Ben ik niet direct heel bang voor. Zelfs op een nagenoeg windstille dag heb ik eigenlijk altijd wind op het dakterras. Juist op en rond de hoek trekt het altijd aardig met wind. Maar zeker een goede om in de gaten te houden. Quatt gaf aan om minimaal 80 cm te hebben, het is 85 cm breed, precies aan.onlinaius schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 01:40:
[...]
Niet bang dat je de efficientie om zeep helpt omdat de Quatt de eigen koude afvoerlucht gaat recirculeren?
Als @Proton_ het bij RobertowNL al als een mogelijk probleem ziet, lijkt het me dat het bij deze setup nog vrij veel meer het geval is. Ik zou zeker even kijken wat de gemeten buitentemp doet op het moment dat de Quatt aangaat, en indien het een probleem wordt mogelijk kijken of er op een mooie manier een rooster in het muurtje gemaakt kan worden?
Inderdaad staat los op de vlonder planken. Die til je met twee man op. Maar niet heel veel speling bij het leiding werk. Paar cm optillen zal wel gaan, maar meer niet.Toby-Wan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:30:
[...]
@mveu of wellicht kijken of de Quatt iets meer richting de hoek van de opbouw/ plek waar je foto genomen hebt verplaatst kan worden, en daardoor betere scheiding krijgt tussen aanvoer & uitblaas van de lucht. Het lijkt erop dat je wel wat speling hebt in je leidingwerk buiten
Staan de Bigfoot's los op de vlonder of zijn die vast gemaakt?
Nee, hij is licht grijs aan de bovenkant. Voorkant zelfde als ik hier op andere foto's heb gezien. Voor mij maken de looks ook niet zoveel uit, staat verstopt op het dakterras 😜pietjm schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:07:
@mveu: een witte Quatt? Zou voor mij heel mooi zijn omdat mijn huis ook witte stenen heeft. Valt minder op als die tegen de muur komt (heb meerdere opties).
Waarschijnlijk is mijn vraag ondergesneeuwd in een (overigens best interessante) discussie, maar eh...
heeft iemand hier een idee over hoe Quatt het gaat aanpakken als ze later naar een all electric variant gaan (met een uitbreidingsmodule begrijp ik een beetje uit de website) als het gaat om sanitair warm water?
m.a.w. zou je daarvoor nu al extra ruimte moeten reserveren om op termijn daar op cq rond de plek van de huidige cv iets te doen met een klein buffervat of zouden ze naar electrische COP = 1 variant gaan?
heeft iemand hier een idee over hoe Quatt het gaat aanpakken als ze later naar een all electric variant gaan (met een uitbreidingsmodule begrijp ik een beetje uit de website) als het gaat om sanitair warm water?
m.a.w. zou je daarvoor nu al extra ruimte moeten reserveren om op termijn daar op cq rond de plek van de huidige cv iets te doen met een klein buffervat of zouden ze naar electrische COP = 1 variant gaan?
Als ze het goed willen doen maken ze een vat die ze aansluiten op de wateraansluiting van quatt. Als ze het makkelijk willen doen is het een cop1 boiler. Ik denk dat het eigenlijk iets te ver in de toekomst is voor hun, dat duurt zo nog 4 jaar gok ik. Eerst verder komen hiermee, software verbeteren, 8kw ondersteunen, actieve koeling, etc...HaraldBou schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:43:
Waarschijnlijk is mijn vraag ondergesneeuwd in een (overigens best interessante) discussie, maar eh...
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van de trotse quatt bezitters. Cop, comfort, dat soort zaken. Ik begrijp dat erop Facebook hele analyses zijn en hier gaat het over het lekken van water - had het eerder andersom verwacht
Hier afgelopen donderdag de installatiematerialen geleverd. incl. big foots voor op de dakkapelID-College schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:44:
[...]
Elke keer als ik die kunststof balkjes zie denk ik![]()
Ik snap dat dit zo vervangen is, maar ik snap niet dat ze niet even degelijke bigfoots oid eronder zetten ipv dit.. Maarja, voor dat geld, dan snap ik het ook wel weer..
Aanstaande maandag is de installatie
[ Voor 5% gewijzigd door marleybob op 14-01-2023 09:52 ]
Volgende week wordt het weer kouder dus dan kan ik weer beter testen. Momenteel thermostaat continu op 19.5 en het is heel comfortabel in huis. Op de zolderkamer werd het niet echt warm (kleine radiator van 50cm) dus daar nu ook fans op gedaan en nu komt het daar ook op temperatuur. Dus volgende week even afwachten als het weer richting vriespunt gaat.Heinemancp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:31:
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van de trotse quatt bezitters. Cop, comfort, dat soort zaken. Ik begrijp dat erop Facebook hele analyses zijn en hier gaat het over het lekken van water - had het eerder andersom verwacht
Momenteel nog zeer tevreden en geen gasverbruik
Volgens het wiring diagram op de foto een crankcase heater en een bottom plate heater. Dus vermoedelijk ook ergens anders dan op de bodemplaat. Waar de gene zit met benaming crankcase heater zal moeten blijken uit meer foto's / onderzoek van de mensen die hem al hebben ontvangen. Zouden de verwarmingslinten de oorzaak kunnen zijn van de pieken van iets boven de 2kW die we terugzien in stroomverbruik diagrammen?onlinaius schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:03:
[...]
Ik neem aan dat verwarmingslint betekend dat je geen ijsvorming onderin de machine krijgt? Dat is inderdaad wel handig, ik schrok me in december nog een hoedje omdat de airco opeens een boel herrie maakte. Bleek dat de fans ijs aan de zijkant raakten. Weersomstandigheden kwamen toen net even ongelukkig samen, met stuifsneeuw en veel wind, verder nog geen last van ijsvorming in de machine gehad.
Het lint zit alleen aan de onderkant gok ik?
Ik heb nu bijna 2 maand een Quatt draaien. In het begin was het lastig vanwege vloerverwarming en radiatoren combinatie. Aanvoer temperatuur bleef tussen de 26 en 32 graden steken. Door de retour van de VVW iets te knijpen forceer ik meer water door de radiatoren waardoor de aanvoer iets hoger is. Hierdoor gaan de speedcomfort ventilatoren aan.Heinemancp schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:31:
Over Comfort niets dan goed, de verwarming staat hier 24/7 op 20 graden, als het kouder is gaat ie naar 21 en met de huidige buitentemperaturen is 19.5 al voldoende. De COP varieert tussen de 4.0 en 8 maar het vaakst zit ie ergens tussen de 5 en 6, afhankelijk van buitentemperatuur.
Verbruik in januari is 107kWh en 12m3 gas (alleen kort douchen) zou ik dit omzetten naar mijn verbruik die ik mogelijk zou hebben op gas adhv graaddagen zou ik tot gister 70m3 moeten verbruiken.
Dus 107kWh*0,40=68 euro
Op gas 70m3-12m3(douchen)=58*1,45=84.1.
Dus ik heb een besparing van bijna twee tientjes. Nu is het natuurlijk niet helemaal eerlijk. De Quatt staat 24 uur per dag aan, tenminste de thermostaat op een bepaalde stand. En vorig jaar ging de verwarming uit en alleen aan bij aanwezigheid. Tevens verwarm ik nu het gehele huis, 2 slaapkamers op 17 s'nachts en 19.5 overdag. Kantoor altijd op 20. Voorheen was, kamer niet in gebruik, radiator uit!
[ Voor 4% gewijzigd door medu80 op 14-01-2023 11:00 ]
Crankcase heater zit om de compressor denk ik https://www.google.com/am...case-heater%3fhs_amp=trueOnno ! schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:30:
[...]
Volgens het wiring diagram op de foto een crankcase heater en een bottom plate heater. Dus vermoedelijk ook ergens anders dan op de bodemplaat. Waar de gene zit met benaming crankcase heater zal moeten blijken uit meer foto's / onderzoek van de mensen die hem al hebben ontvangen. Zouden de verwarmingslinten de oorzaak kunnen zijn van de pieken van iets boven de 2kW die we terugzien in stroomverbruik diagrammen?
Heb ongeveer dezelfde opstelling, de speedcomforts doen het niet. Ik heb de voelers los gehaald dan draaien ze continue. Vloerverwarming ben ik van plan om deze hydrolisch actief te maken d.m.v. een regelventiel zodat er geen retourwater meer gemengd wordt.medu80 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:32:
[...]
Ik heb nu bijna 2 maand een Quatt draaien. In het begin was het lastig vanwege vloerverwarming en radiatoren combinatie. Aanvoer temperatuur bleef tussen de 26 en 32 graden steken. Door de retour van de VVW iets te knijpen forceer ik meer water door de radiatoren waardoor de aanvoer iets hoger is. Hierdoor gaan de speedcomfort ventilatoren aan.
