Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.853.319 views

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
En alleen al daarom geeft een '8'kW Quatt eigenlijk een perverse prikkel.
Hier! 2 x subsidie

8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
HBO88 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Zou best kunnen als ik zo kijk:
https://www.cvtotaal.nl/d...8IGl19Lu_fnQaAlJ7EALw_wcB

Is dan wel excl. installatie, maar 2100 voor een warmtepomp + CV ketel is niet gek! reken 1500 installatie, dan is dat een goede deal toch?
Moet je wel een een installateur vinden die dit model kan installeren, kennissen hebben deze, daar heeft de installatie 5 dagen geduurd, is ook nog een aparte man van Daikin moeten komen om het systeem in te regelen. Dan ga je het niet redden met die 1500 euro. Blijkbaar is dit systeem redelijk ingewikkeld en lastig te installeren, zeker voor een installateur die dit type/merk niet kent.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2025
MacD007 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:56:
[...]

Eigenlijk was aan de voorwaarden niets grijs aan, echter zocht de Nederlander ( en met name de tweakers onder ons), bekend om zijn zuinigheid, de grens op, installatie betekend dus niet dat de hele zooi door een installateur getoetst gaat worden, anders had dat ook zo in voorwaarden gestaan.
Ook zijn er veel installateurs die dit weigeren, kan ik vanuit hun standpunt ook prima begrijpen.
Het punt is als er op een bepaald punt iets niet klopt wie is dan verantwoordelijk? Lastige vraag.
Bij bepaalde regelingen waar kwaliteitsborging zeer belangrijk is zie je dat er eisen waren gesteld aan het product, maar ook aan de installatie en een onafhankelijke toetsing op het totaal. Hier worden dus ook duidelijke eisen aan de kwalificaties van het bedrijf als ook het personeel als ook aan de keuringsdienst gesteld.
Dat zie je dus ook terug in de kosten.
Los of iemand een installatie wel of niet juist zou kunnen uitvoeren, hoe wil je dat als overheid überhaupt borgen? Moet je dan verplichte opleidingen, certificaten ed eisen? Lastig lijkt me, dus heeft de overheid verplicht gesteld om een minimale borging te eisen door het verplicht te stellen dat het door een bedrijf wordt geïnstalleerd, klopt het niet kun je tenminste het bedrijf aansprakelijk stellen. Een neveneffect is ook dat hierdoor het misbruik van de subsidie iets wordt tegengegaan, tenslotte betalen we zelf mee aan deze post.
Dat dit voor tweakers natuurlijk lastig is klopt, vergeet echter niet dat wij maar een zeer klein deel zijn van de gebruikers van dit soort regels.
Klopt helemaal. Ik weet dat ik risico liep en neem zonder klagen mijn verlies. Sometimes you win sometimes you……. Al met al niet duurder uit dan laten plaatsen en subsidie alleen meer tijd kwijt. Maar met huidige prijzen nog heel blij mee. Nu de QUATT nog😀

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:01
berrieberrie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:20:
Bij mij gaat het helemaal niet snel.
17 november gesprek gehad.
Technisch rapport en offerte paar dagen daarna.
Betaald, t6 lyric aangeschaft en doorgegeven. Echt een simpele montage en een laag nummer 2xx.
Helaas nog niks gehoord over instalatie.
Denk dat ze me vergeten zijn ☹️
Ik kom op facebook het onderstaande bericht tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lkxyE_NIWi0nklhjrMRUkQDHjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BQ07z3VnTU8Klps9TFQ5CJOj.jpg?f=user_large

Zou het kunnen dat we daarom worden overgeslagen? (hoewel ik mijn gasverbruik volgens mij vrij laag heb neergezet omdat ik nu al bijna niet op gas verwarm.)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• MacD007
onlinaius schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:19:
[...]

[Afbeelding]

Zou het kunnen dat we daarom worden overgeslagen? (hoewel ik mijn gasverbruik volgens mij vrij laag heb neergezet omdat ik nu al bijna niet op gas verwarm.)
Dat zou zo maar kunnen, dus maar eens zelf de stoute schoenen aantrekken en je bij Quatt melden. Eigenlijk wel weer jammer, het onderstreept ons onderbuikgevoel dat qua communicatie er bij Quatt nog veel te verbeteren valt.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-01 17:20
Zou best kunnen. Ik werd ook overgeslagen omdat ik een Tado thermostaat heb. Op zich vreemd want ik had bij een eerdere mail aangegeven dat een andere thermostaat voor mij geen probleem was. Na contact was het installatiegesprek snel georganiseerd, nu wacht ik op de offerte.

• MacD007
paQ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:13:
En alleen al daarom geeft een '8'kW Quatt eigenlijk een perverse prikkel.
Hier! 2 x subsidie

8)7
Heeft alles te maken dat de 8kW versie als twee afzondelijke units worden beschouwd, dus ook twee keer subsidie (ze kijken dus niet wat deze kost, subsidie is op basis van vermogen (2*4,5 kW). Eigenlijk van Quatt helemaal niet zo verkeerd gezien, logistiek maakt het ook een stuk eenvoudiger, ze hoeven maar met 1 model rekening te houden.
nadelen heeft het ook: die dingen maken samen gewoon meet lawaai, dus dat wel eens een spellbreker worden.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:38
MacD007 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Heeft alles te maken dat de 8kW versie als twee afzondelijke units worden beschouwd, dus ook twee keer subsidie (ze kijken dus niet wat deze kost, subsidie is op basis van vermogen (2*4,5 kW). Eigenlijk van Quatt helemaal niet zo verkeerd gezien, logistiek maakt het ook een stuk eenvoudiger, ze hoeven maar met 1 model rekening te houden.
nadelen heeft het ook: die dingen maken samen gewoon meet lawaai, dus dat wel eens een spellbreker worden.
van Quat misschien niet maar maatschappelijk natuurlijk walgelijk dat dit werkt/kan. Duidelijk misbruik van belastinggeld. Dat is er wel meer maar om dat nou hier als "slim" te benoemen vind ik te ver gaan.

• paQ
  • Nu online
[...]

ja... het heeft echt helemaal niets te maken met 7,5k omzet voor Quatt natuurlijk, waar dan vervolgens bijna 60% van wordt gesubsidieerd door de overheid. ;) (hybride mind you)
Ik snap ook wel dat ze dan geen 8kW model ernaast aanbieden.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 17-02-2023 14:07 ]

• willem3210
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-11-2023
Wij willen de Quatt aan de achterkant van het huis monteren. We hebben dan de keuze uit:
1) hoog op onze achtergevel monteren
- met voordeel minder last van geluid?
- nadeel dat je er minder goed bij kunt?
2) op het dak plaatsen van de garage
- met als voordeel dat je er beter bij kunt?
- nadeel dat je meer last van geluid hebt?

Wat zouden jullie doen?

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-01 21:21
willem3210 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:07:
Wij willen de Quatt aan de achterkant van het huis monteren. We hebben dan de keuze uit:

Wat zouden jullie doen?
Op de grond, in de achtertuin ;)

Bereken je warmteverlies

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Nou Quatt 7xx hangt en draait! Super aardige monteurs, en in exact 5 uur.

Enige is dat ze onze ketel (Atag i36ec) met de Lyric T6 (ipv op de bestaande Opentherm aansluiting) aan/uit hebben gezet/aangesloten. Volgens de monteurs maakt dat niet uit (cq is aan/uit zelfs beter). Nou ga ik met die aardige jongens ook niet de discussie verder aan, zij krijgen het ook maar door 😀.
Ik laat het sowieso ff het weekeinde zo hangen, maar wat vinden jullie?
Dank voor het meedenken!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
[...]

[Afbeelding]

Okay.....
Zal eens gaan informeren.
Had al eens een mail terug gestuurd naar persoon die had gevraagd of ik in plaats van de Tado een lyric wou aanschaffen. Dit heb ik ook gedaan en door gegeven. Maar op mijn laatste mail hierover en gevraagd naar eventuele instalatie datum geen antwoord gehad. |:(

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Dat zou zo maar kunnen, dus maar eens zelf de stoute schoenen aantrekken en je bij Quatt melden. Eigenlijk wel weer jammer, het onderstreept ons onderbuikgevoel dat qua communicatie er bij Quatt nog veel te verbeteren valt.
En dus kennelijk per telefoon, want per email negeren ze me.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
[...]

Ik betwijfel of twee 4.5KW units meer geluid maken dan een 8+ KW unit.

Geluid heeft ook sterk te maken met hoe hard de compressor en de fan moeten draaien. Als je meer vermogen op een even grote radiator weg gaat zetten pompt de compressor harder, en draait de fan sneller, en krijg je dus meer geluid.

Bij twee 4.5KW units heb je een dubbele verdamper en dus meer oppervlakte om de kou kwijt te raken.

Dat zwaardere modellen meer herrie maken (op papier) zie je vaak ook terug in de documentatie.

• onlinaius
berrieberrie schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:33:
[...]

Okay.....
Zal eens gaan informeren.
Had al eens een mail terug gestuurd naar persoon die had gevraagd of ik in plaats van de Tado een lyric wou aanschaffen. Dit heb ik ook gedaan en door gegeven. Maar op mijn laatste mail hierover en gevraagd naar eventuele instalatie datum geen antwoord gehad. |:(
Nee, ik krijg per email ook geen contact meer met ze.

• onlinaius
mrdop schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:18:
Nou Quatt 7xx hangt en draait! Super aardige monteurs, en in exact 5 uur.

Enige is dat ze onze ketel (Atag i36ec) met de Lyric T6 (ipv op de bestaande Opentherm aansluiting) aan/uit hebben gezet/aangesloten. Volgens de monteurs maakt dat niet uit (cq is aan/uit zelfs beter). Nou ga ik met die aardige jongens ook niet de discussie verder aan, zij krijgen het ook maar door 😀.
Ik laat het sowieso ff het weekeinde zo hangen, maar wat vinden jullie?
Dank voor het meedenken!
Aan-uit is volgens mij vooral ok als je de cv ketel goed kunt knijpen.

Laag vermogen, en lage temperatuur is aan - uit prima (dat is bij mij ook het plan).

Ik heb hier echter meegekregen dat ze om een of andere reden de cv ketel op een hoge temperatuur zetten bij Quatt. Het zal wel zijn zodat ze geen gedoe krijgen dat het huis niet warm wordt, bij klanten die cv ketel gedrag verwachten, maar ik zou zelf wel de grens opzoeken waar de cv ketel net niet gaat pendelen.

• MacD007
willem3210 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:07:
voor wie bedoel je, mbt het geluid heb je eigen twee wetgevingen, die van de overheid (45/40 dB aan de erfgrens) en dan nog die van WRA (Wife rule all), daar wil je al helemaal geen ruzie mee.
Juist
hoezo? dat hangt er helemaal af hoe je het doet, heb je een houten dak dan zou ik hem dus niet op je dak, maar tegen de muur van je huis plaatsen (mits dit qua omgevingsgeluidswetgeving niet in de weg staat, cq je buren gaan klagen. Hier zul je wel wat extra maatregelen moeten nemen, zijn hier al uitvoerig besproken."
Wat zouden jullie doen?
kun je zo niet beantwoorden, een plattegrond of foto doet wonderen.
ik mis er eigenlijk één: plaats hem op de grond, heb je qua trillingen en contactgeluid het minste last, moet wel weer de ruimte hebben.
vergeet overigens niet de andere eisen van je gemeente, die kunnen of meevallen of gewoon heel lastig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 17-02-2023 16:24 ]

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
Zojuist afspraak gemaakt voor video installatiegesprek: volgende week vrijdag. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heb order nummer 34xx (woonplaats Alkmaar).
Morgen leggen we een aparte groep aan met Homewizzard Kwh meter. Zojuist meteen 2 stuks anti trilmat en 4 stuks 8M trillingsdemper montage steunen besteld om de installatie tegen de gevel zoveel mogelijk vrij van geluiden te kunnen realiseren.

Nog tips voor het plaatsen van een vuilafscheider? Is dit aan te bevelen? En zo ja: hebben jullie tips welke dan te bestellen? Ik hoop dan dat ze die meteen willen plaatsen…

• MacD007
onlinaius schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Ik betwijfel of twee 4.5KW units meer geluid maken dan een 8+ KW unit.
de twee Quatt maken samen 58 dB lawaai. Een panasonic aquarea (All-in-one T-CAP warmtepomp - lijn 9 kW) maakt 51 dB. dus dat is wel een behoorlijk verschil.
Geluid heeft ook sterk te maken met hoe hard de compressor en de fan moeten draaien. Als je meer vermogen op een even grote radiator weg gaat zetten pompt de compressor harder, en draait de fan sneller, en krijg je dus meer geluid.

Bij twee 4.5KW units heb je een dubbele verdamper en dus meer oppervlakte om de kou kwijt te raken.

Dat zwaardere modellen meer herrie maken (op papier) zie je vaak ook terug in de documentatie.

• MacD007
Hyperfox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:31:
Zojuist afspraak gemaakt voor video installatiegesprek: volgende week vrijdag. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar heb order nummer 34xx (woonplaats Alkmaar).
Morgen leggen we een aparte groep aan met Homewizzard Kwh meter. Zojuist meteen 2 stuks anti trilmat en 4 stuks 8M trillingsdemper montage steunen besteld om de installatie tegen de gevel zoveel mogelijk vrij van geluiden te kunnen realiseren.

Nog tips voor het plaatsen van een vuilafscheider? Is dit aan te bevelen? En zo ja: hebben jullie tips welke dan te bestellen? Ik hoop dan dat ze die meteen willen plaatsen…
Ja (ik zou een combi lucht en vuilafscheider nemen), ik heb in het verleden een type geplaatst, andere hebben dat ook gedaan, dus even terugkijken.
https://www.bol.com/nl/nl...6KNGSMJK-9300000004596219
dit zijn de twee functies in één.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QFIevpSMzB68xRPht0wub3G51U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoPJZPb5nCTOkwLOxwDJxkXa.jpg?f=fotoalbum_large

of deze:
https://www.installatieva...content=Asset%20Group%201, dit is alleen een vuilafscheider.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJ6hkmh3qUgS4Cmv0qnjymP0aHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWEPthxo9hbMJFmydqnshdev.jpg?f=user_large
[URL="https://tweakers.net/i/51SeRRBYKslJ3x-RyF-8rBz6eSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QoPJZPb5nCTOkwLOxwDJxkXa.jpg?f=user_large",,"1"]
tip voor de aparte groep: (een alamat) zodat deze niet de aardlek met andere groepen deelt, deze is ook maar 1-din breed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bimI8qPaCVTHxiszr_XyN41RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large
ps, vergeet aub ook de werkschakelaar buiten naast de Quatt niet, ook deze komt namelijk niet automatisch mee. kosten circa 18 euro. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-K-GerD0QmMk3SHTPbhkdEbjt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CKftPQwsv9XHrbUs2HnmtSU9.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 17-02-2023 16:47 ]

• mrdop
  • Nu online
onlinaius schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:40:
[...]

Aan-uit is volgens mij vooral ok als je de cv ketel goed kunt knijpen.

Laag vermogen, en lage temperatuur is aan - uit prima (dat is bij mij ook het plan).

Ik heb hier echter meegekregen dat ze om een of andere reden de cv ketel op een hoge temperatuur zetten bij Quatt. Het zal wel zijn zodat ze geen gedoe krijgen dat het huis niet warm wordt, bij klanten die cv ketel gedrag verwachten, maar ik zou zelf wel de grens opzoeken waar de cv ketel net niet gaat pendelen.
Mijn Atag staat op 55gr cv en dat hebben ze wel zo gelaten… eigenwijs als ik ben toch net het draadje van de ketel van aan/uit (rechts op de CiC) naar opentherm verzet (onder op de CiC). T6 ff 3gr omhoog en…. er gebeurt op de cv niks, ik hoor wel het relais van de CiC aan klikken….

Programmeren ze aan/uit of opentherm in bij de installatie? Heb ik ff gemist. Iemand al een keer succesvol draadjes geswitcht?

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:36
Gewoon op aan uit laten. OT werkt niet meer.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:19
mrdop schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Mijn Atag staat op 55gr cv en dat hebben ze wel zo gelaten… eigenwijs als ik ben toch net het draadje van de ketel van aan/uit (rechts op de CiC) naar opentherm verzet (onder op de CiC). T6 ff 3gr omhoog en…. er gebeurt op de cv niks, ik hoor wel het relais van de CiC aan klikken….

Programmeren ze aan/uit of opentherm in bij de installatie? Heb ik ff gemist. Iemand al een keer succesvol draadjes geswitcht?
Dat gaat niet lukken, dan moeten ze de CiC op afstand switchen naar ot.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• mrdop
  • Nu online
medu80 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:07:
Gewoon op aan uit laten. OT werkt niet meer.
Ah ok, thx!!!

En dan ketel op minimaal vermogen zetten oid?

Op gas draai ik al paar jaar succesvol op 55gr maar was wel OT gemoduleerd.

• Hyperfox
MacD007 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:44:
[...]

Ja (ik zou een combi lucht en vuilafscheider nemen), ik heb in het verleden een type geplaatst, andere hebben dat ook gedaan, dus even terugkijken.
dit zijn de twee functies in één.[Afbeelding]

of deze:
https://www.installatieva...content=Asset%20Group%201, dit is alleen een vuilafscheider.
[Afbeelding]
[URL="https://tweakers.net/i/51SeRRBYKslJ3x-RyF-8rBz6eSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QoPJZPb5nCTOkwLOxwDJxkXa.jpg?f=user_large",,"1"]
tip voor de aparte groep: (een alamat) zodat deze niet de aardlek met andere groepen deelt, deze is ook maar 1-din breed.
[Afbeelding]
ps, vergeet aub ook de werkschakelaar buiten naast de Quatt niet, ook deze komt namelijk niet automatisch mee. kosten circa 18 euro. [Afbeelding]
Bedankt voor de tips en snelle reactie.
Ik ga inderdaad een alamat plaatsen. De werkschakelaar doe ik dan maar als de quatt geplaatst wordt (als deze buiten geplaatst moet worden), anders plaats ik deze binnen bij de stopcontacten.

