Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.852.212 views

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
Toml83 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:39:
afgelopen dinsdag gesprek gehad. Dit verliep goed en werd de tijd voor genomen. De eerste aangewezen plek door mij zelf, kon helaas niet door het te grote formaat van de quatt (zelf niet goed berekend). Optie 2 was tegen de gevel aan. Daarbij zou de afstand naar de CV (zolder) minder dan 8 meter zijn. En verder moest ik zorgen voor 3 stopcontacten voor de aansluiting, naast de CV ketel. 1 voor de quatt, de ander voor de CIC en de derde wist hij nog niet...

Echter willen we nu toch de locatie van de Quatt wijzigen naar begane grond (harde eis van de vrouw ;)).
Waarbij de afstand naar de CV ketel langer wordt dan 8 meter. Naar zolder is al +8 meter en dan daar naar binnen tot de ketel +5 meter. Iemand ervaring met de deze lengtes en garantie tot goede werking?
één heel belangrijk ding, heel goed isoleren, de standaard isolatie van Quatt is bij deze lengte echt onvoldoende (zeker als deze buitenom loopt).
m.b.t. de stopkontacten een vraag, op welke groep ga je deze installeren, mijn advies : in ieder geval niet op de zelfde groep plaatsen als je CV (ook niet op dezelfde aardlek overigens). Ik zou de warmtepomp (zo ver je groepenkast dat toelaat) een aparte groep gunnen en deze met een directe kabel naar buiten en daar een werkschakelaar plaatsen (zodat je er wel bijkomt) vanuit de werkschakelaar (kost circa 20 euro) dan de warmtepomp in.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-K-GerD0QmMk3SHTPbhkdEbjt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CKftPQwsv9XHrbUs2HnmtSU9.jpg?f=user_large
ik zou hier overigens een alamat (automatische zekering in combinatie met een aardlek) nemen, Siemens heeft een spanningsonafhankelijke alamt 1-Din breed (normaal zijn deze 2-Din breed) (kost circa 40 euro).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bimI8qPaCVTHxiszr_XyN41RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large.
een ander punt wat je niet noemde maar waar ik van weet dat Quatt dat niet zelf doet is een vuil & ontluchtingsfilter (zie een aantal post terug, zijn een aantal versies langsgekomen), advies van andere tweakers is om dan tijdens de installatie dat netjes aan de monteurs te vragen (goed gevulde koek zou blijkbaar helpen).
En hebben jullie de thermostaat lyric zelf aangeschaft en door hen laten installeren?
wat ik begreep hebben de meeste deze of nieuw of tweede hands (via tweakers of marktplaats) gekocht, bij warmteservice kost deze 178 euro (wit of zwart) dat is dacht ik een stuk weiniger dan bij Quatt, tweede hands zag ik prijzen van rond de 100-150 euro.
Ik heb contactpersoon van het gesprek gemaild en via de chat dit bericht achter gelaten. Nu maar hopen dat ze dit oppakken. Een telefoonnummer had wat makkelijker geweest.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
HBO88 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:14:
[...]

wellicht wel, maar zelfs mijn CV ketel heeft een stand dat hij af en toe de pomp laat draaien om vastzitten te voorkomen in de zomer. Dus heel gek is het niet.
daar heb je handige pompschakelaars voor die de pomp in de zomer regelmatig even aanzetten, het vastzetten van mn CV pompen is een bekend probleem.
ik heb deze tussen mijn VV pomp zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n11rsAcLXfio3ILOmVhbGf-G0Tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8s96HpkM2Lr5ys80uISzwRNU.png?f=user_large.

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
MacD007 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:10:
[...]

één heel belangrijk ding, heel goed isoleren, de standaard isolatie van Quatt is bij deze lengte echt onvoldoende (zeker als deze buitenom loopt).
m.b.t. de stopkontacten een vraag, op welke groep ga je deze installeren, mijn advies : in ieder geval niet op de zelfde groep plaatsen als je CV (ook niet op dezelfde aardlek overigens). Ik zou de warmtepomp (zo ver je groepenkast dat toelaat) een aparte groep gunnen en deze met een directe kabel naar buiten en daar een werkschakelaar plaatsen (zodat je er wel bijkomt) vanuit de werkschakelaar (kost circa 20 euro) dan de warmtepomp in.[Afbeelding]
ik zou hier overigens een alamat (automatische zekering in combinatie met een aardlek) nemen, Siemens heeft een spanningsonafhankelijke alamt 1-Din breed (normaal zijn deze 2-Din breed) (kost circa 40 euro).
[Afbeelding].
een ander punt wat je niet noemde maar waar ik van weet dat Quatt dat niet zelf doet is een vuil & ontluchtingsfilter (zie een aantal post terug, zijn een aantal versies langsgekomen), advies van andere tweakers is om dan tijdens de installatie dat netjes aan de monteurs te vragen (goed gevulde koek zou blijkbaar helpen).

[...]

wat ik begreep hebben de meeste deze of nieuw of tweede hands (via tweakers of marktplaats) gekocht, bij warmteservice kost deze 178 euro (wit of zwart) dat is dacht ik een stuk weiniger dan bij Quatt, tweede hands zag ik prijzen van rond de 100-150 euro.

[...]
Ik heb bij binnenkomst zolder, voordat je verder loopt naar de ketel, een vrij stekkerblok.
Kan een elektricien hier een werkschakelaar op plaatsen en aparte groep aanmaken in de meterkast?
Dit is destijds ook gedaan met mijn zonnepanelen.
Of is het beter om dit te doen waar de CV ketel is aangesloten, daar is namelijk nog 1 stopcontact vrij.

Vuilfilter is al aangesloten op mijn cv ketel.

Voor de thermostaat ga ik op marktplaats kijken en/of aanschaffen via warmteservice.

Eerst moet Quatt mijn punten aanpassen en de order definitief doorzetten.
Dan heb ik een datum en kan deze acties daarvoor laten uitvoeren.

bedankt voor je advies!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:50
Bennobang schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Ik heb 2 vv units waar ik sinds 2009 elk jaar de stekkers van uittrek 1 soms zelfs 2 jaar uit (slaapkamers) en de ander altijd van april tot oktober en nooit een vaste pomp gehad. Dus kans op vastzitten vind ik in mijn geval niet groot
Ik heb me laten vertellen door de cv ketel monteur dat het bij onze vloerverwarmingspomp niet echt een groot risico was, omdat deze op het laagste punt van het huis zit, en daardoor de pomp altijd 'nat' is.

Ik vond het eerlijk gezegd een beetje een onwaarschijnlijk verhaal, aangezien je (mits de druk niet van het systeem gaat) pomp volgens mij altijd vol water staat.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-01 20:30
mrdop schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:15:
[...]

Bij ons zelfde beeld (wij hebben jaren ‘30 huis met alleen maar radiatoren), geen suizen, geen problemen, geen lawaai (staat op onze dakkapel), geen resonantie (ja, tuurlijk, je hoort wel wat zoemen) maar vooral waanzinnig minder gas, logischerwijs extra stroom, verschil in euros is gelijk de besparing van een paar euro per dag.

Als ik de temperatuur 24/7 gelijk hou dan moduleert de Quatt terug en draait echt een 24/7 run (weliswaar met dit weer, maar toch heel mooi). Als ik nachtverlaging toepas is ie ‘s-nachts uit, en in de ochtend slingert de CiC de cv ff aan, de Quatt neemt wat warm water tot zich en weer in 1 ruk door naar de avond.
Dat klinkt goed! Nog niet het beeld wat ik zie. De eerste dag was het mooi 1 lange run. Nu zijn het 6-10 runs van +/- een uur op een veel hoger vermogen. Welke thermostaat gebruik je? Hier hangt de Lyric

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01 15:10
cptingreenfield schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:50:
[...]

Dat klinkt goed! Nog niet het beeld wat ik zie. De eerste dag was het mooi 1 lange run. Nu zijn het 6-10 runs van +/- een uur op een veel hoger vermogen. Welke thermostaat gebruik je? Hier hangt de Lyric
Lyric T6R.

Hier mijn run van vandaag. Komende uit de nachtverlaging om 7:30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA9CoGJ8MrXU5PdrTsD2syJwfUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJVXVfwZbCmK5MGQf9AReBYV.jpg?f=fotoalbum_large

• cptingreenfield
mrdop schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Lyric T6R.

[Afbeelding]
Zo zou het er inderdaad uit moeten zien! Heb je zelf nog iets gedaan aan je T6R? Is die OT of aan/uit aangesloten?

