Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.852.074 views

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:17
MacD007 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:16:
[...]

Hangt een beetje af wat je al hebt, cq hoeveel plaats je nog in je groepenkast hebt en (dat is hier dan ook belangrijk) heb je een aparte groep voor de warmtepomp, helaas als je de eisen van Quatt volgt heb je dat dus niet.

als je reeds een P1 meter monitor via bv Home Wizzard hebt, zou je dat prima via a) of via de home wizard enegiemeter (in de groepenkast) kunnen plaatsen.
hier een voorbeeld: [Afbeelding]
of b) als je dus de warmtepomp via het stopkontact hebt aangesloten zou je bv de home wizzard energy socket hetzelfde kunnen bewerkstelligen (het voordeel hier is dat deze dus ook een groep kan delen met andere apparaten, of dat verstandig is is een andere vraag.)
[Afbeelding]
in combinatie met de P1 meter (die heb je dus wel nodig, en dus ook een slimme meter) kun je het verbruik specifiek van je warmtepomp meten. Volgens mij kan overigens dat ook met de app van Quatt, echter weet ik dat niet helemaal zeker, daar kunnen andere tweakers denk ik meer over zeggen.
[Afbeelding]
Het voordeel van de P1 meter is dat je een mooi totaal overzicht van je stroom en gasverbruik kunt zien (met de nieuwe watermeter kun je nu zelf ook je waterverbruik in de gaten houden). Heb je een slimme meter met de versie 5 of hoger dan krijg je elke 5min je gasverbruik, bij een lagere versie is dat helaas maar om het uur.
ook je teruglevering van de zonnepanelen kun je via deze meter prima zien.
[Afbeelding]

m.b.t. het geluid, kijk eens op je hoogste punt (bv een radiator) of zich daar lucht heeft verzameld, en dese even ontluchten (en eventueel ook bijvullen). Overigens een vraag, hab je een vuilfilter cq ontluchter in de retourleiding laten monteren, Quatt doet dat jammer genoeg niet standaard. zeker een vuilfliter is wel een goede bescherming tegen verontreinigen voor de warmtepomp.
Ik gebruik voor al mijn groepen die ik wil monitoren via Home Assistant de Qubino Z-Wave DIN smart meter (1 fase & 3 fase). Ben er erg tevreden over en heb er nu meerdere geïnstalleerd voor het monitoren van de aico's, laadpaal (3-fase), PV systemen en straks dan ook de groep voor de Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMJMQuBBzlIKDlLt-u__ffMQN1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n80AJOj5EnHDZbNsrLUYZqFA.png?f=user_large

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-01 23:21
pietjm schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Niet helemaal off-topic. Mijn vraag (en probleem) kwam voort uit de (on)mogelijkheid van geofencing icm Quatt. Het zou het toch moeten doen. Misschien temperatuurverschillen verkleinen?
Die geofencing is het enige wat sowieso prut werkt bij de T6. Na een tijdje ga je zien dat hij denk dat je weg of juist thuis bent. Ik heb uiteindelijk eigen flows hiervoor gebouwd met mijn Homey.

En zoals al gezegd, geofencing is zinloos met een warmtepomp. Dus hier staat de T6 nu idd op een (bijna) vlak programma.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
zverdier schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:37:
Wat te doen ? De retour en aanvoer van de cv komen gelijk te liggen bv. A 40 R 40 dan gaat de avanta in blokkeer stand 8, gevolg dat de kamertemperatuur niet op setpoint komt, pompsnelheid verhoogd, cv aanvoer temperatuur veranderd , als ik even de warmwater kraan opendraai gaat de cv weer verder maar voor korte duur !
Er is warmtevraag maar de ketel kan het niet kwijt, klik in de app eens bij tarieven op opslaan.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
mrdop schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Die geofencing is het enige wat sowieso prut werkt bij de T6. Na een tijdje ga je zien dat hij denk dat je weg of juist thuis bent. Ik heb uiteindelijk eigen flows hiervoor gebouwd met mijn Homey.

En zoals al gezegd, geofencing is zinloos met een warmtepomp. Dus hier staat de T6 nu idd op een (bijna) vlak programma.
Ik zou inderdaad alle "slimmigheid" uitschakelen totdat het basis verwarmings-systeem en -gedrag goed loopt, met een fatsoenlijke efficiency en comfort.

En inderdaad, een warmtepomp is geen gas-gebaseerde CV ketel. Het is een inherent traag/trager systeem. Dus even de boel lekker opwarmen is niet echt een optie, en daarmee is geofencing ook al voor een groot deel gediskwalificeerd. Het systeem overdag 2 graden laten zakken, en dan als je onderweg naar huis bent binnen een uurtje 2 graden laten opwarmen zal erg lastig worden als het water met 30-35 graden wordt rondgepompt. Dus gewoon lekker op temperatuur houden lijkt me.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:35
Wel opvallend al die meldingen nu over suizende leidingen en de app die niet op "silent mode" kan.
Hoop ook wel binnenkort hier oplossingen van Quatt terug te zien. Misschien dat @marijnflipse eens wil reageren. Lijkt me leuk een update van Quatt zelf te ontvangen "zoals ooit eerder het geval is geweest in dit topic" :)

ehhhh..HOI

• olafmol
  • Nu online
krizzziz schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:26:
Wel opvallend al die meldingen nu over suizende leidingen en de app die niet op "silent mode" kan.
Hoop ook wel binnenkort hier oplossingen van Quatt terug te zien. Misschien dat @marijnflipse eens wil reageren. Lijkt me leuk een update van Quatt zelf te ontvangen "zoals ooit eerder het geval is geweest in dit topic" :)
*Als ik mijn CV ketel pomp (te) hoog zet* hoor ik hier ook suizende leidingen. Een waterpomp pompt (veel) meer volume door je systeem, dus dat ruizen/suizen verbaast me niet zo?

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:35
olafmol schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:49:
[...]

Als ik mijn CV ketel pomp te hoog zet hoor ik hier ook suizende leidingen. Een waterpomp pompt (veel) meer volume door je systeem, dus dat ruizen/suizen verbaast me niet zo?
`
Nou, ik heb dat nu absoluut niet met mijn CV Ketel. Dat suizen. En meerdere mensen die hier nu aangeven het niet zo erg gehad hebben als dat ze nu hebben.

ehhhh..HOI

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Gerardwaz schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Er is warmtevraag maar de ketel kan het niet kwijt, klik in de app eens bij tarieven op opslaan.
Moet ik nog wat aan het tarief doen verhogen of verlagen, gas tarief staat aanzienlijk hoger dan E!
stroom verbruik is aanzienlijk als de Quatt draait rond de 2000W

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:29
krizzziz schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:53:
[...]

`
Nou, ik heb dat nu absoluut niet met mijn CV Ketel. Dat suizen. En meerdere mensen die hier nu aangeven het niet zo erg gehad hebben als dat ze nu hebben.
Dat klopt. De CV ketel heeft minder output. Zie eerdere reactie van een mede tweaker:
de flow moet hoog zijn voor een warmtepomp en deze pomp heeft dan ook een vrij hoge output
Heb je al eens geprobeerd alle radiatoren vol open te draaien?

Bereken je warmteverlies

• Gerardwaz
  • Nu online
zverdier schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:58:
[...]

Moet ik nog wat aan het tarief doen verhogen of verlagen, gas tarief staat aanzienlijk hoger dan E!
stroom verbruik is aanzienlijk als de Quatt draait rond de 2000W
Nee niets aan het tarief veranderen maar zo haal je de ketel als het goed is uit zijn warmtevraag.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• eouder
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-02-2025
Gisteren mijn tweede intake gesprek gehad. Alles moet standaard en makkelijk zijn anders niet mogelijk.

Ik verschil van mening of mijn aanvoerleidingen voor de vloerverwarming dik genoeg zijn. Momenteel heb ik maar 16mm leidingen naar mijn vloerverdeler die de gehele benedenverdieping verwarmt (55m2) en 2 grote radiatoren op de verdieping boven de garage. Volgens Quatt is dit dik genoeg maar ik heb daar mijn twijfels over indien de temperatuur van het water zakt. ik denk dat ik nooit genoeg flow krijg om voldoende warmte te transporteren. Mijn ketel staat nu op 50 graden ingesteld en dan kan het net. Wat is jullie mening?

hoeveel flow heeft de quatt eigenlijk?

• zverdier
Die van ons staat op 900liter/?

• Gerardwaz
  • Nu online
eouder schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:29:
Gisteren mijn tweede intake gesprek gehad. Alles moet standaard en makkelijk zijn anders niet mogelijk.