Over Comfort niets dan goed, de verwarming staat hier 24/7 op 20 graden, als het kouder is gaat ie naar 21 en met de huidige buitentemperaturen is 19.5 al voldoende. De COP varieert tussen de 4.0 en 8 maar het vaakst zit ie ergens tussen de 5 en 6, afhankelijk van buitentemperatuur.
Verbruik in januari is 107kWh en 12m3 gas (alleen kort douchen) zou ik dit omzetten naar mijn verbruik die ik mogelijk zou hebben op gas adhv graaddagen zou ik tot gister 70m3 moeten verbruiken.
Dus 107kWh*0,40=68 euro
Op gas 70m3-12m3(douchen)=58*1,45=84.1.
Dus ik heb een besparing van bijna twee tientjes. Nu is het natuurlijk niet helemaal eerlijk. De Quatt staat 24 uur per dag aan, tenminste de thermostaat op een bepaalde stand. En vorig jaar ging de verwarming uit en alleen aan bij aanwezigheid.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Maar dan heb je in het ergste geval drie pompen die druk uitoefenen. Quatt, Vloerverwarming en CV. Ik heb een LTV verdeler van Robot. Ik durf dat niet, ben bang dat de leidingen uit elkaar knappen.Gerardwaz schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:55:
[...]
Heb ongeveer dezelfde opstelling, de speedcomforts doen het niet. Ik heb de voelers los gehaald dan draaien ze continue. Vloerverwarming ben ik van plan om deze hydrolisch actief te maken d.m.v. een regelventiel zodat er geen retourwater meer gemengd wordt.
Alle radiatoren gesloten is er geen bijmenging meer over en gaat alles over de badkamer en VVW. (badkamer staat altijd open)
[ Voor 5% gewijzigd door medu80 op 14-01-2023 11:01 ]
Een ltv verdeler is nu het mooist natuurlijk maar de mijne is nog geen 2 jaar oud en ik blijf niet aan de gang. Met een regelventiel kan je hem ook gedeeltelijk dichtdraaien. Ik probeer het gewoon want de vloer wordt niet zo warm als voorheen.medu80 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:59:
[...]
Maar dan heb je in het ergste geval drie pompen die druk uitoefenen. Quatt, Vloerverwarming en CV. Ik heb een LTV verdeler van Robot. Ik durf dat niet, ben bang dat de leidingen uit elkaar knappen.Ik heb bijmenging nu op de VVW van 4lpm staan met alle radiatoren open en de retour licht geknepen.
Alle radiatoren gesloten is er geen bijmenging meer over en gaat alles over de badkamer en VVW. (badkamer staat altijd open)
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Wanneer je vloerverwarming de hoofdverwarming is van woonkamer en keuken moet je zeker wel overstappen naar een gesloten verdeler.Gerardwaz schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:14:
[...]
Een ltv verdeler is nu het mooist natuurlijk maar de mijne is nog geen 2 jaar oud en ik blijf niet aan de gang. Met een regelventiel kan je hem ook gedeeltelijk dichtdraaien. Ik probeer het gewoon want de vloer wordt niet zo warm als voorheen.
In een open verdeler wordt warm water uit de WP gemengd met retour water, dat scheelt zo 4 graden. Dat is geen probleem bij een Ta van 40* zoals bij een CV maar bij een WP wil je op 30* of lager verwarmen.
En voor de paar dagen per jaar dat je de CV nodig hebt om te verwarmen stel je de CV zo in ( vermogen omlaag, max watertemperatuur beetje omlaag) dat hij op max 40* gaat verwarmen.
( Ik heb geen Quatt maar wel 5 jaar een hybride WP, vvw met de oude zwarte tyleenslang en een platenwisselaar).
Een WP is geen electrische CV, het vraagt soms aanpassing van het afgifte systeem, zoals ventilatoren op de radiatoren.
Vervangen van een verdeler is geen grote investering, je zult er geen spijt van krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door CJG op 14-01-2023 13:22 ]
[quote]CJG schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:51:
[...]
En voor een WP is flow belangrijk : verwijder daarom de thermostaat van de vvw verdeler, die maakt voldoende flow moeilijk.
[...]
En voor een WP is flow belangrijk : verwijder daarom de thermostaat van de vvw verdeler, die maakt voldoende flow moeilijk.
[ Voor 120% gewijzigd door CJG op 14-01-2023 13:16 ]
@CJG ben naar aanleiding van je post even gaan kijken naar mijn vloerverwarming verdeler. Ik heb een pompschakelaar op de pomp gezet. Het is een gesloten verdeler dus met pomp. Je tip van voldoende flow door het verwijderen van de thermostaat is een hele goede. Mijn thermostaat stond op 28C ingesteld. waarschijnlijk gedaan ivm maximale oppervlakte temperatuur van een parket vloer.
Ik hoorde het water stromen in de leidingen doordat er veel weerstand was in de verdeler beneden dus. De thermostaat heb ik omhoog gedraaid naar 40C en de flow is nu veel beter en geluid is weg.
Geeft het compleet verwijderen van de thermostaat nog meer flow? Of is het omhoog draaien voldoende?
Ik hoorde het water stromen in de leidingen doordat er veel weerstand was in de verdeler beneden dus. De thermostaat heb ik omhoog gedraaid naar 40C en de flow is nu veel beter en geluid is weg.
Geeft het compleet verwijderen van de thermostaat nog meer flow? Of is het omhoog draaien voldoende?
In het topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 is daar vaak over geschreven. Ik weet haast zeker dat de experts zeggen dat het verwijderd moet worden omdat de diameter klein is, ook wanneer de thermostaat maximaal open is.dikkiedik schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:49:
@CJG ben naar aanleiding van je post even gaan kijken naar mijn vloerverwarming verdeler. Ik heb een pompschakelaar op de pomp gezet. Het is een gesloten verdeler dus met pomp. Je tip van voldoende flow door het verwijderen van de thermostaat is een hele goede. Mijn thermostaat stond op 28C ingesteld. waarschijnlijk gedaan ivm maximale oppervlakte temperatuur van een parket vloer.
Maar met een Quatt heb je het inschakelen van de CV niet zelf in de hand, dus wel zorgen dat de CV beperkt wordt in vermogen.
Ik heb zelf een aparte thermostaat voor mijn WP en voor de CV, dus weet precies wanneer de CV aangaat.
Overigens is bovengenoemd topic van harte aanbevolen, daar is veel kennis en ervaring verzameld!
[ Voor 10% gewijzigd door CJG op 14-01-2023 16:03 ]
De vloerverwarming is bij mij niet de hoofdverwarming maar in combinatie met radiatoren. Als het niet werkt dan stap ik over op een ltv verdeler.CJG schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:51:
[...]
Wanneer je vloerverwarming de hoofdverwarming is van woonkamer en keuken moet je zeker wel overstappen naar een gesloten verdeler.
In een open verdeler wordt warm water uit de WP gemengd met retour water, dat scheelt zo 4 graden. Dat is geen probleem bij een Ta van 40* zoals bij een CV maar bij een WP wil je op 30* of lager verwarmen.
En voor de paar dagen per jaar dat je de CV nodig hebt om te verwarmen stel je de CV zo in ( vermogen omlaag, max watertemperatuur beetje omlaag) dat hij op max 40* gaat verwarmen.
( Ik heb geen Quatt maar wel 5 jaar een hybride WP, vvw met de oude zwarte tyleenslang en een platenwisselaar).
Een WP is geen electrische CV, het vraagt soms aanpassing van het afgifte systeem, zoals ventilatoren op de radiatoren.
Vervangen van een verdeler is geen grote investering, je zult er geen spijt van krijgen.
[crankcase heater] een héél belangrijk onderdeel blijkt uit WikipediaOnno ! schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:30:
[...]
Volgens het wiring diagram op de foto een crankcase heater en een bottom plate heater. Dus vermoedelijk ook ergens anders dan op de bodemplaat. Waar de gene zit met benaming crankcase heater zal moeten blijken uit meer foto's / onderzoek van de mensen die hem al hebben ontvangen. Zouden de verwarmingslinten de oorzaak kunnen zijn van de pieken van iets boven de 2kW die we terugzien in stroomverbruik diagrammen?
zie: Wikipedia: Crankcase heater
[quote]
om migratie van koudemiddel naar het compressorcarter te voorkomen.
[/quote]
Even een vraag voor de lezers die al een quatt hebben draaien. Zetten jullie de radiators in huis helemaal open of staan deze nog hetzelfde ingesteld als met cv verwarming? Bij kamers die niet gebruikt worden radiators dicht?
