Remeha Calenta 40L CW6 eco stand werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Wij hebben een Remeha Calenta 40L CW6 uit 2011. Wij zouden graag het voorverwarmen van het water in de boiler uitzetten om gas te besparen. Als we de ketel op de ECO stand zetten dan werkt dit niet: Het aanwezige warme water wordt nog gebruikt, maar als we een paar uur later warm water willen gebruiken gebeurt er niets. We hebben de kraan lang aangehouden op verschillende momenten maar het werkt niet. Als we de ketel dan weer op de comfort stand zetten, dan wordt het water meteen weer opgewarmd. Maar dan wordt ook het boilervat de hele dag warm gehouden helaas.

Het lijkt dus alsof er op een of andere manier geen signaal gegeven wordt in de eco stand om het water direct te verwarmen. Heeft iemand ervaring met dit probleem en hoe dit op te lossen?

Dank!

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

• MrFixIT
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:14
Hier precies dezelfde ervaring. In eco blijft het water koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier heb ik het 'continu warmhouden' uit gezet op the iSense thermostaat. Heb je daar al gekeken?

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Ik heb een Honeywell evohome thermostaat, daar kan ik niets instellen met het water helaas

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markfanta
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-01-2023
ik heb dezelfde vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 21:58

MieJuul

3970Wp

Appesteijn schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:05:
Hier heb ik het 'continu warmhouden' uit gezet op the iSense thermostaat. Heb je daar al gekeken?
Hier ook, mede omdat dat op onze ketel (Remeha quinta 28c) zelf helemaal niet kan.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico463
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:37
MieJuul schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:20:
[...]

Hier ook, mede omdat dat op onze ketel (Remeha quinta 28c) zelf helemaal niet kan.
En dat was dus inderdaad de oplossing begrijp ik? Ik heb dit probleem op de Calenta ook maar dan met een eTwist als thermostaat. Kan alleen op Eco (geen warmwater), klokprogramma of comfort (24/7 warm water). Ik hoop eigenlijk dat het op een of andere manier zo ingesteld kan worden met bijv. de iSense dat het water niet voor wordt verwarmd, maar alleen wordt verwarmd als dit nodig is lees als ik onder de douche sta of warm water tap. Alles voor de gasbesparing :+. Nu is het alles of niets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 21:58

MieJuul

3970Wp

rico463 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:04:
[...]

En dat was dus inderdaad de oplossing begrijp ik? Ik heb dit probleem op de Calenta ook maar dan met een eTwist als thermostaat. Kan alleen op Eco (geen warmwater), klokprogramma of comfort (24/7 warm water). Ik hoop eigenlijk dat het op een of andere manier zo ingesteld kan worden met bijv. de iSense dat het water niet voor wordt verwarmd, maar alleen wordt verwarmd als dit nodig is lees als ik onder de douche sta of warm water tap. Alles voor de gasbesparing :+. Nu is het alles of niets..
Dat klopt, in de ketel zelf kan ik hooguit de warmhoud interval verlengen, maar uitschakelen gaat niet.
Via de isense kan dat wel, en werkt ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zp8sjlCKBN9PQNpIhY2VivASKhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/616UTCLzfV5jYL6m4Oqg2RK3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5rm7MZ87ZosGoQAWH3l5zQuoII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhRtPuBSyuYnPjxfJxt7ZSj5.jpg?f=fotoalbum_large

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-05 11:38

hfa

MieJuul schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:49:
[...]

Dat klopt, in de ketel zelf kan ik hooguit de warmhoud interval verlengen, maar uitschakelen gaat niet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier dezelfde thermostaat en inderdaad werkt de ECO stand zoals je zou verwachten dan: alleen warm water als er vraag is. Inmiddels staat de parameter SWW via de ketel overigens UIT ivm een WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico463
MieJuul schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
O super! Dankjewel! Ik heb de iSense nog ergens liggen dan ga ik kijken of ik hem op die manier aan de praat krijg zoals ik wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Fbuijzen schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:01:
Wij hebben een Remeha Calenta 40L CW6 uit 2011. Wij zouden graag het voorverwarmen van het water in de boiler uitzetten om gas te besparen. Als we de ketel op de ECO stand zetten dan werkt dit niet: Het aanwezige warme water wordt nog gebruikt, maar als we een paar uur later warm water willen gebruiken gebeurt er niets. We hebben de kraan lang aangehouden op verschillende momenten maar het werkt niet. Als we de ketel dan weer op de comfort stand zetten, dan wordt het water meteen weer opgewarmd. Maar dan wordt ook het boilervat de hele dag warm gehouden helaas.

Het lijkt dus alsof er op een of andere manier geen signaal gegeven wordt in de eco stand om het water direct te verwarmen. Heeft iemand ervaring met dit probleem en hoe dit op te lossen?

Dank!
Wij hebben hier ook dezelfde ketel, alleen van een recenter bouwjaar. Maar hier staat deze in de ECO stand (met een EvoHome) en hebben we zonder problemen (direct) warm water. Heb alleen het idee dat die nog wel het boilervat warm houdt, en dat is nu juist iets wat we niet willen. Begrijp dat je dit dus alleen met de Twist thermostaat kan uitschakelen? Wat natuurlijk weer achterlijk zou zijn als dat niet op de ketel zelf kan.

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:02
Hier ook een Remeha Calenta 40L CW6 met eTwist thermostaat. En hetzelfde probleem: op de ‘always eco’ stand wordt de vraag naar warm water niet herkent. Zet ik het het om naar ‘always on’ dan is er direct warm water dus de ketel kan genoeg leveren als er vraag is. Ik draai dus een schedule maar daarmee wordt er onnodig warm gestookt in de avonduren wanneer er gedoucht wordt.

Al eens contact met Remeha gezocht hierover maar die verwijzen naar een installatie monteur.

Waar ik nu aan zit te denken is een oplossing van een sensor (/geluid?) die herkent dat een douche aangaat en dan een API call maakt naar de ketel om de always On te activeren en weer uit te schakelen. Idem als de douche weer uitgaat. Kan ik ook een max douchetijd aangeven.

Overigens is de meting van het gasverbruik in de eTwist app ook idioot afwijkend tov wat ik op de p1 poort meet (cv ketel is enige verbruiker in huis). Dwz de p1 poort meet een factor 3 of 4 hoger verbruik tov de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maria070
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-10-2022
Ik heb dezelfde ketel en hetzelfde probleem toen ik CV ketel in eco modus zette. In juli contact met Remeha gehad, die mij eerst verwezen naar installatie monteur en de installatie monteur weer naar remeha. uiteindelijk antwoordde remeha als volgt:
"De ECO-stand is niet functioneel in uw Calenta 40L.
Dit heeft ermee te maken dat er een interne 40L boiler in het toestel zit.
Warm water mag nooit te lang afkoelen tot onder de 60 graden in verband met legionella vorming.
Hierdoor zal uw toestel periodiek het water in de boiler blijven verwarmen tot boven de 60 graden."

Daar zijn we mooi klaar mee, want de ketel verbruikt extreem veel gas in de comfort stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico463
Maria070 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:03:
Ik heb dezelfde ketel en hetzelfde probleem toen ik CV ketel in eco modus zette. In juli contact met Remeha gehad, die mij eerst verwezen naar installatie monteur en de installatie monteur weer naar remeha. uiteindelijk antwoordde remeha als volgt:
Warm water mag nooit te lang afkoelen tot onder de 60 graden in verband met legionella vorming.
Hierdoor zal uw toestel periodiek het water in de boiler blijven verwarmen tot boven de 60 graden."

Daar zijn we mooi klaar mee, want de ketel verbruikt extreem veel gas in de comfort stand.
Gebruik je de ketel nu ook i.c.m. een eTwist thermostaat? Ik klop het af, maar bij mij werkt warm water op aanvraag nu met een iSense thermostaat dus zonder constant verwarmen zoals hiervoor aangegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maria070
Hi Rico463,

Nee ik gebruik de eTwist thermostaat/iSense niet icm met de Remeha Calenta CW6 40l (het is geen Ace).Heb jij precies hetzelfde type cv? Op welk instelling staat P4 bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rico463
Maria070 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:07:
Hi Rico463,

Nee ik gebruik de eTwist thermostaat/iSense niet icm met de Remeha Calenta CW6 40l (het is geen Ace).Heb jij precies hetzelfde type cv? Op welk instelling staat P4 bij jou?
Hi,

Ik denk dat ik precies hetzelfde type heb. Ik gebruik ook de Calenta 40L (geen Ace inderdaad). P4 staat in mijn geval met de iSense op 2 (regelaar afhankelijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RGk0PMpjhdjiRcKr2SzT2ZXnmg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVT6PlJ66tiKYF99x4gfnDem.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maria070
dank voor je reactie.
ik maak gebruik van 3 kamerthermostaten (in verschillende kamers) van Watts die draadloos verbonden zijn met mijn vloerverwarming unit (LT verdeelunit zonder pomp, de pomp van CV ketel wordt gebruik) en eerlijk gezegd weet ik niet of ik deze door de iSense kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maria070
Overigens kan ik mijn CV ketel ook op in P4 op 2 zetten, maar dat is dus niet de ECO stand en ik vind dat de CV dan voor gebruik van warmwater als nog veel gas verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rico463
Maria070 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:00:
dank voor je reactie.
ik maak gebruik van 3 kamerthermostaten (in verschillende kamers) van Watts die draadloos verbonden zijn met mijn vloerverwarming unit (LT verdeelunit zonder pomp, de pomp van CV ketel wordt gebruik) en eerlijk gezegd weet ik niet of ik deze door de iSense kan vervangen.
Nee dat durf ik je inderdaad ook niet te zeggen. Dat klopt! Hoe P4 in stand 2 reageert met andere merken thermostaten zoals bij jou durf ik je ook niet te zeggen maar pas op dat hij straks helemaal geen warm water maakt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maria070
Dank voor de info Rico. Al met al lijkt het niet een eco vriendelijke CV ketel en had Remeha wel duidelijk kunnen communiceren dat de eco stand op dit type ketel niet werkt. Bij de evt aanschaf van een nieuwe ketel ga ik daar in ieder geval goed op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-05 11:38

hfa

Maria070 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:00:
dank voor je reactie.
Lukt het je niet om P4 op de ketel op '1' te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maria070
Ik kan de ketel in P4 wel op 1 zetten, dat is de comfort stand, maar dan blijft de ketel dus non-stop warm water verwarmen en dat is qua gasverbruik onvoordelin. Ik kan de ketel ook in P4 op 2 zetten, Eco stand, maar dan heb ik dus geen warm water. P4 in 3 zetten kan ook, maar ook dan verbruikt de ketel nog veel gas.
Het probleem zit hem er dus in dat als deze ketel in P4 op 2 (ecostand) wordt gezet er geen warm water is, maar alleen koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 23:02
Zelfde probleem hier. Eco stand werkt niet, want dan geen warm water meer.

Isense aansluiten gaat volgens mij niet omdat ik met een aan/uit Evohome systeem werk.

Zomaar een isense daarnaast aansluiten om de parameter daarin in te stellen lijkt mij niet mogelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico463
Reintjuhh schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:58:
Zelfde probleem hier. Eco stand werkt niet, want dan geen warm water meer.

Isense aansluiten gaat volgens mij niet omdat ik met een aan/uit Evohome systeem werk.

Zomaar een isense daarnaast aansluiten om de parameter daarin in te stellen lijkt mij niet mogelijk toch?
Volgens mij kun je wel de zogenaamde digi-ingang van de iSense programmeren zodat je hem als een soort aan/uit gateway voor verwarmen kunt gebruiken (weet even niet exact de stappen die je dan moet doen). Ergens zijn hier diverse tweakers al een keer mee bezig geweest geloof ik. Wat je dan wellicht zou kunnen doen is de iSense bij de ketel monteren en alsnog je Evohome systeem in gebruik laten als aan/uit thermostaat. De iSense gaat dan in dagstand wat min of meer betekent dat de ingestelde temperatuur op de thermostaat naar 26 graden gaat waardoor de ketel aanspringt. En inderdaad zomaar een thermostaat er naast aansluiten gaat naar mijn weten niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:02
vargo schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 00:24:
Overigens is de meting van het gasverbruik in de eTwist app ook idioot afwijkend tov wat ik op de p1 poort meet (cv ketel is enige verbruiker in huis). Dwz de p1 poort meet een factor 3 of 4 hoger verbruik tov de ketel.
Dat er een verschil is, is niet mega vreemd. Dat het een groot verschil is wel. Heb je geen lekke gasleiding ergens?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
Hier een Calenta ACE en een eTwist. Ik heb in de eTwist-app onder 'Hot water settings' een schema ingesteld voor comfort (tussen 7 en 9 's ochtends voor het douchen) en eco. Dat lijkt precies zoals verwacht te werken. Overdag duurt het iets langer voordat we warm water krijgen, en 's ochtends gaat het wat sneller.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
chaoscontrol schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Dat er een verschil is, is niet mega vreemd. Dat het een groot verschil is wel. Heb je geen lekke gasleiding ergens?
Dan zou ik dat moeten ruiken. De gasleiding is overigens 2 jaar terug nieuw geïnstalleerd met een enkele slang, zonder onderbrekingen: loopt dus vanuit de 'meterkast' rechtstreeks door naar de ketel op de vliering.

Als voorbeeld, hier de maand februari:
  • eTwist geeft een verbruik van 96 m3 gas aan
  • P1 data geeft een verbruik van 319,8 m3 gas aan
Kortom heel vreemd. Remeha geeft aan dat er wel een verschil kan zijn maar dat deze factor wel heel groot is. Ik ben ook al in contact met Stedin dat ik dit verschil zie en .

Wat mij enorm zou helpen is als er andere mensen met dezelfde Calenta 40L CW6 ketel + eTwist hetzelfde zouden willen bekijken om te zien of de afwijking daar ook optreedt.

Volgens de eTwist app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp_ckpcRo-8w1uuGqplgTl7AJko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GE9MG8IACDoPbDIMJmilbYrM.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJYUxqq-fiI55RLs6LDu7W7FWQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fswyX9gh9rDWIMqxO9ndc2yG.png?f=fotoalbum_large
Zoals te zien: dit is gesplitst tussen verwarmen (bij ons vloerverwarming BG; radiatoren boven staan eigenlijk altijd uit) en warm water. Er is geen andere gasverbruiker in huis (koken inductie).

Dan de data van de P1 poort (via Umeter, maar analyse van de ruwe P1 data laat hetzelfde zien):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwD-BZFu2i8PlzDdmK0BgQr468A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LGJOdswIxy7tvkxlcYktd3YU.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7IzswsrJMkdtEvOMNWhkayHfgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zuRpO0O4NacLIFGQ2j3Bbo1k.png?f=fotoalbum_large

Wormaap schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:35:
Hier een Calenta ACE en een eTwist. Ik heb in de eTwist-app onder 'Hot water settings' een schema ingesteld voor comfort (tussen 7 en 9 's ochtends voor het douchen) en eco. Dat lijkt precies zoals verwacht te werken. Overdag duurt het iets langer voordat we warm water krijgen, en 's ochtends gaat het wat sneller.
Is de ketel dan ook een 40L CW6?
Want er zijn meerder versies: https://www.remeha.nl/product/calenta-ace/

Maria070 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:03:

Dat is vreemd, want de 'ALWAYS ECO' stand werkt wel. Het legionella argument zou daar juist sterker van toepassing zijn. En bij andere ketels kan er ook een boilervat gebruikt worden lijkt me. En bovendien, Remeha kan dan toch instellen om het boilervat eens in de zoveel dagen / uren verwarmen???

[ Voor 23% gewijzigd door vargo op 05-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 18:10
Volgens mij is het een Ace 40L.

https://tools.remeha.nl//...iding-Calenta-Ace-40L.pdf

Er is meen ik alleen een eco stand in te stellen via het klokprogramma, blz 28/29.

Als het een 40L zonder ACE is:
https://knelring.nl/wp-co...ndleiding-Calenta-40L.pdf

Hier is wel echt ECO aan te zetten: blz 10: parameter P4

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rico463
Dat is vreemd, want de 'ALWAYS ECO' stand werkt wel. Het legionella argument zou daar juist sterker van toepassing zijn. En bij andere ketels kan er ook een boilervat gebruikt worden lijkt me. En bovendien, Remeha kan dan toch instellen om het boilervat eens in de zoveel dagen / uren verwarmen???
De Calenta 40L (zonder ACE) heeft ook gewoon een parameter in het installateursmenu: P31 waar je anti-legionella op aan kunt zetten of via de regelaar kunt regelen dus dat lijkt me dan ook geen goed argument vanuit Remeha.

Ondertussen leek het bij mij allemaal te werken i.c.m. een iSense en de warmhoudfunctie op continue uit te zetten. Warmte op aanvraag zou je verwachten, maar kreeg helaas op een of andere manier toch geen warm water meer. Daarna kwam ik deze link nog tegen op de Remeha site: https://www.remeha.nl/act...en-van-de-warmhoudfunctie
Zouden we als gebruikers van een Calenta 40L dan toch pech hebben en alleen constant warm water of helemaal geen warm water kunnen hebben?! Ik ga van het weekend eens wat dingen proberen denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maria070
Remeha's legionella argument is onzin.
Maar ik heb het al eerder van cv-installateurs op fora gelezen dat eco stand bij deze ketel niet.
Ik houd me aanbevolen als je na het weekend proberen nog ideeen hebt!
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vargo
Ik ga proberen hier komend weekend wat tijd aan te kunnen besteden en op de ketel zelf de ECO stand aan de praat proberen te krijgen (dwz dat er wel warm water geleverd wordt).

Of misschien wel juist de ketel op ALWAYS ECO te krijgen en dan voice gestuurd de ketel aan te zetten. En dat ik dan ook de kids kan waarschuwen: "je hebt nog 1 minuut douche tijd; ik zou nu je haren uitspoelen" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel1986
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-11-2022
Goedemiddag. Wij hebben ook een calenta cw6 bouwjaar 2014 en exact hetzelfde probleem. Remeha gebeld en daar komt het antwoord van: dat klopt die ketels kunnen niet op de eco stand omdat ze een boiler hebben en daar zit de sensor in. Ook gevraagd of het dan wel mogelijk zou zijn met een isense of etwist maar dat was ook niet mogelijk zei die vrouw van remeha. Dan vraag ik me af hoe die mensen dat hier hebben waar dat wel bij is gelukt?? Hoop echt dat er een mogelijkheid is.
Wij gebruiken ook de Honeywell evo home en kan daar ook niet vanaf vanwege de WiFi thermostaat knoppen om zones te regelen. Maar had het prima gevonden om een isense van marktplaats te kopen en die bij de ketel te hangen om puur de eco stand erin te krijgen. Maar zou zo iets mogelijk zijn ?? Die isense moet dan alleen dat doen en voor de rest zich nergens mee bemoeien. Hoop dat iemand hier hier verstand van heeft😅
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 13:02
Ik heb zelf een Remeha Calenta 15s ketel en een Remeha Aqua pro boiler 150L.

Volgens de handleiding van de boiler heb ik een stilstandverlies (S) van 60W wat volgens deze link overeenkomt met 1.45 kWh/24h bij 45°. Het sanitair warm water staat ingesteld op 57° dus het verbruik zal nog wat hoger liggen.

Als ik de ketel op Eco stand zet dan warmt de boiler niet meer op en voelt het douchewater lauw aan. Ik neem aan dat het zou verbeteren als ik SWW op een hogere temperatuur zou instellen vb.

Concreet betekend het dus dat als ik het de ECO stand zou altijd aanzetten, de boiler niet meer wordt opgewarmd en ik dus eigenlijk een doorstroom ketel heb.

Ik had begrepen dat het gebruik van een doorstroomketel veel inefficiënter het gas in warmte omzet bij veel warmtevraag zoals een douche nemen dan dan hij op zijn gemak de boiler op temperatuur kan houden over 24u.

Ik heb 3 opties:
  1. Eco stand: 1 - boiler wordt niet gebruikt en ketel als doorstromer gebruiken. Voordeel: alleen gas verbruiken bij warmtevraag, Nadeel: inefficiëntere verbranding, meer waterverbruik doordat het langer duurt tot water opwarmt
  2. Eco stand: 0 - boiler wordt continue op temperatuur gehouden: 57°C. Voordeel: Efficiëntere verbranding, zeker als ik ook de installateursetting p18 (Maximum toerental van de
    ventilator (SWW)) zou verlagen, Nadeel: zeker 1.5KW/24u warmteverlies
  3. Eco stand: 2 - boiler wordt op bepaalde tijdstippen op temperatuur gehouden (te regelen met mijn Tado en zelfs home assistant, enkel als we thuis zijn op bepaalde tijdstippen): 57°C. Voordeel: Efficiëntere verbranding, zeker als ik ook de installateursetting p18 zou verlagen, Nadeel: stilstandverlies, maar minder dan comfort? Op zich gaat ketel nog steeds op de momenten dat ik het aangeef verwarmen tot 57°. Aangezien er toch in ons huishouden bijna dagelijks gedouched wordt lijkt me dat dan toch niet zoveel efficienter dan eco stand 0?
Valt daar een algemene wijsheid over te zeggen, valt dit te berekenen of ga ik moeten experimenteren?
Voorlopig zou ik geneigd zijn voor de 3de optie te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06
Hier het zelfde probleem zodra de ketel op eco wordt gezet met de eTwist is er geen warmwater meer.

Als je de warmwater functie op klok programma zet is er warmwater. Als je geen schakelpunt naar de comfort stand toevoegd blijft hij altijd in de eco modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zelfde probleem hier met een Calenta Ace 40L, als je hem op altijd eco zet geen warm water meer, belachelijk is het. Maar klokprogramma kiezen en dan geen schakelpunt toevoegen zou de oplossing zijn? Ga ik proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
saaltink schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:07:
Hier het zelfde probleem zodra de ketel op eco wordt gezet met de eTwist is er geen warmwater meer.

Als je de warmwater functie op klok programma zet is er warmwater. Als je geen schakelpunt naar de comfort stand toevoegd blijft hij altijd in de eco modus.
Leuk idee, maar dat werkt niet, de ketel slaat gewoon niet aan bij warmwatervraag in eco stand.

Dit voelt als een bug in die ketel waar remeha geen zin in heeft om op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antondb
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hier hetzelfde probleem met de Remeha calenta 40L en mijn ervaring

Het gasverbruik voor het warmhouden van de het boilervat is bij mij minimaal 0,3 m3 aardgas per dag, per jaar zo’n 110 m3 aardgas (toch zeker 158 euro met de huidige prijzen). Dat is een inefficiënte methode om de boel op temperatuur te houden (of het boilervat is heel slecht geïsoleerd). Als je dit omrekent naar elektriciteitsverbruik, 0,3 m3 aardgas staat gelijk aan een kleine 3 kWh elektra per dag.

Ik ben er nog niet helemaal over uit maar volgens mij moet het mogelijk zijn de boel een beetje te tweaken. Door de temperatuur waarop het boilervat weer verwarmd wordt te verlagen zal de ketel minder vaak aanslaan, dit kan volgens mij door de bandbreedte te vergroten. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dit in de settings van de ketel moet. Iemand die dit weet?

Als de boiler dan echt niet uitgeschakeld kan worden dan zou het mooi zijn dat de instelling zo is dat het boilervat maar 1 x per dag of bij gebruik helemaal opgewarmd wordt. Dat beperkt de inefficiëntie en waarschijnlijk is de afkoeling maar beperkt over de dag heen waardoor er altijd voldoende warm water zal zijn om te kunnen douchen of een bad te vullen. Lijkt mij een easy fix voor Remeha.

Als iemand nog iets anders weet of een oplossing heeft, ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron1967
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:46
Eco stand betekent m.i. niet meer dan SWW uit!
In de zomer krijg ik SWW vd zonneboiler en kan ie op eco.
Heb nu de watertemperatuur overdag ingesteld op 50gr en in de nacht 40gr. 1x per week nr 60gr/ Legionella aan en warmhouden in de nacht uit.
Zijn met z’n vieren en douchen iedere dag. Die 40 liter worden dan ook vaak genoeg ververst.

Vorige maand een elektrisch element ingebouwd in de zonneboiler. Moet nog wat dingetjes aansluiten en checken en dan gaan we testen.

Die 0,3m3 per dag herken ik wel, maar dat is puur warm houden ben geen gebruik. Wanneer je iedere dag tapt is dat helaas geen referentie.

Hopelijk weer naar eco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shalila
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Zelfde probleem hier
Zogenaamd deze moderne, zuinige Remeha Calenta 50L CW6 gekocht en elke dag zo'n 0,5 tot 0,6 m3 aan gas kwijt aan de comfortstand.

Eco-stand geeft idd meteen geen warm water meer uit de kraan.

Volgens mij kan Remeha dit prima oplossen met een software update toch?
Hebben ze daar gewoon geen zin in?
Als je ruim 200 m3 per jaar kwijt bent aan die verplichte Comfortstand kost dat je op jaarbasis zo 600 euro :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein Staverman
  • Laatst online: 15-09-2023
ik zat er ook op te broeden. Eco stand werkt niet, de isense zet de ketel in nachtstand op niet warmhouden maar een andere thermostaat doet dat niet. Ik had een Anna gekocht van plugwise. Ik merkte dat de ketel om de haverklap even aanging om de warmtewisselaar warm te houden?
Wat ik ontdekt heb is de p37 vrijgavefunctie. Als je die op 0 zet gaat de ketel de boiler niet meer warmhouden tenzij je de connector vrije ingang RL verbindt. Zie blz 41 vd installatie en service handleiding. Ik doe dat nu met een tijdschakelaar en een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steejvan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:53
Hein Staverman schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:19:
Wat ik ontdekt heb is de p37 vrijgavefunctie. Als je die op 0 zet gaat de ketel de boiler niet meer warmhouden tenzij je de connector vrije ingang RL verbindt. Zie blz 41 vd installatie en service handleiding. Ik doe dat nu met een tijdschakelaar en een relais.
Ik ben ik een trieste bezitter van een calenta 40L, en kwam uiteraard ook tot dezelfde conclusie. Standje eco geeft geen warm water en als ik de ECO stand met mijn Nest probeert te sturen verandert er niets. Vorige week de hele week op vakantie geweest en 7 kuub gas verbruikt om het tapwater op temperatuur te houden.

Jouw trucje met een relais over ingang RL, werkt dat? En op het moment dat RL pas net verbonden is en het buffervat nog koud is, gaat hij dan wel bijverwarmen, of hoe moet ik het zien ?

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luuk427
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-07-2024
Hallo ik heb ook een Calenta 40L CW6
Ik heb ook een remeha service tool gekocht en daarmee kan je via je laptop grafieken bekijken van alles wat de cv ketel doet en ook met je mobiel alle configuraties doen en parameters bekijken.
de pc software werkt niet op alle laptops - tenminste ik heb er enkele maar het lukt het maar op 1 aan de praat te krijgen. De mobiel app werkt prima. Helaas wil remeha geen support geven aan gebruikers - alleen aan hun monteurs en die gebruiken eigenlijk nooit de laptop software.
De grafieken zijn handig om over de dag te zien wat de cv ketel precies doet en zie je ook dat hij elk half uur / 40 minuten de boiler warm houdt.

Ik heb laatst het volgende aangepast
dp006 Hysterese voor inschakelen boilertank verwarming => ipv 4 naar 15 graden
de resulteerde dat hij nu nog maar elke kleine 2 uur de boiler warm gaat houden wat minder gas verbruik zou moeten betekenen

overige zaken die ik heb veranderd:
pp015 na draagtijd cv pomp heb ik op 2 min (std 1 min - 2 minuten is iets saver om pendelen te voorkomen)
gp007 maximum ventilator toerental = 2200 -
gp008 minimum ventilator toerental = 1500 (online staat min 1850 rpm - std setup = 1950 rpm = afhankelijk of je lange uitlaat hebt - te laag gaat hij slecht van lopen - lager is beter want hij hoeft niet zo hard te draaien voor vloerverwarming en lage temperatuur)
gp009 opstart toerental = 3000 (std op 4400 toeren - zorgt voor hoge temperatuur van het water - naar 3000 helpt om lagere temperatuur bij starten van cv en voorkomt pendelen)
dp020 na draai tijd SWW pump/3-wegklep na SWW functie- op max = 99 secondes (helpt pendelen voorkomen)

Ander voordeel is van de Remeha service tool dat je via de mobile App of via de pc ook de vakantie modus kan zetten voor de cv gedeelte maar ook alleen voor de boiler.
daar kan je de start datum en tijd van vakantie in voeren en ook eind datum en tijd en in die periode houdt hij de boiler niet warm en cv ketel op anti vries stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk427
Ron1967 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:56:

Heb nu de watertemperatuur overdag ingesteld op 50gr en in de nacht 40gr. 1x per week nr 60gr/ Legionella aan en warmhouden in de nacht uit.
Mag ik vragen hoe je dat krijgt ingeregeld?
Ik heb een Tado en kan alles configureren in mijn Tado maar er verandert niks in de werking van de calenta 40L cw6 hoe hij de boiler temp warm houdt.
ik kan dat zien via de remeha service tools en de grafieken hoe warm het water blijft in de SWW en wanneer hij weer aanslaat om op te warmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steejvan
Ik heb nu ondertussen wel wat gevonden.

P33
Inschakeltemperatuur SWW Boilersensor
2 tot 15 °C

Heb ik eerst naar 4 gezet en nu zelfs naar 2, ik merk geen verschil in warm water maar het scheelt wel 0,6m3 per dag.

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk427
Ik heb de installatie manual en service manual door gespit maar kan nergens P33 vinden of anders Inschakeltemperatuur

dus was benieuwd wat P33 is en hoe je dat dan configureert in je cv ketel?
verder zeg je dat je hem nu op 2 hebt staan maar ik zelf zou verwachten dat hoe hoger het getal hoe later hij zou gaan inschakelen - dus klopt het dat je hem nu op 2 graden hebt staan?

thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steejvan
luuk427 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:31:
Ik heb de installatie manual en service manual door gespit maar kan nergens P33 vinden of anders Inschakeltemperatuur

dus was benieuwd wat P33 is en hoe je dat dan configureert in je cv ketel?
verder zeg je dat je hem nu op 2 hebt staan maar ik zelf zou verwachten dat hoe hoger het getal hoe later hij zou gaan inschakelen - dus klopt het dat je hem nu op 2 graden hebt staan?

thanks
Je kunt het hier vinden, vanaf sectie 5.7.1

https://www.smarthomesupp...ie-servicehandleiding.pdf

Ik gok dat het de temperatuur is waarop de ketel het boilervat opnieuw gaat bijverwarmen, mijn gevoel zegt dat hij het nu helemaal laat afkoelen voordat hij weer aanslaat, dus niet meer 10 keer per dag spikes van 0,2 kuub:

Let op de schaal van y-as. Het rust verbruik van de warmtepomp (groen in kWh) is hetzelfde gebleven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duJRI2YCr29L_DCp5zrTruKwgoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7QyDhiH2MGKq88qksdeOsAL3.png?f=fotoalbum_large

Nu is het dit bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NZ6b5gPBWjepE0vEBjqM6YiL8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VYQkApP08bnHBjPkE9R16Hw9.png?f=fotoalbum_large

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luuk427
a Kijk ik heb een Calenta ACE 40L en jij een Calenta 40L -
jou setting lijkt wel op die van mij en heb zelf nooit getest met 2 ipv 4 std of 15 wat ik nu heb dus dat ga ik even doen - ik post wel even wat ik heb uitgevonden voor de ACE mensen (dp006 setting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hein Staverman
Dat werkt al meer dan een maand echt prima en was een simpele ingreep, ik laat de ketel in de ochtend en eind van de middag een kwartier het water opwarmen. via een tijdschakelaar en een relais. Dat is voor een enkele douche of wat schoonmaken genoeg. Ga ik in bad dan zet ik het warmhouden met een apart tijdschakelaartje aan want anders wordt de boiler niet bij verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steejvan
Hein Staverman schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:43:
Dat werkt al meer dan een maand echt prima en was een simpele ingreep, ik laat de ketel in de ochtend en eind van de middag een kwartier het water opwarmen. via een tijdschakelaar en een relais. Dat is voor een enkele douche of wat schoonmaken genoeg. Ga ik in bad dan zet ik het warmhouden met een apart tijdschakelaartje aan want anders wordt de boiler niet bij verwarmd.
Ik ga even wat testjes doen om eens te kijken hoeveel tijd/gas Remeha nou echt nodig heeft om die boiler op temperatuur te houden.
Het loopje van RL hangt nou aan de voorkant uit mijn ketel, dan ga ik nog wel opzoek naar een relais wat op wifi geschakeld kan worden, daar weet homeassistant dan wel weer raad mee.

Samen komen we er wel uit:)

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hein Staverman
ik heb het relais op een slimme plug van de action LSC. Daar kun je een weekschema in zetten maar ook met je telefoon bedienen. Voor de werkster nog een handmatige schakelaar toegevoegd. Als ik al deze verhalen lees ben ik eigenlijk wel verbaasd dat niemand eerder deze eenvoudige oplossing gevonden heeft.
Zet P37 op nul, dat lees je op blz 60/62. Daarna zie je in het display een tapkraantje met een kruisje erdoor ten teken dat de boiler niet verwarmd wordt.
Als je dan de aansluiting RL, oranje aansluiting, open slotje, doorverbindt, blz 41, gaat de ketel de boiler wel weer verwarmen en verdwijnt in het display het kraantje met het kruisje.
Ik kwam er eigenlijk pas achter nadat ik een andere thermostaat kocht, een Anna van pluwwise. Dit ook omdat ik een een Elga warmtepomp ernaast heb en met de Annna kan ik het monitoren. Toen zag ik aan de aanvoer en retourtemp. dat zeker s'nachts de ketel heel even aanging, kennelijk om de warmtewisselaar op te warmen. Echt een zaagtand. Dat is nu weg.Ook wel eens gemeten hoeveel gas dat was maar erg onnauwkeurig maar ik denk toch 200 tot 400 liter per nacht.

Succes, Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steejvan
Ik moet zeggen dat ik het toen ik nog volledig verwarmde op gas (tot eind februari) wel wist dat het warmhouden van de boiler elke dag gas verbruikte, maar het viel me niet op het met zo’n 750 liter per dag ging.

Ik ben erg blij dat het tapwater ook direct warm is als rl verbonden is. Ik heb een relais besteld en ga die op een zigbee actor mee schakelen. In eerste instantie als de afzuiging van de badkamer aan gaat (dan wordt dat meteen ook niet meer vergeten die de vrouwen hier in huis).

Die actor krijgt uiteraard nog wel een ergens een knopje, of andere logica. Ik ga ook eens testen hoe lang het vat warm genoeg blijft als ik de temperatuur wat omhoog zet. Met een beetje geluk kun je een volle dag gewoon gebruik meeliften op de douche van gisteren.

Van koud naar 62 graden opwarmen kost anders een paar minuutjes en zo’n 350 liter.

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:22

Sjo

Mooie oplossing zo'n relais voor een Calenta 40L. Gaat veel geld schelen!

Zou willen dat er ook zo'n oplossing mogelijk was voor een Calenta Ace 40L, maar dit lijkt niet zo te zijn. Deze heeft wel een Vrijgave-ingang voor een relais, maar deze schakelt de hele ketel uit als ik de service handleiding lees, en kan niet alleen het SWW schakelen.

Momenteel zet ik het SWW handmatig Uit, en alleen Aan als we willen douchen (middels parameter CP320). Dit is niet optimaal, maar het moet maar. Als iemand een andere oplossing weet voor een Calenta Ace 40L hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein Staverman
wel een slim idee om het op de afzuiging van de douche/bad te doen. Ga ik misschien ook wel doen . Zou ook met klik aan klik uit spullen kunnen. Of kent iemand misschien een mini inbouw zender zoals klik aan klik uit dat levert maar dan voor humbli of slc smart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Sjo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:23:
Mooie oplossing zo'n relais voor een Calenta 40L. Gaat veel geld schelen!

Zou willen dat er ook zo'n oplossing mogelijk was voor een Calenta Ace 40L, maar dit lijkt niet zo te zijn. Deze heeft wel een Vrijgave-ingang voor een relais, maar deze schakelt de hele ketel uit als ik de service handleiding lees, en kan niet alleen het SWW schakelen.

Momenteel zet ik het SWW handmatig Uit, en alleen Aan als we willen douchen (middels parameter CP320). Dit is niet optimaal, maar het moet maar. Als iemand een andere oplossing weet voor een Calenta Ace 40L hoor ik het graag.
Doe ik ook maar dan via de Remeha app, van klokprogramma naar comfort, gedoe is het :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein Staverman
Met klikaanklikuit lukt het ook. Ik heb een mini zender awmt-230 achter de trekschakelaar van de douche-afzuigventillator gemonteerd en dat werkt. Ik was even bang van niet omdat ze zeggen dat het alleen met gloeilampen werkt (bijv. niet met led lampen) maar met een ventilator gaat het ook goed. Nu nog een extra relais kopen en dan:
standaard twee keer per dag even warmhouden via een timer,
een draai-tijdschakelaar voor de werkster.
en als je de douche ventilator aanzet wordt het ook verwarmd.
Ik hoop met mijn bijdragen mensen op ideeen te brengen.
Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbou
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:35
Interessant topic ; ik heb dezelfde ketel en die heeft ook mij een koude douche bezorgd

ik heb de truc met de RL terminal ook ingebouwd;

had nog een oude Sonoff SV liggen die met een kleine modificatie perfect werkt;
- 2 restistors eraf steken (gele pijlen)
- ingang kortsluiten (rode pijl)
- ESP zelf voeden met een usb kabeltje op reeds aanwezige pinnen
- ESP flashen met alternatieve firmware (ESPhome, Tasmota, enz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZiErpORgtXBj7i6rR-C81Lq2mY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRTqTy3hbRwjLsitCmIkXBP4.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast is me niet helemaal duidelijk wat P33 nu doet; standaard stond hij bij mij op 6 graden, nu verlaagd naar 2, en krijg onderstaand gedrag;

- Links van rode lijn ; P33 = 6 graden
- Rechts van rode lijn; P33 = 2 graden (nog te kort om iets zinnigs te zeggen, maar lijkt juist vaker te gaan verwarmen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoKHYc1nVSlUkChCmbg8RY9pEpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DDe9PPsBVRHVai6Cvr2DWuZ7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold073
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Blijft te gek voor woorden, verspil elke dag nu zo’n 0,4 m3 aan die rot comfort stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOAN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-06-2023
Ik vraag me af of je de boiler niet kunt afkoppelen, door de leiding door te lussen. Heeft iemand hier een antwoord op of ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOAN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-06-2023
Kun je de boiler niet "loskoppelen" door leidingen om te leiden. Je maakt er dan een Calenta 28C van. Heeft iemand hier een antwoord op en/of ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-05 10:23
:

Geweldig!

Ik heb het daarnet dmv KAKU AMU-500 via HomeyPro aangesloten.
Werkt perfect.

Dankjewel Hein.

Nog ff afwachten of de legionella-run het nog doet, SWWtemp staat nl op 50c.

[ Voor 9% gewijzigd door amarkest op 03-07-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antondb
  • Niet online
Ik heb een manier gevonden om bij afwezigheid het sluimerverbruik voor het op temperatuur houden van de boiler te beperken tot ca 0,2 m3 aardgas per dag. Toch een besparing van 50% :)

Door de hysterie (DP006) maximaal te zetten (de afwijking in graden waarop de boiler weer wordt opgewarmd) en door dagelijks het legionella programma (CP560) te laten draaien.

Volgens mij wordt de boiler maximaal opgewarmd tijdens het legionella programma waardoor met de aangepaste hysterese instelling deze 12 uur lang niet meer wordt opgewarmd.

Dit lijkt dus efficiënter dan dat de ketel iedere paar uur even moet aanslaan om de boiler op temperatuur te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ccz_VmhHQfmbKwes6mNm83MOXgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pGxcXHU8WTb3Ai6Q5RuVlw0X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 18:49
Hier ook een Calenta 40L CW6 (zonder ACE), van 2011

Heb nu voor de test P33 (inschakeltemperatuur SWW Boilersensor standaard 6) op 15 gezet. Eens kijken of dat wat uitmaakt. Mijn aanname is: dat de boiler temperatuur 15 graden gedaald moet zijn tov ingestelde boiler temp temp, voordat hij weer gaat verwarmen. Dus ik verwacht minder op-warm momenten.

Er is ook nog een P32 (Setpuntverhoging boiler 0 tot 20 ºC - standaard 15). Zal hier ook eens mee spelen. Iemand een idee wat dit doet?

Die eerder tips over 'hysterie (DP006)', die zie ik niet. Is deze misschien alleen in de ACE?

update 26-8.
Na het aanpassen van P33 naar 15 gaat de ketel niet elke 2 uur aan om de boiler op te warmen.
Bijgesloten een afbeelding met P33 op 6 and P33 op 15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wes2v88k5QTWitaU1MyycxmywgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lt1MMiB2n5Xl5YLlVN9y4bjm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door pasmanm op 26-08-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent1974
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-05-2024
BOAN schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:32:
Ik vraag me af of je de boiler niet kunt afkoppelen, door de leiding door te lussen. Heeft iemand hier een antwoord op of ervaring mee?
Hallo Boan, ben je misschien nog wat wijzer geworden mbt het mogelijk verwijderen van het biolervat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antondb
  • Niet online
@pasmanm die DP006 is idd op een ACE model, maar doet niet zo veel.

Ik heb nog even gezocht n.a.v. jou instelling voor het inschakelen van SWW/ P33. Bij de ACE variant heet deze DP420
"Activeringsverschil voor productie SWW". Werkt als een trein waardoor de ketel niet constant aanslaat om de boiler op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
antondb schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:46:
@pasmanm die DP006 is idd op een ACE model, maar doet niet zo veel.

Ik heb nog even gezocht n.a.v. jou instelling voor het inschakelen van SWW/ P33. Bij de ACE variant heet deze DP420
"Activeringsverschil voor productie SWW". Werkt als een trein waardoor de ketel niet constant aanslaat om de boiler op temperatuur te houden.
Wat pas je dan aan in DP420 en hoe werkt dat precies? Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antondb
  • Niet online
@Navi zie het plaatje. De instelling verhogen van 1 naar bv 10. Dan wordt de boiler pas weer opgewarmd als de temperatuur meer dan 10 graden is gezakt. Hierdoor zal de ketel minder vaak aanslaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqIfuBrQicIgBHndRwNIxsMkfxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s50aGoIImXIkLyxngE3cD20H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Volgens mij heb ik hem te pakken. Ik heb DP006 van 4° naar 15° gezet en ook CP420 van 1° naar 15°.
(Calenta 40L CW6 ACE)

Installateursmenu > 0012 > BIC 0 > ADV > CP420
Installateursmenu > 0012 > SWW > ADV > DP006

SWW zelf heb ik op 45° staan, dat kun je gewoon via de app doen.

De theorie is dus nu dat hij de tank opwarmt naar 45° en dan af laat koelen tot 30° voordat hij weer aanslaat. Maar dat gebeurd dus heel weinig, en als je gaat douchen slaat de ketel sowieso aan dus heb je warm water.
(Staat verder los van de legionella cycle, die doet hij gewoon wekelijks volgens zijn std instellingen)

Tot nu toe geen gasverbruik meer en warm water werkt gewoon! Ik hou het in de gaten.

[ Voor 59% gewijzigd door Navi op 21-11-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:33
Navi schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:11:
Volgens mij heb ik hem te pakken. Ik heb DP006 van 4° naar 15° gezet en ook CP420 van 1° naar 15°.
(Calenta 40L CW6 ACE)

Installateursmenu > 0012 > BIC 0 > ADV > CP420
Installateursmenu > 0012 > SWW > ADV > DP006

SWW zelf heb ik op 45° staan, dat kun je gewoon via de app doen.

De theorie is dus nu dat hij de tank opwarmt naar 45° en dan af laat koelen tot 30° voordat hij weer aanslaat. Maar dat gebeurd dus heel weinig, en als je gaat douchen slaat de ketel sowieso aan dus heb je warm water.
(Staat verder los van de legionella cycle, die doet hij gewoon wekelijks volgens zijn std instellingen)

Tot nu toe geen gasverbruik meer en warm water werkt gewoon! Ik hou het in de gaten.
Ik heb ook een Calenta 40L CW6 uit 2016 geen ACE
Zouden dit dezelfde instellingen zijn of is dit een hele andere ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:33
gerthallink schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:26:
[...]

Ik heb ook een Calenta 40L CW6 uit 2016 geen ACE
Zouden dit dezelfde instellingen zijn of is dit een hele andere ketel?
Iets verder terug gelezen, sorry was een beetje te snel B) en heb de aanpassen van P33 naar 15 ook gedaan.
Scheelt wel een halve kuub gas per dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgHeoRi6DNabewK3wQcxb8wg7Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHRSfU2Ed1G6uyLBovlim9nq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
Hier dezelfde ketel, en ellendig veel verbruik stand-by. Toevallig een nieuwe thermostaat geïnstalleerd, een Tado, en daarmee kan je de Warm water voorziening schakelen via een schema. Of temperatuur instellen.
Staat hier dus nu standaard ‘s nachts uit en in de vakantiestand ook uit.
Wil m het liefste koppelen aan de badkamer verlichting via HA oid, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Voor nu best een redelijke tussenoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk427
Chriztiaan schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:32:
, een Tado, en daarmee kan je de Warm water voorziening schakelen via een schema. Of temperatuur instellen.
die functie doet helemaal niks bij Tado en deze ketel. Ik heb hem al heel lang een tado en deze cv en of je hem nu helemaal uit zet of aanzet en of temperatuur instelt - er verandert niks hoe je cv ketel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
luuk427 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:59:
[...]

die functie doet helemaal niks bij Tado en deze ketel. Ik heb hem al heel lang een tado en deze cv en of je hem nu helemaal uit zet of aanzet en of temperatuur instelt - er verandert niks hoe je cv ketel werkt.
Hier wel. Dan heb je m kennelijk niet zo ingesteld als ik hem ingesteld heb. Kan hier via Tado de temperatuur van het water instellen of zelfs uitzetten. Kan direct op de ketel zien dat de max watertemperatuur veranderd is en bij uit komt er zeker weten geen warm water, i.i.g. niet meer dan de 40 liter die nog in de boiler zit.

Bij installatie aangeven dat je van een iSense thermostaat komt, toen werkte het hier direct goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Chriztiaan op 06-12-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 21:42
luuk427 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:10:
Ik heb laatst het volgende aangepast
dp006 Hysterese voor inschakelen boilertank verwarming => ipv 4 naar 15 graden
de resulteerde dat hij nu nog maar elke kleine 2 uur de boiler warm gaat houden wat minder gas verbruik zou moeten betekenen

overige zaken die ik heb veranderd:
pp015 na draagtijd cv pomp heb ik op 2 min (std 1 min - 2 minuten is iets saver om pendelen te voorkomen)
gp007 maximum ventilator toerental = 2200 -
gp008 minimum ventilator toerental = 1500 (online staat min 1850 rpm - std setup = 1950 rpm = afhankelijk of je lange uitlaat hebt - te laag gaat hij slecht van lopen - lager is beter want hij hoeft niet zo hard te draaien voor vloerverwarming en lage temperatuur)
gp009 opstart toerental = 3000 (std op 4400 toeren - zorgt voor hoge temperatuur van het water - naar 3000 helpt om lagere temperatuur bij starten van cv en voorkomt pendelen)
dp020 na draai tijd SWW pump/3-wegklep na SWW functie- op max = 99 secondes (helpt pendelen voorkomen)
Heb dezelfde ketel en dezelfde instellingen aangepast, wel wat andere waardes genomen omdat onze vloeren op de begane grond matig geïsoleerd zijn:
GP007: 3500 rpm (standaard waarde 4400 geeft vermogen van 25 kW, 3500 geeft 19 kW)
GP008: 1800 rpm
GP009: 2500 rpm (standaard waarde 4000 = 23 kW, 2500 rpm = 12 kW)

Ga de stookkosten de komende dagen in de gaten houden. Bedankt @luuk427, deze tips helpen me om verder te zoeken waarom de CV pendelt en m'n verbruik zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk427
Chriztiaan schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:45:
[...]

Bij installatie aangeven dat je van een iSense thermostaat komt, toen werkte het hier direct goed.
o interessant - maar waar heb je precies dat aangegeven tijdens je installatie?
mijn installatie is al lang geleden maar misschien moet ik hem ergens nog anders instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luuk427
Dr.Dree schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:27:
[...]

Ga de stookkosten de komende dagen in de gaten houden. Bedankt @luuk427, deze tips helpen me om verder te zoeken waarom de CV pendelt en m'n verbruik zo hoog is.
ik zou ook nog de dp020 aanpassen.
Toen ik mijn ketel op 45 Graden had draaien en water op 65 graden was vooral de overgang tussen boiler opwarmen en daarna weer het huis verwarmen de oorzaak van pendelen omdat hij dan opeens 65 graden levert wat te hoog is en gaat pendelen.
met dp020 op 1,5 minuut te zetten (99 sec) zorg je ervoor dat als hij klaar is met de boiler vullen hij tijd heeft om na te draaien en die 65 graden weg te werken voordat hij de verwarming gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
@luuk427 Die was ik vergeten te melden, standaard staat DP020 op 10 seconden, ik had die op 50 gezet en blijf na warm water vraag pieken zien in de aanvoer- en retourtemperatuur. Nu op 99 seconden gezet, bijv. gisteren zag ik onderstaande metingen (tijd wordt niet netjes uitgelijnd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjRPtyIv7wPWS5uplTckOQ0RCs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uPE3le2wKu9w1pYtlRLz2dWt.png?f=fotoalbum_large

De komende dagen zal ik het in de gaten houden en eventueel een nieuwe screen shot maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
En nog een wat grotere wijziging voor warm water voorziening van de Remeha Calenta Ace 40L: DP003 van 6800 naar 3300 rpm (zit een screen shot in de handleiding die dit suggereert). DP003 is bedoeld voor het instellen van het max. ventilatortoerental voor warmwaterbedrijf.

GP007 (Maximum ventilator toerental tijdens CV bedrijf) aangepast van 3500 naar 3000 rpm (standaard instelling is 4400).
GP009 (Ventilatortoerental bij het starten app.) van 2500 naar 2000 rpm (standaard is 4000).

Het lijkt erop dat de verhoogde waarde van DP020 (nadraaitijd na warm water vraag) te hoog is in mijn situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfgorkxRkgkrG7ALKMWuQh7t1p4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6wpYgAZChun2kGDRXNHFS0yO.png?f=fotoalbum_large

Om ca. 3 uur en ca. 6 uur 's nachts zie ik de aanvoertemperatuur een stuk dalen als het voorraadvat opgewarmd wordt. Weer even de resultaten afwachten van de gewijzigde parameters. Al met al een behoorlijk gedoe om een hybride CV goed ingeregeld te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lowlander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02-2024
Hallo iedereen,

Ik heb zelf een Remeha Calenta 40L CW6 gekocht in 2018 en had hetzelfde warm water probleem. Omdat ik een rooted Toon en mijn home automation heb om de ketel aan te sturen, heb ik gedurende enkele jaren mijn warm water alleen aangezet wanneer dit nodig was (tijdens douchen / bad). Dit heb ik een aantal jaar gedaan en zo mijn gas verbruik verminderd.

Echter ontdekte ik dat er nog iets veranderde met deze aanpassing. De druk van mijn systeem nam af. Gedurende de zomer maanden was dit minimaal, echter tijdens de winter maanden (CV aan) nam dit toe zodat ik welke +/- 2 maanden mijn systeem moest bijvullen. Na veel testen, heb ik dit jaar WW constant aan laten staan en het druk verlies was zo goed als weg (nu ongeveer 0.2 bar verlies per jaar). Blijkbaar zit er dus iets was bij veelvuldig aan/uit schakelen van het warm water, de systeem druk doet verminderen. Geen idee wat, maar ik vermoed een automatische ontluchting of zo. Ik dacht dat de automatische ontlucht alleen aan ging bij het aanzetten van de ketel, maar blijkbaar niet alleen dan, of het is iets anders.

Ik wilde dit even melden hier, indien mensen ditzelfde constateren en (net als ik) het drukverlies niet direct aan de ketel relateren, maar denken dat het ergens anders in het systeem zit. ;)
Pagina: 1