Ziet er goed uit, ben even benieuwd naar je ervaring nu cq de komende tijd qua geluid (vooral ook aan de andere kant van het raam) aangezien wij qua locatie een vrijwel gelijke installatie overwegen. Ik vraag me dus af hoeveel last het geeft op deze manier binnen (bij ons zal dat het keukenraam zijn).Toml83 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:14:
Hierbij nog foto's van de installatie. Quatt op begane grond achter de schutting.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Toml83 als op een windstille dag de gemeten buitentemperatuur hard daalt als de buitenunit draait en weer stijgt als hij uit staat, of als je defrosts ziet bij meer dan 5°C, dan weet je dat hij zijn eigen afgekoelde lucht weer aanzuigt en dat gaat sterk ten koste van het rendement.
Quatt heeft zviw geen specs, maar andere warmtepompen wel en die willen >20 cm van de muur en >50 cm vrije uitblaas.
Mitsubishi (WM50 is vergelijkbaar met Quatt, dus de cijfers tussen haakjes):
/f/image/wHFS5uik5bMfF0h5UghfM2tC.png?f=fotoalbum_large)
Merk op dat er geen tekening is voor zowel voor, achter, als zijkant geblokkeerd.
Wat is het plan voor het condenswater?
Quatt heeft zviw geen specs, maar andere warmtepompen wel en die willen >20 cm van de muur en >50 cm vrije uitblaas.
Mitsubishi (WM50 is vergelijkbaar met Quatt, dus de cijfers tussen haakjes):
/f/image/wHFS5uik5bMfF0h5UghfM2tC.png?f=fotoalbum_large)
Merk op dat er geen tekening is voor zowel voor, achter, als zijkant geblokkeerd.
[ Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 02-04-2023 10:01 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
In mijn geval zou eventueel verplaatsen/verwijderen van schutting het beste zijn, mocht de quatt afkoelen bij gebruik of eerdere defrosts krijgt (boven 0 graden).Proton_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:02:
@Toml83 als op een windstille dag de gemeten buitentemperatuur hard daalt als de buitenunit draait en weer stijgt als hij uit staat, of als je defrosts ziet bij meer dan 5°C, dan weet je dat hij zijn eigen afgekoelde lucht weer aanzuigt en dat gaat sterk ten koste van het rendement.
De afstand tussen muur en schutting = 75 cm, 35cm quatt, hou je nog 40 over. Waarom informeert quatt mij niet hierover, ook niet de installateurs..
Condenswater loopt naar beneden de voortuin in. Het loopt af.
Ps. Quatt zojuist aangegaan. Kwh loopt op tot 1000. Is dit niet veel te hoog. En wat betreft de temperatuur kan ik dit meten? Ik zie bij de vloerverwarming pomp een aanvoer van 34 graden.
Morgen de schutting verder verplaatsen en zorgen dat de quatt voldoende ruimte heeft.
Alvast bedankt voor advies!
[ Voor 21% gewijzigd door Toml83 op 01-04-2023 23:55 ]
Geluid vind ik meevallen. Je hoort het wel blazen bij werking, als je buiten staat. Zojuist even gecheckt. Wat mij opvalt , is dat ik eigenlijk alle radiatoren moet opendraaien anders hoor je het lopen door de leidingen. (waarschijnlijk toch de hoog kw ingesteld)..csetag schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:57:
[...]
Ziet er goed uit, ben even benieuwd naar je ervaring nu cq de komende tijd qua geluid (vooral ook aan de andere kant van het raam) aangezien wij qua locatie een vrijwel gelijke installatie overwegen. Ik vraag me dus af hoeveel last het geeft op deze manier binnen (bij ons zal dat het keukenraam zijn).
Wattage van Quatt is heel afhankelijk van omstandigheden, deed gisterenavond bij mij ook 1000W.Toml83 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:20:
[...]
In mijn geval zou eventueel verplaatsen/verwijderen van schutting het beste zijn, mocht de quatt afkoelen bij gebruik of eerdere defrosts krijgt (boven 0 graden).
De afstand tussen muur en schutting = 75 cm, 35cm quatt, hou je nog 40 over. Waarom informeert quatt mij niet hierover, ook niet de installateurs..
Condenswater loopt naar beneden de voortuin in. Het loopt af.
Ps. Quatt zojuist aangegaan. Kwh loopt op tot 1000. Is dit niet veel te hoog. En wat betreft de temperatuur kan ik dit meten? Ik zie bij de vloerverwarming pomp een aanvoer van 34 graden.
Morgen de schutting verder verplaatsen en zorgen dat de quatt voldoende ruimte heeft.
Alvast bedankt voor advies!
De buitentemperatuur sensor van de Quatt zit achterop aan de bovenzijde, deze kan je alleen uitlezen via HomeAssistant of iets dergelijks, wellicht dat je de recirculatie al kan zien met een huis tuin keuken thermometer, zet deze vlak bij de sensor van de Quatt en kijk of de temperatuur tijdens een run van de veel lager is dan buitentemperatuur.
Behalve verplaatsen, kan je ook kijken of de weerstand voor doorblazen kan verminderen door bijvoorbeeld lamellen te maken op uitblaashoogte
(Je hebt zelfs verstelbare lamellen
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb 2 dagen terug mijn installatiegesprek gehad. Ik heb ook 2000 m3 gasverbruik (incl. SWW). Mij werd verteld dat de 8kW alleen nog in pilot uitgeleverd worden.fauquemont schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:56:
Ik heb vanochtend het installatiegesprek gehad. Met 2000 kuub gasverbruik was Quatt, net als ik, tot de conclusie gekomen dat dan de 8kW opstelling nodig zal zijn. Ik heb nagevraagd wat de status hiervan is, ze zijn op dit moment bezig met pilot installaties en planning is om volgende maand te starten met de levering van 8kW units.
Maar mij is nu een 4kW aangeraden. Reden hiervoor is
1) dat de 2000 m3 nog gebaseerd is op 2022 en ik in de maanden jan/feb/mrt van dat jaar boven nog alle radiatoren open had staan. Sinds nov. verwarmen we boven met airco's. Dus dat gaat flink schelen.
2) omdat we nu boven met airco's verwarmen heb ik met de Quatt nog maar 100 m2 beneden te verwarmen, met 3 grote en 2 kleine radiatoren. Op basis daarvan zei de salesman dat hij echt maar op een 4 kW uitkomt.
Aangezien ik erg weinig kennis van deze materie heb, heb ik vooralsnog toegestemd; ik wacht dus de offerte af. Scheelt natuurlijk ook fors in de aanschaf.
Maar wat denken jullie, heeft deze man een punt of ben ik toch veel beter af met een 8 kW?
Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6
In deze situatie zou ik iets meer ruimte achter de Quatt houden (dat is de inblaaskant) en de keuze voor de plastiek bigfoots is hier ook niet echt optimaal, gezien de ondergrond (klinkers) heb je kans dat deze trillingen overbrengen naar de buitenmuur. (goedkope oplossing, zet ze op tenminste rubberen tegels, beter is de combinatie van die rubberen tegels met dikke stoeptegels (die dan wel vrij liggen van de buitenmuur).csetag schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:57:
[...]
Ziet er goed uit, ben even benieuwd naar je ervaring nu cq de komende tijd qua geluid (vooral ook aan de andere kant van het raam) aangezien wij qua locatie een vrijwel gelijke installatie overwegen. Ik vraag me dus af hoeveel last het geeft op deze manier binnen (bij ons zal dat het keukenraam zijn).
Ook zag ik zo geen condenswater afvoer mogelijk niet gezien, de regenpijp zit er direct naast (waarom niet de afvoer direct daarin laten afvoeren?).
ik verwacht mn tijdens de koude periode dat je een behoorlijke koude belasting op je ruit zult krijgen door de backflash van de uitgeblassen lucht die niet voldoende weg kan door de schutting, de schutting heeft hiervoor eigenlijk het verkeerde profiel (horizonale lamelen, die dus een extra weerstand geven), beter was om hier lamelen die 45 gr. naar boven cq naar onder wijzen, hierdoor een heel stuk minder weerstand en toch geen zicht op de unit.
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 02-04-2023 11:00 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
een beetje weinig info maar is volgens mij niet geheel onzinig. mijn vragen zouden hier zijn:Cruzâh schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:23:
[...]
Ik heb 2 dagen terug mijn installatiegesprek gehad. Ik heb ook 2000 m3 gasverbruik (incl. SWW). Mij werd verteld dat de 8kW alleen nog in pilot uitgeleverd worden.
Maar mij is nu een 4kW aangeraden. Reden hiervoor is
1) dat de 2000 m3 nog gebaseerd is op 2022 en ik in de maanden jan/feb/mrt van dat jaar boven nog alle radiatoren open had staan. Sinds nov. verwarmen we boven met airco's. Dus dat gaat flink schelen.
2) omdat we nu boven met airco's verwarmen heb ik met de Quatt nog maar 100 m2 beneden te verwarmen, met 3 grote en 2 kleine radiatoren. Op basis daarvan zei de salesman dat hij echt maar op een 4 kW uitkomt.
Aangezien ik erg weinig kennis van deze materie heb, heb ik vooralsnog toegestemd; ik wacht dus de offerte af. Scheelt natuurlijk ook fors in de aanschaf.
Maar wat denken jullie, heeft deze man een punt of ben ik toch veel beter af met een 8 kW?
- wat is de isolatie status van je huis (bouwjaar, spouwmuurisolatie?, dak en vloerisolatie ?, type belazing (DG / HR / HR++ ed?)
- heb je vloerverwarming?
- type radiatoren ?
- waar staat je CV water temp op? (80-90 gr. ?) merk en capaciteit CV ketel/ bouwjaar ?
- hoe is je dagelijks gebruik van de kamers (bv werk je veel boven?) en wat is je kamertemp. gemidd. ?
verwacht wel zeker als je alleen radiatoren hebt deze een klein beetje moet helpen met de bekende radiatorventilatoren (ze gaan anders te veel achteruit in hun capaciteit.)
De helft van je vragen heeft hij in zijn vraagstuk al beantwoord.MacD007 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:56:
[...]
een beetje weinig info maar is volgens mij niet geheel onzinig. mijn vragen zouden hier zijn:
- wat is de isolatie status van je huis (bouwjaar, spouwmuurisolatie?, dak en vloerisolatie ?, type belazing (DG / HR / HR++ ed?)
- type radiatoren ?
- waar staat je CV water temp op? (80-90 gr. ?) merk en capaciteit CV ketel/ bouwjaar ?
- hoe is je dagelijks gebruik van de kamers (bv werk je veel boven?) en wat is je kamertemp. gemidd. ?
verwacht wel zeker als je alleen radiatoren hebt deze een klein beetje moet helpen met de bekende radiatorventilatoren (ze gaan anders te veel achteruit in hun capaciteit.)
blijkbaar kun jij beter lezen dan ik want ik haal mijn vragen niet uit zijn tekst, maar je mag deze gerust beantwoorden voor me.medu80 schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:01:
[...]
De helft van je vragen heeft hij in zijn vraagstuk al beantwoord.
Huidige verbruik zegt inderdaad niet veel. Aanvoertemp vind ik relatief hoog, hoeveel m2 vloerverwarming heb je? (meestal zie ik bij mijzelf, en hier op tweakers aanvoertemperaturen die ergens tussen de 20 en de 30 liggen). Zegt overigens niets over recirculatie, maar kan duiden op een probleem met de afgifte / een niet optimaal ingestelde verdeler.Toml83 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:20:
Nog iets makkelijker als je een buitenthermometer hebt (soms weerstation genoemd).Toby-Wan schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:02:
wellicht dat je de recirculatie al kan zien met een huis tuin keuken thermometer, zet deze vlak bij de sensor van de Quatt en kijk of de temperatuur tijdens een run van de veel lager is dan buitentemperatuur.
Neem inderdaad een zo windstil mogelijke dag.
Zet de thermostaat laag zodat de Quatt uit gaat, laat een poosje (kwartiertje ofzo) uitstaan zodat de temperatuur kan stabiliseren.
Zet de thermostaat zo hoog mogelijk en kijk of de temperatuur van de sensor zakt. Normaal gesproken zakt de temperatuur buiten zelden overdag (even aangenomen dat je geen weeromstandigheden hebt zoals een grote regen of hagelbui). Als de temperatuur daalt weet je dat je recirculeert. Als dit heel minimaal is kun je het voor lief nemen, maar boet je wel aan efficientie in. Hoeveel efficientie hangt af van het temperatuurverschil en hoeveel wind er normaal gesproken op die plek waait.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Als het geluid doorklinkt in de woning is het mogelijk ook nog een oplossing om 1 rijtje klinkertjes tegen de woningmuur weg te halen en te vervangen door grind / zand.MacD007 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:49:
In deze situatie zou ik iets meer ruimte achter de Quatt houden (dat is de inblaaskant) en de keuze voor de plastiek bigfoots is hier ook niet echt optimaal, gezien de ondergrond (klinkers) heb je kans dat deze trillingen overbrengen naar de buitenmuur. (goedkope oplossing, zet ze op tenminste rubberen tegels, beter is de combinatie van die rubberen tegels met dikke stoeptegels (die dan wel vrij liggen van de buitenmuur).
Ik vermoed dat de schutting er al stond (deze ziet er niet uit alsof deze geplaatst is tijdens de plaatsing van de Quatt), dus daar zijn mogelijk nog extra redenen voor?
Als deze er (nu) puur staat om de Quatt uit het zicht te onttrekken is een houten omkasting nog het overwegen waard (scheelt ook wat in geluid), maar dat kost natuurlijk wel iets meer dan een houten schutting die er toch al staat.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Had eerder al meer info gegeven, maar dat is al even geleden:MacD007 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:56:
[...]
een beetje weinig info maar is volgens mij niet geheel onzinig. mijn vragen zouden hier zijn:
- type radiatoren ?
[b]Cruzâh in "Ervaringen met Quatt?"
- Vrijstaande jaren ’30 woning
- Spouwmuurisolatie, dakisolatie (geen kruipruimte aanwezig)
- Dubbel glas (geen HR++)
- Geen vloerverwarming
- 2 grote radiatoren in woonkamer, 1 kleine. 1 vd grote is hagelnieuw en heeft speedfans
- Nefit Topline ketel van plm 10 jaar oud met Nefit thermostaat
- Gasverbruik heel ’22: 2000 m3 (incl. SWW)
- 20 zonnepanelen: jaaropbrengst vorig jaar 6700 kWh
- Heb een tijdje getest met 50gr aanvoertemperatuur. Daarmee krijg ik het huis prima warm (bij nachttemp. rond het vriespunt, overdag 4-5 gr), alleen duurt het een stuk langer vanwege de nachtverlaging. Hier lees ik de ene keer dat 35-40gr de max is voor de Quatt en de andere keer dat die ook prima 50gr haalt
- Boven verwarm ik met 3 airco's
[ Voor 72% gewijzigd door Cruzâh op 02-04-2023 11:23 ]
Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6
kijk, dat had ik dus niet gezien. mogelijk is het handig om dan even nog naar je eerdere post te verwijzen, ik ga natuurlijk niet alles nakijken of iemand mogelijk nog iets eerder gepost had.Cruzâh schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:16:
[...]
Had eerder al meer info gegeven, maar dat is al even geleden:
[...]
even nog een vraag, heb je het verbruik de laatste 3 maanden, want dat zou denk ik eerder een goede indicatie geven over je huidig verbruik met je airco's.
Je opbrengst van je zonnepanelen zou ik elk geval meer dan voldoende moeten zijn, of heb jij een extreem hoog verbruik?
[ Voor 27% gewijzigd door MacD007 op 02-04-2023 12:16 ]
Het aparte is dat ze de unit al wat meer van de muur hadden gezet, omdat het eerste deel teveel afliep. Maar had dus nog verder gemoeten. Eerlijk gezegd, hoor en voel ik weinig tot geen trillingen bij het keukenraam als de quatt aanstaat.MacD007 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:49:
[...]
In deze situatie zou ik iets meer ruimte achter de Quatt houden (dat is de inblaaskant) en de keuze voor de plastiek bigfoots is hier ook niet echt optimaal, gezien de ondergrond (klinkers) heb je kans dat deze trillingen overbrengen naar de buitenmuur. (goedkope oplossing, zet ze op tenminste rubberen tegels, beter is de combinatie van die rubberen tegels met dikke stoeptegels (die dan wel vrij liggen van de buitenmuur).
Ook zag ik zo geen condenswater afvoer mogelijk niet gezien, de regenpijp zit er direct naast (waarom niet de afvoer direct daarin laten afvoeren?).
ik verwacht mn tijdens de koude periode dat je een behoorlijke koude belasting op je ruit zult krijgen door de backflash van de uitgeblassen lucht die niet voldoende weg kan door de schutting, de schutting heeft hiervoor eigenlijk het verkeerde profiel (horizonale lamelen, die dus een extra weerstand geven), beter was om hier lamelen die 45 gr. naar boven cq naar onder wijzen, hierdoor een heel stuk minder weerstand en toch geen zicht op de unit.[Afbeelding]
Waterafvoer had inderdaad beter gekund. Loopt nu gewoon eruit. Regenpijp zit ernaast en daar nog tussen de leidinggoot.
Kan dit nog worden aangepast?
Schutting is inmiddels weg. Was om de kliko te verstoppen, nu met de quatt kan dit niet meer.
Heb hier beneden 50 m2 vloerverwarming. Niet bijzonder en boven enkele radiatoren open. Zag gisteravond de temperatuur rap oplopen met het aantal kwh, terwijl het buiten nog geen eens heel koud was.onlinaius schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:06:
[...]
Huidige verbruik zegt inderdaad niet veel. Aanvoertemp vind ik relatief hoog, hoeveel m2 vloerverwarming heb je? (meestal zie ik bij mijzelf, en hier op tweakers aanvoertemperaturen die ergens tussen de 20 en de 30 liggen). Zegt overigens niets over recirculatie, maar kan duiden op een probleem met de afgifte / een niet optimaal ingestelde verdeler.
[...]
Nog iets makkelijker als je een buitenthermometer hebt (soms weerstation genoemd).
Neem inderdaad een zo windstil mogelijke dag.
Zet de thermostaat laag zodat de Quatt uit gaat, laat een poosje (kwartiertje ofzo) uitstaan zodat de temperatuur kan stabiliseren.
Zet de thermostaat zo hoog mogelijk en kijk of de temperatuur van de sensor zakt. Normaal gesproken zakt de temperatuur buiten zelden overdag (even aangenomen dat je geen weeromstandigheden hebt zoals een grote regen of hagelbui). Als de temperatuur daalt weet je dat je recirculeert. Als dit heel minimaal is kun je het voor lief nemen, maar boet je wel aan efficientie in. Hoeveel efficientie hangt af van het temperatuurverschil en hoeveel wind er normaal gesproken op die plek waait.
Zal eens kijken met een temperatuur meter. Heb nog een buiten sensor liggen.
Locatie van quatt is geselecteerd door de vrouw. Zij wilde het liever niet in het zicht. Nu ze de unit goed heeft bekeken, valt het weer mee;).
Nu de schutting weg ik verwacht ik geen problemen meer met recirculatie. Meten kan altijd, maar als er verder geen obstructies zijn kan ik me niet voorstellen dat het nog problemen geeft.Toml83 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:59:
Zal eens kijken met een temperatuur meter. Heb nog een buiten sensor liggen.
Zo lang je geen last hebt van trillingen in de muur: niets aan doen, een niet bestaand probleem hoef je uiteraard niet op te lossen.
Qua condensafvoer is het misschien makkelijker om wat klinkertjes onder de Quatt weg te halen en op te vullen met grind (weet niet hoe makkelijk je bij de regenpijp komt met genoeg verloop zodat het water nog door het afvoerbuisje loopt).
Overigens zou ik ook hierbij zeggen: je hoeft geen niet bestaand probleem op te lossen.
Gooi eens een paar emmer waters onder de Quatt (niet tegen de Quatt maar echter er onder) en kijk waar het naar toe loopt. Dan kun je er altijd over nadenken: is het een probleem als er hier ijs komt te liggen? In jouw geval zal dat iets nauwer komen omdat het (als ik het zo zie) aan openbaar terrein ligt, en je dus ook rekening moet houden met postbodes, spelende kinderen, etc, etc, maar als het direct in een rechte lijn naar een putje loopt hoef je er mogelijk niets aan te doen.
Een stevige emmer water simuleert dat best aardig: het is meer dan de Quatt per defrost er uit gooit, dus als die emmer water snel en netjes weg loopt zal defrost water dat nog beter doen.
En mocht het bij de eerstvolgende koude periode toch een te grote ijsmassa geven dan kun je dat altijd nog fixen (en mogelijk tijdens die periode even iets bovenop het ijs zetten / markeren zodat niemand er over uitglijd).
3KW, dat is volgens mij echt superlaag? Mag is vragen wat voorheen je gasverbruik was?Toby-Wan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:30:
[...]
Technische rapport geeft 3 kW warmteverlies bij mij
Ik heb zelf een nieuwbouwwoning, 200m2 woonoppervlak en 550m3 gasverbruik (excl. ssw) maar zelfs daarmee 7KW warmteverlies volgens het rapport.
Edit, ik neem het terug. De laatste dagen was het steeds een stuk warmer, en kwam de aanvoer inderdaad niet boven de 30 graden uit. Nu is het wat kouder, en draait de Quatt voor het eerst op een ruime 1400 watt, en de temperatuur op de verdeler is nu rond de 33.Toml83 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:59:
Heb hier beneden 50 m2 vloerverwarming. Niet bijzonder en boven enkele radiatoren open. Zag gisteravond de temperatuur rap oplopen met het aantal kwh, terwijl het buiten nog geen eens heel koud was.
Locatie van quatt is geselecteerd door de vrouw. Zij wilde het liever niet in het zicht. Nu ze de unit goed heeft bekeken, valt het weer mee;).
Overigens is onze verdeler ook nog niet helemaal zoals ik deze wil hebben. Ik weet wat er moet gebeuren aan de verdeler, ik ben aardig handig en denk het zelf te kunnen (hoewel ik niet begin aan zelf leidingen buigen), maar ik zit nog een beetje aan te hikken tegen de juiste maat koppelingen / kogelkranen vinden, en inbouwen.
Ik ga de emmer water testen. Locatie van quatt is drie meter van de voordeur en loopt af op een klein stukje gras (5 meter diep) voordat het op de weg komt. Condenswater van de quatt komt niet op een openbaar stuk uit.onlinaius schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:22:
[...]
Nu de schutting weg ik verwacht ik geen problemen meer met recirculatie. Meten kan altijd, maar als er verder geen obstructies zijn kan ik me niet voorstellen dat het nog problemen geeft.
Zo lang je geen last hebt van trillingen in de muur: niets aan doen, een niet bestaand probleem hoef je uiteraard niet op te lossen.
Qua condensafvoer is het misschien makkelijker om wat klinkertjes onder de Quatt weg te halen en op te vullen met grind (weet niet hoe makkelijk je bij de regenpijp komt met genoeg verloop zodat het water nog door het afvoerbuisje loopt).
Overigens zou ik ook hierbij zeggen: je hoeft geen niet bestaand probleem op te lossen.
Gooi eens een paar emmer waters onder de Quatt (niet tegen de Quatt maar echter er onder) en kijk waar het naar toe loopt. Dan kun je er altijd over nadenken: is het een probleem als er hier ijs komt te liggen? In jouw geval zal dat iets nauwer komen omdat het (als ik het zo zie) aan openbaar terrein ligt, en je dus ook rekening moet houden met postbodes, spelende kinderen, etc, etc, maar als het direct in een rechte lijn naar een putje loopt hoef je er mogelijk niets aan te doen.
Een stevige emmer water simuleert dat best aardig: het is meer dan de Quatt per defrost er uit gooit, dus als die emmer water snel en netjes weg loopt zal defrost water dat nog beter doen.
En mocht het bij de eerstvolgende koude periode toch een te grote ijsmassa geven dan kun je dat altijd nog fixen (en mogelijk tijdens die periode even iets bovenop het ijs zetten / markeren zodat niemand er over uitglijd).
Dat is idd ook vrij hoog. Was dat gisteravond? En hoe lang draait de quatt dan?onlinaius schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:30:
[...]
Edit, ik neem het terug. De laatste dagen was het steeds een stuk warmer, en kwam de aanvoer inderdaad niet boven de 30 graden uit. Nu is het wat kouder, en draait de Quatt voor het eerst op een ruime 1400 watt, en de temperatuur op de verdeler is nu rond de 33.
Overigens is onze verdeler ook nog niet helemaal zoals ik deze wil hebben. Ik weet wat er moet gebeuren aan de verdeler, ik ben aardig handig en denk het zelf te kunnen (hoewel ik niet begin aan zelf leidingen buigen), maar ik zit nog een beetje aan te hikken tegen de juiste maat koppelingen / kogelkranen vinden, en inbouwen.
Ik vind het een hele bijzondere locatie vinden, eigenlijk kan die vanaf de helft van de linker kant fatsoenlijk lucht aan voeren, de rest wordt geblokkeerd door een muurtje of de leidingen. Wonderbaarlijk dat dit mag, de meeste monoblocs die ik bekeken heb, vereisen toch echt meer vrije ruimte rondom.Toml83 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:53:
[...]
Het aparte is dat ze de unit al wat meer van de muur hadden gezet, omdat het eerste deel teveel afliep. Maar had dus nog verder gemoeten. Eerlijk gezegd, hoor en voel ik weinig tot geen trillingen bij het keukenraam als de quatt aanstaat.
Waterafvoer had inderdaad beter gekund. Loopt nu gewoon eruit. Regenpijp zit ernaast en daar nog tussen de leidinggoot.
Kan dit nog worden aangepast?
Schutting is inmiddels weg. Was om de kliko te verstoppen, nu met de quatt kan dit niet meer.
Ja, had beter naar kunnen linken inderdaad. Bij deze verbruik van afgelopen maanden (alles incl SWW):MacD007 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:10:
[...]
kijk, dat had ik dus niet gezien. mogelijk is het handig om dan even nog naar je eerdere post te verwijzen, ik ga natuurlijk niet alles nakijken of iemand mogelijk nog iets eerder gepost had.
even nog een vraag, heb je het verbruik de laatste 3 maanden, want dat zou denk ik eerder een goede indicatie geven over je huidig verbruik met je airco's.
Je opbrengst van je zonnepanelen zou ik elk geval meer dan voldoende moeten zijn, of heb jij een extreem hoog verbruik?
nov: 211
dec: 353
jan: 341
feb: 267
mrt: 239
Panelen idd meer dan voldoende. Had vorig jaar met 9 mnd panelen €900 negatief verbruik
Na een kleine week de trotse eigenaar van een Quatt te zijn, hierbij ook mijn 'review'.
Het online installatiegesprek met Quatt was prettig, maar ik moet zeggen dat je qua kennis en kunde volgens mij niet bij Quatt terecht moet, het lijkt meer dozen schuiven dan dat ze echt goed nadenken over manier van plaatsen.
Oorspronkelijke plan van mij: plaatsen op aanbouw, onder het slaapkamerraam. Quatt ging hiermee akkoord. Ze hebben nog even geprobeerd om op rubberen big foots los te plaatsen op het dak, ipv aan beugels aan de stenen muur. Dat leek mij geen goed plan.
Een andere warmtepomp installateur die bij ons langs is geweest voor een 9KW LG (ik maak graag even reclame voor hem, het gaat om @BjornHero die er overduidelijk meer verstand van had dan de online planners bij Quatt ), gaf aan dat dat om meerdere redenen problematisch kon zijn:
- De warmtepomp van Quatt (en zeker die van LG) zouden boven de rand van het raam uit komen, wat meer geluid binnen zou geven.
- De warmtepomp blaast over een lichtkoepel wat mogelijk temperatuurverschillen zou kunnen geven met werking in de koepel tot gevolg wat mogelijk op termijn problemen zou kunnen geven.
- De Quatt / LG direct boven een werkplek is niet optimaal.
Zijn voorstel: wat meer leiding gebruiken en installeren bovenop de garage.
Ik ben uiteindelijk voor plaatsing op de garage gegaan door Quatt ipv voor de LG, vanwege 2 redenen:
- Prijs
- (zelfs nog net iets belangrijker) De Quatt kan (door het lagere vermogen ten opzichte van de LG) binnen de geluidsnormen op de garage staan zonder dat er problemen optreden met de erfgrens, bij de LG had ik het op een akkoordje moeten gooien met de buren, en als ze ooit vertrekken ben je ook weer afhankelijk van eventuele toekomstige buren.
Afgelopen maandag is bij ons de Quatt geinstalleerd. 2 slovaakse heren die er iets voor 9:00 waren (tikje aan de late kant, aangezien 8:30 oorspronkelijk geplanned stond). 1 van de 2 sprak vrij goed engels.
De installatiemethode is bij ons rechtstreeks naar buiten boren vanuit de ketelruimte, en daarna zo'n 7 meter naar achter, naar het garagedak.
Ik heb oorspronkelijk met Quatt besproken dat extra leiding boven de 7 meter geen goed idee was vanwege hogere verliezen. Bij het installatiegesprek wilde hij dan ook niet de leiding verlengen tot een meter of 10, tegen meerprijs (wat eigenlijk mijn voorkeur had). Ik heb echter wel aan de heren gevraagd of ze zo ver als de 7 meter leidingen het toelaten wilden installeren.
Tijdens de installatie kwamen ze er achter dat Quatt het front niet had meegeleverd in de doos. Ze zijn dit front na overleg met Quatt rond lunchtijd gaan halen vanuit ons in Zuid Limburg naar Tilburg (!).
Dit was mij oorspronkelijk niet duidelijk, want anders had ik wel aangeboden dit er zelf op te schroeven als ze deze naar me zouden opsturen. Volgens hen hoorde het nu eenmaal bij hun werk.
Uiteindelijk was het (mede dankzij de 3 uur die ze op en neer moesten naar Tilburg) de langste installatie die ze tot nu toe gedaan hadden (arme jongens), en ze waren rond 19:30 klaar.
Over de installatiekwaliteit ben ik echt tevreden. In de cv ketel ruimte hebben ze alles echt netjes geinstalleerd en achter gelaten. Zelfs het kabelmanagement hadden ze netjes gedaan (en heb ik zelf helaas weer moeten los halen achteraf).
Quatt draaide netjes toen ze weg gingen, maar de volgende ochtend ging de Quatt niet meer aan.
Ik heb telefonisch contact gehad met Quatt, en het bleek in de thermostaat te zitten. Ik heb zelf voor de installatie een (geroote) Toon geinstalleerd. Hierbij zat echter een (vrij breed) rechthoekige ketelmodule van Quby. Degene die de Toon geroot heeft, heeft de set zelf samengesteld uit verschillende onderdelen, en dit type ketelmodule was nieuwer dan de Toon zelf.
De helpdeskmedewerker had vrij snel door dat het probleem daaruit voort kwam (de Toon gaf ook af en toe aan dat er geen verbinding was met de ketel) en daar kwam het probleem door.
Een nieuwe Toon set besteld met de originele (veel kleinere) ketelmodule, en daarmee ging het direct goed.
De afgelopen nachten geexperimenteerd met nachtverlaging en of de Quatt dan nog aan gaat terwijl de ketel uit staat. Dat is 1x mis gegaan, toen ik de nachtverlaging naar 18.5 had gezet. 19 gaat wel. Eigenlijk kan ik dus (vanaf 20) amper nachtverlaging toepassen, anders slaat de Quatt niet meer aan.
Gisteren kwam ik er achter dat er op 1 van de knelkoppelingen, direct boven de bypass een klein beetje water staat, die koppeling is dus niet waterdicht. Ik heb dit vandaag doorgezet naar Quatt.
Ik ben blij dat ik het advies van Bjorn heb gevolgd en dat de Quatt op de garage staat, want in de garage hoor je deze toch wel een beetje (bij lage frequentie hoor je een brom alsof er een auto verderop stationair staat te draaien). Vandaag bij hogere frequentie (draait nu op 1470 watt) hoor ik heeeel in de verte een lichte zoem, maar het is en blijft een stuk stiller dan onze airco die achter de aanbouw aan de buitenmuur hangt, en de bijbehorende (zeker niet al te stille) binnenunit.
Foto's:
Let niet op de kabelzooi, die hadden ze keurig achter gelaten, maar heb ik bij het vervangen van de ketelmodule weer moeten los halen. Binnenkort zal ik het nog een wat mooier kabelmanagen. Verder weet ik dat de bruine sporen op de muur 'niet goed' zijn. De ketel is aan vervanging toe, maar dit wil ik niet meer doen, omdat het plan is de ketel er binnen nu en 2 jaar helemaal uit te doen. Voor de zekerheid heb ik een monoxidemelder aangeschaft. Deze heeft gelukkig nog nooit iets aan monoxide opgepakt, altijd 0.00.
Het stukje isolatiemateriaal heb ik zelf gedaan omdat ik een pompschakelaar op de aanvoerleiding heb geplaatst. Deze schakelt de stroom van de cv ketel uit boven de 50 graden. Hiermee voorkom ik dat als de cv ketel ooit gereset wordt er te warm water de vloer in gaat.
:strip_exif()/f/image/IfOedVsA2jPWi28JCPFHn9pj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6NBRoAHq4Jjm0DkswqzUtPq8.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit geen leidinggoot op het laatste stuk, dat had Quatt al aangegeven in het installatiegesprek. Wel twijfel ik er over om de leidingen nog even met enkele slangklemmen op de muur vast te zetten, zodat ze niet in het water liggen als er regenwater op het dak staat.
:strip_exif()/f/image/wQ2f7Eby6YvUevxu9eBWTcE3.jpg?f=fotoalbum_large)
Het online installatiegesprek met Quatt was prettig, maar ik moet zeggen dat je qua kennis en kunde volgens mij niet bij Quatt terecht moet, het lijkt meer dozen schuiven dan dat ze echt goed nadenken over manier van plaatsen.
Oorspronkelijke plan van mij: plaatsen op aanbouw, onder het slaapkamerraam. Quatt ging hiermee akkoord. Ze hebben nog even geprobeerd om op rubberen big foots los te plaatsen op het dak, ipv aan beugels aan de stenen muur. Dat leek mij geen goed plan.
Een andere warmtepomp installateur die bij ons langs is geweest voor een 9KW LG (ik maak graag even reclame voor hem, het gaat om @BjornHero die er overduidelijk meer verstand van had dan de online planners bij Quatt ), gaf aan dat dat om meerdere redenen problematisch kon zijn:
- De warmtepomp van Quatt (en zeker die van LG) zouden boven de rand van het raam uit komen, wat meer geluid binnen zou geven.
- De warmtepomp blaast over een lichtkoepel wat mogelijk temperatuurverschillen zou kunnen geven met werking in de koepel tot gevolg wat mogelijk op termijn problemen zou kunnen geven.
Ik ben uiteindelijk voor plaatsing op de garage gegaan door Quatt ipv voor de LG, vanwege 2 redenen:
- Prijs
- (zelfs nog net iets belangrijker) De Quatt kan (door het lagere vermogen ten opzichte van de LG) binnen de geluidsnormen op de garage staan zonder dat er problemen optreden met de erfgrens, bij de LG had ik het op een akkoordje moeten gooien met de buren, en als ze ooit vertrekken ben je ook weer afhankelijk van eventuele toekomstige buren.
Afgelopen maandag is bij ons de Quatt geinstalleerd. 2 slovaakse heren die er iets voor 9:00 waren (tikje aan de late kant, aangezien 8:30 oorspronkelijk geplanned stond). 1 van de 2 sprak vrij goed engels.
De installatiemethode is bij ons rechtstreeks naar buiten boren vanuit de ketelruimte, en daarna zo'n 7 meter naar achter, naar het garagedak.
Ik heb oorspronkelijk met Quatt besproken dat extra leiding boven de 7 meter geen goed idee was vanwege hogere verliezen. Bij het installatiegesprek wilde hij dan ook niet de leiding verlengen tot een meter of 10, tegen meerprijs (wat eigenlijk mijn voorkeur had). Ik heb echter wel aan de heren gevraagd of ze zo ver als de 7 meter leidingen het toelaten wilden installeren.
Tijdens de installatie kwamen ze er achter dat Quatt het front niet had meegeleverd in de doos. Ze zijn dit front na overleg met Quatt rond lunchtijd gaan halen vanuit ons in Zuid Limburg naar Tilburg (!).
Dit was mij oorspronkelijk niet duidelijk, want anders had ik wel aangeboden dit er zelf op te schroeven als ze deze naar me zouden opsturen. Volgens hen hoorde het nu eenmaal bij hun werk.
Uiteindelijk was het (mede dankzij de 3 uur die ze op en neer moesten naar Tilburg) de langste installatie die ze tot nu toe gedaan hadden (arme jongens), en ze waren rond 19:30 klaar.
Over de installatiekwaliteit ben ik echt tevreden. In de cv ketel ruimte hebben ze alles echt netjes geinstalleerd en achter gelaten. Zelfs het kabelmanagement hadden ze netjes gedaan (en heb ik zelf helaas weer moeten los halen achteraf).
Quatt draaide netjes toen ze weg gingen, maar de volgende ochtend ging de Quatt niet meer aan.
Ik heb telefonisch contact gehad met Quatt, en het bleek in de thermostaat te zitten. Ik heb zelf voor de installatie een (geroote) Toon geinstalleerd. Hierbij zat echter een (vrij breed) rechthoekige ketelmodule van Quby. Degene die de Toon geroot heeft, heeft de set zelf samengesteld uit verschillende onderdelen, en dit type ketelmodule was nieuwer dan de Toon zelf.
De helpdeskmedewerker had vrij snel door dat het probleem daaruit voort kwam (de Toon gaf ook af en toe aan dat er geen verbinding was met de ketel) en daar kwam het probleem door.
Een nieuwe Toon set besteld met de originele (veel kleinere) ketelmodule, en daarmee ging het direct goed.
De afgelopen nachten geexperimenteerd met nachtverlaging en of de Quatt dan nog aan gaat terwijl de ketel uit staat. Dat is 1x mis gegaan, toen ik de nachtverlaging naar 18.5 had gezet. 19 gaat wel. Eigenlijk kan ik dus (vanaf 20) amper nachtverlaging toepassen, anders slaat de Quatt niet meer aan.
Gisteren kwam ik er achter dat er op 1 van de knelkoppelingen, direct boven de bypass een klein beetje water staat, die koppeling is dus niet waterdicht. Ik heb dit vandaag doorgezet naar Quatt.
Ik ben blij dat ik het advies van Bjorn heb gevolgd en dat de Quatt op de garage staat, want in de garage hoor je deze toch wel een beetje (bij lage frequentie hoor je een brom alsof er een auto verderop stationair staat te draaien). Vandaag bij hogere frequentie (draait nu op 1470 watt) hoor ik heeeel in de verte een lichte zoem, maar het is en blijft een stuk stiller dan onze airco die achter de aanbouw aan de buitenmuur hangt, en de bijbehorende (zeker niet al te stille) binnenunit.
Foto's:
Let niet op de kabelzooi, die hadden ze keurig achter gelaten, maar heb ik bij het vervangen van de ketelmodule weer moeten los halen. Binnenkort zal ik het nog een wat mooier kabelmanagen. Verder weet ik dat de bruine sporen op de muur 'niet goed' zijn. De ketel is aan vervanging toe, maar dit wil ik niet meer doen, omdat het plan is de ketel er binnen nu en 2 jaar helemaal uit te doen. Voor de zekerheid heb ik een monoxidemelder aangeschaft. Deze heeft gelukkig nog nooit iets aan monoxide opgepakt, altijd 0.00.
Het stukje isolatiemateriaal heb ik zelf gedaan omdat ik een pompschakelaar op de aanvoerleiding heb geplaatst. Deze schakelt de stroom van de cv ketel uit boven de 50 graden. Hiermee voorkom ik dat als de cv ketel ooit gereset wordt er te warm water de vloer in gaat.
:strip_exif()/f/image/IfOedVsA2jPWi28JCPFHn9pj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6NBRoAHq4Jjm0DkswqzUtPq8.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit geen leidinggoot op het laatste stuk, dat had Quatt al aangegeven in het installatiegesprek. Wel twijfel ik er over om de leidingen nog even met enkele slangklemmen op de muur vast te zetten, zodat ze niet in het water liggen als er regenwater op het dak staat.
:strip_exif()/f/image/wQ2f7Eby6YvUevxu9eBWTcE3.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien vergis ik me hierin, maar ik heb toch ook altijd wel het idee dat ze de marges vrij ruim nemen zodat je geen problemen krijgt als je later bijvoorbeeld een container naast de warmtepomp zet / de flow anderszins beperkt.ErnstvV schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:41:
[...]
Ik vind het een hele bijzondere locatie vinden, eigenlijk kan die vanaf de helft van de linker kant fatsoenlijk lucht aan voeren, de rest wordt geblokkeerd door een muurtje of de leidingen. Wonderbaarlijk dat dit mag, de meeste monoblocs die ik bekeken heb, vereisen toch echt meer vrije ruimte rondom.
Daarmaast zorg je met veel ruimte rondom dat je minder kans op recirculatie hebt.
De schutting vond ik dan ook niet echt een goed idee, maar lucht stroomt over het algemeen zo makkelijk dat zo lang je de bovenkant en de zijkant vrij houd ik niet kan voorstellen dat het snel een probleem zal worden.
Iemand daar ooit metingen op uitgevoerd? Hoeveel millibar daalt de druk achter zo'n warmtepomp als deze op een beugel aan de muur zit?
Ik weet dat mensen de Quatt al monitoren via HA, is der ook al iemand die hem heeft toegevoegd in Domoticz?
There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't
Dank je, dat lijkt nog steeds een behoorlijk gasverbruik. Als ik het verbruik van jan-mrt neem en dat 2* plus 6* 20 (SWW gebruik) en dat geheel afrond kom ik op een verbruik van 1800-1900 m2 op jaarbasis uit, dat is nog behoorlijk veel (was dat met de airco's of nog zonder?Cruzâh schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:11:
[...]
Ja, had beter naar kunnen linken inderdaad. Bij deze verbruik van afgelopen maanden (alles incl SWW):
nov: 211
dec: 353
jan: 341
feb: 267
mrt: 239
Panelen idd meer dan voldoende. Had vorig jaar met 9 mnd panelen €900 negatief verbruik
De genoemde rekenmethode komt bij mij redelijk goed uit, is wel een redelijk globale benadering
Uitgaande dat je gasverbruik voor verwarming alleen in de maand okt-mrt valt (hier rekening gehouden met de gem. koudste periode van het jaar (jan-mrt).
mooi installatieverhaal, bedankt. Blij te horen dat ze nu ook naar het diepe zuiden zijn afgereist.onlinaius schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:20:
Na een kleine week de trotse eigenaar van een Quatt te zijn, hierbij ook mijn 'review'.
- Prijs
Foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
m.b.t. de losse leidingstuk, ben je niet bang dat je hierdoor te veel gaat verleizen, ik zou deze zeker nog een extra dikke isolatie spenderen en een waterdichte behuizing zou ook een positiefe inbreng geven (natte isolatie verliest zijn isolerende eigenschap.)
ik zou ze zeker niet in het water laten liggen, dat is echt vragen om problemen.
[/quote]
[quote]
Ja, dat idee had ik inderdaad ook. Er zit een waterdichte laag om de buis heen, maar ik ben een klein beetje bang dat een paar jaar in een plas water niet veel goeds brengt voor die waterdichte laag.MacD007 schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:58:
ik zou ze zeker niet in het water laten liggen, dat is echt vragen om problemen.
De installateurs gaven aan dat het geen probleem was, maar eerlijk gezegd heb ik daar ook mijn twijfels bij.
je zou deze met een aantal zware tegels en rvs hoekijzers aan een zwarte goot (deze valt op het dak wat minder op) net boven het dak kunnen bevestigen. om de meter (niet te hoog vanwege de windbelasting), in deze goot zal ook voldoende ruimte voor extra isolatie zijn.onlinaius schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:07:
[...]
Ja, dat idee had ik inderdaad ook. Er zit een waterdichte laag om de buis heen, maar ik ben een klein beetje bang dat een paar jaar in een plas water niet veel goeds brengt voor die waterdichte laag.
De installateurs gaven aan dat het geen probleem was, maar eerlijk gezegd heb ik daar ook mijn twijfels bij.
zover ik weet gebruikt Quatt het merk Canalit, dat is dus ook in zwart te krijgen.
Het verbruik wat ik opgaf is incl. SWW, dus dan kom ik nog wat lager uit in jouw berekening? Was wel incl. airco's idd.MacD007 schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:49:
[...]
Dank je, dat lijkt nog steeds een behoorlijk gasverbruik. Als ik het verbruik van jan-mrt neem en dat 2* plus 6* 20 (SWW gebruik) en dat geheel afrond kom ik op een verbruik van 1800-1900 m2 op jaarbasis uit, dat is nog behoorlijk veel (was dat met de airco's of nog zonder?
De genoemde rekenmethode komt bij mij redelijk goed uit, is wel een redelijk globale benadering
Uitgaande dat je gasverbruik voor verwarming alleen in de maand okt-mrt valt (hier rekening gehouden met de gem. koudste periode van het jaar (jan-mrt).
De salesman zei dat het enigszins op het randje was, maar wat is dan wijsheid? Heb je met de 8 kW dan niet te veel, waardoor ook het electriciteitsverbruik omhoog gaat?
Ja volgens mij ook, huis uit 1995, 137m2 oppervlakte & 600m3 gas excl SWWRVE_NL schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:29:
[...]
3KW, dat is volgens mij echt superlaag? Mag is vragen wat voorheen je gasverbruik was?
Ik heb zelf een nieuwbouwwoning, 200m2 woonoppervlak en 550m3 gasverbruik (excl. ssw) maar zelfs daarmee 7KW warmteverlies volgens het rapport.
Wellicht ligt waarheid ergens in het midden?
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Vandaag voor eerst de defrost live meegemaakt, zelfs met alleen radiatoren (wel alles open) kan die daar genoeg warmte uit halen
:strip_exif()/f/image/iQ7uflUBhowWH32HsSn50zl0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G00nmTmF1llmaIaEpazFcXsV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iQ7uflUBhowWH32HsSn50zl0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G00nmTmF1llmaIaEpazFcXsV.jpg?f=fotoalbum_large)
De vraag is gewoon hoeveel capaciteit wil je door de Quatt vervangen en welke kosten staan daar tegenover.Cruzâh schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:35:
[...]
Het verbruik wat ik opgaf is incl. SWW, dus dan kom ik nog wat lager uit in jouw berekening? Was wel incl. airco's idd.
De salesman zei dat het enigszins op het randje was, maar wat is dan wijsheid? Heb je met de 8 kW dan niet te veel, waardoor ook het electriciteitsverbruik omhoog gaat?
ik ben bang dat je bij een 4,5 kW versie je ergens tussen 50-60% (zeer grove schatting) gaat uitkomen. Je bespaart dan circa 700-800 m3 gas per jaar.
Met de 8 kW versie zul je ergens rond de 90% uitkomen, mn bij die zeer koude tijden dat de COP dermate laag gaat worden dat je beter met gas kunt verwarmen.
Het stook seizoen is nagenoeg voorbij, dus nog enkele maanden wachten op de 8 kW zou voor nu geen probleem zijn, ben je waarschijnlijk gereed voor volgende winter. Niet onbelangrijk is welke prijs krijg je de nieuwe of heb je nog het geluk om de Quatt voor de oude prijs te kunnen bemachtigen?
Met je huidig gebruik zou ik zelf meer richting de 8 kW gaan als je deze kunt plaatsen, bedenk wel deze maakt 3 dB meer lawaai, dus daar waar je de 4,5 kW nog net zou kunnen plaatsen gaat dat met de 8 kW niet meer op. Heb je echter voldoende plaats en afstand tot de buren, dan is dat natuurlijk geen probleem.
Quatt geeft nu wel aan dat je voor de 8 kW een eigen groep nodig hebt, maar eigenlijk zou je dat voor de 4,5 kW ook al moeten doen. (minimaal heb je dus 1 1-Din open plaats in je groepenkast nodig (Siemens alamat 1 Din breed spanningsonafhankelijk conform de huidige norm NEN-1010.)
Als je dan toch bezig bent, stop een blinddop in de 3e wartel. Nu is die gewoon open en kan er water door naar binnen. Lijkt me niet handigonlinaius schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:07:
[...]
Ja, dat idee had ik inderdaad ook. Er zit een waterdichte laag om de buis heen, maar ik ben een klein beetje bang dat een paar jaar in een plas water niet veel goeds brengt voor die waterdichte laag.
Ga ik ook nog naar kijken, bedankt voor de tip!HBO88 schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:50:
[...]
Als je dan toch bezig bent, stop een blinddop in de 3e wartel. Nu is die gewoon open en kan er water door naar binnen. Lijkt me niet handig
Hartelijk dank voor je antwoorden. Dat geluid is mogelijk wel een issue, ik heb niet heel veel afstand tot de erfgrens. Ik heb pas in oktober ingeschreven, de 4kW krijg ik nu voor 2499, de 8 voor 3399. Ook denk ik dat ik wel een extra groep nodig ga hebben i.g.v. de 8 kW, de 4 kan volgens Quatt er zo wel bij. Alles bij elkaar laat ik het denk ik zo, de 700-800 m3 besparing is toch al erg mooi. Ben benieuwd welke besparing Quatt voorziet in de offerte.MacD007 schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:14:
[...]
De vraag is gewoon hoeveel capaciteit wil je door de Quatt vervangen en welke kosten staan daar tegenover.
ik ben bang dat je bij een 4,5 kW versie je ergens tussen 50-60% (zeer grove schatting) gaat uitkomen. Je bespaart dan circa 700-800 m3 gas per jaar.
Met de 8 kW versie zul je ergens rond de 90% uitkomen, mn bij die zeer koude tijden dat de COP dermate laag gaat worden dat je beter met gas kunt verwarmen.
Het stook seizoen is nagenoeg voorbij, dus nog enkele maanden wachten op de 8 kW zou voor nu geen probleem zijn, ben je waarschijnlijk gereed voor volgende winter. Niet onbelangrijk is welke prijs krijg je de nieuwe of heb je nog het geluk om de Quatt voor de oude prijs te kunnen bemachtigen?
Met je huidig gebruik zou ik zelf meer richting de 8 kW gaan als je deze kunt plaatsen, bedenk wel deze maakt 3 dB meer lawaai, dus daar waar je de 4,5 kW nog net zou kunnen plaatsen gaat dat met de 8 kW niet meer op. Heb je echter voldoende plaats en afstand tot de buren, dan is dat natuurlijk geen probleem.
Quatt geeft nu wel aan dat je voor de 8 kW een eigen groep nodig hebt, maar eigenlijk zou je dat voor de 4,5 kW ook al moeten doen. (minimaal heb je dus 1 1-Din open plaats in je groepenkast nodig (Siemens alamat 1 Din breed spanningsonafhankelijk conform de huidige norm NEN-1010.)
Vanacht met dit koudere weer (buiten-temp gezakt naar 0,6 Celsius) eindelijk een keer de Quatt aan het werk gezien met lagere temperaturen.
De Lyric T6 heeft de hele nacht op 20,5 graden ingesteld gestaan. Op dit moment schijnt het zonnetje dus loopt de temperatuur in de woonkamer op.
Ik heb dus 11,16kWh verbruikt en toch nog 0,2m2 gas.
Normaliter had ik ongeveer 2,5m2 aan gas verbruikt. Als je dit terugrekent met mijn energie/gas-contract dan is er geen verschil aan kosten of ik de Quatt gebruik of met de CV-Ketel had verwarmd.
Toch over het algemeen draait de Quatt echt zonder gas te verbruiken, en heb ik absoluut het idee dat ik geld bespaar. Toch kan ik dit pas gaan constateren over een periode van langere tijd gebruik.
/f/image/VOSLRZpXz53bOrARkc24vAS5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TZeJUvvecftj71zOJsSPW6Bz.png?f=fotoalbum_large)
De Lyric T6 heeft de hele nacht op 20,5 graden ingesteld gestaan. Op dit moment schijnt het zonnetje dus loopt de temperatuur in de woonkamer op.
Normaliter had ik ongeveer 2,5m2 aan gas verbruikt. Als je dit terugrekent met mijn energie/gas-contract dan is er geen verschil aan kosten of ik de Quatt gebruik of met de CV-Ketel had verwarmd.
Toch over het algemeen draait de Quatt echt zonder gas te verbruiken, en heb ik absoluut het idee dat ik geld bespaar. Toch kan ik dit pas gaan constateren over een periode van langere tijd gebruik.
/f/image/VOSLRZpXz53bOrARkc24vAS5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TZeJUvvecftj71zOJsSPW6Bz.png?f=fotoalbum_large)
ehhhh..HOI
Met dat weerbeeld en zoveel defrosts is het vaak lood om oud ijzer. Of geneuzel achter de komma.krizzziz schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:01:
Vanacht met dit koudere weer (buiten-temp gezakt naar 0,6 Celsius) eindelijk een keer de Quatt aan het werk gezien met lagere temperaturen.
Het is mooi dat je gas 'bespaart', maar dat moet natuurlijk vervangen worden door een andere energiebron. Maar goed. Zodra de temperatuur boven de 5 - 6 graden komt, schiet de COP de lucht in
Juist verwarmen gedurende het minst efficiënte moment (de hele nacht) hoeft daarom niet vanzelfsprekend goedkoper te zijn.
daar kun je proefondervindelijk achterkomen.
Gewoon de boel eens een nacht op 19 zetten, en de thermostaat (bijv) om 06:00 weer op 21,5 oid. En dan kijken hoe snel je het weer warm hebt, en uiteraard tegen welk verbruik.
Allemaal appels peren, maar als ik mijn wp de hele nacht had laten dooretteren met COP 2.5, dan had ik ook 10 - 14 kWh verbruik gehad.
Nu heb ik met 4 kWh en geen gas de hele tent weer op 21 - 21,5
/f/image/wkO1UmvzQTcLcgxcwPrb2yKJ.png?f=fotoalbum_large)
Daar staat tegenover een dagverbruik van 9.2 gisteren over de hele dag:
/f/image/K8F3aDtCLxQVkJj9VGlVd8Tf.png?f=fotoalbum_large)
Het weerbeeld wisselt nog al snel in dit land, dus het is soms moeilijk om hele etmalen met elkaar te vergelijken. Maar ik zou zeggen: uitproberen en kijken of het in je leefritme past.
[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 03-04-2023 10:34 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Volledig mee eens, ik zit alleen zelf nog volledig te dubben over nachtverlaging ja/nee. Met temperaturen onder 2 graden lijkt het wel efficienter te zijn. tzt maar eens een scriptje voor schrijven binnen HA.paQ schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:18:
[...]
Met dat weerbeeld en zoveel defrosts is het vaak lood om oud ijzer. Of geneuzel achter de komma.
Het is mooi dat je gas 'bespaart', maar dat moet natuurlijk vervangen worden door een andere energiebron. Maar goed. Zodra de temperatuur boven de 5 - 6 graden komt, schiet de COP de lucht in
Juist verwarmen gedurende het minst efficiënte moment (de hele nacht) hoeft daarom niet vanzelfsprekend goedkoper te zijn.
Gewoon de boel eens een nacht op 19 zetten, en de thermostaat (bijv) om 06:00 weer op 21,5 oid. En dan kijken hoe snel je het weer warm hebt, en uiteraard tegen welk verbruik.
Allemaal appels peren, maar als ik mijn wp de hele nacht had laten dooretteren met COP 2.5, dan had ik ook 10 - 14 kWh verbruik gehad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het weerbeeld wisselt nog al snel in dit land, dus het is soms moeilijk om hele etmalen met elkaar te vergelijken. Maar ik zou zeggen: uitproberen en kijken of het in je leefritme past.
ehhhh..HOI
Er is natuurlijk ook nog de factor comfort. En even zien hoe snel je huis afkoelt bij deze temperaturen.krizzziz schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:36:
[...]
Volledig mee eens, ik zit alleen zelf nog volledig te dubben over nachtverlaging ja/nee. Met temperaturen onder 2 graden lijkt het wel efficienter te zijn. tzt maar eens een scriptje voor schrijven binnen HA.
Ik heb het voor mezelf eens bijgehouden afgelopen winter in een week waarbij je toch enkele dagen achter elkaar dezelfde temperaturen in de nacht en overdag had.
Er zijn misschien 2 of 3 nachten geweest waarvan ik achteraf dacht: mja. KLEIN voordeel voor het laten doordraaien als ik dat had gedaan. Maar bijna altijd was het uitschakelen van de hele wp in de nacht voordeliger.
Ik heb het zo ingesteld staan dat hij om 06:00 weer aangaat, of wanneer de thermostaat de 19 graden aan tikt. Dat is vanochtend ook precies net van de te voren even gebeurd.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als je voorheen met 0.6 graden buitentemperatuur (zelfs s nachts) een gasverbruik van 2.5m3 had, mag ik vragen wat je jaarverbruik was aan verwarming? 350m3?krizzziz schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:01:
Normaliter had ik ongeveer 2,5m2 aan gas verbruikt.
[Afbeelding]
Ik zie uit je grafiek ook dat de Quatt de hele run op hoog vermogen blijft draaien, ik heb hetzelfde.
Gisteren van 05.30 tot 13.00 continu gedraaid op >1500W, terwijl volgens schema vrij snel (binnen 20 minuten) na de laatste halve graag verhoging om 07.30 op uiteindelijke gewenste temperatuur (19 graden) bereikt was.
Wellicht toch maar een ticket aanmaken waarom ie tussen 08.00 & 13.00 niet omlaag moduleerde..
Ik draaie normaal op 900m3 gas voor verwarming en SWW. Ik doen het afgelopen jaar waarschijnlijk 600m3 verwarming en SWW. Dus 300m3 voor verwarming is denk ik wel juist.Toby-Wan schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:48:
[...]
Als je voorheen met 0.6 graden buitentemperatuur (zelfs s nachts) een gasverbruik van 2.5m3 had, mag ik vragen wat je jaarverbruik was aan verwarming? 350m3?
Ik zie uit je grafiek ook dat de Quatt de hele run op hoog vermogen blijft draaien, ik heb hetzelfde.
Gisteren van 05.30 tot 13.00 continu gedraaid op >1500W, terwijl volgens schema vrij snel (binnen 20 minuten) na de laatste halve graag verhoging om 07.30 op uiteindelijke gewenste temperatuur (19 graden) bereikt was.
Wellicht toch maar een ticket aanmaken waarom ie tussen 08.00 & 13.00 niet omlaag moduleerde..
Dat moduleren naar beneden zie ik bij mij ook niet gebeuren. Ik ga gewoon van 1500 watt opeens naar niks omdat de temp is bereikt. Dit kan volgens mij ook efficienter.
ehhhh..HOI
Weet iemand hoe het zit met de nut en noodzaak van een onderhoudscontract voor een warmtepomp? Ik vroeg Quatt hier tijdens het installatiegesprek naar, maar de beste man wist niet of het nodig was en of Quatt daar iets voor aanbiedt.
Mijn airco's laat ik elke 3 jaar onderhouden, dat lijkt me toch ook wel nodig voor een warmtepomp? Niemand iets van Quatt over gehoord nog?
Mijn airco's laat ik elke 3 jaar onderhouden, dat lijkt me toch ook wel nodig voor een warmtepomp? Niemand iets van Quatt over gehoord nog?
Niet concreet in vorm of prijs. Wel dat ze dit gaan aanbieden.Cruzâh schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:26:
Weet iemand hoe het zit met de nut en noodzaak van een onderhoudscontract voor een warmtepomp? Ik vroeg Quatt hier tijdens het installatiegesprek naar, maar de beste man wist niet of het nodig was en of Quatt daar iets voor aanbiedt.
Je slaat de spijker op zijn kop : bij een week met koude nachten maar overdag veel zon en temperatuur van +10 is het niet slim om te proberen snachts het huis op 21 te houden. Zet 's avonds de thermostaat laag, accepteer dat het huis om 8 uur is afgekoeld, profiteer van de opwarming door de zon en laat eventueel de WP bijspringen bij een temperatuur dat hij met een laag verbruik kan draaien. Bij 9 graden draait een WP op de helft van het verbruik van dat bij 0 graden.Gasverbruik voor verwarming zou deze week 0 moeten zijn.paQ schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:18:
[...]
Met dat weerbeeld en zoveel defrosts is het vaak lood om oud ijzer. Of geneuzel achter de komma.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
( Ik heb geen Quatt, lees mee, wel 5 winters ervaring met een hybride warmtepomp).
Eerder minder dan bij airco's dan meer. Bij een airco gaat er (over het algemeen) een koelgas door de drukleidingen naar binnen en op koppelingspunten is er altijd een klein risico dat er lekkages ontstaan.Cruzâh schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:26:
Weet iemand hoe het zit met de nut en noodzaak van een onderhoudscontract voor een warmtepomp?
Bij een monoblock warmtepomp zit het koelgascircuit volledig in de unit, en de kans op lekkage is dan ook een stuk kleiner.
De laatste keer dat hier airco onderhoud werd gepleegd deed de monteur 5 dingen:
- Controleren wat uitgeblazen temperaturen van de airco waren in verwarmingsstand, zowel van de buitenunit als de binnenunit.
Zodra Quatt de insights pagina beschikbaar maakt (of met root) zou je hier zelf ook een berekening op los moeten kunnen laten. Je hebt daarvoor aanvoer en retourtemperaturen nodig, pompsnelheid en energieverbruik. Dat is ook een stuk makkelijker dan bij een airco, omdat je veel beter weet hoeveel water er doorheen gaat, dan hoeveel lucht er door een airco heen gaat.
- Controleren of er geen residue van koelmiddel op de koppelingen zat bij de buitenunit
Niet al te essentieel lijkt me, zo lang de COP in orde is mag je aannemen dat er niet (veel) koelmiddel weg is.
- Lamellen van de buitenunit schoonblazen
Zo lang je niet te beroerd bent (en er bij kunt) om heel af en toe eens met een busje perslucht / compressor de buitenunit te reinigen, prima te doen.
- Filters reinigen van de binnenunit
Niet nodig bij een L/W
Qua onderhoud van een monoblock zou ik er nog bij nemen het schoonmaken van de vuilfilter(s) (mits je die in je systeem hebt zitten).
[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 03-04-2023 11:58 ]
Onderhoud van WP's wordt ook met regelmaat besproken in het algemene L/W warmtepomp topic:onlinaius schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:56:
[...]
- Lamellen van de buitenunit schoonblazen
Zo lang je niet te beroerd bent (en er bij kunt) om heel af en toe eens met een busje perslucht / compressor de buitenunit te reinigen, prima te doen.
- Filters reinigen van de binnenunit
Niet nodig bij een L/W
Qua onderhoud van een monoblock zou ik er nog bij nemen het schoonmaken van de vuilfilter(s) (mits je die in je systeem hebt zitten).
DutchWing in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik ga volledig mee in deze logica nu het resultaat gezien hebbende.CJG schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:52:
[...]
Je slaat de spijker op zijn kop : bij een week met koude nachten maar overdag veel zon en temperatuur van +10 is het niet slim om te proberen snachts het huis op 21 te houden. Zet 's avonds de thermostaat laag, accepteer dat het huis om 8 uur is afgekoeld, profiteer van de opwarming door de zon en laat eventueel de WP bijspringen bij een temperatuur dat hij met een laag verbruik kan draaien. Bij 9 graden draait een WP op de helft van het verbruik van dat bij 0 graden.Gasverbruik voor verwarming zou deze week 0 moeten zijn.
( Ik heb geen Quatt, lees mee, wel 5 winters ervaring met een hybride warmtepomp).
Het enige waar ik mee zit is de WAF en dat mijn twee kleine kindjes dan het sochtends toch koud hebben.
Voor mij persoonlijk zou het geen probleem zijn geweest dat het nog niet warm is om 8.00.
Waar ik ook mee zit, dat als ik nachtverlaging zou toepassen. En ik zou mijn schema van mijn thermostaat om een vast tijdstip op 20,5 graden zetten. Kijkende hoe de quatt werkt en dat deze dan van bijvoorbeel 19 graden opeens naar 20,5 graden moet. Dan ga je altijd gasverbruik krijgen. Eigenlijk moet je de temp van 19 dan ieder uur een halve graad omhoog zetten. Dat is de uitdaging nu.
ehhhh..HOI
Dat is dan weer het nadeel van Quatt dat je vzv ik lees niet de CV kunt uitschakelen. Mijn WP verwarmt het huis, en soms moet ik overschakelen op CV, ik schat 10-15 dagen per jaar, soms maar voor een paar uurtjes bij koude nachten.krizzziz schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:05:
[...]
Ik ga volledig mee in deze logica nu het resultaat gezien hebbende.
Het enige waar ik mee zit is de WAF en dat mijn twee kleine kindjes dan het sochtends toch koud hebben.
Voor mij persoonlijk zou het geen probleem zijn geweest dat het nog niet warm is om 8.00.
Waar ik ook mee zit, dat als ik nachtverlaging zou toepassen. En ik zou mijn schema van mijn thermostaat om een vast tijdstip op 20,5 graden zetten. Kijkende hoe de quatt werkt en dat deze dan van bijvoorbeel 19 graden opeens naar 20,5 graden moet. Dan ga je altijd gasverbruik krijgen. Eigenlijk moet je de temp van 19 dan ieder uur een halve graad omhoog zetten. Dat is de uitdaging nu.
Helder. Buitenkant schoon houden prima te doen natuurlijk, maar andere suggesties die worden gedaan laat ik dan wellicht maar uitvoeren door de airco-boer die toch elke 3 jaar komt (na afloop van garantie Quatt dan)Toby-Wan schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:04:
[...]
Onderhoud van WP's wordt ook met regelmaat besproken in het algemene L/W warmtepomp topic:
DutchWing in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Binnenkort heb ik mijn Intake gesprek op vrijdag, Vreemd genoeg vandaag een Herinnering ontvangen om dit in te plannen, maar het is ook al gepland en al een Meet uitnodiging ontvangen.
Mijn vader stelde onlangs een vraag, waar ik niet het antwoord op kon vinden, Als er geen Binnenunit is, wordt het CV water dan naar buiten gepompt ?
Mijn vader stelde onlangs een vraag, waar ik niet het antwoord op kon vinden, Als er geen Binnenunit is, wordt het CV water dan naar buiten gepompt ?
Ja, het water van de retourleiding gaat eerst naar buiten en dan weer richting de CV.djneo-nl schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:50:
Vandaag zat ik te denken waarom de CiC niet rekening kan houden met de lokale weersverwachting. Ik heb liever dat het in de ochtend lager zakt dan de gewenste temperatuur, omdat het huis gratis opwarmt vanaf 10 uur. je zou zeggen dat al die variabelen samen met daadwerkelijke metingen (wat was de werkelijke temperatuur buiten, scheen de zon en hoe snel koelt en warmt het huis op), dat de Quatt daar iets echt slims mee kan doen.CJG schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:52:
[...]
Je slaat de spijker op zijn kop : bij een week met koude nachten maar overdag veel zon en temperatuur van +10 is het niet slim om te proberen snachts het huis op 21 te houden. Zet 's avonds de thermostaat laag, accepteer dat het huis om 8 uur is afgekoeld, profiteer van de opwarming door de zon en laat eventueel de WP bijspringen bij een temperatuur dat hij met een laag verbruik kan draaien. Bij 9 graden draait een WP op de helft van het verbruik van dat bij 0 graden.Gasverbruik voor verwarming zou deze week 0 moeten zijn.
Ik zit nu te denken om 's nachts de temp maar naar 18,5 te laten gaan en pas in de middag de temp weer op 20 te zetten.
MTVenus V148 HWP1 5.1903
Dat is dus bij een mono blok als de quatt zo, het antwoord dus een volmondig JA. WiFi cv water is nog niet uitgevonden.djneo-nl schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:50:
Binnenkort heb ik mijn Intake gesprek op vrijdag, Vreemd genoeg vandaag een Herinnering ontvangen om dit in te plannen, maar het is ook al gepland en al een Meet uitnodiging ontvangen.
Dat zal natuurlijk wel TubelessWater gaan heten. Dus TuWaMacD007 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:26:
[...]
Dat is dus bij een mono blok als de quatt zo, het antwoord dus een volmondig JA. WiFi cv water is nog niet uitgevonden.
Dat zou je inderdaad denken, daar ligt in potentie ook een hele grote USP tov "klassiekere" warmtepompen.Falkor73 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:24:
[...]
Vandaag zat ik te denken waarom de CiC niet rekening kan houden met de lokale weersverwachting. Ik heb liever dat het in de ochtend lager zakt dan de gewenste temperatuur, omdat het huis gratis opwarmt vanaf 10 uur. je zou zeggen dat al die variabelen samen met daadwerkelijke metingen (wat was de werkelijke temperatuur buiten, scheen de zon en hoe snel koelt en warmt het huis op), dat de Quatt daar iets echt slims mee kan doen.
Ik zit nu te denken om 's nachts de temp maar naar 18,5 te laten gaan en pas in de middag de temp weer op 20 te zetten.
Een andere interessante USP die er ligt is het kunnen "skippen" van bepaalde frequenties die veel resonantie veroorzaken in een specifieke setting.
Maar op een of andere manier heb ik weinig vertrouwen dat Quatt met dit soort advanced usecases gaat komen, als ik zie hoeveel moeite ze überhaupt nog hebben met OpenTherm en thermostaten?
Prima gevonden, andere naam die al wat langer in gebruik is, dat heet “rivier” of de kleinere variant “beek”, gek genoeg is er ook een gemeente die zo heet, echter “rivier” heb ik nog niet kunnen vinden.Heinemancp schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:38:
[...]
Dat zal natuurlijk wel TubelessWater gaan heten. Dus TuWa
Maar hoe predictive AI is de CiC dan eigenlijk? Lijkt niet meer dan een IF this, IS that regeling waarbij je zelfs moet instellen wat de P_MAX is - terwijl dat ook gemeten / in opstartcyclus meegenomen kan worden. Lijkt me allemaal niet zo moeilijk. Alle data is publiekelijk toegankelijk, lastig is om de buienradar api voor temp, zon & wind te beheren. Maar als je die koopt, wat volgens mij kan, lijkt me dat al een stuk beheersbaarder.
Dat kun je nu ook al, via je t6 zou dat gewoon kunnen, alleen helemaal automatisch bv afhankelijk van het weer kan je nu nog niet, maar je moet ook niet te lui gaan worden, vroeger werd je houtkachel ook niet automatisch gevuld met hout.Falkor73 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:24:
[...]
Vandaag zat ik te denken waarom de CiC niet rekening kan houden met de lokale weersverwachting. Ik heb liever dat het in de ochtend lager zakt dan de gewenste temperatuur, omdat het huis gratis opwarmt vanaf 10 uur. je zou zeggen dat al die variabelen samen met daadwerkelijke metingen (wat was de werkelijke temperatuur buiten, scheen de zon en hoe snel koelt en warmt het huis op), dat de Quatt daar iets echt slims mee kan doen.
ik heb s ochtends 07.30 een gewenste temperatuur van 19 graden en een nachtverlaging van 1.5 graad tot 17.5, met inderdaad per uur graad omhoog. Quatt schakelt alleen CV ketel bij om water op 18 graden te krijgen.krizzziz schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:05:
[...]
Ik ga volledig mee in deze logica nu het resultaat gezien hebbende.
Nu heb ik gisteren ondervonden (tuindeur langere tijd open gehad), dat Quatt CV ketel erbij pakte omdat verschil tussen kamertemperatuur & wens temperatuur 1.5 graden was. Het moment dat het verschil nog maar 1 graden was ging de CV ketel uit en de Quatt alleen verder.
Herkennen anderen dit ? 1.5 graad verschil/verhoging = Quatt+CV, 1 graad verschil/verhoging = Quatt solo
Je kan weersafhankelijk werken met T6 & HomeAssistant, HomeAssistant kan de temperatuurvraag aanpassen in een automation waarbij bijv. accuweather als weerdienst gebruikt word. Dit werkt dan natuurlijk automatisch op de Quatt door (hoeft de quatt niet eens voor in homeassistant te staan),bijv. 3 schema's:MacD007 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:51:
[...]
Dat kun je nu ook al, via je t6 zou dat gewoon kunnen, alleen helemaal automatisch bv afhankelijk van het weer kan je nu nog niet, maar je moet ook niet te lui gaan worden, vroeger werd je houtkachel ook niet automatisch gevuld met hout.
Bij minimale dag temperatuur buiten <0 graden, thermostaat schema met nachtverlaging tot 19 graden en in ochtend per uur een graad verhogen.
Bij minimale dag temperatuur buiten 0-6 graden, thermostaat schema met nachtverlaging tot 19 graden en in ochtend per uur een halve graad verhogen. (Kan mij voorstellen dat met een halve graad verschil in warmtevraag de quatt minder vermogen gebruikt?)
Bij minimale dag temperatuur buiten >6 graden, thermostaat op 20,5 graden continu
*Ik heb de Quatt zelf nog niet dus weet niet wat ideale waarden zijn, wellicht vindt iemand dat leuk om mee te experimenteren.
[ Voor 9% gewijzigd door RVE_NL op 03-04-2023 15:10 ]
Ja, afhankelij van temp verschil en buiten temp e.d.Toby-Wan schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:03:
[...]
ik heb s ochtends 07.30 een gewenste temperatuur van 19 graden en een nachtverlaging van 1.5 graad tot 17.5, met inderdaad per uur graad omhoog. Quatt schakelt alleen CV ketel bij om water op 18 graden te krijgen.
Nu heb ik gisteren ondervonden (tuindeur langere tijd open gehad), dat Quatt CV ketel erbij pakte omdat verschil tussen kamertemperatuur & wens temperatuur 1.5 graden was. Het moment dat het verschil nog maar 1 graden was ging de CV ketel uit en de Quatt alleen verder.
Herkennen anderen dit ? 1.5 graad verschil/verhoging = Quatt+CV, 1 graad verschil/verhoging = Quatt solo
Wat kan werken is bij grote verschillen, trapsgewijs temp opbouwen. Dus 1,5u spreiden over een tijd van bv 05u tot 08u, zoals andere hier ook al wel eens hebben geschreven.
Ja, zoals @RobertowNL al aangaf / met (2) geïsoleerde leidingen (zie schema:)djneo-nl schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:50:
Niet. De CiC wil de huidige en de gewenste kamertemperatuur weten (via OpenTherm). Adhv van het verschil daartussen berekent ie wat de aanvoer temperatuur (Ta) moet zijn, en als de huidige (retour?) watertemperatuur onder de 18 graden is slingert ie eerst de CV ketel aan, totdat de watertemperatuur boven de 18 graden is, dan pakt ie het zelf verder over.Heinemancp schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:43:
Maar hoe predictive AI is de CiC dan eigenlijk? Lijkt niet meer dan een IF this, IS that regeling waarbij je zelfs moet instellen wat de P_MAX is - terwijl dat ook gemeten / in opstartcyclus meegenomen kan worden. Lijkt me allemaal niet zo moeilijk. Alle data is publiekelijk toegankelijk, lastig is om de buienradar api voor temp, zon & wind te beheren. Maar als je die koopt, wat volgens mij kan, lijkt me dat al een stuk beheersbaarder.
Verder houdt ie nog rekening met ingevoerde kosten van gas en stroom, en met een ingestelde "vermogensverlies" instelling van het huis. Hoe dat algoritme precies gaat is me niet geheel duidelijk.
Hier inmiddels de schutting weg en vrij baan om de quatt uit te laten blazen.
Gisteravond rond 23:00 ging de quatt aan (doel temp 19,5 graden) en tot 8:00 verwarmen op, volgens mij, maximale capaciteit rond de 1500 watt. Zoals ik ook lees bij anderen, is het niet met een tussenweg maar maximaal of niks. Verder zag ik ook de aanvoertemperatuur in mijn pompschakelaar voor de vloerverwarming naar 32,5 graden. De pompschakelaar locatie begane grond, CV ketel op zolder. Wat ik mij opviel is dat de stroming in de leidingen sterk is qua geluid en dit pas mindert wanneer ik alle radiatoren openzet. Hebben meerdere dit of is mijn quatt capaciteit van 7kw gewoonweg te hoog?
Quatt 2-4-23
Vermogen: 1500 w (totaal verbruik 11kwh)
Temperatuur: 19,5 graden
Gemeten aanvoertemperatuur: 32,5 graden
Warmtevraag: 7KW (bij -10)
Suizende leidingen: Ja, wanneer niet alle radiatoren openstaan (vanaf stand 2 of hoger)
Leidinglengte: 8-12 meter
Ketel: Nefit trendline II (aansluiting aan-uit)
Gisteravond rond 23:00 ging de quatt aan (doel temp 19,5 graden) en tot 8:00 verwarmen op, volgens mij, maximale capaciteit rond de 1500 watt. Zoals ik ook lees bij anderen, is het niet met een tussenweg maar maximaal of niks. Verder zag ik ook de aanvoertemperatuur in mijn pompschakelaar voor de vloerverwarming naar 32,5 graden. De pompschakelaar locatie begane grond, CV ketel op zolder. Wat ik mij opviel is dat de stroming in de leidingen sterk is qua geluid en dit pas mindert wanneer ik alle radiatoren openzet. Hebben meerdere dit of is mijn quatt capaciteit van 7kw gewoonweg te hoog?
Quatt 2-4-23
Suizende leidingen: Ja, wanneer niet alle radiatoren openstaan (vanaf stand 2 of hoger)
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 45% gewijzigd door Toml83 op 03-04-2023 16:33 ]
Is volgens mij afhankelijk van de daadwerkelijke gemeten temperatuur rond 2300. Als er groot verschil is tussen de gemeten temp en je doeltemp van 19,5 dan zal de CiC "vol gas" willen gaan om de aanvoertemperatuur hoog te krijgen (die 32,5 graden denk ik dan). Ging de CV ketel ook nog aan?Toml83 schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:28:
Hier inmiddels de schutting weg en vrij baan om de quatt uit te laten blazen.
Quatt 2-4-23
Suizende leidingen komt (ws) door het volume, een wp pompt veel meer water rond om goed te kunnen verwarmen op lagere aanvoer temperaturen. Als je alle radiatoren openzet zal er ws minder weerstand in je systeem zitten. Welke diameter buizen heb je?
CV ketel is niet aangegaan. Lag een klein beetje water naast de quatt, eerder een vochtplek.olafmol schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:33:
[...]
Is volgens mij afhankelijk van de daadwerkelijke gemeten temperatuur rond 2300. Als er groot verschil is tussen de gemeten temp en je doeltemp van 19,5 dan zal de CiC "vol gas" willen gaan om de aanvoertemperatuur hoog te krijgen (die 32,5 graden denk ik dan). Ging de CV ketel ook nog aan?
Suizende leidingen komt (ws) door het volume, een wp pompt veel meer water rond om goed te kunnen verwarmen op lagere aanvoer temperaturen. Als je alle radiatoren openzet zal er ws minder weerstand in je systeem zitten. Welke diameter buizen heb je?
Diameter weet ik niet precies. Naar de vloerverwarming is vrij ruim, voor de radiatoren boven vrij smal.
Ik zal vanavond kijken en met een foto reageren.
Quatt draait hier nu een weekje en ik moet zeggen naar alle tevredenheid. Logisch ook met deze temperaturen. Nu zit ik te kijken naar een elektrische boiler of wp boiler.
Mensen die deze opstelling samen met Quatt al hebben draaien? Ik heb namelijk geen idee waar ik goed aan doe.
Mensen die deze opstelling samen met Quatt al hebben draaien? Ik heb namelijk geen idee waar ik goed aan doe.
Hm, wij lopen hier steeds meer tegen de inflexibilteit van Quatt.
Waar het op stuk kan lopen voor ons:
* Prijs ineens omhoog na een videogesprek, wekt geen vertrouwen.
* Parallele invoer, wordt hier door flip belooft, maar puntje bij paaltje ook weer afgeblazen... (koeling, all-electric zo ook?)
* Leidingen over de buitenmuur: Willen we niet, niet mooi en niet efficient.
Wij gaan al verbouwen en hebben de boel open liggen.
Ons aanbod: Wij leggen de leidingen klaar dan hoeven jullie alleen te koppelen. Welke hebben we nodig of kunnen jullie die vooraf leveren? (gespreid bedje zou je zeggen)
Antwoord; doen we niet en de leidingen zijn schijnbaar zo speciaal dat je ze ook niet zelf aan kan schaffen.
Daarnaast zijn we bang dat als we later verder willen verduurzamen dat we wederom die hele binnenmuren open moeten breken omdat er dan weer één setje bij moet oid.
Overweging nu: alternatief, misschien dan toch dewarmteAO. Eerder minder interessant vanwege prijs, dat is nu met de verhoging en extra verbouwing die we zelf zouden moeten doen om het allemaal netjes weg te werken zonder paralelle invoer ook makkelijk weg te strepen tegen elkaar.
Nadeel: groter, meer geluid.
Voordeel: totale kosten (tov niet-parallel en in onze situatie), aansluiting parallel.
Iemand nog andere alternatieven, bij grote voorkeur met parallele koppeling als optie?
* Parallele invoer, wordt hier door flip belooft, maar puntje bij paaltje ook weer afgeblazen... (koeling, all-electric zo ook?)
Ons aanbod: Wij leggen de leidingen klaar dan hoeven jullie alleen te koppelen. Welke hebben we nodig of kunnen jullie die vooraf leveren? (gespreid bedje zou je zeggen)
Antwoord; doen we niet en de leidingen zijn schijnbaar zo speciaal dat je ze ook niet zelf aan kan schaffen.
Daarnaast zijn we bang dat als we later verder willen verduurzamen dat we wederom die hele binnenmuren open moeten breken omdat er dan weer één setje bij moet oid.
Overweging nu: alternatief, misschien dan toch dewarmteAO. Eerder minder interessant vanwege prijs, dat is nu met de verhoging en extra verbouwing die we zelf zouden moeten doen om het allemaal netjes weg te werken zonder paralelle invoer ook makkelijk weg te strepen tegen elkaar.
Voordeel: totale kosten (tov niet-parallel en in onze situatie), aansluiting parallel.
Iemand nog andere alternatieven, bij grote voorkeur met parallele koppeling als optie?
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Ik zou eerst de Quatt een (echte) winter laten draaien, en daarna kijken voor vervolgstappen.Steezywonder schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:47:
Quatt draait hier nu een weekje en ik moet zeggen naar alle tevredenheid. Logisch ook met deze temperaturen. Nu zit ik te kijken naar een elektrische boiler of wp boiler.
Hopelijk heeft tegen die tijd de "AI"/CIC ook wat slimme updates gehad
+1RVE_NL schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:05:
[...]
Je kan weersafhankelijk werken met T6 & HomeAssistant, HomeAssistant kan de temperatuurvraag aanpassen in een automation waarbij bijv. accuweather als weerdienst gebruikt word. Dit werkt dan natuurlijk automatisch op de Quatt door (hoeft de quatt niet eens voor in homeassistant te staan),bijv. 3 schema's:
Bij minimale dag temperatuur buiten <0 graden, thermostaat schema met nachtverlaging tot 19 graden en in ochtend per uur een graad verhogen.
Bij minimale dag temperatuur buiten 0-6 graden, thermostaat schema met nachtverlaging tot 19 graden en in ochtend per uur een halve graad verhogen. (Kan mij voorstellen dat met een halve graad verschil in warmtevraag de quatt minder vermogen gebruikt?)
Bij minimale dag temperatuur buiten >6 graden, thermostaat op 20,5 graden continu
*Ik heb de Quatt zelf nog niet dus weet niet wat ideale waarden zijn, wellicht vindt iemand dat leuk om mee te experimenteren.
Lijkt mij een heel goed plan. Via Home Assistant kan je de Lyric T6 als thermostaat entitieit gebruiken. dit levert aanzienlijke voordelen op bij een goed geschreven automation. Vooralsnog ben ik daar niet bekend mee, maar ik ga mij er eens in verdiepen.
ehhhh..HOI
Waar zouden we dan op kunnen wachten? Ik wil ook verder van het gas en kijk naar een WPB. Zie Quatt hier niet zo snel mee komen.Toby-Wan schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:15:
[...]
Ik zou eerst de Quatt een (echte) winter laten draaien, en daarna kijken voor vervolgstappen.
Hopelijk heeft tegen die tijd de "AI"/CIC ook wat slimme updates gehad
Mijn drijfveer is niet alleen geld (dat het goedkoper is), maar ook verminderen impact op milieu.
MTVenus V148 HWP1 5.1903
Quatt is als een fastfood-restaurant: standaard aanbod, geen afwijkingen. Daarvoor krijg je wel een (veel) lagere prijs. Als je toch "a la carte" wilt eten, moet je op zoek naar een installateur die je specifieke wensen kan en wil invullen. Kost wel (veel) meer..iop schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:13:
Hm, wij lopen hier steeds meer tegen de inflexibilteit van Quatt.
Snap ik, maar als ik zelf voorgerecht en dessert mee neem wil ik tussendoor best het standaard aanbod. Jammer dat ze daar niet erg voor open lijken te staan. In feite bied ik ze werkbesparing aan.
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Atlantic Calypso VM warmtepompboiler 150 liter: https://www.wasco.nl/artikel/4002086iop schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:48:
Snap ik, maar als ik zelf voorgerecht en dessert mee neem wil ik tussendoor best het standaard aanbod. Jammer dat ze daar niet erg voor open lijken te staan. In feite bied ik ze werkbesparing aan.
Ga voor de grotere variant als je een gezin grootte van 4+ hebt.
Iets van 1750,- er nog 750,- subsidie van af gaat. Ik ben verder ook geen expert, @Trumpske volgens mij wel.
Ik heb net een gesprek gehad met een adviseur voor een remeha elga ace. Hij vertelde me dat mijn cv ketel (itho daalderop aqau-max HR42) vervangen moet worden om te kunnen 'communiceren' met de warmtepomp. Ik neem aan dat hij het op het open-therm protocol doelt.
Nu zag ik dat Quatt adverteert dat zij hun warmtepomp op alle cv ketels kunnen aansluiten. Ik heb gezocht maar kan niet vinden of zij met een ander systeem werken of dat, als ik een eindelijk een intake gesprek heb, dat ze ook vinden dat ik een nieuwe cv ketel moet kopen.
Ik ben eigenlijk juist van plan geen cv ketel meer te kopen en langzaam van het gas af te gaan ipv weer te investeren in een nieuwe cv ketel.
Weet iemand of de bewering van Quatt klopt of dat ik (met een vertraging van een paar maanden) met hetzelfde probleem zit?
Nu zag ik dat Quatt adverteert dat zij hun warmtepomp op alle cv ketels kunnen aansluiten. Ik heb gezocht maar kan niet vinden of zij met een ander systeem werken of dat, als ik een eindelijk een intake gesprek heb, dat ze ook vinden dat ik een nieuwe cv ketel moet kopen.
Ik ben eigenlijk juist van plan geen cv ketel meer te kopen en langzaam van het gas af te gaan ipv weer te investeren in een nieuwe cv ketel.
Weet iemand of de bewering van Quatt klopt of dat ik (met een vertraging van een paar maanden) met hetzelfde probleem zit?
Misschien moet je deze vraag (ook) in het algemene warmtepomp topic stellen.Job_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:36:
Ik heb net een gesprek gehad met een adviseur voor een remeha elga ace. Hij vertelde me dat mijn cv ketel (itho daalderop aqau-max HR42) vervangen moet worden om te kunnen 'communiceren' met de warmtepomp. Ik neem aan dat hij het op het open-therm protocol doelt.
Volgens mij werken de meeste warmtepompen (ook Quatt) wel met aan/uit schakeling maar behalen dan niet het optimale rendement (mogelijk kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?)
Klopt, de Quatt werkt met aan/uit EN met opentherm CV ketels. Dus je ketel kan nog een x aantal jaren mee. Vrijwel alle ketels werken met aan/uit. Optimaal rendement is natuurlijk onbelangrijk gezien het merendeel door je Quatt wordt opgevangen. Alleen die paar dagen dat je de CV nodig hebt. Of ie dan op 70% of 103% draait doet er niet toe.Job_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:36:
Als ik zo in de specs kijk van de Ito aqua max series werkt die gewoon met OpenTherm protocol hoor. Dus ik denk even doorvragen *waarom* die Remeha Elga Ace niet met de Itho werkt. Zou zomaar eens een stukje "koppelverkoop" kunnen zijn?Job_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:36:
Vond het inderdaad al een vreemd verhaal. Toch maar eens wat verder zoeken of het niet toch past.olafmol schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:00:
[...]
Als ik zo in de specs kijk van de Ito aqua max series werkt die gewoon met OpenTherm protocol hoor. Dus ik denk even doorvragen *waarom* die Remeha Elga Ace niet met de Itho werkt. Zou zomaar eens een stukje "koppelverkoop" kunnen zijn?
Kijken naar een WPB kan altijd, maar @Steezywonder benoemde ook een elektrische boiler, en met zo'n COP=1 oplossing moet je goed kijken of die überhaupt je een besparing brengt.Falkor73 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:24:
[...]
Waar zouden we dan op kunnen wachten? Ik wil ook verder van het gas en kijk naar een WPB. Zie Quatt hier niet zo snel mee komen.
Mijn drijfveer is niet alleen geld (dat het goedkoper is), maar ook verminderen impact op milieu.
Dit hangt natuurlijk heel erg af hoe de Quatt in de winter presteert, en een laatste week van maart is amper representatief om daar een inschatting van te kunnen maken.
Daarnaast, ik dacht hier gelezen te hebben dat iemand Quatt had gevraagd of die ook samen werkt met een elektrische boiler en Quatt had hier negatief op geantwoord..
Ik vind het ook een raar verhaal.
Wat betreft het 'niet optimaal draaien', je zou de ketel kunnen forceren om 'optimaal' te draaien door deze te limiteren tot een bepaalde aanvoertemperatuur. Ik heb dit op 35 graden gedaan, maar ben nu aan het experimenteren met het volledig uitschakelen van de ketel. Met een beperkte nachtverlaging lijkt dit te werken, hoewel het nog even aanzien is of dit met alle weersomstandigheden werkt.
Wat betreft het loskoppelen van de cv ketel, weet iemand hier wat er precies via een aan/uit schakeling wordt gecommuniceerd?
'Ziet' de Quatt of de cv ketel daadwerkelijk aan gaat, of is de enige communicatie die over de 12V cv draden gaat of er een schakeling wordt gemaakt? (of zelfs dit niet, en kijkt de CiC alleen naar de aanvoertemperatuur van minimaal 18 graden?
Ik vraag dit voor een eventueel upgradepad. Als de full electric optie van Quatt niet aantrekkelijk is / te lang duurt, is het plan om een doorstroomverwarmer in de aanvoer van de Quatt te plaatsen. Deze zou ik (als het even kan) via de CiC willen aansturen.
Uiteraard hangt dit er mee samen of de CiC 'ziet' dat er iets anders achter de cv kabeltjes hangt dan een normale cv ketel.
Wat betreft het 'niet optimaal draaien', je zou de ketel kunnen forceren om 'optimaal' te draaien door deze te limiteren tot een bepaalde aanvoertemperatuur. Ik heb dit op 35 graden gedaan, maar ben nu aan het experimenteren met het volledig uitschakelen van de ketel. Met een beperkte nachtverlaging lijkt dit te werken, hoewel het nog even aanzien is of dit met alle weersomstandigheden werkt.
Wat betreft het loskoppelen van de cv ketel, weet iemand hier wat er precies via een aan/uit schakeling wordt gecommuniceerd?
'Ziet' de Quatt of de cv ketel daadwerkelijk aan gaat, of is de enige communicatie die over de 12V cv draden gaat of er een schakeling wordt gemaakt? (of zelfs dit niet, en kijkt de CiC alleen naar de aanvoertemperatuur van minimaal 18 graden?
Ik vraag dit voor een eventueel upgradepad. Als de full electric optie van Quatt niet aantrekkelijk is / te lang duurt, is het plan om een doorstroomverwarmer in de aanvoer van de Quatt te plaatsen. Deze zou ik (als het even kan) via de CiC willen aansturen.
Uiteraard hangt dit er mee samen of de CiC 'ziet' dat er iets anders achter de cv kabeltjes hangt dan een normale cv ketel.
[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 03-04-2023 22:30 ]
aan/uit is precies dat: aan en uit. Verder niks.onlinaius schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:28:
Mijn idee, er zijn elektrische Cv / doorstroomverwarmers die via aan/uit aangestuurd kunnen worden. Ik zie eerlijk gezegd ook niet waarom dat een probleem zou zijn.onlinaius schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:28:
Hoogstens dat die niet op de zelfde manier bij kunnen springen met een defrost? Maar mijn cv ingesteld op minimaal vermogen zal daarin ook niet optimaal zijn.
Maar er zit wel feedback in aan/uit, want een thermostaat die aan/uit geschakeld is met de ketel detecteert of de ketel daadwerkelijk ingeschakeld is of niet. Als je de ketel dus volledig zou afkoppelen van de Quatt zou deze dit dus theoretisch kunnen detecteren.olafmol schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:41:
[...]
aan/uit is precies dat: aan en uit. Verder niks.
Vandaar ook mijn vraag wat er precies wordt gedetecteert. Als dit puur een 'elektrisch circuit maakt contact' is, zou je de Quatt eenvoudig moeten kunnen foppen om met een doorstroomverwarmer te werken.
In principe iedere doorstroomverwarmer die begint te verwarmen zodra de stroom wordt ingeschakeld. Een schakeling er op die op een 12V circuit schakelt en je hebt een doorstroomverwarmer die op een aan / uit signaal reageert.RobertowNL schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:43:
[...]
Mijn idee, er zijn elektrische Cv / doorstroomverwarmers die via aan/uit aangestuurd kunnen worden. Ik zie eerlijk gezegd ook niet waarom dat een probleem zou zijn.
Inderdaad een apart verhaal, de hybride oplossing wordt toch juist verkocht met als argument dat je je bestaande ketel niet hoeft te vervangen. De Intergas hybride bijvoorbeeld schijnt met elke ketel te kunnen werken. Een OpenTherm ketel is wel beter te regelen, bij een aan/uit regeling heb je een extra temperatuur sensor nodig die meet hoe warm het water is dat daadwerkelijk het CV circuit in gaat.Job_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:36:
Volgens mij geen feedback, het is een relais die NO is. Terugkoppeling doet de CiC via de flow/temperatuur sensor. Maar of de CiC daadwerkelijk iets doet met deze gegevens betwijfel ik. Ik heb mijn CV al een tijdje afgekoppeld. Ik hoor het relais in en uitschakelen. Maar de Quatt gaat vrolijk verder. Ook nog nooit gehad dat de Quatt totaal niet aansprong.onlinaius schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 00:13:
[...]
Maar er zit wel feedback in aan/uit, want een thermostaat die aan/uit geschakeld is met de ketel detecteert of de ketel daadwerkelijk ingeschakeld is of niet. Als je de ketel dus volledig zou afkoppelen van de Quatt zou deze dit dus theoretisch kunnen detecteren.
Vandaar ook mijn vraag wat er precies wordt gedetecteert. Als dit puur een 'elektrisch circuit maakt contact' is, zou je de Quatt eenvoudig moeten kunnen foppen om met een doorstroomverwarmer te werken.
Ook als het water <18gr is? Dan ga ik dat ook eens proberen (hier vaak toch een korte start met CV erbij).medu80 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 06:42:
[...]
Volgens mij geen feedback, het is een relais die NO is. Terugkoppeling doet de CiC via de flow/temperatuur sensor. Maar of de CiC daadwerkelijk iets doet met deze gegevens betwijfel ik. Ik heb mijn CV al een tijdje afgekoppeld. Ik hoor het relais in en uitschakelen. Maar de Quatt gaat vrolijk verder. Ook nog nooit gehad dat de Quatt totaal niet aansprong.
hallo allemaal, lees dit topic al sinds vorig jaar (toen ik de Quatt ook heb besteld).
Ik heb een 8KW besteld omdat ik een oud huis (1900) heb met lastige isolatie mogelijkheden (geen vloerverwarming, spouwmuren, dakisolatie etc. mogelijk). Heb gekozen voor Quatt omdat het systeem hybride is en evt bij koud weer de vrij nieuwe cv ketel bij kan springen.
De laatste 3 weken heb ik meerdere mails van Quatt ontvangen. Allereerst over mijn Tado systeem, wat niet ondersteund wordt en waar ik afscheid van moet nemen als ik een Quatt wil.
Vervolgens, prijsverhoging...
Afgelopen week weer een mailwisseling met Quatt dat mijn huis niet geschikt is ivm teveel comfort verlies. Maar juist Quatt gaf toch aan dat ze ook voor mijn soort huizen een oplossing zou zijn? Ik begrijp er nu niks meer van. Ik sta 5 maanden op de wachtlijst en dan beginnen ze weer van voorafaan?
Iemand een idee wat ik nu het beste kan doen? Ander merk? Toch Quatt doorzetten? Is er een HT oplossing die betaalbaar is?
Heb nu een dikke Atag ketel van 2021 en verbruik +- 3000m3 gas op jaarbasis.
Ik heb een 8KW besteld omdat ik een oud huis (1900) heb met lastige isolatie mogelijkheden (geen vloerverwarming, spouwmuren, dakisolatie etc. mogelijk). Heb gekozen voor Quatt omdat het systeem hybride is en evt bij koud weer de vrij nieuwe cv ketel bij kan springen.
De laatste 3 weken heb ik meerdere mails van Quatt ontvangen. Allereerst over mijn Tado systeem, wat niet ondersteund wordt en waar ik afscheid van moet nemen als ik een Quatt wil.
Afgelopen week weer een mailwisseling met Quatt dat mijn huis niet geschikt is ivm teveel comfort verlies. Maar juist Quatt gaf toch aan dat ze ook voor mijn soort huizen een oplossing zou zijn? Ik begrijp er nu niks meer van. Ik sta 5 maanden op de wachtlijst en dan beginnen ze weer van voorafaan?
Iemand een idee wat ik nu het beste kan doen? Ander merk? Toch Quatt doorzetten? Is er een HT oplossing die betaalbaar is?
[ Voor 0% gewijzigd door suave1234 op 04-04-2023 09:55 . Reden: typos ]
MT Venus V3 | HW P1 |
ik vraag mij af of 3000m3 aardgas goed vervangbaar is door elektrisch verwarmen. Nu ken ik je situatie niet, maar isolatie kan ook door voorzetwanden, nieuw geisoleerd dak en vloer uitgraven / schuimbeton met vloerverwarming erin. Jouw huis lijkt me typisch zo'n situatie die niet geschikt is voor een wp.suave1234 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:25:
hallo allemaal, lees dit topic al sinds vorig (toen ik de Quatt ook heb besteld).
Ik heb een 8KW besteld omda tik een oud huis (1900) heb met lastige isolatie mogelijkheden (geen vloerverwarming, spouwmuren, dakisolatie etc. mogelijk). Heb gekozen voor Quatt omdat het systeem hybride is en evt bij koud weer de vrij nieuwe cv ketel bij kan springen.
Wellicht gerichter stoken (niet hele huis verwarmen), andere brandstof (houtkachel, want je hebt bijv bomen in je achtertuin / veel ruimte voor drogen etc) en toch nog isoleren - dan pas wp.
Een hybride warmtepomp kan altijd maar je kunt jezelf afvragen of dit voor jouw situatie een verstandige keuze is. Met zo'n verbruik zal de warmtepomp het overgrote deel van de tijd niet alleen kunnen draaien en moet de CV ketel alsnog bijspringen. Je noemt zelf 'eventueel bij koud weer de cv kan bijspringen' echter met zo'n verlies kan het goed zijn dat 'koud weer' voor jouw woning al alles <10 graden is. Je zult echt eerst moeten kijken naar jouw mogelijkheden om jouw huis te verduurzamen als je meer rendement uit je warmtepomp wilt halen. Ik geloof dat als er een wil is er ook een weg is in verduurzaming denk aan voorzet wanden, vloerisolatie, nieuw glas e.d.suave1234 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:25:
hallo allemaal, lees dit topic al sinds vorig (toen ik de Quatt ook heb besteld).
Ik heb een 8KW besteld omda tik een oud huis (1900) heb met lastige isolatie mogelijkheden (geen vloerverwarming, spouwmuren, dakisolatie etc. mogelijk). Heb gekozen voor Quatt omdat het systeem hybride is en evt bij koud weer de vrij nieuwe cv ketel bij kan springen.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
leuk idee! benieuwd of iemand al zoiets heeft gedaan met de Quatt. Dit kan ook met de Google Nest toch wanneer deze goed ondersteunt is?RVE_NL schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:05:
[...]
Je kan weersafhankelijk werken met T6 & HomeAssistant, HomeAssistant kan de temperatuurvraag aanpassen in een automation waarbij bijv. accuweather als weerdienst gebruikt word. Dit werkt dan natuurlijk automatisch op de Quatt door (hoeft de quatt niet eens voor in homeassistant te staan),bijv. 3 schema's:
Ja, altijd. Hoe groter het verbruik, hoe rendabeler de WP. Echter moet je afgiftesysteem wel geschikt zijn om met niet al te schandalig hoge Ta's om te gaan.Heinemancp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:34:
[...]
ik vraag mij af of 3000m3 aardgas goed vervangbaar is door elektrisch verwarmen. Nu ken ik je situatie niet, maar isolatie kan ook door voorzetwanden, nieuw geisoleerd dak en vloer uitgraven / schuimbeton met vloerverwarming erin. Jouw huis lijkt me typisch zo'n situatie die niet geschikt is voor een wp.
Wellicht gerichter stoken (niet hele huis verwarmen), andere brandstof (houtkachel, want je hebt bijv bomen in je achtertuin / veel ruimte voor drogen etc) en toch nog isoleren - dan pas wp.
Dat is eigenlijk het meest relevante, en word niet vermeld.
Puur obv je gasverbruik zou je voor een 15kW WP moeten gaan.
HT is geen optie, daarmee verlies je het efficientievoordeel van de WP aangezien de COP door het gootje gaat. Beter investeren in meer afgifte.
Wss kan de Quatt je wel aardig helpen in de gaskosten verlagen, maar beter dan doorpakken en een grotere WP neerzetten.
Had Quatt geen oren naar een cascade systeem met 3 units?
Dit is een omweg die gewoon in de stooklijn van de WP thuishoort.KVS138 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:45:
[...]
leuk idee! benieuwd of iemand al zoiets heeft gedaan met de Quatt. Dit kan ook met de Google Nest toch wanneer deze goed ondersteunt is?
[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-04-2023 09:50 ]
Dat heb ik wel gehad. Met 19 graden in de nacht lijkt het tot nu toe goed te gaan, maar met een verlaging naar 18.5 kwam ik beneden in een koude woning.mrdop schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:48:
[...]
Ook als het water <18gr is? Dan ga ik dat ook eens proberen (hier vaak toch een korte start met CV erbij).
Het is een plat dak, nieuw dak is niet echt een oplossing. Er ligt een parketvloer in van 10k, die eruit gooien om vloer uit te graven en te isoleren zal niet echt goed vallen bij de vrouw denk ik....Ik verwarm huis al alleen per kamer (tado knoppen en dat werkt goed) Houtkachel wil vrouw niet voor het milieu.Heinemancp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:34:
[...]
ik vraag mij af of 3000m3 aardgas goed vervangbaar is door elektrisch verwarmen. Nu ken ik je situatie niet, maar isolatie kan ook door voorzetwanden, nieuw geisoleerd dak en vloer uitgraven / schuimbeton met vloerverwarming erin. Jouw huis lijkt me typisch zo'n situatie die niet geschikt is voor een wp.
MT Venus V3 | HW P1 |
Gisteravond nachtverlaging toegepast en vanmorgen de boel weer op de gewenste temperatuur ingesteld.onlinaius schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:28:
Ik merk dat de Quatt pas aangaat wanneer mijn Nefit Trendline ketel aangaat en even de leidingen opwarmt. Mij werd verteld door de helpdesk/service dat de aanvoertemperatuur van de CV ketel iets omhoog moest om de boel (quatt) aan te slingeren. Stond hiervoor op 40 graden, nu op 55.
@olafmol
Heb hieronder wat foto's van de leidingen en aansluitingen.
De dikste leidingen is iets meer dan 2cm breed (laatste 2 foto's). Zou dat eventueel het suizen veroorzaken?
Trouwens toen de quatt vanmorgen aanging, hoorde ik niks suizen of hard blazen uit de quatt.
en vermogen is ook een stuk lager dan 1500 watt. Nu tussen de 400 en 600.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 31% gewijzigd door Toml83 op 04-04-2023 10:09 ]
Wat maar weer laat zien dat iedere situatie verschillend is, want ik herken dit niet. Tot nu toe 2x de ketel handmatig moeten aanzetten omdat ik teveel nachtverlaging had toegepast waardoor de Quatt niet aanging.Toml83 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:01:
Gisteravond nachtverlaging toegepast en vanmorgen de boel weer op de gewenste temperatuur ingesteld.
Ik merk dat de Quatt pas aangaat wanneer mijn Nefit Trendline ketel aangaat en even de leidingen opwarmt. Mij werd verteld door de helpdesk/service dat de aanvoertemperatuur van de CV ketel iets omhoog moest om de boel (quatt) aan te slingeren. Stond hiervoor op 40 graden, nu op 55.
Dat is op 35 graden met een vermogen van maximaal 8KW, en respectievelijk na 0.1 en 0.04 kuub gas nam de Quatt het al over.
Ik heb er voor gekozen om het op te lossen met een lagere nachtverlaging. Dat is qua verbruik niet aantrekkelijk, en betekend dat de Quatt in de nacht mogelijk aan slaat, maar met een overschot van de zonnepanelen is het (zolang salderen een ding is) aantrekkelijker om een paar KWh extra te gebruiken dan 0.04 kuub gas.
Ik snap niet wat jij niet wilt snappen, een wp is een mooie oplossing om wat voor het milieu te doen, maar een dergelijk hoog gasverbruik is ook niet echt goed voor het milieu, zeker als je je woonoppervlak mee laat rekenen, kijk bij 3000 m2 is dat logisch,suave1234 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:59:
[...]
Het is een plat dak, nieuw dak is niet echt een oplossing. Er ligt een parketvloer in van 10k, die eruit gooien om vloer uit te graven en te isoleren zal niet echt goed vallen bij de vrouw denk ik....Ik verwarm huis al alleen per kamer (tado knoppen en dat werkt goed) Houtkachel wil vrouw niet voor het milieu.
Overigens je argument mbt een plat dak ook niet echt duidelijk, er is niets makkelijker dan een plat dak goed te isoleren, het dak is waar je het meest aan warmte verliest (warmte stijgt en bitumen dakbedekking heeft nu een keer een hele slechte isolatiewaarde). Eigenlijk zul je een veel principiëler vraag moeten stellen, is het wel nog verantwoord om in een dergelijk huis te wonen zonder iets aan isolatie te doen, energieklasse X?
De opties die al zijn voorgedragen zijn ook voor huizen van die leeftijd best mogelijk en ja ook gezien van de leeftijd van het huis zijn deze ingrijpender en kosten meer dan een huis van 80 jaar later.
Gezien je huidig gasverbruik heeft een warmtepomp naar mijn mening niet te eerste prioriteit maar zou deze moeten liggen naar een duidelijke vermindering van je warmteverlies, je stookt nu namelijk voornamelijk voor de muzen buiten, lijkt me ook niet echt milieubewust.
Als je huis een beschermde status heeft wordt het lastig en duur, heeft het deze niet heb je tal van mogelijkheden die soms ook zelf prima te doen zijn.
Voorzetwanden heb je ook voor buiten met een prima isolatiewaarde, afhankelijk van de staat van je ramen kun je denken hr++ tot hr+++ of zelfs vacuüm glas.
Dakisolatie in combinatie met een duurzaam dak ( groen dak ) of zonnepanelen is ook een zeer goede investering. Het mooie is dat je voor al die zaken subsidie kunt krijgen.
Na al deze mooie maatregelen is je huis ook veel geschikter voor een wp en is mogelijk zelfs de 8 kW Quatt een voldoende optie.
Plaats een een foto van je huis in een nieuw forum, dit gaat namelijk niet over de Quatt wp en zou hier echt of-topic worden.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 04-04-2023 10:55 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/JHUVgZHtIwJdDPFVhDsHjg6Q.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VDq6bUReN9aSLbEPAXhAiTjC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tPDN4AUHTOihGRg47FUFw18L.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gJqkyBjBLTDD5YhHPJCB69Vi.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gdArro5oWA2QiVadbVcrGAnm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7lDQFuaL2AnRiEuiacQhYsj5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OcKvnM9DitmpiJ9HqECqP69j.jpg?f=fotoalbum_tile)