Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.853.345 views

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 19:06
steejvan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:58:Xander de support medewerker gaf aan dat er onderste de 8 graden aanrijd met verbruikt wordt omdat de quatt de pomp dan aan houdt.
????????

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dat je met valium boven de 13 nooit maandagen van een vos kunt halen.

offtopic:
ik denk dat er staat: beneden de 8 graden, zal de Quatt altijd wat verbruiken om de pomp continu te laten draaien

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 28-03-2023 11:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-01 12:01

SBL

steejvan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:58:
Prima snel antwoord op mijn vraag van gisterenavond waarom de quatt bij mij 60 W verbruikt, ik hoop dat het ook gaat werken.
Waarom verbruikt jouw Quatt in standby 60W? (ik wil graag voorkomen dat die bij mij dat ook gaat doen)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:27
SBL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:38:
[...]

Waarom verbruikt jouw Quatt in standby 60W? (ik wil graag voorkomen dat die bij mij dat ook gaat doen)
Onder de (ik dacht) 6 graden buitentemperatuur draait de pomp om water rond te pompen (niet verwarren met dat de warmtepomp zelf aan staat).
Is gewoon een beveiliging, je hebt dan minder kans dat het water kan bevriezen.
Ook zit er een warmtelint in de quatt, om te zorgen dat condenswater niet kan bevriezen. Wellicht-dit is dus een aanname- staat die ook al aan vanaf die temperatuur.
Overigens meet ik zo rond de 30W als de quatt enkel water rondpompt.

• HBO88
Zou iemand kunnen uitleggen waarom de Quatt de CV nodig heeft om de water temperatuur op die 18 graden te krijgen voordat de Quatt pas start?

Als het buiten vriest kan de quatt met gemak 35 graden watertemperatuur maken. Dus ik begrijp de technische achtergrond niet waarom hij niet mag starten als het water onder de 18 graden is.
Dit is volgens mij ook puur een softwarematige beveiliging, maar ik kan het nut niet ontdekken.

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
ZveenT schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:40:
[...]

Nee dat denk ik ook. Ding is alleen dat de thermostaat niet werkt zonder ketel. Moet via een omweg.
Ik heb de ketel los van de CiC, dus de Nest aan de Quatt. Gaat allemaal prima, met vloerverwarming als warmtebuffer. 5W in rust en zodra de pomp aan gaat 60W, na 2-3 minuten pompen zit de warmte van de vloerverwarming weer in het systeem en gaat de Quatt aan. Ook luistert de CiC netjes naar de voorloop temperatuur die ik instel op de Nest, onder de 0°C op 35°C, tussen 0°C en 6°C op 32°C, tussen 6°C en 10°C op 30°C en boven de 10°C op 28°C

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
Hyperfox schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:58:
[...]

Ik heb ook het idee relatief veel stroom te verbruiken (huis uit 2007, goed geisoleerd, hr++, vloerverwarming): bv vandaag tussen 0100 en 1200 uur totaal 16 Kwh verbruikt om woonkamer op 20,5 te houden, daarna kwam de zon in huis. Daarom contact opgenomen met Quatt. Men kon daar uit de data halen dat het vermogen van de Quatt net niet hoog genoeg stond. Hierdoor kon de gevraagde temperatuur net niet gehaald worden, terwijl de thermostaat wel op de gewenste temperatuur leek te staan op het display maar nog wel steeds een warmtevraag had. Vermogen van de Quatt wordt nu wat hoger ingesteld zodat deze wel de gevraagde temperatuur zal bereiken en daarna terug kan moduleren om het alleen warm te houden met een lager vermogen.
Ben benieuwd of dat resultaat oplevert.
even een stomme vraag, kun je ergens zien op welk vermogen de Quatt ingesteld staat, of word dat tijdens de installatie gecommuniceerd (bv via een mailtje, ik verwacht dat dit dus een instelling in de CiC is).
(aangepast) omtdat uit de post van Hyperfox lijkt of dit een instelling binnen de Quatt is die dus blijkbaar vast ergens staat (wel vreemd als dat dan niet via hun AI word geregeld (of blijkbaar toch minder AI erin dan er op staat ???). Snap zowieso niet dat je zulke zaken niet zelf zou kunnen instellen (wel of geen eco stand, Watertemp zelf kunnen instellen en dergelijke, zou eigenlijk geen probleem mogen zijn, tenslotte Quatt kan dat dus blijkbaar ook op afstand, zou dus net zo makkelijk via de app ook kunnen)

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 28-03-2023 13:48 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
MacD007 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:05:
[...]

even een stomme vraag, kun je ergens zien op welk vermogen de Quatt ingesteld staat, of word dat tijdens de installatie gecommuniceerd (bv via een mailtje, ik verwacht dat dit dus een instelling in de CiC is).
Bij de installatie is het mij verteld, 5kW
Ik kon aangeven of ik radiatoren, vloerverwarming of beide had. Ik heb vloerverwarming aangegeven, ondanks dat ik ook radiatoren heb. Mijn theorie was dat de aanvoer temperatuur dan wat lager zou zijn.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:51
Steven_SvD schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:14:
[...]

Bij de installatie is het mij verteld, 5kW
Ik kon aangeven of ik radiatoren, vloerverwarming of beide had. Ik heb vloerverwarming aangegeven, ondanks dat ik ook radiatoren heb. Mijn theorie was dat de aanvoer temperatuur dan wat lager zou zijn.
Bij ons niks verteld…. Wat staat er in je technisch rapport op pag. 8: Maximaal vermogen nodig voor woning bij -10°C (schatting)

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Hier staat een schatting warmteverlies 8 kw bij -10 graden.
Morgen de installatie. De aanvoer van warmtepomp naar CV ketel is vrij lang; meter of 6 (van begane grond naar zolder). en dan nog paar meter vanaf zolder naar CV (=binnen)
Denk dat ze gekeken hebben naar totaal gas verbruik. Destijds (2021) 1200 m3. (ook vanwege thuiswerk)
2022 wat zuiniger ingesteld en gedaald naar 961 m3.

Kunnen de installateurs dat nog aanpassen? Wat zouden jullie adviseren? 6kw?
Hier vloerverwarming beneden en boven radiatoren. Enkel de radiatoren van de kinderkamers staan aan = 2 stuks.

Huis:
Bouwjaar: 1989

Isolatie:
Dakisolatie, spouwmuurisolatie (+verder opgevuld met EPS parels in 2022), vloerisolatie en standaard dubbel glas.

ps. maximum buitentemperatuur voor verwarming = 16 graden (staat ook in rapport)

pps. Net met Quatt gemaild. Zij adviseren nu ook obv gasverbruik 6kw voor.

[ Voor 21% gewijzigd door Toml83 op 28-03-2023 14:22 ]

• steejvan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-01 20:30
Hmm, excuus, zo achteraf gezien denk ik dat mijn iphone het een stuk beter dacht te weten dan ik zelf voordat ik het bericht opgeslagen had:)

ik weet niet meer precies wat mijn initiële bewoording dan wel was, maar het kwam er op neer dat de Quatt bij een buitentemperatuur van onder de 8 graden altijd in rust meer gaat verbruiken omdat de pomp blijft lopen.

dus dat:)

Raar is zo gek nog niet

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 10:47
steejvan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:31:
[...]

Hmm, excuus, zo achteraf gezien denk ik dat mijn iphone het een stuk beter dacht te weten dan ik zelf voordat ik het bericht opgeslagen had:)

ik weet niet meer precies wat mijn initiële bewoording dan wel was, maar het kwam er op neer dat de Quatt bij een buitentemperatuur van onder de 8 graden altijd in rust meer gaat verbruiken omdat de pomp blijft lopen.

dus dat:)
Bij mij niet, hij blijft dan gewoon op 4,5W doorlopen...

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
MacD007 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:05:
[...]

(aangepast) omtdat uit de post van Hyperfox lijkt of dit een instelling binnen de Quatt is die dus blijkbaar vast ergens staat (wel vreemd als dat dan niet via hun AI word geregeld (of blijkbaar toch minder AI erin dan er op staat ???). Snap zowieso niet dat je zulke zaken niet zelf zou kunnen instellen (wel of geen eco stand, Watertemp zelf kunnen instellen en dergelijke, zou eigenlijk geen probleem mogen zijn, tenslotte Quatt kan dat dus blijkbaar ook op afstand, zou dus net zo makkelijk via de app ook kunnen)
Dat kun je dus helaas niet zien. Ik weet wat in het technisch rapport staat: 7 kw warmteverlies bij -10 graden. Dit obv de gegevens van mijn huis.
De AI lijkt tot nu toe idd niet veel voor te stellen. Ik zou ook verwachten dat de CiC leert hoe het huis verwarmt en wat voor vermogen daarvoor nodig is om zo te bepalen of de Quatt dat alleen kan realiseren of daarvoor ook de CV moet inschakelen. Ben het zeker met je eens dat een aantal van dit soort instellingen door de klant zelf ingesteld zou moeten kunnen worden.
Bij Quatt kunnen ze alles wel uitlezen en instellingen aanpassen.
Vandaag alweer 18 kwh verbruikt om het tot nu tot op 20,5 graden te houden. Voelt als best veel!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Hyperfox schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Vandaag alweer 18 kwh verbruikt om het tot nu tot op 20,5 graden te houden. Voelt als best veel!
Valt mee, het was vandaag een van de koudere dagen, nachtvorst erbij enzo. Hier 11kW (warmteverlies bij -10 van 5kW)

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-01 23:39
MacD007 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Heb je wel de moeite genomen om het algemene forum voor warmtepompen te bekijken.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086
Kijk eens naar deze tabel:
[Afbeelding]
Daar kun je zien dat je bij een gasverbruik van 2900 al een 15 kW warmtepomp nodig hebt, jij hebt daar nog een heel stuk meer nodig.
Eigenlijk zou ik bij een dergelijk super hoog gasverbruik eerst eens kijken of je iets aan je warmtehuishouding kunt doen.
Denk hierbij aan:
- een andere zuinige cv ketel (mn als je ketel ouder dan circa 12-15 jaar is) of je zou all electric willen gaan, kan kan de cv direct op de schroothoop.
- isoleren - isoleren - isoleren en nog eens isoleren. Tuurlijk zijn de mogelijkheden afhankelijk van de bouwkundige staat van je huis, welke maatregelen zitten in die kosten van 73.000? Heb je meerdere offertes laten maken ? Vind dit bedrag namelijk behoorlijk hoog ( nieuw dak ? ) ik snap ook dat dit bedrag geen animo geeft om dat te gaan doen. Heb je in nog geen 25 jaar terugverdient.
Je zou dit dus slimmer moeten aanpakken, maar zelfs met je zonnepanelen ga het het alleen met een warmtepomp ( geen quatt, daar is deze gewoon te klein voor ) niet reden.
Je weet aan wat de isolatie kost, heb je berekend wat je verbruik in de komende 20-25 jaar met dit gasverbruik betekend: hou hierbij rekening de inflatie (stel een gemid. Van 1,50 per m3 3800*1,5*20=114.000)
Wat veroorzaak dit extreme verbruik? Hoge temperatuur ? Andere oorzaak?
Inmiddels heb ik een echte techneut van Nefit aan de phone gehad. Deze adviseerde mij de Nefit enviline a/w split 12 b-t. Deze in combinatie met mijn huidige Nefit trendline HRC 30/CW5 (5 jaar oud)
Ik ga wel het dak vanuit de binnenzijde isoleren met Knauf naturoll. Muren zijn enkel steens of dubbel steens met spouw, alleen in de spouw zit hier en daar specie waardoor spouwisolatie afvalt ivm gevaar op schimmelvorming. Wij werken beiden hele dagen vanuit huis, vandaar het hoge verbruik in combinatie met de matige isolatie. HR++ glas kan ik overwegen maar de plaatselijke glasboer heeft mij wijsgemaakt dat dit geen significante besparing oplevert.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00
Of dat gaat helpen vraag ik me af... Met dat hoge gasverbruik zou de prio op isoleren moeten liggen.
Denk dat je slecht advies krijgt en hebt gekregen.
Dakisolatie is prima. Doe minimaal een Rd van 3,5. Hoger is beter. Liever in een keer goed doen.
HR++ glas bespaart juist veel.
Vloerisolatie idem en probeer een second opinion te krijgen over je spouwmuur isolatie bij een goed aangeschreven isolatie bedrijf.

Op millieucentraal.nl veel goede info zonder commerciele belangen.

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:21
HBO88 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Onder de (ik dacht) 6 graden buitentemperatuur draait de pomp om water rond te pompen (niet verwarren met dat de warmtepomp zelf aan staat).
Ook zit er een warmtelint in de quatt, om te zorgen dat condenswater niet kan bevriezen. Wellicht-dit is dus een aanname- staat die ook al aan vanaf die temperatuur.
Toch is dat niet wat ik meet, 4 watt boven 6 graden en 13 watt onder 6 graden. Ben toch wel benieuwd waar het verschil in zit.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• MacD007
Sonja12s schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Inmiddels heb ik een echte techneut van Nefit aan de phone gehad. Deze adviseerde mij de Nefit enviline a/w split 12 b-t. Deze in combinatie met mijn huidige Nefit trendline HRC 30/CW5 (5 jaar oud)
Ik ga wel het dak vanuit de binnenzijde isoleren met Knauf naturoll. Muren zijn enkel steens of dubbel steens met spouw, alleen in de spouw zit hier en daar specie waardoor spouwisolatie afvalt ivm gevaar op schimmelvorming. Wij werken beiden hele dagen vanuit huis, vandaar het hoge verbruik in combinatie met de matige isolatie. HR++ glas kan ik overwegen maar de plaatselijke glasboer heeft mij wijsgemaakt dat dit geen significante besparing oplevert.
Met het laatste beginnen, zoek een andere glasboer, want deze heeft blijkbaar geen enkele kennis. Mag ik aannemen dat je nu gewoon dubbel glas hebt?
Waarom denk je dat je relatief veel subsidie voor HR++ glas krijgt. Mn voor ruimtes die actief worden verwarmd is dat de plaats waar je het meeste warmte richting buiten gaat verliezen. Als je kozijnen nog in goede staat zijn hoef je dus alleen het glas vervangen. Je krijgt 53 euro per m2 subsidie, dat is circa 1/3 van de totale kosten (gem.) je hebt wel min 8 m2 glasoppervlak nodig. Ter info: Enkelglas heeft een U-waarde van 5,7 W/m2K. Normaal dubbelglas 3,3 W/m2K. Modern HR++ glas behaalt een U-waarde van 1,0 W/m2K. Dat is echt een heel groot verschil.
https://energiepionier.nl...en-hr-glas-en-dubbelglas/

Wat gaat die nefit warmtepomp kosten ? Ik verwacht ergens tussen 10.000 en 12.000 euro incl. Installatie. En welk vermogen heeft deze? Heeft dus 10 kw, iets meer als de 8 kw Quatt, die eigenlijk 9 kW heeft, subsidie is bij de nefit echter maar 3450 euro, bij de quatt krijg je 2*2.700 euro = 5.400, dus 2.000 euro meer voor een warmtepomp die onder de streep maar een 1/4 van de nefit kost.
Lijkt me meer van “wij van wc eend bevelen wc eend aan”. Met deze nefit oplossing kom je nog circa 50% aan warmtecapaciteit te kort, kun je dus net zo goed de hybride oplossing van Quatt gebruiken.
Gezien jou relatief nieuwe ketel, dus daar ligt geen oorzaak van je hoog verbruik, zou ik kijken hoe deze is ingesteld, je kunt in ieder geval daar iets besparen door de cv water temperatuur omlaag te brengen richting 45-50 gr. (Instelling op de ketel) opwarmen duurt iets langer maar wel met een duidelijk lager verbruik.
Bij radiatoren helpen dan het gebruik van radiatorventilatoren en vergeet niet de radiatorfolie.

Mbt je dakisolatie, Knauf naturoll is alleen een eenvoudige glaswol, dus het moet hier wel een behoorlijke dikte nemen om een goede isolatie te krijgen. Ik zou zeker een spijkerflens deken nemen, deze zijn makkelijker aan te brengen en hebben hogere isolatiewaarden, min 15 cm, meer is beter. Bv een voorbeeld: https://www.isolatiemater...00x600x150mm-rd375-360-m2
Bedenk wel dat glaswol heel goed afgesloten moet worden, je wilt later geen glaswol in de lucht hebben, ook het aanbrengen kan voor irritatie zorgen, steenwol heeft dat iets minder. Kost nagenoeg het zelfde.
Overigens zie ik nog veel meer potentieel echter daar is iets meer info voor nodig om concreet te kunnen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 28-03-2023 23:15 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gerardwaz schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:18:
[...]

Toch is dat niet wat ik meet, 4 watt boven 6 graden en 13 watt onder 6 graden. Ben toch wel benieuwd waar het verschil in zit.
Pompstand icm leidingwerk (weerstand).

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-03-2023 03:23 ]

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:04
Gerardwaz schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:18:
[...]

Ik heb exact dezelfde waarden.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• olafmol
pietjm schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Ik heb exact dezelfde waarden.
Warmtelint?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het moet wel vriezen om te bevriezen.

Carterverwarming van de compressor zou kunnen, maar geloof dat die ook pas bij veel lagere temp nodig is, lees: ruim onder nul. Maar daar mag iemand met verstand meer over zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-03-2023 08:59 ]

• MacD007
HBO88 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Het zou dus handig zijn als je via de app deze verschillende statussen wat cq niet aan staat of in stand by staat zou kunnen zien. Dus even een tip richting Quatt. Dat zou je ook via symbolen op hun grafische info van de app kunnen laten zien.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 29-03-2023 10:45 ]

• rickkaptein
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-08-2025
Steven_SvD schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Ik heb de ketel los van de CiC, dus de Nest aan de Quatt. Gaat allemaal prima, met vloerverwarming als warmtebuffer. 5W in rust en zodra de pomp aan gaat 60W, na 2-3 minuten pompen zit de warmte van de vloerverwarming weer in het systeem en gaat de Quatt aan. Ook luistert de CiC netjes naar de voorloop temperatuur die ik instel op de Nest, onder de 0°C op 35°C, tussen 0°C en 6°C op 32°C, tussen 6°C en 10°C op 30°C en boven de 10°C op 28°C
Hoe stel je voorlooptemperatuur in bij een nest thermostaat? Ik zie dit in de app niet staan en via Home Assistant zie ik ook niet direct deze optie. En is de voorlooptemperatuur hetzelfde als de aanvoertemperatuur van de cv?

Hoe is je verdere ervaring met de combinatie van nest en quatt? Ik heb net het installatiegesprek gehad en aangegeven dat ik op eigen risico de nest wil blijven gebruiken.

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
Gisteren zou men komen om de Quatt te installeren. Helaas is dit niet gelukt i.v.m. dat men iets was vergeten door te geven. De installateurs (Slowaken) gaven aan dat zij niet het juiste materiaal bij hadden om de Quatt aan te sluiten. Wat blijkt nou, Quatt wil/kan niet aansluiten op 'plastic' leidingen zoals zij het noemen, waar zij alupex mee bedoelen. Dit is men helaas vergeten door te geven van te voren, anders had ik dit wel aan laten passen (loodgieter was toch geweest om het e.e.a. te bekijken). Ik heb ook gevraagd of de thermostaat het enige was wat ik diende te vervangen en of alles nu gereed was voor installatie of dat er nog meer aanpassingen nodig waren.

Telefonisch contact gehad met Quatt en daarbij ook aangegeven dat er nu wel een steiger voor mijn deur stond en hoe dit dan opgelost zou worden.
Men heeft daarbij overlegd en alles is nu geplaatst (Quatt is tegen de gevel geplaatst) en al het voorbereidend werk is gedaan, zodat de Quatt alleen nog maar aangesloten hoeft te worden op de ketel zelf. Daar ben ik wel blij mee.

De communicatie vind ik helaas nog wel echt ondermaats.
Ik kreeg uiteraard melding dat de Quatt op 28 maar geïnstalleerd zou worden en dat de datum van levering e.d. nog doorgegeven zou worden. Afgelopen zaterdag had ik nog steeds niets gehoord, dus heb toen een mail gestuurd naar de planning.
Uiteindelijk werd ik maandag om 10:00 (één dag voor installatie) in de ochtend gebeld met daarbij de mededeling dat de Quatt rond 12 uur geleverd zou worden en of ik dan thuis kon zijn. Gelukkig ben ik flexibel en heb ik wat afspraken kunnen verschuiven, maar anders was dat al een probleem geweest.
Rond 12:00 kwam men toevallig ook met de steiger en heeft men deze opgebouwd. Daar is ook helemaal niets over gecommuniceerd, hoe laat deze zou komen.
Iets later zou de Quatt zelf worden geleverd, er werden 2 dozen afgeleverd en daarna was de bezorger weer weg.
Ik vond het pakket erg klein en licht, dus heb de pakbon eruit gehaald en daarbij alles nagekeken. Ik had het idee dat de Quatt zelf niet geleverd was, dus heb daarna meteen met het telefoonnummer gebeld die me in de ochtend had gebeld om aan te geven hoe laat alles bezorgd zou worden.
In de loop van de middag werd ik gebeld en gaf men inderdaad aan dat er iets fout was gegaan en dat de Quatt alsnog morgenochtend (op de dag van installatie) geleverd zou worden.
Goed dus dat ik gebeld heb, anders ging de installatie sowieso niet door.
Ik heb daarna in de avond een tracking nr. ontvangen om zo de levering te kunnen volgen. De volgende ochtend heb ik deze nog bekeken en daar stond nog niet in dat men onderweg was, echter ging de bel 5 minuten later beneden en werd de Quatt, gelukkig op tijd voor de installatie, geleverd.
Ook staat de steiger nu nog voor de deur en ik heb geen idee wanneer deze wordt opgehaald.

De communicatie is dus echt wel een punt van verbetering.
Er zijn ook echt wel wat positieve kanten hoor, de installateurs zijn vriendelijk en proberen goed te overleggen. Ze hebben ook netjes gewerkt en alles is netjes opgeruimd e.d. tot zekere mate.
Het blijft wel lastig communiceren met de installateurs in gebrekkig Engels. In het technische rapport welke Quatt me eerder heeft verstuurd na de intake, staat ook duidelijk 'Is het een probleem als de monteur Engels spreekt?" "Ja". Daar heeft men dus ook geen rekening mee gehouden.
Daarbij gaven zij ook aan dat de Quatt op een aparte groep gezet zou moeten worden, terwijl mij tijdens het intake gesprek iets anders is verteld.

Nu dien ik dus mijn loodgieter nog te vragen of hij de alupex voor een gedeelte wil vervangen voor staal/lood, waarna men de installatie af komt maken.

Is hier trouwens iemand die me kan zeggen hoe de doorvoer in de muur wordt afgewerkt? De Quatt hangt bij mij op een beugel aan de gevel, maar als ik eronder sta, vind ik het gat aan de buitenkant (schuin boven mijn voordeur, dus kijk er altijd tegenaan) niet zo heel net afgewerkt met flink wat pur, is dit normaal?

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:00
henkjansmits123 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:52:
Is hier trouwens iemand die me kan zeggen hoe de doorvoer in de muur wordt afgewerkt? De Quatt hangt bij mij op een beugel aan de gevel, maar als ik eronder sta, vind ik het gat aan de buitenkant (schuin boven mijn voordeur, dus kijk er altijd tegenaan) niet zo heel net afgewerkt met flink wat pur, is dit normaal?
Volgens mij is dit hoe het gedaan wordt als de Quatt precies voor het gat zit waar de leidingen door gaan. Ik snap dat je dit niet mooi vind...
Qua communicatie gaat het inderdaad niet even soepel allemaal.

Bij mij is gisteren de Quatt ook gemonteerd, de installatie is naar tevredenheid gegaan. Ik moet zeggen dat ik het geluid eigenlijk een beetje tegen vind vallen na alle positieve reacties hier over het geluid.
Mijn slaapkamerraam zit +/- 4,5 meter van de Quatt af en ik hoor hem nog als die aan staat. In de badkamer welke naast de Quatt zit hoor je hem ook vrij hard (echt het blazen, niet de resonanties).
Overdag vind ik dit geen probleem, maar in de nacht is het toch wel hinderlijk. Ik heb nu nachtverlaging aangezet (naar 16 graden) zodat die 's nachts uit gaat. Met deze temperaturen is dat geen probleem, maar als het kouder wordt denk ik dat die dan toch aan gaat slaan in de nacht.
Ik hoop dat de stille modus hierbij straks gaat helpen, hopen dat ze daar een beetje mee opschieten.
Mocht dit niet helpen ga ik toch kijken naar opties om hem achterin de tuin te zetten.
Hierdoor krijg je natuurlijk wel een langere leiding (+/- 18 meter in totaal denk ik). Zijn er meer mensen hier met een langere afstand te overbruggen?

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:21
jelke1992 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Volgens mij is dit hoe het gedaan wordt als de Quatt precies voor het gat zit waar de leidingen door gaan. Ik snap dat je dit niet mooi vind...

Bij mij is gisteren de Quatt ook gemonteerd, de installatie is naar tevredenheid gegaan. Ik moet zeggen dat ik het geluid eigenlijk een beetje tegen vind vallen na alle positieve reacties hier over het geluid.
Mijn slaapkamerraam zit +/- 4,5 meter van de Quatt af en ik hoor hem nog als die aan staat. In de badkamer welke naast de Quatt zit hoor je hem ook vrij hard (echt het blazen, niet de resonanties).
Overdag vind ik dit geen probleem, maar in de nacht is het toch wel hinderlijk. Ik heb nu nachtverlaging aangezet (naar 16 graden) zodat die 's nachts uit gaat. Met deze temperaturen is dat geen probleem, maar als het kouder wordt denk ik dat die dan toch aan gaat slaan in de nacht.
Ik hoop dat de stille modus hierbij straks gaat helpen, hopen dat ze daar een beetje mee opschieten.
Mocht dit niet helpen ga ik toch kijken naar opties om hem achterin de tuin te zetten.
Hierdoor krijg je natuurlijk wel een langere leiding (+/- 18 meter in totaal denk ik). Zijn er meer mensen hier met een langere afstand te overbruggen?
Waarschijnlijk krijg je nog wat updates via de CiC waarna het beter zal gaan. Die hebben ze met standaard fabrieksinstelling aangesloten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:11
[...]
als je beetje handig bent zou je dit zelf kunnen doen.(voordeel van een monoblock..)
wat ik in algemente L/W warmtepomp topic lees is dat lange afstanden geen probleem hoeven te zijn zolang leiding diameter & isolatie maar zo groot/veel mogelijk is. Ik zie daar met regelmaat de Terrendis 32x3 grondleiding genoemd.
Denk niet dat Quatt dit uit zichzelf zou doen / aanbieden.

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 29-03-2023 12:55 ]

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• MacD007
[...]

Zou je een foto kunnen plaatsen, mbt het geluid zou je bv aan de achterkant geluidsisoleerde platen kunnen monteren, in een van mijn vroegere Posts heb ik daar een voorbeeld van staan. Wat ik uit je verheel hoor is het mn het geluid van de ventilator? Klopt dat?

• Toml83
Vandaag zijn ze hier bezig de quatt te installeren.
Prima vakmensen, communicatie in Nederlands ;) en mijn voorkeur voor plaatsing + leidinggoot ook doorgevoerd.
Nu bezig met aansluiting op cv ketel en straks de installatie van de cic en lyric t6.

• Toml83
[...]

Waar staat/hangt jouw quatt? Is er ook voldoende ruimte tussen de quatt en muur?
Die van mij staat op de grond en is een stuk van de muur geplaatst.

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
[...]

Duidelijk! Op zich ook niet zo'n probleem hoor, pak wel een keer een ladder en snijdt het overtollige pur weg. Het valt me nu, met wat beter licht, op zich ook wel mee.

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-07-2025
mrdop schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:14:
[...]

Ik kreeg na een mail naar sales@quatt.io altijd zelfde/volgende dag reactie.
Ik ook, dus dankjulliewel voor de tip!

• olafmol
rickkaptein schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Hoe stel je voorlooptemperatuur in bij een nest thermostaat? Ik zie dit in de app niet staan en via Home Assistant zie ik ook niet direct deze optie. En is de voorlooptemperatuur hetzelfde als de aanvoertemperatuur van de cv?
olafmol in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

• MacD007
henkjansmits123 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:00:
[...]

Duidelijk! Op zich ook niet zo'n probleem hoor, pak wel een keer een ladder en snijdt het overtollige pur weg. Het valt me nu, met wat beter licht, op zich ook wel mee.
Normaal word er over het gat een eindstuk van canalit ( merk wat quatt gebruikt) geplaatst. (ding van 9 euro)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nR2Nu5E9qFQVe8m4QeyQXnz5LdE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6LwIOft7Nh56jm7IeGV6cuE8.jpg?f=user_large

• ZveenT
  • Laatst online: 12:22
Toby-Wan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:01:
[...]

Desnoods een CV doorstroom verwarmer om minimale temperatuur van 18 graden te houden
(https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html bijvoorbeeld)
Men geeft aan dat de Quatt niet zonder cv kan vanwege de failsaves.

We hebben nu een hybride Quatt systeem, dus de failsaves gaan via de ketel. Later volgt full elektrisch..

Wat dat precies zegt weet ik niet. Klinkt als bij storing heb je een cv nodig?

@Steven_SvD , jij hebt een Nest, is dat nog anders dan andere thermostaten? Hoe heb je dit direct aan elkaar gekoppeld? En hoe lang al? Ook met frisse buitentemperaturen (winter?) geen problemen - er van uit gaande dat die 18 graden grens een trigger is?

• Sonja12s
MacD007 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:00:
[...]

Met het laatste beginnen, zoek een andere glasboer, want deze heeft blijkbaar geen enkele kennis. Mag ik aannemen dat je nu gewoon dubbel glas hebt?
Waarom denk je dat je relatief veel subsidie voor HR++ glas krijgt. Mn voor ruimtes die actief worden verwarmd is dat de plaats waar je het meeste warmte richting buiten gaat verliezen. Als je kozijnen nog in goede staat zijn hoef je dus alleen het glas vervangen. Je krijgt 53 euro per m2 subsidie, dat is circa 1/3 van de totale kosten (gem.) je hebt wel min 8 m2 glasoppervlak nodig. Ter info: Enkelglas heeft een U-waarde van 5,7 W/m2K. Normaal dubbelglas 3,3 W/m2K. Modern HR++ glas behaalt een U-waarde van 1,0 W/m2K. Dat is echt een heel groot verschil.
https://energiepionier.nl...en-hr-glas-en-dubbelglas/

Die 8 m2 ga ik wel halen. Bedankt voor de tip. Komende week ga ik me daar in verdiepen. Dat HR++ glas valt qua prijs prima te doen incl. subsidie.

Wat gaat die nefit warmtepomp kosten ? Ik verwacht ergens tussen 10.000 en 12.000 euro incl. Installatie. En welk vermogen heeft deze? Heeft dus 10 kw, iets meer als de 8 kw Quatt, die eigenlijk 9 kW heeft, subsidie is bij de nefit echter maar 3450 euro, bij de quatt krijg je 2*2.700 euro = 5.400, dus 2.000 euro meer voor een warmtepomp die onder de streep maar een 1/4 van de nefit kost.

Die Nefit gaat inderdaad rond de 10.000,- kosten Pffff. Maar die techneut zei 12Kw.
Hoe zo schrijf je of wat bedoel je met 2*2.700. =5400?

Lijkt me meer van “wij van wc eend bevelen wc eend aan”. Met deze nefit oplossing kom je nog circa 50% aan warmtecapaciteit te kort, kun je dus net zo goed de hybride oplossing van Quatt gebruiken.
Gezien jou relatief nieuwe ketel, dus daar ligt geen oorzaak van je hoog verbruik, zou ik kijken hoe deze is ingesteld, je kunt in ieder geval daar iets besparen door de cv water temperatuur omlaag te brengen richting 45-50 gr. (Instelling op de ketel) opwarmen duurt iets langer maar wel met een duidelijk lager verbruik.
Bij radiatoren helpen dan het gebruik van radiatorventilatoren en vergeet niet de radiatorfolie.

Radiatorfolie heb ik inderdaad. De cv water temperatuur lager instellen?Gaat dat niet tenkoste van de warmte in huis? De thermostaat staat bij <5graden buiten bij ons op 23 graden

Mbt je dakisolatie, Knauf naturoll is alleen een eenvoudige glaswol, dus het moet hier wel een behoorlijke dikte nemen om een goede isolatie te krijgen. Ik zou zeker een spijkerflens deken nemen, deze zijn makkelijker aan te brengen en hebben hogere isolatiewaarden, min 15 cm, meer is beter. Bv een voorbeeld: https://www.isolatiemater...00x600x150mm-rd375-360-m2
Bedenk wel dat glaswol heel goed afgesloten moet worden, je wilt later geen glaswol in de lucht hebben, ook het aanbrengen kan voor irritatie zorgen, steenwol heeft dat iets minder. Kost nagenoeg het zelfde.
Overigens zie ik nog veel meer potentieel echter daar is iets meer info voor nodig om concreet te kunnen worden.

Dat glaswol laat ik los en ga me in steenwol verdiepen. Het aanbrengen zal niet super eenvoudig zijn omdat alles piekobello afgetimmerd is en ik dus via de kleine knieschot ruimte aan de slag moet.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:59
23 graden? 8)7 Zet de thermostaat eens op 20, dat scheelt de helft van je gasverbruik.

Die 2x2700 betreft subsidie.

• Rientie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-09-2024
Vermogenuitvoeringprijssubsidienetto prijs
Quatt 4KWZonder koeling€5099,- €2700,- €2399,- **
Quatt 8KWZonder koeling€8599,- €5400,- €3199,-**
Quatt 4KWMet koeling*€5999,- €2700,- €3299,-
Quatt 8KWMet koeling*€9499,- €5400,- €4099,-

* Een uitvoering met koeling wordt nog niet geleverd. Meerprijs was bij introductie €900,-
** Pre-orders voor 01/09/2022 betalen resp. €1599,- en €2199 na subsidie
Update de prijzen maar ... ze worden €550 (4kW) of €750 (8kW) hoger voor degene die gepreorderd hebben.
Voor nieuwe bestellingen worden ze ook hoger, €550 (4kW) of €650 (8kW).

[ Voor 5% gewijzigd door Rientie op 30-03-2023 09:08 ]

• Toml83
aanvulling op gistermiddag.
Quatt geinstalleerd. Ben zeer tevreden over het verloop en de afwerking van leidinggoten, kabels, vuilfilters, etc. Ze hebben ook een test gedaan voor vertrek en de boel ging verwarmen
Echter de lyric t6 is ellende. Eerst proberen met wifi verbinden, verkeerde temperatuurweergave. Nu heb ik toevallig 2 stuks en heb de een vervangen door de ander. Waar ik nu wel ben verbonden en de temperatuur juist staat.
Je raadt het al, de verwarming slaat niet meer aan. Als ik de quatt app open, geen oranje streep maar wit van geen verwarming.
Het lijkt erop dat de lyric niet meer kan communiceren met de ketel/pomp, want de cv ketel slaat ook niet aan.

Iemand eerder dit probleem gehad? En een oplossing gevonden?

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-01 13:31
Rientie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Update de prijzen maar ... ze worden €550 (4kW) of €750 (8kW) hoger voor degene die gepreorderd hebben.
Voor nieuwe bestellingen worden ze ook hoger, €550 (4kW) of €650 (8kW).
Aaiii ik krijg net deze email. ook de prijzen van voor 01-09-2022 (1599eu) gaan omhoog... Net nu ik een installatiegesprek heb komende dagen....

Edit: Dat is een 33% verhoging...

"Hi x,

We sturen je deze e-mail om aan te kondigen dat we de prijs van jouw Quatt Hybrid per direct moeten verhogen. We balen er enorm van dat dit noodzakelijk is. Voor jou geldt dat de prijs van de Quatt Hybrid met €550 (voor de 4kW) of €750 (voor de 8kW) stijgt.

Overigens ligt jouw nieuwe prijs €550 lager (4kW) of €650 lager (8kW) dan die van nieuwe klanten, omdat jij eerder besteld hebt.

In deze e-mail proberen we zo goed mogelijk uit te leggen waarom we hebben besloten de prijzen te verhogen. Uiteraard mag je je bestelling annuleren, dan krijg je je aanbetaling terug. Lees het hele bericht op de website:"

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-01 18:41
NIB0R schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Aaiii ik krijg net deze email. ook de prijzen van voor 01-09-2022 (1599eu) gaan omhoog... Net nu ik een installatiegesprek heb komende dagen....

"Hi x,

We sturen je deze e-mail om aan te kondigen dat we de prijs van jouw Quatt Hybrid per direct moeten verhogen. We balen er enorm van dat dit noodzakelijk is. Voor jou geldt dat de prijs van de Quatt Hybrid met €550 (voor de 4kW) of €750 (voor de 8kW) stijgt.

Overigens ligt jouw nieuwe prijs €550 lager (4kW) of €650 lager (8kW) dan die van nieuwe klanten, omdat jij eerder besteld hebt.

In deze e-mail proberen we zo goed mogelijk uit te leggen waarom we hebben besloten de prijzen te verhogen. Uiteraard mag je je bestelling annuleren, dan krijg je je aanbetaling terug. Lees het hele bericht op de website:"
Heb je een linkje naar de website

• JobM.
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-11-2025
[...]

"Hi x,

Oh wow, dat scheelt een behoorlijke slok op de borrel. Toevallig vorige week de offerte geaccepteerd, dus net mazzel. Maar ik zie inderdaad ook op de site een verdere prijsverhoging staan.

• Sonja12s
boeven zijn het

• olafmol
Onzin. Vroeg instappen is meestal goedkoper, maar na verloop van tijd snapt een bedrijf beter hun markt en business model, en zullen ze vaak hun prijzen ook aanpassen nav die nieuwe inzichten en marktontwikkelingen.

Quatt is (nog steeds) gewoon een stuk goedkoper dan de rest van de warmtepompen markt, en dus kunnen ze hun prijzen nog een stuk omhoog gooien om rendabeler te worden. Er is nog best veel ruimte.

Het is gewoon een commercieel bedrijf he, en aan jou de keuze waar je je geld wilt uitgeven. Je kunt ook gewoon voor +10k een Nibe oid kopen en door een CV boer laten installeren ;P

[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 30-03-2023 09:55 ]

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-01 21:23
[...]

Edit: Dat is een 33% verhoging...

"Hi x,

Ik zit er ook net voor, wel heel teleurstellend dit. Denk dat ik dan toch annuleer.

• olafmol
DarkShadow schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Ik zit er ook net voor, wel heel teleurstellend dit. Denk dat ik dan toch annuleer.
Ik zou gewoon even goed je business case doorrekenen. Quatt is nog steeds (verreweg) de goedkoopste manier om met een warmtepomp te beginnen. Alternatieven liggen zeker 2x zo hoog qua prijzen, als je al iemand kunt vinden om het te laten installeren. Voor full-electric is het helemaal bizar.

[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 30-03-2023 09:46 ]

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-01 21:23
olafmol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Ik zou gewoon even goed je business case doorrekenen. Quatt is nog steeds (verreweg) de goedkoopste manier om met een warmtepomp te beginnen. Alternatieven liggen zeker 2x zo hoog qua prijzen, als je al iemand kunt vinden om het te laten installeren. Voor full-electric is het helemaal bizar.
Ja snap ik, maar was er vroeg bij, en dan heb je veel geduld gehad, en dan vlak voor je installatie gesprek wordt er 33% bij opgegooid. Dat voelt niet fair. Er tellen bij mij meer motivaties mee dan enkel een financieel plaatje.

• Toml83
Toml83 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:06:
aanvulling op gistermiddag.
Quatt geinstalleerd. Ben zeer tevreden over het verloop en de afwerking van leidinggoten, kabels, vuilfilters, etc. Ze hebben ook een test gedaan voor vertrek en de boel ging verwarmen
Echter de lyric t6 is ellende. Eerst proberen met wifi verbinden, verkeerde temperatuurweergave. Nu heb ik toevallig 2 stuks en heb de een vervangen door de ander. Waar ik nu wel ben verbonden en de temperatuur juist staat.
Je raadt het al, de verwarming slaat niet meer aan. Als ik de quatt app open, geen oranje streep maar wit van geen verwarming.
Het lijkt erop dat de lyric niet meer kan communiceren met de ketel/pomp, want de cv ketel slaat ook niet aan.

Iemand eerder dit probleem gehad? En een oplossing gevonden?
Net gebeld. Issue is de dat de leidingen onder de 18 graden kwamen en daardoor de quatt niet aangaat.
De installateurs hebben de thermostaat op verkeerde ingang van de CiC gemonteerd, waardoor de CV ketel niet aanslaat. Daardoor geen verwarming.

Wel apart dat ze dit zo makkelijk kunnen zien. En wij als gebruikers afhankelijk van zijn.
Monteurs zouden vandaag weer langskomen om het te fixen.

• olafmol
DarkShadow schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:56:
[...]

Ja snap ik, maar was er vroeg bij, en dan heb je veel geduld gehad, en dan vlak voor je installatie gesprek wordt er 33% bij opgegooid. Dat voelt niet fair. Er tellen bij mij meer motivaties mee dan enkel een financieel plaatje.
Ah dat is idd zuur, had je geen getekend contract?

• Rientie
DarkShadow schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:56:
[...]

Precies dat: je bent er op tijd bij, er zijn klanten met een hoger bestelnummer die hem al hebben maar ik mag 500 euro bijbetalen. Voelt niet fair. Zeker niet na de nieuwsbrief van Juli waarin staat dat ondanks stijgende kosten de prijs voor de preorders gelijk blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wY8HyJzMV_8pyt1CBxZ1UJcWE_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JLWWhgyUwq5QkAYgb4gDrEBW.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Rientie op 30-03-2023 10:43 ]

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Toml83 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Net gebeld. Issue is de dat de leidingen onder de 18 graden kwamen en daardoor de quatt niet aangaat.
De installateurs hebben de thermostaat op verkeerde ingang van de CiC gemonteerd, waardoor de CV ketel niet aanslaat. Daardoor geen verwarming.

Wel apart dat ze dit zo makkelijk kunnen zien. En wij als gebruikers afhankelijk van zijn.
Monteurs zouden vandaag weer langskomen om het te fixen.
Waarom start die eigenlijk niet op bij dat soort watertemperaturen, is dat een beveiliging?

• Rientie
olafmol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Die krijg je toch pas ná het installatiegeseprek?

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06-2025
olafmol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Ik had mijn intake ook al gehad en had gedoe met de dakgoot doorvoer.
Druk aan het kijken hoe ik dat nu zelf kan oplossen en dan verder.

Krijg nu ook de mail van 33% verhoging.
Tja net als @DarkShadow stap vroeg in, betaal daarvoor in een stukje onzekerheid.

Dan klopt dit gewoon niet.

• Toml83
ErnstvV schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Waarom start die eigenlijk niet op bij dat soort watertemperaturen, is dat een beveiliging?
ja, ik denk soort van beveiliging. Er is nog teveel informatie niet beschikbaar.
Aandachtspuntje voor Quatt.

• Sonja12s
Ik blijf bij Quatt ver weg........

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 10:47
Sonja12s schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:23:
Oke, doei.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:25
Tja, het bedrijf is makkelijker te verkopen nu je zomaar 33% meer inkomsten op papier hebt voor bestaande klanten. En weet ik veel hoeveel procent voor potentiële klanten. Het is en blijft commercie. Je kunt zelfs investeren in een Quatt. En die 8% rendement moet ergens vandaag komen.

https://connect.quatt.io/...att-de-hybride-warmtepomp

• Sonja12s
medu80 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:26:
Tja, het bedrijf is makkelijker te verkopen nu je zomaar 33% meer inkomsten op papier hebt voor bestaande klanten. En weet ik veel hoeveel procent voor potentiële klanten. Het is en blijft commercie. Je kunt zelfs investeren in een Quatt. En die 8% rendement moet ergens vandaag komen.

8% rendement is absoluut ongeloofwaardig ! lijkt op......

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 11:13
Ik lees zojuist over de prijsverhoging hier, blijkbaar heb ik een keer geluk, toevallig vorige week de offerte geaccordeerd en aanbetaald.

Mensen die door de verhoogde investering beginnen te twijfelen aan hun persoonlijke business case. Houd naast de geadverteerde "all-in" prijs rekening met additionele installatie kosten (in mijn geval €450 voor op hoogte werken en €50 voor beton boring). Tevens moest ik zelf regelen dan mijn kunstof CV leiding werd vervangen voor koperleiding.

De nieuwe tarieven zijn nog steeds marktconform, echter is het voor nieuwe klanten zeker niet meer zo'n no-brainer als bij de quatt introductie. Als je meerekend dat de gas tarieven nu ook substantieel lager zijn dan vorig jaar en de trend verder dalende is, loopt de terugverdientijd hard op.

• Gautam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik had gisteren het gesprek met de adviseur. Ik kreeg er nog een mailtje achteraan dat de prijsverhoging daardoor gelukkig niet voor mij geldt. Door het oog van de naald gekropen.
We hebben jou vanochtend een onjuiste e-mail gestuurd, die we hierbij rectificeren. Omdat jij al een gesprek hebt gehad met een van onze technisch adviseurs, en we enkel nog op extra informatie wachten, geldt de prijsverhoging niet voor jou. Jij betaalt de oude prijs voor de Quatt Hybrid.
Er komen inderdaad nog kosten bij - zoals RVE_NL ook al zegt €450 voor installatie op de dakkapel omdat er een steiger moet worden geplaatst plus €100 voor een verbinding. Daarbij heb ik in de beginfase contact gehad omdat we ook direct leidingwerk aan wilden laten passen en de cv laten vervangen, wat ze toen toezegden. Nu blijkt dat allemaal toch niet te kunnen en moeten we dat zelf regelen voorafgaand aan de installatie.

Verder vind ik de manier van communiceren over het algemeen prettig en blijft het een aantrekkelijke deal.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:59
ZveenT schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:40:
[...]

Nee dat denk ik ook. Ding is alleen dat de thermostaat niet werkt zonder ketel. Moet via een omweg.
Ik heb hier het verwarmingsbedrijf van de cv ketel uitgeschakeld, en dat lijkt (na het verminderen van de nachtverlaging) te werken zonder ketel. Ik moet wel zeggen dat ik hier nog wat meer mee moet experimenteren, omdat de Quatt maandag pas geplaatst is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
HBO88 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:09:
Zou iemand kunnen uitleggen waarom de Quatt de CV nodig heeft om de water temperatuur op die 18 graden te krijgen voordat de Quatt pas start?

Als het buiten vriest kan de quatt met gemak 35 graden watertemperatuur maken. Dus ik begrijp de technische achtergrond niet waarom hij niet mag starten als het water onder de 18 graden is.
Dit is volgens mij ook puur een softwarematige beveiliging, maar ik kan het nut niet ontdekken.
Ik had gisteren contact met Quatt, maar de medewerker kon niet meer aangeven dan 'dat is voor de veiligheid'.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-01 20:21
Ik vind de reacties van sommige raar dat je het maar moet pikken met die prijsverhoging terwijl je een lagere prijs bent overeen gekomen en een aanbetaling hebt gedaan.

Je zou een aanbetaling bij een auto doen en na 8 maanden wachten, als ze kunnen leveren, gooien ze er ineens ruim 34% boven op de (voor jou netto) prijs. En dan zeggen ze je hoeft het niet te nemen hoor, je kan gewoon annuleren....

Dat kan je doen voor je nieuwe orders maar niet voor je lopende orders. Ik weet niet eens of dat wel zomaar mag.

Daarbij wil ik nog even aangeven dat de warmtepomp destijds gewoon aangegeven werd dat deze ook kon koelen. Echter is dit niet waar. De huidige warmtepompen van QUATT kunnen niet koelen. Hier is men nog mee bezich. Echter is dit achteraf niet te upgraden. (dit geven ze zelf aan).

Mijn situatie was 4 weken geleden een gesprek gehad omdat ik aan de beurt was. Men gaf aan dat het koelen er niet bij zat maar als ik wilde kon ik hier op wachten (ze waren er nog niet mee bezig en had geen prio. Dus een tijdsbestek konden ze niet aangeven.) Als ik zou wachten zou ik mijn plek behouden en ook mijn prijs. Ik heb nog duidelijk gevraagd (en heb dit ook op schrift) of de prijzen, voor de unit met koeling hoger waren of dat de prijzen zoiezo omhoog gingen. Dit was niet het geval. Mits voor het koelen een grote hartwarematige verandering zou zijn dan zou het iets duurder kunnen uitvallen. Maar mij werd verzekerd dat ik de prijs van 1599,- zou behouden.

Zie hier 3 weken later een dikke 34% verhoging zonder dat je er wat over te zeggen hebt, echt schandalig! |:(

Reactie Quatt na besluit om te wachten tot deze ook kon koelen feb 2023:
"The waiting list is based on the order's numbers so you will keep your place in line.
In terms of price, the price of when you requested the Quatt remains."

[ Voor 9% gewijzigd door stanman23 op 30-03-2023 12:00 ]

• HBO88
Rientie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Precies dat: je bent er op tijd bij, er zijn klanten met een hoger bestelnummer die hem al hebben maar ik mag 500 euro bijbetalen. Voelt niet fair. Zeker niet na de nieuwsbrief van Juli waarin staat dat ondanks stijgende kosten de prijs voor de preorders gelijk blijven.

[Afbeelding]
Sterker nog, volgens mij sta je juridisch vrij sterk.
Je gaat een betaalde pre-order aan met een al vermelde totaalprijs.
Daarna komt er die melding dat de nieuwe prijs omhoog gaat, maar niet voor de huidige pre-orders.
En nu opeens wel. Volgens mij staat Quatt niet in hun gelijk

• Sonja12s
en daarom zeg ik.....ik blijf er weg.
En de prijzen verhogen en een äandelen" uitgifte? Liquiditeit probleem?
Nog effies wachten en ze trekken de stekker eruit

• onlinaius
jroz2001 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Bij mij niet, hij blijft dan gewoon op 4,5W doorlopen...
En eerlijk gezegd lijkt me dat ook geen heel raar verbruik. Een beetje moderne 'standaard' pomp gebruikt een ruime 30 watt op vol vermogen.

Als ik even snel google op een Dab Evosta (eerste waterpomp die in me opkomt) zie ik dat deze tot 2900 liter water per uur doet, oftewel 48 liter per minuut. 22mm cv leiding bevat 0.38 liter per meter, dus zelfs bij 10 meter buitenleiding ververst het water in de leiding nog meer dan eens per minuut als de pomp op 10% draait.

• HBO88
Sonja12s schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:57:
Nou, dat is wel iets waar ik me licht zorgen om maak. De CIC is echt een blackbox en kunnen we zelf nog niets mee. De Quatt werkt prima, en ook zonder internet. Maar stel dat ze failliet gaan en slechte intenties hebben, kunnen ze op afstand een instelling wijzigen in de CIC waardoor je Quatt niet meer werkt. Vind dat geen prettige gedachte.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:25
@stanman23 Mij is tijdens het gesprek verteld dat ie wel kon koelen, tenminste de vloerverwarming. Ik wilde bewust geen aparte unit maar dat het water gekoeld werd. Zeg maar een defrost achtig.

• onlinaius
onlinaius schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:47:
Wel kun je uiteraard extra comfort ook meenemen, omdat je minder kouval van de ramen hebt, maar zelfs daarmee vind ik bijna 10 jaar terugverdientijd moeilijk te verkroppen.
Terugverdientijd van HR++ is inderdaad twijfelachtig. Zie aangehaalde bericht voor een uitgebreide berekening.

Terugverdientijd na maximale subsidie (als je kunt combineren met de Quatt) is zo'n 7 - 8 jaar in mijn geval. Nog steeds aardig op het randje van wat over het algemeen wenselijk geacht wordt qua terugverdientijd.

Wel kun je meenemen dat HR++ ook wat extra comfort geeft, omdat je minder kouval hebt. In hoeverre dit meespeelt hangt ook af van de opzet van je woning, als je direct onder een raam je werkplek hebt, of in de avond vaak direct bij het raam zit zal dit meer waarde hebben dan wanneer je zelden bij de ramen in de buurt komt.

Ik zou eerder de spouw overwegen, als de specie los zit kun je deze er uit halen door hier en daar een steen tijdelijk te verwijderen. Wel een behoorlijk gedoe / extra kosten als je het laat doen.

• stanman23
medu80 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:04:
@stanman23 Mij is tijdens het gesprek verteld dat ie wel kon koelen, tenminste de vloerverwarming. Ik wilde bewust geen aparte unit maar dat het water gekoeld werd. Zeg maar een defrost achtig.
Dan hebben ze je of verkeerd toegelicht of ze logen tegen je..

Zie hier op hun eigen website

En hier de specs waar er staat dat de koeling nog in ontwikkeling is

[ Voor 14% gewijzigd door stanman23 op 30-03-2023 12:10 ]

• MacD007
Sonja12s schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:23:
Er is hier niemand die je daartoe verplicht, deze soort keuzes zul je echt zelf moeten maken. Gezien je reacties de afgelopen tijd hebben jullie wel nog een voldoende leerkurve te maken, dat is overigens helemaal niet erg.

Een Huis energiezuinig maken gaat nu een keer niet samen met een kamertemperatuur van 23 gr in de winter, zelfs met de modernste technieken en een bouwkundig in top zijnde huis (is jullie huis volgens de beschrijving totaal niet) gaa je dat dan merken in zeer hoge energiekosten.

ik wens jullie heel veel sterkte en succes met jullie tocht naar een beter klimaat.

• JustJackFan
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-03-2023
HBO88 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:00:
[...]

Nou, dat is wel iets waar ik me licht zorgen om maak. De CIC is echt een blackbox en kunnen we zelf nog niets mee. De Quatt werkt prima, en ook zonder internet. Maar stel dat ze failliet gaan en slechte intenties hebben, kunnen ze op afstand een instelling wijzigen in de CIC waardoor je Quatt niet meer werkt. Vind dat geen prettige gedachte.
Waarom zou er op afstand een instelling gewijzigd worden…? Dat zou sabotage zijn, een onrechtmatige daad. Nutteloos.

• onlinaius
ZveenT schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:36:
[...]

Men geeft aan dat de Quatt niet zonder cv kan vanwege de failsaves.
Die failsave is voor zover ik het begrijp alleen de minimale temperatuur van 18 graden. Er zijn meerdere mensen hier die de cv hebben afgekoppeld / cv verwarming hebben uitgezet.

Doorstroomverwarmer in de retour zou het opkunnen vangen als de retour onder de 18 gaat.

Wel zou ik als ik die route zou bewandelen nog even na moeten denken hoe ik die doorstroomverwarmer alleen aan het werk zet als de Quatt aan wil slaan. Misschien een paar minuten de doorstroomverwarmer aanzetten op het moment dat de leidingtemperatuur onder de 18 gaat, en de Quatt een bepaald vermogen vraagt (en dus actief is).

• HBO88
JustJackFan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Waarom zou er op afstand een instelling gewijzigd worden…? Dat zou sabotage zijn, een onrechtmatige daad. Nutteloos.
Mee eens, maar het kan. Net als dat ze opeens prijzen kunnen verhogen wat in mijn ogen ook niet correct is, kunnen ze dus ook op dezelfde manier bepaalde functionaliteiten veranderen/verwijderen.

Ze zijn namelijk nog steeds bezig met dat abbonementsmodel. Ik vraag me af waarom je dat zou willen, want alles werkt perfect nu. Tenzij ze opeens een feature uitschakelen en in dat abbo zetten....

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Dat gaat over condenserend koelen met een soort losse airco unit waar een meerprijs aan vast hangt.

Gewoon je vloerverwarming koelen tot 19 graden ongeveer gaat de Quatt ook kunnen. Het apparaat dan in elk geval, softwarematig zullen ze dat nog wel moeten regelen.

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:15:
[...]

Die failsave is voor zover ik het begrijp alleen de minimale temperatuur van 18 graden. Er zijn meerdere mensen hier die de cv hebben afgekoppeld / cv verwarming hebben uitgezet.

Doorstroomverwarmer in de retour zou het opkunnen vangen als de retour onder de 18 gaat.

Wel zou ik als ik die route zou bewandelen nog even na moeten denken hoe ik die doorstroomverwarmer alleen aan het werk zet als de Quatt aan wil slaan. Misschien een paar minuten de doorstroomverwarmer aanzetten op het moment dat de leidingtemperatuur onder de 18 gaat, en de Quatt een bepaald vermogen vraagt (en dus actief is).
Koppelen aan de aan/uit uitgang van de CIC?

• stanman23
cptingreenfield schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:16:
[...]

Dat gaat over condenserend koelen met een soort losse airco unit waar een meerprijs aan vast hangt.

Gewoon je vloerverwarming koelen tot 19 graden ongeveer gaat de Quatt ook kunnen. Het apparaat dan in elk geval, softwarematig zullen ze dat nog wel moeten regelen.
Is hier iemand die kan bevestigen dat hij ook kan koelen??? Ik heb namelijk boven en beneden vloerverwarming. Maar werd toch echt gezegd bij het technische/voorbereidend gesprek, alleen verwarmen is mogelijk en is ook softwarematig niet te regelen achteraf.

• onlinaius
[b]stanman23 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:51:
Daarbij wil ik nog even aangeven dat de warmtepomp destijds gewoon aangegeven werd dat deze ook kon koelen. Echter is dit niet waar. De huidige warmtepompen van QUATT kunnen niet koelen. Hier is men nog mee bezich. Echter is dit achteraf niet te upgraden. (dit geven ze zelf aan).
Ik denk dat je hier 2 dingen door elkaar haalt: niet condenserend koelen, en condenserend koelen via (bijv) een fancoil.

Ik kan me voorstellen dat die 2e optie niet achteraf beschikbaar gemaakt wordt (of in ieder geval voorlopig niet), daarvoor moeten er opnieuw monteurs langskomen, en condenserend koelen is best een lastig dingetje om goed uit te voeren (hebben we het in dit topic al eerder over gehad).

Ik neem echter aan dat de Quatt zelf al geschikt is om mee te koelen, en dat niet condenserend koelen een software instelling is die nu gewoon nog niet is ontwikkeld.

• MacD007
medu80 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:04:
mij is het nog steeds onduidelijk hoe je dit voorstelt, met een lopende pomp krijg je altijd al een "soort koelend effect met een vloerverwarming" zolang je systeem die warmte weer ergens anders kan afgeven (je hebt een deltaT nodig), groot nadeel van echt koelen via een vloerverwarming is het dauwpunt, daar heb je in een unit ook last van alleen word daar het condenswater netjes afgevoerd, op een vloerverwarming ontstaat dan gewoon een heel dun laagje condens op je vloer (wil je denk ik niet, ook vanwege de veiligheid, ijsbaan effect), dit betekend dat je altijd ruim boven je dauwpunt moet blijven (dus ook een relatieve laag koelend effect gaat krijgen).
klein voorbeeld: bij een temp. van 30 Gr. en een realatieve luchtvochtigheid van 80% ligt het dauwpunt op 26,2 Gr. C. Deze temperatuur zou je dus prima op je vloer al kunnen bereiken als deze gaat koelen, met dus condensvorming tot gevolg. (gewijzigd) bij een luchtvochtigheid van 75% ligt dat punt op 25,1 Gr. C, echter heb je de luchtvochtigheid in je Huis maar beperkt in de hand, is mn afhankelijk van het weer en je locatie (in het westen heb je vaak een iets hogere luchtvochtigheid (zeeklimaat).)
De gemiddelde luchtvochtigheid buiten in Nederland bedraagt omstreeks 80-85%.
bron: Wikipedia: Relatieve luchtvochtigheid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZf9g4pSDggYFHrRVkl1a8X0RfY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FIjPTZQAbGCnd5atxMXkGAw9.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 30-03-2023 12:46 ]

• onlinaius
HBO88 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:15:
[...]

Mee eens, maar het kan. Net als dat ze opeens prijzen kunnen verhogen wat in mijn ogen ook niet correct is, kunnen ze dus ook op dezelfde manier bepaalde functionaliteiten veranderen/verwijderen.

Ze zijn namelijk nog steeds bezig met dat abbonementsmodel. Ik vraag me af waarom je dat zou willen, want alles werkt perfect nu. Tenzij ze opeens een feature uitschakelen en in dat abbo zetten....
Ik kreeg uit het installatiegesprek enkele weken geleden het idee dat dat abbo onder andere een serviceabbo wordt. Daar heb ik (mits de juiste prijs) niet echt een probleem mee.

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:25:
zolang je systeem die warmte weer ergens anders kan afgeven
En dat kan dus niet als het hoogzomer is en 30 graden buiten. Dan moet de compressor die warmte actief afvoeren. Theoretisch zou het kunnen dat de flow in de huidige Quatts niet omkeerbaar is, maar mij zou het verbazen.

Edit: dom, dit is natuurlijk precies wat er met een defrost gebeurd. Niet over nagedacht.

[ Voor 10% gewijzigd door onlinaius op 30-03-2023 18:21 ]

• olafmol
HBO88 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:15:
[...]

Dat kunnen alle cloud-based leveranciers: Nest, Honeywell, Tado en ga zo maar door. Als men zo paranoia in het leven staat wens ik ze veel succes ;)

• ErnstvV
  • Niet online
onlinaius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:29:
[...]

En dat kan dus niet als het hoogzomer is en 30 graden buiten. Dan moet de compressor die warmte actief afvoeren. Theoretisch zou het kunnen dat de flow in de huidige Quatts niet omkeerbaar is, maar mij zou het verbazen.
Dat zou wel moeten, aangezien defrosten ook gewoon warmte ontrekken aan het cv circuit is.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:37
@ErnstvV Om vervolgens die warmte te gebruiken om het ijs te laten smelten. Waar wil je de warmte zomers voor gebruiken? Je kunt dit niet terug stoppen in de lucht.

@MacD007 Ik zet zomers mijn WP wel in de koelstand. Op de slaapkamer met jaga's of fancoils kun je dan prima koelen ver onder het dauwpunt. Werkt niet zoals een airco maar scheelt toch een paar graden op de net wat plakkerige warme dagen! :D

[ Voor 43% gewijzigd door Bo0bz op 30-03-2023 12:54 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

olafmol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Dat kunnen alle cloud-based leveranciers: Nest, Honeywell, Tado en ga zo maar door. Als men zo paranoia in het leven staat wens ik ze veel succes ;)
Hoi, ik huur nul cloud diensten: beheerlast is nog geen kwartier per half jaar en doet niks onder voor Google's cloud dienst (én geografisch gescheiden). Mijn camerasysteem hangt hier ook aan, dus ik vind het geen gek verzoek om een webinterface te vragen die ik kan blootstellen aan m'n interne netwerk.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• olafmol
nst6ldr schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:54:
[...]

Hoi, ik huur nul cloud diensten: beheerlast is nog geen kwartier per half jaar en doet niks onder voor Google's cloud dienst (én geografisch gescheiden). Mijn camerasysteem hangt hier ook aan, dus ik vind het geen gek verzoek om een webinterface te vragen die ik kan blootstellen aan m'n interne netwerk.
Dan moet je dus niet met Quatt in zee gaan, want die hebben (nog?) geen locale API/interface.

• frank_b
Gautam schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:46:
Ik had gisteren het gesprek met de adviseur. Ik kreeg er nog een mailtje achteraan dat de prijsverhoging daardoor gelukkig niet voor mij geldt. Door het oog van de naald gekropen.
...
Ik heb een mail gestuurd met de vraag of dat ook voor mij geld.
Anders jammer.

Ik ben net een "Sheldon" :+ wat dat betreft.
Afspraak is afspraak.
Afwijken kan soms, maar na alle communicatie en lange wachttijd is dit een nogo voor mij.

Dan wordt het inderdaad een lokale installateur, daar zou ik wel van balen want dan was het nu al klaar geweest.
Maar ja soms zit het mee, meestal tegen ;)

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

olafmol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Dan moet je dus niet met Quatt in zee gaan, want die hebben (nog?) geen locale API/interface.
Ik ben momenteel mijn thuisautomatisering aan het ontwerpen, in combinatie met OpenTherm hoopte ik via de thermostaat de temperatuur te regelen. Mocht het apparaat om wat voor reden dan ook afhankelijk zijn van het internet dan kan ik dat nog gecontroleerd laten gebeuren, dat is voor mij op zich geen probleem.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• JobM.
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-11-2025
Sonja12s schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:57:
en daarom zeg ik.....ik blijf er weg.
En de prijzen verhogen en een äandelen" uitgifte? Liquiditeit probleem?
Ze hebben vrij recent nog 2mio opgehaald en gezien de leveringen denk ik dat wel meevalt. Het kan ook zijn dat de vraag hoger is waardoor het, gegeven de inflatie, niet meer interessant is om de goedkope pre-orders aan te blijven bieden. Maar het blijft gissen natuurlijk...

• stanman23
JobM. schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Ze hebben vrij recent nog 2mio opgehaald en gezien de leveringen denk ik dat wel meevalt. Het kan ook zijn dat de vraag hoger is waardoor het, gegeven de inflatie, niet meer interessant is om de goedkope pre-orders aan te blijven bieden. Maar het blijft gissen natuurlijk...
Je hoeft ook geen goedkope pre orders aan te bieden, door inflatie en andere zaken kan dit idd stijgen. Echter de verkochte preorders zomaar verhogen is belachelijk.

• marcoboers94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-11-2025
Gelukkig afgelopen weken week de offerte geaccepteerd/betaald waardoor ik nog de oude prijs heb, maar wel jammer om te zien dat ze dit niet voor alle preorders kunnen waarmaken.

Ik kreeg ook te horen dat de versie met koeling voor onbepaalde tijd is uitgesteld en dat het ook niet mogelijk is om te upgraden naar de gekoelde variant ondanks de eerdere berichtgeving. Ben nu dus wel zeer benieuwd of via CV en/of vloerverwarming koelen wel een optie wordt.

Ze moeten misschien iets minder beloven zodat ze de verwachtingen beter waar kunnen maken. Maar dat zie je helaas vaker bij enthousiaste start-/scale-ups.

• ErnstvV
  • Niet online
Bo0bz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:52:
@ErnstvV Om vervolgens die warmte te gebruiken om het ijs te laten smelten. Waar wil je de warmte zomers voor gebruiken? Je kunt dit niet terug stoppen in de lucht.
Zolang de condensor in het buitendeel maar warmer is dan de buitenlucht kan je altijd warmte kwijt aan de omgeving. Uiteindelijk werkt het nu ook zo, maar dan andersom. Een normale airco werkt immers nu ook al zo.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:04
stanman23 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Je hoeft ook geen goedkope pre orders aan te bieden, door inflatie en andere zaken kan dit idd stijgen. Echter de verkochte preorders zomaar verhogen is belachelijk.
Ik geef toe dat het niet netjes is, maar in bv. de autobranche helaas zeer gebruikelijk. Ik ken daar meerdere voorbeelden van.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-01 18:41
frank_b schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Ik heb een mail gestuurd met de vraag of dat ook voor mij geld.
Anders jammer.

Ik ben net een "Sheldon" :+ wat dat betreft.
Afspraak is afspraak.
Afwijken kan soms, maar na alle communicatie en lange wachttijd is dit een nogo voor mij.

Dan wordt het inderdaad een lokale installateur, daar zou ik wel van balen want dan was het nu al klaar geweest.
Maar ja soms zit het mee, meestal tegen
;)
Ik ben al 2 jaar bezig met een lokale installateur voor een hybride warmtepomp/ volledige warmtepomp.
bij mijn vaste CV monteur krijg ik te horen duurt te lang en alles wat ik nu aanbied kan toch niet geleverd worden/ laat staan een prijs bekend.

Andere offertes aangevraagd maar die worden niet eens verstuurd....

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-01 01:31
medu80 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:26:

Het is een startup die eerst met Venture Capital gefinancierd is. Het afgelopen jaar is die VC markt vrijwel opgedroogd, en gezien de situatie waar we nu zitten met de oplopende rente en problemen bij banken, zal Quatt, net als andere startups, onverwacht behoorlijk klem zitten qua het verkrijgen van extra liquiditeit. Dat zie je terug aan hun publieke advertenties voor financiering, alsmede de verhoging qua prijs. Beide zijn een poging om het hoofd boven water te houden, nu venture captical en banken niet als reddingsboei kunnen dienen. In die context is de 8% ook geen hoog percentage gezien het risico. De installaties moeten (meer) kostendekkend gaan worden, zullen de financiers c.q. de controller op aan hebben gedrongen.

[ Voor 6% gewijzigd door ntram op 30-03-2023 14:40 ]

• frank_b
theorganiser schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Ik ben al 2 jaar bezig met een lokale installateur voor een hybride warmtepomp/ volledige warmtepomp.
bij mijn vaste CV monteur krijg ik te horen duurt te lang en alles wat ik nu aanbied kan toch niet geleverd worden/ laat staan een prijs bekend.

Andere offertes aangevraagd maar die worden niet eens verstuurd....
Probleem was toen ik met de aanbieding van Quatt meeging dat de lokale installateur ook offertes deed.
Die zijn ondertussen wel geplaatst.

Ik weet niet hoe het er nu voorstaat, maar dan gooi ik de boel in de pauze stand en dan kijk ik over een paar jaar wel weer.
Door de cv aanpassingen en stookgedrag is mijn gasverbruik sowieso flink gedaald.

Ik wacht het antwoord wel af, anders einde oefening.
Bus gemist, ooit komt er wel een andere bus ;)

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-01 01:31
Vraag: ik woon in een rijtjeshuis met een hele klein voortuin (ca 1,5 m) waar een warmtepomp niet past qua geluidsnormen. Gelukkig wel een lange achtertuin, en een schuur waar ik een warmtepomp achter zou kunnen plaatsen en wel zou kunnen voldoen aan de normen. Echter, de afstand tot de CV ketel wordt dan wel 20 a 25 meter en dat lijkt me niet wenselijk c.q. rendabel

Nu dacht ik eerder gelezen te hebben dat de Quatt in de toekomst ook op een andere plek in het CV systeem zou kunnen gaan invoeden. Dat zou bij mij dan beneden zijn, waar toch vloerverwarming aangelegd moet worden en er meteen grote diameter buizen gelegd zouden worden. Dat zou bij mij circa 5 tot 10 meter schelen.

Ik kan dat echter niet meer terugvinden waar dat punt met betrekking tot 'niet bij CV invoeden' genoemd werd, noch of daar al voortgang op is. Wie weet dat nog wel te vinden?

• frank_b
ntram schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:57:
..
Nu dacht ik eerder gelezen te hebben dat de Quatt in de toekomst ook op een andere plek in het CV systeem zou kunnen gaan invoeden. Dat zou bij mij dan beneden zijn, waar toch vloerverwarming aangelegd moet worden en er meteen grote diameter buizen gelegd zouden worden. Dat zou bij mij circa 5 tot 10 meter schelen.

Ik kan dat echter niet meer terugvinden waar dat punt met betrekking tot 'niet bij CV invoeden' genoemd werd, noch of daar al voortgang op is. Wie weet dat nog wel te vinden?
Toevallig gevraagd bij mijn intake, ik heb ook een vloerverwarmingspomp in de garage makkelijk invoeden.
Dit als antwoord:
Hey Frank,

I don’t have as of right now a date for when this will be possible.
For now the only possible solution would be to enter the house on the first floor and then go up to the attic. If this solution doesn't work for you and you would like to wait for that to become possible I can put you on the hold list, however I unfortunately can’t guarantee when will that be.

Kind regards,
Kortom voorlopig iig niet helaas.

Marijn van Quatt kwam ermee link: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72632354

[ Voor 3% gewijzigd door frank_b op 30-03-2023 15:15 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.