Ik verschil van mening of mijn aanvoerleidingen voor de vloerverwarming dik genoeg zijn. Momenteel heb ik maar 16mm leidingen naar mijn vloerverdeler die de gehele benedenverdieping verwarmt (55m2) en 2 grote radiatoren op de verdieping boven de garage. Volgens Quatt is dit dik genoeg maar ik heb daar mijn twijfels over indien de temperatuur van het water zakt. ik denk dat ik nooit genoeg flow krijg om voldoende warmte te transporteren. Mijn ketel staat nu op 50 graden ingesteld en dan kan het net. Wat is jullie mening?

hoeveel flow heeft de quatt eigenlijk?
16mm is prima.

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-01 12:03
Ik begrijp dat iedereen die gewoon door wil gaan met fossiele brandstoffen zich nu verkneukelt na het lezen van deze berichten. Maar als je doorleest dan gaat dit over puur het apparaat en installeren er van in een huis. Zodra het gebruik van de warmtepomp wordt meegerekend en de besparing op uitstoot, dan is het alweer een ander verhaal.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

• zverdier
200m3 gas minder in 3 weken is aanzienlijk, alleen de installatie fine tuning is een ding!🥴

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:28
krizzziz schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:53:
[...]

`
dit is niet zozeer een probleem van de Quatt maar een probleem van een warmtepomp in het algemeen. Die heeft gewoon hogere flow nodig.

Dus draai gewoon wat meer radiatoren open en zorg voor optimale flow in je systeem.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
Lasoul schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Ik gebruik voor al mijn groepen die ik wil monitoren via Home Assistant de Qubino Z-Wave DIN smart meter (1 fase & 3 fase). Ben er erg tevreden over en heb er nu meerdere geïnstalleerd voor het monitoren van de aico's, laadpaal (3-fase), PV systemen en straks dan ook de groep voor de Quatt.

[Afbeelding]
ja, ook dat is een mogelijkheid, als je kiest voor Z-wave. Gelukkig zijn er voor HA een hele boel mogelijkheden, ik vond wel de prijs van een 1-fase meter voor rond de 100 euro wel redelijk duur. Ik snap natuurlijk wel als je al alles via Z-wave en Qubino hebt dat je weer voor het zelfde kiest, dan is de prijs van minder belang. Zou ik zelf dan ook zo doen. Ik ken alleen geen Z-wave aparaat die een P1-meter kan uitlezen, vooral omdat dit redelijk specifiek voor NL is.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
Ja, had ik ook gelezen.

eerstens dit betreft uitsluitend nieuwbouw en en eventueel een verbouwing waar een vergunning voor nodig is (conform bouwbesluit) (ik verwacht echter dat bij het laatste dit in de praktijk ook geen enkele rol zal gaan spelen, mn omdat een gemeente dit al helemaal niet meer snapt (uitzondering daargelaten).
dus voor de mensen die een warmtepomp als hybride willen gaan toepassen (bestaande bouw) is dit geen enkel issue.

ten tweede heeft de overheid met deze insteek zich nu in de eigen voet geschoten, en dat is puur te wijten aan den manier hoe ze de milieu-impact van bouwmaterialen berekenen (Nationale Milieu Database), deze zijn compleet achterhaald en gaan uit van puur theoretische aannames, ver uit de meeste hiervan slaan uit praktische zicht de plank volledig mis. Voorbeeld zijn de zonnepanelen, in praktijk zijn deze voor circa 95% volledig recyclebaar. Bij een warmtepomp is bv ook het koudemiddel (voor Quatt R32) ook volledig recyclebaar, de vraag is echter of over 15 jaar R32 nog gebruikt gaat worden cq gebruik mag worden. Dat kan op dit moment nog niemand zeggen omdat een puur politiek gedreven item is. De rest van een warmtepomp is bijna voor 95 procent recyclebaar, ook de electronica wat in het artkel word genoemd (dus pure onzin). Overigens gaat dit betekenen dat door deze regelgeving het bouwen van een huis nagenoeg onmogelijk gaat worden. hier vind je het laatste info mbt de warmtepomp (voor de liefhebber). https://milieudatabase.nl...armtepomp-valt-hoger-uit/
Ps sorry voor het eigenlijk of-topic maar gezien het vandaag breed in het nieuws word gezet leek me dit wel gepast, mn om paniek voor quatt geïnteresseerden te verhinderen.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 21-02-2023 19:26 ]

• MacD007
Falkor73 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Ik begrijp dat iedereen die gewoon door wil gaan met fossiele brandstoffen zich nu verkneukelt na het lezen van deze berichten. Maar als je doorleest dan gaat dit over puur het apparaat en installeren er van in een huis. Zodra het gebruik van de warmtepomp wordt meegerekend en de besparing op uitstoot, dan is het alweer een ander verhaal.
het is eigenlijk nog veel erger, de output van dergelijke systemen (bv warmtepomp = minder uitstoot (CO2, 2.5 pm enz, allemaal aspecten waar op getoetst word voor het product) worden in zijn geheel niet meegenomen. Het is nu zelfs zo erg (ze krijgen hun berekenmodelen niet rond) dat ze nu al kijken hoe ze dit via omwegen (hier is wachten op de raad van state, bij stikstoff hebben ze namelijk exact dezelfde werkwijze toegepast, die nu dus verboden werd) rond proberen te krijgen. Ik zou me mbt tot Quatt hier geen zorgen maken, echter als je nu een eigen huis wilt gaan bouwen met een Quatt, heb je een probleem.

• Falkor73
dikkiedik schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:06:
[...]

dit is niet zozeer een probleem van de Quatt maar een probleem van een warmtepomp in het algemeen. Die heeft gewoon hogere flow nodig.

Dus draai gewoon wat meer radiatoren open en zorg voor optimale flow in je systeem.
En als je ze al allemaal open hebt staan? :|

MTVenus V148 HWP1 5.1903

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:58
Falkor73 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:00:
[...]

En als je ze al allemaal open hebt staan? :|
Ik lees dit advies wel vaker maar ik ga toch niet de op de bovenverdieping de radiatoren open zetten terwijl we er normaliter nooit stoken. Weg voordeel warmtepomp.

Dan maar wat geruis en wachten op de software update. 😉

• okijokii
  • Niet online
Hebben de mensen met geruis in de leidingen iets gemeenschappelijks? Bijvoorbeeld geen vloerverwarming?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Notaname
okijokii schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:15:
Hebben de mensen met geruis in de leidingen iets gemeenschappelijks? Bijvoorbeeld geen vloerverwarming?
De benedenverdieping en badkamer hebben juist vloerverwarming. Het enige wat ik in dat verband kan bedenken is dat de circulatiepompen in het verdeelstuk van de kamer en die van de keuken een andere stroomsnelheid hebben waardoor er weerstand ontstaat.

Ik ben nog niet zo ver dat ik die er tussenuit laat halen. Dit ivm als de cv ketel stookt. Aan de andere kant, als het goed is pompt en verwarmd de WP dan ook. Ga ik over nadenken. Wacht eerst de update af.

[ Voor 1% gewijzigd door Notaname op 21-02-2023 18:22 . Reden: Toevoeging ]

• mrdop
Notaname schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:11:
[...]

Ik lees dit advies wel vaker maar ik ga toch niet de op de bovenverdieping de radiatoren open zetten terwijl we er normaliter nooit stoken. Weg voordeel warmtepomp.

De grap is dat dat juist zinvol is. Door het continue stoken wordt het warmteverlies naar die kamers minder dan bij niet stoken. Zijn wel sites/filmpjes over. Bv deze: https://www.heatgeek.com/why-not-to-zone-heat-pumps/

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:15
De Quatt doet bij jou 900liter per uur? Bij mij is het altijd 800.

• Notaname
medu80 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:50:
[...]

De Quatt doet bij jou 900liter per uur? Bij mij is het altijd 800.
Hoe zien jullie dat? Ook via HA?

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:52
mrdop schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:35:
[...]

De grap is dat dat juist zinvol is. Door het continue stoken wordt het warmteverlies naar die kamers minder dan bij niet stoken. Zijn wel sites/filmpjes over. Bv deze: https://www.heatgeek.com/why-not-to-zone-heat-pumps/
Uiteraard, maar het warmteverlies naar buiten wordt groter omdat er meer warme ruimtes hun warmte afgeven aan de buitenlucht, dus uiteindelijk stop je meer energie in verwarmen.

Ik heb indertijd een warmteverlies berekening gemaakt van onze woning. Bij 5 graden buitentemperatuur en 20 graden binnen is het verlies 3271 watt. Hierbij wordt de bovenverdieping niet verwarmd, alleen door het verlies van de benedenverdieping.

Verwarm ik de bovenverdieping ook dan daalt het verlies van de benedenverdieping naar 2390 watt, maar de bovenverdieping heeft nu 1334 watt aan verwarming nodig, wat een totaal verlies geeft van 3724 watt een stijging van afgerond 14%.