Eigenlijk hou je hetzelfde als met CV. Ik heb geen vloerverwarming, in de woonkamer staan de radiatoren helemaal open.Nidebo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:15:
Even een vraag voor de lezers die al een quatt hebben draaien. Zetten jullie de radiators in huis helemaal open of staan deze nog hetzelfde ingesteld als met cv verwarming? Bij kamers die niet gebruikt worden radiators dicht?
Op de slaapkamers heb ik wel thermostaatkranen op elke radiator zitten, die staan gewoon dicht als ik ze niet gebruik.
Als ze waterzijdig zijn ingeregeld moeten ze meer flow hebben i.v.m. de lagere temperatuur.Nidebo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:15:
Ik lees hier steeds over de Honeywell Lyric T6(R). Die wil ik aanschaffen, maar de tussennaam Lyric zie ik bijna nergens.
De R is een staande versie, en zonder R wandversie, geloof ik.
Maar nu mijn vraag:
Is een Honeywell (Home) T6 hetzelfde als de Lyric? Of is de één nieuwer dan de ander?
Maar nu mijn vraag:
Is een Honeywell (Home) T6 hetzelfde als de Lyric? Of is de één nieuwer dan de ander?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Draadloos:SBL schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:11:
Ik lees hier steeds over de Honeywell Lyric T6(R). Die wil ik aanschaffen, maar de tussennaam Lyric zie ik bijna nergens.
Maar nu mijn vraag:
https://www.coolblue.nl/p...-lyric-t6r-draadloos.html
Bedraad:
https://www.coolblue.nl/p...ome-lyric-t6-bedraad.html
Deze is het, daar staat 'gewoon' Lyric in de naam
[ Voor 8% gewijzigd door RobertowNL op 14-01-2023 20:25 ]
Als je de Eclipse gebruikt dan kun je voor LTV (lage temperatuur verwarming) een delta-T hanteren van 5 tot 7/8 graden (bijvoorbeeld: 35 graden aanvoer en dan 30 graden retour). In de onderstaande tabel staat dan per vermogen van de radiator precies aangegeven hoe de Eclipse ingesteld moet worden. Dat stel je eenmalig in en het systeem houdt rekening met de drukverschillen in het systeem en is daardoor constant goed waterzijdig ingeregeld zelfs als er radiatoren open of dicht worden gezet. Ze hebben ook een app die de instelwaarde automatisch voor je uitrekent als je de type radiator en grootte opgeeft.Gerardwaz schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:08:
[...]
Als ze waterzijdig zijn ingeregeld moeten ze meer flow hebben i.v.m. de lagere temperatuur.
Ik gebruik ze zelf nu voor mijn "HTV" (ingesteld op aanvoertemperatuur van 45) en ben erg tevreden over de werking. Zodra de Quatt is geïnstalleerd dan pas ik ze aan voor een aanvoertemperatuur van 35 graden.
Hoe zijn de ervaringen voor mensen die Tado of iets dergelijks gebruiken? Ik heb al mijn radiatoren in huis hiervan voorzien, zelfs een ruimte met vloerverwarming die er door geregeld wordt.
Waar voorheen de Quatt uren en uren draaide op 30Hz zie ik bijna geen 30Hz meer. Sinds enkele dagen is minimum 39Hz en vlak voor dat ie uitgaat is het een minuut of 10, 30Hz. Tja dan ben je te laat Quatt, er is al een overshoot.
Meer mensen die de api pollen en deze minimum zien. Ik heb liever dat ie wat eerder en wat langer op 30Hz doorgaat.
Meer mensen die de api pollen en deze minimum zien. Ik heb liever dat ie wat eerder en wat langer op 30Hz doorgaat.
zou best eens kunnen, is een van de grotere spelers in de markt, ook voor oem. voor de geinteresserden hier de link naar hun site. https://www.sunrain-heatpump.com/, zou het deze zijn, kun je waarschijnlijk wel aan onderdelen komen, als het nodig is.medu80 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:24:
@RobertowNL Zou het geproduceerd zijn door sunrain. Gezien de fanblades er bijna identiek uit zien. Ik weet niet of er meer warmtepomp fabrikanten zijn die een hap uit de bladen hebben.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
als de gok die eerder is gedaan dat het een oem product van sunrain klopt dan word het makelijk, zij hebben ook een WPB in het asortiment, kleine unit. bv zo iets, maar dan alleen voor SWW toepassing. https://www.sunrain-heatp...integrated-heat-pump.html, ik verwacht eigenlijk dat ze gewoon een of ander OEM WPB gaan aanbieden, maar ik kan me natuurlijk vergissen.HaraldBou schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:43:
De reden is dat een normale 4,5 kW Quatt gewoon (vaak) geen reserve meer heeft voor SWW (in het koude seizoen dan), bij de 8 kW versie zal dit anders liggen, door gewoon een onfafhankelijke unit aan te bieden kun je beide type klanten er mee bedienen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
lijkt mij zelf ook een voor de hand liggende zet, maar ik heb de vraag inmiddels ook even bij quatt zelf neergelegd. ben benieuwd of en zo ja wanneer ik een antwoord ga krijgen. als ik meer weet laat ik het wel even weten in dit forum
MacD007 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:11:
[...]
als de gok die eerder is gedaan dat het een oem product van sunrain klopt dan word het makelijk, zij hebben ook een WPB in het asortiment, kleine unit. bv zo iets, maar dan alleen voor SWW toepassing. https://www.sunrain-heatp...integrated-heat-pump.html, ik verwacht eigenlijk dat ze gewoon een of ander OEM WPB gaan aanbieden, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
De reden is dat een normale 4,5 kW Quatt gewoon (vaak) geen reserve meer heeft voor SWW (in het koude seizoen dan), bij de 8 kW versie zal dit anders liggen, door gewoon een onfafhankelijke unit aan te bieden kun je beide type klanten er mee bedienen.
Als ik me niet vergis was die 8kW gewoon 2x een 4kW unit, gestapeld zeg maar.MacD007 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:11:
[...]
als de gok die eerder is gedaan dat het een oem product van sunrain klopt dan word het makelijk, zij hebben ook een WPB in het asortiment, kleine unit. bv zo iets, maar dan alleen voor SWW toepassing. https://www.sunrain-heatp...integrated-heat-pump.html, ik verwacht eigenlijk dat ze gewoon een of ander OEM WPB gaan aanbieden, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Nb die SunRain dingen zien er best ok uit:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/927k58xSr3ucrcarmkMDj6qY.webp?f=user_large)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l2cYVVPJe3ricRwiD8k7YZOm.webp?f=user_large)
Ik vond de datasheet aan de binnenkant die gefotografeerd is ook dermate anders ontworpen eruit zien dan de sticker van quatt op de buitenkant dat ik vrij zeker durf te zeggen dat het een oem warmtepomp is met een quatt schil er omheen. Niet dat dat erg is. Een complete warmtepomp ontwikkel je ook niet in een jaartje. Dus eigenlijk hebben ze gewoon de CiC zefl ontwikkeld en een distributielijn opgezet
Oost west, 127.0.0.1 best!
Wat ik hier zie is dat Quatt na verloop van tijd kortere run's gaat maken maar met meer vermogen. Na reset van de CiC is het dan weer langer. (Krijg dan ook weer CV water haaien tanden)medu80 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:59:
Waar voorheen de Quatt uren en uren draaide op 30Hz zie ik bijna geen 30Hz meer. Sinds enkele dagen is minimum 39Hz en vlak voor dat ie uitgaat is het een minuut of 10, 30Hz. Tja dan ben je te laat Quatt, er is al een overshoot.
30Hz lijkt het minimum te zijn want daar onder zie ik hem nooit (in ieder geval niet lang genoeg om van belang te zijn).
Draait hier nu min of meer full time op 30Hz. (elke 2 uur even naar 61Hz)
Wat je ziet is dat buiten temp < 6 de pomp altijd loopt op 20% wat echter nu ook opvalt is dat onder de 4 graden opeens 140w bij komt zonder dat warmte een stap maakt.
Gok? Verwarmings lint gaat aan? Die 140w kost je dan wel je COP (kop
Opeens meer verbruik, heat power neemt niet toe. Ook water temp dat hij leverd niet. Enig dat ik voor nu zie is buiten temperatuur welke onder de 4grader duikt.
/f/image/gKpNuNvPZe9tRXg9wHQ1Q4Fp.png?f=fotoalbum_large)
Buiten temp onder de 4 (overigens kort weer even er boven maar daarna structureel er onder)
:fill(white):strip_exif()/f/image/n5h1yi7GfjIGmUe3lAs2NiH4.png?f=user_large)
Quatt warmte output
/f/image/ZCDdwn3mq8JPPY10p6FDBaBR.png?f=fotoalbum_large)
COP
[ Voor 43% gewijzigd door noebas op 16-01-2023 09:54 ]
@noebas hoe krijg je voor elkaar dat de quatt minimaal op 400W draait?