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYkiHxDJM9-0HaPu563AGTjx0JY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xy1a2hrfgkvO69PmLNtqJaX2.png?f=fotoalbum_large
Dit is mijn totaal beeld 2 kw of hoger

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:31
Dat is niet goed.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• mrdop
cptingreenfield schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:04:
[...]

Zo zou het er inderdaad uit moeten zien! Heb je zelf nog iets gedaan aan je T6R? Is die OT of aan/uit aangesloten?
De T6R is OT aangesloten op de CiC, en de Atag i36EC aan/uit op de CiC.

Enige aanpassing in de T6R: low-load control op off (0). Dus hij geeft maximale terugmodulatie signalen door aan de CiC.

• mrdop
Dit is niet alleen de Quatt volgens mij? Ik want ik zie zo’n 250/300 watt als baseline met tegen de 600 watt uitschieters.

Mijn maximum gemeten van de Quatt is 2167 watt.

[ Voor 3% gewijzigd door mrdop op 23-02-2023 17:18 ]

• MacD007
Toml83 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:24:
[...]

Ik heb bij binnenkomst zolder, voordat je verder loopt naar de ketel, een vrij stekkerblok.
Kan een elektricien hier een werkschakelaar op plaatsen en aparte groep aanmaken in de meterkast?
Dit is destijds ook gedaan met mijn zonnepanelen.
sorry ik was niet duidelijk genoeg, de werkschakelaar komt buiten naast de Quatt (dus niet op een stekkerlijst), overigens kun je CiC kun je wel prima op de stekkerlijst zetten (heeft een voordeel als je warmtepomp electrisch eruit ligt door bv een storing, je de status wel via de app kunt blijven zien), deze werkschakelaar is bedoeld dat bij een storing cq onderhoud de monteur de Quatt zelf kan uitschakelen als hij aan het werk is, puur voor zijn eigen veiligheid, aanzien het jou installatie is moet je volgens de wet ook voor een veilige omgeving zorgen (is zo ook in de NEN1010 geregeld), zo zou ik het doen.
ergens in mijn post had ik ook een link waar je eventueel die Siemens alamt kon kopen, was overigens heel verrast over de prijs, normaal zijn die namelijk een stuk duurder. Wel echt een top merk, ben ooit eens in de fabriek geweest (in Duitsland) waar ze die dingen maken.
Vuilfilter is al aangesloten op mijn cv ketel.
als de CV uit staat, loopt dan het water niet via een bypass, en dus mogelijk niet via de vuilfliter van je CV, gezien je toch graag lang met de warmtepomp wilt doen (ga ik maar even van uit) spendeer ik graag iets meer om de levensduur te verlengen (vuil in de leiding vind de pomp niet echte leuk). Ik ga er daarom ook een aparte vuil/luchtfilter plaatsen.
Voor de thermostaat ga ik op marktplaats kijken en/of aanschaffen via warmteservice.

Eerst moet Quatt mijn punten aanpassen en de order definitief doorzetten.
Dan heb ik een datum en kan deze acties daarvoor laten uitvoeren.

bedankt voor je advies!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47
roberto77 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Dat is een beetje de Chinese gedachtengang :-(
Sinds wanneer zijn Google en Facebook Chinees? ;)

• cptingreenfield
mrdop schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:15:
[...]

De T6R is OT aangesloten op de CiC, en de Atag i36EC aan/uit op de CiC.

Enige aanpassing in de T6R: low-load control op off (0). Dus hij geeft maximale terugmodulatie signalen door aan de CiC.
Hmm dus alles hetzelfde. Toch bijzonder dat het er bij mij dan zo uit ziet. Heb het Quatt ook maar even voorgelegd, ik ben benieuwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XLDIJHvDAElw1_F1N8l1uvmukY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMngIkI7vOz33ss8fI8QEUUL.jpg?f=fotoalbum_large

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47
cptingreenfield schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:28:
[...]

Hmm dus alles hetzelfde. Toch bijzonder dat het er bij mij dan zo uit ziet. Heb het Quatt ook maar even voorgelegd, ik ben benieuwd.
[Afbeelding]
Zou mogelijk aan de CiC instellingen kunnen liggen, met name de afkoelings instelling. En/of wat de cv ketel doet qua bijwarmen?

• roberto77
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-03-2024
[...]

Lyric T6R.

[Afbeelding]
Ik heb vandaag vrijwel hetzelfde verbruik. Beginnend in de ochtend rond een kilowatt. Uiteindelijk rond de 400 watt. Over de hele dag zit op 6.3 kw.

• roberto77
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-03-2024
olafmol schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:23:
[...]

Sinds wanneer zijn Google en Facebook Chinees? ;)
Misschien beter om deze discussie op een ander forum te voeren ;).

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
Hij is wel heel grillig. Weet je zeker dat je puur en alleen de Quatt in deze grafiek hebt?

• medu80
cptingreenfield schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:28:
[...]

[Afbeelding]
Ziet eruit als low load aan.

• medu80
[...]

Lyric T6R.

[Afbeelding]
Van 7 uur tot na 12 uur draait ie met een veel hogere verbruik. Als je nu eens nachtverlaging achterwege laat. Verbruik je vermoedelijk net zoveel omdat deze dan langer op 30hz draait.

• cptingreenfield
medu80 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:49:
[...]

Ziet eruit als low load aan.
Mee eens, maar low load staat uit.
In de app zie ik wel bij configuratie 'gas' staan. Heeft de rest dat ook? Ik kan ook nergens vinden hoe je dat aan zou kunnen passen overigens.

• mrdop
medu80 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:53:
[...]

Van 7 uur tot na 12 uur draait ie met een veel hogere verbruik. Als je nu eens nachtverlaging achterwege laat. Verbruik je vermoedelijk net zoveel omdat deze dan langer op 30hz draait.
Daar ben ik mee a/h experimenteren. Bij oudere huizen heeft dat minder zin (al vaker hier gelezen ook). Zie je ook al bij de grafiek van vandaag, als ik m op 19 had laten staan dan was het verbruik idd sort-of vlak geweest. Maar het vlak zonder nachtverlaging (links onder de lijn) heeft dan een groter oppervlak dan het vlak met nachtverlaging (rechts boven de lijn), ergo stroomverbruik is hoger zonder nachtverlaging (en dan mis ik zelfs nog wat in de grafiek van voor 00:00). Ik heb 3 dagen geen nachtverlaging toegepast, verbruik Quatt was ca 11kWh. Met nachtverlaging 8kwh (plus wat gas in de ochtend). Maar ik moet nog wat meer meetpunten hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23AOwN5HvHK3m2vDA7PPq8YGg-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kjcw4hEk7RviicuIJtTjfVEt.jpg?f=fotoalbum_large

• mrdop
cptingreenfield schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:59:
[...]

Mee eens, maar low load staat uit.
In de app zie ik wel bij configuratie 'gas' staan. Heeft de rest dat ook? Ik kan ook nergens vinden hoe je dat aan zou kunnen passen overigens.
Heb je voldoende flow in je systeem? Als de Quatt z’n warmte niet kwijt kan schakelt hij uit (volgens mij). Iets meer radiatoren openzetten? (Ik heb alleen maar radiatoren en heb zelf al jaren geleden alle radiatoren waterzijdig ingeregeld met mijn cv-ketel).

[ Voor 11% gewijzigd door mrdop op 23-02-2023 20:19 ]

• medu80
@mrdop eens. Maar 400 watt is rond de 39Hz bij deze buitentemperaturen. De Quatt kan lager. Rond de 340, vermoedelijk als je rond 12:30 op opslaan klikt. Herstart de WP met 300+ verbruik.

• mrdop
medu80 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:18:
@mrdop eens. Maar 400 watt is rond de 39Hz bij deze buitentemperaturen. De Quatt kan lager. Rond de 340, vermoedelijk als je rond 12:30 op opslaan klikt. Herstart de WP met 300+ verbruik.
Goeie, ga ik proberen! Is er ergens een tabelletje oid voor de frequenties etc?

• cptingreenfield
mrdop schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:17:
[...]

Heb je voldoende flow in je systeem? Als de Quatt z’n warmte niet kwijt kan schakelt hij uit (volgens mij). Iets meer radiatoren openzetten?
Ah dat zou natuurlijk kunnen, alle radiatoren staan echter al open.
Ik zou dat volgens mij kunnen meten door ook een temperatuursensor aan de retour te hangen en dan het verschil tussen aanvoer en retour te meten. Ga ik eens even mee aan de slag.

Hij houdt het verder overigens perfect op temperatuur zonder hulp van de ketel dus in dat opzicht harstikke tevreden.

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-01 20:45
Ik heb even een vraag. Gisteren is hier een quatt geïnstalleerd (ordernummer 11XX), echter heb ik momenteel twee problemen.
Probleem 1 is dat ik de quatt nog niet heb gehoord en ik het idee heb dat deze uitstaat.
Probleem 2 is dat de thermostaat (de T6) een programma heeft waarin het 20 graden moet worden, maar dat het hier 21.5 graden is op de een of andere manier. Dit gebeurde niet voordat de quatt was geïnstalleerd.
Ik heb in de app de prijzen ingesteld zoals deze door het prijsplafond zijn aangegeven. De app geeft ook aan dat de quatt verbonden is, maar meer informatie kan ik hier helaas niet uit krijgen.

Zijn er behalve het telefoonnummer van quatt bellen nog andere dingen die ik zou kunnen doen?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:11
monsees schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:44:
Ik heb even een vraag. Gisteren is hier een quatt geïnstalleerd (ordernummer 11XX), echter heb ik momenteel twee problemen.
Probleem 1 is dat ik de quatt nog niet heb gehoord en ik het idee heb dat deze uitstaat.
Probleem 2 is dat de thermostaat (de T6) een programma heeft waarin het 20 graden moet worden, maar dat het hier 21.5 graden is op de een of andere manier. Dit gebeurde niet voordat de quatt was geïnstalleerd.
Ik heb in de app de prijzen ingesteld zoals deze door het prijsplafond zijn aangegeven. De app geeft ook aan dat de quatt verbonden is, maar meer informatie kan ik hier helaas niet uit krijgen.

Zijn er behalve het telefoonnummer van quatt bellen nog andere dingen die ik zou kunnen doen?
Die één of andere manier is toch snel te achterhalen lijkt me. Zijn je radiatoren warm? Zo ja, dan brandt dus de gasketel. Zo niet, dan is het gewoon warm genoeg in huis door externe invloeden.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• mrdop

Uhh, paar basis dingen:
- brandt de cv?
- brandt het vlammetje in de display van de T6?
- wat zegt het plaatje in de Quatt app? Oranje of witte leidingen?

• monsees
hesselbeertje schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:46:
[...]

Die één of andere manier is toch snel te achterhalen lijkt me. Zijn je radiatoren warm? Zo ja, dan brandt dus de gasketel. Zo niet, dan is het gewoon warm genoeg in huis door externe invloeden.
Goede vraag! Ik heb wel vloerverwarming beneden en deze is voor mijn gevoel wel een beetje warm. Dat zou betekenen dat de CV lekker aan het branden is wat natuurlijk nu niet de bedoeling is.
mrdop schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Uhh, paar basis dingen:
- brandt de cv?
- brandt het vlammetje in de display van de T6?
- wat zegt het plaatje in de Quatt app? Oranje of witte leidingen?
De CV brandt af en toe
Er brandt geen vlammetje op de T6
Volgens de quatt app zijn de leidingen wit

[ Voor 27% gewijzigd door monsees op 23-02-2023 20:49 ]

• hesselbeertje
monsees schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:48:
[...]

Goede vraag! Ik heb wel vloerverwarming beneden en deze is voor mijn gevoel wel een beetje warm. Dat zou betekenen dat de CV lekker aan het branden is wat natuurlijk nu niet de bedoeling is.
Even voelen onder de ketel dus. Als de buizen warm zijn terwijl er geen vraag is, lijkt het dat er iets verkeerd aangesloten is (of een mankement aan je driewegklep, maar dan eerst meer info nodig over type ketel en displaycodes)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• monsees
hesselbeertje schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:49:
[...]

Even voelen onder de ketel dus. Als de buizen warm zijn terwijl er geen vraag is, lijkt het dat er iets verkeerd aangesloten is (of een mankement aan je driewegklep, maar dan eerst meer info nodig over type ketel en displaycodes)
De buizen zijn helaas wel warm ja, en af en toe schiet de cv aan. Morgen neem ik wel even contact op met quatt.

• hesselbeertje
monsees schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:56:
[...]

De buizen zijn helaas wel warm ja, en af en toe schiet de cv aan. Morgen neem ik wel even contact op met quatt.
Toevallig een Intergas ketel? Die hebben geen driewegklep (dat is een voordeel) maar zijn daardoor wel gevoelig voor externe stromingen (zoals de pomp van de Quatt). Vermoedelijk een keerklep vergeten te plaatsen.

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-01 08:45
Vandaag akkoord gegeven op de offerte (aanbetaling gedaan)

1. Enig idee hoelang het dan nog duurt tot installatie?
2. Plaatsen jullie de werkschakelaar gewoon op de muur waar de quatt ongeveer komt?
3. Nog andere tips met betrekking tot plaatsing (komt op een schuurdak)

• MacD007
theorganiser schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:38:
Vandaag akkoord gegeven op de offerte (aanbetaling gedaan)

2. Plaatsen jullie de werkschakelaar gewoon op de muur waar de quatt ongeveer komt?
dat is de juiste plaats, zolang deze in het zicht is bij de Quatt.
andere opmerking mbt electra: het heeft voordelen om de warmtepomp op een aparte groep te zetten waar in principe geen andere verbruiker op is aangesloten, ook een aparte aardlek is aanbevolen, dat kun je makkelijk via een alamat krijgen, zie mijn eerdere posts maar, staat een mooi voorbeeld er van (deze voldoet ook aan de nieuwe eisen van nen1010:2015 en:2020. De CIC kun je bv wel op de groep van je CV plaatsen. (ik zou in elke geval deze niet samen op één groep plaatsen, want dan zou het kunnen gebeuren dat je helemaal geen verwarming meer hebt. Lijkt me niet echt wenselijk.
3. Nog andere tips met betrekking tot plaatsing (komt op een schuurdak)
zolang de schuur niet aan je huis vast zit zul je waarschijnlijk geen geluidsoverlast krijgen, echter hou er wel rekening mee dat deze behoorlijk kan resoneren, ook een beetje afhankelijk van de montage. Een ander ding is mogelijk wel van belang, een schuur staat veelal op of dicht op de erfgrens, hoe zit het met de geluidswaarden van 45/40 dB op de erfgrens, bv al de berekening gedaan. Als je (later) lastige buren krijgt heb je mogelijk een probleem.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:18
theorganiser schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:38:
1. Ik had afgelopen maandag akkoord gegeven en kreeg vandaag bericht over installatie over anderhalve week (netto 2 weken na acceptatie offerte)
Echter ben dan op vakantie dus heb het moeten verzetten naar later in maart.
2. Ja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aUb2Wk8CA42Oc9WqYE6W2Tz5r0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wotu5oeSOB8ORJ9U5bYK8n31.jpg?f=fotoalbum_large
(Ja ook met beton in de weer om kans op verzakken te verkleinen)

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Nou dat is wel echt een gespreid bedje :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• El Stupid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10-2023

Ik had dat probleem ook na installatie, alhoewel ik geen flauw idee had wat er nou precies zou moeten gebeuren. Aangezien ze de Quatt in mijn wasmachine-aansluiting hadden geplugd, wou ik toch al de boel omgooien. Wat ik gedaan heb:
  • Quatt van de stroom en de CiC van de stroom
  • 1-2 minuut wachten, Quatt weer aan de stroom
  • 2-3 minuten gewacht tot ik de Quatt hoorde met een lichte piep/fluit en dus gestart. Hierna de CiC aan de stroom
  • na een paar minuten de ketel van de stroom en even later er weer op
Daarna was bij mij alles goed, sindsdien 0 gasverbruik. Bij hooglast rond de 1KW en bij warm houden 400-500W

• El Stupid
El Stupid schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:49:
Verder een kleine lekkage geconstateerd bij een ventiel binnen. Dat heb ik iets aangedraaid en een melding van gemaakt bij Quatt. Dichter draaien is misschien niet handig, maar een vloer onder water en een verwarmingssysteem zonder druk al helemaal niet. Ik ben benieuwd hoe snel dat wordt opgepakt door de helpdesk.
Melding is volgende ochtend keurig beantwoord:

Deze knopjes kunt u gewoon aandraaien dit zijn verder geen instelling. Mocht het alleen zo zijn dat als u het heeft aangedraaid en het blijft nog steeds lekken. Kunt u het dan laten weten, want dan moet er een nieuw rubberen O-ring in namelijk.

Lekkage is niet meer aan de orde, maar ik vraag me dan altijd af waarom ze die niet direct helemaal goed dichtgedraaid hebben of waarom deze dingen er dan zitten als ze gewoon dicht moeten staan. Die vraag hoop ik nog beantwoord te krijgen ;)

Edit: en ook zojuist dat beantwoord gekregen:

Deze knopjes zitten er zodat mocht een installatie het nodig hebben we hier verschillende appendages in kunnen zetten. Dit zijn nu gewoon de dopjes om te zorgen dat als er niks in zit ze dicht blijven.
Dat ze niet goed dicht waren is inderdaad niet heel handig van onze monteurs en dit zullen we ook zeker meenemen in onze feedback naar waar de monteurs op moeten letten.

[ Voor 18% gewijzigd door El Stupid op 24-02-2023 10:21 ]

• zverdier
Wat betreft de stroomrichting klep, de twee dopjes zijn om het drukverschil te kunnen meten, worden af fabriek gemonteerd (controle is aan teraden)

• zverdier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHuIR5YCuTn1tLdj5Pfu-coJbwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zMIfGixowI2RJ7sIjES0oG1S.png?f=fotoalbum_large
Quatt start vandaag ! toch een aardig hoge stroom plus klein beetje kleinverbruik

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-12-2025
MacD007 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Even een stomme vraag, als de cv water temp op 90 gr. Gezet is hoe staat dan je vermogen van de ketel ingesteld? Wat ik begrijp kun je de watertemperatuur en dus je gasverbruik via twee methodes beïnvloeden of via een verlaging van je vermogen en dan blijft de cv watertemp. veelal standaard staan ( ga je uiteindelijk toch niet bereiken) of direct via de verlaging van de cv watertemp.. haalt de quatt overigens de 60 gr? En welke COP hou je dan nog over?
medu80 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Zorg er eens voor dat je Quatt draait en als ie draait haal je de twee kabeltjes die naar je CV gaan eraf. Dan zou de Quatt moeten doordraaien en je cv uit. Het probleem wat je nu beschrijft had ik ook met OT connectie, later aangepast naar AAN/UIT en daarna was het over met inschakelen van de CV.

Ik vermoed dat de CiC een bepaald commando stuurt waar je ketel op reageert door aan te springen.
Gerardwaz schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Zet de ketel eens op maximaal 50 graden denk dat het dan een stuk beter gaat.
Inmiddels reactie van Quatt gehad, volgens hun ligt het simpelweg aan de Nest thermostaat.

Deze geeft de kamertemperatuur niet door, waardoor er enkel op vol vermogen verwarmd kan worden. De besparing is volgens hun hierdoor zeer beperkt.

Vreemd, bij het installatiegesprek werd aangegeven dat de thermostaat OT was en dus helemaal compatibel. Daarna zijn er problemen aangeven met de Nest, waarbij ik ervan uit ging dat hierdoor mijn installatie uitgesteld werd. Inmiddels staat er bij de veelgestelde vragen dat de problemen met de Nest zijn opgelost.

Ik vind het toch wel een probleem dat ik op dit moment een nutteloze warmtepomp in huis heb. Ik had dit natuurlijk graag vóór installatie gehoord. De klantenservice zou nog contact opnemen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:40:
[...]

Zonder flow weet je niets.

Wie gaat er een kamstrup tussen zetten?
Exact. Is er nog geen tweaker die dit ondertussen gedaan heeft?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
mrdop schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Ja en Nee. Nee: Het zit anders: de bestaande thermostaat gaat niet meer op de ketel, maar op de CiC. De ketel gaat (aan/uit) op de CiC.
Ja: de info gaat via het OT protocol, maar niet van de ketel maar van de thermostaat.
Volgens mij is dat een keus en kan de aansturing tussen CIC en CV ketel ook op OpenTherm gezet worden? Is er iemand hier waarbij de CV via CIC met OpenTherm wordt aangestuurd?

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 24-02-2023 11:16 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• cptingreenfield
RichieB schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Volgens mij is dat een keus en kan de aansturing tussen CIC en CV ketel ook op OpenTherm gezet worden? Is er iemand hier waarbij de CV via CIC met OpenTherm wordt aangestuurd?
Yes bij mij zit die OT aangesloten (en bij meer volgens mij).
Hier alleen geen ketel meer aangehad sinds de Quatt hangt. Vanmorgen kreeg hij het ook gewoon binnen anderhalf uur van 18 naar 20 graden zonder hulp

• medu80
RichieB schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Exact. Is er nog geen tweaker die dit ondertussen gedaan heeft?
Zie daar flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxabNZi7GdWElfhv7vgguDs9114=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QzxTEM3ZyIME6f88nsHRpU6z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door medu80 op 24-02-2023 11:37 ]

• Pbure97
cptingreenfield schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:21:
[...]

Yes bij mij zit die OT aangesloten (en bij meer volgens mij).
Hier alleen geen ketel meer aangehad sinds de Quatt hangt. Vanmorgen kreeg hij het ook gewoon binnen anderhalf uur van 18 naar 20 graden zonder hulp
Hoe werkt dat wanneer de temperatuur beneden de 18 graden komt? Heb hier gelezen dat de Quatt dan niet draait.

• Pbure97
RichieB schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Kabeltjes uit de onderkant van de CiC -> OpenTherm
Kabeltjes uit de zijkant van de CiC -> Aan/Uit

• cptingreenfield
Is er iemand die tijd en zin heeft om een korte 'noob'proof beschrijving wil maken hoe we dit inzicht kunnen krijgen?

Ik heb wel HomeAssistant en een rooted telefoon maar het is mij eigenlijk niet helemaal duidelijk wat ik moet doen :)

• cptingreenfield
Pbure97 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Hoe werkt dat wanneer de temperatuur beneden de 18 graden komt? Heb hier gelezen dat de Quatt dan niet draait.
Volgens de monteur was die 18 graden niet een harde grens. Meestal start hij met 16-17 graden ook nog wel gaf de monteur aan. Als dat niet lukt zal de CV heel even draaien om die 18 graden te halen. Bij mij is hij echter altijd gewoon gestart, ook al is de watertempratuur soms 14 graden in de aanvoerleiding. De watertemperatuur in huis zal nog wel rond de 18 graden zijn dus als hij begint met pompen krijgt hij water wat warm genoeg is om op te starten.

• mrdop
cptingreenfield schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Is er iemand die tijd en zin heeft om een korte 'noob'proof beschrijving wil maken hoe we dit inzicht kunnen krijgen?

Ik heb wel HomeAssistant en een rooted telefoon maar het is mij eigenlijk niet helemaal duidelijk wat ik moet doen :)
Same here!!

• Pbure97
cptingreenfield schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Volgens de monteur was die 18 graden niet een harde grens. Meestal start hij met 16-17 graden ook nog wel gaf de monteur aan. Als dat niet lukt zal de CV heel even draaien om die 18 graden te halen. Bij mij is hij echter altijd gewoon gestart, ook al is de watertempratuur soms 14 graden in de aanvoerleiding. De watertemperatuur in huis zal nog wel rond de 18 graden zijn dus als hij begint met pompen krijgt hij water wat warm genoeg is om op te starten.
Bij mij was er in ieder geval wel een grens, waardoor er niet gestookt werd terwijl er warmtevraag was.

Ik ga een test doen met de temperatuur van de ketel op 20-22 graden om te kijken wat het voor effect heeft. De ketel zorgt dan hopelijk even ervoor dat de grens bereikt en de Quatt moet dan doordraaien om de aanvoerstemperatuur te halen.

• El Stupid
Idem. En ik heb geen rooted telefoon, dat is wel verplicht begrijp ik

• MacD007
El Stupid schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:40:
[...]

Ik had dat probleem ook na installatie, alhoewel ik geen flauw idee had wat er nou precies zou moeten gebeuren. Aangezien ze de Quatt in mijn wasmachine-aansluiting hadden geplugd, wou ik toch al de boel omgooien. Wat ik gedaan heb:
dat is niet bepaald handig, kijk als je de norm tot op het randje wilt uitmelden, zoals Quatt dat doet door geen specifieke eisen aan je electrische installatie te stellen krijg je deze problemen.
vanuit bedrijfszekerheid is daar maar een goede oplossing voor, al het andere kan vroeg op laat tot problemen leiden.
Geef de warmtepomp gewoon zijn eigen groep incl een eigen aardlek, dus plaats een alamat in je groepenkast erbij. Siemens heeft als een van de weinigen een 1-din breed uitvoering die ook nog spanningsonafhankelijk is (nieuwe eis vanaf nen1010:2015) die ook prima betaalbaar is (circa 40 euro). en vergeet aub niet de werkschakelaar (aub aan de buitenkant naast de Quatt, kun je bv prima zien op de foto van een van de laatste posts (ook nog een luxe uitvoering van ABB ( d:)b )
Afhankelijk van je wensen kan daar dus ook nog een mooie verbruiksmeter bij (beetje afhankelijk van wat je al op dat vlak hebt cq wenst (homewizard (de grafieken van deze komen hier regelmatig voorbij en is redelijk plug en play kost een wifi kW meter voor in de meterkast 60 euro, een stekker kost 34 euro, je hebt hierbij wel nog de P1-meter voor je slimme meter nodig, deze kost 30 euro, uiteraard zijn er nog tal van andere mogelijkheden en merken)
  • Quatt van de stroom en de CiC van de stroom
  • 1-2 minuut wachten, Quatt weer aan de stroom
  • 2-3 minuten gewacht tot ik de Quatt hoorde met een lichte piep/fluit en dus gestart. Hierna de CiC aan de stroom
  • na een paar minuten de ketel van de stroom en even later er weer op
Daarna was bij mij alles goed, sindsdien 0 gasverbruik. Bij hooglast rond de 1KW en bij warm houden 400-500W
[/quote]
mooi verbruik overigens.
[quote]

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 24-02-2023 13:11 ]

• El Stupid
MacD007 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:04:
dat is niet bepaald handig, kijk als je de norm tot op het randje wilt uitmelden, zoals Quatt dat doet door geen specifieke eisen aan je electrische installatie te stellen krijg je deze problemen.
Dat is het probleem niet. Mijn wasmachine heeft een eigen groep en de Quatt ook. Alleen bij de Quatt wil ik ook de ketel erop, anders blijf ik aan het groepen maken. Moet ook prima kunnen, de ketel verbruikt net niks natuurlijk. Tijdens de installatie was de wasmachine weg om werkruimte te maken, dus ze hebben gewoon gedacht: aha deze is nog vrij, laten we daar de Quatt indoen en de ketel in het andere stopcontact. Niet precies zoals ik het wou dus, ik had ook nog een functie voor mijn wasmachine in gedachten :X

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:32
El Stupid schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:13:
[...]

Dat is het probleem niet. Mijn wasmachine heeft een eigen groep en de Quatt ook. Alleen bij de Quatt wil ik ook de ketel erop, anders blijf ik aan het groepen maken. Moet ook prima kunnen, de ketel verbruikt net niks natuurlijk. Tijdens de installatie was de wasmachine weg om werkruimte te maken, dus ze hebben gewoon gedacht: aha deze is nog vrij, laten we daar de Quatt indoen en de ketel in het andere stopcontact. Niet precies zoals ik het wou dus, ik had ook nog een functie voor mijn wasmachine in gedachten :X
Ik zou niet de cv ketel en de Quatt op dezelfde groep aansluiten. Als door een reden die groep eruit ligt heb je geen warmtebron meer.
Een wasmachine en de cv ketel kunnen prima samen op een groep.

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-01 20:03
Gave layout. Deelbaar? :)
cptingreenfield schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Zeg niet dat het de enige manier is, maar ik heb een rooted android gebruikt met de safetynet-fix Magisk module: https://github.com/kdrag0n/safetynet-fix

Waar je naar op zoek bent is het refresh_token. Die stond bij mij hier:
code:
1
/data/data/io.quatt.mobile.android/shared_prefs/com.google.firebase.auth.api.Store.W0RFRkFVTFRd+MToxMDc0NjI4NTUxNDI4OmFuZHJvaWQ6MjBkZGVhZjg1YzNjZmVjMzMzNjY1MQ.xml

Als je die hebt kan je de sensoren aanmaken: Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?" & Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"

Of, wachten op de lokale API ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Slurpgeit op 24-02-2023 13:22 ]

• El Stupid
Shutdown98 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Ik zou niet de cv ketel en de Quatt op dezelfde groep aansluiten. Als door een reden die groep eruit ligt heb je geen warmtebron meer.
Een wasmachine en de cv ketel kunnen prima samen op een groep.
Heb je een punt, single point of failure. Zal het nog eens bekijken, thnx

• villabos
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-04-2023
Over deze vragen heb ik bij Quatt geen antwoord gekregen omdat ik deze in het installatiegesprek zou moeten stellen.
Dan hier maar even > gaat over de voorgestelde Honeywell thermostaat

Quatt FAQ Item: Kan ik de Quatt aansluiten op een slimme thermostaat?

4 vraagjes over de regeling met deze thermostaat.
De levensduur van een warmtepompunit is, zo lees ik op vele sites, mede (sterk) afhankelijk van het start/stop bedrijf. Een pomp die continue draait slijt het minst. Dit uiteraard tijdens een warmtevraag.
Ik heb een vraag over de voorgestelde thermostaat Honeywell lyric T6(R).
Als er een warmtevraag is schakelt deze thermostaat “aan” en deze schakelt, veronderstel ik, de Quatt ook “aan”.
De T6 thermostaat heeft volgens de installatiemanual 3, 6, 9 of 12 schakelingen (instelbaar) per uur.
Dit schakelprogramma is niet uit te zetten, althans dat lees ik niet in de manual.
Zolang er warmtevraag is schakelt de thermostaat middels de interne programmatuur 3, 6, 9 of 12 keer per uur de uitsturing aan/uit totdat de gewenste temperatuur is bereikt.
1____Betekent dit dan dat de Quatt hierdoor ook 3, 6 9 of 12 keer per uur aan/uitgaat?
2____Dit lijkt mij een aanslag op de levensduur van de WP, of niet?
In Quatts FAQ’s lees ik dat vele smart-thermostaten niet geschikt zijn i.v.m. een mogelijke grillige warmtevraag , bv 5 min aan / 15 min uit enz.
3____Is de T6 dan een logische keuze, want volgens mij schakelt deze ook zo?
4____Is een thermostaat die een continu “aan” signaal afgeeft in geval van warmtevraag niet een verstandiger keuze?

https://manuals.coolblue....ll-lyric-t6-collectie.pdf >>>>>blz2

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:31
villabos schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:14:
Over deze vragen heb ik bij Quatt geen antwoord gekregen omdat ik deze in het installatiegesprek zou moeten stellen.
Dan hier maar even > gaat over de voorgestelde Honeywell thermostaat

Quatt FAQ Item: Kan ik de Quatt aansluiten op een slimme thermostaat?

4 vraagjes over de regeling met deze thermostaat.
De levensduur van een warmtepompunit is, zo lees ik op vele sites, mede (sterk) afhankelijk van het start/stop bedrijf. Een pomp die continue draait slijt het minst. Dit uiteraard tijdens een warmtevraag.
Ik heb een vraag over de voorgestelde thermostaat Honeywell lyric T6(R).
Als er een warmtevraag is schakelt deze thermostaat “aan” en deze schakelt, veronderstel ik, de Quatt ook “aan”.
De T6 thermostaat heeft volgens de installatiemanual 3, 6, 9 of 12 schakelingen (instelbaar) per uur.
Dit schakelprogramma is niet uit te zetten, althans dat lees ik niet in de manual.
Zolang er warmtevraag is schakelt de thermostaat middels de interne programmatuur 3, 6, 9 of 12 keer per uur de uitsturing aan/uit totdat de gewenste temperatuur is bereikt.
1____Betekent dit dan dat de Quatt hierdoor ook 3, 6 9 of 12 keer per uur aan/uitgaat?
2____Dit lijkt mij een aanslag op de levensduur van de WP, of niet?
In Quatts FAQ’s lees ik dat vele smart-thermostaten niet geschikt zijn i.v.m. een mogelijke grillige warmtevraag , bv 5 min aan / 15 min uit enz.
3____Is de T6 dan een logische keuze, want volgens mij schakelt deze ook zo?
4____Is een thermostaat die een continu “aan” signaal afgeeft in geval van warmtevraag niet een verstandiger keuze?

https://manuals.coolblue....ll-lyric-t6-collectie.pdf >>>>>blz2
Volgens mij is het zo als je deze thermostaat modulerend aansluit dan heb je geen schakelingen meer. Ook geen toegang tot dat menu.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• TAEK64
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-01-2024
Vandaag de Quatt warmtepomp ontvangen met alle toebehoren. Dinsdag 28-2-2023 installatie.

• Toml83
even een andere vraag. Er wordt daar Quatt gevraagd naar de materiaal van buitenmuur waar door heen moet worden geboord. Bij beton zal ik dit allemaal via een steiger moeten gebeuren (CV ketel staat op zolder) en bij normaal baksteen kan dit via een ladder.
Op de bouwtekening zie ik dat Betonlatei is gebruikt, is dat alleen voor de versteviging en tussen raamkozijnen, ramen en/of deuren? En is de rest van baksteen en daar tussen spouw en dan binnenmuur? En in mijn geval is de binnenmuur boven op zolder bij de wasruimte (daar komen de kabels/leidingen van de quatt uit) van hout.
Daar zouden de toch wel met een steen/houtboor door heen moeten komen?

Bouwjaar huis eind jaren 80.
Voor een heldere omschrijving kan ik foto's/ screenshots van de bouwtekening/huis hier plaatsen.

Hoe is dit bij anderen gegaan? Is er gebruik gemaakt van een steiger of via een ladder door de muur geboord.
Ik denk namelijk dat ik een standaard muur van baksteen heb, maar weet het niet helemaal zeker.

En ja, quatt moet dit eigenlijk uitzoeken aangezien ik hen ook de bouwtekeningen heb gestuurd.

[ Voor 16% gewijzigd door Toml83 op 24-02-2023 16:35 ]

• medu80
Die heb ik van jou. _/-\o_ Of bedoel je background, dat is Kibibit theme.

• medu80
Toml83 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:52:

Bouwjaar huis eind jaren 80.
Voor een heldere omschrijving kan ik foto's/ screenshots van de bouwtekening/huis hier plaatsen.
Wat verwacht je van ons dan? Dat wij zeggen het kan wel of het kan niet? Misschien je vragen aan Quatt stellen.

• Slurpgeit
  • Laatst online: 06-01 20:03
medu80 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Die heb ik van jou. _/-\o_ Of bedoel je background, dat is Kibibit theme.
Ja de theme idd, thanks :D

• Toml83
medu80 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:16:
[...]

Wat verwacht je van ons dan? Dat wij zeggen het kan wel of het kan niet? Misschien je vragen aan Quatt stellen.
Ik zie dat ik mijn verhaal niet goed heb afgemaakt. Was benieuwd hoe dit bij anderen is gebeurd.
Is daar een steiger aan de pas gekomen of via een ladder geboord?

Volgens mij is het baksteen, maar mijn kennis reikt niet zo ver... Vandaar deze vraag hoe dit bij anderen is verlopen.

• Shutdown98
Toml83 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Ik zie dat ik mijn verhaal niet goed heb afgemaakt. Was benieuwd hoe dit bij anderen is gebeurd.

Volgens mij is het baksteen, maar mijn kennis reikt niet zo ver... Vandaar deze vraag hoe dit bij anderen is verlopen.
Het gaat om de buitenmuur. Een binnenmuur is altijd minder hard.
Een gemetselde stenen muur lijkt me te onderscheiden van beton.
Beton is (meestal) voor een vloer.
Een latei is alleen voor boven een raam of deur.

• Bennobang
  • Laatst online: 28-06-2025
Shutdown98 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:46:
[...]

Het gaat om de buitenmuur. Een binnenmuur is altijd minder hard.
Een gemetselde stenen muur lijkt me te onderscheiden van beton.
Beton is (meestal) voor een vloer.
Een latei is alleen voor boven een raam of deur.
Niet helemaal. Een binnenmuur van een spouwmuur kan bestaan uit hout kalkzandsteen of beton. Zelden een lichte steen. Dus kan makkelijk beton zijn. @shutdown98 Tekening delen kan ik je wel helpen misschien

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-01 16:26
Toml83 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:33:
[...]

[/offtopic]Als de huizen als een zgn bouwstroom of pre-fab of systeembouw gebouwd zijn, is beton als binnenmuur niet uitgesloten (kun je op de bouwtekening zien en moet je gemerkt hebben met schilderijtjes ophangen) |:(
Anders is het gebruikelijk dat er kalkzandsteen is gebruikt (zit meestal een stuclaag op)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hia9JcOWhIMpXEN92nvcDpH57lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGsGTcp5nUo3VR7fhVGzlSMT.jpg?f=fotoalbum_large --

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-01 16:26
info steenaanduiding gebouw / bouwtekening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riDGrRfGLUlojyWn38ff_IrLd_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79u6b8kBr22Ahp4MPOdmc6Fl.jpg?f=fotoalbum_large -- -- [/ontopic] _/-\o_

• MacD007
El Stupid schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:13:
[...]

dat bedoelde ik niet met bedrijfszekerheid, ik zou juist de CV en warmtepomp namelijk niet op één groep zetten. Dat heeft niets te maken of de groep dat wel cq niet aankan ivm de belasting, maar veel meer als er een storing (zeg maar kortsluiting ed) in je groep zit heb je en geen CV en geen warmtepomp, dus een koud huis. Daar dus die twee op andere groepen, valt er één uit heb je nogg altijd die ander. Overigens kon ik niet uit je tekst lezen dat het om twee aparte groepen ging.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01 15:33
Net de Spirotech Luchtafscheider en vuilafscheider binnen gekregen. Wat een apparaat qua grootte, niet verwacht.
Zie foto met een Spa flesje voor schaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0COH67pVC_dR42sgFHzBA3w76tU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVKVATq0VeskA94VaGgrHk5f.jpg?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
Wij hebben gisteren ons installatiegesprek gehad. Prima gesprek, wel in het Engels. Offerte zelfs al na een paar uur binnen! Super snel dus.
We hebben nog wel een onduidelijkheid: bij ons moet door beton worden gebeurd (meerprijs van €50,-). Dat moet gebeuren waar onze trap naar zolder loopt, dus volledig in het zicht. Betonboring wordt gekoeld met water. Waar we een beetje bang voor zijn, is of het geen enorm waterballet wordt met water en boorstof dat over de binnenmuur naar beneden loopt over gestucte en geschilderde muren. Beetje herstelwerk is natuurlijk logisch, maar met mate.
Weten jullie of van buiten naar binnen wordt geboord? Dan is er dus minder overlast qua water en boorstof. Of wordt er van binnen naar buiten geboord?
Onderstaande foto ter verduidelijking van locatie boorgat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT5M1W8vrjdWsLYM3-pI7JQoDEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InKnt0UyrylBzN2HtGloUPRH.jpg?f=fotoalbum_large

• Bennobang
  • Laatst online: 28-06-2025
Hyperfox schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:41:
Wij hebben gisteren ons installatiegesprek gehad. Prima gesprek, wel in het Engels. Offerte zelfs al na een paar uur binnen! Super snel dus.
We hebben nog wel een onduidelijkheid: bij ons moet door beton worden gebeurd (meerprijs van €50,-). Dat moet gebeuren waar onze trap naar zolder loopt, dus volledig in het zicht. Betonboring wordt gekoeld met water. Waar we een beetje bang voor zijn, is of het geen enorm waterballet wordt met water en boorstof dat over de binnenmuur naar beneden loopt over gestucte en geschilderde muren. Beetje herstelwerk is natuurlijk logisch, maar met mate.
Weten jullie of van buiten naar binnen wordt geboord? Dan is er dus minder overlast qua water en boorstof. Of wordt er van binnen naar buiten geboord?

[Afbeelding]
Ik ga ervan uit van buiten naar binnen maar weet je nooit zeker. Water is voor koeling en voorkomen stof. Stof dus minimaal. Water ook overigens maar er zal vrijwel zeker iets langs de muur lopen. Alles is afhankelijk hoe secuur de mannen werken natuurlijk

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• theorganiser
Hyperfox schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:41:

[Afbeelding]
Bij mij werd aangegeven dat ze altijd van binnen naar buiten boren omdat ze anders niet weten waar ze moeten horen. Maar dat kan ook bij mijn situatie zijn.

• theorganiser
krizzziz schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:25:
Net de Spirotech Luchtafscheider en vuilafscheider binnen gekregen. Wat een apparaat qua grootte, niet verwacht.
[Afbeelding]
Is dit nou echt nodig? Lijkt mij een beetje teveel van het goede?

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:33
krizzziz schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:25:
[Afbeelding]
Ik wil deze ook aanschaffen, stevig ding inderdaad. Kan ik er vanuit gaan dat de monteurs weten waar deze het beste geplaatst kan worden? Als ik het goed begrijp is dat op de retour naar de warmtepomp, klopt dat?

• bbbrumbrum
  • Niet online
duysa01 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:51:
[...]

Ik wil deze ook aanschaffen, stevig ding inderdaad. Kan ik er vanuit gaan dat de monteurs weten waar deze het beste geplaatst kan worden? Als ik het goed begrijp is dat op de retour naar de warmtepomp, klopt dat?
Uh nee. Aanvoerleiding richting de WP, je wilt immers voorkomen dat er meuk in de pomp van de WP terechtkomt.

Edit: en mss bedoel je dat ook, maar dat is dan niet de retour ;)

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-02-2023 08:55 ]

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-01 12:58
Wat te doen als het stookseizoen eindigt? Thermostaat op 5 graden zetten en alles verder zo laten?
De pomp mag niet uitgezet worden begrijp ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Notaname op 25-02-2023 10:43 ]

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-01 21:41
Ik heb de Quatt al bijna 4 weken en ben er enorm tevreden over. Wel vraag ik me af of er al OTA updates zijn uitgerold of dat de app al een keer een update heeft gehad. Waarschijnlijk zijn ze nu voornamelijk bezig met de installatie maar 1 van de USP is natuurlijk ook de CiC en updates. Weet er iemand hoeveel updates er tot op heden al uit zijn gerold?

• cptingreenfield
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:08:
Ik heb de Quatt al bijna 4 weken en ben er enorm tevreden over. Wel vraag ik me af of er al OTA updates zijn uitgerold of dat de app al een keer een update heeft gehad. Waarschijnlijk zijn ze nu voornamelijk bezig met de installatie maar 1 van de USP is natuurlijk ook de CiC en updates. Weet er iemand hoeveel updates er tot op heden al uit zijn gerold?
Ik heb gisteren telefonisch contact gehad n.a.v. een ticket die ik had aangemaakt. Binnen een dag werd ik netjes teruggebeld. Er schijnen nu nog wat problemen te zijn bij sommige mensen die een constante temperatuur aanhouden. De Quatt gaat dan steeds op een te hoog vermogen aan en daardoor ook snel weer uit omdat de temperatuur bereikt is.

Hij wist mij te vertellen dat er eind volgende week of begin van de week erna een update ging komen die onder andere dat probleem moet oplossen.

Hii verwachtte dat er dan ook een nieuwsbrief uit zou gaan waar de verbeteringen in benoemd staan maar dat was niet zijn afdeling dus dat wist ie niet zeker.

Ik wacht het iig nog even af

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:57
cptingreenfield schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Ik heb gisteren telefonisch contact gehad n.a.v. een ticket die ik had aangemaakt. Binnen een dag werd ik netjes teruggebeld. Er schijnen nu nog wat problemen te zijn bij sommige mensen die een constante temperatuur aanhouden. De Quatt gaat dan steeds op een te hoog vermogen aan en daardoor ook snel weer uit omdat de temperatuur bereikt is.

Hij wist mij te vertellen dat er eind volgende week of begin van de week erna een update ging komen die onder andere dat probleem moet oplossen.

Hii verwachtte dat er dan ook een nieuwsbrief uit zou gaan waar de verbeteringen in benoemd staan maar dat was niet zijn afdeling dus dat wist ie niet zeker.

Ik wacht het iig nog even af
Klopt ik ben er 1 van. Vorige week telefonisch contact gehad over dit punt. Gaf toen 2 a 3 weken aan dus ze lopen nog op schema zo te horen :)

Trouwens tijdelijke oplossing hiervoor is als de quatt aan is de tempratuur verhogen en na 1 minuut weer verlagen daarna gaat zie ik het verbruik direct halveren of nog lager.

• Soeperkoe
  • Laatst online: 26-05-2023
Hoi! Ca. 2 weken geleden heb ik het installatie gesprek gehad, maar sindsdien alleen maar via Sales Support de reactie gehad dat we:
- ons zone systeem moeten laten verwijderen (BG is LTV met Honeywell Chronotouch thermostaat en verdiepingen is met convectoren en Honeywell Round thermostaat) door een loodgieter, als ook:
- verwijderen van tweeweg klepset op onze Intergas HR Eco 36 ketel
- alupex leidingen laten vervangen door metalen leidingwerk omdat de Quatt installateurs er anders niet op kunnen aansluiten.

Motivatie van Quatt is dat ze anders niet kunnen installeren.

Heb nu al paar keer gevraagd om wat specifieker instructies voordat we een loodgieter inschakelen; wil voorkomen dat er misverstanden ontstaan. Ik wil bijvoorbeeld weten:
- wat voor effect heeft verwijderen van kleppensysteem zolang er nog geen Quatt is geïnstalleerd? Ik heb begrepen dat het kleppensysteem verplicht is voor een Intergas ketel met vloerverwarming, maar begrijp ook dat dit de Quatt in de weg zit
- als we op de verdieping geen aparte thermostaat meer kunnen gebruiken, heeft dat geen nadelige gevolgen voor het comfort op de verdiepingen? Dus dat de thermostaat beneden bijvoorbeeld al op temperatuur is? We hebben bij onze convectoren ook Speed comforts (en deze werken nu goed met CV temperatuur van 50 graden)
- welk leidingwerk dient exact vervangen te worden als alupex leidingen nu uit de vloer komen naar de CV. Ik neem dan aan alleen het deel wat uit de vloer komt, maar verwacht van Quatt dat ze dat soort informatie specifiek maken.
- Heb ook gevraagd wanneer ik de technische uitwerking en offerte ontvang, omdat ik geen loodgieter aan de slag laat voordat duidelijk is hoe eea gerealiseerd gaat worden en wanneer. Straks laat ik aanpassingen doen die niet juist zijn of help ik worst case de werking van CV en vloerverwarming en convectoren om zeep. Kreeg teleurstellend antwoord dat ik de offerte en uitwerking zou ontvangen als zij bevestiging krijgen dat ik de loodgieter werkzaamheden laat uitvoeren. Heb daarop geantwoord dat dit voor mij niet acceptabel is als ik geen duidelijke antwoorden en informatie krijg over loodgieter werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden door een andere partij dan Quatt. Ik wacht nog op reactie.

Ben benieuwd wat jullie advies is en/of jullie soortgelijke ervaring hebben met Quatt en wat er dan als oplossing is geboden. En enig idee wat dit aan loodgieter kosten meebrengt (kleppensysteem en zone voor verdiepingen verwijderen+ alupex leidingen vervangen)? Alvast bedankt!

PS. Ik ben niet technisch aangelegd zoals vele Tweakers hier, dus als ik niet duidelijk ben of verkeerde/ontbrekende informatie neerzet: excuus op voorhand, en laat vooral weten :-)

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-01 17:08
Wow, klinkt als veel huiswerk. Ben net als jij nieuwsgierig naar de reacties van echte tweakers

• bbbrumbrum
  • Niet online
Alupex vervangen zal niet nodig zijn, maar omdat elk merk specifieke koppelingen heeft zullen ze iets standaards (koper, of staal CV) willen hebben.

Als je deze koppelingen voor hen aanlevert (dan lijkt Bonfix een goede keus aangezien die compatible met nagenoeg alle types persbekken zijn, alleen even checken of ze qua maatvoering ook compatbile met je alupex zijn) zullen ze niet te flauw zijn deze aan te persen.
Alternatief is een alupex naar draadkoppeling.

Een loodgieter laten komen voor 2 Pex-> 22mm metalen buisovergangskopplilingen te laten persen is wel redelijk kapitaalvernietiging.

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:08
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die een mooie workaround hebben voor het volgende:

wanneer de Quatt bezig is met een verwarmingsrun blijft deze op hoog vermogen doorgaan ook al is de temperatuur bereikt. Wanneer de thermostaat (T6) een minuut op een andere temperatuur gezet wordt en dan weer terug op de daarvoor ingestelde temperatuur gaat de CiC opnieuw rekenen en komt er vaak een veel lager modulatieniveau uit.

Nu is dit dus snel te doen wanneer ik dit merk door de thermostaat even te 'cyclen'. Maar nu ben ik benieuwd of er mensen hier een geautomatiseerd proces voor hebben gebouwd. Ik heb het lang niet altijd door en ben ook zeker niet altijd thuis. Het kan namelijk best een aanzienlijk rendement opleveren door hogere COP.

• cptingreenfield
dikkiedik schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:06:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die een mooie workaround hebben voor het volgende:

wanneer de Quatt bezig is met een verwarmingsrun blijft deze op hoog vermogen doorgaan ook al is de temperatuur bereikt. Wanneer de thermostaat (T6) een minuut op een andere temperatuur gezet wordt en dan weer terug op de daarvoor ingestelde temperatuur gaat de CiC opnieuw rekenen en komt er vaak een veel lager modulatieniveau uit.

Nu is dit dus snel te doen wanneer ik dit merk door de thermostaat even te 'cyclen'. Maar nu ben ik benieuwd of er mensen hier een geautomatiseerd proces voor hebben gebouwd. Ik heb het lang niet altijd door en ben ook zeker niet altijd thuis. Het kan namelijk best een aanzienlijk rendement opleveren door hogere COP.
Zie ook hierboven. Dat heeft volgens mij te maken met hetzelfde probleem als waarvoor ik met Quatt heb gebeld. Wat jij omschrijft is ook de tip die de Quatt medewerker mij gaf. Als het goed is kunnen we in een week een update verwachten waarin dit probleem verholpen zou moeten zijn

• Hyperfox
Bennobang schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:35:
[...]

Ik ga ervan uit van buiten naar binnen maar weet je nooit zeker. Water is voor koeling en voorkomen stof. Stof dus minimaal. Water ook overigens maar er zal vrijwel zeker iets langs de muur lopen. Alles is afhankelijk hoe secuur de mannen werken natuurlijk
Water is idd voor koeling en opvang boorstof. Maar boorstof met water is ongeveer cement dat je heel lastig weg kunt krijgen. Een beetje is niet erg en ook niet te voorkomen, maar als alles van binnenuit wordt geboord, dan komt er echt veel water vrij is mijn ervaring met een boorgat voor afvoer van afzuigkap in de keuken.

Ik zou zeggen dat bij ons het verstandig is om eerst een boorgat van binnen naar buiten te maken met een bv 10 mm boor om zo de lokatie goed te bepalen en vervolgens van buiten naar binnen met een 12 cm diameter boor. Volgens mij zou dat zo moeten kunnen….?

• Hyperfox
theorganiser schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:46:
[...]

Bij mij werd aangegeven dat ze altijd van binnen naar buiten boren omdat ze anders niet weten waar ze moeten horen. Maar dat kan ook bij mijn situatie zijn.
Precies… vandaar ook de onduidelijkheid…. |:(

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik heb van de week de Nest V3 op advies van Quatt vervangen naar de Honeywell lyrics t6.
Staat op aan / uit en mag 3 keer per uur aanslaan( vloerverwarming). Verwarming Max 45 graden stoken

Nu is dit het beeld wat ik krijg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8JQFCNNfxR1VJpScgS9aSf4Dl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nFmVZKYsgYP4QRdZkERt42G.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit vergelijk met de nest dan lijkt dit toch een stukje rustiger te stoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEtY7nOTBQqSqLi5sHSZLz8B3pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HrDXDcJeohgsEzYd5me3lTG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel nu namelijk of ik de Nest of de Honeywell wil gebruiken. Kan iemand advies geven?

Moet ik de boel anders aansluiten?

Ik dacht te hebben gelezen dat de Nest inmiddels goed samenwerkt met de Quatt. Zijn er al mensen met ervaring?

[ Voor 4% gewijzigd door Cc88 op 25-02-2023 15:21 ]

• prakka
Cc88 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:20:
Ik heb van de week de Nest V3 op advies van Quatt vervangen naar de Honeywell lyrics t6.
Staat op aan / uit en mag 3 keer per uur aanslaan( vloerverwarming). Verwarming Max 45 graden stoken

[Afbeelding]

Als ik dit vergelijk met de nest dan lijkt dit toch een stukje rustiger te stoken.

[Afbeelding]

Ik twijfel nu namelijk of ik de Nest of de Honeywell wil gebruiken. Kan iemand advies geven?

Ik dacht te hebben gelezen dat de Nest inmiddels goed samenwerkt met de Quatt. Zijn er al mensen met ervaring?
Waarom staat je Lyric op aan/uit deze kan je op OpenTherm zetten dan zou het gedrag al heel anders moeten worden.

Zonder OpenTherm ziet de cic ook de kamertemperatuur niet of de verhoging in graden.

[ Voor 3% gewijzigd door prakka op 25-02-2023 15:36 ]

• Cc88
Er werd mij geadviseerd om aan / uit te doen omdat ik alleen een temperatuur aanvraag heb van 45 graden.

Opentherm zou interessant zijn bij bvb 60/80 graden vragen en niet bij alleen vloerverwarming zoals bij mij

• Shutdown98
Cc88 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:20:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is beide slecht. Je wil zo min mogelijk start-stop acties. In dit geval doet de Lyric het nog slechter dan de Nest.
Je wil dat de Quatt lange runs maakt . De Quatt moet dus op een laag pitje draaien. Dat zou met de Lyric moeten kunnen. Aansluiten via OT is beter. Wellicht is dit ook het gedrag dat opgelost moet gaan worden met een update waar al over is gepost.

Sorry.... Ik kijk naar gasverbruik en niet de Quatt...
Inderdaad rustiger, maar met de huidige temperaturen zou je geen cv verbruik verwachten overdag.

[ Voor 5% gewijzigd door Shutdown98 op 25-02-2023 15:50 ]

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:43
Ik sta ook al even op de Quatt wachtlijst en kreeg vragen om meer foto's aan te leveren van mijn situatie. Echter lees ik hierboven dat iemand zijn zoneverdeling systeem moet verwijderen, terwijl ik dit juist zou willen toevoegen omdat we sinds onze vloerverwarming beneden het boven niet meer voldoende warm krijgen.

Daarom een vraag: hoe doen andere Quatt gebruikers dit? Vloerverwarming en radiatoren samen zonder zonneverdeling en Quatt?

Verder: kan iemand me vertellen of Quatt ook al zonder hybride systeem kan werken? Ik denk er over om boven de radiatoren te vervangen door lage temperatuur modellen. Ik zou dan ook het liefst helemaal gasloos gaan en met een volledige warmtepomp te verwarmen.

Is Quatt dan nog wel een optie? Of neem ik dan beter een volwaardige warmtepomp?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• prakka
Cc88 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:45:
Er werd mij geadviseerd om aan / uit te doen omdat ik alleen een temperatuur aanvraag heb van 45 graden.

Opentherm zou interessant zijn bij bvb 60/80 graden vragen en niet bij alleen vloerverwarming zoals bij mij
Wij hebben ook vloerverwarming en met de Lyric op OpenTherm werkt het gewoon goed met lange runs. Het water zit dan tussen de 20 tot ongeveer 40 graden met alleen de quatt zonder ketel.

• Cc88
@Shutdown98 ik ben in afwachting van de Quatt.

Oké, dus in geval van de Honeywell gewoon op opentherm aansluiten. In mijn instellingen in mijn Intergas laat ik hem dan direct naar de ingestelde temperatuur schakelen.

Klopt het dat bij jullie de Lyrics geen halve graden temperatuurstijging weergeeft? Hij loopt van mijn van 19 graden direct naar de 20.

En nu mijn belangrijke vraag…. Zal het zo zijn dat de Honeywell echt beter gaat werken dan de Nest? 😅 ik vind de nest dus echt veel mooier aan de muur!!

[ Voor 5% gewijzigd door Cc88 op 25-02-2023 16:00 ]

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:08
cptingreenfield schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Zie ook hierboven. Dat heeft volgens mij te maken met hetzelfde probleem als waarvoor ik met Quatt heb gebeld. Wat jij omschrijft is ook de tip die de Quatt medewerker mij gaf. Als het goed is kunnen we in een week een update verwachten waarin dit probleem verholpen zou moeten zijn
Oke dus wat ik nu doe is de aanbevolen workaround voor quatt? Wel mooi dat ze hiervoor volgende week een fix gaan uitrollen. Getting there!

• harrr
Cc88 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:00:
@Shutdown98 ik ben in afwachting van de Quatt.

Oké, dus in geval van de Honeywell gewoon op opentherm aansluiten. In mijn instellingen in mijn Intergas laat ik hem dan direct naar de ingestelde temperatuur schakelen.

Klopt het dat bij jullie de Lyrics geen halve graden temperatuurstijging weergeeft? Hij loopt van mijn van 19 graden direct naar de 20.

En nu mijn belangrijke vraag…. Zal het zo zijn dat de Honeywell echt beter gaat werken dan de Nest? 😅 ik vind de nest dus echt veel mooier aan de muur!!
Mijn Lyrics T6 kan wel degelijke halve graden omhoog en halve graden weergeven. Misschien dat dat met de Quatt te maken heeft?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• harrr
prakka schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Wij hebben ook vloerverwarming en met de Lyric op OpenTherm werkt het gewoon goed met lange runs. Het water zit dan tussen de 20 tot ongeveer 40 graden met alleen de quatt zonder ketel.
Dat klinkt goed. Hebben jullie ook nog radiatoren in andere ruimtes? Zo jah: hoe doet de Quatt dat?

• harrr
Mijn idee is om de Quatt beneden te laten verwarmen zonder hybride oplossing. Hier verwarmen we altijd en hebben we vloerverwarming. Ik zou dan boven een hybride opstelling willen omdat we dit hier niet hebben. Zou zoiets gaan werken? De leidingen worden nu al gesplitst vanaf de cv naar boven en beneden. Dus al op de plek waar de Quatt binnenunit ook zou komen.

Pagina: 1 ... 63 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.