Daarnaast wil ik de bovenverdieping helemaal niet warm hebben. Dat is nu juist het enige voordeel van de winter: lekker koel kunnen slapen.

Mocht ik ooit nog eens een woning (laten) bouwen dan weet ik het wel: benedenverdieping 15cm hoger, en dan een pak isolatiemateriaal tussen de verdiepingvloer en het plafond. Zowel prettig qua geluid, als verwarmingsbehoefte, als comfort boven.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
onlinaius schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:49:
[...]

Uiteraard, maar het warmteverlies naar buiten wordt groter omdat er meer warme ruimtes hun warmte afgeven aan de buitenlucht, dus uiteindelijk stop je meer energie in verwarmen.

Ik heb indertijd een warmteverlies berekening gemaakt van onze woning. Bij 5 graden buitentemperatuur en 20 graden binnen is het verlies 3271 watt. Hierbij wordt de bovenverdieping niet verwarmd, alleen door het verlies van de benedenverdieping.

Verwarm ik de bovenverdieping ook dan daalt het verlies van de benedenverdieping naar 2390 watt, maar de bovenverdieping heeft nu 1334 watt aan verwarming nodig, wat een totaal verlies geeft van 3724 watt een stijging van afgerond 14%.

Daarnaast wil ik de bovenverdieping helemaal niet warm hebben. Dat is nu juist het enige voordeel van de winter: lekker koel kunnen slapen.

Mocht ik ooit nog eens een woning (laten) bouwen dan weet ik het wel: benedenverdieping 15cm hoger, en dan een pak isolatiemateriaal tussen de verdiepingvloer en het plafond. Zowel prettig qua geluid, als verwarmingsbehoefte, als comfort boven.
Bij HSB OK, maar beetje traditionele nieuwbouw zal een vloer van >25cm beton hebben. Die hoef je echt niet verder te isoleren.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:00
onlinaius schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:49:
[...]
Het totale warmteverlies stijgt dan wel, maar de afgifte capaciteit aan extra radiatoren die nu boven aan staan stijgt ook. Wanneer afgifte capaciteit harder stijgt dat het extra warmteverlies, kan de warmtepomp dit met een lagere aanvoertemperatuur / deltaT doen = hogere COP = minder elektra afnemen

Als je natuurlijk koel wilt slapen gaat dit uiteraard niet op ;)

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• mrdop
Toby-Wan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:56:
[...]

Het totale warmteverlies stijgt dan wel, maar de afgifte capaciteit aan extra radiatoren die nu boven aan staan stijgt ook. Wanneer afgifte capaciteit harder stijgt dat het extra warmteverlies, kan de warmtepomp dit met een lagere aanvoertemperatuur / deltaT doen = hogere COP = minder elektra afnemen

Als je natuurlijk koel wilt slapen gaat dit uiteraard niet op ;)
Ja dat is het idd. Wel ingewikkeld allemaal dat nieuwe verwarmen 😀.

• onlinaius
Toby-Wan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:56:
[...]

Klopt. Dit maakt het scenario om radiatoren boven open te draaien aantrekkelijker als je afgifte beneden aan de lage kant is. Het zal dus over het algemeen minder toevoegen als je beneden vloerverwarming hebt en boven radiatoren dan wanneer je op beide plekken radiatoren hebt, zeker als deze ongeblazen / aan de kleine kant zijn.

Om wat meer intuitie te krijgen in wat je wint / verliest, even de eigen situatie doorgerekend:

- 48 m2 vloerverwarming beneden
- hart afstand van de leidingen van 15 cm
- binnentemperatuur van 20 graden.
- Buitentemp 5 graden

Calculatie geeft een warmteverlies van 3271 op de begane grond.
Boven ook verwarmen is beneden een verlies van 2390 en boven 1334.

Aanname: de radiatoren boven kunnen hiervan 1000 watt van afgeven. Dan moet er beneden nog 2724 watt worden afgegeven via de vloerwarming.

3271 watt (zonder boven verwarmen) betekend een afgifte van 68.14 watt per m2. 2724 watt afgeven betekend 56.75 watt per m2, een verschil van 11.39 watt per meter 2.

Kijk je naar de afgiftetabel dan zie je dat voor elke graad dat de aanvoertemp omhoog gaat de afgifte stijgt met 5.6 watt. De aanvoertemperatuur zal in ons geval dus dalen van 32 naar 30 graden.

https://www.klusidee.nl/pdf/warmte%20afgifte%20tabel.pdf

Als we naar de COP waardes van de Quatt kijken zie je (lineair verband aangenomen), uitgaande van de A7 waardes, dat de COP 0.15 daalt per graad verschil. Als je dan uitgaat van A7/W35 en daar lineair een COP van 0.15 per graad bij optelt kom je bij een aanvoertemp van 30 graden uit op een COP van 5.65, en bij 32 graden op 5.35, een verschil van 5.6%.

In ons geval is boven verwarmen dus niet zuiniger.

Daarnaast is meer wegzetten op de vloerverwarming ook wel prettig, want dan is de vloer warmer dan met een lagere aanvoertemperatuur.

TLDR:

Rond de Rd 2 geisoleerde woning jaren 60 woning met een aanbouw, boven bijverwarmen geeft een extra warmteverlies van 14%, en een efficientiewinst van zo'n 5.6% op de warmtepomp.

Boven bijverwarmen wordt aantrekkelijker naarmate:
- Je afgiftecapaciteit beneden beperkter is:
- Je woning beter geisoleerd is.
- Je afgiftecapaciteit boven relatief hoog is ten opzichte van beneden.
- Het aantal m2 van de bovenverdieping beter matcht met de benedenverdieping en je dus meer warmteverlies op je beneden verdieping voorkomt door de bovenverdieping te verwarmen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-12-2025
HBO88 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Dan zit het bij jou nog niet goed.
Ik heb ook zo'n laag vermogen nodig. Bij mij hebben ze instellingen in de CIC aangepast (vermogensverlies).
Zeker bij deze buitentemperaturen zou de CV ketel niet aan mogen gaan. Bij een minimale warmtevraag (dus de thermostaat bijv. 0.5 graad of 1 graad hoger zetten)
Bij mij is de afgelopen weken 0 gas verbruikt, de quatt draait volledig zelfstandig.
Inmiddels heb ik een bericht achtergelaten voor Quatt Support. Ik merk nog geen verlaging in gasverbruik en wel een stijging in stroomverbruik.

Vannacht heb ik als test geprobeerd de Quatt te laten draaien, door de verwarmingsfunctie van de cv-ketel uit te schakelen. Ik zou dan verwachten dat de Quatt begint te draaien bij warmtevraag. Toen ik wakker werd was de temperatuur 1 graad lager dan ingesteld, maar er werd niet verwarmd.

Vervolgens de verwarmingsfunctie van de cv-ketel maar weer ingeschakeld en meteen gasverbruik + Quatt op full load. Het lijkt erop dat ik nog steeds op gas stook, maar dat er gelijktijdig en kortstondig steeds een pomp meedraait. Het komt eigenlijk niet voor dat de Quatt zonder cv-ketel stookt en het lijkt ook niet voor te komen dat er op lager vermogen gedraaid wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Pbure97 op 22-02-2023 09:02 ]

• dikkiedik
Notaname schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:11:
[...]

bij mij is de aanvoer temperatuur rond de 30 graden. Die radiatoren geven dan toch bijna geen warmte af. Meeste verdwijnt in de vloer op de benedenverdieping.

• mrdop
Pbure97 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:53:
[...]

Vannacht heb ik als test geprobeerd de Quatt te laten draaien, door de verwarmingsfunctie van de cv-ketel uit te schakelen. Ik zou dan verwachten dat de Quatt begint te draaien bij warmtevraag.
Dat gebeurt niet als de cv-water temperatuur onder de 18gr is (althans dat is door de 1e gebruikers geconstateerd).

Maar er gaat zeker iets niet goed helaas…

[ Voor 5% gewijzigd door mrdop op 22-02-2023 10:02 ]

• Notaname
dikkiedik schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:12:
[...]

bij mij is de aanvoer temperatuur rond de 30 graden. Die radiatoren geven dan toch bijna geen warmte af. Meeste verdwijnt in de vloer op de benedenverdieping.
Temperatuur komt overeen. Zouden de radiatoren niet een groot deel van de WP capaciteit afsnoepen waardoor de VV minder warmte krijgt?
Overigens is het voor ons totaal niet storend dat geluid. Beneden horen we het niet want VV aanvoer komt in het halletje naar beneden, we hebben altijd radio aan en dus blijft het geruis in de slaapkamer over.
We horen dit alleen met wakker worden. Gedurende de nacht stookt hij niet omdat vanaf 23:00 uur 1 graad verlaging wordt ingezet waardoor de nacht op temperatuur blijft en hij om 7:30 pas een halve graad moet opstoken. Dan is het toch wel eens tijd om op te staan voor de koffie. :)

• Jeroen11-5
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10-2024
Goedemorgen, ik heb een Intergas Xtreme 36 welke ik bedien "via de cloud" met de Incomfort app en Home Assistant/Domoticz icm een domme Honeywell thermostaat in de huiskamer.
En na wat problemen twee jaar terug met de Intergas-cloud werkt dit prima en stabiel.
Ik zie hier vooral berichten voorbij komen over aanschaf van een extra thermostaat voor aansturing van de CIC van de Quatt.
Is dit echt nodig?Krijgt de CIC niet zijn nodige info via het Opentherm protocol van de CV ketel?

• dikkiedik
Notaname schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Temperatuur komt overeen. Zouden de radiatoren niet een groot deel van de WP capaciteit afsnoepen waardoor de VV minder warmte krijgt?
Overigens is het voor ons totaal niet storend dat geluid. Beneden horen we het niet want VV aanvoer komt in het halletje naar beneden, we hebben altijd radio aan en dus blijft het geruis in de slaapkamer over.
We horen dit alleen met wakker worden. Gedurende de nacht stookt hij niet omdat vanaf 23:00 uur 1 graad verlaging wordt ingezet waardoor de nacht op temperatuur blijft en hij om 7:30 pas een halve graad moet opstoken. Dan is het toch wel eens tijd om op te staan voor de koffie. :)
ik verwacht niet dat het heel veel van het vermogen afsnoept. En Al doet dat het wel is het natuurlijk geen verloren vermogen. De kou kan je daardoor uit de ruimte houden en verlies je minder warmte van beneden richting boven.

Qua geluid scheelt het bij mij aanzienlijk. Radiatoren worden eigenlijk niet warm met 28/30 graden aanvoer, dus verwacht ook geen significant warmteverlies.

• mrdop
Jeroen11-5 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:59:
Goedemorgen, ik heb een Intergas Xtreme 36 welke ik bedien "via de cloud" met de Incomfort app en Home Assistant/Domoticz icm een domme Honeywell thermostaat in de huiskamer.
En na wat problemen twee jaar terug met de Intergas-cloud werkt dit prima en stabiel.
Ik zie hier vooral berichten voorbij komen over aanschaf van een extra thermostaat voor aansturing van de CIC van de Quatt.
Is dit echt nodig?Krijgt de CIC niet zijn nodige info via het Opentherm protocol van de CV ketel?
Ja en Nee. Nee: Het zit anders: de bestaande thermostaat gaat niet meer op de ketel, maar op de CiC. De ketel gaat (aan/uit) op de CiC.
Ja: de info gaat via het OT protocol, maar niet van de ketel maar van de thermostaat.

• Jeroen11-5
mrdop schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Ja en Nee. Nee: Het zit anders: de bestaande thermostaat gaat niet meer op de ketel, maar op de CiC. De ketel gaat (aan/uit) op de CiC.
Ja: de info gaat via het OT protocol, maar niet van de ketel maar van de thermostaat.
MrDop, dank! dus is het exit Intergas Cloud straks en één van de aanbevolen thermostaten erin.
En weer koppelen met HA en/of Domoticz.

• mrdop
Jeroen11-5 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:23:
[...]

MrDop, dank! dus is het exit Intergas Cloud straks en één van de aanbevolen thermostaten erin.
En weer koppelen met HA en/of Domoticz.
Welke Honeywell heb je nu?

Ik zou ff met Quatt overleggen. Als je al een Honeywell hebt, EN hij is OT, dan werkt dat wellicht gewoon gelijk.

Ik denk dat de opzet van de OT regelalgoritmes bij Honeywell wel eens redelijk gelijk zouden kunnen zijn.

• Jeroen11-5
Hoewel: de Intergas ketel wordt via een RF-gateway die aan internet hangt aangestuurd door de Intergas Cloud en de thermostaat in de kamer meet alleen maar de temperatuur.
Ik heb altijd een hekel gehad aan de human interface van de zg. slimme thermostaten (Atag Brain was ook zo'n verschrikkelijk ding).
Nu raken we de simpele bediening via een app dus kwijt, jammer.
NB Intergas heeft nu ook een WP, de Xtend die uiteraard wel volledig integreert met het bestaande systeem.
Maar ja, heb nu al installatie intake gepland staan...

• Notaname
Jeroen11-5 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:36:

Ik kan je geruststellen, de interface van de Honeywell Residio app is zeeeeer simpel.

• Notaname
dikkiedik schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:03:
[...]

ik verwacht niet dat het heel veel van het vermogen afsnoept. En Al doet dat het wel is het natuurlijk geen verloren vermogen. De kou kan je daardoor uit de ruimte houden en verlies je minder warmte van beneden richting boven.

Qua geluid scheelt het bij mij aanzienlijk. Radiatoren worden eigenlijk niet warm met 28/30 graden aanvoer, dus verwacht ook geen significant warmteverlies.
Binnenkort zal ik het eens uitproberen al denk ik dat een kanaalplaatvloer van +30 cm en een dikke houten vloer op de bovenverdieping niet veel kou doorgeeft. Het plafond meet 20,4 graden. En verschil is nauwelijks te meten want erg afhankelijk van de buitentemperatuur en het tijdsbestek waarbinnen je de meting doet. Op de slaapkamers zitten (nog nooit gebruikte) lage temp radiatoren. Wat die afsnoepen..... 🤷‍♂️

• Gerardwaz
  • Nu online
Jeroen11-5 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:36:
Hoewel: de Intergas ketel wordt via een RF-gateway die aan internet hangt aangestuurd door de Intergas Cloud en de thermostaat in de kamer meet alleen maar de temperatuur.
Ik heb altijd een hekel gehad aan de human interface van de zg. slimme thermostaten (Atag Brain was ook zo'n verschrikkelijk ding).
NB Intergas heeft nu ook een WP, de Xtend die uiteraard wel volledig integreert met het bestaande systeem.
Maar ja, heb nu al installatie intake gepland staan...
De Xtend wordt aangestuurd door de Comfort Touch thermostaat. Die zou zomaar heel goed kunnen werken met de Quatt en dan kan je de huidige app blijven gebruiken.

• Gerardwaz
  • Nu online
Pbure97 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:53:
[...]

Inmiddels heb ik een bericht achtergelaten voor Quatt Support. Ik merk nog geen verlaging in gasverbruik en wel een stijging in stroomverbruik.

Vannacht heb ik als test geprobeerd de Quatt te laten draaien, door de verwarmingsfunctie van de cv-ketel uit te schakelen. Ik zou dan verwachten dat de Quatt begint te draaien bij warmtevraag. Toen ik wakker werd was de temperatuur 1 graad lager dan ingesteld, maar er werd niet verwarmd.

Vervolgens de verwarmingsfunctie van de cv-ketel maar weer ingeschakeld en meteen gasverbruik + Quatt op full load. Het lijkt erop dat ik nog steeds op gas stook, maar dat er gelijktijdig en kortstondig steeds een pomp meedraait. Het komt eigenlijk niet voor dat de Quatt zonder cv-ketel stookt en het lijkt ook niet voor te komen dat er op lager vermogen gedraaid wordt.
Op welke temperatuur staat je ketel afgesteld en hoe is deze aangesloten, ot of aan/uit?

• MacD007
bij een redelijk goed geïsoleerd ouder huis (twee-onder-een-kap) (dak en spouwmuurisolatie, HR++ glas beneden, boven gewoon dubbel glas) gasverbruik circa 1000-1100 m3 per jaar (150 m3 SWW).

beneden deels vloerverwarming en deels radiatoren (met ventilatoren), boven alleen maar radiatoren (die eigenlijk nooit worden gebruikt, muv de badkamer)
nu de vraag, zou een 4,5 kW Quatt voldoende zijn of is toch een 8 kW Quatt een betere oplossing, waarbij deze eigenlijk vergunningsplichtig gaat worden. (ivm dan 3 buitenunits).

Daarom heeft juist daarom een 4,5 kW Quatt de voorkeur, ook omdat ik een nog redelijk nieuwe Combi-CV ketel heb.
plus ook nog een open haard, dus voor de echt koude dagen heb ik de CV en een open haard.
Wat zijn jullie ideen hierover, is een 4 kW voldoende voor circa 80% van de tijd. Gasloos hoeft voor mij nu niet.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-01 19:36
MacD007 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:37:
bij een redelijk goed geïsoleerd ouder huis (twee-onder-een-kap) (dak en spouwmuurisolatie, HR++ glas beneden, boven gewoon dubbel glas) gasverbruik circa 1000-1100 m3 per jaar (150 m3 SWW).

beneden deels vloerverwarming en deels radiatoren (met ventilatoren), boven alleen maar radiatoren (die eigenlijk nooit worden gebruikt, muv de badkamer)
nu de vraag, zou een 4,5 kW Quatt voldoende zijn of is toch een 8 kW Quatt een betere oplossing, waarbij deze eigenlijk vergunningsplichtig gaat worden. (ivm dan 3 buitenunits).

Daarom heeft juist daarom een 4,5 kW Quatt de voorkeur, ook omdat ik een nog redelijk nieuwe Combi-CV ketel heb.
plus ook nog een open haard, dus voor de echt koude dagen heb ik de CV en een open haard.
Wat zijn jullie ideen hierover, is een 4 kW voldoende voor circa 80% van de tijd. Gasloos hoeft voor mij nu niet.
Ik denk dat je zef het antwoord al geeft. De Quatt was bij mij in staat om woonkamer goed op temperatuur te krijgen toen het -5 graden was buiten, zonder hulp van de CV.
Zeker als je niet afhankelijk bent van de Quatt. Voor die ene week in het jaar dat het dan echt koud kan zijn heb je de open haard of gewoon CV. Waarom dan moeilijk doen voor een dubbele quatt als je toch voorlopig niet gasloos wilt?

• okijokii
  • Niet online
Pfff morgen installatie gesprek, maar twijfel toch nog enorm hoor... Suizende buizen, geen vermindering van gasgebruik, meer stroomgebruik, resonantie, lage aanvoertemperatuur, geen samenwerking met de Nest thermostaat... Lastig allemaal

• El Stupid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10-2023
Vandaag is mijn Quatt geïnstalleerd. Team van Slowaakse monteurs, prima en nette gasten en ze hebben keurig werk afgeleverd. Ze waren er rond 8:45 en zijn 14:45 weer vertrokken. Alles opgeruimd en ook zowat alle afval meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGfCsUi_iZ68NYsjPjVf0aKbSMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WjKb8R4eXdQVmEZoDNMxqC0.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn CV ketel heeft het huis vanavond opgewarmd tot een graad of 19, daarna heeft de Quatt de boel overgenomen en staat nu rustig te spinnen met een stroomverbruik van 1KW. Geluid is wel aanwezig, ongeveer gelijk aan een airco-unit zeg maar. Wel even wennen als je normaal gesproken een stille tuin hebt ;)

Verder een kleine lekkage geconstateerd bij een ventiel binnen. Dat heb ik iets aangedraaid en een melding van gemaakt bij Quatt. Dichter draaien is misschien niet handig, maar een vloer onder water en een verwarmingssysteem zonder druk al helemaal niet. Ik ben benieuwd hoe snel dat wordt opgepakt door de helpdesk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihNQxkM5PkRuWjfmnC3CcPoq0pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwTacqVCyOjMPq125FQB0Ddy.jpg?f=fotoalbum_large

En ook benieuwd hoe het aankomende nacht gaat met het warmhouden van de woning.
Tot nu toe vooral in de "we gaan het zien" modus

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:25
Even een tip voor gebruikers van speedcomfort radiatorventilatoren (of andere merken ook wellicht).
Deze gaan normaal gesproken pas aan bij een temperatuur van 35+ graden. Ik heb gemerkt dat de Quatt ook ruim daaronder terugmoduleert en met de huidige buitentemperaturen het huis ook warm houdt met een lagere temperatuur dan 35 graden.

De afgifte verminderd echter sterk bij oude radiatoren als de ventilatoren niet aan staan. Nu kan je ze permanent inschakelen door de temperatuursensor los te koppelen maar dat is mijn geval niet wenselijk omdat de verwarming lang niet altijd aan staat.

Ik heb het nu opgelost door een oude Xiaomi temperatuursensor aan de aanvoerleiding te bevestigen en de radiatorventilatoren te voorzien van een slim stopcontact. Vervolgens kan je zelf een inschakeltemperatuur instellen.

Dan zouden ze theoretisch ook nog gebruikt kunnen worden voor koeling (ook al zal dat met oude radiatoren vrij kansloos zijn). En Quatt moet dan nog een software update doorvoeren uiteraard.

• MacD007
HBO88 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:41:
[...]

Ik denk dat je zef het antwoord al geeft. De Quatt was bij mij in staat om woonkamer goed op temperatuur te krijgen toen het -5 graden was buiten, zonder hulp van de CV.
Zeker als je niet afhankelijk bent van de Quatt. Voor die ene week in het jaar dat het dan echt koud kan zijn heb je de open haard of gewoon CV. Waarom dan moeilijk doen voor een dubbele quatt als je toch voorlopig niet gasloos wilt?
Bedankt, wilde gewoon een bevestiging wat ik zelf dacht. _/-\o_

• onlinaius
okijokii schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:44:
Pfff morgen installatie gesprek, maar twijfel toch nog enorm hoor... Suizende buizen, geen vermindering van gasgebruik, meer stroomgebruik, resonantie, lage aanvoertemperatuur, geen samenwerking met de Nest thermostaat... Lastig allemaal
Het is als ik het goed begrijp ook een optie om tijdelijk on hold te zetten. Het stookseizoen is toch een eind over tegen de tijd dat er geinstalleerd is, dus als je er de zomer overheen wilt laten gaan is dit mogelijk ook een idee.

• Gerardwaz
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:37:

Ik heb precies hetzelfde als jou alleen geen open haard maar een houtkachel, 4.5 kW is bij mij voldoende. Alle radiatoren staan open + nog 3 stuks in de garage en de Quatt red het vanaf begin januari zonder gasverbruik, alleen bij het opstarten een beetje gas.

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:40:
[...]

Het is als ik het goed begrijp ook een optie om tijdelijk on hold te zetten. Het stookseizoen is toch een eind over tegen de tijd dat er geinstalleerd is, dus als je er de zomer overheen wilt laten gaan is dit mogelijk ook een idee.
Bedankt voor de info.

• okijokii
  • Niet online
onlinaius schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:40:
[...]

Dat zou een goede optie voor mij zijn denk ik. Dan kan ik even wachten tot het parallel inschakelen mogelijk is en de kinderziektes er uit :Y
Ik wacht morgen even af

• Falkor73
okijokii schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:44:
Bij mij is ie maandag geplaatst. Het buizen geluid speelt bij mij ook. Maar omdat het nu niet meer zo koud is, hoeft er niet in de nacht/vroege ochtend verwarmd te worden en dus was er vanmorgen geen geluid.

Wat betreft gasgebruik, die is flink gezakt bij mij hoor. Vandaag 1m3 verstookt, terwijl dat normaal voor deze temperaturen ongeveer 5m3 was. Totale stroom + gas kosten vrijdag waren voor mij bijna E11 en vandaag E5,50.

Gisteren had ik wel een beetje een overshoot in de temp, maar ik verwacht dat dat komt dat ie nog moet leren hoe lang het bij mijn huis duurt voordat de temperatuur stijgt (heb vloerverwarming beneden).

MTVenus V148 HWP1 5.1903

• okijokii
  • Niet online
Falkor73 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Bij mij is ie maandag geplaatst. Het buizen geluid speelt bij mij ook. Maar omdat het nu niet meer zo koud is, hoeft er niet in de nacht/vroege ochtend verwarmd te worden en dus was er vanmorgen geen geluid.
Ik begrijp dat een besparing echt heel mooi is, maar ik weet dat ik er nog veel meer geld voor over heb om een stil huis te hebben. Juist het geluid is wat mij zo aan het twijfelen brengt. Ik wen slecht aan geluid in de nacht... Dan zou mijn keuze eerder op een airco in de woonkamer vallen (al zou ik dan de vloerverwarming erg gaan missen, maar een koele kamer in de zomer is ook heerlijk). Lastig...

• medu80
okijokii schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Ik begrijp dat een besparing echt heel mooi is, maar ik weet dat ik er nog veel meer geld voor over heb om een stil huis te hebben. Juist het geluid is wat mij zo aan het twijfelen brengt. Ik wen slecht aan geluid in de nacht... Dan zou mijn keuze eerder op een airco in de woonkamer vallen (al zou ik dan de vloerverwarming erg gaan missen, maar een koele kamer in de zomer is ook heerlijk). Lastig...
Vermoedelijk ga je de airco in de kamer meer horen als een Quatt buiten. Maar even terugkomend op je eerdere reactie:

Bij mij, Geen suizende buizen.
Wel enorme (80+%) vermindering van gas.
Meer stroom, tja meen je dit serieus??
Geen resonantie,
Verwarmt prima met 30 graden.
Goeie samenwerking met Tado en Lyric.
En als je kamer bijna op temperatuur is, knappe oortjes als je dat ding nog hoort, hij draait echt niet 24 uur per dag op 100%. Zie grafiek van de compressor onderin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJUNjv1-jaT74vzB7tnksigknpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1DAogAX9912tpgSSlEIkLxw6.png?f=fotoalbum_large

Een warmtepomp is geen CV ketel, ik begin te lijken op een kapotte platenspeler. Je CV ketel kan heel snel warm water maken ondanks een koude retour. Dus aanvoeren van 40/50 zelfs 90 is zo gehaald. Een warmtepomp kan dit niet en moet dus langer draaien en vaak 24 uur per dag aan blijven.
De Quatt heeft sinds begin 689kWh verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IBDUDbWAQzMLHmiZlPYN_CoeCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mhk2FnvNrFwKTtH4kvsYaAL3.png?f=fotoalbum_large

Bij mij staat de thermostaat 24/7 op 20 graden vast. Ik kan me voorstellen dat bij mensen die nachtverlaging toepassen je de compressor gaat horen. Die staat de hele nacht uit en dan moet ie opeens maximaal aan om het huis 1 a 2 graden te verwarmen. Als je pech hebt komt je cv ketel ook nog om de hoek kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door medu80 op 22-02-2023 23:41 ]

• okijokii
  • Niet online
medu80 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:35:
[...]

Vermoedelijk ga je de airco in de kamer meer horen als een Quatt buiten. Maar even terugkomend op je eerdere reactie:

Geen resonantie,
En als je kamer bijna op temperatuur is, knappe oortjes als je dat ding nog hoort, hij draait echt niet 24 uur per dag op 100%. Zie grafiek van de compressor onderin.

[Afbeelding]

Een warmtepomp is geen CV ketel, ik begin te lijken op een kapotte platenspeler. Je CV ketel kan heel snel warm water maken ondanks een koude retour. Dus aanvoeren van 40/50 zelfs 90 is zo gehaald. Een warmtepomp kan dit niet en moet dus langer draaien en vaak 24 uur per dag aan blijven.

[Afbeelding]

Bij mij staat de thermostaat 24/7 op 20 graden vast. Ik kan me voorstellen dat bij mensen die nachtverlaging toepassen je de compressor gaat horen. Die staat de hele nacht uit en dan moet ie opeens maximaal aan om het huis 1 a 2 graden te verwarmen. Als je pech hebt komt je cv ketel ook nog om de hoek kijken.
Dank voor je reactie. Misschien is het ook wel gewoon wat koudwatervrees van mij. Ik lees hier best wat 'problemen' en maar een paar echte succesverhalen waar jij er één van bent. Ik wacht het gesprek morgen maar gewoon even af.

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-01 09:50
Ik lees dat de meerderheid hier vloerverwarming heeft en zodoende met 27 à 32 graden aanvoer verwarmt. Maar zijn er hier ook Tweakers die de Quatt gebruiken met alleen radiatoren (al dan niet met ventilatoren)? En hebben die de Quatt al eens 45 graden aanvoer zien produceren? Hoe gaat dat?

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
[...]

Geen resonantie,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik jou was zou ik de gasgegevens niet meer gaan loggen en alles overzetten op kWh of GJ. Dan kan je het energieverbruik nog steeds bijhouden, maar dan per voor alle energiebronnen. Zie je ook gelijk of je nu meer of minder energie verbruikt tov andere jaren.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:00
Frisian1206 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:55:
Ik lees dat de meerderheid hier vloerverwarming heeft en zodoende met 27 à 32 graden aanvoer verwarmt. Maar zijn er hier ook Tweakers die de Quatt gebruiken met alleen radiatoren (al dan niet met ventilatoren)? En hebben die de Quatt al eens 45 graden aanvoer zien produceren? Hoe gaat dat?
@HBO88 heeft alleen radiatoren

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-12-2025
Gerardwaz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:34:
[...]

Op welke temperatuur staat je ketel afgesteld en hoe is deze aangesloten, ot of aan/uit?
De ketel is via OT aangesloten.

De maximale aanvoertemperatuur van de ketel is op 90 graden (het maximum) ingesteld.

De monteurs waren op het eind van de dag volgens mij erg gemotiveerd om de tests te halen, want de aanvoertemperatuur op de verdeler van mijn vloerverwarming is ook aangepast van 40 naar 60 graden. Dit heb ik reeds teruggezet naar 40. Ik gebruik enkel de vloerverwarming om te verwarmen

[ Voor 4% gewijzigd door Pbure97 op 23-02-2023 09:32 ]

• zverdier
De Quatt houd de vloer verwarming in de woonkamer prima bij (20o) staat uren aan om vervolgens uren uitgaat door buffering van de vloer! Cv blijft uit!
Maar de opstart in de ochtend is een drama, zonder ingrijpen / spelen met de temperatuur blijf het 18o, ik dacht dat de Isense defect was dus nu een T6 Lyric zelfde probleem, eerst twee dagen ging het goed, het is net of de CIC ingrijpt er zijn eigen leven gaat leiden, alle instel schema ten spijt, cv ketel op verschillende instellingen geprobeerd blijft drama, ticket aangemaakt nog niets gehoord!

• MacD007
okijokii schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Ik verwacht dat het geluidsaspect heel veel te maken heeft met het type leiding ( materiaal, diameter, soort en uitvoering van koppelingen ), soorten radiatoren (mn die met een verhoogde weerstand (bv design radiatoren waar look belangrijker was als de technische aspecten), vuil in de leidingen, gevangen leidingen waar zich lucht kan verzamelen) en mogelijk nog meer aspecten die ik nu vergeten ben op te noemen.
Bij een hogere flow kunnen geluidsoverlast cq een bepaald geluid ontstaan, maar hoeft dus niet, juist omdat naast een hogere flow de eerder genoemde aspecten daar nog een veel grotere invloed op hebben.
Het probleem is dat geluid door stroming in een leiding diverse oorzaken kan hebben en ook mensen dit geluid meer of minder storend kunnen ondervinden.
Echter kan het ook prima gaan en heb je met een hoge flow helemaal geen last.

Je zou in de huidige situatie, afhankelijk van het type pomp, kijken of je de flow zo hoog mogelijk kunt instellen, ideale instelling is rond 900 l/h (dat is de circa pompcapaciteit van de Quatt), ik verwacht echter dat de meeste cv pompen dat niet halen. Kijk anders op het typeplaatje van je cv pomp en google dat op de technische gegevens.

Zit je in de buurt van de genoemde waarde en hoor je geen geluid cq hinderlijk geluid dan zit je goed, krijg je wel geluid wat je stoort kijk dan waar dit ontstaat, veelal zijn dit maar een paar plekken. Overleg met je installateur of daar iets aan te doen is ( bv verkeerd geïnstalleerd ). Soms kun je het ook isoleren. Soms is het ook geen stromingsgeluid maar een resonantie van zeer kleine bewegingen door de leidingen tegen een ander voorwerp ( bv vloer, muur) hier kun je ook proberen deze trillingen isoleren cq de beweging vastzetten door de leiding met een extra beugel fixeren.

Kort om, bij leiding geluid is in principe niet de warmtepomp de directe oorzaak maar eerder je bestaande leidingwerk, de oorzaak is natuurlijk dat dit leidingwerk in de meeste gevallen niet ontworpen is voor een toepassing met een warmtepomp. ( hogere flow )

Hoe beter je de bron cq bronnen van het geluid kunt lokaliseren hoe eerder je een goede kans hebt om hier iets aan te kunnen doen, dus je zult er wel enige moeite voor moeten doen.

• MacD007
zverdier schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:39:
De Quatt houd de vloer verwarming in de woonkamer prima bij (20o) staat uren aan om vervolgens uren uitgaat door buffering van de vloer! Cv blijft uit!
Maar de opstart in de ochtend is een drama, zonder ingrijpen / spelen met de temperatuur blijf het 18o, ik dacht dat de Isense defect was dus nu een T6 Lyric zelfde probleem, eerst twee dagen ging het goed, het is net of de CIC ingrijpt er zijn eigen leven gaat leiden, alle instel schema ten spijt, cv ketel op verschillende instellingen geprobeerd blijft drama, ticket aangemaakt nog niets gehoord!
Hou ons op de hoogte van je probleem en de geboden oplossing. Alvast bedankt. Helaas zijn dit de risico’s van een nieuw product, dat zie je niet alleen bij een startup maar ook bekende firma’s investeren steeds minder in betrouwbaarheidstests voor dat zij een product op de markt gooien, daar is de levenscyclus van een apparaat in deze tijd gewoon te kort, de consument wordt de testomgeving, dat zie je ook heel veel bij bv auto’s waar na een of twee jaar onderhuids tot wel 10.000 wijzigingen worden doorgevoerd zonder dat de klant daar iets van meekrijgt.
Even nog een vraag, pas jij een nachtverlaging toe (ivm met je opmerking opstartproblemen in de ochtend)?

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 23-02-2023 10:23 ]

• olafmol
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Hou ons op de hoogte van je probleem en de geboden oplossing. Alvast bedankt. Helaas zijn dit de risico’s van een nieuw product, dat zie je niet alleen bij een startup maar ook bekende firma’s investeren steeds minder in betrouwbaarheidstests voor dat zij een product op de markt gooien, daar is de levenscyclus van een apparaat in deze tijd gewoon te kort, de consument wordt de testomgeving, dat zie je ook heel veel bij bv auto’s waar na een of twee jaar onderhuids tot wel 10.000 wijzigingen worden doorgevoerd zonder dat de klant daar iets van meekrijgt.
Ik zou een lokale NL Startup met 15 man personeel niet direct met een Japanse autofabrikant willen vergelijken ;) Quatt krijgt de kans om gezamenlijk met de early adopters de boel snel door te ontwikkelen en debuggen, maar laat die kans gewoon liggen. Erg jammer.

• MacD007
Pbure97 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:32:
[...]

De maximale aanvoertemperatuur van de ketel is op 90 graden (het maximum) ingesteld.

De monteurs waren op het eind van de dag volgens mij erg gemotiveerd om de tests te halen, want de aanvoertemperatuur op de verdeler van mijn vloerverwarming is ook aangepast van 40 naar 60 graden. Dit heb ik reeds teruggezet naar 40. Ik gebruik enkel de vloerverwarming om te verwarmen
Even een stomme vraag, als de cv water temp op 90 gr. Gezet is hoe staat dan je vermogen van de ketel ingesteld? Wat ik begrijp kun je de watertemperatuur en dus je gasverbruik via twee methodes beïnvloeden of via een verlaging van je vermogen en dan blijft de cv watertemp. veelal standaard staan ( ga je uiteindelijk toch niet bereiken) of direct via de verlaging van de cv watertemp.. haalt de quatt overigens de 60 gr? En welke COP hou je dan nog over?

• MacD007
olafmol schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Ik zou een lokale NL Startup met 15 man personeel niet direct met een Japanse autofabrikant willen vergelijken ;) Quatt krijgt de kans om gezamenlijk met de early adopters de boel snel door te ontwikkelen en debuggen, maar laat die kans gewoon liggen. Erg jammer.
Je zal verrast zijn wat er allemaal in de wereld van de automobielindustrie gebeurt, ook bij de Japanse bedrijven, heb dat zelf een aantal jaren geleden van zeer dichtbij mee mogen maken. De kwaliteitseisen waren toen ook al zeer hoog, maar het bleek dat het werkelijk gebruik toch meer impact heeft dan een paar weken cq maanden testen in labs.
Mbt je opmerking over quatt, we weten het gewoon niet wat daar gebeurt, juist door hun blijkbare onvermogen te communiceren. Ik ben het wel volledig met je eens dat ze hierdoor een voor hun gouden kans laten liggen, ik weet ook niet hoe we ze wakker kunnen schudden. Ik vermoed dat ze op dit moment te gefocust zijn ( is ook weer begrijpelijk ) in het verkopen van de quatt, en blijkbaar gaat dat nu (te) goed.??? 8)7

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:34
Toby-Wan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Ik denk dat deze specifieke issues met een Lyric iets te off-topic..

Enigzins ontopic:
Nu is al flinke discussie over de wenselijkheid van nachtverlaging icm warmtepomp, maar nu lijkt mij dat combinatie van geofencing & warmtepomp helemaal niet de bedoeling is, gezien het je warmtevraag nog vele malen grilliger maakt. thuis = aan, boodschap doen = uit, etc. etc. Geofencing met CV ketel is geen probleem, gezien die 80 graden water kan maken en een huis in kwartier kan opwarmen..
Zet een goed dagprogramma in de Lyric, met voldoende tijd om de gewenste temperatuur te halen in geval van nachtverlaging, en zet geofencing uit. Dit zal zorgen voor rustiger verloop en minder (elektrisch) verbruik van je warmtepomp
Contact gehad met Resideo / Honeywell en hun antwoord is: Helaas is dit geen fout, de optimalisatie is alleen een functie voor schema.

M.a.w. geofencing kan dit schema beïnvloeden. Mijn idee is nu de Slaapstand dus eerder te laten eindigen dan het oorspronkelijke standaardschema (opsta-tijd). 3 maart wordt de Quatt geïnstalleerd en ik zal die met en zonder geofencing (dat op zich prima werkt) uitproberen en mijn ervaringen hier delen.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• mrdop
[...]

Geen resonantie,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij ons zelfde beeld (wij hebben jaren ‘30 huis met alleen maar radiatoren), geen suizen, geen problemen, geen lawaai (staat op onze dakkapel), geen resonantie (ja, tuurlijk, je hoort wel wat zoemen) maar vooral waanzinnig minder gas, logischerwijs extra stroom, verschil in euros is gelijk de besparing van een paar euro per dag.

Als ik de temperatuur 24/7 gelijk hou dan moduleert de Quatt terug en draait echt een 24/7 run (weliswaar met dit weer, maar toch heel mooi). Als ik nachtverlaging toepas is ie ‘s-nachts uit, en in de ochtend slingert de CiC de cv ff aan, de Quatt neemt wat warm water tot zich en weer in 1 ruk door naar de avond.

• Gerardwaz
  • Nu online
[...]

Zet de ketel eens op maximaal 50 graden denk dat het dan een stuk beter gaat.

• medu80
[...]

Zorg er eens voor dat je Quatt draait en als ie draait haal je de twee kabeltjes die naar je CV gaan eraf. Dan zou de Quatt moeten doordraaien en je cv uit. Het probleem wat je nu beschrijft had ik ook met OT connectie, later aangepast naar AAN/UIT en daarna was het over met inschakelen van de CV.

Ik vermoed dat de CiC een bepaald commando stuurt waar je ketel op reageert door aan te springen.

• HBO88
Frisian1206 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:55:
Yes, ik heb enkel radiatoren. In de woonkamer is het ook nog eens 1 oude kolom radiator, dat is normaal gesproken zelfs nog minder geschikt voor lage temperaturen.
In de aanbouw staan er 3 van die verticale radiatoren tegen de muur. Woonkamer is ongeveer 55m2.
Verder wel HR++ glas, Tonzon vloerisolatie en spouwmuur isolatie.

Over de kolom radiator heb ik een sentimo radiatorbekleding zitten. En bovenop de radiator (dus nog onder het rooster van de bekleding) zitten 16 fans.
Deze worden volledig automatisch aangestuurd door een printje die door een andere tweaker wordt verkocht: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50. Hier is ook een heel eigen forum van op tweakers. Er zitten 2 temp sensoren geplakt aan de aanvoer en retour leiding van de radiator. Zoals gezegd werkt volledig automatisch, maar ik kan het via Home Assistant ook nog uitlezen en manueel bedienen.

De aanvoer temperatuur bij de kolomradiator komt niet hoger dan 33 graden. Het heeft me echt verbaasd, maar toen het in december een paar dagen goed vroor buiten kwam de woonkamer gewoon op 20 graden. Was overigens wel de limiet van de Quatt denk ik, aangezien hij toen met zo'n 1900W stond te draaien...
Ook rond het vriespunt geen probleem. De fans draaien maximaal op zo'n 35% van de toeren, waardoor ze absoluut onhoorbaar zijn. Bij standje max blaas je de gordijnen weg :)

Maar zonder die fans komt het niet op temperatuur. Je convectie is gewoon veel te weinig.

Op zolder krijg ik het niet warm, toen heb ik 1 speedcomfort bij de praxis gekocht en nu komt het wel op temperatuur.

• Gerardwaz
  • Nu online
medu80 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Zorg er eens voor dat je Quatt draait en als ie draait haal je de twee kabeltjes die naar je CV gaan eraf. Dan zou de Quatt moeten doordraaien en je cv uit. Het probleem wat je nu beschrijft had ik ook met OT connectie, later aangepast naar AAN/UIT en daarna was het over met inschakelen van de CV.

Ik vermoed dat de CiC een bepaald commando stuurt waar je ketel op reageert door aan te springen.
Dit had ik precies andersom, van aan/uit naar ot loste dit op. Misschien het merk ketel.

• medu80
Nieuwe optie in de cloud.

"usePricingToLimitHeatPump": true,

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
afgelopen dinsdag gesprek gehad. Dit verliep goed en werd de tijd voor genomen. De eerste aangewezen plek door mij zelf, kon helaas niet door het te grote formaat van de quatt (zelf niet goed berekend). Optie 2 was tegen de gevel aan. Daarbij zou de afstand naar de CV (zolder) minder dan 8 meter zijn. En verder moest ik zorgen voor 3 stopcontacten voor de aansluiting, naast de CV ketel. 1 voor de quatt, de ander voor de CIC en de derde wist hij nog niet...

Echter willen we nu toch de locatie van de Quatt wijzigen naar begane grond (harde eis van de vrouw ;)).
Waarbij de afstand naar de CV ketel langer wordt dan 8 meter. Naar zolder is al +8 meter en dan daar naar binnen tot de ketel +5 meter. Iemand ervaring met de deze lengtes en garantie tot goede werking?
En hebben jullie de thermostaat lyric zelf aangeschaft en door hen laten installeren?

Ik heb contactpersoon van het gesprek gemaild en via de chat dit bericht achter gelaten. Nu maar hopen dat ze dit oppakken. Een telefoonnummer had wat makkelijker geweest.

• zverdier
Meerkosten rond de 400€ voor leidingen >12 meter

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
zverdier schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:41:
Meerkosten rond de 400€ voor leidingen >12 meter
Bedankt voor de snelle terugkoppeling.
Dan is dat maar zo. Anders helemaal geen Quatt ;).

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:34
Toml83 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:39:
afgelopen dinsdag gesprek gehad. Dit verliep goed en werd de tijd voor genomen. De eerste aangewezen plek door mij zelf, kon helaas niet door het te grote formaat van de quatt (zelf niet goed berekend). Optie 2 was tegen de gevel aan. Daarbij zou de afstand naar de CV (zolder) minder dan 8 meter zijn. En verder moest ik zorgen voor 3 stopcontacten voor de aansluiting, naast de CV ketel. 1 voor de quatt, de ander voor de CIC en de derde wist hij nog niet...

Echter willen we nu toch de locatie van de Quatt wijzigen naar begane grond (harde eis van de vrouw ;)).
Waarbij de afstand naar de CV ketel langer wordt dan 8 meter. Naar zolder is al +8 meter en dan daar naar binnen tot de ketel +5 meter. Iemand ervaring met de deze lengtes en garantie tot goede werking?
En hebben jullie de thermostaat lyric zelf aangeschaft en door hen laten installeren?

Ik heb contactpersoon van het gesprek gemaild en via de chat dit bericht achter gelaten. Nu maar hopen dat ze dit oppakken. Een telefoonnummer had wat makkelijker geweest.
Ik zou de Lyric zelf installeren. Stuk goedkoper en vrij eenvoudig. Hoewel de bijgeleverde handleiding summier is. Op internet staan duidelijker handleidingen.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• SenorGoogle
  • Laatst online: 04-07-2023
Goedemiddag allen,

Ik weet niet of deze vraag al eens gesteld is maar wat verbruikt de Quatt aan stroom als er geen verwarmings vraag is? Vooral in de maanden dat ik niet stook (april / oktober) is het sonde om die warmtepomp continu aan te hebben staan. Ik snap dat je niet wilt dat de pomp vast komt te zitten dus hij zal wel x per dag aan moeten maar ben verder benieuwd naar het 'standby' verbuik.

Bedankt.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:10
SenorGoogle schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:52:
Goedemiddag allen,

Ik weet niet of deze vraag al eens gesteld is maar wat verbruikt de Quatt aan stroom als er geen verwarmings vraag is? Vooral in de maanden dat ik niet stook (april / oktober) is het sonde om die warmtepomp continu aan te hebben staan. Ik snap dat je niet wilt dat de pomp vast komt te zitten dus hij zal wel x per dag aan moeten maar ben verder benieuwd naar het 'standby' verbuik.

Bedankt.
Als ik in mijn energy app kijk zie ik bij geen vraag 4 watt continu. Of dat accuraat is weet ik niet. Maar het is in elk geval nihil.

• roberto77
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-03-2024
ZveenT schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:57:
[...]

Als ik in mijn energy app kijk zie ik bij geen vraag 4 watt continu. Of dat accuraat is weet ik niet. Maar het is in elk geval nihil.
Bij mijn mij is dat 5 watt. Kan de Quatt in de zomer niet uit?

• Gerardwaz
  • Nu online
roberto77 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Bij mijn mij is dat 5 watt. Kan de Quatt in de zomer niet uit?
Stekker eruit is einde garantie.

• roberto77
Gerardwaz schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:00:
[...]

Stekker eruit is einde garantie.
Waar staat dat en met welk doel!

• SenorGoogle
Dat is verwaarloosbaar en niet interessant om daar op te beparen.

@roberto77 De pomp moet blijven draaien om niet vast te lopen. Voor de vloerverwarming heb ik daar een senor tussen zitten die de temperatuur van de leiding meet en boven de x graden de pomp laat draaien. Daarnaast standaard 1x in het uur

• mrdop
ZveenT schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:57:
[...]

Bij mij ook tussen de 4,6 en 4,9 watt continue.

• Gerardwaz
  • Nu online

• HBO88
SenorGoogle schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:02:

@roberto77 De pomp moet blijven draaien om niet vast te lopen. Voor de vloerverwarming heb ik daar een senor tussen zitten die de temperatuur van de leiding meet en boven de x graden de pomp laat draaien. Daarnaast standaard 1x in het uur
nou, verwaarloosbaar is het niet. Bij mij zijn de CIC en de Quatt samen 8 a 9 Watt.
Dat is per dag 0.2 kWh.
Als je dan rekent met 250 dagen geen stookseizoen is dat 54 kWh aan standby verbruik.

• djoenee
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-01 11:24
Hiervoor is in Belgie geen alternatief zeker?🧐

• roberto77
Okay bedankt! Wel een vreemd verhaal. Bij mij is het in de zomer meestal ruimschots boven nul. Zo'n pomp moet dat toch prima kunnen hebben of zie ik dat verkeerd?

• HBO88
roberto77 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Okay bedankt! Wel een vreemd verhaal. Bij mij is het in de zomer meestal ruimschots boven nul. Zo'n pomp moet dat toch prima kunnen hebben of zie ik dat verkeerd?
wellicht wel, maar zelfs mijn CV ketel heeft een stand dat hij af en toe de pomp laat draaien om vastzitten te voorkomen in de zomer. Dus heel gek is het niet.

• roberto77
HBO88 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:14:
[...]

wellicht wel, maar zelfs mijn CV ketel heeft een stand dat hij af en toe de pomp laat draaien om vastzitten te voorkomen in de zomer. Dus heel gek is het niet.
Oké duidelijk! Standby draaien is circa 40 KW per jaar. Als je dit op jaarbasis bekijkt is dat ongeveer 2,5% van het totale jaarverbruik. Dit is nog te overzien.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2025
SenorGoogle schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:02:

Ik heb 2 vv units waar ik sinds 2009 elk jaar de stekkers van uittrek 1 soms zelfs 2 jaar uit (slaapkamers) en de ander altijd van april tot oktober en nooit een vaste pomp gehad. Dus kans op vastzitten vind ik in mijn geval niet groot

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• SenorGoogle
@Bennobang ik heb ook 2 vv units en heb die op slaapkamers half jaar uit gehad maar pomp draaide niet meer. Opzich was het bij vv unit kwestie van moer eruit draaien en keer handmatig aandraaien en klaar maar dan is bij een warmtepomp unit niet te doen.

• Bennobang
SenorGoogle schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:47:
@Bennobang ik heb ook 2 vv units en heb die op slaapkamers half jaar uit gehad maar pomp draaide niet meer. Opzich was het bij vv unit kwestie van moer eruit draaien en keer handmatig aandraaien en klaar maar dan is bij een warmtepomp unit niet te doen.
Daar was ik niet helemaal duidelijk in nee. Voor de Quatt zou ik die luttele besparing wel uit mijn hoofd laten en zeker niet adviseren! Vv is natuurlijk ook eigen keuze dop eruit en een draai met schroevendraaier is niet zo moeilijk als het onverhoopt vast zit

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• roberto77
HBO88 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:13:
[...]

nou, verwaarloosbaar is het niet. Bij mij zijn de CIC en de Quatt samen 8 a 9 Watt.
Dat is per dag 0.2 kWh.
Als je dan rekent met 250 dagen geen stookseizoen is dat 54 kWh aan standby verbruik.
Mee eens. Als je kijkt naar alle apparaten in je huis op standby heb je het zo over een paar honderd kilowatt per jaar. In tijden van energiebesparing zou je toch iets anders wachten. Maar waarschijnlijk willen al die bedrijven maar al te graag al jouw data verzamelen.

• Bennobang
roberto77 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:15:
[...]

Mee eens. Als je kijkt naar alle apparaten in je huis op standby heb je het zo over een paar honderd kilowatt per jaar. In tijden van energiebesparing zou je toch iets anders wachten. Maar waarschijnlijk willen al die bedrijven maar al te graag al jouw data verzamelen.
Doorontwikkeling en geen data verzamelen gaan niet samen denk ik

• roberto77
Bennobang schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:47:
[...]

Doorontwikkeling en geen data verzamelen gaan niet samen denk ik
Dat is een beetje de Chinese gedachtengang :-(
Pagina: 1 ... 62 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.