Ik heb nu de T6 inmiddels 2 weken. Waar ik eerst heel enthousiast was ben ik inmiddels minder tevreden omdat de T6 zich zelf 'leert'. Omdat ik een heel langzaam afgifte systeem heb vraagt de T6 steeds meer vermogen. Ondanks continue temperatuur.
Zodra er warmte vraag is gaat de quatt op 1500W stampen en de CV er bij. Na een uur of 4 is de kamer op temperatuur en kan de rest van de dag alles uit...
Dus eigenlijk een simpele vraag: hoe kan ke de T6 gewoon dom houden? Of resetten zonder de hele wifi setup te moeten doen (redelijk drama)
Ik heb nu de T6 inmiddels 2 weken. Waar ik eerst heel enthousiast was ben ik inmiddels minder tevreden omdat de T6 zich zelf 'leert'. Omdat ik een heel langzaam afgifte systeem heb vraagt de T6 steeds meer vermogen. Ondanks continue temperatuur.
Zodra er warmte vraag is gaat de quatt op 1500W stampen en de CV er bij. Na een uur of 4 is de kamer op temperatuur en kan de rest van de dag alles uit...
Dus eigenlijk een simpele vraag: hoe kan ke de T6 gewoon dom houden? Of resetten zonder de hele wifi setup te moeten doen (redelijk drama)
Sja dat de magic / blackbox van T6 (hoe hij leert staat niet beschreven) en de niet beschreven werking van Quatt. Fugazi is de uitkomst.dikkiedik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:00:
@noebas hoe krijg je voor elkaar dat de quatt minimaal op 400W draait?
[Afbeelding]
Zodra er warmte vraag is gaat de quatt op 1500W stampen en de CV er bij < dit heb ik ook gehad maar was met de oude termostaat. Weet je zeker dat alles OpenTerm draait en niet stiekem aan uit?
Of doe je teveel nacht verlaging? want als de stap groot is komt de CV ook in actie.
Als je midden onderin icoon met streepjes 5sec ingedrukt houd kom je in het advanced menu van de T6.
Daar kun je hem full resetten (incl wifi) maar ook openterm data zien.
Zie je dat niet dan is het niet goed aangesloten.
Mogelijk heeft ook je vraag temp er mee te maken, ik zelf heb het huis op 19c dat vind ik comfortabel maar is voor sommige laag te noemen. (zelf vind ik 21 vies heet)
[ Voor 9% gewijzigd door noebas op 16-01-2023 10:30 ]
@noebas ik pas helema geen nachtverlaging toe. Continue temperatuur.
Daarom is het ook raar gedrag voor geen nachtverlaging. 4-6 uur per dag vol aan met CV erbij en de rest van de dag uit... Dat is nadat hij zichzelf geleerd heeft. Ofwel, keep it stupid! Toen werkte het beter. Dan moduleert alles netjes terug zonder CV.
Aansluiting is opentherm en ook zichtbaar in advanced menu.
Ik ben bang inderdaad weer een factory reset en hopelijk leert de T6 zich anders in. Een heel traag afgifte systeem lijkt gewoon heel lastig icm slimme thermostaten, terwijl het juist het beste afgifte systeem is voor een warmtepomp.
Tado heb ik ook besteld om te proberen.
Daarom is het ook raar gedrag voor geen nachtverlaging. 4-6 uur per dag vol aan met CV erbij en de rest van de dag uit... Dat is nadat hij zichzelf geleerd heeft. Ofwel, keep it stupid! Toen werkte het beter. Dan moduleert alles netjes terug zonder CV.
Ik ben bang inderdaad weer een factory reset en hopelijk leert de T6 zich anders in. Een heel traag afgifte systeem lijkt gewoon heel lastig icm slimme thermostaten, terwijl het juist het beste afgifte systeem is voor een warmtepomp.
[ Voor 4% gewijzigd door dikkiedik op 16-01-2023 11:13 ]
Gezien je aangeeft ook geen nachtverlaging te doen zou ik zeker een melding doen bij Quatt voor support. Het is geen spoed maar zou zo niet moeten zeker niet met de door Quatt zelf geadviseerde T6.dikkiedik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:13:
@noebas ik pas helema geen nachtverlaging toe. Continue temperatuur.
Mij is overigens verteld dat met de T6 men niet stuurd op de water temp vraag vd T6 maar op buiten temp, binnen temp, vraag temp en water temp.
De intelligentie komt dan uit de CiC niet uit de T6, verwacht dan ook een reset niet veel uit gaat halen maar meer Quatt moet tunen. Het is nu kouder dus mogelijk staat allees goed bij je voor zeg +6 graad maar er onder niet.
Ik heb precies hetzelfde. Zowel met de Lyric als met Tado bij enige warmtevraag gaat de Quatt op 90% draaien. Laatst vroeg de Tado zelfs 2% warmte en toen heeft de Quatt 10 minuten voluit staan (hangennoebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:08:
[...]
Sja dat de magic / blackbox van T6 (hoe hij leert staat niet beschreven) en de niet beschreven werking van Quatt.
Zodra er warmte vraag is gaat de quatt op 1500W stampen en de CV er bij < dit heb ik ook gehad maar was met de oude termostaat. Weet je zeker dat alles OpenTerm draait en niet stiekem aan uit?
Of doe je teveel nacht verlaging? want als de stap groot is komt de CV ook in actie.
Als je midden onderin icoon met streepjes 5sec ingedrukt houd kom je in het advanced menu van de T6.
Daar kun je hem full resetten (incl wifi) maar ook openterm data zien.
Zie je dat niet dan is het niet goed aangesloten.
Mogelijk heeft ook je vraag temp er mee te maken, ik zelf heb het huis op 19c dat vind ik comfortabel maar is voor sommige laag te noemen. (zelf vind ik 21 vies heet)
Daarom heb ik ook de Quatt afgekoppeld van de ketel omdat ik het zonde vind om met gas bij te stoken zodat de Quatt en de ketel nog langer niets aan het doen zijn.
Morgen komt Quatt nog het een en ander aanpassen aan de installatie. Dus morgen wil ik ook nog een keer de instellingen met ze doornemen. Misschien hebben ze het warmteverlies te hoog ingesteld.
Ik deel je mening ten aanzien van die gok. Ps mocht je de ketel los halen en je CV water komt onder de 18graden zal Quatt niet meer aan gaan._CrookClaw_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:23:
[...]
Ik heb precies hetzelfde. Zowel met de Lyric als met Tado bij enige warmtevraag gaat de Quatt op 90% draaien. Laatst vroeg de Tado zelfs 2% warmte en toen heeft de Quatt 10 minuten voluit staan (hangen) blazen. Dus ik gok dat de Quatt de veroorzaker is in plaats van de thermostaat.
Daarom heb ik ook de Quatt afgekoppeld van de ketel omdat ik het zonde vind om met gas bij te stoken zodat de Quatt en de ketel nog langer niets aan het doen zijn.
Morgen komt Quatt nog het een en ander aanpassen aan de installatie. Dus morgen wil ik ook nog een keer de instellingen met ze doornemen. Misschien hebben ze het warmteverlies te hoog ingesteld.
Hij wacht dan net zolang op een boost van de ketel en het water boven de 18 komt. Zal nu niet snel zijn maar dacht noem het nog maar even.
Bij mij is die boost dan ook echt alleen dat, de ketel loopt kort even en dan pakt Quatt het weer alleen over.
[ Voor 5% gewijzigd door noebas op 16-01-2023 11:28 ]
Klopt, ik ben nu aan het kijken of dit bijvoorbeeld met een shelly kan regelen. Altijd uit, maar als het water bijvoorbeeld 3 minuten niet boven de 18 graden komt dat dan de cv toch nog bijgeroepen kan worden door de schakelaar om te zetten. Een shelly is goedkoper dan een paar honderd kuub gas.noebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:26:
[...]
Ik deel je mening ten aanzien van die gok. Ps mocht je de ketel los halen en je CV water komt onder de 18graden zal Quatt niet meer aan gaan.
Hij wacht dan net zolang op een boost van de ketel en het water boven de 18 komt. Zal nu niet snel zijn maar dacht noem het nog maar even.
Bij mij is die boost dan ook echt alleen dat, de ketel loopt kort even en dan pakt Quatt het weer alleen over.
Hoe gaat Quatt die eigenlijk doen met de FE module. Zoiets? https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html?
als de Quatt op buitentemperatuur regelt, heeft het dan nog zin om de T6 niet aan wifi te koppelen en daarmee buiten temperatuur ontkoppelt aan de T6 kant? Of bepaald de CiC dat op basis van de temperatuur voeler in de warmtepomp zelf.
Heb zojuist de T6 terug gezet naar fabrieksinstellingen en wederom op continue temperatuur gezet.
Heb zojuist de T6 terug gezet naar fabrieksinstellingen en wederom op continue temperatuur gezet.
Je zou denken als dat ding OpenTerm praat is het voor de CiC gewoon een ketel maar dat zal wel weet te simpel zijn._CrookClaw_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:43:
[...]
Klopt, ik ben nu aan het kijken of dit bijvoorbeeld met een shelly kan regelen. Altijd uit, maar als het water bijvoorbeeld 3 minuten niet boven de 18 graden komt dat dan de cv toch nog bijgeroepen kan worden door de schakelaar om te zetten. Een shelly is goedkoper dan een paar honderd kuub gas.
Hoe gaat Quatt die eigenlijk doen met de FE module. Zoiets? https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html?
Buiten voeler. Kijk alles blijft gokken en aannames o.b.v de beschikbare data. Maar de CiC kan uit de OpenTerm data natuurlijk prima alles van de T6 negeren behalve de binnen temp en ingestelde temp.dikkiedik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:49:
als de Quatt op buitentemperatuur regelt, heeft het dan nog zin om de T6 niet aan wifi te koppelen en daarmee buiten temperatuur ontkoppelt aan de T6 kant? Of bepaald de CiC dat op basis van de temperatuur voeler in de warmtepomp zelf.
Quatt weet dan welke delta (kamer niet cv water) gevraagd wordt, weet door de monteur instellingen wat voor huis en afgifte je hebt,
Kent de buiten temp en kan zo berekenen wat hij moet gaan leveren.
Kijk ook maar in je advanced menu, mijn T6 vraag nu water van 22, Quatt maakt nu 33. Ofwel CiC negeert dit en maakt zijn eigen berekening.
M.a.w voorzover ik nu begrijp is totaal niet relevant wat de T6 doet aan slim leren.
[ Voor 7% gewijzigd door noebas op 16-01-2023 11:59 ]
@dikkiedik Hier staat hij de afgelopen tijd ook bijna continu op 400W te draaien. Heb de Isense thermostaat.
Heb je ook een stap gezien van rond de 140w zo rond de 4graden buiten temp?HBO88 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:57:
@dikkiedik Hier staat hij de afgelopen tijd ook bijna continu op 400W te draaien. Heb de Isense thermostaat.
140W voor verwarmingslint is wel erg veel, is normaal zo rond de 10/20 W per meter.noebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:18:
[...]
Wat je ziet is dat buiten temp < 6 de pomp altijd loopt op 20% wat echter nu ook opvalt is dat onder de 4 graden opeens 140w bij komt zonder dat warmte een stap maakt.
Gok? Verwarmings lint gaat aan? Die 140w kost je dan wel je COP (kop) die ging van 4,5 naar 3,3
Oke dan ga ik even een ticket insturen bij Quatt om te kijken naar de instellingen van de woning. Hoewel deze wel al ingesteld staat als een zuinige woning. Als de CiC het helemaal zelf regelt en de T6 enkel ingestelde temperatuur doorzet dan zou ik verwachten dat de Quatt/CV ook zou stoken wanneer de T6 geen warmtevraag heeft (vlammetje in beeld). Dat is bij mij niet het geval, alleen als het vlammetje zichtbaar is draait de Quatt.
Heb nu namelijk ook dat de 1e verdieping overdag koud is omdat alleen 's nachts gestookt wordt in de praktijk. Vol gas tussen 24:00 en 6:00... Dan zit er genoeg warmte in de vloer om het de rest van de dag uit te zingen. Maar dat geeft met convectoren een onaangenamere temperatuur.
Heb nu namelijk ook dat de 1e verdieping overdag koud is omdat alleen 's nachts gestookt wordt in de praktijk. Vol gas tussen 24:00 en 6:00... Dan zit er genoeg warmte in de vloer om het de rest van de dag uit te zingen. Maar dat geeft met convectoren een onaangenamere temperatuur.
Zal complexer zijn als dat en vermoedelijk gaat Quatt niet in detail aangeven hoe, ze zullen dat zien als het intellectueel eigendom waar veel tijd en geld in ontwikkeling zit.dikkiedik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:01:
Oke dan ga ik even een ticket insturen bij Quatt om te kijken naar de instellingen van de woning. Hoewel deze wel al ingesteld staat als een zuinige woning. Als de CiC het helemaal zelf regelt en de T6 enkel ingestelde temperatuur doorzet dan zou ik verwachten dat de Quatt/CV ook zou stoken wanneer de T6 geen warmtevraag heeft (vlammetje in beeld). Dat is bij mij niet het geval, alleen als het vlammetje zichtbaar is draait de Quatt.
Maar zeker is dat de watertemp vraag genegeerd wordt en CiC zijn eigen saurje er over heen gooit.
blijf ik het wel bijzonder vinden dat er wel wisselende resultaten worden ervaren tussen de thermostaten. Zowel qua verbruik als uiteindelijke vermogen van de Quatt e.d.
Als de thermostaat er enkel zou zijn voor ingestelde en gemeten temperatuur zou je hier minder grote verschillen tussen verwachten. Ook bij Quatt in de FAQ geven ze aan dat smart thermostaten door de grillige warmtevraag niet goed werken. Dus hebben ze het wel over warmtevraag van de thermostaat in meer of mindere mate.
Als de thermostaat er enkel zou zijn voor ingestelde en gemeten temperatuur zou je hier minder grote verschillen tussen verwachten. Ook bij Quatt in de FAQ geven ze aan dat smart thermostaten door de grillige warmtevraag niet goed werken. Dus hebben ze het wel over warmtevraag van de thermostaat in meer of mindere mate.
Waarom zijn sommige slimme thermostaten niet geschikt?
Dat zit zo: deze slimme thermostaten hebben een grillige warmtevraag. Ze vragen bijvoorbeeld 5 minuten heet water, dan 15 minuten niets, en dan weer 5 minuten heet water. Een cv-ketel kan hier goed mee omgaan en snel hoge temperaturen leveren. Een warmtepomp werkt anders: hij warmt zuiniger en daardoor langzamer op. Hierdoor zal in een hybride opstelling met deze slimme thermostaten, de cv-ketel gaan draaien in plaats van de warmtepomp. Dit zorgt ervoor dat je je gewenste bespaardoel niet behaalt.
Fabrikanten van de slimme thermostaten die nog niet compatibel zijn, zijn wel druk bezig om hun producten te verbeteren. Bijvoorbeeld Tado, zoals je hier kunt lezen. De verwachting is dan ook dat in de loop van 2023 slimme thermostaten al een stuk slimmer zijn, en wél kunnen samenwerken met een hybride warmtepomp. Wij wachten ongeduldig af!
Op dit moment zorgt de manier van aansturen door de slimme thermostaten van Tado, Google Nest en Bosch/Nefit er dus voor dat je met een hybride warmtepomp minder energie bespaart dan technisch mogelijk is. Omdat we onze klanten de besparing willen bieden die ze verwachten, zetten we de installaties bij huishoudens met een slimme thermostaat daarom ‘on hold’.
[ Voor 56% gewijzigd door dikkiedik op 16-01-2023 12:09 ]
nu je het zegt, bij mij ging hij om 1 uur vannacht van 725 naar 890W, dus 165W erbij.noebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:00:
[...]
Heb je ook een stap gezien van rond de 140w zo rond de 4graden buiten temp?
Ik kan mijn CIC nog niet loggen in HA, dus ik kan niet controleren of dat samenvalt met de buitentemperatuur die onder de 4 graden komt.
Zou zeker ticket aanmaken en doorvragen, heel benieuwd wat je te horen krijgt en of dat overeen komt met het geen ze mij hebben verteld.dikkiedik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:06:
blijf ik het wel bijzonder vinden dat er wel wisselende resultaten worden ervaren tussen de thermostaten. Zowel qua verbruik als uiteindelijke vermogen van de Quatt e.d.
Ik heb 1 uur geleden de laag uit regeling van de Lyric van 0 naar 1 gezet en het verbruik ging per direct van 960 naar 525 w. Er gebeurt dus wel iets maar wat?
De uitleg van uit de Lyric kant is dat men vanaf een bepaalde waarde niet meer moduleert maar over gaat op aan uit.Gerardwaz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:14:
Ik heb 1 uur geleden de laag uit regeling van de Lyric van 0 naar 1 gezet en het verbruik ging per direct van 960 naar 525 w. Er gebeurt dus wel iets maar wat?
Die waarde is niet vast maar wordt berekend o.b.v diverse factoren. Of het aan of uit moet is niet duidelijk. Door Quatt geplaaste T6's hebben mensen gemeld dat beide voorkomt.
Kans overigens groot dat niet elke monteur hier weet van heeft of had ten tijden van plaatsing.
Zelf het gevoel dat het niet komt door de aanpassing vd setting maar Quatt reageert wel. Zelfde effect had je gehad door temp 0,5 graad lager te zetten en dan weer terug.
Hij moduleert gewoon niet snel genoeg terug.
The purpose of low load control in our OpenTherm algorithm of the T6/T6R/T6R-HW Smart Thermostats is to allow the boiler to switch off the pump when the heat demand is lower than the minimum capacity of the boiler.
When the demand drops below the min capacity of the boiler and the boiler can no longer modulate lower the boiler will maintain the pump running. This might lead to wasting electrical pump energy after a while as well as that it increase the heat loss of the piping system.
To avoid this inefficiency the algorithm switches to low-load control of the boiler and starts to cycles the boiler between low and off to match the lower demand.
The low-load control is requesting a control setpoint from the boiler, which is as close as possible to the lowest capacity of the boiler (burner will remain on). The control registers the water temperature when the burner is switching off and uses this as lowest demand value.
This value is not fixed and will vary based on the boiler type, number of radiators, return water temperature, heat dissipation, pump speed, time of the year (season), etc.
[ Voor 11% gewijzigd door noebas op 16-01-2023 12:29 ]
hoe kan je die aanpassen? Bij mij staat deze op 1, kan ik zien via advanced menu en dan opentherm. Maar ik kan deze niet instellen?Gerardwaz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:14:
Volgens mij is de Lyric niet zelflerend en is er weer een overijverige programmeur bezig geweest. Hier staat de Quatt continue op 79Hz te draaien./f/image/av4UuWcMRtJNiGOzr7tsmHSy.png?f=fotoalbum_large)
Terwijl kamertemperatuur 19.47 is en vraagtemperatuur 19.5.
/f/image/av4UuWcMRtJNiGOzr7tsmHSy.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 16-01-2023 12:30 ]
Zelfde advanced menu maar dan niet onder openterm. even door scrollen. Maar doe eerst maar eens 0,5 lager en paar sec weer hoger.dikkiedik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:30:
[...]
hoe kan je die aanpassen? Bij mij staat deze op 1, kan ik zien via advanced menu en dan opentherm. Maar ik kan deze niet instellen?
Grote kans dat ie dan tot bedaren komt.
Hoe bepaalt de T6R (de draadloze variant) de buitentemperatuur? Via de ingestelde locatie (via internet)? Of alleen als er een buitentemperatuurvoeler op de cv-ketel zelf is aangesloten?noebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:22:
[...]
Mij is overigens verteld dat met de T6 men niet stuurd op de water temp vraag vd T6 maar op buiten temp, binnen temp, vraag temp en water temp.
Waar staat dat T6 dat doet? voor laag aan uit doe T6 dat via internet. Voor overig is het gewoon CiC die dit van de buiten unit krijgt. Sensor zit achter op boven aan grijs blokje.mrdop schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:33:
[...]
Hoe bepaalt de T6R (de draadloze variant) de buitentemperatuur? Via de ingestelde locatie (via internet)? Of alleen als er een buitentemperatuurvoeler op de cv-ketel zelf is aangesloten?
Gaan hier 2 verhalen door elkaar te weten die laag aan uit en werking in het algemeen
This value is not fixed and will vary based on the boiler type, number of radiators, return water temperature, heat dissipation, pump speed, time of the year (season), etc.
[ Voor 21% gewijzigd door noebas op 16-01-2023 12:36 ]
Ik heb idd vanaf 12 januari geen 30Hz meer gezien:medu80 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:30:
Volgens mij is de Lyric niet zelflerend en is er weer een overijverige programmeur bezig geweest. Hier staat de Quatt continue op 79Hz te draaien.[Afbeelding]
Dit is dus wat ik ook steeds heb, oplossing is dan CiC stoomloos en dan dan gaat ie weer laag draaien. Zie dat ook terug in de data.Slurpgeit schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:36:
[...]
Ik heb idd vanaf 12 januari geen 30Hz meer gezien:
[Afbeelding]
Haaien tanden CV water heb jij nu vermoed ik zo ipv lang stabiel.
Bij Quatt is de slogan, de AI dat ben Jij. ofwel jij bent de regeling
2 keer raden wanneer ik de CiC een reset gaf. (dip in de nacht is kleine nacht verlaging)
[ Voor 24% gewijzigd door noebas op 16-01-2023 12:39 ]
Nee die is niet bepaald meer mooi recht dat lijntjenoebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:38:
[...]
Dit is dus wat ik ook steeds heb, oplossing is dan CiC stoomloos en dan dan gaat ie weer laag draaien. Zie dat ook terug in de data.
2 keer raden wanneer ik de CiC een reset gaf. (dip in de nacht is kleine nacht verlaging)
[Afbeelding]
als de CiC resetten de oplossing is dan ga ik denk ik een smart socket gebruiken om deze automatisch 5 minuten spanningsloos te maken elke dagnoebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:38:
[...]
Dit is dus wat ik ook steeds heb, oplossing is dan CiC stoomloos en dan dan gaat ie weer laag draaien. Zie dat ook terug in de data.
[Afbeelding]
@noebas
Dat heb ik dus geprobeerd. De CiC stroomloos maken, helaas gaat netjes naar 79Hz terwijl het verschil tussen vraag en werkelijk maar 0,03 graad is. Ik denk dat Vattenfall wel blij is met mij deze week.
Dat heb ik dus geprobeerd. De CiC stroomloos maken, helaas gaat netjes naar 79Hz terwijl het verschil tussen vraag en werkelijk maar 0,03 graad is. Ik denk dat Vattenfall wel blij is met mij deze week.
Domme vraag misschien, maar jullie hebben het allemaal over aantal Hz. Hoe moet ik dat zien?
Aantal toeren waarop de fan draait? En hoe kun je daarmee een relatie leggen op hoeveel % van zijn vermogen hij staat te draaien bijvoorbeeld?
Aantal toeren waarop de fan draait? En hoe kun je daarmee een relatie leggen op hoeveel % van zijn vermogen hij staat te draaien bijvoorbeeld?
vd inverter compressor motor via api maar er is natuurlijk een directe relatie tussen de motor en het verbruik.HBO88 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:50:
Domme vraag misschien, maar jullie hebben het allemaal over aantal Hz. Hoe moet ik dat zien?
bv 400w = 30% (of 500 onder de 4???)
[ Voor 12% gewijzigd door noebas op 16-01-2023 12:54 ]
domme vragen bestaan niet!
@HBO88
HBO88 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:50:
Heb extreem snel reactie van de Quatt support gehad. Zojuist een engineer aan de telefoon gehad over het bovengenoemde 'probleem'.
Hij heeft uiteindelijk het warmteverlies van de woning aangepast naar de laagst mogelijke waarde (6kW). Deze stond nog op 8kW.
Nu een aantal dagen aankijken of het beter gaat met deze instelling. Zo niet kan ik terugkoppelen en wordt het verder opgepakt.
Hij heeft uiteindelijk het warmteverlies van de woning aangepast naar de laagst mogelijke waarde (6kW). Deze stond nog op 8kW.
Nu een aantal dagen aankijken of het beter gaat met deze instelling. Zo niet kan ik terugkoppelen en wordt het verder opgepakt.
Apart, bij mij hadden ze die ingesteld op 3kW. Heb zelf nog gezien dat de monteur het getal invulde.dikkiedik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:10:
Heb extreem snel reactie van de Quatt support gehad. Zojuist een engineer aan de telefoon gehad over het bovengenoemde 'probleem'.
dat is bijzonder ja. Dat verklaart overigens wel dat die extreem hoge vermogens niet bij je voorkomen. Wellicht is 6kW het laagst voor een 2 onder 1 kap?
Bij mij kan dus nu 6kw gevraagd worden. 4.5 door de Quatt en nog 1.5kw door de CV.
Ben benieuwd of dit dan de oplossing gaat zijn. Geeft nog steeds de mogelijkheid op vollast. Bij 3kW cap heb je een maximum van 70% vermogen van je quatt wat goed is voor je efficientie.
Bij mij kan dus nu 6kw gevraagd worden. 4.5 door de Quatt en nog 1.5kw door de CV.
Ben benieuwd of dit dan de oplossing gaat zijn. Geeft nog steeds de mogelijkheid op vollast. Bij 3kW cap heb je een maximum van 70% vermogen van je quatt wat goed is voor je efficientie.
[ Voor 6% gewijzigd door dikkiedik op 16-01-2023 13:32 ]
Je CV kan hoogstwaarschijnlijk geen 1.5kW leveren.dikkiedik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:31:
dat is bijzonder ja. Dat verklaart overigens wel dat die extreem hoge vermogens niet bij je voorkomen. Wellicht is 6kW het laagst voor een 2 onder 1 kap?
