• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:17
Samsam schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Zie onder. Dit is de verwerking van nen1010. Op allerlei vaksites staat hetzelfde
[Afbeelding]
TOP, dank je Samsam, ik verkondig al een hele tijd dit al maar er word hier blijkbaar meer waarde gehecht aan wensdenken dan aan het komentaar van een deskundige. Overigens in de nieuwe NEN1010:2020 staat het zelfde. Deze (de veiligheidsapsecten dan) zal dit jaar met de nieuwe wijziging van het bouwbesluit ook van toepassing worden.
Als je echter tussen de regels door kunt lezen verandert er eigenlijk niet zoveel, de verantwoordelijkheid word nu echter meer bij de eigenaar en installateur gelegt, dus meer over nadenken dan puur een regel volgen.
De vraag is zowieso of je altijd tot het maximale zou willen gaan, zo'n installatie bouw je voor heel wat jaren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:42
okijokii schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Dat staat er inderdaad, maar tijdens het installatiegesprek wordt je gevraagd een Lyric te monteren. Het werkt nog niet geweldig denk ik.
Hieronder het antwoord dat ik vandaag kreeg op mijn vraag over de Nest thermostaat van Quatt support.

Allereerst excuses voor de late reactie. Ik moest een uitgebreide uitleg krijgen van een van onze service technicians en die heeft even op zich laten wachten helaas.

Dit is wat ik terug heb gekregen :

Thermostaten kunnen 2 soorten waarden door geven dit zijn:
Kamertemperatuur, actueel en ingestelde
Watertemperatuur, de temperatuur die het systeem moet maken voor de verwarming.

Een honeywell thermostaat geeft beide waarde door.
Hierdoor kan het systeem zo goed mogelijk berekenen hoeveel warmte extra er nodig is, mocht dit 1 graden zijn of maar 0,2 graden zijn.

Een nest thermostaat geeft alleen watertemperatuur door. Hierdoor kan het systeem niet goed zien hoeveel warmte echt nodig is en krijgen wij alleen door hoeveel warm water wij moeten maken, vaak is dit redelijk hoog. Hierdoor pakt het systeem heel snel de ketel erbij en daardoor werkt het dan niet goed, omdat de besparing minimaal is dan. Ook als je de nest instelt dat de gevraagde watertemperatuur niet te hoog mag zijn blijft dit systeem niet heel goed werken. Dit komt omdat we dan weer met andere problemen komen dat als het te koud is wij de ketel nooit kunnen aanzetten aangezien we dan niet warm genoeg water mogen maken. Dit heeft dan weer tot gevolg dat bij - temperaturen dat wij dan niet genoeg warmte kunnen afgeven om de woning goed te kunnen verwarmen.

Ik hoop dat ik je nu voldoende geïnformeerd te hebben!
Met vriendelijke groet,
Quatt Support

Volgens mij geeft de Nest toch alleen de kamertemperatuur door en niet de watertemperatuur?
Met de gemonteerde Honeywell werkt het goed bij mij, het antwoord geeft mij nog niet de overtuiging dat het met de Nest thermostaat ook goed gaat werken.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:09
bmweetje3 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Ja de Quatt leek mij een goede optie gezien de prijs. Maar als dan gaat kijken naar de toekomst hoe gaat dit ondersteunt worden met een doel van 1 miljoen units. Met een blackbox kan er geen enkele andere installateur aan werken. Hoe gaat het worden als je een nieuwe CV (moet) plaatsen en de installateur zegt ik kan niks met de Quatt en plaatst dan geen CV om geen gezeik te krijgen achteraf als het niet goed werkt?
Mijn ervaringen met dingen waarbij je niet vrij bent om te kiezen in ondersteuning of reparatie zijn niet goed.
Dat is ieder zijn afweging. Maar je voorbeeld vind ik niet echt sterk. Inderdaad de CIC is een blackbox, maar dat een monteur mogelijk geen CV kan/wil plaatsen daardoor is heeel ver gezocht. Merk/Type CV maakt niet uit, hooguit merk thermostaat is (nu) van belang.

Overigens zouden ze bij Quatt ook nadenken in de toekomst om direct in te koppelen op je CV, dus dan zou hij ook gewoon bij jou in de voortuin kunnen en direct op de vloerverwarming.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16
Nidebo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Hieronder het antwoord dat ik vandaag kreeg op mijn vraag over de Nest thermostaat van Quatt support.

Allereerst excuses voor de late reactie. Ik moest een uitgebreide uitleg krijgen van een van onze service technicians en die heeft even op zich laten wachten helaas.

Hierdoor kan het systeem zo goed mogelijk berekenen hoeveel warmte extra er nodig is, mocht dit 1 graden zijn of maar 0,2 graden zijn.

Een nest thermostaat geeft alleen watertemperatuur door. Hierdoor kan het systeem niet goed zien hoeveel warmte echt nodig is en krijgen wij alleen door hoeveel warm water wij moeten maken, vaak is dit redelijk hoog. Hierdoor pakt het systeem heel snel de ketel erbij en daardoor werkt het dan niet goed, omdat de besparing minimaal is dan. Ook als je de nest instelt dat de gevraagde watertemperatuur niet te hoog mag zijn blijft dit systeem niet heel goed werken. Dit komt omdat we dan weer met andere problemen komen dat als het te koud is wij de ketel nooit kunnen aanzetten aangezien we dan niet warm genoeg water mogen maken. Dit heeft dan weer tot gevolg dat bij - temperaturen dat wij dan niet genoeg warmte kunnen afgeven om de woning goed te kunnen verwarmen.

Met vriendelijke groet,
Quatt Support

Volgens mij geeft de Nest toch alleen de kamertemperatuur door en niet de watertemperatuur?
Met de gemonteerde Honeywell werkt het goed bij mij, het antwoord geeft mij nog niet de overtuiging dat het met de Nest thermostaat ook goed gaat werken.
Blijkbaar geeft de Nest via het OpenTherm protocol alleen de gewenste aanvoertemperatuur (Ta) door, en verder niets. Als ik het bovenstaande goed begrijp geeft de Honeywell daarnaast ook nog de huidige en de gewenste kamertemperatuur door, wat de Nest dus niet doet. De algoritmes in de CiC berekenen de benodigde Ta van de warmtepomp dus blijkbaar puur gebaseerd op de delta tussen huidige en gewenste kamertemperatuur, en negeren verder alles dat de thermostaat via Opentherm nog wil toevoegen of slim wil berekenen.

De Ta die de Nest TrueRadiant vraagt is nooit hoger dan de ingestelde "voorloop/supply temp" trouwens, dus daar is nog mee te spelen lijkt me dan. Maar als de CiC gewoon alleen gemeten en gewenste kamer temp nodig heeft dan heeft verdere OpenTherm slimmigheid ook weinig nut.

Ik heb dit niet gechecked in de specs btw, ik probeer puur het bericht van Quatt Support te interpreteren, niet zozeer te valideren. Ik weet wel dat de minimaal verplichte OT specs heel erg minimaal zijn (http://files.domoticaforu...erm%20Protocol%20v2-2.pdf), eigenlijk alleen de gevraagde aanvoertemperatuur. Dat kan dus zomaar kloppen dat de Nest alleen dat maar doorgeeft in z'n TrueRadiant opentherm pakketje.

[Voor 4% gewijzigd door olafmol op 14-03-2023 16:29]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:30
Ik ben van mening dat de Quatt werkt met doeltemperatuur, huidige temperatuur een vraag naar warmte. Allerlei algoritmes dat in een Lyric zit, doet de CiC niks mee. Ook aanvoertemperatuur doet de CiC niks mee, ik heb uren getest met mijn OTGW, maar werking veranderd niet. Daarnaast leest de Quatt zelf buitentemperatuur uit met zijn eigen sensor. De Nest geeft inderdaad niet de huidige en doeltemperatuur door, ik vond het al vreemd dat de Nest ondersteund werd.

De Tado daarentegen doet dit wel, alleen gaat deze te snel uit. Mijn mening is dat de Honeywell, iSense en Atag One prima apparaten zijn voor de Quatt. Deze hebben namelijk een hysteresis van ruim 0,5 graden. De Tado heeft weer een waardeloze bereik, aan bij 19.9'C en uit bij 20.9'C

Als Quatt nu eens een thermostaat zou maken, eentje die toont op hoeveel procent de compressor draait, huidige temperatuur, doeltemperatuur en misschien enkele schema's. Dan hebben ze extra inkomsten en een boel minder problemen.

• medu80
MacD007 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:58:
[...]

