MacD007 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:05:
[...]
Locatie is eigenlijk van 3 hoofdaspecten afhankelijk
1) de gewenste locatie mbt de look en feel
2) de meest handige route ivm de cv installatie
3) de geluidscontour ivm eis 45/40 dB aan de erfgrens, de 8 kW heeft wel 57 dB, dus heeft een grotere afstand nodig om aan de eis te voldoen.
Op de grond plaatsen heeft het grote voordeel van goede bereikbaarheid voor plaatsing en onderhoud en minder / geen mogelijke trillingen en geluidsoverdracht aan het huis en betere toevoer en afvoer lucht, dus als dat een mogelijkheid is zou ik dat altijd doen.
Je zult wel een nieuwe thermostaat nodig hebben.
Wat heb je aan radiatoren cq vloerverwarming? Hou er wel rekening dat je met circa 35 gr. Gaat verwarmen, kan je huidige radiatoren dat aan, anders deze uitrusten met ventilatoren, zou je nu al kunnen doen om te kijken wat het doet als je de cv op 40-45-50 gaat zetten.
Dank voor je bericht. Jouw adviezen en meningen zijn mij al bekend, want ik volg dit forum én jou al een langere periode.

en dat helpt om een brede informatie te verkrijgen over het onderwerp en de samenhangende installatie eisen.
Voor wat betreft hangen en staan moet ik gewoon een knoop doorhakken; kies momenteel voor staan!
Met name het onderhoudsaspect / bereikbaarheid (achter het huis, aan/tegen de garage; weg van de slaapkamer(s)), geeft alle mogelijkheden. van buren heb ik geen last, want dat is in ons (buiten)gebied ver van elkaar!
Het huis heeft alleen radiatoren; in de kamer 3x type 22; keuken 1x type 33, bijkeuken, hal 1x type 22; slaapkamer(s) 2x type 20. ketel: ingesteld temperatuur dit (afgelopen) jaar van oorspronkelijk 70gr >60gr> naar 50 gr max. en comfortinstellingen allemaal uit! Gaf in 2022 een besparing van 800m3 (2.400 naar1.600m3) kamertemp. vroeger [dag=19gr/avond 20-21gr en geen trui aan] nu [dag=17gr/avond 19gr met trui aan]

(een beetje spartaans

maar wel te doen, went ook wel! Hangt ook van de windrichting af, want we wonen heel erg buiten; kijken in noordoostelijke richting wel 2,5 km weg over weilanden)
Als ik de radiatortemperatuur (kamer) overdag meet is het in 35gr/uit 25gr; avond 45/33gr. dus een [QUATT *2] moet het wel kunnen doen.
:strip_exif()/f/image/lZCZOHt3KwzmiD4xGmukQZ7v.jpg?f=fotoalbum_large)
[bedankt vd tip] ✔️
[
Voor 44% gewijzigd door
HenkRood op 10-03-2023 14:10
]