Toevallig een idee waarom er eigenlijk 4 stopcontacten nodig zijn? 1 voor de Quatt en 1 voor de CiC….

• onlinaius
Hyperfox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:50:
anders plaats ik deze binnen bij de stopcontacten.
Dan zou ik deze laten zitten, het idee van een werkschakelaar is nu juist dat de monteur deze fysiek uit kan schakelen en deze kan zien terwijl hij werkt. Verder heeft het (naar mijn idee) niet veel toegevoegde waarde.

• MacD007
Hyperfox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:50:
[...]

Bedankt voor de tips en snelle reactie.
Ik ga inderdaad een alamat plaatsen. De werkschakelaar doe ik dan maar als de quatt geplaatst wordt (als deze buiten geplaatst moet worden), anders plaats ik deze binnen bij de stopcontacten.

Toevallig een idee waarom er eigenlijk 4 stopcontacten nodig zijn? 1 voor de Quatt en 1 voor de CiC….
sorry, even een reactie mbt de werkschakelaar, als je deze binnen plaatst, heeft dat geen enkele zin, de functie is nu juist dat de monteur ter plaatse deze kan uitschakelen en ook in het oog heeft (dus puur voor de eigen veiligheid, niet dat iemand onbedoeld de spanning er weer opzet, kan levensbedreigend worden als dat gebeurt. Achteraf inbouwen is lastig, moet je dan wel wat extra kabellengte voorzien (denk maar aan 0,5m lengte extra).
ik zou de CIC op een andere groep plaatsen, bv op de zelfde groep als de CV, dan heb je tenminste nog verbinding als de groep van de warmtepomp uitvalt.
voor de Quatt heb je dus geen stopkontact meer nodig als deze via de werkschakelaar is geinstalleerd. kabel van de werkschakelaar gaat eigenlijk direct naar groepenkast.
voor de CIC zou je gebruik kunnen maken van de reeds bestaande stopkontacten van de CV ketel, moet er toch in de buurt geplaatst worden, eventueel nog een stopcontact erbij plaatsen.

• MacD007
onlinaius schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Dan zou ik deze laten zitten, het idee van een werkschakelaar is nu juist dat de monteur deze fysiek uit kan schakelen en deze kan zien terwijl hij werkt. Verder heeft het (naar mijn idee) niet veel toegevoegde waarde.
dat is nu ook extact DE FUNCTIE van deze werkschakelaar. bedenk dat jij als huiseigenaar ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt als iemand aan jou installatie werkt.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-01 21:45

Zenix

BOE!

MacD007 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:44:
[...]

dit zijn de twee functies in één.[Afbeelding]

of deze:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ps, vergeet aub ook de werkschakelaar buiten naast de Quatt niet, ook deze komt namelijk niet automatisch mee. kosten circa 18 euro. [Afbeelding]
Hier is de combinatie van Caleffi:
https://benem.nl/caleffi-...ilafscheider-22-knel.html goedkoper dan Spirotech combinatie.

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-01 18:16
Vandaag de intake afspraak gehad met Dmitry, een Rus, in het Engels. Kan niet anders zeggen dan het een zeer prettig gesprek was.

Ik heb nu twee thermostaten in de woonkeuken die vervangen moet worden door één lyric t6. Maar er was twijfel waar deze lyric het beste geplaatst kon worden.

De situatie nu: 

Een oude Honeywell thermostaat voor de vloerverwarming in de woonkeuken die continu op 16 graden staat. We zitten hier meestal van 8:00 tot 15:00 met de houtkachel aan. De cv gaat dan vanzelf uit.

In de woonkeuken hangt nu ook een tweede thermostaat (cenvax) die ik alleen gebruik door te wisselen tussen nachtstand en dagstand. De dag stand gaat aan als we in de woonkamer gaan zitten.

In de woonkamer, met 4 radiatoren met ventilatoren, zitten we van 15:00 tot 22:30. De temperatuur regelen we dan met de thermostaat kranen op de radiatoren.

Mij lijkt de woonkamer de beste plek voor de lyric en dan continu op 18 graden, alleen in de middag rustig op laten lopen naar 19.5. 

Zeg ik dan iets vreemds? Graag jullie advies.

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
duysa01 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:04:
Vandaag de intake afspraak gehad met Dmitry, een Rus,

Een draadloze Lyric T6 van de keuken naar de woonkamer verplaatsen en het schema instellen naar wens!

• Gerardwaz
duysa01 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:04:
Vandaag de intake afspraak gehad met Dmitry, een Rus, in het Engels. Kan niet anders zeggen dan het een zeer prettig gesprek was.

Ik heb nu twee thermostaten in de woonkeuken die vervangen moet worden door één lyric t6. Maar er was twijfel waar deze lyric het beste geplaatst kon worden.

De situatie nu: 

Een oude Honeywell thermostaat voor de vloerverwarming in de woonkeuken die continu op 16 graden staat. We zitten hier meestal van 8:00 tot 15:00 met de houtkachel aan. De cv gaat dan vanzelf uit.

In de woonkeuken hangt nu ook een tweede thermostaat (cenvax) die ik alleen gebruik door te wisselen tussen nachtstand en dagstand. De dag stand gaat aan als we in de woonkamer gaan zitten.

In de woonkamer, met 4 radiatoren met ventilatoren, zitten we van 15:00 tot 22:30. De temperatuur regelen we dan met de thermostaat kranen op de radiatoren.

Mij lijkt de woonkamer de beste plek voor de lyric en dan continu op 18 graden, alleen in de middag rustig op laten lopen naar 19.5. 

Als de t6 in de woonkamer komt dan de thermostaatkranen vervangen door gewone kranen of nog beter instelbare kranen. Kan je ze gelijk waterzijdig inregelen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• DarkImpulZe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Hier ook maar de knoop doorgehakt: nr. 65xx op de lijst, wachtende voor een 2x 4kw

• MacD007
Gerardwaz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:50:
[...]

Als de t6 in de woonkamer komt dan de thermostaatkranen vervangen door gewone kranen of nog beter instelbare kranen. Kan je ze gelijk waterzijdig inregelen.
Even een vraag, waarom wil je de thermostaatkranen vervangen? Dat lijkt mij toch niet nodig. Het is wat anders als je slimme thermostaten hebt die centraal worden geregeld zoals een tado.

• Gerardwaz
MacD007 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:44:
[...]

Even een vraag, waarom wil je de thermostaatkranen vervangen? Dat lijkt mij toch niet nodig. Het is wat anders als je slimme thermostaten hebt die centraal worden geregeld zoals een tado.
In de woonkamer heb je géén thermostaatknoppen nodig op de radiatoren, sterker nog: die zijn af te raden. In de woonkamer regelt de (klok)thermostaat die aan de muur hangt de verwarming. Daarvoor moeten de radiatorkranen in de woonkamer altijd helemaal open staan, anders werkt de cv-ketel niet meer goed.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-01 21:21
Gerardwaz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:50:
[...]

In de woonkamer heb je géén thermostaatknoppen nodig op de radiatoren, sterker nog: die zijn af te raden. In de woonkamer regelt de (klok)thermostaat die aan de muur hangt de verwarming. Daarvoor moeten de radiatorkranen in de woonkamer altijd helemaal open staan, anders werkt de cv-ketel niet meer goed.
Je zegt hier nogal wat. Je zegt hier eigenlijk dat iedereen de radiatorkranen in de woonkamer volledig open moet draaien. Lijkt me een onhandige onjuiste uitspraak.

Bereken je warmteverlies

• Gerardwaz
Spykie schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:24:
[...]

Je zegt hier nogal wat. Je zegt hier eigenlijk dat iedereen de radiatorkranen in de woonkamer volledig open moet draaien. Lijkt me een onhandige onjuiste uitspraak.
Snap deze reactie niet, verklaar je nader.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-01 22:59
Gerardwaz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:50:
[...]

Ik snap je redenering wel, maar die klopt natuurlijk niet helemaal. Het wordt alleen wel lastig als de thermostaatkranen allemaal ingesteld staan op 15 graden en de thermostaat vraagt om 21. Dan blijft de thermostaat vragen. Ik zou zeggen, je moet ze elkaar wel laten ondersteunen. En juist thermostaatkranen draaien mensen over het algemeen niet helemaal dicht, dus de warmtecirculatie komt in ieder geval op gang.
Maar... Je hebt gelijk als je bedoelt dat ze elkaar kunnen tegenwerken.

• Gerardwaz
HaraldBou schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:36:
[...]

Ik snap je redenering wel, maar die klopt natuurlijk niet helemaal. Het wordt alleen wel lastig als de thermostaatkranen allemaal ingesteld staan op 15 graden en de thermostaat vraagt om 21. Dan blijft de thermostaat vragen. Ik zou zeggen, je moet ze elkaar wel laten ondersteunen. En juist thermostaatkranen draaien mensen over het algemeen niet helemaal dicht, dus de warmtecirculatie komt in ieder geval op gang.
Maar... Je hebt gelijk als je bedoelt dat ze elkaar kunnen tegenwerken.
Dan begrijpen we elkaar maar thermostaatkranen horen niet thuis in de ruimte waar de thermostaat hangt.

• MacD007
Gerardwaz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:40:
[...]

Dan begrijpen we elkaar maar thermostaatkranen horen niet thuis in de ruimte waar de thermostaat hangt.
Een beetje erg botte uitspraak, gelukkig is dat maar een mening.
Waar het op gaat is hoe deze ingesteld staan, dwz bv de ouderwetse danfoss thermosstaatkranen met zijn 5 instellingen (en wat daar tussen zit), kunnen en mogen gewoon blijven zitten zolang deze gewoon vol open staan (bv op 5) (cq waterzijdig zijn ingeregeld). als deze natuurlijk te ver geknepen zijn kan de radiator niet zijn optimale temperatuur kwijt cq de warmtepomp zijn warmte niet kwijt en duurt het opwarmen van de ruimte dus langer cq haalt deze de bewenste temperatuur niet cq stopt de warmtepomp omdat de retour temp. te hoog is.
Dus als je deze al hebt kunnen ze gewoon blijven zitten, alleen gebruik je eigenlijk hun functie niet meer, maar dat is eigenlijk niet van belang.
Het is dus anders als deze voorzien zijn van digitale slimme thermostaten die bv zoals het tado systeem ook nog aangestuurd worden, daar kan op dit moment Quatt gewoon niet goed mee overweg, dus daarom ook de wens van Quatt voor een T6. Maar dat heeft meer met de Quatt te maken dan met de thermostaten op zich zelf.
Zijn deze radiatoren nog niet voorzien van dergelijke thermosstaatkranen, dan heeft het uitrusten naar deze natuurlijk geen toegevoegde waarde en kan dan beter achterwege blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 18-02-2023 00:27 ]

• Hyperfox
MacD007 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:30:
[...]

sorry, even een reactie mbt de werkschakelaar, als je deze binnen plaatst, heeft dat geen enkele zin, de functie is nu juist dat de monteur ter plaatse deze kan uitschakelen en ook in het oog heeft (dus puur voor de eigen veiligheid, niet dat iemand onbedoeld de spanning er weer opzet, kan levensbedreigend worden als dat gebeurt. Achteraf inbouwen is lastig, moet je dan wel wat extra kabellengte voorzien (denk maar aan 0,5m lengte extra).
ik zou de CIC op een andere groep plaatsen, bv op de zelfde groep als de CV, dan heb je tenminste nog verbinding als de groep van de warmtepomp uitvalt.
voor de Quatt heb je dus geen stopkontact meer nodig als deze via de werkschakelaar is geinstalleerd. kabel van de werkschakelaar gaat eigenlijk direct naar groepenkast.
voor de CIC zou je gebruik kunnen maken van de reeds bestaande stopkontacten van de CV ketel, moet er toch in de buurt geplaatst worden, eventueel nog een stopcontact erbij plaatsen.
Helder MacD007. Is inderaad ook logisch dat de werkschakelaar buiten hoort te zitten.
En goede tip t.a.v de CiC om die op een andere groep te plaatsen. Dank!

• Hyperfox
Suffe vraag, maar: hoeveel trillingsmatjes heb je nodig? Ik heb er nu 4 besteld, maar vraag me nu af of dat wel voldoende is…. :?

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hyperfox schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 07:55:
[...]

Suffe vraag, maar: hoeveel trillingsmatjes heb je nodig? Ik heb er nu 4 besteld, maar vraag me nu af of dat wel voldoende is…. :?
Rubber tegels van de Gamma zijn een stuk goedkoper. Werkt perfect onder mijn Vaillant pompen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Hyperfox
ds23man schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:07:
[...]

Rubber tegels van de Gamma zijn een stuk goedkoper. Werkt perfect onder mijn Vaillant pompen.
Bedoel je gewoon een trillingsmat voor een wasmachine?
Zoals deze: https://www.gamma.nl/asso...mat-62x62cmx6mm/p/B250500

• ds23man

ds23man

Eenum

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-01 18:16
MacD007 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 00:25:
[...]

Een beetje erg botte uitspraak, gelukkig is dat maar een mening.
Waar het op gaat is hoe deze ingesteld staan, dwz bv de ouderwetse danfoss thermosstaatkranen met zijn 5 instellingen (en wat daar tussen zit), kunnen en mogen gewoon blijven zitten zolang deze gewoon vol open staan (bv op 5) (cq waterzijdig zijn ingeregeld). als deze natuurlijk te ver geknepen zijn kan de radiator niet zijn optimale temperatuur kwijt cq de warmtepomp zijn warmte niet kwijt en duurt het opwarmen van de ruimte dus langer cq haalt deze de bewenste temperatuur niet cq stopt de warmtepomp omdat de retour temp. te hoog is.
Dus als je deze al hebt kunnen ze gewoon blijven zitten, alleen gebruik je eigenlijk hun functie niet meer, maar dat is eigenlijk niet van belang.
Het is dus anders als deze voorzien zijn van digitale slimme thermostaten die bv zoals het tado systeem ook nog aangestuurd worden, daar kan op dit moment Quatt gewoon niet goed mee overweg, dus daarom ook de wens van Quatt voor een T6. Maar dat heeft meer met de Quatt te maken dan met de thermostaten op zich zelf.
Zijn deze radiatoren nog niet voorzien van dergelijke thermosstaatkranen, dan heeft het uitrusten naar deze natuurlijk geen toegevoegde waarde en kan dan beter achterwege blijven.
Ja, dat klopt maar mijn mening, danfoss vol open laten staan, de thermostaat doet de rest. Zo heb ik het in mijn oude huis ook gedaan.

Ik snap alleen je "cq waterzijdig zijn ingeregeld" niet goed. Ook al staan ze vol open, dan moeten ze toch alsnog waterzijdig worden ingeregeld? Is daar specifieke informatie over te vinden in andere fora mbt deze Danfoss waterzijdig inregelen?

• ds23man

ds23man

Eenum

Waterzijdig inregelen is leuk, maar.....

Bij een CV ketel wil je graag een delta T van 20 graden hebben over je radiatoren, een warmtepomp 5 graden.

Wat ga je als waarde gebruiken in een Hybridesysteem?

• medu80
@mrdop Ik heb de ketel zelf op 5% staan, tevens heb ik de opwarmsnelheid op 1 graad per minuut. Zo blijft de CV wel een tijdje aan. Anders heb je kans dat je retour te snel oploopt, de Quatt verwarmt namelijk ook nog. De ketel kapt er dan mee en krijg je een soort pendelen. Aanvoertemperatuur vast op 40 graden.
Voordat ik met die 5% op 40 graden zit duurt wel een half uur, vaak langer.

Ik heb ook de ECZ variant van de ketel, dus ik heb een ander display, ik weet niet of jij dit ook allemaal kan instellen.

• medu80
ds23man schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:40:

Bij een CV ketel wil je graag een delta T van 20 graden hebben over je radiatoren, een warmtepomp 5 graden.

Die 5 graden haal ik niet eens, als de Quatt rustig staat te pruttelen op 30Hz is mijn delta 2,5graad. Ik ben het ermee eens dat je geen thermostaatkranen moet hebben in de referentieruimte. En als je ze al hebt, maximaal open zetten. Anders heb je kans dat je thermostaat om warmte vraagt en je radiatorknop de aanvoer knijpt of al helemaal dicht heeft zitten.

• onlinaius
medu80 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:30:
Ik ben het ermee eens dat je geen thermostaatkranen moet hebben in de referentieruimte.
Ik kan me wel een toepassing indenken: het deels knijpen van de benedenverdieping om zo boven meer verwarming te krijgen.

Bijv: thermostaat ingestelde temperatuur op 20 graden, drie radiatoren, waarvan 2 volledig open, en 1 op 19 graden. Hierdoor warmt je woonkamer sneller op tot 19 graden als deze koud is (na een nachtverlaging?).
Boven de 19 graden begint 1 van de radiatoren te knijpen, waardoor de warmtepomp langer doorgaat, de aanvoer iets omhoog gaat, en de bovenverdieping dus ook verder opwarmt.

Uiteraard moet je dan even experimenteren waar die grens precies moet liggen dat een deel van de radiatoren gaat knijpen, en de minimale afgifte moet hierin ook worden meegenomen, maar ik zou de radiatorkranen niet direct weggooien.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:59
Hyperfox schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 07:55:
[...]

Genoeg. 1 matje per poot die tegen de muur rust, dus 2 in totaal.
Een andere tweaker had nog de matjes gedaan achter de beugel waar hij vastgeschroefd wordt in de muur. 4 bouten, dus de andere 2 matjes halveren

• Gerardwaz

Ikzelf heb de radiatoren en vloerverwarming ingeregeld met een delta t van ongeveer 4 graden. Bij mij is de ketel vanaf begin januari alleen gaan branden om de Quatt aan de starttemperatuur te helpen en dan heeft een delta t van 20 graden weinig zin en ga je ook nooit halen.

• roberto77
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-03-2024
Wat is jullie ervaring met de AI in de quatt? als ik moet geloven zou quatt moeten werken met AI. Als ik dit forum lees dan doet quatt heel weinig met AI. Vooral lees ik dat er handmatig ingesteld moet worden en dat het vooral experimenteren is om een zuinige instelling te krijgen. Zie ik het goed of niet? Graag jullie mening hierover. Dit moet toch de AI doen? Aanstaande maandag wordt overigens bij ons de quatt geplaatst.

• paQ
  • Nu online
AI, Fuzzy Logic, geef het een naam.
Het komt er toch op neer dat het ding op basis van wat ingestelde parameters en gemeten waardes een optimale efficiency gaat proberen te behalen.
De uitdaging zit zoals bijna met alles in de samenwerking tussen verschillende apparaten.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 18-02-2023 12:29 ]

• onlinaius
roberto77 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:09:
Wat is jullie ervaring met de AI in de quatt? als ik moet geloven zou quatt moeten werken met AI. Als ik dit forum lees dan doet quatt heel weinig met AI. Vooral lees ik dat er handmatig ingesteld moet worden en dat het vooral experimenteren is om een zuinige instelling te krijgen. Zie ik het goed of niet? Graag jullie mening hierover. Dit moet toch de AI doen? Aanstaande maandag wordt overigens bij ons de quatt geplaatst.
Ik kan in de verhalen ook (nog?) weinig AI ontdekken. Misschien dat dit nog komt (ik hoop het), maar op dit moment zie ik vooral een product wat je zelf niet kunt instellen, en wat alleen op afstand beheerd kan worden.

• MacD007

Ik zou hierbij kiezen naar je hoofdsysteem, dus je warmtepomp, bij normale radiatoren ga je dus een hoop capaciteit verliezen, door gebruik van ventilatoren kun je dat iets verbeteren. Alternatief zou je LTW radiatoren kunnen gebruiken, is een beetje afhankelijk van de huidige staat van de bestaande radiatoren, budget en warmtewens.

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:35:
[...]

Ik kan in de verhalen ook (nog?) weinig AI ontdekken. Misschien dat dit nog komt (ik hoop het), maar op dit moment zie ik vooral een product wat je zelf niet kunt instellen, en wat alleen op afstand beheerd kan worden.
Marketing versus realiteit, los daarvan wat is AI nu precies ? Op dit wordt erg veel onder AI verkocht wat helemaal niets met AI te maken heeft, ik zou graag eens willen weten welke componenten in de CiC zitten om die claim van AI überhaupt te rechtvaardigen, zit daar bv een met AI ondersteunde processor in? Heb daar nog heel weinig over gezien. Bij Apple kun je exact zien wat de AI component is van hun processor. Bij Quatt moet je hun maar een weer met hun mooi blauwe ogen geloven, een meer technische onderbouwing van hun claims is hierbij wel wenselijk. Maar dat is weer communicatie en we weten ondertussen allemaal hoe het daar bij Quatt mee gesteld is. Quatt zou zo veel meer geloofwaardiger kunnen zijn, het doel staat wagenwijd open en er is geen doelman in zicht.

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:23:
AI, Fuzzy Logic, geef het een naam.
Het komt er toch op neer dat het ding op basis van wat ingestelde parameters en gemeten waardes een optimale efficiency gaat proberen te behalen.
De uitdaging zit zoals bijna met alles in de samenwerking tussen verschillende apparaten.
Fuzzy Logic is heel wat anders dan AI. Ik denk dat de CiC meer fuzzy Logic is dan AI. Voor AI heb je behalve AI software ook ondersteunende hardware nodig.

• MacD007
roberto77 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:09:
Helaas, tot het tegendeel bewezen is vrees ik dat het AI vooral in de marketing te vinden is, AI verkoop gewoon goed, dus we plakken gewoon overal AI op, Quatt is daar echt niet de enige. Het kan zijn dat ze wel een soort of AI in hun CiC hebben, jammer ontbreek elke technische onderbouwing daarvan, blijkbaar is echter de software nog niet zover. Laten we hopen dat ze het blijven verbeteren, Rome is ook niet op een dag gebouwd, dit heeft gewoon tijd nodig, ik verwacht ook niet dat ze daar heel veel personeel voor hebben. Denk dus eerder in jaren dan in maanden voor dat het af is, software is eigenlijk nooit af.

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Fuzzy Logic is heel wat anders dan AI. Ik denk dat de CiC meer fuzzy Logic is dan AI. Voor AI heb je behalve AI software ook ondersteunende hardware nodig.
het ging me een beetje om het debunken van allerlei FluxCapacitor 1.21 Gigawatts van de fabrikant

• MacD007
duysa01 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:38:
[...]

Ja, dat klopt maar mijn mening, danfoss vol open laten staan, de thermostaat doet de rest. Zo heb ik het in mijn oude huis ook gedaan.

Ik snap alleen je "cq waterzijdig zijn ingeregeld" niet goed. Ook al staan ze vol open, dan moeten ze toch alsnog waterzijdig worden ingeregeld? Is daar specifieke informatie over te vinden in andere fora mbt deze Danfoss waterzijdig inregelen?
het als ook maar een bijgevoegd aspect, in hoever een waterzijdig ingeregeld radiator in combinatie met een warmtepomp überhaupt nog werkt is voor mij ook een vraag. kon er zo snel niets over vinden. het ging mij meer om het punt of je deze soort thermosstaten zou moeten vervangen of niet, mijn mening hierin is dat dit niet hoeft als je deze maar volledig open hebt en dus de functie van een eigen temperatuur regeling eigenlijk overbrugd. Je kun ze natuurlijk ook vervangen, kost meer en brengt niet meer op, dus weggegooid geld in mijn ogen.

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:30:
[...]

het ging me een beetje om het debunken van allerlei FluxCapacitor 1.21 Gigawatts van de fabrikant
sorry, ben je even kwijt, geen idee wat je daarmee bedoeld? 8)7

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-01 00:05
Ik heb maandag intake en vroeg me af of er ook misschien ergens een standaard lijstje is met vragen en aandachtspunten?

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-01 22:59
Quatt kan beter het eigen lijstje publiceren, dan kun je jezelf ook voorbereiden. En geeft ons als tweakers ook de gelegenheid om gerichte extra vragen te stellen of "mee te denken"

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 19:38
MacD007 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:28:
[...]

Helaas, tot het tegendeel bewezen is vrees ik dat het AI vooral in de marketing te vinden is, AI verkoop gewoon goed, dus we plakken gewoon overal AI op, Quatt is daar echt niet de enige. Het kan zijn dat ze wel een soort of AI in hun CiC hebben, jammer ontbreek elke technische onderbouwing daarvan, blijkbaar is echter de software nog niet zover. Laten we hopen dat ze het blijven verbeteren, Rome is ook niet op een dag gebouwd, dit heeft gewoon tijd nodig, ik verwacht ook niet dat ze daar heel veel personeel voor hebben. Denk dus eerder in jaren dan in maanden voor dat het af is, software is eigenlijk nooit af.
Kan het niet zo zijn dat de CIC z'n gegevens naar de server van Quatt verzend welke er AI op los laat en daarna dan een geoptimaliseerd scenario terugstuurt?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Notaname schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Kan het niet zo zijn dat de CIC z'n gegevens naar de server van Quatt verzend welke er AI op los laat en daarna dan een geoptimaliseerd scenario terugstuurt?
Dat zou in theorie een mogelijkheid kúnnen zijn, in de toekomst.

• onlinaius
MacD007 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Tenzij je het AI gedeelte op afstand op een server doet en alleen de resultaten naar de CiC pusht. Daar heb ik bij een warmtepomp ook eerlijk gezegd helemaal niet zo'n moeite mee: geen nieuwe input is gewoon draaien zoals 'normaal', maar op afstand kunnen bepaalde waarden worden geschreven aan de hand van op basis van AI verkregen inzichten.

Ik snap dat AI al snel een heel brede marketingterm is. Ik verwacht ook niet van Quatt dat ze een revolutionair AI model ontwikkelen. Ik verwachte hierbij meer slim sturen en OTA updaten op basis van nieuwe verkregen inzichten en (weers)omstandigheden. Voorbeelden hiervan zijn het analyseren van weersverwachtingen en gegevens van andere units, en op basis daarvan bepaalde parameters tijdelijk aanpassen. Handige menu's in de app, waarbij de klant kan kiezen tussen zo goedkoop mogelijk draaien, zo elektrisch mogelijk draaien en zo klimaatvriendelijk mogelijk draaien, en alles hier tussenin (comfort slidertje 10% omhoog, en direct inzicht in wat dit qua verbruik en kosten doet), maar ook bijvoorbeeld updates als bijv. blijkt dat er meer in de Quatt zit dan er niet in geprogrammeerd is, bijv. van 4.5 naar 5KW.

Zeg maar een beetje de Tesla van de warmtepompen: hippe looks, wat mindere bouwkwaliteit, en zeer slimme op afstand updatebare software, die misschien nog geen echte AI is, maar wel heel prettig en vloeiend werkt.

Op dit moment zie ik echter nog niet echt tekenen dat er zaken 'slimmer' worden uitgevoerd dan bij concurrenten. Ik zie vooral handmatig op afstand waardes inkloppen als vermogenverlies van een woning etc. En dan ook nog eens op een niveau wat 'gerenomeerde' fabrikanten op dit moment even goed, zo niet beter doen.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 18-02-2023 15:45 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 19:06
De Quatt is een gewone Chinese OEM warmtepomp met een vrij rudimentaire, nog niet geheel uitontwikkelde control unit, met over alles een mooi Nest-achtig design en marketing sausje.

• mrdop
  • Nu online
medu80 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:27:
@mrdop Ik heb de ketel zelf op 5% staan, tevens heb ik de opwarmsnelheid op 1 graad per minuut. Zo blijft de CV wel een tijdje aan. Anders heb je kans dat je retour te snel oploopt, de Quatt verwarmt namelijk ook nog. De ketel kapt er dan mee en krijg je een soort pendelen. Aanvoertemperatuur vast op 40 graden.
Voordat ik met die 5% op 40 graden zit duurt wel een half uur, vaak langer.

Ik heb ook de ECZ variant van de ketel, dus ik heb een ander display, ik weet niet of jij dit ook allemaal kan instellen.
Dank je wel! Met deze instellingen schakelt de ATAG lekker soepeltjes bij? (Ja dit kan ik allemaal instellen op de EC variant, iets minder fancy, maar toch).

Bij jou staat de ATAG dus ook op de CiC op de aan/uit (rechts) en niet op de OT (onder)?

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

onlinaius schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:43:
Zeg maar een beetje de Tesla van de warmtepompen: hippe looks, wat mindere bouwkwaliteit, en zeer slimme op afstand updatebare software, die misschien nog geen echte AI is, maar wel heel prettig en vloeiend werkt.
Ik heb nog niet de indruk dat ze zoals Tesla echt uitspringen in een bepaald iets.
Ze doen gewoon het zelfde gerecht met een ander sausje.

Hun sausje is dat ze een bouwmarkt kwaliteit warmtepomp leveren voor een schappelijk bedrag. Welke naar verwachting 10-15 jaar mee zal gaan ipv 15-20 jaar zoals bij premium merken, helemaal niks mis mee.

Dan doen ze er nog een mooie software / AI marketing bij om een beetje te schitteren.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 18-02-2023 16:27 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-01 17:21
Is er al bekend wat er in de behuizing zit aan componenten met de bijhorende merken of heeft nog niemand het aangedurft er één open te schroeven?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 19:06
-Junkiexp- schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:34:
Is er al bekend wat er in de behuizing zit aan componenten met de bijhorende merken of heeft nog niemand het aangedurft er één open te schroeven?
Ik dacht hier ergens te hebben gelezen dat het om een Sunrain warmtepomp gaat: https://www.sunrain-heatp...ource-heat-pump-for-home/

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 17:44

RobertowNL

For your gear!

olafmol schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:07:
[...]

Ik dacht hier ergens te hebben gelezen dat het om een Sunrain warmtepomp gaat: https://www.sunrain-heatp...ource-heat-pump-for-home/
Hoogstens speculatie, dat is nergens uit gebleken behalve dat het lijkt op.

Buiten de foto's die ik eerder in het topic heb geplaatst heb ik nog geen foto's van de binnenkant gezien (en die mijn foto's laten weinig zien, alles zit goed ingepakt).

[ Voor 20% gewijzigd door RobertowNL op 18-02-2023 23:20 ]

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:43:
[...]

Tenzij je het AI gedeelte op afstand op een server doet en alleen de resultaten naar de CiC pusht. Daar heb ik bij een warmtepomp ook eerlijk gezegd helemaal niet zo'n moeite mee: geen nieuwe input is gewoon draaien zoals 'normaal', maar op afstand kunnen bepaalde waarden worden geschreven aan de hand van op basis van AI verkregen inzichten.

Ik snap dat AI al snel een heel brede marketingterm is. Ik verwacht ook niet van Quatt dat ze een revolutionair AI model ontwikkelen. Ik verwachte hierbij meer slim sturen en OTA updaten op basis van nieuwe verkregen inzichten en (weers)omstandigheden. Voorbeelden hiervan zijn het analyseren van weersverwachtingen en gegevens van andere units, en op basis daarvan bepaalde parameters tijdelijk aanpassen. Handige menu's in de app, waarbij de klant kan kiezen tussen zo goedkoop mogelijk draaien, zo elektrisch mogelijk draaien en zo klimaatvriendelijk mogelijk draaien, en alles hier tussenin (comfort slidertje 10% omhoog, en direct inzicht in wat dit qua verbruik en kosten doet), maar ook bijvoorbeeld updates als bijv. blijkt dat er meer in de Quatt zit dan er niet in geprogrammeerd is, bijv. van 4.5 naar 5KW.
In principe heb je wel gelijk, echter mbt weersverwachtingen is nu juist in Nederland te divers om daar met een model overheen te gaan, je zou dat toch liever lokaal geregeld willen hebben, dus een bepaalde level van Logic zou ik wel graag in de cic willen hebben, mogelijk met ondersteuning van de quatt servers, echter hier zit dan ook weer een heel groot nadeel aan, blijkbaar is de Quatt dus niet in staat standalone te werken, bij wegval van de verbinding komt deze in een soort noodprogramma, de vraag is hier is dat wenselijk, eigenlijk zou de quatt ook zonder directe verbinding gewoon moeten werken, is bij andere warmtepompen ook niet anders, of zit ik hier met foute aannames, jammer dat quatt door het gemis van een handleiding hier de gebruiker in het ongewisse laat.

Op dit moment zie ik echter nog niet echt tekenen dat er zaken 'slimmer' worden uitgevoerd dan bij concurrenten. Ik zie vooral handmatig op afstand waardes inkloppen als vermogenverlies van een woning etc. En dan ook nog eens op een niveau wat 'gerenomeerde' fabrikanten op dit moment even goed, zo niet beter doen.

• HBO88
MacD007 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:42:
[...]

blijkbaar is de Quatt dus niet in staat standalone te werken, bij wegval van de verbinding komt deze in een soort noodprogramma, de vraag is hier is dat wenselijk, eigenlijk zou de quatt ook zonder directe verbinding gewoon moeten werken, is bij andere warmtepompen ook niet anders, of zit ik hier net foute aannames, jammer dat quatt door het gemis van een handleiding hier de gebruiker i het ongewisse laat.

[...]
Dat laatste. Waar baseer je op dat hij niet stand alone kan werken? Dat heeft niemand gezegd, sterker zonder wifi of netwerk draait hij gewoon normaal door.

• medu80
Goh @HBO88 Je was me net te snel af, ik wilde precies hetzelfde vragen. Waar baseer je dat op dat ie niet standalone kan werken. Hier werkt ie prima zonder internet. Alle variabelen zijn aanwezig.

Buitentemperatuur
Setpoint
Huidige Temperatuur
Aanvoertemperatuur
Retourtemperatuur

Hoeveel extra variabelen wil je meenemen. Zo moeilijk is het niet. Ik wil het 20 graden maak het 20 graden.

@olafmol Dat ie uit de Sunrain fabriek komt is mijn aanname/speculatie. Gezien de fans ook een hap eruit hebben. Is nergens op gebaseerd, ja eigenlijk wel, die hap.

[ Voor 17% gewijzigd door medu80 op 19-02-2023 13:58 ]

• MacD007
HBO88 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:53:
[...]

Dat laatste. Waar baseer je op dat hij niet stand alone kan werken? Dat heeft niemand gezegd, sterker zonder wifi of netwerk draait hij gewoon normaal door.
Dank voor de opheldering, ik dacht namelijk dat ik dat hier pas gelezen te hebben, poster met internetproblemen, dat de Quatt het dan niet zou doen. Gelukkig is dat dus een verkeerde aanname van mij geweest.
Gelukkig is dat dus niet zo. 8)7

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08-2025
Maandje terug is de warmtepomp geinstalleerd bij ons. Ik merk als de Quatt alleen draait dat er een suizend geluid door de leidingen zit. Heeft iemand anders dit ook? Heeft dit te maken met lucht in het systeem?

En hebben jullie tips voor welk programma/systeem/app ik het beste kan gaan gebruiken om het verbruik van de warmtepomp te kunnen peilen?

• MacD007
medu80 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:56:
Goh @HBO88 Je was me net te snel af, ik wilde precies hetzelfde vragen. Waar baseer je dat op dat ie niet standalone kan werken. Hier werkt ie prima zonder internet. Alle variabelen zijn aanwezig.

Buitentemperatuur
Setpoint
Huidige Temperatuur
Aanvoertemperatuur
Retourtemperatuur

Hoeveel extra variabelen wil je meenemen. Zo moeilijk is het niet. Ik wil het 20 graden maak het 20 graden.

@olafmol Dat ie uit de Sunrain fabriek komt is mijn aanname/speculatie. Gezien de fans ook een hap eruit hebben. Is nergens op gebaseerd, ja eigenlijk wel, die hap.
Je hebt helemaal gelijk, het punt waarom ik dat schreef kwam uit het punt van een decentrale AI vanuit de servers van Quatt, hierbij dacht ik dus dat je voor deze bedrijfsmodus dus eigenlijk continu internetverbinding met de servers van Quatt nodig zou hebben, wat dus blijkbaar (gelukkig) niet zo is. Dus een bepaalde vorm van AI zal dus wel in de CiC moeten zitten, ten minste als de claim van Quatt over AI behouden blijft. nu zie ik in de berichten eigenlijk niet echt een AI gestuurde controller.

• HBO88
Krijg net de mail dat de subsidie aanvraag is goedgekeurd. Wel bijzonder dat het op zondag is goedgekeurd. Overheidsinstanties zijn toch gewoon gesloten nu.

• MacD007
marleybob schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:00:
Maandje terug is de warmtepomp geinstalleerd bij ons. Ik merk als de Quatt alleen draait dat er een suizend geluid door de leidingen zit. Heeft iemand anders dit ook? Heeft dit te maken met lucht in het systeem?

En hebben jullie tips voor welk programma/systeem/app ik het beste kan gaan gebruiken om het verbruik van de warmtepomp te kunnen peilen?
Hangt een beetje af wat je al hebt, cq hoeveel plaats je nog in je groepenkast hebt en (dat is hier dan ook belangrijk) heb je een aparte groep voor de warmtepomp, helaas als je de eisen van Quatt volgt heb je dat dus niet.

als je reeds een P1 meter monitor via bv Home Wizzard hebt, zou je dat prima via a) of via de home wizard enegiemeter (in de groepenkast) kunnen plaatsen.
hier een voorbeeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8uQjgNvxYxlwsuog443od9cyT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNKUflimnuTUUeefuBbrDazd.png?f=user_large
of b) als je dus de warmtepomp via het stopkontact hebt aangesloten zou je bv de home wizzard energy socket hetzelfde kunnen bewerkstelligen (het voordeel hier is dat deze dus ook een groep kan delen met andere apparaten, of dat verstandig is is een andere vraag.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wzh5yGCDZD6J9E-KrAayDeDPLU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92cNGIpzqMK9lYOmhxG9HJ84.webp?f=fotoalbum_large
in combinatie met de P1 meter (die heb je dus wel nodig, en dus ook een slimme meter) kun je het verbruik specifiek van je warmtepomp meten. Volgens mij kan overigens dat ook met de app van Quatt, echter weet ik dat niet helemaal zeker, daar kunnen andere tweakers denk ik meer over zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsLpsAt87UisnHYLaHiQgb6jTv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRTQwxGDhXCTRyGASgiKuqmw.jpg?f=fotoalbum_large
Het voordeel van de P1 meter is dat je een mooi totaal overzicht van je stroom en gasverbruik kunt zien (met de nieuwe watermeter kun je nu zelf ook je waterverbruik in de gaten houden). Heb je een slimme meter met de versie 5 of hoger dan krijg je elke 5min je gasverbruik, bij een lagere versie is dat helaas maar om het uur.
ook je teruglevering van de zonnepanelen kun je via deze meter prima zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znCR2sWbo8CCrOtuDu-YfVjY_nw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ewq0a6y7ARADZw4NswtDCq1I.webp?f=user_large

m.b.t. het geluid, kijk eens op je hoogste punt (bv een radiator) of zich daar lucht heeft verzameld, en dese even ontluchten (en eventueel ook bijvullen). Overigens een vraag, hab je een vuilfilter cq ontluchter in de retourleiding laten monteren, Quatt doet dat jammer genoeg niet standaard. zeker een vuilfliter is wel een goede bescherming tegen verontreinigen voor de warmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 19-02-2023 14:38 ]

• MacD007
HBO88 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:15:
Krijg net de mail dat de subsidie aanvraag is goedgekeurd. Wel bijzonder dat het op zondag is goedgekeurd. Overheidsinstanties zijn toch gewoon gesloten nu.
computers krijgen geen weekend, die moeten 24/7 werken.

• JBtL
  • Laatst online: 23:01

Bij een warmtepomp gaat de stroomsnelheid door de leidingen vaak omhoog t.o.v. een gasketel, als de diameter krap is, er veel bochten in zitten of de binnenkant enigszins geërodeerd is kan dat een ruisend geluid produceren. Ik weet niet hoe goed dat bij de Quatt is in te stellen, maar je kan de pompsnelheid misschien aanpassen tot maximaal zonder geluid (1 liter/min meer of minder kan enorm uitmaken). Dit maakt de warmtepomp wel iets minder efficiënt, dus een kwestie van de goede balans zoeken.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Wat is je dT? Daaraan kun je zien of je pompsnelheid omlaag kan.
Heb je dit "issue" gemeld bij Quatt?

• HBO88

Als je eenvoudig en goedkoop inzicht wilt: een Shelly smartplug stekker kopen. Kost 20 euro en met de app kun je dan eenvoudig het stroomverbruik zien.

• MacD007
HBO88 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Als je eenvoudig en goedkoop inzicht wilt: een Shelly smartplug stekker kopen. Kost 20 euro en met de app kun je dan eenvoudig het stroomverbruik zien.
ook een prima oplossing, als je echter ook je overig verbruik cq teruglevering van je zonnepanelen wilt gaan zien is denk ik de oplossing via een p1 meter van bv home wizzard een betere oplossing.

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 19:38

Het geruis hebben wij ook. Hoor dat overigens alleen op de slaapkamer waar leidingen doorheen lopen.
Beneden met normaal achtergrond geluid van radio of tv horen we niets. Denk dat het te maken heeft met zoals anderen al hebben aangeven dat de Quatt en grotere pompcapaciteit heeft dan de reguliere pomp van de cv ketel.
Overigens wordt daar aan gewerkt neem ik aan. Als je in de app kijkt bij 'jouw Quatt Hybrid' is er een schuifje om te kiezen voor 'Stille modus'. Probeer je dat aan te zetten krijg je de melding 'op dit moment voeren we verbeteringen door aan de stilte modus,daarom staat deze tijdelijk uit.
Mogelijk heeft dit niet alleen invloed op het toerental van de fan maar ook de pomp.
Uit kostenbesparing en het niet hebben van een slimme meter heb ik bij de Gamma een Qnect slimme stekker WiFi met energie meter gekocht voor 20 euro.
Geeft keurig het huidige gebruik en het gebruik per dag weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_E-aza4sMrbFKmF3jroNRCgmP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwZsYQNmei6XAGCPV3U7YM3n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5fXxIEzzHLrBmylB2KhxBvmMJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFOlCDLA3sVWah9k0RcAHSIR.jpg?f=fotoalbum_large

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2025
Ik heb gewone verdelers voor vv met eigen pomp. Ik stook dit jaar met een keteltemparatuur van 35 graden en houd het huis makkelijk warm (goed geïsoleerd) is het verstandig open verdeler te nemen in combinatie met de QUATT ? Vv Slang 16mm 12 groepen

[ Voor 5% gewijzigd door Bennobang op 19-02-2023 16:39 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• thekoot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-11-2025
HBO88 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:15:
Hier ook net de goedkeuring binnen

• JBtL
  • Laatst online: 23:01
Notaname schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Het geruis hebben wij ook. Hoor dat overigens alleen op de slaapkamer waar leidingen doorheen lopen.
Beneden met normaal achtergrond geluid van radio of tv horen we niets. Denk dat het te maken heeft met zoals anderen al hebben aangeven dat de Quatt en grotere pompcapaciteit heeft dan de reguliere pomp van de cv ketel.
Overigens wordt daar aan gewerkt neem ik aan. Als je in de app kijkt bij 'jouw Quatt Hybrid' is er een schuifje om te kiezen voor 'Stille modus'. Probeer je dat aan te zetten krijg je de melding 'op dit moment voeren we verbeteringen door aan de stilte modus,daarom staat deze tijdelijk uit.
Mogelijk heeft dit niet alleen invloed op het toerental van de fan maar ook de pomp.
Uit kostenbesparing en het niet hebben van een slimme meter heb ik bij de Gamma een Qnect slimme stekker WiFi met energie meter gekocht voor 20 euro.
Geeft keurig het huidige gebruik en het gebruik per dag weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stille modus gaat in het algemeen over de buitenunit, en ik verwacht niet dat de pompsnelheid daarmee wordt aangepast. Ik ben verbaasd dat deze pompsnelheid bij de Quatt niet is in te stellen, dat lijkt me redelijk basaal voor een warmtepomp.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

JBtL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:26:
[...]

