Bij de bovenverdieping hebben wij radiatoren dit gaat ook goed, al moet ik zeggen dat de radiatoren wat groter zijn dan wat er orgineel zat. Dit was een enkele plaat en heb nu type 22 dubbele platen.harrr schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:15:
[...]
Dat klinkt goed. Hebben jullie ook nog radiatoren in andere ruimtes? Zo jah: hoe doet de Quatt dat?
Klopt!dikkiedik schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:16:
[...]
Oke dus wat ik nu doe is de aanbevolen workaround voor quatt? Wel mooi dat ze hiervoor volgende week een fix gaan uitrollen. Getting there!
Hier meteen een voorbeeld, ik zag dat de Quatt wel erg hard ging draaien terwijl de temperatuur bijna gelijk was aan de vraagtemperatuur.
Ik heb de temperatuur een halve graad verlaagd en 10 seconden later weer verhoogd. Binnen een minuut zie je de Quatt halveren qua vermogen. Nu draait hij ook een langere run en blijft de temperatuur stabieler dan wanneer ik dat niet zou doen.
Je zou dit wel kunnen automatiseren maar ik wacht liever even op de update van Quatt.
Ja precies dat heb ik ook. Temepratuur cyclen werkt ozpich prima, maar een update vanuit Quatt om bv elke 15 minuten even een nieuwe berekening te maken zou dit probleem natuurlijk direct verhelpen.
Zou wel behoorlijk kunnen schelen op de gemiddelde COP hier.
Moet ik zeggen dat deze maand heel goed is gegaan. Helemaal geen gas verbruikt en ook stroomverbruik is erg laag.
Zou wel behoorlijk kunnen schelen op de gemiddelde COP hier.
Moet ik zeggen dat deze maand heel goed is gegaan. Helemaal geen gas verbruikt en ook stroomverbruik is erg laag.
Ik las een paar keer dat mensen de warmtepomp op een andere groep willen dan de CV. Als er een open verdeler tussen de CV en warmtepomp wordt geplaatst dan heeft dat geen zin. Als de warmtepomp dan geen waterdruk geeft zal de CV het water alleen rondpompen naar zichzelf omdat dit de weg van de minste weerstand is. Ik weet niet welke verdeler er tussen geplaatst wordt en ben daar dus benieuwd naar. Ik heb net mijn eerste gesprek over de installatie gehad.
Al een tijdje aan het meelezen hier, en ook op de lijst voor 8kw. Wat ik me afvroeg heeft iemand zelf een keer de dB meter erbij gepakt? Ik realiseer me dat resonanties, reflecterende oppervlakten allemaal meespelen, maar ben eigenlijk toch wel benieuwd naar wat objectieve praktijkervaring
.
Ik heb sinds vrijdag mijn quatt draaien en probeer te begrijpen wat en wanneer hij doet.
Ik zie hier regelmatig mooie plaatjes voorbij komen, maar ik heb geen idee waar ik die informatie kan vinden. In de app zie ik alleen maar het plaatje van het huis maar geen details.
Ik zie hier regelmatig mooie plaatjes voorbij komen, maar ik heb geen idee waar ik die informatie kan vinden. In de app zie ik alleen maar het plaatje van het huis maar geen details.
Zelf kan ik niet het antwoord geven. Sinds een week hebben wij de 4 kilowatt hier draaien. Ik vind dat de quatt erg stil is. Alleen in de badkamer als het raam open staat hoor ik een beetje geluid. Maar dit is absoluut niet storend.thoomie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:57:
Al een tijdje aan het meelezen hier, en ook op de lijst voor 8kw. Wat ik me afvroeg heeft iemand zelf een keer de dB meter erbij gepakt? Ik realiseer me dat resonanties, reflecterende oppervlakten allemaal meespelen, maar ben eigenlijk toch wel benieuwd naar wat objectieve praktijkervaring.
Dat zijn weergaven van homewizard, een uitlees apparaat voor je p1 meter in de meterkast. Werkt supersimpel. Je kan ook nog allerlei meters plaatsen tussen de WP etc, maar een p1 meter is een mooi begin.
Moet de Quatt altijd waterzijdig aangesloten worden bij de CV ketel? Kan hij niet worden aangesloten op een CV leiding die al op de begane grond aanwezig is?Toml83 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:39:
[...]
Echter willen we nu toch de locatie van de Quatt wijzigen naar begane grond (harde eis van de vrouw).
Waarbij de afstand naar de CV ketel langer wordt dan 8 meter. Naar zolder is al +8 meter en dan daar naar binnen tot de ketel +5 meter. Iemand ervaring met de deze lengtes en garantie tot goede werking?
En hebben jullie de thermostaat lyric zelf aangeschaft en door hen laten installeren?
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
een P1 meter en dan daarbij nog een extra socket bestellen waar je de Quatt in kunt pluggen. Anders krijg je alleen totaal vermogen van de woning wat zeker met zonnepanelen een beetje een bende kan worden.Wurmie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:33:
Dat zijn weergaven van homewizard, een uitlees apparaat voor je p1 meter in de meterkast. Werkt supersimpel. Je kan ook nog allerlei meters plaatsen tussen de WP etc, maar een p1 meter is een mooi begin.
Kost iets van 6 tientjes voor de P1 meter plus één socket.
Die vraag is al heel veel vaker gesteld: nee, op dit moment is dit vanwege aansturing niet mogelijk.RichieB schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:00:
[...]
Moet de Quatt altijd waterzijdig aangesloten worden bij de CV ketel? Kan hij niet worden aangesloten op een CV leiding die al op de begane grond aanwezig is?
In de toekomst hoopt Quatt dat het wel mogelijk wordt, maar gezien de probleempjes die ze nu nog hebben met aansturing vind ik het vrij logisch dat ze eerst de basis onder de knie willen hebben voordat ze specifiekere situaties gaan aanpakken.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Goedemiddag tweakers,
Ik heb nu al verschillende keren lopen zoeken op trillingen, resonantie, dempers etc. en ik maak mij toch een klein beetje zorgen over eventuele resonantie. Mijn Quatt wordt op 3 maart geïnstalleerd op het platte dak van de uitbouw. Ik heb begrepen dat hij dan op 2 bigfoots komt. Op het forum worden tips gegeven voor trillingsdempers en matjes maar ik zie dat dit eigenlijk meer bedoelt is voor een Quatt aan de muur.
Zijn er mensen op dit forum die hem wel op een plat dak hebben en bijv. met succes matjes hebben gebruikt of heeft dit helemaal geen zin?
Ik heb nu al verschillende keren lopen zoeken op trillingen, resonantie, dempers etc. en ik maak mij toch een klein beetje zorgen over eventuele resonantie. Mijn Quatt wordt op 3 maart geïnstalleerd op het platte dak van de uitbouw. Ik heb begrepen dat hij dan op 2 bigfoots komt. Op het forum worden tips gegeven voor trillingsdempers en matjes maar ik zie dat dit eigenlijk meer bedoelt is voor een Quatt aan de muur.
Zijn er mensen op dit forum die hem wel op een plat dak hebben en bijv. met succes matjes hebben gebruikt of heeft dit helemaal geen zin?
Hier is een heel topic over.Schievje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:50:
Goedemiddag tweakers,
Trillingen warmtepomp dempen
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-02-2023 16:09 ]
Een matje onder een bigfoot heeft m.i. weinig toegevoegde waarde.Schievje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:50:
Goedemiddag tweakers,
Ik zou dan eerder nog naar veerpootjes kijken.
Idealiter staat een wp op de grond. Wil je dat niet, dan moet je wat voorzorgsmaatregelen nemen op een houten dak, maar als je muur het toelaat zou ik hem eerder ophangen en gewoon rekening houden dat je af en toe eens wat zou kunnen horen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Deze workaround werkt tot nu toe, gasverbruik voor de verwarming is nagenoeg nul.Pbure97 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:24:
[...]
Bij mij was er in ieder geval wel een grens, waardoor er niet gestookt werd terwijl er warmtevraag was.
Ik ga een test doen met de temperatuur van de ketel op 20-22 graden om te kijken wat het voor effect heeft. De ketel zorgt dan hopelijk even ervoor dat de grens bereikt en de Quatt moet dan doordraaien om de aanvoerstemperatuur te halen.
Natuurlijk is met deze methode elke vorm van optimalisatie, AI, predictive control etc afwezig, dus ideaal is het zeker niet. Ik ben dan ook zeer benieuwd of het probleem met de Nest in de toekomst opgelost kan worden. Ik heb nog wel meer dan een half jaar voordat het volgende stookseizoen begint (en nog 2 stookseizoenen lage energieprijzen).
Hier staat die op een houten dak (keuken), en je hoort soms iets. Alsof je koelkast buiten aanslaat.. Maar het is echt te verwaarlozen. De koelkast in de keuken zelf hoor je meer wanneer deze aanspringt.Schievje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:50:
Goedemiddag tweakers,
Wat iemand hierboven ook zegt; ga uit van iets. Het is niet zo stil als niks / betonnen dak. Maar zeker niet storend.
Bij ons staat de Quatt op de dakkapel op zolder (jaren ‘30 huis, nieuwe dakkapel). Valt ons echt 100% mee, tuurlijk op vol vermogen hoor je een lichte zoem. We hebben daar ook een Daikin 4MX multisplit airco staan, die maakt meer een brom op vol vermogen.ZveenT schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:27:
[...]
Hier staat die op een houten dak (keuken), en je hoort soms iets. Alsof je koelkast buiten aanslaat.. Maar het is echt te verwaarlozen. De koelkast in de keuken zelf hoor je meer wanneer deze aanspringt.
Wat iemand hierboven ook zegt; ga uit van iets. Het is niet zo stil als niks / betonnen dak. Maar zeker niet storend.
Ik wilde er nog 4 van deze speciale Bigfoot matten onder zetten, maar was te laat met bestellen…
https://www.wasco.nl/artikel/99AB1108
Rare vraag, maar zou iemand die de quatt met een muurbeugel aan de gevel heeft laten bevestigen, kunnen doorgeven hoe breed en lang de beugel is die tegen de muur is geschroefd.
Ik wil onder die beugel een anti-vibratiemap laten plaatsen, maar die wil ik dan voor montage alvast even op maat gesneden hebben….liefst al met voorgeboorde gaten voor de bouten….
Ik wil onder die beugel een anti-vibratiemap laten plaatsen, maar die wil ik dan voor montage alvast even op maat gesneden hebben….liefst al met voorgeboorde gaten voor de bouten….
Ben deze week niet thuis dus kan het niet voor je opmeten, maar:Hyperfox schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:19:
Rare vraag, maar zou iemand die de quatt met een muurbeugel aan de gevel heeft laten bevestigen, kunnen doorgeven hoe breed en lang de beugel is die tegen de muur is geschroefd.
Je krijgt alle spullen een of twee dagen voor de installatie thuis geleverd. Dus als je die mat al hebt liggen heb je tijd genoeg om zelf even op op te meten en te maken toch?
Dat is ook zo. Ik weet alleen niet of ze waarderen dat ik de verpakking open maak om die beugel eruit te halen. Dus daarom de vraag… Maar uiteraard kan ik ook gewoon wachten tot de spullen geleverd zijn.HBO88 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:51:
[...]
Ben deze week niet thuis dus kan het niet voor je opmeten, maar:
Je krijgt alle spullen een of twee dagen voor de installatie thuis geleverd. Dus als je die mat al hebt liggen heb je tijd genoeg om zelf even op op te meten en te maken toch?
Zojuist aanbetaling van 1500 euro gedaan. Ben benieuwd wanneer ze komen installeren.
Dat is helemaal geen punt hoor. Ik had ook alles al gelijk opengemaakt en van alle kanten bekeken 😀.Hyperfox schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:56:
[...]
Dat is ook zo. Ik weet alleen niet of ze waarderen dat ik de verpakking open maak om die beugel eruit te halen. Dus daarom de vraag… Maar uiteraard kan ik ook gewoon wachten tot de spullen geleverd zijn.
Zojuist aanbetaling van 1500 euro gedaan. Ben benieuwd wanneer ze komen installeren.
Ja, het kan ook anders maar homewizzard is gewoon heel gemakkelijk en plug en Play, je hebt eigenlijk twee opties voor je verbruik van je warmtepomp. In beide gevallen heb je wel de p1 meter nodig die aan de slimme meter via de p1 poort wordt aangesloten.dikkiedik schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:02:
[...]
een P1 meter en dan daarbij nog een extra socket bestellen waar je de Quatt in kunt pluggen. Anders krijg je alleen totaal vermogen van de woning wat zeker met zonnepanelen een beetje een bende kan worden.
Kost iets van 6 tientjes voor de P1 meter plus één socket.
opm. beetje afhankelijk van je versie van je slimme meter krijg je elke 5 min. je gasverbruik en elke sec. het stroomverbruik (vanaf versie SMR 5), heb je een oudere versie (SMR 2 en 4) dan krijg je alleen per uur het gasverbruik (stroom per 10 sec.), ook heb je dan een stroomadapter voor de P1-meter nodig.
A) als de quatt via een stekker in een wcd geplaatst is, dan kun je daar tussen een homewizzard sockets tussen plaatsen.
Heb je overigens nog een oude telwerk (analog of Digital waar geen p1 poort op zit) kun je helaas de homewizzard P1 meter niet gebruiken, omdat deze alleen werkt via de P1 poort van je slimme meter. De P1 meter meet namelijk niet zelf de stroom en gas maar krijgt deze via de P1 poort aangeleverd (je gastelwerk is namelijk (draadloos) verbonden met je slimme meter). Er zijn dan wel andere mogelijkheden, oa ook bepaalde sockets van andere merken plaatsen, deze werken vaak via z wave of zigbee. Deze hebben wel veelal een hub nodig.
Dit heeft echter wel een groot nadeel, een dergelijke meter voor je gasverbruik ben ik namelijk nog niet tegengekomen, dus als iemand deze kend graag dit even hier posten voor die mensen die wel een Quatt (willen) hebben maar nog geen slimme meter hebben (overigens mogelijk wel een reden om alsnog over te stappen naar een slimme meter)
[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 28-02-2023 17:27 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Bedankt voor de uitleg. Ik heb ook nog een oud telwerk. Werkt dan een homewizard wifi energy socket niet?MacD007 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:27:
[...]
Heb je overigens nog een oude telwerk (analog of Digital waar geen p1 poort op zit) kun je helaas de homewizzard P1 meter niet gebruiken, omdat deze alleen werkt via de P1 poort van je slimme meter. De P1 meter meet namelijk niet zelf de stroom en gas maar krijgt deze via de P1 poort aangeleverd (je gastelwerk is namelijk (draadloos) verbonden met je slimme meter). Er zijn dan wel andere mogelijkheden, oa ook bepaalde sockets van andere merken plaatsen, deze werken vaak via z wave of zigbee. Deze hebben wel veelal een hub nodig.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
topicwarning weggehaald, er wordt intussen uitgeleverd dus Quatt heeft aangetoond meer volwassen te zijn
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik kreeg vandaag een mailtje (Klant #404x) met het verzoek een installatieafspraak in te plannen
direct maar een afspraak gepland voor morgenmiddag om 14 uur! Ben benieuwd hoe snel het gaat vanaf hier... vooral omdat ik een 8kw klant ben.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ik lees reviews dat er tape voor vuilafvoerplug ontbreekt en de handleiding voor het afvoeren van het vuil wat summier is. Klopt dat?krizzziz schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:25:
Net de Spirotech Luchtafscheider en vuilafscheider binnen gekregen. Wat een apparaat qua grootte, niet verwacht.
Zie foto met een Spa flesje voor schaal.
[Afbeelding]
Waar wordt trouwens deze filter geplaatst?
laat even weten hoe het is gegaan. even een vraag, hoe heb jij de tijdsaanduiding gekregen?geerttttt schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:38:
Ik kreeg vandaag een mailtje (Klant #404x) met het verzoek een installatieafspraak in te plannendirect maar een afspraak gepland voor morgenmiddag om 14 uur! Ben benieuwd hoe snel het gaat vanaf hier... vooral omdat ik een 8kw klant ben.
Ik heb inderdaad geen tape gezien in het doosje. Wat voor tape is dit dan? En bij welke review zag je dit?Toml83 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:21:
[...]
Ik lees reviews dat er tape voor vuilafvoerplug ontbreekt en de handleiding voor het afvoeren van het vuil wat summier is. Klopt dat?
Waar wordt trouwens deze filter geplaatst?
Qua beschrijving van het afvoeren van vuil lijkt mij dit best OK. Zie helemaal onderaan.
ehhhh..HOI
Vandaag ook de mail met uitnodiging voor installatiegesprek ontvangen. Klantnummer 40xx, omgeving Utrecht, 4kw, vrijdag 3 maart gesprek.
[ Voor 12% gewijzigd door eddieko33 op 01-03-2023 10:11 ]
Jaren ‘30 rijtjeswoning, omgeving Utrecht, 100m2, redelijk tot goed geïsoleerd, Quatt mono sinds maart 2023, radiatoren met Heatboosters
Op deze site Warmteservicekrizzziz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:32:
[...]
Ik heb inderdaad geen tape gezien in het doosje. Wat voor tape is dit dan? En bij welke review zag je dit?
Qua beschrijving van het afvoeren van vuil lijkt mij dit best OK. Zie helemaal onderaan.
[Afbeelding]
Jee.. morgen komen ze de Quatt bij ons installeren, ik kwam dit topic nu tegen en vraag me nu wel af of een Quatt ook wel te doen is voor een simpele gebruiker zonder al die kennis van vermogens, draadjes, warmtevraag.. en ga zo maar door :-)
ja natuurlijk, waarom zou je dat niet kunnen, wat we hier veel doen is natuurlijk een beetje de grens opzoeken om een apparaat zo goed mogelijk te gebruiken, kortom dus tweaken (vandaar ook de naam tweakers).QTAmersfoort schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:13:
Jee.. morgen komen ze de Quatt bij ons installeren, ik kwam dit topic nu tegen en vraag me nu wel af of een Quatt ook wel te doen is voor een simpele gebruiker zonder al die kennis van vermogens, draadjes, warmtevraag.. en ga zo maar door :-)
Er zijn wel een paar spelregels wat je wel moet doen, een helemoel tips en trucs zijn ook zonder achterliggende kennis te doen. Bv zorg dat je de juiste thermosstaat hebt, dat is op dit moment voor de Quatt dus de Honeywell T6. Heb je die al, niets verder aan doen, anders snel nog eentje kopen (bij warmteservice (winkelketen voor installateurs heben deze vaak op voorraad, mogelijk dat er eentje in de buurt is).
Wil je toch wat inzicht in je stroomverbruik zonder al te veel problemen, gebruik een Homewizzard P1 meter, wil je ook het verbruik van de Quatt in de gaten houden is het een beetje afhankelijk hoe de Quatt aan je net is aangesloten (is het volgens de Quatt manier, wat ik verwacht, dan is het helemaal makelijk, hoef je alleen een socket er tussen te plaatsen (de installatie is super eenvoudig met een smartphone (apple of android is beide mogelijk.) Heel veel succes met je Quatt en als je nog vragen hebt ben je hier aan het juiste adres.
Dank! Hebben inderdaad de T6 en Homewizard draait ook alweer een tijdje.MacD007 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:38:
[...]
ja natuurlijk, waarom zou je dat niet kunnen, wat we hier veel doen is natuurlijk een beetje de grens opzoeken om een apparaat zo goed mogelijk te gebruiken, kortom dus tweaken (vandaar ook de naam tweakers).
Er zijn wel een paar spelregels wat je wel moet doen, een helemoel tips en trucs zijn ook zonder achterliggende kennis te doen. Bv zorg dat je de juiste thermosstaat hebt, dat is op dit moment voor de Quatt dus de Honeywell T6. Heb je die al, niets verder aan doen, anders snel nog eentje kopen (bij warmteservice (winkelketen voor installateurs heben deze vaak op voorraad, mogelijk dat er eentje in de buurt is).
Wil je toch wat inzicht in je stroomverbruik zonder al te veel problemen, gebruik een Homewizzard P1 meter, wil je ook het verbruik van de Quatt in de gaten houden is het een beetje afhankelijk hoe de Quatt aan je net is aangesloten (is het volgens de Quatt manier, wat ik verwacht, dan is het helemaal makelijk, hoef je alleen een socket er tussen te plaatsen (de installatie is super eenvoudig met een smartphone (apple of android is beide mogelijk.) Heel veel succes met je Quatt en als je nog vragen hebt ben je hier aan het juiste adres.
Quatt lijkt hier afgelopen nacht (tussen 02:00 en 06:00) toch wat moeite te hebben. Ik hou een constante temperatuur aan van 18,5 graden. Ik weet niet of juist dit de bug is waardoor je even je temperatuur een halve graad lager moet zetten voor 10 sec, dan waar een halve graad hoger, of juist dat de Quatt aan het pendelen is en z’n vermogen niet kwijt kan. Ook gek dat de CV ketel mee aanspringt. Iemand zoiets al meegemaakt?
Afgelopen donderdag zijn ze bij ons geweest voor de montage van onze Quatt, ook twee mannen uit Slowakije
Bij controle van de pallet met spullen zat er geen afdichting bij voor de dak doorvoer, deze is een van de monteurs later gaan halen.
Voor montage werd alles netjes gevraagd waar ik alles geplaatst zou willen hebben.
Alleen bij het vullen van de cv kwamen ze met een probleem, ze kregen de cv niet gevuld waarop ik vroeg of ze al op het dak hadden gekeken. Een van de twee ging het dak op, daar kwamen ze erachter dat de vorstklep doorlekte. Ook de CIC kregen ze niet aangemeld waardoor de installatie niet afgerond kon worden. Omdat het vriest buiten hebben ze de klep door gelust zodat de ketel toch warm water kan leveren aan de Quatt. Telefonisch contact gehad met het kantoor van Quatt over de situatie. Ze zouden hier op terugkomen. Gisteren een service afspraak ingeplant voor donderdag +- 17:00. De monteur neemt een nieuwe klep mee en een nieuwe CIC is per post opgestuurd.
Wel balen natuurlijk van de oorspronkelijke installatiedag, ze waren rond 12:00 al een heel eind alleen door alle problemen gingen ze om 17:00 weg. Maar gelukkig wel snel een nieuwe afspraak. Dus verder kan ik eigenlijk nog niks erover zeggen. Dus het zou mooi zijn als het donderdag wel werkt.
Bij controle van de pallet met spullen zat er geen afdichting bij voor de dak doorvoer, deze is een van de monteurs later gaan halen.
Voor montage werd alles netjes gevraagd waar ik alles geplaatst zou willen hebben.
Alleen bij het vullen van de cv kwamen ze met een probleem, ze kregen de cv niet gevuld waarop ik vroeg of ze al op het dak hadden gekeken. Een van de twee ging het dak op, daar kwamen ze erachter dat de vorstklep doorlekte. Ook de CIC kregen ze niet aangemeld waardoor de installatie niet afgerond kon worden. Omdat het vriest buiten hebben ze de klep door gelust zodat de ketel toch warm water kan leveren aan de Quatt. Telefonisch contact gehad met het kantoor van Quatt over de situatie. Ze zouden hier op terugkomen. Gisteren een service afspraak ingeplant voor donderdag +- 17:00. De monteur neemt een nieuwe klep mee en een nieuwe CIC is per post opgestuurd.
Wel balen natuurlijk van de oorspronkelijke installatiedag, ze waren rond 12:00 al een heel eind alleen door alle problemen gingen ze om 17:00 weg. Maar gelukkig wel snel een nieuwe afspraak. Dus verder kan ik eigenlijk nog niks erover zeggen. Dus het zou mooi zijn als het donderdag wel werkt.
Bij mij een nacht eerder, ineens 0,65m3 gas terwijl ik op 19 graden constant hou. Overigens heb ik voor de rest wel elke keer 0-niks gasgebruik.TZC-T1-FX schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:36:
Quatt lijkt hier afgelopen nacht (tussen 02:00 en 06:00) toch wat moeite te hebben. Ik hou een constante temperatuur aan van 18,5 graden. Ik weet niet of juist dit de bug is waardoor je even je temperatuur een halve graad lager moet zetten voor 10 sec, dan waar een halve graad hoger, of juist dat de Quatt aan het pendelen is en z’n vermogen niet kwijt kan. Ook gek dat de CV ketel mee aanspringt. Iemand zoiets al meegemaakt?
:strip_exif()/f/image/dtICqpf3TyNTcnXvr0HqTzbW.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2hBLonfoIFDMr6YvqYhf9SFn.jpg?f=user_large)
Het "pendelen" zie ik ook voortdurend, maar vind ik ergens ook niet gek. Als er geen warmtevraag is hoeft ie natuurlijk niet op vermogen te draaien. Maar je zou wel verwachten dat de CiC dit een beetje middelt, toch?
Mijn thermostaat is een Toon1 die met OpenTherm is verbonden. Vanaf de CiC loopt een kabel van de onderkant naar de ketel, voor zover ik weet is dat ook OpenTherm. Als het zo blijft als dit ga ik toch een Lyric T6 overwegen en kijken of het beter wordt.
Als de kabel naar de cv rechts uit de CiC komt dan is de cv aan/uit aangesloten. Komt de kabel onder uit de CiC dan OT.El Stupid schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:47:
[...]
Bij mij een nacht eerder, ineens 0,65m3 gas terwijl ik op 19 graden constant hou. Overigens heb ik voor de rest wel elke keer 0-niks gasgebruik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het "pendelen" zie ik ook voortdurend, maar vind ik ergens ook niet gek. Als er geen warmtevraag is hoeft ie natuurlijk niet op vermogen te draaien. Maar je zou wel verwachten dat de CiC dit een beetje middelt, toch?
Mijn thermostaat is een Toon1 die met OpenTherm is verbonden. Vanaf de CiC loopt een kabel van de onderkant naar de ketel, voor zover ik weet is dat ook OpenTherm. Als het zo blijft als dit ga ik toch een Lyric T6 overwegen en kijken of het beter wordt.
Vraag over lyric t6.
Is het verstandig de lyric pas te instaleren als de quatt wordt geplaatst? Of is het beter dit van tevoren te doen..( heb op dit moment de Tado).
Als ik dit van te voren doe begint de lyric zich in te leren met alleen de cv ketel, terwijl pas later de quatt erbij komt. Kan ie weer opnieuw beginnen of kan ie datgene wat ie geleerd heeft niet meer afleren?
Is het verstandig de lyric pas te instaleren als de quatt wordt geplaatst? Of is het beter dit van tevoren te doen..( heb op dit moment de Tado).
Als ik dit van te voren doe begint de lyric zich in te leren met alleen de cv ketel, terwijl pas later de quatt erbij komt. Kan ie weer opnieuw beginnen of kan ie datgene wat ie geleerd heeft niet meer afleren?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.
Bij mij is zelf al een Lyric T6 aangesloten middels OpenTherm. Dit is de eerste keer dat ik zo'n gedrag zie. Hoop dat iemand anders hier wellicht ook zoiets heeft gezien, anders ben ik ga ik even Quatt support lastig vallen.El Stupid schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:47:
[...]
Bij mij een nacht eerder, ineens 0,65m3 gas terwijl ik op 19 graden constant hou. Overigens heb ik voor de rest wel elke keer 0-niks gasgebruik.
@berrieberrie Ik heb de Lyric T6 bij Quatt zelf gekocht. Zij kwamen deze dus ook tijdens de montage voor mij installeren. Het is dus niet perse nodig om de T6 voor de installatie van de Quatt te plaatsen. Mocht je de T6 al hebben, dan zijn ze volgens mij niet beroerd om deze voor je te installeren. Ik weet niet of ze hier een meerprijs voor vragen.
Ze vragen een meerprijs van 50 euro voor installeren van de Lyric als je deze zelf koopt. Ik heb dat in mijn offerte staan (en laat dat ook doen).TZC-T1-FX schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:19:
[...]
Bij mij is zelf al een Lyric T6 aangesloten middels OpenTherm. Dit is de eerste keer dat ik zo'n gedrag zie. Hoop dat iemand anders hier wellicht ook zoiets heeft gezien, anders ben ik ga ik even Quatt support lastig vallen.
@berrieberrie Ik heb de Lyric T6 bij Quatt zelf gekocht. Zij kwamen deze dus ook tijdens de montage voor mij installeren. Het is dus niet perse nodig om de T6 voor de installatie van de Quatt te plaatsen. Mocht je de T6 al hebben, dan zijn ze volgens mij niet beroerd om deze voor je te installeren. Ik weet niet of ze hier een meerprijs voor vragen.
Wel relatief duur tov meerprijs voor beton boren: dat kost ook 50 euro…. Maar ja, dat Quatt ook de Lyric aansluit, leek me wel zo handig.
De Honeywell thermostaten regelen zich continu bij/in. Dwz dat ze zich continu aanpassen aan de gebruikte cv temp, warmtevragen en -afgiftes, dus hij leert het vanzelf bij.berrieberrie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:58:
Vraag over lyric t6.
Ik vind er niks logisch aan.El Stupid schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:47:
[...]
Opstarten en op 300~800W draaien zou ik zeggen.
Ik zie nu 12 starts, waarvan 4 met een defrost, in 12 uur tijd.
[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 28-02-2023 20:55 ]
Ik heb zelf bij ons een Eneco Toon geinstalleerd in afwachting van de installatie van de Quatt.
Ik vermoed dat een Lyric niet perse lastiger is dan een Toon, en als dat inderdaad klopt is zelf installeren goed te doen mits je basale klusjes thuis zelf aanpakt.
Ik zou het qua klusmoeilijkheid op het niveau van deurklinken vervangen of siphon loshalen en reinigen plaatsen.
Ik vermoed dat een Lyric niet perse lastiger is dan een Toon, en als dat inderdaad klopt is zelf installeren goed te doen mits je basale klusjes thuis zelf aanpakt.
Ik zou het qua klusmoeilijkheid op het niveau van deurklinken vervangen of siphon loshalen en reinigen plaatsen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
@mrdop Ik ben me er niet van bewust dat een Lyric T6 een lerend vermogen heeft. Net als een Tado dat niet heeft. Kun je dit beargumenteren en dan bedoel ik niet de verkooppagina maar documentatie van de producent.
Al sinds de jaren 90 (de oude Chronotherms) leren die Honeywells de opwarmtijd (ergo de warmteafgifte) van het huis. Daardoor kunnen ze op het gewenste tijdstip het huis warm hebben (ipv dat je zelf de aanwarmtijd moet bedenken). Dat is het enige. Maar het is wel inleren 😀medu80 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:01:
@mrdop Ik ben me er niet van bewust dat een Lyric T6 een lerend vermogen heeft. Net als een Tado dat niet heeft. Kun je dit beargumenteren en dan bedoel ik niet de verkooppagina maar documentatie van de producent.
The algorithm of the T6 Smart Thermostat calculates the demand based on the measured temperature and the required room temperature and incorporates the expected heat loss in time. The requested supply water temperature (control setpoint) is communicated to the boiler.
[ Voor 18% gewijzigd door mrdop op 28-02-2023 21:18 ]
Eeh je kon een afspraak plannen voor de intake? dus die heb ik gepland om 14 uur Dat was de keuze die ik had voor morgen, andere tijdslots waren er niet.MacD007 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:19:
[...]
laat even weten hoe het is gegaan. even een vraag, hoe heb jij de tijdsaanduiding gekregen?
Ik lees hier dat mensen ook beschikken over nefit cv ketel. Waarbij , bij uitzondering van de proline, deze alleen via opentherm kunnen communiceren met hun eigen thermostaat.
Dus niet met de honeywell lyric t6.
Is een ot convertor echt nodig om beide op opentherm te laten werken? Of zou de quatt dit wel kunnen en de nefit ketel op aan/uit werken? Ben benieuwd naar de ervaringen/ kennis hier
Is een ot convertor echt nodig om beide op opentherm te laten werken? Of zou de quatt dit wel kunnen en de nefit ketel op aan/uit werken? Ben benieuwd naar de ervaringen/ kennis hier
Vandaag ook een mailtje ontvangen voor het plannen van een afspraak nr 40xx. Omgeving Enschede. Ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop!
Volgens mij wel. Echter dat betekend waarschijnlijk ook dat je geen zonnepanelen hebt? Heb je een reden om nog geen slimme meter te nemen?okijokii schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:46:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Ik heb ook nog een oud telwerk. Werkt dan een homewizard wifi energy socket niet?
Ik heb zonnepanelen en dat is juist de redenMacD007 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:14:
[...]
Volgens mij wel. Echter dat betekend waarschijnlijk ook dat je geen zonnepanelen hebt? Heb je een reden om nog geen slimme meter te nemen?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Maar dat is niet leren, dat is aan de hand van gemeten temperatuur, gewenste temperatuur een vraagtemperatuur. Ik meende dat de Lyric geen learning thermostaat was. Volgens mij gebruikt de Lyric T6 fuzzy logic. Maar dit is een aanname wat ik nu doe.mrdop schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:11:
[...]
Al sinds de jaren 90 (de oude Chronotherms) leren die Honeywells de opwarmtijd (ergo de warmteafgifte) van het huis. Daardoor kunnen ze op het gewenste tijdstip het huis warm hebben (ipv dat je zelf de aanwarmtijd moet bedenken). Dat is het enige. Maar het is wel inleren 😀
The algorithm of the T6 Smart Thermostat calculates the demand based on the measured temperature and the required room temperature and incorporates the expected heat loss in time. The requested supply water temperature (control setpoint) is communicated to the boiler.
De Chronotherm is/was een PID controller.
Ik heb een Nefit. Had eerste de Opentherm naar Nefit EMS converter besteld, maar heb deze geannuleerd toen ik hoorde dat de ketel ook aan - uit aangesloten kon worden.Toml83 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:37:
Ik lees hier dat mensen ook beschikken over nefit cv ketel. Waarbij , bij uitzondering van de proline, deze alleen via opentherm kunnen communiceren met hun eigen thermostaat.
Nu zit ik wel in de situatie dat er ook nog 2 airco's in huis zijn, en de cv dus zeer beperkt gebruikt gaat worden (en waarschijnlijk ga ik zelfs de verwarmingsfunctie van de ketel uitschakelen).
Oké, ik snap het, ik vrees alleen voor je dat de meter redelijk snel uit roulatie wordt genomen, kijk meer eens op de lijst van afgekeurde kWh meters met een draaischijf. Anders nog veel geluk er mee.okijokii schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:16:
[...]
Ik heb zonnepanelen en dat is juist de reden. Ik denk dat wanneer het salderen er af gaat, een oud telwerk de beste oplossing is (die draait gewoon de andere kant op wanneer de zon schijnt). Ik weet niet wanneer het verplicht wordt om over te stappen, maar ik rek dat het liefst zo lang mogelijk.
Overigens denk zelfs dat de salderingsregeling ook deze keer weer in de eerste kamer zal sneuvelen, dan zal het wel weer een hele tijd duren tot de volgende ronde.
Daar hoop ik opMacD007 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:35:
[...]
Overigens denk zelfs dat de salderingsregeling ook deze keer weer in de eerste kamer zal sneuvelen, dan zal het wel weer een hele tijd duren tot de volgende ronde.
Dank voor het delen van deze opmerking, heb meteen gevraagd of ze dit nog op de eind afrekening willen toevoegen!Hyperfox schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:24:
[...]
Ze vragen een meerprijs van 50 euro voor installeren van de Lyric als je deze zelf koopt. Ik heb dat in mijn offerte staan (en laat dat ook doen).
Wel relatief duur tov meerprijs voor beton boren: dat kost ook 50 euro…. Maar ja, dat Quatt ook de Lyric aansluit, leek me wel zo handig.
Hier QUAT#70 en installatie staat op 14 maart gepland.
ehhhh..HOI
Graag gedaan.krizzziz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:50:
[...]
Dank voor het delen van deze opmerking, heb meteen gevraagd of ze dit nog op de eind afrekening willen toevoegen!
Hier QUAT#70 en installatie staat op 14 maart gepland.
Hoe lang duurde het bij jou tussen betalen offerte en ontvangen van installatiedatum?
Ik heb een vraag over de thermostaat. Ik heb een honeywell chronoterm modulation waar ik heel blij mee ben en volgens Quatt prima is. Staat de hele week gepland met een nachtverlaging en kijk er zelden op. Is de lyric een meerwaarde ergens voor als je toch een weekplanning volg? Zal de nachtverlaging denk ik als de Quatt werkt 1 graad worden en in de ochtend twee x een halve graad verhogen met twee uur ertussen. Is er iemand die er al ervaring mee heeft?
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
4kw of 8kw?Bolkm00d schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:49:
Vandaag ook een mailtje ontvangen voor het plannen van een afspraak nr 40xx. Omgeving Enschede. Ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop!
We gaan wat off-topic, maar het is aan de hand van gemeten temperatuur, gewenste temperatuur, berekende warmteverlies, een vraagtemperatuur. Dat doet hij bij het aanwarmen (optimalisatie start), bij het einde van het programma (optimalisatie stop) en tussentijds (door gericht te moduleren).medu80 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:26:
[...]
Maar dat is niet leren, dat is aan de hand van gemeten temperatuur, gewenste temperatuur een vraagtemperatuur. Ik meende dat de Lyric geen learning thermostaat was. Volgens mij gebruikt de Lyric T6 fuzzy logic. Maar dit is een aanname wat ik nu doe.
De Chronotherm is/was een PID controller.
Maar het is een beetje wat je onder de definitie van “inleren” verstaat. Bij Nest is inleren ook “wanneer je thuiskomt en weggaat”. Maar dat heeft niks met je warmtesysteem en haar (wisselende eigenschappen) te maken.
Je ziet het altijd mooi na de eerste echt koude nacht, ‘s-ochtends is het dan niet op tijd warm. Dag erna al weer wat eerder, 3e dag weer spot on.
Met fuzzy logic idd. Ik vind het echt een prima ding. Heb ‘m al vele jaren, en nu met de Quatt ook prima.
Dag of 3Hyperfox schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 05:55:
[...]
Graag gedaan.
Hoe lang duurde het bij jou tussen betalen offerte en ontvangen van installatiedatum?
ehhhh..HOI
8kw, maar denk met de 4kw ook uit de voeten te kunnen
“zelf lerend” is een groot woord voor wat in essentie een PI controller is met een fuzzy logic algoritme om dichter bij setpoint te blijven. Maar ja, het past zich dus wel aanmrdop schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:11:
[...]
Al sinds de jaren 90 (de oude Chronotherms) leren die Honeywells de opwarmtijd (ergo de warmteafgifte) van het huis. Daardoor kunnen ze op het gewenste tijdstip het huis warm hebben (ipv dat je zelf de aanwarmtijd moet bedenken). Dat is het enige. Maar het is wel inleren 😀
Uit een oude Honeywell manual:
“ Advanced Self-learning TPI Control
DT90 uses a self-learning ‘fuzzy logic’ time-proportional control algorithm. This form of control is better than conventional PI control as it has a faster response and better performance in steady state conditions. It performs equally well in a wide range of different installations, and ensures energy savings by controlling closer to setpoint and minimising temperature overshoots.”
Wat het fuzzy logic gedeelte dus doet, is het aan/uit circuit korter of langer, en/of vaker of minder vaak (afhankelijk van setting) activeren om in de buurt van setpoint te komen en blijven. Alsof je dat zelf met het handje doet.
[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 01-03-2023 08:47 ]
Ah, ik ook de 8kw versie. Interessant dat ze deze klanten nu aanspreken, zouden ze nu echt beginnen de 8kw klanten uit te leveren?Bolkm00d schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:27:
[...]
8kw, maar denk met de 4kw ook uit de voeten te kunnen
Zijn toch 2 cascaded 4kWh units? Zal meer een firmware kwestie zijn denk ikgeerttttt schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:56:
[...]
Ah, ik ook de 8kw versie. Interessant dat ze deze klanten nu aanspreken, zouden ze nu echt beginnen de 8kw klanten uit te leveren?
Wellicht klopt dit, anderzijds gokken ze er misschien op dat veel 8-kwh'ers uiteindelijk voor een 4kwh gaan. Ik heb donderdag de videocall.geerttttt schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:56:
[...]
Ah, ik ook de 8kw versie. Interessant dat ze deze klanten nu aanspreken, zouden ze nu echt beginnen de 8kw klanten uit te leveren?
de nefit ketel is bij mij nu aangesloten op een nefit easy thermostaat. Volgens mij gaat dat ook deels aan/uit.onlinaius schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:34:
[...]
Ik heb een Nefit. Had eerste de Opentherm naar Nefit EMS converter besteld, maar heb deze geannuleerd toen ik hoorde dat de ketel ook aan - uit aangesloten kon worden.
Nu zit ik wel in de situatie dat er ook nog 2 airco's in huis zijn, en de cv dus zeer beperkt gebruikt gaat worden (en waarschijnlijk ga ik zelfs de verwarmingsfunctie van de ketel uitschakelen).
Toch nog ene vraag. Als de ketel op aan/uit staat, is dat dan ook voor de warmtepomp?
En kan dat verschillen in stookgedrag (elektriciteit)?
Hallo ik ben nieuw hierzo. Ik heb eergisteren de videocall gehad (nr 32xx). Het blijkt waar ik de de quatt geplaatst wilde hebben dat dat niet kan. Nu hebben ze een voorstel om de quatt op andere plek te zetten (beneden naast de voordeur, cv ketel staat op zolder). Hierdoor word de leiding tussen de quatt en cv tussen de 10 en 12m waarvan 5 a 6m buiten. Heeft dit nog veel invloed op het verbruik/prestaties? Volgens het bijgeleverde technische rapport zouden we van ca 900m3 per jaar naar 347m3 per jaar moeten gaan en een elektra stijging van 1024kwh. Ze gaan uit dat onze woning 5kw warmteverlies heeft bij -10 graden. Als ik een simpele rekentool van internet gebruik kom ik op een warmteverlies tussen de 8,5 en 9,5kw voor onze woning. Hoeveel invloed heeft dit. Kan iemand dan een indicatie geven hoeveel gas we dan gaan verbruiken en hoeveel stroom? Hoe berekenen ze dit? Gaan ze uit van de maximale COP waarde van de quatt die je in werkelijkheid misschien niet gaat halen? We hebben een tussenwoning uit 1980 van ca 120m2 en hr++ glas bijna overal, tonzonvloerisolatie en dak is met 12cm glaswol nageisoleerd. Spouwmuur 4cm glaswol. Cv ketel is Remeha Tzerra M 28c plus cw4. ETwist thermostaat moet van quatt vervangen worden door de T6 Honeywell. We hebben gewone radiatoren. Heb afgelopen winter geprobeerd aanvoer temperatuur naar 50 graden te verlagen maar kreeg woning niet goed warm en dus teruggezet naar 60 graden. Vraag me dus af of de quatt uit kan in onze situatie.
Als ik je cijfers zie lijkt die 5KW me realistischer dan de 8.5 tot 9.5KW warmteverlies.tnorg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:47:
Hallo ik ben nieuw hierzo. Ik heb eergisteren de videocall gehad (nr 32xx). Het blijkt waar ik de de quatt geplaatst wilde hebben dat dat niet kan. Nu hebben ze een voorstel om de quatt op andere plek te zetten (beneden naast de voordeur, cv ketel staat op zolder). Hierdoor word de leiding tussen de quatt en cv tussen de 10 en 12m waarvan 5 a 6m buiten. Heeft dit nog veel invloed op het verbruik/prestaties? Volgens het bijgeleverde technische rapport zouden we van ca 900m3 per jaar naar 347m3 per jaar moeten gaan en een elektra stijging van 1024kwh. Ze gaan uit dat onze woning 5kw warmteverlies heeft bij -10 graden. Als ik een simpele rekentool van internet gebruik kom ik op een warmteverlies tussen de 8,5 en 9,5kw voor onze woning. Hoeveel invloed heeft dit. Kan iemand dan een indicatie geven hoeveel gas we dan gaan verbruiken en hoeveel stroom? Hoe berekenen ze dit? Gaan ze uit van de maximale COP waarde van de quatt die je in werkelijkheid misschien niet gaat halen? We hebben een tussenwoning uit 1980 van ca 120m2 en hr++ glas bijna overal, tonzonvloerisolatie en dak is met 12cm glaswol nageisoleerd. Spouwmuur 4cm glaswol. Cv ketel is Remeha Tzerra M 28c plus cw4. ETwist thermostaat moet van quatt vervangen worden door de T6 Honeywell. We hebben gewone radiatoren. Heb afgelopen winter geprobeerd aanvoer temperatuur naar 50 graden te verlagen maar kreeg woning niet goed warm en dus teruggezet naar 60 graden. Vraag me dus af of de quatt uit kan in onze situatie.
Ten eerste je huidige gasverbruik. 900 kuub lijkt me niet echt een woning die 8.5 tot 9.5KW verliest bij -10.
Daarnaast in vergelijking met onze woning (1965, iets minder goede isolatie dan jouw huis, 133m2 en 2 onder 1 kap met deels vrijstaande aanbouw), die naar berekening zo'n 5.5 KW verliest bij -10.
Mogelijk zit dit net wat hoger, maar zeker niet op 8.5 tot 9.5KW, want verwarmen van de benedenverdieping is goed te doen met een 5.5KW airco, en boven verwarmen we niet.
Dit is even aangenomen dat je de woning niet boven de 21 stookt, en dat je geen 'rare' isolatiegebreken in je woning hebt, maar dat is dan weer niet in lijn met je gasverbruik.
900 m3 gas door de koevlaas formule komt op een 5kW warmtepomp (4,36 omhoog afronden). Ga je dus wel redden met een 4kW unit lijkt me.onlinaius schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:00:
[...]
Als ik je cijfers zie lijkt die 5KW me realistischer dan de 8.5 tot 9.5KW warmteverlies.
Ten eerste je huidige gasverbruik. 900 kuub lijkt me niet echt een woning die 8.5 tot 9.5KW verliest bij -10.
Daarnaast in vergelijking met onze woning (1965, iets minder goede isolatie dan jouw huis, 133m2 en 2 onder 1 kap met deels vrijstaande aanbouw), die naar berekening zo'n 5.5 KW verliest bij -10.
Mogelijk zit dit net wat hoger, maar zeker niet op 8.5 tot 9.5KW, want verwarmen van de benedenverdieping is goed te doen met een 5.5KW airco, en boven verwarmen we niet.
Dit is even aangenomen dat je de woning niet boven de 21 stookt, en dat je geen 'rare' isolatiegebreken in je woning hebt, maar dat is dan weer niet in lijn met je gasverbruik.
Ga jij ook het CV bedrijf mogelijk uitzetten op de CV ketel?onlinaius schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:34:
[...]
Ik heb een Nefit. Had eerste de Opentherm naar Nefit EMS converter besteld, maar heb deze geannuleerd toen ik hoorde dat de ketel ook aan - uit aangesloten kon worden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nXpHwJPEUt4NCmSZjeJaILhm.jpg?f=user_large)
een aanvullende vraag. Eigenlijk niet bestemd voor dit topic, alvast excuses.
Heb jij het ontluchtingsprogramma op automatisch staan of uit?
Omdat het bij service instellingen staat, durf ik er niet aan te zitten.
[ Voor 22% gewijzigd door Toml83 op 01-03-2023 10:43 ]
Wat betreft de aanvoertemperatuur: radiatorventilatoren werken echt heel goed. Ik verwarm nu met radiatoren mijn iets minder geïsoleerde woning met 45 graden aanvoer, zelfs het opheffen van een nachtverlaging van 3 graden gaat. Kant-en-klare oplossingen zijn goed beschikbaar en diverse Tweakers bouwen ze (deels) zelf met behulp van mede-Tweakers uit dit topic: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringentnorg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:47:
Radiatorventilatoren van speedcomfort heb ik ook al een tijdje hangen maar vallen mij vies tegen. Het is net of het hierdoor tocht in huis. Ze blijven te lang aan staan als temperatuur in woonkamer is bereikt en de radiatoren alweer wat afkoelen.
Waar ik met name naar benieuwd ben is of die 10 a 12m leiding van quatt heel nadelig is. Al meer mensen ervaring met zo’n lang stuk leiding tussen quatt en cv ketel? Waar kan ik vanuit gaan qua gas en extra stroomverbruik?
Waar ik met name naar benieuwd ben is of die 10 a 12m leiding van quatt heel nadelig is. Al meer mensen ervaring met zo’n lang stuk leiding tussen quatt en cv ketel? Waar kan ik vanuit gaan qua gas en extra stroomverbruik?
Frisian1206 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:04:
[...]
Wat betreft de aanvoertemperatuur: radiatorventilatoren werken echt heel goed. Ik verwarm nu met radiatoren mijn iets minder geïsoleerde woning met 45 graden aanvoer, zelfs het opheffen van een nachtverlaging van 3 graden gaat. Kant-en-klare oplossingen zijn goed beschikbaar en diverse Tweakers bouwen ze (deels) zelf met behulp van mede-Tweakers uit dit topic: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Eerste maand ( korte) met de Quatt ( tevreden nee!) boven blijft het koud, ketel staat begane grond, woonkamer wordt prima op 20oC gehouden temperatuur aanvoer water 30 35 C, nu laten wij de CV ketel maar lekker stoken door het setpoint te verhogen verbruik 3m3 Quatt verbruikt 1500 2000 Watt dus stroom verbruik verdubbeld wel minder gas, huisgenoten niet blij!
Laat dat nu juist de bedoeling zijn, daarmee haal je de restcapaciteit uit je systeem terwijl deze op dat moment al uit staat en geen gas meer verbruikt.tnorg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:26:
Radiatorventilatoren van speedcomfort heb ik ook al een tijdje hangen maar vallen mij vies tegen. Het is net of het hierdoor tocht in huis. Ze blijven te lang aan staan als temperatuur in woonkamer is bereikt en de radiatoren alweer wat afkoelen.
Mbt tocht, is de vraag hoe geplaatst, onder of boven de radiatoren, ook het type van je radiator speelt hier mee, een type 10 of 20, dus zonder lamellen hebben minder weerstand en zul je dus iets meer luchtstroom ervaren, je hebt echter wel een bepaalde luchtstroom nodig voor een optimale warmteoverdracht, niet te snel maar ook niet te langzaam, bij de laatste zijn deze bijna overbodig.
Door een extreem lange leiding ga je gewoon meer verlies krijgen, hierbij speelt het wel een rol of dat de leiding dat binnen cq buiten ligt. Voor buiten zal de standaard isolatie echt te weinig zijn, beetje afhankelijk heb je hier dus een dubbele mogelijk zelfs driedubbele isolatie nodig, op dit forum zijn al diverse voorbeelden voorbij gekomen. Bedenk wat je niet verliest hoef je er ook niet extra instoppen, dus meer isolatie betekend minder verbruik en een betere cop. Let bij de soort isolatie wel op dat deze voor buiten toepassing geschikt is (wateropname van het isolatiemateriaal, zeker bij vorst, dan is goedkoop echt duurkoop.Waar ik met name naar benieuwd ben is of die 10 a 12m leiding van quatt heel nadelig is. Al meer mensen ervaring met zo’n lang stuk leiding tussen quatt en cv ketel? Waar kan ik vanuit gaan qua gas en extra stroomverbruik?
[...]
Ik verwacht dat daar je probleem zit met je mislukte poging van cv water verlaging.tnorg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:47:
Hallo ik ben nieuw hierzo. Ik heb eergisteren de videocall gehad (nr 32xx). Het blijkt waar ik de de quatt geplaatst wilde hebben dat dat niet kan. Nu hebben ze een voorstel om de quatt op andere plek te zetten (beneden naast de voordeur, cv ketel staat op zolder). Hierdoor word de leiding tussen de quatt en cv tussen de 10 en 12m waarvan 5 a 6m buiten. Heeft dit nog veel invloed op het verbruik/prestaties? Volgens het bijgeleverde technische rapport zouden we van ca 900m3 per jaar naar 347m3 per jaar moeten gaan en een elektra stijging van 1024kwh. Ze gaan uit dat onze woning 5kw warmteverlies heeft bij -10 graden. Als ik een simpele rekentool van internet gebruik kom ik op een warmteverlies tussen de 8,5 en 9,5kw voor onze woning. Hoeveel invloed heeft dit. Kan iemand dan een indicatie geven hoeveel gas we dan gaan verbruiken en hoeveel stroom? Hoe berekenen ze dit? Gaan ze uit van de maximale COP waarde van de quatt die je in werkelijkheid misschien niet gaat halen? We hebben een tussenwoning uit 1980 van ca 120m2 en hr++ glas bijna overal, tonzonvloerisolatie en dak is met 12cm glaswol nageisoleerd. Spouwmuur 4cm glaswol. Cv ketel is Remeha Tzerra M 28c plus cw4. ETwist thermostaat moet van quatt vervangen worden door de T6 Honeywell. We hebben gewone radiatoren.
Welk type radiatoren heb je en gebruik je radiatorventilatoren? Vergeet niet dat bij een standaard cv radiator de capaciteit bepaald word met een veel hogere cv water temp. (Circa 80 gr.) dus zonder ondersteuning haalt hij zijn capaciteit bij lange niet meer met 50 gr. En bij een warmtepomp is dat ook nog een stuk lager (35-45 gr.)
Eenvoudige actie is hier extra isolatie achter je radiator via de bekende folie en toepassen van radiatorventilatoren, er zijn div. Kant en klare oplossingen te koop maar je kunt ook zelf aan de slag, op tweakers staan hier de nodige tips, link is pas voorbij gekomen, dus even teruglezen.
Mbt de internet tools kun je zo zeer weinig zeggen, plaats dan even de link van de desbetreffende tool met je gegevens, alleen zou dat eventueel off-topic gezien kunnen worden, ik ga daar niet over.
Heb afgelopen winter geprobeerd aanvoer temperatuur naar 50 graden te verlagen maar kreeg woning niet goed warm en dus teruggezet naar 60 graden. Vraag me dus af of de quatt uit kan in onze situatie.
Met de HeatBooster van @Bazz0847 heb je enorm veel meer opties. Zie https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50 voor een boodschappenlijstje.tnorg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:26:
Radiatorventilatoren van speedcomfort heb ik ook al een tijdje hangen maar vallen mij vies tegen. Het is net of het hierdoor tocht in huis.
[...]
Dit is niet off-topic, jij adviseert mensen om drie dagen te wachten en dat de Lyric zou moeten leren. Ik zeg dat de Lyric (volgens mij) niet lerend is en vergeet wat hij gister heeft "geleerd". Dus als je Lyric vandaag niet werkt, zal die het morgen ook niet doen.mrdop schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:33:
[...]
We gaan wat off-topic, maar het is aan de hand van gemeten temperatuur, gewenste temperatuur, berekende warmteverlies, een vraagtemperatuur. Dat doet hij bij het aanwarmen (optimalisatie start), bij het einde van het programma (optimalisatie stop) en tussentijds (door gericht te moduleren).
Maar het is een beetje wat je onder de definitie van “inleren” verstaat. Bij Nest is inleren ook “wanneer je thuiskomt en weggaat”. Maar dat heeft niks met je warmtesysteem en haar (wisselende eigenschappen) te maken.
Je ziet het altijd mooi na de eerste echt koude nacht, ‘s-ochtends is het dan niet op tijd warm. Dag erna al weer wat eerder, 3e dag weer spot on.
Met fuzzy logic idd. Ik vind het echt een prima ding. Heb ‘m al vele jaren, en nu met de Quatt ook prima.
Berekende warmteverlies is: Ik warm het huis op, het huis wordt niet warmer, ik doe er een schepje bovenop, ja nu wel, oeps nu gaat het te hard, ik zal iets minderen.
Ja, dat wat jij ervaart heb ik ook. Ik vermoed dat als ze de pomp snelheid aanpasbaar maken, dat je dan warmer water kunt krijgen. Nu gaat het met 800 liter per uur, zou je hier 600 van maken, kan de temperatuur 2 graden stijgen, je ventilatoren gaat beter werken. Ik heb nu water van max 32 graden, komt omdat de retour uit de vloer max 27 graden wordt. Die 32graden zet de speedcomfort niet aan. Dus ik zet handmatig de ketel effe aan voor een half uurtje, water wordt 40 graden en daar teer ik de rest van de avond op.zverdier schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:29:
Eerste maand ( korte) met de Quatt ( tevreden nee!) boven blijft het koud, ketel staat begane grond, woonkamer wordt prima op 20oC gehouden temperatuur aanvoer water 30 35 C, nu laten wij de CV ketel maar lekker stoken door het setpoint te verhogen verbruik 3m3 Quatt verbruikt 1500 2000 Watt dus stroom verbruik verdubbeld wel minder gas, huisgenoten niet blij!
Zolang je thermostaat de huidige temperatuur regelmatig doorgeeft aan de CiC is er niets aan de hand. De Honeywell's doen dit elke minuut.Bennobang schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 05:57:
Ik heb een vraag over de thermostaat. Ik heb een honeywell chronoterm modulation waar ik heel blij mee ben en volgens Quatt prima is. Staat de hele week gepland met een nachtverlaging en kijk er zelden op. Is de lyric een meerwaarde ergens voor als je toch een weekplanning volg? Zal de nachtverlaging denk ik als de Quatt werkt 1 graad worden en in de ochtend twee x een halve graad verhogen met twee uur ertussen. Is er iemand die er al ervaring mee heeft?
De Nefit Easy werkt met EMS protocol. De Quatt werkt alleen met OpenTherm en NIET met AAN/UIT.Toml83 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:26:
[...]
de nefit ketel is bij mij nu aangesloten op een nefit easy thermostaat. Volgens mij gaat dat ook deels aan/uit.
Toch nog ene vraag. Als de ketel op aan/uit staat, is dat dan ook voor de warmtepomp?
En kan dat verschillen in stookgedrag (elektriciteit)?
[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 01-03-2023 14:47 ]
Als ik me niet vergis is het lerende gedeelte van de Honeywell Lyric het stuk waar ie leert hoeveel pre-heating tijd ie extra nodig heeft om op tijdstip X op een bepaalde temperatuur uit te komen. Dat heeft dus met het schema te maken, niet met of je huis überhaupt op temperatuur kan komen of niet. Dat doet ie zoals gezegd met een PI controller met fuzzy logic die het laatste stukje over tijd aan/uit schakelt om geen overruns te krijgen en so dicht mogelijk bij setpoint te blijven. Regelmatig kleine dotjes gas geven om op snelheid te blijven als analogie.medu80 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:34:
[...]
Dit is niet off-topic, jij adviseert mensen om drie dagen te wachten en dat de Lyric zou moeten leren. Ik zeg dat de Lyric (volgens mij) niet lerend is en vergeet wat hij gister heeft "geleerd". Dus als je Lyric vandaag niet werkt, zal die het morgen ook niet doen.
Berekende warmteverlies is: Ik warm het huis op, het huis wordt niet warmer, ik doe er een schepje bovenop, ja nu wel, oeps nu gaat het te hard, ik zal iets minderen.
Code 5/8 Blokkeer standen lijken opgelost op onze Remeha Avanta!
Quatt heeft het vermogen van de pomp aangepast, het blokkeren gebeurde als de temperatuur van de Quatt gelijk kwamen te liggen van de Cv ketel rond de 40oC,
Vervolgens zou ik de regelthermostaat op de verdeler geheel open kunnen zetten, en de flow over de groepen knijpen, om zo een hogere flow over de radiatoren boven te krijgen
Quatt heeft het vermogen van de pomp aangepast, het blokkeren gebeurde als de temperatuur van de Quatt gelijk kwamen te liggen van de Cv ketel rond de 40oC,
Vervolgens zou ik de regelthermostaat op de verdeler geheel open kunnen zetten, en de flow over de groepen knijpen, om zo een hogere flow over de radiatoren boven te krijgen
:strip_exif()/f/image/Ewk3s5Hu7STjRp54IhHEoQAr.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen dinsdag geplaatst door een installatiebedrijf uit Waalwijk. Om 8 uur waren ze er en om 11 uur volledig geinstalleerd. Zeer kundig en goed aangesloten op de cv ketel. Thermostaat chronotherm touch modulation functioneert goed. Er moet alleen nog een vorstbeveiligingsklep worden vervangen aangezien die lekte.
[ Voor 6% gewijzigd door TAEK64 op 01-03-2023 16:25 ]
Mooi hoor!TAEK64 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:23:
[Afbeelding]
Afgelopen dinsdag geplaatst door een installatiebedrijf uit Waalwijk. Om 8 uur waren ze er en om 11 uur volledig geinstalleerd. Zeer kundig en goed aangesloten op de cv ketel. Thermostaat chronotherm touch modulation functioneert goed. Er moet alleen nog een vorstbeveiligingsklep worden vervangen aangezien die lekte.
Staat je cv ketel aan de andere kant van die muur?
Ik heb vandaag een intakegesprek gehad. Bleek tijdens het gesprek alleen dat ze dachten dat ik voor de 4kw wilde gaan, vandaar dus waarschijnlijk dat ik nu een gesprek had (ordernr 40xx). Hij vertelde wel dat ik de eerste 4000+ klant was die hij sprak. Verder zei hij dat er nu een paar 100 installaties uitgevoerd waren.
Ik ben wel erg benieuwd hoeveel klanten quatt nu echt heeft, hoeveel procent wel een order geplaatst heeft maar uiteindelijk opgezegd heeft, maar goed..
Hij dacht alleen dat een 4kw voor mij ook net genoeg zou moeten zijn, ik was een beetje een twijfel geval. Ik ben wel benieuwd wat voor use-case ze dan hebben voor de 8kw versie? Ik heb namelijk een vrijstaand huis met vloerverwarming, wel hr+ glas en isolatie, maar ook weer niet extreem goed geïsoleerd en een redelijk groot oppervlakte.
Ik neem aan dat oude jaren 30 huizen zonder spauwisolatie en enkelglas toch in de praktijk überhaupt geen optie zijn voor een warmtepomp?
Hoe dan ook, ik sta nu op de 8kw wachtrij, de pilot klanten voor 8kw zijn al gekozen en daarmee beginnen ze binnekort, en voor mij zal het nog wel een aantal maand duren...
Ik ben wel erg benieuwd hoeveel klanten quatt nu echt heeft, hoeveel procent wel een order geplaatst heeft maar uiteindelijk opgezegd heeft, maar goed..
Hij dacht alleen dat een 4kw voor mij ook net genoeg zou moeten zijn, ik was een beetje een twijfel geval. Ik ben wel benieuwd wat voor use-case ze dan hebben voor de 8kw versie? Ik heb namelijk een vrijstaand huis met vloerverwarming, wel hr+ glas en isolatie, maar ook weer niet extreem goed geïsoleerd en een redelijk groot oppervlakte.
Ik neem aan dat oude jaren 30 huizen zonder spauwisolatie en enkelglas toch in de praktijk überhaupt geen optie zijn voor een warmtepomp?
Hoe dan ook, ik sta nu op de 8kw wachtrij, de pilot klanten voor 8kw zijn al gekozen en daarmee beginnen ze binnekort, en voor mij zal het nog wel een aantal maand duren...
Klopt, 1,5 meter verderokijokii schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:05:
[...]
Mooi hoor!
Staat je cv ketel aan de andere kant van die muur?
Ik zie sommige een vuil / lucht afscheider plaatsen.. Is het puur kostenbesparend dat het niet direct meegenomen word als het ao belangrijk is?
Ik wil deze er wel direct opzetten maar welke van SpiroCombi MB3 heb ik nodig met welke buis diameter?
Ik wil deze er wel direct opzetten maar welke van SpiroCombi MB3 heb ik nodig met welke buis diameter?
Hier exact hetzelfde verhaal, heb een jaren 50 huis, vrijstaand en rieten kap. We gebruiken ongeveer 1800m3 gasverbruik per jaar waarbij we het verbruik zoveel mogelijk proberen te beperken (bijv thermostaat standaard op 18 graden). Hebben wel sinds kort vloerverwarming over hele benedenverdieping.geerttttt schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:37:
Ik heb vandaag een intakegesprek gehad. Bleek tijdens het gesprek alleen dat ze dachten dat ik voor de 4kw wilde gaan, vandaar dus waarschijnlijk dat ik nu een gesprek had (ordernr 40xx). Hij vertelde wel dat ik de eerste 4000+ klant was die hij sprak. Verder zei hij dat er nu een paar 100 installaties uitgevoerd waren.
Quatt gaf in het gesprek aan dat ze denken dat 4kw genoeg is en hebben dat intern nogmaals gevalideerd en bevestigd.
Op basis van koevlaasmethode heb ik volgens mij echt niet voldoende aan 4kw maar Quatt is zo expliciet dat ik zelf begin te twijfelen...
Ik zou Koevlaas eerder vertrouwen dan Quatt.Dutchkiller schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:10:
[...]
Hier exact hetzelfde verhaal, heb een jaren 50 huis, vrijstaand en rieten kap. We gebruiken ongeveer 1800m3 gasverbruik per jaar waarbij we het verbruik zoveel mogelijk proberen te beperken (bijv thermostaat standaard op 18 graden). Hebben wel sinds kort vloerverwarming over hele benedenverdieping.
Quatt gaf in het gesprek aan dat ze denken dat 4kw genoeg is en hebben dat intern nogmaals gevalideerd en bevestigd.
Op basis van koevlaasmethode heb ik volgens mij echt niet voldoende aan 4kw maar Quatt is zo expliciet dat ik zelf begin te twijfelen...
Ik heb de caleffi vuilafscheider gekocht, werkt goed en is stuk goedkoper. Luchtafscheider is leuke extra, maar als je systeem goed ontlucht is het naar mijn idee overbodig.Cc88 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:06:
Ik zie sommige een vuil / lucht afscheider plaatsen.. Is het puur kostenbesparend dat het niet direct meegenomen word als het ao belangrijk is?
Maat is afhankelijk van je buis, maar meestal is 22mm knel gangbaar
https://www.technim.nl/in...oC9LY4ZqC-uBoCBrUQAvD_BwE
Met een luchtafscheider ben je 2 maanden bezig met bijvullen, dus zeker niet overbodig.HBO88 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:32:
[...]
Ik heb de caleffi vuilafscheider gekocht, werkt goed en is stuk goedkoper. Luchtafscheider is leuke extra, maar als je systeem goed ontlucht is het naar mijn idee overbodig.
Maat is afhankelijk van je buis, maar meestal is 22mm knel gangbaar
https://www.technim.nl/in...oC9LY4ZqC-uBoCBrUQAvD_BwE
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
@geerttttt @Dutchkillerolafmol schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:28:
[...]
Ik zou Koevlaas eerder vertrouwen dan Quatt.
Koevlaas gaat uit van een all electric WP (volgens mij zelfs inclusief SWW), quatt wordt als hybride in de markt gezet. De 4 kW van de quatt zou genoeg kunnen zijn om wellicht 80% gas van verwarming te besparen, maar houdt geen rekening met het restant en SWW. Dus vandaar dat koevlaas ook hoger uit zou komen.
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Beste tweakers,
Een tijd terug las ik hier iets over de instellingen van het warmteverlies van je woning in de Quatt.
Ik denk me te herinneren dat als je deze parameter lager instelt, bv naar 4kw, dat de Quatt dan stabieler en constanter loopt zonder de CV bij te schakelen.
In mijn installatiebeschrijving wordt uitgegaan van een warmteverlies van de woning bij -10 graden van 7kw. Nu is mijn vloerverwarming minder rendabel (ligt een zwevende parketvloer op met zwevende ondervloer op, kon helaas niet anders). Daardoor duurt het vaak zeker zo’n 3 tot zelfs 4 uur op koude dagen om de woonkamer een halve graad te verwarmen.
Nu vermoed ik dat bij een instelling van 7kw dit waarschijnlijk zal leiden tot maximaal vermogen van de Quatt waarbij de CV ook nog bijgeschakeld wordt om snel te verwarmen terwijl dat best lang kan en mag duren. Is dit volgens jullie een terechte aanname en is het dan beter om de instelling op 4 kw te zetten zodat de Quatt langer de tijd neemt om een halve graad te verwarmen…??
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Een tijd terug las ik hier iets over de instellingen van het warmteverlies van je woning in de Quatt.
Ik denk me te herinneren dat als je deze parameter lager instelt, bv naar 4kw, dat de Quatt dan stabieler en constanter loopt zonder de CV bij te schakelen.
In mijn installatiebeschrijving wordt uitgegaan van een warmteverlies van de woning bij -10 graden van 7kw. Nu is mijn vloerverwarming minder rendabel (ligt een zwevende parketvloer op met zwevende ondervloer op, kon helaas niet anders). Daardoor duurt het vaak zeker zo’n 3 tot zelfs 4 uur op koude dagen om de woonkamer een halve graad te verwarmen.
Nu vermoed ik dat bij een instelling van 7kw dit waarschijnlijk zal leiden tot maximaal vermogen van de Quatt waarbij de CV ook nog bijgeschakeld wordt om snel te verwarmen terwijl dat best lang kan en mag duren. Is dit volgens jullie een terechte aanname en is het dan beter om de instelling op 4 kw te zetten zodat de Quatt langer de tijd neemt om een halve graad te verwarmen…??
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Bizar dat quatt maar lukraak nummers uit lijkt te kiezen. Ken 3 mensen, waarvan ik er 1 ben met een inschrijfnummer onder de 1000. Gaan ze vrolijk verder aan de slag met veel hogere nummers.geerttttt schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:37:
Er werd bij mij wel een disclaimer gegeven dat het offertenummer leidend is voor de wachtrij maar dat er heel veel factoren zijn die dat beïnvloeden. Bijvoorbeeld hoe duidelijk de zelf-check is, locatie, en weet ik wat.Samsam schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:54:
[...]
Bizar dat quatt maar lukraak nummers uit lijkt te kiezen. Ken 3 mensen, waarvan ik er 1 ben met een inschrijfnummer onder de 1000. Gaan ze vrolijk verder aan de slag met veel hogere nummers.
Ohja, de koeling hebben we het ook over gehad. Daar is een aparte wachtrij voor voor wie dat wil, want dat is nog niet klaar. Ze weten nog niet precies of ze een passieve koeling gaan toepassen of dat ze een binnenunit gaan toepassen etc. Dus dat is een project apart.
Nouja ik denk in de ketelmodus. Geen warmtevraag dan ook niet draaien, bij warmtevraag wel weer aanslaan.paQ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:53:
[...]
Ik vind er niks logisch aan.
Opstarten en op 300~800W draaien zou ik zeggen.
Ik zie nu 12 starts, waarvan 4 met een defrost, in 12 uur tijd.
Ik begrijp dat je eigenlijk een min of meer gladde lijn wilt zien en niet zo'n zaagtand. Is het dan de CiC die dat moet regelen en het dus niet goed doet?
Dat snap ik maar ik zou juist denken dat je met 2 losse units van 4kw geen verlies qua moduleren gaat hebben (2e gaat hopelijk alleen aan als dat écht nodig is) en dat je beter nu de 900 euro extra kan neerleggen ipv later bijplussen en weer een monteur laten komen.Toby-Wan schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:45:
[...]
@geerttttt @Dutchkiller
Koevlaas gaat uit van een all electric WP (volgens mij zelfs inclusief SWW), quatt wordt als hybride in de markt gezet. De 4 kW van de quatt zou genoeg kunnen zijn om wellicht 80% gas van verwarming te besparen, maar houdt geen rekening met het restant en SWW. Dus vandaar dat koevlaas ook hoger uit zou komen.
Wel heb je met 2 units waarschijnlijk meer verlies qua defrosts etc...
Kan het ook meespelen dat Quatt (waarschijnlijk) relatief meer marge pakt op de 4kw varianten? De units kunnen ze dan immers als twee losse warmtepompen verkopen waar genoeg vraag voor is...
Het is in elk geval een verkeerde setting / pruts-AI waardoor er veel te hard gestookt wordt, temp wordt bereikt, en/of overshoot dreigt > uit. And repeat.El Stupid schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:34:
[...]
Nouja ik denk in de ketelmodus. Geen warmtevraag dan ook niet draaien, bij warmtevraag wel weer aanslaan.
Ik begrijp dat je eigenlijk een min of meer gladde lijn wilt zien en niet zo'n zaagtand. Is het dan de CiC die dat moet regelen en het dus niet goed doet?
Het gevolg, en wat je laat zien op de screenshot, 'klopt' dan wel. Maar is wel echt onwenselijk.
Het kan zomaar betekenen dat als je 2 of 3 graden minder warm zou stoken (op de wp dus) dat hij gewoon netjes blijft pruttelen voor enkele uurtjes, zonnetje gaat schijnen, kamer warmt verder op > uit.
Maar ik begrijp dat je niet zomaar kunt zien wat de stooklijn nou eigenlijk is van die CIC, toch?
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 01-03-2023 21:45 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/nTvow3W8ebnEVUq2Gidy4KIv.jpg?f=fotoalbum_large)