Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.859.880 views

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
zverdier schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:18:
Wij reden afgelopen week door een nieuwbouw wijk daar stond een hele batterij aan nieuwe huizen met in de achtertuin op 4 meter uit de gevel rug aan rug grote warmte pompen dat zal in koude dagen wel wat geluid produceren😱
plaatsing voor of na 1-4-2021?
waarschijnlijk ervoor, dan kon je gewoon je gang gaan, 60 dB of zelf 70 dB, geen enkel probleem, dat was nu juist de reden dat de nieuwe geluidseisen er kwamen, omdat de "overlast" namelijk door andere wetgeving niet geregeld kon worden. Overigens zie je ook in andere landen dat er redelijk strenge eisen aan het geluid worden gesteld, in Duitsland zijn deze zelfs nog iets strenger.
Daarom ook de eisen in de EU dat warmtepompen van een energielabel incl. geluidsproductie voorzien moeten worden, iets wat Quatt nog steeds niet doet.

Ik vraag me af waarom zij dit nalaten ? onkunde ? bewust niet doen ? (bij dat laatste betekend dit een duidelijk overtreding (economisch delict) waar tegen opgetreden dient te worden (maar je de betreffende toezichthouder heeft het natuurlijk te druk (vaak met zich zelf)), ik hoop maar dat het het eerste is.

Door alleen al de label op hun website te publiceren kunnen ze al aan de wetgeving voldoen, zo makkelijk is het, de benodigde info hebben ze, hadden ze namelijk ook al nodig bij het aanmelden op het ISDE loket.
Jongens van Quatt, ga het nu eens gewoon doen, wij als concumenten hebben daar gewoon recht op.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
Bij de foto is het de omtrek (29 cm) ; de diameter = omtrek / Pi, in dit geval dus circa 9,23 cm diameter, afgerond dus 9,3 cm (daarom ook die boormaat van 10 cm (diameter)).
ik zag pas later dat het hier om twee leidingen ging, sorry zag het op de foto niet goed, echter voor benodigde boorgat maakt dat echter niets uit, je hebt nu gewoon nog ruimte voor iets anders in het zelfde boorgat (stroomkabel, datakabel).

voor binnen is die isolatie ruim voldoende, voor buiten zou ik zelf iets meer willen isolatie zien, je zou dus een minimaal een extra laag om de leidingen die buiten lopen kunnen doen.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 10-01-2023 13:51 ]

• wthiecke
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-09-2025
noebas schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:53:
[...]

De isolatie zal ook nog iets mee geven al moet je het er natuurlijk wel door kunnen krijgen. En die 10cm diameter komt natuurlijk van de 7-gaten boor waarmee ze door beton enz gaan.
Ja precies ze boren met 100mm dus geven ze aan 10cm doorsnede. Maar als ik de foto van @Slurpgeit goed bekijk dan kan ik wel de voorzichtige conclusie trekken dat de set 10 cm breed is en 7 a 8 cm dik. Dat moet net gaat lukken, dus dat scheelt weer leidingen buiten langs op de muur :)

• MacD007
geerttttt schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Ja, wij hebben ook een gerenoveerde wijk met een stuk of 12 huurhuizen waarbij er een buitenunit van een Valliant warmtepomp bij de voordeur staat strak aan de straat (met een lage schutting er deels omheen)

Dat is dus een buitenunit die 10cm van de straat en 10cm van de buren (die ook die warmtepomp hebben) af staat. Dus per definitie ook niet binnen de geluidseisen, en ik geloof zelfs dat dat huurhuizen zijn van de gemeente.
het probleem zal eerder zitten waneer deze units geplaatst zijn, voor 1-4-2021 ? dan is er geheel niets aan de hand, andere regelgeving even buiten beschouwing gelaten (de aangegeven situatie zou waarschijnlijk vergunningplichtig zijn, prima weer extra leges in de kas van de gemeente (bij mij thuis zou dat circa 700 per unit betekenen).
Overigens erfgrens aan de straatkant is totaal geen probleem, het gaat om de erfgrens met je buren, daar zijn de regels op van toepassing, heb je tussen jou en de buren bv een brandgang van 1m, dan mag je gewoon de warmtepomp direct tegen de erfgrens plaatsen met geen enkele geluidseis (mits er geen andere beperkende omgevingsregels dit weer beperken).

• noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02 09:26
wthiecke schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Ja precies ze boren met 100mm dus geven ze aan 10cm doorsnede. Maar als ik de foto van @Slurpgeit goed bekijk dan kan ik wel de voorzichtige conclusie trekken dat de set 10 cm breed is en 7 a 8 cm dik. Dat moet net gaat lukken, dus dat scheelt weer leidingen buiten langs op de muur :)
Zeker en dat is zonder het indrukken van de isolatie. Overigens zitten de 2 leidingen aan elkaar maar zijn los te halen. Denk niet dat een monteur er happig op is maar je kunt ze prima in 2 kleinere gaten doorvoeren ipv 1 grote.

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
MacD007 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:08:
[...]

plaatsing voor of na 1-4-2021?
De huizen zijn in aanbouw een paar bewoond Rotterdam

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02 08:51

mattijssch

Model 3 LR

Ik kreeg vandaag helaas mail van Quatt dat ze mijn woning nog niet geschikt vinden omdat ze nog niet bij appartementen gaan installeren i.v.m. toestemming VVE en geluid voor de buren.

Ze gaan het reserveringsbedrag binnenkort terugstorten. Ik zal het topic wellicht nog met een schuin oog blijven volgen, maar iig veel succes bij jullie installaties!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-02 08:59
Dat is op zich ook interessant nieuws om te lezen, @mattijssch .
De toestemming van de VVE snap ik, want dat kan erg veel gedoe meebrengen, maar het onderdeel geluid voor de buren lijkt mij vooral afhankelijk van de grootte van een appartement en de manier waarop gepland is om het monoblock te plaatsen. Hoewel... een monoblock boven of onder je balkon horen blazen is misschien ook niet voor iedereen fijn. Zo'n besluit kan wel direct veel potentiele klanten in een lijst laten afvloeien, trouwens. Ben benieuwd hoe veel mensen dit is overkomen inmiddels. Heb je de indruk dat er in 1 keer een flinke lijst is gemailed?

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

Het leest niet als een bulkmail. Ik kreeg ook onmiddellijk reactie terug op mijn reply dat er nog een foutje in de mail stond. Maar wellicht heb ik de annulering zelf getriggerd omdat ik had gemaild dat ik indien mogelijk graag vóór onze jaarlijkse VVE-vergadering een digitale inventarisatie en plan wilde om dit eventueel te kunnen voorleggen.

Het doel 'duidelijkheid vóór onze VVE-vergadering' is in ieder geval gehaald... ;)

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:10
wthiecke schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Dank voor je foto. Ik bedoelde niet de omtrek, al is dat ook handig, maar de breedste maat van de set zou 10cm zijn. Hoe dik is de set dan? Ik vermoed geen 10, maar minder, omdat het 2 leidingen naast elkaar zijn.
Zie afbeelding. Dank voor de moeite in ieder geval.
[Afbeelding]
op basis van de foto (omtrek = 29cm) en de aanname dat het pakket 10cm breed is op het breedste punt.
kom ik met 2piR (en wat L-letjes) uit op een hoogte van 2xR = 7,9cmAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoFTHvUtjvvUAFsjQU6YNHHtU3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUnz1pIfGhmeohETmYazaLRT.jpg?f=fotoalbum_large

• MacD007
mattijssch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:30:
Ik kreeg vandaag helaas mail van Quatt dat ze mijn woning nog niet geschikt vinden omdat ze nog niet bij appartementen gaan installeren i.v.m. toestemming VVE en geluid voor de buren.

Ze gaan het reserveringsbedrag binnenkort terugstorten. Ik zal het topic wellicht nog met een schuin oog blijven volgen, maar iig veel succes bij jullie installaties!
Heb je zelf eens de moeite genomen om de geluidsberekening met de rekentool (er is een speciale berekening special voor apartementen) te doen en wat zijn daar de uitkomsten van, zouden deze positief zijn (en dat kan dus echt wel) is dat zowel een positief signaal richting de VVE en ook Quatt.

helaas moet ik zeggen dat Quatt het aspect geluid volgens mij niet helemaal snapt, gezien de vele tegenstrijdigde info die mensen krijgen, los van het feit dat ze ook niet de juiste informatie verstrekken.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Heinemancp schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:27:
[...]

op basis van de foto (omtrek = 29cm) en de aanname dat het pakket 10cm breed is op het breedste punt.
kom ik met 2piR (en wat L-letjes) uit op een hoogte van 2xR = 7,9cm[Afbeelding]
+/-5cm per buis, samen 9,5cm.

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-02 17:52
Vandaag de installatie check opnieuw ingevuld. Ik kreeg een nieuwe versie omdat mijn originele een verouderde versie was.

Ik heb aangegeven dat ik een T6 heb, zoals zij momenteel aanraden. Die heb ik nu niet, maar tegen de tijd dat de installatie er is, en nest werkt nog niet, zal ik deze aanschaffen. Ik ben klant: 55xx. Ik zal daarom na alle waarschijnlijkheid en hopelijk voor volgend jaar winter aan de beurt zijn. Heb ik mooi tijd om in het voorjaar mijn garage dak te gaan vernieuwen.

Verder zit mijn cv in me garage (met renovatie van zolder naar garage verplaats) en kan de quatt op het dak. Hierdoor zal leiding hooguit 3/4 meter recht naar boven zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOMgCykAPPMu0gncj44jSZQtVA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKwfyIbQNf8HuHyBdf06IXP1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door DennisDCT op 10-01-2023 20:16 ]

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:23

RobertowNL

For your gear!

wthiecke schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Ik zou zeggen wanneer je het wat comprimeert (en dan nog niet erg strak) dan past het door 7 x 9 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkg7sVMffwLAJ_O5XjFJmH-36sA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lM7WlXXoGnSLPfHhn2eHWjF4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sG9ElLwZOVxJ5VrQB83Rpdn8jA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtLV5cEim1C4HDlLhQkt150z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lweZY1vt2GHEoPMZIarNUNKzClQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWuyHaZIFucLmg3JOMPKkvQC.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier morgen de installatie, ik ben benieuwd. Heb ook zelf het gat gemaakt. Routing van de leiding ook nog wat aangepast. Jammer dat ik dat pas wat later heb gedaan, want ik denk dat ik nu ook met 8 meter leiding weg kon komen. Het is helaas niet anders.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertowNL op 10-01-2023 21:32 ]

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-02 21:39
RobertowNL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Ik zou zeggen wanneer je het wat comprimeert (en dan nog niet erg strak) dan past het door 7 x 9 cm.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Hier morgen de installatie, ik ben benieuwd. Heb ook zelf het gat gemaakt. Routing van de leiding ook nog wat aangepast. Jammer dat ik dat pas wat later heb gedaan, want ik denk dat ik nu ook met 8 meter leiding weg kon komen. Het is helaas niet anders.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-02 23:31
Gisteren weer een prima dag gehad, de Quatt heeft bijna 24 uur continu aangestaan op zo'n 400W.
Maar, ik zie bijna exact elke 2 uur een piek naar de 1000W. Dit duurt een minuut of 2.
Ik hoor de Quatt dan ook opeens wat geluid maken.

Hebben anderen dit ook? Heb de vraag al een keer gesteld maar nog geen echt antwoord gehad

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58
Olierun

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Wanneer ik de Quatt op het platte garagedak laat plaatsen, zal een vervanging van de bitumen op den duur dan problemen geven?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

okijokii schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:13:
Wanneer ik de Quatt op het platte garagedak laat plaatsen, zal een vervanging van de bitumen op den duur dan problemen geven?
Dan zal ie er tijdelijk af moeten, maar het is een monoblock dus valt dat wel mee.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

MacD007 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:50:
[...]

Heb je zelf eens de moeite genomen om de geluidsberekening met de rekentool (er is een speciale berekening special voor apartementen) te doen en wat zijn daar de uitkomsten van, zouden deze positief zijn (en dat kan dus echt wel) is dat zowel een positief signaal richting de VVE en ook Quatt.

helaas moet ik zeggen dat Quatt het aspect geluid volgens mij niet helemaal snapt, gezien de vele tegenstrijdigde info die mensen krijgen, los van het feit dat ze ook niet de juiste informatie verstrekken.
Ik heb die berekentool als leek inderdaad geprobeerd in te vullen en daarbij stond alles netjes in het groen, ondanks dat de afstand tot de erfafscheiding beide richtingen op maar 2 meter is (vanaf buitenkant unit).
Maar ja, nu kan ik natuurlijk wel eigenwijs tegen Quatt gaan zeggen dat het volgens mij wel kan, en als ik ze dan al zover krijg om een installatieplan te maken daarmee bij de VVE aan te komen, of ik wacht tot zij of een andere leverancier verder zijn met het aanbieden van warmtepompen voor individueel gestookte appartementen.
Ik denk dat ik dan toch maar voor het laatste kies. Linksom of rechtsom zullen er ook voor appartementen oplossingen moeten komen.

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:54
mattijssch schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Ik heb die berekentool als leek inderdaad geprobeerd in te vullen en daarbij stond alles netjes in het groen, ondanks dat de afstand tot de erfafscheiding beide richtingen op maar 2 meter is (vanaf buitenkant unit).
Maar ja, nu kan ik natuurlijk wel eigenwijs tegen Quatt gaan zeggen dat het volgens mij wel kan, en als ik ze dan al zover krijg om een installatieplan te maken daarmee bij de VVE aan te komen, of ik wacht tot zij of een andere leverancier verder zijn met het aanbieden van warmtepompen voor individueel gestookte appartementen.
Ik denk dat ik dan toch maar voor het laatste kies. Linksom of rechtsom zullen er ook voor appartementen oplossingen moeten komen.
Heb je toevallig een URL naar de rekentool? Ben ook wel benieuwd hoe ik uit kom. Denk dat het meevalt maar ik zou hem graag op het schuine dak willen zoals op de foto een paar pagina's terug. Weet niet of dat resonanties geeft naar de buren toe die op zolder slapen.

• noebas
Notaname schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Heb je toevallig een URL naar de rekentool? Ben ook wel benieuwd hoe ik uit kom. Denk dat het meevalt maar ik zou hem graag op het schuine dak willen zoals op de foto een paar pagina's terug. Weet niet of dat resonanties geeft naar de buren toe die op zolder slapen.
Quatt doet, tenzij inmiddels anders, geen montage op schuine daken. Wat ik mij wel afvraag, is het dak van de burgen en de goot er tussen ook de erfgrens?
Die rekentool is een excel vd overheid maar ik kwam er niet echt uit.

https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

[ Voor 16% gewijzigd door noebas op 11-01-2023 10:54 ]

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:22
Dan moet ie er gewoon even af. Minder problemen dan bij een plat dak vol zonnepanelen denk ik. Alles kan maar het kost gewoon iets meer tijd=geld.

• noebas
Ligt het aan mij of kun je de rekentool simpelweg niet gebruiken omdat de gegevens van Quatt niet bekend zijn?

De tool zegt namelijk:
Opgemerkt wordt dat het hier gaat om het geluidvermogenniveau bij het maximale vermogen (dag
of avond+nacht) en niet om het geluidvermogenniveau dat vermeld staat op het CE-label en dat
bepaald is op een lager (nominaal) vermogen

De opgegeven waarde vanuit Quatt van 55db is niet de LwA max neem ik aan? Eerdere post wordt 54db genoemd op 1 meter.
Maar wat is de max vd unit?

Mogelijk kunnen we de reken tool delen die al voor ingevuld is met de Quatt gegevens. Die zijn immers voor iedereen gelijk.
Dan kan iedereen zijn eigen berekening maken.

[ Voor 21% gewijzigd door noebas op 11-01-2023 12:41 ]

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 22:14
noebas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Quatt doet, tenzij inmiddels anders, geen montage op schuine daken. Wat ik mij wel afvraag, is het dak van de burgen en de goot er tussen ook de erfgrens?

Doen ze inderdaad nog niet, ze hebben althans mijn verzoek recentelijk afgewezen.

ehhhh..HOI

• Notaname
[...]

Dank voor de link. Gaat mij m'n pet te boven dus kan er niets mee.

Dat ze geen schuine daken willen doen is wel spijtig. Eerder wilde ik hem aan de muur onder de (zinken) goot. Hij dacht dat er niet genoeg ruimte was tussen goot en muur om de leidingen omhoog te voeren naar zolder. Dan was mijn voorstel, wil ik de leidingen wel met een boog over de goot naar de onderkant van de dakpannen. Esthetisch niet geweldig maar maakt me niet echt uit aan de achterkant van het huis. Dat zagen ze ook niet zitten. Zo wordt het je wel lastig gemaakt om iets bij ze af te nemen. Van mij hadden ze morgen mogen beginnen.

• Han61
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-06-2024
Mijn Quatt buitenunit komt op de begane grond tegenover de bijkeuken.
Ik wil alvast een extra groep voorbereiden.
Wat is het handigst? Gewoon een wandcontactdoos in de bijkeuken op de meest logische plaats?
Alvast bedankt.

• MacD007
Als je een muur op die locatie hebt zou ik hem via muurbeugels tegen de muur plaatsen. Zeker bij een houten dakconstructie ga je resonansproblemen krijgen, bij een garage is dat mogelijk nog niet erg meer bij een uitbouw ga je om problemen vragen. Zeker bij de pootjes die ze bij Quatt erbij leveren.
wil je het toch doen dan zou ik de dakbedeking (en kies dan iets anders dan bitumen (bv EPDM rubber) voor je dak doen voor dat je de warmtepomp plaatst. Ben je dan ook voorlopig er van af, dak houd langer vol dan je warmtepomp.(bij EPDM rubber dan, ps. geen vijverfolie gebruiken, deze mist namelijk de verplichte brandwerende toevoeging, die je voor je dak nodig hebt, anders om ook niet handig, vinden de vissen niet echt leuk)

• MacD007
Han61 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:34:
Wat is het handigst? Gewoon een wandcontactdoos in de bijkeuken op de meest logische plaats?
Alvast bedankt.
als je toch een extra groep moet aanleggen zou ik naar een spaningsonafhankelijke alamat gaan kijken (word namelijk in de huidige NEN 1010 geeist), een voorbeeld is de door mij reeds eerder geposte siemens alamat, voordeel, deze is ook nog slechts 1 DIN breed, waarbij de meeste andere alamat's namelijk 2 DIN modules breed zijn. Een voordeel van een alamat is dat dit een combinatie van een groepschakelaar met een aardlekschakelaar is. ook de prijs is hierbij best redelijk. als je een link nodig hebt kun je in een eerdere post van mij kijken of stuur me een pm, dan stuur ik deze wel door.
en wil je het gewoon goed doen, plaats je een werkschakelaar direct naast de warmtepomp buiten, eventueel binnen een verdeeldoos. In een werkschakelaar kun je bv ook een energiemeter plaatsen, bij de meeste heb je plaats genoeg. kosten werkschakelaar (circa 25 euro).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bimI8qPaCVTHxiszr_XyN41RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 11-01-2023 13:53 ]

• MacD007
[...]

als je hulp nodig hebt mbt de rekentool stuur me maar een pm, wil je best helpen.

• HBO88
Notaname schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Dank voor de link. Gaat mij m'n pet te boven dus kan er niets mee.

Dat ze geen schuine daken willen doen is wel spijtig. Eerder wilde ik hem aan de muur onder de (zinken) goot. Hij dacht dat er niet genoeg ruimte was tussen goot en muur om de leidingen omhoog te voeren naar zolder. Dan was mijn voorstel, wil ik de leidingen wel met een boog over de goot naar de onderkant van de dakpannen. Esthetisch niet geweldig maar maakt me niet echt uit aan de achterkant van het huis. Dat zagen ze ook niet zitten. Zo wordt het je wel lastig gemaakt om iets bij ze af te nemen. Van mij hadden ze morgen mogen beginnen.
hoeveel ruimte zit er tussen de goot en de muur? Ik heb namelijk dezelfde constructie. Ze hebben bij mij beetje schuin moeten boren (is wel lastig) en een stukje steen van de muur weggehakt, zodat er voldoende ruimte was om de leiding door te voeren.
Ze zijn wel even bezig geweest, maar het is gelukt en je ziet er niets van.

• HBO88
Han61 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:34:
Alvast bedankt.
Ze trekken een voedingskabel mee met de CV leidingen. Dus ik heb naast de CV ketel een dubbel stopcontact gemaakt, de warmtepomp en CIC kunnen ze erop aansluiten.
Hier heb ik gelijk ook een Shelly achter gehangen, om zo het stroomverbruik te meten.

Idd zoals hierboven gezegd zou je kunnen overwegen om een alamat te plaatsen (als je toch nog een nieuwe automaat erbij moet plaatsen)

• zverdier
Wij zijn ook aan het klussen geslagen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDBmFmDKmiNKv6ugiyObe613yoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghs2uhmQuWMxFIxIVqism1jM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGzxE-uPUOH4p1x63Hz0xiWGChU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Mh4nD632a6PrsvqglKCSbnk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11_aMG__dSV3dufNTsHeIkFeero=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ne5TVBrZCMDQmreaOYMBrq89.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tWojMGdt3GpWJ-wSxZdHllEbaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esDqL6GKCg3GeASntLj0ilCI.jpg?f=fotoalbum_large en in de meterkast een emat de mantelbuis 100mm hemelwater buis

• ZveenT
ds23man schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Dan zal ie er tijdelijk af moeten, maar het is een monoblock dus valt dat wel mee.
Hier ben ik ook nog van plan dak isolatie te verdikken. Kan je een Quatt gewoon optillen en waterpas terugzetten, lijkt mij wel toch?

[ Voor 4% gewijzigd door ZveenT op 11-01-2023 20:28 ]

• zverdier
ZveenT schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Hier ben ik ook nog van plan dak isolatie te verdikken. Kan je een Quatt gewoon optillen en waterpas terugzetten, lijkt mij wel toch?
Dan worden jou aansluit leidingen te kort!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:29
zverdier schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:54:
[...]

@ZveenT Quatt loskoppelen en er stukje pijp tussen zetten als slangen te kort worden

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• ZveenT
zverdier schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:54:
[...]

Ja,ik bedoel eigenlijk rechtstandig liften. 15cm liften, 15cm isolatie + dakbedekking er onder en weer neerzetten. (klinkt wel heel makkelijk zo)

Ben benieuwd hoe stug de zwarte 7x9cm leiding is welke naar binnen loopt. Anders laat ik het aanleggen zonder leidinggoot. Ik hoef maar 1 a 1,5 meter horizontaal over het keukendak, daarna gaat de kabel de muur door. Ik zorg wel dat de sparing door de muur + 25cm tov huidige dakbedekking gaat, dan heb ik nog ruimte genoeg om >12cm opstand te creeren met toekomstig inplakken van nieuwe dakbedekking en loodslabbe.

• Notaname
HBO88 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:34:
[...]

hoeveel ruimte zit er tussen de goot en de muur? Ik heb namelijk dezelfde constructie. Ze hebben bij mij beetje schuin moeten boren (is wel lastig) en een stukje steen van de muur weggehakt, zodat er voldoende ruimte was om de leiding door te voeren.
Ze zijn wel even bezig geweest, maar het is gelukt en je ziet er niets van.
Was mijn idee ook. Hebben nu een andere route bedacht maar moet dan door de gevel naar een slaapkamer en een betonnen kanaalplaat vloer naar zolder worden geboord. Hoop werk wat eenvoudiger kan. Heb een zinken goot dus die kan ook nog wel worden ingedeukt aan de achterkant.