1.5kw door je cv wordt pendelen. Hoe heb je contact gezocht, gezien ik nu hetzelfde heb. @bbbrumbrum was me net te snel af.
[ Voor 17% gewijzigd door medu80 op 16-01-2023 13:33 ]
Moet de thermostaat niet gewoon op Aan/Uit draaien bij een warmtepomp, in dit geval een Quatt? In andere topics zie ik meestal de consensus dat hoe simpeler het "aanstuur" systeem, hoe beter de wp kan werken. De stooklijnen zouden toch gewoon in de CiC moeten worden bepaald, die weet ook de buitentemp en bepaalt daarmee de gewenste aanvoertemp, en de thermostaat geeft alleen aan of de ruimte wel of niet op temperatuur is (maw of er warmte gevraagd wordt of niet).
Dat vraag ik mij af, ik heb een hele simpele CM901 honeywell thermostaat op een cv installatie. deze kan alleen niet lange tijd low-load vragen aan de cv installatie. Die gaat aan, en uit. Zelfs op hele koude dagen, laag vermogen ingesteld in de cv zorgt ervoor dat de thermostaat niet continue bleef branden.olafmol schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:34:
Moet de thermostaat niet gewoon op Aan/Uit draaien bij een warmtepomp, in dit geval een Quatt? In andere topics zie ik meestal de consensus dat hoe simpeler het "aanstuur" systeem, hoe beter de wp kan werken. De stooklijnen zouden toch gewoon in de CiC moeten worden bepaald, die weet ook de buitentemp en bepaalt daarmee de gewenste aanvoertemp, en de thermostaat geeft alleen aan of de ruimte wel of niet op temperatuur is (maw of er warmte gevraagd wordt of niet).
Wat je van een thermostaat verwacht is dat hij z'n gemeten temperatuur doorgeeft, daar de Quatt zijn stooklijn en -duur op afstemt en zo warmte produceert. Een aan/uit thermostaat kan dat nooit doen, aangezien die alleen aangeeft: AAN of UIT!
Exact en dat is ook in lijn met wat door Quatt verteld is. Geeft gemeten en doel temp door de rest negeert de CiC en berekend zijn eigen stooklijn.Heinemancp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:44:
[...]
Dat vraag ik mij af, ik heb een hele simpele CM901 honeywell thermostaat op een cv installatie. deze kan alleen niet lange tijd low-load vragen aan de cv installatie. Die gaat aan, en uit. Zelfs op hele koude dagen, laag vermogen ingesteld in de cv zorgt ervoor dat de thermostaat niet continue bleef branden.
Wat je van een thermostaat verwacht is dat hij z'n gemeten temperatuur doorgeeft, daar de Quatt zijn stooklijn en -duur op afstemt en zo warmte produceert. Een aan/uit thermostaat kan dat nooit doen, aangezien die alleen aangeeft: AAN of UIT!
Ja, maar de meeste thermostaten proberen te slim te zijn, en zijn ontwikkeld om te werken met gas-gebaseerde CV ketels. Als er teveel apparaten tegelijkertijd slim proberen te zijn, dan gaat het fout. In andere topics van warmtepompen die al jaren in gebruik zijn, zie je dat de meest succesvolle strategieën veelal zijn om de warmtepomp zelf de stooklijn te laten bepalen, en dus ook de aanvoertemp.noebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:48:
[...]
Exact en dat is ook in lijn met wat door Quatt verteld is. Geeft gemeten en doel temp door de rest negeert de CiC en berekend zijn eigen stooklijn.
NB "low load" is een term die alleen Honeywell kent, en dat is precies wat je ook beschrijft: korte bursts van aan en dan weer uit, omdat het vermogen niet lager kan.
Wat bij Quatt ook het geval is onderbouwd met data. Ben je een andere mening toebedeeld dan graag je uitleg gestaafd met de data waaruit dat blijkt.olafmol schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:52:
[...]
Ja, maar de meeste thermostaten proberen te slim te zijn, en zijn ontwikkeld om te werken met gas-gebaseerde CV ketels. Als er teveel apparaten tegelijkertijd slim proberen te zijn, dan gaat het fout. In andere topics van warmtepompen die al jaren in gebruik zijn, zie je dat de meest succesvolle strategieën veelal zijn om de warmtepomp zelf de stooklijn te laten bepalen, en dus ook de aanvoertemp.
NB "low load" is een term die alleen Honeywell kent, en dat is precies wat je ook beschrijft: korte bursts van aan en dan weer uit, omdat het vermogen niet lager kan.
Ten aanzien van low load klopt dat niet het heeft betrekking op de water pomp vd ketel als de brander uitgaat omdat deze niet lager kan.
Niet te verwarren met de functie van Quatt om onder de 6 graden flow te houden.
When the demand drops below the min capacity of the boiler and the boiler can no longer modulate lower the boiler will maintain the pump running. This might lead to wasting electrical pump energy after a while as well as that it increase the heat loss of the piping system.
[ Voor 23% gewijzigd door noebas op 16-01-2023 14:02 ]
Ik blijft het toch maar 'bijzonder' vinden dat dit soort zaken niet zelf aan te passen zijndikkiedik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:10:
Je hele werking (nog even los van perikelen met thermostaten en diens settings) hangt af van een waarde welke zij bepaald hebben (natte vinger) en instellen. (en wijzigen)
Kijk, tweakers zijn nogal van homeassistant, API's enz , en dus zien wij het. (deze werking)
het gros zal inefficiënte werking waarschijnlijk nooit opvallen. Naja, we zien ze uiteindelijk bij Radar, klagen dat ze meer kwijt zijn "met een warmtepomp" dan voorheen op gas als de tarieven tot grote hoogtes stijgen.
Het is overigens prima dat Quatt direct op acteert hoor, en het voor je doet -niet dat je keus hebt-, maar hoe kom je hier in hemelsnaam achter als je niet weet wat een API is, of niks met homewizarddingetjes hebt.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 16-01-2023 14:11 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
100% eens, gemiddelde consument denk mijn huis is warm dus prima. En kijkt 1 keer per maand als je mazzel hebt in de app vd leverancier.paQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:09:
[...]
Ik blijft het toch maar 'bijzonder' vinden dat dit soort zaken niet zelf aan te passen zijn
Je hele werking (nog even los van perikelen met thermostaten en diens settings) hangt af van een waarde welke zij bepaald hebben (natte vinger) en instellen. (en wijzigen)
Kijk, tweakers zijn nogal van homeassistant, API's enz , en dus zien wij het. (deze werking)
het gros zal inefficiënte werking waarschijnlijk nooit opvallen. Naja, we zien ze uiteindelijk bij Radar, klagen dat ze meer kwijt zijn "met een warmtepomp" dan voorheen op gas als de tarieven tot grote hoogtes stijgen.
Het is overigens prima dat Quatt direct op acteert hoor, en het voor je doet -niet dat je keus hebt-, maar hoe kom je hier in hemelsnaam achter als je niet weet wat een API is, of niks met homewizarddingetjes hebt.
Keerzijde is die zelfde consument kan niets met die waardes al zouden ze er staan en aanpasbaar zijn. (in dat laatste geval leid to zelf proberen en meer service calls).
Listig.
Zou een non-issue moeten zijn met een "AI" wp toch?noebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:15:
[...]
100% eens, gemiddelde consument denk mijn huis is warm dus prima. En kijkt 1 keer per maand als je mazzel hebt in de app vd leverancier.
Keerzijde is die zelfde consument kan niets met die waardes al zouden ze er staan en aanpasbaar zijn. (in dat laatste geval leid to zelf proberen en meer service calls).
Listig.
Ik vind de opzet helemaal niet gek, er zijn alleen ZO veel parameters.
Toon zo'n grafiekje dan in de app. En zet er iets van voorbeeldjes bij bijv. piekjes, zaagtanden > neem even contact op met de helpdesk. Dan bereik je ook mensen die er toch geen hout van snappen, en ben je hen ook van dienst.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-01-2023 14:23 ]
Die AI dat ben jijpaQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:22:
[...]
Zou een non-issue moeten zijn met een "AI" wp toch?
Ik vind de opzet helemaal niet gek, er zijn alleen ZO veel parameters.
Toon zo'n grafiekje dan in de app. En zet er iets van voorbeeldjes bij bijv. piekjes, zaagtanden > neem even contact op met de helpdesk. Dan bereik je ook mensen die er toch geen hout van snappen, en ben je hen ook van dienst.