TOP, dank je Samsam, ik verkondig al een hele tijd dit al maar er word hier blijkbaar meer waarde gehecht aan wensdenken dan aan het komentaar van een deskundige. Overigens in de nieuwe NEN1010:2020 staat het zelfde. Deze (de veiligheidsapsecten dan) zal dit jaar met de nieuwe wijziging van het bouwbesluit ook van toepassing worden.
Als je echter tussen de regels door kunt lezen verandert er eigenlijk niet zoveel, de verantwoordelijkheid word nu echter meer bij de eigenaar en installateur gelegt, dus meer over nadenken dan puur een regel volgen.
De vraag is zowieso of je altijd tot het maximale zou willen gaan, zo'n installatie bouw je voor heel wat jaren.
Toch ben ik van mening dat die 2000watt verhaal niet klopt. De meterkast bedrijven gebruiken oude NEN om maar te verkopen. De 2000watt komt potentieel wel terug, maar is nog niet opgenomen in de NEN.

De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.

Komt uit de NEN, het is maar hoe je het interpreteert, maar er staat toch echt voldoende eindgroepen en geen verplichting voor >2000watt

NEN 1010:2020 bepaling 510.4.2.

[Voor 9% gewijzigd door medu80 op 14-03-2023 17:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
medu80 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:20:
[...]

Toch ben ik van mening dat die 2000watt verhaal niet klopt. De meterkast bedrijven gebruiken oude NEN om maar te verkopen. De 2000watt komt potentieel wel terug, maar is nog niet opgenomen in de NEN.

De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.

Komt uit de NEN, het is maar hoe je het interpreteert, maar er staat toch echt voldoende eindgroepen en geen verplichting voor >2000watt
Een oudere versie had dat dus wel staan, en daar houden veel mensen krampachtig aan vast door dezelfde (foutieve) informatie te herkauwen.

Hoe je het ook went of keert je voldoet gewoon aan de NEN1010 als het totale theoretische verbruik van alle apparaten op een groep bij elkaar niet boven het maximale vermogen van de groep uitkomen. Daar heeft tussen de regels doorlezen of persoonlijke meningen geen enkele invloed op.

Neemt niet weg dat je het gewoon kan doen als je dat wil, maar je "overtreedt" helemaal niks als je het niet doet. Sterker nog, je zou gewoon slagen voor een keuring.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olafmol
medu80 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:12:
Ik ben van mening dat de Quatt werkt met doeltemperatuur, huidige temperatuur een vraag naar warmte. Allerlei algoritmes dat in een Lyric zit, doet de CiC niks mee. Ook aanvoertemperatuur doet de CiC niks mee, ik heb uren getest met mijn OTGW, maar werking veranderd niet. Daarnaast leest de Quatt zelf buitentemperatuur uit met zijn eigen sensor. De Nest geeft inderdaad niet de huidige en doeltemperatuur door, ik vond het al vreemd dat de Nest ondersteund werd.

De Tado daarentegen doet dit wel, alleen gaat deze te snel uit. Mijn mening is dat de Honeywell, iSense en Atag One prima apparaten zijn voor de Quatt. Deze hebben namelijk een hysteresis van ruim 0,5 graden. De Tado heeft weer een waardeloze bereik, aan bij 19.9'C en uit bij 20.9'C

Als Quatt nu eens een thermostaat zou maken, eentje die toont op hoeveel procent de compressor draait, huidige temperatuur, doeltemperatuur en misschien enkele schema's. Dan hebben ze extra inkomsten en een boel minder problemen.
Ben wel benieuwd wat de simpelste OT thermostaten aan sensor data doorgeven, bv de Honeywell Round modulation of die 30 euro Amazon opentherm thermostaten. Kan zomaar eens genoeg data zijn (gemeten en gewenste ruimte temperatuur).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
Vandaag is mijn Quatt geïnstalleerd. Zal later wel even mijn bevindingen plaatsen. Maar man man man die T6, geeft continu een temp aan in onze woonkamer die echt niet klopt (andere temp sensor ernaast). Zo jammer dat er nog geen goede Nest integratie is.

ehhhh..HOI

• medu80
olafmol schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:54:
[...]

Ben wel benieuwd wat de simpelste OT thermostaten aan sensor data doorgeven, bv de Honeywell Round modulation of die 30 euro Amazon opentherm thermostaten. Kan zomaar eens genoeg data zijn (gemeten en gewenste ruimte temperatuur).
Klopt, maar belangrijker is, hoe lang een thermostaat om warmte vraagt. Aan bij 19.9 en uit bij 20.1 heb je niks aan. Maar als het bereik ongeveer een halve graad is, blijft je thermostaat langer vragen. Dit is goed voor een warmtepomp zeggen ze. Al betwijfel ik, of het echt zo slecht is dat een warmtepomp een paar keer aan/uit gaat.

• medu80
krizzziz schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:31:
Vandaag is mijn Quatt geïnstalleerd. Zal later wel even mijn bevindingen plaatsen. Maar man man man die T6, geeft continu een temp aan in onze woonkamer die echt niet klopt (andere temp sensor ernaast). Zo jammer dat er nog geen goede Nest integratie is.
Nu is die Nest ook geen extreem accurate temperatuursensor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• medu80
Slurpgeit schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Een oudere versie had dat dus wel staan, en daar houden veel mensen krampachtig aan vast door dezelfde (foutieve) informatie te herkauwen.

Hoe je het ook went of keert je voldoet gewoon aan de NEN1010 als het totale theoretische verbruik van alle apparaten op een groep bij elkaar niet boven het maximale vermogen van de groep uitkomen. Daar heeft tussen de regels doorlezen of persoonlijke meningen geen enkele invloed op.

Neemt niet weg dat je het gewoon kan doen als je dat wil, maar je "overtreedt" helemaal niks als je het niet doet. Sterker nog, je zou gewoon slagen voor een keuring.
Valt me wel vaker op, dat men iets roept zonder argumenten of bronvermeldingen te hebben. Enige bronvermelding is een bedrijf wat gedijt op verkopen van meterkasten. Tja wc eend verhaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:06
krizzziz schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:31:
Even een (paar) digitale thermometers in de ruimte plaatsen en de T6 kalibreren. Werkt verder prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
Notaname schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:40:
[...]

Even een (paar) digitale thermometers in de ruimte plaatsen en de T6 kalibreren. Werkt verder prima.
Klopt, heb ik ook gedaan en sindsdien werkt hij als een zonnetje.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:25
[b]medu80 in "Ervaringen met Quatt?"medu80

Ik lees net dat de Lyric T6 een hysterese heeft van 1,5 graden. Dat verklaart waarschijnlijk het blijven hangen van de gemeten temperatuur in relatie tot de ingestelde temperatuur? Waardoor de Quatt niet te snel aan en uit gaat? En dus de voorkeur heeft van de heren van Quatt? Heeft de CiC dan invloed op de thermostaat? Of is dat te ver gedacht?
Is wel beter voor de levensduur van de Quatt.

Zie https://resideo.my.site.c...thermostat?language=en_US

[Voor 7% gewijzigd door pietjm op 14-03-2023 21:25]

• medu80
@pietjm dat is niet wat ik zie met OTGW. Vermoedelijk is het Fahrenheit ondanks dat er C staat.

• pietjm
medu80 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:31:
@pietjm dat is niet wat ik zie met OTGW. Vermoedelijk is het Fahrenheit ondanks dat er C staat.
Zou erg slordig zijn van Resideo. Maar waar en hoe zie jij het anders?
Vind 1,5 gr C ook wel erg veel.

[Voor 5% gewijzigd door pietjm op 14-03-2023 21:45]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:20:
[...]

NEN 1010:2020 bepaling 510.4.2.
kijk, met het risico dat dit te off topic word gezien door de forum politie. Ja en Nee
in de huidige NEN1010:2015 en :2020 is er geen directe verplichting voor toestellen >2000W, dat heeft samsam en ik ook niet gezegt, echter moet je deze wel op mogelijke ongewenste situaties beoordelen en daarmee de apparaten verdelen over de groepen. Dat staat er dus ook.
Je moet hier wel van de mogelijke "worst case"scenario's uitgaan. voorbeeld 2 apparaten de een 2300W en de ander 1700W waarbij de laatste dit maar 15% van de tijd dit gebruikt en de eerste dit gem. tussen 50-80% van max. vermogen zit. Zou je kunnen denken, dat kan dus. Uitkomst is echter dat je beide op max. moet beoordelen want dat zou wel kunnen en daarmee de groep zou overbelasten.
als je echter kunt voorkomen dat beide nooit gelijk op max kunnen zitten, bv omdat de een in de winter (verwarming) en de ander alleen zomers (airco) gebruikt word zou het dus wel kunnen.
dus kort de formele regel dat bij 2000W altijd een eigen groep nodig is is vervallen echter nu zul je dus moeten kijken of het wel of niet kan.

Vergeet niet als blijkt dat je huis is afgebrand door een te hoge belasting van een groep je de verzekering de mogelijkheid geeft om niet cq minder schade uit te betalen door een foutive installatie. Helaas (ik kom zelf uit die wereld) zie bij huisbranden dat de electrische installatie een van de hoofdoorzaken van een dergelijke brand betreft.

