• ldegroot89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:02
Cc88 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:50:
[...]
Het valt mij op dat 26 graden een paar honderd Watt kost.. Mooi en lekker zuinig! Heeft iemand radiatoren en welke aanvoer temperatuur wordt er gemaakt? Ik zou zelf nu willen testen wat er gebeurd met een aanvoer van 30 -35 graden.
Ik heb alleen radiatoren en de Quatt draait op 350 W. Ik kan niet exact aanvoertemperatuur meten, maar ik weet wel dat het lager is dan 33 graden omdat mijn speedcomfort fans niet aan springen

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 15:42
berrieberrie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Bij draait ie op 4-5 watt standby
Hier ook rond de 6 watt standby en geen gas nu met dit warme weer.
En per dag nu onder de 10kWh.
8)

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
[...]

Beneden vloerverwarming en boven radiatoren. In de voorbereiding voor de warmtepomp ben ik vanaf vorige jaar gaan stoken op een warmtevraag van 45 graden wat perfect gaat, ook voor de radiatoren boven.

Afgelopen maandag is de Quatt aangesloten en is de aanvoertemperatuur tot nu toe max 26 graden. Als de Quatt een aantal uren heeft staan pruttelen wordt de ingestelde temperatuur van 19 graden wel gehaald. Je hebt alleen niet het behaaglijke gevoel.. Ik begrijp wel dat dat een kwestie is van wennen.

Ik kan mij echter niet voorstellen dat de 21 graden met deze aanvoertemperatuur ooit gehaald gaat worden
Los van de Lyrics T6 die zal het wel aangeven, die lijkt af en toe wel een eigen leven te leiden. |:(

Tijdens de installatie is het volledige CV systeem leeg gemaakt. Na de installatie en het vullen tot 2 bar is de installatie in de test modus gezet. Nadat de monteurs weg waren heb ik het systeem de uren daarna goed ontlucht. Dit was namelijk tijdens de ingebruikname niet gedaan.

Kan iemand bevestigen dat de test modus zo goed is uitgevoerd en de waardes voor de Quatt goed zijn in geleerd zonder ontluchting? Ik kan het mij namelijk niet voorstellen dat een "niet ontlucht systeem" de juiste werking heeft.

Het valt mij op dat 26 graden een paar honderd Watt kost.. Mooi en lekker zuinig! Heeft iemand radiatoren en welke aanvoer temperatuur wordt er gemaakt? Ik zou zelf nu willen testen wat er gebeurd met een aanvoer van 30 -35 graden.

Nu vind ik het persoonlijk heel vervelend dat ik Quatt niet even kan bellen.. Ik wacht na het aanmaken van een ticket nu al 4 dagen. Voor het betalen had ik binnen een uur contact als ik een vraag had... Zal wel iets te maken hebben dat ik al betaald heb! Om de spoedlijn te bellen gaat mij ook weer te ver... of niet? (lekkende (druppelende) koppeling zal daar niet onder vallen)
Zet je thermostaat eens op 24 graden (of hoger) en kijk dan eens wat de aanvoertemp van de Quatt is? Een 4kWh warmtepomp moet echt wel warmer water dan 26 graden kunnen leveren denk ik zo... de CiC lijkt te kijken naar verschil tussen huidige en ingestelde ruimte temperatuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:24
funkylicious schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:15:
Ik heb de installatie met Quatt doorlopen en weet niet meer zeker of ik de hybride warmtepomp wil installeren. Dit komt door:
- De locatie van de plaatsing van de warmtepomp: de enige logische plek, in de buurt van de CV, is aan de achterkant van onze woning op het dakkapel (wat boven mijn werkplek is). Ik maak mij enigszins zorgen over ‘geluidsoverlast’.
- De potentiële besparing bedraagt 460m2 aan gas met een verhoging van 875 aan kWh. Ons verbruik is nu rond de 800m2 en 2800 kWh. Met onze pv-installatie produceren we 1200 kWh meer dan we verbruiken.
- De extra bijkomende kosten: €450 plaatsing op het dakkapel, andere thermostaat.
- Aanpassingen die benodigd zijn: CV aanvoer heeft een plastic pijp wat vervangen moet worden voor staal. Extra groep naar de zolder brengen (zijn geen loze pijpen meer over).
- Wordt het wel voldoende warm?

Verder een woning gebouwd in 2018 met alleen radiatoren. Ik weet het nog niet..
Met het laatste te beginnen, huis van 2018, dus met goede allround isolatie, dat is al een heel groot pluspunt omdat je warmteverlies daardoor ook beperkt is. Ideaal voor een warmtepomp.

Mbt de plaats van de warmtepomp, is er geen andere plaats, bv aan de gevel ? Helaas zonder een nadere beschrijving cq plattegrond kan hier je niemand een zinnig antwoord op geven, ik snap zo wie zo niet waarom er steeds op een dakkapel will plaatsen, moeilijke plaats voor de plaatsing en je onderhoud?? Daar denkt natuurlijk niemand aan en ja ook een warmtepomp heeft onderhoud nodig.
Via de goten kun je langs je gevel ook naar je CV toe, en dat kost een stuk minder.
Bedenk dat je besparing ruim 15 jaar door gaat, gas zal echt niet meer goedkoper worden. De Quatt heb je binnen 4 jaar, mogelijk nog korter terugverdiend, daarna brengt deze gewoon geld op. Gewoon eens een rekensom maken met een gasprijsstijging van ergens tussen 5% en 10% per jaar.

Plaats een foto cq plattegrond hier op het forum, mogelijk vinden we een plaats die ook voor jou een prima alternatief is.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:44
DarkShadow schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:14:
Ha, krijg net de mail van Quatt dat samenwerken met de Tado toch geen optie is. Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, welke thermostaat is dan wel fijn? En laten jullie zone regeling dan gewoon maar helemaal zitten (zou ik zelf niet heel rouwig om zijn, eigenlijk staat alles op de slaapkamers meestal toch helemaal uit.).

De temperatuur blijft volgens mij bij de meeste behoorlijk constant, dus neem aan dat het lager zetten als je weg gaat ook niet veel zin heeft.
Lager zetten hangt af van woning en of pv panelen. Ik heb pv panelen en vind het leuk om te oefenen voor salderen weg is en wij hebben het in de morgen liever 18 graden. Mijn vrouw had zelfs klacht dat het te warm was 8)7 Ik pas nachtverlaging toe van 1,5 graden om 10.00 s’avonds. Vanaf begin van de maand. Dan als de panelen het gaan opwekken ca 11.00 tot 16.00 is de Quatt weer aan het opwarmen met de zon. Nu al een aantal dagen helemaal geen verwarming nodig gehad door opwarming van de zon en SWW van de zonneboiler

[Voor 4% gewijzigd door Bennobang op 24-03-2023 17:17]

• Bennobang
onlinaius schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:23:
[...]

In dit forum zie ik toch wel meer opties voorbij komen hoor. Remeha iSense heb ik nog geen negatieve verhalen over gehoord. Zelf heb ik (in afwachting van de Quatt die maandag geinstalleerd wordt) een (geroote) Toon opgehangen, ook daar zie ik bij anderen tot nu toe goede ervaringen mee.
Met warmtepomp hebben meeste toch eigenlijk niet meer nodig dan een Honeywell chronotherm touch? Enige is dat je het niet online kan bijhouden hoe warm het is maar de rest check ik met homewizard. Doet het bij iig perfect met de Quatt. In het begin best wat gasverbruik gehad naast de Quatt maar na contact gehad te hebben is het verlies van de woning omlaag gezet en nu springt de ketel al 12 dagen niet meer bij. Natuurlijk ook omdat het warmer nu is maar heb nog net een paar testnachtjes gehad dus ik heb er alle vertrouwen in

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 10:52
Bennobang schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:15:
[...]

Met warmtepomp hebben meeste toch eigenlijk niet meer nodig dan een Honeywell chronotherm touch?
Ik meen hier voorbij te hebben zien komen dat deze nu juist niet lekker werkt met Quatt, maar kan om een ander type chronotherm gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-06 17:31
onlinaius schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:47:
[...]

Ik meen hier voorbij te hebben zien komen dat deze nu juist niet lekker werkt met Quatt, maar kan om een ander type chronotherm gaan.
Ik heb ook begrepen dat de [Honeywell] Chronotherm Touch Modulation (TH8200M1003)- ook zonder problemen werkt / c.q. kan werken _/-\o_ met name bij de installatie bij TAEK64

[Voor 6% gewijzigd door HenkRood op 24-03-2023 18:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onlinaius
HenkRood schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:06:
[...]

Ik heb ook begrepen dat de [Honeywell] Chronotherm Touch Modulation (TH8200M1003)- ook zonder problemen werkt _/-\o_
My bad, als ik er op zoek kom ik ook alleen maar goede verhalen tegen.

Eerder gepost lijstje (door @genivos ) van werkende thermostaten (volgens Quatt):

- Bosch TF30
- Honeywell Chronotherm touch Modulation
- Honeywell Chronotherm Vision Modulation
- Honeywell Lyric T6(R)
- Remeha Celcia 20
- Remeha iSense
- Remeha Qsense

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bennobang
HenkRood schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:06:
[...]

Ik heb ook begrepen dat de [Honeywell] Chronotherm Touch Modulation (TH8200M1003)- ook zonder problemen werkt / c.q. kan werken _/-\o_ met name bij de installatie bij TAEK64
Ik had het al hangen dus scheelt in (onnodige) kosten dan

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:00
MacD007 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:04:
[...]

Met het laatste te beginnen, huis van 2018, dus met goede allround isolatie, dat is al een heel groot pluspunt omdat je warmteverlies daardoor ook beperkt is. Ideaal voor een warmtepomp.

Mbt de plaats van de warmtepomp, is er geen andere plaats, bv aan de gevel ? Helaas zonder een nadere beschrijving cq plattegrond kan hier je niemand een zinnig antwoord op geven, ik snap zo wie zo niet waarom er steeds op een dakkapel will plaatsen, moeilijke plaats voor de plaatsing en je onderhoud?? Daar denkt natuurlijk niemand aan en ja ook een warmtepomp heeft onderhoud nodig.
Via de goten kun je langs je gevel ook naar je CV toe, en dat kost een stuk minder.
Bedenk dat je besparing ruim 15 jaar door gaat, gas zal echt niet meer goedkoper worden. De Quatt heb je binnen 4 jaar, mogelijk nog korter terugverdiend, daarna brengt deze gewoon geld op. Gewoon eens een rekensom maken met een gasprijsstijging van ergens tussen 5% en 10% per jaar.

Plaats een foto cq plattegrond hier op het forum, mogelijk vinden we een plaats die ook voor jou een prima alternatief is.
Aan de gevel is weinig plek. Mogelijk op de uitbouw, maar dan wordt de afstand tot de CV wel een stuk langer. Zie onderstaand een plattegrond + foto van de achtergevel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• moikke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:53
Zo, dat wordt echt een puist op het dak. Op de uitbouw, dan valt de leidinglengte toch behoorlijk mee? Of staat de cv ook nog eens aan de andere kant van het huis?

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:49
Jeroen11-5 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:58:
Goedemorgen, morgen wordt mijn Quatt geïnstalleerd.
T6 thermostaat een weekje geleden geplaatst en aangesloten op mijn Xtreme 36 CV-ketel, werkt prima.
Ik vraag mij af: hoe moet het eigenlijk met het expansievat van de CV?, dat zit nu vrijwel direct achter de CV ketel gemonteerd, gaan ze dat verplaatsen/omleiden?
En ik zag op de paklijst een TP-link Powerline kit staan: waarom? ik heb een (deco M5) mesh systeem en het dichtsbijzijnde AP is slechts 1 meter van de CV-ruimte.
Uiteraard zal ik een verslagje van de installatie plaatsen
Zet in de ketel wel Eco uit. Anders wordt er toch voortdurend gas gestookt. Warm water duurt wel wat langer. Het drukventiel hebben ze bij mij na telefonisch contact op 0,3 laten zetten. Ook Intergas Xtreme 36.

• funkylicious
moikke schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:42:
Zo, dat wordt echt een puist op het dak. Op de uitbouw, dan valt de leidinglengte toch behoorlijk mee? Of staat de cv ook nog eens aan de andere kant van het huis?
Ja aan de voorkant waar het vol ligt met panelen

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:55
[...]

Beneden vloerverwarming en boven radiatoren. In de voorbereiding voor de warmtepomp ben ik vanaf vorige jaar gaan stoken op een warmtevraag van 45 graden wat perfect gaat, ook voor de radiatoren boven.

Afgelopen maandag is de Quatt aangesloten en is de aanvoertemperatuur tot nu toe max 26 graden. Als de Quatt een aantal uren heeft staan pruttelen wordt de ingestelde temperatuur van 19 graden wel gehaald. Je hebt alleen niet het behaaglijke gevoel.. Ik begrijp wel dat dat een kwestie is van wennen.

Ik kan mij echter niet voorstellen dat de 21 graden met deze aanvoertemperatuur ooit gehaald gaat worden
Los van de Lyrics T6 die zal het wel aangeven, die lijkt af en toe wel een eigen leven te leiden. |:(

Tijdens de installatie is het volledige CV systeem leeg gemaakt. Na de installatie en het vullen tot 2 bar is de installatie in de test modus gezet. Nadat de monteurs weg waren heb ik het systeem de uren daarna goed ontlucht. Dit was namelijk tijdens de ingebruikname niet gedaan.

Kan iemand bevestigen dat de test modus zo goed is uitgevoerd en de waardes voor de Quatt goed zijn in geleerd zonder ontluchting? Ik kan het mij namelijk niet voorstellen dat een "niet ontlucht systeem" de juiste werking heeft.

Nu vind ik het persoonlijk heel vervelend dat ik Quatt niet even kan bellen.. Ik wacht na het aanmaken van een ticket nu al 4 dagen. Voor het betalen had ik binnen een uur contact als ik een vraag had... Zal wel iets te maken hebben dat ik al betaald heb! Om de spoedlijn te bellen gaat mij ook weer te ver... of niet? (lekkende (druppelende) koppeling zal daar niet onder vallen)
Ik heb temperatuur de sensoren op aanvoer en retour leiding. Hier ook rond de 30 graden aanvoer. Soms 34 maar dan was het verbruik van de quatt ook hoger.
Heb radiator vol liggen met fans, dus krijg de woonkamer prima op temperatuur. Zonder die fans bijna niet, de afgifte is dan echt te weinig

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 11:56
HBO88 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Ik heb temperatuur de sensoren op aanvoer en retour leiding. Hier ook rond de 30 graden aanvoer. Soms 34 maar dan was het verbruik van de quatt ook hoger.
Heb radiator vol liggen met fans, dus krijg de woonkamer prima op temperatuur. Zonder die fans bijna niet, de afgifte is dan echt te weinig
Scheelt dat zoveel? Die fans? Ik dacht dat dit maar 5a10 % scheelde? Dus als jij wilt verwarmen met -5, krijg je het niet 20+?

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:55
DennisDCT schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Scheelt dat zoveel? Die fans? Ik dacht dat dit maar 5a10 % scheelde? Dus als jij wilt verwarmen met -5, krijg je het niet 20+?
Ik heb geen onderbouwde cijfers maar volgens mij scheelt het wel meer dan dat. Toen ik nog geen Quatt had en alles op gas stookte is de aanvoertemperatuur verlaagd van 60 naar 35 graden door de fans. Onder de 55 graden kreeg ik het niet 20+ graden als het buiten onder 0 was. Sinds de fans lukt dat wel (als het extreem koud is duurt het wel erg lang en is nachtverlaging niet echt prettig)

Nu heb ik echt oude radiatoren dus mogelijk hebben die meer baat bij fans?

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-06 09:48
onlinaius schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:24:
[...]

My bad, als ik er op zoek kom ik ook alleen maar goede verhalen tegen.

Eerder gepost lijstje (door @genivos ) van werkende thermostaten (volgens Quatt):

- Bosch TF30
- Honeywell Chronotherm touch Modulation
- Honeywell Chronotherm Vision Modulation
- Honeywell Lyric T6(R)
- Remeha Celcia 20
- Remeha iSense
- Remeha Qsense
Ik had problemen om de Lyric geinstalleerd te krijgen. Door cloudverbindingsfout kon ik niet verder in het installatieproces. Gebeld met helpdesk van Resideo en keurig geholpen. Uur aan de telefoon gehangen met een dame om het probleem opgelost te krijgen: combinatie van bepaalde firmware en Ziggo-abonnement. Dat is geen goede match. Nu nieuwe firmware erop en alles is geinstalleerd.
Dus voor iedereen die een cloudverbindingsprobleem heeft: bellen met de helpdesk!

• HBO88
[...]

Ja klopt. Die procenten die je noemt zou het aantal procent besparing zijn.
Maar ik bedoel meer dat ik de woonkamer zonder de fans niet op temperatuur krijg als het buiten koud is.
Wanneer de fans aan staan wel dus het scheelt echt aanzienlijk.
Heb ook alleen maar oude radiatoren in de woonkamer

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 16:55
[...]

Er is een mooi topic voor de heatbooster: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Per ventilator van 14cm is het extra vermogen ongeveer 150W bij een wateraanvoer van 35 graden.
Je kan dus echt veel vermogen toevoegen aan je radiatoren.
Er is een rekensheet beschikbaar waarmee je het extra vermogen kan berekenen. Zie de openingspost van het topic.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:41
[...]

Het kan echt enorm schelen, vooral bij lage temperaturen, bijvoorbeeld bij Jaga Strada convector (180x35*21)
Zonder ventilator (afgifte bij 35 graden): 487 W
Met ventilator (stand maximaal): 2113 W (>4x zo veel, vergelijkbaar in afgifte met dezelfde radiator op ca. 60 (!) graden, dat is dus maar liefst 25 graden verschil in aanvoertemperatuur)
Met ventilator (stand minimaal, wat realistischer qua comfort): 1388 W (>2.5x zo veel, vergelijkbaar met dezelfde radiator op ca. 48 graden aanvoer. Het scheelt dan dus ca. 13 graden in aanvoertemperatuur, reken maar eens uit wat dat uitmaakt qua efficiëntie van de warmtepomp. Als je het leuk regelt, kan je de ventilatoren bijvoorbeeld harder laten draaien als je toch niet in de ruimte bent..

Maar het maakt wel veel uit wat voor een fans, en hoe hard je ze kan zetten zonder er 'last' van te hebben.

[Voor 9% gewijzigd door JBtL op 25-03-2023 10:40]

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:20
Hyperfox schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:03:
[...]

Ik had problemen om de Lyric geinstalleerd te krijgen. Door cloudverbindingsfout kon ik niet verder in het installatieproces. Gebeld met helpdesk van Resideo en keurig geholpen. Uur aan de telefoon gehangen met een dame om het probleem opgelost te krijgen: combinatie van bepaalde firmware en Ziggo-abonnement. Dat is geen goede match. Nu nieuwe firmware erop en alles is geinstalleerd.
Dus voor iedereen die een cloudverbindingsprobleem heeft: bellen met de helpdesk!
Hoe zet je er nieuwe firmware op?

• Samsam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-05 20:17
JBtL schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Het kan echt enorm schelen, vooral bij lage temperaturen, bijvoorbeeld bij Jaga Strada convector (180x35*21)
Zonder ventilator (afgifte bij 35 graden): 487 W
Met ventilator (stand maximaal): 2113 W (>4x zo veel, vergelijkbaar in afgifte met dezelfde radiator op ca. 60 (!) graden, dat is dus maar liefst 25 graden verschil in aanvoertemperatuur)
Met ventilator (stand minimaal, wat realistischer qua comfort): 1388 W (>2.5x zo veel, vergelijkbaar met dezelfde radiator op ca. 48 graden aanvoer. Het scheelt dan dus ca. 13 graden in aanvoertemperatuur, reken maar eens uit wat dat uitmaakt qua efficiëntie van de warmtepomp. Als je het leuk regelt, kan je de ventilatoren bijvoorbeeld harder laten draaien als je toch niet in de ruimte bent..

Maar het maakt wel veel uit wat voor een fans, en hoe hard je ze kan zetten zonder er 'last' van te hebben.
Naar aanleiding van een eerdere post hier de heatbooster van sdr engineering geïnstalleerd met 10 arctic ventilatoren 14cm in een 240 cm jaga strada 20. Ventilatoren worden traploos geregeld en je hoort ze alleen als muisstil is. Kost een fractie van de jaga ventilatoren.

• pietjm
Hyperfox schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:03:
[...]

Ik heb ook Ziggo, maar geen problemen. Welke versie van de firmware staat er nu op?

• MacD007
funkylicious schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Aan de gevel is weinig plek. Mogelijk op de uitbouw, maar dan wordt de afstand tot de CV wel een stuk langer. Zie onderstaand een plattegrond + foto van de achtergevel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik eigenlijk nog mis zijn mn de horizontale afmetingen (vermoed <6m), als ik het even bekijk ben ik bang dat je met een dergelijk rijtjeshuis (sorry niet negatief bedoeld) niet of nauwelijks aan de geluidseisen kunt voldoen (sorry).
als het wel gaat of je hele goede relaties met je beide buren hebt, die niet gaan klagen, zou je de warmtepomp op je uitbouw (achter) of tegen de buitenmuur kunnen plaatsen, beetje afhankelijk waar je CV ketel zit (die info heb ik even gemist) naar boven (als de CV boven zit (wat ik verwacht) vlak onder je goot naar binnen en binnen direct weer naar boven, zou je later met een kleine koof kunnen afwerken.
Het voordel is hier dat je makelijk er bij kunt (plaatsing en onderhoud) en zeker minder trillingen en geluidsoverlast dan op een dakkapel.
Ik hoop dat je daar wat mee kunt.
Overigens, als je met de geluidsberekening er niet uit komt wil ik je best helpen, maar dat doen we dan direct, stuur maar een PM als je daar belangstelling hebt (heb ik wel iets meer gegevens voor nodig).

• MacD007
HBO88 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:39:
[...]

Ja klopt. Die procenten die je noemt zou het aantal procent besparing zijn.
Maar ik bedoel meer dat ik de woonkamer zonder de fans niet op temperatuur krijg als het buiten koud is.
Wanneer de fans aan staan wel dus het scheelt echt aanzienlijk.
Heb ook alleen maar oude radiatoren in de woonkamer
is ook heel sterk afhankelijk van merk en type radiatoren, met name type 22 en 33 (hoogte is ook bepaaldend) zullen vaak veel voordeel hebben bij een LTV toevoer van rond de 35 graden of minder. Een klasieke radiator is namelijk totaal niet voor deze toevoer ontworpen, en zal hierdoor vaak ook zelf onvoldoende convectie opwekken om zijn lamellen te laten werken (doen dus dan vrijwel niets), eigenlijk heb je dan van een type 22 cq 33 een 20 en 30 radiator gemaakt met duidelijk lagere overdracht. Door de ventilatoren krijg je dus wel de opsteigende lucht langs de lamellen en langs de plaat van de radiator en dus ook meer warmteoverdacht.

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-05 20:03
MacD007 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:55:
[...]

Waar koop je dat dingetje? zou je een linkje kunnen plaatsen. alvast bedankt.
€ 1,08 6%OFF | W1209 Blue/Red light DC 12V heat cool temp thermostat temperature control switch temperature controller thermometer thermo
https://a.aliexpress.com/_EuHSnGX

• Hyperfox
Gerardwaz schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Hoe zet je er nieuwe firmware op?
De enige mogelijkheid is bellen met helpdesk van Resideo. Kun je niet zelf doen helaas.

• Hyperfox
pietjm schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:24:
[...]

Ik heb ook Ziggo, maar geen problemen. Welke versie van de firmware staat er nu op?
Bij mij staat er nu 4.0.3.80 op.
Dat was: 3.9.11.18.. Daarvan gaf de helpdeks aan dat er cloudverbindingsfouten waren specifiek bij Ziggo klanten.

[Voor 19% gewijzigd door Hyperfox op 25-03-2023 17:57]

• pietjm
Hyperfox schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Bij mij staat er nu 4.0.3.80 op.
Dat was: 3.9.11.18.. Daarvan gaf de helpdeks aan dat er cloudverbindingsfouten waren specifiek bij Ziggo klanten.
Dank je. Ik heb nu 3.9.11.18. Zal er evengoed eens een telefoontje aan wagen.

• funkylicious
MacD007 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Wat ik eigenlijk nog mis zijn mn de horizontale afmetingen (vermoed <6m), als ik het even bekijk ben ik bang dat je met een dergelijk rijtjeshuis (sorry niet negatief bedoeld) niet of nauwelijks aan de geluidseisen kunt voldoen (sorry).
als het wel gaat of je hele goede relaties met je beide buren hebt, die niet gaan klagen, zou je de warmtepomp op je uitbouw (achter) of tegen de buitenmuur kunnen plaatsen, beetje afhankelijk waar je CV ketel zit (die info heb ik even gemist) naar boven (als de CV boven zit (wat ik verwacht) vlak onder je goot naar binnen en binnen direct weer naar boven, zou je later met een kleine koof kunnen afwerken.
Het voordel is hier dat je makelijk er bij kunt (plaatsing en onderhoud) en zeker minder trillingen en geluidsoverlast dan op een dakkapel.
Ik hoop dat je daar wat mee kunt.
Overigens, als je met de geluidsberekening er niet uit komt wil ik je best helpen, maar dat doen we dan direct, stuur maar een PM als je daar belangstelling hebt (heb ik wel iets meer gegevens voor nodig).
De CV is aan de voorkant van de woning op de tweede verdieping. Indien de warmtepomp op de uitbouw zou komen te staan, dan is de horizontale afstand tussen de warmtepomp en de CV ongeveer 8 meter. Aan de buitenkant van de woning zou je dan omhoog moeten en bij voorkeur tot de hoogte van de vliering (net boven het dakkapel), maar dan krijg je bij elkaar zeker een afstand van 12 meter om te overbruggen. Denk inderdaad dat het allemaal te moeilijk gaat worden. Helemaal gezien de geluidseisen; al zou de overlast minimaal zijn, ik zou het zelf ook niet fijn vinden.

