Waarom laat je het bovengedeelte niet "gewoon" meelopen? Met de lage afgifte temperaturen van een warmtepomp zou het toch niet super veel warmte afgeven boven, ws is het voldoende om de kou eraf te halen. Moet de Quatt niet de CV ketel gaan bijschakelen natuurlijk, maar daar schijnt een "vermogensverlies" instelling voor te zijn in de Quatt...Sh1fty schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:14:
Lees al een tijdje mee, allereerst bedankt voor de interessante discussies, vragen en antwoorden en mooie installatiefoto's
Ik heb een vraag inzake mijn geplande situatie, ben Quatt nummer 3xxx volgens mij en nog geen installatiegesprek gehad maar goed om even wat zaken helder te hebben.
Woning is een redelijk nageïsoleerde twee-onder-één-kap uit de jaren 30, inhoud zo'n 450m3 op 130 m2 woonoppervlak. We hebben de woning nog maar kort dus over gasverbruik is weinig te zeggen, mede omdat de vorige bewoners redelijk wat bijstookten met de houtkachel in de woonkamer. Deze heb ik overigens laten zitten, voor de gezelligheid en om extra afgifte te hebben voor de koudste dagen (zeker als we ooit FE gaan). Hele huis is voorzien van (dikke) T22 radiatoren (7 stuks) en nog 2 handdoekradiatoren. Ben van plan Speedcomforts te halen als afgifte toch niet genoeg blijkt.
In de winterse dagen is het boven vrij koud, omdat wij boven eigenlijk niet verwarmen. Als de aanvoertemperatuur bij installatie van de Quatt naar een graad of 35 gaat zal dit nog langzamer gaan natuurlijk (we werken soms thuis). Ik zat te denken om dit op te lossen door het hele huis te voorzien van slimme thermostaatknoppen i.c.m. slimme schema's, ik kan echter in dit topic geen info over vinden hoe dit het beste aan te pakken.
- Hoe denken jullie in het algemeen over mijn insteek? Gaat dit goed werken met een Quatt en de Lyric T6?
- Iemand in een vergelijkbare situatie?
[quote]Notaname schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:08:
[...]
Geen geluid binnen door de gevel heen. Wel een beetje gezoem van de ventilatie in de keuken eronder door het houten dak. Demping matjes en zachte pootjes doen hun werk goed.
Hoi, zou je svp willen aangeven wat voor dempingsmat en zachte pootjes je hebt gebruikt? Of worden deze standaard door Quatt gemonteerd?
[...]
Geen geluid binnen door de gevel heen. Wel een beetje gezoem van de ventilatie in de keuken eronder door het houten dak. Demping matjes en zachte pootjes doen hun werk goed.
Hoi, zou je svp willen aangeven wat voor dempingsmat en zachte pootjes je hebt gebruikt? Of worden deze standaard door Quatt gemonteerd?
https://www.mijnklimaatsh...-trilmatje-10x10x1cm.htmlHyperfox schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:48:
[quote]Notaname schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:08:
[...]
https://www.mijnklimaatsh...soft-rubber-draad-m8.html
Dit heb ik besteld na een tip van een andere Tweaker hier in het forum.
Zeker, maar dat levert alleen efficientiewinst op als je warmte gebruikt die anders verloren zou gaan. Als je warmte uit de verwarmde schil trekt moet dit 2x door een warmtepomp verplaatst worden, en dat zal allicht minder efficient zijn dan deze in 1x vanuit de warmtepomp in het vat te stoppen.paQ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:55:
[...]
Je kunt je wpb ook binnen aan laten zuigen. Wederom beetje afhankelijk van huis, omstandigheden enz enz.
offtopic:
mijn kelder is daardoor iets minder koud, de wpb is efficienter, en de wp hoeft maar weinig tot niks bij te stellen merk ik.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Super! Bedankt voor de snelle reactie en de linkjes!Notaname schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:19:
[...]
https://www.mijnklimaatsh...-trilmatje-10x10x1cm.html
https://www.mijnklimaatsh...soft-rubber-draad-m8.html
Dit heb ik besteld na een tip van een andere Tweaker hier in het forum.
Dat zijn twee verschillende dingen.onlinaius schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:39:
[...]
Zeker, maar dat levert alleen efficientiewinst op als je warmte gebruikt die anders verloren zou gaan. Als je warmte uit de verwarmde schil trekt moet dit 2x door een warmtepomp verplaatst worden, en dat zal allicht minder efficient zijn dan deze in 1x vanuit de warmtepomp in het vat te stoppen.
Bij een wpb hoeft de wp niet aan te zijn. Ook is de installatie eenvoudiger, en kun je ze tegelijk gebruiken.
Het uit de binnenruimte laten aanzuigen staat daar weer los van.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik ken eigenlijk geen een warmtepomp waar de basis niet de bodemplaat is, dat heeft ook heel veel met de productiemethode te maken. Het kan natuurlijk wel, maar heeft wel een behoorlijk impact op kosten en gewicht.Proton_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:23:
Qua onzichtbare montage; een warmtepomp moet ca 20 cm van de muur af zitten ivm luchtstroom. Dat is andere koek dan een strakke, dunne VESA mount.
Wederom: niet dat het niet kan, maar het kost wat engineering om goed af te laten lopen, ook voor trillingsisolatie. Dat kan je niet verwachten van een Chinese rebrand zoals de Quatt buitenunit, want daar komt echt ontwerpen bij kijken.
Het beste wat je dan kan verwachten is wat extra meegespoten plaatstaal aan de onderkant om de steunen te verbergen. Ik weet niet of dat beter zou zijn...
Los van de feit wat ook aangehaald is dat je ook nog voldoende ruimte ( min 20 cm, ik verwacht meer is hier beter) achter de warmtepomp zou willen hebben, je kunt dit natuurlijk oplossen om de lucht inlaat cq uitlaat aan links en rechts te plaatsen, gezien de benodigde oppervlakte zal dat echter zorgen dat de warmtepomp een heel stuk dieper gaat worden. Weet niet of deze oplossing echt er mooier op gaat worden.
Een andere vraag is hoe vaak gaa je er na kijken? Dat punt was ook altijd een punt bij zonnepanelen, nu hoor je daar niemand meer over. Alles went zullen we maar zeggen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Onze buren aan weerszijde zeiden "wat een mooi ding".MacD007 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:21:
[...]
Het kan natuurlijk wel, maar Weet niet of deze oplossing echt er mooier op gaat worden.
Een andere vraag is hoe vaak gaa je er na kijken? Dat punt was ook altijd een punt bij zonnepanelen, nu hoor je daar niemand meer over. Alles went zullen we maar zeggen.
Ik maakte mij zorgen om geluid en esthetiek. Het was allemaal niet nodig.
Dat is een goed idee, zou je zelfs nu al kunnen doen zamen met het verlagen van je CV-water temp. richting de 45-50 Gr. (zo ver je dat nog niet gedaan hebt), dan kun je ook direct het effect van de warmtepomp mee kunnen simuleren (hoewel je dan eigenlijk wel nog iets lager moet gaan). Een tip bespaar niet op op de aantalen ventilatoren. Eventueel dit via de zelf-bouw topic op tweakers doen (ik heb gewoon speedcomforts).Sh1fty schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:14:
Lees al een tijdje mee, allereerst bedankt voor de interessante discussies, vragen en antwoorden en mooie installatiefoto's
Ik heb een vraag inzake mijn geplande situatie, ben Quatt nummer 3xxx volgens mij en nog geen installatiegesprek gehad maar goed om even wat zaken helder te hebben.
Woning is een redelijk nageïsoleerde twee-onder-één-kap uit de jaren 30, inhoud zo'n 450m3 op 130 m2 woonoppervlak. We hebben de woning nog maar kort dus over gasverbruik is weinig te zeggen, mede omdat de vorige bewoners redelijk wat bijstookten met de houtkachel in de woonkamer. Deze heb ik overigens laten zitten, voor de gezelligheid en om extra afgifte te hebben voor de koudste dagen (zeker als we ooit FE gaan). Hele huis is voorzien van (dikke) T22 radiatoren (7 stuks) en nog 2 handdoekradiatoren. Ben van plan Speedcomforts te halen als afgifte toch niet genoeg blijkt.
Algemeen is Quatt en ook Tweakeraars hier op het forum niet echt blij, mensen die deze al haden zijn er blijkbaar van af moeten stappen omdat het gewoon in combinatie met een warmtepomp niet werkt.In de winterse dagen is het boven vrij koud, omdat wij boven eigenlijk niet verwarmen. Als de aanvoertemperatuur bij installatie van de Quatt naar een graad of 35 gaat zal dit nog langzamer gaan natuurlijk (we werken soms thuis). Ik zat te denken om dit op te lossen door het hele huis te voorzien van slimme thermostaatknoppen i.c.m. slimme schema's, ik kan echter in dit topic geen info over vinden hoe dit het beste aan te pakken.
De vraag is hoeveel en hoelang je thuis aan het werk bent? is dit slechts af ten toe zou ik gewoon op tijd (dus bv al de avond vooraf) de desbetreffende radiator(en) open zetten, dan heeft de warmtepomp ook voldoende tijd om de kamer langzaam op te warmen. Zou dit onvoldoende zijn, zou je dmv IR-panelen de directe werkplek dan kunnen ondersteunen, hoe wel deze maar een cop van 1 hebben, werken deze direct op het lichaam en kunnen daardoor realatief met een laag vermogen toch een bepaald comfort bieden.
op dit moment lijkt de Lyric T6 de beste keuze voor een Quatt.- Hoe denken jullie in het algemeen over mijn insteek? Gaat dit goed werken met een Quatt en de Lyric T6?
- Iemand in een vergelijkbare situatie?
Dat is niet zo'n slecht idee. Zie dat er wel thermostatische knoppen zijn gemonteerd dus die zullen al gaan knijpen bij het bereiken van de temperatuur. Maar wil het liever per kamer op afstand en met schema's kunnen regelen..olafmol schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:29:
[...]
Waarom laat je het bovengedeelte niet "gewoon" meelopen?
Testen met aanvoer van 45 graden heb ik een paar weken gedaan. Huis komt prima op temperatuur maar dit duurt veel langer na de nachtverlaging die we nu (nog) toepassen. Dit zal ik straks met een Quatt verminderen naar 1 a anderhalve graad verschil. Zal ook nog een tijdje testen met 35 graden, maar het wordt nu al wat warmer buiten. Ik denk ook, voor een hybride oplossing komt het allemaal niet zo nauw. Voor de 20 koudste dagen per jaar schakelt de CV wel bij. Speedcomforts of zelfbouw zal ik naar kijken idd, bedankt.MacD007 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:20:
[...]
Dat is een goed idee, zou je zelfs nu al kunnen doen zamen met het verlagen van je CV-water temp. richting de 45-50 Gr. (zo ver je dat nog niet gedaan hebt), dan kun je ook direct het effect van de warmtepomp mee kunnen simuleren (hoewel je dan eigenlijk wel nog iets lager moet gaan). Een tip bespaar niet op op de aantalen ventilatoren. Eventueel dit via de zelf-bouw topic op tweakers doen (ik heb gewoon speedcomforts).
[...]
Algemeen is Quatt en ook Tweakeraars hier op het forum niet echt blij, mensen die deze al haden zijn er blijkbaar van af moeten stappen omdat het gewoon in combinatie met een warmtepomp niet werkt.
De vraag is hoeveel en hoelang je thuis aan het werk bent? is dit slechts af ten toe zou ik gewoon op tijd (dus bv al de avond vooraf) de desbetreffende radiator(en) open zetten, dan heeft de warmtepomp ook voldoende tijd om de kamer langzaam op te warmen. Zou dit onvoldoende zijn, zou je dmv IR-panelen de directe werkplek dan kunnen ondersteunen, hoe wel deze maar een cop van 1 hebben, werken deze direct op het lichaam en kunnen daardoor realatief met een laag vermogen toch een bepaald comfort bieden.
[...]
op dit moment lijkt de Lyric T6 de beste keuze voor een Quatt.
Wat bedoel je met dit werkt niet met warmtepomp? Verschillende temperaturen per kamer, het gebruiken van slimme knoppen of het knijpen van de afgifte in het algemeen?
Zie overigens ook dat de Lyric T6 niet lijkt samen te werken met slimme radiatorknoppen, maar dat is evt. Een tijdelijk probleem tot Quatt meer thermostaten ondersteunt. Link
wat ik uit verschillende post heb kunnen lezen dat slime termostaat knopen zoals tado (dus verschillende zones) niet goed kunnen samenwerken met de Quatt. In hoevere dat in de toekomst anders gaat worden, geen idee.Sh1fty schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:08:
[...]
Dat is niet zo'n slecht idee. Zie dat er wel thermostatische knoppen zijn gemonteerd dus die zullen al gaan knijpen bij het bereiken van de temperatuur. Maar wil het liever per kamer op afstand en met schema's kunnen regelen..
[...]
Testen met aanvoer van 45 graden heb ik een paar weken gedaan. Huis komt prima op temperatuur maar dit duurt veel langer na de nachtverlaging die we nu (nog) toepassen. Dit zal ik straks met een Quatt verminderen naar 1 a anderhalve graad verschil. Zal ook nog een tijdje testen met 35 graden, maar het wordt nu al wat warmer buiten. Ik denk ook, voor een hybride oplossing komt het allemaal niet zo nauw. Voor de 20 koudste dagen per jaar schakelt de CV wel bij. Speedcomforts of zelfbouw zal ik naar kijken idd, bedankt.
Wat bedoel je met dit werkt niet met warmtepomp? Verschillende temperaturen per kamer, het gebruiken van slimme knoppen of het knijpen van de afgifte in het algemeen?
een goede en vooral zuinige warmtepomp werking is dat deze op een rustige manier zijn warmte kwijt moet kunnen, te veel verschillende vraag is bij een warmtepomp niet optimaal juist omdat deze snele fluctuaties niet goed aan kan. het aantal warmteafgifteprotenciaal per tijdseenheid is bij een warmtepomp gewoon lager dan bij een CV. De slime termostaten met de sateliten die je bv bij Tado ziet zijn eigenlijk op een CV-ketel systeem gebaseerd. Dat is ook de reden dat bij een warmtepomp men geen of maar een zeer lage nachtverlaging gaat toepassen, bedoeling is hierbij een zo constante warmteflow te kunnen genereren waarbij een warmtepomp dus ook relatief laag in zijn vermogen blijft en dus zuinig is. Een warmtepomp die steeds op vol vermogen moet gaan werken zal al heel snel zijn voordeel op kosten verliezen, iets wat je eigenlijk niet wilt.
Bij een warmtepomp moet je gaan omdenken, je verwarmingsaanpak zul je moeten wijzigen wil je zuiniger worden. In hoevere systemen die eigenlijk gebaseerd zijn op een snel systeem nog kunnen werken bij een warmtepomp is nog maar de vraag, ik denk dat we hier ook moeten om denken.Zie overigens ook dat de Lyric T6 niet lijkt samen te werken met slimme radiatorknoppen, maar dat is evt. Een tijdelijk probleem tot Quatt meer thermostaten ondersteunt. Link
Hier ook een Quatt in bestelling. En probeer nu te bepalen wat de beste plek is voor de Quatt.
Ik woon in een rijtjeshuis uit 1890. Enkelsteens buitenmuren, 225m2, drie verdiepingen en een plat dak. Afgelopen jaar mijn dak redelijk vol gelegd met 18 zonnepanelen. Daardoor is er niet echt een fijne plek voor de Quatt op het dak. De Quatt wil ik dan ook plaatsen op de derde verdieping waar ik nog een klein dakterrass heb. De vraag daarbij is, zet ik hem op het dak terras, of hang ik hem aan de muur.
:strip_exif()/f/image/4BUEMma2nYU7dKP82XZ1FiLB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OuFZH48Ik8lCngO7iNLQe0cn.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn voorkeur heeft nu om hem aan de muur te hangen (en dan bedoel ik het muurtje tussen de twee dubbele deuren) omdat:
Precies onder het dakterras mijn slaapkamer is. En ik bang ben dat de dakconstructie herrie gaat doorgeven.
En omdat de kamer aan de achterkant van het muurtje een logeerkamer is die eigenlijk nooit gebruikt wordt. Dus eventueel geluid doorslag door de muur is minder problematisch. Sowieso is het in die kamer wat rumoerig omdat de CV daar ook staat (achter de deuren die je op een van de foto’s binnen ziet).
Tot slot hoop ik dat door de Quatt precies in het midden van de woning op het muurtje te plaatsen, ik het minste kans op overlast bij de buren heb. Ik heb hem in ieder geval op maximale afstand van beide buren geplaatst dan.
Mijn vraag is, maak ik fouten in de beredenering , of is het waarschijnlijk inderdaad het beste om de Quatt aan de muur te plaatsen ipv op het dakterras.
Ik woon in een rijtjeshuis uit 1890. Enkelsteens buitenmuren, 225m2, drie verdiepingen en een plat dak. Afgelopen jaar mijn dak redelijk vol gelegd met 18 zonnepanelen. Daardoor is er niet echt een fijne plek voor de Quatt op het dak. De Quatt wil ik dan ook plaatsen op de derde verdieping waar ik nog een klein dakterrass heb. De vraag daarbij is, zet ik hem op het dak terras, of hang ik hem aan de muur.
:strip_exif()/f/image/4BUEMma2nYU7dKP82XZ1FiLB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OuFZH48Ik8lCngO7iNLQe0cn.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn voorkeur heeft nu om hem aan de muur te hangen (en dan bedoel ik het muurtje tussen de twee dubbele deuren) omdat:
Precies onder het dakterras mijn slaapkamer is. En ik bang ben dat de dakconstructie herrie gaat doorgeven.
En omdat de kamer aan de achterkant van het muurtje een logeerkamer is die eigenlijk nooit gebruikt wordt. Dus eventueel geluid doorslag door de muur is minder problematisch. Sowieso is het in die kamer wat rumoerig omdat de CV daar ook staat (achter de deuren die je op een van de foto’s binnen ziet).
Tot slot hoop ik dat door de Quatt precies in het midden van de woning op het muurtje te plaatsen, ik het minste kans op overlast bij de buren heb. Ik heb hem in ieder geval op maximale afstand van beide buren geplaatst dan.
Mijn vraag is, maak ik fouten in de beredenering , of is het waarschijnlijk inderdaad het beste om de Quatt aan de muur te plaatsen ipv op het dakterras.
Mooi praktische uitdaging.
Wij hebben een nieuwe meterkast sinds vandaag. Nu hebben geen internet meer door iets van een storing / fout. Krijg het niet voor elkaar.
Edit: klantenservice provider kan buiten kantoortijden niks doen)
De Quatt is nu uit. En vannacht gaan we rond het vriespunt (defrosten?!).
Is dat een probleem? Anders weet ik nog wel een verbeterpunt voor het de-frost / verwarmingslint ontwerp.
Een manuele stand. Of in de app handmatig iets kunnen pushen aan de Quatt zonder internet.
Iemand tips? Of ben ik aan het overdrijven?
Wij hebben een nieuwe meterkast sinds vandaag. Nu hebben geen internet meer door iets van een storing / fout. Krijg het niet voor elkaar.
Is dat een probleem? Anders weet ik nog wel een verbeterpunt voor het de-frost / verwarmingslint ontwerp.
Een manuele stand. Of in de app handmatig iets kunnen pushen aan de Quatt zonder internet.
[ Voor 6% gewijzigd door ZveenT op 14-02-2023 19:32 ]
Amen. Ik had ook een Tado systeem, wat best wat bespaarde icm een gasketel. Maar met een warmtepomp (in mijn geval de Elga Ace) kon het totaal niet overweg. Tado verwijderd en alle radiatoren gewoon opengezet. Hierdoor ook met radiatoren een lage aanvoertemperatuur en nog maar heel weinig gasverbruik. 230 m3 per jaar, voornamelijk SWW. Kwam van 1100 m3 per jaar. Wellicht iets meer stroomverbruik (2000 kWh/jr) dan strikt noodzakelijk, maar lagere aanvoertemperatuur betekent bij hybride automatisch minder bijspringen van de ketel, de ‘cop’ (extra stroom voor minder gas) van die extra warmte in huis is best goed.MacD007 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:56:
[...]
wat ik uit verschillende post heb kunnen lezen dat slime termostaat knopen zoals tado (dus verschillende zones) niet goed kunnen samenwerken met de Quatt. In hoevere dat in de toekomst anders gaat worden, geen idee.
een goede en vooral zuinige warmtepomp werking is dat deze op een rustige manier zijn warmte kwijt moet kunnen, te veel verschillende vraag is bij een warmtepomp niet optimaal juist omdat deze snele fluctuaties niet goed aan kan. het aantal warmteafgifteprotenciaal per tijdseenheid is bij een warmtepomp gewoon lager dan bij een CV. De slime termostaten met de sateliten die je bv bij Tado ziet zijn eigenlijk op een CV-ketel systeem gebaseerd. Dat is ook de reden dat bij een warmtepomp men geen of maar een zeer lage nachtverlaging gaat toepassen, bedoeling is hierbij een zo constante warmteflow te kunnen genereren waarbij een warmtepomp dus ook relatief laag in zijn vermogen blijft en dus zuinig is. Een warmtepomp die steeds op vol vermogen moet gaan werken zal al heel snel zijn voordeel op kosten verliezen, iets wat je eigenlijk niet wilt.
[...]
Bij een warmtepomp moet je gaan omdenken, je verwarmingsaanpak zul je moeten wijzigen wil je zuiniger worden. In hoevere systemen die eigenlijk gebaseerd zijn op een snel systeem nog kunnen werken bij een warmtepomp is nog maar de vraag, ik denk dat we hier ook moeten om denken.
[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 14-02-2023 19:36 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
En via mobiel internet?ZveenT schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:29:
Mooi praktische uitdaging.
Werkt niet. Krijg geen verbinding via WiFi. Of bedoel je m’n router aan telefoon hangen? (Zou niet weten hoe?)
Draait hij nu op 4 of 13 watt?ZveenT schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:31:
[...]
Werkt niet. Krijg geen verbinding via WiFi. Of bedoel je m’n router aan telefoon hangen? (Zou niet weten hoe?)
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Kan ik niet zien. Home energy app is offline, heb geen WiFi.
En Quatt app geeft ook aan offline. Door het ontbreken van signaal / internet.
De WiFi functie is uitgezet op de c.i.c. omdat dit niet stabiel is.
Je zou eigenlijk direct verbinding moeten kunnen maken via 4g / telefoon. 🥲
Anders de thermostaat weer op de normale manier aansluiten zodat de ketel draait. Maar erg hard vriezen gaat het niet.ZveenT schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:41:
[...]
Kan ik niet zien. Home energy app is offline, heb geen WiFi.
En Quatt app geeft ook aan offline. Door het ontbreken van signaal / internet.
De WiFi functie is uitgezet op de c.i.c. omdat dit niet stabiel is.
Je zou eigenlijk direct verbinding moeten kunnen maken via 4g / telefoon. 🥲
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
De ketel doet het gewoon, het gaat mij erom of de Quatt niet te lang uit staat zonder rondpompen ..Gerardwaz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Anders de thermostaat weer op de normale manier aansluiten zodat de ketel draait. Maar erg hard vriezen gaat het niet.
ik verwacht dat t apparaat wel tegen een stootje kan, maar water = water. Dat zet gewoon uit. Moet geen leiding of koppeling springen ..
Vannacht zou het hier ook niet vriezen, ik moet vanochtend wel krabben.
Ik zie het wel. Kan er niks meer aan doen. Provider ga ik in elk geval bij weg, 24/7 helpdesk is toch wel van belang.
Ja, je zou via een WiFi repeater moeten kunnen, WiFi in en via utp uit richting quatt, ga er van uit dat de quatt via een utp kabel aan internet hangt. Heb je natuurlijk een dergelijke WiFi repeater nodig. Zou ook met een powerline adapter kunnen, die moet dan wel een utp aansluiting hebben.ZveenT schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:31:
[...]
Je zou wel de quatt met bv dekens en folie kunnen afdekken, dat zou wel iets kunnen helpen als het maar niet al te veel vriest.
Overigens is dat wel een punt van zorg, eigenlijk zou de quatt in een soort save mode moeten gaan als er geen internet verbinding is, nu lijkt deze bij uitval van internet deze gewoon uit te gaan.
[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 14-02-2023 20:59 ]
De Quatt zit in het circuit dus niets aan de hand.ZveenT schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:50:
[...]
De ketel doet het gewoon, het gaat mij erom of de Quatt niet te lang uit staat zonder rondpompen ..
ik verwacht dat t apparaat wel tegen een stootje kan, maar water = water. Dat zet gewoon uit. Moet geen leiding of koppeling springen ..
Vannacht zou het hier ook niet vriezen, ik moet vanochtend wel krabben.
Ik zie het wel. Kan er niks meer aan doen. Provider ga ik in elk geval bij weg, 24/7 helpdesk is toch wel van belang.
Zo, even een update. Toch gebeld met QuattGerardwaz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:01:
[...]
De Quatt zit in het circuit dus niets aan de hand.
De circulatie pomp blijft gewoon draaien -
Met of zonder internet. Zo lang er stroom is is t prima.
En wanneer er stroom uitval is en het vriest, kan het water er uit via een nood ventiel.
Dan moet de boel alleen opnieuw gevuld worden.
Dus mijn zorgen zijn ongegrond.
- Einde bericht -
Dat is mooi, staat dat niet in de documentatieZveenT schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:08:
[...]
Zo, even een update. Toch gebeld met Quatt
En wanneer er stroom uitval is en het vriest, kan het water er uit via een nood ventiel.
- Einde bericht -
En hoe werkt dat ventiel dan, op een accu want als ie op een magneetventiel werkt dan doet ie het ook niet bij stroomuitval. en dan kan ie ook niet meten hoe koud het is buiten.
Dus ik denk manueel, hebben ze dat ook uitgelegd?
Dus ik denk manueel, hebben ze dat ook uitgelegd?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Werkt op temperatuur. Lager als x graden gaat ie open.
werkt dat met een flux capacitor dan?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Correct. Hij gaf aan dat deze rond 0gr open gaat icm niet pompen. Dus mechanisch.medu80 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:35:
Werkt op temperatuur. Lager als x graden gaat ie open.
Bedankt voor bevestiging, ik zou het zeer vreemd gevonden hebben als je een internet verbinding zou moeten hebben.ZveenT schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:08:
[...]
Zo, even een update. Toch gebeld met Quatt
- Einde bericht -
De CiC regelt dat en de temperatuur sensor zit op de Quatt, dus internet is niet nodig voor een correcte werking.
dat dat echt zo, is er dan een bypass bij de pomp zodat deze de flow (als de pomp stil staat) niet blokeerd?Gerardwaz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:01:
[...]
De Quatt zit in het circuit dus niets aan de hand.
en als deze dan open gaat, betekend dat eigenlijk volgens mij dat je hele CV installatie leeg loopt (en dus je CV-ketel ook niet meer functioneerd) omdat er in de leidingen geen afsluiters zitten die in dit geval gesloten gaan worden, of het moet alleen het interne circuit binnen de warmtepomp zelf gaan. ik weet eigenlijk niet hoe de vorstbeveiliging bij andere warmtepompen is geregeld. Weet iemand dit?
[ Voor 41% gewijzigd door MacD007 op 14-02-2023 23:21 ]
Hallo we praten hier over een warmtepomp en niet over een of andere film uit 1985 "back tot the f..."martijn v o schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:37:
Dat zou toch wel mechanisch te ontwerpen moeten zijn?
Ventiel moet actief worden dicht gehouden, door een elektrische spanning of door een mechanische temperatuursensor. Spanning er af, en temperatuursensor onder de 0 zorgt dat het ventiel niet meer wordt dicht gehouden.
(tenminste, zo zou ik het met mijn beperkte mechanische kennis ontwerpen).
Ventiel moet actief worden dicht gehouden, door een elektrische spanning of door een mechanische temperatuursensor. Spanning er af, en temperatuursensor onder de 0 zorgt dat het ventiel niet meer wordt dicht gehouden.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
[URL="https://tweakers.net/i/CzUUiI3vavsQuxE5PEwAIR4JCkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8NJ0OS5SHDcyAhBGeXX5zzGI.jpg?f=user_large",,"1"]
[/URL
Zo iets zit achter de warmtepomp
[/URLZo iets zit achter de warmtepomp
Volgens de handleiding van dit ding heb je dus 2 voor nodig, een in de toevoerleiding en een in de retourleiding. Dat ding werkt dus niet als de warmtepomp op voetjes staat, heeft namelijk een vrije hoogte van 15 cm nodig.zverdier schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 00:12:
[URL="https://tweakers.net/i/CzUUiI3vavsQuxE5PEwAIR4JCkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8NJ0OS5SHDcyAhBGeXX5zzGI.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL
Zo iets zit achter de warmtepomp
Wordt dus niet dicht gehouden door een elektrische spanning, anders werkt het niet bij stroomuitvalonlinaius schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:48:
Dat zou toch wel mechanisch te ontwerpen moeten zijn?
Ik denk het beste te vergelijken met een thermostaat radiatorknop. Op basis van de gemeten temperatuur gaat de klep open of dicht.
Overigens vraag ik me wel af waar die klep dan zit in de Quatt en if dit er echt wel in zit.
Hij zit er niet in, maar zit er direct achter in de retour gemonteerd.HBO88 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:21:
[...]
Wordt dus niet dicht gehouden door een elektrische spanning, anders werkt het niet bij stroomuitval![]()
Ik denk het beste te vergelijken met een thermostaat radiatorknop. Op basis van de gemeten temperatuur gaat de klep open of dicht.
Overigens vraag ik me wel af waar die klep dan zit in de Quatt en if dit er echt wel in zit.
Hij zit op de retour (lage aansluiting op de Quatt) direct aan de achterzijde. Die heeft dus geen probleem om zijn water kwijt te kunnen.MacD007 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 01:54:
[...]
Volgens de handleiding van dit ding heb je dus 2 voor nodig, een in de toevoerleiding en een in de retourleiding. Dat ding werkt dus niet als de warmtepomp op voetjes staat, heeft namelijk een vrije hoogte van 15 cm nodig.
Zal vanavond wel eens een foto (proberen te) maken.
[ Voor 34% gewijzigd door RobertowNL op 15-02-2023 08:36 ]
1.21 GigaWattsmartijn v o schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:37:
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik had m'n twijfels omdat dit niet duidelijk in de veel gestelde vragen staat..HBO88 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:36:
[...]
Bedankt voor bevestiging, ik zou het zeer vreemd gevonden hebben als je een internet verbinding zou moeten hebben.
De CiC regelt dat en de temperatuur sensor zit op de Quatt, dus internet is niet nodig voor een correcte werking.
Tip voor Quatt; geef in de veel gestelde vragen duidelijk aan dat de pomp doordraait als er stroom op staat - en er dus geen risico is op vorstschade. Evenals dat er een mechanisch ventiel aanwezig is in het ontwerp.
De Quatt heeft de laatste tijd meerdere starts nodig om op te starten. Het kost soms 5 starts en meer dan een uur voordat de Quatt goed en wel aan het draaien is.
Wat er gebeurd is: Hij start, draait ongeveer 5 minuten en gaat dan weer uit voor een 10/20 minuten. Dan start hij weer en draait hij iets langer, bijvoorbeeld 8 minuten en gaat hij weer uit. Dit herhaalt zich ongeveer 4 a 5 keer. Vandaag om half 8 heb ik de de thermostaat aangezet. Hij is nu net klaar met zijn derde run.
/f/image/3BTDiMd0dhOyfRFK5hayTRVk.png?f=fotoalbum_large)
Als hij dan hier eenmaal doorheen is, draait hij wel lange runs. Ik heb hiervoor een ticket ingeschoten, maar ik heb in de laatste 4 weken bovenop dit ticket nog 2 tickets open staan waar ik nog geen reactie op ontvangen heb.
Heeft iemand hier hetzelfde of weet iemand misschien wat de oorzaak hiervan is?
Dit weekend ga ik de dempers en matjes plaatsen bij de Quatt, hopelijk resulteert dit in minder lawaai in het huis. Vooral 72 Hz is niet te doen, alsof de stofzuiger op de 1ste verdieping aanstaat.
Wat er gebeurd is: Hij start, draait ongeveer 5 minuten en gaat dan weer uit voor een 10/20 minuten. Dan start hij weer en draait hij iets langer, bijvoorbeeld 8 minuten en gaat hij weer uit. Dit herhaalt zich ongeveer 4 a 5 keer. Vandaag om half 8 heb ik de de thermostaat aangezet. Hij is nu net klaar met zijn derde run.
/f/image/3BTDiMd0dhOyfRFK5hayTRVk.png?f=fotoalbum_large)
Als hij dan hier eenmaal doorheen is, draait hij wel lange runs. Ik heb hiervoor een ticket ingeschoten, maar ik heb in de laatste 4 weken bovenop dit ticket nog 2 tickets open staan waar ik nog geen reactie op ontvangen heb.
Dit weekend ga ik de dempers en matjes plaatsen bij de Quatt, hopelijk resulteert dit in minder lawaai in het huis. Vooral 72 Hz is niet te doen, alsof de stofzuiger op de 1ste verdieping aanstaat.
Deze dan? Ik dacht al dat dit was om buiten af te tappen, had het dus bijna goedRobertowNL schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:57:
[...]
Hij zit er niet in, maar zit er direct achter in de retour gemonteerd.
[...]
Hij zit op de retour (lage aansluiting op de Quatt) direct aan de achterzijde. Die heeft dus geen probleem om zijn water kwijt te kunnen.
Zal vanavond wel eens een foto (proberen te) maken.
Yep, dat is hem.HBO88 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:58:
[...]
Deze dan? Ik dacht al dat dit was om buiten af te tappen, had het dus bijna goed![]()
[Afbeelding]
Wat doet de cv ketel?_CrookClaw_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:57:
De Quatt heeft de laatste tijd meerdere starts nodig om op te starten. Het kost soms 5 starts en meer dan een uur voordat de Quatt goed en wel aan het draaien is.
[Afbeelding]
De Quatt draaid goed, laag gasverbruik lauwwarmer temperatuur kamer lekker op 20oC, allen de Cv ketel heeft het niet naar zijn zin de codes springen over het display tot code 5-8 ketel uit blokkeerstanden kamer thermostaat Isense is ook een eigenleven gaan leiden , zal maar een T6 plaatsen (dus maar verder met de hobby)
Ik denk dat ik het gevonden heb, de aanvoertemperatuur van de Avanta ketel stond te laag 58oC deze verhoogd naar 70 C. Nu blijft het systeem probleemloos werken
Ik denk dat ik het gevonden heb, de aanvoertemperatuur van de Avanta ketel stond te laag 58oC deze verhoogd naar 70 C. Nu blijft het systeem probleemloos werken
[ Voor 20% gewijzigd door zverdier op 15-02-2023 11:43 ]
Welke thermostaat heb je?_CrookClaw_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:57:
[Afbeelding]
Dit heb ik ook met tado. Met de T6 niet.
Kan ik van dit alles concluderen dat een Quatt systeem nog niet helemaal is uitontwikkeld en het verstandig is nog even te wachten ??
Ik sta op het punt om de order af te ronden en sta boven aan de lijst , maar ik twijfel nog steeds ?
( Situatie half vrijstaand huis , HR++ glas , vloer en muur isolatie, normale CV instalatie met radiatoren , 900 kuub gas per jaar , 12 nieuwe zonne panelen met micro omvormers , 2500Kw stroom p/Jaar (was 4500)
Cv temperatuur werkt net aan met 50 graden celcius , en T6 thermostaat )
Graag jullie reactie,
Arie ,
Ik sta op het punt om de order af te ronden en sta boven aan de lijst , maar ik twijfel nog steeds ?
( Situatie half vrijstaand huis , HR++ glas , vloer en muur isolatie, normale CV instalatie met radiatoren , 900 kuub gas per jaar , 12 nieuwe zonne panelen met micro omvormers , 2500Kw stroom p/Jaar (was 4500)
Graag jullie reactie,
Arie ,
De Quatt houd in de huidige staat je huis prima warm en bespaard m3 gas. Zaken die hier vermeld worden kun je zien als verbeterpunten voor meer rendement, dit kan software matig op afstand opgelost worden. (Dat moet dan natuurlijk wel gebeuren). Ik zou op basis hiervan wel gewoon doorgaan met de order.Arienoldus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:03:
Kan ik van dit alles concluderen dat een Quatt systeem nog niet helemaal is uitontwikkeld en het verstandig is nog even te wachten ??
Graag jullie reactie,
Arie ,
[ Voor 3% gewijzigd door RVE_NL op 15-02-2023 11:53 ]
Doen!!Arienoldus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:03:
Graag jullie reactie,
Arie ,
Hier zitten de tweakers die alle data netjes loggen en dus zien dat de quatt niet direct opstart bijv. Maar het systeem werkt gewoon wel.
Overigens draait het bij mij al een paar maanden probleemloos, zelf herken ik die problemen van dat meerdere keren opstarten ed. niet. Afgelopen maand 13m3 gas verbruikt, dat was volledig voor warm water/douchen.
Heb wel een andere thermostaat, remeha Isense.
@ZveenT
"Kan hij zonder internet functioneren: Gelukkig wel."
Dus? Gaat dat lukken in de praktijk?
# Sorry,
ik begrijp dat het al is opgelost; zag de post nu pas en heb de antwoorden van marijnflipse op een rij staan (is al weer lang geleden..)
Gevonden in post marijnflipse d.d.vrijdag 25 maart 2022 20:52Mooi praktische uitdaging.
"Kan hij zonder internet functioneren: Gelukkig wel."
Dus? Gaat dat lukken in de praktijk?
# Sorry,
[ Voor 74% gewijzigd door HenkRood op 15-02-2023 12:37 ]
Goedemiddag,
Ook ik heb het intakegesprek gehad en de offerte ontvangen. Tevens ook de eerste aanbetaling gedaan. Volgens Quatt was mijn thermostaat Honeywell Touch Modulation geschikt voor de Quatt warmtepomp. Installatie vind plaats over 3-4 weken.
Nr. 42x
Ook ik heb het intakegesprek gehad en de offerte ontvangen. Tevens ook de eerste aanbetaling gedaan. Volgens Quatt was mijn thermostaat Honeywell Touch Modulation geschikt voor de Quatt warmtepomp. Installatie vind plaats over 3-4 weken.
Nr. 42x
[ Voor 0% gewijzigd door TAEK64 op 15-02-2023 13:04 . Reden: typfout ]
Goedenmiddag,
Ik heb ook gesprek gehad offerte ontvangen en betaald. Nr. 15xx. Omgeving Alkmaar vrijstaand 180 m2 beganegrond vloeroppervlak waarvan 120 verwarmd (woonkamer/keuken en 1 slaapkamer. Alles vloerverwarming en ketel houd het nu 1 maand makkelijk warm op cv 35 graden. Nachtverlaging pas ik ook toe maar kan straks minder. Ook ik heb een Honeywell modulation touch die geschikt moet zijn volgens Quatt. Het huis voldoet aan de huidige isolatienormen en een gasverbruik ca 750m3 verwarmen koken en sww. Plaatsen is gepland voor eind februari. Maar we moeten nu wel alles op voorhand betalen en niet restant bij volledig tevreden draaiende pomp zoals eerder gezegd door Quatt. Iemand ook ervaring mee?
Ik heb ook gesprek gehad offerte ontvangen en betaald. Nr. 15xx. Omgeving Alkmaar vrijstaand 180 m2 beganegrond vloeroppervlak waarvan 120 verwarmd (woonkamer/keuken en 1 slaapkamer. Alles vloerverwarming en ketel houd het nu 1 maand makkelijk warm op cv 35 graden. Nachtverlaging pas ik ook toe maar kan straks minder. Ook ik heb een Honeywell modulation touch die geschikt moet zijn volgens Quatt. Het huis voldoet aan de huidige isolatienormen en een gasverbruik ca 750m3 verwarmen koken en sww. Plaatsen is gepland voor eind februari. Maar we moeten nu wel alles op voorhand betalen en niet restant bij volledig tevreden draaiende pomp zoals eerder gezegd door Quatt. Iemand ook ervaring mee?
[ Voor 4% gewijzigd door Bennobang op 15-02-2023 15:22 ]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Dit is altijd zo geweest, vooraf alles betalen.Bennobang schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:13:
Goedenmiddag,
Ik had met creditcard betaald, zo heb je nog een beetje zekerheid als er niet geleverd zou worden bijvoorbeeld (afhankelijk van welke creditcard je hebt)
Maar, er zijn ondertussen genoeg installaties gedaan en tevreden mensen. Dus misschien geeft dat wat rust. Overigens moet je wel die 4,5K voorschieten en dat blijft een hoop geld. De eerste mensen hebben trouwens de subsidie al ontvangen, ik nog niet helaas.
Bedankt, had de CV afgekoppeld omdat deze niet naar behoren werkte na het plaatsen van het drukventiel.dikkiedik schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:52:
[...]
Welke thermostaat heb je?
Dit heb ik ook met tado. Met de T6 niet.
Vanmorgen heeft Quatt gebeld en hebben we alle tickets nagelopen:
1. Voor het probleem met de CV hebben we de pompinstellingen aangepast van de CV ketel. Dit moet ik nog uittesten maar ik gok dat het probleem opgelost is.
2. De Tado zorgt voor het meermaals aan en uit schakelen. Ik ga de Lyric terughangen. Hopelijk gaat Tado dit wel aanpassen want ik vind het wel zonde van al het geld dat ik in dat systeem heb gestopt;).
3. Verder kunnen ze aan het resonantie probleem niets doen. Ik ga daarom dus zelf dempers en een trilmatje plaatsen.
4. Voor de mensen die de Quatt standalone willen gaan gebruiken, de Quatt medewerker gaf met klem aan om niet de CV ketel af te koppelen omdat daar de werking en beveiliging van de Quatt toch van afhangt. Om dit probleem op te lossen zou je met de prijzen kunnen spelen. Hij gaf aan 10 cent voor stroom en 10 euro voor gas.
Voor de opmerking van @Arienoldus, dit zijn allemaal aanloop problemen. Ik merk dat Quatt wel hard aan het werk is om alles beter te maken. Het probleem van de meerdere starts is dus door mezelf veroorzaakt omdat ik een Tado heb aangesloten terwijl Quatt gewoon aangeeft deze niet te supporten. Wel zou ik, als je hem laat ophangen op een beugel meteen trilmatjes laten monteren en wellicht anti resonantie bevestigingsmateriaal (pluggen).
Dus ik zou je niet laten ontmoedigen door ons Tweakers "geneuzel"
Credit card betaling kan helaas niet meer…. Ideal alleen nog maar.HBO88 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:30:
[...]
Dit is altijd zo geweest, vooraf alles betalen.
Ik had met creditcard betaald, zo heb je nog een beetje zekerheid als er niet geleverd zou worden bijvoorbeeld (afhankelijk van welke creditcard je hebt)
Maar, er zijn ondertussen genoeg installaties gedaan en tevreden mensen. Dus misschien geeft dat wat rust. Overigens moet je wel die 4,5K voorschieten en dat blijft een hoop geld. De eerste mensen hebben trouwens de subsidie al ontvangen, ik nog niet helaas.
mijn vermoeden is dat Tado een lager modulatie niveau kan vragen dan de T6 en dat zorgt voor de start/stops. Ik had dit met Tado ook wanneer er hele lage warmtevraag is. Wanneer de kamer weer 0,1 graad verder afkoelt komt er vaak voldoende warmtevraag op gang om de Quatt op laag vermogen bezig te houden._CrookClaw_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:46:
[...]
2. De Tado zorgt voor het meermaals aan en uit schakelen. Ik ga de Lyric terughangen. Hopelijk gaat Tado dit wel aanpassen want ik vind het wel zonde van al het geld dat ik in dat systeem heb gestopt;).
De T6 heeft hier helemaal geen last van.
Tado kun je wel een stuk beter instellen, ook qua programmatjes om 0,1C verschil stappen te maken. Dat heeft de T6 niet wat eigenlijk de enige optie geeft voor constante temperatuur bij vloerverwarming.
Met tado had ik een klein programmatje die de temperatuur 0,5C verhoogde gedurende de dag waardoor ik kon voorkomen dat vooral 's nachts de Quatt draaide.
[ Voor 31% gewijzigd door dikkiedik op 15-02-2023 16:18 ]
Klopt dat merk ik nu ook, de Lyric is eigenlijk een beetje een jammer apparaat. Heb jij nu de Tado of de Lyric aangesloten? Gelukkig koelt het in ons huis maximaal 1 graad na een nacht (ook als het vriest) af, dus ik ga hem in stapjes van een halve graad laten verwarmen. Ook merk ik dat de zon nu al wonderen qua verwarming verricht.dikkiedik schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:16:
[...]
mijn vermoeden is dat Tado een lager modulatie niveau kan vragen dan de T6 en dat zorgt voor de start/stops. Ik had dit met Tado ook wanneer er hele lage warmtevraag is. Wanneer de kamer weer 0,1 graad verder afkoelt komt er vaak voldoende warmtevraag op gang om de Quatt op laag vermogen bezig te houden.
Tado kun je wel een stuk beter instellen, ook qua programmatjes om 0,1C verschil stappen te maken. Dat heeft de T6 niet wat eigenlijk de enige optie geeft voor constante temperatuur bij vloerverwarming.
Met tado had ik een klein programmatje die de temperatuur 0,5C verhoogde gedurende de dag waardoor ik kon voorkomen dat vooral 's nachts de Quatt draaide.
Ik heb trouwens met mijn energieleverancier en mijn netbeheerder gebeld over de kleinverbruikers/kookaansluiting regeling (waarvoor dank, ik wist niet dat dit bestond). De Quatt is op precies een goed moment geïnstalleerd waardoor we 50 kuub onder de 500 kuub zijn uitgekomen. Daarom zitten we vanaf 2023 in het laagste tarief. Dan is nu de incentive om FE te gaan minimaal. Om de netbeheerderskosten eruit te halen ten opzichte van FE ben je 20 jaar verder. En geen gedoe met plaats in het huis en aanleggen. Voor zowel de leverancier als de netbeheerder was het iets waar ze niet veel mee te maken hebben, dus het kan geen kwaad om ook even te bellen en te informeren.
Dat kan je met Residio van Honeywell toch ook doen :dikkiedik schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:16:
[...]
mijn vermoeden is dat Tado een lager modulatie niveau kan vragen dan de T6 en dat zorgt voor de start/stops. Ik had dit met Tado ook wanneer er hele lage warmtevraag is. Wanneer de kamer weer 0,1 graad verder afkoelt komt er vaak voldoende warmtevraag op gang om de Quatt op laag vermogen bezig te houden.
Ik dacht ergens (hier of elders) gelezen te hebben dat je dat niet kan aanvragen, maar dat je eerst 1 kalenderjaar dat moet aantonen (door verbruik) en dat het dan miv het volgende kalenderjaar pas kan worden aangepast._CrookClaw_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:32:
[...]
Ik heb trouwens met mijn energieleverancier en mijn netbeheerder gebeld over de kleinverbruikers/kookaansluiting regeling (waarvoor dank, ik wist niet dat dit bestond). De Quatt is op precies een goed moment geïnstalleerd waardoor we 50 kuub onder de 500 kuub zijn uitgekomen. Daarom zitten we vanaf 2023 in het laagste tarief. Dan is nu de incentive om FE te gaan minimaal. Om de netbeheerderskosten eruit te halen ten opzichte van FE ben je 20 jaar verder. En geen gedoe met plaats in het huis en aanleggen. Voor zowel de leverancier als de netbeheerder was het iets waar ze niet veel mee te maken hebben, dus het kan geen kwaad om ook even te bellen en te informeren.
ja maar die stappen zijn 0,5 en bij tado 0,1
bij een 0,5 verhoging slaat bij mij de CV ketel vaak al aan omdat de warmtevraag denk ik ook afhankelijk is van de gemeten temperatuurverandering. Die is bij mij bijna altijd minder 0,1C/uur en dus slaat de warmtevraag een beetje op hol. Bij Tado is dit ook zo, maar daar kun je nog de kp/kd/ki laten aanpassen voor iets ander gedrag.
Het zou eigenlijk het mooist zijn om nu gewoon met de T6 te werken en dat we daarbij nog een maximum vermogen zelf kunnen instellen afhankelijk van buiten temperatuur. Dus ook als je een slinger geeft aan de temperatuur omhoog, dat de CV gewoon niet bijspringt.
mijn warmteverlies instelling van de woning is inmiddels verlaagd naar 4kW, maar zelfs dan kan de CV nog wel eens bijspringen bij temperatuur wissel van 0,5C
bij een 0,5 verhoging slaat bij mij de CV ketel vaak al aan omdat de warmtevraag denk ik ook afhankelijk is van de gemeten temperatuurverandering. Die is bij mij bijna altijd minder 0,1C/uur en dus slaat de warmtevraag een beetje op hol. Bij Tado is dit ook zo, maar daar kun je nog de kp/kd/ki laten aanpassen voor iets ander gedrag.
Het zou eigenlijk het mooist zijn om nu gewoon met de T6 te werken en dat we daarbij nog een maximum vermogen zelf kunnen instellen afhankelijk van buiten temperatuur. Dus ook als je een slinger geeft aan de temperatuur omhoog, dat de CV gewoon niet bijspringt.
mijn warmteverlies instelling van de woning is inmiddels verlaagd naar 4kW, maar zelfs dan kan de CV nog wel eens bijspringen bij temperatuur wissel van 0,5C
Ze gaan hier morgen de Quatt bezorgen. Weet iemand de afmetingen van het pakket?
Ik ben zelf niet thuis dus ze gaan het in de berging zetten maar ik moet even voldoende ruimte vrij maken
.
Dat bezorgen is trouwens erg onhandig. Ik kreeg vandaag om 14 uur bericht dat ze morgen komen bezorgen. Aangegeven dat ik niet kan morgen maar volgens hun had ik dat voor vandaag om 12 uur moeten aangeven?! Dus twee uur voordat je weet wanneer ze gaan bezorgen. Beetje vreemd. Maar zo komt het vast ook allemaal goed.
Ik ben zelf niet thuis dus ze gaan het in de berging zetten maar ik moet even voldoende ruimte vrij maken
Dat bezorgen is trouwens erg onhandig. Ik kreeg vandaag om 14 uur bericht dat ze morgen komen bezorgen. Aangegeven dat ik niet kan morgen maar volgens hun had ik dat voor vandaag om 12 uur moeten aangeven?! Dus twee uur voordat je weet wanneer ze gaan bezorgen. Beetje vreemd. Maar zo komt het vast ook allemaal goed.
Ongeveer een halve euro pallet. 95kg totaal.cptingreenfield schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:43:
Ze gaan hier morgen de Quatt bezorgen. Weet iemand de afmetingen van het pakket?
Ik ben zelf niet thuis dus ze gaan het in de berging zetten maar ik moet even voldoende ruimte vrij maken.
Ow, die ervaring ken ik niet. Ik weet ook niet welke variabel daar verantwoordelijk voor is om dat verschil te veroorzaken. Bij ons gaat de CV helemaal niet meer aan met bovenstaande instellingen. Pas als ik 1,5 graad of meer verhoog gaat hij stoken. Vanaf 23:00 uur is WP uit en begint niet meer voor 6:30 uur. Met streng vriesweer zou dat misschien anders kunnen zijn maar vooralsnog niet. En in dat laatste geval is het meteen ook geen ramp als de CV een kwartiertje mee mag doen.dikkiedik schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:37:
ja maar die stappen zijn 0,5 en bij tado 0,1
top, heb zojuist de vraag gesteld via chat aan Stedin._CrookClaw_ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:32:
[...]
Klopt dat merk ik nu ook, de Lyric is eigenlijk een beetje een jammer apparaat. Heb jij nu de Tado of de Lyric aangesloten? Gelukkig koelt het in ons huis maximaal 1 graad na een nacht (ook als het vriest) af, dus ik ga hem in stapjes van een halve graad laten verwarmen. Ook merk ik dat de zon nu al wonderen qua verwarming verricht.
Mijn jaarcontract is net afgelopen, afgelopen jaar had ik 400m3 verbruik.
Dus lijkt mij dat ik vanaf nu dan ook in de laagste categorie kan vallen.
Ik neem aan dat je dit bij de netbeheerder moet regelen, niet bij je energieleverancier denk ik?
[ Voor 3% gewijzigd door HBO88 op 15-02-2023 17:14 ]
Dat gaat volgens mij dus automatisch, want je hebt er al een jaar onder gezeten. Hier de tekst van Milieu Centraal:HBO88 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:13:
[...]
top, heb zojuist de vraag gesteld via chat aan Stedin.
Mijn jaarcontract is net afgelopen, afgelopen jaar had ik 400m3 verbruik.
Dus lijkt mij dat ik vanaf nu dan ook in de laagste categorie kan vallen.
Ik neem aan dat je dit bij de netbeheerder moet regelen, niet bij je energieleverancier denk ik?
Hoog of laag gasverbruik?
Ander bedrag
Gebruik je minder dan 500 m3 gas per jaar? Dan betaal je een lager bedrag aan netbeheerkosten voor gas. Gebruik je 4.000 m3 of meer, dan betaal je juist meer. De netbeheerder bekijkt wel of je langere tijd meer of minder gas gebruikt
De netbeheerder berekent het 'standaard-jaarverbruik'. Dat is je gasverbruik gecorrigeerd voor de buitentemperatuur.
Als je een keer een jaar wat meer of minder gebruikt, past de netbeheerder het bedrag dus niet meteen aan (ook niet als dit komt door een koude of warme winter).
En hier de tekst van Liander:
Berekening standaard jaarverbruik
Als we een nieuwe meterstand ontvangen van uw energieleverancier, berekenen we het standaard jaarverbruik opnieuw. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
De periode tussen twee meterstanden moet minstens 300 dagen zijn.
In deze periode moeten de volledige maanden januari en februari vallen.
De meterstand mag niet geschat zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door mrdop op 15-02-2023 17:20 ]
nee klopt, met huidige buiten temperaturen ligt dat omslagpunt inderdaad rond 1,5C verhoging boven kamer temperatuur.Notaname schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:07:
[...]
Ow, die ervaring ken ik niet. Ik weet ook niet welke variabel daar verantwoordelijk voor is om dat verschil te veroorzaken. Bij ons gaat de CV helemaal niet meer aan met bovenstaande instellingen. Pas als ik 1,5 graad of meer verhoog gaat hij stoken. Vanaf 23:00 uur is WP uit en begint niet meer voor 6:30 uur. Met streng vriesweer zou dat misschien anders kunnen zijn maar vooralsnog niet. En in dat laatste geval is het meteen ook geen ramp als de CV een kwartiertje mee mag doen.
Als het echt koud is buiten dan is dat een stuk eerder is mijn ervaring.
En ook is mijn ervaring dat bij een dalende kamer temperatuur dit ook een stukje eerder is. Er is dus een afgeleide dT die iets in de warmtevraag bepaald.
overigens heb ik hier deze maand nog zo goed als geen gas verbruikt en gemiddeld zo'n 6 a 7 kwh per dag. Dus echt hartstikke mooi resultaat volgens mij
voor mij zou een soort van 'minimum vermogen' optie echt een fantastische toevoeging zijn. Dat zou namelijk bij hele erge kou ook zonder warmtevraag de Quatt op het laagtst mogelijke vermogen door kunnen laten draaien om de koud van de vloer te houden. Dat zou ik een hele waardevolle optie vinden in de Quatt app. en ook niet ingewikkeld om toe te voegen. Gewoon een opentherm signaal faken.
[ Voor 14% gewijzigd door dikkiedik op 15-02-2023 17:49 ]
wel grappig, omdat in de handleiding van dat ding (ik kan nu dus niet zien welk merk en type dat is) staat dat er geen isolatie omheen mag (is ook wel logisch, ivm de temperatuur). hier zie ik echter wel iets, is dat alleen tape of wat is dat?HBO88 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:58:
[...]
Deze dan? Ik dacht al dat dit was om buiten af te tappen, had het dus bijna goed![]()
[Afbeelding]
weet iemand waarom ze dat gedaan hebben? kan eigenlijk in deze tijd niet meer, als ze willen dat er vooraf betaald moete worden wil ik als kant ook daartegen een bepaalde zekerheid hebben, dat kan dus prima met een CC.mrdop schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:57:
[...]
Credit card betaling kan helaas niet meer…. Ideal alleen nog maar.
Tenslotte het blijft een startup, met al zijn extra risico's.
Het is een aanname, maar elke bedrijf moet iets van kosten/marge betalen voor een cc-betaling. Meestal iets in de orde van 2%. De zekerheid voor de klant, heeft z’n prijs…MacD007 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:15:
[...]
weet iemand waarom ze dat gedaan hebben? kan eigenlijk in deze tijd niet meer, als ze willen dat er vooraf betaald moete worden wil ik als kant ook daartegen een bepaalde zekerheid hebben, dat kan dus prima met een CC.
Tenslotte het blijft een startup, met al zijn extra risico's.
[ Voor 4% gewijzigd door mrdop op 15-02-2023 18:18 ]
Visa en mastercard rekenen 1,5 en 1,15% bij kopen op afstand.
bij fysieke winkels is dan maar 0,2% of 0,3%.
maar die ruim 1,5% is toch wel behoorlijk op een bedrag van 5000 euro. Snap wel dat ze voor ideal kiezen als verkopende partij. Je mag namelijk niet 1,5% meer vragen om te betalen met creditcard. Dat willen MA en Visa niet, ander stoppen ze de samenwerking.
maar die ruim 1,5% is toch wel behoorlijk op een bedrag van 5000 euro. Snap wel dat ze voor ideal kiezen als verkopende partij. Je mag namelijk niet 1,5% meer vragen om te betalen met creditcard. Dat willen MA en Visa niet, ander stoppen ze de samenwerking.
Bedrijven mogen (sinds begin 2019) geen kosten (opslag) meer doorberekenen idd aan consumenten. Niet vanuit Visa/MC (maakt hen niet uit hoor) maar op grond van de Europese PSD2 regelgeving.dikkiedik schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:20:
Visa en mastercard rekenen 1,5 en 1,15% bij kopen op afstand.
https://www.rtlnieuws.nl/...-toeslag-transactiekosten
En idd, dan is het op 5 mille toch een aardige kostenpost voor Quatt. En in het begin maken ze toch al geen winst… 😀
[ Voor 13% gewijzigd door mrdop op 15-02-2023 18:25 ]
en heel eerlijk gezegd is die 'start up' fase waarbij er geen leveringszekerheid is ook wel een klein beetje voorbij. Er is een product en het werkt. Dus ik zou persoonlijk nu niet heel huiverig zijn om met Ideal te betalen.
Ik heb vorig jaar wel betaald met creditcard nog. maar toen was er ook nog niets uitgeleverd.
Ik heb vorig jaar wel betaald met creditcard nog. maar toen was er ook nog niets uitgeleverd.
Dit over de Tado heb je eerder gezegd, maar is niet waar. De Tado vraagt warmte, stopt met vragen naar warmte, vraagt na een x aantal minuten nog een keer en stopt hiermee vaak herhaalt ie dit 3x. Het is dus niet de 0,1 die jij aangeeft. Dit is de manier hoe TADO start met verwarmen. Het is gewoon f*cking irritant dat de Tado dit doet. Drie keer een start-stop afdwingen. Ik snap echt niet waar dit goed voor is.dikkiedik schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:16:
[...]
Zo moeilijk is het niet, kamer is afgekoeld start met verwarmen totdat het warm genoeg is. De Lyric daarentegen die start gewoon met vragen als het ongeveer -0,3 onder setpoint is. Blijft doorgaan met verwarmen tot +0.3. De vraagtemperatuur is totaal niet relevant want dit vangt de CiC op. Ook al vraag je water van 70 graden aanvoer, als het verschil tussen setpoint en huidige temperatuur minder als 0.1 is, blijft ie rond de 39Hz draaien. Ook buitentemperatuur speelt hier een rol, maar dit laat ik effe achterwege.
Nogmaals, je kunt elke modulatieniveau vragen en elke aanvoertemperatuur. De CiC regelt de boel en niet je thermostaat. Die vraagt alleen.Daarom vermoed ik dat alle Opentherm thermostaten die werken zoals de Lyric werkt, zou functioneren.Dat is dus, vragen bij -0.3, stoppen bij +0,3
Wat ook leuk is, dat de TADO ook een laag-uit regeling heeft. Of er was een storing in de Tado Cloud diensten. Dit zijn pas veel start en stops. :-)
[ Voor 7% gewijzigd door medu80 op 15-02-2023 19:13 ]
Eens. Ik heb ook met ideal betaald. Morgen aflevering, vrijdag montage!dikkiedik schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:39:
en heel eerlijk gezegd is die 'start up' fase waarbij er geen leveringszekerheid is ook wel een klein beetje voorbij. Er is een product en het werkt. Dus ik zou persoonlijk nu niet heel huiverig zijn om met Ideal te betalen.
toch had het aanpassen van de kp, kd en ki een grote impact op warmtevraag vanaf Tado naar de CiC. Dus enkel setpoint en gemeten temperatuur gaat volgens mij ook niet op.medu80 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:10:
[...]
Dit over de Tado heb je eerder gezegd, maar is niet waar. De Tado vraagt warmte, stopt met vragen naar warmte, vraagt na een x aantal minuten nog een keer en stopt hiermee vaak herhaalt ie dit 3x. Het is dus niet de 0,1 die jij aangeeft. Dit is de manier hoe TADO start met verwarmen. Het is gewoon f*cking irritant dat de Tado dit doet. Drie keer een start-stop afdwingen. Ik snap echt niet waar dit goed voor is.
Zo moeilijk is het niet, kamer is afgekoeld start met verwarmen totdat het warm genoeg is. De Lyric daarentegen die start gewoon met vragen als het ongeveer -0,3 onder setpoint is. Blijft doorgaan met verwarmen tot +0.3. De vraagtemperatuur is totaal niet relevant want dit vangt de CiC op. Ook al vraag je water van 70 graden aanvoer, als het verschil tussen setpoint en huidige temperatuur minder als 0.1 is, blijft ie rond de 39Hz draaien. Ook buitentemperatuur speelt hier een rol, maar dit laat ik effe achterwege.
Nogmaals, je kunt elke modulatieniveau vragen en elke aanvoertemperatuur. De CiC regelt de boel en niet je thermostaat. Die vraagt alleen.Daarom vermoed ik dat alle Opentherm thermostaten die werken zoals de Lyric werkt, zou functioneren.Dat is dus, vragen bij -0.3, stoppen bij +0,3
Wat ook leuk is, dat de TADO ook een laag-uit regeling heeft. Of er was een storing in de Tado Cloud diensten. Dit zijn pas veel start en stops. :-)
[Afbeelding]
de CiC doet er zijn plasje over, maar lagere warmtevraag gaf bij me wel degelijk een verandering in vermogensafgifte.
ook loopt warmtevraag vanaf de thermostaat synchroon met wel/niet draaien van de WP. ook wanneer ik geknoeid had met de tado waardes en soms grote verschillen waren tussen setpoint en gemeten temperatuur. De Quatt moduleerde toen gewoon nogsteeds heel ver terug terwijl de temp soms wel 1C onder setpoint zat. Bij de oude instellingen was het volgas vanaf 0,3C onder setpoint.
Eens. Mijn Isense thermostaat vraagt ook een hoge aanvoertemp, maar de Quatt gaat gewoon met 400W draaien. Het is wel zo dat de Isense wel rekening houd met de instellingen zoals opwarmsnelheid. Dus bijv. 1,5 uur voor de ingestelde setpoint gaat hij al warmte vragen.medu80 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:10:
[...]
en als die 1,5 uur voor het bereiken van setpoint warmte gaat vragen gaat als het goed is de Quatt gewoon aan.HBO88 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:59:
[...]
Eens. Mijn Isense thermostaat vraagt ook een hoge aanvoertemp, maar de Quatt gaat gewoon met 400W draaien. Het is wel zo dat de Isense wel rekening houd met de instellingen zoals opwarmsnelheid. Dus bijv. 1,5 uur voor de ingestelde setpoint gaat hij al warmte vragen.
terwijl met de T6 er pas begonnen wordt met warmtevraag zodra deze weer op het setpoint komt.
Dus de CiC doet zeker niet alles zelf maar warmtevraag is gewoon nodig. en hoogte hiervan heeft ook invloed en is niet alleen bepaald door die -0,3C in de cic. hoe het wel precies gaat weet ik ook niet, maar thermostaten hebben meer invloed dan alleen setpoint/gemeten temp.
Toeval. Hogere buitentemperatuur, andere radiator aan, hogere retourtemperatuur. Ik kan het bij jouw niet verklaren. Maar ik kan met mijn OTGW waarde sturen wat ik wil, ik krijg er niets anders uit. Quatt doet wat ie zelf wil, of eigenlijk de CiC.dikkiedik schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:56:
[...]
toch had het aanpassen van de kp, kd en ki een grote impact op warmtevraag vanaf Tado naar de CiC. Dus enkel setpoint en gemeten temperatuur gaat volgens mij ook niet op.
Op dit moment is het volgens de Lyric 19,69 graden binnen. Setpoint is 20 graden. De Lyric vraagt 29 graden aanvoer. De Quatt draait op 30Hz, komt omdat buitentemperatuur nu 7.5c graden is. De Quatt draait ook sinds de temperatuur onder de 19.7 is gekomen. Daarvoor deed ie niets.
Toen het een tijdje geleden vroor, draaide met dezelfde vraag en zelfde setpoint de Quatt op 49Hz soms zelfs ver er boven. Dat je PID instellingen zijn veranderd kan zijn dat je TADO nu langer vraagt om warmte, waardoor het lijkt dat ie beter werkt. Wat ik weet van TADO is dat ie soms bij +0.1 al geen vraag meer heeft, de Quatt uitschakelt bij 50+ Hz en het net lijkt alsof deze niet lager moduleert. Dit valt juist op als het echt koud is, bij deze buitentemperaturen waar de CiC vaker op een lagere Hz draait, valt het juist niet op.
[ Voor 42% gewijzigd door medu80 op 15-02-2023 20:48 ]
zou inderdaad toeval kunnen zijn, zijn wel erg veel variabelen. maar om de CiC iets te laten doen is er wel iets van warmtevraag nodig toch? Anders zouden mijn ervaringen niet te rijmen zijn met jouw bevindingen.
wat zijn je ervaringen met retourtemperatuur veranderingen en de CiC? Bij hogere retour komt er dan juist meer of minder vermogen uit?
Zou uiteindelijk gewoon heel fijn zijn als Quatt met een handleiding komt met wat tabellen en grafieken over wat en hoe de CiC rekent. Dan kan je aan de hand daarvan namelijk een stookplannetje maken. Want al dit giswerk bijft een beetje resultaat van ontbrekende data.
wat zijn je ervaringen met retourtemperatuur veranderingen en de CiC? Bij hogere retour komt er dan juist meer of minder vermogen uit?
Zou uiteindelijk gewoon heel fijn zijn als Quatt met een handleiding komt met wat tabellen en grafieken over wat en hoe de CiC rekent. Dan kan je aan de hand daarvan namelijk een stookplannetje maken. Want al dit giswerk bijft een beetje resultaat van ontbrekende data.
[ Voor 12% gewijzigd door dikkiedik op 15-02-2023 21:33 ]
Elke thermostaat zal warmte vragen als de gewenste temperatuur hoger is dan de gemeten ruimte temperatuur. Wat de "warmteleverancier" daarmee doet is een tweede. En ja, de resolutie van de temperatuur instellingen en de sensor spelen natuurlijk mee, bv bij een Nest kun je de temperatuur instellen in stapjes van 0,2C als je heel precies draait, en de sensors meten met 0,1C. Bij de Nest is het bij een delta van 0,3C dat ie begint met warmte vragen, dus hij laat de ruimte temp een stukje zakken. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat ie uitgaat van een bepaalde traagheid in het systeem.dikkiedik schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:13:
zou inderdaad toeval kunnen zijn, zijn wel erg veel variabelen. maar om de CiC iets te laten doen is er wel iets van warmtevraag nodig toch? Anders zouden mijn ervaringen niet te rijmen zijn met jouw bevindingen.
Als de Tado al begint met warmte vragen bij 0,1C delta dan gaat ie ervanuit dat er een heel snel systeem achter zit, en misschien verklaart dat ook dat ie dan ook al weer snel afslaat, omdat ie ervan uitgaat dat een korte "burst" van warmte al genoeg is. Klinkt dan wel als een vrij "zenuwachtig" systeem.
Juist wel. Je wilt niet dat deze actief elektrisch geopend moet worden, anders werkt het niet bij stroomuitval. Dus stroomuitval is palletje wat de druk verliest. Verder wordt het ventiel nog dichtgehouden door een thermostatische pin. Dat betekend dat 'geen elektrische spanning' + temperatuur onder een bepaald niveau = ventiel springt open.HBO88 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:21:
[...]
Wordt dus niet dicht gehouden door een elektrische spanning, anders werkt het niet bij stroomuitval
Tenminste, dat is een van de manieren waarop het mechanisch ontworpen zou kunnen worden. Als ik de post van Zverdier zie kan het echter nog makkelijker: druk te hoog = ventiel open. Bij normale operatie zal de druk nooit boven de 10 bar komen.
Precies: temperatuur onder een bepaald niveau = ventiel springt open.onlinaius schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:40:
[...]
Juist wel. Je wilt niet dat deze actief elektrisch geopend moet worden, anders werkt het niet bij stroomuitval. Dus stroomuitval is palletje wat de druk verliest. Verder wordt het ventiel nog dichtgehouden door een thermostatische pin. Dat betekend dat 'geen elektrische spanning' + temperatuur onder een bepaald niveau = ventiel springt open.
Tenminste, dat is een van de manieren waarop het mechanisch ontworpen zou kunnen worden. Als ik de post van Zverdier zie kan het echter nog makkelijker: druk te hoog = ventiel open. Bij normale operatie zal de druk nooit boven de 10 bar komen.
Dat is al wat je wilt. Het is niet nodig om ook nog een dubbele check te hebben of er wel of geen spanning is. ( Bijv er is wel spanning, maar de compressor is defect en de warmtepomp komt niet op temperatuur dan zou de klep niet open gaan en bevriest de leiding alsnog)
Zie ook de caleffi klep, werkt enkel op temperatuur. Onder de 3 graden van de vloeistof gaat de klep open.
[ Voor 7% gewijzigd door HBO88 op 16-02-2023 06:49 ]
De Quatt komt zonder CV-ketel toch?
Wat is de meerwaarde van de Quatt ten opzichte van andere hybride warmtepompen? Wij moeten onze ketel vervangen (18 jaar oud), maar ik zie sets van bijv. Daikin/Intergas incl. ketel voor dezelfde prijs als alleen de hybride warmtepomp van Quatt.
Wat is de meerwaarde van de Quatt ten opzichte van andere hybride warmtepompen? Wij moeten onze ketel vervangen (18 jaar oud), maar ik zie sets van bijv. Daikin/Intergas incl. ketel voor dezelfde prijs als alleen de hybride warmtepomp van Quatt.
Als je nieuwe cv-ketel moet kun je beter gas er meteen uitstampen en full electric gaan.J-East schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:12:
Ja, Quatt komt zonder CV.J-East schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:12:
Lijkt me stug dat je elders CV+WP voor minder krijgt.
Beide inclusief installatie? Beide na aftrek van subsidie?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq, laadpunt Volt Time Source 2s
Zou best kunnen als ik zo kijk:SBL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:44:
[...]
Ja, Quatt komt zonder CV.
Lijkt me stug dat je elders CV+WP voor minder krijgt.
Beide inclusief installatie? Beide na aftrek van subsidie?
https://www.cvtotaal.nl/d...8IGl19Lu_fnQaAlJ7EALw_wcB
Is dan wel excl. installatie, maar 2100 voor een warmtepomp + CV ketel is niet gek! reken 1500 installatie, dan is dat een goede deal toch?
Dan moet je dus een installateur vinden die alleen installeert en niet levert. Dit lijkt me vooral een leuke deal voor meer dan handige doe het zelvert.HBO88 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:09:
[...]
Zou best kunnen als ik zo kijk:
Is dan wel excl. installatie, maar 2100 voor een warmtepomp + CV ketel is niet gek! reken 1500 installatie, dan is dat een goede deal toch?
Maar: dan is het zeker een goede deal!
Het is wel lager dan 4 graden alleen gas gebruiken. Dan wordt aandeel elektrisch als je zonnepanelen hebt wel laag denk ikHBO88 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:09:
[...]
Zou best kunnen als ik zo kijk:
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
zonder installatie en factuur van installateur krijg je geen subsidie toch? Dus vreemd verhaal van CVtotaal.Gramser schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:29:
[...]
Dan moet je dus een installateur vinden die alleen installeert en niet levert. Dit lijkt me vooral een leuke deal voor meer dan handige doe het zelvert.
Maar: dan is het zeker een goede deal!
Goed punt inderdaad. Niet bij stilgestaan.Heinemancp schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:57:
[...]
zonder installatie en factuur van installateur krijg je geen subsidie toch? Dus vreemd verhaal van CVtotaal.
klopt, maar is te regelen. collega installeert ook zelf en laat het dan "keuren" door een installateur. Vervolgens krijg je wel de subsidie.Gramser schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:07:
[...]
Goed punt inderdaad. Niet bij stilgestaan.
Zou ik niet doen. Heb ik slechte ervaring mee. Was gebeld door RVO! na een aanvraag subsidie of ik zelf geplaatst had. Niet dus maar wel in bedrijf laten zetten. subsidie dus mis gelopen. Ze zijn niet zo makkelijk meer!HBO88 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:26:
[...]
klopt, maar is te regelen. collega installeert ook zelf en laat het dan "keuren" door een installateur. Vervolgens krijg je wel de subsidie.
Vervelend, maar dank voor het delen!Bennobang schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:36:
[...]
Zou ik niet doen. Heb ik slechte ervaring mee. Was gebeld door RVO! na een aanvraag subsidie of ik zelf geplaatst had. Niet dus maar wel in bedrijf laten zetten. subsidie dus mis gelopen. Ze zijn niet zo makkelijk meer!
Het is een subsidie voor particulieren, dus dan gaat het daarop mis.Bennobang schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:36:
[...]
Zou ik niet doen. Heb ik slechte ervaring mee. Was gebeld door RVO! na een aanvraag subsidie of ik zelf geplaatst had. Niet dus maar wel in bedrijf laten zetten. subsidie dus mis gelopen. Ze zijn niet zo makkelijk meer!
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq, laadpunt Volt Time Source 2s
Je mag hoe dan ook niets zelf doen! Nu ga ik ook alles laten doen en niet zeggen dat ik alvast dingen kan voorbereiden. Het moet geleverd en geplaatst zijn door een bedrijf. Daar was wat grijs gebied in maar accepteren ze dus niet meer.SBL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:46:
[...]
Het is een subsidie voor particulieren, dus dan gaat het daarop mis.
De hardware zal wel zijn uit ontwikkeld, waar ze nog aan het tweaken zijn is de software, gezien de prijs kun op dit moment eigenlijk geen betere warmtepomp kopen. Zelfs in de huidige status loopt het best aardig, gaat dus alleen maar beter worden. Ik zou het doen.Arienoldus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:03:
Graag jullie reactie,
Arie ,
Verbaast me niets dat ze bij RVO wakker geworden zijn, als je de subsidievoorwaarden had gelezen, daar staat het heel duidelijk in. Zonder subsidie is het een duur ding geworden, dus maar een oplossing, het geheel weer demonteren, dit ook goed documenteren en dit dan door een installateur opnieuw laten installeren en opnieuw aanvragen.Bennobang schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:36:
[...]
De vraag is hier wat je zelf wilt.J-East schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:12:
Een nieuwe cv ketel met installatie ( een kleintje) zal je al snel ergens tussen 2000-3000 incl installatie kosten
Een quatt kost je ook rond 2400 euro (4,5 kW model incl subsidie, ex subsidie ben 5100 euro kwijt) ,voor die 5.000 (weer incl de subsidie) krijg je waarschijnlijk geen fe warmtepomp met sww incl. installatie.
Dat zal dus je afweging moeten zijn, wel van het gas af of niet, over de langere tijd zal een fe waarschijnlijk de slimmere keuze zijn.
Alternatief, kies nu voor de 8 kW uitvoering van de Quatt en gebruik de huidige cv voorlopig nog voor alleen sww (en als backup als het echt koud word en de Quatt het niet trekt, zal echter vrijwel nooit voorkomen) en ga later als dit beschikbaar komt over naar de fe uitbreiding van de Quatt. ( Quatt geeft op dit moment aan dat je voor een fe beter de 8 kW versie kunt pakken, deze heeft slechts een geringe meerprijs van rond de 800 euro omdat je twee keer de subsidie krijgt, ik verwacht overigens dat voor de sww uitbreiding mogelijk ook nog een subsidie komt) dus dat zou ook een optie zijn, ik zit zelf ook in die richting te denken.
[ Voor 31% gewijzigd door MacD007 op 17-02-2023 11:11 ]
Vandaag de trekker overgehaald en €1.500.- overgemaakt. Quatt70 wacht dus nu op een installatie-datum.
ehhhh..HOI
Volg het topic al sinds mijn reservering, nummer 15xx. Aankomende donderdag is de installatie. Ben erg benieuwd wat het gaat brengen. Vrijstaand huis uit de jaren 30. Vorig jaar benedenverdieping verbouwd. Overal vloerverwarming nu. Vloerisolatie, spouwmuur isolatie etc. Boven 2 kleine radiatoren hier zijn alleen slaapkamers dus die hebben we bijna nooit aan. Gasverbruik van ongeveer 1300m3.
Dacht zal mijn ervaring ook delen aangezien ik hier veel op lees.
Dacht zal mijn ervaring ook delen aangezien ik hier veel op lees.
Eigenlijk was aan de voorwaarden niets grijs aan, echter zocht de Nederlander ( en met name de tweakers onder ons), bekend om zijn zuinigheid, de grens op, installatie betekend dus niet dat de hele zooi door een installateur getoetst gaat worden, anders had dat ook zo in voorwaarden gestaan.Bennobang schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:59:
[...]
Je mag hoe dan ook niets zelf doen! Nu ga ik ook alles laten doen en niet zeggen dat ik alvast dingen kan voorbereiden. Het moet geleverd en geplaatst zijn door een bedrijf. Daar was wat grijs gebied in maar accepteren ze dus niet meer.
Ook zijn er veel installateurs die dit weigeren, kan ik vanuit hun standpunt ook prima begrijpen.
Het punt is als er op een bepaald punt iets niet klopt wie is dan verantwoordelijk? Lastige vraag.
Bij bepaalde regelingen waar kwaliteitsborging zeer belangrijk is zie je dat er eisen waren gesteld aan het product, maar ook aan de installatie en een onafhankelijke toetsing op het totaal. Hier worden dus ook duidelijke eisen aan de kwalificaties van het bedrijf als ook het personeel als ook aan de keuringsdienst gesteld.
Dat zie je dus ook terug in de kosten.
Los of iemand een installatie wel of niet juist zou kunnen uitvoeren, hoe wil je dat als overheid überhaupt borgen? Moet je dan verplichte opleidingen, certificaten ed eisen? Lastig lijkt me, dus heeft de overheid verplicht gesteld om een minimale borging te eisen door het verplicht te stellen dat het door een bedrijf wordt geïnstalleerd, klopt het niet kun je tenminste het bedrijf aansprakelijk stellen. Een neveneffect is ook dat hierdoor het misbruik van de subsidie iets wordt tegengegaan, tenslotte betalen we zelf mee aan deze post.
Dat dit voor tweakers natuurlijk lastig is klopt, vergeet echter niet dat wij maar een zeer klein deel zijn van de gebruikers van dit soort regels.
Dit topic is gesloten.
![]()