Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik zou niet weten hoe, of het zou moeten via de HomeAssistant integratie met token dat je kan vinden met een geroote Android wellicht. iemand daar meer info over?paQ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:44:
[...]
Het is in elk geval een verkeerde setting / pruts-AI waardoor er veel te hard gestookt wordt, temp wordt bereikt, en/of overshoot dreigt > uit. And repeat.
Het gevolg, en wat je laat zien op de screenshot, 'klopt' dan wel. Maar is wel echt onwenselijk.
Het kan zomaar betekenen dat als je 2 of 3 graden minder warm zou stoken (op de wp dus) dat hij gewoon netjes blijft pruttelen voor enkele uurtjes, zonnetje gaat schijnen, kamer warmt verder op > uit.
Maar ik begrijp dat je niet zomaar kunt zien wat de stooklijn nou eigenlijk is van die CIC, toch?
vanwege de 'geringe' warmte een warmtepomp snel kan opwekkenonlinaius schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:18:
[...]
Waarom niet? Des te meer je stookt, des te aantrekkelijker een warmtepomp is. 1500 kuub gas besparen geeft een hogere jaarlijkse besparing dan 400 kuub besparen.
Uiteraard is het dan niet gek om ook eens in mogelijkheden tot isolatie te duiken, maar dat een warmtepomp bij een hoger verbruik niet uitkan vind ik nog steeds een oversimplificatie waar veel mensen in lijken te geloven.
Ik vermoed dat het vaak zo wordt neergezet omdat het veel makkelijker is om een woning uit 2010 met een warmtepomp te verwarmen dan een hele oude woning met beroerde isolatie. In het eerste geval is het warmtepomp neerzetten, aansluiten en gaan met die banaan. Bij een oude woning moet je afgifte ook goed in orde zijn, iets wat moeilijker is dan even een warmtepompje neerzetten.
Maar 'warmtepomp kan niet in oude, slecht geisoleerde woning' is niet perse waar.
Als een oud slecht geïsoleerd huis met bulky radiatoren sneller zijn warmte verliest dan dat je kan opwekken, dan is het vechten tegen de bierkaai. Op gas stoken kan dan nog steeds duurder zijn inderdaad, maar dan heb je het wel warm
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 01-03-2023 22:34 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nou ja een warmtepomp werkt nu eenmaal met lage temperaturen. Als jij een oud huis hebt waarbij de warmte snel vervliegt kan ik me voorstellen dat een 30/35 graden radiator gewoon niet warm genoeg is om te compenseren voor alle kou die er verder tegelijk ook binnen komt?onlinaius schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:18:
[...]
Waarom niet? Des te meer je stookt, des te aantrekkelijker een warmtepomp is. 1500 kuub gas besparen geeft een hogere jaarlijkse besparing dan 400 kuub besparen.
Uiteraard is het dan niet gek om ook eens in mogelijkheden tot isolatie te duiken, maar dat een warmtepomp bij een hoger verbruik niet uitkan vind ik nog steeds een oversimplificatie waar veel mensen in lijken te geloven.
Ik vermoed dat het vaak zo wordt neergezet omdat het veel makkelijker is om een woning uit 2010 met een warmtepomp te verwarmen dan een hele oude woning met beroerde isolatie. In het eerste geval is het warmtepomp neerzetten, aansluiten en gaan met die banaan. Bij een oude woning moet je afgifte ook goed in orde zijn, iets wat moeilijker is dan even een warmtepompje neerzetten.
Maar 'warmtepomp kan niet in oude, slecht geisoleerde woning' is niet perse waar.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Eens dat je afgiftesysteem wel genoeg vermogen moet genereren bij lagere aanvoertemperaturen, dat is met radiatoren wel meer tricky, maar kan wel als je er genoeg hebt, of ze zijn groot genoeg (T22 of groter), of je knalt er nog wat fans onder. Maar je moet idd wel voldoende vermogen hebben tov je warmteverlies.paQ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:32:
[...]
vanwege de 'geringe' warmte een warmtepomp snel kan opwekken
Als een oud slecht geïsoleerd huis met bulky radiatoren sneller zijn warmte verliest dan dat je kan opwekken, dan is het vechten tegen de bierkaai. Op gas stoken kan dan nog steeds duurder zijn inderdaad, maar dan heb je het wel warm
Daarbij komt echter nog wel dat je uiteindelijk moet focussen op warm houden ipv opwarmen: als een huis eenmaal op temperatuur is, dan is het efficienter om de boel warm te houden, dan om steeds de boel af te laten koelen en dan weer op te moeten warmen gedurende uren. Daarom ook die focus om lekker lang op laag vermogen door laten pruttelen, ALS de boel al op temperatuur is.
Ik heb het deze winter op 5 momenten geprobeerd en bijgehouden. Bij mij is rond 23:00 de verwarming uit en laten afkoelen tot 18,5-19 en dan weer aan (dat is met kou tussen 04:00 en 06:00) goedkoper en betere COP.
Met welke aanvoertemp en afgifte systeem/vermogen?paQ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:59:
Ook dat ligt aan huis en afgifte.
Ik heb het deze winter op 5 momenten geprobeerd en bijgehouden. Bij mij is rond 23:00 de verwarming uit en laten afkoelen tot 18,5-19 en dan weer aan (dat is met kou tussen 04:00 en 06:00) goedkoper en betere COP.
Dat zou misschien kloppen, maar ik ga voor die 80 cent besparing per nacht echt niet klooien met nachtverlaging. En hoe vaak vriest het nu heel hard s'nachts, december een weekje, januari een weekje en toevallig deze week. Al is mijn COP maar 2, wel makkelijk als ik wakker ben, altijd 20 graden.paQ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:59:
Ook dat ligt aan huis en afgifte.
Aanvoertemp varieert gedurende de dag. 27-31 doorgaansolafmol schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:29:
[...]
Met welke aanvoertemp en afgifte systeem/vermogen?
Droogbouw vloerverwarming.
Ikzelf ben aan het testen tussen 50 -70 graden.
Om te kijken of ik hier een goede balans in kan vinden, qua vermogen en pendelen.
Alvast bedankt voor de input.
[ Voor 16% gewijzigd door Nidebo op 02-03-2023 10:54 ]
Ah ja droogblouw vloerverwarming houdt de warmte goed vast.paQ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Aanvoertemp varieert gedurende de dag. 27-31 doorgaans
Droogbouw vloerverwarming.
Kalm...!zverdier schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:41:
Wij zijn het ook zat dat zuinige gedoe, vrouw boos! Laat de CV maar stampen, lekker bespaard de eerst maand, maar het huis boven kil, woonkamer prima met de Quatt!
nee, juist nietolafmol schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:49:
[...]
Ah ja droogblouw vloerverwarming houdt de warmte goed vast.
Het warmt wel heel snel weer op.
dit is mijn temp verloop afgelopen nacht.
uitgezet om 23:29
om 05:58 weer aangesprongen, en om 09:15 was het weer zowat 21.
/f/image/k6tYjGI1yQFlXi9GCpgJOX8I.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 02-03-2023 11:05 ]
Ah ok. Weer wat geleerdpaQ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:00:
[...]
nee, juist niet
[Afbeelding]
De "expert" van Quatt wilde bij mij perse door de muur en het plafond boren, om via daar bij de cv op zolder te komen. Dit leek mij een slecht plan, maar de expert van Quatt wilde niet wijken, naar lang gemail en gebel uiteindelijk de beslissing mogen leggen bij de installateurs zelf.
In overleg met de installateurs gaat het nu gewoon via de dakpaneel en dan door het dak. Zij vonden dit veel logischer.
Tip dus, laat de installateurs ter plekke ook nog even kijken naar de beste oplossing. Op afstand krijg je niet de beste oplossing voorgeschoteld.
