bmweetje3 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:46:
[...]
Dan gaat het voor mijn niet door, een apparaat met een blackbox waar je zelf helemaal niks aan kunt instellen heeft niet mijn voorkeur. Je blijft afhankelijk van Quatt, ook na dat de fabrieksgarantie eraf is. Stel je gaat over een paar jaar verder isoleren en je wilt hierdoor wat parameters aanpassen of je krijgt een andere CV ketel.
Of de "standaard" instellingen voldoen niet kun je niks. Hetzelfde verhaal geld voor CV ketels, deze stel ik ook af voor een optimaal rendement. Als ik hier al lees dat de Quatt vaak met heel veel verbruik staat te draaien of de CV ketel erbij inschakelt terwijl dit niet gewenst is wil ik daar zelf invloed op hebben. Of je besluit over 2 jaar toch een andere te kopen omdat ze het niet werkend krijgen zoals jij het wilt. kun je er niks meer mee.
Mensen die er niet naar omkijken zal het niet veel interesseren dat zie je ook wel bij CV ketels die niet goed ingesteld zijn. Weten totaal niet dat hun ketel zeer slecht met rendement omgaat. Op mijn werk zijn bij alle installaties met een blackbox de besturingen vervangen omdat ze afhankelijk blijven van de fabrikant. Elke aanpassing of storing oplossen kost veel geld. Nu kan elke wilekeurige (in dient zijnde) programmeur wijzigingen door voeren of een ingehuurde tegen normale kosten.
Als ik kijk heb ik voor ongeveer hetzelfde geld ook een Remeha Elga Ace hybride waarbij je wel zelf of iemand anders wat kunt aanpassen.
Het zelfde ? Volgens mij niet echt, kijk maar eens naar deze aanbieder, incl. Installatie ben je 6.000 euro armer, ik vermoed dat daar nog de subsidie van 2.400 euro van af gaat, kom je op 3.600 uit, mijn Quatt kost incl. Installatie en subsidie 1.600 euro, verschil van 2.000. Met dat prijsverschil kan ik er 2 kopen en hou nog geld over.
https://www.cvtotaal.nl/t...P79zjxU8xGI0aAnyrEALw_wcB
Los daarvan heeft deze elga een duidelijk lager vermogen, zie je ook terug in de subsidie en zelfs de 8 k versie van quatt ( wat ik lange tijd verwacht had dat ik die nodig zou gaan hebben) heeft ruim twee zo veel vermogen en heeft een prijs die nog 1000 euro lager is. Ook heeft volgens mij de elga ook een duidelijk hoger geluidsproductie, in mijn situatie zou dat een no-go gaan opleveren.
Prima als de Quatt op een standaard programma zijn werking doet maar ik wil toch zelf wel wat invloed daarop hebben. Je bent dan ook gebonden bij storingen of reparatie`s geen enkele andere monteur kan er aan werken. Hoe zal dat gaan als ze hun streven gehaald hebben, meer dan een 1 miljoen plaatsingen, denk niet dat je dan snel geholpen wordt swinters met een storing of een aanpassing.
Overigens heb je wel een punt, was voor mij ook een punt van zorg, ik verwacht echter dat dit met de tijd beter en er ook meer mogelijkheden gaan komen. Ook is het voor tweakers leuk om mogelijk de laatste 10% aan efficiëntie er uit te halen, maar voor de normale consument is dat vaak van geen belang, deze 10% heb ik echter al met deze prijs tijdens de aankoop terug verdient.
Er zullen best warmtepompen zijn die nu alles open en bloot in hun regelingen hebben, maar was dat tijdens hun introductie toen ook al zo?
Gezien de aantallen die Quatt nu aan het installeren zijn, we gaan richting 1000 stuks en meer, maakt het mogelijk ook voor andere aanbieders interessant om met een eigen regeling cq tweak te komen, wie weet?