Beste medetweakers, ik was als nummer 357 op 6 januari aan de beurt voor installatie en inmiddels draait de Quatt een kleine 2 maanden. Hierbij mijn review van traject vooraf de installatie t/m aftersales:
De aanloop naar het installatiegesprek laat ik voor wat het is aangezien dat in de inmiddels 261 pagina's hiervoor zat over te vinden is.
Gesprek vooraf aan installatie:
Via teams een videogesprek met een prettige kerel, hij was toen nog de 2e persoon die installatiegesprekken deed; later kwam ik hem tegen bij de supermarkt en vertelde dat ze inmiddels met 15 man sterk installatiegesprekken aan het voeren waren.
In het voorlooptraject was vooral geluid voor mij een knelpunt, bij de gemeente ving ik bot en daar was ook geen flexibiliteit te bespeuren met betrekking tot de wetgeving omtrent geluidsnormen volgens het bouwbesluit.
Daarom heb ik besloten dat te laten voor wat het is, Quatt gaf aan dat zolang er een solide object tussen mij en de buren van 1.60m was het geen probleem was en mocht; dat is dus nu tegenover de gemeente mijn waarheid

.
Quatt gaf op dat moment (25nov) aan dat ze niet aan installaties deden waarin de monteur de kruipruimte in moest en stelde voor dat ze een gat in mijn kunststof kozijn zo laten boren om daar de leidingen door te laten lopen. Die zou vervolgens door de kamer tegen de muur weggewerkt worden met een afdekplaat. Ik wilde dit niet en heb voorgesteld om zelf de boring te doen van mijn tuin naar de kruipruimte en in de ruimte van de ketel (midden in de woning begane grond) om daar vervolgens een staalkabel te trekken waaraan de leidingen onder de woning door getrokken konden worden door de installateur. Meneer gaf aan dat de kans klein was dat ze ermee akkoord zouden gaan maar ging het aan zijn supervisor voorleggen. Alternatief was plaatsing op het balkon op de 1e verdieping (drive in woning) en leidingen via de garage naar binnen richting de ketelruimte; dit wilde ik liever niet maar zou ik overwegen als het niet anders kon. 3 uur na het gesprek werd ik teruggemaild dat ze akkoord gingen met mijn voorstel als ik zelf de boring en het voorwerk zou doen!
28 nov de offerte ontvangen, nog een paar vragen gesteld die uit het technische rapport niet helemaal duidelijk waren waarop binnen 3 dagen werd gereageerd en vervolgens aanbetaald.
Tussendoor op 5 december een mail gekregen dat Tado thermostaten door hun geoptimaliseerde stookgedrag voor gasketels toch niet geschikt was. Jammer maar ik had al verwacht dat dit eraan zat te komen door eerder ervaringen van gebruikers op dit forum, ik wilde de Quatt sowieso dus heb een T6 gekocht.
20 december kreeg ik te horen dat de installatie plaats kon vinden op 6 januari, bij mij zoals eerder beloofd dus wel in januari.
23 december nog een aantal vragen gesteld met betrekking tot het verloop van de leidingen en of ik nog rekening moest houden met bepaalde hoeken bij het boren. De zelfde dag reactie met een tekening erbij hoe ik dat het beste zou kunnen doen.
Boring en trekken staalkabel:
Aangezien ik niet de kruipruimte in wilde (zwembad van EPS parels) heb ik de gaten geboord en de staalkabels + extra stroomkabel in een PVC buis gestopt deze dicht getapt en onder de woning door gewurmd vanuit het gat in de tuin. Wellicht een idee voor iemand die hier ook mee zit.
Levering Quatt & toebehoeren:
De Quatt zou 1-4 dagen voor de installatie geleverd worden, op 4 december nog geen bericht dus via de chat gevraagd of die de dag erop geleverd zou worden. Paar uur later reactie dat hij de 5e geleverd zou worden en 's avonds kreeg ik van de bezorgdienst een mail dat hij de volgende dag geleverd zou worden en dat werd hij ook.
6 januari installatie:
2 monteurs kwamen om 7:30 aan om aan de installatie te beginnen, beiden ZZPer ingehuurd door Quatt. De hoofd installateur had zo'n 20 jaar installatie ervaring en dat bleek ook. De installatie ging netjes, professioneel en alle vragen die ik had werden beantwoord.
Toen ze binnen kwamen werd mij de vraag gesteld waar er geboord moest worden en waar ze de kruipruimte in konden, dit verbaasde mij aangezien ik dat werk al had gedaan. Ze vertelde dat voor hun de klant koning was en als ze (ondankt dat mijn kruipruimte vol ligt met 27cm EPS HR++ parels) als het nodig was gewoon de kruipruimte in zouden gaan om de leidingen te trekken. Dit was niet nodig want mijn plannetje met de staalkabel door de gaten naar buiten werkte prima en binnen een half uurtje waren de leidingen van de tuin bij de ketelruimte; de heren blij want dit werd voor hun ook op tijd naar huis

.
De installatie ging verder volgens plan en een kleine 4 uur later was de Quatt in bedrijf.
:strip_exif()/f/image/aeNnJuc5kB3EnKbffsfBZO48.jpg?f=fotoalbum_large)
(let niet op de losse kabels achter de Quatt, die zijn van mij voor toekomstige tuinverlichting)
Sinds de installatie geen problemen gehad met de Quatt, homewizard smartplug tussen de stekker van de Quatt en het stopcontact geplaatst en de balans qua verbruik en kosten opgemaakt.
Prestaties Quatt vanaf installatie op 6 januari t/m 31 januari tov dezelfde dagen in 2022:
Mijn woning: 171m2 waarvan 153m2 word verwarmd, 89m2 met vloerverwarming (2 groepen 1 van 55m2 en 1 van 34m2)
De overige ruimtes met moderne (2 jaar oude) radiatoren. Mijn woning heeft volledig kunststof kozijnen met HR+ glas, een plat dak met wit EPS, spouwmuur en bodemisolatie met EPS HR++ grijze parels.
Afgelopen jaar stookte ik met een Tado systeem alleen de woonkamer op 20 graden en de rest van mijn woning op 16-18 graden, sinds de installatie van de Quatt staat het thermostaat permanent op 20 graden en alle radiatoren (deels) open. Dit zorgt voor een aangename temperatuur in de ruimtes met vloerverwarming van 20 graden en in de andere kamers is het tussen de 18-20 graden.
Mijn persoonlijke ervaring is dat sinds de komst van de Quatt en het vastzetten van thermostaat op 20 graden het in huis aangenamer is geworden dan voorheen per ruimte stoken met Tado.
Dan de cijfertjes:
Vorig jaar gebruikte ik gemiddeld 7,8m2 per dag / dit jaar tussen 7 - 31 januari 1m2 per dag.
Reductie van 87%
Om dit te realiseren heeft de Quatt 448 kWh aan stroom verbruikt, wat een besparing van 210 m3 gas opleverde.
Als ik dit doorreken heeft de Quatt per bespaarde m3 gas 2,13 kWh aan stroom heeft verbruikt, zou dit als ik reken met 9.8 kWh per m3 gas een COP 4.60 opleveren; naar mijn idee zeer goed!
Kijk ik naar de kosten uitgaande van het prijsplafond zonder zonnepanelen betaal je aan elektra:
0,40x 2,13 = 85,2 cent i.p.v. 1,45 voor 1m3 gas.
Dit jaar was het wel iets warmer: Gemiddelde temperatuur over heel januari was vorig jaar 5,3 °C dit jaar 5,7; verder ben ik geen expert op dit gebied dus zal er op de berekening vast wat op te merken zijn maar ik hoop dat het toch een aardig beeld geeft van de prestaties. Hiervan zou je kunnen zeggen dat je tot een stroomprijs van 68 cent per kWh goedkoper uit bent dan gas tegen 1.45.
In mijn geval heb ik een dynamisch energiecontract bij zonneplan, in januari heb ik gemiddeld 31 cent per kWh en 1,37 per m3 gas betaald hebben deze maand.
Dus 448x0,31 = 139 euro.
Tov 210x1,37 = 288.
Besparing van 150 euro
Door mijn zonnepanelen en de salderingsregeling is de besparing voor mij over deze maand 243 euro.
Na deze resultaten de Quatt even gelaten voor wat het is en 2 weken terug toch maar weer is gekeken naar het stroomverbruik, deze leek mij wel erg veel vol aan of uit te zijn en het verbaasde me ook dat ik op dagen dat het buiten 6-11 graden was nog een aantal m3 gas verbruikte:
Quatt bericht via mail met de vraag of dit normaal stookgedrag is en waarom ik op milde dagen toch nog een aantal m3 aan gas verbruikte. Ik werd een paar dagen later werd ik gebeld dat er een bug in de software zat waarbij als de temperatuur van het thermostaat altijd vast stond er soms een 20kw warmtevraag werd veroorzaakt door de CIC wat ervoor zorgde dat de ketel onnodig werd ingeschakeld.
Dit zou ook de oorzaak zijn voor het aan/uit gedrag van de Quatt.
Gisteren gebeld door Quatt dat er een update is uitgerold die het stookgedrag zou moeten verbeteren en de 20kw warmtevraag bug opgelost zou moeten hebben. Ook werd gemeld dat de functionaliteit van de app er binnenkort aan kwam.
Kijk ik naar het verbruik van gisteren en dit lijkt inderdaad een stuk beter:
Als laatste dan geluid, de Quatt staat bij mij bijna tegen het kozijn aan waardoor hij als deze op vol vermogen draait binnen wel te horen is; dit geluid zou ik beschrijven als een laag blazend geluid van de ventilator verder geen andere bijgeluiden of trillingen te horen (zou ook vreemd zijn want hij staat op grind buiten). Ik heb niks gemeten maar het geluid van de auto's die achter langs de tuin rijden overstemmen dit al en zolang het niet volledig stil is hoor ik de Quatt in de kamer waar die naast staat ook niet. Persoonlijk valt het mij enorm mee en had ik meer geluid verwacht.
Al met al is mijn ervaring met Quatt zeer positief te noemen en ben ik erg tevreden over het verloop van 1e installatiegesprek t/m nu. Hopelijk krijgen we snel toegang tot de app en word de software voor volgende winter nog flink geoptimaliseerd.
[
Voor 5% gewijzigd door
Shandar04 op 03-03-2023 15:25
]
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).