Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.822.112 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-07 11:39
MacD007 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:45:
[...]

Ik snap niet wat jij niet wilt snappen, een wp is een mooie oplossing om wat voor het milieu te doen, maar een dergelijk hoog gasverbruik is ook niet echt goed voor het milieu, zeker als je je woonoppervlak mee laat rekenen, kijk bij 3000 m2 is dat logisch,
Overigens je argument mbt een plat dak ook niet echt duidelijk, er is niets makkelijker dan een plat dak goed te isoleren, het dak is waar je het meest aan warmte verliest (warmte stijgt en bitumen dakbedekking heeft nu een keer een hele slechte isolatiewaarde). Eigenlijk zul je een veel principiëler vraag moeten stellen, is het wel nog verantwoord om in een dergelijk huis te wonen zonder iets aan isolatie te doen, energieklasse X?

De opties die al zijn voorgedragen zijn ook voor huizen van die leeftijd best mogelijk en ja ook gezien van de leeftijd van het huis zijn deze ingrijpender en kosten meer dan een huis van 80 jaar later.
Gezien je huidig gasverbruik heeft een warmtepomp naar mijn mening niet te eerste prioriteit maar zou deze moeten liggen naar een duidelijke vermindering van je warmteverlies, je stookt nu namelijk voornamelijk voor de muzen buiten, lijkt me ook niet echt milieubewust.
Als je huis een beschermde status heeft wordt het lastig en duur, heeft het deze niet heb je tal van mogelijkheden die soms ook zelf prima te doen zijn.
Voorzetwanden heb je ook voor buiten met een prima isolatiewaarde, afhankelijk van de staat van je ramen kun je denken hr++ tot hr+++ of zelfs vacuüm glas.
Dakisolatie in combinatie met een duurzaam dak ( groen dak ) of zonnepanelen is ook een zeer goede investering. Het mooie is dat je voor al die zaken subsidie kunt krijgen.
Na al deze mooie maatregelen is je huis ook veel geschikter voor een wp en is mogelijk zelfs de 8 kW Quatt een voldoende optie.
Plaats een een foto van je huis in een nieuw forum, dit gaat namelijk niet over de Quatt wp en zou hier echt of-topic worden.
ik begrijp je reactie maar helaas is dat niet van toepassing op dit huis. Het huis is 250m2, plafonds op 4 meter hoogte. De kamers zijn voorzien van gips voorzetwanden. Ik heb een expert over de vloer gehad en die zegt dat er aan het dak weinig winst te halen valt en dat alleen de vloer een optie is (schatting kosten 20k) en de dubbele beglazing vervangen door HR+++ een optie is (schatting kosten 25k)

Er liggen trouwens al 25 panelen op het dak. Ik zal er verder wel over ophouden, de vraag ging initieel inderdaad over de Quatt waarvan mij bij het bestellen was verteld dat het prima in mijn huis zou kunnen (met huidige verwarmingsopties) Ik zal de Quatt wel annuleren. Dan zijn jullie wachtenden weer wat sneller aan de beurt :)

[ Voor 5% gewijzigd door suave1234 op 04-04-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:44
@suave1234 Het is top dat je graag iets wilt doen aan je verbruik voor je portemonnee of milieu is beide prima. Je hebt je woning blijkbaar al grondig verbouwd en daarbij wellicht andere keuzes gemaakt dan je nu zou doen. Als je wat meer advies op maat wilt zou ik als ik jou was een eigen topic openen zodat men met je kan meedenken binnen de grenzen van jouw woning en budgetten. Je conclusie dat een Quatt niet past is in ieder geval juist. Een volledig elektrische warmtepomp komt ook pas in beeld na het verminderen van jouw warmteverlies.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
suave1234 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:33:
[...]

ik begrijp je reactie maar helaas is dat niet van toepassing op dit huis. Het huis is 250m2, plafonds op 4 meter hoogte. De kamers zijn voorzien van gips voorzetwanden. Ik heb een expert over de vloer gehad en die zegt dat er aan het dak weinig winst te halen valt en dat alleen de vloer een optie is (schatting kosten 20k) en de dubbele beglazing vervangen door HR+++ een optie is (schatting kosten 25k)

Er liggen trouwens al 25 panelen op het dak.
Kijk daar komt de aap uit de mouw, 4 m hoog plafond is nu niet bepaald bij deze tijd, daar gaat dus je warmte zitten en ik vrees dan ook naar buiten.
Mbt de zogenaamde expert, ik zou maar eens op zoek gaan naar een echte expert, want helaas zijn in dit land te veel zogenaamde experts die er helaas weinig van snappen.
Zeker als deze ook nog met het advies komt voor HR+++ glas, dan snap ik het bedrag ook, maar als je al dubbel glas hebt is de stap naar HR++ glas een veel betere, je gaat dan van een u van gem. 3 naar glas met een u waarde van 1. Bij HR+++ moet je namelijk ook je kozijnen vervangen, bij HR++ eigenlijk niet, of ze moeten toch al aan vervanging toe zijn. HR+++ is gem. Een factor 3 duurder dan HR++.
Overigens zijn er speciale geïsoleerde zwevende plafons te koop om je warmteverlies duidelijk terug te kunnen dringen. deze zijn er zelfs met geïntegreerde ventilatie om de warmte weer richting vloer te krijgen.
Wat zit er achter de gipsen voorzetwanden?
Kijk eens naar dit systeem, als je handig bent kun je het ook zelf.
https://www.isolatiemater...Lw1a2FRI1jwkaAtNTEALw_wcB
Maar een eigen forum is hier wel op zijn plaats, dit gaat niet meer over een Quatt, ik zou deze, net als elke andere wp ook maar even in de ijskast zetten en eerst maar je warmteverlies gaan oppakken, het toverwoord is hier: isoleren, isoleren en nog eens isoleren. ( of verhuizen )

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 04-04-2023 11:53 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:21
KVS138 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:45:
[...]

leuk idee! benieuwd of iemand al zoiets heeft gedaan met de Quatt. Dit kan ook met de Google Nest toch wanneer deze goed ondersteunt is?
Geen idee wat de Nest precies met het weer doet. Ik heb daar nog nooit een echt patroon in kunnen herkennen. Het zou kunnen dat ie bv de gevraagde aanvoertemperatuur wat hoger gooit als het koud(er) is, maar ik vermoed zelf dat ie dat eigenlijk alleen maar voor het schema gebruikt om bv eerder te beginnen met verwarmen.

Kortom: ik vermoed niet dat het in de stookcurve gebruikt wordt bij de Nest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Toml83 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:01:
[...]

Gisteravond nachtverlaging toegepast en vanmorgen de boel weer op de gewenste temperatuur ingesteld.
Ik merk dat de Quatt pas aangaat wanneer mijn Nefit Trendline ketel aangaat en even de leidingen opwarmt. Mij werd verteld door de helpdesk/service dat de aanvoertemperatuur van de CV ketel iets omhoog moest om de boel (quatt) aan te slingeren. Stond hiervoor op 40 graden, nu op 55.

@olafmol
Heb hieronder wat foto's van de leidingen en aansluitingen.
De dikste leidingen is iets meer dan 2cm breed (laatste 2 foto's). Zou dat eventueel het suizen veroorzaken?
Trouwens toen de quatt vanmorgen aanging, hoorde ik niks suizen of hard blazen uit de quatt.
en vermogen is ook een stuk lager dan 1500 watt. Nu tussen de 400 en 600.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor een warmtepomp wordt er over het algemeen een hoofdleiding van minimaal 28mm en een radiatorleiding van minimaal 22mm geadviseerd, ivm de hogere flow. Jouw leidingen lijken dus wat aan de krappe kant te zijn. Als de Quatt minder hard pompt zul je ws minder ruisgeluiden horen dan als ie vol vermogen water rond zit te pompen, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-08 15:20
Gerardwaz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Waarschijnlijk krijg je nog wat updates via de CiC waarna het beter zal gaan. Die hebben ze met standaard fabrieksinstelling aangesloten.
Na de eerste twee dagen is inderdaad het geluid afgenomen! Bedankt voor de tip.
Grootste deel van de tijd hierna heeft die netjes op rond de 400 watt gedraaid. Af en toe wat harder als het nodig was.

@MacD007
Bedankt voor de tip m.b.t. de afstand tot de muur. Mijn quatt staat nu 10cm van de buitenmuur af, voor de rest kan die vrij uitblazen aan alle kanten.
Ik heb me wat verder ingelezen en de ideale afstand van de muur schijnt inderdaad minimaal 30 centimeter te zijn voor de meeste warmtepompen. Wat voor Quatt geld weten we helaas niet natuurlijk.
Ik ga kijken of ik de Quatt wat verder van de muur kan zetten. Wel ben ik natuurlijk beperkt door de vrije lengte die er nog beschikbaar is in de flexibele leidingen die er lopen.

Ik pas nu zelf ook nachtverlaging toe bij de Quatt naar 16 graden. De Quatt trekt het zelf om het huis vervolgens naar 19.5 graden te verwarmen (in stapjes van maximaal 1 graad omhoog). Wel moet in de ochtend even de CV aan om het water op 18 graden te krijgen, maar dit verbruikt zo'n minimaal aantal gas dat ik dat niet erg vind.

Is er al iemand geweest die de leidingen van Quatt heeft na-geïsoleerd met de Tonzon bandage folie voor buisisolatie? Ik ga dit komend weekend nog doen.
Heb alle leidingen in het hele huis geïsoleerd en hierna ingerold met de folie. Of het veel werkt weet ik niet, maar het zal er in ieder geval niet slechter van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransKingma
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-07 15:21
Gisteren videogesprek gehad met adviseur Quatt.
Grootste probleem: Kan/mag leidingwerk van monoblok warmtepomp ca.2 meter door kruipruimte? Dit is namelijk de kortste route naar de cv ketel en tegelijkertijd de enige mogelijkheid. Het gaat om verbinding vanaf buitenmuur ca. 30 cm diep naar de keldermuur over afstand van ca. 2 meter. De cv ketel staat in de kelder. Aan welke voorwaarden moet het voldoen om te kunnen? Bijvoorbeeld een duurzame pijp waardoor dit leidingwerk kan lopen?
In gesprek was conclusie: het kan.
Later kwam er volgende mail: Unfortunately the plan that we discussed will not work because the pipes will be without any access there, buried under the ground. I have now checked again with the team and it is a plan that it is not going to work for Quatt, we do not usually pass pipes underground.

Ik vind die reactie onbegrijpelijk oncreatief en nauwelijks beargumenteerd. bij handhaving van dit standpunt leidt het er toe dat de Quatt voor mij niet kan. Droevig!
zullen andere installateurs ook zo reageren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-08 15:20
FransKingma schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:21:
Grootste probleem: Kan/mag leidingwerk van monoblok warmtepomp ca.2 meter door kruipruimte? Dit is namelijk de kortste route naar de cv ketel en tegelijkertijd de enige mogelijkheid. Het gaat om verbinding vanaf buitenmuur ca. 30 cm diep naar de keldermuur over afstand van ca. 2 meter. De cv ketel staat in de kelder. Aan welke voorwaarden moet het voldoen om te kunnen? Bijvoorbeeld een duurzame pijp waardoor dit leidingwerk kan lopen?
Later kwam er volgende mail: Unfortunately the plan that we discussed will not work because the pipes will be without any access there, buried under the ground. I have now checked again with the team and it is a plan that it is not going to work for Quatt, we do not usually pass pipes underground.

Ik vind die reactie onbegrijpelijk oncreatief en nauwelijks beargumenteerd. bij handhaving van dit standpunt leidt het er toe dat de Quatt voor mij niet kan. Droevig!
Lijkt mij persoonlijk geen probleem, en heb al meerdere installaties hier (en op Facebook) voorbij zien komen met leidingen door de grond.
Bij mijn installatiegesprek wouden ze ook niet door de grond heen (ivm risico dat er water de kruipruimte in zou lopen via het gemaakte gat) en heb ik uiteindelijk een andere plek gekozen. Dit ging ook niet soepel, want ze wouden ook niet door badkamers heen boren ivm risico op lekkage en beschadigen van tegels. Uiteindelijk heb ik hier zelf de doorvoer gemaakt en was het akkoord.
Ik krijg wel steeds meer het idee dat ze alleen de makkelijke installaties willen uitvoeren (en ook liever niet meer de installaties voor de lage prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jelke1992 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:01:
[...]

Na de eerste twee dagen is inderdaad het geluid afgenomen! Bedankt voor de tip.
Grootste deel van de tijd hierna heeft die netjes op rond de 400 watt gedraaid. Af en toe wat harder als het nodig was.

@MacD007
Bedankt voor de tip m.b.t. de afstand tot de muur. Mijn quatt staat nu 10cm van de buitenmuur af, voor de rest kan die vrij uitblazen aan alle kanten.
Ik heb me wat verder ingelezen en de ideale afstand van de muur schijnt inderdaad minimaal 30 centimeter te zijn voor de meeste warmtepompen. Wat voor Quatt geld weten we helaas niet natuurlijk.
Ik ga kijken of ik de Quatt wat verder van de muur kan zetten. Wel ben ik natuurlijk beperkt door de vrije lengte die er nog beschikbaar is in de flexibele leidingen die er lopen.

Ik pas nu zelf ook nachtverlaging toe bij de Quatt naar 16 graden. De Quatt trekt het zelf om het huis vervolgens naar 19.5 graden te verwarmen (in stapjes van maximaal 1 graad omhoog). Wel moet in de ochtend even de CV aan om het water op 18 graden te krijgen, maar dit verbruikt zo'n minimaal aantal gas dat ik dat niet erg vind.

Is er al iemand geweest die de leidingen van Quatt heeft na-geïsoleerd met de Tonzon bandage folie voor buisisolatie? Ik ga dit komend weekend nog doen.
Heb alle leidingen in het hele huis geïsoleerd en hierna ingerold met de folie. Of het veel werkt weet ik niet, maar het zal er in ieder geval niet slechter van worden.
Volgens mij is deze tonzon niet voor buiten toepassing geschikt. Dus voor binnen is het een prima toevoeging, denk wel dat je dat met elke alu plakband kunt doen.
Voor buiten zou ik dat niet niet doen, bij langere leidingen zou ik buiten extra isolatie aanbrengen en in een goot leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
jelke1992 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:31:
[...]

Ik krijg wel steeds meer het idee dat ze alleen de makkelijke installaties willen uitvoeren (en ook liever niet meer de installaties voor de lage prijs).
Ja dat klopt (natuurlijk). Met deze relatief lage prijs kun je je niet al te veel afwijkende en risicovolle aanpakken veroorloven. Het is toch redelijk gestandaardiseerde cookie-cutter aanpak om rendabel te blijven.

Als je meer afwijkend "a la carte" wilt, dan zal je op zoek moeten gaan naar een warmtepompen-installateur die een maatwerk-aanpak en -offerte zal maken. Schrik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:17

Tja ligt eraan hoe bereikbaar je kruipruimte is. als dat 40cm hoog is snap ik hun reactie. Maar heb je een kruipruimte waar je goed in kunt en dus genoeg beweegruimte hebt, is dat geen enkel probleem!
Die leidingen zou je los kunnen laten lopen (dan worden ze met beugels vastgezet aan de muur) Dit is echt geen enkel probleem.
Gezien ook hun reactie: "pass pipes underground". Leidingen door een kruipruimte is iets anders dan ondergrondse leidingen!
Dus, als je redelijk kunt bewegen in de kruipruimte zou ik zeker Quatt contacten en dit voorstellen.

Andere tip: ik zie steeds vaker verschil in de werkvoorbereiders van Quatt en de monteurs die daadwerkelijk komen, dus probeer je situatie zo simpel mogelijk over te laten komen bij de quat werkvoorbereider.
Je kunt ook een pvc rioolbuis klaarleggen, waar de kabels doorheen kunnen. Evt als je zelf de kruipruimte in wil om te helpen, kun je zeggen "Ik heb het voorbereidt en alles staat klaar". En als de monteurs komen help je ze even en is het zo gepiept.

[ Voor 11% gewijzigd door HBO88 op 04-04-2023 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:56
[...]
Nog niet gedaan maar ga ik van de zomer / voor volgend stookseizoen zeker wel doen. In bijna elk ander WP topic hier op tweakers wordt Armaflex aangeraden als beste manier voor extra isolatie & blijkbaar goedkoopst om het uit Duitsland over te laten komen.
https://www.isotec-isolie...-XG-self-adhesive-19mm-6m
Tip: gebruik goede tape buiten extra isolatie mee te omwikkelen, schijnbaar zijn vogels dol op dit spul.. :+

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan

Leiding gaat hier 5 meter door kruipruimte. deze is uiteraard wel toegankelijk maar zit ook nagenoeg volgestort met isolatiechips. Gelukkig had Quatt monteur wel zijn zwemdiploma :+

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omniprasan
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-06 14:14

Ik heb een installatie gepland voor aanstaande vrijdag en Quatt was in orde om door tegels en buitenmuur te boren. Ik denk dat het afhankelijk is van de technische persoon in het videogesprek. Excusus voor mijn nederlands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:35
omniprasan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:50:
[...]

Ik heb een installatie gepland voor aanstaande vrijdag en Quatt was in orde om door tegels en buitenmuur te boren. Ik denk dat het afhankelijk is van de technische persoon in het videogesprek. Excusus voor mijn nederlands
Niets mis met je Nederlands. ;)
Succes met je mooie aanschaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Toml83 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:01:
[...]

Gisteravond nachtverlaging toegepast en vanmorgen de boel weer op de gewenste temperatuur ingesteld.
Ik merk dat de Quatt pas aangaat wanneer mijn Nefit Trendline ketel aangaat en even de leidingen opwarmt. Mij werd verteld door de helpdesk/service dat de aanvoertemperatuur van de CV ketel iets omhoog moest om de boel (quatt) aan te slingeren. Stond hiervoor op 40 graden, nu op 55.

@olafmol
Heb hieronder wat foto's van de leidingen en aansluitingen.
De dikste leidingen is iets meer dan 2cm breed (laatste 2 foto's). Zou dat eventueel het suizen veroorzaken?
Trouwens toen de quatt vanmorgen aanging, hoorde ik niks suizen of hard blazen uit de quatt.
en vermogen is ook een stuk lager dan 1500 watt. Nu tussen de 400 en 600.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hey, ik heb ook een trendline. Hoe heb jij je thermostaat aangesloten? Middels opentherm (ems-ot converter ertussen) of gewoon aan-uit? Ben even benieuwd wat handig is, want via de lyric kan ik niets instellen in installateursmodus (heb hem met de converter dus ot aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransKingma
De kruipruimte is niet voor mensen toegankelijk. Daarom heb ik pvc pijp voorgesteld waardoor leidingwerk Quatt kan. In gesprek akkoord, na teamgesprek afgewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
FransKingma schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:34:
De kruipruimte is niet voor mensen toegankelijk. Daarom heb ik pvc pijp voorgesteld waardoor leidingwerk Quatt kan. In gesprek akkoord, na teamgesprek afgewezen.
Ja, maar je boort van buiten een gat naar binnnen, hoe ga je de leidingen dan in de pvc buis gehengeld krijgen? Dat wordt lastig inderdaad

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:25
Vandaag videogesprek gehad met medewerker van Quatt. Bij mij zijn dezelfde punten wel/niet mogelijk:
  • Parallel invoeden op een andere plek dan direct onder de CV doet men niet. In de toekomst wellicht wel, maar wanneer is onbekend, heeft niet de hoogste prioriteit. De 8KW versie heeft momenteel de hoogte prioriteit voor hardware/software ontwikkeling en testen.
  • Standalone (full-elektric) draaien van de huidige Quatt wordt niet ondersteund. Tegen het vervangen van de bestaande CV voor een elektrische CV (danwel CV-doorstroomverwarmer) leek geen enkel bezwaar). De full-elektric Quatt heeft na de 8KW versie de hoogste prioriteit. Deze zal (hoogstwaarschijnlijk) wel hardware matig afwijken van de huidige versie.
  • Koelen met de huidige Quatt wordt niet ondersteund. Dit staat wederom op het to-do lijstje, met minder hoge prioriteit.
  • De klanten die later willen overstappen op een nieuwere versie vanwege full-elektric en/of koeloptie zullen hoogstwaarschijnlijk via een vervangingsregeling voor een relatief gunstig tarief kunnen overstappen, waarbij Quatt de eerder geplaatste warmtepomp weer meeneemt.
  • De leidingen door de kruipruimte, ondergronds of door een stukje berging van de buren wil men niet aan. De leidingen moeten dus door de eigen woning en waar noodzakelijk langs de gevelmuur. De leidinggoot is beschikbaar in wit / zwart. Of ik zelf een passende goot in gewenste RAL kleur mag klaarleggen gaan ze navragen. Quatt levert zelf geen goten in gewenste RAL kleur omdat dit logistiek 'gedoe' is.
  • Men wil aantakken op de CV leidingen onder de CV op 22 of 28 mm (stalen) leidingen.
  • Thermostaat wordt (altijd) geadviseerd de Lyric T6 te nemen, omdat uit hun data blijkt dat deze de grootste besparing oplevert.
  • De Quatt moet minimaal 10cm vanaf de muur hangen/staan. (meer lijkt mij altijd beter)
  • Er moeten tenminste 3 radiatoren altijd open staan ivm voldoende flow voor de warmtepomp (o.a. voor defrosts). Als je vloerverwarming hebt en minder dan 3 radiatoren, dan dient een bypass geplaatst te worden.
  • elk extra gat door een muur / vloer kost €75 extra (eerste gat is inbegrepen).
  • leidingen zijn er in bepaalde vaste lengtes. Bij mij was 13m niet genoeg, dus was de volgende optie 18m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Wij staan nog niet zo hoog op de wachtlijst dus ik heb de tijd om e.e.a. uit te zoeken. Ik heb geprobeerd de antwoorden in dit topic te vinden maar raakte een beetje verdwaald in de 309 pagina's waarin er zo vele verschillende onderwerpen aan bod komen.

Ik heb eigenlijk 2 vragen.
1. Aangezien onze huidige Nefit HR Ecomline 30 + 80 ltr boiler uit 2001 zo langzamerhand aan vervanging toe is, zijn we op zoek naar een nieuwe ketel die perfect aansluit op een installatie van 1 of 2 Quatt WarmtePompen.
Zijn er ketels die beter of slechter bij de Quatt passen, zelf denken we bijv,. aan een Intergas HRE of HReco, en ik denk dan dat ik dan niet meer de zwaarste uitvoeringen nodig heb. (of dat ik misschien zelfs gewoon met de huidige ketel vooruit kan ?)

Huidige verbruik is ca 2500 m3 aan gas. De verwarming is grotendeels via vloerverwarming. Warmwater , bad en douche zal wel via Ketel blijven lopen , is het plan.
Zonnepanelen zijn net geïnstalleerd (16 stuks)

2. Welke thermostaat past er het beste bij de Quatt en dan vooral in combinatie met de nieuw aan te schaffen ketel.

Als iemand er een menig over heeft dan hoor ik het graag.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
robmaas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:23:
Wij staan nog niet zo hoog op de wachtlijst dus ik heb de tijd om e.e.a. uit te zoeken. Ik heb geprobeerd de antwoorden in dit topic te vinden maar raakte een beetje verdwaald in de 309 pagina's waarin er zo vele verschillende onderwerpen aan bod komen.

Ik heb eigenlijk 2 vragen.
1. Aangezien onze huidige Nefit HR Ecomline 30 + 80 ltr boiler uit 2001 zo langzamerhand aan vervanging toe is, zijn we op zoek naar een nieuwe ketel die perfect aansluit op een installatie van 1 of 2 Quatt WarmtePompen.
Zijn er ketels die beter of slechter bij de Quatt passen, zelf denken we bijv,. aan een Intergas HRE of HReco, en ik denk dan dat ik dan niet meer de zwaarste uitvoeringen nodig heb. (of dat ik misschien zelfs gewoon met de huidige ketel vooruit kan ?)

Huidige verbruik is ca 2500 m3 aan gas. De verwarming is grotendeels via vloerverwarming. Warmwater , bad en douche zal wel via Ketel blijven lopen , is het plan.
Zonnepanelen zijn net geïnstalleerd (16 stuks)

2. Welke thermostaat past er het beste bij de Quatt en dan vooral in combinatie met de nieuw aan te schaffen ketel.

Als je ook nog ketel moet vervangen, zou ik eerst de opties van all electric uitzoeken. Ja het zal nog wat duurder zijn maar een CV ketel van 2000-2500 euro verdiend zich nooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online

Als je voor een Intergas ketel gaat, zou ik ook voor de Intergas hybride overwegen, dan weet je zeker dat ze goed samenwerken. Of een Daikin unit er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
ErnstvV schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:44:
[...]

Als je voor een Intergas ketel gaat, zou ik ook voor de Intergas hybride overwegen, dan weet je zeker dat ze goed samenwerken. Of een Daikin unit er bij.
Dan weet je zeker dat je alles kan vervangen mocht je in de toekomst alsnog van het gas af willen. Deel van de sturing van de Daikin zit in de Intergas, dus de 1 kan niet zonder de ander..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBrommert
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:42
Onno ! schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:15:
De leidinggoot is beschikbaar in wit / zwart.
Mij is door Quatt verteld dat de goot alleen leverbaar is in wit… Liever heb ik een andere kleur, maar de Canalit 125x75 die (naar horen zeggen) door Quatt geleverd/gebruikt word heb ik nog niet in een andere kleur kunnen vinden. Dus het wordt dan denk ik toch maar na installatie met een kwastje de ladder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:59
Fvhagen schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:20:
[...]

Hey, ik heb ook een trendline. Hoe heb jij je thermostaat aangesloten? Middels opentherm (ems-ot converter ertussen) of gewoon aan-uit? Ben even benieuwd wat handig is, want via de lyric kan ik niets instellen in installateursmodus (heb hem met de converter dus ot aangesloten)
Ik heb aan-uit gedaan. Vind de prijs van de converter er tussen het niet waard voor de keren dat de ketel moet bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Toml83 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:16:
[...]

Ik heb aan-uit gedaan. Vind de prijs van de converter er tussen het niet waard voor de keren dat de ketel moet bijspringen.
Staat me bij dat hier ergens werd geschreven dat de verbinding tussen de CiC en de CV ketel altijd aan/uit is? En de thermostaat naar de CiC met opentherm (idealiter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
olafmol schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:18:
[...]

Staat me bij dat hier ergens werd geschreven dat de verbinding tussen de CiC en de CV ketel altijd aan/uit is? En de thermostaat naar de CiC met opentherm (idealiter).
Bij mij was het eerst verkeerd geïnstalleerd. Ketel op open therm. Met behulp van helpdesk dit omgezet (met schroevendraaier) naar aan/uit. Is denk per ketel verschillend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-08 20:41
Toml83 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:21:
[...]

Bij mij was het eerst verkeerd geïnstalleerd. Ketel op open therm. Met behulp van helpdesk dit omgezet (met schroevendraaier) naar aan/uit. Is denk per ketel verschillend
Bij mij van aan/uit naar opentherm met Intergas Xtreme.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
Heb al een vraag bij quatt uitstaan, want heb zelf de thermostaat gefixed. Vond het onzinnig om door hun te laten doen, terwijl ik een tweedehandsje kon scoren.

Dus wie Nefit Trendline hrc 25 cw4 heeft, waarbij de Quatt reeds geinstalleerd is. Hoor graag hoe de Lyric T6 is aangesloten. Dan kan ik dat in ieder gevall fixen voordat ze de Quatt installeren (20 april).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-08 02:13
Ik moet zeggen dat er wel wat verbazingwekkende dingen in dat gesprek naar voren zijn gekomen (hoewel ik heel eerlijk gezegd ook wel een beetje het idee heb dat de Quatt medewerkers die de gesprekken doen niet altijd even veel kaas van de materie hebben gegeten. Bij jou leek hij wel vrij specifiek wat dingen aan te geven die me eerlijk gezegd een tikje verbazen.
De klanten die later willen overstappen op een nieuwere versie vanwege full-elektric en/of koeloptie zullen hoogstwaarschijnlijk via een vervangingsregeling voor een relatief gunstig tarief kunnen overstappen, waarbij Quatt de eerder geplaatste warmtepomp weer meeneemt.
Ik kan werkelijk geen reden bedenken waarom dit het geval zou zijn. FE gaan met Quatt lijkt me vrij eenvoudig: software aanpassen zodat de 18 graden ondergrens er niet meer is, als de verwarmingscapaciteit voldoende is.
Als de verwarmingscapaciteit heel minimaal tekort komt een doorstroomverwarmer op het cv contact zetten, als deze te vaak niet voldoende is een 2e buitenunit bijplaatsen.

Ik snap dat Quatt dit pad nog niet helemaal heeft uitgewerkt, maar dit lijkt me echt geen rocket science.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Er moeten tenminste 3 radiatoren altijd open staan ivm voldoende flow voor de warmtepomp (o.a. voor defrosts). Als je vloerverwarming hebt en minder dan 3 radiatoren, dan dient een bypass geplaatst te worden.
Ik zie niet echt een reden waarom er radiatoren aanwezig zouden moeten zijn als er een open verdeler op de vloerverwarming zit. Mogelijk wordt hier uitgegaan dat de 'oude' gesloten verdeler er nog hangt. Met een 'oude' gesloten verdeler zit er over het algemeen een bypass bij de vloerverwarmingverdeler, maar dat is nu juist voor defrosts niet erg prettig omdat het water dan door de buizen naar de verdeler stroomt, en dan direct weer terug naar de Quatt, zonder warmte aan de woning te onttrekken voor de defrost.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Hoe slecht is de huidige ketel? Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje: ketel zou ik eigenlijk normaal gesproken vervangen, maar aangezien ik deze op dit moment alleen nog gebruik voor SWW heb ik er voor gekozen om deze nog 1 - 2 jaar mee te laten gaan, en dan met een WPB / de Quatt full electric optie volledig van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Fvhagen schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:20:
[...]

Ook ik heb de Nefit gewoon aan/uit geschakeld. Ik heb de ketel beperkt tot 35 graden / 8KW. Nu scheelt het wel dat we hier nog een airco hebben hangen die bij koude dagen het vermogen wat we tekort komen gaat leveren, dus op dit moment heb ik het verwarmingsbedrijf zelfs helemaal uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
onlinaius schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:10:
[...]

Ik moet zeggen dat er wel wat verbazingwekkende dingen in dat gesprek naar voren zijn gekomen (hoewel ik heel eerlijk gezegd ook wel een beetje het idee heb dat de Quatt medewerkers die de gesprekken doen niet altijd even veel kaas van de materie hebben gegeten. Bij jou leek hij wel vrij specifiek wat dingen aan te geven die me eerlijk gezegd een tikje verbazen.
[...]

Ik kan werkelijk geen reden bedenken waarom dit het geval zou zijn. FE gaan met Quatt lijkt me vrij eenvoudig: software aanpassen zodat de 18 graden ondergrens er niet meer is, als de verwarmingscapaciteit voldoende is.
Als de verwarmingscapaciteit heel minimaal tekort komt een doorstroomverwarmer op het cv contact zetten, als deze te vaak niet voldoende is een 2e buitenunit bijplaatsen.

Ik snap dat Quatt dit pad nog niet helemaal heeft uitgewerkt, maar dit lijkt me echt geen rocket science.
Klopt! Geen idee wat er exact van waar is. De medewerker gaf zelf ook aan dat hij geen deskundige op gebied van de hardware (en software) is. Dus kan zomaar zijn dat een aantal punten niet goed zijn overgekomen (mede door de vertaalslag van de (vermoedelijk) Nederlands talige lead engineer(s) bij Quatt, via de medewerker (Engels sprekend) richting mij. En de hardware is wellicht 100% ge-outsourced door Quatt.
Ik heb in ieder geval getracht met wat gerichte vragen wat boven water te krijgen. Helaas is het antwoord: of nu door met de deal op basis van pre-order prijs met geen garantie op softwarematige toevoeging van koeling en all-electric // of order nu stopzetten en later als er meer duidelijk is voor de dan geldende prijs deelnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Onno ! schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:20:
[...]

Klopt! Geen idee wat er exact van waar is. De medewerker gaf zelf ook aan dat hij geen deskundige op gebied van de hardware (en software) is. Dus kan zomaar zijn dat een aantal punten niet goed zijn overgekomen (mede door de vertaalslag van de (vermoedelijk) Nederlands talige lead engineer(s) bij Quatt, via de medewerker (Engels sprekend) richting mij. En de hardware is wellicht 100% ge-outsourced door Quatt.
Ik heb in ieder geval getracht met wat gerichte vragen wat boven water te krijgen. Helaas is het antwoord: of nu door met de deal op basis van pre-order prijs met geen garantie op softwarematige toevoeging van koeling en all-electric // of order nu stopzetten en later als er meer duidelijk is voor de dan geldende prijs deelnemen.
Ik moet zeggen dat ik op dit moment alleen het mogelijk niet kunnen koelen als echte 'he, wat jammer' zie.. Op basis van de eigen ervaringen van afgelopen week (toegegeven, het is niet perse een steenkoude winterweek geweest), denk ik dat FE gaan relatief eenvoudig gaat zijn, met een 12V geschakelde doorstroomverwarmer en een losse WPB. (even aangenomen dat je voldoende capaciteit hebt, al dan niet met behulp van extra verwarming zoals een airco of kachel).

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 04-04-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:24:
[...]

Ik moet zeggen dat ik op dit moment alleen het mogelijk niet kunnen koelen als echte 'he, wat jammer' zie.. Op basis van de eigen ervaringen van afgelopen week (toegegeven, het is niet perse een steenkoude winterweek geweest), denk ik dat FE gaan relatief eenvoudig gaat zijn, met een 12V geschakelde doorstroomverwarmer en een losse WPB. (even aangenomen dat je voldoende capaciteit hebt, al dan niet met behulp van extra verwarming zoals een airco of kachel).
Als Quatt een gedegen FE optie wilt leveren moet ie ook SWW kunnen doen zonder een aparte WPB, wat kan leiden tot een andere unit..
Dat jij wellicht een geschikt huis hebt voor een WPB is prima, maar dat is niet altijd het geval.
Moet zeggen dat ik nog geen "full electric WP, maar warm water moet je zelf regelen" ben tegengekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:35:
[...]

Als Quatt een gedegen FE optie wilt leveren moet ie ook SWW kunnen doen zonder een aparte WPB, wat kan leiden tot een andere unit..
Dat jij wellicht een geschikt huis hebt voor een WPB is prima, maar dat is niet altijd het geval.
Moet zeggen dat ik nog geen "full electric WP, maar warm water moet je zelf regelen" ben tegengekomen ;)
Warm water maken op een warmtepomp betekend eigenlijk altijd een vat neer zetten (hoe dat vat er ook uit ziet). Bij sommige merken zit dit geintegreerd in het binnengedeelte van de warmtepomp, maar ook daar zit gewoon een watervat in. De ruimtevereisten zijn dus niet anders.

De WPB kun je vrij flexibel neerzetten, zo lang er een koudwaterleiding en een warmwaterleiding zijn, en bij voorkeur een plek om in ieder geval de koude afvoer naar buiten te lozen kun je deze neerzetten.

Zonder tank douchen op elektriciteit zou ik echt alleen aan beginnen als het echt, echt, echt, niet anders kan.

Als ik even snel google gebruikt een gemiddelde douche zo'n 7 liter water op 55 graden per minuut. Als dit water op 10 graden de doorstroomverwarmer in stroomt heb je 7 x 45 x 1.16 x 60 = 21924 watt.nodig, en dat betekend een upgrade van je elektriciteitsaansluiting naar minimaal 3 x 35A, en behoorlijke aanpassing aan de elektrische systemen in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Toml83 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:21:
[...]

Als ik me niet vergis is dat niet het geval, de CiC communiceert altijd middels simpel aan/uit met de CV ketel. Dat zal ook de reden zijn dat Quatt claimt dat ze met "alle CV ketels" kunnen samenwerken.

Maar misschien weet iemand anders de echte ins/outs hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Gerardwaz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:30:
[...]

Bij mij van aan/uit naar opentherm met Intergas Xtreme.
Bedoel je dat Quatt eerst de CiC middels aan/uit naar je Xtreme heeft aangesloten, om deze later middels OpenTherm aan te sluiten? Ik heb het hier dan specifiek alleen om de verbinding CiC naar CV ketel, niet die van thermostaat naar CiC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
onlinaius schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:24:
[...]

Koelen met een warmtepomp moet je je volgens mij niet al te veel bij voorstellen, als ik het goed heb is dat hoogstens 1 a 2 graden koelen wat je kunt bereiken voordat je gaat condenseren en vochtproblemen krijgt.

Bij Quatt zou ik wel uitkijken om een niet-ondersteunde configuratie neer te zetten, misschien werkt het technisch, maar als je support wilt oid zou het zomaar eens kunnen zijn dat ze dan niet thuis geven of de bal terugkaatsen. En je kunt verder bijna nergens bij in de CiC instellingen, dus je hebt Quatt echt nodig voor onderhoud/beheer. Ik zou dat dus echt even goed nagaan en zwart of wit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
olafmol schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:40:
[...]

Bedoel je dat Quatt eerst de CiC middels aan/uit naar je Xtreme heeft aangesloten, om deze later middels OpenTherm aan te sluiten? Ik heb het hier dan specifiek alleen om de verbinding CiC naar CV ketel, niet die van thermostaat naar CiC.
Ja klopt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
huh, da's interessant. En ik maar denken dat de CiC de CV ketel puur op aan/uit aanstuurt. Weet je ook waarom ze het aangepast hebben?

Kun je ook zien of de CiC de gevraagde aanvoertemperatuur van de CV ketel (als ie deze aanslingert) varieert/moduleert?

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 04-04-2023 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
olafmol schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:49:
[...]

huh, da's interessant. En ik maar denken dat de CiC de CV ketel puur op aan/uit aanstuurt. Weet je ook waarom ze het aangepast hebben?

Kun je ook zien of de CiC de gevraagde aanvoertemperatuur van de CV ketel (als ie deze aanslingert) varieert/moduleert?
Dat was op mijn verzoek, op aan/uit gaat de ketel stoken op max ingestelde temperatuur en had veel gasverbruik. Nu stookt hij om op die 18 graden te komen op 30 graden en daarna geen gasverbruik meer. Verbruik is nu bij opstarten 0.05 kub. Bij aan/uit ging de ketel in storing (code 1) kan warmte niet kwijt maar bleef maar aan en uit gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerardwaz op 04-04-2023 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Even wat informatie betreft de lyric t6. Firmware upgrade laten doen door support middels mailcontact. Ze vragen dan je Mac id op.

Voor de ben ik benieuwd naar ervaringen met optimalisatie start/stop. Wanneer dit aanstaat verwarmt het later en stopt het ook later? Heb nu nachtverlaging aanstaan en met dit zou de pomp pas later in de ochtend aangaan.
Daarnaast lees ik over de installateur modus. 5 sec op = en daarmee de instelling voor het aanzetten van de cv ketel wijzigen. Ik kan dit nergens vinden. Of kijk ik verkeerd?
Ik zie namelijk de optie open therm. En hebben jullie de aanvoertemperatuur hierin gewijzigd? Staat op 80 graden, zie ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Toml83 op 04-04-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Toml83 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:18:
Even wat informatie betreft de lyric t6. Firmware upgrade laten doen door support middels mailcontact. Ze vragen dan je Mac id op.

Voor de ben ik benieuwd naar ervaringen met optimalisatie start/stop. Wanneer dit aanstaat verwarmt het later en stopt het ook later? Heb nu nachtverlaging aanstaan en met dit zou de pomp pas later in de ochtend aangaan.
Daarnaast lees ik over de installateur modus. 5 sec op = en daarmee de instelling voor het aanzetten van de cv ketel wijzigen. Ik kan dit nergens vinden. Of kijk ik verkeerd?
Ik zie namelijk de optie open therm. En hebben jullie de aanvoertemperatuur hierin gewijzigd? Staat op 80 graden, zie ik.
Even wat informatie betreft de lyric t6. Firmware upgrade laten doen door support middels mailcontact. Ze vragen dan je Mac id op. Wat is het mailadres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Nu online
Toby-Wan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:53:
[...]

Dan weet je zeker dat je alles kan vervangen mocht je in de toekomst alsnog van het gas af willen. Deel van de sturing van de Daikin zit in de Intergas, dus de 1 kan niet zonder de ander..
Dus vooralsnog niet voor die combi gaan ?

Intergas CV via Consumentenbond vanaf 1600 inclusief installatie Link

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Nu online
Ander puntje.

De Lyric T6 wordt aanbevolen door Quatt. Zou het een idee zijn om de T6 alvast in te zetten op de Nefit ( die nu 'natuurlijk' de Moduline gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
olafmol schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:49:
[...]

Dit vind ik wel interessant om te volgen, ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Dat zou betekenen dat ik mijn ems-ot convertor niet meer nodig zal hebben.
robmaas schreef op woensdag 5 april 2023 @ 01:33:
Ander puntje.

De Lyric T6 wordt aanbevolen door Quatt. Zou het een idee zijn om de T6 alvast in te zetten op de Nefit ( die nu 'natuurlijk' de Moduline gebruikt)
Ik heb dit nu dus gedaan. Ik had een google nest OT gekoppeld middels convertor. Nu heb ik de Lyric er aan gehangen. Echter kan ik geen installateurs instellingen wijzigen. Wel inzien. Betekent dat dat ik het een en ander op de ketel moet wijzigen (zoals aanvoertemp etc)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
Quatt vandaag opgestart zonder gas verbruik (hoera!), terwijl eerder altijd wel wat gas werd verbruikt om op te starten, ook bij hogere temperaturen dan vannacht. Hoewel ik het niet kan meten, weet ik dus vrijwel zeker dat het water minder dan 18 graden was.

Wat blijkt, CV monteur had gisteren bij ketel onderhoud de gaskraan dicht laten staan 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:11:
Quatt vandaag opgestart zonder gas verbruik (hoera!), terwijl eerder altijd wel wat gas werd verbruikt om op te starten, ook bij hogere temperaturen dan vannacht. Hoewel ik het niet kan meten, weet ik dus vrijwel zeker dat het water minder dan 18 graden was.

Wat blijkt, CV monteur had gisteren bij ketel onderhoud de gaskraan dicht laten staan 7(8)7
En maar afvragen waar nu al dat warme water vandaan kwam? Toch een verborgen leiding via de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Fvhagen schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:22:
[...]

Dit vind ik wel interessant om te volgen, ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Dat zou betekenen dat ik mijn ems-ot convertor niet meer nodig zal hebben.
Voor moduleren via opentherm wel. Als je de CiC aansluit op aan / uit kan deze ook echt alleen aan / uit. Voor opentherm (op een Nefit) moet je de CiC via het opentherm contact aansluiten op de EMS converter, en deze weer op de ketel.

(mits ik het goed begrepen heb uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Toby-Wan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:11:

Zegt wel iets over het onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toml83
Gerardwaz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:31:
[...]

Even wat informatie betreft de lyric t6. Firmware upgrade laten doen door support middels mailcontact. Ze vragen dan je Mac id op. Wat is het mailadres?
consumersupportbe@resideo.com

of anders hier je issue invullen:
https://www.resideo.com/nl/nl/contact/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:16
onlinaius schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:18:
[...]

Voor moduleren via opentherm wel. Als je de CiC aansluit op aan / uit kan deze ook echt alleen aan / uit. Voor opentherm (op een Nefit) moet je de CiC via het opentherm contact aansluiten op de EMS converter, en deze weer op de ketel.

(mits ik het goed begrepen heb uiteraard).
Maximum temperatuur van de ketel begrenzen op een 45 graden of zelfs nog lager. Tevens de minimale pomp snelheid verhogen. Heb je geen OpenTherm meer nodig, gezien de ketel toch maar heel even draait, bij mij heeft ie nooit langer als een half uur aan gestaan. Daarna neemt de Quatt het toch weer over.

Ik ben bang dat ik mijn vloer niet kan koelen dit jaar. Ik lees alleen maar meldingen dat de 8KW voorrang heeft. De app zou in januari al grotendeels klaar moeten zijn, inmiddels is het april. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:04:
Maximum temperatuur van de ketel begrenzen op een 45 graden of zelfs nog lager. Tevens de minimale pomp snelheid verhogen. Heb je geen OpenTherm meer nodig, gezien de ketel toch maar heel even draait, bij mij heeft ie nooit langer als een half uur aan gestaan. Daarna neemt de Quatt het toch weer over.
Dat heb ik inderdaad ook gedaan. Ik heb de nachtverlaging grotendeels uitgezet (staat op 19) zodat ik de cv ketel helemaal kon uitschakelen. Het gasverbruik van het opstarten was erg laag (max 0.1 kuub), maar aangezien ik een overschot heb ik op de zonnepanelen is het interessanter om 's nachts iets meer energie te verbruiken dan 0.1 kuub gas.
medu80 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:04:
Ik ben bang dat ik mijn vloer niet kan koelen dit jaar. Ik lees alleen maar meldingen dat de 8KW voorrang heeft. De app zou in januari al grotendeels klaar moeten zijn, inmiddels is het april. ;w
Nee, daar zou ik inderdaad ook niet al te hard op rekenen. Ik zou zelf vooral graag extra metrics in de app zien, vooral omdat ik een beter inzicht wil krijgen in de werking van de vloerverwarming verdeler, en of ik hier nog iets aan moet aanpassen. Ik heb ook werkelijk geen idee waarom dit zo lang moet duren, de informatie wordt al verzameld, een layout in de app maken om deze weer te geven kan niet veel werk zijn. Ik zit te twijfelen om ergens een gebruikte android op de kop te tikken om root toegang te krijgen, maar eigenlijk zou dat natuurlijk niet moeten hoeven om wat simpele data uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ik zie idd het nut niet in van de CiC middels opentherm aan de cv ketel verbinden. De regeling van CiC naar cv ketel lijkt nl nogal basaal te zijn,

Zou dus ook niet een oudere CV ketel vervangen perse, mss even kijken hoelang ie het volhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
olafmol schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:47:
[...]

Koelen met een warmtepomp moet je je volgens mij niet al te veel bij voorstellen, als ik het goed heb is dat hoogstens 1 a 2 graden koelen wat je kunt bereiken voordat je gaat condenseren en vochtproblemen krijgt.

Bij Quatt zou ik wel uitkijken om een niet-ondersteunde configuratie neer te zetten, misschien werkt het technisch, maar als je support wilt oid zou het zomaar eens kunnen zijn dat ze dan niet thuis geven of de bal terugkaatsen. En je kunt verder bijna nergens bij in de CiC instellingen, dus je hebt Quatt echt nodig voor onderhoud/beheer. Ik zou dat dus echt even goed nagaan en zwart of wit zetten.
Ik verwacht deze week de offerte te ontvangen n.a.v. het videogesprek. Ik ben echter niet zo blij met het feit dat ze niet parallel kunnen invoeden en dus leidingen (14m) in kabelgoot nodig zijn langs de gevel en binnenshuis. Ik ga voorstellen dat ik mijn cv vervang voor een doorstroomverwarmings-CV (is immers ook een CV toch?). Die kan ik plaatsen onderin de meterkast en daar invoeden is qua leidingwerk en afstand relatief simpel. We gaan sowieso het huis nog deels renoveren. Nieuwe badkamer en op 1e en 2e etage vloerverwarming. Op de plek van de bestaande CV wil ik een WPB hangen, aangesloten op de retour van de vloerverwarming.
De CiC kan m.i. worden aangesloten op een (opentherm) thermostaat en dan via aan-uit evt de doorstroomverwarmer op de CV aanslingeren als die dat nodig acht.
(PS. Ik ben me er bewust van dat plaatsing van CV leidingwerk en een doorstroomverwarmer mogelijk niet officieel is toegestaan in de meterkast, maar als ik me aan alle regels wil houden moeten ook alle planken, paraplus etc uit de meterkast.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Onno ! schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:26:
[...]

Ik verwacht deze week de offerte te ontvangen n.a.v. het videogesprek. Ik ben echter niet zo blij met het feit dat ze niet parallel kunnen invoeden en dus leidingen (14m) in kabelgoot nodig zijn langs de gevel en binnenshuis. Ik ga voorstellen dat ik mijn cv vervang voor een doorstroomverwarmings-CV (is immers ook een CV toch?). Die kan ik plaatsen onderin de meterkast en daar invoeden is qua leidingwerk en afstand relatief simpel. We gaan sowieso het huis nog deels renoveren. Nieuwe badkamer en op 1e en 2e etage vloerverwarming. Op de plek van de bestaande CV wil ik een WPB hangen, aangesloten op de retour van de vloerverwarming.
De CiC kan m.i. worden aangesloten op een (opentherm) thermostaat en dan via aan-uit evt de doorstroomverwarmer op de CV aanslingeren als die dat nodig acht.
(PS. Ik ben me er bewust van dat plaatsing van CV leidingwerk en een doorstroomverwarmer mogelijk niet officieel is toegestaan in de meterkast, maar als ik me aan alle regels wil houden moeten ook alle planken, paraplus etc uit de meterkast.)
Bedenk dat een dergelijke installatie wat anders is dan wat paraplu’s ed, ik zou ook zo maar denken dat Quatt daar ook niet wil installeren. Het zijn ook niet zo maar regels die je hier wilt overtreden, bij schade zou het zo maar kunnen dat je verzekering dat voldoende aanleiding vind om een schade niet uit te betalen, het vervelende is dat je dat dus pas achteraf gaat zien. Ik zou deze overweging nog maar eens overwegen. Overigens loop je ook nog het risico dat een netwerkbedrijf je toevoer afsluit ivm een onveilige situatie (dat mogen ze namelijk doen, zijn ze zelf verplicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

Jij moet de Quatt wel heel erg mooi vinden he? :+

Hoe heet denk je trouwens te gaan stoken als je met retour CV water via een wisselaar een boiler wil opwarmen?

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 05-04-2023 13:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]
Op de plek van de bestaande CV wil ik een WPB hangen, aangesloten op de retour van de vloerverwarming.
volgens mij kan dit maar 1 WPB zijn de Auer Edel Eau, en als ik het goed heb moet die op de retour van de (vloer)verwarming direct voor de warmteopwekker (ketel / WP), dus in dat geval moet je juist de retour van de Quatt in je CV hok zien te krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-08 21:26
Quatt v1.08 in de Appstore! Blijkbaar kunnen we de CiC binnenkort wel met wifi instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Laatst online: 12:37
Toml83 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:35:
[...]

Ik heb het ook laten updaten maar nu werkt de homekit integratie niet hebben jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-08 15:50
Toby-Wan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:04:
[...]

volgens mij kan dit maar 1 WPB zijn de Auer Edel Eau, en als ik het goed heb moet die op de retour van de (vloer)verwarming direct voor de warmteopwekker (ketel / WP), dus in dat geval moet je juist de retour van de Quatt in je CV hok zien te krijgen..
+ Een Auer edel eau koelt je cv-water af (onttrekt warmte aan je cv water).

Kom je onder de 18C inlaat op de quatt? Error.

+

In de zomer, wanneer jij en je buren buiten zijn staat je quatt eventueel te draaien om het cv water te verwarmen voor het tapwater.

Anderzijds kun je daarmee je huis wel koelen via je cv water... (Maar dat zou ik dan weer liever met lucht doen ivm luchtvochtigheid..).

Ik snap de hype omtrent de quatt niet (meer?) zo goed.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 22:36
BjornHero schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:15:
[...]

+ Een Auer edel eau koelt je cv-water af (onttrekt warmte aan je cv water).

Kom je onder de 18C inlaat op de quatt? Error.

+

In de zomer, wanneer jij en je buren buiten zijn staat je quatt eventueel te draaien om het cv water te verwarmen voor het tapwater.

Anderzijds kun je daarmee je huis wel koelen via je cv water... (Maar dat zou ik dan weer liever met lucht doen ivm luchtvochtigheid..).

Lage prijs (WP + Installatie) voor een WP die CV doet.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-08 19:37
[...]

Daar heb ik ook een aanvraag ingeschoten, maar geen enkele reactie na een week.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
f.welvering schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:24:
[...]

Daar heb ik ook een aanvraag ingeschoten, maar geen enkele reactie na een week.
ook niet in je spam?
Ik had na 1 dag al reactie.

Kreeg ook reactie op de aanpassingen in de nieuwste firmware
- Bluetooth verbinding
- problemen opgelost met connectie providers (bijv. ziggo)
- protocol optimalisatie met opentherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransKingma
Leidingwerk door pvc buis is simpelweg er in schuiven. Keus is nog van buiten naar binnen of van binnen naar buiten. De buis hangt in de twee geboorde gaten stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
onlinaius schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:35:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook gedaan. Ik heb de nachtverlaging grotendeels uitgezet (staat op 19) zodat ik de cv ketel helemaal kon uitschakelen. Het gasverbruik van het opstarten was erg laag (max 0.1 kuub), maar aangezien ik een overschot heb ik op de zonnepanelen is het interessanter om 's nachts iets meer energie te verbruiken dan 0.1 kuub gas.
Stel dat je 365 dagen van het jaar 0.1 kuub zou verbruiken, dan is dat 36.5m3 per jaar. Dat kost je met huidige prijzen 53 euro. Gezien je maar 4 a 5 maand verwarmd, waarvan een groot deel bijna 24 uur per dag. Ik zou er niet zoveel energie insteken. Die (maximaal) twee tientjes per jaar.... >:)

Ik heb hier de Quatt al uitgeschakeld, Lyric staat op 15 graden, verwarmen doen we weer met de gashaard, die heeft de kamer binnen een kwartier warm. Kost me 2,40 euro per avond. Is maar voor een paar weekjes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
paQ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:58:
[...]

Jij moet de Quatt wel heel erg mooi vinden he? :+

Hoe heet denk je trouwens te gaan stoken als je met retour CV water via een wisselaar een boiler wil opwarmen?
Ja klopt, gaat om een combinatie van gunstige prijs, snel van het gas af willen, WAF (Quatt is minder lelijk dan de (meeste) andere warmtepompen) :)

De Edel Eau warmtepompboiler is inderdaad dan geschikt om te voeden met lauw-warm water (retour vloerverwarming) en kan daarmee een voorraad 55 graden water maken. Vanaf de Edel Eau gaat de retour stroom dus via een cv doorstroom verwarmer, zodat het retourwater weer met minimaal 18 graden bij de Quatt aankomt.
En in de zomer inderdaad voordeel dat de Edel Eau de vloer van de bovenverdieping koelt, omdat daar warmte uit de betonnen massa wordt onttrokken. Daarin zit zoveel warmte opgeslagen, dat deze nooit onder het dauwpunt zal komen (tenzij je heel veel uren per dag gaat douchen misschien 8)7 ). Overigens is deze W/W WPB ook stiller dan een L/W WPB, wat meespeelt aangezien die bovenaan de zoldertrap moet komen te staan/hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-08 23:51
Onno ! schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:11:
[...]

Ja klopt, gaat om een combinatie van gunstige prijs, snel van het gas af willen, WAF (Quatt is minder lelijk dan de (meeste) andere warmtepompen) :)

De Edel Eau warmtepompboiler is inderdaad dan geschikt om te voeden met lauw-warm water (retour vloerverwarming) en kan daarmee een voorraad 55 graden water maken. Vanaf de Edel Eau gaat de retour stroom dus via een cv doorstroom verwarmer, zodat het retourwater weer met minimaal 18 graden bij de Quatt aankomt.
En in de zomer inderdaad voordeel dat de Edel Eau de vloer van de bovenverdieping koelt, omdat daar warmte uit de betonnen massa wordt onttrokken. Daarin zit zoveel warmte opgeslagen, dat deze nooit onder het dauwpunt zal komen (tenzij je heel veel uren per dag gaat douchen misschien 8)7 ). Overigens is deze W/W WPB ook stiller dan een L/W WPB, wat meespeelt aangezien die bovenaan de zoldertrap moet komen te staan/hangen.
Zo dacht ik het ook te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-07 12:34
Toml83 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:10:
[...]
ook niet in je spam?
Ik had na 1 dag al reactie.
Hier binnen 5 minuten een reactie van Resideo:
De update is inmiddels gestuurd.
versie:04-00-03-80

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
BjornHero schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:15:
[...]

Sorry maar dit gaat meer over de Auer Edel Eau en niet specifiek over de Quatt (mijn reactie ging op een vorige post waarin combinatie van Quatt & edel eau werd voorgesteld). Idee van van de Edel Eau met vvw, is er zoveel warmte in de vloer zit dat een WP niet aan hoeft om dit bij te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 08:44
Trumpske schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:30:
[...]

[...]
Net gemaild, idd na nog geen 5min nu op 4.0.3.80.

Best wel snelle service…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

Bedankt, heb een mail verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 08:44
Gerardwaz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:16:
[...]

Bedankt, heb een mail verstuurd.
Ik denk wel dat ze bij Honeywell denken wtf waarom wil iedereen een firmware update vandaag 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
mrdop schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:25:
[...]

Ik denk wel dat ze bij Honeywell denken wtf waarom wil iedereen een firmware update vandaag 😜
Ben ook wel benieuwd waarom ze die niet automatisch updaten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-08 20:47
medu80 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb hier de Quatt al uitgeschakeld, Lyric staat op 15 graden, verwarmen doen we weer met de gashaard, die heeft de kamer binnen een kwartier warm. Kost me 2,40 euro per avond. Is maar voor een paar weekjes toch?
Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt en wat de reden is? Of is het cryptisch bedoeld O-)

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 05-04-2023 18:02 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
okijokii schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:52:
[...]

Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt en wat de reden is?
En nog wat, Quatt uit is verlies garantie toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
Er is weer een update van de Quatt app.

Helaas nog geen beloofde functionaliteit (Detail overzicht, binnenkort beschikbaar in een volgende app update..) en de stille modus welke nog steeds 'tijdelijk is uitgeschakeld'.

Misschien ben ik een mierenneuker maar misschien kunnen ze beter spreken over een toekomstige app update ipv de volgende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
okijokii schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:52:
[...]

Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt en wat de reden is? Of is het cryptisch bedoeld O-)
De zon schijnt. Het is 13 graden dan gaat de thermostaat op 15. En verder niet meer hoger. Tenzij het de komende weken nog koud gaat worden. Met uitgeschakeld bedoel ik, stand-by, idle, geen warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TZC-T1-FX schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:05:
Quatt v1.08 in de Appstore! Blijkbaar kunnen we de CiC binnenkort wel met wifi instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hvy17ioEZi41bnO-EGruZan9AK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5vBCuuEuK4fSLbd5uzT2j7z.jpg?f=fotoalbum_large

WiFi-functie dus blijkbaar afhankelijk van de versie van de CiC, laten we eens posten welke versies van CiC in omloop zijn (idee ?)

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 05-04-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Notaname schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:04:
Er is weer een update van de Quatt app.

Helaas nog geen beloofde functionaliteit (Detail overzicht, binnenkort beschikbaar in een volgende app update..) en de stille modus welke nog steeds 'tijdelijk is uitgeschakeld'.

Misschien ben ik een mierenneuker maar misschien kunnen ze beter spreken over een toekomstige app update ipv de volgende. :?
een volgende update hoeft dus niet per definities de eerst volgende te zijn, het kan dus ook ... of de ... zijn. Jongens het blijft een start up, dus dat hoort er gewoon bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-07 12:32
MacD007 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:17:
[...]

[Afbeelding]

WiFi-functie dus blijkbaar afhankelijk van de versie van de CiC, laten we eens posten welke versies van CiC in omloop zijn (idee ?)
Ik heb het idee dat ze de start-up fase ondertussen wel voorbij mogen zijn. Het is eerder een scale-up nu.

Al 5x geprobeerd om de installatie vragen weer te krijgen via een automatisch systeem maar krijg maar geen nieuwe e-mail. Toch maar is direct mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-08 19:37
Trumpske schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:30:
[...]

[...]
Geen reactie van ze, maar wel nieuwe firmware.
Helaas is de Homekit koppeling in Homeassistant nu wel stuk, maar dat is voor later.

Laat mijn Quatt 8kw nu maar komen.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
mrdop schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:25:
[...]

Inderdaad, wel lachen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
MacD007 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:21:
[...]

een volgende update hoeft dus niet per definities de eerst volgende te zijn, het kan dus ook ... of de ... zijn. Jongens het blijft een start up, dus dat hoort er gewoon bij.
Dat snap ik wel. Persoonlijk zou ik die niet werkende functies pas naderhand zichtbaar maken als ze wel werken en klanten niet een worst voorhouden.
Het lijkt mij nml razend interessant die extra info. Zal voor meer mensen gelden die geen HA hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:00
Vorige week op 29 maart de videocall gehad. Fijn gesprek met een Engelstalige medewerker. Een dag later kwam de mail van de prijsverhoging, was dus benieuwd naar mijn offerte. Ik was overigens geen early bird en had ingeschreven voor €2399, nummer kan ik niet terugvinden maar volgens mij 4xxx.

Vandaag de offerte gekregen voor installatie. Prijs kwam op €5099 minus de subsidie kom ik gewoon op de beloofde €2399 dus dat is wel netjes. Verhoging was volgens mij maar €100 geweest voor mij, maar altijd lekker meegenomen.

Nu heb ik nog een hulpvraag, de geplande locatie is buiten naast de zijgevel. Hiervoor moeten de leidingen onder de grond circa 3 meter lang, greppel en PVC buis van 110mm regel ik dan.

Medewerker was in eerste instantie terughoudend met deze opzet ivm warmteverlies van de leidingen. Ik gaf aan dat de afstand relatief kort is en ik het wel aandurf, maar eigenlijk heb ik er geen verstand van.

Wat zou jullie advies zijn, extra isoleren en zo ja, welk materiaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEQCYXJnBIpJuWQb4RCSYfJGGVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jeW9d5G4zD8WBWXS9j6CFzax.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:17:
Hoe zie je de firmware versie van de CiC?

Ik krijg bij android nog geen 1.08 versie te zien, ook niet als ik handmatig zoek op updates, dus android moet mogelijk nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Sh1fty schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:59:
Vorige week op 29 maart de videocall gehad. Fijn gesprek met een Engelstalige medewerker. Een dag later kwam de mail van de prijsverhoging, was dus benieuwd naar mijn offerte. Ik was overigens geen early bird en had ingeschreven voor €2399, nummer kan ik niet terugvinden maar volgens mij 4xxx.

Vandaag de offerte gekregen voor installatie. Prijs kwam op €5099 minus de subsidie kom ik gewoon op de beloofde €2399 dus dat is wel netjes. Verhoging was volgens mij maar €100 geweest voor mij, maar altijd lekker meegenomen.

Nu heb ik nog een hulpvraag, de geplande locatie is buiten naast de zijgevel. Hiervoor moeten de leidingen onder de grond circa 3 meter lang, greppel en PVC buis van 110mm regel ik dan.

Medewerker was in eerste instantie terughoudend met deze opzet ivm warmteverlies van de leidingen. Ik gaf aan dat de afstand relatief kort is en ik het wel aandurf, maar eigenlijk heb ik er geen verstand van.

[Afbeelding]
het probleem bij grondleidingen is eigenlijk altijd vocht, mn in isolatie wil je dat gewoon niet hebben omdat dan je isolatiewaarde sterk verminderd word, een keer nat krijg je deze dan ook niet meer droog, daar is de aanvoer temperatuur helaas gewoon te laag.
even een vraag, wat mij niet geheel duidelijk was, je plaatst de WP om de hoek aan de rechter kant ? is dat juist?
Is er bv niet een optie om daar naar boven te gaan, de hoek om, en dan net boven de deur (ik vermoed in ieder geval dat het ooit een deur geweest is) net daar boven en van daar uit de muur in.
afstand zal iets langer zijn dan nu, echter zit je niet in de grond. Dit is ook prima van een extra laag isolatie te voorzien binnen de goot. (goot is er ook in het zwart).
Alternatief is via een U contructie mantel buis (bv een pvc buis), die wel van binnen geisoleerd moet worden (armaflex isolatie is daar een goede voor), het kan zijn dat je ivm de bochten voor een 45 gr. constructie moet zorgen (omdat de CV buizen (ribelbuis) niet over een te kleine radiaal gebogen kan worden.) de prijpen aan beide kanten zo hoog laten uitkomen dat er geen vocht vanuit de vloer er in kan komen en de bovenkant met puur volledig gesloten word. het type goot in de grond gebruiken zou ik zeker afraden, hier krijg je vrij snel water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:10:
[...]

Hoe zie je de firmware versie van de CiC?

Ik krijg bij android nog geen 1.08 versie te zien, ook niet als ik handmatig zoek op updates, dus android moet mogelijk nog even wachten.
Versie nr van apps bij apple versus android hebben niet altijd het zelfde versie nr, dat kan verschillen. Ook kan de look and feel van de app er net iets anders uit zien, ik heb ze eigenlijk ook niet vergeleken, je heb of de één of de ander nodig, sorry. Ik hoop eigenlijk wel dat er ook nog een web versie voor de pc uitkomt, of is deze er al (heb ik dan even gemist), vaak is daar iets meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:00
MacD007 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:35:
[...]

het probleem bij grondleidingen is eigenlijk altijd vocht, mn in isolatie wil je dat gewoon niet hebben omdat dan je isolatiewaarde sterk verminderd word, een keer nat krijg je deze dan ook niet meer droog, daar is de aanvoer temperatuur helaas gewoon te laag.
even een vraag, wat mij niet geheel duidelijk was, je plaatst de WP om de hoek aan de rechter kant ? is dat juist?
Is er bv niet een optie om daar naar boven te gaan, de hoek om, en dan net boven de deur (ik vermoed in ieder geval dat het ooit een deur geweest is) net daar boven en van daar uit de muur in.
afstand zal iets langer zijn dan nu, echter zit je niet in de grond. Dit is ook prima van een extra laag isolatie te voorzien binnen de goot. (goot is er ook in het zwart).
Alternatief is via een U contructie mantel buis (bv een pvc buis), die wel van binnen geisoleerd moet worden (armaflex isolatie is daar een goede voor), het kan zijn dat je ivm de bochten voor een 45 gr. constructie moet zorgen (omdat de CV buizen (ribelbuis) niet over een te kleine radiaal gebogen kan worden.) de prijpen aan beide kanten zo hoog laten uitkomen dat er geen vocht vanuit de vloer er in kan komen en de bovenkant met puur volledig gesloten word. het type goot in de grond gebruiken zou ik zeker afraden, hier krijg je vrij snel water in.
Je aanname is juist, de Quatt komt om de hoek aan de rechterkant. Je voorgestelde pad via de bovenkant past inderdaad en was ook mijn voorgestelde route. Het contactpersoon van Quatt wilde hier echter niet aan meewerken omdat de leidingen dan tweemaal naar beneden zouden gaan (cv zit op ooghoogte) en dit kon niet ivm luchtbelvorming oid.. Enige pad werd toen via de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Sh1fty schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:50:
[...]

Je aanname is juist, de Quatt komt om de hoek aan de rechterkant. Je voorgestelde pad via de bovenkant past inderdaad en was ook mijn voorgestelde route. Het contactpersoon van Quatt wilde hier echter niet aan meewerken omdat de leidingen dan tweemaal naar beneden zouden gaan (cv zit op ooghoogte) en dit kon niet ivm luchtbelvorming oid.. Enige pad werd toen via de grond.
Ja, daar zit wel wat in, had ik ook niet aan gedacht. Buiten wil je denk ook geen ontluchter hebben.
Even gek gedacht, de quatt op beugels hoger tegen de muur plaatsen? Zou dat een idee zijn, ik snap dat je eigenlijk de Quatt op de grond zou willen zetten, maar zou mogelijk wel nog een andere optie zijn. De andere is de reeds genoemde mantelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Sh1fty schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:59:

[Afbeelding]
Er is nog iemand die exact hetzelfde heeft gedaan, heeft ook foto's hier geplaatst. de lengte was nog langer zelfs.
Als je inderdaad een PVC mantelbuis klaarlegt, maar wel met een bochtstuk en een stuk pijp dat dan boven de grond uitkomt zoals @MacD007 aangeeft, is dat geen probleem. dat stuk boven de grond goed afsluiten, dan kan er geen water in die buis komen.
Voor warmteverlies hoef je dan niet bang te zijn, die leidingen 5 meter langs de gevel laten lopen hebben hetzelfde verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]
MacD007 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:37:
[...]

Volgens mij is deze tonzon niet voor buiten toepassing geschikt. Dus voor binnen is het een prima toevoeging, denk wel dat je dat met elke alu plakband kunt doen.
Voor buiten zou ik dat niet niet doen, bij langere leidingen zou ik buiten extra isolatie aanbrengen en in een goot leggen.
Toby-Wan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:30:
[...]

Nog niet gedaan maar ga ik van de zomer / voor volgend stookseizoen zeker wel doen. In bijna elk ander WP topic hier op tweakers wordt Armaflex aangeraden als beste manier voor extra isolatie & blijkbaar goedkoopst om het uit Duitsland over te laten komen.
https://www.isotec-isolie...-XG-self-adhesive-19mm-6m
Tip: gebruik goede tape buiten extra isolatie mee te omwikkelen, schijnbaar zijn vogels dol op dit spul.. :+
Als de onderstaande berekening van Theo klopt (en ik heb deze eerlijk gezegd niet nagerekend) heeft extra isoleren van de leidingen nu ook weer niet heel veel effect, hij berekende dat het verlies nog geen 3KWh (elektrisch) verbruik is per meter leiding per jaar. Er van uitgaande dat de isolatiedikte van de door Quatt gebruikte buizen ook de 2.6 cm is win je dus zo'n 1.5 KWh per meter per jaar als je de isolatie verdubbelt.
Theo schreef op maandag 11 februari 2019 @ 07:30:
Ik heb thuis de aanvoer en retour naar de Pana ingepakt met een dubbele laag Uponor, dus tweemaal 13 mm, en dat met zwarte PVC tape ingewikkeld. Mijn inziens kan het nog wel thermisch beter, maar veel valt er niet te winnen.

Mijn 5 meter aan CV leidingen die buiten lopen (2.5 meter aanvoer en 2.5 meter aan retour) zijn 28mm in diameter en hebben een buisoppervlakte van 0.5 vierkante meter. Met een 26mm aan isolatie met een labdawaarde van 0.033 W/M is er een thermisch verlies van 0.4 watt per kelvin. Met 30 graden aan water wat er doorheen gaan zijn er zo'n 6000 graaddagen aan verschil tussen buiten en de waterleidingen.

Ofwel; een thermisch verlies van 56 kWh per jaar in de buizen buiten. Dat is zo'n 14 kWh per jaar aan stroomverbruik. Ofwel; ongeveer 3 kWh per lengtemeter aan buis ingepakt in 26mm isolatie.

Door je buizen heel dik in te pakken met PUR, en desnoods met een metersdik pak isolatie kun je dus maar max 3 kWh per lengtemeter aan buis per jaar aan stroom besparen.

Daarom ben ik ook gegaan voor 'maar' 26 mm aan buisisolatie en niet meer dan dat; de extra prijs van de buisisolatie tov 26 mm heeft zo'n lange TVT dat ik mij echt af vroeg waarom ik het zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 15:14
Ik heb de offerte getekend (oude prijs dus fijn), en de buitenunit komt op het plat dak van de aanbouw.
Onder de aanbouw is de zithoek, en ik vraag mij af of we daar geen last van gaan krijgen.

De unit komt op die bigfoots.
Er blijft wel wat water liggen na het regenen, maar niet heel diep (enkele centimeters maximaal).

Zie foto, de unit komt waar de de rode circel is getekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abkv1-HMOOrgaHzJYr7WOS6vsdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/adE0j1xeZU4nfmMvDAnQ5t4Z.png?f=user_large

Het dak is net vervangen (dit is oude foto), maar gaat dit voor resonantie zorgen?
Tussen de balken van het dak zit steenwol.

Ik zit er aan te denken om het vol te gooien met dakgrind, maar dat zou ik dan doen om trillingen/resonantie te voorkomen (alhoewel, het is ook wel mooier).

Wat denken jullie hierover?

[ Voor 15% gewijzigd door Seconz op 06-04-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Seconz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:50:
Ik heb de offerte getekend (oude prijs dus fijn), en de buitenunit komt op het plat dak van de aanbouw.
Onder de aanbouw is de zithoek, en ik vraag mij af of we daar geen last van gaan krijgen.

Er blijft wel wat water liggen na het regenen, maar niet heel diep (enkele centimeters maximaal).

[Afbeelding]

Het dak is net vervangen (dit is oude foto), maar gaat dit voor resonantie zorgen?

Ik zit er aan te denken om het vol te gooien met dakgrind, maar dat zou ik dan doen om trillingen/resonantie te voorkomen (alhoewel, het is ook wel mooier).

En waarom dan niet met de beugels aan de muur? Lijkt mij altijd beter dan op het houten dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seconz
HBO88 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:02:
[...]

En waarom dan niet met de beugels aan de muur? Lijkt mij altijd beter dan op het houten dak.
Weet ik niet, ik ging af op advies/suggestie van Quatt. Speelt trillingen via de muur dan geen probleem bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Seconz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:23:
[...]

Weet ik niet, ik ging af op advies/suggestie van Quatt. Speelt trillingen via de muur dan geen probleem bv?
normaal gesproken heb je minder last van resonantie als het aan de muur hangt.
Het dak is van hout en kan als een klankkast fungeren wanneer de quatt op het dak staat.

Overigens lees je ook genoeg mensen die niets horen met de quatt op een dak, dus maak je niet meteen ongerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seconz
Ik heb de technisch adviseur gemaild, kijken wat hij zegt ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Seconz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:50:

[Afbeelding]

Ik heb een identieke situatie, bij mij wel aan de muur. Alleen als het extreem stil is, hoor ik'm in de woonkamer en dan altijd nog via de afzuigkap, die komt namelijk een halve meter naast de Quatt naar buiten.
Pagina: 1 ... 78 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.