Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.852.212 views

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
RobertowNL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:37:
[...]
Met het bericht van Quatt dat FE neerkomt uit 2 buitenunits (die hier niet gaan passen), zit ik er hier sterk over te denken om dit jaar ook nog een warmtepompboiler aan te schaffen, eventueel met een extra spiraal (Atlantic explorer V4 200C) zodat ik met de Quatt gasloos zou kunnen.

Ergens denk ik dat dit prima moet kunnen, bypass ipv via de ketel via het buffervat van de WPB. Die kan 'bijspringen' wanneer de Quatt net tekort komt (of om te starten omdat de water temp onder de 18 graden zit).

Maar de 200 liter van de explorer 4 is dan weer schromelijk overdreven voor een eenpersoonshuishouden.
Toch voor een kleinere WPB en kleine doorstroomverwarmer dan maar? Iemand nog andere ideeën?
Zelf ben ik ook met het idee van de WPB bezig, op de koudere dagen warmte 'ophalen' uit het vat voor het opstarten of om net een beetje meer vermogen te hebben. En doorstroomverwarmer voor 'nood'.

Ik weet niet of je misschien vloerverwarming hebt? Maar zoals ik het nu heb ingesteld, is dat de vloerverwarmingspomp uit gaat zodra de Quatt uit gaat, en aan gaat zodra de Quatt begint met rondpompen voor de start. Hierdoor blijft de warmte langer in de vloer zitten en is het sinds installatie (31 jan 2023) altijd gelukt te Quatt te starten zonder CV (is afgekloppeld). De CV zit op een andere thermostaat, zodat het wel mogelijk is de ketel te gebruiken moch het moeten.
Ook zorg ik dat de (slimme) radiator kranen van de verdiepingen allemaal dicht zijn bij het starten zodat alleen warm water van de vloerverwarming naar de Quatt gaat.

In feite gebruik de vloerverwarming als buffervat.

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-01 18:44

RobertowNL

For your gear!

Steven_SvD schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:38:
[...]

Zelf ben ik ook met het idee van de WPB, op de koudere dagen warmte 'ophalen' uit het vat voor het opstarten of om net een beetje meer vermogen te hebben. En doorstroomverwarmer voor 'nood'.

Ik weet niet of je misschien vloerverwarming hebt? Maar zoals ik het nu heb ingesteld, is dat de vloerverwarmingspomp uit gaat zodra de Quatt uit gaat, en aan gaat zodra de Quatt begint met rondpompen voor de start. Hierdoor blijft de warmte langer in de vloer zitten en is het sinds installatie (31 jan 2023) altijd gelukt te Quatt te starten zonder CV (is afgekloppeld). De CV zit op een andere thermostaat, zodat het wel mogelijk is de ketel te gebruiken moch het moeten.
Ook zorg ik dat de (slimme) radiator kranen van de verdiepingen allemaal dicht zijn bij het starten zodat alleen warm water van de vloerverwarming naar de Quatt gaat.

In feite gebruik de vloerverwarming als buffervat.
Nee, hier normale radiatoren. Daarom het idee om dan maar een (te) grote WPB te nemen met wat buffer. Heb overigens ventilatoren onder de radiatoren, daardoor kan ik ook met een vrij lage temperatuur werken en had dus de hele winter de modulatie van de cv (AWB thermo elegance 3) op 5kW staan. Op bijvoorbeeld 14 december (toen het relatief 'koud' was) heeft die niet de hele dag hoeven stoken.

Twijfel is dus, waarmee ga ik die laatste paar procent opvangen:
- een te grote WPB
- Kleinere WPB + kleine doorstroomverwarmer (die wellicht maar een enkele keer in het jaar aan hoeft).

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
marleybob schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:41:
[...]

Goede voorstellen, naast het stroomverbruik van de Quatt ben ik ook erg benieuwd naar gebruik gas en elektra in totaal totaal. de P1 meter lijkt voor alsnog de meest vriendelijke keuze voor de portomonee.
Ik weet dat het merk Home wizzard niet de goedkoopste zijn, echter vind je weinig andere aanbieders die een complete aanpak incl. P1 aflezing en verbruik via de groepenkast (voor een totale groep) en los per verbruikstoestel (met de losse sockets mogelijk). Je kunt ook meerdere gaan combineren.
voor losse verbruiksgegevens zijn er tal van (veelal goedkopere te vinden, kijk maar bij de laatste posts).
[...]

[b]Ik zal morgen het hoogste punt nog eens kijken of het te ontluchten is. Alle radiatoren open en dan het hoogste punt pakken.Toch? @MacD007
heb je geen of slechts zeer weinig lucht gevonden vrees ik toch zoals dit reeds anderen hebben aangeduid dat het met de hogere stroomsnelheden van de warmtepomp te maken heeft. Dat ontluchten is wel even belangrijk om dat uit te kunnen sluiten.
Helaas heb ik geen vuilfilter laten installeren op de retourleiding. Achteraf enorm spijt natuurlijk en mogelijk nog op een later moment laten plaatsen.[/b]
Ik zou het doen, wel zorgen dat je de juiste diameter hebt, in een van mijn eerdere posts heb ik ook wat aandachtspunten gezet. Ik zou een combi van vuil en ontluchter nemen (prijs ergens tussen 150-200 euro). Je hebt modellen die volledig van messing zijn en andere zijn weer deels van kunststof.
[...]

Leidingwerk is maat 15 en 16. Vooral de radiatoren geven het geluid.
is te verwachten, juist omdat daar nu juist de meeste turbulentie kan ontstaan.
[...]

Helaas ken ik deze afkorting niet. Wat is dT?
dT = delta Temp. dus het verschil tussen bv toevoer en afvoer temperatuur.
[...]

Bedoel je dan deze Shelly smartplug @HBO88 ? Amazon

[...]

hmm heb bij meerdere eigenaren begrepen dat zij geruis geluiden hebben. hoe dik zijn jouw leidingen?

[...]

Prima voorstel, apparaatje kende ik nog niet via Gamma. Voor alsnog gaat de voorkeur gaat naar P1 meter vanwege totalere oplossing qua inzage.

dank allen! _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
RobertowNL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:48:
[...]

Let er wel op dat je met de P1 alleen inzage hebt in je totale verbruik, niet in die van de Quatt alleen.
Hoewel je wel iets kan zien kan je nooit alleen het verbruik van de Quatt pinpointen. Zeker niet als je bijvoorbeeld ook zonnepanelen hebt liggen.

Zelf heb ik er om die reden ook een kWh meter tussen gezet, had dit eerst niet (en had reeds P1 meter) maar daar had ik uiteindelijk spijt van.
Juist, alleen vind ik dat je alleen door het verbruik van één apparaat monitort je maar de helft van het totale verhaal ziet, daarom wilde ik ook in één app ook het totaal verbruik, liefst met de effecten van de zonnepanelen
meegenomen, en dat kan dus prima met de P1 meter in combinatie met een dergelke socket (had ik ook geschreven).
Wil je alleen inzage in het verbruik je warmtepomp dan zou je een socket kunnen gebruiken en die vind je in alle soorten en prijzen. Let wel op het vermogen, beter een 16A versie gebruiken.
(los daarvan vind ik eigenlijk dat een dergelijke installatie niet conform de huidige regelgeving is cq zoals deze bedoelt is. Een warmtepomp dien je gewoon op een eigen groep te plaatsen en ook niet met meerdere groepen op een aardlek aan te sluiten. Dit overigens ook uit andere overwegingen (bedrijfszekerheid) dan de NEN1010. Ik vind dat deze soort installatie van de Quatt op zijn zachts uitgedrukt in een grijs gebied valt. Maar dat is mijn mening en menig andere deskundige op dit gebied (en zoek bewust niet de grens cq gaten van de norm op). Gebruik je een werkschakelaar is dit sowieso geen optie meer, een shelly kun je weer prima in de werkschakelaar plaatsen bv.

• MacD007
RobertowNL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:12:
[...]

Nee, hier normale radiatoren. Daarom het idee om dan maar een (te) grote WPB te nemen met wat buffer. Heb overigens ventilatoren onder de radiatoren, daardoor kan ik ook met een vrij lage temperatuur werken en had dus de hele winter de modulatie van de cv (AWB thermo elegance 3) op 5kW staan. Op bijvoorbeeld 14 december (toen het relatief 'koud' was) heeft die niet de hele dag hoeven stoken.

- een te grote WPB
- Kleinere WPB + kleine doorstroomverwarmer (die wellicht maar een enkele keer in het jaar aan hoeft).
even een vraag over die Boiler, die 200l is volgens mij (verbeter me maar als ik het fout heb) het SWW water en dus geen CV-water, dat loopt via een spiral (warmteoverdracht) door je buffervat, dus daar creer je dus geen buffer voor de warmtepomp mee. Deze twee leidingssystemen zijn compleet van elkaar gescheiden, ook bv in een combi CV ketel.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 19-02-2023 22:59 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
CV-water moet gescheiden blijven van tapwater.

Je kan van een wpb met coil wel de coil gebruiken als water water verwarming van het water in het vat

[ Voor 55% gewijzigd door paQ op 19-02-2023 23:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• RobertowNL
  • Laatst online: 08-01 18:44

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:57:
[...]

even een vraag over die Boiler, die 200l is volgens mij (verbeter me maar als ik het fout heb) het SWW water en dus geen CV-water, dat loopt via een spiral (warmteoverdracht) door je buffervat, dus daar creer je dus geen buffer voor de warmtepomp mee. Deze twee leidingssystemen zijn compleet van elkaar gescheiden, ook bv in een combi CV ketel.
Zeker, maar de Explorer is leverbaar met een extra spiraal/coil waarmee je warmte kan voeden of onttrekken aan de WPB.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik weet niet hoe lang je warm water nodig hebt voor het opstarten, maar my best guess is dat zodra de coil leeg is, het snel onvoldoende warm water laat doorstromen.
En dat je vanaf dan zelfs het water in je vat actief afkoelt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:31
marleybob schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:49:
[...]

thanks, deze informatie had ik nog niet gevonden. Laten we hopen op de update dan. Het is overigens geen mega hard geluid, maar is niet ideaal. Morgen alsnog even ontluchten.

