Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.805.590 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:27
HBO88 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:00:
[...]

Ben ook benieuwd hoe dat werkt. Overigens is dat geen 50 procent korting op totale netbeheerders kosten. Alleen De transport vergoeding gaat ( bij Stedin bijv.) van 120 euro per jaar naar 60 euro per jaar.

Dus je bespaart 60 euro op jaarbasis
Zijn inderdaad de transportkosten, bij Liander 70 euro per jaar minder.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 09:03
Zenix schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:02:
Hebben mensen de Quatt al zonder ketel draaien (continue)?
Ik ben van plan om de ketel weg te halen voordat de Quatt gaat komen, met 450m3 is dat geen probleem.
Ja, de opentherm naar de ketel hangt bij mij los. Zolang de retour temperatuur boven de 18°C is lukt het om weer op te starten. De vloerverwarming werkt bij mij als warmtebuffer. Ik heb de ketel op een andere thermostaat, mocht het de Quatt niet lukken te starten, kan ik altijd nog de ketel even aanslingeren. Een doorstroomverwarmer op de retour naar de Quatt is mogelijk de volgende stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 21:40
Steven_SvD schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Ja, de opentherm naar de ketel hangt bij mij los. Zolang de retour temperatuur boven de 18°C is lukt het om weer op te starten. De vloerverwarming werkt bij mij als warmtebuffer. Ik heb de ketel op een andere thermostaat, mocht het de Quatt niet lukken te starten, kan ik altijd nog de ketel even aanslingeren. Een doorstroomverwarmer op de retour naar de Quatt is mogelijk de volgende stap.
Ik blijf het raar vinden dat je zulke kunstgrepen moet uitvoeren als je de Quatt zonder cv ketel wil laten draaien. Geen nachtverlaging is deels een oplossing, maar standalone is het toch wel erg riskant om maar aan te nemen dat de retour altijd op de juiste temperatuur blijft. Paar uur stroomstoring of begin van het stookseizoen de ketel te laat aan gezet en je verwarming wil niet meer aan.

@marijnflipse ik denk dat veel mensen graag zouden zien dat deze instelling wordt aangepast / en of kan worden bepaald in de app. Als duurzaamheid echt een van jullie doelen is kan ik me niet voorstellen dat mensen allerlei rare kunstgrepen laten installeren / nog gas te laten verbruiken zelfs als dit niet meer nodig is strookt met deze doelen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:01
onlinaius schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Ik blijf het raar vinden dat je zulke kunstgrepen moet uitvoeren als je de Quatt zonder cv ketel wil laten draaien. Geen nachtverlaging is deels een oplossing, maar standalone is het toch wel erg riskant om maar aan te nemen dat de retour altijd op de juiste temperatuur blijft. Paar uur stroomstoring of begin van het stookseizoen de ketel te laat aan gezet en je verwarming wil niet meer aan.

@marijnflipse ik denk dat veel mensen graag zouden zien dat deze instelling wordt aangepast / en of kan worden bepaald in de app. Als duurzaamheid echt een van jullie doelen is kan ik me niet voorstellen dat mensen allerlei rare kunstgrepen laten installeren / nog gas te laten verbruiken zelfs als dit niet meer nodig is strookt met deze doelen.
Het heet dan ook een "hybride warmtepomp". Als in: CV ketel verplicht.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:41
Cruzâh schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:15:
Zoals @paQ in januari al opmerkte: hoe moet de gemiddelde gebruiker het voor elkaar krijgen om de installatie lekker te laten draaien, als het de tweakers hier amper lukt?
Ik geloof niet dat dit een correct conclusie uit dit topic is. Ik denk dat bij veel mensen hier de Quatt prima draait en best wat gas bespaard. Echter, Tweakers willen altijd zelf meer aanpassen, wat nu (nog?) niet kan.
  • Gasverbruik heel ’22: 2000 m3 (incl. SWW)
  • Heb een tijdje getest met 50gr aanvoertemperatuur. Daarmee krijg ik het huis prima warm (bij nachttemp. rond het vriespunt, overdag 4-5 gr), alleen duurt het een stuk langer vanwege de nachtverlaging. Hier lees ik de ene keer dat 35-40gr de max is voor de Quatt en de andere keer dat die ook prima 50gr haalt
Volgens de Koevlaas formule voor all-electric warmtepompen zou je bij 2000 m3 gasverbruik een warmtepomp nodig hebben die 10kW bij -10 graden Celsius haalt (let op: all-electric & incl. SWW).
Dit gaat een Quatt 8 kW niet halen, dus 2 opties:-
1. je wilt uiteindelijk van het gas af, dan lijkt mij de Quatt niet geschikt.
2. je wilt puur gasverbruik verlagen & bent tevreden met hybride installatie, dan lijkt mij een Quatt prima

Radiatoren zijn in principe geen probleem

Als verwarmen na nachtverlaging te lang duurt, dan is de oplossing simpel: kleinere of geen nachtverlaging. Dit zal zorgen dat de Quatt/WP met lagere aanvoertemperatuur kan stoken, wat de efficientie (COP) verhoogt.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 09:03
onlinaius schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Ik heb het gedaan omdat de tado en nest niet optimaal werken met de Quatt icm ketel, ketel en Quatt gingen pendelen met hoog stroom en gasverbruik, met de Lyric was het misschien wel mooi gegaan. Maar ik dacht, eerst kijken hoe ver ik kom zonder ketel met de nest aan de Quatt.
Ik zou iedereen de T6 Lyric aanraden, wat ik zo lees kan die het geheel heel mooi regelen omdat de warmtevraag anders in elkaar zit. Mogelijk dat ik volgende winter dat toch doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:39

Zenix

BOE!

Spykie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Op de hoofdpagina staat All-Electric Ready, dus dat statement klopt niet volgens Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
De dempingsmatjes bij mijnklimaatshop zijn op dit moment niet leverbaar, ik krijg nu een vervangend product toegestuurd. Ben benieuwd of het wat is, zo niet kan ik bijv. altijd nog naar de Gamma.

[ Voor 52% gewijzigd door henkjansmits123 op 21-03-2023 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
Zenix schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Op de hoofdpagina staat All-Electric Ready, dus dat statement klopt niet volgens Quatt.
Dat betekent alleen dat je er van uit kan gaan dat het in de toekomst uitgebreid kan worden naar een all electric variant.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05 22:47
Ik volg dit topic al een hele tijd, al loop ik wel een paginaatje of 20 achter. Ik ken de allerlaatste stand van zaken qua plaatsingsnummers dus niet, maar ik heb een nummer ver over de 5000 en krijg gisteren een mail dat ze een videogesprek voor de plaatsing willen plannen. Daarbij heb ik een 8kW aangegeven en volgens mij zijn die nog niet geplaatst? (nogmaals, ik loop achter met lezen).

Nu twijfel ik enorm wat ik zal doen. Ik ben compleet a-technisch en snap dus denk ik nog geen derde van wat jullie hier allemaal posten. Wat me wel opvalt is dat het allemaal nog niet zo soepel loopt en dat Quatt nog lang niet altijd lekker samenwerkt met de CV. Zoals @paQ in januari al opmerkte: hoe moet de gemiddelde gebruiker het voor elkaar krijgen om de installatie lekker te laten draaien, als het de tweakers hier amper lukt?

Daarnaast twijfel ik nog of mijn huis wel echt geschikt is. Daar lees ik allerlei tegenstrijdige berichten over, op internet, maar ook hier op het forum in de diverse topics. Ik snap dat er geen sluitend advies te geven is omdat elke woning anders is, maar hier toch even wat kengetallen:
  • Vrijstaande jaren ’30 woning
  • Spouwmuurisolatie, dakisolatie (geen kruipruimte aanwezig)
  • Dubbel glas (geen HR++)
  • Geen vloerverwarming
  • 2 grote radiatoren in woonkamer, 1 kleine. 1 vd grote is hagelnieuw en heeft speedfans
  • Nefit Topline ketel van plm 10 jaar oud met Nefit thermostaat
  • 20 zonnepanelen: jaaropbrengst vorig jaar 6700 kWh
  • Heb een tijdje getest met 50gr aanvoertemperatuur. Daarmee krijg ik het huis prima warm (bij nachttemp. rond het vriespunt, overdag 4-5 gr), alleen duurt het een stuk langer vanwege de nachtverlaging. Hier lees ik de ene keer dat 35-40gr de max is voor de Quatt en de andere keer dat die ook prima 50gr haalt
  • Boven verwarm ik met 3 airco's
Ik had me afgelopen oktober ingeschreven met het idee dat ze op zijn vroegst komende zomer zouden installeren, met waarschijnlijk uitloop. Dan zouden jullie tweakers alles netjes hebben getest, de kinderziektes samen met Quatt hebben opgelost _/-\o_ en had ik rustig kunnen besluiten om al dan niet tot plaatsing over te gaan.