Ik kijk uit naar de ingebruikname.
paQ, even een vraag, dat was toch geen Quatt? Of vergis ik me nu? Indien een andere WP, welk vermogen heeft deze dan, cq hoe hard heeft hij moeten draaien om binnen deze voor warmtepompen relatieve korte tijd deze temp. weer te behalen (verbruik dus in die periode)?paQ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:00:
[...]
nee, juist niet
[Afbeelding]
en dit heeft denk ik ook met je termische eigenschappen van je huis (relatief laag warmteverlies) gem. 0,5 Gr per uur verlies te maken.
Om hier een net iets beter inzicht te krijgen zou je eigenlijk de buitentemperatuur en windsnelheid daar tegen op moeten zetten, omdat dit in hoge mate het verlies bepaald (je isolatie is een vast gegeven).
Maar wel een heel mooi gegeven

Overigens een tip, dit soort berekening kun je dus ook prima met een CV doen, krijg je iets meer inzicht toe zich de warmtehuishouding (cq het warmteverlies) in jou huis is en dus je kan helpen om wel cq geen nachtverlaging toe te passen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Wat wel nog een ding is, de Quatt weet goed zijn stooklijn te pakken als het 6 tot 10+ graden is. Als het kouder is gaat hij vaak veel te hard verwarmen waardoor de Quatt soms van 15-22 uur niets staat te doen. Als het dan weer kouder is gaat hij met een veel lagere COP weer verwarmen. Daar zijn nog wel wat verbeteringen in door te voeren.
/f/image/AgbncD70cvVsFttT9Cg0Zvf2.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door _CrookClaw_ op 02-03-2023 12:02 ]
Ik ben dus niet de enige die dat opgevallen is. Er lijkt inderdaad een grens van 5 of 6 graden te zijn._CrookClaw_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:54:
Wat wel nog een ding is, de Quatt weet goed zijn stooklijn te pakken als het 6 tot 10+ graden is. Als het kouder is gaat hij vaak veel te hard verwarmen waardoor de Quatt soms van 15-22 uur niets staat te doen. Als het dan weer kouder is gaat hij met een veel lagere COP weer verwarmen. Daar zijn nog wel wat verbeteringen in door te voeren.[Afbeelding]
dit is een 7 kW Therma-V monoMacD007 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:54:
[...]
paQ, even een vraag, dat was toch geen Quatt? Of vergis ik me nu? Indien een andere WP, welk vermogen heeft deze dan, cq hoe hard heeft hij moeten draaien om binnen deze voor warmtepompen relatieve korte tijd deze temp. weer te behalen (verbruik dus in die periode)?
en dit heeft denk ik ook met je termische eigenschappen van je huis (relatief laag warmteverlies) gem. 0,5 Gr per uur verlies te maken.
Om hier een net iets beter inzicht te krijgen zou je eigenlijk de buitentemperatuur en windsnelheid daar tegen op moeten zetten, omdat dit in hoge mate het verlies bepaald (je isolatie is een vast gegeven).
Maar wel een heel mooi gegeven. dit laat zien dat er dus geen eenheidsworst te bepalen is met de vraag of en hoever een warmtepomp wel of niet met nachtverlaging rendabel kan zijn.
Overigens een tip, dit soort berekening kun je dus ook prima met een CV doen, krijg je iets meer inzicht toe zich de warmtehuishouding (cq het warmteverlies) in jou huis is en dus je kan helpen om wel cq geen nachtverlaging toe te passen.
vvw ca 115m2, 970m1
Het was vannacht -2 hier
Rlv ca 83% op dat moment
/f/image/B2q2MWGMZnrZlctguMfYeFmB.png?f=fotoalbum_large)
hier heb ik vanmorgen weer de thermostaat cycle truc toe moeten passen om een veelte hoog vermogen run af te breken. Quatt stond op 1500W te stampen en CV stookte bij. Na een cycle van 20 seconden ging de Quatt terug naar 700W en CV weer uit._CrookClaw_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:54:
Quatt lijkt zijn fix doorgevoerd te hebben. Vanochtend stond hij te stampen op 90Hz/1500W en nu staat hij weer rustig te verwarmen op 49Hz/600W zonder de welbekende truc met de thermostaat. Fijn dat ze druk bezig zijn met doorontwikkelen.
Wat wel nog een ding is, de Quatt weet goed zijn stooklijn te pakken als het 6 tot 10+ graden is. Als het kouder is gaat hij vaak veel te hard verwarmen waardoor de Quatt soms van 15-22 uur niets staat te doen. Als het dan weer kouder is gaat hij met een veel lagere COP weer verwarmen. Daar zijn nog wel wat verbeteringen in door te voeren.[Afbeelding]
Wellicht was ik iets te vroeg met cyclen, maar er kwam wel nog steeds een hele andere verwarmingswaarde uit na een cycle dan daarvoor. Die refresh rate kan dus nog wel wat omhoog.
Ik wil wel een Quatt aanschaffen die tevens geschikt is voor warm water maar die is er nog niet en met zoveel installaties in de wachtrij kan dat allemaal nog wel eens heel lang gaan duren.
Het tweede nadeel is dat ik heb op dit moment al een hybride en men kan de oude warmtepomp niet verwijderen, dus je kunt er alleen terecht voor een nieuwe installatie. Natuurlijk kun je een andere installateur vragen om de oude te verwijderen maar in deze tijd is het volgens mij een onmogelijk opgaaf om iemand te vinden die dat kan en wil.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
je geeft eigenlijk al antwoord op je vraag. Die is er nog niet en zal ook voorlopig er niet zijn.wfveennl schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:21:
Ik wil wel een Quatt aanschaffen die tevens geschikt is voor warm water maar die is er nog niet en met zoveel installaties in de wachtrij kan dat allemaal nog wel eens heel lang gaan duren.
Dan denk ik ook nog wel dat de mensen met een hybride 4kw als eerst de mogelijkheid geboden zal gaan worden om uit te breiden naar full electric voordat ze deze gaan aanbieden aan nieuwe klanten.
Als je al een hybride hebt zou ik zeggen om niets te vervangen en gewoon lekker doorgaan met je huidige hybrid. En als je full electric wilt gewoon voor een beschikbare full electric gaan op de markt. Zijn er zat, Daikin, intergas etc...
Quatt heeft als monoblock niet persee hele significante voordelen t.o.v. andere behalve de prijs en looks. Maar als je toch al een hybride hebt gaat prijs vergelijken natuurlijk niet echt op.
Je moet zorgen dat het in de woonkamer minder snel warm wordt d.m.v. de vloerverwarming te knijpen.zverdier schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:41:
Wij zijn het ook zat dat zuinige gedoe, vrouw boos! Laat de CV maar stampen, lekker bespaard de eerst maand, maar het huis boven kil, woonkamer prima met de Quatt!
Waterzijdig inregelen van de radiatoren scheelt ook een hoop.
[ Voor 7% gewijzigd door Gerardwaz op 02-03-2023 15:01 ]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Hier dezelfde ervaring. De quatt draait op 1500 watt met kleine dips gedurende lange runs (4 a 5 uur aaneengesloten in de nacht) en vervolgens uit. Ik heb vloerverwarming en zou een geleidelijke afgifte met minder vermogen logischer vinden.dikkiedik schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:05:
[...]
hier heb ik vanmorgen weer de thermostaat cycle truc toe moeten passen om een veelte hoog vermogen run af te breken. Quatt stond op 1500W te stampen en CV stookte bij. Na een cycle van 20 seconden ging de Quatt terug naar 700W en CV weer uit.
Wellicht was ik iets te vroeg met cyclen, maar er kwam wel nog steeds een hele andere verwarmingswaarde uit na een cycle dan daarvoor. Die refresh rate kan dus nog wel wat omhoog.
