• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:29
HBO88 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Niet bij Quatt, Hier gaat de cv niet aan tijdens de defrost wat zowat elk uur gebeurt.
Bij ons wel, bij defrost gaat de CV bij. Maar niet altijd, ik ben er nog niet exact achter wanneer wel/niet...

Hier bv 10 maart:

Bij de defrosts in de middag geen CV bij.

[Voor 39% gewijzigd door mrdop op 12-03-2023 17:07]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:30
Formerlee schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:56:
[...]
*knip* op de man

Punt 1: 235 euro vraagt Quatt, installateur inclu installatie.
Punt 2: ik schreef al dat het boven bijkeuken is, waar de CV ook hangt. Dus geen schuur.
Punt 3: ik schreef ook al datt het een dubbelwandige muur is, waar ook leidingen door heen lopen. De quatt komt erop te staan.

En ik weet niet wat een module gg1 is.
Zoals ik al schreef ben ik geen technicus.
*knip* helpt je niet
Das ook niet aardig. Hij wil alleen maar helpen. Valt af en toe in de herhaling maar is louter behulpzaam aan het reageren.

[Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 12-03-2023 21:35]

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:17
Formerlee schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:56:
[...]
*knip* op de man

Punt 1: 235 euro vraagt Quatt, installateur inclu installatie.
Punt 2: ik schreef al dat het boven bijkeuken is, waar de CV ook hangt. Dus geen schuur.
Punt 3: ik schreef ook al datt het een dubbelwandige muur is, waar ook leidingen door heen lopen. De quatt komt erop te staan.

En ik weet niet wat een module gg1 is.
Zoals ik al schreef ben ik geen technicus.
*knip* helpt je niet
met je laatste te beginnen, ik dus ook niet meer, als mensen niet geholpen willen worden, zoeken ze het maar zelf uit. P.S. lezen is blijkbaar ook een vak.

pt. 1; als jij graag meer betaald moet je dat vooral zelf weten, ik gaf alleen aan dat dit elders goedkoper is.

pt3: als wat ik begreep dat je tussenmuur tussen jou en je buurman is zul je het denk ik niet gaan halen mbt de geluidseisen, ik verwees naar de rekentool die daarvoor bestaat, de Gg1 is hiervoor de juiste berekenmodule, kijk als je anders had gereageerd had ik je ook nog wel geholpen met die berekening, heb ik overigens voor een aantal tweakers hier gedaan

*knip* niet constructief

[Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 12-03-2023 21:35]

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:09
Formerlee schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:42:
Hi, ik ben nieuw op deze site en heb weinig technische ervaring. Ik heb me ingeschreven voor deze warmtepomp.
Nu ben ik benaderd voor de installatie.

Eerst moet ik meteen een andere thermostaat (heb nu een nefit) voor 235 euro aanschaffen. Had pas een nieuwe Nefit.

De 3 stopcontacten zijn geen probleem. Ik heb 1 groep met alleen een koelvries A+++ en de schuur. Kan zelf makkelijk 2 contacten er bij zetten.

De plaatsing is op de erfgrens. Op een platdak. Maar er is een dubbelwandige muur tussen ons en de buren. Het is voor beide boven de bijkeuken.

Dat zou het enige probleem kunnen zijn?
Is er iemand die daar een advies over heeft?
235 euro voor de andere thermostaat is vrij prijzig. Ik heb een Remeha iSense, werkt volgens mij nog beter met de Quatt als die Lyric als ik de verhalen hier lees. Deze kost nieuw 140, tweedehands zelfs rond de 80.
Een thermostaat vervangen is nog simpeler dan een stopcontact erbij maken, dus mijn advies is om dat lekker zelf te doen. Zoizo zou ik zelf een tweedehands nemen, omdat je aangeeft net een nieuwe Nefit gekocht had. Mogelijk dat die met een update wel ondersteund wordt door quatt, en dan kun je die dus weer terughangen.

2 stopcontacten (een 3e voor een powerline adapter, niet nodig als je een ethernet kabel kunt leggen) op die groep erbij is gewoon prima. Ja officieel is een eigen groep beter, maar zolang je in de winter niet de frituurpan in de schuur aanzet geen enkel probleem.

Plaatsing lijkt me ook geen probleem. Weet je wat de constructie is van het dak?
Standaard krijg je aluminium Bigfoots, maar die dempen trillingen niet echt.
Wellicht slim om zelf nog andere Bigfoots te kopen, zoiets als onderstaande. Dan verwacht ik geen problemen met resonantie of geluid
https://aircolemmer.nl/pr...tellingsbalken-set-60-cm/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:35
Bennobang schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Is verlagen ook in stappen nodig? Ik zou verwachten dat verhogen wel verstandig is in stappen van een halve graad en blokken van twee uur met vv bij mij althans
Ik bedoelde verhogen, excuses.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:06
Spykie schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:49:
[...]

Ik bedoelde verhogen, excuses.
Ik zou dat inderdaad met kleine stapjes doen.

Wij hebben als schema :

07:30 - 20,5
11:00 - 21
16:00 - 21,5
23:00 - 20

De cv ketel gaat voor verwarming al een maand niet meer aan terwijl als ik als test de thermostaat 1,5 graad hoger zet de ketel meteen aan de bak gaat..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:27

Zenix

BOE!

Notaname schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:06:
[...]

Ik zou dat inderdaad met kleine stapjes doen.

Wij hebben als schema :

07:30 - 20,5
11:00 - 21
16:00 - 21,5
23:00 - 20

De cv ketel gaat voor verwarming al een maand niet meer aan terwijl als ik als test de thermostaat 1,5 graad hoger zet de ketel meteen aan de bak gaat..
Dat lijkt me ook een goed plan, als je zonnepanelen hebt. Dan kan je bijvoorbeeld voor kiezen om vanaf 11:00 t/m 13:00 wat hoger te zetten, want dan wek je ook meer op.

• Vizitor
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-03 18:10
Gerardwaz schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Ik doelde op je eerdere post met de grafieken. Als je uit de nachtverlaging b.v naar 20 graden gaat vraagt hij zoveel vermogen dat de Quatt dat niet red, in stappen van 0.5 graad heb je geen of minder gasverbruik.
Oke bedankt, dit ga ik eens proberen.
Proton_ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:59:
@Vizitor sommige (de meeste?) hybride warmtepompen zetten gewoon altijd de hulpverwarming aan bij een defrost.
Zou dat het kunnen zijn? Was het onder de 5 graden buiten?
Was hier rond de 5 graden, verwacht niet dat dit het is.

Aangezien in de avond de ketel dus niet mee doet.
Tot nu toe dus alleen in de ochtend met het opstarten uit de nachtverlaging. Ga eens die stappen invoeren en dan nog eens kijken.

• Formerlee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-03 21:44
HBO88 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:42:
[...]

235 euro voor de andere thermostaat is vrij prijzig. Ik heb een Remeha iSense, werkt volgens mij nog beter met de Quatt als die Lyric als ik de verhalen hier lees. Deze kost nieuw 140, tweedehands zelfs rond de 80.
Een thermostaat vervangen is nog simpeler dan een stopcontact erbij maken, dus mijn advies is om dat lekker zelf te doen. Zoizo zou ik zelf een tweedehands nemen, omdat je aangeeft net een nieuwe Nefit gekocht had. Mogelijk dat die met een update wel ondersteund wordt door quatt, en dan kun je die dus weer terughangen.

2 stopcontacten (een 3e voor een powerline adapter, niet nodig als je een ethernet kabel kunt leggen) op die groep erbij is gewoon prima. Ja officieel is een eigen groep beter, maar zolang je in de winter niet de frituurpan in de schuur aanzet geen enkel probleem.

Plaatsing lijkt me ook geen probleem. Weet je wat de constructie is van het dak?
Standaard krijg je aluminium Bigfoots, maar die dempen trillingen niet echt.
Wellicht slim om zelf nog andere Bigfoots te kopen, zoiets als onderstaande. Dan verwacht ik geen problemen met resonantie of geluid
https://aircolemmer.nl/pr...tellingsbalken-set-60-cm/
Dank je wel. Duidelijk. Zoals op de foto te zien, kan ik de Quatt ook verder van de grens zetten. Max maar 1m80. En er is natuurlijk de muur tussen ons.
Ik twijfel dus inmiddels om een warmtepomp te kopen....

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-03 11:52
Ik heb mij ook in geschreven voor een Quatt warmtepomp. Ik moet nog de intake en zo gaan doen maar zit toch nog met een vraagje waar iemand hier misschien al antwoord op heeft.
Ik heb hier al heel wat gelezen maar zie geregeld dat de CIC nog een blackbox is waar je zelf dus geen parameters in kunt veranderen zoals bij een CV ketel wel kan.
gaat dit nog vrij gegeven worden dat je zelf parameters kunt veranderen? Wat als het bedrijf er over een tijdje niet meer is, dan kun je dus eigenlijk niks meer. De kans is natuurlijk wel aanwezig.
De vraag komt bij mij op omdat ik hier toch vaker lees dat je contact met Quatt moet opnemen om een parameter aan te laten passen.
Ik leg de vraag ook bij Quatt voor maar misschien dat iemand dit al weet.
ook bij een SW update zou mooi zijn als er een berichtje komt wat de wijzigingen zijn en wat ze eventueel hebben opgelost.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
bmweetje3 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:12:
Ik heb mij ook in geschreven voor een Quatt warmtepomp. Ik moet nog de intake en zo gaan doen maar zit toch nog met een vraagje waar iemand hier misschien al antwoord op heeft.
Ik heb hier al heel wat gelezen maar zie geregeld dat de CIC nog een blackbox is waar je zelf dus geen parameters in kunt veranderen zoals bij een CV ketel wel kan.
gaat dit nog vrij gegeven worden dat je zelf parameters kunt veranderen? Wat als het bedrijf er over een tijdje niet meer is, dan kun je dus eigenlijk niks meer. De kans is natuurlijk wel aanwezig.
De vraag komt bij mij op omdat ik hier toch vaker lees dat je contact met Quatt moet opnemen om een parameter aan te laten passen.
Ik leg de vraag ook bij Quatt voor maar misschien dat iemand dit al weet.
ook bij een SW update zou mooi zijn als er een berichtje komt wat de wijzigingen zijn en wat ze eventueel hebben opgelost.
Nee, het is niet de verwachting dat je zelf parameters kan gaan veranderen. Het slimme van de Quatt zou de AI van de CiC moeten zijn. Het zelf aanpassen zou het doel voorbij streven m.i.

ehhhh..HOI

• Cc88
  • Laatst online: 20:54
Ik heb in voorbereiding mijn nest V3 vervangen voor de Lyrics T6. Quatt geeft namelijk aan dat de besparing met de Lyrics T6 zo’n 50% meer is dan met andere thermostaten.

Ik gebruik de thermostaat nu 3 weken en vind hem redelijk onbetrouwbaar. Vanmorgen ook, verwarming op 19 graden (24/7) en hij verwarmt door tot 22xx. Deze waarde geeft hij pas aan als ik de thermostaat van de muur trek. Ene keer lijkt het beter dan de andere keer.

Nu zag ik op de site staan dat Quatt inmiddels ook een oplossing heeft gevonden voor de omgang met de Nest V3. Zal deze op termijn net zo efficiënt gaan werken als nu met de Lyrics?

• krizzziz
Opeens vloog een gedachte mijn hoofd in waar ik zo 123 niet het antwoord op had.

Ik heb een zeer goed geïsoleerd huis, en stel je voor dat ik juli ik geen warmtevraag heb voor de WP. Gaat de Quatt wel gewoon aan eens in de zoveel tijd? Hoe werkt dit als een WP langere tijd “stilstaat”.

ehhhh..HOI

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:25
Cc88 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:35:
Ik heb in voorbereiding mijn nest V3 vervangen voor de Lyrics T6. Quatt geeft namelijk aan dat de besparing met de Lyrics T6 zo’n 50% meer is dan met andere thermostaten.

Ik gebruik de thermostaat nu 3 weken en vind hem redelijk onbetrouwbaar. Vanmorgen ook, verwarming op 19 graden (24/7) en hij verwarmt door tot 22xx. Deze waarde geeft hij pas aan als ik de thermostaat van de muur trek. Ene keer lijkt het beter dan de andere keer.

Nu zag ik op de site staan dat Quatt inmiddels ook een oplossing heeft gevonden voor de omgang met de Nest V3. Zal deze op termijn net zo efficiënt gaan werken als nu met de Lyrics?
Ik heb gisteren datzelfde ondervonden met de Lyric. Na het terugplaatsen van het scherm lijkt het erop dat hij beter reageert. Quatt draait niet meer op hoog vermogen en de temperatuur binnen blijft aangenaam. Aantal kWh’s is flink gedaald daardoor. Kan natuurlijk ook komen doordat de CiC aan het inleren is.
Ik had een Intergas touch en heb ook een beetje spijt van de overgang naar de Lyric. De Touch helaas al verkocht.

• HBO88
Formerlee schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Dank je wel. Duidelijk. Zoals op de foto te zien, kan ik de Quatt ook verder van de grens zetten. Max maar 1m80. En er is natuurlijk de muur tussen ons.
Ik twijfel dus inmiddels om een warmtepomp te kopen....
Die muur is dus een dubbelwandige van de buren. En dat dak is van jou + ruimte eronder?
Vanwaar je twijfel? Als je die quatt op die bigfoots zet zul je daar niets van horen in de ruimte eronder. Laat staan dat de buren iets zullen horen.

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-03 19:42
Ik heb vandaag mijn intake, ik ben benieuwd.

Twijfel alleen sterk nu over de Lyrics T6, Ik hoor toch veel negatieve berichten.
Ik heb nu de Honeywell Chronotherm Touch die bevalt uitstekend (alleen aan/uit versie) nu is deze ook in de OpenTherm uitvoering nog te krijgen, is dat geen betere keuze dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bmweetje3
krizzziz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:03:
[...]

Nee, het is niet de verwachting dat je zelf parameters kan gaan veranderen. Het slimme van de Quatt zou de AI van de CiC moeten zijn. Het zelf aanpassen zou het doel voorbij streven m.i.
Dan gaat het voor mijn niet door, een apparaat met een blackbox waar je zelf helemaal niks aan kunt instellen heeft niet mijn voorkeur. Je blijft afhankelijk van Quatt, ook na dat de fabrieksgarantie eraf is. Stel je gaat over een paar jaar verder isoleren en je wilt hierdoor wat parameters aanpassen of je krijgt een andere CV ketel.
Of de "standaard" instellingen voldoen niet kun je niks. Hetzelfde verhaal geld voor CV ketels, deze stel ik ook af voor een optimaal rendement. Als ik hier al lees dat de Quatt vaak met heel veel verbruik staat te draaien of de CV ketel erbij inschakelt terwijl dit niet gewenst is wil ik daar zelf invloed op hebben. Of je besluit over 2 jaar toch een andere te kopen omdat ze het niet werkend krijgen zoals jij het wilt. kun je er niks meer mee.
Mensen die er niet naar omkijken zal het niet veel interesseren dat zie je ook wel bij CV ketels die niet goed ingesteld zijn. Weten totaal niet dat hun ketel zeer slecht met rendement omgaat. Op mijn werk zijn bij alle installaties met een blackbox de besturingen vervangen omdat ze afhankelijk blijven van de fabrikant. Elke aanpassing of storing oplossen kost veel geld. Nu kan elke wilekeurige (in dient zijnde) programmeur wijzigingen door voeren of een ingehuurde tegen normale kosten.
Als ik kijk heb ik voor ongeveer hetzelfde geld ook een Remeha Elga Ace hybride waarbij je wel zelf of iemand anders wat kunt aanpassen.

Prima als de Quatt op een standaard programma zijn werking doet maar ik wil toch zelf wel wat invloed daarop hebben. Je bent dan ook gebonden bij storingen of reparatie`s geen enkele andere monteur kan er aan werken. Hoe zal dat gaan als ze hun streven gehaald hebben, meer dan een 1 miljoen plaatsingen, denk niet dat je dan snel geholpen wordt swinters met een storing of een aanpassing.

• ldegroot89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:29
frank_b schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:44:

Twijfel alleen sterk nu over de Lyrics T6, Ik hoor toch veel negatieve berichten.
Ik heb nu de Honeywell Chronotherm Touch die bevalt uitstekend (alleen aan/uit versie) nu is deze ook in de OpenTherm uitvoering nog te krijgen, is dat geen betere keuze dan?
Let wel dat elke ervaring met thermostaat erg afhankelijk is van persoonlijke situatie, waarschijnlijk zullen geen twee situaties exact hetzelfde zijn (type afgifte, wel/geen extra pompen, type CV, etc.).

• Notaname
Zenix schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:25:
[...]

Dat lijkt me ook een goed plan, als je zonnepanelen hebt. Dan kan je bijvoorbeeld voor kiezen om vanaf 11:00 t/m 13:00 wat hoger te zetten, want dan wek je ook meer op.
Panelen hebben we ja en het werkt allemaal prima icm de vloerverwarming.

Gisteren eens een vergelijking gemaakt vwb het gebruik in onze tussenwoning uit de 80er jaren.
Gemiddeld in februari 5 m3 gas per dag á 0,92 = 4,40 eur. Nu 8kW elektra á 0,26 = 2.08 eur. Derhalve een ruime halvering van onze stookkosten en ongeveer een besparing van 70 euro per maand!

Als early adopter kwam de Quatt ons op even ruim 1.300 euro dus de resultaten zijn boven verwachting!

• Notaname

Lyric werkt als een tierelier. Denk dat de meeste klachten hier zijn dat hij lelijk wordt gevonden en dat er door Tweakers minder individuele instellingen zijn te verrichten cq mogelijkheden heeft als bijvoorbeeld een Tado.
Wil je gewoon basic een thermostaat die zijn werk goed doet, prima ding.

• krizzziz
bmweetje3 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Dan gaat het voor mijn niet door, een apparaat met een blackbox waar je zelf helemaal niks aan kunt instellen heeft niet mijn voorkeur. Je blijft afhankelijk van Quatt, ook na dat de fabrieksgarantie eraf is. Stel je gaat over een paar jaar verder isoleren en je wilt hierdoor wat parameters aanpassen of je krijgt een andere CV ketel.
Of de "standaard" instellingen voldoen niet kun je niks. Hetzelfde verhaal geld voor CV ketels, deze stel ik ook af voor een optimaal rendement. Als ik hier al lees dat de Quatt vaak met heel veel verbruik staat te draaien of de CV ketel erbij inschakelt terwijl dit niet gewenst is wil ik daar zelf invloed op hebben. Of je besluit over 2 jaar toch een andere te kopen omdat ze het niet werkend krijgen zoals jij het wilt. kun je er niks meer mee.
Mensen die er niet naar omkijken zal het niet veel interesseren dat zie je ook wel bij CV ketels die niet goed ingesteld zijn. Weten totaal niet dat hun ketel zeer slecht met rendement omgaat. Op mijn werk zijn bij alle installaties met een blackbox de besturingen vervangen omdat ze afhankelijk blijven van de fabrikant. Elke aanpassing of storing oplossen kost veel geld. Nu kan elke wilekeurige (in dient zijnde) programmeur wijzigingen door voeren of een ingehuurde tegen normale kosten.
Als ik kijk heb ik voor ongeveer hetzelfde geld ook een Remeha Elga Ace hybride waarbij je wel zelf of iemand anders wat kunt aanpassen.

Prima als de Quatt op een standaard programma zijn werking doet maar ik wil toch zelf wel wat invloed daarop hebben. Je bent dan ook gebonden bij storingen of reparatie`s geen enkele andere monteur kan er aan werken. Hoe zal dat gaan als ze hun streven gehaald hebben, meer dan een 1 miljoen plaatsingen, denk niet dat je dan snel geholpen wordt swinters met een storing of een aanpassing.
Ik snap je punt, maar geen enkele WP aanbieder heeft de functie die jij zoekt. Een volledig instelbaar systeem waarbij alle parameters ingesteld kunnen worden.

Bij sommige WP's van andere fabrikanten kan je net wat meer instellen dan de Quatt. Maar de oplossing die jij zoekt bestaat nu niet. Ik ken overigens niet de instellingen die je bij een Remeha Elga Ace wel kan instellen dat je op een Quatt niet kan. Maar degene die deze Remeha heeft (mede)ontwikkelt bij Remeha werkt nu aan de Quatt. Dus misschien dat we in de toekomst wel wat veranderingen hier nog inzien.

[Voor 5% gewijzigd door krizzziz op 13-03-2023 10:18]

ehhhh..HOI

Acties:
  • +3Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
ja natuurlijk bestaat dat

Je kan zaken zoals pompsnelheid, debiet, watertemperatuur, stooklijn, hysterese, stuur je op inkomend of uitgaand watertemperatuur, allemaal instellen.

• JobM.
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:32
Ik lees in de FAQ van Quatt dat er inmiddels een oplossing is voor de Nest thermostaat. Weet iemand of deze oplossing al goed werkt? Of is het nog steeds verstandig om een een andere thermostaat aan te schaffen als de warmtepomp wordt geïnstalleerd?

https://support.quatt.io/...op-een-slimme-thermostaat

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:33
JobM. schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:35:
Ik lees in de FAQ van Quatt dat er inmiddels een oplossing is voor de Nest thermostaat. Weet iemand of deze oplossing al goed werkt? Of is het nog steeds verstandig om een een andere thermostaat aan te schaffen als de warmtepomp wordt geïnstalleerd?

Dat staat er inderdaad, maar tijdens het installatiegesprek wordt je gevraagd een Lyric te monteren. Het werkt nog niet geweldig denk ik.

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-03 15:48
Vindt de Lyric een beetje onbetrouwbaar setpoint stond om 10.00 op 20,5 maar ruimte temperatuur is 19oC het had op 8.00 al op 20oC moeten zijn lijkt of de Lyric blijft hangen

• medu80
zverdier schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:44:
Vindt de Lyric een beetje onbetrouwbaar setpoint stond om 10.00 op 20,5 maar ruimte temperatuur is 19oC het had op 8.00 al op 20oC moeten zijn lijkt of de Lyric blijft hangen
Hij hangt ook inderdaad. Al meermaals hier geschreven en zelf meegemaakt. Tado geeft allang 20.5 graden aan. De Lyric zegt het is 19.72 uren en uren achtereen. Enige remedie is van muur af en opnieuw plaatsen. Dit is werkelijk meest waardeloze apparaat in mijn woning. :-(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HBO88
Gebruik gewoon de Isense thermostaat, werkt perfect :)

• bmweetje3
paQ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:32:
ja natuurlijk bestaat dat

Je kan zaken zoals pompsnelheid, debiet, watertemperatuur, stooklijn, hysterese, stuur je op inkomend of uitgaand watertemperatuur, allemaal instellen.
Ik heb (nog) geen Quatt maar dit kan dan bij de Quatt zelf ingesteld worden of bedoel je zoals onder andere de Remeha?
Dat zijn nou de parameters die ik bedoel en graag zelf wat aan bijstellen. Elk huis is anders en daar kun je niet met een standaard SW pakket een WP goed op laten draaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bmweetje3
krizzziz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Ik snap je punt, maar geen enkele WP aanbieder heeft de functie die jij zoekt. Een volledig instelbaar systeem waarbij alle parameters ingesteld kunnen worden.

Bij sommige WP's van andere fabrikanten kan je net wat meer instellen dan de Quatt. Maar de oplossing die jij zoekt bestaat nu niet. Ik ken overigens niet de instellingen die je bij een Remeha Elga Ace wel kan instellen dat je op een Quatt niet kan. Maar degene die deze Remeha heeft (mede)ontwikkelt bij Remeha werkt nu aan de Quatt. Dus misschien dat we in de toekomst wel wat veranderingen hier nog inzien.
Jawel hoor, bij andere merken kun je gewoon onder installateur menu diverse zaken aan passen net zoals bij een CV. Dat dit niet voor iedereen weg gelegd is snap ik maar deze forums zijn er juist voor zelf tweakers toch 8)

• medu80
HBO88 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:55:
Klopt, dat is ook de koning onder de thermostaten. Maar helaas nooit geen WiFi enabled opvolger van gekomen. De eTwist zou de "opvolger" moeten zijn, maar is niks vergeleken met de iSense.

• paQ
bmweetje3 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Ik heb (nog) geen Quatt maar dit kan dan bij de Quatt zelf ingesteld worden of bedoel je zoals onder andere de Remeha?
Dat zijn nou de parameters die ik bedoel en graag zelf wat aan bijstellen. Elk huis is anders en daar kun je niet met een standaard SW pakket een WP goed op laten draaien.
Ik doelde meer op dat dit bij andere merken gewoon mogelijk is.
Bij welke precies niet, zou ik je niet kunnen zeggen.

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-03 12:17
Mooi. Donderdag online intake. Daar zullen ze vast over beginnen.. ik heb ook een Isense hangen en als die prima werkt, dan zie ik (nog) geen reden om een Lyric aan te schaffen.

• MacD007
bmweetje3 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Het zelfde ? Volgens mij niet echt, kijk maar eens naar deze aanbieder, incl. Installatie ben je 6.000 euro armer, ik vermoed dat daar nog de subsidie van 2.400 euro van af gaat, kom je op 3.600 uit, mijn Quatt kost incl. Installatie en subsidie 1.600 euro, verschil van 2.000. Met dat prijsverschil kan ik er 2 kopen en hou nog geld over.

https://www.cvtotaal.nl/t...P79zjxU8xGI0aAnyrEALw_wcB

Los daarvan heeft deze elga een duidelijk lager vermogen, zie je ook terug in de subsidie en zelfs de 8 k versie van quatt ( wat ik lange tijd verwacht had dat ik die nodig zou gaan hebben) heeft ruim twee zo veel vermogen en heeft een prijs die nog 1000 euro lager is. Ook heeft volgens mij de elga ook een duidelijk hoger geluidsproductie, in mijn situatie zou dat een no-go gaan opleveren.
Overigens heb je wel een punt, was voor mij ook een punt van zorg, ik verwacht echter dat dit met de tijd beter en er ook meer mogelijkheden gaan komen. Ook is het voor tweakers leuk om mogelijk de laatste 10% aan efficiëntie er uit te halen, maar voor de normale consument is dat vaak van geen belang, deze 10% heb ik echter al met deze prijs tijdens de aankoop terug verdient.
Er zullen best warmtepompen zijn die nu alles open en bloot in hun regelingen hebben, maar was dat tijdens hun introductie toen ook al zo?
Gezien de aantallen die Quatt nu aan het installeren zijn, we gaan richting 1000 stuks en meer, maakt het mogelijk ook voor andere aanbieders interessant om met een eigen regeling cq tweak te komen, wie weet?

• MacD007
medu80 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Klopt, dat is ook de koning onder de thermostaten. Maar helaas nooit geen WiFi enabled opvolger van gekomen. De eTwist zou de "opvolger" moeten zijn, maar is niks vergeleken met de iSense.
- verwijderd verkeerd type geplaatst, sorry -

Sorry verkeerd gekeken, dit was dus een qsence, dus een ander type dan door medu80 bedoeld. Opmerking verwijdert, een isence is toch een heel stuk duurder.

[Voor 62% gewijzigd door MacD007 op 13-03-2023 12:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:58
JobM. schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:35:

Eerder stond er "Ook voor de Google Nest is inmiddels een oplossing gevonden".

Nu staat er "Ook voor de Google Nest is een mogelijke oplossing gevonden." Dit is de wijziging die deze week op deze pagina is doorgevoerd.

Ik zou er dus zeker niet van uit gaan dat de Quatt i.c.m. de Nest goed zal werken.

Bij mij hangt in de normale situatie een op dit moment nutteloze warmtepomp aan de gevel.

Omdat ik een workaround heb gevonden kan ik toch gas besparen, maar mis ik optimalisatie.

Mijn support ticket staat nog open, ik heb nog wel tijd om tot het volgende stookseizoen te wachten op een oplossing. In gesprek met support gaf men aan in de zomer meer tijd te hebben dit soort zaken op te lossen. Het probleem zit hem echter erin dat de Nest de kamertemperatuur niet zou doorgeven, waardoor ik denk dat het goed mogelijk is dat het probleem zal blijven in de toekomst.

Support wist in eerste instantie trots te melden dat 95% van mijn warmtevraag door de Quatt gedaan werd. Helaas is dit omdat mijn keteltemperatuur naar 22 graden gezet is.

• frank_b
Intake gehad met Giovanna (Engels)
Intake was helder en communicatie ook.

Zoals verwacht werd de Lyric T6 aangeprezen, ik heb uiteraard al kabels lopen dus dan zou ik zelf de bedrade versie kunnen kopen.

Ik heb bedraad internet op zolder, kortom wifi niet nodig (kan ook AP op zolder)

Er werd wel een overdruk/overslag ventiel tussen heen en retour aanbevolen (heb ik nu niet, staat altijd wel een radiator open) dat is niet zo'n probleem.

We gaan de offerte afwachten.

• zverdier
Onze Isense was ook niet betrouwbaar, dus verwisseld met de Lyric, zou het niet door de CIC komen

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:13
MacD007 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:43:
[...]
Het zelfde ? Volgens mij niet echt, kijk maar eens naar deze aanbieder, incl. Installatie ben je 6.000 euro armer, ik vermoed dat daar nog de subsidie van 2.400 euro van af gaat, kom je op 3.600 uit, mijn Quatt kost incl. Installatie en subsidie 1.600 euro, verschil van 2.000. Met dat prijsverschil kan ik er 2 kopen en hou nog geld over.
Zijn dat oude tarieven? Ik zie op de website: totaalbedrag inclusief installatie & subsidie*: €2,399 (excl. subsidie: €5,099)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• medu80
zverdier schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:47:
[...]

Onze Isense was ook niet betrouwbaar, dus verwisseld met de Lyric, zou het niet door de CIC komen
Kun je aangeven waarom je deze niet betrouwbaar vond? Ondanks dat ik geen iSense meer heb, vond ik deze altijd prima functioneren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• medu80
Bo0bz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Zijn dat oude tarieven? Ik zie op de website: totaalbedrag inclusief installatie & subsidie*: €2,399 (excl. subsidie: €5,099)
Klopt zijn oude tarieven, waren voor de early-birds die ergens vorig jaar hadden ingeschreven.

• zverdier
medu80 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Kun je aangeven waarom je deze niet betrouwbaar vond? Ondanks dat ik geen iSense meer heb, vond ik deze altijd prima functioneren.
Kwam niet bij het setpoint ketel en Quatt bleven maar door spinnen,
Net de Lyric van de muur gehaald en herplaatst geeft hij nu 21,5oC kamer temperatuur aan , setpoint is 20😱

• pietjm
zverdier schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:53:
[...]

Net de Lyric van de muur gehaald en herplaatst geeft hij nu 21,5oC kamer temperatuur aan , setpoint is 20😱
Grappig, is bij meer en bij mij net zo gegaan. Net nav ticket met Quatt ook hierover gesproken. Die zeiden dat dat mogelijk zou komen door de warmte van je handen omdat de Lyric nogal gevoelig is. Lijkt mij sterk, want ik heb net mijn hand een tijdje op de display gezet en er gebeurde niets.
Sinds het eraf halen en erop zetten, doet mijn Quatt het vreemd genoeg veel beter. Draait op minder vermogen en temperatuur blijft gelijk.

• zverdier
pietjm schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Grappig, is bij meer en bij mij net zo gegaan. Net nav ticket met Quatt ook hierover gesproken. Die zeiden dat dat mogelijk zou komen door de warmte van je handen omdat de Lyric nogal gevoelig is. Lijkt mij sterk, want ik heb net mijn hand een tijdje op de display gezet en er gebeurde niets.
Sinds het eraf halen en erop zetten, doet mijn Quatt het vreemd genoeg veel beter. Draait op minder vermogen en temperatuur blijft gelijk.
Gisteren mijn vloerverwarming pomp verlaagd, vreemd gedrag van de Lyric, 0,5m3 gas verbruikt en 2,7 kw stroom was gemiddeld 25kw en 2m3 gas nu is het natuurlijk niet koud!

• pietjm
zverdier schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Gisteren mijn vloerverwarming pomp verlaagd, vreemd gedrag van de Lyric, 0,5m3 gas verbruikt en 2,7 kw stroom was gemiddeld 25kw en 2m3 gas nu is het natuurlijk niet koud!
Het is warmer, dat klopt. Maar het verschil is m.i. te groot.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:29
pietjm schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Het is warmer, dat klopt. Maar het verschil is m.i. te groot.
Het verschil is toch wel groot afhankelijk van het weer buiten, althans bij ons. Onze T6 werkt ook prima (staat al jaren hier en is weer helemaal ingeleerd op de Quatt en ons huis) en geen wijzigingen waar dan ook toegepast de afgelopen dagen.

Hier 10 maart (16 graaddagen en Quatt 21,9kW stroom verbruikt):

Elke uur defrost, deels zelfs met CV-bijstook.

Hier gisteren (11 graaddagen en Quatt 15,3kW, stroom verbruikt):

In de ochtend nog wat defrosts, en daarna 1 lange run van 11 uur.

Hier vandaag (Quatt nu nog maar 3,1kW Stroom verbruikt):

Nog helemaal geen gas verbruikt, en het is warm buiten.

Denk toch dat koude buiten etc meer doet dan je we denken. En warmtepompen worden nou eenmaal steeds inefficiënter naarmate het kouder wordt. Wij zijn in ieder geval best tevreden hiermee, elke dag besparen we geld en verder geen klachten.

• pietjm
mrdop schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Het verschil is toch wel groot afhankelijk van het weer buiten, althans bij ons. Onze T6 werkt ook prima (staat al jaren hier en is weer helemaal ingeleerd op de Quatt en ons huis) en geen wijzigingen waar dan ook toegepast de afgelopen dagen.

Hier 10 maart (16 graaddagen en Quatt 21,9kW stroom verbruikt):
[Afbeelding]
Elke uur defrost, deels zelfs met CV-bijstook.

Hier gisteren (11 graaddagen en Quatt 15,3kW, stroom verbruikt):
[Afbeelding]
In de ochtend nog wat defrosts, en daarna 1 lange run van 11 uur.

Hier vandaag (Quatt nu nog maar 3,1kW Stroom verbruikt):
[Afbeelding]
Nog helemaal geen gas verbruikt, en het is warm buiten.

Denk toch dat koude buiten etc meer doet dan je we denken. En warmtepompen worden nou eenmaal steeds inefficiënter naarmate het kouder wordt. Wij zijn in ieder geval best tevreden hiermee, elke dag besparen we geld en verder geen klachten.
Heb net Warmteservice gebeld hierover. Zij nemen het op met Honeywell. Kan best aan mijn Lyric liggen, want jouw cijfers zijn mooi. Nu bij mij ook 4 watt, maar om nou elke dag de display eraf te halen ……

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16
pietjm schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Waarschijnlijk compleet overbodig, maar kan het misschien zijn dat de thermostaat de gewenste temperatuur laat zien in het display, ipv de gemeten huidige temperatuur?

Zou anders een factory reset van de thermostaat werken? Of kun je deze misschien (her)calibreren?

• pietjm
olafmol schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:55:
[...]

Waarschijnlijk compleet overbodig, maar kan het misschien zijn dat de thermostaat de gewenste temperatuur laat zien in het display, ipv de gemeten huidige temperatuur?

Zou anders een factory reset van de thermostaat werken? Of kun je deze misschien (her)calibreren?
Nee, dat doet hij niet. Nadat ik de display eraf haalde en terug zette, gaf hij de juiste temperatuur aan. Ik zie die veranderen en nu met de warmte van de zon erbij ook omhoog gaan. Net als de 2e thermometer. Beide temperaturen zijn nu gelijk. Maar morgen waarschijnlijk weer hetzelfde probleem.
Reset al een keer gedaan.

[Voor 3% gewijzigd door pietjm op 13-03-2023 15:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
Bo0bz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:49:
[...]

sorry, dit zijn natuurlijk de oude tariefen die voor mensen gelden die op tijd (ik dacht voor sept. 2022) een pre-order geplaatst hebben. Daarna zijn hogere prijzen van toepassing, zie hiervoor de Quatt site.
echter ik heb nog de oude prijs, dus ga ik dat ook vergelijken, voor mensen die nog geen pre-order (of later) hebben moeten natuurlijk een andere prijspeil nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bennobang
  • Laatst online: 23:05

Ik heb de touch modulation naar volle tevredenheid

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
Bennobang schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:11:
[...]

Ik heb de touch modulation naar volle tevredenheid
Gebruik je ook de bijbehorende Gateway?

• frank_b
Het lijkt erop dat ik ga afzeggen.

Ik heb grote overhangende dakgoten (60cm) (jaren 30 look bij een modern huis)
Quatt durft het niet aan om daar doorheen te gaan want ze weten niet of ze dan goed op zolder kunnen komen. (daar staat de cv)

Ze komen nu met de oplossing om op de 1ste verdieping naar binnen te boren en vanaf daar weer door de betonnen vloer naar de zolder te gaan.
Dan krijg ik een veto van mijn vrouw (en eigenlijk wil ik dit zelf ook niet, nogal een impact in een slaapkamer)

Zal er even over dubben, maar ik denk dat ik de stekker eruit moet trekken. (jammer want ik ben ook van de eerste lichting dus lagere prijs)

Vervelende situatie, maar ze houden vast aan die oplossing. (die zal van de installateur af komen neem ik aan)

• Gerardwaz
frank_b schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:45:

Quatt durft het niet aan om daar doorheen te gaan want ze weten niet of ze dan goed op zolder kunnen komen. (daar staat de cv)

Ze komen nu met de oplossing om op de 1ste verdieping naar binnen te boren en vanaf daar weer door de betonnen vloer naar de zolder te gaan.
Dan krijg ik een veto van mijn vrouw (en eigenlijk wil ik dit zelf ook niet, nogal een impact in een slaapkamer)

Zal er even over dubben, maar ik denk dat ik de stekker eruit moet trekken. (jammer want ik ben ook van de eerste lichting dus lagere prijs)

Vervelende situatie, maar ze houden vast aan die oplossing. (die zal van de installateur af komen neem ik aan)
Kan je zelf niet een dunne boring maken om te zien waar je precies uitkomt.

• Bennobang

Ik zou er een bouwkundige naar laten kijken. Een kleine aannemer kan best voor jou een mantelbuis plaatsen als het wel mogelijk is. Dat is wat ik als aannemer vaak meemaak dat een installateur (terecht, Quatt doet wel veel zelf vind ik) niet boort en bouwkundige voorzieningen treft. Logisch zij zijn gespecialiseerd installateur en geen bouwkundige dus hoeven we ook niet te verwachten van ze. Helaas denken teveel mensen dat een verbouwing zelf laten doen ook makkelijk is. Vaak gaat het goed maar weten opdrachtgevers vaak niet dat het misschien wel beter kon. Ieder zijn vak denk ik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ldegroot89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:29

je zou wellicht kunnen informeren bij een bedrijf gespecialiseerd in boringen (open haarden, keukenafvoeren etc.). Uit ervaring van mijn schoonvader kunnen die uitstekend uit de 'losse pols' onder elke hoek boren en aan de andere kant goed uitkomen.
Dus als je hiermee zelf een gat van 100mm rond kan aanleveren, dan kan de Quatt alsnog hangen.
De 200-300 die je extra aan het boorbedrijf kwijt bent is peanuts vergeleken met de meerprijs van een andere warmtepomp

• Bennobang
Gerardwaz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:25:
[...]

Gebruik je ook de bijbehorende Gateway?
Dat is alleen bij de round? Ik heb de Honeywell chronotherm touch modulation en weet ook niet of gateway mogelijk is. Is voor mij ook geen meerwaarde ik had voor de Quatt weekprogramma elke dag hetzelfde omdat mijn vrouw van huis uit werkt en nu met de Quatt erbij nog steeds maar dan kleinere stappen met de aanpassingen van de temperatuur eventueel

• Bennobang
ldegroot89 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:05:
[...]

je zou wellicht kunnen informeren bij een bedrijf gespecialiseerd in boringen (open haarden, keukenafvoeren etc.). Uit ervaring van mijn schoonvader kunnen die uitstekend uit de 'losse pols' onder elke hoek boren en aan de andere kant goed uitkomen.
Dus als je hiermee zelf een gat van 100mm rond kan aanleveren, dan kan de Quatt alsnog hangen.
De 200-300 die je extra aan het boorbedrijf kwijt bent is peanuts vergeleken met de meerprijs van een andere warmtepomp
En een andere warmtepompleverancier zal het ook of niet zelf willen regelen of het op deze manier laten doen. En bij Quatt betaal je ook voor de boorkosten uiteraard

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007

heb je een foto van de situatie, mogelijk dat er tweakers zijn die een soortgelijke situatie hadden maar wel geholpen konden worden en een foto is meer dan 1000 woorden, ideetje ??
heb je mogelijk ook bouwtekeningen waar dit in detail op staat?

[Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 13-03-2023 17:29]

• Gerardwaz
Bennobang schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Dat is alleen bij de round? Ik heb de Honeywell chronotherm touch modulation en weet ook niet of gateway mogelijk is. Is voor mij ook geen meerwaarde ik had voor de Quatt weekprogramma elke dag hetzelfde omdat mijn vrouw van huis uit werkt en nu met de Quatt erbij nog steeds maar dan kleinere stappen met de aanpassingen van de temperatuur eventueel
Oke ik dacht de Intergas touch, hebben we het over verschillende thermostaten.

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:58
Vanmorgen ook mijn intake gehad, 2-onder-1 kap woning uit 1978. Goed geïsoleerd en dus perfect voor de Quatt. Heb zelf een Intergas Kombi Kompakt HReco30 met een Honeywell Lyric T6.

Kreeg te horen dat er een steiger moet komen om de Quatt direct naast de zolder te hangen, daar hangt ook de CV ketel. De leiding werk zal ongeveer op 10 meter uit komen.

Daarnaast werd er gevraagd of ik een bypass had voor de vloerverwarming, deze moet geplaats worden en zal ook op de offerte staan.

Foto van waar de Quatt moet komen te hangen:

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

• frank_b
MacD007 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:26:
[...]

heb je een foto van de situatie, mogelijk dat er tweakers zijn die een soortgelijke situatie hadden maar wel geholpen konden worden en een foto is meer dan 1000 woorden, ideetje ??
heb je mogelijk ook bouwtekeningen waar dit in detail op staat?

Het ziet er ook uit dat het best lastig is.
Helaas geen bouwtekening met meer details.

Ter info, ik heb een 2^1 kap en die dakgoot gaat rondom, dus geen rechte zijmuur helaas waar ze doorheen kunnen.

[Voor 5% gewijzigd door frank_b op 13-03-2023 17:43. Reden: aanvulling]

• Bennobang
frank_b schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:37:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ter info, ik heb een 2^1 kap en die dakgoot gaat rondom, dus geen rechte zijmuur helaas waar ze doorheen kunnen.

Misschien door het plafond van het overstek. Boven op het dak onder de pannen openhalen en dan door de binnenplaat naar binnen op zolder. Ziet er op het eerste gezicht niet onmogelijk uit

• Gerardwaz
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je een zinkgoot?

• Bennobang
Met zo’n groot overstek kan je achter de goot langs. De Quatt leidingen kunnen er wel tussen lijkt het.

• Gerardwaz
Bennobang schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:19:
[...]

Met zo’n groot overstek kan je achter de goot langs. De Quatt leidingen kunnen er wel tussen lijkt het.
Als ik kijk naar de plaats van de hemelwaterafvoer zou dat zomaar kunnen ja.

• frank_b
Ja er zit een zinkgoot in.

Quatt zei dat ook, misschien erachter langs, maar ze willen er niet op gokken.
(snap ik ook wel, sta je hier wil het niet)

Overstek is 60 cm, erg veel inderdaad.

Ik ga ze terugmailen dat ik er eerst zelf naar ga kijken dit weekend.
Ik heb een ladder, ga eens even een paar dakpannen weghalen en de boel bestuderen.

Nog niet stoppen dus, eerst even onderzoek dus. Ik heb nog hoop.

[Voor 5% gewijzigd door frank_b op 13-03-2023 18:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bennobang
frank_b schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:48:

Ik heb een ladder, ga eens even een paar dakpannen weghalen en de boel bestuderen.

Moet wel lukken hoor volgens mij. Langs de muur recht omhoog, onder de pannen ruimte maken een halve meter omhoog en dan door de binnenplaat van het dak naar binnen. Succes van het weekend

• Gerardwaz
frank_b schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:48:

Overstek is 60 cm, erg veel inderdaad.

Maak daar dan wat foto's van.

• frank_b
Gerardwaz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Maak daar dan wat foto's van.
Ja ga ik zeker doen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trumpske
paQ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:29:
[...]

maak je afvoer eens schoon :P
Vandaag gedaan toen ik toch op het dak stond :+

• Notaname
Trumpske schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:33:
Vanmorgen ook mijn intake gehad, 2-onder-1 kap woning uit 1978. Goed geïsoleerd en dus perfect voor de Quatt. Heb zelf een Intergas Kombi Kompakt HReco30 met een Honeywell Lyric T6.

Kreeg te horen dat er een steiger moet komen om de Quatt direct naast de zolder te hangen, daar hangt ook de CV ketel. De leiding werk zal ongeveer op 10 meter uit komen.

Daarnaast werd er gevraagd of ik een bypass had voor de vloerverwarming, deze moet geplaats worden en zal ook op de offerte staan.

Foto van waar de Quatt moet komen te hangen:

[Afbeelding]
Waarom niet naast je airco.. Die extra meters leiding kosten je ook de kop niet..
Ook handiger bij onderhoud.

• Trumpske
Notaname schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Waarom niet naast je airco.. Die extra meters leiding kosten je ook de kop niet..
Ook handiger bij onderhoud.
Dat stelde ik zelf ook voor maar tijdens de intake was volgens Quatt dit de beste oplossing omdat anders de leiding buiten te lang werd en daardoor te veel voor afkoeling zorgt. Dit zorgde er dan voor dat het rendement slechter werd, aldus zo vertelde Quatt het.

• paQ
Trumpske schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:16:
[...]

Vandaag gedaan toen ik toch op het dak stond :+
in je kaplaarzen :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HBO88
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn dakgoot is iets anders, maar hier hebben ze het wel zo gedaan. Op de 1e foto wordt het dakraam vervangen, dus de Quatt was toen al geïnstalleerd .
Dus achter dakgoot langs, onder de dakpannen en een stukje hoger door het dakschot om in de zolder te komen.

[Voor 3% gewijzigd door HBO88 op 13-03-2023 20:21]

• Fvhagen
  • Laatst online: 20:45
Ik heb donderdag installatiegesprek. Ik zou graag de quatt naast de buitenunit airco 4kw willen laten plaatsen, waarbij ik de quatt op dezelfde groep wil aansluiten. Betreft een 1 airco met 2 binnenunits met scop 5.0 en volgens de docs een opgenomen vermogen van 0.98 (verwarmen) en 0.97 (koelen). Nu kan ik nergens vinden of je 2 van zulke apparaten op 1 groep 16a kan plaatsen, weet iemand dat?

[Voor 3% gewijzigd door Fvhagen op 13-03-2023 21:03]

• bmweetje3
[quote]MacD007 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Die prijs is niet meer geldig voor de Quatt, is nu €2399 met subsidie.
Ik installeer deze zelf, meer dan 20 airco`s al geinstalleerd en diverse CV ketels dus ervaring genoeg. via mijn werk kan ik de Subsidie regelen dus kost deze warmtepomp mij €1800 ex nog wat installatie materiaal.

Ik ga definitief niet meer voor de Quatt, het verhaal blackbox en geen ondersteuning indien nodig van een alround CV?WP monteur in de toekomst maakt de keuze makkelijker voor een ander merk. Dan als Quatt omvalt heb je totaal geen ondersteuning meer en dan heb ik liever een merk waar iedereen aan kan werken.
Valliant heeft ook wat interessante opties en deze kunnen ook draaien zonder een externe warmtebron zoals een CV ketel. Prijs is dan wat meer maar je doet toch een investering met als doel hier toch minimaal 10 jaar warmpjes bij te zitten. Over 10 jaar bekeken valt het verschil in prijs wel mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rolferik
  • Laatst online: 15:14
Bij mij ging het vergelijkbaar. Quatt wilde het risico niet lopen, en gaf aan door de buitenmuur en het plafond op de 1e etage te willen, om zo naar zolder te gaan. Ik wilde via de panelen naar het dak.

Uiteindelijk dit als alternatief mogen aandragen bij de installateurs ter plekke. Zij waren dolgelukkig en zagen het boren totaal niet zitten. Nu waren ze in 10 minuten klaar. De installateurs zijn zeer kundig. En als het kan, willen zij ook liever zo makkelijk mogelijk.

In de bijlage een foto hoe het bij mij kon, en waar quatt zelf niet op akkoord wilde gaan.

De installateurs zijn dus door het paneel gegaan, en daarna door het hout van het dak (zonder het verwijderen van een dakpan).

Bennobang schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:17:
[...]

[Afbeelding]

Misschien door het plafond van het overstek. Boven op het dak onder de pannen openhalen en dan door de binnenplaat naar binnen op zolder. Ziet er op het eerste gezicht niet onmogelijk uit

• Samsam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:51
bmweetje3 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:55:
[...]

Ik installeer deze zelf, meer dan 20 airco`s al geinstalleerd en diverse CV ketels dus ervaring genoeg. via mijn werk kan ik de Subsidie regelen dus kost deze warmtepomp mij €1800 ex nog wat installatie materiaal.

Ik ga definitief niet meer voor de Quatt, het verhaal blackbox en geen ondersteuning indien nodig van een alround CV?WP monteur in de toekomst maakt de keuze makkelijker voor een ander merk. Dan als Quatt omvalt heb je totaal geen ondersteuning meer en dan heb ik liever een merk waar iedereen aan kan werken.
Valliant heeft ook wat interessante opties en deze kunnen ook draaien zonder een externe warmtebron zoals een CV ketel. Prijs is dan wat meer maar je doet toch een investering met als doel hier toch minimaal 10 jaar warmpjes bij te zitten. Over 10 jaar bekeken valt het verschil in prijs wel mee.
Ik heb recent een offerte van cvtotaal voor deze elga 4 kW. Na subsidie netto 4159 euro. Simpele installatie. Heb wel twijfel over de betrouwbaarheid van deze. Heb daar wat opmerkingen over gezien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Samsam
Fvhagen schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:46:
Ik heb donderdag installatiegesprek. Ik zou graag de quatt naast de buitenunit airco 4kw willen laten plaatsen, waarbij ik de quatt op dezelfde groep wil aansluiten. Betreft een 1 airco met 2 binnenunits met scop 5.0 en volgens de docs een opgenomen vermogen van 0.98 (verwarmen) en 0.97 (koelen). Nu kan ik nergens vinden of je 2 van zulke apparaten op 1 groep 16a kan plaatsen, weet iemand dat?
Qua vermogen geen probleem. Kan makkelijk samen op 16A, als je ze al ooit samen gebruikt. Zou bij Quatt checken wat max opgenomen vermogen is. Als dat inderdaad meer dan 2000 maar minder dan 2800 is (dat zal wel), kan het op 1 groep, maar formeel moet hij dan op een aparte groep, omdat het vermogen meer dan 2000 is. Zie eerdere posts. Dan moet je ook nog zeker weten dat er niet toch nog andere zaken als verlichting, andere stopcontacten ed op die groep zitten.

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
Samsam schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:24:
[...]

Qua vermogen geen probleem. Kan makkelijk samen op 16A, als je ze al ooit samen gebruikt. Zou bij Quatt checken wat max opgenomen vermogen is. Als dat inderdaad meer dan 2000 maar minder dan 2800 is (dat zal wel), kan het op 1 groep, maar formeel moet hij dan op een aparte groep, omdat het vermogen meer dan 2000 is. Zie eerdere posts. Dan moet je ook nog zeker weten dat er niet toch nog andere zaken als verlichting, andere stopcontacten ed op die groep zitten.
Dat verhaal over meer dan 2000 is niet meer de huidige richtlijn. Het is nu "genoeg capaciteit om tegelijk te kunnen functioneren"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
Ik zou ook gewoon de beredenering volgen hoe groot de kans is dat ze samen over je max gaan / komt het voor dat ze samen (vol) aan staan.

• MacD007
Bennobang schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:17:
[...]

[Afbeelding]

Toen ik de foto en tekening zag had ik ook dat idee, je zou dus eigenlijk als je de mogelijkheid hebt (ladder) de onderste twee dakpannen ( onderste twee, de laag daar boven mogelijk een ) even openen om te kijken wat daar onder zit ( waarschijnlijk isolatie ) daar zou je kunnen kijken of je dezelfde koker die quatt gebruikt kwijt kunt zonder dat dit de dakpannen hindert. Je zou dus dat stukje dan zelf moeten doen, quatt kan dan daarop aansluiten. ( is maar een idee )

• MacD007
Slurpgeit schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Dat verhaal over meer dan 2000 is niet meer de huidige richtlijn. Het is nu "genoeg capaciteit om tegelijk te kunnen functioneren"
Helemaal juist, echter dien je hier de worst case toe te passen, namelijk dat beide op vol vermogen staan, of je moet dit technisch onmogelijk maken. De nieuwe norm legt hier de verantwoordelijk dus bij de gebruiker en installateur. Praktisch komt het er wel vaak op neer dat je bij 2000+ vaak wel een eigen groep een verstandige keuze is, wat eventueel ook kan is een groep van 20A, dan heb je meer ruimte naar boven. Of uit het oogpunt van bedrijfszekerheid het verstandig is om twee verwarmingsystemen op een groep te plaatsen is echter een andere vraag, dat moet een ieder voor zich zelf uitmaken. Keuzestress dus.

• MacD007
bmweetje3 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:55:
[...]

Duidelijk, zo zie je dat een ieder toch weer andere afwegingen maakt, er is hierbij denk geen goed of fout. Heel veel succes met de keuzes.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:58

Moet gewoon te doen zijn joh. Zelf even iemand een mantel door je dakvoet / hout laten maken.

Moet echt prima te doen zijn.

• Fvhagen
  • Laatst online: 20:45
MacD007 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:04:
[...]

Helemaal juist, echter dien je hier de worst case toe te passen, namelijk dat beide op vol vermogen staan, of je moet dit technisch onmogelijk maken. De nieuwe norm legt hier de verantwoordelijk dus bij de gebruiker en installateur. Praktisch komt het er wel vaak op neer dat je bij 2000+ vaak wel een eigen groep een verstandige keuze is, wat eventueel ook kan is een groep van 20A, dan heb je meer ruimte naar boven. Of uit het oogpunt van bedrijfszekerheid het verstandig is om twee verwarmingsystemen op een groep te plaatsen is echter een andere vraag, dat moet een ieder voor zich zelf uitmaken. Keuzestress dus.
Ik zat ook aan de 20A zekering te denken. Echter nog een ding: er loopt 1 kabel vanuit de werkschakelaar op het dak naar de meterkast. De vraag is of die beiden ook het volle vermogen kan dragen.
Is een dikkere grijze mantel met 3 draden erin. Dan is ook de vraag natuurlijk of de opgegeven opgenomen vermogens van de daikin airco, de maximale vermogens zijn, of andere waarden. Ik hoop inderdaad dat Quatt me ook duidelijkheid kan verschaffen:-)

[Voor 6% gewijzigd door Fvhagen op 14-03-2023 09:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HBO88
Fvhagen schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 06:04:
[...]

Ik zat ook aan de 20A zekering te denken. Echter nog een ding: er loopt 1 kabel vanuit de werkschakelaar op het dak naar de meterkast. De vraag is of die beiden ook het volle vermogen kan dragen.
Is een dikkere grijze mantel met 3 draden erin. Dan is ook de vraag natuurlijk of de opgegeven opgenomen vermogens van de daikin airco, de maximale vermogens zijn, of andere waarden. Ik hoop inderdaad dat Quatt me ook duidelijkheid kan verschaffen:-)

P.s. ik zie nu dat het een 2kw airco is, dus dat heeft ook wel invloed:-)
Werkschakelaar is geen probleem, vaak zijn die geschikt voor 25A continu of meer.
voor kabels zijn ook complete tabellen, maar ik ga er even vanuit dat je een 3x2,5mm2 hebt, daar mag maximaal ook zo'n 20A doorheen. Dus dat kan wel.

• Notaname
Trumpske schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:21:
[...]

Dat stelde ik zelf ook voor maar tijdens de intake was volgens Quatt dit de beste oplossing omdat anders de leiding buiten te lang werd en daardoor te veel voor afkoeling zorgt. Dit zorgde er dan voor dat het rendement slechter werd, aldus zo vertelde Quatt het.
Ik zie hier genoeg foto's voorbij komen in een bijna identieke situatie waar die afstand van ongeveer 1 verdieping ook overbrugt wordt. Soms moet je ook wel eens pushen bij de intake.
Ze wilden bij ons nodeloos door de gevel boren en ook door een betonnen kanaalplaatvloer waardoor de leidingen in het zicht binnen liepen. In overleg met de monteurs een andere route gekozen. (moeten ze wel leidingen mee hebben die lang genoeg zijn)
Diverse voorbeelden hier (en bij mezelf) waarbij Quatt vertelde niet achter de goot langs te kunnen/willen om vervolgens verder te gaan onder de dakpannen naar zolder. Dat is bij meerdere Tweakers hier alsnog zo gerealiseerd.

Dit is denk ik het grootste nadeel van de intake op afstand.

[Voor 14% gewijzigd door Notaname op 14-03-2023 09:07]

• krizzziz
Slurpgeit schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Welke richtlijn is dit dan? Gewoon uit nieuwsgierigheid!

ehhhh..HOI

• Samsam
krizzziz schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Welke richtlijn is dit dan? Gewoon uit nieuwsgierigheid!
Zie onder. Dit is de verwerking van nen1010. Op allerlei vaksites staat hetzelfde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
Samsam schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Zie onder. Dit is de verwerking van nen1010. Op allerlei vaksites staat hetzelfde
[Afbeelding]
De vaksites mogen weleens een update doorvoeren dan: Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"

• Trumpske
Notaname schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Ik zie hier genoeg foto's voorbij komen in een bijna identieke situatie waar die afstand van ongeveer 1 verdieping ook overbrugt wordt. Soms moet je ook wel eens pushen bij de intake.
Ze wilden bij ons nodeloos door de gevel boren en ook door een betonnen kanaalplaatvloer waardoor de leidingen in het zicht binnen liepen. In overleg met de monteurs een andere route gekozen. (moeten ze wel leidingen mee hebben die lang genoeg zijn)
Diverse voorbeelden hier (en bij mezelf) waarbij Quatt vertelde niet achter de goot langs te kunnen/willen om vervolgens verder te gaan onder de dakpannen naar zolder. Dat is bij meerdere Tweakers hier alsnog zo gerealiseerd.

Dit is denk ik het grootste nadeel van de intake op afstand.
Ik dacht zelf ook dat het wel mee zou vallen dat de leiding wat langer aan de buitenkant zou zitten. Wat zeggen jullie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:35
Trumpske schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Ik dacht zelf ook dat het wel mee zou vallen dat de leiding wat langer aan de buitenkant zou zitten. Wat zeggen jullie?
In z'n algemeenheid voor warmtepompen:
- Zorg dat je er makkelijk bij kunt voor onderhoud
- Extra voordeel bij een mono block, een leiding die wat langer is, is niet erg. Geen idee wat men voor een Quatt gebruikt. Maar als we uitgaan van het veel gebruikte 32 mm meerlaags (intern 26 mm diameter) heb je bij aan- en afvoer leiding ook weer een liter water extra per meter. Geeft toch weer wat extra volume.
- Nadeel, de leiding moet geisoleerd zijn, maar Armaflex AF is goed verkrijgbaar

• bmweetje3
Samsam schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:08:
[...]

Ik heb recent een offerte van cvtotaal voor deze elga 4 kW. Na subsidie netto 4159 euro. Simpele installatie. Heb wel twijfel over de betrouwbaarheid van deze. Heb daar wat opmerkingen over gezien.
Ben nu wat meerdere merken aan het bekijken, mijn eerste optie gaat waarschijnlijk neer een Valliant. Daar gaat hier ook een topic over en daar zijn de ervaringen zeer goed over. Ik heb nog wel even want de volgende winter duurt nog wel even.
Met een andere WP kan ik waarschijnlijk de WP voor in de tuin plaatsen en dan met de leidingen rechtstreeks naar de vloerverdeler. Zeer korte weg en geen leidingen die naar de CV ketel moeten zoals bij de Quatt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bmweetje3
MacD007 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:08:
[...]

Duidelijk, zo zie je dat een ieder toch weer andere afwegingen maakt, er is hierbij denk geen goed of fout. Heel veel succes met de keuzes.
Ja de Quatt leek mij een goede optie gezien de prijs. Maar als dan gaat kijken naar de toekomst hoe gaat dit ondersteunt worden met een doel van 1 miljoen units. Met een blackbox kan er geen enkele andere installateur aan werken. Hoe gaat het worden als je een nieuwe CV (moet) plaatsen en de installateur zegt ik kan niks met de Quatt en plaatst dan geen CV om geen gezeik te krijgen achteraf als het niet goed werkt?
Mijn ervaringen met dingen waarbij je niet vrij bent om te kiezen in ondersteuning of reparatie zijn niet goed.

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:44
BernieW schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:01:
[...]

- Nadeel, de leiding moet geisoleerd zijn, maar Armaflex AF is goed verkrijgbaar
Is deze of soortgelijke isolatie niet aanwezig bij de installatie?
Voor mijn installatie is er ook een aardige lengte aan leidingen nodig tot aan de CV ketel.

Ik ben hier totaal niet thuis in. Naar welk type zou ik moeten kijken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:35
Toml83 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:03:
[...]

Is deze of soortgelijke isolatie niet aanwezig bij de installatie?
Voor mijn installatie is er ook een aardige lengte aan leidingen nodig tot aan de CV ketel.

Ik ben hier totaal niet thuis in. Naar welk type zou ik moeten kijken?
Ik heb zelf geen Quatt maar begrijp uit dit forum dat Quatt min of meer standaard materialen gebruikt. Weet dus ook niet of ze geisoleerde leidingen kunnen leveren.

Als dat niet het geval is kun je altijd na-isoleren. Als je de buitendiameter van de leiding kent is kun je er isolatie buis omheen leggen (moet wel in de goot passen natuurlijk). Ik noemde Armaflex AF, die is duurder, maar isoleert goed en gaat ook buiten jarenlang mee. Alleen wel beschermen tegen vogels.

Als leidingen in huis door een ruimte gaan die je toch verwarmd hoef je geen isolatie te gebruiken, is gewoon een keuze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
BernieW schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Ik heb zelf geen Quatt maar begrijp uit dit forum dat Quatt min of meer standaard materialen gebruikt. Weet dus ook niet of ze geisoleerde leidingen kunnen leveren.

Als dat niet het geval is kun je altijd na-isoleren. Als je de buitendiameter van de leiding kent is kun je er isolatie buis omheen leggen (moet wel in de goot passen natuurlijk). Ik noemde Armaflex AF, die is duurder, maar isoleert goed en gaat ook buiten jarenlang mee. Alleen wel beschermen tegen vogels.

Als leidingen in huis door een ruimte gaan die je toch verwarmd hoef je geen isolatie te gebruiken, is gewoon een keuze.
De spriaalleidingen die Quatt gebruikt zijn voorzien van een isolatie, voor een korte stuk (buiten) zal dat waarschijnlijk voldoende zijn, voor een lange afstand (met name in een buitensituatie is het waarschijnlijk te weinig en kun je beter naisoleren, zit je wel met de beperking van ruimte binnen de kappen die Quatt gebruikt. Hier op het forum zijn voldoende foto's van deze leidingen te zien. Voor binnen is de isolatie toereikend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
Trumpske schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:45:
[...]

op zich is dat geen probleem, zeker als het om een redelijk kort stukje gaat, eventueel een extra isolatie er omheen, de juiste maat die je hiervoor nodig hebt is al voorbij gekomen (sorry, weet deze even niet uit mijn hoofd), als je die gereed hebt liggen kunnen ze deze er nog omheen doen tijdens de installatie.
Weet iemand de afmetingen van de kappen die Quatt gebruikt?
Pagina: 1 ... 69 ... 73 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee