Simpele instalatie niks bijzonders.
Zal wel omdat ik in het diepe zuiden woon.....
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.
Denk dat zij geen monteurs hebben in een bepaald aantal regio’s en vrijstaande huizen met een verbruik boven de 1300/ 1800 m3 links laten liggenberrieberrie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:34:
Ik heb nummer 2xx , instalatie gesprek gehad begin december Nog niks gehoord over definitieve datum.
Ja, die ellende heb ik ook. Nummer 454 en ook nog niets gehoord. 4KW met een metertje of 6 aan leiding, met 1 muurdoorvoer, niet de meest ingewikkelde installatie dus. Regio Echt-Susteren.berrieberrie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:34:
Ik heb nummer 2xx , instalatie gesprek gehad begin december Nog niks gehoord over definitieve datum.
[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 04-01-2023 01:53 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Tof! Ik moet zeggen dat ik werkelijk geen flauw idee heb hoe dit allemaal werkt, maar ik volg het op de voet, en ben erg benieuwd wat jullie allemaal voor elkaar krijgen met de Quatt!Slurpgeit schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:22:
Ik heb nu niet echt veel tijd meer om verder te kijken maar hier wat meer info over 't ding:
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Want? Hoe groter het verbruik, hoe groter de besparing, tot bepaalde hoogte natuurlijk.zverdier schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:46:
[...]
Denk dat zij geen monteurs hebben in een bepaald aantal regio’s en vrijstaande huizen met een verbruik boven de 1300/ 1800 m3 links laten liggen
All-electric lijkt me nog geen doel van Quatt zelf op dit moment.
Met of zonder wachtwoord op de root? Als met wachtwoord: hoe heb je het wachtwoord achterhaald?Slurpgeit schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:17:
[...]
code:
1 2 3 4 ssh root@192.168.150.134 root@192.168.150.134's password: Last login: Tue Jan 3 18:15:30 2023 from 192.168.1.176 root@CIC-xxxx:~#
Zie Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"Heinemancp schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:38:
[...]
Met of zonder wachtwoord op de root? Als met wachtwoord: hoe heb je het wachtwoord achterhaald?
OK dus daarmee wachtwoord achterhaald, begrijp ik?
Dus geen uniform wachtwoord wellicht? Dat zou het wel handiger maken
Het bericht daaromtrent lijkt verwijderd. Dus wellicht is het de bedoeling dat we het daar niet meer over hebbenHeinemancp schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:59:
[...]
OK dus daarmee wachtwoord achterhaald, begrijp ik?
Dus geen uniform wachtwoord wellicht? Dat zou het wel handiger maken
Doel zou ook niet moeten zijn Quatt in de weg te zitten, als ze straks komen met meer info uit de app en mogelijkheid API te gebruiken zijn de meeste mensen al tevreden denk ik.Spykie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:26:
[...]
Het bericht daaromtrent lijkt verwijderd. Dus wellicht is het de bedoeling dat we het daar niet meer over hebben
Aanpassen moet ik overigens zeggen gaat prima via Quatt, maak ticket aan en ze passen CiC aan als je situatie is veranderd.
eens hoor!noebas schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:58:
[...]
Doel zou ook niet moeten zijn Quatt in de weg te zitten
Ik denk dat Quatt niet zo blij is dat jan en alleman root access heeft op zijn CiC, dus de truc om daar in te komen is wellicht niet het slimst om breed bekend te hebben. Wat misschien slimmer is is om uit te zoeken wat er verder op draait waar je verbinding mee kunt maken (een web-api ofzo) waardoor iedereen tegen de CiC aan kan praten en zo meer uit zijn CiC kan halen zonder dat het via de web-api moet van Quatt.noebas schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:58:
[...]
Doel zou ook niet moeten zijn Quatt in de weg te zitten, als ze straks komen met meer info uit de app en mogelijkheid API te gebruiken zijn de meeste mensen al tevreden denk ik.
Aanpassen moet ik overigens zeggen gaat prima via Quatt, maak ticket aan en ze passen CiC aan als je situatie is veranderd.
Het positieve nieuws is wel dat dit mogelijkheden biedt mocht Quatt ooit failliet gaan. Het blijft wel een start-up natuurlijk. Ik vind/vond het wel wat gevaarlijk dat als Quatt morgen failliet is dat veel mensen een warmtepomp aan de muur hebben hangen die je op geen enkele wijze meer kunt beheren. Dat wordt hiermee anders.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Het is vrij gemakkelijk maar als je hem klaar legt willen ze het vast even mee pakken. Als ze toch al alles los en open hebben liggen is het minimaal extra voor ze.pietpuk18 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:30:
Nr. 8xx hier. Installatie over 2 weken in Zuid-Limburg. Gaat snel. Moet nog een Lyric T6 aanschaffen. Is het verstandig om die door de installateurs te laten installeren? Ben niet heel technisch.
Kun je die Shelly 1PM Plus ook gewoon achter een stopcontact inbouwen? Of is het dan mooier oom een Shelly PRO 1PM in de meterkast te plaatsen, ik moet toch nog een nieuwe groep maken.HBO88 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:26:
[...]
Heb de Quatt en CIC zelf achter een Shelly 1 pm plus hangen, werkt prima.
Later nog eens proberen om de MQTT data te gaan loggen. Heb ook temp sensoren met MQTT op radiator dus dan kun je eea inzichtelijk krijgen
Is dan een werkschakelaar ook nog wenselijk?
Als je inbouwdoos diep genoeg is past het.ReneQ691 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:58:
[...]
Kun je die Shelly 1PM Plus ook gewoon achter een stopcontact inbouwen? Of is het dan mooier oom een Shelly PRO 1PM in de meterkast te plaatsen, ik moet toch nog een nieuwe groep maken.
In de MK is mooier, maar persoonlijk zou ik dan gewoon een degelijke kWh meter nemen ipv Shelly, maar dat is een gevoelskwestie.
Werkschakelaar is een beladen onderwerp.
Maar het is of een werkschakelaar of een stopcontact, niet beide.
Netste is om wel gewoon de werkschakelaar te plaatsen.
Wat maakt de Quatt dan toch zoveel meer interessant voor de mensen hier op tweakers?
Ik ben zelf ook een beetje aan het rondkijken naar een full electric oplossing om van het gas af te kunnen. Maar de quatt is voor mij op dit moment nog oninteressant, gezien er geen full electric oplossing mogelijk is op dit moment.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Idd als je stopcontact diep genoeg is past die er prima achter. Shelly pro in meterkast kan ook, maar is weer stuk duurder. Of het mooier is weet ik niet, als je de shelly inbouwt is misschien mooier?ReneQ691 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:58:
[...]
Kun je die Shelly 1PM Plus ook gewoon achter een stopcontact inbouwen? Of is het dan mooier oom een Shelly PRO 1PM in de meterkast te plaatsen, ik moet toch nog een nieuwe groep maken.
Ondertussen heb ik Home Assistant draaien. Shelly was zo toegevoegd en staat nu netjes data te loggen.
Ik heb zelf geen werkschakelaar, een stekker in het stopcontact voldoet ook.
Heeft iemand dat bijgehouden?
noebas schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:33:
[...]
Het is vrij gemakkelijk maar als je hem klaar legt willen ze het vast even mee pakken. Als ze toch al alles los en open hebben liggen is het minimaal extra voor ze.
Mijns inziens: een regulier monoblock wp, met een vermogen van 4-5 kW. Met een wat kleinere verdamper dan een 5-7 kW monoblock. Om die twee redenen moet het eerder bijval hebben van bijv CV ketel.Tanuki schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:23:
In hoeverre vergelijkt de Quatt met andere warmtepompen? Ik neem eigenlijk aan dat een quatt geen heel bijzondere lucht/water warmtepomp is? Ik neem aan dat deze gelijkaardig is aan de warmtepompen die er al zijn van bekendere merken.
Wat maakt de Quatt dan toch zoveel meer interessant voor de mensen hier op tweakers?
Ik ben zelf ook een beetje aan het rondkijken naar een full electric oplossing om van het gas af te kunnen. Maar de quatt is voor mij op dit moment nog oninteressant, gezien er geen full electric oplossing mogelijk is op dit moment.
(initiële) all-in prijs, en uiterlijk.Wat maakt de Quatt dan toch zoveel meer interessant voor de mensen hier op tweakers?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
daar heb je helemaal gelijk in. Het is interessant om vooral 2 redenen:Tanuki schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:23:
In hoeverre vergelijkt de Quatt met andere warmtepompen? Ik neem eigenlijk aan dat een quatt geen heel bijzondere lucht/water warmtepomp is? Ik neem aan dat deze gelijkaardig is aan de warmtepompen die er al zijn van bekendere merken.
De warmtepomp zelf heeft gewoon een strak design.
Voor 1600 euro all-in een hybride warmtepomp is gewoon erg goedkoop. (ondertussen al 2400 euro, maar toch)
en ter aanvulling gebruik van een steiger kost 175 euriRobertowNL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:54:
Hier plaatsing op 11 januari 68x, noorden van Overijssel.
Overigens zelf dingen voorbereid zoals een gat door de muur (die zat er min of meer al). Daarnaast een extra groep geregeld en een werkschakelaar buiten geplaatst. Thermostaat op marktplaats gescoord voor 100 euro.
De initiële installatie zou door een woonruimte, twee muren en een vloer gaan, maar dat hebben we kunnen 'voorkomen.' Door de route van de leiding iets aan te passen hoeven ze waarschijnlijk geheel niet te boren (en ik geen koof in de hoek van de kamer te timmeren).
Dat aanpassen ging allemaal prima, de werkvoorbereiding heeft mij netjes nog een keer gebeld over de mail met aanpassingen en wat (logische) vragen gesteld.
Alleen een creditnota maken voor kosten reeds op de factuur dat kon het systeem nog niet direct begreep ik. (maar is gefixt).
Wat wellicht voor andere wachtenden fijn is om te weten, wat zijn mogelijke extra kosten:
- Extra boring: €75,00 per stuk
- Boring door beton: €50,00 bovenop boring.
- Extra leidingwerk >8m en =<12meter: €195,00
- Honeywell Lyric T6: €235,00
Vind het wel jammer dat nog steeds niet helemaal duidelijk is wat er in het betaalde abonnement gaat komen. Wel duidelijk is dat als je de "nachtmodus" afwijkend wil instellen dat je het betaalde abonnement moet hebben.
“Water vindt altijd z’n weg”. Wat er nu gebeurt is het resultaat van gebrekkige/te beperkte features en communicatie. Quatt early adopters verwachten een bepaalde feature set qua data uitlezen en zelf zaken instellen.geerttttt schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:14:
[...]
Ik denk dat Quatt niet zo blij is dat jan en alleman root access heeft op zijn CiC, dus de truc om daar in te komen is wellicht niet het slimst om breed bekend te hebben. Wat misschien slimmer is is om uit te zoeken wat er verder op draait waar je verbinding mee kunt maken (een web-api ofzo) waardoor iedereen tegen de CiC aan kan praten en zo meer uit zijn CiC kan halen zonder dat het via de web-api moet van Quatt.
Het positieve nieuws is wel dat dit mogelijkheden biedt mocht Quatt ooit failliet gaan. Het blijft wel een start-up natuurlijk. Ik vind/vond het wel wat gevaarlijk dat als Quatt morgen failliet is dat veel mensen een warmtepomp aan de muur hebben hangen die je op geen enkele wijze meer kunt beheren. Dat wordt hiermee anders.
Als dat er niet inzit, of het is niet duidelijk of en wanneer zoiets komt (roadmap) dan gaan mensen zelf aan de slag.
Dat kun je relatief eenvoudig oplossen als Startup door een public API beschikbaar te maken, en een heldere roadmap. Plus een goed werkend ticket/support systeem, waar je zelf actief deelneemt en echt een community bouwt.
Überhaupt is het niet schaalbaar als je zelf als Startup parameters per uniek geval moet gaan aanpassen.
Dat kan imho veel slimmer, sterker nog, daar ligt een unieke kans om zaken slim in te regelen qua zelflerende algoritmes en bijbehorende parameters, evenals compatibiliteit met verschillende thermostaten en regelsystemen.
Dit houd je toch.. Prio ligt nu natuurlijk op anderen plekken, wat imo logisch is, en mensen gaan toch wel knutselen.. Puur kosten/baten analyse, maar wel mooi om te zien dat hier alweer mensen zijn die het al vrij snel 'gekraakt' hebbenolafmol schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:30:
[...]
“Water vindt altijd z’n weg”. Wat er nu gebeurt is het resultaat van gebrekkige/te beperkte features en communicatie. Quatt early adopters verwachten een bepaalde feature set qua data uitlezen en zelf zaken instellen.
Als dat er niet inzit, of het is niet duidelijk of en wanneer zoiets komt (roadmap) dan gaan mensen zelf aan de slag.
Dat kun je relatief eenvoudig oplossen als Startup door een public API beschikbaar te maken, en een heldere roadmap. Plus een goed werkend ticket/support systeem, waar je zelf actief deelneemt en echt een community bouwt.
Überhaupt is het niet schaalbaar als je zelf als Startup parameters per uniek geval moet gaan aanpassen.
Dat kan imho veel slimmer, sterker nog, daar ligt een unieke kans om zaken slim in te regelen qua zelflerende algoritmes en bijbehorende parameters, evenals compatibiliteit met verschillende thermostaten en regelsystemen.