:strip_exif()/f/image/S9eEZI6k1g17AmJlW2Xvkxbd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Viper085 op 02-03-2023 15:08 ]
Nu begrijp ik dat als de buitenleiding onder de 18 graden komt dat vanwege het hybride component eerst de cv ketel aangaat en daarna de quatt om zo een betere Cop te krijgen.
18 graden lijkt mij een vrij hoge grens toch?
Of denk ik dan helemaal verkeerd?
Ja, dat is een vrij hoge grens inderdaad, maar die lijkt toch niet helemaal hard te zijn. @HBO88 gaf als ik het me goed herinner aan dat deze op 16 staat. Anderen kregen na contact met Quatt dan weer te horen dat de grens niet kan worden aangepast.Jortjr schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:08:
Ik zie hier en daar wat reacties over nachtverlaging e.d. Nu ben ik zelf niet supertechnisch maar heb er ook wat mee lopen spelen.
Nu begrijp ik dat als de buitenleiding onder de 18 graden komt dat vanwege het hybride component eerst de cv ketel aangaat en daarna de quatt om zo een betere Cop te krijgen.
18 graden lijkt mij een vrij hoge grens toch?
Of denk ik dan helemaal verkeerd?
Beetje onduidelijk allemaal, maar wat mij betreft komt de grens bij mij op 10 graden te liggen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Bij mij gaf de installateur aan dat dat niet iets is wat instelbaar is. Hij heeft een bepaalde temperatuur nodig om op te starten, hij had er een technische onderbouwing voor maar dat heb ik niet begrepen/onthouden. Die temperatuur ligt ongeveer op 18 graden maar vaak lukt het ook al vanaf 16 graden. Dat is dan ook wat ik terugzie. Wanneer de watertemperatuur in het circuit onder de 16/16,5 graden zakt verbruikt de CV ketel 0,1M3 gas om de boel weer boven die grens te krijgen, daarna volledig Quatt.onlinaius schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:00:
[...]
Ja, dat is een vrij hoge grens inderdaad, maar die lijkt toch niet helemaal hard te zijn. @HBO88 gaf als ik het me goed herinner aan dat deze op 16 staat. Anderen kregen na contact met Quatt dan weer te horen dat de grens niet kan worden aangepast.
Beetje onduidelijk allemaal, maar wat mij betreft komt de grens bij mij op 10 graden te liggen.
ja hier dus ook geen modulatie zonder thermostaat cycle zo te zien. Gewoon van volgas naar uit zodra setpoint + 0,5C bereikt is.Viper085 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Hier dezelfde ervaring. De quatt draait op 1500 watt met kleine dips gedurende lange runs (4 a 5 uur aaneengesloten in de nacht) en vervolgens uit. Ik heb vloerverwarming en zou een geleidelijke afgifte met minder vermogen logischer vinden.[Afbeelding]
Wat je zou kunnen doen om het nachtstoken te voorkomen is een programmatje instellen van bv 20,5 overdag en 20C 's nachts. Dit heeft bij mij het Quatt verbruik naar overdag getrokken en zorgt ook nog eens voor een stuk hogere COP door de hogere buiten temperatuur.
die 0,5C verhoging in de ochtend is bij mij in elk geval klein genoeg om de CV meestal niet bij te laten springen.
[ Voor 5% gewijzigd door dikkiedik op 02-03-2023 17:38 ]
Herkenbaar. Welke cv-temperatuur heb je ingesteld? Ik zit op 45gr, en bij mij kost het “aanslingeren” 0,2m3.cptingreenfield schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:20:
[...]
Wanneer de watertemperatuur in het circuit onder de 16/16,5 graden zakt verbruikt de CV ketel 0,1M3 gas om de boel weer boven die grens te krijgen, daarna volledig Quatt.
En is je ketel OT of aan/uit op de CiC gezet? Bij mij aan/uit.
Die staat op 50 graden. OT aangeslotenmrdop schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:18:
[...]
Herkenbaar. Welke cv-temperatuur heb je ingesteld? Ik zit op 45gr, en bij mij kost het “aanslingeren” 0,2m3.
En is je ketel OT of aan/uit op de CiC gezet? Bij mij aan/uit.
Heeft vanochtend 4 uur geduurd en 3,5m3 gas Wii hebben een trage vloer, nacht verlaging 18,5 staat nu op 19 verwarming stopt om 23.00 afkoeling 0,5 oC per uur, dag temperatuur 20oC, knijpen van de vloer was ook het advies van Quatt net als het vol open zetten van de verdeler thermostaatGerardwaz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:00:
[...]
Je moet zorgen dat het in de woonkamer minder snel warm wordt d.m.v. de vloerverwarming te knijpen.
Waterzijdig inregelen van de radiatoren scheelt ook een hoop.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Wat bedoel je hier nu precies mee? Is mij niet duidelijk. Is naar jouw idee de lucht afscheider wel of niet van belang en wat is de relatie met het vullen??Gerardwaz schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:38:
[...]
Met een luchtafscheider ben je 2 maanden bezig met bijvullen, dus zeker niet overbodig.
Ik was namelijk van plan een spirotech combi aan te schaffen.
Ja .... dat is .... Prijs ... Prijs .... Prijs en nog eens Prijs tenminste als je op tijd bent ingestapt, voor 1.600 euro krijg je echt nergens een warmtepomp incl. de installatie van dit vermogen.wfveennl schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:21:
Kan iemand mij vertellen wat het voordeel van de Quatt t.o.v. van andere merken (monoblock) warmtepompen?
zijn er dan ook nadelen: Ja die zijn er: het is een "noname" product vermoedelijk van Chinese oorsprong, wel is er een stuurmodule bij die waarschijnlijk (mogelijk deels) een eigen ontwikkeling is, mn de software is van Quatt zelf. Het is wel een best mooi ontwerp die afwijkt van de stanaard warmtepomp (uit Azie).
Het is een startup onderneming, met zijn nadelen (maar ook voordelen)
ondertussen zijn er toch al enige 100 (en) units geplaatst (exacte aantalen zijn bij ons onbekend)
De Quatt is een hybride warmtepomp, wat jij wilt is een FE versie, zoals je al schrijft, deze wordt op dit moment niet aangeboden, of dit gaat gebeuren is bij ons onbekend. Gezien de huidige prijs is dit echter niet te verwachten, een vergelijkbaar FE (incl. SWW) gaat een veelvoud kosten (denk maar richting 8.000 en meer).Ik wil wel een Quatt aanschaffen die tevens geschikt is voor warm water maar die is er nog niet en met zoveel installaties in de wachtrij kan dat allemaal nog wel eens heel lang gaan duren.
een warmtepomp demonteren (beetje afhankelijk van het type multi of monoblok) mag je deels zelf (bij een monoblok) of juist niet (bij een multi-blok systeem, heeft alles met het koudemiddel te maken). Je moet wel het apparaat conform de wetgeving gerecycled aanbieden (dus niet zo maar op de schroothoop gooien).Het tweede nadeel is dat ik heb op dit moment al een hybride en men kan de oude warmtepomp niet verwijderen, dus je kunt er alleen terecht voor een nieuwe installatie. Natuurlijk kun je een andere installateur vragen om de oude te verwijderen maar in deze tijd is het volgens mij een onmogelijk opgaaf om iemand te vinden die dat kan en wil.
Wat is de reden dat je van Hybride naar een FE (cq een Quatt) wilt?
Heeft dezer mogelijk te weinig vermogen of zijn er andere afwegingen waarom je deze wilt vervangen?
Je zou voor het SWW deel kunnen kiezen voor een WPB, deze heb je al voor rond 2.000 euro.
Als je beneden alleen vloerverwarming hebt is 1.5 graad nachtverlaging wel veel. Die 3.5 kub gas is omgerekend 12.7 kWh met het prijsplavond, denk dat je hem beter op 20 graden kan laten staan.zverdier schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:06:
[...]
Heeft vanochtend 4 uur geduurd en 3,5m3 gas Wii hebben een trage vloer, nacht verlaging 18,5 staat nu op 19 verwarming stopt om 23.00 afkoeling 0,5 oC per uur, dag temperatuur 20oC, knijpen van de vloer was ook het advies van Quatt net als het vol open zetten van de verdeler thermostaat
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Mijn inziens wel van belang, alle microbellen worden er uitgehaald vandaar steeds bijvullen. Mooiste is vuilfilter in retour luchtafscheider in aanvoer. Flamco heeft ook goede en is wat goedkoper en wat kleiner.duysa01 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:30:
[...]
Wat bedoel je hier nu precies mee? Is mij niet duidelijk. Is naar jouw idee de lucht afscheider wel of niet van belang en wat is de relatie met het vullen??
Ik was namelijk van plan een spirotech combi aan te schaffen.
Wij gebruiken de nachtverlaging op een Cv warmte boost te krijgen op de boven etage met radiatoren anders blijft boven alles koud!Gerardwaz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:36:
[...]
Als je beneden alleen vloerverwarming hebt is 1.5 graad nachtverlaging wel veel. Die 3.5 kub gas is omgerekend 12.7 kWh met het prijsplavond, denk dat je hem beter op 20 graden kan laten staan.
De reden voor vervanging van de hybride is dat deze moeite heeft met verwarmen onder het vriespunt, de buitenunit redelijk wat geluid produceert en ik van het gas af wil. Vorig jaar had ik al eens ergens een offerte aangevraagd en ontvangen, was een split unit, voor € 35K! Daar ben ik dus niet ingetrapt, maar een bedrag van rond de 7 @ 8 voor een één apparaat oplossing vindt ik nog acceptabel.MacD007 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:31:
[...]
Ja .... dat is .... Prijs ... Prijs .... Prijs en nog eens Prijs tenminste als je op tijd bent ingestapt, voor 1.600 euro krijg je echt nergens een warmtepomp incl. de installatie van dit vermogen.
zijn er dan ook nadelen: Ja die zijn er: het is een "noname" product vermoedelijk van Chinese oorsprong, wel is er een stuurmodule bij die waarschijnlijk (mogelijk deels) een eigen ontwikkeling is, mn de software is van Quatt zelf. Het is wel een best mooi ontwerp die afwijkt van de stanaard warmtepomp (uit Azie).
Het is een startup onderneming, met zijn nadelen (maar ook voordelen)
ondertussen zijn er toch al enige 100 (en) units geplaatst (exacte aantalen zijn bij ons onbekend)
[...]
De Quatt is een hybride warmtepomp, wat jij wilt is een FE versie, zoals je al schrijft, deze wordt op dit moment niet aangeboden, of dit gaat gebeuren is bij ons onbekend. Gezien de huidige prijs is dit echter niet te verwachten, een vergelijkbaar FE (incl. SWW) gaat een veelvoud kosten (denk maar richting 8.000 en meer).
[...]
een warmtepomp demonteren (beetje afhankelijk van het type multi of monoblok) mag je deels zelf (bij een monoblok) of juist niet (bij een multi-blok systeem, heeft alles met het koudemiddel te maken). Je moet wel het apparaat conform de wetgeving gerecycled aanbieden (dus niet zo maar op de schroothoop gooien).
Wat is de reden dat je van Hybride naar een FE (cq een Quatt) wilt?
Heeft dezer mogelijk te weinig vermogen of zijn er andere afwegingen waarom je deze wilt vervangen?
Je zou voor het SWW deel kunnen kiezen voor een WPB, deze heb je al voor rond 2.000 euro.
Ik zou eens beginnen met de vloerverwarming te knijpen. En de radiatoren waterzijdig inregelen, als het water er met 35 graden ingaat en ook met 35 graden retour gaat geeft hij geen warmte af.zverdier schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:52:
[...]
Wij gebruiken de nachtverlaging op een Cv warmte boost te krijgen op de boven etage met radiatoren anders blijft boven alles koud!
Duidelijk, ben alleen bang dat je op dit moment bij quatt aan het verkeerde adres bent.wfveennl schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:06:
[...]
De reden voor vervanging van de hybride is dat deze moeite heeft met verwarmen onder het vriespunt, de buitenunit redelijk wat geluid produceert en ik van het gas af wil. Vorig jaar had ik al eens ergens een offerte aangevraagd en ontvangen, was een split unit, voor € 35K! Daar ben ik dus niet ingetrapt, maar een bedrag van rond de 7 @ 8 voor een één apparaat oplossing vindt ik nog acceptabel.
Ik vraag me alleen af waarom die wens om “gasloos” te gaan, is dat uit ideologie geboren ( niets mis overigens ) of zijn dat financieele afwegingen of mogelijk nog andere.
Voor circa 4 a 5 k€ heb je een 4 cq 8 kW Quatt incl. een losse WPB incl. Installatie. Bedenk wel een 8 kW maakt 57 dB lawaai plus nog een unit van de WPB, deze zullen echter vaak niet tegelijkertijd werken. Alternatieve oplossing zie ik in een combinatie van een quatt 4 kW met een multi-split airco en de WPB. Deze optie zal circa 1 a 2 k€ duurder zijn.
Nog een optie ( niet gasloos ) de huidige cv voor backup en sww blijven gebruiken en de Quatt 4kW, kosten circa 2 k€ excl. demontage oude wp ( geld voor alle overigens )
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 02-03-2023 20:21 ]
Gasloos is beslist geen ideologie. Wat ik van de Quatt begrijp is dat je voor de 8 kW 2 units nodig hebt, daar heb ik ook weinig behoefte aan want ik heb ook al een airco. Ik voel ook niet veel voor een WPB want dat geeft ook weer lawaai. Dus het liefst heb ik alles in één systeem met de minste geluidsoverlast voor mezelf en de buren. De buren klagen gelukkig niet maar hebben wel een keer aangegeven het geluid van de WP te horen.MacD007 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:18:
[...]
Duidelijk, ben alleen bang dat je op dit moment bij quatt aan het verkeerde adres bent.
Ik vraag me alleen af waarom die wens om “gasloos” te gaan, is dat uit ideologie geboren ( niets mis overigens ) of zijn dat financieele afwegingen of mogelijk nog andere.
Voor circa 4 a 5 k€ heb je een 4 cq 8 kW Quatt incl. een losse WPB incl. Installatie. Bedenk wel een 8 kW maakt 57 dB lawaai plus nog een unit van de WPB, deze zullen echter vaak niet tegelijkertijd werken. Alternatieve oplossing zie ik in een combinatie van een quatt 4 kW met een multi-split airco en de WPB. Deze optie zal circa 1 a 2 k€ duurder zijn.
Nog een optie ( niet gasloos ) de huidige cv voor backup en sww blijven gebruiken en de Quatt 4kW, kosten circa 2 k€ excl. demontage oude wp ( geld voor alle overigens )
Dus eigenlijk optie 3 of een andere FE warmtepomp met buffer, kosten denk ik echter al heel snel 8k€ en hoger, plus mogelijk slecht leverbaar.wfveennl schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:28:
[...]
Gasloos is beslist geen ideologie. Wat ik van de Quatt begrijp is dat je voor de 8 kW 2 units nodig hebt, daar heb ik ook weinig behoefte aan want ik heb ook al een airco. Ik voel ook niet veel voor een WPB want dat geeft ook weer lawaai. Dus het liefst heb ik alles in één systeem met de minste geluidsoverlast voor mezelf en de buren. De buren klagen gelukkig niet maar hebben wel een keer aangegeven het geluid van de WP te horen.
Echter deze gedraagd zich een beetje vreemd. Na de installatie was het aardig koud in huis 17 graden en na een uurtje of twee stond de thermometer op 19 graden. Huis voelde aangenaam (vloerverwarming). Thermometer was ingesteld op 20.5.
De thermometer bleef eigenlijk hangen op de 19 graden terwijl het in de kamer steeds warmer werd. Ik heb toen de ouderwetse analoge thermometer erbij gepakt en deze gaf aan inmiddels 21 graden aan. Ook vandaag weer hetzelfde euvel. Thermometer blijft op 19 terwijl het een stuk warmer is. Hierdoor blijft de quatt warmte leveren terwijl de 20,5 al een tijdje behaald is.
Op bijgaande foto hadden we de doel temp al verlaagd vandaar dat de vlam uit is. Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/MZBxCOsdMZUH6J8cM46ACNtX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door QTAmersfoort op 02-03-2023 21:23 ]
Dat heb ik dus ook en had daar met de cv ketel geen last van. Dat zit hem waarschijnlijk in de CiC waar hij op aangesloten is en heb daarover contact gehad maar geen duidelijk antwoord gekregen.QTAmersfoort schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:21:
Gisteren is de Quatt na volle tevredenheid geïnstalleerd. Hierbij hebben ze ook een Honeywell T6 geplaatst.
Echter deze gedraagd zich een beetje vreemd. Na de installatie was het aardig koud in huis 17 graden en na een uurtje of twee stond de thermometer op 19 graden. Huis voelde aangenaam (vloerverwarming). Thermometer was ingesteld op 20.5.
De thermometer bleef eigenlijk hangen op de 19 graden terwijl het in de kamer steeds warmer werd. Ik heb toen de ouderwetse analoge thermometer erbij gepakt en deze gaf aan inmiddels 21 graden aan. Ook vandaag weer hetzelfde euvel. Thermometer blijft op 19 terwijl het een stuk warmer is. Hierdoor blijft de quatt warmte leveren terwijl de 20,5 al een tijdje behaald is.
Op bijgaande foto hadden we de doel temp al verlaagd vandaar dat de vlam uit is. Iemand een idee?
[Afbeelding]
Zet optimaliseren eens uit in de app. En laag uit regeling moet je ook effe aanpassen. Die moet uit staan. De Lyric verwarmt door tot zeker 0,35 boven setpoint. Soms zelfs meer.QTAmersfoort schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:21:
Gisteren is de Quatt na volle tevredenheid geïnstalleerd. Hierbij hebben ze ook een Honeywell T6 geplaatst.
[Afbeelding]
een wp die SWW gaat maken, gaat dat echt niet op 24Hz doen zal bovendien ook in de zomermaanden buiten te horen zijn.wfveennl schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:28:
[...]
Gasloos is beslist geen ideologie. Wat ik van de Quatt begrijp is dat je voor de 8 kW 2 units nodig hebt, daar heb ik ook weinig behoefte aan want ik heb ook al een airco. Ik voel ook niet veel voor een WPB want dat geeft ook weer lawaai. Dus het liefst heb ik alles in één systeem met de minste geluidsoverlast voor mezelf en de buren. De buren klagen gelukkig niet maar hebben wel een keer aangegeven het geluid van de WP te horen.
Het stilst is dan een wp voor je CV (alleen wintermaanden), en een WPB met de compressor op het vat. Die staat immers binnen, en hangt niet buiten. Als je die in de kelder of op zolder zet, heeft niemand er last van.
Als je nu een mono hybride hebt, staat het ding in no time aangesloten.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 02-03-2023 22:51 ]
Dat is best veel geluid. Vanwaar de test? Hoor je hem duidelijk?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ja heel duidelijk en dat gebeurt als het warmer wordt dan de gevraagde temperatuur.okijokii schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:56:
[...]
Dat is best veel geluid. Vanwaar de test? Hoor je hem duidelijk?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Precies maar dat gebeurt niet en de ketel schakelt zelfs bij, druk dan bij tarieven op opslaan dan doet hij weer normaal maar na een paar uur weer hetzelfde.okijokii schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:07:
Dat is wel bijzonder toch? Je zou juist denken dat hij dan stiller zou worden, of zelfs uit zou moeten gaan.
Boven de 6 graden werk het prima maar daaronder is het een bak ellende.
[ Voor 8% gewijzigd door Gerardwaz op 02-03-2023 23:16 ]
Al contact gehad met Quatt?Gerardwaz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:13:
[...]
Precies maar dat gebeurt niet en de ketel schakelt zelfs bij, druk dan bij tarieven op opslaan dan doet hij weer normaal maar na een paar uur weer hetzelfde.
Boven de 6 graden werk het prima maar daaronder is het een bak ellende.
Jawel heb gevraagd om het warmteverlies omlaag te zetten als test maar dat was niet mogelijk, staat op 6. In de offerte op 4.
Hoe is deze genomen? En met welk meettoestel? En welke meetmethode?
Met de app sound meter op android, zal niet spatzuiver zijn maar maakt echt een een hoop herrie. Zet hem na 22.00 uur uit om overlast te voorkomen.MacD007 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:26:
[...]
Hoe is deze genomen? En met welk meettoestel?
Sorry, maar dat is maar een deel van het antwoord, overigens heb ik zelf redelijk slechte ervaringen met Android toestellen met een geluidsapp en de meetresultaten. Soms meer dan 6 dB verschil, en dat is echt behoorlijk veel. Maar ik kan natuurlijks geen direct oordeel geven mbt tot jou toestel en app.Gerardwaz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:31:
[...]
Met de app sound meter op android, zal niet spatzuiver zijn maar maakt echt een een hoop herrie. Zet hem na 22.00 uur uit om overlast te voorkomen.
Echter wat een rol speelt is op welke hoogte en welke afstand heb je gemeten en met welke filter binnen je app, want ook dat bepaald behoorlijk je meetresultaat.
Ook is het handig om het vermogen van je quatt op dat moment te weten, bv was dit op vol vermogen.
Toestel 10 cm van de Quatt draaide op 1500 watt.MacD007 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:42:
[...]
Sorry, maar dat is maar een deel van het antwoord, overigens heb ik zelf redelijk slechte ervaringen met Android toestellen met een geluidsapp en de meetresultaten. Soms meer dan 6 dB verschil, en dat is echt behoorlijk veel. Maar ik kan natuurlijks geen direct oordeel geven mbt tot jou toestel en app.
Echter wat een rol speelt is op welke hoogte en welke afstand heb je gemeten en met welke filter binnen je app, want ook dat bepaald behoorlijk je meetresultaat.
Ook is het handig om het vermogen van je quatt op dat moment te weten, bv was dit op vol vermogen.
Is daar niet wat in te regelen? Met een lekkere buitentemperatuur zal de efficientie nog best aardig zijn, en er is weinig belang om heel snel het vat op te warmen.paQ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:50:
[...]
een wp die SWW gaat maken, gaat dat echt niet op 24Hz doen zal bovendien ook in de zomermaanden buiten te horen zijn.
Stel dat je een 150 liter vat wilt opwarmen (in de praktijk zal het vat uiteraard zelden leeg zijn), de aanvoertemperatuur van het water is 10 graden, de doeltemperatuur 55 graden. Dan moet je 7.85KWh aan warmte in het vat steken.
Uitgaande van je 7 KWh LG ThermaV kan ik me goed voorstellen dat het dan geen enkel probleem is om van 12 tot 14:30 s middags het vat op te warmen met zo'n 35% van de beschikbare capaciteit.
Dat zijn geen tijden dat mensen slapen, en als men dan al in het zonnetje zit heb je sowieso om dat tijdstip allerlei geluiden, van auto's tot spelende kinderen. Uiteraard wil je niet hebben dat de warmtepomp nadat jij s avonds om 22:00 gedoucht hebt op 100% gaat staan stampen terwijl je buren lekker van de zwoele zomeravond op het terras zitten te genieten.
Met wat slimme sturing zie ik echt niet snel een probleem ontstaan met het opwarmen van SWW in de zomer.
Qua efficientie is het echter niet echt een prettige oplossing: je gaat immers een groot deel van het jaar warmte 2x verplaatsen, eerst met de warmtepomp je woning in, en daarna uit je woning het vat in.paQ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:50:
Het stilst is dan een wp voor je CV (alleen wintermaanden), en een WPB met de compressor op het vat. Die staat immers binnen, en hangt niet buiten. Als je die in de kelder of op zolder zet, heeft niemand er last van.
Als je nu een mono hybride hebt, staat het ding in no time aangesloten.
Je wint een klein beetje op koeling, maar helaas koelen we in Nederland maximaal een paar weken per jaar, en verwarmen we al snel 6 maanden.
Dan zou je nog de WPB buiten kunnen laten aanzuigen en afvoeren, maar dat vraagt weer wat meer leidingwerk, en over het algemeen is een 'grote' warmtepomp wat efficienter dan een kleine WPB.
Ik ben wel benieuwd wat het effect zou moeten zijn als je het warmteverlies aanpast van 6 naar 4?Gerardwaz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:18:
[...]
Jawel heb gevraagd om het warmteverlies omlaag te zetten als test maar dat was niet mogelijk, staat op 6. In de offerte op 4.
Dan moet je nog steeds (ook) in de winter SWW maken. En gezien geluid het issue was, maak je dan al helemaal geen vrienden met de buren. Ook is het of SWW of CV in een dergelijke setup.onlinaius schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 01:05:
[...]
Is daar niet wat in te regelen? Met een lekkere buitentemperatuur zal de efficientie nog best aardig zijn, en er is weinig belang om heel snel het vat op te warmen.
Stel dat je een 150 liter vat wilt opwarmen (in de praktijk zal het vat uiteraard zelden leeg zijn), de aanvoertemperatuur van het water is 10 graden, de doeltemperatuur 55 graden. Dan moet je 7.85KWh aan warmte in het vat steken.
Uitgaande van je 7 KWh LG ThermaV kan ik me goed voorstellen dat het dan geen enkel probleem is om van 12 tot 14:30 s middags het vat op te warmen met zo'n 35% van de beschikbare capaciteit.
Dat zijn geen tijden dat mensen slapen, en als men dan al in het zonnetje zit heb je sowieso om dat tijdstip allerlei geluiden, van auto's tot spelende kinderen. Uiteraard wil je niet hebben dat de warmtepomp nadat jij s avonds om 22:00 gedoucht hebt op 100% gaat staan stampen terwijl je buren lekker van de zwoele zomeravond op het terras zitten te genieten.
Met wat slimme sturing zie ik echt niet snel een probleem ontstaan met het opwarmen van SWW in de zomer.
2 - 3 uurtjes wpb aan van binnen aanzuigen hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor. En zoveel werk is een luchtdoorvoer maken nou ook weer niet.onlinaius schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 01:08:
[...]
Qua efficientie is het echter niet echt een prettige oplossing: je gaat immers een groot deel van het jaar warmte 2x verplaatsen, eerst met de warmtepomp je woning in, en daarna uit je woning het vat in.
Je wint een klein beetje op koeling, maar helaas koelen we in Nederland maximaal een paar weken per jaar, en verwarmen we al snel 6 maanden.
Dan zou je nog de WPB buiten kunnen laten aanzuigen en afvoeren, maar dat vraagt weer wat meer leidingwerk, en over het algemeen is een 'grote' warmtepomp wat efficienter dan een kleine WPB.
Optimalisatie gevonden in de app en stond al uit. De " laag uit regeling" zie ik niet in de app. Waar en hoe kan ik die controleren en aanpassen?medu80 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:40:
[...]
Zet optimaliseren eens uit in de app. En laag uit regeling moet je ook effe aanpassen. Die moet uit staan. De Lyric verwarmt door tot zeker 0,35 boven setpoint. Soms zelfs meer.
Mooi! Wanneer had je de aanvraag gedaan? En zelf of via Simpelsubsidie?TZC-T1-FX schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:31:
RVO subsidie inmiddels binnen. Vorige week (24 feb) goedgekeurd, vandaag (3 maart) op mijn rekening gestort. :-)
In het installateursmenu. Dat is te bereiken door ca. 5 seconden de menu knop (de drie streepjes aan de onderkant van het display in het midden) ingedrukt te houden. In het Nederlands heet de instelling laag uit, in het Engels low load control.QTAmersfoort schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:43:
[...]
Optimalisatie gevonden in de app en stond al uit. De " laag uit regeling" zie ik niet in de app. Waar en hoe kan ik die controleren en aanpassen?
2 feb ingediend. 3 feb door Simpel Subsidie aangevraagd bij de RVO.mrdop schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:48:
[...]
Mooi! Wanneer had je de aanvraag gedaan? En zelf of via Simpelsubsidie?
[ Voor 3% gewijzigd door TZC-T1-FX op 03-03-2023 09:46 ]
Dat is vandaag?TZC-T1-FX schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:09:
[...]
2 maart ingediend. 3 maart door Simpel Subsidie aangevraagd bij de RVO.
Ik heb deze week de videocall gehad. Omdat onbekend is hoe mijn thermostaat, Atag One Zone, samenwerkt met Quatt/CiC, werd gezegd dat ik de Honeywell Lyric T6 zou moeten aanschaffen. Ik heb elders op tweakers de reviews van dit apparaat gelezen en die waren nou niet bepaald juichend. O.a. dat doorverwarmen wordt genoemd, net als hierboven. Vraag me af of ik niet beter voor een andere thermostaat kan gaan. Er zijn er meer genoemd, voornamelijk Honeywell. Iemand ervaring?
Ik heb de indruk dat hier veel mensen met verstand van zaken zitten. Is er Iemand met nuttige tips of overwegingen m.b.t. De Quatt i.s.m. Mijn Verwarminsginstallatie:
Atag i28ECZ; radiatoren met overcapaciteit; tevens convector in de woonkamer; cv temperatuur 50 gr
Aanvoer 48oC naar verdeler, retour naar Quatt 33oC Cv brand Q draait woonkamer 19,5 setpoint 20,5Gerardwaz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:06:
[...]
Ik zou eens beginnen met de vloerverwarming te knijpen. En de radiatoren waterzijdig inregelen, als het water er met 35 graden ingaat en ook met 35 graden retour gaat geeft hij geen warmte af.
Cv uit 35 oC naar verdeler retour naar Quatt 25C, Quatt draait kamer temperatuur 20oC
[ Voor 9% gewijzigd door zverdier op 03-03-2023 10:42 ]
Quatt moduleert nu netjes terug gedurende de run zonder een 'cycle' op de thermostaat toe te passen.
Erg blij met deze verbetering, zal heel erg ten goede komen aan efficiëntie.
Elly, het gaat hier niet of de thermostaat zelf nu de beste reviews heeft, hij moet goed samen werken met de Quatt, de reviews houden echter geen rekening met de combinatie T-6 enElly schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:45:
Mijn eerste post hier en eerlijk gezegd: ik heb niet alles hiervoor gelezen.
Ik heb deze week de videocall gehad. Omdat onbekend is hoe mijn thermostaat, Atag One Zone, samenwerkt met Quatt/CiC, werd gezegd dat ik de Honeywell Lyric T6 zou moeten aanschaffen. Ik heb elders op tweakers de reviews van dit apparaat gelezen en die waren nou niet bepaald juichend. O.a. dat doorverwarmen wordt genoemd, net als hierboven. Vraag me af of ik niet beter voor een andere thermostaat kan gaan. Er zijn er meer genoemd, voornamelijk Honeywell. Iemand ervaring?
Ik heb de indruk dat hier veel mensen met verstand van zaken zitten. Is er Iemand met nuttige tips of overwegingen m.b.t. De Quatt i.s.m. Mijn Verwarminsginstallatie:
Atag i28ECZ; radiatoren met overcapaciteit; tevens convector in de woonkamer; cv temperatuur 50 gr
Nu blijkt dat juist de T-6 het beste werkt met de Quatt, andere, die mogelijk beter zijn, zijn dat dus in deze combinatie niet, gevolg storingen, Quatt werkt niet zoals her zou moeten, enz.
Op dit moment is helaas de T-6 de slimste optie met de Quatt, er komen mogelijk ook nog andere Thermostaten waar de Quatt goed mee werkt, helaas op dit tijdstip is dat helaas niet zo. Een voordeel, de T-6 is wel een van de goedkoopste en goed verkrijgbaar.
Mbt tot je verwarmingssysteem kan het zijn dat je radiatoren, helaas vertel je hier niet je types die je hebt, door de lagere CV watertemperatuur van 35 gr. de capaciteit onvoldoende gaat worden, dit kun je deels met radiatorventilatoren oplossen, zou ook direct bij buitenmuren radiatorisolatie plaatsen, de bekende folie, niet duur en eenvoudig toe te passen. De ventilatoren ook in je convectieput plaatsen, daar zijn kant en klare toepassingen voor te krijgen of je bouwt deze zelf, de link is hier ook pas voorbij gekomen, dus even terugkijken of zoekfunctie gebruiken. Ik zelf heb voor speedcomfort gekozen, doen het prima. Heb overigens zelf ook een atag ketel en de atag one, zal dus ook om moeten.
[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 03-03-2023 10:30 ]
Heb je hiervoor nog een restart van de CiC moeten doen?dikkiedik schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:15:
inmiddels lijkt hier ook de update doorgevoerd.
Quatt moduleert nu netjes terug gedurende de run zonder een 'cycle' op de thermostaat toe te passen.
Nou, dan lijkt de fix een wisselbeker, want vandaag moest ik het weer zelf doen. Heeft 3 uur op 1500W gelopen, net de clownsneus opgezet en de truc uitgevoerd. En nu draait hij op 900W. Daar zit een COP verschil van 80 procentpunt in.dikkiedik schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:15:
inmiddels lijkt hier ook de update doorgevoerd.
Dan is er niemand buiten en maakt geluid dus sowieso iets minder uit. Ook dan zou ik wel plannen rond het middaguur, zodat het samengaat met zoveel mogelijk omgevingsgeluid, en om de hoogste efficientie te krijgen door op het warmste deel van de dag het SWW water op te warmen.paQ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:40:
Dan moet je nog steeds (ook) in de winter SWW maken. En gezien geluid het issue was, maak je dan al helemaal geen vrienden met de buren. Ook is het of SWW of CV in een dergelijke setup.
Het verschil van aanvoer en retour zou ongeveer 4 graden moeten zijn. Met welke temperatuur gaat het de vloer in dus na de verdeler?zverdier schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:13:
[...]
Aanvoer 48oC naar verdeler, retour naar Quatt 33oC Cv brand Q draait woonkamer 19,5 setpoint 20,5
Cv uit 35 oC naar verdeler retour naar Quatt 25C, Quatt draait kamer temperatuur 20oC
Ik heb niets gereset.Viper085 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:23:
[...]
Heb je hiervoor nog een restart van de CiC moeten doen?
Hopelijk is het hier dan ook niet een luckyshot maar wel een blijvende fix. Zoals het vandaag gaat mag het in elk geval blijven.
Ik vraag me af of er überhaupt iets veranderd is in de firmware. Waar kun je dat zien? Is er een versie nummer of release notes te vinden ergens?dikkiedik schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Ik heb niets gereset.
Hopelijk is het hier dan ook niet een luckyshot maar wel een blijvende fix. Zoals het vandaag gaat mag het in elk geval blijven.
@wfveennl zijn issue is juist dat met zijn huidige hybride setup zijn buren de wp nu horen. Als je dus nu (wintertijd) daar ook nog eens SWW bij gaat doen, dan vererger je dat effect.onlinaius schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Dan is er niemand buiten en maakt geluid dus sowieso iets minder uit. Ook dan zou ik wel plannen rond het middaguur, zodat het samengaat met zoveel mogelijk omgevingsgeluid, en om de hoogste efficientie te krijgen door op het warmste deel van de dag het SWW water op te warmen.
Vooralsnog lijkt de Quatt gewoon een prima werkende warmtepomp, waarin (zeker in het begin) alleen de prijs en ook het uiterlijk onderscheidend zijn. De controller is m.i. nog niet zo slim waardoor je energie bespaart t.o.v. de concurrentie. Maar daar zijn ze uiteraard op de achtergrond druk mee bezig. Dit zal, evenals de werkelijke kwaliteit van Quatt, de toekomst uitwijzen.wfveennl schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:21:
Kan iemand mij vertellen wat het voordeel van de Quatt t.o.v. van andere merken (monoblock) warmtepompen?
Het tweede nadeel is dat ik heb op dit moment al een hybride en men kan de oude warmtepomp niet verwijderen, dus je kunt er alleen terecht voor een nieuwe installatie. Natuurlijk kun je een andere installateur vragen om de oude te verwijderen maar in deze tijd is het volgens mij een onmogelijk opgaaf om iemand te vinden die dat kan en wil.
We kennen in principe twee soorten hybride oplossingen:
1. Hybride - het monoblock verzorgt voor 60-90% de verwarming. De overige verwarming en het sanitair warmwater komt van de gasketel.
2. All electric-ready - het monoblock is bedoeld om 100% van de verwarming voor zijn rekening te nemen (en is hier van tevoren ook op berekend). De gasketel zorgt alleen nog voor sanitair warmwater.
In Nederland lijkt het algemene beeld dat wanneer je overgaat naar full electric, je dit alles door hetzelfde monoblock moet laten doen (dus zowel verwarming als SWW m.b.v. een driewegklep e.d.). Of een oplossing met in serie geschakelde monoblocks. Ik heb begrepen dat dat in de landen om oms heen vrij ongebruikelijk is.
Echter, als je hybride monoblock in staat is om 100% van de verwarming voor zijn rekening te nemen, dan ben je in feite all electric-ready en kun je voor het SWW ook denken aan een niet-Quatt oplossing. Bijvoorbeeld een SWW boilervat met een TD-paneel. Dan heb je een volledig gescheiden systeem.
Kortom: als je een Quatt hebt en voor SWW wilt overgaan op electric, dan zit je niet aan Quatt vast.
Voor @wfveennl zou een SWW-boiler met TD-paneel een perfecte oplossing kunnen zijn, omdat deze buiten geen geluid maakt als het boilervat wordt opgewarmd.
[ Voor 10% gewijzigd door ultramarine op 03-03-2023 11:23 ]
Ik zou dan in mijn situatie voor 2 doorvoeren gaan, waarvan 1 op de oude afvoer van de cv ketel. Daarmee haal je de warmte in ieder geval van buiten, waardoor je deze niet 2x hoeft te verplaatsen.paQ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:40:
[...]
2 - 3 uurtjes wpb aan van binnen aanzuigen hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor. En zoveel werk is een luchtdoorvoer maken nou ook weer niet.
Aannames: 150 liter verwarmen van 10 graden tot 55 graden met een buitentemperatuur van 7 graden.
Hier is 7.85KWh voor nodig.
WPB fabrikanten publiceren over het algemeen de COP van A7/W55.
ATAG ARISTON NUOS EVO 150 COP 2.9
Vaillant AroStor 150 COP 2.5
Atlantic Explorer V4 COP 2.79
Dit is op het niveau van 'normale' warmtepompen, wat me eerlijk gezegd verbaast (ik had gedacht dat dit lager zou liggen).
De LG ThermaV 7KW doet een COP van 2.7 bij A7/W55.
Laten we nu de situatie nemen waarbij je de warmte 2x verplaatst.
1x door de ThermaV met A7/W35 met een COP van 4.7. Daarna van een bovenverdieping die 18 graden is.
Aangezien de COP vergelijkbaar is met die van 'normale' warmtepompen neem ik even aan dat die ongeveer even hard oploopt bij hogere temperaturen. Uitgaande van de Quatt A7/W35 en A-7/W35 waardes kom je dan op een COP winst van 0.15 per graad dat de lucht warmer is.
Uitgaande van een gemiddelde warmtepompboiler COP van 2.75 bij A7/W55 kom je dan op 2.75 + (11 x 0.15) = 4.4
Totaal kost 7.85 KWh verplaatsen in dat geval 1.67 + 1.78 = 3.45KWh.
7.85 / 3.45 = een COP van 2.27
Je kunt met 2 luchtdoorvoeren werken, dan had je de COP van 2.75 gehad, maar het nadeel is wel dat je altijd wat verlies hebt door 2 extra gaten in je geisoleerde schil + het verlies in de luchtkanalen.
Qua efficientie zal direct op de warmtepomp verwarmen nog steeds het best zijn, dan heb je alleen het kleine verlies in de waterbuizen voor zover deze buiten de geisoleerde schil lopen.
Daarmaast heb je natuurlijk prijs. Daar zit ik niet zo goed in op het moment, en deze zullen ook wat afhangen van subsidies.
Ik durf dan ook niet te zeggen of warmtepompboiler + prijs van doorvoeren + installatie - subsidie meer of minder kost dan normale boiler + 3 weg klep + wat extra leidingwerk + iets complexere installatie.
Hier precies hetzelfde probleem._CrookClaw_ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:29:
[...]
Nou, dan lijkt de fix een wisselbeker, want vandaag moest ik het weer zelf doen. Heeft 3 uur op 1500W gelopen, net de clownsneus opgezet en de truc uitgevoerd. En nu draait hij op 900W. Daar zit een COP verschil van 80 procentpunt in.
De poster in kwestie wil juist minder geluid. Niet meer.
Daarnaast kun je in de tijd dat je monoblock je vat staat te verwarmen je CV niet gebruiken. En complexere setup.
Het gaat niet altijd om een (aangenomen) COP winst van 0.15 te behalen.
[ Voor 255% gewijzigd door paQ op 03-03-2023 11:35 ]
nergens helaas. Zou fijn zijn als ze dat dus wel gewoon doen wanneer ze veranderingen aanbrengen door het uitgeven van releasenotes of een emailtje met kort de doorgevoerde updates en mogelijk een kijkje naar verbeteringen voor toekomstige updates.olafmol schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:03:
[...]
Ik vraag me af of er überhaupt iets veranderd is in de firmware. Waar kun je dat zien? Is er een versie nummer of release notes te vinden ergens?
waar ik me op baseeerde was een bericht vorige week hier op het forum dat er deze week een update uitgevoerd zou worden om het probleem met modulatie op te lossen. als tussenoplossing was de thermostaat temperatuur cyclen de oplossing.
Gister noemde hier al iemand dat zijn Quatt beter deed. Die van mij sinds vanmorgen voor het eerst terug modulerend. Dus vandaar dat ik denk dat er een update is uitegevoerd.
Zeker weten doe ik niets, dus Quatt... communicatie
[ Voor 98% gewijzigd door paQ op 03-03-2023 11:29 ]
niet helemaal. Want Quatt heeft nu nog een CV nodig bij die 16/18 graden CV temperatuur. Als de CV wordt verwijderd en er een compleet andere SWW oplossing geplaatst wordt dan slaat de Quatt gewoon niet meer aan.ultramarine schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:11:
[...]
Kortom: als je een Quatt hebt en voor SWW wilt overgaan op electric, dan zit je niet aan Quatt vast.
Zal vast wel een oplossing voor komen in de toekomst, maar Quatt is nu écht een hybrid en kan niet zomaar als stand alone nu verwarmen.
Dat realiseerde ik me niet, omdat ze nl. expliciet adverteren met ‘all electric ready’. Hopelijk in de toekomst dan inderdaad wel, zodat je minder afhankelijk bent en ook niet per se aan een monoblock-oplossing vastzit voor SWW.dikkiedik schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:29:
[...]
niet helemaal. Want Quatt heeft nu nog een CV nodig bij die 16/18 graden CV temperatuur. Als de CV wordt verwijderd en er een compleet andere SWW oplossing geplaatst wordt dan slaat de Quatt gewoon niet meer aan.
Zal vast wel een oplossing voor komen in de toekomst, maar Quatt is nu écht een hybrid en kan niet zomaar als stand alone nu verwarmen.
[ Voor 4% gewijzigd door ultramarine op 03-03-2023 11:42 ]
Ik heb ordernummer 746 en mijn Quatt is op 2 februari geïnstalleerd.mcanic schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:25:
Hebben jullie enig idee hoe ver Quatt is met de installaties? Mijn ordernr is 774. Voor tweakers waarbij de installatie recent is gedaan / is ingepland, welke ordernrs hebben jullie?
Ik zie wel een manier om daar omheen te tweaken: doorstroomverwarmertje in de leiding voor de Quatt. Zeker als je de temperatuur van je woning nooit onder de 18 laat zakken zal deze alleen gebruikt worden zodra er iets mis is gegaan, en de woning te ver is afgekoeld.dikkiedik schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:29:
[...]
niet helemaal. Want Quatt heeft nu nog een CV nodig bij die 16/18 graden CV temperatuur. Als de CV wordt verwijderd en er een compleet andere SWW oplossing geplaatst wordt dan slaat de Quatt gewoon niet meer aan.
Maar dat is wel een noodgreep mocht Quatt echt niet mee willen werken, liever zou ik zien dat ze die stupide instelling met die minimumtemperatuur aanpassen.
[ Voor 10% gewijzigd door onlinaius op 03-03-2023 11:36 ]
Ben vooral benieuwd naar de all electric oplossing die Quatt mogelijk gaat aandragen. Het bijplaatsen van een tweede buitenunit kan best voordelig zijn voor mij door ook het vergrote verwarmingscapaciteit op het CV gedeelte. Zou wel ten goede kunnen komen van de COP door twee units op heel laag vermogen te laten draaien.
De CiC is in elk geval al wel voorbereid op toekomstige all-electric oplossing, dus achter de schermen hebben ze al wel serieus nagedacht hierover om dat te kunnen gaan integreren ook bij huidige gebruikers.
Verdeler thermostaat staat helemaal open!Gerardwaz schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:51:
[...]
Het verschil van aanvoer en retour zou ongeveer 4 graden moeten zijn. Met welke temperatuur gaat het de vloer in dus na de verdeler?
Temperatuur zal ik moeten meten kan er niet zo goed bij , wasmachine en droger staan voor de verdeler ga komende week de groepen van verdeler inregelen dan kan ik meer vertellen!
Ik dacht dat je meer fan van was een warmtepomp + warmtepompboiler?paQ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:39:
Alleen al omdat niemand weet wat het gaat worden, wat het gaat kosten en vooral ook wanneer: als je FE wilt, ga alsjeblieft voor een FE oplossing!
Ik zie niet helemaal het nut in van een FE capabele warmtepomp als je het SWW gedeelte toch niet gebruikt, dan verschilt het weinig meer van de hybride
Ik ben bang dat dit erg uit een loopt, ik zag dat er al mensen zijn met boven de 2000, als ik het goed zag. Dus redelijk radom, blijkbaar zijn er naast je plek van je pre-order ook nog andere aspecten die bepalen of je wordt uitgenodigd voor een plaatsing. Ik denk dat lastige installaties nu even op de wachtlijst worden gezet, maar dat is gissen. Het beste gewoon bij Quatt navragen.mcanic schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:25:
Hebben jullie enig idee hoe ver Quatt is met de installaties? Mijn ordernr is 774. Voor tweakers waarbij de installatie recent is gedaan / is ingepland, welke ordernrs hebben jullie?
Dit topic is gesloten.