Ook Alkmaar en vandaag 6,7 kWh. We waren vandaag overdag weg en even getest wat een halve graad verlaging doet. Kan het natuurlijk niet vergelijken, maar beter lijkt het mij om het huis lekker op temperatuur te laten. Wel half vrijstaande woning van 1993 met ong 425 m3 inhoud.Hyperfox schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:22:
[...]
Ik ook in Noord-Holland (Alkmaar) en ook een goed geisoleerd huis (2007).
Hoi Allen
Bij mij hebben ze de Quatt een klein maandje geleden geïnstalleerd (#98x)
Ben tusendoor nog even op wintersport geweest, en toen heb ik nog een goeie griep gevangen, vandaar de ietwat late post:)
Na wat overleg hebben ze hem aan de muur gehangen ipv op het plat dak wat ze in eerste instantie wilde doen. Mijn contact met de sales man en de twee slowaakse installateurs was erg goed, en er is dus ook goed mee te werken.
Hij hangt hier nou heel mooi gratis reclame voor ze te maken:
Toen het nog erg koud was eind vorige maand gebruikte het hele spel zo'n 4 kuub gas én 9 kWH, maar dat is na die software update van de CiC gelukkig wel wat beter geworden.
We gebruiken een Nest en heb geen nachtverlaging meer ingesteld, constant 19 gr in de woonkamer op de vloerverwarming, de watertemp van de Remeha Calenta ketel staat uit mijn hoofd op 50 gr.
Goed geisoleerd huis, en boven is de verwarming zelden aan.
De laatste dagen zien er zo uit.
Ik moet wel zeggen dat hier ook nog wel wat SWW bij zit, maar hij pakt er eigenlijk standaard nog gas bij om om te starten, zie hier de hourly grafiek:
Ik lees hier verhalen van mensen waar helemaal geen gas meer naar de CV gaat,
zou dat dat door de Nest kunnen komen?
De optimalisatie in app is al uitgezet, en het tarief van gas daar ook verdubbeld,
Ik heb zo'n hoop zonnepanelen liggen dat van mij gewoon alles van electra mag komen, daar is 'ie namelijk voor:)
Ook in mijn geval krijg ik 0 reactie op mails van Quatt, jammer dat ze de communicatie nog niet beter op orde hebben....
Ik ben ook een nerd, dus zit een beetje in de spagaat,....
Nest op marktplaats en voor een paar tientjes meer een lyric kopen, of gaat dat het niet oplossen?
Ben tusendoor nog even op wintersport geweest, en toen heb ik nog een goeie griep gevangen, vandaar de ietwat late post:)
Na wat overleg hebben ze hem aan de muur gehangen ipv op het plat dak wat ze in eerste instantie wilde doen. Mijn contact met de sales man en de twee slowaakse installateurs was erg goed, en er is dus ook goed mee te werken.
Toen het nog erg koud was eind vorige maand gebruikte het hele spel zo'n 4 kuub gas én 9 kWH, maar dat is na die software update van de CiC gelukkig wel wat beter geworden.
We gebruiken een Nest en heb geen nachtverlaging meer ingesteld, constant 19 gr in de woonkamer op de vloerverwarming, de watertemp van de Remeha Calenta ketel staat uit mijn hoofd op 50 gr.
Ik moet wel zeggen dat hier ook nog wel wat SWW bij zit, maar hij pakt er eigenlijk standaard nog gas bij om om te starten, zie hier de hourly grafiek:
De optimalisatie in app is al uitgezet, en het tarief van gas daar ook verdubbeld,
Ik heb zo'n hoop zonnepanelen liggen dat van mij gewoon alles van electra mag komen, daar is 'ie namelijk voor:)
Ook in mijn geval krijg ik 0 reactie op mails van Quatt, jammer dat ze de communicatie nog niet beter op orde hebben....
Nest op marktplaats en voor een paar tientjes meer een lyric kopen, of gaat dat het niet oplossen?
[Voor 1% gewijzigd door steejvan op 22-03-2023 21:18. Reden: typfoutjes]
Raar is zo gek nog niet
Ik zou de Nest houden, maar een T6 op Marktplaats scoren. De hoeveelheid succesverhalen van de Quatt met een Nest zijn vol in de minderheid tov van de Quatt met een Nest. Zie de post hier eerder in dit topic over de Nest.steejvan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:14:
Hoi Allen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar of de T6 nou beter/slechter presteert. Je vraagt je in ieder geval niet meer af of het met de T6 beter zou werken. Voor 80 euro scoor je er wel eentje denk ik, gezien de kosten van gas is dit denk ik een snelle besparing

ehhhh..HOI
Ja. De Lyric presteert inderdaad beter. Meerdere malen uitgelegd waarom. Effe zoeken op Lyric en het wordt je duidelijk. Niet gaan spelen met een Nest, Tado etc.
Of de Remeha iSense, werkt ook fantastisch. Enige nadeel kan zijn dat je die niet op afstand kunt bedienen
Ik had de verhalen van de ‘rijkere’ integratie op openterm inderdaad gelezen, maar ik zag ook weer dingetjes over het niet verbonden krijgen en temperaturen die niet kloppen.medu80 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:28:
Ja. De Lyric presteert inderdaad beter. Meerdere malen uitgelegd waarom. Effe zoeken op Lyric en het wordt je duidelijk. Niet gaan spelen met een Nest, Tado etc.
Ik ga maar eens gewoon zo’n ding op de kop tikken en het uitproberen dan.
Dank!
Raar is zo gek nog niet
Wat heeft voor jou de doorslag gegeven om voor de Pomp AO te kiezen?ldegroot89 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:30:
[...]
Ik heb ook ingeschreven gestaan voor een pompAO, maar een Quatt 8kW vergelijken met een pompAO is qua specs toch echt wel appels en peren.. een pompAO doet echt niet veel meer dan een enkele Quatt.
Mij lukte het eerst ook niet, uiteindelijk met Kingo One Click Root wel! (Wel eerst Quatt app installeren en werkend hebben, anders kom je niet (meer) door de safetynet beveiliging heen…).krizzziz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:27:
Ben nog steeds opzoek naar een manier om mijn Quatt in Home Assistant te krijgen. Ik krijg mijn android device simpelweg niet geroot.
Als er iemand suggesties heeft dan graag! Wil die sensoren in de Quatt unlocken
Geprobeerd en niet werkend gekregen met deze app!mrdop schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:03:
[...]
Mij lukte het eerst ook niet, uiteindelijk met Kingo One Click Root wel! (Wel eerst Quatt app installeren en werkend hebben, anders kom je niet (meer) door de safetynet beveiliging heen…).
ehhhh..HOI
Correctie heb voor beide ingeschreven gestaan, pompAO gecancelled, Quatt 4kW is vandaag geïnstalleerd.colawodka81 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:55:
[...]
Wat heeft voor jou de doorslag gegeven om voor de Pomp AO te kiezen?
Redenen voor Quatt: compacter, voldoende capaciteit voor mij
Redenen tegen PompAO: formaat, duurder, meer afhankelijk van CV ketel (berichten in betreffende topic dat CV ketel aangaat tijdens defrosts, dit in tegenstelling tot Quatt), geen data bekend over verwarmingscapaciteit bij -7 graden wat juist interessant is (alle data is bij +7)
Mooi gedaan. Bij jou staat de quatt niet direct op het grint, maar op stenen in het grint. Is dat beter? Een zo ja, wat is de afstand tussen de poten van de Quatt? Dan bereid ik dat ook even voor.ldegroot89 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:43:
Quatt zojuist geinstalleerd, 2 (Nederlandse) installateurs om 8.00 aanwezig en om 11.30 al weer weg. Heeft wellicht geholpen dat ik e.e.a. al had voorbereid (stroom & werkschakelaar, bedrade UTP aansluiting, 2x gaten door vloeren vanaf kruipruimte naar CV hok, grindbak & blokken buitenlocatie).
Er is 1 gat door Quatt geboord, vanaf buiten direct de kruipruimte in, dit was ook door de betonnen binnenmuur zonder meerprijs te hoeven betalen.
Staat nu te draaien op zo'n 350 W (lekker gratis van de PV). water temperatuur is blijkbaar dermate laag dat zelfs de speedcomforts(4x) onder de radiatoren nog niet aanspringen (< 33 graden Celsius).
Aantal foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou onder het stenen zit nog 35cm beton.duysa01 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:26:
[...]
Mooi gedaan. Bij jou staat de quatt niet direct op het grint, maar op stenen in het grint. Is dat beter? Een zo ja, wat is de afstand tussen de poten van de Quatt? Dan bereid ik dat ook even voor.
Het grind is vrij ondiep omdat ik daar in het midden een afvoer heb gemaakt naar het naastgelegen (& lagergelegen) plantsoen (geen buren), hierdoor hoefde ik niet tot het onder vorstgrens.. ik heb deze manier afgekeken uit installatiehandleiding van Vaillant Arotherm (welke ik in eerste instantie wilde, maar de 12k euros kwam niet langs de WAF

De hart-op-hart afstand voor het onderstel van de QUATT is 66 cm en diepte van die kunstof balken is 45cm
(wellicht dat ik die huidige kunstof dingen ooit nog vervang door iets forsere Bigfoot's, deze ogen wel wat iel..)
Kan zijn dat het al is besproken, maar dan heb ik dat gemist, kon het via de zoek functie zo ook niet vinden.
Weet iemand wat het merk/type/formaat is van de leiding goot die quatt gebruikt? Bij mij komen ze binnenkort installeren, maar vind die witte goot zo lelijk.
Antraciet zou beter bij het huis passen. Dan kan ik die in huis halen voor de installatie.
Weet iemand wat het merk/type/formaat is van de leiding goot die quatt gebruikt? Bij mij komen ze binnenkort installeren, maar vind die witte goot zo lelijk.
Antraciet zou beter bij het huis passen. Dan kan ik die in huis halen voor de installatie.
Foto's staan al meermaals in het topic, ook een paar pagina's terug nog.PBrommert schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:58:
Kan zijn dat het al is besproken, maar dan heb ik dat gemist, kon het via de zoek functie zo ook niet vinden.
Edit: goed lezen, niet de leiding maar de goot.
De goot is Canalit 125 x 75 x 2000mm
[Voor 7% gewijzigd door RobertowNL op 23-03-2023 10:51]
Ze zijn volgens de offerte overschilderbaar.PBrommert schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:58:
Waarschijnlijk ook al een paar keer hier besproken.
Mijn installatie is a.s. woensdag. Met intake gesprek locatie bepaald van en naar de CV ketel.
Hierbij aangegeven dat bij de CV ketel geen netwerkkabel loopt, dus alleen wifi, wat overigens prima functioneert daar.
Zijn er mensen waarbij de CiC ook via wifi is verbonden? Of is een netwerkkabel echt een must?
Ik heb nog een TP link adapter setje liggen die ik daarvoor kan gebruiken.
Mijn installatie is a.s. woensdag. Met intake gesprek locatie bepaald van en naar de CV ketel.
Hierbij aangegeven dat bij de CV ketel geen netwerkkabel loopt, dus alleen wifi, wat overigens prima functioneert daar.
Zijn er mensen waarbij de CiC ook via wifi is verbonden? Of is een netwerkkabel echt een must?
WiFi werkt nog niet, je krijgt van Quatt ook een powerline setje.Toml83 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:33:
Waarschijnlijk ook al een paar keer hier besproken.
in deze situatie zou ik het mbt de bigfoots even aankijken, ik vermoed dat je niet veel last van trillingen richting je huis zult krijgen. mooie oplossing, wat eventueel meer effect heeft zijn de kleine rubberen (soft) trildempers die hier al diverse keren voorbij kwamen, kosten minder dan 10 euro voor de vier. Die kun je ook op de foots plaatsen.ldegroot89 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:54:
[...]
Nou onder het stenen zit nog 35cm beton.
Het grind is vrij ondiep omdat ik daar in het midden een afvoer heb gemaakt naar het naastgelegen (& lagergelegen) plantsoen (geen buren), hierdoor hoefde ik niet tot het onder vorstgrens.. ik heb deze manier afgekeken uit installatiehandleiding van Vaillant Arotherm (welke ik in eerste instantie wilde, maar de 12k euros kwam niet langs de WAF)
De hart-op-hart afstand voor het onderstel van de QUATT is 66 cm en diepte van die kunstof balken is 45cm
(wellicht dat ik die huidige kunstof dingen ooit nog vervang door iets forsere Bigfoot's, deze ogen wel wat iel..)
[Afbeelding]
Bedankt voor je snelle bericht.RobertowNL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:34:
[...]
WiFi werkt nog niet, je krijgt van Quatt ook een powerline setje.
Apart dat hier in de intake niks over werd gezegd.
Begrijp nu wel waarom ze 3 stekker aansluitingen nodig hebben

Foto's ja, echter merk en type dus niet, ben eigenlijk ook wel benieuwd, vond overigens de oplossing die pas voorbij kwam met plakfolie (steenstrips motief) ook een hele mooie, zeker op afstand was dit denk ik bijna niet te zien. Verwacht alleen dat dit soort plakfolie niet voor elke kleur te krijgen is. (kon alleen zo snel deze niet op internet vinden (voor buitentoepassing), als iemand een link heeft, graag hier even posten, bedankt).RobertowNL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:06:
[...]
Foto's staan al meermaals in het topic, ook een paar pagina's terug nog.
[Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 23-03-2023 11:02]
eigenlijk heb je aan 1 aansluiting genoeg (als je een powerline met een stopcontact neemt). De Quatt zelf aan een stopcontact leggen zou je eigenlijk niet willen (denk aub ook aan de eigen groep voor de quatt). M.b.t. de CiC is het dan weer handig om deze op een andere goep te hebben, als je groep van je Quatt uitvalt heb je tenminste nog via de CiC contact met de Quatt.Toml83 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Bedankt voor je snelle bericht.
Begrijp nu wel waarom ze 3 stekker aansluitingen nodig hebben(1 quatt, 2 cic, 3 powerline)
Ik begrijp je. Neemt niet weg dat ik er teleurgesteld over benFvhagen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:14:
[...]
Hou er rekening mee dat Quatt/onderaannemers VCA gecertificeerd zijn. Dus oplossingen met loopplanken op de stalen richels leggen vanaf rolsteiger wordt dan al geen optie. Uitstappen uit hoogwerken mag ook al niet.
Enige wat je over houdt is een vaste steiger op laten bouwen, en geloof mij, dit is extreem duur (loopt zo in de duizenden euro’s).

Gewoon een tray red bull gereed leggen, dat schijnt je vleugels te geven, kun je ook aan Max zien.GijsZePa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:07:
[...]
Ik begrijp je. Neemt niet weg dat ik er teleurgesteld over ben
RobertowNL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:34:
[...]
WiFi werkt nog niet, je krijgt van Quatt ook een powerline setje.
Dat is vreemd. Ik heb vorige week intake gehad, en dit heb ik nog nagevraagd. Beste man gaf aan dat wifi voldoende is, zolang het bereik maar prima is (hier het geval). Echter: Bij vrienden van ons werd bij installatie even gezegd dat er netwerkkabel moest liggen. Daar waren ze niet op voorbereid.Toml83 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Bedankt voor je snelle bericht.
Begrijp nu wel waarom ze 3 stekker aansluitingen nodig hebben(1 quatt, 2 cic, 3 powerline)
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij installatie, anders moet ik even een meshpuntje verplaatsen.
[Voor 3% gewijzigd door Fvhagen op 23-03-2023 11:28]
Top, bedankt, ga ik eens kijken in welke kleuren die leverbaar is.RobertowNL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:06:
[...]
Foto's staan al meermaals in het topic, ook een paar pagina's terug nog.
Edit: goed lezen, niet de leiding maar de goot.
De goot is Canalit 125 x 75 x 2000mm
Dat ie overschilderbaar is klopt, dat is mij ook verteld na mijn vraag aan Quatt of de goot ook in andere kleuren leverbaar was. Maar ik heb liever een goot in kleur, dan dat ik na installatie op een ladder (moet ik dan ook nog regelen, want heb er geen die hoog genoeg komt), op hoogte een goot moet gaan schilderen.
van je foto's te zien is dat de achterkant van je Huis. Hoe ziet de voorkant er uit ?GijsZePa schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:31:
[...]
Officieel het bericht gehad gisteren dat ze mijn installatie (voorlopig) niet gaan uitvoeren want het is te lastig.
Iedereen met een plat dak op de 2e verdieping zal dus waarschijnlijk teleurgesteld gaan worden. Ik heb de makkelijkste installatie die er is, want heb al een dakdoorvoer en mijn ketel bevindt zich 1 meter recht onder de plaats waar de pomp komt, maar ze zijn niet om te praten helaas.
Overigens nette vent die me te woord stond, dus ik wil niet te negatief gaan doen, maar ik had dit niet verwacht.
Via de achterkant met een steiger lijkt me ook vrij lastig, je zou hier dus een stalen steiger moeten laten bouwen, omdat de toegang met een ladder hier te hoog en onveilig gaat worden.
Heeft je dak geen intern gelegen toegangsluik?
Je krijgt hier niet alleen een probleem bij plaatsing, maar ook onderhoud zal op die plek niet of alleen met hoge aanvullende maatregelen (=kosten) mogelijk zijn. Ik zou heb ook daarom daar niet willen hebben. (bedenk vroeg of laat zul je ook voor deze warmtepomp onderhoud nodig hebben).
Gezien het een rijtjeshuis is met betrekkelijk niet al te grote breedte van het huis (als ik het goed gezien heb) heb je ook geen andere plek waar je de warmtepomp op zou kunnen plaatsen (dit ivm met de geluidseisen)
Bij veel webshops kun je zelf een foto gebruiken als motief. Dat is dus nog beter, een foto maken van je muur en je hebt een mooi plakplastic.MacD007 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:47:
[...]
Foto's ja, echter merk en type dus niet, ben eigenlijk ook wel benieuwd, vond overigens de oplossing die pas voorbij kwam met plakfolie (steenstrips motief) ook een hele mooie, zeker op afstand was dit denk ik bijna niet te zien. Verwacht alleen dat dit soort plakfolie niet voor elke kleur te krijgen is. (kon alleen zo snel deze niet op internet vinden (voor buitentoepassing), als iemand een link heeft, graag hier even posten, bedankt).
Ik begrijp al je punten prima. Ik heb gewoon blijkbaar tot nu toe geluk gehad met installateurs die er blijkbaar wat minder moeilijk mee om gaan. Er liggen tevens 24 zonnepanelen op het dak en ook die zijn zonder morren daar neergelegd.MacD007 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:37:
[...]
van je foto's te zien is dat de achterkant van je Huis. Hoe ziet de voorkant er uit ?
Via de achterkant met een steiger lijkt me ook vrij lastig, je zou hier dus een stalen steiger moeten laten bouwen, omdat de toegang met een ladder hier te hoog en onveilig gaat worden.
Heeft je dak geen intern gelegen toegangsluik?
Je krijgt hier niet alleen een probleem bij plaatsing, maar ook onderhoud zal op die plek niet of alleen met hoge aanvullende maatregelen (=kosten) mogelijk zijn. Ik zou heb ook daarom daar niet willen hebben. (bedenk vroeg of laat zul je ook voor deze warmtepomp onderhoud nodig hebben).
Gezien het een rijtjeshuis is met betrekkelijk niet al te grote breedte van het huis (als ik het goed gezien heb) heb je ook geen andere plek waar je de warmtepomp op zou kunnen plaatsen (dit ivm met de geluidseisen)
Ik heb geen luik helaas.
Mijn technische ruimte bevind zich in het midden van de bovenste verdieping. Op de 2e etage. Ik zou natuurlijk de warmtepomp in de tuin kunnen zetten, maar dan moet ik echte 2 verdiepingen omhoog en ook nog eens leidingen door kamers gaan leggen. Dat is het me dan ook weer niet waard.
De achterkant is ook geen optie voor een steiger, want Ik heb een soort uitstekend raam (as in .. steekt uit..

Ik ben geen bouwvakker, maar als ik er in slaag om wel een steiger neer te zetten, gaan ze dan met die pomp op hun rug langs de zijkant van de steiger omhoog ? Ik zie dat nog niet echt voor me..
In principe zou dat niet mogen, en zou de installatie omhoog gehesen moeten worden of middels verhuisliftje.GijsZePa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:13:
[...]
Ik ben geen bouwvakker, maar als ik er in slaag om wel een steiger neer te zetten, gaan ze dan met die pomp op hun rug langs de zijkant van de steiger omhoog ? Ik zie dat nog niet echt voor me..
Rolsteiger wordt hem sowieso niet. Zou dan eerder stalen vaste steiger zijn met bijbehorende kosten.
Edit: toevallig staat dit toevallig in de krant: https://nos.nl/l/2468552
[Voor 6% gewijzigd door Fvhagen op 23-03-2023 14:36]
Hoe dan?MacD007 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:06:
[...]
eigenlijk heb je aan 1 aansluiting genoeg (als je een powerline met een stopcontact neemt). De Quatt zelf aan een stopcontact leggen zou je eigenlijk niet willen (denk aub ook aan de eigen groep voor de quatt). M.b.t. de CiC is het dan weer handig om deze op een andere goep te hebben, als je groep van je Quatt uitvalt heb je tenminste nog via de CiC contact met de Quatt.
Ik heb vorige week mijn pre installatie gesprek gehad en sta op het punt om met Quatt in zee te gaan. Nu zie ik hier een hoop mooie plaatjes die met Homewizard energie meters zijn gemaakt, maar welke gebruiken jullie als ik vragen mag? Is dat een energy socket, of maken jullie gebruik van de WiFi KWh meter?
WoT/AW: panzerjur
Zijn er hier mensen die zelf de subsidie aanvraag hebben gedaan?
Kun je dit doen met de facturen van Quatt of krijg je na installatie nog documentatie, waarmee je de aanvraag zelf kunt doen?
Ik wil dit namelijk combineren met mijn eerdere isolatie waarmee ik dan meer subsidie kan ontvangen.
Kun je dit doen met de facturen van Quatt of krijg je na installatie nog documentatie, waarmee je de aanvraag zelf kunt doen?
Ik wil dit namelijk combineren met mijn eerdere isolatie waarmee ik dan meer subsidie kan ontvangen.
Er zijn 4 aansluitngen nodig volgens Quatt:Toml83 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:44:
[...]
1. Voor je CV (die heb je al)
2. Voor de Quatt
3. Voor de CiC
4. Voor de thermostaat (in geval van een Lyric)
De powerline gaat in het stopcontact en daar kun je dan je CiC bijvoorbeeld weer insteken.
De meeste hebben een energy socket (denk ikKwikbal schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:22:
Ik heb vorige week mijn pre installatie gesprek gehad en sta op het punt om met Quatt in zee te gaan. Nu zie ik hier een hoop mooie plaatjes die met Homewizard energie meters zijn gemaakt, maar welke gebruiken jullie als ik vragen mag? Is dat een energy socket, of maken jullie gebruik van de WiFi KWh meter?

Wellicht kun je het hier (vragen@simpelsubsidie.nl) even vragen of je de subsidies kan combineren. Wellicht tegen een vergoeding.Toml83 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:28:
Same here, helaas krijg je van Quatt niks extras. Dus je moet het doen met de pdf’s die we al hebben. Factuur en betaalbewijs heb ik gebruikt. Aanvraag is nog in behandeling, dus ik weet niet of het voldoende is (denk het wel trouwens).Toml83 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:28:
SimpelSubsidie kan ook combineren, maar rekent dan €50.
en nog geen ervaring gehad dat de socket in zijn beveiliging schoot? Ik heb namelijk ooit geprobeerd mijn airco een tijdje op deze manier te monitoren, maar die trok blijkbaar soms iets meer dan de beveiliging van de energie socket toe stond... vandaar dus ook mijn vraagZveenT schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:42:
[...]
