Des te meer je rond gaat kijken, des te moeilijker het wordt.
Oorspronkelijk had ik in mijn hoofd zitten dat de Quatt geplaatst zou worden naast onze huidige airco, aan beugels aan de muur (rood in de foto). Quatt zelf stemde hier in het installatiegesprek mee in, hoewel ze op bigfoots aanraden omdat dat 'minder geluid zou geven' (heb ik sterk mijn twijfels over).
Nu is er ook nog een installateur van een andere warmtepomp langs geweest, (eventueel gelijk incl warmtepompboiler en dus direct van het gas af, van een gerenomeerd merk) en deze geeft aan dat hij de voorkeur heeft om op het garagedak te installeren, zo'n 4 meter dieper op het perceel (geel op de foto).
Voordelen:
- niet boven de aanbouw, maar op de garage, dus minder geluid in huis.
- verder van zowel onze woning als de buren af, dus minder geluid
- warmtepomp in kwestie is hoger dan de Quatt, en komt dus een centimeter of 20 boven het raam uit, wat volgens hem veel geluid binnen gaat geven.
- verder van de muur af, dus zuigt makkelijker lucht aan.
- op positie naast de airco blaast de warmtepomp over de lichtkoepel heen. Dit kan wat geluid geven, maar hij maakte zich ook zorgen over temperatuurverschillen in de lichtkoepel. Kon het moeilijk inschatten, maar twijfelde of het geen spanning op de koepel kon veroorzaken.
Nadelen
- Voldoet niet aan geluidseisen. Hier lopen wet en realiteit uiteen, in de realiteit zal het een stillere plek zijn, maar op papier mag het niet omdat de warmtepomp dichter bij de erfgrens staat. Zijn oplossing was het met de buren bespreken, en aanbieden dat als er problemen ontstaat, de warmtepomp 4 meter verder naar achter aan de achtermuur van de garage te hangen. Ik ben hier echter toch wat huiverig voor, nieuwe buren is kans op gedoe, en ondanks dat het in werkelijkheid een stillere plek zal zijn, sta je sterker als je aan de regels voldoet, hoe krom die af en toe ook zijn. Ik zie het echt niet zitten om de warmtepomp verder te laten verplaatsen, ondanks dat hij dat tegen een gereduceerde prijs doet.
- Verder van de woning af, dus 3 - 4 meter extra leiding nodig.
De Quatt voldoet eventueel wel aan de vereisten als deze aan de zijkant van de woning gezet wordt, zeker als deze haaks op het perceel geplaatst wordt, waardoor deze weer wat verder van de erfgrens komt.
Ik zit behoorlijk in dubio wat nu te doen.
Wat zouden jullie doen?
Heeft iemand ervaring met airco's / l/w warmtepompen die deels op lichtkoepels blazen?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.