Maar nu staan ze dus ineens voor de deur. En twijfel ik enorm…

Wat denken jullie?
1. Gewoon doen jôh, je hebt geluk dat ze zo snel komen, hebben is hebben, een hybride warmtepomp is altijd nuttig, je gaat sowieso besparen!
2. Mwah, ik zou het niet doen nog. Je snapt er niks van, hebt geen HA waarmee je het gedrag van CV en Quatt kan uitlezen, dus dat wordt allemaal suboptimaal en dus zonde van je geld. Ook omdat je in een oud huis woont met slechts redelijke isolatie.
Ik zit met een soortgelijke woonsituatie. (plaatsingnr over6000)
Het grote verschil gaat hem vooral zitten in het comfort denk ik. Wij maken nu ook gebruik van nachtverlaging, waarbij de CV effectief tussen de 5 en 6 uur per dag aanstaat. Ondanks spouwmuurisolatie voelen de buitenmuren hier altijd koud aan. Logisch ook als er zo'n 18 uur per dag niet verwarmd wordt.
Wanneer je met de Quatt de CV installatie 24 uur per dag op aanvoer 50 graden zal laten doordraaien, denk ik dat de woning zelf ook zal opwarmen, ook met radiatoren wel. Zelf denk ik dat daar het grote verschil in mijn situatie in zal zitten.
Ook ik ben aardig noob, ondanks dat ik alles hier probeer te lezen. 4KW zal eerst niet geheel dekkend zijn, maar zoals ik begrijp kan het later uitgebreid worden naar 8KW. Zelf ga ik dan ook wel voor de 4KW in eerste instantie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
Spykie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Dat begrijp ik, maar om dat nu te forceren met een rare instelling als 'onder de 18 graden doe ik het lekker niet meer, lekker puh', vind ik persoonlijk wat raar. Als er nu nog een goede reden voor die grens zou zijn, maar er zijn zat warmtepompen op de markt die geen dienst weigeren zodra de retour onder de 18 graden komt. (of bij sommigen kennelijk lager, dus ergens lijkt die waarde wel te kunnen worden aangepast).

Hybride is voor mij niet: 'stook lekker met beide tegelijk, vervuiling doet er niet toe, en gas is gratis'.

Hybride is voor mij: 'SWW op de ketel, verwarm de woning op de warmtepomp, als deze het niet aankan springt de cv ketel bij, en in het incidentele geval dat verwarmen op gas goedkoper is gaat de warmtepomp automatisch uit'.

Genoeg capaciteit op de warmtepomp / overige vormen van verwarming zou dus altijd moeten zijn: gasverbruik = 0

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
Spykie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Dat betekent alleen dat je er van uit kan gaan dat het in de toekomst uitgebreid kan worden naar een all electric variant.
nah... is multi interpretabel.
"klaar voor full electric, alleen weten we nog niet wanneer" is niks natuurlijk.

Vergelijk het met vroeger de HD Ready televisies.
Je kon er (ook) HD op kijken (720) mits je een medium had dat HD kon uitsturen.

@Zenix
ze leggen het zelf zo uit: https://support.quatt.io/...erstappen-op-all-electric
Quatt is bezig met de ontwikkeling van een all-electric module, die we over een paar jaar zullen introduceren. Als jij er klaar voor bent, bestel je deze module. We voegen ‘m toe aan je Quatt Hybrid en samen vormen ze één systeem om je woning en je tapwater mee te verwarmen.

[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 21-03-2023 14:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Zenix schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:02:
Hebben mensen de Quatt al zonder ketel draaien (continue)?
Ik ben van plan om de ketel weg te halen voordat de Quatt gaat komen, met 450m3 is dat geen probleem.
Moet er niet aan denken😱 ik zit er aan te denken om de Quatt los te koppelen ( bij wijze van spreken) alles draait prima alleen door de hoge buiten temperatuur komt de cv ketel nauwelijks bij, wat betekend dat de vloer rond de twintig graden (en te ruimte temperatuur) is door de Quatt , en toch voelt het kil aan, dus zetten wij de thermostaat toch weer hoger voor een warmte boost van de cv ketel de warmere vloer is wel prettig ! Mijn vrouw is niet tevreden met de situatie, ik moet zeggen dat het wennen is en zoek nog naar de acceptabele instelling van thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:59
zverdier schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Moet er niet aan denken😱 ik zit er aan te denken om de Quatt los te koppelen ( bij wijze van spreken) alles draait prima alleen door de hoge buiten temperatuur komt de cv ketel nauwelijks bij, wat betekend dat de vloer rond de twintig graden (en te ruimte temperatuur) is door de Quatt , en toch voelt het kil aan, dus zetten wij de thermostaat toch weer hoger voor een warmte boost van de cv ketel de warmere vloer is wel prettig ! Mijn vrouw is niet tevreden met de situatie, ik moet zeggen dat het wennen is en zoek nog naar de acceptabele instelling van thermostaat
Zelfde situatie hier. Mis het lekkere gevoel van opstijgende warme lucht als ik 's morgens vroeg half wakker bij de aanrecht sta. Warme voeten in de douche etc.
Maar het eigenlijk toch wat we willen? Een lekker modulerende warmtepomp zonder overshoot in je vloer. Juist dat maakt de WP zo zuinig is mijn idee.
Denk dat je het wel wat kan compenseren door de temperatuur 1-1,5 graad hoger te zetten. Of je er dan nog voordeel aan hebt is dan nog de vraag........ 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
henkjansmits123 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:00:
De dempingsmatjes bij mijnklimaatshop zijn op dit moment niet leverbaar, ik krijg nu een vervangend product toegestuurd. Ben benieuwd of het wat is, zo niet kan ik bijv. altijd nog naar de Gamma.

[...]
Misschien is dit iets voor jou (deze wordt bij mij vandaag achter de muurbevestiging geplaatst(: https://floordirekt.nl/co...en?variant=32630349856871

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:27
[...]

De verdeler al hydrolisch actief gemaakt?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:38
Gerardwaz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:34:
[...]

De verdeler al hydrolisch actief gemaakt?
Dan nog heb je geen aanvoer van 40 graden wat je vloer aangenaam warm maakt. Continue 27 graden is niet vergelijkbaar. Ik begrijp het wel. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zverdier
  • Laatst online: 01-04-2023
Met de verdeler is al behoorlijk geëxperimenteerd, gelukkig ben ik met pensioen het is nu mijn levens taak geworden😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
zverdier schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:48:
Met de verdeler is al behoorlijk geëxperimenteerd, gelukkig ben ik met pensioen het is nu mijn levens taak geworden😅
zoek alvast een nieuwe hobby voor mei :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Dan nog heb je geen aanvoer van 40 graden wat je vloer aangenaam warm maakt. Continue 27 graden is niet vergelijkbaar. Ik begrijp het wel. :P
Ik begrijp het niet helemaal. Ja, ik begrijp dat de vloer bij 40 graden aanvoer warmer aanvoelt dan bij 27 graden.

Aan de andere kant moet er dezelfde hoeveelheid warmte doorheen, dus de gemiddelde temperatuur van de vloer zal hetzelfde zijn.

Je hebt dan niet meer die heerlijk warme vloer af en toe, maar aan de andere kant moet die heerlijk warme vloer ergens gecompenseerd worden door momenten dat de vloer kouder is dan met constant verwarmen door de Quatt.

In sommige gevallen zul je die koude vloer kunnen plannen op momenten dat je niet thuis bent / slaapt, maar als je thuis werkt / of gepensioneerd bent wordt dat lastig.

Ik ben benieuwd hoe dat hier is als onze Quatt komende maandag geinstalleerd is, maar mij lijkt het (als thuiswerker) wel prettig dat de vloer nooit koud aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:11
Ik volg dit topic al een hele tijd, al loop ik wel een paginaatje of 20 achter. Ik ken de allerlaatste stand van zaken qua plaatsingsnummers dus niet, maar ik heb een nummer ver over de 5000 en krijg gisteren een mail dat ze een videogesprek voor de plaatsing willen plannen. Daarbij heb ik een 8kW aangegeven en volgens mij zijn die nog niet geplaatst? (nogmaals, ik loop achter met lezen).

Nu twijfel ik enorm wat ik zal doen. Ik ben compleet a-technisch en snap dus denk ik nog geen derde van wat jullie hier allemaal posten. Wat me wel opvalt is dat het allemaal nog niet zo soepel loopt en dat Quatt nog lang niet altijd lekker samenwerkt met de CV. Zoals @paQ in januari al opmerkte: hoe moet de gemiddelde gebruiker het voor elkaar krijgen om de installatie lekker te laten draaien, als het de tweakers hier amper lukt?

Daarnaast twijfel ik nog of mijn huis wel echt geschikt is. Daar lees ik allerlei tegenstrijdige berichten over, op internet, maar ook hier op het forum in de diverse topics. Ik snap dat er geen sluitend advies te geven is omdat elke woning anders is, maar hier toch even wat kengetallen:
  • Geen vloerverwarming
  • 2 grote radiatoren in woonkamer, 1 kleine. 1 vd grote is hagelnieuw en heeft speedfans
Ik had me afgelopen oktober ingeschreven met het idee dat ze op zijn vroegst komende zomer zouden installeren, met waarschijnlijk uitloop. Dan zouden jullie tweakers alles netjes hebben getest, de kinderziektes samen met Quatt hebben opgelost _/-\o_ en had ik rustig kunnen besluiten om al dan niet tot plaatsing over te gaan.

Wat denken jullie?
1. Gewoon doen jôh, je hebt geluk dat ze zo snel komen, hebben is hebben, een hybride warmtepomp is altijd nuttig, je gaat sowieso besparen!
2. Mwah, ik zou het niet doen nog. Je snapt er niks van, hebt geen HA waarmee je het gedrag van CV en Quatt kan uitlezen, dus dat wordt allemaal suboptimaal en dus zonde van je geld. Ook omdat je in een oud huis woont met slechts redelijke isolatie.
Ik wil dat nuanceren. De Quatt draaien over het algemeen gewoon goed. Nu zijn er hier echter techneuten die wat kritischer kijken naar de werking (dus opmerkingen van de warmtepomp start meerdere keren op een dag ipv continu op laag vermogen te draaien)
Uiteindelijk wordt dit wel opgelost en werkt het wel allemaal gewoon prima. Ik ben zeer tevreden over de quatt.

Ik lees dat je fans op een radiator hebt, dat is echt wel noodzakelijk bij enkel radiatoren. Ik heb het ook, zonder de fans krijg je het echt niet warm en met de fans geen enkel probleem.

Wat ik wel als advies wil geven, je hebt geen HR++ glas. Probeer eens na te denken of je dat kunt vervangen.
Het verschil van dubbel glas naar HR++ is echt groot! hetzelfde als van enkel naar dubbel glas.
Je verliest namelijk heel veel warmte via je ramen. Ik heb ook de ramen van de woonkamer laten vervangen voor HR++ voordat de quatt kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:39

Zenix

BOE!

[...]

Is ook maar net waar je aan gewend bent. Mijn aanvoer staat op 30 graden en kan niet lager en aangesloten op een open verdeler. Met deze dagen is de ketel met een uurtje verwarmen klaar en het huis is weer op temperatuur. De aanvoer zou ik dus nog iets lager willen, zodat de vloer iets warmer blijft voor een langere tijd. Op koude dagen is die misschien 2-3 uur bezig op een dag.
Ik ben dus gewend aan een koude vloer, omdat het huis al zo goed geïsoleerd is (nieuwbouw uit 2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
HBO88 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:57:
Wat ik wel als advies wil geven, je hebt geen HR++ glas. Probeer eens na te denken of je dat kunt vervangen.
Het verschil van dubbel glas naar HR++ is echt groot! hetzelfde als van enkel naar dubbel glas.
Niet helemaal hetzelfde. Klopt

Enkel glasU Waarde5.8
Dubbel glasU Waarde2.8Energieverlies tov enkel48%
HR++ glasU Waarde1.6 1.1Energieverlies tov dubbel57%39%

Daarnaast hebben terugverdientijden niet te maken met relatief verschil, maar met absoluut verschil.

Van HR++ naar HR+++ is het warmteverlies meer dan halveren, maar qua geld ga je het er niet snel uit halen.

Dat probleem zit ook in de overstap van dubbel naar HR++ glas. Ik heb hier recent ook offertes voor aangevraagd, maar de terugverdientijden liggen toch al snel rond de 10 jaar of meer. (hebben we wel de ellende dat we hier een glazen schuifpui hebben, die wettelijk gelaagd glas nodig heeft vanwege veiligheidsredenen)

Rekenvoorbeeld:

Stel dat ik al het dubbel glas op de benedenverdieping zou vervangen door enkel glas, dan zou het warmteverlies van de woning bij 5 graden buitentemp en 20 graden binnentemp toenemen van 3271 naar 3785 watt, een verschil van 514 watt.

Als ik het dubbel glas vervang voor HR++ glas gaat het warmteverlies van 3271 watt naar 2980, een verschil van 291 watt.

Om te berekenen wat het in kosten doet is rekenen met graaddagen makkelijker.

In 2021 op 2022 waren er ongeveer 3200 graaddagen, uitgaande van een binnentemperatuur van 20 graden.
Per graad scheelt het bij onze woningmet dubbel glas tov enkel glas 34 watt en met hr++ tov dubbel glas 14 watt 20 watt

In ons geval zou van enkel naar dubbel glas gaan dus 3200 x 24 x 34 = 2611KWh thermisch vermogen opleveren, met een warmtepomp COP 3 dus zo'n 870 KWH op jaarbasis.

Van dubbel naar HR++ levert 3200 x 24 x 14 = 1075Kwh 3200 x 24 x 20 = 1075Kwh 1536KWh thermisch op. Wat zo'n 358KWH 512KWh op jaarbasis is.

De offertes die ik kreeg zaten tussen de 2500 en 3500 euro.

Zelfs als je die 2500 euro pakt, en een stroomprijs van 0.50 per KWh zit je nog op een terugverdientijd van bijna 14 9.7 jaar.

Als je enkel glas moet vervangen door HR++ is dat een no-brainer, dan zit je terugverdientijd op net iets meer dan 4 jaar ruimschoots minder dan 4 jaar, maar dubbel glas vervangen is meestal niet rendabel. Wel kun je uiteraard extra comfort ook meenemen, omdat je minder kouval van de ramen hebt, maar zelfs daarmee vind ik 14 jaar bijna 10 jaar moeilijk te verkroppen.

Wel wordt het dit jaar dus wat aantrekkelijker, omdat er subsidie kan worden aangevraagd. Die had ik inderdaad nog niet meegerekend omdat dat vorig jaar niet lukte omdat er maar 1 maatregel was.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 21-03-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:36
onlinaius schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:47:
[...]

Niet helemaal hetzelfde.

Enkel glasU Waarde5.8
HR++ glasU Waarde1.6Energieverlies tov dubbel57%

Daarnaast hebben terugverdientijden niet te maken met relatief verschil, maar met absoluut verschil.

Van HR++ naar HR+++ is het warmteverlies meer dan halveren, maar qua geld ga je het er niet snel uit halen.

Dat probleem zit ook in de overstap van dubbel naar HR++ glas. Ik heb hier recent ook offertes voor aangevraagd, maar de terugverdientijden liggen toch al snel rond de 10 jaar of meer. (hebben we wel de ellende dat we hier een glazen schuifpui hebben, die wettelijk gelaagd glas nodig heeft vanwege veiligheidsredenen)

Rekenvoorbeeld:

Stel dat ik al het dubbel glas op de benedenverdieping zou vervangen door enkel glas, dan zou het warmteverlies van de woning bij 5 graden buitentemp en 20 graden binnentemp toenemen van 3271 naar 3785 watt, een verschil van 514 watt.

Als ik het dubbel glas vervang voor HR++ glas gaat het warmteverlies van 3271 watt naar 3065, een verschil van 206 watt.

In 2021 op 2022 waren er ongeveer 3200 graaddagen, uitgaande van een binnentemperatuur van 20 graden.
Per graad scheelt het bij onze woningmet dubbel glas tov enkel glas 34 watt en met hr++ tov dubbel glas 14 watt

In ons geval zou van enkel naar dubbel glas gaan dus 3200 x 24 x 34 = 2611KWh thermisch vermogen opleveren, met een warmtepomp COP 3 dus zo'n 870 KWH op jaarbasis.

Van dubbel naar HR++ levert 3200 x 24 x 14 = 1075Kwh thermisch op. Wat zo'n 358KWH op jaarbasis is.

Zelfs als je die 2500 euro pakt, en een stroomprijs van 0.50 per KWh zit je nog op een terugverdientijd van bijna 14 jaar.

Als je enkel glas moet vervangen door HR++ is dat een no-brainer, dan zit je terugverdientijd op net iets meer dan 4 jaar, maar dubbel glas vervangen is meestal niet rendabel. Wel kun je uiteraard extra comfort ook meenemen, omdat je minder kouval van de ramen hebt, maar zelfs daarmee vind ik 14 jaar moeilijk te verkroppen.
Klopt de u waarde wel van HR++ volgens mij zit deze al vaak op een u waarde van 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:18
[...]

Niet helemaal hetzelfde.

Enkel glasU Waarde5.8
HR++ glasU Waarde1.6Energieverlies tov dubbel57%

Rekenvoorbeeld:

Als ik het dubbel glas vervang voor HR++ glas gaat het warmteverlies van 3271 watt naar 3065, een verschil van 206 watt.

Per graad scheelt het bij onze woningmet dubbel glas tov enkel glas 34 watt en met hr++ tov dubbel glas 14 watt

Van dubbel naar HR++ levert 3200 x 24 x 14 = 1075Kwh thermisch op. Wat zo'n 358KWH op jaarbasis is.

Zelfs als je die 2500 euro pakt, en een stroomprijs van 0.50 per KWh zit je nog op een terugverdientijd van bijna 14 jaar.

Als je enkel glas moet vervangen door HR++ is dat een no-brainer, dan zit je terugverdientijd op net iets meer dan 4 jaar, maar dubbel glas vervangen is meestal niet rendabel. Wel kun je uiteraard extra comfort ook meenemen, omdat je minder kouval van de ramen hebt, maar zelfs daarmee vind ik 14 jaar moeilijk te verkroppen.
Je krijgt ook (€23/m2) subsidie op HR++. Samen met de Quatt zelfs dubbele bedrag (€46/m2). Met jouw 24m2 toch nog €1.104 minder betalen. TVT verandert dan wel in je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
mrdop schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:57:
Samen met de Quatt zelfs dubbele bedrag (€46/m2).
Die regeling kende ik nog niet, je krijgt dus meer subsidie als er een warmtepomp is geinstalleerd? Hoe werkt dat? (kan inderdaad het verschil zijn tussen wel en niet aantrekkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
prakka schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:55:
[...]

Klopt de u waarde wel van HR++ volgens mij zit deze al vaak op een u waarde van 1.1
Oeps, foutje, de waarde van HR+ genomen, ik ga het aanpassen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
mrdop schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:57:
[...]

Je krijgt ook (€23/m2) subsidie op HR++. Samen met de Quatt zelfs dubbele bedrag (€46/m2). Met jouw 24m2 toch nog €1.104 minder betalen. TVT verandert dan wel in je voordeel.
Geen 24 m2, maar 11.42 m2, wat uitkomt op €525 euro subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
HBO88 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Ik wil dat nuanceren. De Quatt draaien over het algemeen gewoon goed. Nu zijn er hier echter techneuten die wat kritischer kijken naar de werking (dus opmerkingen van de warmtepomp start meerdere keren op een dag ipv continu op laag vermogen te draaien)
Uiteindelijk wordt dit wel opgelost en werkt het wel allemaal gewoon prima. Ik ben zeer tevreden over de quatt.
Dat is goed te horen. Wellicht zie ik het iets te somber in allemaal, mogelijk ook omdat de gebruikte terminologie me duizelt van tijd tot tijd.

Zoals gezegd loop ik wat achter met lezen, maar zijn er al 8kW installaties geplaatst of ben ik (een van) de eerste?

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
[...]

Zelfs als je die 2500 euro pakt, en een stroomprijs van 0.50 per KWh zit je nog op een terugverdientijd van bijna 14 9.7 jaar.
Dank voor deze berekening!

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbapapa720
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-04 22:13
Zenix schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Dat klopt wel. All electric ready wil zeggen dat de mogelijkheid tot het aansluiten van een electrische binnendeel voor SWW en de opstart mogelijk is, niet dat je de hybride variant los kunt gebruiken zonder CV ketel. Je kunt trouwens ook een electrische CV ketel kiezen icm de Quatt. Dan ben je ook van het gas af. Eventueel met een warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Cruzâh schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:25:
[...]

Dat is goed te horen. Wellicht zie ik het iets te somber in allemaal, mogelijk ook omdat de gebruikte terminologie me duizelt van tijd tot tijd.

Zoals gezegd loop ik wat achter met lezen, maar zijn er al 8kW installaties geplaatst of ben ik (een van) de eerste?
Één van de eerste inderdaad

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
onlinaius schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:20:
[...]

Dat begrijp ik, maar om dat nu te forceren met een rare instelling als 'onder de 18 graden doe ik het lekker niet meer, lekker puh', vind ik persoonlijk wat raar.
Dat mag je vinden, maar dit is dus wat je koopt.

Een warmtepomp waarbij de CV ketel vanuit Quatt gezien op dit moment niet uit kan.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fauquemont
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:20
Ik heb vandaag ook een uitnodiging gekregen voor het installatie gesprek. Met een gasverbruik van 2000 kuub heb ik ook 2 units nodig om het verbruik richting nul te brengen. Regio zuid Limburg. Maandag het gesprek, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Die regeling kende ik nog niet, je krijgt dus meer subsidie als er een warmtepomp is geinstalleerd? Hoe werkt dat? (kan inderdaad het verschil zijn tussen wel en niet aantrekkelijk)
Volgens mij is dat als je het samen met 1 andere (minimaal een tweede dus) isolatiemaatregel doet.
ben niet zeker, maar een warmtepomp valt dan niet onder isolatiemaatregel.

Tot vorig jaar was het dat je minimaal twee dingen moest doen om subsidie te krijgen. Dat doet het RVO nu anders. 1 maatregel kan ook, maar dan krijg je minder subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:54

• Geen vloerverwarming

Wat denken jullie?
Zou kunnen, echter als ik je gasverbruik zie, ga het het met een 4,5 kW niet lukken, kijk eerst eens op het topic “ Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic”
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086
Daar kun je lezen dat bij jou gasverbruik je ongeveer een warmtepomp van 10 kW nodig hebt, dus minimaal de grote 8 kW versie als je de SWW mee gaat nemen.
Ik zou naast een warmtepomp ook kijken of er nog isolatiemaatregelen mogelijk zijn, zeker met het oog op het hoge gasverbruik.
[/quote]heb je niet nodig, tweakers gaan daar anders mee om dan een normale consument, de quatt werkt eigenlijk redelijk goed als je aan een aantal afspraken houd, oa een andere thermostaat dan welke jij hebt. Het grote voordeel van de quatt is gewoon zijn prijs, ook voor de 8 kW. Een vergelijkbare warmtepomp van een ander merk betaal je zeker het dubbele tot vier keer zo veel, dus je verdient je investering veel sneller terug, daarna is het pure winst.
[quote]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
appels peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelth72
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:40
fauquemont schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Ik heb vandaag ook een uitnodiging gekregen voor het installatie gesprek. Met een gasverbruik van 2000 kuub heb ik ook 2 units nodig om het verbruik richting nul te brengen. Regio zuid Limburg. Maandag het gesprek, ben benieuwd.
Ik denk dat je maandag krijgt te horen dat in hun systeem staat voor 1 unit. Ik heb paar weken geleden ook de installatie gesprek gehad en had me ook voor 2 units ingeschreven. Wanneer je voor twee units kiest wordt je weer op de wachtlijst geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
paQ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Volgens mij is dat als je het samen met 1 andere (minimaal een tweede dus) isolatiemaatregel doet.

Tot vorig jaar was het dat je minimaal twee dingen moest doen om subsidie te krijgen. Dat doet het RVO nu anders. 1 maatregel kan ook, maar dan krijg je minder subsidie.
Het gaat om 2 verduurzamingsmaatregelen:

https://www.rijksoverheid...or-isolatie-en-warmtepomp

Per 1 januari gelden nieuwe subsidieregels als je je woning wilt verduurzamen. Vanaf dan krijg je, als je twee verduurzamingsmaatregelen neemt, niet 20% van de kosten vergoed, maar 30%. Onder verduurzamingsmaatregelen worden isolatie gerekend (vloer-, dak-, spouwmuurisolatie of HR++glas) en ook de aanschaf van een warmtepomp of een hybride warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dat was vorig jaar

maar dat deel (het combineren met een wp) blijft idd ongewijzigd. RVO stelt nu
Let op: bovenstaande bedragen verdubbelen als u 2 of meer isolatiemaatregelen neemt of als u een isolatiemaatregel combineert met een warmtepomp, zonneboiler, of aansluiting op een warmtenet.
supergunstig voor nieuw glas gaan idd
minimaal 8m2 glas + wp = 46,- /m2 glas

https://www.rvo.nl/sites/...tregelen-januari-2023.pdf

[ Voor 111% gewijzigd door paQ op 21-03-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Barbapapa720 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:05:
Je kunt trouwens ook een electrische CV ketel kiezen icm de Quatt.
Wat in feite hetzelfde is als een doorstroomverwarmer, maar dan met veel meer vermogen, voor een veel hogere prijs, en zo ongeveer met de verplichting je elektriciteitsvoorziening aan te passen, omdat je toch al snel een krachtstroomgroep nodig gaat hebben.

Persoonlijk zou ik dan liever een 2000 watt doorstroomverwarmer toevoegen, die op een bestaande groep kan (uiteraard wel mits je al meerdere groepen in de buurt van de cv ketel hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colawodka81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06-2023
Hoi - Misschien past deze vraag hier niet helemaal (dan sorry 🙂 )
Ik heb mij een tijd geleden op de wachtlijst bij zowel Quatt als DeWarmte pomp AO gezet.
Quatt ben ik nr 6xxx, dus installatie zal nog wel even duren.
DeWarmte belde vandaag voor een video call/schouw, ze maken installatie plan en kunnen eind mei installeren.
Mijn vraag: Beter om te wachten op de Quatt, of nu gaan voor DeWarmte pomp AO?
Ik zie vooral heel veel overeenkomsten tussen deze 2, maar niet echt de verschillen.
Jullie tips / redenen om voor de ene of de andere te kiezen?
Hier zitten natuurlijk vooral mensen die de Quatt hebben, waarom heb je die gekozen (tov bv DeWarmte AO pomp?)
(ja, ik heb gegoogled op "verschil Quatt - DeWarmte " ,maar niet echt goede vergelijking gevonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvst
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-03-2023
frank_b schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:34:
Ok mijn foto en mail sessie met Quatt ging niet ok.
Ze willen het risico niet nemen. Kortom die 20 cm achter de dakgoot is niet genoeg blijkbaar.

Dus of ik moet zelf kijken als er iets kan of het gebeurd niet. :/

Tweede mogelijkheid zou parallel invoeden zijn op de vloerverwarmings unit die in de garage staat.
(helemaal makkelijk en zeer goed bereikbaar)
Maar dat doen ze nog steeds niet en weten ook nog niet of dat gaat gebeuren ondanks de post van @marijnflipse hierover. ( https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72632354 )

Kortom of afzeggen of verder op de wachtlijst.
Ik ben bang dat ik er verder zo niet uitkom.

Ga eens even rustig dubben wat te doen. Ik neig naar afzeggen.
Ja ik kan zelf wat regelen misschien met de dakgoot eventueel met een zzp'r maar gezien de houding tot nu toe lijken ze dat gewoon niet te willen. Ik moet akkoord geven dat ze als tweede mogelijkheid door de slaapkamer willen en dat weiger ik ronduit.

Kortom, niet alles loopt makkelijk. Ik begrijp Quatt wel hoor, minder risico en gewoon plaatsen.
Maar ik wil er zelf ook blij mee zijn en dat laatste wordt dus een probleem
Vandaag na meer dan een maand voor het eerst een teken van leven gekregen van de Quatt medewerker. Hij kwam met precies hetzelfde dakgoot verhaal als hierboven gequoted is. Ik vond het een slap verhaal dat dit ook zijn excuus was om zo lang (ondanks meerdere herinneringen) geen enkele reactie te geven. Verder probeerde hij er vooral overheen te praten. Ik voel me totaal niet serieus genomen. Daarom ga ik de warmtepomp afzeggen. Zonde van de lange wachttijd die eraan vooraf gegaan is, maar het gaat hier niet om een kleine investering..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
wolterious schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Ik zit met een soortgelijke woonsituatie. (plaatsingnr over6000)
Het grote verschil gaat hem vooral zitten in het comfort denk ik. Wij maken nu ook gebruik van nachtverlaging, waarbij de CV effectief tussen de 5 en 6 uur per dag aanstaat. Ondanks spouwmuurisolatie voelen de buitenmuren hier altijd koud aan. Logisch ook als er zo'n 18 uur per dag niet verwarmd wordt.
Wanneer je met de Quatt de CV installatie 24 uur per dag op aanvoer 50 graden zal laten doordraaien, denk ik dat de woning zelf ook zal opwarmen, ook met radiatoren wel. Zelf denk ik dat daar het grote verschil in mijn situatie in zal zitten.
Ook ik ben aardig noob, ondanks dat ik alles hier probeer te lezen. 4KW zal eerst niet geheel dekkend zijn, maar zoals ik begrijp kan het later uitgebreid worden naar 8KW. Zelf ga ik dan ook wel voor de 4KW in eerste instantie
Er is een belangrijk aspect wat ik steeds zie terugkomen waar het ook fout gaat. Een warmtepomp, ook die van Quatt is nu een keer geen CV ketel, heeft dus ook niet de eigenschappen van deze. ( snel opwarmen en nacht verlaging ). Een warmtepomp heeft een heel stuk langere tijd nodig, nachtverlaging kan als je de nodige kunstgrepen gaat uitvoeren en als je afgiftesysteem zich daarvoor leent ( mn vloerverwarming )

De quatt is een hybride, all electric ready, net als met de tv’s van vroeger had je HD ready en FHD, quatt kan op de tijd naar een full electric worden uitgebouwd, quatt bied dat nu echter nog niet aan, is wel aangekondigd maar wanneer is een groot vraagteken.
Dus heb je normaal gesproken bij een Quatt altijd een CV ketel nodig (uitzonderingen daar gelaten)

Mbt de keuze 4,5 kW of 8 kW is het puur wat iemand wil cq hoeveel % van je gasverbruik je wilt minderen. Ga in ieder geval uit van puur verwarmen en laat je SWW buiten beschouwing.
Zo ver ik weet zijn ze nog aan het proefdraaien met de 8 kW, zal dus nog even duren voor dat deze vol geïnstalleerd gaan worden.
Als het klopt dat je ook later naar de 8 kW kunt opwaarderen zou nu de optie naar eerst de 4,5 kW helemaal zo gek niet zijn. Bedenk wel dat een 8 kW een hoop meer lawaai maakt, voor heel veel situaties zul je niet meer aan de wettelijke geluidsisolatie kunnen voldoen (denk aan rijtjeshuis en 2onder1kap, hebt vaak gewoon te weinig afstand tot je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
colawodka81 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:14:
Ik heb mij een tijd geleden op de wachtlijst bij zowel Quatt als DeWarmte pomp AO gezet.
DeWarmte belde vandaag voor een video call/schouw, ze maken installatie plan en kunnen eind mei installeren.
Ik zie vooral heel veel overeenkomsten tussen deze 2, maar niet echt de verschillen.
Hier zitten natuurlijk vooral mensen die de Quatt hebben, waarom heb je die gekozen (tov bv DeWarmte AO pomp?)
(ja, ik heb gegoogled op "verschil Quatt - DeWarmte " ,maar niet echt goede vergelijking gevonden)
Op dit moment hebben ze bij de warmte een behoorlijk probleem, hun warmtepomp is door de RVO lager geclassificeerd en krijgt dus ook maar 2400 euro subsidie tegenover 2700 voor de Quatt 4,5 kW. Ook is de de warmte nog een stuk duurder, ook is het aspect geluid bij hun helaas ook nog onduidelijk, ze geven nu een verkeerde waarde op.
Ik heb een aparte forum hier op tweakers staan. Helaas is ook bij hun de communicatie lastig, ik durf zelf te zeggen nog lastiger dan bij Quatt.
De unit van de warmte is ook nog een stuk groter en zwaarder. Ik ben voor de quatt gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:36

iop

Ik geloof dat zij wel parallel kunnen aansluiten... Dat gaat bij Quatt voorlopig niet gebeuren, misschien ook fijn voor degene hierboven die dat liever wel wil.

Ikzelf heb besloten de muren open te breken (heb net voorzetwanden daar af, dicht en mooi, maar jammer dan :+ )

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:43

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:47:
[...]

Op dit moment hebben ze bij de warmte een behoorlijk probleem, hun warmtepomp is door de RVO lager geclassificeerd en krijgt dus ook maar 2400 euro subsidie tegenover 2700 voor de Quatt 4,5 kW. Ook is de de warmte nog een stuk duurder, ook is het aspect geluid bij hun helaas ook nog onduidelijk, ze geven nu een verkeerde waarde op.
Ik heb een aparte forum hier op tweakers staan. Helaas is ook bij hun de communicatie lastig, ik durf zelf te zeggen nog lastiger dan bij Quatt.
De unit van de warmte is ook nog een stuk groter en zwaarder. Ik ben voor de quatt gegaan.
Dat klopt niet, je krijgt €2.700,- subsidie ipv € 2.850,-
Daarnaast heeft de RVO de Warmte gemeld dat ze op de nieuwe lijst wel voor € 2.850,- worden vermeld (dat ging bij de lijst van februari natuurlijk weer fout..)

Ze reageren overigens keurig op vragen via de mail, geluidstesten zijn gedaan (zag ik op LinkedIn), dus dat rapport kan ook niet lang meer op zich laten wachten.
Daarnaast is hun web-app wellicht niet zo gelikt, maar hij is er wel en rekent netjes de COP uit. Daarnaast is het duidelijk hoe hij werkt (stooklijn en wanneer de ketel bijspringt kan je laten instellen) i.t.t de black box van de Quatt. Daarnaast kunnen ze natuurlijk erg snel plaatsen.

Voordeel van de Quatt in mijn ogen:
- Kleinere unit
- Mooier
- Beter afgewerkt
- Goedkoper

Qua verbruik kan ik ze helaas niet vergelijken, één draait bij mij de Quatt amper, twee de woning van mijn ouders is verre van vergelijkbaar met die van mij (dus de Quatt en AO pomp vergelijken gaat niet).

[ Voor 32% gewijzigd door RobertowNL op 21-03-2023 23:00 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
paQ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Je kunt 1 isolatiemaatregel ook combineren met een warmtepomp om optimaal te profiteren van de ISDE subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
RobertowNL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:54:
- Kleinere unit
Kleinere unit is niet altijd een voordeel. Een grotere unit (mits dat betekend grotere condensor) kan betekenen minder defrosten in de winter, en kan betekenen (geen idee, ik heb hun cijfers niet echt paraat), dat de COP beter blijft bij lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:49

Qua verbruik kan ik ze helaas niet vergelijken, één draait bij mij de Quatt amper, twee de woning van mijn ouders is verre van vergelijkbaar met die van mij (dus de Quatt en AO pomp vergelijken gaat niet).
Wat bedoel je met "draait bij mij de Quatt amper"?

[ Voor 14% gewijzigd door okijokii op 22-03-2023 08:06 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:43

RobertowNL

For your gear!

okijokii schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:04:
[...]

Wat bedoel je met "draait bij mij de Quatt amper"?
(Te) hoge teruglevertarieven voor electra, dus voordeliger om op gas te stoken.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
RobertowNL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:06:
[...]

Ja dat kan natuurlijk ook nog 😅

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
fauquemont schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Ik regio Zuid-Oost Brabant, ze hebben blijkbaar capaciteit bij ons in de provincie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
marcelth72 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Ik denk dat je maandag krijgt te horen dat in hun systeem staat voor 1 unit. Ik heb paar weken geleden ook de installatie gesprek gehad en had me ook voor 2 units ingeschreven. Wanneer je voor twee units kiest wordt je weer op de wachtlijst geplaatst.
Ok, ben benieuwd. Bij mij ook 2000 m3, dus zeker 8 kW nodig. Eens kijken waar ze mee komen dan tijdens het gesprek. Wel vreemd dat ze je dan wel uitnodigen, je hebt je immers ingeschreven voor 2 units, en dan de boel weer afzeggen. Op hun site staat een tabelletje waarin ik ook kan zien dat ik de 8kW nodig heb, dus dan zou het helemaal raar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ly-9Yv0VWh6DE_seY7QsaKiLatU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ma51RYZPj7fuqRQgiWSjSSjz.jpg?f=fotoalbum_large

Nu het parallel inschakelen mogelijk niet in de nabije toekomst wordt ontwikkeld, toch maar even verder onderzoek naar aansluiting op cv ketel. Er ligt al een goot voor de leidingen van de airco's. Ik denk dat het het mooiste is om deze goot weg te halen, de leidingen van de Quatt erover heen te leggen (die moet ongeveer 30 cm hoger door de muur) en dan afdekken met een hogere goot. Bestaat zo'n hogere goot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
okijokii schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:41:
Er ligt al een goot voor de leidingen van de airco's. Ik denk dat het het mooiste is om deze goot weg te halen, de leidingen van de Quatt erover heen te leggen (die moet ongeveer 30 cm hoger door de muur) en dan afdekken met een hogere goot. Bestaat zo'n hogere goot?
De goot die Quatt bij mij heeft geleverd is 125x85mm. als je plaatjes terugzoekt zie je dat Quatt leidingpakket ongeveer 100x50mm is, dus wellicht dat 1 paar aircoleidingen er nog bij past, maar 2 paar betwijfel ik.
Aan de andere kant, als ze een 2e goot voor de Quatt strak tegen de bestaande goot aanleggen, ziet dat er niet heel gek uit denk ik

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
GijsZePa schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:14:
Vanmorgen mijn videogesprek gehad. Helaas niet zo positief omdat mijn pomp op mijn dak moet komen (waar vandaan in mijn ogen de makkelijkste installatie aller tijden, want de pomp zit boven mijn ketelruimte en ook de doorvoer is al aanwezig).

Mijn huis is 3 verdiepingen hoog en recht opgetrokken. Men voorzag problemen met de steiger. Ik denk zelf van niet (zie foto) want bovenste overstek is ook van staal en kan een vrachwagen houden. Kwestie van steiger opbouwen voor het balkon en desnoods een extra steigerplank op de bovenste overstek.

Hopelijk zien ze dat zelf ook in, maar in eerste instantie waren ze niet enthousiast om hier aan te beginnen: [Afbeelding]

[Afbeelding]
Officieel het bericht gehad gisteren dat ze mijn installatie (voorlopig) niet gaan uitvoeren want het is te lastig.

Iedereen met een plat dak op de 2e verdieping zal dus waarschijnlijk teleurgesteld gaan worden. Ik heb de makkelijkste installatie die er is, want heb al een dakdoorvoer en mijn ketel bevindt zich 1 meter recht onder de plaats waar de pomp komt, maar ze zijn niet om te praten helaas.

Overigens nette vent die me te woord stond, dus ik wil niet te negatief gaan doen, maar ik had dit niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Toby-Wan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:02:
[...]

De goot die Quatt bij mij heeft geleverd is 125x85mm. als je plaatjes terugzoekt zie je dat Quatt leidingpakket ongeveer 100x50mm is, dus wellicht dat 1 paar aircoleidingen er nog bij past, maar 2 paar betwijfel ik.
Aan de andere kant, als ze een 2e goot voor de Quatt strak tegen de bestaande goot aanleggen, ziet dat er niet heel gek uit denk ik
Dankjewel voor je reactie, ik zal beide even verder uitzoeken 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Laatst online: 01-04 20:53
GijsZePa schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Officieel het bericht gehad gisteren dat ze mijn installatie (voorlopig) niet gaan uitvoeren want het is te lastig.

Iedereen met een plat dak op de 2e verdieping zal dus waarschijnlijk teleurgesteld gaan worden. Ik heb de makkelijkste installatie die er is, want heb al een dakdoorvoer en mijn ketel bevindt zich 1 meter recht onder de plaats waar de pomp komt, maar ze zijn niet om te praten helaas.

Overigens nette vent die me te woord stond, dus ik wil niet te negatief gaan doen, maar ik had dit niet verwacht.
Hou er rekening mee dat Quatt/onderaannemers VCA gecertificeerd zijn. Dus oplossingen met loopplanken op de stalen richels leggen vanaf rolsteiger wordt dan al geen optie. Uitstappen uit hoogwerken mag ook al niet.

Enige wat je over houdt is een vaste steiger op laten bouwen, en geloof mij, dit is extreem duur (loopt zo in de duizenden euro’s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:17
Iemand ervaring of quatt ook de werkschakelaar zelf kan plaatsen (stroom kabel ligt er wel al, maar wil liever niet meer zelf het dak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
Bij mij is gisteren de Quatt geinstalleerd. Keurig vakwerk geleverd en de mannen hebben ook echt netjes gewerk! Ik had af en toe toch best last van een taalbarriere: technisch Engels is toch wat anders dan wat je op vakantie gebruikt :-).

Quatt draait nu. Nog wel wat twijfels over verbruik van de Quatt: loopt lang op ongeveer 1000 tot 1500 watt te pruttelen (gemeten via Kwh meter van Homewizzard). Ik heb optimalisatie en laag/uit regeling beide op uit staan. Moet dat verbruik nog even goed in de gaten houden. Geen gas verbruik meer overigens!

De Quatt app is voor mij nog eigenlijk een lege huls, of ik mis wat. Ik kan daar geen gegevens vinden van de Quatt over watertemp of flow of wat dan ook. Alleen een plaatje met een oranje leiding waaruit je dan kunt afleiden dat ie aan staat. had daar echt veel meer van verwacht, maar misschien heb ik de mogelijkheden van de app nog niet door….

Veel problemen om de Lyric T6 te koppelen met internet. Nu net wel gelukt om te koppelen met internet, maar de thermostaat wordt geeft nu een cloudverbindingsfout aan die ik met geen mogelijkheid opgelost krijg. Als mensen hier tips voor hebben, dan hoor ik dat graag (IOS 16.3.).

tot nu toe dus: tevreden over de installatie, redelijk tevreden over de werking van de Quatt (verbruik moet nog omlaag, zeker bij deze temperaturen) en helemaal niet tevreden over de T6 en Resideo app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piNSKDg2VGYEyMPb4G1edJBkLT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTrYl9RioBjeaLL17ARjcnhm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVu2ZxvyCV_5ivtS4TqhRcBRXBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t19GaBs78DIA4AkVp7oxodMb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MJHg4RMkwGeDSNqgs0pUbc60yE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CYyaqiYg8JT3nkk3foWpYUep.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Quatt zojuist geinstalleerd, 2 (Nederlandse) installateurs om 8.00 aanwezig en om 11.30 al weer weg. Heeft wellicht geholpen dat ik e.e.a. al had voorbereid (stroom & werkschakelaar, bedrade UTP aansluiting, 2x gaten door vloeren vanaf kruipruimte naar CV hok, grindbak & blokken buitenlocatie).
Er is 1 gat door Quatt geboord, vanaf buiten direct de kruipruimte in, dit was ook door de betonnen binnenmuur zonder meerprijs te hoeven betalen.
Staat nu te draaien op zo'n 350 W (lekker gratis van de PV). water temperatuur is blijkbaar dermate laag dat zelfs de speedcomforts(4x) onder de radiatoren nog niet aanspringen (< 33 graden Celsius).

Aantal foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuOYPBgA7wRHil5dQlj4ywdHTXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfDVKMWDEaRQJ3CvA7wOnjQn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6YHIqqDM9H3jc5nQZESLjihkSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAOJUk8sgIvQcBtgGhJBKx53.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BonPnFrL9MPcpnkE2vMBwJcqiWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RdOwCAAZX2iumweFI1KZybC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PpQEQubMVPUp5C_pnlJln2zfyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYrH44k1uQ1HMMeilXbfGjoK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
okijokii schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:09:
[...]
Dankjewel voor je reactie, ik zal beide even verder uitzoeken 👍
Ik heb ook 2 airco's waarvan er dus 2* aanvoer, 2* retour, 2* condensafvoer & 2* elektrakabel door een 100 * 60 mm leidinggoot gaan en deze zit daarmee best vol. Hoewel de Quatt geleverde leiddinggoot nog iets groter is, zie ik niet in hoe het allemaal gaat passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Toby-Wan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Ik heb ook 2 airco's waarvan er dus 2* aanvoer, 2* retour, 2* condensafvoer & 2* elektrakabel door een 100 * 60 mm leidinggoot gaan en deze zit daarmee best vol. Hoewel de Quatt geleverde leiddinggoot nog iets groter is, zie ik niet in hoe het allemaal gaat passen.
Nee dat denk ik ook niet 😇 vandaar mijn vraag of er grotere leidinggoten bestaan waar wel alles doorheen kan. Die schaf ik dan zelf wel aan 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:54
Hyperfox schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:40:
Bij mij is gisteren de Quatt geinstalleerd. Keurig vakwerk geleverd en de mannen hebben ook echt netjes gewerk! Ik had af en toe toch best last van een taalbarriere: technisch Engels is toch wat anders dan wat je op vakantie gebruikt :-).

Quatt draait nu. Nog wel wat twijfels over verbruik van de Quatt: loopt lang op ongeveer 1000 tot 1500 watt te pruttelen (gemeten via Kwh meter van Homewizzard). Ik heb optimalisatie en laag/uit regeling beide op uit staan. Moet dat verbruik nog even goed in de gaten houden. Geen gas verbruik meer overigens!

De Quatt app is voor mij nog eigenlijk een lege huls, of ik mis wat. Ik kan daar geen gegevens vinden van de Quatt over watertemp of flow of wat dan ook. Alleen een plaatje met een oranje leiding waaruit je dan kunt afleiden dat ie aan staat. had daar echt veel meer van verwacht, maar misschien heb ik de mogelijkheden van de app nog niet door….

Veel problemen om de Lyric T6 te koppelen met internet. Nu net wel gelukt om te koppelen met internet, maar de thermostaat wordt geeft nu een cloudverbindingsfout aan die ik met geen mogelijkheid opgelost krijg. Als mensen hier tips voor hebben, dan hoor ik dat graag (IOS 16.3.).

tot nu toe dus: tevreden over de installatie, redelijk tevreden over de werking van de Quatt (verbruik moet nog omlaag, zeker bij deze temperaturen) en helemaal niet tevreden over de T6 en Resideo app.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien staan hier nog wat tips bij om
WiFi connectie van de thermostaat te fixen: https://www.honeywellhome...nnot-connect-to-my-wi-fi/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Toby-Wan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:43:
Quatt zojuist geinstalleerd, 2 (Nederlandse) installateurs om 8.00 aanwezig en om 11.30 al weer weg. Heeft wellicht geholpen dat ik e.e.a. al had voorbereid (stroom & werkschakelaar, bedrade UTP aansluiting, 2x gaten door vloeren vanaf kruipruimte naar CV hok, grindbak & blokken buitenlocatie).
Er is 1 gat door Quatt geboord, vanaf buiten direct de kruipruimte in, dit was ook door de betonnen binnenmuur zonder meerprijs te hoeven betalen.
Staat nu te draaien op zo'n 350 W (lekker gratis van de PV). water temperatuur is blijkbaar dermate laag dat zelfs de speedcomforts(4x) onder de radiatoren nog niet aanspringen (< 33 graden Celsius).

Aantal foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat betreft speedcomfort: je kunt de temp sensor vervangen met eentje die lager aanslaat, of een ander merk fans gebruiken die flexibeler in te stellen is qua aanslaan: https://heatfan.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
olafmol schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Wat betreft speedcomfort: je kunt de temp sensor vervangen met eentje die lager aanslaat, of een ander merk fans gebruiken die flexibeler in te stellen is qua aanslaan: https://heatfan.eu/
passen die sensoren van Heatfan ook op speedcomfort? of bedoel je zelfbouw sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Toby-Wan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:31:
[...]

passen die sensoren van Heatfan ook op speedcomfort? of bedoel je zelfbouw sensor?
Heb ik ze ooit gevraagd maar geen antwoord (natuurlijk) :)

In de sensor van de speedcomfort zit zo’n zilveren rondje, dat is de temp sensor en die kun je online kopen met andere specs en vervangen daarmee. Zelf nooit gedaan btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
olafmol schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Heb ik ze ooit gevraagd maar geen antwoord (natuurlijk) :)

In de sensor van de speedcomfort zit zo’n zilveren rondje, dat is de temp sensor en die kun je online kopen met andere specs en vervangen daarmee. Zelf nooit gedaan btw.
Bij mij gingen ze ook niet aan door de lage(re) aanvoertemperaturen. Eerst gewoon altijd aangelaten (temp sensor loshalen).

Nu netjes met smart plug en een routine die ze aan en uit doet zodra de Quatt aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
mrdop schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:36:
[...]

Bij mij gingen ze ook niet aan door de lage(re) aanvoertemperaturen. Eerst gewoon altijd aangelaten (temp sensor loshalen).

Nu netjes met smart plug en een routine die ze aan en uit doet zodra de Quatt aanstaat.
Bij heatfan kun je dat dus wel flexibel instellen. Zeker interessant tov speedcomfort bij LTV en Warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:38
@Hyperfox Ik zit nu op max 1200 watt met deze temperaturen gezien de Quatt op 79Hz draait. Tevens als ie met dit verbruik draait, vraag je meer als 1,5 graad verhoging, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
medu80 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:45:
@Hyperfox Ik zit nu op max 1200 watt met deze temperaturen gezien de Quatt op 79Hz draait. Tevens als ie met dit verbruik draait, vraag je meer als 1,5 graad verhoging, vermoed ik.
Thermostaat geeft 21 graden aan. Warmtevraag is ook 21 graden. Vreemd is wel dat het symbool voor ‘heating demand active’ wel in het scherm wordt getoond, terwijl deze feitelijk dus al bereikt zou moeten zijn.
Dus geen warmtevraag maar wel nu ruim 1000 watt verbruik….
Aantal Hz kan ik niet achterhalen (geen home assistent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 11:15
Sinds de plaatsing heb ik mijn Lyrics T6 thermostaat 2x een reset gegeven door deze van de muur af te trekken. Sinds de laaste keer heb ik een mooi patroon bij de Quatt gezien met een piek van max 1 kW aan gevraagd vermogen. Vanaf uur of 1/2 in de middag staat de quatt stil tot 9 uur in de avond.

Ik heb continue de warmtevraag op 20,5 staan, en probeer geen nachtverlaging toe te passen. Vind het vebruik zeer efficient (4,34 kWh gisteren, 6,11kWh eergisteren en vandaag op 4,66kWh)
Gasverbruik is aanzienlijk gedaald, de CV-Ketel is echt alleen aangegaan voor douche/bad.

Ben zeer tevreden op dit moment met deze resultatenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/On8nsuR4lWxynyisvWMG5F47Okk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QO7eGLPM8NFXGwcsml0arEMi.jpg?f=fotoalbum_large.

Wel viel mij op dat er soms van die rare piekmomenten in vermogene in zitten. Dan is de Quatt best lekker bezig op een bepaald wattage van bijvoorbeeld zo rond de 400w, en dan is er opeens een uitschieten naar 800w om daarna binnen de minuut weer terug te keren naar 400w. Ziet er erg raar uit in ieder geval.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHblEiNmN0VW_SbhcpS8Fk52tYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Tax0iV7VYuKdwvTMn9BpXl3.jpg?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:57

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe zijn de leiding gen uiteindelijk naar binnen gegaan, door de muur of toch via de dakconstructie? Wil je een foto delen van de binnen zijde als het op de laatste manier is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:42
Een paar jaar geleden aan het hobbyen geweest met Radiator Fans, ik heb een aantal 12V fans in serie gezet om de snelheid/lawaai level omlaag te krijgen en een simpel controlleertje erbij genomen. En een CE gekeurde simpele voeding erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ne3bVTYBy6sz9vb3cm01R7Q6CdY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bNM0kBalM5JE1lgfwHiouLaH.jpg?f=user_large

MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
  • Laatst online: 14-04 16:16
medu80 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:45:
Waar zie je de Hz? In de Quatt app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie 4272
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
RobertowNL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:06:
[...]

Bij welke leverancier zit je dan dat je veel terug krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-05 23:00

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat hoge gebruik heb ik ook de eerste paar dagen gehad, daarna veel lager. Misschien is dat het inleren van de CiC.

[ Voor 9% gewijzigd door pietjm op 22-03-2023 17:42 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
krizzziz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:39:
Sinds de plaatsing heb ik mijn Lyrics T6 thermostaat 2x een reset gegeven door deze van de muur af te trekken. Sinds de laaste keer heb ik een mooi patroon bij de Quatt gezien met een piek van max 1 kW aan gevraagd vermogen. Vanaf uur of 1/2 in de middag staat de quatt stil tot 9 uur in de avond.

Ik heb continue de warmtevraag op 20,5 staan, en probeer geen nachtverlaging toe te passen. Vind het vebruik zeer efficient (4,34 kWh gisteren, 6,11kWh eergisteren en vandaag op 4,66kWh)
Gasverbruik is aanzienlijk gedaald, de CV-Ketel is echt alleen aangegaan voor douche/bad.

Ben zeer tevreden op dit moment met deze resultaten
Dat zijn inderdaad mooie waarden.
Ik heb verschillende keren Lyric van de muur gehaald, zojuist ook stekker uit ketelmodule gehaald. Blijkbaar blijft er een warmtevraag bestaan, terwijl temperatuur constant staat op 21 graden.
Vandaag al tot nu toe ruim 15 kwh verbruikt! Dat is erg veel in vergelijking met jou. Geen gas verbruikt. Ergens gaat er bij mij iets niet goed.
Maar ik krijg de Lyric ook niet eens goed aangesloten op internet, synchroniseert niet met cloud….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hxCYutsn8vQe63AKp6eHvWN3xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZKwCmmMjhKziF0Ysoq1xJzn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INpldHhvAO2Wvi3MoSX_0fy-2z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyPtFdZqoU2latFtDjxwrQRv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Dat klopt niet, je krijgt €2.700,- subsidie ipv € 2.850,-
klopt, sorry, was even in de war met de verlaging van de subsidie, echter zolang het officeel door RVO niet bekrachtigt word geloof ik het niet. Overigens zijn bij hun met als de Quatt overigens de verplichte documentatie en informatie niet beschikbaar. Ik vind dit gewoon DOM, als de toezichthouder wakker gaat worden hebben ze echt een probleem.
Daarnaast heeft de RVO de Warmte gemeld dat ze op de nieuwe lijst wel voor € 2.850,- worden vermeld (dat ging bij de lijst van februari natuurlijk weer fout..)

Ze reageren overigens keurig op vragen via de mail, geluidstesten zijn gedaan (zag ik op LinkedIn), dus dat rapport kan ook niet lang meer op zich laten wachten.
blij dat ze dat bij jou wel doen, ik heb helaas andere ervaringen moeten doen, op een gegeven moment was mijn geduld op en heb hun even in de ijskast gezet, mn als je over heel duidelijke vragen gewoon geen juist antwoord krijgt of een antwoord wat helemaal niets met de vraag te maken had.
los daarvan vind ik hun technische documentatie/informatie nog slechter dan die van Quatt.
Daarnaast is hun web-app wellicht niet zo gelikt, maar hij is er wel en rekent netjes de COP uit. Daarnaast is het duidelijk hoe hij werkt (stooklijn en wanneer de ketel bijspringt kan je laten instellen) i.t.t de black box van de Quatt. Daarnaast kunnen ze natuurlijk erg snel plaatsen.

- Kleinere unit
- Mooier
- Beter afgewerkt
- Goedkoper
een heel stuk goedkoper voor een tot nu toe vergelijkbaar product, als ze hun claim voor de iets hogere vermogen kunnen opeisen hebben ze voor die woningen die dit nodig hebben wel een voordeel.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 22-03-2023 17:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hyperfox
llpineapple schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Hoe zijn de leiding gen uiteindelijk naar binnen gegaan, door de muur of toch via de dakconstructie? Wil je een foto delen van de binnen zijde als het op de laatste manier is gegaan?
De mannen vonden via dakconstructie makkelijker en mooier. Dus dat hebben ze ook gedaan. Viel nog niet mee. Balk was 20 cm dik. Ik heb geen foto van de manier hoe ze er doorheen zijn gegaan. Simpel gezegd: ze maken een gat in de balk en boren vervolgens met een dunne boor door de dakplaat heen tegen de dakpan. Dan weten ze waar ze moeten zijn om de doorvoer te maken in de platen onder de dakgoot. Daar boren ze dan een klein gat en gaan met een trekdraad de exacte locatie achterhalen om daarna de echte doorvoer te boren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpZmyhmNRcOHZQ1bUZCUK2i0teY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfcKvqmf4MRIWGzXExUr3TBi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
Hyperfox schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:44:
[...]

Ik heb verschillende keren Lyric van de muur gehaald, zojuist ook stekker uit ketelmodule gehaald. Blijkbaar blijft er een warmtevraag bestaan, terwijl temperatuur constant staat op 21 graden.
Vandaag al tot nu toe ruim 15 kwh verbruikt! Dat is erg veel in vergelijking met jou. Geen gas verbruikt. Ergens gaat er bij mij iets niet goed.
Maar ik krijg de Lyric ook niet eens goed aangesloten op internet, synchroniseert niet met cloud….
Vraagje, heb je de WiFi uitvoering van de T6? En zo ja, heb je dan wel 2,4 Ghz aan staan in je router. Soms nog wel eens een te hoog of te laag kanaal welke het niet wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
Hyperfox schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:49:
[...]

De mannen vonden via dakconstructie makkelijker en mooier. Dus dat hebben ze ook gedaan. Viel nog niet mee. Balk was 20 cm dik. Ik heb geen foto van de manier hoe ze er doorheen zijn gegaan. Simpel gezegd: ze maken een gat in de balk en boren vervolgens met een dunne boor door de dakplaat heen tegen de dakpan. Dan weten ze waar ze moeten zijn om de doorvoer te maken in de platen onder de dakgoot. Daar boren ze dan een klein gat en gaan met een trekdraad de exacte locatie achterhalen om daarna de echte doorvoer te boren.
[Afbeelding]
Netjes hoor!

Zou toch een model voorbeeld moeten zijn voor degene die de intake doet bij Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[Afbeelding]
dat hebben ze heel netjes gedaan, hebben een dikke pluim verdient. Zo gaat het dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
Notaname schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:50:
[...]

Vraagje, heb je de WiFi uitvoering van de T6? En zo ja, heb je dan wel 2,4 Ghz aan staan in je router. Soms nog wel eens een te hoog of te laag kanaal welke het niet wil doen.
Ik heb de bedrade versie. Maar ook die moet gekoppeld worden met internet. Rare is dat de Lyric wel aangeeft verbonden te zijn, maar dat daarna synchroniseren niet lukt. Mijn router staat op 5.0 en 2.4 ghz. Ik snap echt niet meer waar het hier fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
MacD007 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:52:
[...]

dat hebben ze heel netjes gedaan, hebben een dikke pluim verdient. Zo gaat het dus ook.
Zeker heel netjes gedaan. Was ook blij met de mannen. Echt goed en netjes werk geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
superduper1969 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:32:
Een paar jaar geleden aan het hobbyen geweest met Radiator Fans, ik heb een aantal 12V fans in serie gezet om de snelheid/lawaai level omlaag te krijgen en een simpel controlleertje erbij genomen. En een CE gekeurde simpele voeding erbij.
[Afbeelding]
Waar koop je dat dingetje? zou je een linkje kunnen plaatsen. alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:38
Hyperfox schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Ik heb de bedrade versie. Maar ook die moet gekoppeld worden met internet. Rare is dat de Lyric wel aangeeft verbonden te zijn, maar dat daarna synchroniseren niet lukt. Mijn router staat op 5.0 en 2.4 ghz. Ik snap echt niet meer waar het hier fout gaat.
Misschien eens een andere mobiel gebruiken die ook met je thuisnetwerk verbonden is. Kan ook aan mobiel liggen. Hij hoeft maar gelinkt te worden.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itweaknot
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-04 16:46
Voordeel van de AO is dat hij niet per see bij je CV geïnstalleerd hoeft te worden is mij verteld. Hij kan direct op je radiator leidingen worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-04 05:42
Hyperfox schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is zeker veel gebruik. Hier noord Holland 4,7 Kwh en geen gas. Goed geïsoleerd huis

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Hyperfox schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Thermostaat geeft 21 graden aan. Warmtevraag is ook 21 graden. Vreemd is wel dat het symbool voor ‘heating demand active’ wel in het scherm wordt getoond, terwijl deze feitelijk dus al bereikt zou moeten zijn.
Dus geen warmtevraag maar wel nu ruim 1000 watt verbruik….
Aantal Hz kan ik niet achterhalen (geen home assistent).
Ik merk hetzelfde dat de warmtevraag langer aan blijft terwijl doeltemperatuur al lang bereikt is. Vraag me af of dat te maken heeft met dat laag-uit of grote hysterese. Hier draait ie redelijk rustig op mooi wattage 300-400W, dus durf nog niet aan de tarieven settings te zitten :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE_c-T4w9mqUso2eEmDeWvHdkvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brT9OZu8HskHCVRG61kSYN5S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolkm00d
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 23:28
[...]

[Afbeelding]
Erg mooi gedaan, morgen gaan ze hier starten.. soortgelijke constructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colawodka81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06-2023
Itweaknot schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:24:
[...]

Voordeel van de AO is dat hij niet per see bij je CV geïnstalleerd hoeft te worden is mij verteld. Hij kan direct op je radiator leidingen worden aangesloten.
Ja dat klopt. Nouja... Niet op de "gewone/dunne" radiator leidingen, maar moet op 20 mm dikke "standleiding". Die zie ik nergens in mijn huis, dus dan zou de vloer open moeten? Maakt voor mij niet uit. Meest logische plek is toch in de buurt van cv.

thx voor het meedenken.
Als ik zo de verschillende reacties lees dan denk ik toch met DeWarmte in zee te gaan. Waarom?
- Zeker weten vor de winter geinstalleerd.
- Is wel duurder, klopt, maar op een lifetime van 10-15 jaar maakt het ook niet heel veel uit (zo verantwoord ik al mijn dure uitgaven)
- Vd Quatt zou ik ws de 8KW versie moeten hebben (prijsverschil dan helemaal maar 200 euro). En dan zou het qua formaat ook opeens de Quattt een stuk groter zijn.

Qua bedrijf (start up, hoe goed ze het voor elkaar hebben), specs etc scheelt het niet veel.

Misschien neem ik die HeatCycle van DeWarmte er ook nog wel bij als ze dat handig kunnen combineren qua installatie bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
colawodka81 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:01:
[...]
- Vd Quatt zou ik ws de 8KW versie moeten hebben (prijsverschil dan helemaal maar 200 euro). En dan zou het qua formaat ook opeens de Quattt een stuk groter zijn.
Ik heb ook ingeschreven gestaan voor een pompAO, maar een Quatt 8kW vergelijken met een pompAO is qua specs toch echt wel appels en peren.. een pompAO doet echt niet veel meer dan een enkele Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
Toby-Wan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:29:
[...]

Ik merk hetzelfde dat de warmtevraag langer aan blijft terwijl doeltemperatuur al lang bereikt is. Vraag me af of dat te maken heeft met dat laag-uit of grote hysterese. Hier draait ie redelijk rustig op mooi wattage 300-400W, dus durf nog niet aan de tarieven settings te zitten :+
[Afbeelding]
Ik heb optimalisatie op uit en ook de laag op uit staan. Wel bedragen in de quatt app ingevoerd voor gas en electra, maar optimalisatie ook daar uit gezet.
Vandaag al 17,4 Kwh verbruikt! Ik zou ook die 300-400 watt willen zien. nog maar een dagje aankijken en dan eens met quatt contact opnemen. Als het met deze temperaturen al zoveel verbruikt, dan wordt het bij koude dagen wel heel bizar vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
berrieberrie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:11:
[...]

Misschien eens een andere mobiel gebruiken die ook met je thuisnetwerk verbonden is. Kan ook aan mobiel liggen. Hij hoeft maar gelinkt te worden.
Ik heb een iphone 14 met IOS 16.3.1 en een iPad met laatste ipadOS geprobeerd. Straks nog maar eens met de samsung van mijn vrouw proberen.
Wel verbonden met wifi, maar synchroniseren thermostaat loopt iedere keer vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Hyperfox schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:51:
[...]

Ik heb optimalisatie op uit en ook de laag op uit staan. Wel bedragen in de quatt app ingevoerd voor gas en electra, maar optimalisatie ook daar uit gezet.
Vandaag al 17,4 Kwh verbruikt! Ik zou ook die 300-400 watt willen zien. nog maar een dagje aankijken en dan eens met quatt contact opnemen. Als het met deze temperaturen al zoveel verbruikt, dan wordt het bij koude dagen wel heel bizar vermoed ik.
Vanaf hoeveel gas verbruik kom je?
Mijn jaarverbruik gas voor verwarming is +/-600m3, en ik heb alleen radiatoren zonder naregeling (of enige regeling/afstelling eigenlijk). Ik heb wel speedcomfort fans in woonkamer, maar die zijn uitgebleven omdat Quatt huis op temperatuur kon houden met lagere watertemperatuur dan de trigger voor de fans

Bij mij staat prijs optimalisatie in Quatt app nog aan met (default) prijs plafond prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
Bennobang schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Dat is zeker veel gebruik. Hier noord Holland 4,7 Kwh en geen gas. Goed geïsoleerd huis
Ik ook in Noord-Holland (Alkmaar) en ook een goed geisoleerd huis (2007).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperfox
Toby-Wan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Vanaf hoeveel gas verbruik kom je?
Mijn jaarverbruik gas voor verwarming is +/-600m3, en ik heb alleen radiatoren zonder naregeling (of enige regeling/afstelling eigenlijk). Ik heb wel speedcomfort fans in woonkamer, maar die zijn uitgebleven omdat Quatt huis op temperatuur kon houden met lagere watertemperatuur dan de trigger voor de fans

Bij mij staat prijs optimalisatie in Quatt app nog aan met (default) prijs plafond prijzen
Ik zou op een dag als vandaag ongeveer 4 tot 5 kuub verstoken. Nu niks (behalve 0.3 voor SWW). Ik heb vloerverwarming…
Vind het dus toch een relatief hoog verbruik aan electra in deze weersomstandigheden in mijn type huis (vrijstaand, uit 2007). Normaal jaarverbruik aan gas ongeveer 1100 m3 (inclusief SWW).

[ Voor 5% gewijzigd door Hyperfox op 22-03-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 11:15
Hyperfox schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:24:
[...]

Ik zou op een dag als vandaag ongeveer 4 tot 5 kuub verstoken. Nu niks (behalve 0.3 voor SWW). Ik heb vloerverwarming…
Vind het dus toch een relatief hoog verbruik aan electra in deze weersomstandigheden in mijn type huis (vrijstaand, uit 2007). Normaal jaarverbruik aan gas ongeveer 1100 m3 (inclusief SWW).
Ja eens, ik dus ook uit NH met een goed geisoleerd thuis. Wel een tussenwoning, misschien scheelt dat nog?

ehhhh..HOI

Pagina: 1 ... 72 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.