De meeste hebben een energy socket (denk ik). Ik herken dat in elk geval vaak omdat ik het zelf ook heb

WoT/AW: panzerjur
Ik had ruimte in meterkast & wilde QUATT op eigen groep ipv op stopcontact (was ook niet praktisch in mijn geval), dus ik monitor met Homewizard kWh meter.Kwikbal schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:55:
[...]
en nog geen ervaring gehad dat de socket in zijn beveiliging schoot? Ik heb namelijk ooit geprobeerd mijn airco een tijdje op deze manier te monitoren, maar die trok blijkbaar soms iets meer dan de beveiliging van de energie socket toe stond... vandaar dus ook mijn vraag
Ik ga nog eens contact opnemen RVO subsidies of ik moet combineren of deze twee subsidies apart van elkaar kan laten lopen. Liefst doe ik het zelf. Dan maak ik bij de installatie nog wat foto's als bewijs.mrdop schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:43:
[...]
Same here, helaas krijg je van Quatt niks extras. Dus je moet het doen met de pdf’s die we al hebben. Factuur en betaalbewijs heb ik gebruikt. Aanvraag is nog in behandeling, dus ik weet niet of het voldoende is (denk het wel trouwens).
SimpelSubsidie kan ook combineren, maar rekent dan €50.
In de flow van RVO wordt geen foto vd de warmtepomp (installatie) gevraagd (gek genoeg…), alleen factuur en betaalbewijs.Toml83 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:57:
[...]
Ik ga nog eens contact opnemen RVO subsidies of ik moet combineren of deze twee subsidies apart van elkaar kan laten lopen. Liefst doe ik het zelf. Dan maak ik bij de installatie nog wat foto's als bewijs.
Van het geplaatste dubbel glas (in mijn geval) moest ik wel een foto uploaden.
Heb ik ook gehad met sommige (meestal maar 10A, of slecht bestand tegen inductieve aanloopstromen). Ik heb ze nu van Robbshop (Zigbee), die trekken 16A probleemloos.Kwikbal schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:55:
[...]
en nog geen ervaring gehad dat de socket in zijn beveiliging schoot? Ik heb namelijk ooit geprobeerd mijn airco een tijdje op deze manier te monitoren, maar die trok blijkbaar soms iets meer dan de beveiliging van de energie socket toe stond... vandaar dus ook mijn vraag
Voor mijn beeldvorming, waarom zoveel investeren terwijl je huidige situatie in wezen prima is?Zenix schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:02:
Hebben mensen de Quatt al zonder ketel draaien (continue)?
Ik ben van plan om de ketel weg te halen voordat de Quatt gaat komen, met 450m3 is dat geen probleem.
Ik zit rond hetzelfde verbruik, inclusief sww, ik krijg het niet rond gerekend om het te rechtvaardigen.
Maar het blijft interesant, uiteindelijk volledige van het gas heb is er meer nodig ivm SWW.
Voor mijn begrip; waarom mag een "vaste stalen steiger" wel en een "rolsteiger" niet dienen als daktoegang? Ik was zelf eigenlijk van plan een "trappentoren" te huren voor een soortgelijke installatie (wel geborgd aan de muur). Deze is in de basis voor zover ik zie ook gewoon een alu rolsteiger en voor zover ik tot nu toe aan offertes zag zeker geen duizenden euro's?Fvhagen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:14:
[...]
Hou er rekening mee dat Quatt/onderaannemers VCA gecertificeerd zijn. Dus oplossingen met loopplanken op de stalen richels leggen vanaf rolsteiger wordt dan al geen optie. Uitstappen uit hoogwerken mag ook al niet.
Enige wat je over houdt is een vaste steiger op laten bouwen, en geloof mij, dit is extreem duur (loopt zo in de duizenden euro’s).
de warmtepomp zelf via een vaste leiding van groepenkast naar buiten (daar zou dan eigenlijk een werkschakelaar geplaatst "moeten" worden en vandaar uit direct de warmtepomp in.
de CIC in het stopcontact van de Powerline adapter die dan weer in de eene stopcontact gaat.
bv deze:
tip: als je voor de CIC een andere groep kiest kun je via de app de status van de warmtepomp nog benaderen als die groep er uit ligt, plaats je beide op de zelfde groep kun je niets meer.
Gezien het vermogen van de Quatt (op max) verdient deze een eigen groep (zekering van 16A), als je het helemaal goed wilt doen zou ik zelf deze op een eigen aardlek plaatsen, een alamat is dan eigenlijk de beste oplossing (deze is ook in een 1-Din breede module te krijgen (spanningsonafhankelijk conform NEN1010:2020)
Heeft met de hoogte te maken en het type steiger wat gebruikt word (oa breedte / hoogte verhouding), voor de getoonde foto heb je helaas een speciale steiger nodig, een standaard "rol"steiger gaat het daar niet worden. Kijk maar eens wat een boels steiger van 11m gaat kosten. moet dus ook nog opgehaald opgebouwd en teruggebracht worden (gaat met een 750 kg aanhanger niet lukken). Huur is denk ik nog de kleinste kostenpost.jurjen_g schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:54:
[...]
Voor mijn begrip; waarom mag een "vaste stalen steiger" wel en een "rolsteiger" niet dienen als daktoegang? Ik was zelf eigenlijk van plan een "trappentoren" te huren voor een soortgelijke installatie (wel geborgd aan de muur). Deze is in de basis voor zover ik zie ook gewoon een alu rolsteiger en voor zover ik tot nu toe aan offertes zag zeker geen duizenden euro's?
https://www.boels.com/nl-...rail-112-m-hoog/p/1192511 (is een voorbeeld van een rolsteiger) de Pomp krijg je daarmee niet omhoog, dus daar komt ook nog een kraan bij (circa 600 euro, zal vermoed ik ondertussen wel duurder zijn)
De pomp en grove materialen laat ik sowieso met kraan of verhuislift doen, maar dacht dus voor de persoonlijke daktoegang een trappentoren te huren. Ik had me nog niet gerealiseerd dat vervoeren en opbouwen / afbreken een veelvoud van de huur zou kosten...MacD007 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:21:
[...]
Heeft met de hoogte te maken en het type steiger wat gebruikt word (oa breedte / hoogte verhouding), voor de getoonde foto heb je helaas een speciale steiger nodig, een standaard "rol"steiger gaat het daar niet worden. Kijk maar eens wat een boels steiger van 11m gaat kosten. moet dus ook nog opgehaald opgebouwd en teruggebracht worden (gaat met een 750 kg aanhanger niet lukken). Huur is denk ik nog de kleinste kostenpost.
https://www.boels.com/nl-...rail-112-m-hoog/p/1192511 (is een voorbeeld van een rolsteiger) de Pomp krijg je daarmee niet omhoog, dus daar komt ook nog een kraan bij (circa 600 euro, zal vermoed ik ondertussen wel duurder zijn)
De grafiek en info op je app is bij beide het zelfde, welke je gebruikt heeft te maken hoe je electrische installatie is opgebouwd.ZveenT schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:42:
[...]
De meeste hebben een energy socket (denk ik). Ik herken dat in elk geval vaak omdat ik het zelf ook heb
Heb je de Quatt via een stopcontact aangesloten kun je het beste een socket gebruiken, zeker als er ook nog andere gebruikers op die zelfde groep zitten. Hou wel rekening dat je deze niet gaat overbelasten als knalt je zekering er uit.
Sluit je de Quatt via een eigen groep direct aan kun je natuurlijk geen socket meer gebruiken, dan moet je dus de kWh meter van home wizzard gebruiken. Er zijn overigens nog veel meer mogelijkheden voor HA, echter die werken weer niet zamen met Home wizzard (zo ver ik weet). Overigens uit technisch oogpunt heeft het gebruik van een eigen groep de voorkeur (kwam ook uit het gesprek met Quatt naar voren).
De grap is dat wanneer je dat huurt ze hoogstwaarschijnlijk zelf alsnog met een ladder het dak oprennen. Althans dat is wat ik hier zie wanneer ze in de buurt met zonnepanelen bezig zijn. De veiligheids beugels liggen in de tuin op de grond en de lift staat ongebruikt voor de deur.
Kan er wel om lachen, maar zonder van de centen.
heel simpel, beetje afhankelijk van de hoogte heb je met behoorlijk veel en groot materiaal te maken. Je hebt dus ook een behoorlijke aanhanger nodig om dat er op te zetten (kun je ook huren), dan de tijd (dat is eigenlijk het duurste) die je kwijt bent om het op te halen, op te bouwen, weer af te breken en terugbrengen.jurjen_g schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:28:
[...]
De pomp en grove materialen laat ik sowieso met kraan of verhuislift doen, maar dacht dus voor de persoonlijke daktoegang een trappentoren te huren. Ik had me nog niet gerealiseerd dat vervoeren en opbouwen / afbreken een veelvoud van de huur zou kosten...
Alles wat je zelf kunt doen kost natuurlijk minder, weet alleen niet hoe Quatt daarmee omgaat. Zou je moeten vragen. Optie zou dus kunnen zijn om deze zelf op te bouwen/afbreken, maar dat moet je wel ook zelf kunnen.
Lachen totdat ze naar beneden pleuren. Als je als opdrachtgever erbij staat te kijken dat ze veiligheid middelen niet gebruiken ben je ook aansprakelijk. Kan een raar staartje krijgen. Lijkt mij beter zelf te willen dat iedereen veilig werkt alleen al vanwege het feit dat je er misschien een raar gevoel aan overhoud als er serieus wat gebeurt op je eigen terreinSpykie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:30:
De grap is dat wanneer je dat huurt ze hoogstwaarschijnlijk zelf alsnog met een ladder het dak oprennen. Althans dat is wat ik hier zie wanneer ze in de buurt met zonnepanelen bezig zijn. De veiligheids beugels liggen in de tuin op de grond en de lift staat ongebruikt voor de deur.
Mogen ze volgens mij geen gebruik van maken van eigen verzekering als het tegen zitMacD007 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:34:
[...]
heel simpel, beetje afhankelijk van de hoogte heb je met behoorlijk veel en groot materiaal te maken. Je hebt dus ook een behoorlijke aanhanger nodig om dat er op te zetten (kun je ook huren), dan de tijd (dat is eigenlijk het duurste) die je kwijt bent om het op te halen, op te bouwen, weer af te breken en terugbrengen.
Alles wat je zelf kunt doen kost natuurlijk minder, weet alleen niet hoe Quatt daarmee omgaat. Zou je moeten vragen. Optie zou dus kunnen zijn om deze zelf op te bouwen/afbreken, maar dat moet je wel ook zelf kunnen.
Doet quatt voor je. Op dezelfde avond van installatie krijg je een mail en wordt het voor je aangevraagd. Mooie service.rudyh schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:42:
[...]
Wellicht kun je het hier (vragen@simpelsubsidie.nl) even vragen of je de subsidies kan combineren. Wellicht tegen een vergoeding.
Blijkbaar niet. Zojuist na 7 maanden wachten een half uur voor de installatie-videocall een mailtje van de klantenservice dat het niet kan omdat we een elektrische CV hebben.Barbapapa720 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:05:
[...]
Je kunt trouwens ook een electrische CV ketel kiezen icm de Quatt. Dan ben je ook van het gas af. Eventueel met een warmtepompboiler.
Na wat klantenservice-dooddoeners als “jammer dat het niet duidelijk voor je was” en “excuses dat je het zo hebt ervaren” niet meer verklaring dan dat een Quatt hybride systeem met een elektrische CV niet mogelijk is omdat de afstelling van CiC belangrijk is.
Bijzonder knullige klantenservice en technisch ook nogal beperkt blijkbaar.
Dat is als je alleen de Quatt hebt geïnstalleerd. Heb je meerdere verduurzamingsmaatregelen gedaan, dan moet je het zelf doen of €50 via SimpelSubsidie (maar dan moet je hun alles sturen, en dan kan je het net zo snel zelf doen).Hyperfox schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:43:
[...]
Doet quatt voor je. Op dezelfde avond van installatie krijg je een mail en wordt het voor je aangevraagd. Mooie service.
Niet zelf aan beginnen! Zie Arboportaal: Arbo portaal / werken op hoogteBennobang schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:37:
[...]
Lachen totdat ze naar beneden pleuren. Als je als opdrachtgever erbij staat te kijken dat ze veiligheid middelen niet gebruiken ben je ook aansprakelijk. Kan een raar staartje krijgen. Lijkt mij beter zelf te willen dat iedereen veilig werkt alleen al vanwege het feit dat je er misschien een raar gevoel aan overhoud als er serieus wat gebeurt op je eigen terrein
QUATT zorgt hier zelf voor / of niet als het niet verantwoord is !
Een rolsteiger mag je maar tot bepaalde hoogte opbouwen en kun je niet uitbreiden. Vaste steiger mag hoogte onbeperkt, en kun je doorvalbeveiligingen aan maken en tevens heb je op het dak ook nog dakrandbeveiliging nodig. Ik kom uit de gevelreiniging en daar worden we doodgegooid met regeltjes…jurjen_g schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:54:
[...]
Voor mijn begrip; waarom mag een "vaste stalen steiger" wel en een "rolsteiger" niet dienen als daktoegang? Ik was zelf eigenlijk van plan een "trappentoren" te huren voor een soortgelijke installatie (wel geborgd aan de muur). Deze is in de basis voor zover ik zie ook gewoon een alu rolsteiger en voor zover ik tot nu toe aan offertes zag zeker geen duizenden euro's?
Ben wel benieuwd hoe je die trap gaat borgen aan de muur, omdat jouw overstek aardig uitsteekt toch?
Ik twijfel ook nog, even de offerte afwachten, want verwacht dat er wel wat dingen bijkomen. Ik heb van mijn werkgever wel een budget van 750 + 750 (fiscaal vriendelijk) die ik kan inzetten voor het verduurzamen van de woning.Vandread schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:51:
[...]
Voor mijn beeldvorming, waarom zoveel investeren terwijl je huidige situatie in wezen prima is?
Ik zit rond hetzelfde verbruik, inclusief sww, ik krijg het niet rond gerekend om het te rechtvaardigen.
Maar het blijft interesant, uiteindelijk volledige van het gas heb is er meer nodig ivm SWW.
10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus
voor de genoemde situatie kun je helaas geen rolsteiger gebruiken, dat heeft mn met de uitbouw te maken, geen directe toegang van steiger op dak. Daarvoor heb je volgens de arbo regels dus een speciale steiger nodig. (ben helaas bang dat dit een heel stuk duurder gaat worden).Fvhagen schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:38:
[...]
Een rolsteiger mag je maar tot bepaalde hoogte opbouwen en kun je niet uitbreiden. Vaste steiger mag hoogte onbeperkt, en kun je doorvalbeveiligingen aan maken en tevens heb je op het dak ook nog dakrandbeveiliging nodig. Ik kom uit de gevelreiniging en daar worden we doodgegooid met regeltjes…
Ben wel benieuwd hoe je die trap gaat borgen aan de muur, omdat jouw overstek aardig uitsteekt toch?
Nee mijn situatie heb ik hier verder niet geschetst, omdat ik uiteindelijk geen Quatt, maar een Panasonic heb gekocht en dus stiekem wat offtopic (of eigenlijk is de steiger discussie misschien beter in het algemene lucht/water warmtepomp topic). Ik heb compleet vlakke gevels en kan dus wel ankeren, maar moet een flinke steiger hebben met de bovenste vloerplaat op circa 12 tot 12,5 meter hoog om het dak veilig op te kunnen stappen. Ik was net vandaag aan het rondkijken waar ik de steiger zou gaan huren toen in dit topic rolsteigers ook naar voren kwamen. Trappentoren en rolsteigers zie ik bij diverse sites tot werkhoogte 14 meter aangeboden worden, met plaat op circa 12 a 12,2, die zouden wel voldoen. Morgen maar eens rondbellen wat zo'n trappentoren voor een weekje kost inclusief bezorgen en plaatsen.Fvhagen schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:38:
[...]
Een rolsteiger mag je maar tot bepaalde hoogte opbouwen en kun je niet uitbreiden. Vaste steiger mag hoogte onbeperkt, en kun je doorvalbeveiligingen aan maken en tevens heb je op het dak ook nog dakrandbeveiliging nodig. Ik kom uit de gevelreiniging en daar worden we doodgegooid met regeltjes…
Vandaag is hier de Quatt geplaatst. Kundige en vriendelijke monteurs (Slowaaks dus Engelstalig ). In tegenstelling tot het oorspronkelijke plan ging hun (en mijn) voorkeur uit naar een boring direct naar de zolder. Dit is natuurlijk ook lastig te beoordelen met een videocall
Ze hebben best lang werk gehad, 9 uur begonnen en rond 18:30 klaar. Dit kwam onder andere doordat er ergens een instelling in mijn intergas cv aangepast moest worden, ik had namelijk geen warm water meer na installatie.
Al met al wel erg tevreden over de installatie. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.
Ze hebben best lang werk gehad, 9 uur begonnen en rond 18:30 klaar. Dit kwam onder andere doordat er ergens een instelling in mijn intergas cv aangepast moest worden, ik had namelijk geen warm water meer na installatie.
Al met al wel erg tevreden over de installatie. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.
[Voor 58% gewijzigd door Bolkm00d op 23-03-2023 20:18]
Excuses, ik zat even in verwarring met iemand anders hier, die stalen lamellen als overstek heeft.jurjen_g schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:02:
[...]
Nee mijn situatie heb ik hier verder niet geschetst, omdat ik uiteindelijk geen Quatt, maar een Panasonic heb gekocht en dus stiekem wat offtopic (of eigenlijk is de steiger discussie misschien beter in het algemene lucht/water warmtepomp topic). Ik heb compleet vlakke gevels en kan dus wel ankeren, maar moet een flinke steiger hebben met de bovenste vloerplaat op circa 12 tot 12,5 meter hoog om het dak veilig op te kunnen stappen. Ik was net vandaag aan het rondkijken waar ik de steiger zou gaan huren toen in dit topic rolsteigers ook naar voren kwamen. Trappentoren en rolsteigers zie ik bij diverse sites tot werkhoogte 14 meter aangeboden worden, met plaat op circa 12 a 12,2, die zouden wel voldoen. Morgen maar eens rondbellen wat zo'n trappentoren voor een weekje kost inclusief bezorgen en plaatsen.
Ik heb het ook zelf gedaan. Gewoon de facturen / betaal bewijzen toevoegen. Niet ingewikkeld hoorToml83 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:28:
Dat budget helpt wel in combinatie met de subsidie.Zenix schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:51:
[...]
Ik twijfel ook nog, even de offerte afwachten, want verwacht dat er wel wat dingen bijkomen. Ik heb van mijn werkgever wel een budget van 750 + 750 (fiscaal vriendelijk) die ik kan inzetten voor het verduurzamen van de woning.
Ben benieuwd!
Ligt de Quatt verbinding plat? Mijn CiC is volgens de app niet verbonden met het internet terwijl die gewoon bekabeld is aangesloten. Mijn SolarEdge omvormer op dezelfde router heeft nog wel internet. Even stroom erop/eraf heeft niet geholpen.
Nevermind: is nu weer online.
Nevermind: is nu weer online.
[Voor 7% gewijzigd door TZC-T1-FX op 24-03-2023 09:52]
Over veiligheid gesproken. Inmiddels heb ik de offerte binnen en de installatie bij ons lijkt goed te kunnen! De Quatt komt bij ons op plat dak, dat via ons dakterras met een ladder o.i.d. te bereiken is (ongeveer 2.5m hoog). Tijdens het gesprek leek het geen probleem dat de apparatuur via onze trap naar het dakterras op de tweede verdieping wordt getild, en vervolgens het plat dak op.
Alleen vroeg ik me af of dit wel eigenlijk mogelijk is? Die Quatt is ruim 60kg, dus dat zou je die met 2/3 man moeten tillen? Heeft iemand hier ervaring mee dat dit ook daadwerkelijk geen probleem is voor de installateurs?
Alleen vroeg ik me af of dit wel eigenlijk mogelijk is? Die Quatt is ruim 60kg, dus dat zou je die met 2/3 man moeten tillen? Heeft iemand hier ervaring mee dat dit ook daadwerkelijk geen probleem is voor de installateurs?
Volgens mij hebben de monteurs altijd een liftje bij om de Quatt omhoog te krijgen.JobM. schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:54:
Een klein goederen liftje waar alleen die Quatt op past (ik heb hem hier ook ergens op een foto gezien)
Edit: hierboven de post van Bolkm00d staat er eentje op
[Voor 5% gewijzigd door steejvan op 24-03-2023 10:15]
Raar is zo gek nog niet
Ah thanks, ik zie hem staan inderdaad! En dat moet alle apparatuur dus eerst de trap op, ben benieuwd, maar dat klinkt dan niet als onmogelijk. Dan komt het vast goedsteejvan schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:14:
[...]
Volgens mij hebben de monteurs altijd een liftje bij om de Quatt omhoog te krijgen.
Een klein goederen liftje waar alleen die Quatt op past (ik heb hem hier ook ergens op een foto gezien)
Edit: hierboven de post van Bolkm00d staat er eentje op

Dan ga ik dat ook zelf doen. Voor de eerdere spouwmuurisolatie krijg ik met de investering van de warmtepomp € 4 p/m² extra.Luuk81 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:12:
[...]
Ik heb het ook zelf gedaan. Gewoon de facturen / betaal bewijzen toevoegen. Niet ingewikkeld hoor
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zojuist alle spullen voor de installatie geleverd.
A.s. woensdag gaat het gebeuren. Meer mensen in de regio Utrecht al een installatie gehad?
En Nederlands- of Engels sprekende monteurs? Ik kan wel een woordje Engels, maar op technisch vlak wordt het wat lastiger..
[Voor 36% gewijzigd door Toml83 op 24-03-2023 10:49]
Goedemorgen, morgen wordt mijn Quatt geïnstalleerd.
T6 thermostaat een weekje geleden geplaatst en aangesloten op mijn Xtreme 36 CV-ketel, werkt prima.
Ik vraag mij af: hoe moet het eigenlijk met het expansievat van de CV?, dat zit nu vrijwel direct achter de CV ketel gemonteerd, gaan ze dat verplaatsen/omleiden?
En ik zag op de paklijst een TP-link Powerline kit staan: waarom? ik heb een (deco M5) mesh systeem en het dichtsbijzijnde AP is slechts 1 meter van de CV-ruimte.
Uiteraard zal ik een verslagje van de installatie plaatsen
T6 thermostaat een weekje geleden geplaatst en aangesloten op mijn Xtreme 36 CV-ketel, werkt prima.
Ik vraag mij af: hoe moet het eigenlijk met het expansievat van de CV?, dat zit nu vrijwel direct achter de CV ketel gemonteerd, gaan ze dat verplaatsen/omleiden?
En ik zag op de paklijst een TP-link Powerline kit staan: waarom? ik heb een (deco M5) mesh systeem en het dichtsbijzijnde AP is slechts 1 meter van de CV-ruimte.
De wifi functionaliteit werkt nog niet (stabiel genoeg).Jeroen11-5 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:58:
Klein beetje ongerelateerd maar toch: ik zou eens wat aan je voegwerk op de hoek daar gaan doen. De gaten zitten er zo te zien in, het water loopt zo naar binnen; helemaal als het een beetje waait.. Dit is natuurlijk wachten op flinke waterschade binnensteejvan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:14:
Hoi Allen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nope, maar ben ook nummer 32xx. En regio Utrecht lijkt niet de snelst installerende regio. Welk nummer heb jij? Ik zag je niet staan in de spreadsheet van de openingspost.Toml83 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:46:
[...]
Dan ga ik dat ook zelf doen. Voor de eerdere spouwmuurisolatie krijg ik met de investering van de warmtepomp € 4 p/m² extra.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zojuist alle spullen voor de installatie geleverd.
A.s. woensdag gaat het gebeuren. Meer mensen in de regio Utrecht al een installatie gehad?
En Nederlands- of Engels sprekende monteurs? Ik kan wel een woordje Engels, maar op technisch vlak wordt het wat lastiger..
ik verwacht dat ze expansievat laten zitten zoals het nu is, aan de retourzijde is zijn er geen afsluitende delen, dus expansievat blijft zijn werk kunnen doen.Jeroen11-5 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:58:
Goedemorgen, morgen wordt mijn Quatt geïnstalleerd.
powerline kit is om bedraad internet bij de CiC aan te kunnen sluiten. Daarnaast is de powerline kit een standaard onderdeel van de levering (bij mijn levering zat ook een dakdoorvoer terwijl mijn Quatt op de grond staat..

hier ook een Xtreme 36, aan de aanvoer kant van de ketel zullen ze een drukverschil klep plaatsen om geen problemen te krijgen met warmwater. Ketel stookt hier 's ochtends 0.05 m3 om CV water iets op te warmen, daarna neemt Quatt volledig over gedurende hele dag.
Ik zit in de 12xx reeks.Frisian1206 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:06:
[...]
Nope, maar ben ook nummer 32xx. En regio Utrecht lijkt niet de snelst installerende regio. Welk nummer heb jij? Ik zag je niet staan in de spreadsheet van de openingspost.
[quote]ldegroot89 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:19:
[...]
Ah Okay, dus de klep komt aan de andere kant, mooi.
T.a.v. bedraad aansluiten kan ik een gaatje door de muur boren en een cat5 kabeltje op een Deco M5 of één van mijn switches aansluiten, maar goed dat doe ik wel als ze weg zijn, dan heb ik een Powerline kit in de aanbieding
Ben zeer benieuwd hoe e.e.a. gaat presteren, volgende week nog een paar koude dagen..
Een heel andere vraag: 's avonds stoken we in de huiskamer wel eens bij met de houtkachel voor een "luxe" temperatuur, dan gaat de CV uit zo ongeveer tot de volgende ochtend als hij de dagtemperatuur wil bereiken.
ik begrijp dat de warmtepomp anders reageert op temperatuur-instellingen/veranderingen, wat zijn jullie ervaringen?
[...]
T.a.v. bedraad aansluiten kan ik een gaatje door de muur boren en een cat5 kabeltje op een Deco M5 of één van mijn switches aansluiten, maar goed dat doe ik wel als ze weg zijn, dan heb ik een Powerline kit in de aanbieding

Ben zeer benieuwd hoe e.e.a. gaat presteren, volgende week nog een paar koude dagen..
Een heel andere vraag: 's avonds stoken we in de huiskamer wel eens bij met de houtkachel voor een "luxe" temperatuur, dan gaat de CV uit zo ongeveer tot de volgende ochtend als hij de dagtemperatuur wil bereiken.
ik begrijp dat de warmtepomp anders reageert op temperatuur-instellingen/veranderingen, wat zijn jullie ervaringen?
Als je hout gaat stoken gaat het precies zoal bij cv gebruik. Temperatuur bereikt Quatt gaat uit en de volgende dag bij vraag weer aan.Jeroen11-5 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:34:
[quote]ldegroot89 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:19:
[...]
T.a.v. bedraad aansluiten kan ik een gaatje door de muur boren en een cat5 kabeltje op een Deco M5 of één van mijn switches aansluiten, maar goed dat doe ik wel als ze weg zijn, dan heb ik een Powerline kit in de aanbieding![]()
Nou dat was zo geregeld....gisterenmiddag een lyric T6 neergehangen.medu80 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:28:
Vorheen had de Quatt in rust een verbruik van 61 W en af en toe bursts van ongeveer 1250 / 1500 W voor de tijd dat hij echt verwarmde.
Sinds het exacte moment dat de Lyric er aan hangt is dat vervangen door een bijna constant verbruik van rond de 220 W, tot dat een uur geleden gestopt is:
Het minder fraaie is dat hij de hele nacht ook net zoveel gas verbruikt heeft (die spike van 8 uur, is douche)
Is dit het leer process in de kennismaking tussen Quatt en Lyric, of zou ik nog ergens wat moeten resetten ?
Ik heb het hele spel uiteraard al wel spanningsloos gehad.
Ik ben nou ondertussen alweer 2 kuub verwarmings-gas verder.
Raar is zo gek nog niet
Onderhoud wat dat betreft staat inderdaad voor de komende maanden op de planning, het is wel alleen voegwerk en komt niet echt binnen.ID-College schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:04:
[...]
Klein beetje ongerelateerd maar toch: ik zou eens wat aan je voegwerk op de hoek daar gaan doen. De gaten zitten er zo te zien in, het water loopt zo naar binnen; helemaal als het een beetje waait.. Dit is natuurlijk wachten op flinke waterschade binnen
Het ziet er op zo'n gedetailleerde foto zelfs slechter en grauwer uit dan het in het echt is:)
Maar het viel me wel op dat het maar een lelijk geheel is zo..
Raar is zo gek nog niet
denk dat de cv nog in een comfort stand staat. D.w.z. cv heeft klein boilertje om snel warm water te krijgen.Kun je normaal ook uit zetten.steejvan schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:57:
[...]
Het minder fraaie is dat hij de hele nacht ook net zoveel gas verbruikt heeft (die spike van 8 uur, is douche)
Is dit het leer process in de kennismaking tussen Quatt en Lyric, of zou ik nog ergens wat moeten resetten ?
Waarom de nest vervangen als ie lekker draaide icm de Quatt?steejvan schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:57:
[...]
Nou dat was zo geregeld....gisterenmiddag een lyric T6 neergehangen.
Vorheen had de Quatt in rust een verbruik van 61 W en af en toe bursts van ongeveer 1250 / 1500 W voor de tijd dat hij echt verwarmde.
Sinds het exacte moment dat de Lyric er aan hangt is dat vervangen door een bijna constant verbruik van rond de 220 W, tot dat een uur geleden gestopt is:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zien anderen ook een standby verbruik van rond de 60 watt?
Ligt het aan mij, of is dit aardig hoog? Op dat moment staat alleen de pomp aan. Een beetje moderne 'standaard' vloerverwarmingspomp doet een ruime 30 watt als deze op het hoogste vermogen draait en moduleert terug tot nog een stuk minder, dus dan vind ik 60 watt best aardig fors, ik zou eerder een watt of 10 verwachten.
Ligt het aan mij, of is dit aardig hoog? Op dat moment staat alleen de pomp aan. Een beetje moderne 'standaard' vloerverwarmingspomp doet een ruime 30 watt als deze op het hoogste vermogen draait en moduleert terug tot nog een stuk minder, dus dan vind ik 60 watt best aardig fors, ik zou eerder een watt of 10 verwachten.
Bij draait ie op 4-5 watt standbyonlinaius schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:49:
Dat is wel een hele goeie opmerking, ik heb inderdaad ook zo'n fijne Calenta 40L die dat doet, en die helemala geen warm water meer geeft als de comfort stand uit is. Daar heb ik wel wat anders op getweaked (zie dit topic : luuk427 in "Remeha Calenta 40L CW6 eco stand werkt niet")berrieberrie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:37:
[...]
denk dat de cv nog in een comfort stand staat. D.w.z. cv heeft klein boilertje om snel warm water te krijgen.Kun je normaal ook uit zetten.
Dit extra gas verbruik is echt direct begonnen nadat ik de T6 neergehangen heb (gisteren 17:00u)
Ik heb net mijn ketel even spanningsloos gehad, zal het nog eens een paar uur afwachten
Raar is zo gek nog niet
Zie deze post: steejvan in "Ervaringen met Quatt?"olafmol schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:40:
[...]
Waarom de nest vervangen als ie lekker draaide icm de Quatt?
Raar is zo gek nog niet
onlinaius schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:49:
4 Watt stand-by en bij draaien van de pomp +-30 Wattonlinaius schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:49:
Klopt, maar dit is als de Quatt volledig in rust is. Hij geeft aan dat de pomp draait. Ik heb dan iets van 30W.
Bij mij draait hij altijd zo en onder de 6 graden op 13 watt, heb het nooit hoger gezien in rust.HBO88 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:08:
[...]
Klopt, maar dit is als de Quatt volledig in rust is. Hij geeft aan dat de pomp draait. Ik heb dan iets van 30W.
Dat klinkt al een stuk logischer inderdaad. Ik schrok toch wel een beetje, 525KWh op jaarbasis in standby verbruik stoppen zou ik toch wel een bittere pil vinden.
Ik had wel verwacht dat de pomp altijd zou draaien op een heel laag vermogen zodat het water in de leidingen geen kans heeft te bevriezen. Mogelijk heeft de Quatt daar een systeem voor dat dit mechanisme uitschakelt boven een bepaalde buitentemperatuur
Die had ik even gemist. Onder de 6 graden dus, niet onlogisch, en 13 watt is ook een verbruik wat ik verwacht van een langzaam draaiende pomp + wat aansturing.Gerardwaz schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:21:
[...]
Bij mij draait hij altijd zo en onder de 6 graden op 13 watt, heb het nooit hoger gezien in rust.
CiC + Quatt + Powerline adapter (boven 6 graden) = 11 watt bij mij. Op jaarbasis is dat dus ongeveer 96 kWh. Dat zorgt op jaarbasis toch wel voor een lagere COP.
Ik heb stand by van 10 Watt wp, en cic op zelfde fase.onlinaius schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:49:
[Voor 3% gewijzigd door Bennobang op 24-03-2023 14:37]
Beneden vloerverwarming en boven radiatoren. In de voorbereiding voor de warmtepomp ben ik vanaf vorige jaar gaan stoken op een warmtevraag van 45 graden wat perfect gaat, ook voor de radiatoren boven.MacD007 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:14:
[...]
Wat is je warmteoverdracht systeem, VV of radiatoren (welke) of een combinatie van beide?
Afgelopen maandag is de Quatt aangesloten en is de aanvoertemperatuur tot nu toe max 26 graden. Als de Quatt een aantal uren heeft staan pruttelen wordt de ingestelde temperatuur van 19 graden wel gehaald. Je hebt alleen niet het behaaglijke gevoel.. Ik begrijp wel dat dat een kwestie is van wennen.
Ik kan mij echter niet voorstellen dat de 21 graden met deze aanvoertemperatuur ooit gehaald gaat worden
Los van de Lyrics T6 die zal het wel aangeven, die lijkt af en toe wel een eigen leven te leiden.

Tijdens de installatie is het volledige CV systeem leeg gemaakt. Na de installatie en het vullen tot 2 bar is de installatie in de test modus gezet. Nadat de monteurs weg waren heb ik het systeem de uren daarna goed ontlucht. Dit was namelijk tijdens de ingebruikname niet gedaan.
Kan iemand bevestigen dat de test modus zo goed is uitgevoerd en de waardes voor de Quatt goed zijn in geleerd zonder ontluchting? Ik kan het mij namelijk niet voorstellen dat een "niet ontlucht systeem" de juiste werking heeft.
Het valt mij op dat 26 graden een paar honderd Watt kost.. Mooi en lekker zuinig! Heeft iemand radiatoren en welke aanvoer temperatuur wordt er gemaakt? Ik zou zelf nu willen testen wat er gebeurd met een aanvoer van 30 -35 graden.
Nu vind ik het persoonlijk heel vervelend dat ik Quatt niet even kan bellen.. Ik wacht na het aanmaken van een ticket nu al 4 dagen. Voor het betalen had ik binnen een uur contact als ik een vraag had... Zal wel iets te maken hebben dat ik al betaald heb! Om de spoedlijn te bellen gaat mij ook weer te ver... of niet? (lekkende (druppelende) koppeling zal daar niet onder vallen)
Ha, krijg net de mail van Quatt dat samenwerken met de Tado toch geen optie is. Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, welke thermostaat is dan wel fijn? En laten jullie zone regeling dan gewoon maar helemaal zitten (zou ik zelf niet heel rouwig om zijn, eigenlijk staat alles op de slaapkamers meestal toch helemaal uit.).
De temperatuur blijft volgens mij bij de meeste behoorlijk constant, dus neem aan dat het lager zetten als je weg gaat ook niet veel zin heeft.
De temperatuur blijft volgens mij bij de meeste behoorlijk constant, dus neem aan dat het lager zetten als je weg gaat ook niet veel zin heeft.
Ik heb de installatie met Quatt doorlopen en weet niet meer zeker of ik de hybride warmtepomp wil installeren. Dit komt door:
- De locatie van de plaatsing van de warmtepomp: de enige logische plek, in de buurt van de CV, is aan de achterkant van onze woning op het dakkapel (wat boven mijn werkplek is). Ik maak mij enigszins zorgen over ‘geluidsoverlast’.
- De potentiële besparing bedraagt 460m2 aan gas met een verhoging van 875 aan kWh. Ons verbruik is nu rond de 800m2 en 2800 kWh. Met onze pv-installatie produceren we 1200 kWh meer dan we verbruiken.
- De extra bijkomende kosten: €450 plaatsing op het dakkapel, andere thermostaat.
- Aanpassingen die benodigd zijn: CV aanvoer heeft een plastic pijp wat vervangen moet worden voor staal. Extra groep naar de zolder brengen (zijn geen loze pijpen meer over).
- Wordt het wel voldoende warm?
Verder een woning gebouwd in 2018 met alleen radiatoren. Ik weet het nog niet..
- De locatie van de plaatsing van de warmtepomp: de enige logische plek, in de buurt van de CV, is aan de achterkant van onze woning op het dakkapel (wat boven mijn werkplek is). Ik maak mij enigszins zorgen over ‘geluidsoverlast’.
- De potentiële besparing bedraagt 460m2 aan gas met een verhoging van 875 aan kWh. Ons verbruik is nu rond de 800m2 en 2800 kWh. Met onze pv-installatie produceren we 1200 kWh meer dan we verbruiken.
- De extra bijkomende kosten: €450 plaatsing op het dakkapel, andere thermostaat.
- Aanpassingen die benodigd zijn: CV aanvoer heeft een plastic pijp wat vervangen moet worden voor staal. Extra groep naar de zolder brengen (zijn geen loze pijpen meer over).
- Wordt het wel voldoende warm?
Verder een woning gebouwd in 2018 met alleen radiatoren. Ik weet het nog niet..
Als je Quatt geloofd en ook dit forum doorleest kun je op dit moment maar een kiezen de T6 van HoneywellDarkShadow schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:14:
Ha, krijg net de mail van Quatt dat samenwerken met de Tado toch geen optie is. Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, welke thermostaat is dan wel fijn? En laten jullie zone regeling dan gewoon maar helemaal zitten (zou ik zelf niet heel rouwig om zijn, eigenlijk staat alles op de slaapkamers meestal toch helemaal uit.).
En de Remeha iSenseMacD007 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:18:
[...]
Als je Quatt geloofd en ook dit forum doorleest kun je op dit moment maar een kiezen de T6 van Honeywell

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus
In dit forum zie ik toch wel meer opties voorbij komen hoor. Remeha iSense heb ik nog geen negatieve verhalen over gehoord. Zelf heb ik (in afwachting van de Quatt die maandag geinstalleerd wordt) een (geroote) Toon opgehangen, ook daar zie ik bij anderen tot nu toe goede ervaringen mee.MacD007 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:18:
[...]
Als je Quatt geloofd en ook dit forum doorleest kun je op dit moment maar een kiezen de T6 van Honeywell