[...]

ja, precies. Dus met de P1 meter totaal elektra en gas en met de socket specifiek de quatt. :9~
Hier een voorbeeld Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrHQXHpXaCQNfdr2WdlP25q7w_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Haxm155rihYQGxyC9tnaQbFB.jpg?f=fotoalbum_large

Nachtverlaging 19 graden vanaf 21.00, 14.00 uur 19.5 graden, 16.00 uur 20 graden, moduleerd netjes.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:50
RobertowNL schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:12:
[...]

- een te grote WPB
Simpele straalkachel? Ja, COP 1, maar als je daar een paar dagen per jaar 10 KWh in stopt haal je het efficientie verschil met een warmtepomp (die bij -4 buiten ook niet al te efficient is) niet terug.

Maar het hangt er uiteraard een beetje vanaf hoeveel % je te kort denkt te komen.

Daarnaast zijn er uiteraard nog andere opties die je zou kunnen overwegen:

Airco (die wilde je misschien toch al?)
Wat extra isoleren (besparen kan de voorkeur hebben boven extra verwarmingscapaciteit regelen)

Het hangt ook een klein beetje af wat je plannen met de WPB zijn. Als deze de lucht buiten gaat aanzuigen en ook weer naar buiten afvoeren dan pomp je het verlies van de boiler sowieso al in het huis. Dit gaat niet om enorme hoeveelheden, over het algemeen zo'n 2 KWh aan warmte, afhankelijk van het type boiler.

Ga je echter in huis aanzuigen dan veranderd de zaak. Hoewel een boiler zo'n 2KWh per dag verliest, en deze warmte komt terug in je woning, kost 100 liter water opwarmen van 9 naar 55 graden maar liefst 5.33 KWh aan warmte(energie). En dat kan de dagen dat je tekort komt laten oplopen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-01 21:34
marleybob schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:41:
[...]

Goede voorstellen, naast het stroomverbruik van de Quatt ben ik ook erg benieuwd naar gebruik gas en elektra in totaal totaal. de P1 meter lijkt voor alsnog de meest vriendelijke keuze voor de portomonee.

[...]

Ik zal morgen het hoogste punt nog eens kijken of het te ontluchten is. Alle radiatoren open en dan het hoogste punt pakken.Toch? @MacD007

Helaas heb ik geen vuilfilter laten installeren op de retourleiding. Achteraf enorm spijt natuurlijk en mogelijk nog op een later moment laten plaatsen.

[...]

Leidingwerk is maat 15 en 16. Vooral de radiatoren geven het geluid.

[...]

Helaas ken ik deze afkorting niet. Wat is dT?

[...]

Bedoel je dan deze Shelly smartplug @HBO88 ? Amazon

[...]

hmm heb bij meerdere eigenaren begrepen dat zij geruis geluiden hebben. hoe dik zijn jouw leidingen?

[...]

Prima voorstel, apparaatje kende ik nog niet via Gamma. Voor alsnog gaat de voorkeur gaat naar P1 meter vanwege totalere oplossing qua inzage.

dank allen! _/-\o_
Je kunt ook Home Assistant draaien op bijv. Een raspberry pi. En dan een p1 usb kabel erop aansluiten. Home Assistant zelf is gratis.

Het voordeel is dat je dan een platform hebt die met alle merken overweg kan. Dus bijv. die Shelly smartplug s ernaast gebruiken voor de Quatt.
Met de app van Home Assistant heb je dan een mooi overzicht.

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08-2025
Gerardwaz schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:27:
[...]

Hier een voorbeeld [Afbeelding]

Nachtverlaging 19 graden vanaf 21.00, 14.00 uur 19.5 graden, 16.00 uur 20 graden, moduleerd netjes.
@Gerardwaz is dit staatje afkomstige van HomeWizard? ziet er goed uit!!

• marleybob
MacD007 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:34:
[...]

Ik weet dat het merk Home wizzard niet de goedkoopste zijn, echter vind je weinig andere aanbieders die een complete aanpak incl. P1 aflezing en verbruik via de groepenkast (voor een totale groep) en los per verbruikstoestel (met de losse sockets mogelijk). Je kunt ook meerdere gaan combineren.
voor losse verbruiksgegevens zijn er tal van (veelal goedkopere te vinden, kijk maar bij de laatste posts).

[...]

heb je geen of slechts zeer weinig lucht gevonden vrees ik toch zoals dit reeds anderen hebben aangeduid dat het met de hogere stroomsnelheden van de warmtepomp te maken heeft. Dat ontluchten is wel even belangrijk om dat uit te kunnen sluiten.

[...]

Ik zou het doen, wel zorgen dat je de juiste diameter hebt, in een van mijn eerdere posts heb ik ook wat aandachtspunten gezet. Ik zou een combi van vuil en ontluchter nemen (prijs ergens tussen 150-200 euro). Je hebt modellen die volledig van messing zijn en andere zijn weer deels van kunststof.

[...]

is te verwachten, juist omdat daar nu juist de meeste turbulentie kan ontstaan.

[...]

dT = delta Temp. dus het verschil tussen bv toevoer en afvoer temperatuur.

[...]
Thanks, @MacD007. Ik ga op zoek naar een messing variant van vuil en ontluchter. Zal je posts opzoeken welke variant je adviseert.

Wat betreft dT, ik heb geen inzicht wat het verschil tussen toevoer en afvoer is. Heb te maken met een open systeem voor wat betreft vloerverwarming. Kortom, geen pomp. Ik weet dat mijn toevoer temp. op 50 is gezet, maar wat dit met de afvoertemp. doet, geen idee.

• Gerardwaz
marleybob schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:57:
[...]

@Gerardwaz is dit staatje afkomstige van HomeWizard? ziet er goed uit!!
Klopt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01 15:33
Als ik die vuilfilter/ontluchter gemonteerd wil hebben. Geef ik die dan gewoon aan de Quatt installteurs met het verzoek of ze die er tussen willen zetten? Zij weten dan waar deze moet?

ehhhh..HOI

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Morgen heb ik de call met Quatt inzake de installatie.
Kan een eventuele vuil en ontluchtingsfilter hier worden besproken + aanschaf thermostaat honeywell Lyric?
En die CiC moet deze vlakbij de Quatt? De planning is om de quatt op het balkon op de 1e verdieping te plaatsen en in de aangrenzende kamer heb ik bedrade verbinding.

• MacD007
Toml83 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:08:
Kan een eventuele vuil en ontluchtingsfilter hier worden besproken + aanschaf thermostaat honeywell Lyric?
En die CiC moet deze vlakbij de Quatt? De planning is om de quatt op het balkon op de 1e verdieping te plaatsen en in de aangrenzende kamer heb ik bedrade verbinding.
Nee, die plaats je binnen naast je cv.
Cic en buiten is niet zo’n goed idee.
Vergeet niet de werkschakelaar, wordt helaas niet door Quatt meegeleverd, kost echter niet veel (rond 20 euro heb je een goede, kijk maar op een van mijn posts)( naast de Quatt buiten ) en ik zou deze een aparte groep spenderen, zeker niet op de zelfde groep als je cv, de cic kan dus wel op de groep van je cv of een andere.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 20-02-2023 11:23 ]

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-01 20:30
Hier is hij zojuist geplaatst! De mannen stonden om stip 8 uur voor de deur en gingen snel aan de slag. Binnen 3 uur was de installatie afgerond. Hele aardige hardwerkende mannen uit de regio.

Alles verliep eigenlijk zonder problemen. Het enige wat ik wel bijzonder vond is dat ze in eerste instantie vielen over de geplaatste werkschakelaar. Eigenlijk wilden ze alleen aansluiten op een stopcontact. Uiteindelijk hebben ze hem gewoon op de werkschakelaar aangesloten en was het toch niet zo'n probleem, maar ik vond het toch gek.

• HBO88
krizzziz schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:07:
Als ik die vuilfilter/ontluchter gemonteerd wil hebben. Geef ik die dan gewoon aan de Quatt installteurs met het verzoek of ze die er tussen willen zetten? Zij weten dan waar deze moet?
Dat weten ze, staat ook in de beschrijving. Ik heb hem erbij gelegd en toen de monteurs kwamen gevraagd of ze die er even tussen zetten. Is nog geen 10min werk (zijn 2 knelkoppelingen).
Een gevulde koek bij de koffie werkt goed iig ;)

• Toml83
Bedankt voor je reactie.
Bij mijn CV heb ik een filter hangen, dus dat gaat dan prima.
Deze CV ketel staat op zolder, waar ik alleen wifi heb. Of eventueel een powerline adapter.
Werkschakelaar is een goede. Dat ga ik navragen en/of regelen.
MacD007 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:22:
[...]

Nee, die plaats je binnen naast je cv.
Cic en buiten is niet zo’n goed idee.
Vergeet niet de werkschakelaar, wordt helaas niet door Quatt meegeleverd, kost echter niet veel (rond 20 euro heb je een goede, kijk maar op een van mijn posts)( naast de Quatt buiten ) en ik zou deze een aparte groep spenderen, zeker niet op de zelfde groep als je cv, de cic kan dus wel op de groep van je cv of een andere.

• HBO88
Toml83 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:08:
Een andere tweaker gaf aan dat tijdens de installatiegesprek zo'n vuilfilter besproken is en dat ze dat niet wilde doen (is niet standaard natuurlijk).

Ik heb hem zelf gekocht en gevraagd toen de monteurs er waren. Ze moeten toch de retourleiding aanpassen, dus het is echt kleine klus om filter ertussen te zetten. Ik denk dat je op die manier meer kans hebt.

De CIC komt vlakbij je CV te hangen, niet vlakbij de Quatt.

[ Voor 3% gewijzigd door HBO88 op 20-02-2023 12:07 ]

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik zit met het volgende observatie:

's morgens gaat de Quatt aan, dan is het bijvoorbeeld 3 graden. Dan gaat hij met 72 Hz/1000W draaien en dat is prima. Maar dan wordt het in de ochtend steeds warmer, bijvoorbeeld 8 graden. Dan staat de Quatt inmiddels op 79 Hz/1200W te draaien, terwijl dit helemaal niet nodig is. Dan reset ik de Quatt door de energietarieven op te slaan. Dit resulteert in een start/stop en vervolgens gaat hij zachtjes pruttelen op 49 Hz/600W. Hier zit een COP verschil van bijna 200%-punt.

Het lijkt er dus op dat de Quatt een strategie bepaalt wanneer hij aangaat en dat houdt hij vast, tot een externe factor (de thermostaat/energieprijzen/stroom eraf?) hem een nieuwe strategie laat opstellen.

Ik zou natuurlijk zelf iets kunnen bouwen om de energieprijzen te laten updaten, maar dan forceer ik een start/stop. Op termijn is dit natuurlijk killing voor de compressor. Dit wil je gewoon vanuit Quatt opgelost hebben.

Heeft iemand het hier al eens met Quatt over gehad om dit goed op te lossen?

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08-2025
HBO88 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Een andere tweaker gaf aan dat tijdens de installatiegesprek zo'n vuilfilter besproken is en dat ze dat niet wilde doen (is niet standaard natuurlijk).

Ik heb hem zelf gekocht en gevraagd toen de monteurs er waren. Ze moeten toch de retourleiding aanpassen, dus het is echt kleine klus om filter ertussen te zetten. Ik denk dat je op die manier meer kans hebt.

De CIC komt vlakbij je CV te hangen, niet vlakbij de Quatt.
Ik had dit inderdaad gevraagd bij de intake, dit wilde ze niet doen. Ik heb dat toen aan de monteur gevraagd en hij zei dat het geen moeite was om deze er even tussen te zetten. Dus officieus is de beste kans.

• Gerardwaz
_CrookClaw_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:09:
Ik zit met het volgende observatie:

's morgens gaat de Quatt aan, dan is het bijvoorbeeld 3 graden. Dan gaat hij met 72 Hz/1000W draaien en dat is prima. Maar dan wordt het in de ochtend steeds warmer, bijvoorbeeld 8 graden. Dan staat de Quatt inmiddels op 79 Hz/1200W te draaien, terwijl dit helemaal niet nodig is. Dan reset ik de Quatt door de energietarieven op te slaan. Dit resulteert in een start/stop en vervolgens gaat hij zachtjes pruttelen op 49 Hz/600W. Hier zit een COP verschil van bijna 200%-punt.

Het lijkt er dus op dat de Quatt een strategie bepaalt wanneer hij aangaat en dat houdt hij vast, tot een externe factor (de thermostaat/energieprijzen/stroom eraf?) hem een nieuwe strategie laat opstellen.

Ik zou natuurlijk zelf iets kunnen bouwen om de energieprijzen te laten updaten, maar dan forceer ik een start/stop. Op termijn is dit natuurlijk killing voor de compressor. Dit wil je gewoon vanuit Quatt opgelost hebben.

Heeft iemand het hier al eens met Quatt over gehad om dit goed op te lossen?
Zet in het installateursmenu bij calibreren de temperatuur eens 0.5 graden omhoog dan de spanning even van de thermostaat halen zodat hij de nieuwe temperatuur weergeeft. Ook even de doeltemperatuur met 0.5 graden verhogen en kijk dan even wat hij doet.

• HBO88
Gerardwaz schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Zet in het installateursmenu bij calibreren de temperatuur eens 0.5 graden omhoog dan de spanning even van de thermostaat halen zodat hij de nieuwe temperatuur weergeeft. Ook even de doeltemperatuur met 0.5 graden verhogen en kijk dan even wat hij doet.
euh, hoe kom je in het installateurs menu? :P

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
_CrookClaw_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:09:

Klopt, dit heb ik ook ervaren. Ik vermoed dat er een tijd in zit, tussen setpoint en gemeten temperatuur. De thermostaat geeft dan 20.1 door, bij een herstart is dit 30Hz, maar als hij nog draait is het veel hoger. Na een x aantal kwartier zakt ie wel. Ik denk dat het een half uur is of iets dergelijks, misschien langer.

Wat jij doet, doe ik ook, tarieven opslaan.

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-01 12:58
HBO88 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:27:
[...]

euh, hoe kom je in het installateurs menu? :P
5 seconden op die 3 streepjes drukken.

• Notaname
Helaas was ik er niet bij maar de monteur ging nog even wat instellen op de T6. Iemand enig idee welke waarde hij daar moest aanpassen?

• MacD007
cptingreenfield schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:42:
Hier is hij zojuist geplaatst! De mannen stonden om stip 8 uur voor de deur en gingen snel aan de slag. Binnen 3 uur was de installatie afgerond. Hele aardige hardwerkende mannen uit de regio.

Alles verliep eigenlijk zonder problemen. Het enige wat ik wel bijzonder vond is dat ze in eerste instantie vielen over de geplaatste werkschakelaar. Eigenlijk wilden ze alleen aansluiten op een stopcontact. Uiteindelijk hebben ze hem gewoon op de werkschakelaar aangesloten en was het toch niet zo'n probleem, maar ik vond het toch gek.
Het zijn verwarmingsmonteurs en hebben geen kennis van Elektrotechnik, dat zal ook de reden zijn waarom dat ding uitgevoerd is met een stekker. Dat dit ding voor hun veiligheid is snappen ze jammer genoeg ook niet.

• MacD007
[quote]Toml83 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:02:
Bedankt voor je reactie.
Bij mijn CV heb ik een filter hangen, dus dat gaat dan prima.
Deze CV ketel staat op zolder, waar ik alleen wifi heb. Of eventueel een powerline adapter.
Werkschakelaar is een goede. Dat ga ik navragen en/of regelen.

[quote]
Ik had het zelfde Problem bij mijn zonnepanelen, ze hebben daar gewoon een powerline adapter met utp geplaatst, op de zelfde groep als de zonnepanelen. Dit zou dus ook goed kunnen werken in jou situatie, Quatt heeft liever utp ipv WiFi.

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-12-2025
De Quatt hangt bij mij ook sinds eind vorige week aan de gevel.

De monteurs waren kundig en hebben alles netjes aangesloten en opgeruimd. Geen klachten over. Ze zijn wel van 8.30 uur tot 16.00 uur bezig geweest, omdat enkele tests in eerste instantie niet goed verliepen.

In eerste instantie waren er problemen met het online krijgen van de CIC. Ik heb naast de cv ketel een mesh satelliet staan met wifi en kabel, maar deze mochten ze niet gebruiken. De monteurs hadden zelf een TP-link systeem bij zich en dit werkte in eerste instantie niet.

Ook de tests na afloop van de installatie verliepen niet meteen naar wens. Er werd getest of de Quatt, ketel en thermostaat correct reageerden bij warmtevraag. Uiteindelijk zouden de tests geslaagd zijn.

De app is tot nu toe vrij nutteloos, je kunt enkel de animatie zien en de tarieven invoeren. Verdere info is er niet en de silent-mode is momenteel niet bruikbaar.

De monteurs gaven wel aan dat ze geen specifieke info hadden over de werking van de Quatt bij mij thuis. Dit werd vanop afstand op kantoor geregeld. Daar zit hem voor mij tot nu toe ook het probleem, want ik waag te betwijfelen of de werking correct en efficiënt is op dit moment.

De thermostaat (Nest) is niet aangepast. Deze staat voor nu op een constante temperatuur. Ik merk tot nu toe dat bij elke minimale warmtevraag de cv-ketel begint te stoken en er 0.3-0.5 m3 aan gas verbruikt wordt. Dit lijkt me niet optimaal, aangezien ik volgens het technisch rapport slechts 1.9 kW nodig zou moeten hebben bij -10 graden Celsius. De temperaturen zijn de afgelopen dagen toch wel een heel stuk hoger geweest.

Ik ben er dus nog niet van overtuigd. Ik ben benieuwd hoe de support zal zijn, Quatt heeft immers het geld al binnen en de tijd die ik van support ga claimen zal voorlopig geen extra inkomsten meer genereren.

• HBO88
Pbure97 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:39:

De monteurs waren kundig en hebben alles netjes aangesloten en opgeruimd. Geen klachten over. Ze zijn wel van 8.30 uur tot 16.00 uur bezig geweest, omdat enkele tests in eerste instantie niet goed verliepen.

In eerste instantie waren er problemen met het online krijgen van de CIC. Ik heb naast de cv ketel een mesh satelliet staan met wifi en kabel, maar deze mochten ze niet gebruiken. De monteurs hadden zelf een TP-link systeem bij zich en dit werkte in eerste instantie niet.

Ook de tests na afloop van de installatie verliepen niet meteen naar wens. Er werd getest of de Quatt, ketel en thermostaat correct reageerden bij warmtevraag. Uiteindelijk zouden de tests geslaagd zijn.

De app is tot nu toe vrij nutteloos, je kunt enkel de animatie zien en de tarieven invoeren. Verdere info is er niet en de silent-mode is momenteel niet bruikbaar.

De monteurs gaven wel aan dat ze geen specifieke info hadden over de werking van de Quatt bij mij thuis. Dit werd vanop afstand op kantoor geregeld. Daar zit hem voor mij tot nu toe ook het probleem, want ik waag te betwijfelen of de werking correct en efficiënt is op dit moment.

