Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.852.388 views

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
Han61 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:47:
Vraagje: is er voor de CIC ook een wandcontactdoos nodig?
Nee, dat gaat via WIFI-STROOM. 8)7
sorry, Ja. jammer dat Quatt het nog steeds nalaat om de juiste technische informatie te verstrekken, als zij dat namelijk wel zouden doen krijg je niet dit soort terechte vragen. ook dat heeft weer met communicatie te maken, waar we ondertussen van weten dat dit nu niet bepaald een sterk punt is van Quatt, nog sterker ze laten ook nog blijken om voor dit soort opbouwende kritiek stokdoof te zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door MacD007 op 06-01-2023 09:54 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:50
noebas schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:26:
[...]

En 3 als je ook naar bv de T6 gaat (of welk termostaat dan ook dat een basestation nodig heeft).
Vergeet de stekker voor de cv ketel niet ;) Dan hebben wij ook nog een Nefit, die een Opentherm naar EMS converter nodig heeft, en de wasmachine staat ook in de cv ruimte.

Dat maakt dan 6 stopcontacten.

Gelukkig heeft degene die de woning hier in 1997 gemoderniseerd heeft een vooruitziende blik gehad en maar liefst 3 groepen in de cv ketel ruimte gelegd, waarvan 1 stuk verder helemaal 'leeg'.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
dikkiedik schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:25:
@medu80 ik denk dat er zeker meer themrostaten zoals de tado zijn die goed werken met de quatt. Alleen er zijn in NL natuurlijk honderden thermostaten in omloop en het lijkt nu dat er toch wel veel problemen te voorkomen zijn door een thermostaat te kiezen die bewezen goed werkt met de quatt.
Ik heb zelf (alvast) een (geroote) Toon aangeschaft. Ik lees hier en daar positieve dingen over Toon icm Quatt en ben nog geen negatieve ervaringen tegen gekomen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:01
dikkiedik schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:44:
[...]

zou je een power grafiek over de dag kunnen delen? ben wel benieuwd. Dus opgenomen vermogen tegenover de tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwITF2y7GYi8HQ_VgtRUgcB87fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PBUbZHa3tLJSH2IUtlorbxjy.png?f=fotoalbum_large

• medu80
Steven_SvD schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:04:
[...]

@medu80 Heb je bijzondere instellingen op de Tado, of gewoon out of the box instellingen? Wat je omschrijft zou ik straks ook willen, al heb ik gezegd dat ik een Lyric T6 zou nemen. Maar als ik dit hoor houd ik de Tado.

23 dec de offerte gekregen en aanbetaald, nr 56x

Ik ben benieuwd wanneer het zover is dat ik word ingepland.
Tado is ingesteld als Opentherm en alle radiatorknoppen zijn dom gemaakt, dus die hebben geen zoneregelaar.

• medu80
MacD007 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Nee, dat gaat via WIFI-STROOM. 8)7
sorry, Ja. jammer dat Quatt het nog steeds nalaat om de juiste technische informatie te verstrekken, als zij dat namelijk wel zouden doen krijg je niet dit soort terechte vragen. ook dat heeft weer met communicatie te maken, waar we ondertussen van weten dat dit nu niet bepaald een sterk punt is van Quatt, nog sterker ze laten ook nog blijken om voor dit soort opbouwende kritiek stokdoof te zijn.
Volgens mij een Qi-oplader, daar leg je CiC op. Ik heb laatst een pizza-oven gekocht, in die handleiding stond ook niet dat ik een stopcontact nodig had. Sjonge jonge, ik wou dat DeLonghi wat meer technische informatie zou verstrekken. Hoe moeilijk is dat nu voor DeLonghi???

[ Voor 15% gewijzigd door medu80 op 06-01-2023 13:02 ]

• MacD007
medu80 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Volgens mij een Qi-oplader, daar leg je CiC op. Ik heb laatst een pizza-oven gekocht, in die handleiding stond ook niet dat ik een stopcontact nodig had. Sjonge jonge, ik wou dat DeLonghi wat meer technische informatie zou verstrekken. Hoe moeilijk is dat nu voor DeLonghi???
het blijkt alweer, ook lezen is een vak. daar staat het dus wel; "Het apparaat moet op een afstand van minstens 20 cm worden geplaatst t.o.v. het stopcontact waarop het wordt aangesloten."

Maar dat gaat voorbij aan mijn punt omdat Quatt tot dit moment helemaal niets (aan documentatie) bij een warmtepomp meelevert, en dat kan gewoon niet. Maar blijkbaar slikken wij op dit moment alles om maar goedkoper te kunnen verwarmen.

• medu80
Hier is de subsidie goedgekeurd en binnen een week op de rekening volgens het mailtje.

Bedankt @marijnflipse & https://www.simpelsubsidie.nl

• thekoot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-11-2025
medu80 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:06:
Hier is de subsidie goedgekeurd en binnen een week op de rekening volgens het mailtje.

Kijk das mooi!
Wanneer heb je hem ingediend?

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-08-2025

Serieus?
Ik ben nog steeds in afwachting tot het gestort wordt, ik begreep ook dat er een achterstand is en dat het 4 tot 6 weken kon duren voordat het uitbetaald wordt, daarom liet ik het gaan maar als jij het al in een week uitbetaald hebt gekregen moet ik er even achteraan.

Aanvulling: Er stond een mail in mijn spam of ik de gegevens verstrekt door Quatt wilde toetsen en of aanvullen, daarna pas wordt het subsidie traject daadwerkelijk in gang gezet , dat mailtje had ik dus gemist... 😤

[ Voor 17% gewijzigd door burgerfreerk op 06-01-2023 16:11 ]

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-12-2025
Heinemancp schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Dat is wel top want de Remeha wp van mijn buurman heeft zo'n afvoerplaat en pijpjes eronder. Maar dat zit bij de Quatt dus intern verwerkt. Scheelt weer hoop gedoe. Hier wordt mijn mogelijke installatie ook weer makkelijker van!
Dat slangetje vriest lekker dicht met de winter .

• Herw76
Gerardwaz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:32:
[...]

Weet je toevallig ook welk onderdeel?
Een 2wegklep wordt in de retour gemonteerd.
Een Intergas cv ketel vindt stroming in de wisselaar niet fijn als je tapwater op comfort staat .
Dan valt het toestel in storing .
Een Intergas met beneden een vloerverwarming verdeler met een pomp moest ook al een klep of keerklep in de retour worden toegepast .

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-01 12:24
burgerfreerk schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Serieus?
Ik ben nog steeds in afwachting tot het gestort wordt, ik begreep ook dat er een achterstand is en dat het 4 tot 6 weken kon duren voordat het uitbetaald wordt, daarom liet ik het gaan maar als jij het al in een week uitbetaald hebt gekregen moet ik er even achteraan.

Aanvulling: Er stond een mail in mijn spam of ik de gegevens verstrekt door Quatt wilde toetsen en of aanvullen, daarna pas wordt het subsidie traject daadwerkelijk in gang gezet , dat mailtje had ik dus gemist... 😤
3 weken geleden traject van subsidie aanvraag afgerond. Binnen 8 weken moeten ze reageren, nog 5 te gaan staat er maar kan nog eens 12 weken duren.
Let op: De overheid is tussen 1 januari en 24 januari gesloten vanwege updates. Wij controleren alvast jouw aanvraag, maar kunnen deze pas indienen bij de overheid vanaf 24 januari.
Ik moet gewoon geduld hebben vrees ik

• Omver
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-05-2025

Zo! Heb je dat nog in december aangevraagd dan? Dit bericht krijg je nml nu na aanvraag:

Let op: De overheid is tussen 1 januari en 24 januari gesloten vanwege updates. Wij controleren alvast jouw aanvraag, maar kunnen deze pas indienen bij de overheid vanaf 24 januari.
/quote

lekker snelle updates trouwens

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:57
Vanavond bericht gehad van Quatt.

24 Januari komen zij de 4kW wp installeren.

Nu snel achter zonnepanelen aan. Had niet verwacht dat men nu al op de stoep zou staan, maar > 3 maanden oid.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:23
Herw76 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Een 2wegklep wordt in de retour gemonteerd.
Een Intergas cv ketel vindt stroming in de wisselaar niet fijn als je tapwater op comfort staat .
Dan valt het toestel in storing .
Een Intergas met beneden een vloerverwarming verdeler met een pomp moest ook al een klep of keerklep in de retour worden toegepast .
Hier toch nog maar even in verdiepen voor installatiegesprek eind van de maand (nr 13xx hier). Om stroming over wisselaar te voorkomen is in principe plaatsing in zowel aanvoer als retour mogelijk toch? Zolang het maar tussen de Cv ketel & 'Quatt-bypass' zit denk ik..

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-01 18:15

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ZveenT schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:41:
Vanavond bericht gehad van Quatt.

24 Januari komen zij de 4kW wp installeren.

Nu snel achter zonnepanelen aan. Had niet verwacht dat men nu al op de stoep zou staan, maar > 3 maanden oid.
Welk nummer heb je dan? dat je het niet verwacht had?

Oost west, 127.0.0.1 best!

• ZveenT
geerttttt schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:52:
[...]

Welk nummer heb je dan? dat je het niet verwacht had?
3100+. Had nog zeker 3 maand verwacht, gezien planning en snelheid die er nu in lijkt te zitten hier via tweakers (voor zover te zien).

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:44
jelke1992 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:41:
[...]

Nee ik heb gekozen voor installatie mogelijk met Engels sprekende installateurs.
Ik wacht nog even af. Ben zo te lezen niet de enige die nog geen call heeft gehad rond mijn range dus het zal nog wel komen.
Het bleek te liggen aan het feit dat ik een tado had. Erg vreemd, want ik had in het laatste mailtje aangegeven dat ik bereid was te wisselen van thermostaat als ik eerder aan de beurt kon zijn.
Blijkbaar letten ze niet echt meer op de volgorde zo te lezen.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ZveenT schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:18:
[...]

3100+. Had nog zeker 3 maand verwacht, gezien planning en snelheid die er nu in lijkt te zitten hier via tweakers (voor zover te zien).
Jeetje, dat is wel heel snel. Zullen er dan zo weinig 4kw bestellingen zijn dat ze al bij jou uitkomen?

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:13
ZveenT schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:18:
[...]

Jeetje dat is wel heel snel. Zullen er zoveel mensen hebben afgezegd? :N

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.

• ZveenT
Kan beide.

Al verwacht ik dat 4kW veel wordt gekozen. Meeste mensen wonen toch in een rijtjeshuis welke prima met 4kW af kunnen (aanname).

En ik ken best wat mensen die inmiddels ook zijn aangemeld - na mij. Bekende. Dus geen idee, misschien hebben ze hier in regio Amersfoort heel veel monteurs. (Bedoel hiermee aangemeld voor Quatt, niet ingepland voor montage)

[ Voor 9% gewijzigd door ZveenT op 07-01-2023 10:27 ]

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-12-2025

JWT

En betere marge dan op de eerdere aanmeldingen ;)
(grapje he)
(Zelf 8kW dus dat zal langer duren)

• midejo68
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-11-2025
Toby-Wan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:47:
[...]

Hier toch nog maar even in verdiepen voor installatiegesprek eind van de maand (nr 13xx hier). Om stroming over wisselaar te voorkomen is in principe plaatsing in zowel aanvoer als retour mogelijk toch? Zolang het maar tussen de Cv ketel & 'Quatt-bypass' zit denk ik..
Intergas ketels houden niet van circulatie over de ketel. Hier heb ik een Intergas Xtreme 36, met een 2-weg + aanlegvoeler, in de aanvoer. Daardoor is de ruimte onder de ketel volledig benut. Het zou helpen als het inkoppel-punt + bypass op een andere plaats kan!?

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:24
Toevallig werd ik net gebeld, of ik morgen thuis ben zodat ze de "drukverschilklep" kunnen plaatsen :)

• Herw76
Toby-Wan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:47:
[...]

Bij gewone installatie met cv-ketel wordt hij in de retour geplaatst ivm lagere temperatuur dan de aanvoer

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-01 16:26
Slurpgeit schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:09:
Toevallig werd ik net gebeld, of ik morgen thuis ben zodat ze de "drukverschilklep" kunnen plaatsen :)
Wat zal je vrouw nu blij zijn 😂👍

• Slurpgeit
HenkRood schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Wat zal je vrouw nu blij zijn 😂👍
Was het maar zo simpel, dan had ik een kast vol kleppen liggen

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:09
Inmiddels alweer 5 dagen bezig met de T6. Nog steeds stabiel en zeer tevreden. CV nooit meer bijgesprongen en geen pendelen. Runs zijn minimaal 2 uur.

Wat me vooral opvalt dat het verbruik met wel 50 tot 60% gedaald is t.o.v. het vebruik vorige maand op dagen met dezelfde temperaturen.

Opzich ook logisch, met de oude thermostaat stond de quatt erg te pendelen en vermogens waren hoog, maar het stroom verbruik is nu ongeveer 6 kwh per dag en geen gas. En dan is 24/7 het huis op 21 graden.

Toch lekker!

• classiccar
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-06-2025
Inmiddels 6 weken na intrekken reservering nog mijn 99 euro niet terug. Wel toezegging op mail die kwam na negatieve review maar geen cent ontvangen.

Het apparaat zal niet slecht zijn maar ik heb geen vertrouwen in de bedrijfsvoering. Dat was mijn reden van intrekken en dat zie ik bevestig worden.
Toestellen bouwen is één, plaatsen is een tweede en dan nog de (langere termijn) service...

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb even de topicstart aangepast. Of eigenlijk heeft @RobertowNL dat gedaan. Chapeau, erg mooi gemaakt!!

• RobertowNL
  • Laatst online: 08-01 18:44

RobertowNL

For your gear!

geerttttt schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:48:
Ik heb even de topicstart aangepast. Of eigenlijk heeft @RobertowNL dat gedaan. Chapeau, erg mooi gemaakt!!
Thx, lang niet perfect. Maar iets meer info dan voorheen. Wellicht zijn er mensen die nog een en ander kunnen aanvullen.

Wat betreft de wachtlijst, ik ben zo vrij geweest om een Google spreadsheet te maken. Wie wil kan daar zijn/haar status in kwijt. Wellicht krijgen we zo een beetje zicht op de willekeurige plaatsing van units. Dat is ook makkelijker dan steeds de TS bij te werken.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
RobertowNL schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Thx, lang niet perfect. Maar iets meer info dan voorheen. Wellicht zijn er mensen die nog een en ander kunnen aanvullen.

Wat betreft de wachtlijst, ik ben zo vrij geweest om een Google spreadsheet te maken. Wie wil kan daar zijn/haar status in kwijt. Wellicht krijgen we zo een beetje zicht op de willekeurige plaatsing van units. Dat is ook makkelijker dan steeds de TS bij te werken.
Slim, zo'n spreadsheet. Lijkt me een top plan. Maar kan die niet automatisch schrijfbaar zijn? Nu moet ik je eerst om toestemming vragen,..

• RobertowNL
  • Laatst online: 08-01 18:44

RobertowNL

For your gear!

geerttttt schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:43:
[...]

Slim, zo'n spreadsheet. Lijkt me een top plan. Maar kan die niet automatisch schrijfbaar zijn? Nu moet ik je eerst om toestemming vragen,..
Rechten stonden niet helemaal goed, nu wel verwacht ik.
https://docs.google.com/s...dR7BhK8/edit?usp=drivesdk

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Leuk, ik heb hem ingevuld!

• MacD007
RobertowNL schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:14:
[...]

even een vraag; bij de TS was het bij de tabel met de prijzen niet handiger geweest om hier de prijs bij de pre-order (introductieprijs) en huidige prijs in twee rijen te vermelden, dan is het prijsverloop iets duidelijker. is maar een idee.

• Slurpgeit
Ik ben absoluut geen Home Assistant guru, maar toch ook maar een poging gewaagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuU8XxTSc04Z8XLoJ3u9ua9qzIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B40MRhNGgM4L2kVbAuINu60P.png?f=fotoalbum_large

Ik zal mijn configuratie delen mocht je het zelf willen proberen, alleen het moeilijke is je refresh_token te pakken krijgen. Ik doe het met een gerootte android telefoon, maar misschien kan ik een makkelijkere manier verzinnen :). Anyway:

secrets.yaml:
YAML:
1
quatt_refresh_token: '{"grantType":"refresh_token","refreshToken":"<refresh_token_hier>"}'

configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
rest:
  # Quatt
  - resource: https://securetoken.googleapis.com/v1/token?key=AIzaSyDlk06uNNeEz2k509xb8-50cS6Z2_9pcw8
    payload: !secret quatt_refresh_token
    method: POST
    headers:
      Content-Type: application/json
      X-Android-Package: io.quatt.mobile.android
      X-Android-Cert: 1110A8F9B0DE16D417086A4BDBCF956070F0FD97
    scan_interval: 3500
    sensor:
      - name: Quatt login
        json_attributes:
          - access_token
        value_template: ok
  - resource: https://mobile-api.quatt.io/api/v1/me
    method: GET
    headers:
      Authorization: 'Bearer {{ states.sensor.quatt_login.attributes["access_token"] }}'
      Accept: application/json
    scan_interval: 15
    sensor:
      - name: Quatt Temperature Outside
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].temperatureOutside | float(default=0) }}"
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature

- name: Quatt Water In
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].temperatureWaterIn | float(default=0) }}"

- name: Quatt Water Out
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].temperatureWaterOut | float(default=0) }}"

- name: Quatt Water Pump Level
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].waterPumpLevel | float(default=0) | round(2) }}"
        device_class: speed
        unit_of_measurement: "%"

- name: Quatt Compressor Frequency
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].compressorFrequency | int(default=0) }}"
        unit_of_measurement: "Hz"
        device_class: frequency

- name: Quatt Compressor Frequency Demand
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].compressorFrequencyDemand | int(default=0) }}"

- name: Quatt Minimum Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].minimumPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"
        unit_of_measurement: "kW"
        device_class: power

- name: Quatt Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].power | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Rated Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].ratedPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Expected Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].expectedPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Boiler Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].boilerPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Flow Rate
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].flowRate | float(default=0) | round(2) }}"
        device_class: water
        unit_of_measurement: "L/h"

- name: Quatt Boiler Water Temperature In
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].boilerWaterTemperatureIn | float(default=0) }}"

- name: Quatt Boiler Water Temperature Out
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].boilerWaterTemperatureOut | float(default=0) | round(2) }}"

• moikke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01-2025
Hier ook de €99,- aanbetaling en de installatie check afgerond. Heb geen haast.

• rduizend
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-04-2024
Goed plan, ik heb hem ook ingevuld (y)

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:19
Slurpgeit schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:09:
En opgelost?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Slurpgeit
Ehhh, ik bedoelde maandag. Ik had gister al het gevoel dat het zondag was blijkbaar :'(

• Gerardwaz
Slurpgeit schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:09:
[...]

Ehhh, ik bedoelde maandag. Ik had gister al het gevoel dat het zondag was blijkbaar :'(
Kan gebeuren ;)

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-01 16:26
Slurpgeit schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:09:
[...]

Na de koude douche wist je het weer ......... :? 8)7

• Slurpgeit
Hij zit erin :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3wGf5fGZ_fIXwM1TIjzxsZl7Ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNcwlFpu4JNDvRflbUQFVj5M.jpg?f=fotoalbum_large

Warm water werkt weer naar behoren

• Gerardwaz
Slurpgeit schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:04:
[...]

[Afbeelding]

Top (y)

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Intakegesprek gehad, verliep vlot, zeker door de voorbereidingen voor het systeem, waaronder 10 meter mantelbuis rond 100 mm 50cm diep in de grond, grondkabel naar de meterkast, UTP kabel meterkast naar cv ketel, Isense thermostaat, alle voordelen overgenomen van de leden van tweakers Top! En geen meerkosten leidinglengte!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:23
Slurpgeit schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:04:
[...]

[Afbeelding]

even om correct te begrijpen t.o.v. een Intergas tweewegklepset die het CV deel direct afsluit, deze drukverschil regelaar staat eigen normaal dicht, en pas als CV pomp in ketel actief mee doet (na opdracht CiC) gaat ie open door de extra druk die de CV pomp levert?

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Slurpgeit
Ik.. denk het? Sorry ik weet echt niks van CV ketels. Enige wat ze zeiden is dat hij nu "op 0.2 bar staat ingesteld".

• HeMan_nl
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-09-2023
Deze review op Google gegeven. Ben een beetje klaar met Quatt...

Helaas gek verhaal gehoord van degene die de installatie voorbereiding deed. Geeft aan dat de pomp op 1.6 meter van de erfgrens kan staan qua geluid. Als ik dit zelf controleer lijkt dit niet mogelijk te zijn (bouwbesluit). Ik vraag om een onderbouwing van het verhaal en mijn rechten als zij hierin een fout gemaakt hebben (ben ik dan mijn pomp en investering kwijt?) Krijg daarop een kort vaag antwoord waar ik niks mee kan.

Daarna doorgevraagd over geluid van de pomp en geluid (mag max 40db zijn bij de buren). Krijg ik onderstaand bericht. Waarom willen ze dan toch een pomp plaatsen op 1.6 meter van de erfgrens als dit zo gemeten is door Quatt?

Beste Herman,
De Quatt produceert 54db aan geluid, dit wordt gemeten op 1 meter afstand. Op 2 meter afstand is het geluid 48db, op 4 meter 42db en op 6 meter 39db.
Met vriendelijke groet,
Quatt Support 😎

Nu wil ik de boel annuleren. Kan alleen via een chatbot. Word ik gebeld of ik het zeker weet. Ik leg de situatie uit. Die persoon zou mij terug bellen en dingen verder uitzoeken. Je raadt het al: geen belletje gehad meer. Maar hij zou wel even mijn annulering annuleren tot hij zou bellen (zou binnen een dag zijn wacht al meer dan een week).

Nu probeer ik weer te annuleren en mijn 100 euro terug te krijgen. Maar je krijgt geen bevestiging van je annulering. Je kunt ze ook alleen contacten via een chatbot (super irritant). Erg matig dit allemaal. Had graag via Quatt het willen regelen maar lijkt niet te doen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:06
HeMan_nl schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:27:

Helaas gek verhaal gehoord van degene die de installatie voorbereiding deed. Geeft aan dat de pomp op 1.6 meter van de erfgrens kan staan qua geluid. Als ik dit zelf controleer lijkt dit niet mogelijk te zijn (bouwbesluit). Ik vraag om een onderbouwing van het verhaal en mijn rechten als zij hierin een fout gemaakt hebben (ben ik dan mijn pomp en investering kwijt?) Krijg daarop een kort vaag antwoord waar ik niks mee kan.

Daarna doorgevraagd over geluid van de pomp en geluid (mag max 40db zijn bij de buren). Krijg ik onderstaand bericht. Waarom willen ze dan toch een pomp plaatsen op 1.6 meter van de erfgrens als dit zo gemeten is door Quatt?

Beste Herman,
De Quatt produceert 54db aan geluid, dit wordt gemeten op 1 meter afstand. Op 2 meter afstand is het geluid 48db, op 4 meter 42db en op 6 meter 39db.
Met vriendelijke groet,
Quatt Support 😎

Nu wil ik de boel annuleren. Kan alleen via een chatbot. Word ik gebeld of ik het zeker weet. Ik leg de situatie uit. Die persoon zou mij terug bellen en dingen verder uitzoeken. Je raadt het al: geen belletje gehad meer. Maar hij zou wel even mijn annulering annuleren tot hij zou bellen (zou binnen een dag zijn wacht al meer dan een week).

Nu probeer ik weer te annuleren en mijn 100 euro terug te krijgen. Maar je krijgt geen bevestiging van je annulering. Je kunt ze ook alleen contacten via een chatbot (super irritant). Erg matig dit allemaal. Had graag via Quatt het willen regelen maar lijkt niet te doen.
Specifiek zijn de nieuwe geluidseisen:

45 dB(A) tussen 7.00 en 19.00 uur
40 dB(A) tussen 19.00 en 23.00 uur
35 dB(A) tussen 23.00 en 7.00 uur.

Je zou nog eens kunnen vragen hoeveel dB de Quatt draait in de "stille modus", misschien dat je daarmee dan wel uitkomt? Overigens denk ik dat die geluidsnormen nog gaan worden aangepast, indien onze overheid wil dat alle huishoudens aan de warmtepomp gaan. De Quatt is nl niet echt afwijkend qua geluidsproductie.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
HeMan_nl schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:27:

Beste Herman,
Met vriendelijke groet,
Quatt Support 😎

Je zou kunnen stellen dat als er problemen van komen waarbij de buren klagen dat quatt moet komen om de unit te verplaatsen. Jij kunt aantonen dat quatt je verteld heeft dat de unit daar kan staan met de geluidseisen in acht nemend.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat het in de praktijk niet zo'n vaart loopt en je niet zo snel tegen problemen aanloopt. Afhankelijk ook van je plaatsing. Als je hem aan je gevel hangt loodrecht richting het slaapkamerraam van je buren op 1,5 meter afstand zal dat niet in dank worden afgenomen, maar verder...

• le_chiel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09-2024
Ik heb hem ook maar gepre-ordered. Hoewel ik nog wel twijfel over de garantie op lange termijn.

Wat als de start-up het niet haalt. Kunnen we het onderhoud dan door een andere partij laten doen. Iemand hier al over nagedacht?

Daarnaast twijfel ik over de locatie. Ik woon in een 2-onder-1 kap dus hij kan op de butienmuur, naast de ketel of op het dan van de garage. Ik lees dat onderhoud op hoogte nog wel een dingetje is. Iemand nog een verlichtende mening hierover?

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:21
le_chiel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:52:
Ik heb hem ook maar gepre-ordered. Hoewel ik nog wel twijfel over de garantie op lange termijn.

Wat als de start-up het niet haalt. Kunnen we het onderhoud dan door een andere partij laten doen. Iemand hier al over nagedacht?
Zelfde punt heb ik ook, dus wel over nagedacht - geen oplossing. Voordeel voor deze startup is dat recurring revenue met jaarlijks onderhoud, nieuw product, dus wel geld in het laadje brengt. In tegenstelling tot De Warmte Pomp AO, waarbij eerste twee jaar gratis zijn. Dus is een kans voor ons, risico qua hoogte tarief voor ons, maar geeft wel meer kans op doorzetting van startup - aangezien alle wp's (twee)jaarlijks onderhouden en evt onregelmatig gerepareerd moeten worden.

wellicht iemand met een Quatt, wat voor onderdelen (merk, type) zitten erin - zijn die los te bestellen ergens oid?

• onlinaius
Heinemancp schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:28:
aangezien alle wp's (twee)jaarlijks onderhouden en evt onregelmatig gerepareerd moeten worden.
Ik vraag me af of dat nu echt zo hard nodig is bij een monoblock warmtepomp. Bij een split is het grootste deel van onderhoud (naar ik heb begrepen) het afvullen van de installatie, bij een monoblock is de lekkage van koelgassen over het algemeen een stuk minder.

Wij hebben in onze woning (ruim een jaar geleden gekocht), waar door de vorige eigenaar in 2017 airco's zijn geplaatst nog geen onderhoud aan de airco's laten uitvoeren (en we doen alle verwarming op de airco's als het ruwweg boven de 0 graden is). De vorige (monoblock) mobiele airco die ik in de vorige woning had heb ik 10 jaar gehad zonder enige vorm van onderhoud zonder enige merkbare degradatie van prestaties.

Als je full electric op 1 warmtepomp gaat kan ik me goed voorstellen dat je wat secuurder wordt qua onderhoud, want dan betekend een storing dat je zonder verwarming zit, maar als je hybride draait, of airco's als backup hebt zou ik qua onderhoud eens in de 4 a 5 jaar ook gerust aandurven, zeker bij een monoblock.

• Stephan2388
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01 23:19
Slurpgeit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:06:
Hij hangt!

[Afbeelding]

Alleen wordt het kraanwater nu nog maar een fractie zo warm als normaal. Voor een normale douche moet de temperatuur op maximaal :/
Kijk, zo wil ik hem ook! Extra kosten voor een steiger, prima.
Maar: is het echt nodig om die beugels er onder te hebben? Ik bedoel; ze adverteren vrij stevig met het 'prachtige design' en de foto's op de website laten montage zien zónder montagebeugels.
Was dit geen optie bij jou? Of monteren ze altijd met beugels?

Primum non nocere

• Slurpgeit
Stephan2388 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Maar: is het echt nodig om die beugels er onder te hebben? Ik bedoel; ze adverteren vrij stevig met het 'prachtige design' en de foto's op de website laten montage zien zónder montagebeugels.
Als het een optie was hebben ze het me in ieder geval niet gevraagd. :)

• HBO88
Stephan2388 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Die renderfotos is wat anders dan de praktijk natuurlijk. Hoe wil je anders een apparaat van 60kg aan de muur hangen? Het is geen TV met vesa aansluiting achterop :)

• Jortjr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-06-2023
olafmol schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Je zou nog eens kunnen vragen hoeveel dB de Quatt draait in de "stille modus", misschien dat je daarmee dan wel uitkomt? Overigens denk ik dat die geluidsnormen nog gaan worden aangepast, indien onze overheid wil dat alle huishoudens aan de warmtepomp gaan. De Quatt is nl niet echt afwijkend qua geluidsproductie.
Heb ik nou wat gemist 35dB(A)? ik dacht dat 40dB(A) de grens was?

• HBO88
Jortjr schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Heb ik nou wat gemist 35dB(A)? ik dacht dat 40dB(A) de grens was?
idd, kan enkel nog 40dB vinden op de site van rijksoverheid. 35dB zou totaal niet realistisch meer zijn, dat is echt veel te weinig.

• MacD007
olafmol schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Olaf, kun je ook een link waar deze nieuwe geluidswaarden staan even posten, ik kon ze namelijk niet vinden, 35 dB is voor denk ik 80% van de huizen niet haalbaar, moet je een vrijstaande woning (beste een boerderij) hebben waar min 10 m afstand tot de erfgrens bestaat. alvast bedankt.

• MacD007
onlinaius schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Ik vraag me af of dat nu echt zo hard nodig is bij een monoblock warmtepomp. Bij een split is het grootste deel van onderhoud (naar ik heb begrepen) het afvullen van de installatie, bij een monoblock is de lekkage van koelgassen over het algemeen een stuk minder.

Wij hebben in onze woning (ruim een jaar geleden gekocht), waar door de vorige eigenaar in 2017 airco's zijn geplaatst nog geen onderhoud aan de airco's laten uitvoeren (en we doen alle verwarming op de airco's als het ruwweg boven de 0 graden is). De vorige (monoblock) mobiele airco die ik in de vorige woning had heb ik 10 jaar gehad zonder enige vorm van onderhoud zonder enige merkbare degradatie van prestaties.

Als je full electric op 1 warmtepomp gaat kan ik me goed voorstellen dat je wat secuurder wordt qua onderhoud, want dan betekend een storing dat je zonder verwarming zit, maar als je hybride draait, of airco's als backup hebt zou ik qua onderhoud eens in de 4 a 5 jaar ook gerust aandurven, zeker bij een monoblock.
ik snap je verhaal, echter je vergeet één ding, als het mis gaat en je hebt met spoed een monteur nodig dan gaat het dus langer duren voordat de installateur aan de gang is, steiger (huren), plaatsen en dan pas kan de monteur aan de slag. als je pech hebt kost je dat al snel enkele dagen. word je niet echt blij van, bij airco's is dat niet z'n probleem, je kunt wel even zonder, bij een warmtepomp ligt dat anders, bij een hybride heb je hopelijk nog een werkende CV (hoop je). ik zou dit soort dingen altijd goed berijkbaar willen hebben, maar dat is natuurlijk mijn keuze.

• olafmol
MacD007 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:29:
[...]

Olaf, kun je ook een link waar deze nieuwe geluidswaarden staan even posten, ik kon ze namelijk niet vinden, 35 dB is voor denk ik 80% van de huizen niet haalbaar, moet je een vrijstaande woning (beste een boerderij) hebben waar min 10 m afstand tot de erfgrens bestaat. alvast bedankt.
Heb ik hier vandaan, eerlijk gezegd had ik die 35dB ook nog niet eerder gezien, dus kan zijn dat het niet klopt. In mijn hoofd zat ook 40dB 's nachts:

https://www.handelbouwadv...oorkomen-geluidsoverlast/

• zverdier
Geluidsoverlast door warmtepomp zal bij ons wel meevallen het geluid buiten is nu al rond de 57 db, snelweg, tata steel, tv van de buren

• Stephan2388
HBO88 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Die renderfotos is wat anders dan de praktijk natuurlijk. Hoe wil je anders een apparaat van 60kg aan de muur hangen? Het is geen TV met vesa aansluiting achterop :)
Dat snap ik, maar dan moet je er ook niet mee adverteren :9

Want met zo'n lelijke beugel eronder komt hij er bij mij dus mooi niet in ;)

Primum non nocere

• medu80
Stephan2388 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Want met zo'n lelijke beugel eronder komt hij er bij dus mooi niet in ;)
Ja, dus dan niet, heb je alleen jezelf mee, denk je dat een LG, Panasonic of een ELGA vliegt of zweeft. 8)

• Heinemancp
  • Laatst online: 22:21
Stephan2388 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Want met zo'n lelijke beugel eronder komt hij er bij mij dus mooi niet in ;)
Luchtankers?
8)

• Stephan2388
medu80 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:30:
[...]

Ja, dus dan niet, heb je alleen jezelf mee, denk je dat een LG, Panasonic of een ELGA vliegt of zweeft. 8)
Oh nee zeker niet, maar die adverteren daar ook niet mee ;)

En ik citeer uit de brochure: "Veel huidige warmtepompen zijn niet mooi, moeilijk om te kopen & financieel niet aantrekkelijk."

Daar moet je bijschrijven: "* en die van ons is ook niet zo mooi als in de renders want zodra je em aan de gevel hangt pleuren wij er twee grote zware zwarte steunbeugels onder" >:)

Website en format doen erg Apple/Tesla aan. Dan verwacht je dit niet, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Stephan2388 op 09-01-2023 18:47 ]

Primum non nocere

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:28
Stephan2388 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:46:
[...]

Oh nee zeker niet, maar die adverteren daar ook niet mee ;)

En ik citeer uit de brochure: "Veel huidige warmtepompen zijn niet mooi, moeilijk om te kopen & financieel niet aantrekkelijk."

Daar moet je bijschrijven: "* en die van ons is ook niet zo mooi als in de renders want zodra je em aan de gevel hangt pleuren wij er twee grote zware zwarte steunbeugels onder" >:)

Website en format doen erg Apple/Tesla aan. Dan verwacht je dit niet, toch?
Je hebt een punt hoor maar het is ook echt wel weer typisch Nederlands zeuren. Je begrijpt toch zelf ook wel dat zo'n ding niet met ducttape aan de muur geplakt wordt.

Bereken je warmteverlies

• MacD007
zverdier schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:59:
Geluidsoverlast door warmtepomp zal bij ons wel meevallen het geluid buiten is nu al rond de 57 db, snelweg, tata steel, tv van de buren
Helaas word bij geluidsoverlast niet echt naar het overige omgevingsgeluid gekeken, dit komt hooguit bij een echte geluidsmeting aan de orde, echter dient conform de normen het omgevingsgeluid hierbij in mindering worden gebracht, dat word door een extra meting, zonder warmtepomp (om het achtergrond lawaai te bepalen gedaan), dat kost dus ook weer extra.
overigens gelden voor de industrie ook geluidseisen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:20
Spykie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Je hebt een punt hoor maar het is ook echt wel weer typisch Nederlands zeuren. Je begrijpt toch zelf ook wel dat zo'n ding niet met ducttape aan de muur geplakt wordt.
Zo zie je CV ketels op websites toch ook altijd afgebeeld zonder enig leidingwerk? Alsof dat allemaal ín de muur zit. Quatt zal niet anders doen.

• MacD007
Spykie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Kijk die "stijgbeugels" zoals de wandbeugels foutief genoemd worden hebben naast het stevig monteren (denk hierbij ook aan bv windbelasting) nog een belangrijke functie, deze dienen door een goede demping de trillingen van de pomp zoveel mogelijk te dempen zodat je deze in je huis niet gaan horen.
En ja er zijn er een heleboel keuzes (lijkt ook net de automarkt), je hebt DAFjes, Opels, Volvo's, Mercedes en zelfs Bentley's, net als bij de auto'jes ook met bebehoorende prijzen ondanks dat ze alle 4 wielen en een aantal deuren hebben en je van A naar B mee komt.
Verwacht echter niet dat je bij de prijs van de Quatt meer dan een Daf'je gaat krijgen, wil je meer, zul je bij moeten betalen, ik heb al een beugel gezien die duurder was dan de Quatt warmtepomp, ik verwacht dat deze niet bij iedereen in smaak cq beurs passen.
ik verwacht overigens dat je na een aantal dagen je de warmtepomp helemaal niet meer ziet.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

MacD007 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Helaas word bij geluidsoverlast niet echt naar het overige omgevingsgeluid gekeken, dit komt hooguit bij een echte geluidsmeting aan de orde, echter dient conform de normen het omgevingsgeluid hierbij in mindering worden gebracht, dat word door een extra meting, zonder warmtepomp (om het achtergrond lawaai te bepalen gedaan), dat kost dus ook weer extra.
overigens gelden voor de industrie ook geluidseisen.
Die 35 db komt uit de regelgeving voor het buitengebied. Mijn overbuurman heeft een aardappelloods met ventilatoren. Gedurende de nachtelijke uren mag zijn herrie slechts 35db zijn gemeten op mijn gevel.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Herw76
onlinaius schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Alles heeft onderhoud nodig.
Ik kom bij mensen die 10 jaar niks aan een cv-ketel doen 8)7 .
Ik doe elk jaar onderhoud aan mijn airco buitenunit .
Buitenkant schoongemaken wisselaar doorblazen of doorspoelen .
Je schrikt wat er in zit zoals veertjes blaadjes en pluisjes .

• Herw76
medu80 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:30:
[...]

Een Panasonic van 109 kg :?

• MacD007
olafmol schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:38:
[...]

Heb ik hier vandaan, eerlijk gezegd had ik die 35dB ook nog niet eerder gezien, dus kan zijn dat het niet klopt. In mijn hoofd zat ook 40dB 's nachts:

https://www.handelbouwadv...oorkomen-geluidsoverlast/
Dank je wel, heb het artikel gelezen, echter ben ik niet echt onder de indruk van dit artikel, er staan helaas een aantal foutive aannames en stellingen in (oa geluidswaarden, CE-label, geluidskasten). Het lijkt meer op bangmakerij en een verdienmodel.
hoe hij aan bv de in mijn ogen foutiefe geluidswaarden komt is me onduidelijk, eigenlijk hoort hier een bronvermelding bij te staan. Gezien zijn titel (Drs.) mis ik eigenlijk de verwachte technische achtergrond.

• MacD007
ds23man schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Die 35 db komt uit de regelgeving voor het buitengebied. Mijn overbuurman heeft een aardappelloods met ventilatoren. Gedurende de nachtelijke uren mag zijn herrie slechts 35db zijn gemeten op mijn gevel.
Oke, maar dat zijn geheel andere regelgeving en dus totaal niet van toepassing op warmtepompen. Zeker als je dan ook nog deze fout maakt heb ik al helemaal geen hoge pet op van de desbetreffende auteur, ondanks zijn titel.

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Je zou kunnen stellen dat als er problemen van komen waarbij de buren klagen dat quatt moet komen om de unit te verplaatsen. Jij kunt aantonen dat quatt je verteld heeft dat de unit daar kan staan met de geluidseisen in acht nemend.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat het in de praktijk niet zo'n vaart loopt en je niet zo snel tegen problemen aanloopt. Afhankelijk ook van je plaatsing. Als je hem aan je gevel hangt loodrecht richting het slaapkamerraam van je buren op 1,5 meter afstand zal dat niet in dank worden afgenomen, maar verder...
Geert, ik snap Heman wel, wat ik echter niet snap is dat Quatt een product willen verkopen terwijl ze eigenlijk weten dat bij de gewenste installatieplaats men aan de wettelijke eisen NIET kunnen voldoen. Ik verwacht hier wel een adviestaak vanuit de installateur/verkoper warmtepomp.
Formeel is echter de opdrachtgever verantwoordelijk om bij aanpassingen aan een gebouw de wettelijke eisen en voorschriften te voldoen, o.a. de geluidseisen maar ook de opsteleisen vanuit de omgevingsvergunning (gemeente) maken daar deel uit. wat ik bij Meman mis is of er geen andere mogelijkheden waren voor het toepassen van een warmtepomp. ik denk dat er voldoende mensen hier zijn die Heman daarbij te helpen cq van ideen te voorzien.

mn bij geluid zul je zolang er geen klagers (lastige buren) zijn waarschijnlijk geen last krijgen, overtredingen van de omgevingsvergunning kan daarbij een stuk lastiger zijn omdat steeds meer en meer gemeentes via digitale media overgaan op actief te controleren (luchtfoto's, streetview's van de div. aanbieders). Ik ken mensen die echt na jaren nog verplicht waren om de uitbouw aan te passen cq te verwijderen.

• MacD007
helaas, de Siemens luchtankers (tot windkracht 1 getest) zijn uitverkocht en ook niet meer leverbaar. 8)7

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Geert, ik snap Heman wel, wat ik echter niet snap is dat Quatt een product willen verkopen terwijl ze eigenlijk weten dat bij de gewenste installatieplaats men aan de wettelijke eisen NIET kunnen voldoen. Ik verwacht hier wel een adviestaak vanuit de installateur/verkoper warmtepomp.
Misschien willen ze wel een situatie kweken dat er zoveel mensen zijn met een warmtepomp dat het een collectief probleem is en daarmee de regels veranderd moeten worden.

Sowieso, windmolens, treinsporen en snelwegen vlak naast woonwijken, geen probleem, maar een warmtepomp die iets geluid maakt op koude dagen, dat kan niet!

• classiccar
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-06-2025
Slurpgeit

:
[...]

Hij zit erin

Ik zie verschillende soorten metaal op elkaar aangesloten. Kan uiteraard niet zien wát voor metaal maar met RVS op andere metalen is galvanische corrosie vrij zeker.

• Slurpgeit
Kan niet wachten, hoop dat het morgen al zover is.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:28
.

[ Voor 99% gewijzigd door Spykie op 09-01-2023 22:07 ]

Bereken je warmteverlies

• Gerardwaz
Slurpgeit schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:52:
Kan niet wachten, hoop dat het morgen al zover is.
oOo

• zverdier
classiccar schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Ik zie verschillende soorten metaal op elkaar aangesloten. Kan uiteraard niet zien wát voor metaal maar met RVS op andere metalen is galvanische corrosie vrij zeker.
Verschillende materialen door elkaar ontkom je niet aan, in mijn oude installatie heb ik geprobeerd dat te verminderen, maar cv ketels ging van ijzer naar aluminium toen RVS , radiatoren zij van ijzer leidingen ijzer of koper nu aluminium pvc en dan vergeet je de verschillende legeringen nog 😱

• bbbrumbrum
  • Niet online
classiccar schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Waar zie jij RVS?

• mexxer
  • Laatst online: 07-01 23:42
MacD007 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:47:
[...]
mn bij geluid zul je zolang er geen klagers (lastige buren) zijn waarschijnlijk geen last krijgen, overtredingen van de omgevingsvergunning kan daarbij een stuk lastiger zijn omdat steeds meer en meer gemeentes via digitale media overgaan op actief te controleren (luchtfoto's, streetview's van de div. aanbieders). Ik ken mensen die echt na jaren nog verplicht waren om de uitbouw aan te passen cq te verwijderen.
in mijn beleving zijn de mensen die zich niet aan wet en regelgeving 'de lastige buren' en niet de (potentiele) klagers.

• zverdier
Wij reden afgelopen week door een nieuwbouw wijk daar stond een hele batterij aan nieuwe huizen met in de achtertuin op 4 meter uit de gevel rug aan rug grote warmte pompen dat zal in koude dagen wel wat geluid produceren😱

• noebas
  • Laatst online: 08-01 08:51
Slurpgeit schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:51:
Ik ben absoluut geen Home Assistant guru, maar toch ook maar een poging gewaagd:

[Afbeelding]

Ik zal mijn configuratie delen mocht je het zelf willen proberen, alleen het moeilijke is je refresh_token te pakken krijgen. Ik doe het met een gerootte android telefoon, maar misschien kan ik een makkelijkere manier verzinnen :). Anyway:

secrets.yaml:
YAML:
1
quatt_refresh_token: '{"grantType":"refresh_token","refreshToken":"<refresh_token_hier>"}'

configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
rest:
  # Quatt
  - resource: https://securetoken.googleapis.com/v1/token?key=AIzaSyDlk06uNNeEz2k509xb8-50cS6Z2_9pcw8
    payload: !secret quatt_refresh_token
    method: POST
    headers:
      Content-Type: application/json
      X-Android-Package: io.quatt.mobile.android
      X-Android-Cert: 1110A8F9B0DE16D417086A4BDBCF956070F0FD97
    scan_interval: 3500
    sensor:
      - name: Quatt login
        json_attributes:
          - access_token
        value_template: ok
  - resource: https://mobile-api.quatt.io/api/v1/me
    method: GET
    headers:
      Authorization: 'Bearer {{ states.sensor.quatt_login.attributes["access_token"] }}'
      Accept: application/json
    scan_interval: 15
    sensor:
      - name: Quatt Temperature Outside
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].temperatureOutside | float(default=0) }}"

- name: Quatt Water In
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].temperatureWaterIn | float(default=0) }}"

- name: Quatt Water Out
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].temperatureWaterOut | float(default=0) }}"

- name: Quatt Water Pump Level
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].waterPumpLevel | float(default=0) | round(2) }}"
        device_class: speed

- name: Quatt Compressor Frequency
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].compressorFrequency | int(default=0) }}"

- name: Quatt Compressor Frequency Demand
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].heatPumps[0].compressorFrequencyDemand | int(default=0) }}"

- name: Quatt Minimum Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].minimumPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].power | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Rated Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].ratedPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Expected Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].expectedPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Boiler Power
        value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].boilerPower | float(default=0)) / 1000) | round(2) }}"

- name: Quatt Flow Rate
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].flowRate | float(default=0) | round(2) }}"
        device_class: water
        unit_of_measurement: "L/h"

- name: Quatt Boiler Water Temperature In
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].boilerWaterTemperatureIn | float(default=0) }}"

- name: Quatt Boiler Water Temperature Out
        value_template: "{{ value_json.result.cics[0].boilerWaterTemperatureOut | float(default=0) | round(2) }}"
configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - name: "Quatt COP"
        state: >
          {% set quatt_heat_power = states('sensor.quatt_power') | float %}
          {% set quatt_power = states('sensor.shelly_quatt_switch_0_power') | float %}
          {{ ((quatt_heat_power / quatt_power ) * 100) | round(0, default=0) }}

Mocht je het leuk vinden voeg deze toe voor je COP (let op dat beide in of w of kw zijn. voorbeeld o.b.v Shelly welke w doet)

• Slurpgeit
noebas schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:29:
[...]

configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - name: "Quatt COP"
        state: >
          {% set quatt_heat_power = states('sensor.quatt_power') | float %}
          {% set quatt_power = states('sensor.shelly_quatt_switch_0_power') | float %}
          {{ ((quatt_heat_power / quatt_power ) * 100) | round(0, default=0) }}

Mocht je het leuk vinden voeg deze toe voor je COP (let op dat beide in of w of kw zijn)
Ah vet, thanks :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:20
zverdier schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:18:
Wij reden afgelopen week door een nieuwbouw wijk daar stond een hele batterij aan nieuwe huizen met in de achtertuin op 4 meter uit de gevel rug aan rug grote warmte pompen dat zal in koude dagen wel wat geluid produceren😱
Maar wat is je punt in relatie tot Quatt?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
mexxer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:50:
[...]

in mijn beleving zijn de mensen die zich niet aan wet en regelgeving 'de lastige buren' en niet de (potentiele) klagers.
Ja zo kun je het ook zien. Echter, als jouw buren last hebben van geluid van je warmtepomp op een paar meter afstand puur omdat ze weten dat het niet volgens de regels is en niet perse omdat ze last hebben van het geluid binnenshuis, en dan gaan klagen bij de gemeente, wetende dat dat jou aardige problemen veroorzaakt, dan kun je denk ik wel spreken van lastige of zure buren.

Tuurlijk, wettelijk gezien hebben ze een poot om op te staan, maar de meeste buren zullen wel een redelijke tolerantie hebben. mijn achterburen hebben zonnepanelen op een plat dak waarbij ik tegen de redelijk lelijke achterkant van de panelen aankijken vanuit mijn tuin (er zitten geen aluminium kappen er tegenaan ivm het type montage). Als ik lastig wil doen kan ik kijken of er wel genoeg afstand is gehouden tot aan de erfgrens, waarschijnlijk is dat niet genoeg. Maar de meeste buren zullen niet zo ver gaan.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ja, wij hebben ook een gerenoveerde wijk met een stuk of 12 huurhuizen waarbij er een buitenunit van een Valliant warmtepomp bij de voordeur staat strak aan de straat (met een lage schutting er deels omheen)

Dat is dus een buitenunit die 10cm van de straat en 10cm van de buren (die ook die warmtepomp hebben) af staat. Dus per definitie ook niet binnen de geluidseisen, en ik geloof zelfs dat dat huurhuizen zijn van de gemeente.

• olafmol
Als ze het allemaal doen is het lastig klagen ;P

• zverdier
Gramser schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Maar wat is je punt in relatie tot Quatt?
De discussie over geluids overlast, net of Quatt de enige warmte pomp zou zijn die teveel geluid zou produceren🥴
En bij de intakegesprek wordt hier wel bij stilgestaan en advies gegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door zverdier op 10-01-2023 11:02 ]

• wthiecke
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-09-2025
Als het goed is komen ze in februari de Quatt WP bij ons installeren. Deze komt aan de zijgevel boven het garagedak. Daar gaat het leidingwerk door de muur en via de bestaande koof naar zolder. Nu heb ik een praktische vraag aan de mensen waarbij de Quatt al geinstalleerd is, waarop ik nog geen bruikbaar antwoord heb gehad van Quatt zelf. Wat zijn de afmetingen van de gecombineerde leidingen met de isolatie (zie afbeelding). Quatt geeft alleen aan dat dit 10cm doorsnede is. Op de afbeelding van het leidingwerk zie ik dat dit twee leidingen naast elkaar zijn met isolatie er omheen. Dus is dit 10 cm breed en dan 5 cm hoog? Dit ivm de beschikbare ruimte in de koof bij de vloerovergang. Ik hoor het graag!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ql18VdM5QSGFWsCLjY1jYynn99U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/heAYtnUmpEH2q9VsziiIT1Up.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door wthiecke op 10-01-2023 12:15 . Reden: Typo correctie ]

• ZveenT
wthiecke schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:10:
Als het goed is komen ze in februari de Quatt WP bij ons installeren. Deze komt aan de zijgevel boven het garagedak. Daar gaat het leidingwerk door de muur en via de bestaande koof naar zolder. Nu heb ik een praktische vraag aan de mensen waarbij de Quatt al geinstalleerd is, waarop ik nog geen bruikbaar antwoord heb gehad van Quatt zelf. Wat zijn de afmetingen van de gecombineerde leidingen met de isolatie (zie afbeelding). Quatt geeft alleen aan dat dit 10cm doorsnede is. Op de afbeelding van het leidingwerk zie ik dat dit twee leidingen naast elkaar zijn met isolatie er omheen. Dus is dit 10 cm breed en dan 5 cm hoog? Dit ivm de besschikbare ruimte in de koof bij de vloerovergang. Ik hoor het graag!
Bij mij is gezegd (ik maak zelf een gat in de binnenmuur) dat ik een gat van 10x10cm moet maken. Dus ik zou dat aanhouden.

• Slurpgeit
wthiecke schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:10:
Als het goed is komen ze in februari de Quatt WP bij ons installeren. Deze komt aan de zijgevel boven het garagedak. Daar gaat het leidingwerk door de muur en via de bestaande koof naar zolder. Nu heb ik een praktische vraag aan de mensen waarbij de Quatt al geinstalleerd is, waarop ik nog geen bruikbaar antwoord heb gehad van Quatt zelf. Wat zijn de afmetingen van de gecombineerde leidingen met de isolatie (zie afbeelding). Quatt geeft alleen aan dat dit 10cm doorsnede is. Op de afbeelding van het leidingwerk zie ik dat dit twee leidingen naast elkaar zijn met isolatie er omheen. Dus is dit 10 cm breed en dan 5 cm hoog? Dit ivm de beschikbare ruimte in de koof bij de vloerovergang. Ik hoor het graag![Afbeelding]
Helpt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6-cjF_63uSzygWWdLfRYI-xRzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Man8Y4BuoNs6N9qCYwKVfwBA.jpg?f=fotoalbum_large

• wthiecke
ZveenT schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Bij mij is gezegd (ik maak zelf een gat in de binnenmuur) dat ik een gat van 10x10cm moet maken. Dus ik zou dat aanhouden.
Dat gaven ze bij mij ook aan inderdaad, maar ik heb net geen 10 cm rond doorsnede door de vloer. Groter maken gaat ook lastig omdat de bewapening langs de rand loopt. Ik zag het op plaatje dat de leiding set ook niet rond is. Ik hoop dus dat deze op zijn breedst 10cm is en de dikte minder dan 10cm.

• noebas
  • Laatst online: 08-01 08:51
wthiecke schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Dat gaven ze bij mij ook aan inderdaad, maar ik heb net geen 10 cm rond doorsnede door de vloer. Groter maken gaat ook lastig omdat de bewapening langs de rand loopt. Ik zag het op plaatje dat de leiding set ook niet rond is. Ik hoop dus dat deze op zijn breedst 10cm is en de dikte minder dan 10cm.
De isolatie zal ook nog iets mee geven al moet je het er natuurlijk wel door kunnen krijgen. En die 10cm diameter komt natuurlijk van de 7-gaten boor waarmee ze door beton enz gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door noebas op 10-01-2023 12:55 ]

• wthiecke
Dank voor je foto. Ik bedoelde niet de omtrek, al is dat ook handig, maar de breedste maat van de set zou 10cm zijn. Hoe dik is de set dan? Ik vermoed geen 10, maar minder, omdat het 2 leidingen naast elkaar zijn.
Zie afbeelding. Dank voor de moeite in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYusXzvr4xTum1k5RkjyiPqWrCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QQRciDzGvl2iXKca3SUr3qCk.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door wthiecke op 10-01-2023 12:57 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.