Tarief-gestuurd heeft hooguit effect op zaken als comfort (bij dynamische aanbieder) en verdeling gas/elektra bij vaste tarieven. Het kan ook negatieve effecten hebben als je daar fouten in maakt.noebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:30:
[...]
Die AI dat ben jij, al zou er dit jaar een nieuwe versie app aankomen meer inzicht en wel iets doet met de tarieven die je invult
Naja we kunnen er nog tot in het oneindige over discussiëren. Alles heeft voors en tegens. Dit voelt alleen een beetje als een vendorlock die nog geheimzinnig doet ook. Het is immers niet de klant zijn foutieve instelling of setting.
Eens, en het gaat verder dan je nu in eerste instantie zou denken. Je CV defect gaat en moet vervangen heb je Quatt nodig enzpaQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:34:
[...]
Tarief-gestuurd heeft hooguit effect op zaken als comfort (bij dynamische aanbieder) en verdeling gas/elektra bij vaste tarieven. Het kan ook negatieve effecten hebben als je daar fouten in maakt.
Naja we kunnen er nog tot in het oneindige over discussiëren. Alles heeft voors en tegens. Dit voelt alleen een beetje als een vendorlock die nog geheimzinnig doet ook. Het is immers niet de klant zijn foutieve instelling of setting.
Iets waar ik zelf in de opwelling van aanschaf nog niet bij stilstond.
Ben erg benieuwd hoe dit alles zicht ontvouwt de komende jaren.noebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:45:
[...]
Eens, en het gaat verder dan je nu in eerste instantie zou denken. Je CV defect gaat en moet vervangen heb je Quatt nodig enz
Iets waar ik zelf in de opwelling van aanschaf nog niet bij stilstond.
Er is nogal een megalomaan doel gesteld, 1 miljoen warmtepompen voor 2030.
/f/image/HfXDeJu9WtUV6NGLDT8aJLso.png?f=fotoalbum_large)
Met veel persen en knijpen haal je er dit jaar 4000-5000 ofzo. Dan blijven er nog 6 jaren over voor de resterende 995.000
Dat zijn er bijna 166.000 per jaar
Dat zijn er 637 PER (werk)DAG... Dat zijn een boel Tesla's model Y
In hoeveel landen willen ze die precies kwijt?
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 16-01-2023 14:58 ]
dat heb ik ook al eerder uitgerekend in dit forum, totaal onrealistisch. Maar hey als bedrijf moet je toch een doel hebben nietwaar?paQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:55:
[...]
Ben erg benieuwd hoe dit alles zicht ontvouwt de komende jaren.
Er is nogal een megalomaan doel gesteld, 1 miljoen warmtepompen voor 2030.
[Afbeelding]
Met veel persen en knijpen haal je er dit jaar 4000-5000 ofzo. Dan blijven er nog 6 jaren over voor de resterende 995.000
Dat zijn er bijna 166.000 per jaar
Dat zijn er 637 PER (werk)DAG... Dat zijn een boel Tesla's model Y
In hoeveel landen willen ze die precies kwijt?
dromen mag altijdHBO88 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:01:
[...]
dat heb ik ook al eerder uitgerekend in dit forum, totaal onrealistisch. Maar hey als bedrijf moet je toch een doel hebben nietwaar?
Anyway, er komen weer vorstnachten aan (in het Zuiden iig) dus dan kunnen we weer fijn terug naar de warmtepompen
ik lees het niet perse als Hun doel / missie maar ons ''common goal'' als samenleving dat we iets moeten doen waaraan zij willen bijdragen. Maargoed, een missie die verwarring oplevert is geen goede missie uiteraard.
KVS138 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:33:
ik lees het niet perse als Hun doel / missie maar ons ''common goal'' als samenleving dat we iets moeten doen waaraan zij willen bijdragen. Maargoed, een missie die verwarring oplevert is geen goede missie uiteraard.
ja... nee prima op koers hoorQuatt wist in korte tijd 5.000 orders binnen te halen en het bedrijf ligt op koers om haar ambitie te realiseren: 1 miljoen geïnstalleerde Quatt warmtepompen in 2030. Ondersteund door een additionele €2 miljoen aan financiering start Quatt in oktober 2022 met de eerste commerciële installaties.
Ik ben sinds een paar dagen ook trotse bezitter van een Quatt warmtepomp.
Als ik kijk naar het elektriciteit verbruik dan zie ik dit patroon:
/f/image/AK2rRYka5tZShbHWTazSxmVT.png?f=fotoalbum_large)
Ik had eigenlijk een iets meer constant verbruik verwacht, i.p.v een cyclus elke 2 uur.
Maar ik weet niet wat je normaal verwachten mag. Zien anderen ook dit patroon?
/f/image/AK2rRYka5tZShbHWTazSxmVT.png?f=fotoalbum_large)
Ik had eigenlijk een iets meer constant verbruik verwacht, i.p.v een cyclus elke 2 uur.
even ticket aanmaken zou ik zeggenparajazz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:14:
Bedankt voor de reacties, ik zal een ticket aanmaken.
Ik heb ook een ticket ingeschoten, antwoord was, ja omdat het kouder is verbruikt ie meer. Ik zei, dat is het niet, Quatt gaat aan met een vrij hoog verbruik, gaat na 2 uur weer uit ipv lager te moduleren. Dat had ik voorheen niet. Zojuist van 72 naar 61 daarna uit. Nu blijft ie dus een aantal uren uit om daarna weer naar 79 te gaan.noebas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:24:
[...]
Zeker weten call, begin hier wel een patroon te zien van zelfde type klachten. NU Quatt nog.
Als ik zo naar @parajazz kijk, had Quatt makkelijk 24 uur kunnen draaien met +/-500 watt.
@marijnflipse Ik hoop dat jullie meelezen, er is onlangs iets aangepast waar meerdere klanten last van hebben. Betere beta gebruikers kun je niet hebben toch, doe er wat mee, zou ik zeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 16-01-2023 17:20 ]
Welke thermostaat heb je?parajazz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:14:
Ik ben sinds een paar dagen ook trotse bezitter van een Quatt warmtepomp.
[Afbeelding]
Hoe dan, geef eens een voorbeeld. Die vermogens van de radiatoren zijn bij bepaalde aan en afvoertemperaturen. Die gelden niet meer bij 35/30 of heb ik het mis?Lasoul schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:28:
[...]
Als je de Eclipse gebruikt dan kun je voor LTV (lage temperatuur verwarming) een delta-T hanteren van 5 tot 7/8 graden (bijvoorbeeld: 35 graden aanvoer en dan 30 graden retour). In de onderstaande tabel staat dan per vermogen van de radiator precies aangegeven hoe de Eclipse ingesteld moet worden. Dat stel je eenmalig in en het systeem houdt rekening met de drukverschillen in het systeem en is daardoor constant goed waterzijdig ingeregeld zelfs als er radiatoren open of dicht worden gezet. Ze hebben ook een app die de instelwaarde automatisch voor je uitrekent als je de type radiator en grootte opgeeft.
Ik gebruik ze zelf nu voor mijn "HTV" (ingesteld op aanvoertemperatuur van 45) en ben erg tevreden over de werking. Zodra de Quatt is geïnstalleerd dan pas ik ze aan voor een aanvoertemperatuur van 35 graden.
[Afbeelding]
Zoiets dus: https://pvoutput.org/intr...30115&gs=0&da=1&dxa=1&m=1medu80 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:18:
[...]
Als ik zo naar @parajazz kijk, had Quatt makkelijk 24 uur kunnen draaien met +/-500 watt.
@marijnflipse Ik hoop dat jullie meelezen, er is onlangs iets aangepast waar meerdere klanten last van hebben. Betere beta gebruikers kun je niet hebben toch, doe er wat mee, zou ik zeggen.
Maar da’s een pana. Draait al ruim 3 jaar als een zonnetje.
All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4
Het lijkt dat juist mensen met de lyric thermostaat het probleem hebben dat Quatt niet continu op laag vermogen draait
Ik ervaar het zelfde probleem met ee T6. Zie eerdere reactie van vanmiddag.parajazz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:11:
Ik heb een Honeywell T6 thermostaat.
Wel bijzonder dat bv de Tado door quatt wordt afgeraden en blijkt bij sommige tweakers erg goed te draaien. De aangeraden T6 geeft dan weer problemen. En volgens mij geeft de T6 vooral problemen bij langzame afgifte systemen. Bij normale radiatoren zal het goed gaan verwacht ik door de vraag die sowieso al hoger moet zijn.
Ik blijf het vreemd vinden dat bij zo’n kleine Startup er geen continue en directe communicatie is tussen early adopters en de product engineers. Nu zitten we hier op tweakers een beetje tegen elkaar te bazelen. Tis niet alsof Quatt een multinational is met 3 tier support kanalen in India.
Dit topic is gesloten.
![]()