Stille modus gaat in het algemeen over de buitenunit, en ik verwacht niet dat de pompsnelheid daarmee wordt aangepast. Ik ben verbaasd dat deze pompsnelheid bij de Quatt niet is in te stellen, dat lijkt me redelijk basaal voor een warmtepomp.
Kort gezegd is er nog helemaal niets zelf in te stellen via de app. Installateurs stellen bij ingebruikstelling een aantal dingen in zoals het warmteverlies. Verder kan je zelf weinig.

Lijkt mij op termijn niet houdbaar en ik gok dan ook dat dit t.z.t. wel in de app gaat komen.
__

Hier gisteren de subsidie ook maar aangevraagd via de RVO portal omdat ik meerdere maatregelen had (en te goedkoop was om die 50 euro te betalen). Ben benieuwd hoe lang dit gaat duren.

Met het bericht van Quatt dat FE neerkomt uit 2 buitenunits (die hier niet gaan passen), zit ik er hier sterk over te denken om dit jaar ook nog een warmtepompboiler aan te schaffen, eventueel met een extra spiraal (Atlantic explorer V4 200C) zodat ik met de Quatt gasloos zou kunnen.

Ergens denk ik dat dit prima moet kunnen, bypass ipv via de ketel via het buffervat van de WPB. Die kan 'bijspringen' wanneer de Quatt net tekort komt (of om te starten omdat de water temp onder de 18 graden zit).

Maar de 200 liter van de explorer 4 is dan weer schromelijk overdreven voor een eenpersoonshuishouden.
Toch voor een kleinere WPB en kleine doorstroomverwarmer dan maar? Iemand nog andere ideeën?

• marleybob
MacD007 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:16:
[...]

of b) als je dus de warmtepomp via het stopkontact hebt aangesloten zou je bv de home wizzard energy socket hetzelfde kunnen bewerkstelligen (het voordeel hier is dat deze dus ook een groep kan delen met andere apparaten, of dat verstandig is is een andere vraag.)
[Afbeelding]
in combinatie met de P1 meter (die heb je dus wel nodig, en dus ook een slimme meter) kun je het verbruik specifiek van je warmtepomp meten. Volgens mij kan overigens dat ook met de app van Quatt, echter weet ik dat niet helemaal zeker, daar kunnen andere tweakers denk ik meer over zeggen.
[Afbeelding]
Het voordeel van de P1 meter is dat je een mooi totaal overzicht van je stroom en gasverbruik kunt zien (met de nieuwe watermeter kun je nu zelf ook je waterverbruik in de gaten houden). Heb je een slimme meter met de versie 5 of hoger dan krijg je elke 5min je gasverbruik, bij een lagere versie is dat helaas maar om het uur.
ook je teruglevering van de zonnepanelen kun je via deze meter prima zien.
[Afbeelding]
Goede voorstellen, naast het stroomverbruik van de Quatt ben ik ook erg benieuwd naar gebruik gas en elektra in totaal totaal. de P1 meter lijkt voor alsnog de meest vriendelijke keuze voor de portomonee.
MacD007 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:16:
[...]

m.b.t. het geluid, kijk eens op je hoogste punt (bv een radiator) of zich daar lucht heeft verzameld, en dese even ontluchten (en eventueel ook bijvullen). Overigens een vraag, hab je een vuilfilter cq ontluchter in de retourleiding laten monteren, Quatt doet dat jammer genoeg niet standaard. zeker een vuilfliter is wel een goede bescherming tegen verontreinigen voor de warmtepomp.
Ik zal morgen het hoogste punt nog eens kijken of het te ontluchten is. Alle radiatoren open en dan het hoogste punt pakken.Toch? @MacD007

Helaas heb ik geen vuilfilter laten installeren op de retourleiding. Achteraf enorm spijt natuurlijk en mogelijk nog op een later moment laten plaatsen.
JBtL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Bij een warmtepomp gaat de stroomsnelheid door de leidingen vaak omhoog t.o.v. een gasketel, als de diameter krap is, er veel bochten in zitten of de binnenkant enigszins geërodeerd is kan dat een ruisend geluid produceren. Ik weet niet hoe goed dat bij de Quatt is in te stellen, maar je kan de pompsnelheid misschien aanpassen tot maximaal zonder geluid (1 liter/min meer of minder kan enorm uitmaken). Dit maakt de warmtepomp wel iets minder efficiënt, dus een kwestie van de goede balans zoeken.
Leidingwerk is maat 15 en 16. Vooral de radiatoren geven het geluid.
bbbrumbrum schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:53:
[...]

Wat is je dT? Daaraan kun je zien of je pompsnelheid omlaag kan.
Heb je dit "issue" gemeld bij Quatt?
Helaas ken ik deze afkorting niet. Wat is dT?
HBO88 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Bedoel je dan deze Shelly smartplug @HBO88 ? Amazon
[...]

hmm heb bij meerdere eigenaren begrepen dat zij geruis geluiden hebben. hoe dik zijn jouw leidingen?
[...] Overigens wordt daar aan gewerkt neem ik aan. Als je in de app kijkt bij 'jouw Quatt Hybrid' is er een schuifje om te kiezen voor 'Stille modus'. Probeer je dat aan te zetten krijg je de melding 'op dit moment voeren we verbeteringen door aan de stilte modus,daarom staat deze tijdelijk uit.
Uit kostenbesparing en het niet hebben van een slimme meter heb ik bij de Gamma een Qnect slimme stekker WiFi met energie meter gekocht voor 20 euro. Geeft keurig het huidige gebruik en het gebruik per dag weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prima voorstel, apparaatje kende ik nog niet via Gamma. Voor alsnog gaat de voorkeur gaat naar P1 meter vanwege totalere oplossing qua inzage.

dank allen! _/-\o_

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

marleybob schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:41:
[...]

Goede voorstellen, naast het stroomverbruik van de Quatt ben ik ook erg benieuwd naar gebruik gas en elektra in totaal totaal. de P1 meter lijkt voor alsnog de meest vriendelijke keuze voor de portomonee.

[...]
Let er wel op dat je met de P1 alleen inzage hebt in je totale verbruik, niet in die van de Quatt alleen.
Hoewel je wel iets kan zien kan je nooit alleen het verbruik van de Quatt pinpointen. Zeker niet als je bijvoorbeeld ook zonnepanelen hebt liggen.

Zelf heb ik er om die reden ook een kWh meter tussen gezet, had dit eerst niet (en had reeds P1 meter) maar daar had ik uiteindelijk spijt van.

• Gerardwaz

https://support.quatt.io/...gen-wat-is-er-aan-de-hand

• Gerardwaz
RobertowNL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:48:
[...]

Let er wel op dat je met de P1 alleen inzage hebt in je totale verbruik, niet in die van de Quatt alleen.
Hoewel je wel iets kan zien kan je nooit alleen het verbruik van de Quatt pinpointen. Zeker niet als je bijvoorbeeld ook zonnepanelen hebt liggen.

Zelf heb ik er om die reden ook een kWh meter tussen gezet, had dit eerst niet (en had reeds P1 meter) maar daar had ik uiteindelijk spijt van.
Door het toevoegen van een HomeWizard Energy Socket gaat dat wel.

• marleybob
RobertowNL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:48:
[...]

Thanks voor je reactie @RobertowNL Naast de P1 doe ik de stroomkabel van quat in een Wi-Fi Energy Socket van homewizard. Als ik het goed begrijp heb ik dan totaal verbruik gas en elektra en specifiek verbruik elektra van de Quatt. Right?!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

marleybob schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Thanks voor je reactie @RobertowNL Naast de P1 doe ik de stroomkabel van quat in een Wi-Fi Energy Socket van homewizard. Als ik het goed begrijp heb ik dan totaal verbruik gas en elektra en specifiek verbruik elektra van de Quatt. Right?!
Yes, dan kan je alles netjes volgen.

• marleybob
thanks, deze informatie had ik nog niet gevonden. Laten we hopen op de update dan. Het is overigens geen mega hard geluid, maar is niet ideaal. Morgen alsnog even ontluchten.
Gerardwaz schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Door het toevoegen van een HomeWizard Energy Socket gaat dat wel.
ja, precies. Dus met de P1 meter totaal elektra en gas en met de socket specifiek de quatt. :9~

• marleybob
RobertowNL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:48:
[...]

Yes, dan kan je alles netjes volgen.
Thanks @RobertowNL ! _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1 ... 60 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.