie dat moet gewoon werken.

Wordt weer een ticket. Waar zal wel weer worden, ja hij moet leren, oh u zet een radiator open nee dat is lastig.
Stel je voor dat je leeft in je huis. Hele hordes hebben mogelijk niet eens in de gaten wat ie staat te doen dus hoop dat ze in de app van de leverancier kijken.
Anders komt de verrassing bij de eindafrekening.

[ Voor 28% gewijzigd door noebas op 19-01-2023 09:16 ]

• noebas
paQ schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:05:
Eens maar tarief dus wel invloed, gedrag is totaal anders. Overigens ook niet hybride zien draaien. Het is of ketel of Quatt.
Hoeft ook niet het tarief zelf te zijn maar dat geeft wel een herstart.

[ Voor 6% gewijzigd door noebas op 19-01-2023 09:32 ]

• Slurpgeit
noebas schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:04:
Nou ik ben even uit geëxperimenteerd, logica kan ik niet ontdekken en de boel raakt ontregeld.
Op basis hiervan durf ik niet elke dag tarieven aan te passen laat staan elk uur.

met 1,45m2 en 0,87 alleen ketel
met 1,45m2 en 0,60 alleen quatt maar pendelen aan/uit
met 1,45m2 en 0,40 alleen quatt maar pendelen aan/uit
met 1,45m2 en 0,40 & alles reset alleen quatt. gedrag afwachten

Dus na het aanpassen van de tarieven is het oude aan uit gedrag terug en geen mooie lange runs meer.
Mogelijk is dat ook waarom andere hier verandering hebben gezien, alles draait prima tot de ketel bij komt waarna lange runs weg zijn.

[Afbeelding]

Grillige water temperatuur (met cv kan me nog voorstellen ding kan niet lager als 10kw). Valt op dat Quatt daarna zelfde patroon overneemt maar wel vind dat het water warmer moet zijn (termostaat is aangepast)

[Afbeelding]
Oh wat grappig. Ik zie echt compleet andere dingen. Ik had gisteravond de prijs op 97 cent gezet (Vattenfall :X) en vanmorgen was hij inderdaad alleen met de CV aan het stoken. Toen ik rond 8:10 de prijs op 45 cent zette ging de CV gelijk uit en pakte Quatt het over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIfZ0NWRytQJvEs4-uIyfu-k6JA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JgOBGjDMXU8zCfX2kYw3STsX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmGvsHdMVHgHsi0eP7v27UP2_lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jt3CgyFP1bMyYA0M3z5OPewN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qaFBqC7pBQdRSOcq1jX8y75xnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4v0au3zHIk41BnVd6u4hgGH2.png?f=fotoalbum_large

Klein defrostje, maar verder gewoon mooie lijntjes. Gas stond constant op 1,45. Gisteren trouwens, toen het net wat kouder was hebben ze braaf hybride dienst gedaan tot de Quatt het alleen af kon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhkx9Yrb5FUWvB1VRupAFCy-HZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NjYpwNU81Z8B7StbFwJBOIuv.png?f=fotoalbum_large

• noebas
Slurpgeit schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Oh wat grappig. Ik zie echt compleet andere dingen. Ik had gisteravond de prijs op 97 cent gezet (Vattenfall :X) en vanmorgen was hij inderdaad alleen met de CV aan het stoken. Toen ik rond 8:10 de prijs op 45 cent zette ging de CV gelijk uit en pakte Quatt het over:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klein defrostje, maar verder gewoon mooie lijntjes. Gas stond constant op 1,45. Gisteren trouwens. toen het net wat kouder was hebben ze braaf hybride dienst gedaan tot de Quatt het alleen af kon:

[Afbeelding]
:? :? Hoe dan

Mijn ketel doet dit, mogelijk heb ik minder vermogen nodig want het is wel op temperatuur gebleven.
Zeg hij moet redelijk draaien dan lijkt het goed te gaan maar als de vraag minder is wordt het pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1nM_vE9xaaIzOxZT8P_uvFCsHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RsKxVwlXqwREy9t1iMoN7AQ0.png?f=fotoalbum_large

• dikkiedik
Hier gaat het sinds een paar dagen ook weer hartstikke goed. Lange runs op heel laag vermogen en aanvoer temperatuur is ook heel ver teruggelopen. Nu rond de 27/28C op laag vermogen.

Buiten was het vannacht rond 0/-1. Tuft lekker door op 550W.

Moet wel even aan de slag met radiator ventilatoren boven, want met deze aanvoer temperatuur wordt het niet echt lekker warm. Maar al ben ik op deze manier erg tevreden.

De laag uit regeling ben ik denk ik achter wat deze doet. Op het moment dat het minimale modulatie niveau van de ketel is bereikt stopt de T6 met warmtevraag en gaat over op aan/uit. Het lijkt er op wanneer de laag uit regeling UIT staat de quatt verder kan terugmoduleren dan met de regeling AAN. Ondanks dat wanneer de quatt uit staat en je switched de setting dat deze vrijwel meteen aan gaat. Dacht eerst dat dat dus gunstiger zou zijn, maar heb de laag uit regeling inmiddels uit gezet. Sindsdien is de quatt niet boven de 700W gekomen en CV is niet bijgesprongen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpIOgRGdImqzUDRjAwedkBCthQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76aoM1fBHasi7nX44J8IbDVS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg5B4OONGJaiXjsNbcXN-ng5DjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmZqX4JD4uqR83fQThpIZhbr.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de rode streep heb ik de laag uit regeling naar UiT gezet. Meteen ging deze verder terug moduleren.

• Slurpgeit
noebas schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:52:
[...]

:? :? Hoe dan

Mijn ketel doet dit, mogelijk heb ik minder vermogen nodig want het is wel op temperatuur gebleven.
Zeg hij moet redelijk draaien dan lijkt het goed te gaan maar als de vraag minder is wordt het pendelen.

[Afbeelding]
Mja misschien is het gewoon een vermogen kwestie idd? Enige wat mij opvalt is dat mijn ketel ook geregeld nog op 5kW draait, bij jou lijkt 10kW het minimum?

• medu80
Ook hier draait ie goed, alleen ondanks dat apparaat vol aan staat, koelt de woonkamer wel iets af. Schommelt tussen de 19.3 en 19.7 waarbij 19.5 de setpoint is. Bij de 19.3 komt de CV in beeld, die helpt een handje, dan gaat het weer iets omhoog. Ik heb de VVW verwarming al iets geknepen zodat de aanvoer warmer wordt voor boven. Dan nog kom ik niet boven de 32 graden uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro0vDlH0qvQuEYkRAovfLDVzFGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cIiea8R9BhnrBayxviz7qyjM.png?f=fotoalbum_large

• noebas
Slurpgeit schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Mja misschien is het gewoon een vermogen kwestie idd? Enige wat mij opvalt is dat mijn ketel ook geregeld nog op 5kW draait, bij jou lijkt 10kW het minimum?
Ja 10 kw is minimun van mijn Vailiant vhr24-28c (ouder beestje maar maar volgens Quatt gewoon inzetbaar)
Wordt beetje off-topic mogelijk maar als deze nog paar jaar volhoud is ie hopelijk niet meer nodig. Investeren in een ketel die weer 15 jaar mee moet is nu niet rendabel.

[ Voor 18% gewijzigd door noebas op 19-01-2023 10:04 ]

• medu80
noebas schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Ja 10 kw is minimun van mijn Vailiant vhr24-28c (ouder beestje maar maar volgens Quatt gewoon inzetbaar)
Even in de instellingen kijken of je deze kunt limiteren. Of dat deze langzamer verwarmt. Ik heb nu op mijn ketel ingesteld dat deze maximaal 1 graad per minuut moet opwarmen. Dus van 30 naar 45 is ie zo minimaal een kwartier bezig. En dat is genoeg om de woonkamer net wat warmer te krijgen.

• noebas
medu80 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Even in de instellingen kijken of je deze kunt limiteren. Of dat deze langzamer verwarmt. Ik heb nu op mijn ketel ingesteld dat deze maximaal 1 graad per minuut moet opwarmen. Dus van 30 naar 45 is ie zo minimaal een kwartier bezig. En dat is genoeg om de woonkamer net wat warmer te krijgen.
Die vailiant staat al op 55c aanvoer (retour niet instelbaar) 44% max vermogen (lager kan niet)
Pagina: 1 ... 49 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.