Ik zie het eerder als een grote kans om echt iets onderscheidends in de markt te zetten, qua design, qua community, en qua features. Het zou toch fantastisch zijn als de “Nest onder de warmtepompen” uit Nederland komt, en straks internationaal (of in ieder geval Noord-Europees) succesvol is?ID-College schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:36:
[...]
Dit houd je toch.. Prio ligt nu natuurlijk op anderen plekken, wat imo logisch is, en mensen gaan toch wel knutselen.. Puur kosten/baten analyse, maar wel mooi om te zien dat hier alweer mensen zijn die het al vrij snel 'gekraakt' hebben
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Of überhaupt een reactie. Het is stil aan de overkant....okijokii schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:29:
Ik mis al langere tijd wat reacties van Quatt zelf op dit forum.
Beste Quatt Pilot klant, bedankt voor het ter beschikking stellen van uw tijd en woning. We zijn blij met deze mogelijkheid. U mag als een van de eerste een Quatt warmtepomp testen en wij doen ervaring op. Om u te bedanken mag u...noem een prestatie (X jaar lang gratis abo)
Tevens is onze roadmap op dit moment. De App is bijna gebruiksklaar, we verwachten rond (noem datum)
Ook zullen we binnenkort (noem een datum) u de mogelijkheid geven om zelf instellingen in te zien aan te passen, zoiets.
zo moeilijk is het allemaal niet.
Met name updates zouden wel gemeld mogen worden, en dan niet zoals Cardo dat doet (puur als voorbeeld)okijokii schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:29:
Ik mis al langere tijd wat reacties van Quatt zelf op dit forum.
Firmware upgrade (version 5.7) release notes:
We’ve caught some Bugs on our visor and had them cleaned off.
Lollig maar hier heb je 2 keer niets aan.
Houd gewoon een goed change log bij op de pagina. Maar ik denk dat het nog tijd nodig heeft, support lijkt inmiddels namelijk best goed te lopen. Quatt zelf overigens ook, geen pieken meer maar keurig terug te moduleren
[ Voor 5% gewijzigd door noebas op 04-01-2023 14:52 ]
eigenlijk heel simpel; dat is nog steeds de prijs, zeker voor die lui die in het begin een pre-order hebben gedaan, voor rond 1.600 € incl. installatie krijg je nergens een warmtepomp, bij sommige ben je al meer kwijt aan de installatie (zonder WP).Tanuki schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:23:
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
ik snap nog steeds niet waarom je de nachtmodus op een ander tijdstip wilt hebben, de nachtmodus heeft zijn oorsprong vanuit de geluidseisen (45/40 dB) waar je installatie aan moet voldoen, of je hebt de nachtstand nodig (omdat je anders aan de erfgrens de max. geluidswaarde niet haalt en met de nachtstand wel) of je hebt hem totaal niet nodig (voldoende afstand tot erfgrens zodat je de geluidswaarde ook in de nacht van 40 dB niet overstijgt). Of zijn er andere redenen om de vermogenscapaciteit van je warmtepomp duidelijk te verlagen?Jortjr schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:21:
[...]
en ter aanvulling gebruik van een steiger kost 175 euri
Vind het wel jammer dat nog steeds niet helemaal duidelijk is wat er in het betaalde abonnement gaat komen. Wel duidelijk is dat als je de "nachtmodus" afwijkend wil instellen dat je het betaalde abonnement moet hebben.
Ik snap hem wel hoor: Je hebt de Quatt dicht bij je slaapkamerraam staan en je wilt tussen het naar bed gaan en wakker worden minder lawaai. Dan zou je bijvoorbeeld van 23:00 tot 7:30 de Quatt willen laten fluisteren.MacD007 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:26:
[...]
ik snap nog steeds niet waarom je de nachtmodus op een ander tijdstip wilt hebben, de nachtmodus heeft zijn oorsprong vanuit de geluidseisen (45/40 dB) waar je installatie aan moet voldoen, of je hebt de nachtstand nodig (omdat je anders aan de erfgrens de max. geluidswaarde niet haalt en met de nachtstand wel) of je hebt hem totaal niet nodig (voldoende afstand tot erfgrens zodat je de geluidswaarde ook in de nacht van 40 dB niet overstijgt). Of zijn er andere redenen om de vermogenscapaciteit van je warmtepomp duidelijk te verlagen?
Maar men heeft al aangegeven dat er meer komt in dat abbo. Als daar ook storings dienst en onderhoud bij zit (ook bij ketel storing) dan vind ik het best te overwegen._CrookClaw_ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:32:
[...]
Ik snap hem wel hoor: Je hebt de Quatt dicht bij je slaapkamerraam staan en je wilt tussen het naar bed gaan en wakker worden minder lawaai. Dan zou je bijvoorbeeld van 23:00 tot 7:30 de Quatt willen laten fluisteren.
Ik heb al 3x gevraagd om de ecodesign produktkaart en energielabel. Eerste keer reactie dat ze die niet hadden. Op latere herhalingsvragen vragen geen antwoord meer gehad. Kennelijk hebben ze die nog steeds niet of ze willen niet dat we eea objectief kunnen vergelijken met andere apparaten. Vooralsnog plaats ik ze in de van de hoek van de cowboys.medu80 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:36:
[...]
Of überhaupt een reactie. Het is stil aan de overkant....
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Op de quatt facebook groep lees je dat er al een hoop installatiegesprekken in de 1000+ range zijn geweest, terwijl ik met nummer 8xx nog aan het wachten ben op een uitnodiging voor een installatiegesprek.
Ook staan er al installaties gepland voor nummers boven de 1500.
Je zou zeggen dat je bij een startup degene welke het eerste vertrouwen in je hebben gestoken ook als eerste je product levert.
Misschien moet je het gewoon even afwachten en je er minder druk om maken (gezien je posts in dit topic..)Fullpower schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:10:
[...]
Ik heb al 3x gevraagd om de ecodesign produktkaart en energielabel. Eerste keer reactie dat ze die niet hadden. Op latere herhalingsvragen vragen geen antwoord meer gehad. Kennelijk hebben ze die nog steeds niet of ze willen niet dat we eea objectief kunnen vergelijken met andere apparaten. Vooralsnog plaats ik ze in de van de hoek van de cowboys.
Nu zie ik zowel een bedrade als onbedrade versie.
Iemand enig idee wat de voorkeur heeft?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Maakt niet uit, beiden hebben een ontvangst unit ( die je plaatst bij de cv) waarop de Quatt aansluit.Han61 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:27:
Ik ben van plan alvast een Honywell Lyric T6 te kopen aangezien ik begreep dat mijn Etwist niet matcht met Quatt.
De versie met een draadje is een stukje goedkoper.
Ik meende dat de eTwist juist wel in de lijst met ondersteunde thermostaten stond. Moet je wel de opentherm gateway er tussen hebben.Han61 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:27:
Ik ben van plan alvast een Honywell Lyric T6 te kopen aangezien ik begreep dat mijn Etwist niet matcht met Quatt.
[ Voor 5% gewijzigd door medu80 op 04-01-2023 16:45 ]
Ik snap Quatt echt niet,Fullpower schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:10:
[...]
Ik heb al 3x gevraagd om de ecodesign produktkaart en energielabel. Eerste keer reactie dat ze die niet hadden. Op latere herhalingsvragen vragen geen antwoord meer gehad. Kennelijk hebben ze die nog steeds niet of ze willen niet dat we eea objectief kunnen vergelijken met andere apparaten. Vooralsnog plaats ik ze in de van de hoek van de cowboys.
na verder zoeken is primair Ecodesign regelgeving van toepassing. echter is het mogelijk dat indirect wel naar de energie-etikettering word verwezen, dat gebeurt ook al voor oa huishoudelijke lectrische apparaten zoals koelkasten ed die dus ook onder het energie-etikettering vallen.
op basis daarvan heb ik de onderstaande info dus ook aangepast, sorry voor de onduidelijk.
even de wettelijke eisen:
Toezicht door de ILT op ecodesign
Vanuit de Wet milieubeheer en de Europese regelgeving houdt de ILT toezicht op de naleving van ecodesigneisen voor oa warmtepompen, ILT beoordeeld op:
- het product juist hebben beoordeeld (door onder meer een producttest); (de controle hierop moet door ILT gebeuren)
- het technische dossier op orde hebben. Daarin staat hoe en uit welke onderdelen het product is opgebouwd; (kan door een concument niet gecontroleerd worden)
- beschikken over de EU-verklaring van overeenstemming. Hierin staat aan welke Europese richtlijnen, verordeningen en normen het product voldoet; (onbreekt)
- het product hebben voorzien van de juiste CE-markering: hiermee geeft de fabrikant of importeur aan dat het product voldoet aan wettelijke eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu;
hun contactgevens op het product hebben vermeld; (is door Quatt vermeld, echter de EC verklaring die daarbij hoort ontbreekt, net als andere verplichte documentatie (zoals handleiding ed).)
- het type-, serie- of badgenummer op het product hebben vermeld; (heeft Quatt)
- de eindgebruiker informeren over de prestaties van hun producten op het product zelf en op een openbare website; de prestaties kunnen over bijvoorbeeld energieverbruik gaan. (hier is dus de eerder genoemde energie-etikettering (EPREL) van toepassing. De Inspectie Leefomgeving en Transport kondigde vandaag aan om handhavend te gaan optreden tegen leveranciers van verwarmingsapparatuur, waaronder warmtepompen, als die niet aan de Ecodesign-wetgeving voldoet en/of als niet alle productinformatie openbaar toegankelijk is in het Europees productregister voor energie-etikettering (EPREL).)
Als fabrikanten of importeurs niet voldoen aan de eisen dan kan de ILT hen verplichten om aan de eisen te voldoen. De inspectie kan ook besluiten om het product uit de markt te nemen. Zij werkt daarbij samen met de toezichthouders uit ander EU-lidstaten.
de ILT is de toezichthouder, ik hoop maar voor Quatt dat deze lui hier niet meelezen. het niet vooraf registeren van het product betekend eigenlijk dat de Quatt op dit moment ilegaal op de nederlandse markt is en dus met alle gevolgen (helaas dus ook voor de huidige gebruikers). Ik ben geen jurist die kan bepalen wat dit voor de gebruikers tot gevolg heeft. Dit aspect is nu al diverse keren hier aan de orde geweest, ondertussen moet Quatt dit toch ook begrijpen, ik had de wettelijke regels en wat te doen hierover binnen 5 min. gevonden. Vind dit echt geen positief punt voor Quatt. Wat je van een producent mag verwachten dat zij een product conform de geldende regels en voorschriften leveren, kijk als je dat bij alibaba bestelt weet je dat je op dat punt waarschijnlijk geen verwachtingen kan verwachten, maar voor een nederlands bedrijf ligt dat dus duidelijk anders, dat is tenminste mijn mening.
[ Voor 51% gewijzigd door MacD007 op 05-01-2023 15:42 ]
Op die vraag reageren zij ook niet zou binnen 24h een reactie krijgen. Ik ben toch maar verder aan het kijken naar een ander Wp.jelke1992 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:18:
Ben wel een beetje teleurgesteld in quatt dat ze aan cherry picking doen.
Op de quatt facebook groep lees je dat er al een hoop installatiegesprekken in de 1000+ range zijn geweest, terwijl ik met nummer 8xx nog aan het wachten ben op een uitnodiging voor een installatiegesprek.
Je zou zeggen dat je bij een startup degene welke het eerste vertrouwen in je hebben gestoken ook als eerste je product levert.
Ik begrijp ook niet helemaal op basis waarvan dit nou gebeurt. Ik heb zelf nummer 7xx en heb nog niets gehoord terwijl mijn installatie zo ongeveer de meest eenvoudige is. Ondertussen zie ik vergelijkbare installaties geplaatst worden in hetzelfde gebied terwijl ze een hoger ordernummer hebben...jelke1992 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:18:
Ben wel een beetje teleurgesteld in quatt dat ze aan cherry picking doen.
nu zal dat in mijn geval vast iets met leidinglengte (12m) en toestemming VVE te maken hebben, maar toch.
Volgnummer met verwachte plaatsings datum. Groep boven 200 zou pas in februari aan de beurt zijn. Nu hoor je volgnummers van ver boven de 200 die al aan de beurt zijn....?!
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.
Ja jongens, ik snap, iedereen betaalt een hoge gasprijs momenteel, maar quatt zal vast niet kijken bij welke installaties de meest rondborstige klanten horen om te prioriteren, dat zal toch echt zijn op basis van beschikbaarheid in een regio of type installatie.berrieberrie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:36:
Zal allemaal best. Maar de mail die iedereen onlangs heeft ontvangen stond dus wel duidelijk een plaatsings volgorde.
Volgnummer met verwachte plaatsings datum. Groep boven 200 zou pas in februari aan de beurt zijn. Nu hoor je volgnummers van ver boven de 200 die al aan de beurt zijn....?!
Ik kan me voorstellen dat als monteur x in Twente woont en klant 800 in Twente woont, dat dat te plannen is op een dag die als uitloopdag ingepland staat voor de vorige klant, en klant 400 die in Limburg woont dan niet. Ik noem maar wat.
Je ordernummer zegt iets over de volgorde van uitlevering, maar geeft je geen exacte plek in de wachtrij. Zo is dat ook nooit gecommuniceerd, alleen dat ze verwachten dat klant x tot x binnen periode y tot y ingepland kunnen worden.
Ik vind even wachten ook niet zo erg maar maak dat duidelijk.
https://www.quatt.io//hulpnodig
Je verhaal bestaat grotendeels uit aannames. Ik ken iemand bij mij in de straat welke ook een Quatt heeft gereserveerd. Deze had een hoger nummer maar kreeg wel eerder een aanbod. Ik heb dit aan quatt voorgelegd en het antwoord was:geerttttt schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:48:
[...]
Ja jongens, ik snap, iedereen betaalt een hoge gasprijs momenteel, maar quatt zal vast niet kijken bij welke installaties de meest rondborstige klanten horen om te prioriteren, dat zal toch echt zijn op basis van beschikbaarheid in een regio of type installatie.
Ik kan me voorstellen dat als monteur x in Twente woont en klant 800 in Twente woont, dat dat te plannen is op een dag die als uitloopdag ingepland staat voor de vorige klant, en klant 400 die in Limburg woont dan niet. Ik noem maar wat.
Je ordernummer zegt iets over de volgorde van uitlevering, maar geeft je geen exacte plek in de wachtrij. Zo is dat ook nooit gecommuniceerd, alleen dat ze verwachten dat klant x tot x binnen periode y tot y ingepland kunnen worden.
Doordat de Technische Adviseurs allemaal een eigen klantbestand hebben gebeurt het nu inderdaad dat er niet 100% aan de volgorde van reserveringsnummer gehouden kan worden.
Ik snap dat je een startup een beetje de ruimte moet geven om te groeien, en dat ze klanten welke bij elkaar in de regio tegelijk willen doen.
Echt vind ik zelf dat dit nu wel erg uit elkaar begint te lopen.
Zelf krijg je 2x het bericht dat je installatie is verschoven naar een later moment. Helemaal prima, dat kan gebeuren. Alleen het is dan wel raar dat je vervolgens berichten leest over mensen welke nog later (en dan bedoel ik meer dan 1000 klanten ertussen) wel eerder aan de beurt zijn.
Op je cv het tapwater temperatuur nakijken?Slurpgeit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:06:
Hij hangt!
[Afbeelding]
Alleen wordt het kraanwater nu nog maar een fractie zo warm als normaal. Voor een normale douche moet de temperatuur op maximaal
Staat nog steeds op 60prakka schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:16:
[...]
Op je cv het tapwater temperatuur nakijken?
Toevallig een intergas? Is eerder door mensen gemeld dat er invloed van op tapwater.
_CrookClaw_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:10:
De Tado test:
Ik ben het volledig eens met Quatt dat Tado uit zichzelf echt heel slecht werkt i.s.m. een warmtepomp. Dan krijg je een stooklijn zoals onderstaand. Ik heb dit nu aangepast door zelf de stooklijn te bepalen in HA. Ik laat het huis afkoelen tot een bepaalde treshold en dan stook ik er een halve graad weer bij. Ook zorg ik zo dat ik voor de nacht een mooie buffer heb zodat wij de buren niet tot last zijn. Dit werkt nu een tijdje en gemiddeld zijn we ongeveer 7 à 8 kWh per dag kwijt (20 graden) met dit zachte weer en geen gas (alleen sww). Als ik nog wat intelligentie toevoeg aan de stooklijn kan ik nog wel meer besparen (boven en onder tegelijk stoken zodat de Quatt niet twee keer aan moet bijvoorbeeld).
Ik kijk het nog een tijdje aan, misschien dat ik de Honeywell Lyric nog terugplaats. Wat ik daar vervelend aan vind is dat ik niet kan sturen dat deze gaat verwarmen omdat de Lyric de ingestelde temperatuur overnam als huidige temperatuur. Daardoor moest ik hem soms op 22 zetten om hem te laten verwarmen.
[Afbeelding]
Voor degene met een intergas ketel is wel wat aan de hand als je warm water gebruikt als het buiten onder het vriespunt is. De Quatt zit dan voortdurend het water rond te pompen. Omdat het cv water langs de verwarmingsplaten voor het warm water loopt om normaal gesproken te besparen als de eigen pomp loopt, gaat hij nu dus het CV water verwarmen dat de Quatt rondpompt. Dit resulteert in best veel extra verbruik. Iets om rekening mee te houden. Met dit weer staat de pomp van de Quatt nagenoeg stil en heeft dit dus geen/weinig invloed.
Verder kom ik hier vaker de term "WAR" tegen. Kan iemand mij vertellen wat dit betekent?
[ Voor 80% gewijzigd door noebas op 04-01-2023 20:29 ]
Ja! Nu je dat zegt, tijdens het installeren hadden ze het er ook over dat een Intergas eigenlijk een extra onderdeel zou moeten hebben maar die had ie niet bij 'm. Ik merk dat het tijd is voor een ticketnoebas schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:28:
[...]
Toevallig een intergas? Is eerder door mensen gemeld dat er invloed van op tapwater.
Als ik idd de temperatuur laag genoeg zet dat de Quatt uit gaat dan heeft ie het probleem nietSlurpgeit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:29:
[...]
Ja! Nu je dat zegt, tijdens het installeren hadden ze het er ook over dat een Intergas eigenlijk een extra onderdeel zou moeten hebben maar die had ie niet bij 'm. Ik merk dat het tijd is voor een ticket
Ah, tof. Ik wil hem ook op exact die plek. Zelf een steiger geregeld?
Nee heeft Quatt gedaan, 175eSpykie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:45:
[...]
Ah, tof. Ik wil hem ook op exact die plek. Zelf een steiger geregeld?
Nee ik heb gekozen voor installatie mogelijk met Engels sprekende installateurs.RobertowNL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:32:
@jelke1992 toevallig de keuze gemaakt voor Nederlands sprekende voorbereider/installateurs? Enige verschil dat ik mij dan nog kan bedenken.
Ik wacht nog even af. Ben zo te lezen niet de enige die nog geen call heeft gehad rond mijn range dus het zal nog wel komen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
waar gaat je condenswater eigenlijk heen? Mee terug naar binnen?Slurpgeit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:06:
Hij hangt!
[Afbeelding]
Alleen wordt het kraanwater nu nog maar een fractie zo warm als normaal. Voor een normale douche moet de temperatuur op maximaal
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Weet je toevallig ook welk onderdeel?Slurpgeit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:29:
[...]
Ja! Nu je dat zegt, tijdens het installeren hadden ze het er ook over dat een Intergas eigenlijk een extra onderdeel zou moeten hebben maar die had ie niet bij 'm. Ik merk dat het tijd is voor een ticket
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Hij hangt daar prachtig, maar ik zat ook aan het water van de defrosts te denken. Wordt dat geen probleem?paQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:13:
[...]
waar gaat je condenswater eigenlijk heen? Mee terug naar binnen?
Volgens mij zie ik het slangetje door een doorvoer naar binnen gaan?okijokii schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:45:
[...]
Hij hangt daar prachtig, maar ik zat ook aan het water van de defrosts te denken. Wordt dat geen probleem?
succes met het onderhoud, dat word een hoogwerker cq steiger, lijkt me geen ideale plaats, hoe hebben ze deze geplaatst (steiger denk ik), met een hoogwerker kom je al snel aan de grens van de hoogwerker (2 man plus gereedschap en de Quatt zal > 200 kg zijn).Slurpgeit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:06:
Hij hangt!
[Afbeelding]
In de gebruiksaanwijzing staat aangegeven dat de CV en Tapwatersystemen gescheiden zijn.Slurpgeit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:06:
Hij hangt!
[Afbeelding]
De Intergas Kombi Kompakt HRE combiketel verwarmt tapwater en levert dit aan de warmwater tappunten.
Tevens verwarmt de Intergas Kombi Kompakt HRE combiketel CV water en levert dit aan de CV installatie. De
systemen zijn in het toestel dubbelwandig van elkaar gescheiden.
Wat zou er aan onderhouden moeten worden?MacD007 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:23:
[...]
succes met het onderhoud, dat word een hoogwerker cq steiger, lijkt me geen ideale plaats, hoe hebben ze deze geplaatst (steiger denk ik), met een hoogwerker kom je al snel aan de grens van de hoogwerker (2 man plus gereedschap en de Quatt zal > 200 kg zijn).
Voor reparaties is het wel een uitdaging idd.
Slurpgeit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:06:
Hij hangt!
[Afbeelding]
Wat vreemd van je tapwater, en dat meer Intergas cv' s daar last van zouden hebben, ik heb een gloedjenieuwe ( 10 maanden oud) Intergas HRE 36/30 CW5 en ( her)ken dit probleem niet, hoe zou dat kunnen?
De Quatt wordt in serie met de ketel gezet, dus als de Quatt verwarmt gaat er water van max 45 graden door de ketel. Als de ketel bezig is met tapwater bereiding koelt die flow de warmtewisselaar af.
Zelfde probleem ontstaat bij vloerverwarming die niet hydraulisch neutraal is.
Nieuwe Intergas ketels hebben daar een klep voor ingebouwd, is je ketel wat ouder moet die klep extern aangebracht worden.
[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 05-01-2023 00:51 ]
Hmm, nee, sorry, niet onthouden. Hij kreeg het op dat moment door in de "quatt installateur appgroep"
Ja, daarom hangt hij net iets boven het gat. Slangetje gaat binnen in de afvoer. De alternatieven waren of een goot over de breedte van het dak naar een dakgoot of een schaatsbaan elke winter.paQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:13:
[...]
waar gaat je condenswater eigenlijk heen? Mee terug naar binnen?
Bedankt, ook voor je altijd positieve reactiesMacD007 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:23:
[...]
succes met het onderhoud, dat word een hoogwerker cq steiger, lijkt me geen ideale plaats, hoe hebben ze deze geplaatst (steiger denk ik), met een hoogwerker kom je al snel aan de grens van de hoogwerker (2 man plus gereedschap en de Quatt zal > 200 kg zijn).
O sorry, dan zal ik het blijkbaar verzinnen. Zal tegen m'n vrouw zeggen dat ze niet zo moet zeuren want volgens Henk zijn het gescheiden systemen.HenkRood schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:37:
[...]
In de gebruiksaanwijzing staat aangegeven dat de CV en Tapwatersystemen gescheiden zijn.
[...]
[ Voor 68% gewijzigd door Slurpgeit op 05-01-2023 06:41 ]
Tav @slurpgeit_JGC_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:50:
Probleem met de Intergas ketels is dat die geen 3weg klep heeft. Je kunt dus tegelijk tapwater gebruiken en verwarming van je ketel vragen. Ketel is er alleen niet op ontworpen.
De Quatt wordt in serie met de ketel gezet, dus als de Quatt verwarmt gaat er water van max 45 graden door de ketel. Als de ketel bezig is met tapwater bereiding koelt die flowwarmtewisselaar af.
Nieuwe Intergas ketels hebben daar een klep voor ingebouwd, is je ketel wat ouder moet die klep extern aangebracht worden.
Dus DAT is dat is de reden😭 Excuses aan je vrouw 😘
Quatt is bezig om tzt parallel in te kunnen koppelen. Dan zou het probleem ook niet meer ontstaan toch?_JGC_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:50:
Probleem met de Intergas ketels is dat die geen 3weg klep heeft. Je kunt dus tegelijk tapwater gebruiken en verwarming van je ketel vragen. Ketel is er alleen niet op ontworpen.
De Quatt wordt in serie met de ketel gezet, dus als de Quatt verwarmt gaat er water van max 45 graden door de ketel. Als de ketel bezig is met tapwater bereiding koelt die flow de warmtewisselaar af.
Dan wil je nog steeds een keerklep. Probleem zal met parallel aansluiten iets minder groot zijn, maar zal zonder klep altijd nog wat doorstroming krijgen.okijokii schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:57:
[...]
Quatt is bezig om tzt parallel in te kunnen koppelen. Dan zou het probleem ook niet meer ontstaan toch?
Wat je nu in serie nodig hebt is een driewegklep en een bypass, waarbij de klep kiest tussen ketel en bypass.
Dat is wel top want de Remeha wp van mijn buurman heeft zo'n afvoerplaat en pijpjes eronder. Maar dat zit bij de Quatt dus intern verwerkt. Scheelt weer hoop gedoe. Hier wordt mijn mogelijke installatie ook weer makkelijker van!Slurpgeit schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 06:38:
Ja, daarom hangt hij net iets boven het gat. Slangetje gaat binnen in de afvoer. De alternatieven waren of een goot over de breedte van het dak naar een dakgoot of een schaatsbaan elke winter.
Wat ben jij op de vroege morgen al sarcastisch!Slurpgeit schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 06:38:
[...]
Bedankt, ook voor je altijd positieve reacties
[...]
O sorry, dan zal ik het blijkbaar verzinnen. Zal tegen m'n vrouw zeggen dat ze niet zo moet zeuren want volgens Henk zijn het gescheiden systemen.
Had even niet gedacht aan de flow
Slurpgeit schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 06:38:
[...]
Bedankt, ook voor je altijd positieve reacties
Tijdens garantie mag quatt de steiger weer opbouwen, daarna, tja, zelf wat regelen, of een schuifladder als het iets kleins is. Niet iedereen heeft een hectare grond ruimte om zich heen waar een quatt kan staan.