De thermostaat (Nest) is niet aangepast. Deze staat voor nu op een constante temperatuur. Ik merk tot nu toe dat bij elke minimale warmtevraag de cv-ketel begint te stoken en er 0.3-0.5 m3 aan gas verbruikt wordt. Dit lijkt me niet optimaal, aangezien ik volgens het technisch rapport slechts 1.9 kW nodig zou moeten hebben bij -10 graden Celsius. De temperaturen zijn de afgelopen dagen toch wel een heel stuk hoger geweest.

Ik ben er dus nog niet van overtuigd. Ik ben benieuwd hoe de support zal zijn, Quatt heeft immers het geld al binnen en de tijd die ik van support ga claimen zal voorlopig geen extra inkomsten meer genereren.
Dan zit het bij jou nog niet goed.
Ik heb ook zo'n laag vermogen nodig. Bij mij hebben ze instellingen in de CIC aangepast (vermogensverlies).
Zeker bij deze buitentemperaturen zou de CV ketel niet aan mogen gaan. Bij een minimale warmtevraag (dus de thermostaat bijv. 0.5 graad of 1 graad hoger zetten)
Bij mij is de afgelopen weken 0 gas verbruikt, de quatt draait volledig zelfstandig.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01 15:10
Notaname schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:29:
Helaas was ik er niet bij maar de monteur ging nog even wat instellen op de T6. Iemand enig idee welke waarde hij daar moest aanpassen?
Ja, ze zetten op de T6 de “low load control” regeling op 0 (uit).

• Notaname

De thermostaat (Nest) is niet aangepast. Deze staat voor nu op een constante temperatuur. Ik merk tot nu toe dat bij elke minimale warmtevraag de cv-ketel begint te stoken en er 0.3-0.5 m3 aan gas verbruikt wordt.
Ik snap dit niet goed. De meeste problemen die ik lees zijn in combinatie met een ander soort thermostaat dan de Honeywell T6. De belofte is dat er op termijn meerdere merken ondersteund gaan worden maar nu nog niet.
Maken de monteurs hier geen punt van?
En waarom (op dit moment) vasthouden aan een niet ondersteund apparaat?

Geen persoonlijke kritiek maar vraag mezelf wel af of we dan de problemen niet over ons afroepen.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-01 17:08
cptingreenfield schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:42:

Welke regio woon je?

• Pbure97
Notaname schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Ik snap dit niet goed. De meeste problemen die ik lees zijn in combinatie met een ander soort thermostaat dan de Honeywell T6. De belofte is dat er op termijn meerdere merken ondersteund gaan worden maar nu nog niet.
Maken de monteurs hier geen punt van?
En waarom (op dit moment) vasthouden aan een niet ondersteund apparaat?

Geen persoonlijke kritiek maar vraag mezelf wel af of we dan de problemen niet over ons afroepen.
Volgens de veelgestelde vragen is er voor de Nest inmiddels een oplossing gevonden. Ik heb eerder aangegeven de Nest te willen behouden en te willen wachten totdat deze goed werkt. Duidelijke communicatie ontbreekt verder.

• Notaname
Pbure97 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:06:
[...]

Volgens de veelgestelde vragen is er voor de Nest inmiddels een oplossing gevonden. Ik heb eerder aangegeven de Nest te willen behouden en te willen wachten totdat deze goed werkt. Duidelijke communicatie ontbreekt verder.
Ah duidelijk. Achterhaalde kennis van mij dus. 😳

• cptingreenfield
Regio Rotterdam nummer 7xx

• dikkiedik
  • Laatst online: 22:08
Notaname schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:28:
[...]

5 seconden op die 3 streepjes drukken.
welke 3 streepjes bedoel je? van het geavanceerde menu (wip)?

Of bedoel je het menu van de T6 thermostaat?

[ Voor 9% gewijzigd door dikkiedik op 20-02-2023 13:42 ]

• Notaname
dikkiedik schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:41:
[...]

welke 3 streepjes bedoel je? van het geavanceerde menu (wip)?

Of bedoel je het menu van de T6 thermostaat?

Yup
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMzDqS0E_E454eDilq0eS2R_z4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXZQkozoXvMiCmiMa1zJ1oke.jpg?f=fotoalbum_large

• dikkiedik
ah ik werd al een beetje overenthousiast. Ik dacht dat je in het installatiemenu was gekomen van de Quatt app.

maar die 0.5C calibratie instelling, heeft dat effect op je gedrag van de Quatt dan? Ik herken ook wel dat wanneer de Quatt in een run begonnen is op een bepaald vermogen/Hz dat deze de run afmaakt op het begonnen vermogen voor setpoint. Deze maakt hij af tot setpoint +0.5.

ben well benieuwd of je ervaring hebt dat deze T6 calibratie daar dan impact op zou hebben en de Quatt wel terug moduleert zodra deze boven setpoint is gekomen.

• Notaname
dikkiedik schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:46:
ah ik werd al een beetje overenthousiast. Ik dacht dat je in het installatiemenu was gekomen van de Quatt app.

maar die 0.5C calibratie instelling, heeft dat effect op je gedrag van de Quatt dan? Ik herken ook wel dat wanneer de Quatt in een run begonnen is op een bepaald vermogen/Hz dat deze de run afmaakt op het begonnen vermogen voor setpoint. Deze maakt hij af tot setpoint +0.5.

ben well benieuwd of je ervaring hebt dat deze T6 calibratie daar dan impact op zou hebben en de Quatt wel terug moduleert zodra deze boven setpoint is gekomen.
Ik weet het eerlijk gezegd niet maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik heb de T6 2 weken voordat de Quatt kwam geplaatst en zag dat de weergeven temperatuur bijna een graad afweek van wat andere thermometers aangaven. Dit dus aangepast maar verwacht dat dit verder een 'domme' instelling is.

• dikkiedik
ja is mij ook opgevallen dat de T6 wat afwijkt. maar lijkt me dat het inderdaad geen impact gaat hebben op het gedrag van de Quatt.

• Toml83
Waarschijnlijk is deze vraag al gesteld, maar kon het hier niet direct terugvinden.
Hoe werkt bijvoorbeeld de thermostaat van de quatt, in dit geval de honeywell lyric, samen met de thermostaat van de CV ketel, in mijn geval de nefit easy?
Werkt dit gezamenlijk of vervangt de een de ander? Moeten beide op hetzelfde moment een warmtevraag hebben/ontvangen?

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:20

SBL

O, dat is ook het plan wat ik had; UTP-koppeling op Mesh-satteliet (die het prima doet met mijn VPN verbinding naar werk-server). Mogen ze dat in het algemeen niet? Of een bepaald merk niet?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• marleybob
Toml83 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:40:
Waarschijnlijk is deze vraag al gesteld, maar kon het hier niet direct terugvinden.
Hoe werkt bijvoorbeeld de thermostaat van de quatt, in dit geval de honeywell lyric, samen met de thermostaat van de CV ketel, in mijn geval de nefit easy?
Werkt dit gezamenlijk of vervangt de een de ander? Moeten beide op hetzelfde moment een warmtevraag hebben/ontvangen?
De thermostaat van de quatt is niet de honeywell lyric. De honywell lyric is de thermostaat van de cv ketel die communiceert met de Commander In Chief (CiC) van Quatt. Even wat info van Quatt:
De Commander In Chief is het brein van de Quatt Hybrid. Deze controller wordt bij uw ketel geplaatst en zal
verbonden worden met de ketel, thermostaat, buitenunit en het internet. Deze controller zorgt ervoor dat uw woning zo efficiënt mogelijk wordt verwarmd.

Dus je geeft in je thermostaat een warmtevraag aan en dit communiceert naar de CiC.

• Pbure97
SBL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:47:
[...]

O, dat is ook het plan wat ik had; UTP-koppeling op Mesh-satteliet (die het prima doet met mijn VPN verbinding naar werk-server). Mogen ze dat in het algemeen niet? Of een bepaald merk niet?
Ze zeiden dat ze op dit moment altijd met de TP-link werkten. Deze kregen ze vervolgens niet aan de praat op de router binnen de mesh. Op de satelliet naast de cv ketel werkte hij wel. Hierdoor wel weer 2 extra stekkers nodig (1 bij cv-ketel, 1 bij satelliet).

• mrdop
Pbure97 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Ze zeiden dat ze op dit moment altijd met de TP-link werkten. Deze kregen ze vervolgens niet aan de praat op de router binnen de mesh. Op de satelliet naast de cv ketel werkte hij wel. Hierdoor wel weer 2 extra stekkers nodig (1 bij cv-ketel, 1 bij satelliet).
Ik heb ook een mesh satelliet bij de ketel staan, daar zit een simple switchje achter (voor het internet van de kinderen op zolder). Daar hebben ze gewoon de netwerkkabel van de CiC ingestoken. Ze wilden wel eerst met die TP-link aan de gang, maar ik zei “gebruik nou gewoon die switch”. Werkt (natuurlijk) prima.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-01 17:35
Volgende week vrijdag wordt de Quatt bij mij geïnstalleerd en ik heb toch maar alvast de Lyric T6 geïnstalleerd. Maar het lijkt erop dat de optimalisatie niet goed werkt. De ketel is een Intergas Xtreme 36. Heeft iemand hier ervaring mee en kan dit nog gevolgen hebben voor de Quatt of neemt de CiC dit over?

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• mrdop
pietjm schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:33:
Volgende week vrijdag wordt de Quatt bij mij geïnstalleerd en ik heb toch maar alvast de Lyric T6 geïnstalleerd. Maar het lijkt erop dat de optimalisatie niet goed werkt. De ketel is een Intergas Xtreme 36. Heeft iemand hier ervaring mee en kan dit nog gevolgen hebben voor de Quatt of neemt de CiC dit over?
Wat bedoel je met “de optimalisatie niet goed werkt”? De T6 heeft een aantal dagen/week nodig om de aanwarm en afkoel van je huis te bepalen (net als vroeger de Chronotherm III 😀).

• pietjm
mrdop schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Wat bedoel je met “de optimalisatie niet goed werkt”? De T6 heeft een aantal dagen/week nodig om de aanwarm en afkoel van je huis te bepalen (net als vroeger de Chronotherm III 😀).
Om 09.00u moet het 19,5 graden zijn binnen en dat is het niet. Thermostaat staat wel op 19,5 ruim voor 9 uur, maar hoewel de gemeten temperatuur 18 graden is, slaat de ketel niet aan. Pas vlak voor 9 uur begint hij met verwarmen. Aantal eco dagen staat op 7 in de ketel. Leerproces moet wel achter de rug zijn. Maar dan nog zou de ketel moeten verwarmen zo vlak voor 9 uur.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• cptingreenfield
mrdop schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Ik heb ook een mesh satelliet bij de ketel staan, daar zit een simple switchje achter (voor het internet van de kinderen op zolder). Daar hebben ze gewoon de netwerkkabel van de CiC ingestoken. Ze wilden wel eerst met die TP-link aan de gang, maar ik zei “gebruik nou gewoon die switch”. Werkt (natuurlijk) prima.
Ik heb door het hele huis (en in de berging waar de CV hangt) van die Deco satteliet mesh dingen, hier kan ook een internetkabel in. Dat zou volgens de installateurs niet werken dus er moest echt een TP-link power enthernet ding worden aangesloten. Vervolgens hebben ze die bij de ketel ingeprikt en in de woonkamer in een simpele switch die aangesloten is met een netwerkkabel op een andere Deco satteliet. Complete onzin dus en ik heb ze er maar meteen tussenuit gehaald, werkt prima.

• mrdop
pietjm schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:50:
[...]

Om 09.00u moet het 19,5 graden zijn binnen en dat is het niet. Thermostaat staat wel op 19,5 ruim voor 9 uur, maar hoewel de gemeten temperatuur 18 graden is, slaat de ketel niet aan. Pas vlak voor 9 uur begint hij met verwarmen. Aantal eco dagen staat op 7 in de ketel. Leerproces moet wel achter de rug zijn. Maar dan nog zou de ketel moeten verwarmen zo vlak voor 9 uur.
Heb je wel in de T6 (of in de Residio app) optimalisatie op AAN gezet? Staat standaard uit nl.

• mrdop
cptingreenfield schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Ik heb door het hele huis (en in de berging waar de CV hangt) van die Deco satteliet mesh dingen, hier kan ook een internetkabel in. Dat zou volgens de installateurs niet werken dus er moest echt een TP-link power enthernet ding worden aangesloten. Vervolgens hebben ze die bij de ketel ingeprikt en in de woonkamer in een simpele switch die aangesloten is met een netwerkkabel op een andere Deco satteliet. Complete onzin dus en ik heb ze er maar meteen tussenuit gehaald, werkt prima.
Precies dat ja 😀 ‘t zijn warmtepomp monteurs, geen netwerk engineers 👍. En weer een TP-link setje erbij om een keer ergens voor te gebruiken!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:18
pietjm schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:50:
[...]
"eco dagen" op de ketel heeft te maken met ECO-'leercurve' voor je warm water (lees ketel voorspelt wanneer het de warmtewisselaar warm moet houden), dit heeft dus niks met T6 van doen.
Ik heb optimalisatie uitgezet en een 24h programma ingesteld met maximaal temperatuurverschil van 1.5 graden over de hele dag.

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Pbure97
cptingreenfield schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Bij mij zal ik zeker ook de TP-Link ertussen uit halen en waarschijnlijk zal het zonder net zo goed werken. Ik ga dit wel pas doen nadat ik contact met support heb gehad over de werking.

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-01 10:31
Excuses als dit Off Topic is, maar het gaat mij wel degelijk om de ervaringen van Quatt in combinatie met een bestaande CV installatie. Is er een 'werkt het fijnst samen met Quatt' CV ketel?

Bij mij wordt hopelijk op korte termijn een Quatt geïnstalleerd. Nu loopt mijn huidige CV ketel op z'n einde (Remeha Calenta 28c) en wil ik deze gaan vervangen. Is er een ketel die 'het beste werkt' i.c.m. de Quatt?

Ik dacht zelf aan een CV die zo laag mogelijk kan moduleren. Ik heb namelijk een Plugwise zone verwarming systeem (bgg met vloerverwarming, rest van het huis met radiatoren) en verwarm zelden meerdere ruimte tegelijk. Grootste warmtevraag komt van de vloerverwarming. Terug moduleren naar laag vermogen is dus vaak gewenst.

[ Voor 10% gewijzigd door Eternity_rules op 20-02-2023 16:23 ]

• Gerardwaz
Eternity_rules schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:21:
Excuses als dit Off Topic is, maar het gaat mij wel degelijk om de ervaringen van Quatt in combinatie met een bestaande CV installatie. Is er een 'werkt het fijnst samen met Quatt' CV ketel?

Bij mij wordt hopelijk op korte termijn een Quatt geïnstalleerd. Nu loopt mijn huidige CV ketel op z'n einde (Remeha Calenta 28c) en wil ik deze gaan vervangen. Is er een ketel die 'het beste werkt' i.c.m. de Quatt?

Ik dacht zelf aan een CV die zo laag mogelijk kan moduleren. Ik heb namelijk een Plugwise zone verwarming systeem (bgg met vloerverwarming, rest van het huis met radiatoren) en verwarm zelden meerdere ruimte tegelijk. Grootste warmtevraag komt van de vloerverwarming. Terug moduleren naar laag vermogen is dus vaak gewenst.
Dan zou ik eens nadenken over een Intergas Xtreme of een Viessmann.

• mrdop
Toby-Wan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Ik heb optimalisatie uitgezet en een 24h programma ingesteld met maximaal temperatuurverschil van 1.5 graden over de hele dag.
Ik heb nog niet het ideale schema met de CV en Quatt te pakken, hoe ziet jouw schema er over de dag heen uit?

• pietjm
mrdop schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Heb je wel in de T6 (of in de Residio app) optimalisatie op AAN gezet? Staat standaard uit nl.
Ja, staat aan. Zie ook 19,5 als benodigde temperatuur staan, maar verwarmt dus erg laat. Kan het nog iets met geofencing te maken hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door pietjm op 20-02-2023 16:41 ]

• caaij
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-11-2025
Goedemiddag,

Ik heb een deel van dit topic doorgelezen maar ik ben er nog niet helemaal uit. Vandaag heb ik mijn intake gesprek gehad via Google Meet. Er zijn toch wat punten naar boven gekomen waar ik door twijfel.
Allereerst moet ik mijn Nest thermostaten vervangen door Honeywell Lyrics (die heel slecht uit reviews komen) - ook al gauw een kostenpost van € 400. Daarbij zegt men dat mijn gasgebruik van 630 kuub terug kan naar 350 kuub... Dat is volgens mij geen besparing van 70 tot 80% waarover gerept wordt op de site.
En dan komt daarbij toch nog het buizengebeuren aan de buitenkant van mijn 3 jaar oude woning... waar ik ook niet happy van wordt.
Nu vertelde de installateur mij dat Quatt met een boiler gaat komen...? Iemand daar al meer info over? Ik denk dat dat in mijn geval beter zou zijn.

• medu80
Allereerst het is een keuze die je zelf moet maken. Aan de andere kant, ik heb zelf ook de Lyric, hij doet wat hij moet doen. De Nest komt ook wel eens slecht uit reviews, tevens er gaan geruchten dat je gewoon je Nest kunt behouden. Hoe kom je erbij dat de Nest vervangen dient te worden?

Kun je aangeven waar die 630m3 aan op gaat. Is dat douchen, verwarmen etc. Ik kom zelf van 1300m3 en heb tot vandaag een keer 100m3 verbruikt sinds de Quatt er hangt.

En linksom of rechtsom, de Quatt MOET aangesloten worden op je bestaande CV systeem. Dit kan helaas nog niet draadloos of onzichtbaar. Bij mij gaan ze direct achter de Quatt door de muur waardoor je buiten niets meer als een Quatt ziet.

[ Voor 9% gewijzigd door medu80 op 20-02-2023 17:28 ]

• roberto77
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-03-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruT5rApApRT_QPkfPBMADq0JSNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCnXOuIPKy6oHaXRSqZAvm5D.jpg?f=fotoalbum_large

Onze quatt is vandaag geplaatst. Werkt nu volledig op stroom. Dat is mooi! Heb trouwens ordernummer 12xx

Nu ben ik wel heel erg benieuwd naar het verbruik. Ik zit zie ook mooie plaatjes van het verbruik op het forum voorbij komen. Kunnen jullie aangeven waar ik dit kan zien? Is vast eerder genoemd. Dank alvast Rob

[ Voor 3% gewijzigd door roberto77 op 20-02-2023 17:33 ]

• caaij
medu80 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:27:
Hoe kom je erbij dat de Nest vervangen dient te worden?

Kun je aangeven waar die 630m3 aan op gaat. Is dat douchen, verwarmen etc. Ik kom zelf van 1300m3 en heb tot vandaag een keer 100m3 verbruikt sinds de Quatt er hangt.
Bedankt voor je reactie. De antwoorden op je vragen:
1. Men geeft aan dat er een Honeywell moet komen - eigenlijk niet dat de Nest weg moet. Maar als men dat zo stelt trek ik die conclusie...
2. Douchen en vloerverwarming inderdaad. Tot vorig jaar zat ik op 900 kuub, maar heb van de slimme nest een domme gemaakt. Dat scheelt veel.

• Toby-Wan
mrdop schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Ik heb nog niet het ideale schema met de CV en Quatt te pakken, hoe ziet jouw schema er over de dag heen uit?
Ik stook nog puur op CV, maar boots nagenoeg een warmtepomp na (geen grote nachtverlaging, deltaT van 5 a 7 graden, aanvoertemperatuur moduleert tot max van 45 graden)
vandaag wel offerte van Quatt geaccepteerd.

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
Eternity_rules schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:21:

Als je ook CV ketel moet vervangen (a 2000+ euro) waarom dan niet gelijk naar all electric en volledig van gas & gas-vastrecht af?

• medu80
Toby-Wan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:37:
[...]

Ik stook nog puur op CV, maar boots nagenoeg een warmtepomp na (geen grote nachtverlaging, deltaT van 5 a 7 graden, aanvoertemperatuur moduleert tot max van 45 graden)
vandaag wel offerte van Quatt geaccepteerd.
Ik heb vannacht weer nachtverlaging geprobeerd. Gisteren 24 uur lang op 20 graden. Verbruik rond de 7kWh. Vandaag na een nachtje op 19 rond 8 uur op 20 graden gezet. Quatt is zoals eerder aangegeven uren en uren bezig, tevens gaat ie lekker door nadat de 20 is bereikt op een vrij hoge frequentie. Wat hij niet doet als je vast op 20 graden laat.

In mijn geval is nachtverlaging een meerverbruik. Ik heb tot dusver 10kWh verbruikt, ik zou ook willen adviseren om alle CV ketel wijsheden te vergeten. Een CV kan makkelijk 24kW opwekken om je huis te verwarmen. De Quatt komt niet verder als 5kW, dus 45 graden instellen is eigenlijk geen warmtepomp nabootsen.
Als je het vermogen van je ketel kunt instellen, moet je in de handleiding nakijken wat minimum vermogen van je ketel is en je ketel instellen volgens minimum. Is je minimum 8kW dan heb je eigenlijk ook niet echt een reëel weergave.

Een CV kan aanvoer van 45 hebben en een retour van 30 of zelfs lager. Dit lukt je met de Quatt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door medu80 op 20-02-2023 17:51 ]

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-01 10:31
Als je ook CV ketel moet vervangen (a 2000+ euro) waarom dan niet gelijk naar all electric en volledig van gas & gas-vastrecht af?
Vanwege de noodzaak om sanitair water te hebben.

• MacD007
caaij schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:19:
Goedemiddag,

Ik heb een deel van dit topic doorgelezen maar ik ben er nog niet helemaal uit. Vandaag heb ik mijn intake gesprek gehad via Google Meet. Er zijn toch wat punten naar boven gekomen waar ik door twijfel.
Allereerst moet ik mijn Nest thermostaten vervangen door Honeywell Lyrics (die heel slecht uit reviews komen) - ook al gauw een kostenpost van € 400.
hoezo 400 euro, wil je een winkel beginnen met thermostaten, je hebt er maar 1 nodig. De nest (welke versie heb jij, versie 3 of ouder?
op dit moment heeft Quatt gewoon nog problemen met diverse thermostaaten, waaronder ook jou nest. Dat zal in de toekomst mogelijk wel anders gaan, maar nu is het mn de T6 die de beste combinatie met de CiC van de warmtepomp geeft. Uit diverse post hier kun je zien dat met nest te toch nog tobben is en dus duurder (in verbruik) gaat worden, ik denk dat je dat dus niet wilt.
Vergeet niet dat veel aansturing niet in de thermosstaat gebeurt maar door de CiC.
Daarbij zegt men dat mijn gasgebruik van 630 kuub terug kan naar 350 kuub... Dat is volgens mij geen besparing van 70 tot 80% waarover gerept wordt op de site.
helaas kun je met deze info helaas weinig zeggen, de vraag is die je zelf moet stellen is wat is je SWW verbruik, de maanden mei,juni,juli zijn daar hele goede referenties, het gemiddelde verbruik van de 3 maanden keer 12 is dus je SWW (sanitair warm water) jaarverbruik. De rest is je overig verbruik. ik vind voor een nieuw huis een rest verbruik wel erg veel. Maar je SWW geeft daar denk ik een veel beter houvast aan.
En dan komt daarbij toch nog het buizengebeuren aan de buitenkant van mijn 3 jaar oude woning... waar ik ook niet happy van wordt.
"Buizengebeuren" is helemaal afhankelijk waar je de warmtepomp opstelt en waar de leidingen je huis binnengaan, in princiepe zou je mits goed geplaatst helemaal geen buizengebeuren zien omdat de Leidingen direct bij de warmtepomp naar binnengaan. Dus dat valt eigenlijk reuze mee, ook omdat de Quatt ook best mooi oogd, andere merken lijken net airco's buitenunits.
hou wel rekening met het geluidsprofiel, wettelijk mag deze op de erfgrens met je buren niet boven 45/40 dB uit komen. Dat kun je zelf berekenen, kom je er niet uit stuur me maar een pm, heb ondertussen een hoop berekeningen voor tweakers mogen doen.
Waar je ook rekening mee moeten houden zijn locale eisen m.b.t. warmtepompen en airco's. Deze vallen namelijk onder de omgevingswetgeving en deze kunnen behoorlijk verschillen, van hele strenge gemeentes met behoorlijke regels en voorwaarden tot bijna niets. Als je later klachten cq opmerkingen krijgt loop je de kans dat deze gedemonteerd moet worden (dat wil je natuurlijk niet).
Nu vertelde de installateur mij dat Quatt met een boiler gaat komen...? Iemand daar al meer info over? Ik denk dat dat in mijn geval beter zou zijn.
Hoezo beter, die boiler heeft wel een voorwaarde, namelijk dat er een quatt moet zijn, dus dat is geen vervanging cq alternatief van de warmtepomp. overigens is over dit FE add-on van Quatt nog zeer weinig bekend, wat er min of meer bekend is dat je hierbij wel de 8 kW versie zou moeten hebben, dat zijn dus 2 Quatt naast elkaar (geloof niet dat jj dat wilt). Je hebt een vrij nieuw huis, dus ook CV-ketel neem ik aan, dus deze kun je vorlopig prima primair voor de SWW gebruiken, door dat je dan ook onder de 500 m3 per jaar komt heb je ook lagere jaarlasten. Later kun je prima een solitaire WPB bij plaatsen die dan voor het SWW kan zorgen.
normaal is je SWW circa ergens tusen 15-20% van je totaal gasverbruik, dus je meeste besparing maak je door die overige 80-85% (verwarming), zeker met je huidig verbruik zal de Quatt 4,5 kW prima passen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 20-02-2023 18:04 ]

• Toby-Wan
medu80 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:49:
[...]

Ik heb vannacht weer nachtverlaging geprobeerd. Gisteren 24 uur lang op 20 graden. Verbruik rond de 7kWh. Vandaag na een nachtje op 19 rond 8 uur op 20 graden gezet. Quatt is zoals eerder aangegeven uren en uren bezig, tevens gaat ie lekker door nadat de 20 is bereikt op een vrij hoge frequentie. Wat hij niet doet als je vast op 20 graden laat.

In mijn geval is nachtverlaging een meerverbruik. Ik heb tot dusver 10kWh verbruikt, ik zou ook willen adviseren om alle CV ketel wijsheden te vergeten. Een CV kan makkelijk 24kW opwekken om je huis te verwarmen. De Quatt komt niet verder als 5kW, dus 45 graden instellen is eigenlijk geen warmtepomp nabootsen.
Als je het vermogen van je ketel kunt instellen, moet je in de handleiding nakijken wat minimum vermogen van je ketel is en je ketel instellen volgens minimum. Is je minimum 8kW dan heb je eigenlijk ook niet echt een reëel weergave.

Een CV kan aanvoer van 45 hebben en een retour van 30 of zelfs lager. Dit lukt je met de Quatt niet.
Klopt, maximaal is 45 graden en vermogen is zover mogelijk teruggeschroefd. Met temperatuur meter op de buizen zie ik geen temperaturen boven de 40 graden en een verschil tussen aanvoer & retour van 5 a 7 graden

• MacD007
roberto77 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:30:
[Afbeelding]

Onze quatt is vandaag geplaatst. Werkt nu volledig op stroom. Dat is mooi! Heb trouwens ordernummer 12xx

Nu ben ik wel heel erg benieuwd naar het verbruik. Ik zit zie ook mooie plaatjes van het verbruik op het forum voorbij komen. Kunnen jullie aangeven waar ik dit kan zien? Is vast eerder genoemd. Dank alvast Rob
verbruik stroom vaak via home wizzard of andere apps via HA. ik heb pas daar een post aan geweid, wil dat nu niet over doen, dat zou te veel off-topic kunnen worden, dus graag even terugkijken.

• MacD007
Toby-Wan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:56:
[...]

Klopt, maximaal is 45 graden en vermogen is zover mogelijk teruggeschroefd. Met temperatuur meter op de buizen zie ik geen temperaturen boven de 40 graden en een verschil tussen aanvoer & retour van 5 a 7 graden
mooie cijfers, weet je zeker dat ze niet stiekem een warmtepomp in je CV hebben gestopt. lijkt sprekend op een warmtepomp.

• Toby-Wan
Eternity_rules schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:52:
[...]

Vanwege de noodzaak om sanitair water te hebben.
Daarom zeg ik all-electric, dus een WP die zowel CV als SWW doet.
Een Quatt is zeker een voordelige keus, maar als je al weet dat je ketel ook vervangen moet worden, kan het lonen om even verder te kijken.

• Toby-Wan
MacD007 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:59:
[...]

mooie cijfers, weet je zeker dat ze niet stiekem een warmtepomp in je CV hebben gestopt. lijkt sprekend op een warmtepomp.
Zou wel mooie 'fout' van Intergas zijn :+
En dat in een huis van 25 jaar oud met even oude radiatoren..

• Notaname
MacD007 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:59:
[...]

Ik mis het wel een beetje de manier van stoken zoals de cv ketel. Als je dan ‘s morgens beneden kwam schoot de vloer wel eens door en was lekker warm. Nu is de ingestelde temp rond de 20,5 graden en de leidingen ook niet veel warmer met Max 1,5 graad verschil tussen aanvoer en retour.
Het zal wel voordelig zijn dat ie zo mooi moduleert maar die geniet momentjes zijn weg.
Toch maar een analoge douchemat kopen zoals je adviseerde. 😀

• Rolferik
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-06-2023
@roberto77 even een vraag, hoe loopt de leiding van buiten naar binnen? Ik heb een vergelijkbaar huis. Maar bij mijn installatiegesprek zeiden ze dat ze niet door de regen goot gebeuren wilde, en daarom eerst willen boren naar de 1e etage om vervolgens naar zolder te gaan. Mij lijkt het logischer om door de witte rand te gaan (zoals ik bij jou zie) en dan de zolder binnen te gaan. Heb je daar een schuin dak?

Bedankt voor de informatie alvast.
[Afbeelding]

• Notaname
Rolferik schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:44:
@roberto77 even een vraag, hoe loopt de leiding van buiten naar binnen? Ik heb een vergelijkbaar huis. Maar bij mijn installatiegesprek zeiden ze dat ze niet door de regen goot gebeuren wilde, en daarom eerst willen boren naar de 1e etage om vervolgens naar zolder te gaan. Mij lijkt het logischer om door de witte rand te gaan (zoals ik bij jou zie) en dan de zolder binnen te gaan. Heb je daar een schuin dak?

[...]
Bij ons ook een moeilijk verhaal bij de intake. Heb gezegd dat als de monteur een mogelijkheid ziet om achter de goot langs te gaan en daarna door de dakplaat de zolder op, ik dat zo wil en als Quatt dat niet ziet zitten het hele verhaal stopt.

• Rolferik
  • Laatst online: 16-06-2023
Ha fantastisch. Zo wil ik het dus ook precies hebben. En blijkbaar kan het wel, en klinkt een stuk simpeler dan 2x door beton boren.

Bedankt voor de informatie! Ik hoop dat ik dit er nog doorkrijg.
Notaname schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:00:
[...]

Bij ons ook een moeilijk verhaal bij de intake. Heb gezegd dat als de monteur een mogelijkheid ziet om achter de goot langs te gaan en daarna door de dakplaat de zolder op, ik dat zo wil en als Quatt dat niet ziet zitten het hele verhaal stopt.

• HBO88
Notaname schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:00:
[...]

Zo is het exact bij mij ook gedaan :)

• Notaname
Rolferik schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:06:
Ha fantastisch. Zo wil ik het dus ook precies hebben. En blijkbaar kan het wel, en klinkt een stuk simpeler dan 2x door beton boren.

Bedankt voor de informatie! Ik hoop dat ik dit er nog doorkrijg.

[...]
De monteurs hadden ook geen zin in extra boorwerk. We hadden een meerprijs van 270 euro voor boren door gevel en kanaalplaatvloer + langere leidingen (8-12 meter)
Meerprijs heb ik restitutie voor gevraagd en dat had ik binnen 3 dagen op de rekening staan. Keurig afgehandeld door Quatt.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-01 00:05
Intake gehad, heel meedenkt en flexibel. Eerlijk en open voor zover ik kan beoordelen. Prima oplossing qua geluid gevonden en de meerkosten daarin waren m.i. redelijk. Qua thermostaat raden ze de Nest af, werkt wel, maar besparing is minder optimaal omdat het algoritme anders werkt en slechts beperkt beïnvloed kan worden. Wat mij betreft prima, want ben dol met mijn nest, maar bij inschrijven voor Quatt is nooit compatibiliteit beloofd voor wat ik weet. Plaatsen kon met beetje geluk over iets meer dan een maand. Ze hebben er al een paar honderd geplaatst.
Over full electric was er nog weinig info beschikbaar, ook niet qua prijs en/of het nuttig/voordelig zou zijn om alvast 2 ipv 1 units af te nemen.
Al met al prima, half uurtje was ik klaar.

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
[Afbeelding]

Ik zie dat de leidingen bij jou keurig door het dakbeschot zijn doorgevoerd. Dat is goed om te zien: ik dacht dat ze dat niet zouden doen. Bij mij lijkt het hetzelfde als bij jou. Kun je svp aangeven hoe ze daarna verder zijn gegaan om naar binnen te komen?

• caaij
MacD007 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:52:
[...]

hoezo 400 euro, wil je een winkel beginnen met thermostaten, je hebt er maar 1 nodig. De nest (welke versie heb jij, versie 3 of ouder?

[...]

helaas kun je met deze info helaas weinig zeggen, de vraag is die je zelf moet stellen is wat is je SWW verbruik, de maanden mei,juni,juli zijn daar hele goede referenties, het gemiddelde verbruik van de 3 maanden keer 12 is dus je SWW (sanitair warm water) jaarverbruik. De rest is je overig verbruik. ik vind voor een nieuw huis een rest verbruik wel erg veel. Maar je SWW geeft daar denk ik een veel beter houvast aan.

[...]

Hoezo beter, die boiler heeft wel een voorwaarde, namelijk dat er een quatt moet zijn, dus dat is geen vervanging cq alternatief van de warmtepomp. overigens is over dit FE add-on van Quatt nog zeer weinig bekend, wat er min of meer bekend is dat je hierbij wel de 8 kW versie zou moeten hebben, dat zijn dus 2 Quatt naast elkaar (geloof niet dat jj dat wilt). Je hebt een vrij nieuw huis, dus ook CV-ketel neem ik aan, dus deze kun je vorlopig prima primair voor de SWW gebruiken, door dat je dan ook onder de 500 m3 per jaar komt heb je ook lagere jaarlasten. Later kun je prima een solitaire WPB bij plaatsen die dan voor het SWW kan zorgen.
normaal is je SWW circa ergens tusen 15-20% van je totaal gasverbruik, dus je meeste besparing maak je door die overige 80-85% (verwarming), zeker met je huidig verbruik zal de Quatt 4,5 kW prima passen.
Goedenavond,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik moet 2 thermostaten hebben. Ik heb boven radiatoren en beneden vloerverwarming.

De SWV is ongeveer 9m3 per maand in die maanden. Dus dan moet er meer mogelijk zijn inderdaad.

Ik heb laatst gehoord over de inventum spaarpomp, deze komt in plaats van de afzuigunit in je huis en zet daarbij afzuig warmte om om de CV te ondersteunen. Is iemand daarmee bekend?

• Toby-Wan
caaij schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:50:
[...]
Ik heb laatst gehoord over de inventum spaarpomp, deze komt in plaats van de afzuigunit in je huis en zet daarbij afzuig warmte om om de CV te ondersteunen. Is iemand daarmee bekend?
Weet niet exacte details hiervan, maar om voldoende warmte uit de lucht te halen zal deze flink meer moeten afzuigen dan een standaard mechanische ventilatie, dus alle warmte die je net in de lucht hebt gestopt pomp je regelrecht weer weg..

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-12-2025
Misschien een beetje een algemene vraag. Ik heb vandaag de Honeywel Lyrics T6 geïnstalleerd.

Kan iemand mij vertellen hoe Quat de T6 aflevert met welke instellingen?

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
Rolferik schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:44:

Bedankt voor de informatie alvast.

[...]
Ik ben ook heel benieuwd naar de reactie op jouw vraag… Voor ons dezelfde situatie… met dezelfde wens.

• MacD007
caaij schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:50:
[...]

Goedenavond,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik moet 2 thermostaten hebben. Ik heb boven radiatoren en beneden vloerverwarming.
sorry voor de vraag, maar waarom heb je 2 thermostaten nodig, ik heb zelf ook vloerverwarming en ook radiatoren en een combi CV ketel en dat werkt al jaren prima met één thermostaat, ik zou niet eens weten waar je die twede thermostaat op aan zou moeten sluiten.
Ik denk dat je, net als zo velen voor je, bij het toepassen van een warmtepomp moet omdenken, het werkt anders en bv heb je ook veel minder dag en nacht verschil in je instellingen. Vergeet niet als een warmtepomp een veel langere aanloop heeft dan een CV, die kan relatief snel omhoog schakelen, dat kan een warmtepomp absuluut niet.
Je vloerverwarming maakt nu juist een veel belangrijker deel uit van je installatie door de LTV die een warmtepomp levert. Wil je bv op de eerste verdieping een ruimte (met een radiator(en)) dan kun je hier met thermosstaatkranen (aub geen slimme versies hiervan) die ruimte zo ver benodigd verwarmen.
De SWV is ongeveer 9m3 per maand in die maanden. Dus dan moet er meer mogelijk zijn inderdaad.
Dus je SWW verbruik ligt rond de 120m3/jaar, met je huidig verbruik verwacht ik dat je voor de tijd dat de warmtepomp hiet niet meer trekt circa 100-150m3 verbruikt, mogelijk zelfs minder dan die 100 bij een zachte winter. Dus je gasverbruik zal rond 220-270m3 liggen (zeer grove benadering).
Wat denk je zelf, kijk eens naar de flow van je afzuigsysteem, dat is normaal erg laag (anders krijg je een straaljager in je huis), dus de hoeveelheid warmte die je terug gaat winnen zal niet erg groot zijn. Vergelijk dat maar eens met de luchtflow van een warmtepomp (die is vele malen groter). Deze heeft een vermogen van 1,7 kW tegenover de Quatt van 4,5 kW. Ik denk dat dit meer dan voldoende zegt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1TiwlmmNp-ZN2-e6NmDKc0IOZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eOu1gLi2tWUK82MA7FqDGsJ6.jpg?f=user_large

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die VWP's zijn een nogo. Genoeg topics op Tweakers over die dingen. Worden dan wel als hoofdverwarming ingezet, maar blijft alsnog een onding.
Gewoon een WBP, die kan ook een beetje meeliften op je afgevoerde ventilatielucht en de rest pakt ie van buiten.

• Bennobang
  • Laatst online: 28-06-2025
Betonplaatje gemaakt op dak op rubber en in de kist volledig rubber. Later netjes met EPDM beplakken en de Quat op big foots dan maar horen wat het doet in de garage. Houten balklaag hoh 610 overspanning ongeveer 3mtr vol tussen balken met isolatie. Na 2-3 zal ik het weten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpxc3WKzpvARU85AY4XfaYtEnDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnD9sGarMIMiCcMFqGh7I5Gq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsIu38rAtv46-3yTCKCMnwHTT3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slp9EcelcRHLXZKKNpeottRs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOJSWlQO9vIbS0c3rpSeYXFEXiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19Sn6oSQ0XMtGIEdckd1bOz8.jpg?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Wat te doen ? De retour en aanvoer van de cv komen gelijk te liggen bv. A 40 R 40 dan gaat de avanta in blokkeer stand 8, gevolg dat de kamertemperatuur niet op setpoint komt, pompsnelheid verhoogd, cv aanvoer temperatuur veranderd , als ik even de warmwater kraan opendraai gaat de cv weer verder maar voor korte duur !

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Ik heb deze week het installatie gesprek. Dat zal in het Engels gaan worden. Nu red ik me daar over het algemeen wel mee, maar toch even een vraag hier. Ik ben heel benieuwd naar hun ontwikkeling van het parallel op de CV installatie inkoppelen. Dat scheelt een heel stuk leiding bij mij en lijkt ook nog eens een stuk mooier. Ik begrijp de nadelen (niet gelijktijdig kunnen werken van de wp en de cv).

Hoe vraag ik dat in het Engels? Zijn daar speciale termen voor?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• pietjm
pietjm schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:36:
[...]

Ja, staat aan. Zie ook 19,5 als benodigde temperatuur staan, maar verwarmt dus erg laat. Kan het nog iets met geofencing te maken hebben?
Inmiddels is het mij meer duidelijk geworden. Het lijkt erop dat geofencing de optimalisatie overruled. De thermostaat gaf geofencing "Slapen" aan en de ingestelde temperatuur voor de optimalisatie terwijl de CV niet aan ging. Ik heb toen de "Slaap"-tijd binnen het geofencing schema 30 minuten terug gezet en nu was de cv wel aan het verwarmen om op 09.00u 19,5 graden te hebben. Slaapstand was 17 graden. Optimalisatie STOP werkte overigens wel goed.

De thermostaat ziet dus wel dat het om 9 uur warm moet zijn, maar doet niks omdat de slaaptijd binnen geofencing ook op 9 uur staat. M.i. een fout in de software van de Lyric. Optimalisatie AAN moet geofencing overrulen en niet andersom.

Ik had bij de installatie eerst een 5+2 schema gemaakt (alle dagen 23.30u uit en om 09.00u aan) en optimalisatie start en stop op AAN gezet. Dat werkte prima. Geofencing een paar dagen later aan gezet met dezelfde tijden en toen ging het dus mis.

Ik zal met Honeywell hierover ook contact opnemen.

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-01 12:03
Notaname schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Het geruis hebben wij ook. Hoor dat overigens alleen op de slaapkamer waar leidingen doorheen lopen.
Beneden met normaal achtergrond geluid van radio of tv horen we niets. Denk dat het te maken heeft met zoals anderen al hebben aangeven dat de Quatt en grotere pompcapaciteit heeft dan de reguliere pomp van de cv ketel.
Overigens wordt daar aan gewerkt neem ik aan. Als je in de app kijkt bij 'jouw Quatt Hybrid' is er een schuifje om te kiezen voor 'Stille modus'. Probeer je dat aan te zetten krijg je de melding 'op dit moment voeren we verbeteringen door aan de stilte modus,daarom staat deze tijdelijk uit.
Mogelijk heeft dit niet alleen invloed op het toerental van de fan maar ook de pomp.
Uit kostenbesparing en het niet hebben van een slimme meter heb ik bij de Gamma een Qnect slimme stekker WiFi met energie meter gekocht voor 20 euro.
Geeft keurig het huidige gebruik en het gebruik per dag weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gisteren is bij mij de boel geïnstalleerd. Idd ook last van het geluid in de leidingen, zelfs wanneer ik hem bv op de slaapkamer dicht heb gedraaid. Het is niet echt prettig.

Jij hebt een slimme stroommeter op de Quatt gezet. Lullige vraag, maar kun je zo maar even de stekker eruit trekken zonder dat er allerlei issues ontstaan?

MTVenus V148 HWP1 5.1903

• Toby-Wan
pietjm schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:16:
[...]

Inmiddels is het mij meer duidelijk geworden. Het lijkt erop dat geofencing de optimalisatie overruled. De thermostaat gaf geofencing "Slapen" aan en de ingestelde temperatuur voor de optimalisatie terwijl de CV niet aan ging. Ik heb toen de "Slaap"-tijd binnen het geofencing schema 30 minuten terug gezet en nu was de cv wel aan het verwarmen om op 09.00u 19,5 graden te hebben. Slaapstand was 17 graden. Optimalisatie STOP werkte overigens wel goed.

De thermostaat ziet dus wel dat het om 9 uur warm moet zijn, maar doet niks omdat de slaaptijd binnen geofencing ook op 9 uur staat. M.i. een fout in de software van de Lyric. Optimalisatie AAN moet geofencing overrulen en niet andersom.

Ik had bij de installatie eerst een 5+2 schema gemaakt (alle dagen 23.30u uit en om 09.00u aan) en optimalisatie start en stop op AAN gezet. Dat werkte prima. Geofencing een paar dagen later aan gezet met dezelfde tijden en toen ging het dus mis.

Ik zal met Honeywell hierover ook contact opnemen.
Ik denk dat deze specifieke issues met een Lyric iets te off-topic..

Enigzins ontopic:
Nu is al flinke discussie over de wenselijkheid van nachtverlaging icm warmtepomp, maar nu lijkt mij dat combinatie van geofencing & warmtepomp helemaal niet de bedoeling is, gezien het je warmtevraag nog vele malen grilliger maakt. thuis = aan, boodschap doen = uit, etc. etc. Geofencing met CV ketel is geen probleem, gezien die 80 graden water kan maken en een huis in kwartier kan opwarmen..
Zet een goed dagprogramma in de Lyric, met voldoende tijd om de gewenste temperatuur te halen in geval van nachtverlaging, en zet geofencing uit. Dit zal zorgen voor rustiger verloop en minder (elektrisch) verbruik van je warmtepomp

• Notaname
Falkor73 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Gisteren is bij mij de boel geïnstalleerd. Idd ook last van het geluid in de leidingen, zelfs wanneer ik hem bv op de slaapkamer dicht heb gedraaid. Het is niet echt prettig.

Jij hebt een slimme stroommeter op de Quatt gezet. Lullige vraag, maar kun je zo maar even de stekker eruit trekken zonder dat er allerlei issues ontstaan?
Dat gaat probleemloos.

• Notaname
[...]

Dat gaat probleemloos. Bij stroomuitval (of internet) met de boel ook weer normaal opstarten. Bovendien is het feitelijk een dom apparaat denk ik. De intelligentie zit in de CIC.

• Notaname
[...]

Dat gaat probleemloos. Bij stroomuitval (of internet) moet de boel ook weer normaal opstarten. Bovendien is het feitelijk een dom apparaat denk ik. De intelligentie zit in de CIC.

• dikkiedik
[...]

het dichtzetten van radiatoren zal juist tot stroomgeluid leiden omdat afgifte mogelijkheid nog minder wordt en dus hogere druk opbouw is.

ik heb hier ook wel een beetje stromingsgeluid maar dat is heel erg verminderd door alle radiatoren een beetje open te zetten, zeker dichtbij de CV (zolder).

de flow moet hoog zijn voor een warmtepomp en deze pomp heeft dan ook een vrij hoge output. Zeker als CV + Quatt samenwerken en dus twee circulatiepompen tegelijk CV water rondpompen.

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-01 12:03
Zoals hier al gemeld gisteren de installatie gehad. Twee jongens uit Bosnie. Aardig, maar ff wat chit chat om wat te achterhalen over instellingen en zaken waar op ik moet letten was er niet bij.
Voor de geïnteresseerden plaats ik twee videos die de installatie buiten en binnen laten zien.

Kan nog niet veel zeggen van hoe het bevalt. Merk wel geluid in de leidingen wat er niet was. Ook voelt de vloer minder warm dan toen nog met de cv alleen. Dat is wel weer ff wennen, want heb nu toch wel weer pantoffels nodig. Alles voor het milieu![Video: https://share.icloud.com/photos/04ex8zCTJ1WCKrUoAAVbrSSfA][Video: https://share.icloud.com/photos/09ctigjWgA4ynv2QS2rig5zcQ]

MTVenus V148 HWP1 5.1903

• pietjm
Toby-Wan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Ik denk dat deze specifieke issues met een Lyric iets te off-topic..

Enigzins ontopic:
Nu is al flinke discussie over de wenselijkheid van nachtverlaging icm warmtepomp, maar nu lijkt mij dat combinatie van geofencing & warmtepomp helemaal niet de bedoeling is, gezien het je warmtevraag nog vele malen grilliger maakt. thuis = aan, boodschap doen = uit, etc. etc. Geofencing met CV ketel is geen probleem, gezien die 80 graden water kan maken en een huis in kwartier kan opwarmen..
Zet een goed dagprogramma in de Lyric, met voldoende tijd om de gewenste temperatuur te halen in geval van nachtverlaging, en zet geofencing uit. Dit zal zorgen voor rustiger verloop en minder (elektrisch) verbruik van je warmtepomp
Niet helemaal off-topic. Mijn vraag (en probleem) kwam voort uit de (on)mogelijkheid van geofencing icm Quatt. Het zou het toch moeten doen. Misschien temperatuurverschillen verkleinen?

Pagina: 1 ... 61 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.