Ik volg dit topic al een hele tijd, al loop ik wel een paginaatje of 20 achter. Ik ken de allerlaatste stand van zaken qua plaatsingsnummers dus niet, maar ik heb een nummer ver over de 5000 en krijg gisteren een mail dat ze een videogesprek voor de plaatsing willen plannen. Daarbij heb ik een 8kW aangegeven en volgens mij zijn die nog niet geplaatst? (nogmaals, ik loop achter met lezen).
Nu twijfel ik enorm wat ik zal doen. Ik ben compleet a-technisch en snap dus denk ik nog geen derde van wat jullie hier allemaal posten. Wat me wel opvalt is dat het allemaal nog niet zo soepel loopt en dat Quatt nog lang niet altijd lekker samenwerkt met de CV. Zoals @
paQ in januari al opmerkte: hoe moet de gemiddelde gebruiker het voor elkaar krijgen om de installatie lekker te laten draaien, als het de tweakers hier amper lukt?
Daarnaast twijfel ik nog of mijn huis wel echt geschikt is. Daar lees ik allerlei tegenstrijdige berichten over, op internet, maar ook hier op het forum in de diverse topics. Ik snap dat er geen sluitend advies te geven is omdat elke woning anders is, maar hier toch even wat kengetallen:
- Vrijstaande jaren ’30 woning
- Spouwmuurisolatie, dakisolatie (geen kruipruimte aanwezig)
- Dubbel glas (geen HR++)
- Geen vloerverwarming
- 2 grote radiatoren in woonkamer, 1 kleine. 1 vd grote is hagelnieuw en heeft speedfans
- Nefit Topline ketel van plm 10 jaar oud met Nefit thermostaat
- Gasverbruik heel ’22: 2000 m3 (incl. SWW)
- 20 zonnepanelen: jaaropbrengst vorig jaar 6700 kWh
- Heb een tijdje getest met 50gr aanvoertemperatuur. Daarmee krijg ik het huis prima warm (bij nachttemp. rond het vriespunt, overdag 4-5 gr), alleen duurt het een stuk langer vanwege de nachtverlaging. Hier lees ik de ene keer dat 35-40gr de max is voor de Quatt en de andere keer dat die ook prima 50gr haalt
- Boven verwarm ik met 3 airco's
Ik had me afgelopen oktober ingeschreven met het idee dat ze op zijn vroegst komende zomer zouden installeren, met waarschijnlijk uitloop. Dan zouden jullie tweakers alles netjes hebben getest, de kinderziektes samen met Quatt hebben opgelost

en had ik rustig kunnen besluiten om al dan niet tot plaatsing over te gaan.
Maar nu staan ze dus ineens voor de deur. En twijfel ik enorm…
Wat denken jullie?
1. Gewoon doen jôh, je hebt geluk dat ze zo snel komen, hebben is hebben, een hybride warmtepomp is altijd nuttig, je gaat sowieso besparen!
2. Mwah, ik zou het niet doen nog. Je snapt er niks van, hebt geen HA waarmee je het gedrag van CV en Quatt kan uitlezen, dus dat wordt allemaal suboptimaal en dus zonde van je geld. Ook omdat je in een oud huis woont met slechts redelijke isolatie.