Wel bijzonder dat ze relatief snel bij jou de installatie doen, misschien omdat je juist een casus bent waar ze kennis kunnen opdoen?
Ziet er netjes uit, ook mooie oplossing met die condensafvoer. Maar euh, schaatsbaan?? Heb je onlangs nog op de thermometer gekeken. Het is 12 graden buiten. Dagen dat het echt vriest kun je op een hand tellen, dus al die beren op de weg die men ziet wat betreft een schaatsbaan, gewoon negeren.Slurpgeit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:06:
Hij hangt!
[Afbeelding]
Ik heb eerder al gezegd, zodra je blij bent en dat ding hebt, krijg je van minimaal 5 gebruikers "ongevraagde" adviezen en opmerkingen wat eigenlijk anders had gemoeten. Of hij hangt te hoog, of te laag of je hebt een schaatsbaan, of de verdamper is te klein.
Heb je ook foto's van de binnenafwerking?
P.s. Quatt gaat je probleem met SWW oplossen, tot dusver hebben ze bij mij alles opgelost en ook nog binnen een aantal (1) dagen.
Ik heb een ticket gemaakt bij Quatt support. Hier hebben ze in een week ongeveer reactie opgegeven. Een engineer heeft op afstand mee gekeken in de CiC en gaf ook aan dat er veel warmtevraag wisselingen waren maar hij kon niet direct vinden waar dit vandaan kwam. Dit moest hij verder uitzoeken om te kijken of hij de storing kon reproduceren.
Uiteindelijk een paar dagen later een andere Quatt installateur aan de lijn gehad die mij wist te vertellen dat de Honeywell Circle helaas ook wel eens problemen geeft icm de Quatt doordat de connectie soms wegvalt. Een T6 zou de oplossing moeten bieden. Die had ik toevallig al via marktplaats op de kop getikt dus die heb ik gister geïnstalleerd. Ik was super goed geholpen met aansluiting en instellingen van de T6.
Vooralsnog lijkt dit de oplossing te zijn. De Quatt moduleert nu verder terug dan die deed met de circle thermostaat. Ook zijn de stooksessies veel langer en de CV springt niet bij.
Ondanks dat het jammer is dat de quatt blijkbaar niet optimaal werkt met veel thermostaten mag er ook wederom gezegd worden dat het Quatt support team goed werk verricht. Bereikbaarheid vind ik ook prima na installatie.
Ik zou bijna denken dat ze beter de prijs €150,- kunnen verhogen en gewoon de T6 standaard in het pakket gooien om support problemen te verminderen die door de grote variatie aan thermostaten komt.
mijn T6 kwam van marktplaats voor 7 tientjes, dus daar gaan we ook niet failliet van gelukkig
Nooit gedacht dat ik mijn huis kon opwarmen met max 26 graden aanvoer en maar 300watt. Ondanks de enorm lage aanvoertemperatuur stijgt de woonkamer temperatuur wel.
Dat dus, ben meer dan happy met mijn installatie maar deel dat hier zeker niet. Voor je het weet staat de warmte pomp politie voor de deur, geluid, stikkertjes, leiding en kabel routing.medu80 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:44:
[...]
Ziet er netjes uit, ook mooie oplossing met die condensafvoer. Maar euh, schaatsbaan?? Heb je onlangs nog op de thermometer gekeken. Het is 12 graden buiten. Dagen dat het echt vriest kun je op een hand tellen, dus al die beren op de weg die men ziet wat betreft een schaatsbaan, gewoon negeren.![]()
Ik heb eerder al gezegd, zodra je blij bent en dat ding hebt, krijg je van minimaal 5 gebruikers "ongevraagde" adviezen en opmerkingen wat eigenlijk anders had gemoeten. Of hij hangt te hoog, of te laag of je hebt een schaatsbaan, of de verdamper is te klein.![]()
Heb je ook foto's van de binnenafwerking?
P.s. Quatt gaat je probleem met SWW oplossen, tot dusver hebben ze bij mij alles opgelost en ook nog binnen een aantal (1) dagen.
Voorlopig 0m2 gas en lekker warmpjes.
[ Voor 5% gewijzigd door noebas op 05-01-2023 11:31 ]
Zelfde hier, vandaar eerdere post om die in de prullenbak te mikken als je er een hebt. T6 ook via mp gescoord.dikkiedik schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:05:
Even een update over het rare pendel gedrag van de CV en Quatt bij mij in combinatie met de Honeywell Circle modulation thermostaat (T87).
Ik heb een ticket gemaakt bij Quatt support. Hier hebben ze in een week ongeveer reactie opgegeven. Een engineer heeft op afstand mee gekeken in de CiC en gaf ook aan dat er veel warmtevraag wisselingen waren maar hij kon niet direct vinden waar dit vandaan kwam. Dit moest hij verder uitzoeken om te kijken of hij de storing kon reproduceren.
Uiteindelijk een paar dagen later een andere Quatt installateur aan de lijn gehad die mij wist te vertellen dat de Honeywell Circle helaas ook wel eens problemen geeft icm de Quatt doordat de connectie soms wegvalt. Een T6 zou de oplossing moeten bieden. Die had ik toevallig al via marktplaats op de kop getikt dus die heb ik gister geïnstalleerd. Ik was super goed geholpen met aansluiting en instellingen van de T6.
Vooralsnog lijkt dit de oplossing te zijn. De Quatt moduleert nu verder terug dan die deed met de circle thermostaat. Ook zijn de stooksessies veel langer en de CV springt niet bij.
Ondanks dat het jammer is dat de quatt blijkbaar niet optimaal werkt met veel thermostaten mag er ook wederom gezegd worden dat het Quatt support team goed werk verricht. Bereikbaarheid vind ik ook prima na installatie.
Ik zou bijna denken dat ze beter de prijs €150,- kunnen verhogen en gewoon de T6 standaard in het pakket gooien om support problemen te verminderen die door de grote variatie aan thermostaten komt.
mijn T6 kwam van marktplaats voor 7 tientjes, dus daar gaan we ook niet failliet van gelukkig
Duurde toen nog wel even voor het echt goed ging draaien, volgens Quatt door het "leren" van het systeem
Tado en de T6 lijkt dat nu dus op dat het wel goed gaat. Wellicht nog anderen die ervaring hebben met thermostaten die ik het goed dan? Scheelt een hoop frustratie na installatie van de Quatt als je een thermostaat hebt die geen problemen gaat geven.
Mij is verteld dat de T6 niet op water temp vraag stuurd maar combi buiten temp & binnen temp met een marge van 0.3 graad. (indien gebruikt met Quatt natuurlijk)medu80 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:26:
Toch apart dat ze de Tado afschieten en ik heb er de laatste tijd goede ervaringen mee. Zullen ze wat aangepast hebben? Ik heb enorm lange runs van uren en uren op 30Hz en rond de 300watt en een COP van rond de 6.5. Wat me wel opvalt is dat de Quatt, heat-request van Tado negeert, ondanks dat de Tado vraagt om 100% gaat de Quatt maar aan met 49Hz of zelfs 30Hz. Soms als de tado nog warmte vraagt maar de kamertemperatuur is hoger als setpoint, gaat ie ook gewoon uit. Vermoedelijk reageert de CiC op woonkamer setpoint.
Nooit gedacht dat ik mijn huis kon opwarmen met max 26 graden aanvoer en maar 300watt. Ondanks de enorm lage aanvoertemperatuur stijgt de woonkamer temperatuur wel.
Hoe het bij Tado gaat is onbekend maar zou kunnen dan Quatt ziet dat binnen temp ondanks 100% vraag gewoon in de range zit en dus niet of laag door draait.
Honeywell Evohome werkt hier ook goed.HBO88 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:27:
Remeha iSense werkt ook goed.
Thats mineHBO88 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:27:
Remeha iSense werkt ook goed.
Gisteren m’n offerte geaccepteerd en 1500,- aanbetaald.
Benieuwd wanneer ik hoor wat de installatiedatum gaat zijn.
zou je een power grafiek over de dag kunnen delen? ben wel benieuwd. Dus opgenomen vermogen tegenover de tijd.medu80 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:26:
Toch apart dat ze de Tado afschieten en ik heb er de laatste tijd goede ervaringen mee. Zullen ze wat aangepast hebben? Ik heb enorm lange runs van uren en uren op 30Hz en rond de 300watt en een COP van rond de 6.5. Wat me wel opvalt is dat de Quatt, heat-request van Tado negeert, ondanks dat de Tado vraagt om 100% gaat de Quatt maar aan met 49Hz of zelfs 30Hz. Soms als de tado nog warmte vraagt maar de kamertemperatuur is hoger als setpoint, gaat ie ook gewoon uit. Vermoedelijk reageert de CiC op woonkamer setpoint.
Bedoel je zoals mijn plaatje van een paar dagen terug?dikkiedik schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:44:
[...]
zou je een power grafiek over de dag kunnen delen? ben wel benieuwd. Dus opgenomen vermogen tegenover de tijd.
Heb je ook nog data van toen met je T6? waren die runs op hoger vermogen?
[ Voor 29% gewijzigd door dikkiedik op 05-01-2023 13:06 ]
Goed om te horen! Zelf heb ik ook een Tado, vloerverwarming beneden (hoh 15cm) en 5 radiator knoppen in de slaapkamers en radiator fans.medu80 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:26:
Ik ben met Home Assistant bezig om de fans op een lagere temperatuur al aan te zetten aangezien de aanvoer temperatuur lager wordt. En hopelijk ook voor het koelen.
Ik heb 2 weken de aanvoer temperatuur van de ketel op 40°C gehad, de kamers werden snel warm. Enige nadeel is dat de woonkamer daardoor eigenlijk te warm wordt, 20°C ingesteld, maar vaak stijgt na het verwarmen de temperatuur in de loop van de dag naar boven de 21,5°C.
/f/image/d2HOtRZaEUCr862hPoOSNksF.png?f=fotoalbum_large)
@medu80 Heb je bijzondere instellingen op de Tado, of gewoon out of the box instellingen? Wat je omschrijft zou ik straks ook willen, al heb ik gezegd dat ik een Lyric T6 zou nemen. Maar als ik dit hoor houd ik de Tado.
23 dec de offerte gekregen en aanbetaald, nr 56x
Ik ben benieuwd wanneer het zover is dat ik word ingepland.
Weet je ook wat ze bedoelen met “de connectie soms wegvalt”? Van de thermostaat naar de CiC? Is die round draadloos?dikkiedik schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:05:
Even een update over het rare pendel gedrag van de CV en Quatt bij mij in combinatie met de Honeywell Circle modulation thermostaat (T87).
Bedoelen ze niet de matige WiFi verbinding van de Quatt zelf?olafmol schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:06:
[...]
Weet je ook wat ze bedoelen met “de connectie soms wegvalt”? Van de thermostaat naar de CiC? Is die round draadloos?
Maar dat zou dan niet uit moeten maken qua merk en type thermostaat denk ik dan. Lijkt dan meer op een bug in de CiC software?Spykie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:21:
[...]
Bedoelen ze niet de matige WiFi verbinding van de Quatt zelf?
Ze doelen echt op warmtevraag/signaal met de T87 bedrade thermostaat.
Van wat ik eerder las heb je deze wel nodig.Han61 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:47:
Vraagje: is er voor de CIC ook een wandcontactdoos nodig?
ja. Zelf heb ik een aparte groep gemaakt met een dubbel stopcontact waar de CIC en Quatt in zitten.Han61 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:47:
Vraagje: is er voor de CIC ook een wandcontactdoos nodig?
En 3 als je ook naar bv de T6 gaat (of welk termostaat dan ook dat een basestation nodig heeft).prakka schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:51:
[...]
Van wat ik eerder las heb je deze wel nodig.
Zit bij mij op zolder toch al op een plek waar van alles zit dat niet fraai is, dus abb haf opbouw met 4x wcd geplaatst.
Mooi ruimte in ook voor een shelly. (disclaimer weet niet of het allemaal mag van de nen politie maak je eigen afweging)
https://www.klusspullen.n...omT160LoW-dRoCgaYQAvD_BwE
[ Voor 6% gewijzigd door noebas op 06-01-2023 10:06 ]
prima oplossing, mbt je opmerking of dat conform NEN 1010 is, deze onderdelen ja, zolang ze vakkundig worden geinstalleerd is er niets mis mee, of je daar de Quatt direct met een stekker op aan zou moeten sluiten is een heel ander verhaal, daar is ondertussen voldoende over geschreven.noebas schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:26:
[...]
En 3 als je ook naar bv de T6 gaat (of welk termostaat dan ook dat een basestation nodig heeft).
Zit bij mij op zolder toch al op een plek waar van alles zit dat niet fraai is, dus abb haf opbouw door met 4x wcd geplaatst.
Mooi ruimte in ook voor een shelly. (disclaimer weet niet of het allemaal mag van de nen politie maar je eigen afweging)
https://www.klusspullen.n...omT160LoW-dRoCgaYQAvD_BwE
De NEN (1010) normen zijn mn er om de VEILIHEID van jou en je familie op het aspect van de electrische installatie kunnen waarborgen, kijk als jij besluit om het niet conform NEN uit te voeren is je eigen verantwoordelijkheid, kom dan later niet klagen als het mis gaat en je familie of je zelf letsel hebt op gelopen.
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/R6M5cWreA0VU5mHIPF44bvxi.jpg?f=fotoalbum_large)