Dan zou ik dat moeten ruiken. De gasleiding is overigens 2 jaar terug nieuw geïnstalleerd met een enkele slang, zonder onderbrekingen: loopt dus vanuit de 'meterkast' rechtstreeks door naar de ketel op de vliering.
Als voorbeeld, hier de maand februari:
- eTwist geeft een verbruik van 96 m3 gas aan
- P1 data geeft een verbruik van 319,8 m3 gas aan
Kortom heel vreemd. Remeha geeft aan dat er wel een verschil kan zijn maar dat deze factor wel heel groot is. Ik ben ook al in contact met Stedin dat ik dit verschil zie en .
Wat mij enorm zou helpen is als er andere mensen met dezelfde Calenta 40L CW6 ketel + eTwist hetzelfde zouden willen bekijken om te zien of de afwijking daar ook optreedt.
Volgens de eTwist app:
/f/image/GE9MG8IACDoPbDIMJmilbYrM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fswyX9gh9rDWIMqxO9ndc2yG.png?f=fotoalbum_large)
Zoals te zien: dit is gesplitst tussen verwarmen (bij ons vloerverwarming BG; radiatoren boven staan eigenlijk altijd uit) en warm water. Er is geen andere gasverbruiker in huis (koken inductie).
Dan de data van de P1 poort (via Umeter, maar analyse van de ruwe P1 data laat hetzelfde zien):
Wormaap schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:35:
Hier een Calenta ACE en een eTwist. Ik heb in de eTwist-app onder 'Hot water settings' een schema ingesteld voor comfort (tussen 7 en 9 's ochtends voor het douchen) en eco. Dat lijkt precies zoals verwacht te werken. Overdag duurt het iets langer voordat we warm water krijgen, en 's ochtends gaat het wat sneller.
Is de ketel dan ook een 40L CW6?
Want er zijn meerder versies:
https://www.remeha.nl/product/calenta-ace/
Maria070 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:03:
Ik heb dezelfde ketel en hetzelfde probleem toen ik CV ketel in eco modus zette. In juli contact met Remeha gehad, die mij eerst verwezen naar installatie monteur en de installatie monteur weer naar remeha. uiteindelijk antwoordde remeha als volgt:
"De ECO-stand is niet functioneel in uw Calenta 40L.
Dit heeft ermee te maken dat er een interne 40L boiler in het toestel zit.
Warm water mag nooit te lang afkoelen tot onder de 60 graden in verband met legionella vorming.
Hierdoor zal uw toestel periodiek het water in de boiler blijven verwarmen tot boven de 60 graden."
Daar zijn we mooi klaar mee, want de ketel verbruikt extreem veel gas in de comfort stand.
Dat is vreemd, want de 'ALWAYS ECO' stand werkt wel. Het legionella argument zou daar juist sterker van toepassing zijn. En bij andere ketels kan er ook een boilervat gebruikt worden lijkt me. En bovendien, Remeha kan dan toch instellen om het boilervat eens in de zoveel dagen / uren verwarmen???
[
Voor 23% gewijzigd door
vargo op 05-10-2022 11:47
]