Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.852.905 views

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:31
olafmol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Het lijkt me dat Panasonic, Mitsubishi, Daikin etc deze problematiek toch al lang en breed opgelost hebben. Warmtepompen zijn absoluut niks nieuws, bijzonder dat we hier nog steeds een warmtepomp stookcurve zitten te debuggen met z'n allen.
volgens mij omdat die merken de warmtepomp aansturing veel minder afhankelijk hebben gemaakt van warmtevraag van de thermostaat. De Quatt is een soort van CV ketel met identiteitscrisis. De aansturing is compleet CV gedreven.

het is denk ik geen rocket science. maar zolang ze zo weinig invloed geven op het systeem zoals nu het geval is, dan blijft er gewoon altijd een groep met afwijkende afgiftesystemen of hogere verwachtingen in meer of mindere mate ontevreden. Je ziet nu al dat er tientallen work arounds zijn bedacht door mensen om het systeem wat te optimaliseren. Schematjes, afkoppelen van CV ketels,

zelf ben ik nogsteeds echt tevreden, laat daar geen misverstand over bestaan. Mijn gasverbruik is zo goed als nul en het stroomverbruik van de Quatt is heel redelijk.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
dikkiedik schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:50:
[...]

volgens mij omdat die merken de warmtepomp aansturing veel minder afhankelijk hebben gemaakt van warmtevraag van de thermostaat. De Quatt is een soort van CV ketel met identiteitscrisis. De aansturing is compleet CV gedreven.

het is denk ik geen rocket science. maar zolang ze zo weinig invloed geven op het systeem zoals nu het geval is, dan blijft er gewoon altijd een groep met afwijkende afgiftesystemen of hogere verwachtingen in meer of mindere mate ontevreden. Je ziet nu al dat er tientallen work arounds zijn bedacht door mensen om het systeem wat te optimaliseren. Schematjes, afkoppelen van CV ketels,

zelf ben ik nogsteeds echt tevreden, laat daar geen misverstand over bestaan. Mijn gasverbruik is zo goed als nul en het stroomverbruik van de Quatt is heel redelijk.
ik vraag me af hoe de regeling die bij witte brand product oorsprokelijk geregeld is, of is dat eigenlijk ook de CIC die voorzien van een ander doosje als noviteit verkocht word?
ik ga er van uit dat er in de wereld genoeg van deze warmtepomp (uit asie cq china geproduceerd, aanname) in bedrijf zijn, ook deze zullen e.o.a. regeling cq stuurunit nodig hebben.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• dikkiedik
Al die merken hebben ook een eigen stuurunit. Soort CiC maar dan zonder fancy benaming.

Kijk bv naar een remeha elga binnenunit. Van alles regelbaar tevens warmtewisselaar omdat het een split unit is. Maar het regeldeel kun je nog zo goed een cic noemen natuurlijk.

Opzich slim van quatt om tussen de thermostaat en de warmtepomp een cic te zetten om dus de aansturing te kunnen beinvloeden. Dus mogelijkheden genoeg om hier iets moois van te bouwen. De basis opstelling is in elk geval goed.

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-01 12:03
Hyperfox schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:24:
[...]

Ze vragen een meerprijs van 50 euro voor installeren van de Lyric als je deze zelf koopt. Ik heb dat in mijn offerte staan (en laat dat ook doen).
Wel relatief duur tov meerprijs voor beton boren: dat kost ook 50 euro…. Maar ja, dat Quatt ook de Lyric aansluit, leek me wel zo handig.
Een beetje kinderachtig om daar geld voor te rekenen imo. Bij mij deden ze het gewoon voor niks. Stelt ook geen ruk voor. Ik had hem tweedehands gekocht en in huis ter vervanging van de Tado. Wat ik nog steeds jammer vind dat hij vervangen moest worden, want de Honeywell kan qua app niet in de schaduw staan.
Aan de andere kant, het gas verbruik is zo minimaal nu, dat het allemaal niet veel uitmaakt. Zeker ook omdat ik geofencing niet meer gebruik.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

• dikkiedik
Al die merken hebben ook een eigen stuurunit. Soort CiC maar dan zonder fancy benaming.

Kijk bv naar een remeha elga binnenunit. Van alles regelbaar tevens warmtewisselaar omdat het een split unit is. Maar het regeldeel kun je nog zo goed een cic noemen natuurlijk.

Opzich slim van quatt om tussen de thermostaat en de warmtepomp een cic te zetten om dus de aansturing te kunnen beinvloeden. Dus mogelijkheden genoeg om hier iets moois van te bouwen. De basis opstelling is in elk geval goed.

Geld vragen voor het installeren van een thermostaat lijkt me gewoon verstandige bedrijfsvoering... Zelf kom ik ook niet mijn bed uit voor niets. Zeker met de totaal prijs doe quatt rekent moet je denk ik niet verwachten dat er veel gratis bij gedaan kan worden. Marges zijn beperkt.

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-12-2025
HBO88 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Begrijp niet helemaal wat je bedoeld met ketelmodule van de Lyrics.
Thermostaat wordt aangesloten op de cic en daarvandaan een extra kabeltje naar de CV ketel.
Bij de Lyrics zit een wit kastje bijgeleverd het zogenoemde ketelmodule kastje. Uit jou verhaal begrijp ik dat de Cic dit kastje vervangt?

• Cc88
MacD007 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:05:
[...]

Een foto van je groepenkast zou helpen, wat bedoel je je hebt nog 1 groep over, is dat een zekering die nu niet gebruikt wordt of is dat een lege din plaats?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAhrtWvNUbQEXNPUgArtAcQX1gI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YWoxEGMCH2EEiOUyBJaIL0MW.png?f=fotoalbum_large

Naast de PV schakelaar heb ik er nog 1 over. Is het een kwestie van alles uitschakelen en twee draden van de elektriciteitskabel aansluiten?(even simpel gezegd )

Ik heb even terug gelezen en dan is het nog niet duidelijk. Als ik de foto zie dan is de thermostaat rechtstreeks aangesloten op de CIC en gaat er aan de andere kant vanaf de CIC een kabel naar de cv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScEAgAx6ea7SIyq1td77PdUwC44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9ALtZzgFXsZVfpLXuogwBlW.jpg?f=fotoalbum_large
In deze lijkt de ketelmodule van de thermostaat dus eruit gehaald te zien. Heeft iemand al wat foto’s van installatie op dit punt?

[ Voor 33% gewijzigd door Cc88 op 07-03-2023 15:01 ]

• El Stupid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10-2023
Cc88 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:50:
[...]

Bij de Lyrics zit een wit kastje bijgeleverd het zogenoemde ketelmodule kastje. Uit jou verhaal begrijp ik dat de Cic dit kastje vervangt?
Nee de thermostaat moet daar nog steeds verbinding mee hebben, bedraad danwel onbedraad. Normaal gaat er vanaf daar weer een draad naar de ketel, maar daar zit de CiC nu tussen.
De CiC krijgt nu dus een signaal van die "ketelmodule" om de ketel in te schakelen, maar de CiC is eigenwijs en denkt ammehoela, ik schakel de warmtepomp in, de ketel is nu niet nodig. Zoiets ;)

[ Voor 18% gewijzigd door El Stupid op 07-03-2023 15:00 ]

• Cc88
El Stupid schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:58:
[...]

Nee de thermostaat moet daar nog steeds verbinding mee hebben, bedraad danwel onbedraad. Normaal gaat er vanaf daar weer een draad naar de ketel, maar daar zit de CiC nu tussen.
De CiC krijgt nu dus een signaal van die "ketelmodule" om de ketel in te schakelen, maar de CiC is eigenwijs en denkt ammehoela, ik schakel de warmtepomp in, de ketel is nu niet nodig. Zoiets ;)
Helder! Bedankt voor je bericht. Helaas een andere locatie nu zoeken als beide modules inc stopcontacten bij elkaar (moeten) komen 😁

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:29
De Quatt draait nu een paar dagen en de eerste dagen geen winst op gasverbruik! Ik heb een Intergas Xtreme ketel en deze stond voor warmwater op eco. Daar ging het mis omdat door de waterstroom in de ketel gedacht werd dat er om warm water werd gevraagd. Gevolg: iedere paar minuten werd de ketel gestart voor ong 15 seconden en volgens mij dag en nacht (geen slimme meter, dus standen aflezen…).
Eco stand uitgezet en gasverbruik daalde met 80%. Warm water krijgen duurt langer, maar het bespaart heel veel.

Wat de lange runs betreft: hier is het volgens mij de hele dag 1 flinke run. Ong 12 kWh verbruik tegenover rond de 5 a 6 kuub gas minder. Een besparing, maar minder dan ik dacht. Of ik was te optimistisch 😀

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:53
Cc88 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:02:
[...]

Helder! Bedankt voor je bericht. Helaas een andere locatie nu zoeken als beide modules inc stopcontacten bij elkaar (moeten) komen 😁
Als je 1 stopcontact mist voor de CiC dan kan je ook deze gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jd1g12_DCPCARjkNV7bU2T0X2Ro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BVnhPiYl25GbC2OYKs16H2yL.jpg?f=user_large

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46
pietjm schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:15:
De Quatt draait nu een paar dagen en de eerste dagen geen winst op gasverbruik! Ik heb een Intergas Xtreme ketel en deze stond voor warmwater op eco. Daar ging het mis omdat door de waterstroom in de ketel gedacht werd dat er om warm water werd gevraagd. Gevolg: iedere paar minuten werd de ketel gestart voor ong 15 seconden en volgens mij dag en nacht (geen slimme meter, dus standen aflezen…).
Eco stand uitgezet en gasverbruik daalde met 80%. Warm water krijgen duurt langer, maar het bespaart heel veel.

Wat de lange runs betreft: hier is het volgens mij de hele dag 1 flinke run. Ong 12 kWh verbruik tegenover rond de 5 a 6 kuub gas minder. Een besparing, maar minder dan ik dacht. Of ik was te optimistisch 😀
bijna COP 4
niet gek toch? dagen als vandaag moeten wel afkunnen met COP 4-4.5

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 07-03-2023 15:29 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• pietjm
paQ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:27:
[...]

bijna COP 4
niet gek toch? dagen als vandaag moeten wel afkunnen met COP 4-4.5
Klopt, maar Quatt heeft vandaag een wijziging in mijn CiC doorgevoerd (kW verlies huis stond niet goed) en nu draait hij continue op 1800W ipv rond de 1000W. Misschien was ik iets te vroeg met de 12 kWh. Zo ja, dan meld ik mij hier weer. Kan ook inleren zijn en dat duurt even.

Homewizard maar besteld om het goed te kunnen monitoren.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
pietjm schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Klopt, maar Quatt heeft vandaag een wijziging in mijn CiC doorgevoerd (kW verlies huis stond niet goed) en nu draait hij continue op 1800W ipv rond de 1000W. Misschien was ik iets te vroeg met de 12 kWh. Zo ja, dan meld ik mij hier weer. Kan ook inleren zijn en dat duurt even.

Kun je svp aangeven wat de impact is van het veranderen van de instelling over warmteverlies?

• dikkiedik
pietjm schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Is je warmteverlies omhoog bijgesteld?

Kan natuurlijk ook zijn dat er net 0.1 of 0.2 graden verder onder je setpoint gemeten is en daardoor harder gaat draaien.

• pietjm
Hyperfox schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:03:
[...]

Kun je svp aangeven wat de impact is van het veranderen van de instelling over warmteverlies?
Kennelijk stond het op 4 kW terwijl volgens het technisch rapport het 7 kW had horen te zijn. Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar Quatt zag direct dat hier iets fout zat. Wel vreemd dat na deze aanpassing de ketel vaker brandt en er meer kWh nodig is. Moet het nog even aankijken.

• pietjm
dikkiedik schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Is je warmteverlies omhoog bijgesteld?

Kan natuurlijk ook zijn dat er net 0.1 of 0.2 graden verder onder je setpoint gemeten is en daardoor harder gaat draaien.
Ja, van 4 naar 6 kW. Nu wel warmer binnen, maar ketel en Quatt blijven branden cq werken, terwijl de temperatuur juist is. Een 2e thermometer geeft zelfs al een halve graad hoger aan. Toch blijft alles draaien nu. Wordt vast weer een ticket.

• paQ
pietjm schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:35:
[...]

Ja, van 4 naar 6 kW. Nu wel warmer binnen, maar ketel en Quatt blijven branden cq werken, terwijl de temperatuur juist is. Een 2e thermometer geeft zelfs al een halve graad hoger aan. Toch blijft alles draaien nu. Wordt vast weer een ticket.
Dit zijn dan echt van die zaken waar ik met mijn pet niet bij kan....
Alsof je je verhuurder moet bellen om de keukenlamp te vervangen.

Wat was overigens de aanleiding van je eerste ticket waarna ze het warmteverlies hebben bijgesteld?
Ik neem aan omdat je het verbruik juist wat aan de hoge kant vond? (en nu met nog hoger verbruik zit?)

• Hyperfox
pietjm schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Kennelijk stond het op 4 kW terwijl volgens het technisch rapport het 7 kW had horen te zijn. Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar Quatt zag direct dat hier iets fout zat. Wel vreemd dat na deze aanpassing de ketel vaker brandt en er meer kWh nodig is. Moet het nog even aankijken.
Dat is inderdaad waar ik nieuwsgierig naar ben. Bij mij staat ook 7 kw in technisch rapport, maar ik meen me te herinneren dat hier ergens is gemeld dat als deze op bv 4 kw staat dat je dan langere en constantere runs van de Quatt hebt waarbij de CV niet aangesproken wordt.
Zeker als je een traag afgiftesysteem hebt als vloerverwarming, dan is dus misschien juist goed om deze op 4 kw te zetten?

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Hyperfox schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:05:
[...]

Dat is inderdaad waar ik nieuwsgierig naar ben. Bij mij staat ook 7 kw in technisch rapport, maar ik meen me te herinneren dat hier ergens is gemeld dat als deze op bv 4 kw staat dat je dan langere en constantere runs van de Quatt hebt waarbij de CV niet aangesproken wordt.
Zeker als je een traag afgiftesysteem hebt als vloerverwarming, dan is dus misschienx juist goed om deze op 4 kw te zetten?
Bij ons stond deze op 6kw warmteverlies bij -10C,
In de ochtend verbruik 1,2m3 gas en de rest van de dag staat de Quatt constant te draaien op 1500/1700 watt tot 23.00 dus een pittig stroom verbruik ( trage vloer)

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:12
pietjm schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Volgens mij betekent de CiC adhv die warmteverlies instelling de benodigde aanvoer temperatuur. Als die meer is dan wat de 4kW kan opwekken met sane defaults dan schakelt ie automatisch de cv ketel erbij om een hoge aanvoer temp op te wekken dan alleen met de wp zelf.

• pietjm
Even een update, misschien nog wat te vroeg, maar niet geschoten is altijd mis.

De CiC wijziging was inderdaad middels een ticket. Stroomverbruik dus continue 1700 a1800W. Lyric T6 gaf steeds verwarmen aan, ondanks dat de doeltemperatuur was bereikt. Ketel stookte vanavond bij. Overigens zeer weinig, wel regelmatig.

Toen bedacht ik mij dat de communicatie tussen T6 en ketel nu via de CiC gaat. Er zit dus een ander apparaat aan de T6 en dus heb ik een factory reset gedaan. Voorlopig resultaat is dat de Quatt nu al een tijd op 500 tot 700W draait en dat de T6 dezelfde gemeten temperatuur aangeeft als de doeltemperatuur zonder dat er echt verwarmd wordt. Quatt nu zelfs uit terwijl ik dit schrijf.

Te vroeg gejuicht? Ik weet het niet, maar een reset kan geen kwaad. Wel op de ketelmodule na de reset weer op de aan/uit knop drukken.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:33
Hyperfox schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:05:
[...]

Zeker als je een traag afgiftesysteem hebt als vloerverwarming, dan is dus misschien juist goed om deze op 4 kw te zetten?
Ik heb hier ook een vraag over gesteld nav het technisch rapport. Ik wilde deze waarde graag van 6KW omlaag hebben naar 4KW zodat de Quatt minder snel de ketel bijschakelt.

Ik kreeg als reactie van Quatt:

Betreft de warmteverlies van uw woning hebben wij dit gecalculeerd op basis van de gegevens die u heeft verstuurd, echter betekent dit niet dat de CV-ketel zomaar zal bij springen.
Op het moment dat u warmte vraagt zal de commander in chief bepalen wat de meest ideale manier is om uw woning te verwarmen met gas of elektra, aangezien u ook airco's heeft als bij verwarming hoeft de warmtepomp nooit moeite te doen om uw woning te verwarmen dus dit dit betekent dat de CV-ketel bijna niet meer gebruikt wordt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• paQ
sterker nog: Als je je airco's altijd aanzet en op de thermostaat richt, gaat zelfs de warmtepomp nooit aan! :o

• Hyperfox
zverdier schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Bij ons stond deze op 6kw warmteverlies bij -10C,
In de ochtend verbruik 1,2m3 gas en de rest van de dag staat de Quatt constant te draaien op 1500/1700 watt tot 23.00 dus een pittig stroom verbruik ( trage vloer)
En waar staat het warmteverlies nu dan op? Lagere instelling voor warmteverlies en daardoor ook minder stroomverbruik?

• Hyperfox
olafmol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:24:
[...]

Volgens mij betekent de CiC adhv die warmteverlies instelling de benodigde aanvoer temperatuur. Als die meer is dan wat de 4kW kan opwekken met sane defaults dan schakelt ie automatisch de cv ketel erbij om een hoge aanvoer temp op te wekken dan alleen met de wp zelf.
Dat klinkt inderdaad logisch. Als ik dan redeneer dat hoe hoger de instelling voor warmteverlies zal leiden dat de aanvoertemperatuur ook hoger zal worden om sneller te kunnen verwarmen, dan zal de Quatt dus ook eerder de CV aanspreken om bij te stoken.
Dus een lagere instelling voor warmteverlies, leidt dan tot minder snel CV bijschakelen en een meer rustige (en dus wel langere) ophoging van de temperatuur. Zeker bij een traag afgiftesysteem als een trage vloerverwarming (daar zal ook nog wel verschil in zitten, bij ons is deze zeer langzaam met een 0,5 graad verhoging per 3 uur), dan is het dus slim om het warmteverlies relatief laag in te stellen. In ieder geval zeker geen 6 of 7 kw bij -10 graden…
Is dit een logische redenering? Daarom dus bij voorbaar aan Quatt vragen om dit anders in te stellen dat in het technisch rapport is aangegeven?

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:06
pietjm schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:49:
Even een update, misschien nog wat te vroeg, maar niet geschoten is altijd mis.

De CiC wijziging was inderdaad middels een ticket. Stroomverbruik dus continue 1700 a1800W. Lyric T6 gaf steeds verwarmen aan, ondanks dat de doeltemperatuur was bereikt. Ketel stookte vanavond bij. Overigens zeer weinig, wel regelmatig.

Toen bedacht ik mij dat de communicatie tussen T6 en ketel nu via de CiC gaat. Er zit dus een ander apparaat aan de T6 en dus heb ik een factory reset gedaan. Voorlopig resultaat is dat de Quatt nu al een tijd op 500 tot 700W draait en dat de T6 dezelfde gemeten temperatuur aangeeft als de doeltemperatuur zonder dat er echt verwarmd wordt. Quatt nu zelfs uit terwijl ik dit schrijf.

Te vroeg gejuicht? Ik weet het niet, maar een reset kan geen kwaad. Wel op de ketelmodule na de reset weer op de aan/uit knop drukken.
Inderdaad te vroeg gejuicht.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• MacD007
Cc88 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:56:
[...]

[Afbeelding]

Naast de PV schakelaar heb ik er nog 1 over. Is het een kwestie van alles uitschakelen en twee draden van de elektriciteitskabel aansluiten?(even simpel gezegd )
Sorry, maar het is mij nog steeds niet duidelijk, welke van de reeks is vrij (dus niet al gebruikt)? Ik mis overigens de beschrijvingen van de zekeringsgroepen.
eigenlijk wil je een warmtepomp niet met andere groepen samen gezekerd door een aardlekschakelaar. Omdat bij een aardlekfout in één van deze groepen ook direct je warmtepomp er uit ligt (dat wil je eigenlijk niet, aardlekfouten zijn vaak lastig op te sporen, dus kost dat tijd, als dan ook nog je CV op de zelfde aardlek zit heb je dubbel pech.). Daarom het advies om een alamat te gebruiken. Deze zijn echter veelal 2-Din breed, bv Siemens heeft een model dat slechts 1-Din breed is en ook nog aan de laatste NEN-1010 (eis dat een alamat spanningsonafhankelijk is) voldoet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bimI8qPaCVTHxiszr_XyN41RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large

jammer dat je geen totaal plaatje van je groepenkast hebt gemaakt, nu heb ik deels moeten gokken.
Ik heb even terug gelezen en dan is het nog niet duidelijk. Als ik de foto zie dan is de thermostaat rechtstreeks aangesloten op de CIC en gaat er aan de andere kant vanaf de CIC een kabel naar de cv.

[Afbeelding]
In deze lijkt de ketelmodule van de thermostaat dus eruit gehaald te zien. Heeft iemand al wat foto’s van installatie op dit punt?
Nee, plaatje is helemaal juist, echter als je een draadloze versie hebt is je ketelmodule bedraad met de CiC verbonden (ipv de T6) en je T6R is dan weer draadloos met de ketelmodule verbonden.

• olafmol
Hyperfox schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:22:
[...]

Dat klinkt inderdaad logisch. Als ik dan redeneer dat hoe hoger de instelling voor warmteverlies zal leiden dat de aanvoertemperatuur ook hoger zal worden om sneller te kunnen verwarmen, dan zal de Quatt dus ook eerder de CV aanspreken om bij te stoken.
Dus een lagere instelling voor warmteverlies, leidt dan tot minder snel CV bijschakelen en een meer rustige (en dus wel langere) ophoging van de temperatuur. Zeker bij een traag afgiftesysteem als een trage vloerverwarming (daar zal ook nog wel verschil in zitten, bij ons is deze zeer langzaam met een 0,5 graad verhoging per 3 uur), dan is het dus slim om het warmteverlies relatief laag in te stellen. In ieder geval zeker geen 6 of 7 kw bij -10 graden…
Is dit een logische redenering? Daarom dus bij voorbaar aan Quatt vragen om dit anders in te stellen dat in het technisch rapport is aangegeven?
Dat zou idd ook mijn idee zijn.

• pietjm
Gerardwaz schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:32:
[...]

Inderdaad te vroeg gejuicht.
Denk het niet. De hele avond al ruim onder de 1000W en ketel brandt niet meer bij. Dat was vanmiddag en zeker gisteravond (minder koud toen ook) wel anders.

Voorlopig heel tevreden.

• csetag
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09-2024
MacD007 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:44:
[...]

Nee, plaatje is helemaal juist, echter als je een draadloze versie hebt is je ketelmodule bedraad met de CiC verbonden (ipv de T6) en je T6R is dan weer draadloos met de ketelmodule verbonden.
Niet helemaal toch, ook als je de T6 bedraad hebt zit er een ketelmodule van Honeywell bij de ketel. Dus [Thermostaat]>[Ketelmodule]>[CV] En volgens mij gaat de CiC tussen deze ketelmodule en de CV, niet dat de thermostaatmodule in de woonkamer direct de CiC in gaat.

Dus dan wordt het [Thermostaat]>[Ketelmodule]>[CiC]>[CV] + [WP]

• MacD007
csetag schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Niet helemaal toch, ook als je de T6 bedraad hebt zit er een ketelmodule van Honeywell bij de ketel. Dus [Thermostaat]>[Ketelmodule]>[CV] En volgens mij gaat de CiC tussen deze ketelmodule en de CV, niet dat de thermostaatmodule in de woonkamer direct de CiC in gaat.

Ja hebt helemaal gelijk, echter omdat alles bedraad was heb ik de thermostaat en ketelmodule als een gezien, ik denk dat Quatt ook zo gedacht heeft, maar eigenlijk is wat jij aangeeft de exacte weergave. Bij het r model (draadloos) vervalt dan de directe kabel van module naar de thermostaat.

• El Stupid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10-2023
csetag schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Zo is het inderdaad correct. De thermostaat heeft verbinding met de ketelmodule, in mijn geval draadloos. Maar van de ketelmodule gaat dus een draad (opentherm) naar de CiC, gemarkeerd op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fpm_sdeCSUoCBtcTpfvYeQGStvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jN79vHN57xmgucxq4aljlPXO.png?f=user_large

PS: het kastje onder de ketelmodule is de oude ketelmodule van mijn Toon, die gebruik ik nu niet meer

[ Voor 5% gewijzigd door El Stupid op 08-03-2023 10:52 ]

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-01 15:08
Mijn QUATT is in ieder geval gearriveerd. Ze hebben wel een update doorgevoerd mbt de verpakking 😂. Installatie gepland voor as dinsdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WgMNCUd5TPJz416H4SI5hGbERc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EjcvqYy0Rm1IkoA7qdWXXEL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door krizzziz op 08-03-2023 13:26 ]

ehhhh..HOI

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46
dikkiedik schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Dat AI verhaal ben ik nogsteeds wel benieuwd naar hoe ze dat willen implementeren in het thermostaat gestuurde warmtevraag proces. Enige AI die ik nu zie zijn simpele aftreksommetjes van setpoint en gemeten temperatuur _/-\o_

Indien er mensen zijn die dachten dat het anders zou zijn, neem even contact op, dan heb ik nog een AI-investeringsopportunity voor je :+

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• pietjm
paQ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Dit zijn dan echt van die zaken waar ik met mijn pet niet bij kan....
Alsof je je verhuurder moet bellen om de keukenlamp te vervangen.

Wat was overigens de aanleiding van je eerste ticket waarna ze het warmteverlies hebben bijgesteld?
Ik neem aan omdat je het verbruik juist wat aan de hoge kant vond? (en nu met nog hoger verbruik zit?)
Dat was het feit dat de Quatt bleef draaien terwijl de doeltemperatuur bereikt was. Niet op laag vermogen, maar hoog. En een andere thermometer gaf aan dat het al 1 graad warmer was dan de (gekalibreerde) Lyric aangaf.

• paQ
pietjm schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:14:
[...]

Dat was het feit dat de Quatt bleef draaien terwijl de doeltemperatuur bereikt was. Niet op laag vermogen, maar hoog. En een andere thermometer gaf aan dat het al 1 graad warmer was dan de (gekalibreerde) Lyric aangaf.
nee, dat begreep ik, maar dat je daar dan zelf helemaal niets aan kunt doen, hen moet bellen, zij iets aanpassen, met het risico dat je een andere foute instelling krijgt. En let wel: jij hebt het opgemerkt. Tante Ria houdt zich niet bezig met homewizard of apps waar dingen in staan waar ze toch niets van snapt.

• Fabian1976
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-03-2024
Goedemiddag,

Ff vraagje over de kosten van een steiger.

Op de site stond een prijs van 175 euro vorig jaar en mijn over buurman heeft er ook 175 voor betaalt pas geleden.

Nu hebben wij een offerte gekregen met een prijs van 280 euro voor de steiger. Hebben meer mensen ineens deze meerprijs?

Vindt het nogal veel aangezien die steiger gewoon bij boels wordt besteld en thuis bezorgd wordt.

Zie ook nergens meer de meerprijzen staan voor meerwerk op de site.

Mvg Fabian

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:50
paQ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:37:
[...]

nee, dat begreep ik, maar dat je daar dan zelf helemaal niets aan kunt doen, hen moet bellen, zij iets aanpassen, met het risico dat je een andere foute instelling krijgt. En let wel: jij hebt het opgemerkt. Tante Ria houdt zich niet bezig met homewizard of apps waar dingen in staan waar ze toch niets van snapt.
En als tante Ria een Panasonic of Remeha had, dan had ze wel mankementen en foute configuraties ontdekt?

• mrdop
Fabian1976 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:20:
Goedemiddag,

Ff vraagje over de kosten van een steiger.

Op de site stond een prijs van 175 euro vorig jaar en mijn over buurman heeft er ook 175 voor betaalt pas geleden.

Nu hebben wij een offerte gekregen met een prijs van 280 euro voor de steiger. Hebben meer mensen ineens deze meerprijs?

Vindt het nogal veel aangezien die steiger gewoon bij boels wordt besteld en thuis bezorgd wordt.

Zie ook nergens meer de meerprijzen staan voor meerwerk op de site.

Mvg Fabian
Wij moesten 450 euro betalen voor de steiger plus steigerlift (Quatt staat op dakkapel op zolderverdieping, 2 hoog).

Later belden ze dat ze steiger en steigerlift niet meer doen zo hoog, en dat het een kraan werd. Prijs bleef gelijk.

En ik moet zeggen, met een kraan stond de Quatt natuurlijk in minder dan 5 minuten op de dakkapel….

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36
Staat in de Quatt app ook een linkje naar uitleg met hoe de CiC besluit wanneer de ketel moet bijspringen op basis van de huidige prijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7yfcPnG2HWgD8YE4fcEruGSZAk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tYATxQea4MwfsP10pEzC8aX2.png?f=fotoalbum_large

• paQ
medu80 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:35:
[...]

En als tante Ria een Panasonic of Remeha had, dan had ze wel mankementen en foute configuraties ontdekt?
Die hebben een duidelijke controller met display waarop ze kan zien wat er gebeurt. Verder is het ook vertrouwen op een juiste oplevering en in werkstelling natuurlijk.
Of tweaker zijn :+ En die kunnen bij die merken prima terecht. Bij Quatt is het vooralsnog vooral toekijken. (om het eerste deel van mijn opmerking niet te vergeten)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 08-03-2023 20:04 ]

• medu80
Dus tante Ria kan niks met Remeha, Panasonic, Quatt of zelfs met een Atag CV ketel. Ria kan maar 1 ding doen, das bellen. Tenzij Ria zo slim is om op het display te kijken. Maar wacht, sommige CV ketels hebben ook displays met duidelijke meldingen. (Druk te laag) vraag me af of Ria dan water kan bijvullen.

Dat wij bellen is geen schande. Het is en wordt tot dusver prima opgelost, ik heb nog niemand gehoord die een "koude douche" aan Quatt zou geven. Dus je opmerking is eigenlijk gebaseerd op speculatie, is stemmingmakerij en voegt tevens totaal niets toe.

@pietjm is prima geholpen merk ik aan zijn reactie. Toch @pietjm ?

• paQ
medu80 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:12:

Dat wij bellen is geen schande. Het is en wordt tot dusver prima opgelost, ik heb nog niemand gehoord die een "koude douche" aan Quatt zou geven. Dus je opmerking is eigenlijk gebaseerd op speculatie, is stemmingmakerij en voegt tevens totaal niets toe.
Je moet misschien je Quatt bril eens afzetten en ook inzien dat er (behoorlijke) flaws zijn aan dit systeem. En ik doel daarmee niet op de wp zelf, want die doet het echt wel. De prijs is goed, het is all in, hij ziet er top uit.
Maar blijf vooral af en toe je thermostaat een halve graad verplaatsen om hem te laten moduleren enzo :>
Of bellen om het eens met een andere "warmteverliesberekening" instelling te proberen.
Ik zie toch al pagina's achter elkaar pendelende quatts... en oh... nu niet meer! oh toch weer wel.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 08-03-2023 20:49 ]

• medu80
knip
Laten we on-topic gaan en elkaar eventueel helpen met adviezen en tips.

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 08-03-2023 23:27 ]

• MacD007
mrdop schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Wij moesten 450 euro betalen voor de steiger plus steigerlift (Quatt staat op dakkapel op zolderverdieping, 2 hoog).

Later belden ze dat ze steiger en steigerlift niet meer doen zo hoog, en dat het een kraan werd. Prijs bleef gelijk.

En ik moet zeggen, met een kraan stond de Quatt natuurlijk in minder dan 5 minuten op de dakkapel….
Ik verbaas met nog altijd over de hooge opstelplekken die verzonnen worden, bedenk dat je behalve tijdens de installatie ook tijdens onderhoud daar nog op een enigszins erbij moet komen, laat staan dat bij een grotere storing dit helemaal niet daar boven kan plaats vinden.
volgens mij word over deze gevolgen totaal niet nagedacht, mn andere aspecten, zoals daar stoort deze nog het minst of andere eigenlijk onbelangrijke zaken prevaleren hierbij. Maar dan wel raar opkijken als de monteur zegt, maar daar kom ik niet bij cq ik moet een kraan cq steiger huren, want ik wil ook veilig werken.
Probeer daar dus eerst een goed over na te denken en kijken of over de lange gebruiksduur van het apparaat daar niet beter een meer toegankelijke plaats gekozen kan worden. Los van de eerste installatie (veel mensen denken helaas niet verder dan dat) zal er opeen gegeven moment ook onderhoud aan dit ding gepleegt moeten worden en dan vreemd opkijken dat er ploseling over veiligheid gesproken gaat worden, bij de werkschakelaar exact het zelfde probleem, terwijl dit maar echt enkele tientjes kost.
Mensen kijken helaas nog steeds niet naar de CoTO (cost of total ownership, ook als total cost of ownership (TCoO) benoemd), echter dat zou je eigenlijk wel moeten doen. Je zult verbaast zijn dat je keuzes van mn de wat duurdere investeringen plots heel anders gaan uit zien.

• olafmol
Slurpgeit schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:47:
Staat in de Quatt app ook een linkje naar uitleg met hoe de CiC besluit wanneer de ketel moet bijspringen op basis van de huidige prijzen:

[Afbeelding]
tnx! Ik ben nog wel benieuwd wat dat "zoveel mogelijk" in die laatste zin precies inhoudt. Daar zit de crux, zoveel mogelijk, maar wanneer schakelt ie dan de CV ketel precies bij, onder welke condities?

• zverdier
olafmol schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:49:
[...]

tnx! Ik ben nog wel benieuwd wat dat "zoveel mogelijk" in die laatste zin precies inhoudt. Daar zit de crux, zoveel mogelijk, maar wanneer schakelt ie dan de CV ketel precies bij, onder welke condities?
Gisteren In de app de prijsoptimalisatie uitgezet Quatt begon vroeg te pompen om 02.00 op 2000w gas bij om 7.00 uur 0,04 m3 huis koud, snel maar weer aangezet ketel meteen bij voor de benodigde warmte

• QTAmersfoort
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-03-2023
We zijn nu een weekje aan het verwarmen met de Quatt. Op zich gaat alles prima maar heb toch een aantal vragen:
- Installateur zei dat de ketel en de Quatt zijn ingesteld op 50 graden. De ketel stond al een hele tijd zo ingesteld, maar ik merk op dat wanneer de Quatt alleen aan het werk is de radiatoren een stuk minder warm worden (ook na een hele tijd). We hebben vloerverwarming grotendeels maar de kamers boven niet. Deze werden goed warm met de CV voorheen op 50 graden. Nu niet meer. Stookt de CV bij, dan worden de radiatoren wel weer warm genoeg). Je zou zeggen 50 graden Quatt is 50 graden CV. Maar hier zal ik wel een denkfout in maken?
- Is het normaal dat de hele dag de Quatt zo'n 1500/1700w gebruikt? Ook al is de doel temperatuur bereikt? Ik weet dat normaal gesproken nog wat doorgestookt wordt maar de hele tijd?

• paQ
QTAmersfoort schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:04:
We zijn nu een weekje aan het verwarmen met de Quatt. Op zich gaat alles prima maar heb toch een aantal vragen:
- Installateur zei dat de ketel en de Quatt zijn ingesteld op 50 graden. De ketel stond al een hele tijd zo ingesteld, maar ik merk op dat wanneer de Quatt alleen aan het werk is de radiatoren een stuk minder warm worden (ook na een hele tijd). We hebben vloerverwarming grotendeels maar de kamers boven niet. Deze werden goed warm met de CV voorheen op 50 graden. Nu niet meer. Stookt de CV bij, dan worden de radiatoren wel weer warm genoeg). Je zou zeggen 50 graden Quatt is 50 graden CV. Maar hier zal ik wel een denkfout in maken?
- Is het normaal dat de hele dag de Quatt zo'n 1500/1700w gebruikt? Ook al is de doel temperatuur bereikt? Ik weet dat normaal gesproken nog wat doorgestookt wordt maar de hele tijd?
Een warmtepomp moet gewoon flink aan de bak om 50 graden te maken. Het duurt ook langer dan bij een ketel eer die temperatuur bereikt is.
Heb je wat data om eea inzichtelijk te krijgen?
Bijv opgenomen vermogen van je Quatt en temperaturen van je water?

Doorgaans bij een bereikte doel temp zou op zijn minst de boel (ver) moeten terugmoduleren of uit gaan inderdaad. Het is onwenselijk voluit te blijven doorverwarmen natuurlijk.

• BadConnection
  • Laatst online: 12-01 10:28
Je vloerverwarming komt met een extreem lage temperatuur terug zeg 20-25 graden. Een warmtepomp 4kW heeft niet het vermogen om dit met 30 graden te verhogen naar 50 graden. Je ketel redt dat wel makkelijk want die doet vermoedelijk 8kw op z’n laagste vermogen.

Dit is het nadeel van twee verschillende afgifte systemen.

Je kan nog kijken wat je kan doen om de radiatoren te vergroten of fans er op te zetten.

• onlinaius
Ik denk ook niet dat je 50 graden uit een warmtepomp moet willen, tenzij je 1.5 tot 2x zoveel stroom wilt verbruiken terwijl er mogelijk betere oplossingen voor de bovenverdieping zijn. Voorbeelden zijn extra radiatoren, grotere radiatoren, radiatoren met fans, airco, infraroodpaneel voor bepaalde plekken (bijv een werkkamer), etc.

Ik zou er de efficientie van de warmtepomp niet voor om zeep helpen, maar ik heb misschien makkelijk praten omdat wij boven niet verwarmen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Bennobang
  • Laatst online: 28-06-2025
Hoeveel Watt vermogen is maximaal verbruik van de Quatt eigenlijk? Bij nooit hoger geweest dan 1500 Watt. Maar vandaag wel bijna 2m3 gas erbij verstookt voor verwarmen en van 2.00 tot 8.00 uur 4,5 Kwh. En tot nu niet meer aangeweest. Ik heb elektra op €0,1 staan en gas op € 5,00. Dan verwacht ik wel dat ie eerst alles eraan doet om het elektrisch te doen. Met gas stookte ik max 35 graden en hield het huis makkelijk warm. Thermostaat constant 19 graden nu dus zou warmte genoeg in vv moeten hebben toch? Of zou het verlies van de woning omlaag moeten?

[ Voor 6% gewijzigd door Bennobang op 09-03-2023 12:53 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• mrdop
Op voorhand: elk huis is anders. Wij hebben de Quatt nu 3 weken en op zich herken ik dit beeld wel. Het is de laatste week weer koud(er) en dat betekent bij ons (jaren ‘30, alleen radiatoren) dat de Quatt ‘s-ochtends (na de nachtverlaging) ietsepietsie gas pakt, daarna de hele dag idd volle bak draait (met ca elk uur een defrost) tot aan 22:00, daarna gaat hij uit. Terugmoduleren is er niet bij met deze buitentemperaturen (en ons huis). Om die reden doen wij ook nachtverlaging (we hebben het wel geprobeerd zonder, maar dat betekent gewoon 24uur volle bak draaien…).

Echter, de 1e 2 weken was het warmer, en dan gaat de Quatt gewoon netjes terugmoduleren en hele lange runs maken.

Ik zou nog ff de komende weken bekijken, waarschijnlijk wordt jouw beeld dan ook anders. Sowieso zijn deze temperaturen voor een warmtepomp simpelweg een uitdaging.

[ Voor 4% gewijzigd door mrdop op 09-03-2023 12:56 ]

• zverdier
Weer wat nieuws tijdens de defrost van de Quatt gaat de cv ketel in de blokkeerstand 5 ( avanta) vervolgens uitgestelde defrost tot t1 en t2 weer uit elkaar liggen enz!

• mrdop
Bennobang schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:50:
Hoeveel Watt vermogen is maximaal verbruik van de Quatt eigenlijk? Bij nooit hoger geweest dan 1500 Watt. Maar vandaag wel bijna 2m3 gas erbij verstookt voor verwarmen en van 2.00 tot 8.00 uur 4,5 Kwh. En tot nu niet meer aangeweest. Ik heb elektra op €0,1 staan en gas op € 5,00. Dan verwacht ik wel dat ie eerst alles eraan doet om het elektrisch te doen. Met gas stookte ik max 35 graden en hield het huis makkelijk warm. Thermostaat constant 19 graden nu dus zou warmte genoeg in vv moeten hebben toch? Of zou het verlies van de woning omlaag moeten?
Maximaal gemeten hier: 2.167 1.849 Watt. (3 weken in gebruik).

• Slurpgeit
Bennobang schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:50:
Dit is al het verbruik dat ik in Home Assistant heb staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5-7fLX_omxEN_b8UVEv-IfHxMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AHAMMD3aXCdBXJkuOtiAX6XG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 93% gewijzigd door Slurpgeit op 09-03-2023 13:15 ]

• roberto77
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-03-2024
mrdop schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Maximaal gemeten hier: 2.167 1.849 Watt. (3 weken in gebruik).
Bij mij is het maximale vermogen wat ik gezien heb rond de 2150 watt.

• medu80
roberto77 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Bij mij is het maximale vermogen wat ik gezien heb rond de 2150 watt.
1710 watt is hier het maximum van de afgelopen 30 dagen.

• medu80
Daarom klopt mijns inziens het, "verlaag je CV naar 45 graden" niet. Je CV kan van 30 graden retour zo 45 graden aanvoer maken. Dit is gemiddeld met 10liter per minuut en 10kW zo gepiept. Maar een Quatt kan van 30 graden retour, maximaal 36 graden maken. Gezien je vloerverwarming hebt, zal het water hier sterk afkoelen, gemixed met de retour van je radiatoren betwijfel ik of je ooit de 50 graden gaat zien met de Quatt.

Ik denk dat de test, als je vloerverwarming hebt, "zet je ketel om minimum vermogen", met als side-note dat je ketel een laaglast van rond de 4 a 6 moet kunnen hebben. Een minimum van een ketel dat op 10kW draait zal je nooit met een 4.5kW warmtepomp de vergelijking kunnen maken.

• dikkiedik
paQ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:47:
[...]

Je moet misschien je Quatt bril eens afzetten en ook inzien dat er (behoorlijke) flaws zijn aan dit systeem. En ik doel daarmee niet op de wp zelf, want die doet het echt wel. De prijs is goed, het is all in, hij ziet er top uit.
Maar blijf vooral af en toe je thermostaat een halve graad verplaatsen om hem te laten moduleren enzo :>
Of bellen om het eens met een andere "warmteverliesberekening" instelling te proberen.
Ik zie toch al pagina's achter elkaar pendelende quatts... en oh... nu niet meer! oh toch weer wel.
bij mij is sinds vorige week dat probleem met moduleren wel opgelost. Ik hoef niet meer de temperatuur te cyclen.

ook prima lange runs nu zonder gekke dingen ingesteld te hebben.

Lijkt wel iets stabieler allemaal. Op dit moment eigenlijk weinig klachten :*)

Zou graag een 'always ON' feature willen zillen in de Quatt app dat bij nachtverlaging de Quatt op minimum modulatie niveau kan doordraaien ongeacht gemeten temperatuur. Dit zou start/stops voorkomen. Ook wanneer ik bijvoorbeeld aan het koken ben en de kamer temperatuur soms wat oploopt. Dit onderbreekt dan de verwarmingsrun en moet ik dus weer wachten tot de gemeten temperatuur onder setpoint komt 8)7 Duurt soms wel een paar uur.

Dus gewoon simpel altijd aan met een buiten temperatuur die je zelf kunt kiezen. Gemeten temperatuur daarboven kan de Quatt wel weer uit. Bijvoorbeeld 8C invullen en dan voorkom je dat bij koudere nachten alles te ver afkoelt zonder onnodig hoog vermogen te stoken 's nachts.

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01 10:04
dikkiedik schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:32:
[...]

bij mij is sinds vorige week dat probleem met moduleren wel opgelost. Ik hoef niet meer de temperatuur te cyclen.
<~~~~>
Dus gewoon simpel altijd aan met een buiten temperatuur die je zelf kunt kiezen. Gemeten temperatuur daarboven kan de Quatt wel weer uit. Bijvoorbeeld 8C invullen en dan voorkom je dat bij koudere nachten alles te ver afkoelt zonder onnodig hoog vermogen te stoken 's nachts.
Je zou verwachten dat ook de buitenvoeler (van je eigen thermostaat) iets zou moeten (kunnen) beïnvloeden. Neem nu bijvoorbeeld de omlooptemperatuur in je (CV)-circuit(s). Samen met de gemeten binnentemperatuur en het berekende warmteverlies van de woning (en eventueel de tariefinstelling stroom/gas moet het toch mogelijk zijn op de juiste wijze het huis op temperatuur te brengen en houden. Als de "CIC" tenminste enig "AI" in zich heeft. Nu wordt hij als het ware "op afstand bestuurd". B)

• pietjm
medu80 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:12:
Dus tante Ria kan niks met Remeha, Panasonic, Quatt of zelfs met een Atag CV ketel. Ria kan maar 1 ding doen, das bellen. Tenzij Ria zo slim is om op het display te kijken. Maar wacht, sommige CV ketels hebben ook displays met duidelijke meldingen. (Druk te laag) vraag me af of Ria dan water kan bijvullen.

@pietjm is prima geholpen merk ik aan zijn reactie. Toch @pietjm ?
Ik ben inderdaad prima geholpen. Warmteverlies alleen nu te hoog ingesteld waardoor meer kWh’s nu. Teveel vind ik. Dat ga ik met ze herstellen. Jammer dat je dit zelf niet kan. Zou m.i. veel telefoontjes schelen.

Mijn Intergas ketel uitgezet wat eco warmwater betreft en via Quatt de drukregelaar iets aangepast. Nu snel warmwater. Ook prima opgelost dus.
Quatt reageert volgens afspraak, dus goed.

• Cc88
medu80 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:26:
[...]

Daarom klopt mijns inziens het, "verlaag je CV naar 45 graden" niet. Je CV kan van 30 graden retour zo 45 graden aanvoer maken. Dit is gemiddeld met 10liter per minuut en 10kW zo gepiept. Maar een Quatt kan van 30 graden retour, maximaal 36 graden maken.
Als ik je bericht lees zou ik in voorbereiding tot de Quatt alvast de temperstuur van 45 graden naar 40 moeten brengen?
Ik heb op de vloerverwarming een ltv verdeler die volledig dicht kan. De pomp staat nu op stand twee. Zou ik deze naar stand 3 moeten brengen voor een snellere doorvoer van de nog lagere temperaturen?

• krizzziz
Als je iets buiten de kaders gaat, dan zit Quatt nog niet optimaal in elkaar.

Ik had de factuur voor mijn WP + kosten voor betonboring al volledig betaald. Maar had Quatt gevraagd om mijn zelfgekochte Lyric T6 te installeren a €50. Kreeg ik zojuist een creditfactuur waarop stond dat ik het geld van de betonboring terug zou krijgen 🙈.
Toch maar mailtje terug gestuurd dat ik die betonboring toch echt nodig heb hoor 😂.

ehhhh..HOI

• dikkiedik
HenkRood schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Je zou verwachten dat ook de buitenvoeler (van je eigen thermostaat) iets zou moeten (kunnen) beïnvloeden. Neem nu bijvoorbeeld de omlooptemperatuur in je (CV)-circuit(s). Samen met de gemeten binnentemperatuur en het berekende warmteverlies van de woning (en eventueel de tariefinstelling stroom/gas moet het toch mogelijk zijn op de juiste wijze het huis op temperatuur te brengen en houden. Als de "CIC" tenminste enig "AI" in zich heeft. Nu wordt hij als het ware "op afstand bestuurd". B)
er zijn zat manieren om het warmteverlies te bepalen met AI.

De Quatt weet namelijk ook gewoon zijn power output in kW. Als je daar de som van maakt over 24u en de gemiddelde buitentemperatuur dan kun je heel accuraat bepalen hoeveel kW je verliest per uur bij een bepaalde buiten temperatuur. Vervolgens kun je met de buiten temperatuur sensor dus gewoon een redelijk goede guesstimate maken wat er constant nodig is. Vervolgens kun je bijvoorbeeld bij een afwijking van meer dan 1.0C alsnog gaan bijsturen en afwijken van het vooraf bepaalde vermogen.

Dit kan zelfs gewoon handmatig relatief makkelijk te maken zijn na wat ervaring op te doen met een 'domme' aansturing van een warmtepomp.

maarja, voor alsnog zitten we even vast aan de Quatt die door de T6 warmtevraag aangestuurd wordt. Het voldoet voor nu, hopelijk voor volgende winter (2023/2024) zijn we weer heel wat stappen verder en kunnen we nog wat efficiënter stoken. Voor nu is het echt prima en behaal een mooie besparing out of the box.

Ik heb het verbruik vergeleken met mijn buurman die een Remeha Elga heeft. We stoken op de zelfde temperatuur en ook beide vloer verwarming. Het is een identieke woning (andere kant van 2/1 kap). Zijn stroomverbruik van de WP is 10% hoger dan die van mij en het gasverbruik ruim 4x zo hoog voor het CV gedeelte! Dus de Quatt doet het vergeleken met de concurrent ook echt niet onaardig. Het is lastig vergelijken omdat er veel variabelen zijn, maar geeft toch altijd wel een redelijk inzicht. Mijn conclusie is vooral dat de Quatt dus gewoon kan tippen aan een netto 4x zo dure warmtepomp. Ook in de huidige aansturingsvorm met sub-optimale thermostaten en een blackbox CiC.

In de zomer zal er sowieso veel minder druk komen op de quatt support, simpelweg omdat de verwarmingen uitstaan. Die resources kunnen ze dan wellicht gerichter inzetten in optimalisatie en verbetering van de app/CiC.

• HenkRood
@ dikkiedik
Dank voor je reactie. Ik heb nr: 18** en er is recent contact opgenomen voor nadere gegevens.
situatie: leeftijd 75+, dus geen grote investeringen meer; vrijstaand/buitengebied; bouwjaar 1979 dus minimale isolatie; dubbelglas in woonkamer, woonopp.140m2. Gezien gasverbruik gem.18 jr= 2.400m3; vorig jaar(2022) zuinig stoken door handmatig naar behoefte regelen: 1.600m3.
Gezien het normale verbruik ga ik (in principe) voor 2x 4,5 kW, vandaar ik ook later aan de beurt kom, wat ik niet erg vind, omdat nu de kinderziektes er steeds meer uit komen maar ik wel bij de vroege vogels hoor!
De ketel is Intergas [HReco36 CW5] installatie 16-06-2015; met de Honeywell Chronotherm Touch Modulation (TH8200M1003) met buitenvoeler.
Ben nu bezig uit te vogelen hoe en waar de opstelling moet/kan gebeuren. Ik ben er nog niet uit of de QUATT(*2) gaan hangen of op de grond laat plaatsen (ivm onderhoud).

• onlinaius
dikkiedik schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:49:
De Quatt weet namelijk ook gewoon zijn power output in kW. Als je daar de som van maakt over 24u en de gemiddelde buitentemperatuur dan kun je heel accuraat bepalen hoeveel kW je verliest per uur bij een bepaalde buiten temperatuur.
Voor zover ik weet zitten er nog wel wat extra factoren in die de warmtebehoefte aardig kunnen beinvloeden.

Regen en wind hebben een aardige invloed (merk ik hier zelf ook met de verwarming op onze airco).

Andere (kleinere?) factoren kunnen zijn: warmtepompboiler die de warmte uit de woning haalt (zal voorlopig bij Quatt nog wat minder aan de orde zijn), gebruik van de oven (dagje taarten bakken kan behoorlijk warmte toevoegen!), bezoek over de vloer (meer deuren open, maar ook meer uitgestoten warmte).

Verder merk ik zelf ook dat een aantal koude dagen achter elkaar ook een stevige invloed hebben, mede omdat we boven niet stoken, en de bovenverdieping dan ook een stuk kouder is.

• Slurpgeit
Slurpgeit schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:47:

[Afbeelding]
Hier zijn trouwens de directe links, mochten er nog wijzigingen gedaan worden:

- https://support.quatt.io/...er-je-besparingen-aan-uit
- https://support.quatt.io/...e-screen-van-de-quatt-app

Hier zie je waar Quatt momenteel mee rekent in de app:

- https://mobile-api.quatt.io/api/v1/app-settings
JSON:
1
{"tariffCOPValidation":{"heatFromM3OfGas":8792.5,"minimumCOP":3}}

[ Voor 12% gewijzigd door Slurpgeit op 09-03-2023 22:12 ]

• MacD007
HenkRood schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:43:
@ dikkiedik
Dank voor je reactie. Ik heb nr: 18** en er is recent contact opgenomen voor nadere gegevens.
situatie: leeftijd 75+, dus geen grote investeringen meer; vrijstaand/buitengebied; bouwjaar 1979 dus minimale isolatie; dubbelglas in woonkamer, woonopp.140m2. Gezien gasverbruik gem.18 jr= 2.400m3; vorig jaar(2022) zuinig stoken door handmatig naar behoefte regelen: 1.600m3.
Gezien het normale verbruik ga ik (in principe) voor 2x 4,5 kW, vandaar ik ook later aan de beurt kom, wat ik niet erg vind, omdat nu de kinderziektes er steeds meer uit komen maar ik wel bij de vroege vogels hoor!
De ketel is Intergas [HReco36 CW5] installatie 16-06-2015; met de Honeywell Chronotherm Touch Modulation (TH8200M1003) met buitenvoeler.
Ben nu bezig uit te vogelen hoe en waar de opstelling moet/kan gebeuren. Ik ben er nog niet uit of de QUATT(*2) gaan hangen of op de grond laat plaatsen (ivm onderhoud).
Locatie is eigenlijk van 3 hoofdaspecten afhankelijk
1) de gewenste locatie mbt de look en feel
2) de meest handige route ivm de cv installatie
3) de geluidscontour ivm eis 45/40 dB aan de erfgrens, de 8 kW heeft wel 57 dB, dus heeft een grotere afstand nodig om aan de eis te voldoen.

Op de grond plaatsen heeft het grote voordeel van goede bereikbaarheid voor plaatsing en onderhoud en minder / geen mogelijke trillingen en geluidsoverdracht aan het huis en betere toevoer en afvoer lucht, dus als dat een mogelijkheid is zou ik dat altijd doen.

Je zult wel een nieuwe thermostaat nodig hebben.
Wat heb je aan radiatoren cq vloerverwarming? Hou er wel rekening dat je met circa 35 gr. Gaat verwarmen, kan je huidige radiatoren dat aan, anders deze uitrusten met ventilatoren, zou je nu al kunnen doen om te kijken wat het doet als je de cv op 40-45-50 gaat zetten.

• krizzziz
El Stupid schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:18:
[...]

Ik zou niet weten hoe, of het zou moeten via de HomeAssistant integratie met token dat je kan vinden met een geroote Android wellicht. iemand daar meer info over?
+1

Iemand meer info hier over? Ik heb geen gerookte android, maar wil best op Marktplaats voor een paar tientjes een gebruikte android kopen om die te rooten. Maar als ik die zou hebben, hoe haal ik excact mijn token op. @Slurpgeit misschien dat jij hierover wat kan melden gezien je laatste berichten hierover?

ehhhh..HOI

• Bolkm00d
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-10-2025
In navolging van mijn vorige post;
Vorige week donderdag heb ik mijn videomeeting gehad. Vrijdag was de offerte al binnen, deze heb ik maandag geaccepteerd. Gisteren ontving ik mijn installatiedatum (23-3-2023).
Ik ben erg benieuwd hoe dit allemaal in mijn situatie gaat werken. Situatie: twee-onder 1 kapper bj 2017, circa 160m2 vloeroppervlakte 2 etages pomploze vloerverwarming.

• MacD007
Bolkm00d schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:35:
In navolging van mijn vorige post;
Vorige week donderdag heb ik mijn videomeeting gehad. Vrijdag was de offerte al binnen, deze heb ik maandag geaccepteerd. Gisteren ontving ik mijn installatiedatum (23-3-2023).
Ik ben erg benieuwd hoe dit allemaal in mijn situatie gaat werken. Situatie: twee-onder 1 kapper bj 2017, circa 160m2 vloeroppervlakte 2 etages pomploze vloerverwarming.
Gasverbruik???
Gezien dat je alleen vv hebt, dus relatief grote buffer, nieuw huis zou perfect geïsoleerd moeten zijn, waarschijnlijk ook een relatieve kleine CV ketel, moderne electrische installatie ( groepenkast) staan denk ik alle seinen op groen.
Een tip, zorg dat je de warmtepomp op een aparte groep ( ook wat aardlekschakelaar betreft ) hebt, waarschijnlijk ook eventueel ruimte om een alamat erbij te kunnen plaatsen.
Hou rekening dat Quatt geen wzh aan je elektrische installatie doet.
Plaatsing direct kabel naar buiten met werkschakelaar heeft de voorkeur. Mogelijk dat je zelf een kWh meter erbij kunt plaatsen.

Heb je voldoende rekening gehouden met de geluidscontour op je plaatsingslocactie ivm de 45/40 dB eis? Zo niet, zou ik in ieder geval de berekening uitvoeren. Ook geen aanvullende eisen opstelling van uit je gemeente?
Mbt geluid hou ook rekening dat Quatt slechts de minimale maatregelen neemt tegen trillingen ed, zie hiervoor de nodige post hoe je dit zelf eenvoudig kunt verbeteren.

Dan kan ik je nog alleen heel veel succes wensen met je Quatt.

• MacD007
krizzziz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:18:
[...]

+1

Iemand meer info hier over? Ik heb geen gerookte android, maar wil best op Marktplaats voor een paar tientjes een gebruikte android kopen om die te rooten. Maar als ik die zou hebben, hoe haal ik excact mijn token op. @Slurpgeit misschien dat jij hierover wat kan melden gezien je laatste berichten hierover?
Hou wel in de gaten of de app een bepaalde minimum versie van Android gaat eisen, dus een oude Android gsm zou dan wel eens niet kunnen werken, kijk eerst eens naar de minimum eisen van de app, dan weet je ook welke Android versie je nodig hebt cq kunt gebruiken.
Update; even gekeken, was makkelijk dan ik dacht, je hebt minimaal Android 5.0+ nodig, dus dat zou eigenlijk geen probleem moeten geven.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 10-03-2023 09:37 ]

• Bolkm00d
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-10-2025
MacD007 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Gasverbruik???
Gezien dat je alleen vv hebt, dus relatief grote buffer, nieuw huis zou perfect geïsoleerd moeten zijn, waarschijnlijk ook een relatieve kleine CV ketel, moderne electrische installatie ( groepenkast) staan denk ik alle seinen op groen.
Een tip, zorg dat je de warmtepomp op een aparte groep ( ook wat aardlekschakelaar betreft ) hebt, waarschijnlijk ook eventueel ruimte om een alamat erbij te kunnen plaatsen.
Hou rekening dat Quatt geen wzh aan je elektrische installatie doet.
Plaatsing direct kabel naar buiten met werkschakelaar heeft de voorkeur. Mogelijk dat je zelf een kWh meter erbij kunt plaatsen.

Heb je voldoende rekening gehouden met de geluidscontour op je plaatsingslocactie ivm de 45/40 dB eis? Zo niet, zou ik in ieder geval de berekening uitvoeren. Ook geen aanvullende eisen opstelling van uit je gemeente?
Mbt geluid hou ook rekening dat Quatt slechts de minimale maatregelen neemt tegen trillingen ed, zie hiervoor de nodige post hoe je dit zelf eenvoudig kunt verbeteren.

Dan kan ik je nog alleen heel veel succes wensen met je Quatt.
Dank voor je tips! Gasverbruik is nu ongeveer 5 á 600 m3 per jaar. Quatt komt op een aparte groep.
Afstand tot de buren zou met een meter of 7 geen probleem moeten zijn. Quatt gaf aan dat plaatsing op dak van garage voor wat betreft geluid de voorkeur heeft ten opzichte van plaatsing aan de wand.
Mocht dit alsnog leiden tot resonantie pas ik dit aan.

• MacD007
Bolkm00d schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Dank voor je tips! Gasverbruik is nu ongeveer 5 á 600 m3 per jaar. Quatt komt op een aparte groep.
Afstand tot de buren zou met een meter of 7 geen probleem moeten zijn. Quatt gaf aan dat plaatsing op dak van garage voor wat betreft geluid de voorkeur heeft ten opzichte van plaatsing aan de wand.
Mocht dit alsnog leiden tot resonantie pas ik dit aan.
Wat is je dakconstructie hout of beton?
Mbt gasverbruik, heb je een combi CV ketel, dus ook voor SWW ? Dan zul je circa 160-250 m2 per jaar nodig hebben voor SWW, blijft circa 350 - 400 m3 over, Quatt rendement vermoedt ik grof ergens rond 85% van die 350 - 400 m3.
Mooie afstand tot de buren, ik neem aan dat het de afstand tot de erfgrens is, want die is bepalend.

• Bennobang
dikkiedik schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:32:
[...]

ook prima lange runs nu zonder gekke dingen ingesteld te hebben.

Lijkt wel iets stabieler allemaal. Op dit moment eigenlijk weinig klachten :*)

Zou graag een 'always ON' feature willen zillen in de Quatt app dat bij nachtverlaging de Quatt op minimum modulatie niveau kan doordraaien ongeacht gemeten temperatuur. Dit zou start/stops voorkomen. Ook wanneer ik bijvoorbeeld aan het koken ben en de kamer temperatuur soms wat oploopt. Dit onderbreekt dan de verwarmingsrun en moet ik dus weer wachten tot de gemeten temperatuur onder setpoint komt 8)7 Duurt soms wel een paar uur.

De always on future is zeker een must in mijn beleving. Afgelopen nacht 2,3 m3 gas voor werkelijks niets verstookt, normaal verbruik had voor 24 uur ongeveer 4 m3 geweest en zal nu wel weer op bijna 4 uitkomen en veel stroom gebruikt. Ik kwam er ook achter dat je twee opties hebt voor stroomtarieven. Nu de dag en dal op minimum prijs ingesteld. Hopen dat dat wat uitmaakt

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:46
MacD007 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:24:
Ik heb Quatt op aparte groep gezet (incl. Homewizard kWh meter & werkschakelaar), maar zit wel samen met 3 andere groepen op een aardlekschakelaar (want maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar).
Dat is toch gewoon prima en een alamat is niet per se noodzakelijk toch?

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• MacD007
Toby-Wan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:41:
[...]

Ik heb Quatt op aparte groep gezet (incl. Homewizard kWh meter & werkschakelaar), maar zit wel samen met 3 andere groepen op een aardlekschakelaar (want maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar).
Als je het graag koud wilt hebben is het geen probleem, bedenk als er ergens in deze 4 groepen een aardfout gaat komen je dan wel geen Quatt meer hebt, zit daar dan ook nog je cv er bij krijg je in de winter vanzelf een gratis koelkast van je huis.
Aardfouten kunnen best lastig op te sporen zijn, dus ….
Voor rond de 50 euro heb je daar geen last van, dat kost namelijk een goede, zie mijn eerdere post daarover.
Ik zelf plaats dus een aparte alamat. Keuze tussen goedkoop en bedrijfszekerheid.

• MacD007
Bennobang schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:35:
[...]

De always on future is zeker een must in mijn beleving. Afgelopen nacht 2,3 m3 gas voor werkelijks niets verstookt, normaal verbruik had voor 24 uur ongeveer 4 m3 geweest en zal nu wel weer op bijna 4 uitkomen en veel stroom gebruikt. Ik kwam er ook achter dat je twee opties hebt voor stroomtarieven. Nu de dag en dal op minimum prijs ingesteld. Hopen dat dat wat uitmaakt
Het prijsplafond kent geen dag en dal tarief, dat heeft dus pas zin als je weet dat je erboven gaat komen.

• HenkRood
MacD007 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:05:
[...]

Locatie is eigenlijk van 3 hoofdaspecten afhankelijk
1) de gewenste locatie mbt de look en feel
2) de meest handige route ivm de cv installatie
3) de geluidscontour ivm eis 45/40 dB aan de erfgrens, de 8 kW heeft wel 57 dB, dus heeft een grotere afstand nodig om aan de eis te voldoen.

Op de grond plaatsen heeft het grote voordeel van goede bereikbaarheid voor plaatsing en onderhoud en minder / geen mogelijke trillingen en geluidsoverdracht aan het huis en betere toevoer en afvoer lucht, dus als dat een mogelijkheid is zou ik dat altijd doen.

Je zult wel een nieuwe thermostaat nodig hebben.
Wat heb je aan radiatoren cq vloerverwarming? Hou er wel rekening dat je met circa 35 gr. Gaat verwarmen, kan je huidige radiatoren dat aan, anders deze uitrusten met ventilatoren, zou je nu al kunnen doen om te kijken wat het doet als je de cv op 40-45-50 gaat zetten.
Dank voor je bericht. Jouw adviezen en meningen zijn mij al bekend, want ik volg dit forum én jou al een langere periode. ;) en dat helpt om een brede informatie te verkrijgen over het onderwerp en de samenhangende installatie eisen.
Voor wat betreft hangen en staan moet ik gewoon een knoop doorhakken; kies momenteel voor staan!
Met name het onderhoudsaspect / bereikbaarheid (achter het huis, aan/tegen de garage; weg van de slaapkamer(s)), geeft alle mogelijkheden. van buren heb ik geen last, want dat is in ons (buiten)gebied ver van elkaar!
Het huis heeft alleen radiatoren; in de kamer 3x type 22; keuken 1x type 33, bijkeuken, hal 1x type 22; slaapkamer(s) 2x type 20. ketel: ingesteld temperatuur dit (afgelopen) jaar van oorspronkelijk 70gr >60gr> naar 50 gr max. en comfortinstellingen allemaal uit! Gaf in 2022 een besparing van 800m3 (2.400 naar1.600m3) kamertemp. vroeger [dag=19gr/avond 20-21gr en geen trui aan] nu [dag=17gr/avond 19gr met trui aan] _/-\o_ (een beetje spartaans ;) maar wel te doen, went ook wel! Hangt ook van de windrichting af, want we wonen heel erg buiten; kijken in noordoostelijke richting wel 2,5 km weg over weilanden)
Als ik de radiatortemperatuur (kamer) overdag meet is het in 35gr/uit 25gr; avond 45/33gr. dus een [QUATT *2] moet het wel kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSIFwNh9fvg2ANwe_wTfS-ob4C4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTCOdnhENmoUDYEd2o2Alm0L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7TYVIitG8SsVpes7C77jwn2GwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZCZOHt3KwzmiD4xGmukQZ7v.jpg?f=fotoalbum_large
[bedankt vd tip] ✔️
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY79NPlJpj1P2CR5rIOGrXSiyZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95L4mIVrHCfZedGIGPs9B0Z2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door HenkRood op 10-03-2023 14:10 ]

• medu80
Slurpgeit schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Hier zijn trouwens de directe links, mochten er nog wijzigingen gedaan worden:

- https://support.quatt.io/...er-je-besparingen-aan-uit
- https://support.quatt.io/...e-screen-van-de-quatt-app

Hier zie je waar Quatt momenteel mee rekent in de app:

- https://mobile-api.quatt.io/api/v1/app-settings
JSON:
1
{"tariffCOPValidation":{"heatFromM3OfGas":8792.5,"minimumCOP":3}}
Die waarde veranderd bij mij helemaal niet. Al zeg ik dat ik gas voor 10 cent kan krijgen, ik kan het ook nergens anders inzien. Of ik moet het zelf berekenen. Vannacht een COP van 2.1 lekker bezig Quatt. _/-\o_

Ik heb nu ook al 2 keer meegemaakt dat de Lyric vastloopt. De TADO die er voor Jan L*L hangt zegt dat het 20 graden is, de Lyric blijft maar uren en uren op 19.26. Nadat ik de Lyric reset komt de gemeten temperatuur in de buurt van de TADO.

[ Voor 21% gewijzigd door medu80 op 10-03-2023 11:48 ]

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
.

[ Voor 99% gewijzigd door jroz2001 op 10-03-2023 14:46 ]

• Bennobang
MacD007 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Het prijsplafond kent geen dag en dal tarief, dat heeft dus pas zin als je weet dat je erboven gaat komen.
Dat snap ik maar de cic laat wel mijn ketel teveel gas verstoken. Ik hoop dat ie daar dan mee stopt

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:42
Toby-Wan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:41:
[...]

@MacD007 heeft opzich wel een punt. Overigens heb ik het ook gewoon op een aparte groep achter een bestaande aardlek.
Als je al ooit aardfouten hebt is dat in de meeste gevallen een groep waar bijv. buitenverlichting/tuin of schuur op zit (water in een lamp of ergens een lekke kabel). Dat is inderdaad lastig te ontdekken.

Dus zolang die 3 andere groepen niet voor de tuin zijn, is het naar mijn mening prima. Een aardlek op een groep binnen is redelijk snel gevonden.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:42
HenkRood schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Dank voor je bericht. Jouw adviezen en meningen zijn mij al bekend, want ik volg dit forum én jou al een langere periode. ;) en dat helpt om een brede informatie te verkrijgen over het onderwerp en de samenhangende installatie eisen.
Voor wat betreft hangen en staan moet ik gewoon een knoop doorhakken; kies momenteel voor staan!
Met name het onderhoudsaspect / bereikbaarheid (achter het huis, aan/tegen de garage; weg van de slaapkamer(s)), geeft alle mogelijkheden. van buren heb ik geen last, want dat is in ons (buiten)gebied ver van elkaar!
Het huis heeft alleen radiatoren; in de kamer 3x type 22; keuken 1x type 33, bijkeuken, hal 1x type 22; slaapkamer(s) 2x type 20. ketel: ingesteld temperatuur dit (afgelopen) jaar van oorspronkelijk 70gr >60gr> naar 50 gr max. en comfortinstellingen allemaal uit! Gaf in 2022 een besparing van 800m3 (2.400 naar1.600m3) kamertemp. vroeger [dag=19gr/avond 20-21gr en geen trui aan] nu [dag=17gr/avond 19gr met trui aan] _/-\o_ (een beetje spartaans ;) maar wel te doen, went ook wel! Hangt ook van de windrichting af, want we wonen heel erg buiten; kijken in noordoostelijke richting wel 2,5 km weg over weilanden)
Als ik de radiatortemperatuur (kamer) overdag meet is het in 35gr/uit 25gr; avond 45/33gr. dus een [QUATT *2] moet het wel kunnen doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wellicht even je adres op laatste foto verwijderen!

• Slurpgeit
krizzziz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:18:
[...]

+1

Oh, ja het is niet heel lastig hoor. De stappen zijn grofweg:

- Root telefoon
- Installeer Magisk
- Installeer Safetynet-Fix: https://github.com/kdrag0n/safetynet-fix
- Zet Zygisk aan in de Magisk settings
- Reboot
- Installeer Quatt app en log in
- Gebruik root (adb of een root fiile explorer app) om het volgende bestand uit te lezen: /data/data/io.quatt.mobile.android/shared_prefs/com.google.firebase.auth.api.Store.W0RFRkFVTFRd+MToxMDc0NjI4NTUxNDI4OmFuZHJvaWQ6MjBkZGVhZjg1YzNjZmVjMzMzNjY1MQ.xml (naam kan iets anders zijn)

In mijn geval:

- adb shell
- su
- cat /data/data/io.quatt.mobile.android/shared_prefs/com.google.firebase.auth.api.Store.*.xml

• Slurpgeit
Overigens zag ik dit artikel nog langskomen: https://mtsprout.nl/impact/quatt-warmtepomp-hybride. Met bevestiging dat de hardware uit "China" komt :).

• Rolferik
  • Laatst online: 16-06-2023
Hoi allemaal,

Mijn installatie is dus vorige week geweest en ik ben tot nu toe zeer tevreden. De installateurs zijn zeer kundig, en je kunt goed met ze overleggen.

Wat mij nu wel opvalt is dat de waterdruk op 2.1 blijft. Ik heb een automatisch vulsysteem, misschien dat het daar mee te maken heeft. Maar de druk is dus continu tussen de 1.8 en 2.2

Hebben anderen deze ervaring ook? Komt dit door de warmtepomp? Of heb ik wellicht te weinig radiatoren open? Ik hoor/lees graag hierover. Zelf kon ik niks vinden met de zoekfunctie.

Groet,

• HenkRood
jroz2001 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Nu weet iedereen waar je woont...
Bedankt voor de tip _/-\o_ ; aangepast maar de oorspronkelijke link/foto blijft vindbaar via de <oude> link 8)7

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-01 10:42
HBO88 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:18:
[...]

@MacD007 heeft opzich wel een punt. Overigens heb ik het ook gewoon op een aparte groep achter een bestaande aardlek.
Als je al ooit aardfouten hebt is dat in de meeste gevallen een groep waar bijv. buitenverlichting/tuin of schuur op zit (water in een lamp of ergens een lekke kabel). Dat is inderdaad lastig te ontdekken.

Dus zolang die 3 andere groepen niet voor de tuin zijn, is het naar mijn mening prima. Een aardlek op een groep binnen is redelijk snel gevonden.
Ik heb de oude wasmachine groep gebruikt. 4 stopcontacten waarvan 2 bezet. Daarbij zit onze wasdroger welke max 1.000 Watt is dus ruimte genoeg. Aangezien we nog een ouderwetse Ferrarismeter hebben zit er tussen het stopcontact en de Quatt stekker een slimme energie stekker. Kan via de app altijd zien of de boel functioneert.
CV ketel en CIC zitten op een andere groep.
Een werkschakelaar heb ik uiteindelijk nagelaten. Als er een monteur werkzaamheden moet uitvoeren ben ik toch thuis en kan hij gewoon de stekker er uit trekken. Of ikzelf.

• HenkRood
HBO88 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:21:
[...]

wellicht even je adres op laatste foto verwijderen!
Ook voor jou: bedankt voor de tip _/-\o_ ; aangepast maar de oorspronkelijke link/foto blijft vindbaar via de <oude> link 8)7

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:24
MacD007 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Als je het graag koud wilt hebben is het geen probleem, bedenk als er ergens in deze 4 groepen een aardfout gaat komen je dan wel geen Quatt meer hebt, zit daar dan ook nog je cv er bij krijg je in de winter vanzelf een gratis koelkast van je huis.
Aardfouten kunnen best lastig op te sporen zijn, dus ….
Voor rond de 50 euro heb je daar geen last van, dat kost namelijk een goede, zie mijn eerdere post daarover.
Ik zelf plaats dus een aparte alamat. Keuze tussen goedkoop en bedrijfszekerheid.
Mijn installatie is over ongeveer 2 weken gepland. Ik zet hem ook op een nieuwe groep onder een bestaande aardlek schakelaar. In praktijk komt de door jou geschetste situatie niet voor denk ik zelf.
Wanneer er een aardfout optreed schakel je alle groepen aan. Je ziet vanzelf bij welke groep de aardlek er weer uit springt. Vervolgens zet je alle groepen behalve diegene met de aardfout aan (die kun je toch niet aanzetten, want daar zit wat fout) en werkt alles behalve de kapotte groep naar behoren?

• MacD007
Slurpgeit schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Oh, ja het is niet heel lastig hoor. De stappen zijn grofweg:

- Root telefoon
- Installeer Magisk
- Installeer Safetynet-Fix: https://github.com/kdrag0n/safetynet-fix
- Zet Zygisk aan in de Magisk settings
- Reboot
- Installeer Quatt app en log in
- Gebruik root (adb of een root fiile explorer app) om het volgende bestand uit te lezen: /data/data/io.quatt.mobile.android/shared_prefs/com.google.firebase.auth.api.Store.W0RFRkFVTFRd+MToxMDc0NjI4NTUxNDI4OmFuZHJvaWQ6MjBkZGVhZjg1YzNjZmVjMzMzNjY1MQ.xml (naam kan iets anders zijn)

In mijn geval:

- adb shell
- su
- cat /data/data/io.quatt.mobile.android/shared_prefs/com.google.firebase.auth.api.Store.*.xml
werkt dat ook op Bluestacks (in windows) ? iemand daar ervaring mee, ook voor die mensen die geen android hebben en het mogelijk via hun windows pc willen doen. (Bluestacks is een android emulator die op windows draait, kun je dus binnen windows adroid apps draaien.)

• Slurpgeit
Ik kreeg daar de safetynet check niet voor elkaar, en die heb je nodig om in te loggen. Wil niet zeggen dat het niet kan maar ik weet niet hoe :)

• MacD007
jelke1992 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Mijn installatie is over ongeveer 2 weken gepland. Ik zet hem ook op een bestaande groep onder een bestaande aardlek schakelaar. In praktijk komt de door jou geschetste situatie niet voor denk ik zelf.
Wanneer er een aardfout optreed schakel je alle groepen aan. Je ziet vanzelf bij welke groep de aardlek er weer uit springt. Vervolgens zet je alle groepen behalve diegene met de aardfout aan (die kun je toch niet aanzetten, want daar zit wat fout) en werkt alles behalve de kapotte groep naar behoren?
Heel simpel, ik wil alleen aangeven waar de risico's zijn, als je deze wilt nemen voor een laag extra bedrag moet je dat zelf weten. Uit ervaring weet ik dat het soms even niet zo eenvoudig is om aardlekfouten op te sporen, zeker niet voor een leek.
overigens een bestaande groep, weet je de huidige belasting van die groep cq wat zich allemaal op die groep bevind? waarom niet een extra groep erbij? Geen plaats in je meterkast ? Quatt geeft nu zelf ook aan dat het beter is om een eigen groep voor de Quatt te hebben.

• MacD007
Slurpgeit schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:34:
Ik kreeg daar de safetynet check niet voor elkaar, en die heb je nodig om in te loggen. Wil niet zeggen dat het niet kan maar ik weet niet hoe :)
oke, ik zal dat onthouden, nu kan ik dat helaas nog niet test, heb helaas nog geen Quatt, dat gaat nog even duren. Dus App installeren gaat dus nog niet.

• MacD007
HenkRood schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Ook voor jou: bedankt voor de tip _/-\o_ ; aangepast maar de oorspronkelijke link/foto blijft vindbaar via de <oude> link 8)7
volgens mij kun je wel je oude link aanpassen, anders gewoon de foto verwijderen, dat zou eigenlijk moeten lukken. succes

• Slurpgeit
MacD007 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:40:
[...]

oke, ik zal dat onthouden, nu kan ik dat helaas nog niet test, heb helaas nog geen Quatt, dat gaat nog even duren. Dus App installeren gaat dus nog niet.
Kan hoor, het inloggedeelte werkt ook zonder Quatt :).

• MacD007
Notaname schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:15:
[...]

Ik heb de oude wasmachine groep gebruikt. 4 stopcontacten waarvan 2 bezet. Daarbij zit onze wasdroger welke max 1.000 Watt is dus ruimte genoeg. Aangezien we nog een ouderwetse Ferrarismeter hebben zit er tussen het stopcontact en de Quatt stekker een slimme energie stekker. Kan via de app altijd zien of de boel functioneert.
CV ketel en CIC zitten op een andere groep.
Een werkschakelaar heb ik uiteindelijk nagelaten. Als er een monteur werkzaamheden moet uitvoeren ben ik toch thuis en kan hij gewoon de stekker er uit trekken. Of ikzelf.
met die 1000W zit je met de Quatt erbij net aan de limiet (even ervan uitgaand dat beide aan staan), het zal vermoedelijk wel werken, maar sta niet verbaast als op enig moment je stop er uitvliegt, kijk maar eens op apparaat sticker van de Quatt wat deze maximaal kan trekken.

Pagina: 1 ... 67 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.