• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:28
Hallotjes! Ik lees elke forumpost mee en het is al verschillende keren voorbij gekomen.

Toch wil ik het specifiek nog even vragen aan jullie. Ik sta verlopig nog niet op lijst, maar ga einde maand mij bitum dak van me garage vervangen voor epdm. Nu komt, hoogwaarschiinlijk, mijn wp boven op me garage. De cv zit hier recht onder. Moet ik al wat met het epdm dak doen? Of moet ik gewoon het dak vervangen en dan tegen die tijd hun een gat laten maken? Er komt een gat voor de buizen naar me cv. Maar hoe zjt dat met electra?

Hier mijn opstelling:

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
DennisDCT schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:42:
Hallotjes! Ik lees elke forumpost mee en het is al verschillende keren voorbij gekomen.

Toch wil ik het specifiek nog even vragen aan jullie. Ik sta verlopig nog niet op lijst, maar ga einde maand mij bitum dak van me garage vervangen voor epdm. Nu komt, hoogwaarschiinlijk, mijn wp boven op me garage. De cv zit hier recht onder. Moet ik al wat met het epdm dak doen? Of moet ik gewoon het dak vervangen en dan tegen die tijd hun een gat laten maken? Er komt een gat voor de buizen naar me cv. Maar hoe zjt dat met electra?

Hier mijn opstelling:

[Afbeelding]
Wel zo handig dat je er gelijk een kabeldoorvoer bij maakt.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:05
Gerardwaz schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Wel zo handig dat je er gelijk een kabeldoorvoer bij maakt.
Daar moet je voor betalen dan terwijl het in de standaard prijs van Quatt zit. Daarintegen zodra je een nieuw dak hebt heb je 10 jaar garantie en als je daar veranderingen in aanbreng behoor je de dakdekker daarover te verwittigen

• Gerardwaz
Bennobang schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:46:
[...]

Daar moet je voor betalen dan terwijl het in de standaard prijs van Quatt zit. Daarintegen zodra je een nieuw dak hebt heb je 10 jaar garantie en als je daar veranderingen in aanbreng behoor je de dakdekker daarover te verwittigen
Ach voor € 40,- ben je klaar.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:29
Binnenkort komt Quatt ook bij mij installeren.

De Quatt komt op het dak van de garage te staan, maar deze is wel vlak naast de werkkamer.

Hoe is de ervaring van anderen bij montage op platte daken?

Zijn de voeten van Quatt afdoende, of raden jullie aan betere bigfoots te bestellen, zoals onderstaande varianten (en uiteraard ook zachte dempers, dat ben ik sowieso van plan).

[Voor 15% gewijzigd door onlinaius op 17-03-2023 12:14]

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:25
onlinaius schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:12:

De Quatt komt op het dak van de garage te staan, maar deze is wel vlak naast de werkkamer.

Zijn de voeten van Quatt afdoende, of raden jullie aan betere bigfoots te bestellen, zoals onderstaande varianten (en uiteraard ook zachte dempers, dat ben ik sowieso van plan).

[Afbeelding]
Quatt staat bij mij ook op de uitbouw van de garage. Dak is van hout met epdm erop. De Quatt staat op de standaard bigfoots en ik hoor binnen - redelijk dichtbij die uitbouw - helemaal niets. In de garage hoor je wel wat resonantie, maar dat vind ik niet erg. Is natuurlijk geen garantie dat dat bij jou ook zo kan zijn :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:17
onlinaius schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:12:

[Afbeelding]
De standaard bigfoots van Quatt zijn gewoon plastiek dingen die (nagenoeg) geen dempende werking hebben, voor circa 50 euro heb je de genoemde bigfoots die een duidelijk betere demping hebben, deze kun je ook nog met soft kleine dempers (kosten circa 10 euro) voor een nog betere isolatie nog verhogen.
, ik zou dat bij een houten dak altijd doen, 60 euro investeren om een klankkast zo veel mogelijk vermijden. Natuurlijk is elke situatie anders, vaak weet je dat pas achteraf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:55

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:52:
[...]

De standaard bigfoots van Quatt zijn gewoon plastiek dingen die (nagenoeg) geen dempende werking hebben, voor circa 50 euro heb je de genoemde bigfoots die een duidelijk betere demping hebben, deze kun je ook nog met soft kleine dempers (kosten circa 10 euro) voor een nog betere isolatie nog verhogen.
[Afbeelding], ik zou dat bij een houten dak altijd doen, 60 euro investeren om een klankkast zo veel mogelijk vermijden. Natuurlijk is elke situatie anders, vaak weet je dat pas achteraf.
Dat klopt niet, wanneer je op een garage / dak installeert komen ze niet op plastic bigfoots te staan. Zie ook de offerte & openingspost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:29
MacD007 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:52:
[...]

De standaard bigfoots van Quatt zijn gewoon plastiek dingen die (nagenoeg) geen dempende werking hebben,.
Nee hoor, op platte daken gebruikt Quatt de “echte” bigfoots (B0386). Bij plaatsing op de grond die plastic dingen.

(Ah, RobertowNL was mij al voor 😀).

• MacD007
mrdop schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Nee hoor, op platte daken gebruikt Quatt de “echte” bigfoots (B0386). Bij plaatsing op de grond die plastic dingen.

[Afbeelding]

(Ah, RobertowNL was mij al voor 😀).
oke, dat is dan wel een goede ontwikkeling, ik zag mn veel van die plastiek dingen.

• onlinaius
Kijk hartelijk dank, dat scheelt me weer 50 euro!

Andere dempertjes nog wel aan te raden, of hebben ze dat ook goed op orde?

(nu zou ik dat mogelijk achteraf ook nog wel zelf kunnen doen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrdop
onlinaius schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:15:

Wat je extra kan doen is 4x deze speciale Bigfoot anti vibratiematten eronder:
https://www.wasco.nl/artikel/99AB1108

Ze monteren de Quatt zonder dempers. Als je dempers wil (bv die MacD007 voorstelt), let dan op het volgende: die dempers hebben een m8 draad. De bouten bij de bigfoots hebben een m10 draad. Plus het is "draad-op-draad" dus je moet een koppelmoer gebruiken....

Ik had die dempers gekocht en klaarliggen, en na levering (de middag voor de montage) ontdekte ik dat pas en had ik geen tijd meer om:
- een M10->M8 koppelmoer te vinden of:
- 4 M8 bouten ipv M10 voor de Quatt plus M8 koppelmoeren
te regelen

Uiteindelijk is het dus standaard gemonteerd, en ik moet zeggen, ik hoor eigenlijk amper wat :) Onze Daikin 4MX multi-split maakt binnen meer herrie dan de Quatt....

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:59

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrdop
Daar zit wel een kwaliteitsverschilletje tussen.... Die van de Gamma zijn gewoon wat geperst oud rubber.

In die pads zit wel wat meer tech:

https://documentscdn.wasc..._Technischdocument_01.pdf

• onlinaius
mrdop schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:23:
- een M10->M8 koppelmoer te vinden of:
- 4 M8 bouten ipv M10 voor de Quatt plus M8 koppelmoeren
te regelen
En de Quatt zelf? M10?