• Gerardwaz
Hyperfox schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:50:
[...]

De enige mogelijkheid is bellen met helpdesk van Resideo. Kun je niet zelf doen helaas.
Dat is wel apart, bellen om een firmware update te krijgen. Zou toch vanzelf moeten gaan.

• Hyperfox
Gerardwaz schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:31:
[...]

Dat is wel apart, bellen om een firmware update te krijgen. Zou toch vanzelf moeten gaan.
In mijn situatie kon ik het niet zelf doen omdat ik een cloudverbindingsfout had. Wellicht kan het zonder die fout wel zelf geregeld worden….

• steejvan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 19:59
Mijn quatt snapt het leven nu wel beter sinds ik de lyric geïnstalleerd heb, rust verbruik blijft wel 60 watt, maar gasverbruik is nog maar 30%

Raar is zo gek nog niet

• Gerardwaz
Hyperfox schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:35:
[...]

In mijn situatie kon ik het niet zelf doen omdat ik een cloudverbindingsfout had. Wellicht kan het zonder die fout wel zelf geregeld worden….
Ik ben al driftig aan het zoeken geweest maar dat gaat niet lukken denk ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gerardwaz
steejvan schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:06:
Mijn quatt snapt het leven nu wel beter sinds ik de lyric geïnstalleerd heb, rust verbruik blijft wel 60 watt, maar gasverbruik is nog maar 30%

[Afbeelding]
Dat rustverbruik is niet goed, zou even een ticket aanmaken. Het gasverbruik ook niet mits je een voorraadboiler warm houdt.

[Voor 5% gewijzigd door Gerardwaz op 26-03-2023 12:11]

• steejvan
Gerardwaz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:09:
[...]

Dat rustverbruik is niet goed, zou even een ticket aanmaken. Het gasverbruik ook niet mits je een voorraadboiler warm houdt.
Laatst al een mail naar ze gestuurd over iets anders maar geen reactie gekregen, hoe maken jullie een ticket aan?

Raar is zo gek nog niet

• Gerardwaz
steejvan schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Laatst al een mail naar ze gestuurd over iets anders maar geen reactie gekregen, hoe maken jullie een ticket aan?
Via de app, helpcenter bezoeken dan ik heb support nodig voor mijn Quatt Hybrid vervolgens ik wil support. Als ze binnen een paar dagen niet reageren gewoon bellen.

• steejvan
Gerardwaz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:23:
[...]

Via de app, helpcenter bezoeken dan ik heb support nodig voor mijn Quatt Hybrid vervolgens ik wil support. Als ze binnen een paar dagen niet reageren gewoon bellen.
Chat bericht gestuurd, dank je wel!

Raar is zo gek nog niet

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 19:48
Met 61XX heb ik nog even tijd om na te denken, maar ik overweeg de volgende situaties;

1. Intergas Xtreme 36 met 1 Quatt unit.
2. Twee Quatt units, maar ik las al in dit topic dat je hierdoor achteraan in de queue wordt gezet
3. Eén Quatt unit met een warmtepompboiler, zoals een Auer.

Met een jaarlijks gasverbruik van 880m3 gaan we voor alsnog voor optie 1. Maar optie 3 is ook wel aantrekkelijk, omdat daarmee ook €300 p/jaar vastrecht voor gas vervalt. Maar waar ik me vooral zorgen over maak is of de Quatt voldoende vermogen heeft. In januari bijvoorbeeld is dit zo’n 120m3.

Is dit simpelweg aan te vliegen als 120m3 levert 1.200kWh (10 kWh per m3) wat door Quatt moet worden opgewekt? Want de Quatt levert volgens de specs 3,6kWh dat is 2.500kWh op vol vermogen (3,6 x 24 x 30) per maand.

Is optie 3 voor mij haalbaar?

[Voor 6% gewijzigd door jens17 op 26-03-2023 13:21]

• Gerardwaz
jens17 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:14:
Met 61XX heb ik nog even tijd om na te denken, maar ik overweeg de volgende situaties;

2. Twee Quatt units, maar ik las al in dit topic dat je hierdoor achteraan in de queue wordt gezet

Met een jaarlijks gasverbruik van 880m3 gaan we voor alsnog voor optie 1. Maar optie 3 is ook wel aantrekkelijk, omdat daarmee ook €300 p/jaar vastrecht voor gas vervalt. Maar waar ik me vooral zorgen over maak is of de Quatt voldoende vermogen heeft. In januari bijvoorbeeld is dit zo’n 120m3.

Is dit simpelweg aan te vliegen als 120m3 levert 1.200kWh (10 kWh per m3) wat door Quatt moet worden opgewekt? Want de Quatt levert volgens de specs 3,6kWh dat is 2.500kWh op vol vermogen (3,6 x 24 x 30) per maand.

Nee zonder ketel werkt de Quatt niet.

• Gerardwaz
Gerardwaz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Of ombouwen naar propaan om de Quatt op te starten.

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 15:46
Ik heb ongeveer hetzelfde gas verbruik en heb onlangs een Atlantic Calypso 150L warmtepompboiler geïnstalleerd. De Quatt wordt als goed is ergens begin juni geïnstalleerd en hoop dan bijna nul gasverbruik te hebben. Nul verbruik gaat hem nooit worden, de Quatt heeft de CV ketel altijd nodig om op te starten.

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

• HBO88

300 per jaar vastrecht is vrij veel, bij bijvoorbeeld Stedin is het 207 euro totaal.

Daar komt nog bij dat als je minder dan 500m3 gas verbruikt, je een lager tarief krijgt. Dat scheelt 60 euro op jaarbasis.

Dus dan zijn de kosten voor een gasaansluiting ongeveer 150 per jaar. Dat is al de helft van waar je nu mee rekent :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jens17
Gerardwaz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Dan is de all-electric uitleg van Quatt behoorlijk verwarrend. Het doet overkomen alsof je de cv-ketel kunt vervangen door een tweede Quatt, zie onderstaande tekst van de Quatt website.

“ Omdat een Quatt 15 jaar mee gaat, is het zonde deze weg te gooien als je uiteindelijk all-electric gaat. Daarom hebben wij de Quatt all-electric-ready gemaakt. Zo kun je simpelweg een 2e (of 3e) warmtepomp erbij zetten, en op die manier volledig van het gas afgaan.”

Is dit een beperking die op een later moment kan worden weggenomen door een software-update?
Trumpske schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde gas verbruik en heb onlangs een Atlantic Calypso 150L warmtepompboiler geïnstalleerd. De Quatt wordt als goed is ergens begin juni geïnstalleerd en hoop dan bijna nul gasverbruik te hebben. Nul verbruik gaat hem nooit worden, de Quatt heeft de CV ketel altijd nodig om op te starten.
Ga ik zeker naar kijken! Het apparaat zelf valt nog mee, maar qua installatie komt er vast een hoop bij.

Een andere factor die speelt is dat ik al een buitenunit van de airco heb, straks een tweede van Quatt en dan een derde van een eventuele Atlantic, al is daar vast wel iets van een ombouw voor te maken.
Spykie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:13:
[...]

@Gerardwaz heeft het in deze over de 4,5kw variant, niet over de nog niet bestaande 8kw / all-electric variant.
De aanvraag die ik heb gedaan is voor de 4,5kWh variant, dus dat zal ik met Quatt moeten bespreken als je het moment daar is.

[Voor 45% gewijzigd door jens17 op 26-03-2023 14:16]

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:01
jens17 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Dan is de all-electric uitleg van Quatt behoorlijk verwarrend. Het doet overkomen alsof je de cv-ketel kunt vervangen door een tweede Quatt, zie onderstaande tekst van de Quatt website.

“ Omdat een Quatt 15 jaar mee gaat, is het zonde deze weg te gooien als je uiteindelijk all-electric gaat. Daarom hebben wij de Quatt all-electric-ready gemaakt. Zo kun je simpelweg een 2e (of 3e) warmtepomp erbij zetten, en op die manier volledig van het gas afgaan.”

Is dit een beperking die op een later moment kan worden weggenomen door een software-update?
@Gerardwaz heeft het in deze over de 4,5kw variant, niet over de nog niet bestaande 8kw / all-electric variant.

• Spykie
jens17 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:09:
[...]

[...]

Ga ik zeker naar kijken! Het apparaat zelf valt nog mee, maar qua installatie komt er vast een hoop bij.

Een andere factor die speelt is dat ik al een buitenunit van de airco heb, straks een tweede van Quatt en dan een derde van een eventuele Atlantic, al is daar vast wel iets van een ombouw voor te maken.

[...]

De aanvraag die ik heb gedaan is voor de 4,5kWh variant, dus dat zal ik met Quatt moeten bespreken als je het moment daar is.
Atlantic WPB heeft toch geen buitenunit?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jens17
Spykie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Je hebt gelijk! Ik stuitte op een afbeelding met een buitenunit, maar dat blijkt een ander product te zijn. Dank voor de correctie!

• Trumpske
Spykie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Klopt! Ik heb mijne de invoer laten inblazen vanuit het trappenhuis en de uitvoer blaast die mooi de kamer in. Werkt als een soort airco voor mijn bovenverdieping nou :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spykie
Trumpske schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Klopt! Ik heb mijne de invoer laten inblazen vanuit het trappenhuis en de uitvoer blaast die mooi de kamer in. Werkt als een soort airco voor mijn bovenverdieping nou :)
Tof! Ik heb naar aanleiding van jouw vorige post mijn loodgieter net om een offerte gevraagd voor de Atlantic inclusief PV panelen koppeling.

Bedankt voor de tip _/-\o_

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-05 19:03
Mmmmmm, hier een zeer matig geïsoleerd huis uit 1930. Alles goed isoleren kost €73.000
Heb wel zonnepanelen welke 6500 Kwh opleveren.
Gebruik nu een Nefit trendline HRC 30/cw5
Verbruik gas is rond de 3800m³. Alleen radiatoren.

Zit te denken aan een Quatt 8kw maar levert deze voldoende warmte om het huis aangenaam te krijgen?

• Spykie
Sonja12s schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:55:
Mmmmmm, hier een zeer matig geïsoleerd huis uit 1930. Alles goed isoleren kost €73.000

Zit te denken aan een Quatt 8kw maar levert deze voldoende warmte om het huis aangenaam te krijgen?
3800?? Dat is ongeveer 5x mijn gebruik. Ik heb een redelijk geïsoleerde jaren 30 hoekwoning met enkel glas en glas in lood..

Je gaat 3800m3 niet kunnen vervangen door een 8kw warmtepomp.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 16:55

Enigzins offtopic, maar het bedrag voor isoleren lijkt vrij hoog, al ken ik niet het aantal vierkante meters en wat je verstaat onder "goed".
Maar isoleren is in ieder geval de eerste stap naar minder stook kosten aan gas.
Je hebt een redelijk geisoleerde woning nodig voor een warmtepomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:20

Quatt kan sowieso nog niet full electric dus je vraag is niet relevant.

Mocht je wel full electric willen dan is de Koevlaas rekenmethode vrij betrouwbaar: Koevlaas: 3800*8/1650 = 18,5 Kw warmtepomp. Maar dus een andere warmtepomp zoeken want een Quatt gaat hem niet worden.

Ik zou dan toch eerst gaan isoleren en afgifte verhogen. Of een Quatt naast je huidige CV zetten maar heel zinnig lijkt me dat niet.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:34
Beste Quatt bezitters.
Heeft er iemand al eens mee gemaakt dat de quatt alleen de cv ketel inschakeld naar gelang de prijs instelling van gas en stroom in de app? Met andere woorden kiest hij inderdaad voor het meest voordelige tarief van dat moment? of is dit nog in ontwikkeling?

• Bennobang
berrieberrie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:44:
Beste Quatt bezitters.
Heeft er iemand al eens mee gemaakt dat de quatt alleen de cv ketel inschakeld naar gelang de prijs instelling van gas en stroom in de app? Met andere woorden kiest hij inderdaad voor het meest voordelige tarief van dat moment? of is dit nog in ontwikkeling?
Geen idee om eerlijk te zijn. Bij mij stroom op bijna nul en gas op €5,00 en na bericht aan Quatt voor een aanpassing ketel niet meer aan geweest

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:29
steejvan schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:06:

[Afbeelding]
Klopt die meter van jou wel? En wat heb je allemaal achter de kWh-meter hangen. De Quatt doet 4watt bij stand-by boven de 6 graden, 15watt onder de 6 graden. Zo te zien heb je ook gasverbruik als de Quatt helemaal niet draait.

[Voor 5% gewijzigd door medu80 op 26-03-2023 19:54]

• MacD007

Heb je wel de moeite genomen om het algemene forum voor warmtepompen te bekijken.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086
Kijk eens naar deze tabel:

Daar kun je zien dat je bij een gasverbruik van 2900 al een 15 kW warmtepomp nodig hebt, jij hebt daar nog een heel stuk meer nodig.
Eigenlijk zou ik bij een dergelijk super hoog gasverbruik eerst eens kijken of je iets aan je warmtehuishouding kunt doen.
Denk hierbij aan:
- een andere zuinige cv ketel (mn als je ketel ouder dan circa 12-15 jaar is) of je zou all electric willen gaan, kan kan de cv direct op de schroothoop.
- isoleren - isoleren - isoleren en nog eens isoleren. Tuurlijk zijn de mogelijkheden afhankelijk van de bouwkundige staat van je huis, welke maatregelen zitten in die kosten van 73.000? Heb je meerdere offertes laten maken ? Vind dit bedrag namelijk behoorlijk hoog ( nieuw dak ? ) ik snap ook dat dit bedrag geen animo geeft om dat te gaan doen. Heb je in nog geen 25 jaar terugverdient.
Je zou dit dus slimmer moeten aanpakken, maar zelfs met je zonnepanelen ga het het alleen met een warmtepomp ( geen quatt, daar is deze gewoon te klein voor ) niet reden.
Je weet aan wat de isolatie kost, heb je berekend wat je verbruik in de komende 20-25 jaar met dit gasverbruik betekend: hou hierbij rekening de inflatie (stel een gemid. Van 1,50 per m3 3800*1,5*20=114.000)
Wat veroorzaak dit extreme verbruik? Hoge temperatuur ? Andere oorzaak?

• steejvan
medu80 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:53:
[...]

Klopt die meter van jou wel? En wat heb je allemaal achter de kWh-meter hangen. De Quatt doet 4watt bij stand-by boven de 6 graden, 15watt onder de 6 graden. Zo te zien heb je ook gasverbruik als de Quatt helemaal niet draait.
Dit is een MDT AMS-1216.02 (Een 12 voudige KNX actor die ook kan meten)

Andere uitgangen van die actor meten ook heel precies het verbruik van mijn serverspul, alles in de meterkast en wasmachine, droger etc. Die vertrouw ik wel.

Er zit verder niets op die uitgang, ik heb net de Quatt er even uitgetrokken en dan zakt het verbruik naar 8,71, wat dan alleen de CiC is.

De rest van het gasverbruik komt daardat ik een hele domme Remeha Calanta 40L heb ketel heb die een boiler warm wil houden. Ik heb die al wel iets kunnen tweaken maar het is een bekend probleem dat deze ketel dan helemaal geen warm tapwater meer geeft als die functie op eco staat.

Ik ben aan het onderzoeken wat ik met een electrische boiler kan gaan doen (heb ik hier ook al een goed topic voor gevonden.

Raar is zo gek nog niet

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
steejvan schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:08:
[...]

Dit is een MDT AMS-1216.02 (Een 12 voudige KNX actor die ook kan meten)

Andere uitgangen van die actor meten ook heel precies het verbruik van mijn serverspul, alles in de meterkast en wasmachine, droger etc. Die vertrouw ik wel.

Er zit verder niets op die uitgang, ik heb net de Quatt er even uitgetrokken en dan zakt het verbruik naar 8,71, wat dan alleen de CiC is.

[Afbeelding]

De rest van het gasverbruik komt daardat ik een hele domme Remeha Calanta 40L heb ketel heb die een boiler warm wil houden. Ik heb die al wel iets kunnen tweaken maar het is een bekend probleem dat deze ketel dan helemaal geen warm tapwater meer geeft als die functie op eco staat.

Ik ben aan het onderzoeken wat ik met een electrische boiler kan gaan doen (heb ik hier ook al een goed topic voor gevonden.
Als je nauwkeurig wilt meten is een AZI een betere keus.

• ZveenT
  • Laatst online: 22:37
Ik heb Quatt een bericht gestuurd om 'het waarom' van behouden CV-ketel te weten.

Het is hybride dat is mij duidelijk. Ik zou alleen met een wp-boiler willen werken (ander merk) en dan van het gas af gaan. Dat was althans mijn idee.

De Quatt draait hier prima, voor alsnog nog zeer tevreden. Benieuwd waar m'n kWH- jaarverbruik op gaat uitkomen.. Blijft een beetje gissen.

Gasverbruik is zeker 60% minder dan voorheen.

• MacD007
ZveenT schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:27:
Ik heb Quatt een bericht gestuurd om 'het waarom' van behouden CV-ketel te weten.

Het is hybride dat is mij duidelijk. Ik zou alleen met een wp-boiler willen werken (ander merk) en dan van het gas af gaan. Dat was althans mijn idee.

De Quatt draait hier prima, voor alsnog nog zeer tevreden. Benieuwd waar m'n kWH- jaarverbruik op gaat uitkomen.. Blijft een beetje gissen.

Juist, en die overige 40% is dat dan SWW, lijkt me een beetje veel, normaal zit je ergens tussen 15-20% met veel kids en veel bad gebruik kan dat richting 25% gaan, maar 40% is erg veel.

Je mist dus circa 20-15% van verbruik wat niet SWW geralateerd is, dat zou je dus moeten opvangen als je geheel gasloos wilt (Het SWW deel dan via een WPB), een van de opties is een electrische CV met een hele mooie COP van 1.
andere mogelijkheid is om te kijken waarom je zo laag in je aandeel warmtepomp versus CV zit?
- warmtepomp capaciteit te laag ?
- te veel warmteverlies door onvoldoende isolatie ?
- warmteafgifte systeem onvoldoende voor de LTV situatie met een warmtepomp ?
- waarom wil ik gasloos en wat is mij dat waard ?

allemaal vragen, en ik denk andere tweakers zullen nog meer veel betere komen die je zelf moet stellen om tot een zinvolle beslissing te komen, gasloos gaan is prima, zolang het met de juiste armumenten gebeurt, ik kan tenslotte niet in op je bankrekening kijken.
het kan dus een prima uitkomst zijn dat een Quatt niet de juiste warmtepomp voor jou is, dat doet niets af aan Quatt of aan jou, maar de verwachtingen zijn gewoon dan te verschillend.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• onlinaius
evleerdam schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:40:
Of een Quatt naast je huidige CV zetten maar heel zinnig lijkt me dat niet.
Dat ben ik niet volledig met je eens. Des te hoger je verbruik, des te meer een Quatt kan besparen.

8KW aan Quatt kan in een woning met 3800 kuub gasverbruik misschien wel 7 maanden 24/7 op het maximale vermogen draaien. Daarmee bespaar je een gigantische hoeveelheid gas.

Het speelt ook mee wat je doel is:

- Nu lekker besparen, en over 5 - 10 jaar als warmtepompen meer richting hun evenwichtsprijs gaan zet je er een extra systeem naast en / of een airco + een WPB en dan ga je van het gas af.
- Nu direct van het gas af kunnen, dan is Quatt niet echt geschikt.
- Nu lekker besparen, en in de komende 10 jaar het laaghangende fruit qua isolatie plukken. Zelf wat kleinere isolatieklussen oppakken, spouwmuurisolatie (indien mogelijk), hr++ glas (indien mogelijk), samen met het onderhoud van het dak ook gelijk dakisolatie aanbrengen, etc. Zodra het verbruik voldoende naar beneden is een airco systeem er bij voor de koude dagen en een WPB en van het gas af gaan.

Zo zijn er scenario's denkbaar waarin Quatt best een goed idee kan zijn.

[Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 27-03-2023 08:34]

• midejo68
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-05 07:52
Quatt trekt de stekker uit een combinatie Intergas met 2 zones en ieder een thermostaat en een zoneklep }:O

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:38
midejo68 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:28:
Quatt trekt de stekker uit een combinatie Intergas met 2 zones en ieder een thermostaat en een zoneklep }:O [Afbeelding]
Oh lekker dan, naja die klep is er ook zo tussenweg.
Deze klep wordt aangestuurd door de CV zelf, ik kan me voorstellen dat ze daar niet aan willen sleutelen.

Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-05 20:54
Weet iemand hoe ik Quatt per telefoon kan bereiken? Ik heb de intake gehad met Jaleel en daarna besloten om de installatie uit te stellen tot ik de badkamer ging verbouwen, omdat ik dan de leidingen binnendoor langs de gevel naar zolder kan leiden in plaats van buitenom. Afgesproken dat ik weer contact op zou nemen als ik een datum had waarop ze kunnen komen installeren.

Nu probeer ik Jaleel te bereiken, maar krijg geen enkele reactie op mijn emails, met de chatfunctie kom ik niet verder, zonder Quatt kan ik de app niet gebruiken en nergens op de site vind ik een telefoonnummer....

• midejo68
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-05 07:52
f.welvering schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Oh lekker dan, naja die klep is er ook zo tussenweg.
Deze klep wordt aangestuurd door de CV zelf, ik kan me voorstellen dat ze daar niet aan willen sleutelen.
Zelf wil ik graag de ketel met zijn eigen klep laten en elders parallel de Quatt laten aankoppelen. Mijn huis kan dat aan :)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Quatt trekt de stekker uit een combinatie Intergas met 2 zones en ieder een thermostaat en een zoneklep }:O [Afbeelding]
Tja alles wat niet standaard is moet er nu tussenuit lijkt het, de funding van nieuwe investeerders op basis van het hoge aantal pre-orders zal wel binnen zijn...

Ik heb voor nu besloten af te zien van de order (op basis van ditzelfde formulier). ik zat al op de hogere prijs en ik vind dat Quatt voor die hogere prijs onvoldoende toevoegt of zekerheden geeft tov een traditionele leverancier die een Remeha Elga oid installeert waar inmiddels veel bedrijven mee overweg kunnen en waar wel transparant is wat je eigenlijk koopt en krijgt (dus met juiste certificeringen erbij, parameters etc zichtbaar).

Sinds het formulier aan me verstuurd werd vorige week en de uitkomst was: Sorry we kunnen je niet helpen we annuleren je pre-order uiteraard niks gehoord over refund of wat dan ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZveenT
Lampo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:40:
Weet iemand hoe ik Quatt per telefoon kan bereiken? Ik heb de intake gehad met Jaleel en daarna besloten om de installatie uit te stellen tot ik de badkamer ging verbouwen, omdat ik dan de leidingen binnendoor langs de gevel naar zolder kan leiden in plaats van buitenom. Afgesproken dat ik weer contact op zou nemen als ik een datum had waarop ze kunnen komen installeren.

Nu probeer ik Jaleel te bereiken, maar krijg geen enkele reactie op mijn emails, met de chatfunctie kom ik niet verder, zonder Quatt kan ik de app niet gebruiken en nergens op de site vind ik een telefoonnummer....
Ik mail je z'n email adres in een dm.

[Voor 3% gewijzigd door ZveenT op 27-03-2023 11:47]

• MacD007

Wat dacht je van een simpel mailtje naar quatt ? Is inderdaad niet te vinden op hun site. En ik bedoel dus niet direct naar die bewuste medewerker, die kan namelijk al weer uit dienst zijn, meestal werkt dan de mail ook niet meer. Een berichtje via de chat zou normaal moeten werken. Succes met het verder proberen.
Ben het wel met je eens dat quatt wel een algemeen e-mail adres zou moeten plaatsen. Ook uit juridisch oogpunt. Een chat functie is geen vervanging van een e-mail adres.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZveenT
MacD007 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:37:
[...]

Juist, en die overige 40% is dat dan SWW, lijkt me een beetje veel, normaal zit je ergens tussen 15-20% met veel kids en veel bad gebruik kan dat richting 25% gaan, maar 40% is erg veel.

Je mist dus circa 20-15% van verbruik wat niet SWW geralateerd is, dat zou je dus moeten opvangen als je geheel gasloos wilt (Het SWW deel dan via een WPB), een van de opties is een electrische CV met een hele mooie COP van 1.
andere mogelijkheid is om te kijken waarom je zo laag in je aandeel warmtepomp versus CV zit?
- warmtepomp capaciteit te laag ?
- te veel warmteverlies door onvoldoende isolatie ?
- warmteafgifte systeem onvoldoende voor de LTV situatie met een warmtepomp ?
- waarom wil ik gasloos en wat is mij dat waard ?

allemaal vragen, en ik denk andere tweakers zullen nog meer veel betere komen die je zelf moet stellen om tot een zinvolle beslissing te komen, gasloos gaan is prima, zolang het met de juiste armumenten gebeurt, ik kan tenslotte niet in op je bankrekening kijken.
het kan dus een prima uitkomst zijn dat een Quatt niet de juiste warmtepomp voor jou is, dat doet niets af aan Quatt of aan jou, maar de verwachtingen zijn gewoon dan te verschillend.
Die 60% is gebaseerd op de prognose van nieuwe energiemaatschappij. Hoe het werkelijk gaat zijn weet ik niet, ik verwacht en hoop nog hoger uit te komen. Ik ken de verhoudingen voor cv/sww op een gemiddeld gezin. Jaarpgornose is nu 500m2 ipv verbruik van 1150 vorig jaar.

Ons dak is RC 1 (lek, met veel gaten in de isolatie (4cm piepschuim), en achter de oude knieschotten geen isolatie. Dit is met een paar weken RC > 6,3. Dan nieuwe dakkapellen klaar. Dan verwacht ik een correctie op het energieverbruik.

Als ik met 2700,- naast de Quatt een wp boiler kan neerzetten doe ik het. Al is 500m3 gas goedkoper - voor nu.

Ik ga eerst het antwoord afwachten. En anders is er op youtube wel een uitleg (YouTube: Gasloos met een hybride warmtepomp? Remeha Elga Ace) welke misschien ook van toepassing is op onze Quatt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Wat dacht je van een simpel mailtje naar quatt ? Is inderdaad niet te vinden op hun site. En ik bedoel dus niet direct naar die bewuste medewerker, die kan namelijk al weer uit dienst zijn, meestal werkt dan de mail ook niet meer. Een berichtje via de chat zou normaal moeten werken. Succes met het verder proberen.
Ben het wel met je eens dat quatt wel een algemeen e-mail adres zou moeten plaatsen. Ook uit juridisch oogpunt. Een chat functie is geen vervanging van een e-mail adres.
Dat niet alleen, de chat functie is zo slecht geïmplementeerd dat ik niet eens (makkelijk) een uitdraai van mijn chat historie kan krijgen + timestamp of een mailtje met wat er 'besproken' is. Dus nu maar paar screenshots gemaakt zodat ik ze bij gebrek aan reactie kan aanspreken.

Overigens is de vraag ook maar of dit legaal is inderdaad, want een bot is geen "snelle en directe manier van communicatie met het bedrijf".

https://blog.iusmentis.co...els-ondanks-verplichting/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39

Dit vind ik op hun site:

Email: info@quatt.io. |. Phone: +31 202 615 227. © 2022, Quatt. All Rights Reserved. Quatt B.V. - Kon. Wilhelminaplein 1 - 1062HG Amsterdam KvK: 82048037.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:51
Quatt trekt de stekker uit een combinatie Intergas met 2 zones en ieder een thermostaat en een zoneklep }:O
Ik heb ook een Intergas CV met 2 zones en bijbehorende thermostaten (1 x begane grond en 1 x bovenverdiepingen). De zoneklep was inderdaad een puntje tijdens het installatiegesprek, maar ik heb er voor gekozen om deze te deactiveren. Gezien de warmtevraag bij mij altijd van beneden komt (de thermostaat boven staat op 12 graden) stond de klep altijd al "open". Je kan de zoneklep handmatig in de stand "open" zetten en de kabel naar de CV verwijderen.

De afstemming hieromtrent had wat tijd nodig maar uiteindelijk waren ze akkoord en is alles vorige maand geinstalleerd.

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 14:34
Sander schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Tja alles wat niet standaard is moet er nu tussenuit lijkt het, de funding van nieuwe investeerders op basis van het hoge aantal pre-orders zal wel binnen zijn...

Ik heb voor nu besloten af te zien van de order (op basis van ditzelfde formulier). ik zat al op de hogere prijs en ik vind dat Quatt voor die hogere prijs onvoldoende toevoegt of zekerheden geeft tov een traditionele leverancier die een Remeha Elga oid installeert waar inmiddels veel bedrijven mee overweg kunnen en waar wel transparant is wat je eigenlijk koopt en krijgt (dus met juiste certificeringen erbij, parameters etc zichtbaar).

Sinds het formulier aan me verstuurd werd vorige week en de uitkomst was: Sorry we kunnen je niet helpen we annuleren je pre-order uiteraard niks gehoord over refund of wat dan ook.
Ik had nog een oude reservering maar vergeten de installatie check te doen. Hiermee gaat deze dus nu de deur uit aangezien dit nu juist een situatie is wij hebben in huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
olafmol schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Dit vind ik op hun site:

Email: info@quatt.io. |. Phone: +31 202 615 227. © 2022, Quatt. All Rights Reserved. Quatt B.V. - Kon. Wilhelminaplein 1 - 1062HG Amsterdam KvK: 82048037.
Ik kreeg na een mail naar sales@quatt.io altijd zelfde/volgende dag reactie.

• ldegroot89
medu80 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:53:
[...]

Vandaag is een mooie dag, temperatuur schommelt hier rond de 6 graden, dus het standby verbruik gaat hier gelijk mee 5W, 14W, 8W, 5W, 16W, etc.

Vanochtend met de kou ook eerste hoge vermogens (tot 1700W) en eerste defrost-dips

[Voor 38% gewijzigd door ldegroot89 op 27-03-2023 13:37]

• Trumpske
Tijdens mijn installatie gesprek met Quatt werd mij verteld dat deze zone klep eerst verwijderd moet worden. Heb dit ook afgesproken met ze dat dit gebeurt voordat de Quatt geplaatst wordt. Het is mijn ogen zelfs beter want ik had twee zones, een voor de vloerverwarming beneden en een zone voor de bovenverdieping. De zone beneden ging alleen water tot 35 graden doorheen en de rest ging naar boven. Maar, als de Quatt er komt hoeft deze verdeling niet echt meer omdat ik dan overal gewoon max 35 graden heb (CV stel ik dan ook lager in).

• fauquemont
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:32
Ik heb vanochtend het installatiegesprek gehad. Met 2000 kuub gasverbruik was Quatt, net als ik, tot de conclusie gekomen dat dan de 8kW opstelling nodig zal zijn. Ik heb nagevraagd wat de status hiervan is, ze zijn op dit moment bezig met pilot installaties en planning is om volgende maand te starten met de levering van 8kW units.
De offerte moet ik nog ontvangen maar ik begreep uit het gesprek dat er bij de warmtepompen een werkschakelaar gemonteerd moet worden die is aangesloten op een lege 16A groep. Er gaat 1 set leidingen gelegd worden tussen CV installatie en warmtepompen.

• steejvan
fauquemont schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:56:
Ik heb vanochtend het installatiegesprek gehad. Met 2000 kuub gasverbruik was Quatt, net als ik, tot de conclusie gekomen dat dan de 8kW opstelling nodig zal zijn. Ik heb nagevraagd wat de status hiervan is, ze zijn op dit moment bezig met pilot installaties en planning is om volgende maand te starten met de levering van 8kW units.
De offerte moet ik nog ontvangen maar ik begreep uit het gesprek dat er bij de warmtepompen een werkschakelaar gemonteerd moet worden die is aangesloten op een lege 16A groep. Er gaat 1 set leidingen gelegd worden tussen CV installatie en warmtepompen.
Wel lekker dat ze een verbruik van 3 KW dan wel wat professioneler aanpakken en niet twee stekkers bij elkaar in een blokje willen duwen.

[Voor 0% gewijzigd door steejvan op 27-03-2023 16:28. Reden: Kw bedoel ik natuurlijk]

Raar is zo gek nog niet

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 21:14
Vandaag is een mooie dag, temperatuur schommelt hier rond de 6 graden, dus het standby verbruik gaat hier gelijk mee 5W, 14W, 8W, 5W, 16W, etc.

Vanochtend met de kou ook eerste hoge vermogens (tot 1700W) en eerste defrost-dips
[Afbeelding]

Afgelopen week, vanaf dinsdag 14, 21,2, 14, 12,5, 15,1, 24,3 kWh
Vandaag 14,1 kWh.met alleen zo een 1m3 gas verbruik vooral in de ochtend, dan gaat de thermostaat van 19,0 naar 20,5 graden. Zien jullie dit soort waarden ook (dan wel de verhouding in de waarden)?

De Quatt draait nu een kleine week en ik heb geen idee wat voor elektra verbruik ik kan verwachten.

• pietjm
rudyh schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:16:
[...]

[Afbeelding]

Vandaag 14,1 kWh.met alleen zo een 1m3 gas verbruik vooral in de ochtend, dan gaat de thermostaat van 19,0 naar 20,5 graden. Zien jullie dit soort waarden ook (dan wel de verhouding in de waarden)?

De Quatt draait nu een kleine week en ik heb geen idee wat voor elektra verbruik ik kan verwachten.
Moeilijk vergelijken. Is geheel afhankelijk van ingestelde temperaturen, grootte huis en isolatie. Maar ik gebruik al weken ongeveer 0,7 m3 gas per dag voor douchen, koken en warm water en misschien af en toe de Quatt op te starten. Ong 400 m3 inhoud en redelijk goed geïsoleerd. Dit is het gebruik van Quatt afgelopen week:

• TAEK64
  • Laatst online: 11-05 22:09
[...]

Inmiddels een maand aan het draaien.

[Afbeelding]

• TAEK64
  • Laatst online: 11-05 22:09

• Gerardwaz
[...]

[Afbeelding]

Als je in een keer 1.5 graad verhoogd komt de ketel bij. Beter is per 0.5 graad met tussenpozen van b.v. 2 uur.

• MacD007
[...]

[Afbeelding]

Ik zie dat je home wizzard hebt, hoe is je Quatt geinstalleerd, met een eigen stopkontact (stekker dus) of met een eigen directe kabel naar een eigen groep (groepenkast). Bij de eerste zou je dus direct een socket van Home Wizzard kunnen plaatsen. Dan kun je dus exact zien wat de Quatt gebruikt los van het verbruik van de rest in je huis.

Bij de tweede situatie gaat dat dus niet (je hebt immers geen stopcontact) indien je voldoende plaats in je groepenkast hebt (je hebt 2 Din plaatsen nodig (2*18mm breed)) kun je daar een kw meter (laten)n plaatsen.

De Quatt verbruikt boven de 6 gr. circa 5 w in de sleep modus (je mag hem blijkbaar in de zomer namelijk niet uitzetten).

• rudyh
Ja ik heb een homewizard p1, maar er zit een werkschakelaar en geen stopcontact voor de Quatt. Morgen komt als het goed is, de kW meter. Dus dan kan ik het meten. En het gewone gebruik scheiden van de warmtepomp.

Ik snap dat elke situatie anders is, maar was benieuwd hoe andere quatt gebruikers het doen qua elektra. Gisteren was het niet bijzonder koud maar toch 24 kWh verbruikt. Tov de dagen daarvoor vond ik het vreemd.

Ik heb overigens inmiddels de ophoging van de temperatuur 's morgens aangepast zodat er hopelijk geen gasvraag meer is.

• ZveenT
ZveenT schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:27:

Men verwijst door naar dit artikel: geen inhoudelijk antwoord. :'(
"als het koud is springt de cv aan", klinkt als goed isoleren en de cv hoeft niet bij te springen.
Ik neig gewoon naar een wp boiler installeren en dan de cv stekker er uit halen, en zien wat er gaat gebeuren. .

[Voor 6% gewijzigd door ZveenT op 27-03-2023 20:44]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51
ZveenT schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:43:
[...]

"als het koud is springt de cv aan", klinkt als goed isoleren en de cv hoeft niet bij te springen.
Ik neig gewoon naar een wp boiler installeren en dan de cv stekker er uit halen, en zien wat er gaat gebeuren. .
Zolang je water niet onder die 18 graden komt zal er niks aan de hand zijn lijkt me. (?)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hyperfox
rudyh schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:13:
Ja ik heb een homewizard p1, maar er zit een werkschakelaar en geen stopcontact voor de Quatt. Morgen komt als het goed is, de kW meter. Dus dan kan ik het meten. En het gewone gebruik scheiden van de warmtepomp.

Ik snap dat elke situatie anders is, maar was benieuwd hoe andere quatt gebruikers het doen qua elektra. Gisteren was het niet bijzonder koud maar toch 24 kWh verbruikt. Tov de dagen daarvoor vond ik het vreemd.

Ik heb overigens inmiddels de ophoging van de temperatuur 's morgens aangepast zodat er hopelijk geen gasvraag meer is.
Ik heb ook het idee relatief veel stroom te verbruiken (huis uit 2007, goed geisoleerd, hr++, vloerverwarming): bv vandaag tussen 0100 en 1200 uur totaal 16 Kwh verbruikt om woonkamer op 20,5 te houden, daarna kwam de zon in huis. Daarom contact opgenomen met Quatt. Men kon daar uit de data halen dat het vermogen van de Quatt net niet hoog genoeg stond. Hierdoor kon de gevraagde temperatuur net niet gehaald worden, terwijl de thermostaat wel op de gewenste temperatuur leek te staan op het display maar nog wel steeds een warmtevraag had. Vermogen van de Quatt wordt nu wat hoger ingesteld zodat deze wel de gevraagde temperatuur zal bereiken en daarna terug kan moduleren om het alleen warm te houden met een lager vermogen.
Ben benieuwd of dat resultaat oplevert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ldegroot89
ZveenT schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:43:
[...]

Desnoods een CV doorstroom verwarmer om minimale temperatuur van 18 graden te houden
(https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html bijvoorbeeld)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ldegroot89
Hyperfox schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:58:
[...]

Men kon daar uit de data halen dat het vermogen van de Quatt net niet hoog genoeg stond. Hierdoor kon de gevraagde temperatuur net niet gehaald worden, terwijl de thermostaat wel op de gewenste temperatuur leek te staan op het display maar nog wel steeds een warmtevraag had.
Je zou eigenlijk hopen dat dit een stukje standaard nazorg zou zijn..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rudyh
Hyperfox schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:58:
[...]
Vermogen van de Quatt wordt nu wat hoger ingesteld zodat deze wel de gevraagde temperatu
Ben benieuwd of dat resultaat oplevert.
Laat morgen aub even weten wat het verbruik dan is geweest. Mocht het helpen ga ik ook een verzoek indienen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
ldegroot89 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Je zou eigenlijk hopen dat dit een stukje standaard nazorg zou zijn..
Of, nog beter, dat de CiC dat zelf regelt. Predictive AI was toch het sleutelwoord? 😀

Nu is het toch (weer) instellingen werk.

• steejvan
In mijn geval bleek er ook nog wat in de cic aangeraakt te moeten worden nadat ik zelf mijn nest vervangen had door een T6.

Ook in de t6 moest nog iets en dat hadden ze een prima documentje voor.

Xander de support medewerker gaf aan dat er onderste de 8 graden aanrijd met verbruikt wordt omdat de quatt de pomp dan aan houdt.

Prima snel antwoord op mijn vraag van gisterenavond waarom de quatt bij mij 60 W verbruikt, ik hoop dat het ook gaat werken.

Raar is zo gek nog niet

• ZveenT
paQ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Zolang je water niet onder die 18 graden komt zal er niks aan de hand zijn lijkt me. (?)
Nee dat denk ik ook. Ding is alleen dat de thermostaat niet werkt zonder ketel. Moet via een omweg.

• j.bloothoofd
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-03 09:37
Vorige week bestelling gedaan op advies van familieleden. Naast dat hun gasverbruik aanzienlijk was gedaald gaf hij ook aan dat zijn leefcomfort er op vooruit is gegaan doordat ze nu de temperatuur in huis constant kunnen houden en een graad warmer dan voorheen. Bij ons zullen we nog even moeten bekijken wat nodig is, met een splitlevel woning. Ook komende tijd zorgen voor een extra groep, maar niks onoverkomelijk. We zijn heel benieuwd.

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-05 21:49
Gisteren heb ik contact gehad met Quatt en aangegeven dat 26 graden voor de radiatoren boven de temperatuur niet voldoende is. Het warmteverlies op mijn woning is aangepast van 6000 naar 7000. Thermostaat ingesteld op 19 graden 24/7.

Opvallend was dat het verbruik significant hoger was

Laatste instelling vanmorgen was de temperatuur 30 graden. Verbruik was wel veel hoger tussen de 1000 en 1500 kwh per uur.

Overzicht voor de aanpassing. 26 graden en een gemiddeld verbruik van 300 tot 400 per uur.

Klopt het dat het verbruik zo significant toeneemt voor 4 graden extra?

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-06 20:26
Cc88 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:42:
Gisteren heb ik contact gehad met Quatt en aangegeven dat 26 graden voor de radiatoren boven de temperatuur niet voldoende is. Het warmteverlies op mijn woning is aangepast van 6000 naar 7000. Thermostaat ingesteld op 19 graden 24/7.

Opvallend was dat het verbruik significant hoger was

[Afbeelding]

Laatste instelling vanmorgen was de temperatuur 30 graden. Verbruik was wel veel hoger tussen de 1000 en 1500 kwh per uur.

[Afbeelding]

Overzicht voor de aanpassing. 26 graden en een gemiddeld verbruik van 300 tot 400 per uur.

Klopt het dat het verbruik zo significant toeneemt voor 4 graden extra?
Het was vannacht koud, dat vindt een warmtepomp niet fijn.
Daarom had je vannacht ook 7 defrosts.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:32
@Cc88 Het weer afgelopen vrijdag vs vandaag is ook een heel stuk anders dus heb je ook een ander verlies (= hoger verbruik). Full electric afgelopen vrijdag gemiddeld 400w en nu 700w.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Pagina: 1 ... 74 ... 95 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee