Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.853.246 views

• steejvan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-01 20:30
Sonja12s schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:57:
en daarom zeg ik.....ik blijf er weg.
En de prijzen verhogen en een äandelen" uitgifte? Liquiditeit probleem?
Nog effies wachten en ze trekken de stekker eruit
Wellicht wel goed als je je even inleest op de werkwijze van een start-up en waar obligaties voor zijn voordat je een schrikreactie post.

Ieder verdient een eigen mening hoor, maar ik vind dit echt ongefundeerde onzin.

Raar is zo gek nog niet

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
Bo0bz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:52:
@ErnstvV Om vervolgens die warmte te gebruiken om het ijs te laten smelten. Waar wil je de warmte zomers voor gebruiken? Je kunt dit niet terug stoppen in de lucht.

@MacD007 Ik zet zomers mijn WP wel in de koelstand. Op de slaapkamer met jaga's of fancoils kun je dan prima koelen ver onder het dauwpunt. Werkt niet zoals een airco maar scheelt toch een paar graden op de net wat plakkerige warme dagen! :D
Juist, dat gaat dus ook prima met de genoemde fancoils, vaak zie je dat met met convectieputten ook wel gaat, omdat daar de condens in de put gaat en vandaar weer verdampt.
Echter op een vloerverwarming wil je eigenlijk geen koeling onder het dauwpunt hebben omdat je dan de kans op condens op de vloer zelf erg toeneemt. heb je dan geen ventilatie die het ontstaande vocht weer kan opnemen, ga je op den duur dus een vochtige vloer krijgen, bij een temperatuur onder het dauwpunt is dat gewoon niet te vermeiden. hoer lager je temperatuur is t.o.v. het dauwpunt hoe meer vocht er kan condenseren.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Terugverdientijd van HR++ is inderdaad twijfelachtig. Zie aangehaalde bericht voor een uitgebreide berekening.

Terugverdientijd na maximale subsidie (als je kunt combineren met de Quatt) is zo'n 7 - 8 jaar in mijn geval. Nog steeds aardig op het randje van wat over het algemeen wenselijk geacht wordt qua terugverdientijd.

Wel kun je meenemen dat HR++ ook wat extra comfort geeft, omdat je minder kouval hebt. In hoeverre dit meespeelt hangt ook af van de opzet van je woning, als je direct onder een raam je werkplek hebt, of in de avond vaak direct bij het raam zit zal dit meer waarde hebben dan wanneer je zelden bij de ramen in de buurt komt.

Ik zou eerder de spouw overwegen, als de specie los zit kun je deze er uit halen door hier en daar een steen tijdelijk te verwijderen. Wel een behoorlijk gedoe / extra kosten als je het laat doen.
niet helemaal met je eens, is ook een beetje afhankelijk van je oppervlakkte glas versus muur en welk glas er eerst inzat.
HR++ is in combinatie met bv spouwmuur isolatie cq dak en vloer isolatie is een prima aanvullende maatregel die de totale isolatieschil van je huis verhoogt.
Stel het hebt enkel glas en je gaat je dak en spouwmuur isoleren, dan heb je op de dak en muuroppervlakte een goede isolatiewaarde en daardoor minder warmteverlies. Echter door je ramen kan de warmte prima naar buiten, beetje het effect van een open deur. Wil je dus het totale huis goed isoleren ontkom je dus niet aan dat je de ramen ook mee moet laten doen, anders ben je gewoon een deel van je warmte die je had binnen willen houden toch kwijt. Je warmteverlies van enkel glas versus HR++ is ruim 5 keer zo groot, verschil tussen dubbel glas en HR++ is ruim 3 keer zo groot. Mn zijn de laatste twee jaar de prijzen van glas en van mn het werkloon zeer hoog gestegen, de subsidiebedragen echter zijn hier niet op aangepast. Waar je drie jaar geleden nog op een terugverdientijd van 4-5 jaar zat, kom je nu al snel richting 7-8 jaar, de oorzaak ligt hier echter niet door een slecht glas maar door een exploderende economie cq prijspijl.

Het verhaal met HR+++ is een heel andere, dat heeft alleen zin als je toch al het hele kozijn moet vervangen, en je echt door de rest van het huis een dergelijk hoog isolatiewaarde moet cq wilt hebben.

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik ben wel blij met de prijsverhoging. Zelf een paar dagen geleden geaccepteerd, dus heb de prijs van 2399. Het is belangrijk dat wanneer een bedrijf inderdaad grote balen geld krijgt oa van de bank, dat hun bedrijfsplan goed op orde is. Als zij zich toch hebben vergist of de tijd hen inhaalt (zie inflatie, personeels kosten)
Dan moeten ze de boel duurder maken om het gezond te houden. Ik vond de orginele prijs van ?? 1700/1800 euro ook veruit schandalig en erg lokkerig. Ik zou het zelf nog een tikkeltje duurder maken en 2999 vragen. Dan maak je meer marge, en heb je ook de mogelijkheid om wat aante passen in je ontwerp. Het kan natuurlijk goed mogelijk zijn dat er na een jaar blijkt dat alle quatts een defect hebben op een onderdeel dat net effe te cheap is. Dan moet je dat allemaal herstellen (aardige kosten post)

Stel dat hierdoor je bedrijf kapot loopt, hebben wij daar allemaal problemen van. Daarom ben ik voorstander van hogere prijzen zodat het bedrijf voldoende ruimte heeft om klappen te vangen en te kunnen groeien

• MacD007
steejvan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:53:
[...]

Wellicht wel goed als je je even inleest op de werkwijze van een start-up en waar obligaties voor zijn voordat je een schrikreactie post.

Ieder verdient een eigen mening hoor, maar ik vind dit echt ongefundeerde onzin.
Het verbaast me dat de prijsverhoging nu pas is doorgevoerd. tuurlijk is het sneu voor die mensen die al lang staan te wachten op hun beurt, maak kijk maar eens welke prijssteigingen er in de plaatselijk AH gebeuren, en toch gaan we nog steeds braaf daarna toe. Helaas is het niet anders, goedkoper zal het waarschijnlijk niet meer worden.
ik weet nog dat in de jaren 60 huizen werden verkocht voor een gigantische prijs van 50.000 gulden, dat is nu circa 22.000 euro. Dat zelfde huis word nu verkocht voor 700.000 euro (= 1.500.000 gulden afgerond) dat is 68 keer meer dan de toenmalige aankoopprijs.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:47
Hoe zuur die prijsverhoging ook is, wie andere topics over L/W warmtepompen heeft gevolgd weet dat dit afgelopen jaar bij bijna elk ander merk ook plaats heeft gevonden.
Merken die inkoopprijzen verhogen, ook met terugwerkende kracht op bestaande orders en de installateurs die dit vaak wel (soms niet) doorberekenen aan de particulier.
Nogmaals heel zuur, maar verlies niet uit het oog dat de rest ook omhoog gaat (misschien procentueel minder, meer in harde euros vaak meer..)

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06-2025
DennisDCT schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:17:
Ik ben wel blij met de prijsverhoging. Zelf een paar dagen geleden geaccepteerd, dus heb de prijs van 2399. Het is belangrijk dat wanneer een bedrijf inderdaad grote balen geld krijgt oa van de bank, dat hun bedrijfsplan goed op orde is. Als zij zich toch hebben vergist of de tijd hen inhaalt (zie inflatie, personeels kosten)
Dan moeten ze de boel duurder maken om het gezond te houden. Ik vond de orginele prijs van ?? 1700/1800 euro ook veruit schandalig en erg lokkerig. Ik zou het zelf nog een tikkeltje duurder maken en 2999 vragen. Dan maak je meer marge, en heb je ook de mogelijkheid om wat aante passen in je ontwerp. Het kan natuurlijk goed mogelijk zijn dat er na een jaar blijkt dat alle quatts een defect hebben op een onderdeel dat net effe te cheap is. Dan moet je dat allemaal herstellen (aardige kosten post)

Stel dat hierdoor je bedrijf kapot loopt, hebben wij daar allemaal problemen van. Daarom ben ik voorstander van hogere prijzen zodat het bedrijf voldoende ruimte heeft om klappen te vangen en te kunnen groeien
Ik neem aan dat je die extra 600 eur wel overmaakt naar Quatt?
Lijkt me logisch gezien je verhaal. :O

Maar ik snap prijsverhogingen helemaal, zeker in deze markt.
Dat is het punt ook helemaal niet.

Wanneer je een prijsafspraak hebt gemaakt en ook nog eens later bevestigd dat pre-order klanten niet verhoogd worden dan mag ik er als klant vanuit gaan dat ik niet verhoogd wordt.
Dan moet je nl. die afspraak niet aangaan.

Doe je dat wel ben je een onbetrouwbare partner, of denk je dat ik mijn contracten met mijn klanten zo makkelijk kan openbreken? Ze zien mij aankomen.
Nope dat doe je pas bij een nieuw contract / afspraak. Ondernemersrisico ligt niet bij de klant.

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01 10:04
ntram schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:57:
Vraag: ik woon in een rijtjeshuis met een hele klein voortuin (ca 1,5 m) waar een warmtepomp niet past qua geluidsnormen. Gelukkig wel een lange achtertuin, en een schuur waar ik een warmtepomp achter zou kunnen plaatsen en wel zou kunnen voldoen aan de normen. Echter, de afstand tot de CV ketel wordt dan wel 20 a 25 meter en dat lijkt me niet wenselijk c.q. rendabel
.........
Gevonden (@MarijnFlipse)
Hoeveel afstand is het waard te overbruggen richting de CV?
Buiten willen we uiteraard zo min mogelijk leidingwerk in verband met warmteverlies. In totaal is 20 meter afstand de max. tussen CV en warmtepomp
Als de leiding goed geïsoleerd wordt moet dit dan toch mogelijk zijn? Je kan de QUATT ook voor ipv achter de schuur zetten?
Volgens mij zijn er meer die deze afstand hebben.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:11
ntram schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:57:
Vraag: ik woon in een rijtjeshuis met een hele klein voortuin (ca 1,5 m) waar een warmtepomp niet past qua geluidsnormen.
You sure? Er zijn namelijk geen geluidsnormen naar de straat, alleen naar de aanliggende percelen, dus kleine voortuin is geen probleem, zo lang er maar genoeg breedte is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ik heb daar geen enkel probleem mee, als je als bedrijf grote risico's neemt en veel kapitaal nodig hebt met alle risico's die daaraan gekoppeld zijn. Als het bedrijf daardoor kapot gaat, dan heb je teveel risico genomen. Bedrijven die zo opereren heb ik geen enkel probleem mee dat ze kapot gaan. Het is jammer voor die enkele Quatt klant. De gezonde bedrijven blijven over, die wel juiste risicoanalyse hebben gedaan, wat uiteindelijk beter is voor de consument.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zenix schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Ik heb daar geen enkel probleem mee, als je als bedrijf grote risico's neemt en veel kapitaal nodig hebt met alle risico's die daaraan gekoppeld zijn. Als het bedrijf daardoor kapot gaat, dan heb je teveel risico genomen. Bedrijven die zo opereren heb ik geen enkel probleem mee dat ze kapot gaan. Het is jammer voor die enkele Quatt klant. De gezonde bedrijven blijven over, die wel juiste risicoanalyse hebben gedaan, wat uiteindelijk beter is voor de consument.
Je kan dus het geluk hebben dat je een zeer goede hybride warmtepomp hieraan overhoudt.

Met uiteraard dan de pech dat je bij issues niets of niemand (behalve een loodgieter) hebt om op terug te vallen.

Voor mij speelt op dit moment mee dat ik hem op zich wel zou willen aanschaffen nog, maar dat ik dit doe terwijl ik uitkijk naar de all electric optie. Ik zou graag helemaal van het gas af willen en netjes een boilervat op de zolder hebben staan etc etc.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• onlinaius
niet helemaal met je eens, is ook een beetje afhankelijk van je oppervlakkte glas versus muur en welk glas er eerst inzat.

In mijn geval zat er 'standaard' dubbel glas in. Enkel glas vervangen is een no-brainer, maar standaard dubbel glas vervangen is qua terugverdientijd vaak twijfelachtig, zelfs na subsidies.

Echter door je ramen kan de warmte prima naar buiten, beetje het effect van een open deur.

Nee, niet zoals een open deur. Er is zelfs door enkel glas geen direct contact met de buitenlucht, en de wind waait niet door dubbel / enkel glas je huis in.

Glas is 'gewoon' een normaal oppervlak, net als muren, vloeren en dak / plafond. De isolatie waarde is relatief laag bij glas, maar het is ook een relatief klein oppervlak, met relatief hoge kosten om te vervangen.
Het is niet dat warmte masaal ontsnapt door de slecht geisoleerde oppervlakken, het is gewoon naar verhouding. Zo ontsnapt door ons dubbele glas 7x zoveel warmte als door de muren met spouwmuurisolatie, maar tegelijkertijd kregen we voor 11.5 m2 aan glas een offerte van 3000 euro voor subsidie, waarna het glas nog maar 2x zoveel verliest als de muren, terwijl we voor 1800 euro 80 m2 aan spouw konden laten isoleren.

verschil tussen dubbel glas en HR++ is ruim 3 keer zo groot.
1,1 voor HR++, vs 2.8 voor dubbel glas, ongeveer 2.5 dus.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:26:
[...]

You sure? Er zijn namelijk geen geluidsnormen naar de straat, alleen naar de aanliggende percelen, dus kleine voortuin is geen probleem, zo lang er maar genoeg breedte is.
Jep, mbt de geluidseisen heb je helemaal gelijk, echter hebben de gemeentes ook nog eens de omgevingswetgeving. Deze is echter niet overall het zelfde, mn de grotere gemeentes hebben ivm de omgevingswetgeving redelijk tot best strenge regels, andere hebben er geen of maar heel weinig. Helaas geeft mbt tot warmtepompen het omgevingsloket niet veel informatie. Ook heel veel gemeentes schieten mn over deze omgevingswetgeving veel te kort in hun informatie en communicatie. Dus kijk mn even hoe het in jou gemeente is geregelt.
in mijn gemeente zou een plaatsing in de voortuin dus niet mogen. zie het plaatje (dat komt overigens vanuit de VNG, die hebben namelijk een opzet mbt de omgevingswetgeving opgezet, mn grotere gemeentes volgen dat) in het rode gebied mag het dus niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fje8RIXmIEYVwhgLWeSOklO8oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQJliTAYp3gx4wAAEhgfDPfs.jpg?f=fotoalbum_large

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
ntram schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:37:
[...]

Het is een startup die eerst met Venture Capital gefinancierd is. Het afgelopen jaar is die VC markt vrijwel opgedroogd, en gezien de situatie waar we nu zitten met de oplopende rente en problemen bij banken, zal Quatt, net als andere startups, onverwacht behoorlijk klem zitten qua het verkrijgen van extra liquiditeit. Dat zie je terug aan hun publieke advertenties voor financiering, alsmede de verhoging qua prijs. Beide zijn een poging om het hoofd boven water te houden, nu venture captical en banken niet als reddingsboei kunnen dienen. In die context is de 8% ook geen hoog percentage gezien het risico. De installaties moeten (meer) kostendekkend gaan worden, zullen de financiers c.q. de controller op aan hebben gedrongen.
Het is nog maar de vraag wie geluk en wie pech heeft in deze. De (nabije) toekomst zal het leren. Ben erg benieuwd waar dit op uitdraait.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:47:
[...]

In mijn geval zat er 'standaard' dubbel glas in. Enkel glas vervangen is een no-brainer, maar standaard dubbel glas vervangen is qua terugverdientijd vaak twijfelachtig, zelfs na subsidies.

Echter door je ramen kan de warmte prima naar buiten, beetje het effect van een open deur.

Nee, niet zoals een open deur. Er is zelfs door enkel glas geen direct contact met de buitenlucht, en de wind waait niet door dubbel / enkel glas je huis in.
het was ook niet lettelijk bedoeld.
Glas is 'gewoon' een normaal oppervlak, net als muren, vloeren en dak / plafond. De isolatie waarde is relatief laag bij glas, maar het is ook een relatief klein oppervlak, met relatief hoge kosten om te vervangen.
Het is niet dat warmte masaal ontsnapt door de slecht geisoleerde oppervlakken, het is gewoon naar verhouding. Zo ontsnapt door ons dubbele glas 7x zoveel warmte als door de muren met spouwmuurisolatie, maar tegelijkertijd kregen we voor 11.5 m2 aan glas een offerte van 3000 euro voor subsidie, waarna het glas nog maar 2x zoveel verliest als de muren, terwijl we voor 1800 euro 80 m2 aan spouw konden laten isoleren.
wat ik ook geschreven had, in bepaalde tijden mn vanaf de jaren midden 60 en 70 zijn de oppervlakte van glas t.o.v. eerdere bouwjaren sterk is toegenomen (circa 1,5 tot 3 keer zo veel, later is dat door schuifpuien nog eens versterkt, dus nog meer glas. hoe meer glas je hebt, hoe meer verlies via het glas gebeurt. Je moet dus altijd het totaal van je huis bepalen, voor de een kan het zinvol zijn terwijl het voor de ander weinig voordeel bied.
verschil tussen dubbel glas en HR++ is ruim 3 keer zo groot.
1,1 voor HR++, vs 2.8 voor dubbel glas, ongeveer 2.5 dus.
Enkelglas heeft een U-waarde van 5,7 W/m2K. Normaal dubbelglas 3,3 W/m2K. Modern HR++ glas behaalt een U-waarde van 1,0 W/m2K.

• okijokii
  • Niet online
frank_b schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Ik neem aan dat je die extra 600 eur wel overmaakt naar Quatt?
Lijkt me logisch gezien je verhaal. :O

Maar ik snap prijsverhogingen helemaal, zeker in deze markt.
Dat is het punt ook helemaal niet.

Wanneer je een prijsafspraak hebt gemaakt en ook nog eens later bevestigd dat pre-order klanten niet verhoogd worden dan mag ik er als klant vanuit gaan dat ik niet verhoogd wordt.
Dan moet je nl. die afspraak niet aangaan.

Doe je dat wel ben je een onbetrouwbare partner, of denk je dat ik mijn contracten met mijn klanten zo makkelijk kan openbreken? Ze zien mij aankomen.
Nope dat doe je pas bij een nieuw contract / afspraak. Ondernemersrisico ligt niet bij de klant.
Precies, en daarom is het vooral een spannend besluit in plaats van een logische.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Heb mijn offerte ook gehad, zonder prijsverhoging. Mij nummer is 4522. Twijfel nog wel of ik het ga doen, ook vanwege de prijsverhogingen. Weet niet of ik met zo'n bedrijf in zee wil gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Zenix op 30-03-2023 19:39 ]

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Jep, mbt de geluidseisen heb je helemaal gelijk, echter hebben de gemeentes ook nog eens de omgevingswetgeving. Deze is echter niet overall het zelfde, mn de grotere gemeentes hebben ivm de omgevingswetgeving redelijk tot best strenge regels.
Misschien scheelt de manier van plaatsen ook? Ik meen me te herinneren dat het hier ook al voorbij is gekomen dat er vaak minder strenge regels gelden voor vrijstaande objecten? Dat zou sowieso mijn voorkeur al hebben, als je de warmtepomp toch op de begane grond plaatst zou je wel gek zijn als je deze dan aan de muur hangt, ipv los staand.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:52
Sa al even op de wachtlijst en kreeg de vraag om nog een aanvullend filmpje te sturen van het huis voor ze het in behandeling nemen. De prijsverhoging neme ik maar voor lief, kreeg een andere WP offerte en die pakt bijna dubbel uit voor 4,5KW ITHO Daalderop (sta in de wacht voor 4 KW Quatt).

Ik heb 2 vraagjes voor mensen die de Quatt al hebben draaien.

1. Werkt de Quatt op minder koude dagen ook al zonder CV ketel? Ik heb vloerverwarming en een redelijk goed geïsoleerd huis, ik denk dat ik de keet wel warm krijg met 28 graden namelijk.

2. De Quatt zou hier moeten gaan staan op een houten dak van onze bijkeuken. Die grenst ook weer aan de buren. Wat is jullie ervaring met trillingsdempers op een houten dak? Werkt dat een beetje of wordt dat alsnog een klankkast?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• okijokii
  • Niet online

Wat een verschrikkelijke onzin, die ook nog eens 3x een duimpje omhoog krijgt. Dus... Wanneer jij hem voor een mooie prijs hebt gekregen, is het niet meer dan logisch dat de mensen die nog moeten volgen (en misschien al veel eerder besteld hebben) een hogere prijs moeten betalen, zodat het niet kan gebeuren dat het bedrijf failliet gaat en jouw Quatt niet meer gerepareerd kan worden. Tjongejongejonge....diepe zucht....

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:41:
[...]

Misschien scheelt de manier van plaatsen ook? Ik meen me te herinneren dat het hier ook al voorbij is gekomen dat er vaak minder strenge regels gelden voor vrijstaande objecten? Dat zou sowieso mijn voorkeur al hebben, als je de warmtepomp toch op de begane grond plaatst zou je wel gek zijn als je deze dan aan de muur hangt, ipv los staand.
ja, je hebt helemaal gelijk, helaas ontbreekt het van eenduidige regels.

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:11
okijokii schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Wat een verschrikkelijke onzin, die ook nog eens 3x een duimpje omhoog krijgt. Dus... Wanneer jij hem voor een mooie prijs hebt gekregen, is het niet meer dan logisch dat de mensen die nog moeten volgen (en misschien al veel eerder besteld hebben) een hogere prijs moeten betalen, zodat het niet kan gebeuren dat het bedrijf failliet gaat en jouw Quatt niet meer gerepareerd kan worden. Tjongejongejonge....diepe zucht....
_/-\o_ Ik was ook teleurgesteld dat ik geen duimpje naar beneden kon doen voor die opmerkingen. Idd een dikke onzin argument.

Je gaat gewoon een koop overeenkomst aan en je betaald nog zelfs iets aan om zo het bedrijf zekerheid te geven dat je het gaat afnemen (of een kleine vergoeding voor de moeite als je het niet doet). Als ze dan uiteindelijk kunnen leveren gaan ze de prijs omhoog gooien!! Dat kan/mag juridisch volgens mij niet eens.

• MacD007
harrr schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:50:
Sa al even op de wachtlijst en kreeg de vraag om nog een aanvullend filmpje te sturen van het huis voor ze het in behandeling nemen. De prijsverhoging neme ik maar voor lief, kreeg een andere WP offerte en die pakt bijna dubbel uit voor 4,5KW ITHO Daalderop (sta in de wacht voor 4 KW Quatt).

1. Werkt de Quatt op minder koude dagen ook al zonder CV ketel? Ik heb vloerverwarming en een redelijk goed geïsoleerd huis, ik denk dat ik de keet wel warm krijg met 28 graden namelijk.

2. De Quatt zou hier moeten gaan staan op een houten dak van onze bijkeuken. Die grenst ook weer aan de buren. Wat is jullie ervaring met trillingsdempers op een houten dak? Werkt dat een beetje of wordt dat alsnog een klankkast?
voor dat laatste, je kunt hier zelf veel aan doen.
optie 1) tegen de muur (dus los van je houten dak) monteren.
optie 2) gebruik van goede bigfoots met trillingsdempers en een masiefe ondergrond (bv een aantal dikke stoeptegels) mn bij een houten dak heb je dus alle 3 nodig.
voorbeeldje: (hier dan bigfoots gebruiken ipv het framewerk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUUaXdsHiXqAtVjW4w-dX1xwttk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VGav2WTF637wxlgF6JDOhet0.png?f=user_large

• Bolkm00d
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-10-2025

Ik heb de quatt nu een week in bezit.
1. Bij het starten maakt de Quatt tot nu nog steeds gebruik van de cv ketel om het water op plm 18 graden te krijgen, 0,1m3 dus erg weinig
2. Hij is hier geplaatst op een houten carport. Ik heb geen last van trillingen. Ik heb gebruik gemaakt van de standaard bigfoots Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AJjnaN3B-0cDoeJ9_Glo9dA2vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7jIpVxkVg9rJvuhk6Zfo04m.jpg?f=fotoalbum_large

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-01 22:40
Ik heb een mail gekregen met heel andere prijzen dan hier worden genoemd.
Bij mij gaat de prijs met €100,- omhoog:
"4kW: €2399 → €2499 (incl. subsidie, inclusief basisinstallatie)
Jij betaalt €200 minder dan nieuwe klanten, omdat je eerder hebt besteld."

Ik zit in de 51** reeks.

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
rickkaptein schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Hoe stel je voorlooptemperatuur in bij een nest thermostaat? Ik zie dit in de app niet staan en via Home Assistant zie ik ook niet direct deze optie. En is de voorlooptemperatuur hetzelfde als de aanvoertemperatuur van de cv?

Hoe is je verdere ervaring met de combinatie van nest en quatt? Ik heb net het installatiegesprek gehad en aangegeven dat ik op eigen risico de nest wil blijven gebruiken.
Dat doe handmatig op de Nest thermostaat. En de voorloop temperatuur kom je tegen bij het instellen van de apparatuur.
ZveenT schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:36:
[...]

Men geeft aan dat de Quatt niet zonder cv kan vanwege de failsaves.

We hebben nu een hybride Quatt systeem, dus de failsaves gaan via de ketel. Later volgt full elektrisch..

Wat dat precies zegt weet ik niet. Klinkt als bij storing heb je een cv nodig?

@Steven_SvD , jij hebt een Nest, is dat nog anders dan andere thermostaten? Hoe heb je dit direct aan elkaar gekoppeld? En hoe lang al? Ook met frisse buitentemperaturen (winter?) geen problemen - er van uit gaande dat die 18 graden grens een trigger is?
Mijn ervaring is dat het prima gaat met de Nest, overweeg nog wel de Honeywell T6, die is als ik het hier lees toch beter in het vragen van het juiste vermogen. Sinds 1 februari verwarm ik met alleen de Quatt. Om te zorgen dat de watertemperatuur 18°C is, zijn de radiatoren dicht (Tado radiatorknoppen) en de vloerverwarmingspomp uit tot de Quatt weer wil gaan verwarmen. Dan krijgt de Quatt binnen een paar minuten weer warm water en start de Quatt.

• DennisDCT
Lama

[ Voor 99% gewijzigd door DennisDCT op 30-03-2023 20:40 ]

• Toby-Wan
Bij mij (radiatoren, geen vvw) merk ik dat wanneer Quatt meer dan 6-7 uur niet draait dat ie dan bij opstarten even CV erbij pakt om die 18 graden te halen. CV gebruikt dan doorgaans 10 - 20 dm3 (ja liter, 0.01-0.02 m3) gas, daarna gaat ie volledig door op Quatt.

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06-2025
Shutdown98 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:24:
Ik heb een mail gekregen met heel andere prijzen dan hier worden genoemd.
Bij mij gaat de prijs met €100,- omhoog:
"4kW: €2399 → €2499 (incl. subsidie, inclusief basisinstallatie)
Jij betaalt €200 minder dan nieuwe klanten, omdat je eerder hebt besteld."

Ik zit in de 51** reeks.
Op 1 september was er ook al een prijsverhoging:

- de 4 kW ging van 1599 naar 2399 incl installatie netto
- de 8 kW ging van 2199 naar 3199 incl installatie netto

daardoor is het prijsverschil met de huidige prijs kleiner voor de iets latere instappers per 1 sept. Als ik zo snel redeneer...

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

• MacD007
[...]

Niet helemaal juist, richting de straat heb je helemaal gelijk, echter je geluidscontour is bolvormig, dus ook richting de zijkant ( de buren dus) en daar heb je weer wel te maken met de eis van 45/40 dB.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:29

Op vraag 1: zelfs op de koude dagen werkt de Quatt volledig zelfstandig bij mij. Heb hem nu draaien sinds november, en sindsdien enkel gasverbruik voor douchen. Ik heb niet eens vloerverwarming.
Wat wel klopt zoals iemand hiervoor aangaf, als de quatt moet starten als het koud is gaat heel even de CV aan, maar dat is minder dan 0.1m3 gasverbruik.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-01 18:53
HBO88 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:22:
[...]

Op vraag 1: zelfs op de koude dagen werkt de Quatt volledig zelfstandig bij mij. Heb hem nu draaien sinds november, en sindsdien enkel gasverbruik voor douchen. Ik heb niet eens vloerverwarming.
Wat wel klopt zoals iemand hiervoor aangaf, als de quatt moet starten als het koud is gaat heel even de CV aan, maar dat is minder dan 0.1m3 gasverbruik.
Bij ons ook, alleen als het onder 0 is, dan bij elke defrost (dus elk uur) gas (0,1/0,2m3) erbij.

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01 10:04
Cella schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:00:
[...]

Op 1 september was er ook al een prijsverhoging:

- de 4 kW ging van 1599 naar 2399 incl installatie netto
- de 8 kW ging van 2199 naar 3199 incl installatie netto

daardoor is het prijsverschil met de huidige prijs kleiner voor de iets latere instappers per 1 sept. Als ik zo snel redeneer...
Hier volgnr(?)/ aanbetalingnr: 18** dus:
Aangepaste prijzen voor pré-orders vóór 01-09-2022
Pré-order 4kW: € 1.599 → € 2.149 (incl. subsidie, inclusief basisinstallatie)
Jij betaalt €550 minder dan nieuwe klanten, omdat je eerder hebt besteld.
Pré-order 8kW: € 2.199 → € 2.949 (incl. subsidie, inclusief basisinstallatie)
Jij betaalt €650 minder dan nieuwe klanten, omdat je eerder hebt besteld.
Jammer ik zat op de valreep om de gegevens aan te leveren. Ik denk dat het nog steeds een goede deal is ! _/-\o_

• DennisBergkamp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-03-2023
stanman23 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:55:
[...]

_/-\o_ Ik was ook teleurgesteld dat ik geen duimpje naar beneden kon doen voor die opmerkingen. Idd een dikke onzin argument.

Je gaat gewoon een koop overeenkomst aan en je betaald nog zelfs iets aan om zo het bedrijf zekerheid te geven dat je het gaat afnemen (of een kleine vergoeding voor de moeite als je het niet doet). Als ze dan uiteindelijk kunnen leveren gaan ze de prijs omhoog gooien!! Dat kan/mag juridisch volgens mij niet eens.
Consumentenbond geeft het volgende aan:
- Heb je al een prijsafspraak? Dan mag de ondernemer de prijs alleen veranderen als dat in de algemene voorwaarden staat.
- In de algemene voorwaarden kan een ondernemer opnemen dat hij binnen 3 maanden na het afsluiten van de overeenkomst de prijs mag verhogen. Daar moet dan wel tegenover staan dat je in dat geval de overeenkomst mag ontbinden. Dat betekent dat je de koop ongedaan moet kunnen maken.

In de algemene voorwaarden van Quatt staat het volgende vermeld:
"3. De offerte
3.1. Een offerte of prijsopgave is voor Quatt niet bindend en dient alleen als uitnodiging aan de Klant om een bestelling te plaatsen."

Het laatste mag juridisch gezien niet zover mijn kennis reikt., je laat mensen namelijk betalen voor een pre-order zonder er enige plichten er tegen over te hoeven zetten. In een contract is altijd sprake van een quid pro quo, voor iets hoort iets. De consument doet de pre-order, daar tegen over staat de levering van een Quatt voor een bepaalde prijs.

Lijkt mij logisch dat iedereen die een verhoging krijgt van 550 euro (33%) daar zichzelf tegen verzet...

• onlinaius
Ja, dat zou je wel moeten lukken met een redelijk geisoleerd huis. Ik doe dat (sinds enkele dagen) nu ook zonder cv ketel, en dat gaat nu prima. Huis is 133 m2, vloer en zolderisolatie Rd 1.5 (om en nabij), muren zo'n 2.0 en 'ouderwets' dubbel glas.
Ik heb m hier op de garage staan met vier rubber tegels van 2 cm, daarop 4 betonnen insluitbanden van 19 kilo per stuk, en daarop de Quatt die weer op de meegeleverde rubberen bigfoots staat.

Ik hoor het geluid in de garage wel, net alsof voor het huis een auto stationair staat te draaien, maar in de aanbouw die aan de garage grenst hoor ik niets (maar nu moet ik zeggen dat de Quatt de laatste dagen ook niet boven de 700 watt heeft gedraaid).

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:22:
[...]

Niet helemaal juist, richting de straat heb je helemaal gelijk, echter je geluidscontour is bolvormig, dus ook richting de zijkant ( de buren dus) en daar heb je weer wel te maken met de eis van 45/40 dB.
Ik geloof dat we hetzelfde zeggen? ;) Door die bolvorm maakt alleen de breedte van het perceel uit, richting de buren?

• Soeperkoe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-05-2023
Hallo allemaal,

Hebben jullie misschien een oplossing voor het volgende? Wij hebben een Intergas ketel met tweewegklep, LTV op de BG en Jaga low H20 convectoren op de verdiepingen. Twee thermostaten voor aansturing van de LT/HT zone. Aanvoertemperatuur CV staat reeds op 50 graden en werkt prima (nieuwbouw woning uit 2016). Eigenlijk hebben we helemaal geen HT/LT zone nodig dus. In gesprekken met Quatt gevraagd of ze, vergelijkbaar met andere installaties, kunnen installeren door 1 grote LT zone te creëren, door de tweewegklep handmatig open te zetten en kabel los te koppelen van de CV. Dit is intern bij Quatt besproken en ze geven aan:

We hebben deze case voorgelegd aan onze Lead Installations en doordat jullie naar alle waarschijnlijkheid een vloerverwarmings verdeler zonder pomp en thermostatische beveiliging hebben, is het niet mogelijk om er 1 zone van te maken.

Door alles 1 zone te maken lopen we het risico dat als ooit de ketel op een andere setting wordt gezet er te heet water in de vloer gaat. De LT/HT optie van intergas voorkomt dit nu. Als we dat eruit halen is die beveiliging weg. Dat is voor ons een niet te beheersen risico om als oplossing aan te bieden.

Ik ben bang dat er echt geen mogelijkheid is om de Quatt te installeren in combinatie met jullie systeem.

Vinden jullie dit een reëel en onaanvaardbaar risico? Als je de temperatuur eenmaal op een lage temperatuur instelt van de CV en Quatt, dan is de kans toch heel klein dat er ineens een te hoge temperatuur door de LTV zou lopen? En als dit daadwerkelijk een risico is, dan zou je dus nooit een LTV zonder pomp en thermische beveiliging icm CV en hybride warmtepomp kunnen installeren? Onze LTV heeft inderdaad geen eigen pomp, en bestaat alleen uit een verdeler.

Hopelijk zien jullie nog mogelijkheden, alvast bedankt!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:12
Soeperkoe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:54:
Hallo allemaal,

Hebben jullie misschien een oplossing voor het volgende? Wij hebben een Intergas ketel met tweewegklep, LTV op de BG en Jaga low H20 convectoren op de verdiepingen. Twee thermostaten voor aansturing van de LT/HT zone. Aanvoertemperatuur CV staat reeds op 50 graden en werkt prima (nieuwbouw woning uit 2016). Eigenlijk hebben we helemaal geen HT/LT zone nodig dus. In gesprekken met Quatt gevraagd of ze, vergelijkbaar met andere installaties, kunnen installeren door 1 grote LT zone te creëren, door de tweewegklep handmatig open te zetten en kabel los te koppelen van de CV. Dit is intern bij Quatt besproken en ze geven aan:

We hebben deze case voorgelegd aan onze Lead Installations en doordat jullie naar alle waarschijnlijkheid een vloerverwarmings verdeler zonder pomp en thermostatische beveiliging hebben, is het niet mogelijk om er 1 zone van te maken.

Door alles 1 zone te maken lopen we het risico dat als ooit de ketel op een andere setting wordt gezet er te heet water in de vloer gaat. De LT/HT optie van intergas voorkomt dit nu. Als we dat eruit halen is die beveiliging weg. Dat is voor ons een niet te beheersen risico om als oplossing aan te bieden.

Ik ben bang dat er echt geen mogelijkheid is om de Quatt te installeren in combinatie met jullie systeem.

Vinden jullie dit een reëel en onaanvaardbaar risico? Als je de temperatuur eenmaal op een lage temperatuur instelt van de CV en Quatt, dan is de kans toch heel klein dat er ineens een te hoge temperatuur door de LTV zou lopen? En als dit daadwerkelijk een risico is, dan zou je dus nooit een LTV zonder pomp en thermische beveiliging icm CV en hybride warmtepomp kunnen installeren? Onze LTV heeft inderdaad geen eigen pomp, en bestaat alleen uit een verdeler.

Misschien een thermostaatkraan met voeler voor de verdeler plaatsen, temperatuur te hoog kraan gaat dicht.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• onlinaius
[b]Soeperkoe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:54:
Goede om over na te denken. Ik heb hier ook de verdeler (provisorisch, ik ben er nog niet helemaal tevreden over) omgezet om zonder pomp te werken, maar de ketel is inderdaad wel een risicootje.

Het is op te lossen met een dergelijke thermostaatknop:

https://www.cv-compleet.n...c6A8p6X1GLlBoCHb8QAvD_BwE

(willekeurig 1tje opgezocht).

Bij ons zit deze er ook nog in, en ik denk dat ik die voor de zekerheid toch maar weer aansluit. Hierbij schijnt echter wel een probleempje te zijn dat deze een vrij nauwe doorgang hebben wat je flow er niet beter op maakt, eigenlijk wil ik deze (en het voetventiel) dus uit het systeem hebben.

Ik zou de dubbelcheck denk ik eerder doen met een pompschakelaar. Dit is een thermometer aan een draadje, die bij bepaalde temperaturen de stroom op een stopcontact in of uitschakelt.

Ik zou deze gebruiken om de cv ketel op te schakelen. Sensor op de aanvoer van de cv ketel, temperatuur boven de 50 graden = stopcontact uit (bijv).

Mocht de ketel resetten naar een hogere temperatuur dan wordt deze automatisch uitgeschakeld door de pompschakelaar.

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:11
Wel grappig dat er allemaal oplossingen komen voor wat naar mijn inziens gewoon goed zou moeten werken.

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Soeperkoe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:54:
Hallo allemaal,

Dus je hebt een gesloten verder? Ik heb dat ook en ook foto's gestuurd. Ik moet mijn CV ook altijd op 30 graden houden, anders kan er gewoon 50-60 graden in de vloer. Vond de aannemer blijkbaar geen probleem, want alle huizen hebben dat hier. Ik heb ook twee zones (boven en beneden) daarvoor gingen ze klep weghalen, prima. Mijn zones hebben niks met LT/HT te maken :) Woning uit 2020.

Maar heb ze verder niet over gehoord. Gesloten verdeler is juist beter met een warmtepomp, want meer flow.

• MacD007
Zenix schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:04:
[...]

Dus je hebt een gesloten verder? Ik heb dat ook en ook foto's gestuurd. Ik moet mijn CV ook altijd op 30 graden houden, anders kan er gewoon 50-60 graden in de vloer. Vond de aannemer blijkbaar geen probleem, want alle huizen hebben dat hier. Ik heb ook twee zones (boven en beneden) daarvoor gingen ze klep weghalen, prima. Mijn zones hebben niks met LT/HT te maken :) Woning uit 2020.

Maar heb ze verder niet over gehoord. Gesloten verdeler is juist beter met een warmtepomp, want meer flow.
Huis van 2020? Krijg jij dan nog subsidie ? Op RVO staat het volgende “ U laat de warmtepomp installeren in een woning met een bouwjaar voor 1 januari 2019. Of u kunt aantonen dat de omgevingsvergunning van het bouwwerk voor 1 juli 2018 is aangevraagd.“
Ik hoop maar voor jou dat het laatste bij jou van toepassing is.

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

MacD007 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:14:
[...]

Huis van 2020? Krijg jij dan nog subsidie ? Op RVO staat het volgende “ U laat de warmtepomp installeren in een woning met een bouwjaar voor 1 januari 2019. Of u kunt aantonen dat de omgevingsvergunning van het bouwwerk voor 1 juli 2018 is aangevraagd.“
Ik hoop maar voor jou dat het laatste bij jou van toepassing is.
Ja, ik heb gecontroleerd bij gemeente. De vergunning is eind juni aangevraagd >:)

• MacD007
Zenix schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:15:
[...]

Ja, ik heb gecontroleerd bij gemeente. De vergunning is eind juni aangevraagd >:)
Gelukkig, dat is dus net aan. 👍

• Soeperkoe
  • Laatst online: 26-05-2023
[...]

Ja, klopt we hebben een gesloten verdeler. In de huidige intake van Quatt word je er nu uit gehaald als je een Intergas ketel hebt met zone en twee- of driewegklep. Maar via de berichten hier en op de FB pagina las ik over de optie om de tweewegklep eruit te halen (of handmatig openzetten en kabel losmaken van de CV) om zo 1 LT zone te creëren.
De tip van @onlinaius om een CV pompschakelaar te gebruiken, lijkt mij zeker bruikbaar en heb ik doorgestuurd naar Quatt als reactie op hun bezwaar tegen het risico van het ontbreken van een thermische beveiliging voor de LTV als de werking van de tweewegklep is uitgeschakeld.

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-01 01:31
[...]

Goed, deze vraag had ik dus beter kunnen stellen voor de verhoging van de prijzen |:( Goed punt.
MacD007 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Jep, mbt de geluidseisen heb je helemaal gelijk, echter hebben de gemeentes ook nog eens de omgevingswetgeving. Deze is echter niet overall het zelfde, mn de grotere gemeentes hebben ivm de omgevingswetgeving redelijk tot best strenge regels, andere hebben er geen of maar heel weinig. Helaas geeft mbt tot warmtepompen het omgevingsloket niet veel informatie. Ook heel veel gemeentes schieten mn over deze omgevingswetgeving veel te kort in hun informatie en communicatie. Dus kijk mn even hoe het in jou gemeente is geregelt.
in mijn gemeente zou een plaatsing in de voortuin dus niet mogen. zie het plaatje (dat komt overigens vanuit de VNG, die hebben namelijk een opzet mbt de omgevingswetgeving opgezet, mn grotere gemeentes volgen dat) in het rode gebied mag het dus niet.
[Afbeelding]
Ik ga maar eens een mail sturen naar de Gemeente.
MacD007 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:22:
[...]

Goed, huis is 480 breed, dus als de Quatt dwars staat (96x34x65 cm) dan zou hij het net redden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTDY0oCtv_8NdQFHXEbCyXAJouk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4GrT0m9A7GGUHUyVH2lDNWxt.png?f=user_large.
Wel 'too close for comfort', maar goed, er kan altijd nog een geluiddempende kist omheen mocht er gedoe van komen. Welke kant produceert de meeste herrie? Waar de compressor zit veronderstel ik?

• MacD007
ntram schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 01:18:
[...]

Goed, deze vraag had ik dus beter kunnen stellen voor de verhoging van de prijzen |:( Goed punt.
[...]

Ik ga maar eens een mail sturen naar de Gemeente.
[...]

Goed, huis is 480 breed, dus als de Quatt dwars staat (96x34x65 cm) dan zou hij het net redden. [Afbeelding].
Wel 'too close for comfort', maar goed, er kan altijd nog een geluiddempende kist omheen mocht er gedoe van komen. Welke kant produceert de meeste herrie? Waar de compressor zit veronderstel ik?
Even een vraag over je rekenmodule/rekenmode. Waar komt deze vandaan? Heb je een link, ik kende deze namelijk niet. Ik vraag dat omdat deze qua uiterlijk afwijkt van het model van de overheid en helaas qua validatie een mogelijk probleem gaat geven.

Met je vraag welke kant produceert de meeste herrie is mbt de bepaling oninteressant omdat dit als een puntbron wordt gezien, dus een bolvormige geluidsuitstraling heeft. Dus je geluidskast zal rondom moeten dempen, dat doen de meeste kasten ook.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 31-03-2023 06:03 ]

• DennisDCT
okijokii schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik heb het over de prijsverhoging. Dat mensen in een “rij” staan en “akkoord” zijn gegaan met een “oude” prijs, dat is inderdaad slordig. Maar ik zie dat tegelijkertijd wel in elke branche gebeuren.

Ik was ook akkoord gegaan met een offerte voor zonnepanelen. 3 weken voor plaatsen, offerte 2000 duurder vanwege enorme kosten verhoging. Kijk je de voorwaarde na, hebben ze gewoon gelijk. Dus ik bedoel dat het goed is dat ze het verhogen. Maar dat ze de “oude” klanten die in “rij” staan, misschien beter hadden moeten behandelen. Al is het maar voor de mond op mond reclame. Maar misschien hebben ze die ruimte helemaal niet om dat te doen.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-01 14:59
[...]

Van welk verbruik naar welk verbruik ben je gegaan? Want ik denk dat ik volledig ook net wel/niet haal.

• HBO88
meermarco schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:07:
[...]

Van welk verbruik naar welk verbruik ben je gegaan? Want ik denk dat ik volledig ook net wel/niet haal.
Van 800 op jaarbasis, nu naar zo'n 20 m3 per maand nu

• midejo68
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-11-2025
[...]

Ik heb een zelfde situatie, ketel stond begrenst op 50 graden wat betrekking heeft op het HT gedeelte. Echter (en ik denk bij jou ook) is er na de 2 weg klep een aanvoervoeler aangebracht (behorende bij deze Intergas opstelling en dan het LT gedeelte). Deze heeft een eigen parameter in de ketel en staat op 35 graden begrenst.

Ik kan alles instellen (parameters) tot 1 LT systeem met behoud van klep en aanlegvoeler zodat HT meeloopt met het LT gedeelte waarop 1 kamerthermostaat de dienst uitmaakt. Wat ik dan voor ogen heb is dat de Quatt dan elders aangesloten wordt..

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:00
HBO88 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Hier ook hetzelfde. Gasverbruik van 830 m3 op jaarbasis naar ongeveer 20 m3 per maand nu.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:10
Nidebo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Hier ook hetzelfde. Gasverbruik van 830 m3 op jaarbasis naar ongeveer 20 m3 per maand nu.
5 minuten douchen is bij ons ongeveer 0,15 m3 per persoon per dag. Afhankelijk van je gezinssamenstelling zul je niet veel lage komen?

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:35
medu80 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:26:
Tja, het bedrijf is makkelijker te verkopen nu je zomaar 33% meer inkomsten op papier hebt voor bestaande klanten. En weet ik veel hoeveel procent voor potentiële klanten. Het is en blijft commercie. Je kunt zelfs investeren in een Quatt. En die 8% rendement moet ergens vandaag komen.

https://connect.quatt.io/...att-de-hybride-warmtepomp
Uit nieuwsgierigheid maar eens bekeken en gedownload. Stond wel bij dat mijn gegevens doorgegeven zouden worden aan Bas. Dat heb ik gemerkt, drie uur later werd ik door hem gebeld. Of ik nog vragen had :)

"De Uitgevende Instelling is in september 2022 begonnen met het installeren van de Quatt Hybrid. Tot op heden heeft de
Uitgevende Instelling de volgende aantallen geïnstalleerd:
● Kwartaal 4 2022: 112 stuks;
● Januari 2023: 146 stuks;
● Februari 2023: 201 stuks.
De Uitgevende Instelling heeft per 31-01-2023 een backlog van 5.911 geïnteresseerden die al een aanbetaling hebben gedaan
van € 99. Gedurende de Looptijd van twee jaar verwacht de Uitgevende Instelling ruim 19.000 Quatt Hybrids te installeren
(ruim 5.500 in Jaar 1 en ruim 13.500 in Jaar 2). "

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:35
Ik ben geen techneut en dus geen echte tweaker maar ik volg dit forum wel op de voet. Woensdag wordt de Quatt geplaatst, ben benieuwd!

Zou het een idee zijn om een aantal hout snijdende op- en/of aanmerkingen die langs komen te bundelen en aan bijvoorbeeld sales te sturen? Die antwoorden immers snel heb ik begrepen. Een soort samenvatting met als doel positieve input leveren. Er is regelmatig gezegd dat Quatt van de tweakers zou kunnen leren. Als ik de benodigde kennis had zou ik het direct doen, maar het duizelt me af en toe als niet techneut :)

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:16
[...]

Ik ben benieuwd of die opstart met een doorstroomverwarmer die opstart van < 0.1m3 gas verdwijnt. Installeer je die even? ;)

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-01 01:31
MacD007 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 05:56:
[...]

Even een vraag over je rekenmodule/rekenmode. Waar komt deze vandaan? Heb je een link, ik kende deze namelijk niet. Ik vraag dat omdat deze qua uiterlijk afwijkt van het model van de overheid en helaas qua validatie een mogelijk probleem gaat geven.
Link: https://warmtepomp-panel.nl/geluid_warmtepomp.html

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 20:31
Jailhouse schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:20:
[...]

5 minuten douchen is bij ons ongeveer 0,15 m3 per persoon per dag. Afhankelijk van je gezinssamenstelling zul je niet veel lage komen?
dat is erg weinig voor douchen. Wij zitten hier rond de 0,5/0,6m³ per douchebeurt per persoon.

• HBO88
dikkiedik schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:42:
[...]

dat is erg weinig voor douchen. Wij zitten hier rond de 0,5/0,6m³ per douchebeurt per persoon.
Dat is weer bovengemiddeld. Als mijn vrouw iets langer onder de douche staat heb ik 0,3-0,4m3 , zelf kom ik aan 0,2/0,3

• Bennobang
  • Laatst online: 28-06-2025
[...]

Kan ook verschil zijn van kort achter elkaar douchen. Hier 0,5 m3 voor 3 personen douchen. 0,7 bijna als er lange afkoelperiode tussen zit. Moet de ketel elke keer van koud naar heet en de best lange leiding weer doorstromen met heet water. Wel een goede ketel voor tapwater de intergas

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• MacD007
Oke, wel even rekening houden dat deze rekenmethode geheel andere input waarden verwacht (geluidsdrukniveau) dan wat eigenlijk opgegeven dient te worden cq wat de producenten vermelden (geluidsvermogen), wat verwarend werkt is dat beide in dB worden uitgedrukt, maar toch geheel andere waarden zijn die je dus NIET direct kunt vergelijken.
zelf zeggen ze ook "Rekentool van de overheid - Inmiddels heeft de overheid LBP-SIGHT een rekenprogramma laten maken voor geluidsberekeningen. We adviseren om dit officiële programma te gebruiken voor geluidsberekeningen."
Helaas is hierdoor, los ook van nog andere, door de veel simpele aspecten voor de berekening deze methode niet goed geschikt om te kijken of je aan de wettelijke eisen voldoet. Eigenlijk geeft deze mn door al met de verkeerde uitgangspunt geen goed beeld weer van de geluidsemissie.

• MacD007
[...]

verschil tussen hoe lang je er onder zit en welke douche (bv regendouche) je hebt.
simpel uitgedrukt: langer + meer water = hoger gasverbruik

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
[...]

Dat is een mooie besparing. Tegelijkertijd hoort daar dan ook de stijging in electraverbruik tegenover te staan? O-) ;)

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik ben zelf totaal niet technisch aangelegd en wil een werkschakelaar laten plaatsen naast de quatt.
Daarna kabel onder de grond/ of schuin door muur boren naar kruipruimte tot aan de meterkast. (afstand = 2 á 3 meter).

Wat zou dit ongeveer kosten als ik dat laat uitbesteden aan een elektricien?

• HBO88
Hyperfox schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Dat is een mooie besparing. Tegelijkertijd hoort daar dan ook de stijging in electraverbruik tegenover te staan? O-) ;)
In januari 360 kWh voor enkel de quatt
februari 225 kWh
maart 206 kWh

Dus dat vind ik wel een mooie besparing!

• MacD007
Toml83 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:20:
Ik ben zelf totaal niet technisch aangelegd en wil een werkschakelaar laten plaatsen naast de quatt.
Daarna kabel onder de grond/ of schuin door muur boren naar kruipruimte tot aan de meterkast. (afstand = 2 á 3 meter).

Wat zou dit ongeveer kosten als ik dat laat uitbesteden aan een elektricien?
de echte vraag is hier, waarop ga je dat dan op aan sluiten? (ik bedoel dan in je groepenkast).
kijk een werkschakelaar en kabel kun je vaak ook nog wel zelf plaatsen (als je een schroevendraaier en boormachine kunt gebruiken moet dat wel lukken, wat anders is als je zelf in de groepenkast gaat, laat dat echt aan de vakman over (230V kan echt dodelijk zijn, dat ondervinden nog steeds diverse mensen per jaar in Nederland). Als je de ruimte hebt zou ik hier een eigen groep aan spenderen (en wel een alamat = een combinatie tussen een installatieautomaat en een aardlekschakelaar, volgens de huidige norm dient deze spanningsonafhankelijk te zijn). dat ziet er dan zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bimI8qPaCVTHxiszr_XyN41RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large
op zich is het een goede actie om een werkschakelaar te plaatsen, deze zijn echt niet duur (circa 20 euro) bv bij electramat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR_tNr_7MUMqPTxB99ZvCcdYA-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/67YHjqs3zOh9XGi3jLII81fT.jpg?f=user_large

• MacD007
HBO88 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:21:
[...]

februari 225 kWh
maart 206 kWh

even een vraag, welk gasverbruik (bv van vorig jaar) stond daar tegenover? op zich hele mooie cijfers. *O*

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:04
Hyperfox schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Bij mij staat er nu 4.0.3.80 op.
Dat was: 3.9.11.18.. Daarvan gaf de helpdeks aan dat er cloudverbindingsfouten waren specifiek bij Ziggo klanten.
Inmiddels ook deze update gekregen via Honeywell. Maar ik zie nu op de thermostaat en in de app geen vlammetje meer als er warmte wordt gevraagd. Quatt doet het gewoon. Bij jou ook zo?

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Toml83
MacD007 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:37:
[...]

de echte vraag is hier, waarop ga je dat dan op aan sluiten? (ik bedoel dan in je groepenkast).
kijk een werkschakelaar en kabel kun je vaak ook nog wel zelf plaatsen (als je een schroevendraaier en boormachine kunt gebruiken moet dat wel lukken, wat anders is als je zelf in de groepenkast gaat, laat dat echt aan de vakman over (230V kan echt dodelijk zijn, dat ondervinden nog steeds diverse mensen per jaar in Nederland). Als je de ruimte hebt zou ik hier een eigen groep aan spenderen (en wel een alamat = een combinatie tussen een installatieautomaat en een aardlekschakelaar, volgens de huidige norm dient deze spanningsonafhankelijk te zijn). dat ziet er dan zo uit.
[Afbeelding]
op zich is het een goede actie om een werkschakelaar te plaatsen, deze zijn echt niet duur (circa 20 euro) bv bij electramat.
[Afbeelding]
Wil dit inderdaad hier een aparte groep voor aanmaken.
Dat zou toch nog kunnen in de meterkast..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKiRBFZv_pfIEdvTMmZS7ayQeT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gplva0nuL9CmoWA7h4PmukkR.jpg?f=fotoalbum_large

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:00
Iemand nog een lyric T6R nodig? Dit is de ‘draadloze’ variant van de T6 (communiceert zonder cvdraad). Reden: verkeerd gekocht.

• HBO88
MacD007 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:40:
[...]

even een vraag, welk gasverbruik (bv van vorig jaar) stond daar tegenover? op zich hele mooie cijfers. *O*
vorig jaar had ik in die 3 maanden ongeveer 350m3 gas verbruik

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-01 14:59
[...]

Dankje. En hoeveel KWH extra door de quatt?

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:48
pietjm schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Inmiddels ook deze update gekregen via Honeywell. Maar ik zie nu op de thermostaat en in de app geen vlammetje meer als er warmte wordt gevraagd. Quatt doet het gewoon. Bij jou ook zo?
Hoe weet je dan dat de thermostaat warmte vraagt als er geen vlammetje in beeld is?

• Hyperfox
HBO88 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:21:
[...]

februari 225 kWh
maart 206 kWh

Dat is zeker een hele mooie besparing!
Ik heb in de afgelopen 10 dagen dat ik de Quatt sinds 21 maart nu heb, totaal 124 kwh verbruikt. Dus relatief veel meer dan jij. Gas nagenoeg naar nul, ongeveer 2,0m3 voor douchen in dezelfde periode (we zijn ook maar met 2-en). Ik schat in dat we anders voor verwarming zo’n 60m3 hadden verbruikt in de afgelopen 10 dagen.
Persoonlijk vind ik mijn electraverbruik voor de Quatt vrij hoog. Ik hoop dat ik dat nog kan wat naar beneden kan krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hyperfox op 31-03-2023 16:41 ]

• Hyperfox
pietjm schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Nee.. dat herken ik niet. Zowel op thermostaat als in de app een vlammetje als we de warmtevraag verhogen.
App verwijderen en opnieuw installeren? Wordt vaak als oplossing aangedragen voor de Resideo app.

• pietjm
olafmol schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Hoe weet je dan dat de thermostaat warmte vraagt als er geen vlammetje in beeld is?
Aan de hand van de homewizard. Inmiddels is het vlammetje er. Moest kennelijk eerst uit en aan gaan of zoiets.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• pietjm
Hyperfox schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Nee.. dat herken ik niet. Zowel op thermostaat als in de app een vlammetje als we de warmtevraag verhogen.
App verwijderen en opnieuw installeren? Wordt vaak als oplossing aangedragen voor de Resideo app.
Moest kennelijk eerst uit en aan gaan. Werkt inmiddels correct en een betere temperatuurmeting. Calibratie is overbodig.

• MacD007
HBO88 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:09:
[...]

vorig jaar had ik in die 3 maanden ongeveer 350m3 gas verbruik
kijk eens dat is mooi:
330 m3 gas (binnen het energieplafond -/- 20 m3 wat je nu nog gebruikt SWW) kost je 478 euro.
791 kWh stroom (ook binnen het energieplafond a 0,40 cent, zonnepanelen hier even niet meegerekend) kost je 316 euro, dus 162 euro besparing. = circa 33%. das is echt mooi. Op jaarbasis (grof 2 keer dit bedrag zit je op circa 20% per jaar van je oorspronkelijke investering, dus in 5 Jaar terugverdient.

• MacD007
Toml83 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Wil dit inderdaad hier een aparte groep voor aanmaken.
Dat zou toch nog kunnen in de meterkast..

[Afbeelding]
dat zou prima kunnen, de door mij beschreven alamat van Siemens (kost circa 40 euro, link staat ook hier op het forum) zou prima passen omdat deze ook maar 1 Din breed is (=18mm breed), in de bovenste rij heb je nog plaats voor 2 Din breed, andere merken kan natuurlijk ook echter die zijn vaak al 2 Din breed.
In de onderste rij zou je ook nog prima plaats hebben voor een home Wizzard kWh meter (kost 60 euro) (deze is 2-Din breed), kun je dan ook het verbruik van de Quatt goed in de gaten houden, heb je wel ook een P1 meter nodig die je aansluit aan je slimme meter. in de App van Home wizzard kun je dan ook het verbruik van de Quatt zien. (staan hier voldoende voorbeelden in dit forum).

• Toml83
@MacD007

Bedankt voor je reactie. P1 meter heb ik, verdere toevoegingen niet nodig.
Heb een prijsopgave laten doen door elektricien/ werkspot. Uiteenlopende bedragen van 800, 280 en 100. Voor dus volledige uitvoering werkschakelaar op quatt, kabel naar meterkast en nieuwe groep.

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06-2025
Gautam schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:46:
Ik had gisteren het gesprek met de adviseur. Ik kreeg er nog een mailtje achteraan dat de prijsverhoging daardoor gelukkig niet voor mij geldt. Door het oog van de naald gekropen.
...
Typisch, aangezien mijn gesprek met de adviseur ook al geweest was heb ik dit ook gevraagd aan Quatt.

Normaal met vragen enz. kreeg ik binnen 1 a 2 uur antwoord van de adviseur.
Nu zijn we 1,5 dag verder, stilte....

Wel naar verwachting uiteraard en ja het was een vriendelijk mailtje ;)

• HBO88
Toml83 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:48:
@MacD007

Bedankt voor je reactie. P1 meter heb ik, verdere toevoegingen niet nodig.
Heb een prijsopgave laten doen door elektricien/ werkspot. Uiteenlopende bedragen van 800, 280 en 100. Voor dus volledige uitvoering werkschakelaar op quatt, kabel naar meterkast en nieuwe groep.
800 is veel en 100 te weinig.
Het is niet lastig, een werkschakelaar monteren en nieuwe groep erbij plaatsen. Het gat boren en de kabel leggen zal meeste tijd kosten.
Reken toch dat je zo een uur of 3 bezig bent. Dus die 280 lijkt me redelijk, zeker als het incl. materialen is.

• olafmol
pietjm schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Aan de hand van de homewizard. Inmiddels is het vlammetje er. Moest kennelijk eerst uit en aan gaan of zoiets.
Het feit dat je cv ketel aangaat betekent niet dat je thermostaat warmte vraagt, maar dat de Quatt CiC de cv ketel aanslingert. En/of dat je sanitair warm water gevraagd wordt, en/of dat je CV ketel een eco stand heeft die het tapwater warm houdt.

• pietjm
olafmol schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Het feit dat je cv ketel aangaat betekent niet dat je thermostaat warmte vraagt, maar dat de Quatt CiC de cv ketel aanslingert. En/of dat je sanitair warm water gevraagd wordt, en/of dat je CV ketel een eco stand heeft die het tapwater warm houdt.
Het was niet zo dat de cv ketel aanging, de Quatt ging verwarmen. Dat zag ik aan de homewizard. Dus ook geen warm water vraag en eco staat uit.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:52
Bedankt voor jullie reacties m.b.t gasverbruik en trillingsdemping.

Ik denk dat ik toch voor normale bigfoots ga, gezien de ruimte waar hij op staat toch al afgesloten is van de woonkamer en hier voornamelijk de wasmachine en vaatwasser ook al lawaai maken. Misschien nog wat rubberen tegels eronder.

Nu zag ik deze: https://www.groenehoedduu...tuksairco-buitenunit.html

Gaan die passen? Of beter die van 1 meter?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• pietjm
harrr schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:52:
Bedankt voor jullie reacties m.b.t gasverbruik en trillingsdemping.

Ik denk dat ik toch voor normale bigfoots ga, gezien de ruimte waar hij op staat toch al afgesloten is van de woonkamer en hier voornamelijk de wasmachine en vaatwasser ook al lawaai maken. Misschien nog wat rubberen tegels eronder.

Nu zag ik deze: https://www.groenehoedduu...tuksairco-buitenunit.html

Gaan die passen? Of beter die van 1 meter?
Die worden meegeleverd. Bij mij staat het op de uitbouw van de garage met een houten dak. Totaal geen geluid binnen. Zonder tegels o.i.d. Dicht bij kamer en slaapkamer.

• onlinaius
pietjm schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:00:
[...]

Die worden meegeleverd. Bij mij staat het op de uitbouw van de garage met een houten dak. Totaal geen geluid binnen. Zonder tegels o.i.d. Dicht bij kamer en slaapkamer.
Bedoel je met 'geen geluid binnen', geen geluid in huis, of geen geluid in de garage?

Want als je geen geluid in de garage hebt, zit je dak beter in elkaar dan dat van mij, of heb je de trillingen beter gedempt dan ik (2cm rubber tegels, 4 opsluitbanden en daar bovenop de bigfoots).

In de woning hoor ik niets, hoewel de pomp nog niet boven de 1100 watt heeft gedraaid, maar in de garage, direct onder de warmtepomp klinkt het wel alsof er een auto voor het huis stationair staat te draaien.

• pietjm
onlinaius schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:20:
[...]

Bedoel je met 'geen geluid binnen', geen geluid in huis, of geen geluid in de garage?

Want als je geen geluid in de garage hebt, zit je dak beter in elkaar dan dat van mij, of heb je de trillingen beter gedempt dan ik (2cm rubber tegels, 4 opsluitbanden en daar bovenop de bigfoots).

In de woning hoor ik niets, hoewel de pomp nog niet boven de 1100 watt heeft gedraaid, maar in de garage, direct onder de warmtepomp klinkt het wel alsof er een auto voor het huis stationair staat te draaien.
In huis helemaal niets, in de garage wat resonantie. Maar absoluut niet hinderlijk. Bij mij staan ze alleen op de meegeleverde bigfoots.

• MacD007
pietjm schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:16:
[...]

In huis helemaal niets, in de garage wat resonantie. Maar absoluut niet hinderlijk. Bij mij staan ze alleen op de meegeleverde bigfoots.
je soort dakconstructie kan dus heel veel invloed hebben op het geluid en met name de resonanties.

Reductie van het geluid is dus een combinatie van masiefe constructie (dus door de massa niet meedoen van de trillingen) en het opnemen van de trillingen door slappe constructie (rubberen tegels,voetjes ed). vaak een combinatie ervan omdat je altijd met verschillende frequenties te maken gaat hebben.
het is ook een beetje proberen welke bij jou nu het beste resulaat geeft, wat bij de een werkt hoeft dus niet te werken bij de ander. daarnaast speelt ook nog het aspect klangkast een rol, mn afgesloten ruimtes kunnen hier vervelende resulaten hebben, zijn deze bv met isolatie opgevuld is dat veelal een stuk minder.

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08-2025
@marijnflipse
- werkt quatt samen met evohome?
- Is het te gebruiken met bestaande radiatoren? Wij krijgen het warm genoeg met de ketel op 55°.
- Zou het icm een buffervat geïnstalleerd kunnen/moeten worden om niet steeds aan uit te slaan?
- Is een full electric oplossing mogelijk met cv water. Plaatsen jullie dan de hele installatie incl boiler?

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

• Toby-Wan
GhostlyFriend schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:46:
@marijnflipse
- werkt quatt samen met evohome?
- Is het te gebruiken met bestaande radiatoren? Wij krijgen het warm genoeg met de ketel op 55°.
- Zou het icm een buffervat geïnstalleerd kunnen/moeten worden om niet steeds aan uit te slaan?
- Is een full electric oplossing mogelijk met cv water. Plaatsen jullie dan de hele installatie incl boiler?
Wellicht een idee om eerst de topicstart te lezen..
En betreffende de buffervat zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en verdiep je daar even

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 01-04-2023 19:52 ]

• Toml83
Hierbij nog foto's van de installatie. Quatt op begane grond achter de schutting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EL5j-C83UY3h3HpkWJTPNj3hTao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pa0g6k5D5pgw3umB8Otr1gdU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLAjUe4oXqIVh_OU4mfZiSGpIyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7CfOGsNBtAUorajBTHivlfq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oY5rOedlrru_57pQZu9qIKP7CU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ExKNv5kKxTvCyVbvI9bhufa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHHzJ9RSjGpuXW0xTrJFuIOJub0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/628HEhsPosKGfK17OI0C9Ope.jpg?f=fotoalbum_large

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Toml83 Ook hier: recirculatie-alert.
Houd de gemeten buitentemperatuur in de gaten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• olafmol
Proton_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:20:
Oei dit lijkt me idd niet helemaal binnen de specs?

• Toml83
Zat ook nog te kijken naar de wattage.
Zie in het begin tussen 700-800 kwh. Daarna wat lager, maar niet veel. Watntevraag staat op 7kw. Heb het met de technische afdeling afgestemd hier op te houden en na een weekje even te kijken hoe het loopt. Mij werd ook verteld dat 6kw het minimum is.

De 300-400 kwh die mensen hier hadden, kom ik niet aan. Of hebben jullie een veel lagere instelling?

• Toml83
Proton_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:20:
Hoe kan ik dit controleren? En wat zou de afstand moeten zijn tussen de muur/schutting?

• Toby-Wan
Toml83 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:25:
Zat ook nog te kijken naar de wattage.
Zie in het begin tussen 700-800 kwh. Daarna wat lager, maar niet veel. Watntevraag staat op 7kw. Heb het met de technische afdeling afgestemd hier op te houden en na een weekje even te kijken hoe het loopt. Muu werd ook verteld dat 6kw het minimum is.

De 300-400 kwh die mensen hier hadden, kom ik niet aan. Of hebben jullie een veel lagere instelling?
Technische rapport geeft 3 kW warmteverlies bij mij

• Toby-Wan
Toml83 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:27:
[...]

Hoe kan ik dit controleren? En wat zou de afstand moeten zijn tussen de muur?
Wordt door sommige tweakers gedaan via home assistant, @Slurpgeit als ik het goed heb
Quatt staat echter zo dicht op schutting dat je het wellicht ook zelf met eigen temperatuurmeter bovenop de Quatt al kan waarnemen.

• Toml83
Toby-Wan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:33:
[...]

Wordt door sommige tweakers gedaan via home assistant, @Slurpgeit als ik het goed heb
Quatt staat echter zo dicht op schutting dat je het wellicht ook zelf met eigen temperatuurmeter bovenop de Quatt al kan waarnemen.
Ik ben totaal niet zo technisch onderlegd. Wat ik zou met een eigen temp meter kunnen waarnemen? En wat zegt quatt/voorschriften voor afstand tussen muur en schutting? Bedoel je nu de dicht op de muur of schutting? Quatt intake gesprek gaf aan dit gewoon mogelijk is. Ruimte tussen muur en schutting 75 cm

[ Voor 22% gewijzigd door Toml83 op 01-04-2023 22:57 ]

• Toml83
Toby-Wan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:30:
[...]

Technische rapport geeft 3 kW warmteverlies bij mij
3kw is erg laag. Dat red ik niet. Hier een rijtjeshuis eind jaren 80, extra spouwmuur isolatie met standaard dakisolatie en dubbel glas. Afgelopen jaar 950 m3 verbruik

[ Voor 4% gewijzigd door Toml83 op 01-04-2023 22:52 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.