Ik overleg nog wel met de monteur of hij geen makkelijkere weg wil kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0n9NDMtSQz9M4dsG7Vv613WcWNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2YzJS3TtiDbDlrKyf2423QSs.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Notaname op 11-01-2023 21:42 . Reden: Aanvulling ]

• wthiecke
Heinemancp schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:27:
[...]

kom ik met 2piR (en wat L-letjes) uit op een hoogte van 2xR = 7,9cm[Afbeelding]
TOP! Dank voor je berekening en de moeite! Dat zou allemaal moeten gaan lukken dus d:)b

• wthiecke
RobertowNL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Kijk, dat is nou precies wat ik zocht. Dank voor deze foto's. Ik kan nu met zekerheid de conclusie trekken dat ik deze set wel via de koof door het gat in het plafond ga krijgen. (y)
Ze komen 27 januari dus ik ben benieuwd.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Weet iemand hoe het zit met de low load regeling op de Honeywell lyric t6, de monteur heeft het bij mij op 0 gezet maar heb hier gelezen dat deze op 1 stond.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• thekoot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-11-2025
HBO88 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:47:
Gisteren weer een prima dag gehad, de Quatt heeft bijna 24 uur continu aangestaan op zo'n 400W.
Maar, ik zie bijna exact elke 2 uur een piek naar de 1000W. Dit duurt een minuut of 2.
Ik hoor de Quatt dan ook opeens wat geluid maken.

Hebben anderen dit ook? Heb de vraag al een keer gesteld maar nog geen echt antwoord gehad
Bij mij ook rond 400 a 500 watt en inderdaad ook pieken van 1200 watt, verder draait hij 24 uur en gaat niet echt uit voor een bepaalde tijd. Misschien als het nog wat warmer wordt buiten dat dat wel gaat gebeuren, CV water temp ongeveer 35 graden, niet slecht om zo je hele huis te verwarmen met radiatoren, nooit gedacht dat dit zou lukken.

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:23
Een beetje off topic, maar wel leuk 😁
https://www.facebook.com/...BJPz2ZyiRsjmqj4wtFBTLH8l/

• noebas
Gerardwaz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:15:
Weet iemand hoe het zit met de low load regeling op de Honeywell lyric t6, de monteur heeft het bij mij op 0 gezet maar heb hier gelezen dat deze op 1 stond.
Heeft de monteur ook nog een verklaring gegeven waarom het uit moest? Overigens is in de vorige post niet gezegt dat het aan of uit moet. Meer hoe het bij andere staat.
Zelf heb ik begrepen dat Quatt met de T6 niet op vraag temperatuur stuurt maar combi binnen buiten temp

Mijn eigen testen zag ik overigens geen verschil tussen aan en uit.

• noebas
thekoot schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Bij mij ook rond 400 a 500 watt en inderdaad ook pieken van 1200 watt, verder draait hij 24 uur en gaat niet echt uit voor een bepaalde tijd. Misschien als het nog wat warmer wordt buiten dat dat wel gaat gebeuren, CV water temp ongeveer 35 graden, niet slecht om zo je hele huis te verwarmen met radiatoren, nooit gedacht dat dit zou lukken.
24 uur draaien, vraag me soms af waar al die warmte blijft is het niet snikheet?
Bij mij toch hele tijden stil omdat het gewoon niet nodig is. (staat op max 19 alles warmer is me te heet
blijkbaar zelf goed geïsoleerd)

Gemiddeld over de afgelopen 24 uur:
COP 5,8
230w

[ Voor 5% gewijzigd door noebas op 12-01-2023 12:29 ]

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
noebas schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Heeft de monteur ook nog een verklaring gegeven waarom het uit moest? Overigens is in de vorige post niet gezegt dat het aan of uit moet. Meer hoe het bij andere staat.
Zelf heb ik begrepen dat Quatt met de T6 niet op vraag temperatuur stuurt maar combi binnen buiten temp

Mijn eigen testen zag ik overigens geen verschil tussen aan en uit.
Ik zag het pas toen ze weg waren dus heb geen flauw idee waarom.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• thekoot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-11-2025
noebas schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:28:
[...]

24 uur draaien, vraag me soms af waar al die warmte blijft is het niet snikheet?
Bij mij toch hele tijden stil omdat het gewoon niet nodig is. (staat op max 19 alles warmer is me te heet
blijkbaar zelf goed geïsoleerd)

COP 5,8
230w
Nee hoor niet te heet gewoon lekker comfortabel. Warmte verlies is denk ik minimaal hier. Als je met gemiddeld 12 kw per 24 uur je hele huis ( +/- 140 vierkant meter) is het niet slecht denk ik

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:18
noebas schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:28:
[...]

COP 5,8
230w
Niet eens zo heel raar hoor. Als je woning niet super geisoleerd is of wat groter is zit je al snel aan aardige warmtebehoeftes.

Neem een simpele 100 m2 woning, 2 verdiepingen van 5 x 10, 3 meter hoog, plat dak. Een box zonder ramen, heeft in het totaal 50 m2 dakoppervlak, 50 m2 vloeroppervlak en 180 m2 muuroppervlak.

Gebouwd in de jaren 60. Spouw van 3 cm geisoleerd. Dan zit je op een U waarde van ongeveer 0.47 (dat is waar ik bij onze woning vanuit ging in de berekeningen). Voor de vloer en dak gaan we van dezelfde waarde uit.

Gemiddelde etmaaltemp: 7 graden, gewenste huistemp: 20 graden.

m2 x U x deltaT
280 x 0.47 x 13 = 1710 watt warmteverlies.

Bouw je echter wat ramen en deuren in die box, zitten er nog wat punten in je huis die jaren 90 stijl zijn geisoleerd, en heb je hier en daar wat kieren / ventilatie dan kom je al snel aardig hoger uit, en dan is een ruime 2000 watt niet gek meer.

Maak er nu een 200 m2 woning van, en je mag ruwweg het dubbele nemen (muuroppervlak gaat natuurlijk niet helemaal x 2).

Zeg bijv. 3800 watt, met een cop van 5 = 760 watt verbruik.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-01 07:54
Kwam ik net tegen op LinkedIn :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3bUkTIEYnNHe16958oAcXtBBSE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9BTI4Z35p0AefBiLSDPNGnR0.jpg?f=user_large

• noebas
thekoot schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Nee hoor niet te heet gewoon lekker comfortabel. Warmte verlies is denk ik minimaal hier. Als je met gemiddeld 12 kw per 24 uur je hele huis ( +/- 140 vierkant meter) is het niet slecht denk ik
Zeker niet, sterker nog zie Quatt toch ruim boven het opgegeven presteren dus dat is heel nettjes.
(COP structureel hoger als opgegeven)

• onlinaius
noebas schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Zeker niet, sterker nog zie Quatt toch ruim boven het opgegeven presteren dus dat is heel nettjes.
(COP structureel hoger als opgegeven)
Met welke COP reken je dan?

Quatt geeft de COP bij 10 graden niet. Wel zou je deze zelf kunnen benaderen, ervan uitgaande de COP lineair toeneemt / afneemt.

Opgaves:

A-7/W35 = 2.8
A7/W35 = 4.9
= 0.15 COP verlies per graad.

Uitgaande van de huidige temperatuur die ik hier nu buiten zie (10.5 graden) zou je dus nu een COP verwachten van zo'n 5.42

Gezien je lage aangegeven verbruik en niet al te hoge binnentemperatuur, zou het me echter niet verbazen als de Quatt geen water van 35 graden levert maar lager, wat de COP dus verbeterd.

Als je kijkt naar het verschil tussen de COP van A7/W35 (4.9) en A7/W45 (3.4) en ook hier een lineair verband in tekent geeft elke graad warmteverschil een 0.15 verandering in de COP.

Als je uitgaat van de COP van 5.8 die je eerder noemt zou dus je gemiddelde watertemperatuur ongeveer op zo'n 32 graden moeten liggen (uitgaande van een buitentemp van 10.5 graden).

Beetje vereenvoudigd hoor, ik heb een vermoeden dat de COP cijfers niet volledig lineair lopen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Rene Kanters
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-03-2025
* knip * dit is de verkeerde plek voor officiële aftersales support

[ Voor 100% gewijzigd door Proton_ op 12-01-2023 16:33 ]

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-02 08:18
Vandaag zijn de spullen gebracht.
Dinsdag is het montage dag! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVme_jSker60cGxcTavWtrktgX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwP7cWI6kstdlGlnagLHXP0P.jpg?f=fotoalbum_large😆💪

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-02 08:18
Ik wil ook nog even kwijt dat ik na 10 maanden wachten blij ben dat ik altijd ben blijven geloven in een goede afloop. Ondanks de azijn zeikerds die in het prille begin hier zeker niet in geloofde en dat dan ook aan iedereen kenbaar moesten en wilden maken overtuigd van hun eigen gelijk. Voor al deze mensen zeg ik 😝

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Nidebo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:47:
Vandaag zijn de spullen gebracht.
Dinsdag is het montage dag! [Afbeelding]😆💪
Mooi, hier staat hij te shinen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOrakfl2X3q3KpVGX2hMr-dwbi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHcyVvtE0SPinq2m6Uyus9nN.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
Nidebo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:58:
Ik wil ook nog even kwijt dat ik na 10 maanden wachten blij ben dat ik altijd ben blijven geloven in een goede afloop. Ondanks de azijn zeikerds die in het prille begin hier zeker niet in geloofde en dat dan ook aan iedereen kenbaar moesten en wilden maken overtuigd van hun eigen gelijk. Voor al deze mensen zeg ik 😝
Haha, ik blijf nog even azijn zeiken!

Nee hoor, geintje, ik ben Quatt nooit echt afgevallen (hoewel ik hun communicatie ruk vond, vind en waarschijnlijk ook blijf vinden). Ik ben vooral stikjaloers op alle mensen die veel later in de wachtrij staan die me ondertussen al zijn voorgegaan, zeker omdat ik deze winter graag nog wat wil testdraaien om te kijken of ik komende winter van het gas af kan.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RobertowNL gefeliciteerd, veel plezier ermee :)

Vanuit de ervaringen van andere warmtepompen een paar puntjes die je wellicht in de gaten wil houden:
* Condensafvoer/grindbed, mogelijk is die aanwezig maar onzichtbaar. Als die ontbreekt is er kans op een ijsbaan (glijgevaar voor de postbode :) ), minder demping en dus lawaai en gezien de kleine vrije ruimte onder de unit uiteindelijk ook fanstoringen (zie [Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek ).
Als de Quatt helemaal niet draait onder het vriespunt natuurlijk niet aan de orde.
* De kleine vrije ruimte onder en rechts, mogelijk ook de vensterbank, vergroten ook de kans op recirculatie. Houd de gemeten buitentemperatuur dus in de gaten, als die scherp daalt zodra de unit aanslaat is het foute boel. Zo niet, dan heb ik niets gezegd ;)

Ten overvloede: zeker niet bedoeld om af te branden, maar om lezers te laten profiteren van de jarenlange ervaringen van anderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• HBO88
Proton_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:26:

Vanuit de ervaringen van andere warmtepompen een paar puntjes die je wellicht in de gaten wil houden:
* Condensafvoer/grindbed, mogelijk is die aanwezig maar onzichtbaar. Als die ontbreekt is er kans op een ijsbaan (glijgevaar voor de postbode :)
@RobertowNL Ik kan idd bevestigen dat er echt veel condenswater van de quatt kwam toen het koud was. Het was een flinke ijsbaan op het dak van de aanbouw. Dus idd even kijken hoe je de afvoer kunt regelen (mocht dat nog niet gedaan zijn) wellicht dat slangetje wat erbij zit naar het afvoerputje?

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Proton_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:26:

* Condensafvoer/grindbed, mogelijk is die aanwezig maar onzichtbaar. Als die ontbreekt is er kans op een ijsbaan (glijgevaar voor de postbode :) ),
Postbode komt natuurlijk niet aan de achterkant van een huis. De quatt staat ook niet in de looppaden maar op een plaats die die paar dagen in de winter niet gebruikt wordt. In de praktijk zal het geen probleem geven en als dat het wel wordt makkelijk op te lossen. Dat is een futiele bijzaak.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Toby-Wan
Misschien dat kinderen een kleine ijsbaan kunnen waarderen ;-)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

@Proton_ @HBO88 ,Het is wel bewust dat ik daar geen grindbak heb gemaakt, ik wil niet zoveel water vlak bij mijn spouw de grond in hebben, de kruipruimte erachter is nu droog en dat wil ik graag zo houden ;). Dus daar gaan we inderdaad nog wel iets op verzinnen ofwel kan hij aangesloten op de regenpijp die er rechts nog bij langs komt te lopen (voor de witte aircogoot langs) of richting het putje/de afvoer links.
Maar zo'n dun slangetje vriest ook dicht lijkt mij?

Wat betreft de ruimte, er zit nu zo'n 20 cm aan de achterzijde tussen de vensterbank en de pomp. Wat mij betreft kan hij nog wel enkele CM naar voren. Is de verwachting dat het veel gaat schelen?
Ik zal eens kijken of ik het voor elkaar krijg Home assistant te draaien en ook de sensor op de Quatt uit kan lezen, dan moet de temperatuur prima in de gaten gehouden kunnen worden.

Qua afwerking zijn er zo nog wel meer puntjes die we even gaan afwerken (aircogoot) bovenaan bijvoorbeeld. Ik heb wat stukjes gekregen van Quatt om dit netjes weg te werken. Niet dat ze dat niet willen doen, maar ik denk dat ik het netter kan als ik de tijd neem.

Overigens was de installatie verder vrij rechttoe rechtaan, zeker omdat ik al een gat van 100 mm via een afgesloten ventilatiekanaal had gemaakt. Meest lastige was de leiding langs het zonnescherm krijgen (en dat was met 2 man zo gepiept).

Wat betreft de communicatie die is sinds het installatiegesprek best prima:
- Binnen 48 uur gebeld over wijzigingen die ik wilde in mijn installatieplan (na betalen eerste deel)
- Tweede wijziging (offerte aanpassen want minder boren) binnen 24 uur opgelost.
- Vanochtend een ticket ingediend dat 1 koppeling zweet en eentje heel langzaam druppelt (geen spoedticket). Binnen 2 uur gebeld, kon kiezen vanmiddag of morgen een afspraak.

• onlinaius
RobertowNL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:07:
Een dun slangetje wat (als ik het goed begrijp) een stukje horizontaal (naar het putje?) loopt lijkt me inderdaad niet te gaan werken, dat gaat inderdaad dichtvriezen ben ik bang.

Als het terras 'netjes' afloopt naar het putje zou ik het denk ik een vorstperiode proberen zonder extra maatregelen. De route van de Quatt naar de afvoer zit niet in een looproute. Er zal zeker wat ijs aanvriezen tussen Quatt en het putje, maar veel verder zal het niet komen, mits er een beetje verloop is.

Ik vermoed dat je ook qua vocht niet echt problemen hoeft te verwachten, een beetje regenbui zal al snel meer water op het terras laten stromen dan de Quatt.

Hoewel ik van sommigen hier het idee krijg dat de Quatt heel veel defrost, en dan ook bakken water eruit gooit.
Ik kan me daar moeilijk een voorstelling van maken, onze (5KW) airco heeft in december ook fors doorgestookt, defrost dan zo'n 5 tot 6x per dag, maar qua totale hoeveelheid water valt het erg mee. (paar liter per keer gok ik zo). Na de koude periode in december lag er zo'n twee vierkante meter aan ijs, iedere keer een klein laagje er bovenop.
Misschien dat de Quatt om de een of andere reden meer last heeft van ijsvorming.

• mveu
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-04-2025
Hier vandaag ook de Quatt geïnstalleerd! Staat op het dakterras op zolder. Prima installatie gehad. Twee man om 8.30 uur en waren rond 14.00 uur klaar met de installatie. Net de Lyric T6 gekoppeld aan de WiFi en de App. Nu benieuwd hoe het stook gedrag gaat zijn. Heb voor nu de oude comfig overgezet wat inhoud in de nacht terug naar 16 graden en om 6.30 stoken naar 18.5 graden. Benieuwd of de Quatt dat goed trekt of dat we toch een ander stook gedrag (continue op temperatuur) moeten gaan kiezen. Leuk om uit te vlooien de eerstkomende tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ro92r2osYPk-ihXe3Xu1NRqkxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5AQDJC2PENLjJeGlJLbvi6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faA-z25SoovKYm6E5CBAiV24pvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfYSelQK8O0jJodyN5BCPeme.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrLPlRLyhgW54cqSIr5fHAE7GkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nH0YObh4F1vLhV0n70uH4ZyF.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
Niet bang dat je de efficientie om zeep helpt omdat de Quatt de eigen koude afvoerlucht gaat recirculeren?

Als @Proton_ het bij RobertowNL al als een mogelijk probleem ziet, lijkt het me dat het bij deze setup nog vrij veel meer het geval is. Ik zou zeker even kijken wat de gemeten buitentemp doet op het moment dat de Quatt aangaat, en indien het een probleem wordt mogelijk kijken of er op een mooie manier een rooster in het muurtje gemaakt kan worden?

• Toby-Wan
onlinaius schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 01:40:
[...]
indien het een probleem wordt mogelijk kijken of er op een mooie manier een rooster in het muurtje gemaakt kan worden?
@mveu of wellicht kijken of de Quatt iets meer richting de hoek van de opbouw/ plek waar je foto genomen hebt verplaatst kan worden, en daardoor betere scheiding krijgt tussen aanvoer & uitblaas van de lucht. Het lijkt erop dat je wel wat speling hebt in je leidingwerk buiten

Staan de Bigfoot's los op de vlonder of zijn die vast gemaakt?

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 13-01-2023 08:31 ]

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Bij mij staat hij los op de voetjes. Bigfoots ook zover ik hoorde.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Proton_ @HBO88 ,Het is wel bewust dat ik daar geen grindbak heb gemaakt, ik wil niet zoveel water vlak bij mijn spouw de grond in hebben, de kruipruimte erachter is nu droog en dat wil ik graag zo houden ;). Dus daar gaan we inderdaad nog wel iets op verzinnen ofwel kan hij aangesloten op de regenpijp die er rechts nog bij langs komt te lopen (voor de witte aircogoot langs) of richting het putje/de afvoer links.
De meeste mensen komen er mee weg, maar bij sommigen vormt zich een ijspegel waardoor het water niet goed wegloopt en uiteindelijk de fan stopt.
Bij milde vorst en mistig weer moet je denken aan elke 45 minuten een defrost waar dan 1 a 2 liter uit komt.
Je kunt het natuurlijk aankijken, voor dit soort dingen bestaat er verwarmingslint en hebben sommige warmtepompen een schakelaar die aangaat aan het einde van een defrost. Geen idee of Quatt dat ook heeft.
Wat betreft de ruimte, er zit nu zo'n 20 cm aan de achterzijde tussen de vensterbank en de pomp. Wat mij betreft kan hij nog wel enkele CM naar voren.
Mooi, 20 cm is meer dan het mij leek. Een foto vertekent wel eens :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• onlinaius
Toby-Wan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:30:
[...]

@mveu of wellicht kijken of de Quatt iets meer richting de hoek van de opbouw/ plek waar je foto genomen hebt verplaatst kan worden, en daardoor betere scheiding krijgt tussen aanvoer & uitblaas van de lucht. Het lijkt erop dat je wel wat speling hebt in je leidingwerk buiten

Staan de Bigfoot's los op de vlonder of zijn die vast gemaakt?
De afvoer blijft echter tegen het muurtje blazen, waardoor je (vermoed ik) al snel recirculatie krijgt.

Misschien zie ik het te somber in, en is er helemaal geen probleem, maar ik zou toch zoals @Proton_ eerder al aangaf naar RobertowNL even de temperatuur in de aanvoer van de Quatt opmeten voor en nadat deze aanslaat. Een verschil van een paar graden lijkt niet veel, maar bedenk wel dat als je uitgaat van een SCOP van zo'n 3.6, iedere graad verschil in de buitenlucht zo'n 4% meer energieverbruik op jaarbasis geeft.

Edit: en je kunt mogelijk (als er inderdaad recirculatie plaats vind) ook eerder tegen de limieten van de maximale verwarmingscapaciteit aanlopen bij koud weer, vooral bij windstil weer.

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 13-01-2023 11:19 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Inderdaad, al zal het afhankelijk van de windrichting en -snelheid wel meevallen, zou ik het zeker in de gaten houden.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 11:56
Loopt je HWA afvoer nu niet zo je leidinggoot in? Lijkt dat je hem hebt weggehaald, hoe ga je nu je HWA afvoeren exact? Met een flinke regenbui kan het daar nog weleens glad gaan worden op deze tour :P
[...]

Niet bang dat je de efficientie om zeep helpt omdat de Quatt de eigen koude afvoerlucht gaat recirculeren?

Als @Proton_ het bij RobertowNL al als een mogelijk probleem ziet, lijkt het me dat het bij deze setup nog vrij veel meer het geval is. Ik zou zeker even kijken wat de gemeten buitentemp doet op het moment dat de Quatt aangaat, en indien het een probleem wordt mogelijk kijken of er op een mooie manier een rooster in het muurtje gemaakt kan worden?
Als ik de handleiding van mijn WP pak, dan staat er bij de kleinere versies dat hij minimaal 10cm aan de achterkant vrij moet staan, en 30cm aan de voorkant.
Bij mijn versie is het (als er geen dakje is) minimaal 10cm aan de achterkant en 60cm aan de voorkant. Daar lijkt dit iig niet echt op. Zou dit ook wel erg krap vinden, dan ben je straks je koude lucht weer aan het aanzuigen aan de voorkant. Geen idee wat in de Quatt handleiding erover gemeld staat?

• onlinaius
Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:55:
Inderdaad, al zal het afhankelijk van de windrichting en -snelheid wel meevallen, zou ik het zeker in de gaten houden.
Goed punt. Dus de temperaturen bij een aantal windsnelheden meten en op basis daarvan besluiten of er wel of geen probleem is.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:33
@mveu: een witte Quatt? Zou voor mij heel mooi zijn omdat mijn huis ook witte stenen heeft. Valt minder op als die tegen de muur komt (heb meerdere opties).

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-02 16:30
mveu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:31:
Hier vandaag ook de Quatt geïnstalleerd! Staat op het dakterras op zolder. Prima installatie gehad. Twee man om 8.30 uur en waren rond 14.00 uur klaar met de installatie. Net de Lyric T6 gekoppeld aan de WiFi en de App. Nu benieuwd hoe het stook gedrag gaat zijn. Heb voor nu de oude comfig overgezet wat inhoud in de nacht terug naar 16 graden en om 6.30 stoken naar 18.5 graden. Benieuwd of de Quatt dat goed trekt of dat we toch een ander stook gedrag (continue op temperatuur) moeten gaan kiezen. Leuk om uit te vlooien de eerstkomende tijd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie opstelling zo 😩
De warmtepomp zal wel snel invriezen als het koud is .
Je hoort toch een vrije uitblaas moeten hebben

• Slurpgeit
  • Nu online
Leuk altijd die positieve reacties vol doemverhalen maar geen enkele constructieve feedback of concrete oplossingen. Voelt het tenminste wel goed, lekker klagen?

• onlinaius
Slurpgeit schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:07:
Leuk altijd die positieve reacties vol doemverhalen maar geen enkele constructieve feedback of concrete oplossingen. Voelt het tenminste wel goed, lekker klagen?
Als het gaat over de opstelling van Mveu zou ik toch nog even terug lezen. Of er een probleem is valt alleen voor Mveu zelf te bepalen. Mogelijk is er sprake van recirculatie, en hoe dat bepaald kan worden (temperatuurmeting) is onder andere aangedragen door Proton.

Ik denk echter dat je de mogelijke oplossingen gemist hebt.
@Verwijderd gaf al aan dat de warmtepomp een stukje verplaatsen eventuele recirculatie (deels) kan voorkomen, en zelf heb ik de optie aangedragen een ventilatierooster in het muurtje te maken.

Dus als het over deze casus gaat snap ik niet helemaal waar je 'geen enkele constructieve feedback of concrete oplossingen' vandaan haalt.

En de 'test even wat de intaketemperatuur is' en 'houd er rekening mee dat je condenswater in de winter aanvriest' die Proton naar RobertowNL stuurde lijken me ook gewoon constructieve opmerkingen, waarmee een mogelijk probleem herkent en verholpen kan worden. Is dat probleem er niet: des te beter.

Ik ben het met je eens dat 'bah, die warmtepomp hangt daar lelijk hoog aan de muur, daar heb je ook nog eens een hoogwerker voor nodig', of 'ik vind die flexleidingen van de Quatt niet erg mooi', achteraf niet zo heel veel nut meer hebben, maar als het om eventuele toekomstige problemen gaat die relatief makkelijk herkent en waar nodig verholpen kunnen worden zou ik dat toch echt geen gebrek aan constructieve feedback of concrete oplossingen willen noemen.

Bij dezen dan nog een mogelijke oplossing voor een mogelijk probleem: test met een paar houten platen of je de luchtstroom zo kunt forceren dat de afvoerlucht niet naar links weg kan, en de aanvoerlucht niet van rechts kan worden aangezogen. Met een temperatuur meter kun je dan testen of het effect heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door onlinaius op 13-01-2023 14:11 ]

• Slurpgeit
  • Nu online
onlinaius schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Dus als het over deze casus gaat snap ik niet helemaal waar je 'geen enkele constructieve feedback of concrete oplossingen' vandaan haalt.
Mwah, een reactie als "die gaat invriezen" heb je toch echt niks aan, dat was vooral waar ik het over had, verder zijn we het denk ik eens

• Herw76
Ik zit niet te klagen .
Als je andere warmtepompen ziet die moeten een vrije uitblaas hebben van 1 soms 3 meter dan lijkt mijn 30 cm een beetje weinig .
Als dit nou iemand zelf thuis had gemaakt is het zijn eigen installatie maar het is een bedrijf die het allemaal installeert.
Ik zie soms foto’s voorbij komen wat je beter niet kunt laten zien als je zelf er verstand van hebt .
Maar de bewoners zien dat niet ,als het maar werkt maar erwordt wel veel geld voor betaal.
Dat is mijn punt.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:31
digifun schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:41:
[...]

Postbode komt natuurlijk niet aan de achterkant van een huis. De quatt staat ook niet in de looppaden maar op een plaats die die paar dagen in de winter niet gebruikt wordt. In de praktijk zal het geen probleem geven en als dat het wel wordt makkelijk op te lossen. Dat is een futiele bijzaak.
Of je kunt zeggen: “dank voor de tips, dat gaan we in de gaten houden”.

De opmerkingen van @Proton_ zijn zo gek nog niet. De postbode is natuurlijk maar een voorbeeld. Als je in een onbewaakt moment zelf naar buiten stapt en op je plaat gaat is dat minstens zo vervelend.

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Proton_ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:15:
[...]

De meeste mensen komen er mee weg, maar bij sommigen vormt zich een ijspegel waardoor het water niet goed wegloopt en uiteindelijk de fan stopt.
Bij milde vorst en mistig weer moet je denken aan elke 45 minuten een defrost waar dan 1 a 2 liter uit komt.
Je kunt het natuurlijk aankijken, voor dit soort dingen bestaat er verwarmingslint en hebben sommige warmtepompen een schakelaar die aangaat aan het einde van een defrost. Geen idee of Quatt dat ook heeft.
Ik ken het, de AO pomp van DeWarmte die mijn vader heeft staan gooit er wel een emmertje of meer op een dag uit met defrosts. Onderin de unit zit wel wat 'snoer', samen met de foto hieronder van het diagram lijkt het inderdaad dat er een verwarmingslint in zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbzczwWojiyUWghlT-GhLrIlEVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPsQWWeGokXDpJSkS0dkrGIh.jpg?f=fotoalbum_large
ID-College schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Loopt je HWA afvoer nu niet zo je leidinggoot in? Lijkt dat je hem hebt weggehaald, hoe ga je nu je HWA afvoeren exact? Met een flinke regenbui kan het daar nog weleens glad gaan worden op deze tour :P
Nee, er hangt ondertussen alweer een regenpijp aan. Dit was vlak na de installatie.
Maar die moeten we nog wel even permanent bevestigen ;).
Als ik de handleiding van mijn WP pak, dan staat er bij de kleinere versies dat hij minimaal 10cm aan de achterkant vrij moet staan, en 30cm aan de voorkant.
Bij mijn versie is het (als er geen dakje is) minimaal 10cm aan de achterkant en 60cm aan de voorkant. Daar lijkt dit iig niet echt op. Zou dit ook wel erg krap vinden, dan ben je straks je koude lucht weer aan het aanzuigen aan de voorkant. Geen idee wat in de Quatt handleiding erover gemeld staat?
De Quatt heeft niet echt een handleiding (nog), evenals een energielabel O-) .
Gramser schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:53:
[...]

De opmerkingen van @Proton_ zijn zo gek nog niet. De postbode is natuurlijk maar een voorbeeld. Als je in een onbewaakt moment zelf naar buiten stapt en op je plaat gaat is dat minstens zo vervelend.
Zeker, erg fijn! Als ik morgen iemand kon uitnodigen die het hele systeem even kritisch kwam bekijken zou ik dat direct doen. Zou er nog veel van willen/kunnen leren!

Er gaat ook geen ijsprobleem komen hoop ik, het idee is voor die tijd een oplossing te hebben in de vorm van afschot richting een put, een drain (of een afvoer eronder direct in de buis die er bij langs loopt).

Wat betreft de Quatt, had nog wat foto's van binnen genomen. Maar helaas zit de compressor diep weggestopt. Dus daar heb ik dan weer geen foto van.
Typenummer van de 4-wegklep is: shf-7h-34u-p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEln4T83Rhll7RUs_84MGT3fFYU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8PfZUkcD4yp4s6YayXT1x6t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve6UxNh9P-DXr54TUsY82tho67g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPsQWWeGokXDpJSkS0dkrGIh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3t8ZcfLyWSbcCdp6ZSwPIWiKto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oz5xgvKuJeEejLuFHGenuRpE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9xHBlzAOyUsOoGTH64zZQnoFvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJ5gYEnEpSPxvsUXoRALz9YW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ICXVGcdFQAuHQSXhvq5rIFHiS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPbcd47mjNqi4aBlqbYx6ByX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIy73PFidJ123FPHk0-wU7x4Ae8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKj4T53n2RZP3E1IayxroobP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXdUd6zXnPLl8aS5o5ZRZRWzCds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5mVRJ7WRmbfWuJMWawOaz3X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf4llPOqOtXLxTAnGv0EpvFoY4A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9E8rV81QmNtsSM1mdyNMX5Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvTURbYaK-o4MslrQi5coLlFogE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aLO6WKCx9BzpLipRhLG6Epb.jpg?f=fotoalbum_tile

• ID-College
  • Laatst online: 21-02 11:56
RobertowNL schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Ik ken het, de AO pomp van DeWarmte die mijn vader heeft staan gooit er wel een emmertje of meer op een dag uit met defrosts. Onderin de unit zit wel wat 'snoer', samen met de foto hieronder van het diagram lijkt het inderdaad dat er een verwarmingslint in zit.

[Afbeelding]

[...]

Nee, er hangt ondertussen alweer een regenpijp aan. Dit was vlak na de installatie.
Maar die moeten we nog wel even permanent bevestigen ;).

[...]

De Quatt heeft niet echt een handleiding (nog), evenals een energielabel O-) .

[...]

Zeker, erg fijn! Als ik morgen iemand kon uitnodigen die het hele systeem even kritisch kwam bekijken zou ik dat direct doen. Zou er nog veel van willen/kunnen leren!

Er gaat ook geen ijsprobleem komen hoop ik, het idee is voor die tijd een oplossing te hebben in de vorm van afschot richting een put, een drain (of een afvoer eronder direct in de buis die er bij langs loopt).

Wat betreft de Quatt, had nog wat foto's van binnen genomen. Maar helaas zit de compressor diep weggestopt. Dus daar heb ik dan weer geen foto van.
Typenummer van de 4-wegklep is: shf-7h-34u-p
Elke keer als ik die kunststof balkjes zie denk ik :D
Ik snap dat dit zo vervangen is, maar ik snap niet dat ze niet even degelijke bigfoots oid eronder zetten ipv dit.. Maarja, voor dat geld, dan snap ik het ook wel weer..

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

ID-College schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Elke keer als ik die kunststof balkjes zie denk ik :D
Ik snap dat dit zo vervangen is, maar ik snap niet dat ze niet even degelijke bigfoots oid eronder zetten ipv dit.. Maarja, voor dat geld, dan snap ik het ook wel weer..
Eens, kost weinig maar is ook weinig..
Ze plaatsen wel bigfoots, maar alleen op platte daken.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertowNL op 13-01-2023 15:46 ]

• Toby-Wan
[...]
en indien het een probleem wordt mogelijk kijken of er op een mooie manier een rooster in het muurtje gemaakt kan worden?
zou hier ongeveer een meter uitblaasruimte hebben tot de schutting, dus heb daar inmiddels al een keer de zaag ingezet (ja ik weet dat muurtje een hogedrukreiniger kan gebruiken :+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFdcmWsFKn2rkuuOx4Sh5uSrgAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvUjtqfLjFICAEXRF8CCJ40I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 13-01-2023 15:49 ]

• Toby-Wan

• HBO88

Je hebt helemaal gelijk. zit gewoon 2x verwarmingslint in, dus dat is wel netjes.

• onlinaius
Als ik het zo zie denk ik ook niet dat je veel last van ijs gaat krijgen. Ik neem aan dat het water automatisch naar het putje loopt. Je zou nog even kunnen checken of de verloop richting het putje werkt door een halve emmer water onder de Quatt te gooien, als dit niet (veel) voorbij het putje komt gaat dat met een defrost (trager dan een halve emmer ineens), ook wel lukken.

• onlinaius
HBO88 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. zit gewoon 2x verwarmingslint in, dus dat is wel netjes.
Ik neem aan dat verwarmingslint betekend dat je geen ijsvorming onderin de machine krijgt? Dat is inderdaad wel handig, ik schrok me in december nog een hoedje omdat de airco opeens een boel herrie maakte. Bleek dat de fans ijs aan de zijkant raakten. Weersomstandigheden kwamen toen net even ongelukkig samen, met stuifsneeuw en veel wind, verder nog geen last van ijsvorming in de machine gehad.

Het lint zit alleen aan de onderkant gok ik?

• medu80
  • Nu online
Herw76 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Ik zit niet te klagen .
Als je andere warmtepompen ziet die moeten een vrije uitblaas hebben van 1 soms 3 meter dan lijkt mijn 30 cm een beetje weinig .
Als dit nou iemand zelf thuis had gemaakt is het zijn eigen installatie maar het is een bedrijf die het allemaal installeert.
Ik zie soms foto’s voorbij komen wat je beter niet kunt laten zien als je zelf er verstand van hebt .
Maar de bewoners zien dat niet ,als het maar werkt maar erwordt wel veel geld voor betaal.
Dat is mijn punt.
Als die aan de gevel hangt zit er toch ook maar een tiental centimeter van de muur. Een airco aan een gevel idem dito.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-02 08:59
Heeft iemand hier trouwens een idee over hoe Quatt het gaat aanpakken als ze naar een all electric variant gaan (met een uitbreidingsmodule begrijp ik een beetje uit de website) met betrekking tot sanitair warm water? m.a.w. zou je daarvoor extra ruimte moeten reserveren om op termijn daar op cq rond de plek van de huidige cv iets mee te doen?

• medu80
  • Nu online
Gramser schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Want het vriest hier namelijk ook van november tot ergens in april. |:( ben het er helemaal mee eens dat er teveel negatieve reacties komt. Met als het vriest, glij je uit. Als het stormt waait het om. Als er een hittegolf is, smelt ie weg. Enige wat ik nog mis is dat iemand adviseert een dijk om het huis te plaatsen voor het geval er een keer hoog water is.

[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 13-01-2023 17:20 ]

• medu80
  • Nu online
@RobertowNL Zou het geproduceerd zijn door sunrain. Gezien de fanblades er bijna identiek uit zien. Ik weet niet of er meer warmtepomp fabrikanten zijn die een hap uit de bladen hebben.

• onlinaius
medu80 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Als die aan de gevel hangt zit er toch ook maar een tiental centimeter van de muur. Een airco aan een gevel idem dito.
Het gaat hier niet om de aanzuigkant, die moet een stukje van de muur afzitten, maar een centimeter of 10 geeft al niet echt belemmering meer aan de luchtstroom. Het probleem zit aan de uitblaaskant. Als deze de koude lucht niet een goed stuk weg kan blazen doordat er bijv een muurtje voor zit heb je kans dat de intake de koude lucht opnieuw aanzuigt, met een lagere buitentemperatuur, en daardoor lagere efficientie als gevolg.

• onlinaius
medu80 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Want het vriest hier namelijk ook van november tot ergens in april. |:( ben het er helemaal mee eens dat er teveel negatieve reacties komt. Met als het vriest, glij je uit. Als het stormt waait het om. Als er een hittegolf is, smelt ie weg. Enige wat ik nog mis is dat iemand adviseert een dijk om het huis te plaatsen voor het geval er een keer hoog water is.
Beetje kort door de bocht. Ik zie het bij RobertowNL niet echt een probleem worden, maar ik zou me toch knap lullig voelen als iemand een been breekt doordat er een ijsbaan bij mij voor de deur ligt.

Ik ga die persoon niet vertellen: ach ja, het vriest maximaal 2 weken per jaar, had je hier maar niet in die weken voor de deur moeten staan.

Ik zou mensen wel degelijk aanraden om rekening te houden met ijsvorming. Dat kan al vrij gemakkelijk door een grote bak water onder de Quatt leeg te kiepen en te kijken waar dat heen stroomt, en of ijs op die locatie problemen kan geven.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:31
medu80 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Ik snap werkelijk niet hoe je de reactie van @Proton_ of mijzelf, in dit geval, als negatief kunt bestempelen. Dit is gewoon goedbedoeld advies. Je kunt het terzijde schuiven, en dat is je goed recht, maar ik vond juist de reactie op de opmerking van @Proton_ wat negatief. Enfin, als je je bewust bent van de mogelijke risico’s, en die accepteert en/of je eigen inschatting maakt, helemaal goed.

Ik woon op 11 meter boven NAP, dus die dijk heb ik laten zitten.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mveu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grote kans dat je zo recirculatie krijgt van lucht toe/afvoer, misschien iets verhogen zodat hij een vrij uitblaas heeft?

Toch wel bijzonder dat Quatt dit zo kan verzinnen terwijl elke airconditioning en warmtepomp handleiding praat over vrij uitblaas en minimale afstanden/plaatsingsvoorschriften etc.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 13-01-2023 18:45 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Of gewoon een gladde rug hebben en denken het zal me aan m’n reet roesten… d:)b

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Slurpgeit
  • Nu online
DutchWing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Of gewoon een gladde rug hebben en denken het zal me aan m’n reet roesten… d:)b
Hahaha dat sowieso

• Herw76
DutchWing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:38:
[...]

Grote kans dat je zo recirculatie krijgt van lucht toe/afvoer, misschien iets verhogen zodat hij een vrij uitblaas heeft?

Toch wel bijzonder dat Quatt dit zo kan verzinnen terwijl elke airconditioning en warmtepomp handleiding praat over vrij uitblaas en minimale afstanden/plaatsingsvoorschriften etc.
En dat bedoel ik ook.
Als de lucht steeds weer wordt aangezogen wordt het steeds kouder en kouder .
Wordt je rendement ook niet beter van .
Ik weet ook niet wat voor monteurs dat zijn want ik lees ook dat sommige Engels praten .

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Herw76 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:45:
[...]

En dat bedoel ik ook.
Als de lucht steeds weer wordt aangezogen wordt het steeds kouder en kouder .
Wordt je rendement ook niet beter van .
Ik weet ook niet wat voor monteurs dat zijn want ik lees ook dat sommige Engels praten .
Ik ga in ieder geval wel bij mijn werkgever onderhandelen over een andere personen auto :P

Tesla mode Y is niet verkeerd! :9~

• Herw76
DutchWing schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:03:
[...]

Ik ga in ieder geval wel bij mijn werkgever onderhandelen over een andere personen auto :P

Tesla mode Y is niet verkeerd! :9~
Waar laat je alle gereedschap dan en zonde van de auto .
En de monteurs worden slecht betaald erg jammer .

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

offtopic:
Herw76 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Waar laat je alle gereedschap dan en zonde van de auto .
En de monteurs worden slecht betaald erg jammer .

offtopic:
Ik heb nu ook een personen auto, in de kofferbak gaat anders prima… Voldoende ruimte! (Ik doe zelf geen montage)
Gewoon een anti schuifmat + stoel beschermers.

Maar bij Quatt word alles op locatie geleverd als ik mij niet vergist.

En het loon was volgens mij ook prima, zat installatie bedrijven welke slechter betalen.

Maar we gaan nu wel erg offtopic…

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 13-01-2023 20:17 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.