• mrdop
De Quatt zelf heeft alleen 4 gaten in de voeten (bij vervoer hiermee op de pallet geschroefd):

De bouten bij de Bigfoot zijn M10 (bij de muurbeugel wordt er anders gemonteerd, en daar kunnen die grijze dempers (M8) wel gelijk op).

[Voor 54% gewijzigd door mrdop op 17-03-2023 16:39]

• ds23man
mrdop schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Daar zit wel een kwaliteitsverschilletje tussen.... Die van de Gamma zijn gewoon wat geperst oud rubber.

In die pads zit wel wat meer tech:

https://documentscdn.wasc..._Technischdocument_01.pdf
Ik heb complete geluidsstudio's op die dingen gebouwd met gecertificeerde metingen waarbij in een binnenstad zelfs in de nacht nog 135 db geproduceerd mocht worden. Heb die tegels gewoon onder mijn twee warmtepompen liggen zonder allerlei bigfoot geneuzel en nummer 3 van 220 kg gaat er strak ook op. Die speeltuintegels moeten voldoen aan eisen wat betreft de demping van een val.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:09
mrdop schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:23:
[...]

De Quatt zelf heeft alleen 4 gaten in de voeten (bij vervoer hiermee op de pallet geschroefd):

[Afbeelding]

De bouten bij de Bigfoot zijn M10 (bij de muurbeugel wordt er anders gemonteerd, en daar kunnen die grijze dempers (M8) wel gelijk op).
overigens zitten er 3 wartels, maar worden er 2 gebruikt. de 3e wartel is dus gewoon open en daar kan water naar binnen. Ik heb er zelf een blindstop in gedaan, wellicht een tip voor anderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
DennisDCT schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:42:

Hier mijn opstelling:

[Afbeelding]
ik zelf ben nooit zo'n fan van dakdoorvoeren met een rubberen dak, als dat anders kan zou ik dat eigenlijk altijd overwegen.
In jou geval zou ik via de zijmuur van je huis (laag, net boven de loodslap) de hoek om naar de achterkant van je huis en daar op de hoek direct naar onderen en daar dan naar binnen in je garage. Zal iets meer afstand (circa 2 meter) betekenen, maar dat is volgens mij nog steeds binnen de standaard montage bij Quatt. eventueel de leiding van extra isolatie voorzien.

• Bennobang
MacD007 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:32:
[...]

ik zelf ben nooit zo'n fan van dakdoorvoeren met een rubberen dak, als dat anders kan zou ik dat eigenlijk altijd overwegen.
In jou geval zou ik via de zijmuur van je huis (laag, net boven de loodslap) de hoek om naar de achterkant van je huis en daar op de hoek direct naar onderen en daar dan naar binnen in je garage. Zal iets meer afstand (circa 2 meter) betekenen, maar dat is volgens mij nog steeds binnen de standaard montage bij Quatt. eventueel de leiding van extra isolatie voorzien.
Waarom geen doorvoer met een epdm?! Afvoeren zijn ook geplakt hoor. De doorvoeren door epdm daken zijn niet te tellen dus ik zou zeggen helemaal geen probleem

• onlinaius
Bennobang schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Waarom geen doorvoer met een epdm?! Afvoeren zijn ook geplakt hoor. De doorvoeren door epdm daken zijn niet te tellen dus ik zou zeggen helemaal geen probleem
MacD007 heeft echter een punt: je creert een extra zwak punt in het dak.

Een afvoer is over het algemeen niet te voorkomen, maar extra 'gaten' in je dakbedekking maken neemt een klein risicootje met zich mee.

Onze dakdekker die recent de aanbouw opnieuw heeft gedekt met bitumen kwam er achter dat er ook een kleine lekkage bij de afvoerpijp van de garage zat. Niet genoeg om in de garage zichtbaar te zijn, maar wel genoeg om de onderliggende platen te laten rotten. Hij heeft daar wat bitumen overheen gebrand, en gelukkig was de rot nog niet te erg, maar je zult maar een deel van het dak moeten vervangen vanwege lekkage.

Of je daarvoor extra moeite wilt doen met extra leiding en een muurdoorvoer is uiteraard een goede vraag, maar die afweging is aan ieder persoonlijk.

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:48
Binnenkort wordt bij mij de quatt geïnstalleerd, ik ben nu bezig met de voorbereidingen. Binnen wil ik de leidingen netjes wegwerken. Ik heb hiervoor nu een koof van circa 8 cm diep en 20 cm hoog. Ik meen ergens gezien te hebben dat het leidingwerk minder diep dan hoog is, dan gaat het passen. Voor het voorgeschreven gat van 10 cm moet ik de boel behoorlijk overhoop halen, vandaar...

• HBO88
llpineapple schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:53:
Binnenkort wordt bij mij de quatt geïnstalleerd, ik ben nu bezig met de voorbereidingen. Binnen wil ik de leidingen netjes wegwerken. Ik heb hiervoor nu een koof van circa 8 cm diep en 20 cm hoog. Ik meen ergens gezien te hebben dat het leidingwerk minder diep dan hoog is, dan gaat het passen. Voor het voorgeschreven gat van 10 cm moet ik de boel behoorlijk overhoop halen, vandaar...
dit zijn de leidingen, dus dat moet lukken toch?

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:43
roberto77 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:30:
[Afbeelding]

Onze quatt is vandaag geplaatst. Werkt nu volledig op stroom. Dat is mooi! Heb trouwens ordernummer 12xx

Nu ben ik wel heel erg benieuwd naar het verbruik. Ik zit zie ook mooie plaatjes van het verbruik op het forum voorbij komen. Kunnen jullie aangeven waar ik dit kan zien? Is vast eerder genoemd. Dank alvast Rob
bij mij komen ze dinsdag installeren. Jouw dakconstructie lijkt op die van mij vermoed ik. Ik zou ook graag op deze manier door het dakbeschot heen gaan zodat niet door geboord hoeft te worden in het trappengat naar zolder.

Kun je svp aangeven hoe ze dit bij jou hebben gedaan?

Onderstaand mijn situatie…

[Voor 9% gewijzigd door Hyperfox op 18-03-2023 13:56]

• Bennobang
onlinaius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:51:
[...]

MacD007 heeft echter een punt: je creert een extra zwak punt in het dak.

Een afvoer is over het algemeen niet te voorkomen, maar extra 'gaten' in je dakbedekking maken neemt een klein risicootje met zich mee.

Onze dakdekker die recent de aanbouw opnieuw heeft gedekt met bitumen kwam er achter dat er ook een kleine lekkage bij de afvoerpijp van de garage zat. Niet genoeg om in de garage zichtbaar te zijn, maar wel genoeg om de onderliggende platen te laten rotten. Hij heeft daar wat bitumen overheen gebrand, en gelukkig was de rot nog niet te erg, maar je zult maar een deel van het dak moeten vervangen vanwege lekkage.

Of je daarvoor extra moeite wilt doen met extra leiding en een muurdoorvoer is uiteraard een goede vraag, maar die afweging is aan ieder persoonlijk.
Epdm is wat anders dan bitumen. Ik weet dat elke dakdekker die zijn leven lang alleen met bitumen werkt epdm nogal eens vreselijk afkraakt. Doorvoer door een dak moet geen probleem zijn. Alles hangt of staat met kwaliteit leveren. Ik zou altijd voor de kortste weg kiezen.

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:58
mrdop schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]

Zullen deze dan niet werken:
https://www.rubbermagazij....html#product-information
Zijn meerdere M10 varianten maar kan er zelf ook niet opmaken wat gewicht mag zijn?

• MacD007
Bennobang schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:20:
[...]

Epdm is wat anders dan bitumen. Ik weet dat elke dakdekker die zijn leven lang alleen met bitumen werkt epdm nogal eens vreselijk afkraakt. Doorvoer door een dak moet geen probleem zijn. Alles hangt of staat met kwaliteit leveren. Ik zou altijd voor de kortste weg kiezen.
Ik gaf het alleen aan, elke doorvoer is in het horizontale vlak een risico, zeker met steeds meer water, ook de duur dat je dak onder water staat wordt steeds vaker. EDPM is ook maar een een laags systeem, lekt het heb je een probleem, alles staat met de juiste materiaal en werkwijze. Als je goed doet is het een prima systeem, maar ik zie ook heel veel onjuiste toepassingen cq uitvoeringen, oa dat men vijverfolie (ook epdm) gebruikt, deze mist echter de verplichte brandvertragend. maar je moet vooral doen wat je zelf wilt.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:48
onlinaius schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:15:

Ik zou zo'n setje veren bestellen (link, alleen niet hier ik had ze via een andere website voor 40 eu een paar weken terug). Kijk nog wel even naar het gewicht want ik weet het gewicht van de Quatt niet. Je hebt ze in drie gewichtsklasse.

Ik heb geen Quatt maar een andere WP en op alleen de bigfoots had ik last van resonantiegeluid en met deze veren eronder is het helemaal weg. De veren monteren is een stuk makkelijk voordat de WP aangesloten is dus ik zou ze voor de zekerheid gewoon bestellen.

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:58
Evanrvb schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Ik zou zo'n setje veren bestellen (link, alleen niet hier ik had ze via een andere website voor 40 eu een paar weken terug). Kijk nog wel even naar het gewicht want ik weet het gewicht van de Quatt niet. Je hebt ze in drie gewichtsklasse.

Ik heb geen Quatt maar een andere WP en op alleen de bigfoots had ik last van resonantiegeluid en met deze veren eronder is het helemaal weg. De veren monteren is een stuk makkelijk voordat de WP aangesloten is dus ik zou ze voor de zekerheid gewoon bestellen.
Toevallig deze url?
https://www.asvairco.nl/a...iekit-2-geel/#description

Maar hoe monteer je deze dan zijn die niet speciaal voor wandbeugels?
Ik ben ook aan kijken hierna omdat ik dus bigfoots heb.

• MacD007
[...]

De quatt weegt 60 kg, weet alleen niet of er voor cq achter of links en rechts het gewicht gelijk is verdeeld.

• Evanrvb
mklcln schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:54:
[...]

Toevallig deze url?
https://www.asvairco.nl/a...iekit-2-geel/#description

Maar hoe monteer je deze dan zijn die niet speciaal voor wandbeugels?
Ik ben ook aan kijken hierna omdat ik dus bigfoots heb.
Die ja. Je kan ze monteren met behulp van de bevestingsmaterialen die je bij de Bigfoots krijgt.

De bout die je krijgt draai je strak tegen het plaatje aan en die schuif je onder de rails. De veer draai je dan vervolgens op de bout vast. en dan kan je vanaf boven weer een bout in de veer draaien.

• Evanrvb
MacD007 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:55:
[...]

De quatt weegt 60 kg, weet alleen niet of er voor cq achter of links en rechts het gewicht gelijk is verdeeld.
Het zal ongeveer wel kloppen. De veren zijn iig daarop afgesteld. Desnoods draai je er een extra ring op links of rechts zodat het geheel waterpas staat.

• onlinaius
Bennobang schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:20:
[...]

De 3 dakdekkers die ik de afgelopen jaren op het dak heb gehad leverden allemaal zowel EPDM als bitumen.
Voor prive situaties raadden ze onafhankelijk van elkaar allemaal bitumen aan, EPDM werd volgens hen meer toegepast op grotere bedrijfsdaken zoals loodsen, omdat je er heel makkelijk snel grote oppervlakten mee kunt dekken. Bitumen raadden ze aan voor de meeste thuissituaties, omdat afwerking met bitumen makkelijker was, en omdat tegen het einde van de levensduur bitumen makkelijker nog tijdelijk opgelapt kan worden.

Anyhow, welk materiaal je ook gebruikt, des te minder naden je hebt, des te minder risico. Dat is bij EPDM mogelijk zelfs nog een beetje meer dan bitumen omdat bij bitumen vaak later in de levensduur de bitumen zelf stuk gaan, terwijl bij EPDM het vaker de lijmlaag (op de naden dus) is die het laat afweten. (zelfde geldt overigens voor PVC, hoewel ik het idee heb dat dit vandaag de dag niet meer zoveel gebruikt wordt).

• onlinaius
MacD007 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:55:
[...]

80 heb ik mij door degene die het installatiegesprek deed laten vertellen. Lijkt me ook niet onlogisch, aangezien een 5 - 9 KW LG net iets meer dan 100 kilo weegt.

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:01:
[...]

80 heb ik mij door degene die het installatiegesprek deed laten vertellen. Lijkt me ook niet onlogisch, aangezien een 5 - 9 KW LG net iets meer dan 100 kilo weegt.
Op het typeplaatje staat echt 60 kg, helaas is dat de enige technische informatie die tot nu toe van Quatt beschikbaar is.
https://tweakers.net/i/4Z...iyke2z2V.jpg?f=user_large

[Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 18-03-2023 20:15]

• onlinaius
[...]

Ik zou zo'n setje veren bestellen (link
Helaas op dit moment dus alleen maar voor de hogere prijs te krijgen.

Nu vraag ik me wel af: als ik dan toch 60+ euro moet uitgeven, dan zijn er mogelijk ook andere opties.

Als ik in het topic over trillingen dempen kijk kom ik tegen: gewicht is je vriend.

Ik zat dus zelf te denken aan:

Onderlaag van 4 rubbertegels 50 x 50 x 4.5 cm, totaal dus 100 bij 100 x 4.5cm
https://www.hornbach.nl/p...x50x4-5-cm-zwart/7011220/

Tussenlaag van 5 opsluitbanden, https://www.hornbach.nl/p...o6bi4qMq1p0IaAkZEEALw_wcB
totaal 100 x 100 x 6 cm met kieren er tussen.

Bovenlaag van 2 opsluitbanden die haaks liggen op de onderliggende opsluitbanden waar de Quatt met bigfoots wordt op gezet. Nadeel is dat het zo'n 16cm extra hoogte geeft, wat het er niet mooier op maakt.

Voordeel is ruim 160 kilogram extra gewicht en door de kieren meer ruimte om defrost water af te voeren.

Daarnaast door de rubberen tegels icm het extra gewicht mogelijk ook nog wel een betere demping dan 4 veerdempers?

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:43:
[...]

Helaas op dit moment dus alleen maar voor de hogere prijs te krijgen.

Nu vraag ik me wel af: als ik dan toch 60+ euro moet uitgeven, dan zijn er mogelijk ook andere opties.