Los daarvan zijn er ook nog andere redenen om voor een eigen groep te kiezen, denk hierbij aan bedrijfszekerheid.
Ik snap dat mensen niet te veel geld uit willen geven, en een groep erbij plaatsen is natuurlijk niet alleen de kosten van de groep (circa 50 euro) maar ook de installatie ervan. Echter voor een deskundig installateur is dit echt maar weinig werk (binnen 15-30 min), de kabels erna toe kan veelal iemand zelf plaatsen, aansluiten graag aan de vakman overlaten. Een dergelijke aanpassing heeft een levensduur van circa 30 jaar en meer, dus per jaar is dit echt weinig.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:33
frank_b schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:48:
Ja er zit een zinkgoot in.

Quatt zei dat ook, misschien erachter langs, maar ze willen er niet op gokken.
(snap ik ook wel, sta je hier wil het niet)

Overstek is 60 cm, erg veel inderdaad.

Ik ga ze terugmailen dat ik er eerst zelf naar ga kijken dit weekend.
Ik heb een ladder, ga eens even een paar dakpannen weghalen en de boel bestuderen.

Nog niet stoppen dus, eerst even onderzoek dus. Ik heb nog hoop.
Is het even wachten op de ontwikkeling vwb het parallel inschakelen iets voor jou? Dat doe ik ook. Dus voor nu even onhold gezet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• medu80
pietjm schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:40:
[...]

Zou erg slordig zijn van Resideo. Maar waar en hoe zie jij het anders?
Vind 1,5 gr C ook wel erg veel.
Als je een OTGW tussen je thermostaat en CiC plaatst kun je de OT berichten uitlezen en manipuleren. Ook kun je aangepaste berichten naar de CiC sturen, zoals het: is nu 20 graden, terwijl het maar 18 is. De CiC reageert daarbij alleen bij centralheating ON en draait harder/zachter bij temperatuurwijzigingen. Ook al stuur ik er heen, maak nu aanvoer van 70 graden of moduleer op maximum %, doet de CiC helemaal niets anders. 1,5 degrees is ongeveer 0,8 graad, dat zou eerder kloppen.

• pietjm
medu80 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:25:
[...]

Als je een OTGW tussen je thermostaat en CiC plaatst kun je de OT berichten uitlezen en manipuleren. Ook kun je aangepaste berichten naar de CiC sturen, zoals het: is nu 20 graden, terwijl het maar 18 is. De CiC reageert daarbij alleen bij centralheating ON en draait harder/zachter bij temperatuurwijzigingen. Ook al stuur ik er heen, maak nu aanvoer van 70 graden of moduleer op maximum %, doet de CiC helemaal niets anders. 1,5 degrees is ongeveer 0,8 graad, dat zou eerder kloppen.
Duidelijk. Dank voor de uitleg.

• MacD007
medu80 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:12:

Medu80 even een vraag mbt de ATAG One, is deze nu ook geschikt voor de quatt? Dat zou eigenlijk een prima optie zijn, dan heb ik namelijk geen T6 nodig, of bied deze toch duidelijke voordelen mbt de Quatt?

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:29
medu80 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:25:
[...]

1,5 degrees is ongeveer 0,8 graad, dat zou eerder kloppen.
Een delta van 1,5 graden Fahrenheit is gelijk aan 0,556 graden Celsius.

Excuus, is idd ca 0,8 graden C.

[Voor 7% gewijzigd door mrdop op 15-03-2023 12:19]

• mrdop
MacD007 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:14:
[...]

Medu80 even een vraag mbt de ATAG One, is deze nu ook geschikt voor de quatt? Dat zou eigenlijk een prima optie zijn, dan heb ik namelijk geen T6 nodig, of bied deze toch duidelijke voordelen mbt de Quatt?

[...]
Ik heb vorige week aan de telefoon gezeten met een engineer van Quatt. Ze hebben voor de Atag i-series moeite om de OT goed aan te sturen. Dat is wel de bedoeling en gaan ze nog fixen (hopelijk...).

Ik heb ook expliciet gevraagd of het aan het Atag eigen OT toepassing ligt (de Atag One) of de algemene OT toepassing (ik had al jaren een T6 via de Atag OT low-power adapter, wat gewoon perfect werkt).

Het antwoord was: beide werken nog niet goed, na een tijdje geeft de ketel een foutmelding. Ik vraag mij wel af of Quatt het verschil tussen de Atag One en de LPA OT kent, maar voor nu is er weinig aan te doen.... Atag i-series worden dus voorlopig nog altijd aan/uit aangesloten. Overigens werkt dat verder prima, OT geeft alleen meer opties richting de ketel, dat gaf de Quatt man ook toe, en dat is ook hoe ze het willen.

• roberto77
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:58
Sinds ik de Quatt heb draaien wordt er elke paar uur een klein beetje gasverbruikt als mijn verwarming uit staat. Dit valt vooral 's nachts op. Hebben jullie dat ook?

Toen ik alleen een gasketel had (remeha) was dat niet zo. De ketel staat trouwens op eco stand.

Het zijn maar kleine beetjes maar als dit ook zo op warme dagen doorgaat dan heb je het over zeker 10 kuub gas per jaar.

• medu80
MacD007 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:14:
[...]

[...]
Weet ik niet zeker, het is mijn vermoeden gezien de Atag One ook OT is en ook langer vraagt om warmte.

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-03 15:48
[/quote]
Dank voor de tip!

• HBO88
roberto77 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:31:
Sinds ik de Quatt heb draaien wordt er elke paar uur een klein beetje gasverbruikt als mijn verwarming uit staat. Dit valt vooral 's nachts op. Hebben jullie dat ook?

Toen ik alleen een gasketel had (remeha) was dat niet zo. De ketel staat trouwens op eco stand.

Het zijn maar kleine beetjes maar als dit ook zo op warme dagen doorgaat dan heb je het over zeker 10 kuub gas per jaar.
Ook als de Quatt niet draait? Dan lijkt het toch op de warmhoud functie van de CV ketel.

Welke thermostaat heb je? ik lees dat sommige remeha ketels de eco stand niet goed werkt. en als je bijv. op de Isense thermostaat die instelling uit zet, het dan wel werkt. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2146852

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26
mrdop schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:55:
[...]

Een delta van 1,5 graden Fahrenheit is gelijk aan 0,556 graden Celsius.
* deltaT van 1F = 0,0556 C (of 5/9). Dus bij deltaT van 1,5 F zit je op 0,834C

• roberto77
HBO88 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Ook als de Quatt niet draait? Dan lijkt het toch op de warmhoud functie van de CV ketel.

Welke thermostaat heb je? ik lees dat sommige remeha ketels de eco stand niet goed werkt. en als je bijv. op de Isense thermostaat die instelling uit zet, het dan wel werkt. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2146852
Ik heb de honeywell lyric t6. Hierdoor had ik de etwist van remeha. Toen werke e.e.a. naar behoren. Vanuit de ketel heb ik de eco stand gecheckt en daar staat de instelling goed.

• Notaname
HBO88 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Had ik ook.
Even de oude Celcia thermostaat van onze Remeha uit de mottenballen gehaald en daarmee de 'eco functie' uitgezet. Nu blijft gasgebruik uit. Al lees ik dat de ketel ook ingezet kan worden voor een 'defrost'.
Dit laatste weet ik niet zeker omdat ik hier ook wel eens heb gelezen over een warmtelint in de Quatt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
Notaname schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Had ik ook.
Even de oude Celcia thermostaat van onze Remeha uit de mottenballen gehaald en daarmee de 'eco functie' uitgezet. Nu blijft gasgebruik uit. Al lees ik dat de ketel ook ingezet kan worden voor een 'defrost'.
Dit laatste weet ik niet zeker omdat ik hier ook wel eens heb gelezen over een warmtelint in de Quatt.
Een warmtelint zorgt er voor dat condenswater niet direct aanvriest onderin het apparaat, maar er uit kan lopen. Dat levert niet genoeg warmte om een defrost mee te doen. Onder een bepaalde temperatuur gaat dat waarschijnlijk gewoon aan. (50-75W bijv)

[Voor 6% gewijzigd door paQ op 15-03-2023 10:56]

• mrdop
Fr33z schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:01:
[...]

* deltaT van 1F = 0,0556 C (of 5/9). Dus bij deltaT van 1,5 F zit je op 0,834C
Ahh, excuus. Ik had 1 in mijn hoofd paraat.

[Voor 5% gewijzigd door mrdop op 15-03-2023 12:20]

• MacD007
mrdop schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:00:
[...]

Ik heb vorige week aan de telefoon gezeten met een engineer van Quatt. Ze hebben voor de Atag i-series moeite om de OT goed aan te sturen. Dat is wel de bedoeling en gaan ze nog fixen (hopelijk...).

Ik heb ook expliciet gevraagd of het aan het Atag eigen OT toepassing ligt (de Atag One) of de algemene OT toepassing (ik had al jaren een T6 via de Atag OT low-power adapter, wat gewoon perfect werkt).
Even een vraag mbt tot de Atag One, wordt hier de oude ATAG One bedoeld (met een OT protocol) of de huidige ATAG One zone, die in combinatie met de i-serie van ATAG wordt gebruikt (of deze ook OT heeft weet ik niet, het lijkt er op dat deze een eigen ATAG (Italiaans) protocol gebruikt, speciaal voor de i-serie)
De oudere ATAG cv ketels, bv de E-serie (E325EC) gebruiken de oude ATAG One. Deze hebben een 2-pins OT aansluiting (voor ATAG EaZy, WiZe, One of OT thermostaat)
Het antwoord was: beide werken nog niet goed, na een tijdje geeft de ketel een foutmelding. Ik vraag mij wel af of Quatt het verschil tussen de Atag One en de LPA OT kent, maar voor nu is er weinig aan te doen.... Atag i-series worden dus voorlopig nog altijd aan/uit aangesloten. Overigens werkt dat verder prima, OT geeft alleen meer opties richting de ketel, dat gaf de Quatt man ook toe, en dat is ook hoe ze het willen.

• mrdop
MacD007 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Even een vraag mbt tot de Atag One, wordt hier de oude ATAG One bedoeld (met een OT protocol) of de huidige ATAG One zone, die in combinatie met de i-serie van ATAG wordt gebruikt (of deze ook OT heeft weet ik niet, het lijkt er op dat deze een eigen ATAG (Italiaans) protocol gebruikt, speciaal voor de i-serie)
De oudere ATAG cv ketels, bv de E-serie (E325EC) gebruiken de oude ATAG One. Deze hebben een 2-pins OT aansluiting (voor ATAG EaZy, WiZe, One of OT thermostaat)

[...]
Oei, ik bedoelde iig die voor de i-serie (de 1e, geen i-serie Zone), omdat ik een zo’n ketel heb. Maar omdat ik geen One had, maar een werkende T6 op een Atag OT-LPA heb ik daar over gesproken (hoe die OT werkend te krijgen). Quatt vertelde toen dat wat ik schreef en dat ze alle Atag i’s (voorlopig) aansluiten op aan/uit.

Quatt (Sander in dit geval) was zeer vriendelijk, kundig en nam de tijd voor mijn vragen.

Ik zou contact opnemen met Quatt en je vragen stellen mbt de One! (Ik had een vraag via de app hierover gesteld, en die werd omgezet in een ticket en toen werd ik zelfde dag gebeld).

• mrdop

[Voor 73% gewijzigd door mrdop op 15-03-2023 12:27]

• roberto77
Notaname schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Had ik ook.
Bedankt voor je antwoord! Maar moet je dan niet juist de Eco aanzetten zodat er niet steeds verwarmd wordt?

De cv wordt inderdaad ook gebruikt voor de defrost.

• medu80
medu80 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:52:
@Elly De Atag One Zone is geen Opentherm thermostaat, deze werkt met, ben de naam kwijt, maar het is een Italiaanse firma die de Atag I zone ketels en thermostaten maakt. Dus de kans dat je Zone thermostaat werkt is nihil.

Ariston Bus Protocol.
@MacD007

• krizzziz
Notaname schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:40:
[...]

Vandaag gaf de Lyric T6 continue 19 graden aan terwijl twee andere sensoren in dezelfde ruimte (ongeveer zelfe plek) op 20 en 20,3 graden zaten. Ik ben toen naar het kalibratiemenu gegaan en heb daar +1 graad ingevoerd. Ging terug en er stond nog steeds 19 graden op,

Daarna de Lycic even van zijn basis gehaald en weer terug gestopt, kwam er opeens 22,5 graden tevoorschijn.
Waar die nu, half uur later, nog steeds op staat en de andere temp sensoren staan nog op 20 graden.

Heb ik een foutief ding?

Overigens vanacht ongeveer 8 kWh vebruikt en 0 m3 gas.
Is wel 0 graden geweest vanacht maar normaal heb ik met een dergelijke avond zo een 2,5 m3 of 3 m3 verbruikt. Met of zonder quatt, kosten zijn gelijk.

Mijn Lyric stond de hele avond op 19 graden kamer temp en met doeltemp ook op 19 en toch werd er steeds warmte gevraagd.

[Voor 33% gewijzigd door krizzziz op 15-03-2023 13:35]

ehhhh..HOI

• medu80
@krizzziz Dat er in beeld 19 graden staat, betekent niet dat het 19 graden is, kan zo maar 18.66 zijn. Alleen als je de OT berichten uitleest kun je op twee decimalen de temperatuur uitlezen van een Lyric.

• csetag
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-03 21:38
Ik heb zelf in afwachting van de Quatt ook een Lyric T6 opgehangen. Hij moet nog wel wat beter inleren, maar gun hem daar nog even de tijd voor. Wel zag ik wat geks, op het grafiekje zie je in het blauw de temperatuur van de Lyric, de groene is een andere temeratuursensor vlakbij de thermostaat.

Afgezien van het verschil, waarbij wellicht een kalibratie nodig is van de lyric, vind ik het vooral typisch dat de gemeten temperatuur van de Lyric zo vaak een 'vaste' temperatuur heeft. Vooral 's nachts blijft ie op 16 gr hangen. iemand vergelijkbare ervaringen?

PS dit is echt de gemeten temperatuur en niet de ingestelde temperatuur waarbij dit wel logisch is.

• Gerardwaz
krizzziz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Vandaag gaf de Lyric T6 continue 19 graden aan terwijl twee andere sensoren in dezelfde ruimte (ongeveer zelfe plek) op 20 en 20,3 graden zaten. Ik ben toen naar het kalibratiemenu gegaan en heb daar +1 graad ingevoerd. Ging terug en er stond nog steeds 19 graden op,

Daarna de Lycic even van zijn basis gehaald en weer terug gestopt, kwam er opeens 22,5 graden tevoorschijn.
Waar die nu, half uur later, nog steeds op staat en de andere temp sensoren staan nog op 20 graden.

Heb ik een foutief ding?

Is wel 0 graden geweest vanacht maar normaal heb ik met een dergelijke avond zo een 2,5 m3 of 3 m3 verbruikt. Met of zonder quatt, kosten zijn gelijk.

Mijn Lyric stond de hele avond op 19 graden kamer temp en met doeltemp ook op 19 en toch werd er steeds warmte gevraagd.

[Afbeelding]
Ik zou hem 0.5 graad lager zetten en even een paar minuten de stekker van de ketelmodule eruit daarna even afwachten tot hij de juiste temperatuur weergeeft.

• krizzziz
medu80 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:39:
@krizzziz Dat er in beeld 19 graden staat, betekent niet dat het 19 graden is, kan zo maar 18.66 zijn. Alleen als je de OT berichten uitleest kun je op twee decimalen de temperatuur uitlezen van een Lyric.
Check, duidelijk.

Maar vind het ding nog steeds raar gedrag vertonen.

ehhhh..HOI

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:15
medu80 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:39:
Bij de Remeha Tzerra Ace kun je de 1-decimaal-nauwkeurige waarde ook op de ketel aflezen onder parameter CM030 in het tellermenu. Wellicht ook bij andere nieuwere ketels mogelijk.

• Notaname
[...]

Heb ik een foutief ding?
Nee, je moet meen ik 10 minuten wachten eer hij dat heeft aangepast. 😉

• Notaname
roberto77 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Maar moet je dan niet juist de Eco aanzetten zodat er niet steeds verwarmd wordt?
Goed punt, ben nu ook in verwarring.

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-03 15:48
Notaname schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Nee, je moet meen ik 10 minuten wachten eer hij dat heeft aangepast. 😉
Als je de Lyric even van de muurplaat los trek en hem terug plaats staat hij direct goed

• Han61
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-03 19:53

Naast mijn airco's zou ik de Quatt kunnen plaatsen. Deze positie is dicht bij mijn CV ketel.
De draagconstructie is in orde. Uiteraard moet ik wel rekening houden met resonantie.

Lijkt dit jullie een optie?

• pietjm
[...]

Heb ik een foutief ding?

[Afbeelding]
Ik heb datzelfde gehad en gisteren de kalibratie eraf gehaald en de temperaturen in het schema ook verlaagd. Geeft ong 0,5 graden te laag aan.
Maar vandaag ging voor het eerst de gemeten temperatuur voorbij de ingestelde temperatuur en stopte de Quatt. Het lijkt er dus op dat de kalibratie e.e.a. verknald en voor veel te veel kWh’s zorgt. Dat de thermostaat dan een iets te lage temperatuur aangeeft, maakt mij niet uit.

Inmiddels wel met de leverancier afgesproken om de Lyric voor een andere Lyric om te ruilen, want het hoort natuurlijk niet zo te gaan.

Dus voor allen die hier ook problemen mee hebben: haal de kalibratie eraf en kijk het eens een paar dagen aan. Tussen de Lyric en een willekeurig andere thermometer kan overigens door de hysterese best wel ongeveer 1 graad zitten. Hou daar wel rekening mee.

• Gerardwaz
pietjm schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:00:
[...]

Ik heb datzelfde gehad en gisteren de kalibratie eraf gehaald en de temperaturen in het schema ook verlaagd. Geeft ong 0,5 graden te laag aan.
Maar vandaag ging voor het eerst de gemeten temperatuur voorbij de ingestelde temperatuur en stopte de Quatt. Het lijkt er dus op dat de kalibratie e.e.a. verknald en voor veel te veel kWh’s zorgt. Dat de thermostaat dan een iets te lage temperatuur aangeeft, maakt mij niet uit.

Inmiddels wel met de leverancier afgesproken om de Lyric voor een andere Lyric om te ruilen, want het hoort natuurlijk niet zo te gaan.

Dus voor allen die hier ook problemen mee hebben: haal de kalibratie eraf en kijk het eens een paar dagen aan. Tussen de Lyric en een willekeurig andere thermometer kan overigens door de hysterese best wel ongeveer 1 graad zitten. Hou daar wel rekening mee.
Kan zomaar zijn dat het zonlicht de temperatuur op laat lopen waardoor hij uitgaat.

• QTAmersfoort
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-03 17:43
pietjm schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:00:
[...]

Ze hebben gisteren bij ons ook de T6 vervangen voor een andere. Nou kan je vertellen, het helpt niks. Moest echt weer calibreren om de temperatuur gelijk te krijgen aan de andere thermometers in de ruimte. Het lijkt soms of dat ding een eigen wil heeft :)

• pietjm
Gerardwaz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:18:
[...]

Kan zomaar zijn dat het zonlicht de temperatuur op laat lopen waardoor hij uitgaat.
Zonlicht heeft er ook eerder opgestaan zonder effect. Dat is het dus niet.

• pietjm
QTAmersfoort schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:21:
[...]

Ze hebben gisteren bij ons ook de T6 vervangen voor een andere. Nou kan je vertellen, het helpt niks. Moest echt weer calibreren om de temperatuur gelijk te krijgen aan de andere thermometers in de ruimte. Het lijkt soms of dat ding een eigen wil heeft :)
Niet kalibreren dus. Het gaat uiteindelijk om het comfort, niet om het juiste getal.

• Bennobang
  • Laatst online: 23:05
Han61 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:38:
[Afbeelding]

Naast mijn airco's zou ik de Quatt kunnen plaatsen. Deze positie is dicht bij mijn CV ketel.
De draagconstructie is in orde. Uiteraard moet ik wel rekening houden met resonantie.

Lekker dichtbij ketel is een pre. Voor onderhoud wel ver weg en resonantie zou ik zoveel mogelijk met massa en bigfoots en veren minimaliseren. Ik heb de Quatt ook op een houten dak staan en heb er geen last van. Slaapkamer zit er 5 meter vanaf. Geluid is ook ieders beleving maar er zijn er in dit topic die het sterk afraden. Met andere woorden komt het op eigen keuze uit

• MacD007
[Afbeelding]

op zich zou het kunnen, echter hoe krijg je dat ding boven (60 kg), wat ik nu van Quatt begrijp word dit een kraan of verhuislift (=kostbaar).

ik kwam deze tegen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1834273
zie ook mijn post op 5-2-23
, beetje ook afhankelijk van de dakconstructie (ik vermoed hout, dus wel een hogere kans op geluid en trillingen).
Hou ook rekening met onderhoud, deze plek is dus verre van ideal, als een bedrijf de arbo-eisen gaat toepassen zal het duur worden (steiger bouwen ed).

• krizzziz
[Afbeelding]

Denk dat plaatsing OK is (een los van de houten uitbouw discussie) maar Quatt geeft voorkeur aan eenvoudige plaatsingen op dit moment. Zoals ik het op de foto kan zien, kan er geen steiger en lift opgebouwd worden om de Quatt omhoog te krijgen. Ik heb zelf bij mij ook getwijfeld over een andere plek voor plaatsing, en hiervoor aangeboden dat ik zelf de Quatt wel naar boven breng. Wilde ze niet aan beginnen.

ehhhh..HOI

• olafmol
Als ik dat zo lees hierboven over die Lyric T6 zijn er een aantal met defecte temperatuur sensoren in omloop? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat dat ding blijft "hangen", dan is ie gewoon niet goed werkend.

Dat "inleren" is ook nergens voor nodig, dat gaat puur over de "opwarmtijd" om op een bepaald moment op temperatuur X uit te komen, maw hij begint dus X uur eerder met opwarmen omdat ie heeft "geleerd" dat het typisch zoveel tijd kost om daar uit te komen. Dat heeft verder niets te maken met hoe ie de temperatuur meet, maar echt met het tijdsschema/schakelprogramma.

Er zit volgens mij ook een soort "comfort" functie op een Lyric T6, tis me niet helemaal duidelijk wat die doet, het lijkt erop dat je de temperatuur dan wat hoger kunt instellen dan wat ie meet/laat zien, zodat het "warmer aanvoelt", tja.

Ik zou denk ik proberen om alle fancy "smart" dingen uit te schakelen, en het ding echt zo basaal mogeljk te laten functioneren, en dan eens te kijken wat er gebeurt. En dan moet ie mimimaal niet blijven hangen op een temperatuur, het scherm eraf en er weer opzetten en ineens een compleet andere temp zien suggereert een design-fout ergens.

• mrdop
krizzziz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:29:
[...]

Denk dat plaatsing OK is (een los van de houten uitbouw discussie) maar Quatt geeft voorkeur aan eenvoudige plaatsingen op dit moment. Zoals ik het op de foto kan zien, kan er geen steiger en lift opgebouwd worden om de Quatt omhoog te krijgen. Ik heb zelf bij mij ook getwijfeld over een andere plek voor plaatsing, en hiervoor aangeboden dat ik zelf de Quatt wel naar boven breng. Wilde ze niet aan beginnen.
Bij ons op de dakkapel ging ook niet met een steiger en lift. Heeft Quatt vervolgens met een (best wel grote) kraan gedaan van de straatkant zo over de nok heen en zo op de dakkapel. 5 min werk, en €450 kosten.

• El Stupid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-03 09:17
El Stupid schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Ik heb pas net een Lyric maar ben er nog niet zo lyrisch over :+ Mijn lijnen leek eerst even goed, maar het is weer continu aan/uit schakelen. Ik heb ook een ticket uitstaan bij Quatt hierover.
...
- hoe schakel je de laag/uit regeling uit? Ik kan er niks over vinden in de handleiding
Antwoord gehad van Quatt:

Dit komt omdat als de T6 al een klein beetje onder de ingestelde temperatuur is deze alweer aan gaat. Dit kunt u oplossen door de zogeheten ''optimalisatie stop'' aan te zetten dan zal die iets langer doorgaan en op laag vermogen het blijven bij te verwarmen.
bijgaande zal ik een document sturen waarop u kunt zien hoe u in het installateurs menu kunt komen en dit kunt aanpassen.

Voor wie het nog niet goed heeft staan in de T6, het gaat dus om de laag-uit regeling.

Het uitschakelen daarvan heeft bij mij zeker wel effect. Het start-stop gedrag is behoorlijk verminderd.

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:53
El Stupid schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Dit komt omdat als de T6 al een klein beetje onder de ingestelde temperatuur is deze alweer aan gaat. Dit kunt u oplossen door de zogeheten ''optimalisatie stop'' aan te zetten dan zal die iets langer doorgaan en op laag vermogen het blijven bij te verwarmen.
bijgaande zal ik een document sturen waarop u kunt zien hoe u in het installateurs menu kunt komen en dit kunt aanpassen.

Voor wie het nog niet goed heeft staan in de T6, het gaat dus om de laag-uit regeling.

[Afbeelding]

Het uitschakelen daarvan heeft bij mij zeker wel effect. Het start-stop gedrag is behoorlijk verminderd.
[Afbeelding]
Ze geven alleen aan dat hij dus aangezet moet worden? 8)7
Dat deden ze bij mij ook, wat resulteerde in 14 start/stops in een uur. Bij uit werkt het redelijk goed en moduleert hij veel beter terug.

• mrdop
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
“Optimalisatie stop” is iets geheel anders dan “laag aan/uit regeling”…

• El Stupid
mrdop schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:09:
[...]

“Optimalisatie stop” is iets geheel anders dan “laag aan/uit regeling”…
De afbeelding erbij is uit het document wat ik erbij kreeg, inclusief rode cirkel. Ik begreep eruit dat de laag-uit regeling uitgeschakeld moet worden om te voorkomen dat deze steeds een uitschakeling triggert op het moment dat de thermostaat onder de setpoint komt. Bij mij stond de laag-uit aan, die heb ik nu dus uit staan.

[Voor 6% gewijzigd door El Stupid op 15-03-2023 21:19]

• mrdop
El Stupid schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:11:
[...]

De afbeelding erbij is uit het document wat ik erbij kreeg. Ik denk dat de optimalisatie-stop hun eigen term is ofzo? Ik begreep eruit dat de laag-uit regeling uitgeschakeld moet worden om te voorkomen dat deze steeds een uitschakeling triggert op het moment dat de thermostaat onder de setpoint komt. Bij mij stond de laag-uit aan, die heb ik nu dus uit staan.
Klopt. Laag uit regeling moet op “uit” voor de Quatt. Het betekent dat de thermostaat de (dan lage) vraagtemperatuur 1 op 1 doorgeeft aan de Quatt. Een cv-ketel kan (meestal) niet zo laag terugmoduleren en dan gaat de T6 aan/uit signalen geven aan de cv-ketel.

“Optimalisatie start” is de instelling die zorgt dat de ruimte altijd warm is op de ingestelde starttijd.

“Optimalisatie stop” is de instelling die zorgt dat de ruimte altijd warm blijft tot de ingestelde eindtijd.

(Die instellingen staan 2 regels erboven in het document).

[Voor 3% gewijzigd door mrdop op 15-03-2023 21:26]

• Gerardwaz
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar dat is iets anders dan de optimalisatie stop.

• olafmol
Hahaha wat is dit extreem verwarrend!

Quatt zegt eerst dat ze niks met aanvoer temperatuur doen, alleen maar gemeten en gewenste ruimte temperatuur.

Vervolgens geven ze allemaal verwarrende tips over specifieke lyric instellingen die puur over in en uit schakelen van warmte vraag gaan.

Als ik het zo interpreteer willen ze de thermostaat zo min mogelijk schakel acties laten doorgeven, dus laag-aan moet uit, want die schakelt een x keer per uur in en uit, liever gewoon blijven doorvragen toch?

Die optimalisatie start en stop lijken idd vertragingen te zijn om dichter rond de gewenste temp te blijven. Lijkt me dat je die dus uit wilt zetten zodat ie wat trager reageert?

[Voor 89% gewijzigd door olafmol op 15-03-2023 22:24]

• mrdop
olafmol schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:18:
Hahaha wat is dit extreem verwarrend!

Quatt zegt eerst dat ze niks met aanvoer temperatuur doen, alleen maar gemeten en gewenste ruimte temperatuur.

Vervolgens geven ze allemaal verwarrende tips over specifieke lyric instellingen die puur over in en uit schakelen van warmte vraag gaan.

Als ik het zo interpreteer willen ze de thermostaat zo min mogelijk schakel acties laten doorgeven, dus laag-aan moet uit, want die schakelt een x keer per uur in en uit, liever gewoon blijven doorvragen toch?

Die optimalisatie start en stop lijken idd vertragingen te zijn om dichter rond de gewenste temp te blijven. Lijkt me dat je die dus uit wilt zetten zodat ie wat trager reageert?
Nee, nee, nee! 😀 die optimalisatie instellingen gaan alleen over start en eindtijd (rekening houdend met het warmteverlies van het huis). Verder niks met de aanstuurtechniek!!

De Lyric T6R biedt een aantal optimalisatiefuncties, inclusief ‘optimale start en stop’ zodat de temperatuur wordt bereikt op het door u gewenste tijdstip. Met deze instellingen hoeft u nooit meer wakker te worden in een koud huis en wordt de ketel niet onnodig aangestuurd vlak voordat u gaat slapen.

[Voor 13% gewijzigd door mrdop op 15-03-2023 22:31]

• Gerardwaz
mrdop schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:29:
[...]

Nee, nee, nee! 😀 die optimalisatie instellingen gaan alleen over start en eindtijd (rekening houdend met het warmteverlies van het huis). Verder niks met de aanstuurtechniek!!
Helemaal correct.

• olafmol
mrdop schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:29:
[...]

De Lyric T6R biedt een aantal optimalisatiefuncties, inclusief ‘optimale start en stop’ zodat de temperatuur wordt bereikt op het door u gewenste tijdstip. Met deze instellingen hoeft u nooit meer wakker te worden in een koud huis en wordt de ketel niet onnodig aangestuurd vlak voordat u gaat slapen.
Ah ok. Tijdschema dus. Maar dan maakt het toch geen fluit uit voor het regel gedrag van de thermostaat? Waarom begint Quatt daar dan over?

Anyway, hier lees ik dat de schakel momenten en schakel tijd alleen maar werken bij aan/uit aangesloten lyrics, en niet werken in opentherm modus. Je zou dus bijna denken dat je de lyric in aan/uit moet aansluiten en dan aantal schakelingen moet minimaliseren en zo lang mogelijk moet houden. Maar dan denk ik dat de CiC de gewenste gemeten en gewenste ruimte temp niet doorkrijgt, dat werkt dan weer alleen met opentherm protocol?

https://www.slimme-thermo...ic-t6-optimaal-instellen/

Wat een clusterf*ck ;)

• Gerardwaz
olafmol schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:36:
[...]

Ah ok. Tijdschema dus. Maar dan maakt het toch geen fluit uit voor het regel gedrag van de thermostaat? Waarom begint Quatt daar dan over?

Anyway, hier lees ik dat de schakel momenten en schakel tijd alleen maar werken bij aan/uit aangesloten lyrics, en niet werken in opentherm modus. Je zou dus bijna denken dat je de lyric in aan/uit moet aansluiten en dan aantal schakelingen moet minimaliseren en zo lang mogelijk moet houden. Maar dan denk ik dat de CiC de gewenste gemeten en gewenste ruimte temp niet doorkrijgt, dat werkt dan weer alleen met opentherm protocol?

https://www.slimme-thermo...ic-t6-optimaal-instellen/

Wat een clusterf*ck ;)
El Stupid zegt iets anders dan Quatt hem als advies geeft, denk dat daar de verwarring zit.

• pietjm
olafmol schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:46:
Als ik dat zo lees hierboven over die Lyric T6 zijn er een aantal met defecte temperatuur sensoren in omloop? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat dat ding blijft "hangen", dan is ie gewoon niet goed werkend.

Dat "inleren" is ook nergens voor nodig, dat gaat puur over de "opwarmtijd" om op een bepaald moment op temperatuur X uit te komen, maw hij begint dus X uur eerder met opwarmen omdat ie heeft "geleerd" dat het typisch zoveel tijd kost om daar uit te komen. Dat heeft verder niets te maken met hoe ie de temperatuur meet, maar echt met het tijdsschema/schakelprogramma.

Er zit volgens mij ook een soort "comfort" functie op een Lyric T6, tis me niet helemaal duidelijk wat die doet, het lijkt erop dat je de temperatuur dan wat hoger kunt instellen dan wat ie meet/laat zien, zodat het "warmer aanvoelt", tja.

Ik zou denk ik proberen om alle fancy "smart" dingen uit te schakelen, en het ding echt zo basaal mogeljk te laten functioneren, en dan eens te kijken wat er gebeurt. En dan moet ie mimimaal niet blijven hangen op een temperatuur, het scherm eraf en er weer opzetten en ineens een compleet andere temp zien suggereert een design-fout ergens.
Een comfort functie heb ik nergens gezien, maar feit is wel dat je alle slimmigheden van de thermostaat uit moet zetten. Geen geofencing, geen optimalisatie en wat ik gemerkt heb, geen kalibratie. Maak de thermostaat dom.

Zonder die kalibratie is de gemeten temperatuur bij mij niet meer blijven hangen. Zowel vanmiddag als vanavond is de Quatt door de ’juist’ gemeten temperatuur uitgegaan. Warm genoeg binnen en geen verloren kWh’s meer.
En ‘juist’ gemeten is dan wat de Lyric juist vindt. Mij maakt het niet uit of hij 19 graden meet, terwijl het 19,5 graden is. Zolang het maar warm is in huis.

• mrdop
pietjm schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:52:
[...]

Een comfort functie heb ik nergens gezien, maar feit is wel dat je alle slimmigheden van de thermostaat uit moet zetten. Geen geofencing, geen optimalisatie en wat ik gemerkt heb, geen kalibratie. Maak de thermostaat dom.

Zonder die kalibratie is de gemeten temperatuur bij mij niet meer blijven hangen. Zowel vanmiddag als vanavond is de Quatt door de ’juist’ gemeten temperatuur uitgegaan. Warm genoeg binnen en geen verloren kWh’s meer.
En ‘juist’ gemeten is dan wat de Lyric juist vindt. Mij maakt het niet uit of hij 19 graden meet, terwijl het 19,5 graden is. Zolang het maar warm is in huis.
Optimalisatie kan je gewoon aanlaten (als je de functie fijn vindt) en bepaalt alleen de start en stop obv warmteverlies. Is gewoon heel handig, werkt prima met de Quatt. Staat bij ons ook gewoon aan.

En helemaal eens dat de werkelijk gemeten temperatuur niet uitmaakt, het gaat erom wat je fijn vindt en dat het (voor je gevoel constant) warm is.

• pietjm
mrdop schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:08:
[...]

Optimalisatie kan je gewoon aanlaten (als je de functie fijn vindt) en bepaalt alleen de start en stop obv warmteverlies. Is gewoon heel handig, werkt prima met de Quatt. Staat bij ons ook gewoon aan.
Die ga ik dan opnieuw uitproberen. Is wel prettig. Maar moet de Quatt dan bij opstarten niet te hard werken? Ik heb 1,5 graad nachtverlaging.

• El Stupid
Gerardwaz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:52:
[...]

El Stupid zegt iets anders dan Quatt hem als advies geeft, denk dat daar de verwarring zit.
Ja en nee. Quatt zegt dus iets over optimalisatiestop en verwijst naar een omcirkeld deel in de handleiding. En dat gaat juist over laag-uit. Gezien de aanleiding van mijn vraag denk ik dat ze laag-uit bedoelen. Dus dat is verwarrend inderdaad.

Anyway: de laag-uit instelling (nu op 0/uit) heeft in ieder geval impact op mijn curve, ik stook nu wat meer continu en dat is wat ik wilde bereiken,

[Voor 6% gewijzigd door El Stupid op 16-03-2023 09:15]

• olafmol
In de zoektocht naar de simpelste en meest "fool-proof" thermostaat voor de Quatt: zijn er mensen die een Honeywell Round Modulation gebruiken icm Quatt? Het lijkt erop dat als je die in "Optimal Comfort" setting zet, hij zo simpel mogelijk, en met zo min mogelijk aan/uit schakelingen, z'n werk doet. Zou zomaar iets kunnen zijn dat goed met de Quatt werkt, want wel OpenTherm?

NB het lijkt dus wel belangrijk dat ie in die optimal comfort mode wordt geschakeld, anders probeert ie weer te slim te zijn.

• TAEK64
  • Laatst online: 22:46
Ik gebruik de Honeywell Chronotherm Modulation. Open Therm aangesloten en die maakt lange constante runs en moduleert ook zeer netjes, afhankelijk van de warmtevraag.
olafmol schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:43:
In de zoektocht naar de simpelste en meest "fool-proof" thermostaat voor de Quatt: zijn er mensen die een Honeywell Round Modulation gebruiken icm Quatt? Het lijkt erop dat als je die in "Optimal Comfort" setting zet, hij zo simpel mogelijk, en met zo min mogelijk aan/uit schakelingen, z'n werk doet. Zou zomaar iets kunnen zijn dat goed met de Quatt werkt, want wel OpenTherm?

NB het lijkt dus wel belangrijk dat ie in die optimal comfort mode wordt geschakeld, anders probeert ie weer te slim te zijn.

• olafmol
TAEK64 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:46:
Ik gebruik de Honeywell Chronotherm Modulation. Open Therm aangesloten en die maakt lange constante runs en moduleert ook zeer netjes, afhankelijk van de warmtevraag.

[...]
Het moduleren van de Quatt is (voor zover ik snap) heeft niks te maken met de thermostaat, de CiC wil alleen maar weten wat de huidige en gewenste kamer-temperatuur is, via OpenTherm protocol, en aan de hand daarvan bepaalt ie z'n modulatie.

De thermostaat kan toch alleen maar aangesloten worden op de CiC middels OpenTherm? Ze ondersteunen geen aan/uit protocol toch?

NB Ik begrijp alleen nog niet zo hoe de CiC dan werkt met bv Nest thermostaten die WEL alleen maar gewenste aanvoertemperatuur (Ta) info doorgeven, dat lijkt ie dan bijna 1 op 1 te interpreteren, en schakelt daardoor al snel de CV ketel bij, omdat er vaak (bij Nest in ieder geval) aan het begin van de warmtevraag een hoge Ta wordt gevraagd, die dan langzaam terugmoduleert naar het einde van de stooksessie. Zoiets begreep ik uit de (nogal warrige) antwoorden van Quatt support die hierboven gepost zijn.

[Voor 5% gewijzigd door olafmol op 16-03-2023 11:51]

• olafmol
Nidebo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Met vriendelijke groet,
Quatt Support

Dit stuk blijft ook een heel raar geval:

"Ook als je de nest instelt dat de gevraagde watertemperatuur niet te hoog mag zijn blijft dit systeem niet heel goed werken. Dit komt omdat we dan weer met andere problemen komen dat als het te koud is wij de ketel nooit kunnen aanzetten aangezien we dan niet warm genoeg water mogen maken. Dit heeft dan weer tot gevolg dat bij - temperaturen dat wij dan niet genoeg warmte kunnen afgeven om de woning goed te kunnen verwarmen."

De CV ketel is de CV ketel, Als de Nest ingesteld is om alleen maar lage/lagere Ta's te vragen, dan kan de CiC dit toch gewoon negeren, en een hogere Ta, evt icm de CV ketel, maken, denk ik dan. Sterker nog: dat kan ik ook gewoon zo instellen op bv mijn Intergas Xtreme 30 CV ketel, ik overrule daar altijd de minimum OT Ta temperatuur als ie onder een bepaalde temp wordt gevraagd vanuit de Nest, dan zet de CV ketel dit vanzelf hoger (ivm mijn afgiftesysteem kan ik niet onder de 45C stoken in de winter). Ditzelfde zou de CiC ook kunnen doen lijkt me dan.

• medu80
olafmol schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Het moduleren van de Quatt is (voor zover ik snap) heeft niks te maken met de thermostaat, de CiC wil alleen maar weten wat de huidige en gewenste kamer-temperatuur is, via OpenTherm protocol, en aan de hand daarvan bepaalt ie z'n modulatie.
Klopt, daarnaast reageert de CiC op CH, oftewel CentralHeating = On of Off. Dus verwarming aan en verwarming uit. Moduleren doet ie echt niet adhv de Lyric. Maar de laag/uit regeling (moet dus uit staan) zorgt er dus voor de die CH vrij lang op On blijft staan. Anders stuurt de Lyric dus een off signaal, de Quatt gaat uit en na een x aantal minuten weer on signaal. Dit is de laag/uit voor CV ketels die een minimum vermogen hebben van 10kW bijvoorbeeld en om de kamer warm te houden is maar 5kW nodig.

• olafmol
medu80 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Maar de laag/uit regeling zorgt er dus voor de die CH vrij lang op On blijft staan.
Juist niet toch? Laag/Uit (wie heeft die rare vertaling gemaakt??) aka "Low Load" is toch juist vaker uitschakelen, en dan weer tijdelijk even aan, als de ruimte temp bereikt is, OF de thermostaat via OT terugkrijgt dat de brander op 20-30% draait (niet alle ketels zullen deze info communiceren lijkt me, aangezien dit niet in de minimum OT specs zit).

Uit de manual van honeywell:

"Als de woning op temperatuur is of als de warmte behoefte in de woning dusdanig laag is dat de brandercapaciteit van het toestel wordt teruggeregeld naar zo’n 20-30% van de totale capaciteit, schakelt de thermostaat over van modulerend regelen naar een aan-/uitregeling, de zogenaamde laag/uitregeling (lowload)."

Daarom denk ik ook dat je voor een warmtepomp juist niet die lowload modus wilt, omdat je dan teveel schakelmomenten met warmtevraag krijgt, en niet de "lang&laag" modus die we graag willen zien..

[Voor 9% gewijzigd door olafmol op 16-03-2023 12:39]

• medu80
@olafmol Dat bedoel ik ook uiteraard. De laag/uit moet uit staan.
medu80 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:47:
BTW: Laag-Uit regeling moet UIT staan.
Als je die op aan laat, gaat ie de Quatt een x aantal keer per uur activeren.

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-03 12:12
olafmol schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:43:

ik had een Honeywell round modulation en werkte voor geen meter samen met de Quatt.

dat was wel helemaal aan het begin (december). Wellicht werkt het nu beter. Maar ik heb een T6 aangeschaft want de round modulation maakte er echt een potje van. Quatt bevestigde dit.

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-03 12:17
Vanmorgen mijn videogesprek gehad. Helaas niet zo positief omdat mijn pomp op mijn dak moet komen (waar vandaan in mijn ogen de makkelijkste installatie aller tijden, want de pomp zit boven mijn ketelruimte en ook de doorvoer is al aanwezig).

Mijn huis is 3 verdiepingen hoog en recht opgetrokken. Men voorzag problemen met de steiger. Ik denk zelf van niet (zie foto) want bovenste overstek is ook van staal en kan een vrachwagen houden. Kwestie van steiger opbouwen voor het balkon en desnoods een extra steigerplank op de bovenste overstek.

Hopelijk zien ze dat zelf ook in, maar in eerste instantie waren ze niet enthousiast om hier aan te beginnen:

• mrdop
GijsZePa schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:14:
Vanmorgen mijn videogesprek gehad. Helaas niet zo positief omdat mijn pomp op mijn dak moet komen (waar vandaan in mijn ogen de makkelijkste installatie aller tijden, want de pomp zit boven mijn ketelruimte en ook de doorvoer is al aanwezig).

Mijn huis is 3 verdiepingen hoog en recht opgetrokken. Men voorzag problemen met de steiger. Ik denk zelf van niet (zie foto) want bovenste overstek is ook van staal en kan een vrachwagen houden. Kwestie van steiger opbouwen voor het balkon en desnoods een extra steigerplank op de bovenste overstek.

Hopelijk zien ze dat zelf ook in, maar in eerste instantie waren ze niet enthousiast om hier aan te beginnen: [Afbeelding]

[Afbeelding]
De “kraan-optie” kwam niet in gesprek naar voren?

• GijsZePa
mrdop schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:16:
[...]

De “kraan-optie” kwam niet in gesprek naar voren?
Nee. Er werd gemeld dat ze omdat ze een startup zijn, zelf nog niet zoveel materiaal hebben om dit te regelen. Ik opperde dat ik zelf wel wat wilde huren, maar daar gingen ze niet op in vanwege de niet te garanderen veiligheid.

Ik voorzie nog steeds geen probleem met een steiger, maar initieel zagen ze dat dus niet zitten. Hopelijk bekijken ze de foto's nogmaals een keertje goed want het is echt geen probleem.

• MacD007
GijsZePa schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:18:
[...]

Nee. Er werd gemeld dat ze omdat ze een startup zijn, zelf nog niet zoveel materiaal hebben om dit te regelen. Ik opperde dat ik zelf wel wat wilde huren, maar daar gingen ze niet op in vanwege de niet te garanderen veiligheid.

Ik voorzie nog steeds geen probleem met een steiger, maar initieel zagen ze dat dus niet zitten. Hopelijk bekijken ze de foto's nogmaals een keertje goed want het is echt geen probleem.
vreemd, juist omdat bij diverse tweakers hier ze dus niet met een steiger wilden doen (dak cq dakkapel) maar dit via een kraan wilden doen. Als ik je huis zie, lijkt me de optie Kraan de veel betere, je steiger zou wel eens behoorlijk duur kunnen worden (mn door de hoogte, dus geen kamersteigertje wat je zo opzet).
Ik zou nog maar eens bij Quatt informeren (zie je laatste tijd vaker dat ze binnen Quatt niet consistent zijn met hun antwoorden).

• GijsZePa
MacD007 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:16:
[...]

vreemd, juist omdat bij diverse tweakers hier ze dus niet met een steiger wilden doen (dak cq dakkapel) maar dit via een kraan wilden doen. Als ik je huis zie, lijkt me de optie Kraan de veel betere, je steiger zou wel eens behoorlijk duur kunnen worden (mn door de hoogte, dus geen kamersteigertje wat je zo opzet).
Ik zou nog maar eens bij Quatt informeren (zie je laatste tijd vaker dat ze binnen Quatt niet consistent zijn met hun antwoorden).
Ipv een kraan zou in mijn ogen een verhuislift nog een makkelijkere optie zijn. Maar ik ben geen expert...

• MacD007
GijsZePa schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Ipv een kraan zou in mijn ogen een verhuislift nog een makkelijkere optie zijn. Maar ik ben geen expert...
is ook een optie, even kijken wat goedkoper is.

• mrdop
MacD007 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:16:
[...]

Klopt. Was bij ons trouwens idd een gehuurde kraan. Kwam netjes op tijd. En ging na 15 min weer weg. €450 extra.

In de offerte stond (voor zelfde bedrag) steiger plus steigerlift. Paar dagen later werd ik gebeld.door Quatt: “het wordt een kraan voor dezelfde prijs”.

Was achteraf ook echt betere optie, supersnel en handig. Monteurs waren ook errug blij….

[Voor 5% gewijzigd door mrdop op 16-03-2023 17:07]

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:29
Het gaat denk ik niet zo om het materiaal op het dak te krijgen (wat met een kraan kan) maar de toegang voor de werklui, hier moet je al met een (berekende) systeemsteiger gaan werken, of de wat minder gewenste optie, met een hoogwerker. Aangezien je met de ladder niet veilig op het dak kan komen.

PS2 SRSM Moon

• mrdop
daniel14 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:12:
Het gaat denk ik niet zo om het materiaal op het dak te krijgen (wat met een kraan kan) maar de toegang voor de werklui, hier moet je al met een (berekende) systeemsteiger gaan werken, of de wat minder gewenste optie, met een hoogwerker. Aangezien je met de ladder niet veilig op het dak kan komen.
Ze klimmen gewoon uit de dakkapel het dak op. Ik vind het doodeng, maar zij vinden het prima. Doen de airco boys ook bij het onderhoud.

• paQ
GijsZePa schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:18:
[...]

sjesis man. Mannetje (de dikste) naar boven in hoogwerker, mannetje (de dunste) met wp naar boven in hoogwerker. Alles is boven.

• MacD007
paQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:07:
[...]

sjesis man. Mannetje (de dikste) naar boven in hoogwerker, mannetje (de dunste) met wp naar boven in hoogwerker. Alles is boven.
In de IPAF richtlijn is bepaald dat medewerkers die op een hoogwerker aan het werk zijn, in de basis niet de hoogwerker op hoogte mogen verlaten. Uit een hoogwerker stappen is dus in principe niet toegestaan wanneer de hoogwerker zich op hoogte bevindt.

Dus is dit eigenlijk volgens arbo regels niet toegestaan. Dat het word gedaan is een heel andere zaak.

• paQ
Naja dan wordt het toch teleporteren...
Wat is daar de meerprijs van?

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:35
paQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:37:
Naja dan wordt het toch teleporteren...
Wat is daar de meerprijs van?
42 euro

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-03 23:15
na videocall over parallel aansluiten later terugkoppeling gehad via de mail dat dat niet in de nabije toekomst gaat gebeuren.

Is voor nu op de lange baan geschoven helaas.

Ik ben zelf aan het overwegen wat dan de alternatieven zijn voor mijn situatie, want zo'n plastic koker wil ik liever niet aan de gevel.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

• paQ
iop schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:45:

Ik ben zelf aan het overwegen wat dan de alternatieven zijn voor mijn situatie, want zo'n plastic koker wil ik liever niet aan de gevel.
Een plastic koker aan de binnenkant kun je ook overwegen he.
Serieus bedoeld.

Persoonlijk vind ik het ook echt foeilelijk als huizen 8m1 witte koker langs hun bakstenen gevel hebben.
Ik heb ze zelf gewoon in huis. In de hoek van de slaapkamer bijv. Zie (merk) je niks van.

• HBO88
na videocall over parallel aansluiten later terugkoppeling gehad via de mail dat dat niet in de nabije toekomst gaat gebeuren.

En camouflage? Een plakfolie met hetzelfde motief wat je erop kunt plakken. Dat scheelt echt een hoop qua aanblik.
Of de leidinggoot op kleur van je gevel.
Voorbeeld:

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:33

Oh, oke, ik mocht eind april even contact opnemen hierover, maar dat lijkt niet goed dus...

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17:02
HBO88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:12:
[...]

En camouflage? Een plakfolie met hetzelfde motief wat je erop kunt plakken. Dat scheelt echt een hoop qua aanblik.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit! Waar koop je dat? Of is dit een specifieke print?

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-03 23:15
HBO88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:12:
[...]

Voorbeeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
bedankt voor het meedenken, maar dit is zeker niet mijn smaak. Opties die ik overweeg of overwogen heb zijn:

* Alles in een regenpijk (zink) Maar de plaats op mijn geven maakt dat ook erg vreemd.
* Via de schuine rand van mijn kap, dat moet ik even gaan bekijken hoe makkelijk/moelijk dat is en of er plek is voor die buizen.
* Beneden gaat de boel open daar kan het de muur in, dan kom ik boven op een slaapkamer.
- Daar de voorzetwand slopen en door (net afgewerkt)
- Daar in de hoek in een soort profiel zoals @paQ oppert

We moeten hier thuis ook nog even in conclaaf, daar komen we vast wel uit. Het is wel erg jammer dat ze het op de lange baan hebben geschoven. Ik had mijn hoop op parallel gevestigd want dan was ik met een gat in de muur klaar.
okijokii schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:23:
[...]

Oh, oke, ik mocht eind april even contact opnemen hierover, maar dat lijkt niet goed dus...
Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Quatt schreef op di 14 maart 2023:
[...]
" Parrallelle invoer is niet iets wat op de korte termijn op de agenda staat. Het staat op de roadmap, maar we kunnen nog geen inschatting geven wanneer het gaat worden. "
(mailquote)

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Pagina: 1 ... 70 ... 73 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee