Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.810.541 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24
onlinaius schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:47:
[...]

Ik dacht dat je meer fan van was een warmtepomp + warmtepompboiler? ;)

Ik zie niet helemaal het nut in van een FE capabele warmtepomp als je het SWW gedeelte toch niet gebruikt, dan verschilt het weinig meer van de hybride
WP + WPB is net zo goed FE :S

en tuurlijk niet
Hybride zijn twee systemen met verschillende bron/brandstof die je gaat combineren.
SWW is sowieso gescheiden van CV. Als je beide met elektra verwarmt, dan ben je FE.
En zoals al eerder gezegd -ik blijf het herhalen maart schijnbaar is het geen argument voor jou-
- als je SWW wilt warmen heb je in jouw voorbeeld geen CV en vice versa;
- harder moeten werken (in de winter met name) voor SWW op te warmen, met meer geluid tot gevolg;
- complexiteit van je installatie.

er is meer onder de zon dan _of_ een Quatt, _of_ 1 wp die alles doet.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 03-03-2023 12:06 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemkb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 14:41
TZC-T1-FX schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:32:
[...]

Ik heb ordernummer 746 en mijn Quatt is op 2 februari geïnstalleerd.
Mijn Quatt wordt morgen geïnstalleerd heb nummer 3119, volgens mij wel een eenvoudige installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:55
dikkiedik schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:27:
[...]

nergens helaas. Zou fijn zijn als ze dat dus wel gewoon doen wanneer ze veranderingen aanbrengen door het uitgeven van releasenotes of een emailtje met kort de doorgevoerde updates en mogelijk een kijkje naar verbeteringen voor toekomstige updates.

waar ik me op baseeerde was een bericht vorige week hier op het forum dat er deze week een update uitgevoerd zou worden om het probleem met modulatie op te lossen. als tussenoplossing was de thermostaat temperatuur cyclen de oplossing.

Gister noemde hier al iemand dat zijn Quatt beter deed. Die van mij sinds vanmorgen voor het eerst terug modulerend. Dus vandaar dat ik denk dat er een update is uitegevoerd.

Zeker weten doe ik niets, dus Quatt... communicatie _/-\o_
Het zou eigenlijk gewoon heel makkelijk kunnen door in de app een functie toe te voegen waar je de stand van de versie van je cic en mogelijk ook van de warmtepomp ( als die er überhaupt wel is, wat ik op dit moment betwijfel, ik denk dat alle logica in de cic zit) kunt zien, eventueel met datum.
Ook op hun site zou je een overzicht van de updates incl. Changelog kunnen plaatsen, het is helaas weer het oude liedje, communicatie of beter het gemis ervan.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schievje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-06-2023
Beste Tweakers,

Ze zijn op dit moment bij mij nu de Quatt aan het installeren. 2 heren uit Slowakije. Professionele gasten.

Echter kom ik er net achter, toen ik nog wat aan het nalezen was over Quatt, dat ik in mei 2022 een aanbetaling heb gedaan en dat toen de geadverteerde prijs van 4kw Quatt 1599 euro was minus subsidie. Ik heb via de offerte 2300 euro betaald (als de subsidie eraf is).
Als ik dit forum terug lees rond die tijd en zelfs in juni wordt er nog gepraat over 1599 euro. Dus dan heb ik toch gewoon recht om het voor die prijs te krijgen want daar heb ik toen ook mijn beslissing op gebaseerd. Weet iemand hier meer van?

Edit: Excuses. Ik ben abuis. Ik had in mijn hoofd dat het subsidiebedrag 2000 is maar die is 2700.

[ Voor 9% gewijzigd door Schievje op 03-03-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Schievje schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:05:
Beste Tweakers,

Ze zijn op dit moment bij mij nu de Quatt aan het installeren. 2 heren uit Slowakije. Professionele gasten.

Echter kom ik er net achter, toen ik nog wat aan het nalezen was over Quatt, dat ik in mei 2022 een aanbetaling heb gedaan en dat toen de geadverteerde prijs van 4kw Quatt 1599 euro was minus subsidie. Ik heb via de offerte 2300 euro betaald (als de subsidie eraf is).
Als ik dit forum terug lees rond die tijd en zelfs in juni wordt er nog gepraat over 1599 euro. Dus dan heb ik toch gewoon recht om het voor die prijs te krijgen want daar heb ik toen ook mijn beslissing op gebaseerd. Weet iemand hier meer van?
Wat is je offertebedrag dan? 5100?
En welke eventuele extra's zitten daar bij? (eventueel steiger, andere thermostaat enz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 11:36
Schievje schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:05:
Beste Tweakers,

Net even gecheckt.
Ik heb in feb.2022 de pre-order geplaatst. En de factuur die ik nu heb liggen daar kom ik uit op € 1.599 inclusief de (nog te ontvangen) subsidie ( € 2.700). Het totale factuur bedrag is dus € 4.299.

Al opgelost!

Communicatie:
Ander punt van aandacht is inderdaad communicatie. Zie dat Quatt nu nieuwe updates aan het pushen is naar de CiC maar niemand weet precies wat en hoe. Zou ze inderdaad sieren om een versienummer eraan te plakken. Dat is stap 1, stap 2 is dan aangegeven wat er precies veranderd.

Zelf zag ik laatst bij een andere tech startup dat er gewoon een website was gelanceerd waar je features request kan doen. Andere app gebruikers kunnen dan dit omhoog of omlaag stemmen en die startup ontwikkelde hun nieuwe features op basis van deze lijst. Was er wel onder de indruk van. Moest meteen aan Quatt denken hiervoor.

[ Voor 26% gewijzigd door krizzziz op 03-03-2023 12:17 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samsam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-08-2023
De communicatie van quatt is oorverdovend afwezig. Net besloten op te zeggen. Er komen steeds meer alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:50
Samsam schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:23:
De communicatie van quatt is oorverdovend afwezig. Net besloten op te zeggen. Er komen steeds meer alternatieven.
Top! Ben ik eerder aan de beurt :9

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samsam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-08-2023
Denk het niet. Binnen week installatiegesprek en levering over 4 weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:01
Van mij mogen ze de minimum temperatuur waarin je pomp draait wel verlagen naar 2 of 3 graden. Onder de 6 graden blijft de pomp draaien om bevriezing te voorkomen. Ik weet niet in welk land het bij 6 graden vriest, maar hier in NL niet. Het is vaker onder 6 als dat het onder 4 is.

Die update kun je zien als je met JTAG op de print zit. Dan staat er een versie nummer bij het bootproces. Ik heb zelf niet bijgehouden of er een wijziging is geweest. Kan zijn dat de CiC pas update als ie een tijdje uit staat. Ik betwijfel ook of ze bij iedereen de update doorvoeren, kan een geleidelijk proces zijn.

@paQ Als je zo'n fervent voorstander bent van FE, mag ik vragen wat je bijdrage dan is aan dit topic?

De meeste hier krijgen een hybride. Deels vanwege de portemonnee, deels vanwege de isolatie van de woning en misschien heeft men andere argumenten om op hybride over te gaan.

Ik kook op gas, heb een gashaard, en met 4 personen staan we vrij lang onder de douche, gewoon omdat het kan, tevens vind ik de snelle opwarming van de CV fijn. Dus mijn CV gaat er niet uit. Ook is de 4.5kW van de Quatt te weinig om mijn huis op te warmen in de winter. Bij vriestemperaturen wordt het niet warmer, maar ook niet kouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:16
MacD007 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:04:
[...]

Het zou eigenlijk gewoon heel makkelijk kunnen door in de app een functie toe te voegen waar je de stand van de versie van je cic en mogelijk ook van de warmtepomp ( als die er überhaupt wel is, wat ik op dit moment betwijfel, ik denk dat alle logica in de cic zit) kunt zien, eventueel met datum.
Ook op hun site zou je een overzicht van de updates incl. Changelog kunnen plaatsen, het is helaas weer het oude liedje, communicatie of beter het gemis ervan.
zou zeker makkelijk kunnen om heel veel verschillende manieren. Lijkt bijna wel onwil om dit niet te communiceren. Wellicht bang om toe te geven dat de gefixte zaken daarvoor blijkbaar niet of suboptimaal gewerkt hebben?

Quatt was vorig jaar begonnen met een soort nieuwsbrief. Deze is er 2 keer uitgegaan en daarna nooit meer wat gehoord. Ook dat is een prima medium om dit soort updates in te communiceren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 13:17
paQ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:55:
er is meer onder de zon dan _of_ een Quatt, _of_ 1 wp die alles doet.
Zeker weten, maar een Quatt + een WPB is toch hetzelfde idee als een warmtepomp die voor FE bedoeld is puur gebruiken voor verwarming en een losse WPB er bij?

Het enige verschil is dan dat je kunt kiezen wat je met de cv ketel wilt. Afsluiten, verwijderen, alleen SWW, backup voor koude dagen, backup voor wanneer er problemen met de warmtepomp zijn, (tijdelijk of permanent) hybride draaien, of combinaties hiervan.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
medu80 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:54:
Va

@paQ Als je zo'n fervent voorstander bent van FE, mag ik vragen wat je bijdrage dan is aan dit topic?
Jammer dat het weer zo wordt uitgelegd. Bovendien is dat nieteens wat ik schreef :S
Er kwam een poster met een hybride systeem. Wil eigenlijk FE, maar werd getriggerd door Quatt. Vanwege een verkooppraatje “FE ready toekomst geen idee wat”

Gezien Quatt 0 concrete informatie verstrekt over wat dat dan moet worden, tegen welke prijs en wanneer, zou ik daar zeker nu mijn pijlen niet op richten als je de hybride stap reeds had genomen bij een ander merk, maar nu FE wil.

Dat staat compleet los van het vraagstuk FE of hybride?

De context is compleet verdwenen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Het enige verschil is dan dat je kunt kiezen wat je met de cv ketel wilt. Afsluiten, verwijderen, alleen SWW, backup voor koude dagen, backup voor wanneer er problemen met de warmtepomp zijn, (tijdelijk of permanent) hybride draaien, of combinaties hiervan.
Klopt
Wat is je punt?

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 03-03-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelth72
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:28
Volgende week staat bij mij de installatie gesprek gepland 37xx. Ik heb gekozen voor de 8kW. Ik verwacht dat ze in het gesprek de 4kW gaan adviseren. Nu twijfel ik wat de juiste keuze is om te gaan voor de 4 kW om binnenkort over te kunnen gaan naar installatie en hiermee een goede hybride oplossing te hebben of te wachten tot de 8 kW waarmee ik verwacht volledig mee te kunnen verwarmen en beter ben voorbereid om naar FE te gaan, maar de installatie nog langer op zich laat wachten. Ik heb een vrijstaande huis die redelijk goed is geïsoleerd met vloerverwarming en voor verwarmen schat ik in dat we ongeveer 1300 kub verbruiken. Ik ben benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:14:
[...]

Jammer dat het weer zo wordt uitgelegd. Bovendien is dat nieteens wat ik schreef :S
Er kwam een poster met een hybride systeem. Wil eigenlijk FE, maar werd getriggerd door Quatt. Vanwege een verkooppraatje “FE ready toekomst geen idee wat”

Gezien Quatt 0 concrete informatie verstrekt over wat dat dan moet worden, tegen welke prijs en wanneer, zou ik daar zeker nu mijn pijlen niet op richten als je de hybride stap reeds had genomen bij een ander merk, maar nu FE wil.

Dat staat compleet los van het vraagstuk FE of hybride?

De context is compleet verdwenen…
Die context raakte inderdaad een beetje verloren hier.

Ik had het vooral over de stricte scheiding tussen FE en hybride die soms wordt gelegd.

Die is wat mij betreft niet zo star als soms wordt aangegeven.

Met een hybride kun je ook FE gaan, mits:

- Je genoeg KW's kan opwekken. Dit kan overigens ook op andere manieren, airco(s), pelletkachel(s), of (als je echt alleen bij -7 eens een keer te kort komt) een elektrische weerstandskachel.
- Je een WPB bijplaatst (waarbij het wat makkelijker wordt als je de WPB buitenlucht laat gebruiken omdat het dan niet ten koste gaat van je verwarmingscapaciteit).
- Je afgifte in orde is (maar dat is bij een hybride ook al deels het geval, hoewel het daar net een tikje minder kritiek is).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het kan op zowat elke WP (hybride draaien), alleen andersom niet zomaar / zondermeer.
Kijk zelf in dit topic hoeveel tijd sommigen steken in het zo inrichten of omzeilen of naar zich toe rekenen dat een quatt eventueel zonder gas gewoon moet kunnen functioneren.
Als dat voor NU het hoofddoel is: koop dit systeem dan niet. That’s all. Een Quatt is niet snel even te tweaken. Het is een vendor locked systeem. Dat zijn ook helemaal geen klanten die Quatt wil bedienen.
Ze doen ten hoogste een vage toezegging dat er iets aan zit te komen waardoor het zou kunnen. En het gaat erin als zoete koek.

Wel nog steeds een van de mooiste apparaten om te zien :>

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 03-03-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
marcelth72 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:18:
Volgende week staat bij mij de installatie gesprek gepland 37xx. Ik heb gekozen voor de 8kW. Ik verwacht dat ze in het gesprek de 4kW gaan adviseren. Nu twijfel ik wat de juiste keuze is om te gaan voor de 4 kW om binnenkort over te kunnen gaan naar installatie en hiermee een goede hybride oplossing te hebben of te wachten tot de 8 kW waarmee ik verwacht volledig mee te kunnen verwarmen en beter ben voorbereid om naar FE te gaan, maar de installatie nog langer op zich laat wachten. Ik heb een vrijstaande huis die redelijk goed is geïsoleerd met vloerverwarming en voor verwarmen schat ik in dat we ongeveer 1300 kub verbruiken. Ik ben benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden kiezen.
beste marcel, eigenlijk een beetje te weinig info om hier een goed antwoord op te kunnen geven.

Heb je al geprobeerd om je huis met een lage CV watertemperatuur te kunnen verwarmen, de komende dagen (met matige vriestemp. zijn daar eigenlijk perfect voor geschikt). Als dat dus nog niet gedaan is je CV temp. verlagen naar ergens tussen 40-50 Gr. (je hunt hoog beginnen, en als dat lukt met stapjes van 4 Gr. omlaag gaan.) Is je vloerverwarming je hoofdafgiftesysteem of heb je ook nog radiatoren die aan staan? (denk hierbij aan radiatorventilatoren).
Wat is je jaarverbruik van SWW (zal ergens tussen 150-250 M3 gas zijn) dus dan zou je op een puur voor verwarming op circa 900 m3 uitkomen, volgens mij kom je dan al mooi met een 4,5 kW uit de voeten, bedenk dat de 8 kW een heel stuk meer lawaai maakt 57 dB, dus dat betekend dat je mogelijk ook beperkter bent met de plaatsing ivm de geluidseisen van 45/40 dB op de erfgrens.
Om later naar FE te gaan zul je zeker nog iets extra's nodig hebben, alleen met de 8 kW Quatt ga je het niet redden. Dat zegt Quatt overigens zelf ook, alleen wat cq of zij dit aanbieden weet nog niemand. Je kunt voor het SWW ook naar andere (wel of niet gasloos) oplossing kijken, zit je niet vast aan Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelth72
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:28
MacD007 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:55:
[...]

beste marcel, eigenlijk een beetje te weinig info om hier een goed antwoord op te kunnen geven.

Heb je al geprobeerd om je huis met een lage CV watertemperatuur te kunnen verwarmen, de komende dagen (met matige vriestemp. zijn daar eigenlijk perfect voor geschikt). Als dat dus nog niet gedaan is je CV temp. verlagen naar ergens tussen 40-50 Gr. (je hunt hoog beginnen, en als dat lukt met stapjes van 4 Gr. omlaag gaan.) Is je vloerverwarming je hoofdafgiftesysteem of heb je ook nog radiatoren die aan staan? (denk hierbij aan radiatorventilatoren).
Wat is je jaarverbruik van SWW (zal ergens tussen 150-250 M3 gas zijn) dus dan zou je op een puur voor verwarming op circa 900 m3 uitkomen, volgens mij kom je dan al mooi met een 4,5 kW uit de voeten, bedenk dat de 8 kW een heel stuk meer lawaai maakt 57 dB, dus dat betekend dat je mogelijk ook beperkter bent met de plaatsing ivm de geluidseisen van 45/40 dB op de erfgrens.
Om later naar FE te gaan zul je zeker nog iets extra's nodig hebben, alleen met de 8 kW Quatt ga je het niet redden. Dat zegt Quatt overigens zelf ook, alleen wat cq of zij dit aanbieden weet nog niemand. Je kunt voor het SWW ook naar andere (wel of niet gasloos) oplossing kijken, zit je niet vast aan Quatt.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb dit jaar mijn cv al gezet op 36 graden en hiermee kan ik het huis mee verwarmen. De 1300 m3 gas is al zonder SWW. De enkele radiatoren die ik heb gebruik ik alleen om bijvoorbeeld kleren op te drogen of voor in de douche om de kou eruit te halen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-05 09:45
Beste medetweakers, ik was als nummer 357 op 6 januari aan de beurt voor installatie en inmiddels draait de Quatt een kleine 2 maanden. Hierbij mijn review van traject vooraf de installatie t/m aftersales:

De aanloop naar het installatiegesprek laat ik voor wat het is aangezien dat in de inmiddels 261 pagina's hiervoor zat over te vinden is.

Gesprek vooraf aan installatie:
Via teams een videogesprek met een prettige kerel, hij was toen nog de 2e persoon die installatiegesprekken deed; later kwam ik hem tegen bij de supermarkt en vertelde dat ze inmiddels met 15 man sterk installatiegesprekken aan het voeren waren.
In het voorlooptraject was vooral geluid voor mij een knelpunt, bij de gemeente ving ik bot en daar was ook geen flexibiliteit te bespeuren met betrekking tot de wetgeving omtrent geluidsnormen volgens het bouwbesluit.
Daarom heb ik besloten dat te laten voor wat het is, Quatt gaf aan dat zolang er een solide object tussen mij en de buren van 1.60m was het geen probleem was en mocht; dat is dus nu tegenover de gemeente mijn waarheid :P .

Quatt gaf op dat moment (25nov) aan dat ze niet aan installaties deden waarin de monteur de kruipruimte in moest en stelde voor dat ze een gat in mijn kunststof kozijn zo laten boren om daar de leidingen door te laten lopen. Die zou vervolgens door de kamer tegen de muur weggewerkt worden met een afdekplaat. Ik wilde dit niet en heb voorgesteld om zelf de boring te doen van mijn tuin naar de kruipruimte en in de ruimte van de ketel (midden in de woning begane grond) om daar vervolgens een staalkabel te trekken waaraan de leidingen onder de woning door getrokken konden worden door de installateur. Meneer gaf aan dat de kans klein was dat ze ermee akkoord zouden gaan maar ging het aan zijn supervisor voorleggen. Alternatief was plaatsing op het balkon op de 1e verdieping (drive in woning) en leidingen via de garage naar binnen richting de ketelruimte; dit wilde ik liever niet maar zou ik overwegen als het niet anders kon. 3 uur na het gesprek werd ik teruggemaild dat ze akkoord gingen met mijn voorstel als ik zelf de boring en het voorwerk zou doen!

28 nov de offerte ontvangen, nog een paar vragen gesteld die uit het technische rapport niet helemaal duidelijk waren waarop binnen 3 dagen werd gereageerd en vervolgens aanbetaald.

Tussendoor op 5 december een mail gekregen dat Tado thermostaten door hun geoptimaliseerde stookgedrag voor gasketels toch niet geschikt was. Jammer maar ik had al verwacht dat dit eraan zat te komen door eerder ervaringen van gebruikers op dit forum, ik wilde de Quatt sowieso dus heb een T6 gekocht.

20 december kreeg ik te horen dat de installatie plaats kon vinden op 6 januari, bij mij zoals eerder beloofd dus wel in januari.

23 december nog een aantal vragen gesteld met betrekking tot het verloop van de leidingen en of ik nog rekening moest houden met bepaalde hoeken bij het boren. De zelfde dag reactie met een tekening erbij hoe ik dat het beste zou kunnen doen.

Boring en trekken staalkabel:
Aangezien ik niet de kruipruimte in wilde (zwembad van EPS parels) heb ik de gaten geboord en de staalkabels + extra stroomkabel in een PVC buis gestopt deze dicht getapt en onder de woning door gewurmd vanuit het gat in de tuin. Wellicht een idee voor iemand die hier ook mee zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3JyNZ1e4gQlQUQpumDvksL_OR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Po2PdvaikkcTnWEyOReaQogq.jpg?f=fotoalbum_large

Levering Quatt & toebehoeren:
De Quatt zou 1-4 dagen voor de installatie geleverd worden, op 4 december nog geen bericht dus via de chat gevraagd of die de dag erop geleverd zou worden. Paar uur later reactie dat hij de 5e geleverd zou worden en 's avonds kreeg ik van de bezorgdienst een mail dat hij de volgende dag geleverd zou worden en dat werd hij ook.

6 januari installatie:
2 monteurs kwamen om 7:30 aan om aan de installatie te beginnen, beiden ZZPer ingehuurd door Quatt. De hoofd installateur had zo'n 20 jaar installatie ervaring en dat bleek ook. De installatie ging netjes, professioneel en alle vragen die ik had werden beantwoord.
Toen ze binnen kwamen werd mij de vraag gesteld waar er geboord moest worden en waar ze de kruipruimte in konden, dit verbaasde mij aangezien ik dat werk al had gedaan. Ze vertelde dat voor hun de klant koning was en als ze (ondankt dat mijn kruipruimte vol ligt met 27cm EPS HR++ parels) als het nodig was gewoon de kruipruimte in zouden gaan om de leidingen te trekken. Dit was niet nodig want mijn plannetje met de staalkabel door de gaten naar buiten werkte prima en binnen een half uurtje waren de leidingen van de tuin bij de ketelruimte; de heren blij want dit werd voor hun ook op tijd naar huis :) .
De installatie ging verder volgens plan en een kleine 4 uur later was de Quatt in bedrijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZhGVn71JninJr4-xn83WXDyn0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeHhZVGiES3d0yG7xLXgzg9R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NiFk-fy6xIXNYd09PdouzbNtsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtBoQcp2QvRqw407deE3Zxqf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgZQLY1bNpjypDXVrbACDX-P5Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeNnJuc5kB3EnKbffsfBZO48.jpg?f=fotoalbum_large
(let niet op de losse kabels achter de Quatt, die zijn van mij voor toekomstige tuinverlichting)

Sinds de installatie geen problemen gehad met de Quatt, homewizard smartplug tussen de stekker van de Quatt en het stopcontact geplaatst en de balans qua verbruik en kosten opgemaakt.

Prestaties Quatt vanaf installatie op 6 januari t/m 31 januari tov dezelfde dagen in 2022:
Mijn woning: 171m2 waarvan 153m2 word verwarmd, 89m2 met vloerverwarming (2 groepen 1 van 55m2 en 1 van 34m2)
De overige ruimtes met moderne (2 jaar oude) radiatoren. Mijn woning heeft volledig kunststof kozijnen met HR+ glas, een plat dak met wit EPS, spouwmuur en bodemisolatie met EPS HR++ grijze parels.

Afgelopen jaar stookte ik met een Tado systeem alleen de woonkamer op 20 graden en de rest van mijn woning op 16-18 graden, sinds de installatie van de Quatt staat het thermostaat permanent op 20 graden en alle radiatoren (deels) open. Dit zorgt voor een aangename temperatuur in de ruimtes met vloerverwarming van 20 graden en in de andere kamers is het tussen de 18-20 graden.
Mijn persoonlijke ervaring is dat sinds de komst van de Quatt en het vastzetten van thermostaat op 20 graden het in huis aangenamer is geworden dan voorheen per ruimte stoken met Tado.

Dan de cijfertjes:
Vorig jaar gebruikte ik gemiddeld 7,8m2 per dag / dit jaar tussen 7 - 31 januari 1m2 per dag.
Reductie van 87%
Om dit te realiseren heeft de Quatt 448 kWh aan stroom verbruikt, wat een besparing van 210 m3 gas opleverde.
Als ik dit doorreken heeft de Quatt per bespaarde m3 gas 2,13 kWh aan stroom heeft verbruikt, zou dit als ik reken met 9.8 kWh per m3 gas een COP 4.60 opleveren; naar mijn idee zeer goed!

Kijk ik naar de kosten uitgaande van het prijsplafond zonder zonnepanelen betaal je aan elektra:
0,40x 2,13 = 85,2 cent i.p.v. 1,45 voor 1m3 gas.

Dit jaar was het wel iets warmer: Gemiddelde temperatuur over heel januari was vorig jaar 5,3 °C dit jaar 5,7; verder ben ik geen expert op dit gebied dus zal er op de berekening vast wat op te merken zijn maar ik hoop dat het toch een aardig beeld geeft van de prestaties. Hiervan zou je kunnen zeggen dat je tot een stroomprijs van 68 cent per kWh goedkoper uit bent dan gas tegen 1.45.

In mijn geval heb ik een dynamisch energiecontract bij zonneplan, in januari heb ik gemiddeld 31 cent per kWh en 1,37 per m3 gas betaald hebben deze maand.
Dus 448x0,31 = 139 euro.
Tov 210x1,37 = 288.
Besparing van 150 euro
Door mijn zonnepanelen en de salderingsregeling is de besparing voor mij over deze maand 243 euro.

Na deze resultaten de Quatt even gelaten voor wat het is en 2 weken terug toch maar weer is gekeken naar het stroomverbruik, deze leek mij wel erg veel vol aan of uit te zijn en het verbaasde me ook dat ik op dagen dat het buiten 6-11 graden was nog een aantal m3 gas verbruikte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QaX1nzqizJVO3KKPL3CxP9MuEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhMzGygKk6Eem2fftSoTB8ak.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt bericht via mail met de vraag of dit normaal stookgedrag is en waarom ik op milde dagen toch nog een aantal m3 aan gas verbruikte. Ik werd een paar dagen later werd ik gebeld dat er een bug in de software zat waarbij als de temperatuur van het thermostaat altijd vast stond er soms een 20kw warmtevraag werd veroorzaakt door de CIC wat ervoor zorgde dat de ketel onnodig werd ingeschakeld.
Dit zou ook de oorzaak zijn voor het aan/uit gedrag van de Quatt.

Gisteren gebeld door Quatt dat er een update is uitgerold die het stookgedrag zou moeten verbeteren en de 20kw warmtevraag bug opgelost zou moeten hebben. Ook werd gemeld dat de functionaliteit van de app er binnenkort aan kwam.
Kijk ik naar het verbruik van gisteren en dit lijkt inderdaad een stuk beter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lJGgcD6ehnw8IkRPxbXEhthJ5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxEOeb01JlxvpCbRwWqU31EW.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste dan geluid, de Quatt staat bij mij bijna tegen het kozijn aan waardoor hij als deze op vol vermogen draait binnen wel te horen is; dit geluid zou ik beschrijven als een laag blazend geluid van de ventilator verder geen andere bijgeluiden of trillingen te horen (zou ook vreemd zijn want hij staat op grind buiten). Ik heb niks gemeten maar het geluid van de auto's die achter langs de tuin rijden overstemmen dit al en zolang het niet volledig stil is hoor ik de Quatt in de kamer waar die naast staat ook niet. Persoonlijk valt het mij enorm mee en had ik meer geluid verwacht.

Al met al is mijn ervaring met Quatt zeer positief te noemen en ben ik erg tevreden over het verloop van 1e installatiegesprek t/m nu. Hopelijk krijgen we snel toegang tot de app en word de software voor volgende winter nog flink geoptimaliseerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Shandar04 op 03-03-2023 15:25 ]

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:41
Samsam schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:23:
Ben benieuwd waar je naar kijkt... ik heb nl. hetzelfde idee.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Laatst online: 24-05 08:47
mcanic schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:25:
Hebben jullie enig idee hoe ver Quatt is met de installaties? Mijn ordernr is 774. Voor tweakers waarbij de installatie recent is gedaan / is ingepland, welke ordernrs hebben jullie?
Gisteren geplaatst nr 17xx omgeving Schagen

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:48
Quatt vandaag geplaatst op een uitbouw van de garage met een houten plafond. Geen probleem wat geluid betreft. Wel een koud huis vandaag, maar de Quatt verwarmt dat nu zonder dat de ketel iets hoeft te doen. De radiatoren zijn minder heet dan met de ketel, maar het wordt hier steeds aangenamer. Nu maar in de gaten houden hoe dit zich ontwikkelt.

De installatie is door 2 buitengewoon aardige installateurs gedaan en zeer netjes. 1 bocht voor de buitenleiding ontbrak (zie foto), maar die wordt nagezonden. Ik heb gezegd dat ik die er zelf wel op duw. Simpel klikken.

Tot nu toe prima allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGajyvT6DLPPYfUeE0PmF6Xe5Sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqYpXtHQYRLmFAOyF5wwPyiV.jpg?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schievje
  • Laatst online: 25-06-2023
Shandar04 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:19:
Beste medetweakers, ik was als nummer 357 op 6 januari aan de beurt voor installatie en inmiddels draait de Quatt een kleine 2 maanden. Hierbij mijn review van traject vooraf de installatie t/m aftersales:

De aanloop naar het installatiegesprek laat ik voor wat het is aangezien dat in de inmiddels 261 pagina's hiervoor zat over te vinden is.

Gesprek vooraf aan installatie:
Via teams een videogesprek met een prettige kerel, hij was toen nog de 2e persoon die installatiegesprekken deed; later kwam ik hem tegen bij de supermarkt en vertelde dat ze inmiddels met 15 man sterk installatiegesprekken aan het voeren waren.
In het voorlooptraject was vooral geluid voor mij een knelpunt, bij de gemeente ving ik bot en daar was ook geen flexibiliteit te bespeuren met betrekking tot de wetgeving omtrent geluidsnormen volgens het bouwbesluit.
Daarom heb ik besloten dat te laten voor wat het is, Quatt gaf aan dat zolang er een solide object tussen mij en de buren van 1.60m was het geen probleem was en mocht; dat is dus nu tegenover de gemeente mijn waarheid :P .

Quatt gaf op dat moment (25nov) aan dat ze niet aan installaties deden waarin de monteur de kruipruimte in moest en stelde voor dat ze een gat in mijn kunststof kozijn zo laten boren om daar de leidingen door te laten lopen. Die zou vervolgens door de kamer tegen de muur weggewerkt worden met een afdekplaat. Ik wilde dit niet en heb voorgesteld om zelf de boring te doen van mijn tuin naar de kruipruimte en in de ruimte van de ketel (midden in de woning begane grond) om daar vervolgens een staalkabel te trekken waaraan de leidingen onder de woning door getrokken konden worden door de installateur. Meneer gaf aan dat de kans klein was dat ze ermee akkoord zouden gaan maar ging het aan zijn supervisor voorleggen. Alternatief was plaatsing op het balkon op de 1e verdieping (drive in woning) en leidingen via de garage naar binnen richting de ketelruimte; dit wilde ik liever niet maar zou ik overwegen als het niet anders kon. 3 uur na het gesprek werd ik teruggemaild dat ze akkoord gingen met mijn voorstel als ik zelf de boring en het voorwerk zou doen!

28 nov de offerte ontvangen, nog een paar vragen gesteld die uit het technische rapport niet helemaal duidelijk waren waarop binnen 3 dagen werd gereageerd en vervolgens aanbetaald.

Tussendoor op 5 december een mail gekregen dat Tado thermostaten door hun geoptimaliseerde stookgedrag voor gasketels toch niet geschikt was. Jammer maar ik had al verwacht dat dit eraan zat te komen door eerder ervaringen van gebruikers op dit forum, ik wilde de Quatt sowieso dus heb een T6 gekocht.

20 december kreeg ik te horen dat de installatie plaats kon vinden op 6 januari, bij mij zoals eerder beloofd dus wel in januari.

23 december nog een aantal vragen gesteld met betrekking tot het verloop van de leidingen en of ik nog rekening moest houden met bepaalde hoeken bij het boren. De zelfde dag reactie met een tekening erbij hoe ik dat het beste zou kunnen doen.

Boring en trekken staalkabel:
Aangezien ik niet de kruipruimte in wilde (zwembad van EPS parels) heb ik de gaten geboord en de staalkabels + extra stroomkabel in een PVC buis gestopt deze dicht getapt en onder de woning door gewurmd vanuit het gat in de tuin. Wellicht een idee voor iemand die hier ook mee zit.
[Afbeelding]

Levering Quatt & toebehoeren:
De Quatt zou 1-4 dagen voor de installatie geleverd worden, op 4 december nog geen bericht dus via de chat gevraagd of die de dag erop geleverd zou worden. Paar uur later reactie dat hij de 5e geleverd zou worden en 's avonds kreeg ik van de bezorgdienst een mail dat hij de volgende dag geleverd zou worden en dat werd hij ook.

6 januari installatie:
2 monteurs kwamen om 7:30 aan om aan de installatie te beginnen, beiden ZZPer ingehuurd door Quatt. De hoofd installateur had zo'n 20 jaar installatie ervaring en dat bleek ook. De installatie ging netjes, professioneel en alle vragen die ik had werden beantwoord.
Toen ze binnen kwamen werd mij de vraag gesteld waar er geboord moest worden en waar ze de kruipruimte in konden, dit verbaasde mij aangezien ik dat werk al had gedaan. Ze vertelde dat voor hun de klant koning was en als ze (ondankt dat mijn kruipruimte vol ligt met 27cm EPS HR++ parels) als het nodig was gewoon de kruipruimte in zouden gaan om de leidingen te trekken. Dit was niet nodig want mijn plannetje met de staalkabel door de gaten naar buiten werkte prima en binnen een half uurtje waren de leidingen van de tuin bij de ketelruimte; de heren blij want dit werd voor hun ook op tijd naar huis :) .
De installatie ging verder volgens plan en een kleine 4 uur later was de Quatt in bedrijf.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(let niet op de losse kabels achter de Quatt, die zijn van mij voor toekomstige tuinverlichting)

Sinds de installatie geen problemen gehad met de Quatt, homewizard smartplug tussen de stekker van de Quatt en het stopcontact geplaatst en de balans qua verbruik en kosten opgemaakt.

Prestaties Quatt vanaf installatie op 6 januari t/m 31 januari tov dezelfde dagen in 2022:
Mijn woning: 171m2 waarvan 153m2 word verwarmd, 89m2 met vloerverwarming (2 groepen 1 van 55m2 en 1 van 34m2)
De overige ruimtes met moderne (2 jaar oude) radiatoren. Mijn woning heeft volledig kunststof kozijnen met HR+ glas, een plat dak met wit EPS, spouwmuur en bodemisolatie met EPS HR++ grijze parels.

Afgelopen jaar stookte ik met een Tado systeem alleen de woonkamer op 20 graden en de rest van mijn woning op 16-18 graden, sinds de installatie van de Quatt staat het thermostaat permanent op 20 graden en alle radiatoren (deels) open. Dit zorgt voor een aangename temperatuur in de ruimtes met vloerverwarming van 20 graden en in de andere kamers is het tussen de 18-20 graden.
Mijn persoonlijke ervaring is dat sinds de komst van de Quatt en het vastzetten van thermostaat op 20 graden het in huis aangenamer is geworden dan voorheen per ruimte stoken met Tado.

Dan de cijfertjes:
Vorig jaar gebruikte ik gemiddeld 7,8m2 per dag / dit jaar tussen 7 - 31 januari 1m2 per dag.
Reductie van 87%
Om dit te realiseren heeft de Quatt 448 kWh aan stroom verbruikt, wat een besparing van 210 m3 gas opleverde.
Als ik dit doorreken heeft de Quatt per bespaarde m3 gas 2,13 kWh aan stroom heeft verbruikt, zou dit als ik reken met 9.8 kWh per m3 gas een COP 4.60 opleveren; naar mijn idee zeer goed!

Kijk ik naar de kosten uitgaande van het prijsplafond zonder zonnepanelen betaal je aan elektra:
0,40x 2,13 = 85,2 cent i.p.v. 1,45 voor 1m3 gas.

Dit jaar was het wel iets warmer: Gemiddelde temperatuur over heel januari was vorig jaar 5,3 °C dit jaar 5,7; verder ben ik geen expert op dit gebied dus zal er op de berekening vast wat op te merken zijn maar ik hoop dat het toch een aardig beeld geeft van de prestaties. Hiervan zou je kunnen zeggen dat je tot een stroomprijs van 68 cent per kWh goedkoper uit bent dan gas tegen 1.45.

In mijn geval heb ik een dynamisch energiecontract bij zonneplan, in januari heb ik gemiddeld 31 cent per kWh en 1,37 per m3 gas betaald hebben deze maand.
Dus 448x0,31 = 139 euro.
Tov 210x1,37 = 288.
Besparing van 150 euro
Door mijn zonnepanelen en de salderingsregeling is de besparing voor mij over deze maand 243 euro.

Na deze resultaten de Quatt even gelaten voor wat het is en 2 weken terug toch maar weer is gekeken naar het stroomverbruik, deze leek mij wel erg veel vol aan of uit te zijn en het verbaasde me ook dat ik op dagen dat het buiten 6-11 graden was nog een aantal m3 gas verbruikte:
[Afbeelding]

Quatt bericht via mail met de vraag of dit normaal stookgedrag is en waarom ik op milde dagen toch nog een aantal m3 aan gas verbruikte. Ik werd een paar dagen later werd ik gebeld dat er een bug in de software zat waarbij als de temperatuur van het thermostaat altijd vast stond er soms een 20kw warmtevraag werd veroorzaakt door de CIC wat ervoor zorgde dat de ketel onnodig werd ingeschakeld.
Dit zou ook de oorzaak zijn voor het aan/uit gedrag van de Quatt.

Gisteren gebeld door Quatt dat er een update is uitgerold die het stookgedrag zou moeten verbeteren en de 20kw warmtevraag bug opgelost zou moeten hebben. Ook werd gemeld dat de functionaliteit van de app er binnenkort aan kwam.
Kijk ik naar het verbruik van gisteren en dit lijkt inderdaad een stuk beter:
[Afbeelding]

Als laatste dan geluid, de Quatt staat bij mij bijna tegen het kozijn aan waardoor hij als deze op vol vermogen draait binnen wel te horen is; dit geluid zou ik beschrijven als een laag blazend geluid van de ventilator verder geen andere bijgeluiden of trillingen te horen (zou ook vreemd zijn want hij staat op grind buiten). Ik heb niks gemeten maar het geluid van de auto's die achter langs de tuin rijden overstemmen dit al en zolang het niet volledig stil is hoor ik de Quatt in de kamer waar die naast staat ook niet. Persoonlijk valt het mij enorm mee en had ik meer geluid verwacht.

Al met al is mijn ervaring met Quatt zeer positief te noemen en ben ik erg tevreden over het verloop van 1e installatiegesprek t/m nu. Hopelijk krijgen we snel toegang tot de app en word de software voor volgende winter nog flink geoptimaliseerd.
Waar haal je die mooie grafiekjes vandaan? Is dat de Quatt app? Die is bij mij namelijk heel beperkt :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
Gaan we nu steeds als iemand een Home Wizard Energy app grafiek plaatst vragen waar deze grafieken vandaan komen?

Het wordt zelfs genoemd in zijn post:

[ Voor 50% gewijzigd door medu80 op 03-03-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
medu80 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:38:
[...]

Ja, dat wat jij ervaart heb ik ook. Ik vermoed dat als ze de pomp snelheid aanpasbaar maken, dat je dan warmer water kunt krijgen. Nu gaat het met 800 liter per uur, zou je hier 600 van maken, kan de temperatuur 2 graden stijgen, je ventilatoren gaat beter werken. Ik heb nu water van max 32 graden, komt omdat de retour uit de vloer max 27 graden wordt. Die 32graden zet de speedcomfort niet aan. Dus ik zet handmatig de ketel effe aan voor een half uurtje, water wordt 40 graden en daar teer ik de rest van de avond op. :)
Ik denk het niet.

Het gaat om de dT, of dat nu Ta40-Tr38 of Ta30Tr28 is maakt de Quatt geen bal uit. Met de pompsnelheid kun je de dT wel beïnvloeden, maar niet de Ta, dat is gewoon een instelling. Heeft uiteindelijk wel effect op je COP natuurlijk, maar in principe zal hij wss tot een graad of 40-50 gewoon zn vermogen kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@bbbrumbrum Dat is niet helemaal waar. De Quatt kan 4.5kW produceren.

Dit houd dus in bij:
13 liter per minuut 5 graden delta.
10 liter per minuut 6.5 graden delta.

In mijn geval is retour tussen de 27 en 29 graden, Dus 29 + 6,5 = Speedcomfort aan. 29+5 = Speedcomfort niet aan. Ik snap dat het aantal kW's niet veranderen maar je kunt zeer zeker wel de aanvoertemperatuur en delta vergroten door te spelen met debiet.

LPM X Delta T in graden / 14.34 = kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nee. Ta is een instelling. Pompsnelheid is een instelling (ligt aan de WP, sommige sturen zelf op dT). Die 2 samen bepalen je Tr, mits je je afgiftesysteem het volledige vermogen op die Ta kan afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Leg eens uit, hoe Ta een instelling is?

[ Voor 7% gewijzigd door medu80 op 03-03-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 08:35
medu80 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:55:
Leg eens uit, hoe Ta een instelling is?
Het is toch grappig hoe die Quatts (kennelijk) verschillen. Natuurlijk obv door Quatt (helaas) gekozen instellingen.

Bij ons 35-45gr als watertemperatuur uit. Speedcomforts gaan dus ook gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-05 22:22
medu80 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:42:
Gaan we nu steeds als iemand een Home Wizard Energy app grafiek plaatst vragen waar deze grafieken vandaan komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twWBUXbu-9aGRmloxGC2mGeQePk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UL2fJ30fg4OjkdVkG0qTeRPm.png?f=fotoalbum_large

Heeerlijk die overzichten elke dag! 🤣🤣
Hier de hele dag lekker op 21 graden lopen stoken. Toch bijna 5,5 m3. Totaal van 15 april tot aankomende april waarschijnlijk op 850 tegenover 1300 vorig jaar.

Benieuwd hoe het zal zijn met de Quat

[ Voor 19% gewijzigd door DennisDCT op 03-03-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie 4272
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
willemkb schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:00:
[...]

Mijn Quatt wordt morgen geïnstalleerd heb nummer 3119, volgens mij wel een eenvoudige installatie.
Weet jij wie de Quatt bij jou gaat plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:58
Over twee weken wordt de Quatt geïnstalleerd. Nu wil ik direct een Spirotech MB3 erbij laten plaatsen. Volgens Quatt geen probleem.

Kan iemand aangeven waar deze dan komt en aan de hand van de foto’s kan zeggen welke diameter dit dan is? ( welke moet ik bestellen 😁)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhDLYNqYH15PjfSrW5tkPY4gqe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZSHnohhBbC95pQSUVI30eGX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rebaOSEzDgFMPK5DXM62GBhHxDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiIJ8v20C0GrGM0ThkUPN0PU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil voor dat de Quatt komt een elektriciteit kabel aanleggen tussen de meterkast en de inpandige garage. Quatt schrijft in de mail dat de installateur dit verder regelt. Leggen zij de elektriciteit kabel aan en sluiten zij dit aan op een groep?

Ik heb in de meterkast nog 1 groep over. Nu zou ik dit graag los willen monitoren met de Homewizard app.

Is er op de groep plaats voor de KWH fase meter of wordt de Quatt geïnstalleerd met een stekker en is dan een socket een beter idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjk7aRxBPhsFtzBBX6Qp_ISFNrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ax5m3UQ8pKvRZbhk6SmLb6S8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:35
Cc88 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:51:
Over twee weken wordt de Quatt geïnstalleerd. Nu wil ik direct een Spirotech MB3 erbij laten plaatsen. Volgens Quatt geen probleem.

Kan iemand aangeven waar deze dan komt en aan de hand van de foto’s kan zeggen welke diameter dit dan is? ( welke moet ik bestellen 😁)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wil voor dat de Quatt komt een elektriciteit kabel aanleggen tussen de meterkast en de inpandige garage. Quatt schrijft in de mail dat de installateur dit verder regelt. Leggen zij de elektriciteit kabel aan en sluiten zij dit aan op een groep?

Ik heb in de meterkast nog 1 groep over. Nu zou ik dit graag los willen monitoren met de Homewizard app.

Is er op de groep plaats voor de KWH fase meter of wordt de Quatt geïnstalleerd met een stekker en is dan een socket een beter idee?

[Afbeelding]
De beste plaats voor de Spirotech MB3 is in de retour die rechtstreeks naar de Quatt gaat. De maat is 22 knel.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
mrdop schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Het is toch grappig hoe die Quatts (kennelijk) verschillen. Natuurlijk obv door Quatt (helaas) gekozen instellingen.

Bij ons 35-45gr als watertemperatuur uit. Speedcomforts gaan dus ook gewoon aan.
Dan heb je alleen radiatoren en geen vloerverwarming. Tenminste daar lijkt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:42:

Hou wel rekening dat niet iedereen een relatieve nieuwe smart meter ( versie 5.x) heeft en dus zijn grafiek het gasverbruik alleen per uur kan zien, dergelijke grafiekjes zien dan heel anders uit.
Mogelijk dat posters ook gewoon aangeven met welke tool / app ze hun grafiekjes gemaakt hebben. ( zeg maar bronvermelding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
medu80 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:07:
[...]

Dan heb je alleen radiatoren en geen vloerverwarming. Tenminste daar lijkt het op.
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij doen ze dat nu niet meer, jij dient een aansluitpunt gereed te hebben, dat kan dus een wcd of bv een werkschakelaar zijn. Heeft denk ik te maken dat ze hiervoor niet de juiste kwalificaties hebben.

Ja, in je onderste rij zijn 2 din plekken over, moet je wel de 3 zekeringen rechts naast de hoofdschakelaar 1 din naar links doorschuiven.
Je hebt voor de homewizzard 1 fase meter 2 din plaatsen nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDHykEcJrW9QGu8TqVS37SUzwp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/235izlSPDMgPCvjMeOxXIuYr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik jou geval zou ik een kabel ( zo ver deze er niet al ligt) van de meterkast naar je quatt leggen, ik zou in dit geval ook een werkschakelaar ( naast de quatt buiten ) plaatsen.
Ben geen fan om dit soort dingen via een stekker te monteren, maar het mag dus wel, die aparte groep is bij een belasting > 2000w wel een goede zaak.

even een meer off-topic item wat me opgevallen is, ik mis een goede beschrijving op je meterkast, mogelijk dat dit op een groepenverklaring (is eigenlijk verplicht) los er bij hangt. Echter kann het geen kwaad om mn een korte beschrijving van je groepen direct bij de schakelaar te hebben en ik zou ook (bv via kleur of een Letter) de aardlekautomaat met de juiste zekeringen (max. 4 16A zekeringen) per aardlek kenmerken, bij een storing is dat gewoon makelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 03-03-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Kijk eens hier op! dus zo slecht is de keuze van Quatt nog niet.

De beste slimme thermostaten - en hoe ze te gebruiken (RTL Nieuws - Bright Stuff)

https://www.rtlnieuws.nl/...ome-koopgids-bright-stuff

Honeywell Lyric T6 zit ook in dat lijstje.
De meest traditionele thermostaat in dit lijstje. Deze Honeywell is er vooral voor mensen die eigenlijk helemaal geen zin hebben in zo'n nieuwerwetse thermostaat, maar wel graag zouden profiteren van slimme functies. De Lyric T6 is namelijk prima volledig via de thermostaat zelf te bedienen. Voor zaken als de klokfunctie moet je bij andere thermostaten vaak een app raadplegen, hier kan dat via het kastje aan de muur.

Maar slimme functies zijn er dus wel: een zelflerend onderdeel leert van je gedrag en wanneer je thuis bent. En er is ook een gps-functie: installeer je toch de Honeywell-app, dan kan je je locatie met de thermostaat delen. Temperatuur omlaag als er niemand thuis is, normaal schema als er wel iemand is. En hij werkt bovendien samen met alle grote platforms, zoals die van Apple en Google...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:00

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat @MacD007 voorstelt over verschuiven van hoofdschakelaars en dan een kWh meter te plaatsen kan wel, maar dat gaan de monteurs echt niet doen. Je zou het zelf kunnen doen, maar alleen als je weet waar je mee bezig bent.
Als ik eerlijk ben is een socket gebruiken de meest simpele oplossing. Bijv. de Shelly smartplug s, kost 20 euro en heeft een eigen app waarmee je verbruik kunt monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:54:
[...]

Wat @MacD007 voorstelt over verschuiven van hoofdschakelaars en dan een kWh meter te plaatsen kan wel, maar dat gaan de monteurs echt niet doen. Je zou het zelf kunnen doen, maar alleen als je weet waar je mee bezig bent.
Als ik eerlijk ben is een socket gebruiken de meest simpele oplossing. Bijv. de Shelly smartplug s, kost 20 euro en heeft een eigen app waarmee je verbruik kunt monitoren.
Dat kan, echter hij heeft in zijn post heel nadrukkelijk over homewizzard gesproken, en dat werkt helaas niet met een Shelly. Overigens ben ik het met je eens, deze Wzh wel laten uitvoeren door een vakman of je moet zelf over de kwalificatie beschikken.
In mijn post schreef ik al dat quatt zelf geen elektrotechnische wzh meer ging uitvoeren, omdat de installateurs niet over de vereiste kwalificatie beschikten, dat moet de klant dus zelf vooraf doen. Info uit een pas uitgevoerde installatiegesprek.
Overigens zag ik op de foto nog iets anders raars, ik miste in de subkast rechts eigenlijk een aparte hoofdschakelaar, die zou er eigenlijk moeten zitten, deze fout zie je veel bij het toepassen van een subkast direct naast de hoofdgroepenkast.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 04-03-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HW heeft ook stekkers die meten. En gewoon in je app gaan. (Wel wat duurder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
El Stupid schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:40:
[...]

Ik had dat probleem ook na installatie, alhoewel ik geen flauw idee had wat er nou precies zou moeten gebeuren. Aangezien ze de Quatt in mijn wasmachine-aansluiting hadden geplugd, wou ik toch al de boel omgooien. Wat ik gedaan heb:
  • Quatt van de stroom en de CiC van de stroom
  • 1-2 minuut wachten, Quatt weer aan de stroom
  • 2-3 minuten gewacht tot ik de Quatt hoorde met een lichte piep/fluit en dus gestart. Hierna de CiC aan de stroom
  • na een paar minuten de ketel van de stroom en even later er weer op
Daarna was bij mij alles goed, sindsdien 0 gasverbruik. Bij hooglast rond de 1KW en bij warm houden 400-500W
Goede tip!! Ik heb dat vanmorgen ook gedaan na de installatie gisteren en de Quatt ging van continue warm houden op bij 800W naar zo'n 450W. Dat scheelt nogal. Nu even kijken hoelang hij dit volhoudt.

Ik heb optimalisatie en geofencing uitgezet evenals hoog/laag (zei installateur al) op de T6.Heeft vannacht vrijwel geen stroom gebruikt terwijl nachttemperatuur op 18 graden staat. Prima dus. Ketel stookt helemaal niet bij.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeperkoe
  • Laatst online: 26-05-2023
Soeperkoe schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:46:
Hoi! Ca. 2 weken geleden heb ik het installatie gesprek gehad, maar sindsdien alleen maar via Sales Support de reactie gehad dat we:
- ons zone systeem moeten laten verwijderen (BG is LTV met Honeywell Chronotouch thermostaat en verdiepingen is met convectoren en Honeywell Round thermostaat) door een loodgieter, als ook:
- verwijderen van tweeweg klepset op onze Intergas HR Eco 36 ketel
- alupex leidingen laten vervangen door metalen leidingwerk omdat de Quatt installateurs er anders niet op kunnen aansluiten.

Motivatie van Quatt is dat ze anders niet kunnen installeren.

Heb nu al paar keer gevraagd om wat specifieker instructies voordat we een loodgieter inschakelen; wil voorkomen dat er misverstanden ontstaan. Ik wil bijvoorbeeld weten:
- wat voor effect heeft verwijderen van kleppensysteem zolang er nog geen Quatt is geïnstalleerd? Ik heb begrepen dat het kleppensysteem verplicht is voor een Intergas ketel met vloerverwarming, maar begrijp ook dat dit de Quatt in de weg zit
- als we op de verdieping geen aparte thermostaat meer kunnen gebruiken, heeft dat geen nadelige gevolgen voor het comfort op de verdiepingen? Dus dat de thermostaat beneden bijvoorbeeld al op temperatuur is? We hebben bij onze convectoren ook Speed comforts (en deze werken nu goed met CV temperatuur van 50 graden)
- welk leidingwerk dient exact vervangen te worden als alupex leidingen nu uit de vloer komen naar de CV. Ik neem dan aan alleen het deel wat uit de vloer komt, maar verwacht van Quatt dat ze dat soort informatie specifiek maken.
- Heb ook gevraagd wanneer ik de technische uitwerking en offerte ontvang, omdat ik geen loodgieter aan de slag laat voordat duidelijk is hoe eea gerealiseerd gaat worden en wanneer. Straks laat ik aanpassingen doen die niet juist zijn of help ik worst case de werking van CV en vloerverwarming en convectoren om zeep. Kreeg teleurstellend antwoord dat ik de offerte en uitwerking zou ontvangen als zij bevestiging krijgen dat ik de loodgieter werkzaamheden laat uitvoeren. Heb daarop geantwoord dat dit voor mij niet acceptabel is als ik geen duidelijke antwoorden en informatie krijg over loodgieter werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden door een andere partij dan Quatt. Ik wacht nog op reactie.

Ben benieuwd wat jullie advies is en/of jullie soortgelijke ervaring hebben met Quatt en wat er dan als oplossing is geboden. En enig idee wat dit aan loodgieter kosten meebrengt (kleppensysteem en zone voor verdiepingen verwijderen+ alupex leidingen vervangen)? Alvast bedankt!

PS. Ik ben niet technisch aangelegd zoals vele Tweakers hier, dus als ik niet duidelijk ben of verkeerde/ontbrekende informatie neerzet: excuus op voorhand, en laat vooral weten :-)
Hoi allen,

Nog aantal weken heen-en-weer gemaild te hebben met Quatt Sales Support eindelijk gekregen van de technisch adviseur:

=================
1) Momenteel zijn je buizen van plastic. (Flexibiel plastic)
Wij kunnen hier niet op aan sluiten. De rode/blouwe leiding(plastic moet staal zijn. Ongeveer 30cm) Dit weet jouw loodgieter.
Dit is nodig om het T stuk te installeren voor de warmtepomp.

2) Daarnaast zie ik dat intergas + zone systeem ( Dit is vanuit Quatt een harde no-go)
Ik heb je proberen uit te leggen dat dit een hele lastig klus is. Het kan zo zijn dat je een deel van je vloerverwarming moet gaan vervangen. Dit kunnen wij niet zien. Hier moet een loodgieter voor langskomen om het zone systeem te verwijderen, Met kans dat je als nog een deel van je vloerverwarming moet vervangen. Naar mijn mening een risicovolle ingreep.

Al met al is deze ingreep iets waar ik geen zicht op heb en dus flink in de papieren kan oplopen.

Wat ik vanuit ons kan doen is dat ik je on hold houdt. Tot dat er meer informatie vanuit jouw loodgieter beschikbaar is.
=====================

Een nogal teleurstellend antwoord. Onze CV configuratie zal toch niet zo uniek zijn? Het gaat om een LTV op de BG (Chronotouch thermostaat), op de verdiepingen Jaga low H2O convectoren (aansturing via Honeywell Round) en op zolder staat de CV (Intergas HREco36, voorzien van de verplichte 2-wegklep van Honeywell/Intergas ivm vloerverwarming).

Wat zouden jullie ons adviseren? Een loodgieter hiermee aan de slag laten gaan, zodat Quatt erop kan aansluiten of wachten totdat Quatt wel zonder ingrijpende maatregelen kan aansluiten in de toekomst? Voor ons is het geen probleem om een zonnesysteem te laten verwijderen, maar heb dan wel garantie nodig dat Quatt erop kan aansluiten. Die lijken ze nu niet te bieden. Alvast dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:08:
HW heeft ook stekkers die meten. En gewoon in je app gaan. (Wel wat duurder)
ja dat klopt, deze zijn zelfs 50% goedkoper dan een inbouw voor in je groepenkast (30 euro versus 60 euro), echter als je al een aparte groep (zo als het hoort) en een kabel naar de Quatt gaat aanleggen, dan ga je toch geen WCD gebruiken, dan maak je gebruik van een werkschakelaar en vaste aansluitingen.
Het voordeel van een socket is dat deze natuurlijk super eenvoudig ook voor een leek te plaatsen zijn en je ook nog deze aan kan sturen, echter bij een Quatt heb je dat aansturen gewoon niet nodig, het mag vanuit Quatt zelf niet.

Deze keuze zal ieder voor zich zelf moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@MacD007 werk jij bij Quatt? Of ken jij de installateurs persoonlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Ik merk nu opeens dat ongeveer elke 4 minuten de Intergas ketel aanslaat voor ongeveer 15 seconden. De Quatt draait dan op zo'n 1000W. Lijkt mij niet normaal. T6 thermostaat staat op 19,5 graden en buitentemperatuur is zo'n 7 graden.

Herkenbaar of is er iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:35
Soeperkoe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Hoi allen,

Nog aantal weken heen-en-weer gemaild te hebben met Quatt Sales Support eindelijk gekregen van de technisch adviseur:

=================
1) Momenteel zijn je buizen van plastic. (Flexibiel plastic)
Wij kunnen hier niet op aan sluiten. De rode/blouwe leiding(plastic moet staal zijn. Ongeveer 30cm) Dit weet jouw loodgieter.
Dit is nodig om het T stuk te installeren voor de warmtepomp.

2) Daarnaast zie ik dat intergas + zone systeem ( Dit is vanuit Quatt een harde no-go)
Ik heb je proberen uit te leggen dat dit een hele lastig klus is. Het kan zo zijn dat je een deel van je vloerverwarming moet gaan vervangen. Dit kunnen wij niet zien. Hier moet een loodgieter voor langskomen om het zone systeem te verwijderen, Met kans dat je als nog een deel van je vloerverwarming moet vervangen. Naar mijn mening een risicovolle ingreep.

Al met al is deze ingreep iets waar ik geen zicht op heb en dus flink in de papieren kan oplopen.

Wat ik vanuit ons kan doen is dat ik je on hold houdt. Tot dat er meer informatie vanuit jouw loodgieter beschikbaar is.
=====================

Een nogal teleurstellend antwoord. Onze CV configuratie zal toch niet zo uniek zijn? Het gaat om een LTV op de BG (Chronotouch thermostaat), op de verdiepingen Jaga low H2O convectoren (aansturing via Honeywell Round) en op zolder staat de CV (Intergas HREco36, voorzien van de verplichte 2-wegklep van Honeywell/Intergas ivm vloerverwarming).

Wat zouden jullie ons adviseren? Een loodgieter hiermee aan de slag laten gaan, zodat Quatt erop kan aansluiten of wachten totdat Quatt wel zonder ingrijpende maatregelen kan aansluiten in de toekomst? Voor ons is het geen probleem om een zonnesysteem te laten verwijderen, maar heb dan wel garantie nodig dat Quatt erop kan aansluiten. Die lijken ze nu niet te bieden. Alvast dank voor jullie reacties!
De kunststof leidingen onder de ketel kan je gewoon doorzagen en er koppelingen (https://leidingshop.nl/bo...nt=22-mm-knel-20-mm-x-2-0) tussen zetten waarna je het stuk naar de ketel verlengt met koper of verzinkt staal.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-05 07:41
Na weer een teleurstellende intake (heat transformers) voor een volledige gasloze WP oplossing, toch weer terug bij af en ga ik opnieuw een poging doen voor een hybride opstelling. En na het doorspitten van deze 262 pagina's de keuze gemaakt om te pre-orderen. Dank voor alle informatie.

Zit de komende jaren nog vast aan T33 radiatoren met fans, geen VV (vloer is te nieuw), met slechts 1000-1200m3 gasverbr., wv 420 voor SWW. Tussenwoning 2004 met na-isolatie zolder, vloer, hr++, CV even oud als het huis.

Moet wel zeggen dat de Remeha Mercuria R32 (die nog steeds niet leverbaar is?) mij ook nog steeds aanspreekt. Vooral vanwege hun belofte dat het vermogen ook bij -10 wordt geleverd en als ik het goed begrijp gaat dat vermogen bij de Quatt wel omlaag. Dat maakt dat een hybride opstelling nu, wat minder makkelijk modulair uit te breiden is naar volledige WP (lijkt mij..).

Klopt mijn redenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Eriklu schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:25:
Na weer een teleurstellende intake (heat transformers) voor een volledige gasloze WP oplossing, toch weer terug bij af en ga ik opnieuw een poging doen voor een hybride opstelling. En na het doorspitten van deze 262 pagina's de keuze gemaakt om te pre-orderen. Dank voor alle informatie.

Zit de komende jaren nog vast aan T33 radiatoren met fans, geen VV (vloer is te nieuw), met slechts 1000-1200m3 gasverbr., wv 420 voor SWW. Tussenwoning 2004 met na-isolatie zolder, vloer, hr++.

Moet wel zeggen dat de Remeha Mercuria R32 (die nog steeds niet leverbaar is?) mij ook nog steeds aanspreekt. Vooral vanwege hun belofte dat het vermogen ook bij -10 wordt geleverd en als ik het goed begrijp gaat dat vermogen bij de Quatt wel omlaag. Dat maakt dat een hybride opstelling nu, wat minder makkelijk modulair uit te breiden is naar volledige WP (lijkt mij..).

Klopt mijn redenering?
Die klopt volgens mij wel, hier hebben veel warmtepompen last van. De ATAG Energion M Hybrid levert ook nog vrij lang het volledige vermogen.

Houd er wel rekening mee dat niet alle warmtepomp fabrikanten helemaal eerlijk zijn met hun vermogens en COP cijfers (heb ik me laten vertellen door een installateur).

Over het algemeen zie je als de temperatuur richting de 0 graden loopt het aantal defrosts toenemen. Sommige fabrikanten (Bijv LG) geven dan ook cijfers bij 2 graden omdat dit vaak het punt is dat er de meeste defrosts zijn. Je ziet dan opeens een verrassend lage COP en vrij laag vermogen omdat (als je deze eerlijk meerekent) de COP en het vermogen dalen door de defrost cycles.

Deze beide waardes kunnen weer omhoog gaan zodra je onder de 0 graden komt omdat water in de lucht dan ijs / sneeuw wordt, waardoor de lucht veel droger is dan bij 2 graden.

Het is echter wel altijd de vraag of fabrikanten defrost cycles meerekenen in hun COP cijfers en vermogen, als een apparaat 5% van de tijd staat te defrosten is het vermogen meer dan 5% naar beneden (omdat er ook kou je woning in gepompt wordt), en ook de COP zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-05 07:41
Ja de Energion M Hybrid ben ik vorig jaar ook mee bezig geweest, leek mij ook een goede configuratie. Maar
- de lokale cv boer kwam alleen maar met een all in offerte van 10k zonder toelichting en uitsplitsing
- via de fabrikant nog contact gehad met een meer gespecialiseerde installateur uit de achterhoek, maar die adviseerde me te wachten op een update (nieuwe set die vanaf q3 zou worden uitgeleverd, volgens mij had het te maken met de afstand tussen buiten-unit en cv) en als alternatief adviseerde die een L/L warmtepomp wat me niets lijkt.

zou dat nog weer eens kunnen checken...:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:36:
@MacD007 werk jij bij Quatt? Of ken jij de installateurs persoonlijk?
nee, dit kwam pas tijdens het installatiegesprek naar voren, ik dacht namelijk ook eerst dat Quatt dit eventueel voor zijn rekening zou nemen (meerprijs), echter dat blijkt nu niet meer het geval te zijn (wat daar exact nu de redenen voor zijn wist hij ook niet, echter de huidige installateurs hadden onvoldoende kwalificaties op dat gebied en ik denk ook dat dit ook de reden is om de Quatt met een stekker uit te rusten, heb je dat namelijk niet nodig.
Overigens blijkt dat Quatt nu ook adviseert om de Quatt op een eigen separate groep te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Eriklu schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:25:

Zit de komende jaren nog vast aan T33 radiatoren met fans, geen VV (vloer is te nieuw), met slechts 1000-1200m3 gasverbr., wv 420 voor SWW. Tussenwoning 2004 met na-isolatie zolder, vloer, hr++, CV even oud als het huis.

Klopt mijn redenering?
kijk eens bij deze link; https://www.warmtethuis.n...ontent=DSA%20-%20Algemeen

daat staat hybride toepassing vanaf 8.500 euro + 12,50 per mnd, alleen al zijn de abon. kosten meer op 15 jaar dan de Quatt totaal kost. (ik vermoed dat bij die 8.500 de subsidie er ook al vanaf is)
Met deze prijzen is dat gewoon geen vergelijk, ben bang dat je het beetje COP verlies nooit kunt terugverdienen. (hoeveel vorstdagen met -10 heb je per jaar de laatste jaren?
Kijk maar eens op deze lijst: bron: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/koudegolven
Tussen 1991 en 2012 waren het er totaal 28 Dagen en met strenge vorst slechts (15 dagen) over een periode van 20 jaar. Om in die 28 dagen ruim 7.000 euro terug te verdienen geloof ik gewoon niet.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 04-03-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
MacD007 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:15:
[...]

kijk eens bij deze link; https://www.warmtethuis.n...ontent=DSA%20-%20Algemeen

daat staat hybride toepassing vanaf 8.500 euro + 12,50 per mnd, alleen al zijn de abon. kosten meer op 15 jaar dan de Quatt totaal kost. (ik vermoed dat bij die 8.500 de subsidie er ook al vanaf is)
Met deze prijzen is dat gewoon geen vergelijk, ben bang dat je het beetje COP verlies nooit kunt terugverdienen. (hoeveel vorstdagen met -10 heb je per jaar de laatste jaren?
Kijk maar eens op deze lijst: bron: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/koudegolven
Tussen 1991 en 2012 waren het er totaal 28 Dagen en met strenge vorst slechts (15 dagen) over een periode van 20 jaar. Om in die 28 dagen ruim 7.000 euro terug te verdienen geloof ik gewoon niet.
Beste wp die het 20 jaar volhoud vermoed ik. Dus ik zie dat ook niet zitten nee

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
Even update, Quatt doet het prima hier. Gisteren hele dag 19,5 graden in huis volgens Honewell touch modulation. 22.00 terug gezet naar 18 en vanochtend in stappen van een halve graad per 2uur naar 19,5. 12.00 was het weer 19,5. Kans is klein dat ie nog aanslaat vandaag vloerverwarming en twee radiatoren. Tot nu toe 100 liter gas voor verwarming en 6,5 Kwh verbruikt. Gewoon tevreden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
Bennobang schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:04:
Even update, Quatt doet het prima hier. Gisteren hele dag 19,5 graden in huis volgens Honewell touch modulation. 22.00 terug gezet naar 18 en vanochtend in stappen van een halve graad per 2uur naar 19,5. 12.00 was het weer 19,5. Kans is klein dat ie nog aanslaat vandaag vloerverwarming en twee radiatoren. Tot nu toe 100 liter gas voor verwarming en 6,5 Kwh verbruikt. Gewoon tevreden dus.
Mag ik vragen waarom je het op 19 graden over dag zet en in de nacht 18?

Ik lees meerdere die het niet hoger zetten dan 19.

Ik zou denken als je van het gas af bent, quatt hebt, met zonnepanelen, lekker stoken naar 20/21. Ik leef toch liever op 20/21 dan 18/19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
DennisDCT schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:14:
[...]

Mag ik vragen waarom je het op 19 graden over dag zet en in de nacht 18?

Ik lees meerdere die het niet hoger zetten dan 19.

Ik zou denken als je van het gas af bent, quatt hebt, met zonnepanelen, lekker stoken naar 20/21. Ik leef toch liever op 20/21 dan 18/19.
Mijn vrouw vind s’morgens warmer niet lekker. Wij hebben altijd 19 gehad (15+ jaren) en nu 19,5 in de middag dus we doen al gek😂. Nog een voordeel in de ochtend gaat het rechtstreeks van de panelen in de Quatt. Het is niet zo dat we last hebben van geluid of zo. Ik vind de Quatt weinig geluid maken ook maar geluid is een persoonlijke beleving ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
voor mensen die het geluid van hun Quatt met een telefoon (android) willen meten hier een interessant stukje.

https://www.ct.nl/reviews/geluidsniveau-meten-met-een-app/

kort samengevat:
Het aanbod aan apps voor het meten van geluidsdruk is vrij fors. De meeste daarvan voldoen echter niet eens aan heel simpele minimum­eisen.
Deze vier apps hebben we uiteindelijk uit het grote aanbod ge­kozen: AudioTool, Decibel X Pro, Sound Analyzer App en SPL Meter.
De wisselwerking tussen de hard- en de software is bepalend voor de meetnauwkeurigheid. Met een Moto G7 Plus hadden drie van de vier apps geen enkele kans, alleen Decibel X Pro leverde daar bruikbare resultaten mee. Op de Samsung S8 haalde die app zelfs opmerkelijk goede metingen – Sound Analyzer kon met die hardware wederom niet veel.
Aan de bovenkant van het meetbereik waren er nog grotere problemen: de voor veel smartphone-­microfoons typische dynamiekomvang van ongeveer 60 dB beperkt het gebruik voor metingen nog meer. Sommige apps toonden in het grensgebied een te laag geluidsniveau.

kortom, meten is weten, maar dat geld eigenlijk alleen met de juiste meettoestel en meetwerkwijze, mn bij het eerste kom je al heel snel aan de grenzen van een telefoon, deze is nu juist NIET bedoeld voor een dergelijke toepassing. Dus de waarden zul je wel met een (grof) stukje zout moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 12:27
MacD007 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:50:
voor mensen die het geluid van hun Quatt met een telefoon (android) willen meten hier een interessant stukje.

https://www.ct.nl/reviews/geluidsniveau-meten-met-een-app/

kort samengevat:
Het aanbod aan apps voor het meten van geluidsdruk is vrij fors. De meeste daarvan voldoen echter niet eens aan heel simpele minimum­eisen.
Deze vier apps hebben we uiteindelijk uit het grote aanbod ge­kozen: AudioTool, Decibel X Pro, Sound Analyzer App en SPL Meter.
De wisselwerking tussen de hard- en de software is bepalend voor de meetnauwkeurigheid. Met een Moto G7 Plus hadden drie van de vier apps geen enkele kans, alleen Decibel X Pro leverde daar bruikbare resultaten mee. Op de Samsung S8 haalde die app zelfs opmerkelijk goede metingen – Sound Analyzer kon met die hardware wederom niet veel.
Aan de bovenkant van het meetbereik waren er nog grotere problemen: de voor veel smartphone-­microfoons typische dynamiekomvang van ongeveer 60 dB beperkt het gebruik voor metingen nog meer. Sommige apps toonden in het grensgebied een te laag geluidsniveau.

kortom, meten is weten, maar dat geld eigenlijk alleen met de juiste meettoestel en meetwerkwijze, mn bij het eerste kom je al heel snel aan de grenzen van een telefoon, deze is nu juist NIET bedoeld voor een dergelijke toepassing. Dus de waarden zul je wel met een (grof) stukje zout moeten nemen.
Ik heb een dB meter, makkelijk om dus te meten op de erfgrens hoeveel geluid hij daar nog geeft. Maar heb jij enig idee hoe je de geluidswaarde van een apparaat meet?
Je kan de microfoon wel naar binnen duwen maar dat kan niet de bedoeling zijn.
Er staat me bij dat dit gemeten moet op 1 meter afstand maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Notaname schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb een dB meter, makkelijk om dus te meten op de erfgrens hoeveel geluid hij daar nog geeft. Maar heb jij enig idee hoe je de geluidswaarde van een apparaat meet?
Je kan de microfoon wel naar binnen duwen maar dat kan niet de bedoeling zijn.
Er staat me bij dat dit gemeten moet op 1 meter afstand maar zeker weten doe ik dat niet.
Kijk maar eens hier na:

Wikipedia: Geluidsniveaumeter

Een goede cq juiste meting van geluid is helaas niet zo eenvoudig, juist ook omdat er zo veel soorten van geluiduitkomsten bestaan. Overigens is de wettelijk eis voor warmtepompen ook nog iets anders dan wat jij met een dergelijke meter kunt meten. Dus die twee getallen kun je eigenlijk weer niet met elkaar (direct) vergelijken.

Voor warmtepompen is er een handleiding. Echter gaat deze uit van een berekening, meten kan ook, maar dat is behoorlijk complex en er moet ook nog een complexe berekening van de meetwaarden uitgevoerd worden, voor een leek is dat echt niet te doen, los van de benodigde meetmiddelen, die kosten een veelvoud van de quatt.

https://www.techniekneder...in.aspx?documentid=124456

Handleiding industrie lawaai.

https://www.infomil.nl/pu...trielawaai_module_d_1.pdf

Hier zie je ook hoe gecompliceerd dit soort metingen zijn.

Sorry, het is helaas niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeperkoe
  • Laatst online: 26-05-2023
Gerardwaz schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:15:
[...]

De kunststof leidingen onder de ketel kan je gewoon doorzagen en er koppelingen (https://leidingshop.nl/bo...nt=22-mm-knel-20-mm-x-2-0) tussen zetten waarna je het stuk naar de ketel verlengt met koper of verzinkt staal.
Bedankt voor de info en link! Ik ben helaas niet zo handig om dit zelf te doen. Een kraan monteren in de badkamer lukt nog wel, maar bij een CV laat ik het liever over aan een professionele loodgieter; het zal niet alleen een kwestie zijn van water afsluiten vermoed ik zo ;-) ik zal de 2 punten (kunstof leidingwerk vervangen en verwijderen van zonesysteem) van de technische adviseur van Quatt voorleggen bij een loodgieter, waarbij het eerste punt dus zo te lezen eenvoudig is. Heeft iemand ervaring met het tweede punt en/of dat gebruikelijk is dat een Intergas CV+zone inderdaad een no-go is voor een hybride warmtepomp zoals Quatt stelt. Of is dit specifiek voor de Quatt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 22:32

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Er schijnen zo'n 470 installaties gedaan te zijn tot nu toe... Meeste in februari.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
geerttttt schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:09:
Er schijnen zo'n 470 installaties gedaan te zijn tot nu toe... Meeste in februari.
Meen je dit? Dan loopt de planning toch 3 jaar achter ?
Klopt nog volgens hun planning. Maar ze gaan elk kwartaal wel flink verdubbelen. Als ze dubbel zoveel mensen aannemen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WOnMbUpjpn-9v7Ej-wKh4w0jwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7yCbMSZPCT6Mquv4DIubQwYk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door DennisDCT op 05-03-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Laatst online: 23:17

RobertowNL

For your gear!

DennisDCT schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Meen je dit? Dan loopt de planning toch 3 jaar achter ?
Hoezo, volgens de planning was februari-maart unit 400-1000. Dus ze lopen nu nog ongeveer een maand achter op die planning?

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 22:32

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Plus, dat tabelletje praat over ordernummer. Ze schrijven nu klanten zoals mij aan met ordernummer 4000. Er zal een redelijk deel zijn die er om wat voor reden toch vanaf ziet, dus zou het kunnen zijn dat ze voorlopen op de planning.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Stupid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10-2023
El Stupid schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:47:
[...]

Het "pendelen" zie ik ook voortdurend, maar vind ik ergens ook niet gek. Als er geen warmtevraag is hoeft ie natuurlijk niet op vermogen te draaien. Maar je zou wel verwachten dat de CiC dit een beetje middelt, toch?

Mijn thermostaat is een Toon1 die met OpenTherm is verbonden. Vanaf de CiC loopt een kabel van de onderkant naar de ketel, voor zover ik weet is dat ook OpenTherm. Als het zo blijft als dit ga ik toch een Lyric T6 overwegen en kijken of het beter wordt.
Naar aanleiding van mijn eerdere punt over pendelen heb ik contact gezocht met Quatt via de email. Netjes de volgende dag belden ze mij om mijn probleem door te spreken.

Ik had mijn Toon op een onlogische plek hangen omdat ik 'm lelijk vind aan de muur. Om toch de juiste temperatuur in te kunnen stellen, regelde ik via Home Assistant met een andere temperatuursensor dat de Toon werd bijgewerkt. Dat veroorzaakte wijzigingen in de temperatuurvraag, dat konden ze zien in mijn systeem en vandaar dus mijn pieken en dalen.

Ik wist ook wel dat dat mogelijk een probleem zou kunnen zijn, maar wou dat een paar dagen aankijken. Via marktplaats een Lyric T6R op de koop getikt en die doet nu zijn werk. Met als resultaat een heel andere grafiek vanaf 4 maart rond 12:00. Lijkt een heel stuk beter!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SblHIqlcOT1Vx1y2UmNCrU91OI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gHcaNZzI4Pb31JlIF0ctqBc.jpg?f=fotoalbum_large
pietjm schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:57:
Ik merk nu opeens dat ongeveer elke 4 minuten de Intergas ketel aanslaat voor ongeveer 15 seconden. De Quatt draait dan op zo'n 1000W. Lijkt mij niet normaal. T6 thermostaat staat op 19,5 graden en buitentemperatuur is zo'n 7 graden.

Herkenbaar of is er iets fout?
Ik heb trouwens wel steeds een kleine hoeveelheid gasverbruik (de piek is een douchebeurt). Ik weet niet of de ketel elke 15m aanslaat, maar dit is wel ander gedrag dan met mijn Toon. Het is niet veel op een dag, maar toch. Ik zal ook dit eens voorleggen aan Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQp9hkMsRo4F7sthca8U-Je9YQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJ71CIjbLzEND5g8ls7KaO2d.jpg?f=fotoalbum_large

(screenshots afkomstig uit Home Assistant)

[ Voor 44% gewijzigd door El Stupid op 05-03-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
El Stupid schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:18:
[...]
Ik heb trouwens wel steeds een kleine hoeveelheid gasverbruik (de piek is een douchebeurt). Ik weet niet of de ketel elke 15m aanslaat, maar dit is wel ander gedrag dan met mijn Toon. Het is niet veel op een dag, maar toch. Ik zal ook dit eens voorleggen aan Quatt.

[Afbeelding]

(screenshots afkomstig uit Home Assistant)
Is dat niet de warm water boiler van de CV ketel? Comfort functie? Ik heb warm water uit gezet, dan is er geen verbruik meer behalve het douchen. Die van mij had elke dag ongeveer 0,2 m³ verbruik voor het warm houden van de boiler.

[ Voor 6% gewijzigd door Steven_SvD op 05-03-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:45
MacD007 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:55:
[...]

Hi,

Met veel interesse volg ik dit topic en heb inmiddels ook een pre-order geplaatst voor een 4KW uitvoering.

Zou je mij kunnen uitleggen wat bovenstaande test kan aantonen?

De Quatt heeft volgens de specs een temperatuurbereik: 18 - 55 ℃.
Die 55 graden is alleen haalbaar op dagen dat het buiten rond de 10 graden is ofzo?
En is dan rond de 40 graden een reele ondergrens die de Quatt aankan als het buiten onder 0 is?

Wij hebben zowel beneden in de woonkamer/hal/bijkeuken als boven in de douche vloerverwarming en in de garage en in de slaapkamers op de1e verdieping radiatoren *welke in principe niet of nauwelijks gebruikt worden).

Ik verneem het graag even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ScooBY_DoO schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:58:
[...]

Hi,

Met veel interesse volg ik dit topic en heb inmiddels ook een pre-order geplaatst voor een 4KW uitvoering.

Zou je mij kunnen uitleggen wat bovenstaande test kan aantonen?

De Quatt heeft volgens de specs een temperatuurbereik: 18 - 55 ℃.
Die 55 graden is alleen haalbaar op dagen dat het buiten rond de 10 graden is ofzo?
En is dan rond de 40 graden een reele ondergrens die de Quatt aankan als het buiten onder 0 is?

Wij hebben zowel beneden in de woonkamer/hal/bijkeuken als boven in de douche vloerverwarming en in de garage en in de slaapkamers op de1e verdieping radiatoren *welke in principe niet of nauwelijks gebruikt worden).

Ik verneem het graag even.
Die radiatoren kun je dus nu (voor de test) even vergeten, ik zou je CV op 35-40 gr. Instellen en kijken of je het hiermee warm gaat krijgen, gezien je dus alleen vloerverwarming hebt zou ik ook zo laag gaan, krijg je het warm met deze temperaturen zal je dat met de Quatt ook lukken, ik kan met deze gegevens alleen niet zien welke je nodig hebt ( wat is je gasverbruik en wat verbruik je voor het SWW ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:45
MacD007 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:19:
[...]

Die radiatoren kun je dus nu (voor de test) even vergeten, ik zou je CV op 35-40 gr. Instellen en kijken of je het hiermee warm gaat krijgen, gezien je dus alleen vloerverwarming hebt zou ik ook zo laag gaan, krijg je het warm met deze temperaturen zal je dat met de Quatt ook lukken, ik kan met deze gegevens alleen niet zien welke je nodig hebt ( wat is je gasverbruik en wat verbruik je voor het SWW ? )
Dank voor je snelle reactie!

In principe heb je mijn vraag al beantwoord.
Ik heb vrijdag de cv temp van 55 naar 40 gezet en dat werkt op zich prima.
4Kw zal voor ons dan genoeg zijn neem ik aan.
SWW = ? Gemiddelde van de maanden juni t/m september gedeeld door 4? Dit zou rond de 140m3 zijn dan.
Op een totaal van net geen 1000m3, blijft 860m3 over voor CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ScooBY_DoO schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:34:
[...]

Dank voor je snelle reactie!

In principe heb je mijn vraag al beantwoord.
Ik heb vrijdag de cv temp van 55 naar 40 gezet en dat werkt op zich prima.
4Kw zal voor ons dan genoeg zijn neem ik aan.
SWW = ? Gemiddelde van de maanden juni t/m september gedeeld door 4? Dit zou rond de 140m3 zijn dan.
Op een totaal van net geen 1000m3, blijft 860m3 over voor CV.
Ja, je aanname klopt, 4,5 kW is voldoende. Ik zou deze dagen kijken of je ook naar 35 kunt, hou je een betere COP over. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
MacD007 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 00:30:
[...]

Ja, je aanname klopt, 4,5 kW is voldoende. Ik zou deze dagen kijken of je ook naar 35 kunt, hou je een betere COP over. Succes
Zelf heb ik ook de test gedaan met 40°C met de CV ketel voordat de Quatt er was, daarmee ging het allemaal heel krap aan. Nu met de Quatt op ongeveer 30°C aanvoer gaat het met gemak, ondanks radiatoren boven. Ligt aan de pompsnelheid verwacht ik, die is hoger dan van de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:02
Steven_SvD schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:45:
[...]

Zelf heb ik ook de test gedaan met 40°C met de CV ketel voordat de Quatt er was, daarmee ging het allemaal heel krap aan. Nu met de Quatt op ongeveer 30°C aanvoer gaat het met gemak, ondanks radiatoren boven. Ligt aan de pompsnelheid verwacht ik, die is hoger dan van de CV ketel.
Klopt, als je aanvoer temp verlaagt als test is het goed om je pompsnelheid te verhogen, dat scheelt (vaak) echt wel wat. Als ik te lage pomp snelheid instel krijg ik het echt niet warm bij lage aanvoer met een paar simpele radiatoren in een matig geïsoleerd huis. Pompsnelheid omhoog en het gaat een stuk beter, wel ten koste van geluid en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Klopt, als je aanvoer temp verlaagt als test is het goed om je pompsnelheid te verhogen, dat scheelt (vaak) echt wel wat. Als ik te lage pomp snelheid instel krijg ik het echt niet warm bij lage aanvoer met een paar simpele radiatoren in een matig geïsoleerd huis. Pompsnelheid omhoog en het gaat een stuk beter, wel ten koste van geluid en verbruik.
Helemaal gelijk, echter omdat ik zijn installatie niet ken en ook niet weet of uberhaupt zijn pompsnelheid aan te passen is cq te verhogen was heb ik dat nu (voor de test van de CV installatie) eigenlijk niet genoemd. Ik verwacht eigenlijk dat dit bij een puur vloerverwarming minder lawaai zou gaan geven dan bij een radiator systeem (waar dat met het buizensysteem volgens mij eerder hoorbaar is), of heb ik hier de verkeerde aanname gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
Net het installatiegesprek met Quatt gehad.

Opvallende zaken:

- Quatt geeft aan dat plaatsen op de (bakstenen) muur een grotere kans op resonanties geeft dan rechtstreeks op voeten op de houten aanbouw plaatsen. Ik ben hierin toch maar eigenwijs geweest, en aangegeven dat plaatsen aan de muur de voorkeur heeft.

- Quatt gaf aan (toen ik over een vuilafscheider begon) dat ze deze plaatsen mits ik zorg dat deze klaar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:31:
Net het installatiegesprek met Quatt gehad.

Opvallende zaken:

- Quatt geeft aan dat plaatsen op de (bakstenen) muur een grotere kans op resonanties geeft dan rechtstreeks op voeten op de houten aanbouw plaatsen. Ik ben hierin toch maar eigenwijs geweest, en aangegeven dat plaatsen aan de muur de voorkeur heeft.

- Quatt gaf aan (toen ik over een vuilafscheider begon) dat ze deze plaatsen mits ik zorg dat deze klaar ligt.
vind ik een erg gedurfte uitspraak, een mooie klankkast versus een redelijk masief stuk muur (zeker als deze ook nog voorzien is van spouwmuurisolatie en weer een muur (nieuwe huizen hebben dan wel pech, gezien de veelal toegepaste gasbeton cq ytong blokken wat minder massa hebben), ouderwetse betonblokken of metselwerk die je in mn oude huizen nog ziet scoren daar beter op.

ik zou dat zo niet durfen te zeggen.

wel een goede tip mbt de vuilafscheider, als ik de bestaande die ik heb (voor de CV) niet kan omzetten voor de Qwatt, komt er een nieuwe.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 06-03-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
  • Laatst online: 22-05 17:59
Wat voor onderhoud is er nodig voor de Quatt?
Voor de CV ketel komt er elk jaar iemand langs, is dat voor een warmtepomp dezelfde frequentie?
En wat zouden ze dan doen aan het monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:58
Ik wil alvast wat voorbereiding gaan treffen voor de installatie.

Ik kan alleen geen aansluitschema vinden. Het schema wat ik kan vinden zijn de thermostaat, Quatt en cv direct aangesloten op de cic. Wordt de ketelmodule van de Lyrics er tussenuit gehaald?

Ik heb nog 1 groep over in de meterkast. Ik kan alvast een elektriciteitskabel aanleggen maar wordt dit tijdens de installatie aangesloten op de meterkast of moet ik dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:53:
[...]

vind ik een erg gedurfte uitspraak, een mooie klankkast versus een redelijk masief stuk muur (zeker als deze ook nog voorzien is van spouwmuurisolatie en weer een muur (nieuwe huizen hebben dan wel pech, gezien de veelal toegepaste gasbeton cq ytong blokken wat minder massa hebben), ouderwetse betonblokken of metselwerk die je in mn oude huizen nog ziet scoren daar beter op.
Ja, ik vond het ook een bijzondere uitspraak. Overigens heb ik net een gesprek gehad met iemand die onder andere LG warmtepompen plaatst, en hij gaf aan dat op een (houten) dak zetten met goede poten en veren wel een optie is, met als voordeel dat er meer ruimte is om lucht aan te zuigen dan wanneer de warmtepomp met een beugel aan de muur hangt. LG raad aan 30 cm aanzuigruimte aan te houden, en dat zijn toch al vrij lange beugels (wat het er ook weer niet fraaier op maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Stupid
Steven_SvD schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Is dat niet de warm water boiler van de CV ketel? Comfort functie? Ik heb warm water uit gezet, dan is er geen verbruik meer behalve het douchen. Die van mij had elke dag ongeveer 0,2 m³ verbruik voor het warm houden van de boiler.
Dat is interessant wat je nu zegt. Ik heb mijn Toon vervangen door een Lyric T6R. Probleem is dat de Lyric wat dat betreft wel een heel summier ding is, want ik kan er geen enkele ketelparameter op instellen. Of ik kan het niet vinden.
Maar in mijn Toon had ik de comfortfunctie uit staan, watertemperatuur ingeregeld etc. Het zal toch niet zo zijn dat als je een andere thermostaat ophangt die dit allemaal niet kan regelen, dat alles ineens weer op de standaard komt?

Edit: zojuist de ketelinstellingen gecontroleerd van mijn Avanta en alles stond inderdaad weer op fabrieksinstelling. Blijkbaar worden de ketelinstellingen dus toch gereset bij een andere thermostaat! 8)7 Instellingen teruggezet naar Eco-stand en de watertemperatuur aangepast.
Dank voor de hint, morgen hopelijk een beter beeld!

[ Voor 19% gewijzigd door El Stupid op 06-03-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ff2000
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:01
Is er al bij iemand een 8kw warmtepomp geïnstalleerd. Ik ben nr 249 en heb nog geen bericht van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:00
Cc88 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:09:

Ik kan alleen geen aansluitschema vinden. Het schema wat ik kan vinden zijn de thermostaat, Quatt en cv direct aangesloten op de cic. Wordt de ketelmodule van de Lyrics er tussenuit gehaald?

Ik heb nog 1 groep over in de meterkast. Ik kan alvast een elektriciteitskabel aanleggen maar wordt dit tijdens de installatie aangesloten op de meterkast of moet ik dit doen?
Begrijp niet helemaal wat je bedoeld met ketelmodule van de Lyrics.
Thermostaat wordt aangesloten op de cic en daarvandaan een extra kabeltje naar de CV ketel.

Quatt sluit zelf geen elektra aan in de meterkast, dus ik zou zelf de kabel aanleggen en aansluiten in de meterkast en aan de andere kant een dubbel stopcontact of werkschakelaar. Mits je hier natuurlijk ervaring mee hebt, anders moet je dit even laten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:50
ff2000 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:11:
Is er al bij iemand een 8kw warmtepomp geïnstalleerd. Ik ben nr 249 en heb nog geen bericht van Quatt.
Nee, ze installeren nog geen 8kw varianten.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
HBO88 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Begrijp niet helemaal wat je bedoeld met ketelmodule van de Lyrics.
Thermostaat wordt aangesloten op de cic en daarvandaan een extra kabeltje naar de CV ketel.

Quatt sluit zelf geen elektra aan in de meterkast, dus ik zou zelf de kabel aanleggen en aansluiten in de meterkast en aan de andere kant een dubbel stopcontact of werkschakelaar. Mits je hier natuurlijk ervaring mee hebt, anders moet je dit even laten doen!
De Lyric T6(R) heeft een zgn ketelmodule (zo noemt Honeywell de module die bij de ketel komt/zit, bij de T6R is het ook een RF ontvanger).

Die ketelmodule (daarmee de thermostaat) gaat zoals HBO88 al aangaf met een kabeltje op de CiC en de CiC met een extra kabeltje naar de cv-ketel. De CiC komt er dus “tussen” te zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door mrdop op 06-03-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:23:
[...]

Nee, ze installeren nog geen 8kw varianten.
Ze zijn op dit moment wel met pilots bezig, maar wie en hoeveel dat zijn is onbekend.overigens ben ik van 8 kW naar 4,5 kW gegaan, gezien de aanpassingen aan het huis was dat voldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 06-03-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gschuurman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-05 11:16
Twee weken geleden een installatiegesprek gehad met Quatt. Ik had destijds (juni ’22, 28xx) aangegeven een 8kw systeem te willen (woonboerderij uit 1850, inmiddels redelijk geïsoleerd). Quatt had echter op basis van een postcode check geconcludeerd dat ik ook wel met een 4kw unit uit kon. Kostte enige overredingskracht maar ik sta nu wel op de 8kw lijst. We hebben de hele installatiecheck wel afgemaakt maar er zou tzt (kan 1 á 2 maanden duren) een tweede gesprek volgen op het moment dat ze zouden beginnen met de uitrol van de 8kw. Ik was dus aangenaam verrast toen ik afgelopen vrijdag een uitnodiging kreeg voor een nieuwe afspraak. Dit bleek helaas een fout in hun planningsysteem en dit was dus gisteren een erg kort gesprek. Wanneer dan wel? Begin van de lente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cc88 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:09:

Een foto van je groepenkast zou helpen, wat bedoel je je hebt nog 1 groep over, is dat een zekering die nu niet gebruikt wordt of is dat een lege din plaats?

Quatt gaat niets in je meterkast doen, als je zelf niet de juiste kwalificatie daarvoor hebt zou ik het aansluiten in de groepenkast echt aan de vakman overlaten. Wat je wel kunt is de kabel (met een beetje overlengte) naar je meterkast brengen tot aan de buitenkant waar de Quatt zou moeten komen, plaats daar een werkschakelaar (kijk maar naar een eerdere post van mij) deze zou je ook reeds kunnen installeren en de kabel plaatsen (als je handig genoeg bent mag dat ook zelf, er zit namelijk geen spanning op de kabel), Quatt kan dan zijn stroomkabel ook aan de werkschakelaar monteren.

Overigens heb je bij de CV ook nog een stopcontact nodig voor de cic, deze kan ook op de zelfde groep als je CV of eventueel een andere groep die er is. Ik zou alleen deze dus niet op de zelfde groep zetten als je warmtepomp, idem warmtepomp en CV ook elk op een andere groep en aardlekschakelaar..

Heb je alleen nog 1 lege plek over kun je een 1 din brede alamat ( bv Siemens) installeren, stuur maar een Pm als je er niet uit komt.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 07-03-2023 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
gschuurman schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:48:
Twee weken geleden een installatiegesprek gehad met Quatt. Ik had destijds (juni ’22, 28xx) aangegeven een 8kw systeem te willen (woonboerderij uit 1850, inmiddels redelijk geïsoleerd). Quatt had echter op basis van een postcode check geconcludeerd dat ik ook wel met een 4kw unit uit kon. Kostte enige overredingskracht maar ik sta nu wel op de 8kw lijst. We hebben de hele installatiecheck wel afgemaakt maar er zou tzt (kan 1 á 2 maanden duren) een tweede gesprek volgen op het moment dat ze zouden beginnen met de uitrol van de 8kw. Ik was dus aangenaam verrast toen ik afgelopen vrijdag een uitnodiging kreeg voor een nieuwe afspraak. Dit bleek helaas een fout in hun planningsysteem en dit was dus gisteren een erg kort gesprek. Wanneer dan wel? Begin van de lente.
Goed verhaal, het voordeel van een oude boerderij is dat je waarschijnlijk ook geen last gaat krijgen mbt het geluid van de 8 kW units, met 57 dB maken die toch iets meer lawaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
rudyh schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:18:
Wat voor onderhoud is er nodig voor de Quatt?
Voor de CV ketel komt er elk jaar iemand langs, is dat voor een warmtepomp dezelfde frequentie?
En wat zouden ze dan doen aan het monoblock?
Ik denk hierbij aan het periodiek schoonmaken van de unit en een lektest van het koudemiddel systeem. Eigenlijk zou de fabrikant (Quatt dus) dit in de handleiding onder het thema onderhoud moeten beschrijven, echter er is geen handleiding. Dat is gewoon lastig, voor ons als consument die dus niet weet waar je aan dient te houden, maar ook slecht voor Quatt, die kunnen zich nu nergens op beroepen. Juridisch gaat Quatt hier vermoedelijk nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:39
Ik ben benieuwd of één van jullie nog suggesties heeft. Van Quatt support word ik nog niet veel wijzer.
Het gaat al een stuk beter dan eerst, maar ik heb naar mijn idee toch nog steeds meer start/stops dan nodig zou zijn. De Quatt kan terugmoduleren tot 400 watt ongeveer maar hij draait bij mij steeds tussen de 750 en 1000+. Ik blijf van mening dat het beter zou zijn om op een lager vermogen te draaien en niet steeds te stoppen.

Inmiddels heb ik ook een temp sensor op de retourleiding zitten. Er zit altijd een verschil van 5-7 graden in aanvoer en retour. Het is dus niet zo dat hij uit gaat omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.

De Quatt support geeft aan dat de laag/uit regeling van de T6 uit moet (die stond alleen al uit). En verder geven ze aan dat je de stooklijn niet kunt beïnvloeden. Toch zie ik hier eigenaren die wel mooie lange runs op een lager vermogen draaien. Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Ondertussen blijf ik Quatt wel lastig vallen met tickets :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vto8oIBGh0cpMstakj7hFtq7IWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rx2EGbjbzlizIA8Q284kpyq4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Stupid
cptingreenfield schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:27:
...
Inmiddels heb ik ook een temp sensor op de retourleiding zitten. Er zit altijd een verschil van 5-7 graden in aanvoer en retour. Het is dus niet zo dat hij uit gaat omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.

De Quatt support geeft aan dat de laag/uit regeling van de T6 uit moet (die stond alleen al uit). En verder geven ze aan dat je de stooklijn niet kunt beïnvloeden. Toch zie ik hier eigenaren die wel mooie lange runs op een lager vermogen draaien. Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Ondertussen blijf ik Quatt wel lastig vallen met tickets :).
...
Ik heb pas net een Lyric maar ben er nog niet zo lyrisch over :+ Mijn lijnen leek eerst even goed, maar het is weer continu aan/uit schakelen. Ik heb ook een ticket uitstaan bij Quatt hierover.
Twee vragen:
- welke temperatuursensoren gebruik je hiervoor?
- hoe schakel je de laag/uit regeling uit? Ik kan er niks over vinden in de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
Update Quatt app !

Geen stille modus.
Geen 'Detail overzicht'.

Wel:
Bij het invullen van de energietarieven wordt nu een alert getoond indien de ingevulde tarieven er voor zullen zorgen dat de warmtepomp niet optimaal gebruikt zal worden
Bij de ingevoerde tarieven kan er nu voor worden gekozen om de wp niet op basis van de prijs optimalisatie aan te sturen. In dat geval worden deze tarieven allen gebruikt voor het tonen van de behaalde besparing.
Op het home scherm is een info button toegevoegd waarmee een uitleg over de werking van dit scherm.

Bron: Quatt

[ Voor 136% gewijzigd door Notaname op 07-03-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Notaname schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:04:
Update Quatt app !

Geen stille modus.
Geen 'Detail overzicht'.

Wel:
Bij het invullen van de energietarieven wordt nu een alert getoond indien de ingevulde tarieven er voor zullen zorgen dat de warmtepomp niet optimaal gebruikt zal worden
Bij de ingevoerde tarieven kan er nu voor worden gekozen om de wp niet op basis van de prijs optimalisatie aan te sturen. In dat geval worden deze tarieven allen gebruikt voor het tonen van de behaalde besparing.
Op het home scherm is een info button toegevoegd waarmee een uitleg over de werking van dit scherm.

Bron: Quatt
duhh...misschien moeten ze eerst eens voor zorgen dat de Quatt op minimaal (400 Watt?) vermogen gewoon 24/7 kan blijven draaien om de boel op temperatuur te *houden*, en dat ie ook met de meeste gangbare thermostaten goed kan omgaan. Voordat ze in allerlei tarief-magic duiken.... maargoed, da's mijn mening als "lurker"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
olafmol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:15:
[...]

duhh...misschien moeten ze eerst eens voor zorgen dat de Quatt op minimaal (400 Watt?) vermogen gewoon 24/7 kan blijven draaien om de boel op temperatuur te *houden*, en dat ie ook met de meeste gangbare thermostaten goed kan omgaan. Voordat ze in allerlei tarief-magic duiken.... maargoed, da's mijn mening als "lurker"
interfacing is a bitch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
olafmol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Ik weet niet of dat met de app te maken heeft of dat het 2 parallelle ontwikkelingen zijn. Je hebt naast de app de firmware van de CIC die mij voor jouw wensen daar belangrijker in lijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Notaname schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:21:
[...]

Ik weet niet of dat met de app te maken heeft of dat het 2 parallelle ontwikkelingen zijn. Je hebt naast de app de firmware van de CIC die mij voor jouw wensen daar belangrijker in lijkt?
Dat heeft m.i. niets met wensen te maken. Meer met algehele werking van een wp in het algemeen. Leuk dat een tariefinvoer bepaalt of de wp aan of uit gaat, maar als het koud wordt en/of je een COP omslagpunt bereikt en de wp moduleert niet goed, dan kan het vanwege het tarief zomaar betekenen dat hij op gas overschakelt, terwijl hij met een lagere snelheid een beter COP zou hebben. (is sowieso bijna altijd het geval overigens; 2-3 graden lager water stoken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 11:36
Iemand al enig idee wanneer die stille modus weer wordt ingeschakeld? Toch wel een cruciaal ding.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Laatst online: 16:16
cptingreenfield schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:27:
Ik ben benieuwd of één van jullie nog suggesties heeft. Van Quatt support word ik nog niet veel wijzer.
Het gaat al een stuk beter dan eerst, maar ik heb naar mijn idee toch nog steeds meer start/stops dan nodig zou zijn. De Quatt kan terugmoduleren tot 400 watt ongeveer maar hij draait bij mij steeds tussen de 750 en 1000+. Ik blijf van mening dat het beter zou zijn om op een lager vermogen te draaien en niet steeds te stoppen.

[Afbeelding]
Zelf heb ik wel lange runs met de T6, maar waarschijnlijk komt dit door mijn tragere afgifte systeem.

Het probleem blijft dat door op warmtevraag van de thermostaat te sturen er niet optimaal gebruik gemaakt kan worden van de warmtepomp. Als er geen warmtevraag is vanuit de thermostaat staat de Quatt namelijk per definitie uit.

Om dat probleem te verhelpen zal er toch een hele andere benadering moeten komen van benodigde vermogens. Stooklijn zelf instelbaar maken en de CiC kunnen forceren in doordraaien op minimum modulatie niveau ongeacht warmtevraag vanaf de T6 en verschil setpoint/gemeten temp. Meer richting weersafhankelijk stoken.

hopelijk gaan de hoeveelheid meldingen bij Quatt over starts/stops ze wel aan het denken zetten. Zelf heb ik sinds december vorig jaar ook al 2 tickets allemaal verbonden met het zelfde probleem: start/stops of overshoots... Nu zie ik dat in het topic hier ook veel voorbij komen.

Als Quatt de instel mogelijkheden zou uitbreiden kan dit snel opgelost worden voor de kritischere gebruiker (denk alle tweakers).

Dat AI verhaal ben ik nogsteeds wel benieuwd naar hoe ze dat willen implementeren in het thermostaat gestuurde warmtevraag proces. Enige AI die ik nu zie zijn simpele aftreksommetjes van setpoint en gemeten temperatuur _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
dikkiedik schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Zelf heb ik wel lange runs met de T6, maar waarschijnlijk komt dit door mijn tragere afgifte systeem.

Het probleem blijft dat door op warmtevraag van de thermostaat te sturen er niet optimaal gebruik gemaakt kan worden van de warmtepomp. Als er geen warmtevraag is vanuit de thermostaat staat de Quatt namelijk per definitie uit.

Om dat probleem te verhelpen zal er toch een hele andere benadering moeten komen van benodigde vermogens. Stooklijn zelf instelbaar maken en de CiC kunnen forceren in doordraaien op minimum modulatie niveau ongeacht warmtevraag vanaf de T6 en verschil setpoint/gemeten temp. Meer richting weersafhankelijk stoken.

hopelijk gaan de hoeveelheid meldingen bij Quatt over starts/stops ze wel aan het denken zetten. Zelf heb ik sinds december vorig jaar ook al 2 tickets allemaal verbonden met het zelfde probleem: start/stops of overshoots... Nu zie ik dat in het topic hier ook veel voorbij komen.

Als Quatt de instel mogelijkheden zou uitbreiden kan dit snel opgelost worden voor de kritischere gebruiker (denk alle tweakers).

Dat AI verhaal ben ik nogsteeds wel benieuwd naar hoe ze dat willen implementeren in het thermostaat gestuurde warmtevraag proces. Enige AI die ik nu zie zijn simpele aftreksommetjes van setpoint en gemeten temperatuur _/-\o_
Het lijkt me dat Panasonic, Mitsubishi, Daikin etc deze problematiek toch al lang en breed opgelost hebben. Warmtepompen zijn absoluut niks nieuws, bijzonder dat we hier nog steeds een warmtepomp stookcurve zitten te debuggen met z'n allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
olafmol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Het lijkt me dat Panasonic, Mitsubishi, Daikin etc deze problematiek toch al lang en breed opgelost hebben. Warmtepompen zijn absoluut niks nieuws, bijzonder dat we hier nog steeds een warmtepomp stookcurve zitten te debuggen met z'n allen.
Daar loopt het ook niet zomaar out of the box. Het is op zoek gaan naar de juiste balans. Vergt ook wel wat inzicht en je snappertje moet het doen. En als het eenmaal werkt: afblijven! :+
Het is dan wel essentieel dat je zaken ook daadwerkelijk kunt instellen. En Quatt klanten kunnen.... naja... niks!
Je moet nu blind varen op de medewerking van de leverancier die op afstand zaken voor je gaat zitten aanpassen, onder het mom van: kijk het nu eens een paar dagen aan.
Let wel: dit zijn alleen klanten die hier met sensoren en grafiekjes aan de haal gaan. (de doorsnee tweaker dus) Als je hier geen weet van hebt, zal het allemaal wel goed zijn.

Pagina: 1 ... 66 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.