Als ik in het topic over trillingen dempen kijk kom ik tegen: gewicht is je vriend.

Ik zat dus zelf te denken aan:

Onderlaag van 4 rubbertegels 50 x 50 x 4.5 cm, totaal dus 100 bij 100 x 4.5cm
https://www.hornbach.nl/p...x50x4-5-cm-zwart/7011220/

Tussenlaag van 5 opsluitbanden, https://www.hornbach.nl/p...o6bi4qMq1p0IaAkZEEALw_wcB
totaal 100 x 100 x 6 cm met kieren er tussen.

Bovenlaag van 2 opsluitbanden die haaks liggen op de onderliggende opsluitbanden waar de Quatt met bigfoots wordt op gezet. Nadeel is dat het zo'n 16cm extra hoogte geeft, wat het er niet mooier op maakt.

Voordeel is ruim 160 kilogram extra gewicht en door de kieren meer ruimte om defrost water af te voeren.

Daarnaast door de rubberen tegels icm het extra gewicht mogelijk ook nog wel een betere demping dan 4 veerdempers?
Heb je hierna gekeken? Dit zijn dempers met veren. Deze webshop heeft ook nog meer mogelijkheden.

https://installtek.nl/pro...-veervoet-20-50kg-m8-1370

• onlinaius
MacD007 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:39:
[...]

Heb je hierna gekeken? Dit zijn dempers met veren. Deze webshop heeft ook nog meer mogelijkheden.
[Afbeelding]
https://installtek.nl/pro...-veervoet-20-50kg-m8-1370
Ik heb ze ook nog wel iets goedkoper gezien, maar 120 euro aan veren vind ik toch wel vrij pittig. Daarom vroeg ik me ook af hoe rubbertegels + 150 kilo aan beton het doet.

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:48
Hyperfox schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:50:
[...]

bij mij komen ze dinsdag installeren. Jouw dakconstructie lijkt op die van mij vermoed ik. Ik zou ook graag op deze manier door het dakbeschot heen gaan zodat niet door geboord hoeft te worden in het trappengat naar zolder.

Kun je svp aangeven hoe ze dit bij jou hebben gedaan?

Onderstaand mijn situatie…

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik wil het eigenlijk op dezelfde manier, tijdens het gesprek wilde ze er niet aan en zijn we uitgegaan van boringen door de muur. Ik hen begrepen dat de monteurs op de locatie soms een makkelijkere optie willen doen. Ik ben erg benieuwd hoe ze het dinsdag bij jou gaan of willen doen.

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 19 maart 2023 @ 01:00:
[...]

Ik heb ze ook nog wel iets goedkoper gezien, maar 120 euro aan veren vind ik toch wel vrij pittig. Daarom vroeg ik me ook af hoe rubbertegels + 150 kilo aan beton het doet.
Klopt, was ook meer bedoeld om het type demper te laten zien, vond deze ook vrij duur, maar er zijn zat dergelijke dingen op internet te vinden die veel goedkoper zijn, oa deze set van 4 stuks voor minder dan 30 euro.
https://www.saniheat.nl/p...dsQdqPLmE78JEvLJUSLvX71Bg

Voor een optimaal resultaat moet je waarschijnlijk al die maatregelen nemen omdat de meeste maatregelen maar een deel van de frequenties goed kunnen dempen.

[Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 19-03-2023 11:12]

• Hyperfox
llpineapple schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:18:
[...]

Ik wil het eigenlijk op dezelfde manier, tijdens het gesprek wilde ze er niet aan en zijn we uitgegaan van boringen door de muur. Ik hen begrepen dat de monteurs op de locatie soms een makkelijkere optie willen doen. Ik ben erg benieuwd hoe ze het dinsdag bij jou gaan of willen doen.
Ik laat het je weten… Ga het dinsdag overleggen met de monteurs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bolkm00d
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:29
Hyperfox schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:33:
[...]

Ik laat het je weten… Ga het dinsdag overleggen met de monteurs.
Hier ook ongeveer dezelfde situatie. Montage op donderdag

[Voor 143% gewijzigd door Bolkm00d op 19-03-2023 16:52]

• Hyperfox
Bolkm00d schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:34:
[...]

Hier ook ongeveer dezelfde situatie. Montage op donderdag

[Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt inderdaad dezelfde situatie. Hoe gaan ze het bij jou doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bolkm00d
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:29
Hyperfox schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:05:
[...]

Lijkt inderdaad dezelfde situatie. Hoe gaan ze het bij jou doen?
Plan is via de overloop. Ik wil echter even met de monteur overleggen. Als het anders kan dan heeft dat natuurlijk de voorkeur. Dit was tevens het advies van quatt, ingetekend met 2 betonboringen mocht dit toch anders kunnen dan krijg ik deze gecrediteerd.

• Ronaldvst
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 12:29
Allemaal mooie vriendelijke reacties namens Quatt hier, maar mijn ervaringen qua communicatie niet erg goed. Na lang ingeschreven te hebben gestaan (dit was volgens verwachting), had ik 17 februari een gesprek waarna ik de offerte toegestuurd zou krijgen. Echter deze offerte kwam maar niet ondanks verschillende herinneringen van mijn kant. Op mijn herinnering werd wel gereageerd dat er een dezer dagen contact met me opgenomen zou worden. Tot op de dag van vandaag nog steeds geen reactie. Het geeft mij inmiddels niet echt het vertrouwen dat er goede service verleend gaat worden…

• MacD007
Ronaldvst schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:07:
Allemaal mooie vriendelijke reacties namens Quatt hier, maar mijn ervaringen qua communicatie niet erg goed. Na lang ingeschreven te hebben gestaan (dit was volgens verwachting), had ik 17 februari een gesprek waarna ik de offerte toegestuurd zou krijgen. Echter deze offerte kwam maar niet ondanks verschillende herinneringen van mijn kant. Op mijn herinnering werd wel gereageerd dat er een dezer dagen contact met me opgenomen zou worden. Tot op de dag van vandaag nog steeds geen reactie. Het geeft mij inmiddels niet echt het vertrouwen dat er goede service verleend gaat worden…
Even een vraag, was het mogelijk een lastige installatie? Is wel erg vervelend om het te horen, helaas zie je dat vaker bij nieuwe bedrijven, helaas loopt hun proces vaak niet zo glad als het zou kunnen.
Vaak word het nog erger als het mis loopt. Sorry om het te horen, maar er zijn ook goede ervaringen met quatt op dit forum te vinden. Ik zou gewoon, hoe lastig dat op dit moment is, proberen om contact te krijgen. Laat het hier maar weten hoe het verder verloopt. Succes
We weten dat communicatie nu niet bepaald het sterkste punt is van Quatt, hebben op dat vlak nog veel te leren.

[Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 19-03-2023 21:38]

• Ronaldvst
Ik had alleen gevraagd of de installatie ook op een warmtebuffer aangesloten zou kunnen worden. Dat wist degene die ik tijdens het installatiegesprek sprak niet en daar zou hij dus nog op terug komen.

• MacD007
Ronaldvst schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:06:
Ik had alleen gevraagd of de installatie ook op een warmtebuffer aangesloten zou kunnen worden. Dat wist degene die ik tijdens het installatiegesprek sprak niet en daar zou hij dus nog op terug komen.
Ik vrees dat je daar ook de reden hebt, als ze het bij Quatt even niet weten breng ik bang, raken ze in stress. Mogelijk dat anderen hier je bij die vraag kunnen helpen.

• Gerardwaz
Ronaldvst schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:06:
Ten eerste een hele goede vraag maar geen standaard installatie. Kan me dus voorstellen dat dit niet getest is en je daarom niet direct antwoord krijgt. Vraag me wel af of je een warmtebuffer gaat terugverdienen maar dat weet iemand anders misschien wel.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Terugverdienen? Kost alleen maar efficiency.

Enige opslag die je wilt hebben is een SWW vat, maar dat ondersteunen ze nog niet.

• Ronaldvst
Gerardwaz schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Ten eerste een hele goede vraag maar geen standaard installatie. Kan me dus voorstellen dat dit niet getest is en je daarom niet direct antwoord krijgt. Vraag me wel af of je een warmtebuffer gaat terugverdienen maar dat weet iemand anders misschien wel.
Dat zou inderdaad het geval kunnen zijn, maar dan vraag ik me toch af waarom het dan niet gewoon eerlijk gecommuniceerd wordt. Dan voelt de klant zich gehoord en is het duidelijk waarom hij wacht.

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:12
bbbrumbrum schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:02:
Terugverdienen? Kost alleen maar efficiency.

Enige opslag die je wilt hebben is een SWW vat, maar dat ondersteunen ze nog niet.
weet iemand of het de verwachting is dat dat wel ondersteund gaat worden? Ik zit nu te kijken naar een warmtepomp boiler voor het warme water, maar zou natuurlijk mooi zijn wanneer dat met de Quatt gedaan kan worden.

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:45
Ronaldvst schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:07:
Ik heb donderdagmiddag gesprek gehad, en vrijdagochtend de offerte. Dus het kan snel gaan:) Ik ben nu alleen nog even op zoek naar een dakdekker die het dakafschot even kan corrigeren. het is nu nog 1 grote vijver op mijn dak met kikkerdril erin...

Ben positief gestemd over het gesprek. Leidingwerk wordt wel langer dan de 'gratis' 8 meter, maar daardoor heb ik aan de achterzijde geen zicht op lelijke kabelgoten tegen de gevel.

• ldegroot89
  • Registratie: Augustus 2018
Falkor73 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:21:
[...]
weet iemand of het de verwachting is dat dat wel ondersteund gaat worden? Ik zit nu te kijken naar een warmtepomp boiler voor het warme water, maar zou natuurlijk mooi zijn wanneer dat met de Quatt gedaan kan worden.
het is de verwachting dat Quatt 'in de toekomst' met een full elektrische optie / add-on gaat komen. Wanneer & hoe dat er exact uit gaat zien is gissen op dit moment, maar is volgens mij al wel aangegeven dat er (waarschijnlijk) een extra Quatt buitenunit & SWW-vat geplaatst zouden moeten worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
ldegroot89 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:35:
[...]

het is de verwachting dat Quatt 'in de toekomst' met een full elektrische optie / add-on gaat komen. Wanneer & hoe dat er exact uit gaat zien is gissen op dit moment, maar is volgens mij al wel aangegeven dat er (waarschijnlijk) een extra Quatt buitenunit & SWW-vat geplaatst zouden moeten worden.
Doe extra buitenunit hoeft niet, maar kan. Ik heb de vraag gesteld tijdens mijn gesprek of 1x 4kW unit voldoende zou zijn om straks ook Full-Electric te gaan. En ik kreeg later het antwoord dat ze de berekeningen hadden gedaan en dat 1x 4kW unit voldoende zou zijn.

@marijnflipse Ik weet dat je meeleest, zou ik namelijk wel doen :). Maar een nieuwsbrief uitsturen over hoe de installaties op dit moment gaan, en wat het puntje op de horizon is qua Full Electric. Bedankt :)

ehhhh..HOI

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:58
Fvhagen schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:27:
[...]

Ik heb donderdagmiddag gesprek gehad, en vrijdagochtend de offerte. Dus het kan snel gaan:) Ik ben nu alleen nog even op zoek naar een dakdekker die het dakafschot even kan corrigeren. het is nu nog 1 grote vijver op mijn dak met kikkerdril erin...

Ben positief gestemd over het gesprek. Leidingwerk wordt wel langer dan de 'gratis' 8 meter, maar daardoor heb ik aan de achterzijde geen zicht op lelijke kabelgoten tegen de gevel.
Hier ook vorige week maandag de videocall gehad, dinsdags offerte en na wat overleg nieuwe offerte donderdags ontvangen en vrijdag akkoord gegeven.

Toch voor gekozen om de Quatt naast de airco te plaatsen (hangend aan de zijgevel).

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

• MacD007
Falkor73 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:21:
[...]

Alles is een kwestie van de capaciteit van de warmtepomp, met zijn 4,5 kW heeft deze Quatt al niet te veel over. Een gemiddeld huis verwarmen zal in de meeste gevallen prima gaan (beetje afhankelijk van de isolatie cq warmteverlies van dat huis) maar om dan ook nog warm cq heet water te krijgen gaat het een beetje moeilijk krijgen. Zomers zou dat mogelijk nog wel prima kunnen echter in de winter is daar echt geen capaciteit meer over. Mogelijk dat de 8 kW versie daar wel meer mogelijkheid bied echter zal deze vaak voor een groter huis worden toegepast. Of je overigens voor SWW dan nog met je COP cq stroomverbruik gelukkig wordt is een tweede vraag. Ik verwacht dat met de huidige versies je beter naar een WPB kunt gaan kijken.

• MacD007
krizzziz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Doe extra buitenunit hoeft niet, maar kan. Ik heb de vraag gesteld tijdens mijn gesprek of 1x 4kW unit voldoende zou zijn om straks ook Full-Electric te gaan. En ik kreeg later het antwoord dat ze de berekeningen hadden gedaan en dat 1x 4kW unit voldoende zou zijn.

@marijnflipse Ik weet dat je meeleest, zou ik namelijk wel doen :). Maar een nieuwsbrief uitsturen over hoe de installaties op dit moment gaan, en wat het puntje op de horizon is qua Full Electric. Bedankt :)
Dat zou goed nieuws zijn, heb echter daar wel mijn twijfels over, want met hogere temperaturen gaat je COP wel erg snel richting de kelder. De meeste mensen willen toch graag een hogere warm water temperatuur dan 35 gr.. ze zullen dan zeker ook een voorraadsvat nodig hebben, Mn ivm met legionella moet je regelmatig duidelijk hogere temperaturen nodig hebben ( min. 60 gr. In je SWW leiding systeem, daarom staat je CV mbt je SWW ook min. op 60 gr.). Ben benieuwd hoe ze dat technisch kunnen oplossen zonder het verbruik te hoog te laten worden. Zou wel een erg goede ontwikkkeling worden.

• MacD007
Ronaldvst schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:21:
[...]

Dat zou inderdaad het geval kunnen zijn, maar dan vraag ik me toch af waarom het dan niet gewoon eerlijk gecommuniceerd wordt. Dan voelt de klant zich gehoord en is het duidelijk waarom hij wacht.
Heel simpel, omdat het nog een startup is, dat zie je mn aan dit soort dingen, de ervaring met Quatt is met communicatie helaas nog niet dat wat het zou moeten zijn (vriendelijk uitgedrukt), helaas ben jij daar nu het slachtoffer van, ik denk overigens dat dit niet echt bedoeld is, ze hebben met jou vraag gewoon een probleem waar ze nu even lastig in hun maag zitten. En daar gaat het even fout, geef ze nog even de tijd en af en toe een vriendelijke mail kan mogelijk hun ook weer in de juiste richting sturen.

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:55

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Dat zou goed nieuws zijn, heb echter daar wel mijn twijfels over, want met hogere temperaturen gaat je COP wel erg snel richting de kelder. De meeste mensen willen toch graag een hogere warm water temperatuur dan 35 gr.. ze zullen dan zeker ook een voorraadsvat nodig hebben, Mn ivm met legionella moet je regelmatig duidelijk hogere temperaturen nodig hebben ( min. 60 gr. In je SWW leiding systeem, daarom staat je CV mbt je SWW ook min. op 60 gr.). Ben benieuwd hoe ze dat technisch kunnen oplossen zonder het verbruik te hoog te laten worden. Zou wel een erg goede ontwikkkeling worden.
Deel met de Quatt en dan de rest van de legionella run kan je toch gewoon met resistieve verwarmingselementen doen, dat doen veel WPB's immers ook (deels).

Dat is gewoon een inefficiëntie waar je rekening mee dient te houden. Wanneer je je gasaansluiting kan laten vervallen mag dit +- €200 euro per jaar aan stroom kosten om niet duurder te zijn (afschrijving even buiten beschouwing gelaten).

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:12
MacD007 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Alles is een kwestie van de capaciteit van de warmtepomp, met zijn 4,5 kW heeft deze Quatt al niet te veel over. Een gemiddeld huis verwarmen zal in de meeste gevallen prima gaan (beetje afhankelijk van de isolatie cq warmteverlies van dat huis) maar om dan ook nog warm cq heet water te krijgen gaat het een beetje moeilijk krijgen. Zomers zou dat mogelijk nog wel prima kunnen echter in de winter is daar echt geen capaciteit meer over. Mogelijk dat de 8 kW versie daar wel meer mogelijkheid bied echter zal deze vaak voor een groter huis worden toegepast. Of je overigens voor SWW dan nog met je COP cq stroomverbruik gelukkig wordt is een tweede vraag. Ik verwacht dat met de huidige versies je beter naar een WPB kunt gaan kijken.
Ok. Helder antwoord. Bedankt. Die 8Kw lijkt me dan ook namelijk wat overkill, aangezien de gewone quatt nu het hele huis prima warm houdt.

• pietjm
Ik ben even benieuwd naar de firmware van de thermostaat van alle Lyric T6 gebruikers. Er zijn nogal wat verschillen in de ervaringen met die thermostaat en Resideo update het vanaf afstand. Zij geven ook geen info over de versies, maar er kunnen dus verschillende versie in omloop zijn.

Mijn firmwareversie is 3.9.11.18.

Is te vinden in de app bij Thermostaatconfiguratie.

[Voor 7% gewijzigd door pietjm op 20-03-2023 11:45]

• Gerardwaz
pietjm schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:44:
Ik ben even benieuwd naar de firmware van de thermostaat van alle Lyric T6 gebruikers. Er zijn nogal wat verschillen in de ervaringen met die thermostaat en Resideo update het vanaf afstand. Zij geven ook geen info over de versies, maar er kunnen dus verschillende versie in omloop zijn.

Bij mij 3.9.11.6

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:51
Ik ook 3.9.11.6

• csetag
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-03 21:38
Hier ook 3.9.11.6

Ter info, enkele weken geleden gekocht via MP dus niet nieuw uit doos.

• pietjm
En met versies 3.9.11.6 geen problemen dat de gemeten temperatuur blijft hangen op de ingestelde temperatuur? Ondanks dat het in huis warmer is?

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:51

Heb je een bedraade of draadloze versie?

• pietjm
berrieberrie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:15:
[...]

Heb je een bedraade of draadloze versie?
Een bedrade versie

• csetag
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-03 21:38
pietjm schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:10:
En met versies 3.9.11.6 geen problemen dat de gemeten temperatuur blijft hangen op de ingestelde temperatuur? Ondanks dat het in huis warmer is?
Ja, daar heb ik voor mijn gevoel ook last van. Ik had eerder een grafiekje (zie ook hieronder, blauw is de Lyric) geplaatst van mijn domoticasysteem (Homey) tov een andere temperatuursensor omdat de gemeten temperatuur ten eerste 0,5 graad afwijkt van de echte temperatuur (Lyric is lager), daarnaast lijkt het wel alsof de Lyric vaak alleen in stapjes van 0,5 graad meet, of iig dit zo doorgeeft aan Homey. Mijn Anna thermostaat gaf bv wel veel specifieker de gemeten temperatuur aan.

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-03 19:42
Ok mijn foto en mail sessie met Quatt ging niet ok.
Ze willen het risico niet nemen. Kortom die 20 cm achter de dakgoot is niet genoeg blijkbaar.

Dus of ik moet zelf kijken als er iets kan of het gebeurd niet. :/

Tweede mogelijkheid zou parallel invoeden zijn op de vloerverwarmings unit die in de garage staat.
(helemaal makkelijk en zeer goed bereikbaar)
Maar dat doen ze nog steeds niet en weten ook nog niet of dat gaat gebeuren ondanks de post van @marijnflipse hierover. ( https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72632354 )

Kortom of afzeggen of verder op de wachtlijst.
Ik ben bang dat ik er verder zo niet uitkom.

Ga eens even rustig dubben wat te doen. Ik neig naar afzeggen.
Ja ik kan zelf wat regelen misschien met de dakgoot eventueel met een zzp'r maar gezien de houding tot nu toe lijken ze dat gewoon niet te willen. Ik moet akkoord geven dat ze als tweede mogelijkheid door de slaapkamer willen en dat weiger ik ronduit.

Kortom, niet alles loopt makkelijk. Ik begrijp Quatt wel hoor, minder risico en gewoon plaatsen.
Maar ik wil er zelf ook blij mee zijn en dat laatste wordt dus een probleem

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-03 15:48

3.9.11.6

• mrdop
Hier ook 3.9.11.6.

• Ronaldvst
MacD007 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Heel simpel, omdat het nog een startup is, dat zie je mn aan dit soort dingen, de ervaring met Quatt is met communicatie helaas nog niet dat wat het zou moeten zijn (vriendelijk uitgedrukt), helaas ben jij daar nu het slachtoffer van, ik denk overigens dat dit niet echt bedoeld is, ze hebben met jou vraag gewoon een probleem waar ze nu even lastig in hun maag zitten. En daar gaat het even fout, geef ze nog even de tijd en af en toe een vriendelijke mail kan mogelijk hun ook weer in de juiste richting sturen.
Ik begrijp het. Kortom, het kan het risico van een startup zijn. En de positieve ervaringen die hier gedeeld zijn, zijn mij niet ontgaan en dat is fijn. Vriendelijk aandacht zoeken heb ik geprobeerd en nog zonder resultaat. Het doet mij wel realiseren dat, als er eventueel bijzondere complicaties optreden, ze er mogelijk ook geen raad mee weten. Vriendelijk blijven vissen naar een beetje aandacht is dan niet iets waar ik naar uitkijk.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:30
3.9.11.26

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:42
Hier ook 3.9.11.26

• pietjm
Ik ben mij even aan het inlezen over de Lyric en hoe het werkt. Deze thermostaat maakt gebruik van o.a. het TPI algoritme en dit heb ik hierover gevonden: https://support.salus-tech.com/portal/en/kb/articles/tpi

Ik heb deze thermostaat pas kort en laat hem voorlopig even een paar weken zijn gang gaan om goed de omgeving tot zich te nemen zodat het algoritme zijn werk kan doen. Geen idee hoe lang zoiets duurt. Misschien is het verschil in werking niet alleen van de nieuwste firmware afhankelijk, maar ook hoe je de thermostaat inregelt en hoe vaak je iets verandert.

• Hyperfox

Maar welke versie heeft de minste problemen…?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Hebben mensen de Quatt al zonder ketel draaien (continue)?
Ik ben van plan om de ketel weg te halen voordat de Quatt gaat komen, met 450m3 is dat geen probleem.

• Gerardwaz
Zenix schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:02:
Ik ben van plan om de ketel weg te halen voordat de Quatt gaat komen, met 450m3 is dat geen probleem.
Gaat niet, even de zoekfunctie gebruiken.

• HBO88
Zenix schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:02:
je wilt dus gasloos? momenteel is dat nog niet mogelijk met de Quatt.
onder een bepaalde watertemp moet de CV even bijspringen voordat de Quatt zelf aan "kan". Waarom dit is, geen idee. toen het buiten onder 0 is heb ik 0.1m3 gasverbruik per dag om de quatt aan te slingeren...
Overigens draait de quatt bij mij nagenoeg zonder ketel. CV wordt enkel nog gebruikt voor douchen, voor de rest kan de quatt het helemaal zelf.

• medu80
pietjm schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:25:
Ik ben mij even aan het inlezen over de Lyric en hoe het werkt. Deze thermostaat maakt gebruik van o.a. het TPI algoritme en dit heb ik hierover gevonden: https://support.salus-tech.com/portal/en/kb/articles/tpi

Ik heb deze thermostaat pas kort en laat hem voorlopig even een paar weken zijn gang gaan om goed de omgeving tot zich te nemen zodat het algoritme zijn werk kan doen. Geen idee hoe lang zoiets duurt. Misschien is het verschil in werking niet alleen van de nieuwste firmware afhankelijk, maar ook hoe je de thermostaat inregelt en hoe vaak je iets verandert.
Leg eens uit, welke algoritme en wat verwacht je dat je Lyric daarna gaat doen?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Gerardwaz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Gaat niet, even de zoekfunctie gebruiken.
HBO88 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:12:
[...]

je wilt dus gasloos? momenteel is dat nog niet mogelijk met de Quatt.
onder een bepaalde watertemp moet de CV even bijspringen voordat de Quatt zelf aan "kan". Waarom dit is, geen idee. toen het buiten onder 0 is heb ik 0.1m3 gasverbruik per dag om de quatt aan te slingeren...
Overigens draait de quatt bij mij nagenoeg zonder ketel. CV wordt enkel nog gebruikt voor douchen, voor de rest kan de quatt het helemaal zelf.
Ik volg het topic, maar vraag me af waarom het niet zou kunnen. Ze geven aan dat ze met een all-electric module gaan komen, zodat SWW ook mogelijk is. Dan zou het technisch toch mogelijk moeten zijn, zou je denken. De business case gaat lastig worden als de ketel moet blijven hangen.

Ik heb aankomende vrijdag een afspraak, als ik hiervoor nog langer moet wachten, geen probleem.

• pietjm
medu80 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:45:
[...]

Leg eens uit, welke algoritme en wat verwacht je dat je Lyric daarna gaat doen?
Dat algoritme dat hij gebruikt: TPI. Ben geen techneut, maar de link geeft uitleg. Ik verwacht dat die hogere temperatuur binnen dan de Lyric aangeeft, minder gaat worden. Dat het overschot aan warmte creëren dus verdwijnt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pietjm
Hyperfox schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Maar welke versie heeft de minste problemen…?
Dat is wat ik ook graag zou willen weten. Geen idee ook hoe lang het duurt voor je een firmware update krijgt. Doen ze dat eens per maand? Kwartaal?

• onlinaius
RobertowNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:11:
Wanneer je je gasaansluiting kan laten vervallen mag dit +- €200 euro per jaar aan stroom kosten om niet duurder te zijn (afschrijving even buiten beschouwing gelaten).
Houd er rekening mee dat bijna iedereen die de cv ketel alleen nog gebruikt voor SWW onder de 500 kuub gas zal komen, en daarmee in het lagere aansluitkosten tarief.

• Gerardwaz
onlinaius schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:54:
[...]

Houd er rekening mee dat bijna iedereen die de cv ketel alleen nog gebruikt voor SWW onder de 500 kuub gas zal komen, en daarmee in het lagere aansluitkosten tarief.
Klopt je betaald dan 50% van de netbeheerkosten.

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:54
Vandaag is de Quatt geïnstalleerd. Bij warmtevraag wordt het water van de Quatt niet warmer dan 25 graden .

Thermostaat Lyrics T6 - optimalisatie start / stop uit. Laag temperatuur regeling ook uit..

Mis ik ergens wat? Verbruik is momenteel zon 600 watt

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16
Cc88 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:28:
Vandaag is de Quatt geïnstalleerd. Bij warmtevraag wordt het water van de Quatt niet warmer dan 25 graden .

Thermostaat Lyrics T6 - optimalisatie start / stop uit. Laag temperatuur regeling ook uit..

Wat zou je verwachten te zien? Hogere aanvoer temperatuur water? Wat is de delta tussen gemeten en gewenste ruimte temperatuur op je t6?

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:54
olafmol schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:30:
[...]

Wat zou je verwachten te zien? Hogere aanvoer temperatuur water? Wat is de delta tussen gemeten en gewenste ruimte temperatuur op je t6?
Nee maar in ieder geval meer dan wat hij nu opwekt. Met 25 graden ga ik het huis niet warm krijgen. Ik stook op LTV temperatuur, 40 - 45 noodzakelijk om het warm te krijgen

• onlinaius
Cc88 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:45:
[...]

Nee maar in ieder geval meer dan wat hij nu opwekt. Met 25 graden ga ik het huis niet warm krijgen. Ik stook op LTV temperatuur, 40 - 45 noodzakelijk om het warm te krijgen
Dat klinkt niet als een rare temperatuur. Mits de afgifte op orde is (bijv met voldoende m2 aan vloerverwarming) verwacht ik dat de watertemperatuur niet snel boven de 30 graden uit zal komen, tenzij je echt een hele hoge binnentemperatuur hebt ingesteld.

Wat zijn de resultaten? Koelt de woning af? Want dat zou er op duiden dat de Quatt een incorrect laag vermogen pakt.

Bij deze buitentemperatuur zou in de meeste situaties (even aangenomen dat je niet een zeer slecht geisoleerd huis hebt of een hele grote woning), 4.5KW namelijk ruim voldoende moeten zijn voor het overgrote deel van de woningen.

• onlinaius
Ik stook op LTV temperatuur, 40 - 45 noodzakelijk om het warm te krijgen
Maar staat de cv ketel dan (zeker bij deze temperaturen), de hele dag te blazen om 40 - 45 graden cv water te maken? Ik heb er sterk mijn twijfels over.

Bij een binnentemperatuur van 20 graden staat qua afgifte 24 uur lang 27 graden cv water aanvoeren gelijk aan 8 uur lang 41 graden maken, maar de 24 uur 27 graden is wel een heel stuk efficienter dan 8 uur 41 graden en is dus bij een warmtepomp vaak de betere optie.

• MacD007
Zenix schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:04:
[...]

[...]

Ik volg het topic, maar vraag me af waarom het niet zou kunnen. Ze geven aan dat ze met een all-electric module gaan komen, zodat SWW ook mogelijk is. Dan zou het technisch toch mogelijk moeten zijn, zou je denken. De business case gaat lastig worden als de ketel moet blijven hangen.
Daarom heet dat ding ook een hybride warmtepomp, dus wel een backup van de cv ketel en die zal dus ook de sww moeten doen (in de huidige situatie) de rest is toekomstmuziek, mogelijk dat Quatt met een SWW module komt, of je dan van je cv af kunt zal dan bekend worden cq heb je mogelijk nog iets anders nodig.
Ik heb aankomende vrijdag een afspraak, als ik hiervoor nog langer moet wachten, geen probleem.

• MacD007
Cc88 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:28:

Wat is je warmteoverdracht systeem, VV of radiatoren (welke) of een combinatie van beide?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
Hier op tweakers is een hoop te vinden over de Lyric T6; voor de geinteresserden:

product: Honeywell Lyric T6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:06
Gerardwaz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Is dat een korting welke automatisch wordt verrekend op de jaarnota of moet je dat aanvragen?
Zeker gezien het feit dat ik een ouderwetse meter heb.....

• HBO88
Notaname schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 06:10:
[...]

Is dat een korting welke automatisch wordt verrekend op de jaarnota of moet je dat aanvragen?
Zeker gezien het feit dat ik een ouderwetse meter heb.....
Ben ook benieuwd hoe dat werkt. Overigens is dat geen 50 procent korting op totale netbeheerders kosten. Alleen De transport vergoeding gaat ( bij Stedin bijv.) van 120 euro per jaar naar 60 euro per jaar.

Dus je bespaart 60 euro op jaarbasis

• ds23man
Gerardwaz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Maar wel pas na een jaar, je moet eerst een jaarnota hebben die beneden de 500m3 ligt. Het jaar daarop betaal je minder en gaat automatisch.

• mrdop
ds23man schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:12:
[...]

Maar wel pas na een jaar, je moet eerst een jaarnota hebben die beneden de 500m3 ligt. Het jaar daarop betaal je minder en gaat automatisch.
Hier de tekst van Liander:

Berekening standaard jaarverbruik
Als we een nieuwe meterstand ontvangen van uw energieleverancier, berekenen we het standaard jaarverbruik opnieuw. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

De periode tussen twee meterstanden moet minstens 300 dagen zijn.
In deze periode moeten de volledige maanden januari en februari vallen.
De meterstand mag niet geschat zijn.

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-03 07:49
Ik volg dit topic al een hele tijd, al loop ik wel een paginaatje of 20 achter. Ik ken de allerlaatste stand van zaken qua plaatsingsnummers dus niet, maar ik heb een nummer ver over de 5000 en krijg gisteren een mail dat ze een videogesprek voor de plaatsing willen plannen. Daarbij heb ik een 8kW aangegeven en volgens mij zijn die nog niet geplaatst? (nogmaals, ik loop achter met lezen).

Nu twijfel ik enorm wat ik zal doen. Ik ben compleet a-technisch en snap dus denk ik nog geen derde van wat jullie hier allemaal posten. Wat me wel opvalt is dat het allemaal nog niet zo soepel loopt en dat Quatt nog lang niet altijd lekker samenwerkt met de CV. Zoals @paQ in januari al opmerkte: hoe moet de gemiddelde gebruiker het voor elkaar krijgen om de installatie lekker te laten draaien, als het de tweakers hier amper lukt?

Daarnaast twijfel ik nog of mijn huis wel echt geschikt is. Daar lees ik allerlei tegenstrijdige berichten over, op internet, maar ook hier op het forum in de diverse topics. Ik snap dat er geen sluitend advies te geven is omdat elke woning anders is, maar hier toch even wat kengetallen:
  • Vrijstaande jaren ’30 woning
  • Spouwmuurisolatie, dakisolatie (geen kruipruimte aanwezig)
  • Dubbel glas (geen HR++)
  • Geen vloerverwarming
  • 2 grote radiatoren in woonkamer, 1 kleine. 1 vd grote is hagelnieuw en heeft speedfans
  • Nefit Topline ketel van plm 10 jaar oud met Nefit thermostaat
  • Gasverbruik heel ’22: 2000 m3 (incl. SWW)
  • 20 zonnepanelen: jaaropbrengst vorig jaar 6700 kWh
  • Heb een tijdje getest met 50gr aanvoertemperatuur. Daarmee krijg ik het huis prima warm (bij nachttemp. rond het vriespunt, overdag 4-5 gr), alleen duurt het een stuk langer vanwege de nachtverlaging. Hier lees ik de ene keer dat 35-40gr de max is voor de Quatt en de andere keer dat die ook prima 50gr haalt
  • Boven verwarm ik met 3 airco's
Ik had me afgelopen oktober ingeschreven met het idee dat ze op zijn vroegst komende zomer zouden installeren, met waarschijnlijk uitloop. Dan zouden jullie tweakers alles netjes hebben getest, de kinderziektes samen met Quatt hebben opgelost _/-\o_ en had ik rustig kunnen besluiten om al dan niet tot plaatsing over te gaan.

Maar nu staan ze dus ineens voor de deur. En twijfel ik enorm…

Wat denken jullie?
1. Gewoon doen jôh, je hebt geluk dat ze zo snel komen, hebben is hebben, een hybride warmtepomp is altijd nuttig, je gaat sowieso besparen!
2. Mwah, ik zou het niet doen nog. Je snapt er niks van, hebt geen HA waarmee je het gedrag van CV en Quatt kan uitlezen, dus dat wordt allemaal suboptimaal en dus zonde van je geld. Ook omdat je in een oud huis woont met slechts redelijke isolatie.

• medu80
[...]

Dat zou je denken, je moet vergeten hoe de CV werkt, ik heb al vaker gezegd. Veel hier gebruiken de Quatt als een CV ketel, effe aan, nachtverlaging, effe weer uit want ik ga naar de winkel en achteraf klagen als ze de temperatuur van 16 naar 21 zetten dat de CV mee moet helpen.

Als jij 24 uur per dag verwarmt met 24 a 25 graden, wordt je kamer vanzelf warm. Of het met radiatoren ook werkt, denk het niet, maar vloerverwarming en een warmtepomp is een ideale combinatie. Wordt het kouder buiten gaat je Quatt vanzelf harder draaien, Op dit moment is de berekening van de CiC dat ie het kan.
Pagina: 1 ... 71 72 73 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee