caaij schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:19:
Goedemiddag,
Ik heb een deel van dit topic doorgelezen maar ik ben er nog niet helemaal uit. Vandaag heb ik mijn intake gesprek gehad via Google Meet. Er zijn toch wat punten naar boven gekomen waar ik door twijfel.
Allereerst moet ik mijn Nest thermostaten vervangen door Honeywell Lyrics (die heel slecht uit reviews komen) - ook al gauw een kostenpost van € 400.
hoezo 400 euro, wil je een winkel beginnen met thermostaten, je hebt er maar 1 nodig. De nest (welke versie heb jij, versie 3 of ouder?
op dit moment heeft Quatt gewoon nog problemen met diverse thermostaaten, waaronder ook jou nest. Dat zal in de toekomst mogelijk wel anders gaan, maar nu is het mn de T6 die de beste combinatie met de CiC van de warmtepomp geeft. Uit diverse post hier kun je zien dat met nest te toch nog tobben is en dus duurder (in verbruik) gaat worden, ik denk dat je dat dus niet wilt.
Vergeet niet dat veel aansturing niet in de thermosstaat gebeurt maar door de CiC.
Daarbij zegt men dat mijn gasgebruik van 630 kuub terug kan naar 350 kuub... Dat is volgens mij geen besparing van 70 tot 80% waarover gerept wordt op de site.
helaas kun je met deze info helaas weinig zeggen, de vraag is die je zelf moet stellen is wat is je SWW verbruik, de maanden mei,juni,juli zijn daar hele goede referenties, het gemiddelde verbruik van de 3 maanden keer 12 is dus je SWW (sanitair warm water) jaarverbruik. De rest is je overig verbruik. ik vind voor een nieuw huis een rest verbruik wel erg veel. Maar je SWW geeft daar denk ik een veel beter houvast aan.
En dan komt daarbij toch nog het buizengebeuren aan de buitenkant van mijn 3 jaar oude woning... waar ik ook niet happy van wordt.
"Buizengebeuren" is helemaal afhankelijk waar je de warmtepomp opstelt en waar de leidingen je huis binnengaan, in princiepe zou je mits goed geplaatst helemaal geen buizengebeuren zien omdat de Leidingen direct bij de warmtepomp naar binnengaan. Dus dat valt eigenlijk reuze mee, ook omdat de Quatt ook best mooi oogd, andere merken lijken net airco's buitenunits.
hou wel rekening met het geluidsprofiel, wettelijk mag deze op de erfgrens met je buren niet boven 45/40 dB uit komen. Dat kun je zelf berekenen, kom je er niet uit stuur me maar een pm, heb ondertussen een hoop berekeningen voor tweakers mogen doen.
Waar je ook rekening mee moeten houden zijn locale eisen m.b.t. warmtepompen en airco's. Deze vallen namelijk onder de omgevingswetgeving en deze kunnen behoorlijk verschillen, van hele strenge gemeentes met behoorlijke regels en voorwaarden tot bijna niets. Als je later klachten cq opmerkingen krijgt loop je de kans dat deze gedemonteerd moet worden (dat wil je natuurlijk niet).
Nu vertelde de installateur mij dat Quatt met een boiler gaat komen...? Iemand daar al meer info over? Ik denk dat dat in mijn geval beter zou zijn.
Hoezo beter, die boiler heeft wel een voorwaarde, namelijk dat er een quatt moet zijn, dus dat is geen vervanging cq alternatief van de warmtepomp. overigens is over dit FE add-on van Quatt nog zeer weinig bekend, wat er min of meer bekend is dat je hierbij wel de 8 kW versie zou moeten hebben, dat zijn dus 2 Quatt naast elkaar (geloof niet dat jj dat wilt). Je hebt een vrij nieuw huis, dus ook CV-ketel neem ik aan, dus deze kun je vorlopig prima primair voor de SWW gebruiken, door dat je dan ook onder de 500 m3 per jaar komt heb je ook lagere jaarlasten. Later kun je prima een solitaire WPB bij plaatsen die dan voor het SWW kan zorgen.
normaal is je SWW circa ergens tusen 15-20% van je totaal gasverbruik, dus je meeste besparing maak je door die overige 80-85% (verwarming), zeker met je huidig verbruik zal de Quatt 4,5 kW prima passen.
[
Voor 6% gewijzigd door
MacD007 op 20-02-2023 18:04
]