ik begrijp je reactie maar helaas is dat niet van toepassing op dit huis. Het huis is 250m2, plafonds op 4 meter hoogte. De kamers zijn voorzien van gips voorzetwanden. Ik heb een expert over de vloer gehad en die zegt dat er aan het dak weinig winst te halen valt en dat alleen de vloer een optie is (schatting kosten 20k) en de dubbele beglazing vervangen door HR+++ een optie is (schatting kosten 25k)MacD007 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:45:
[...]
Ik snap niet wat jij niet wilt snappen, een wp is een mooie oplossing om wat voor het milieu te doen, maar een dergelijk hoog gasverbruik is ook niet echt goed voor het milieu, zeker als je je woonoppervlak mee laat rekenen, kijk bij 3000 m2 is dat logisch,
Overigens je argument mbt een plat dak ook niet echt duidelijk, er is niets makkelijker dan een plat dak goed te isoleren, het dak is waar je het meest aan warmte verliest (warmte stijgt en bitumen dakbedekking heeft nu een keer een hele slechte isolatiewaarde). Eigenlijk zul je een veel principiëler vraag moeten stellen, is het wel nog verantwoord om in een dergelijk huis te wonen zonder iets aan isolatie te doen, energieklasse X?
De opties die al zijn voorgedragen zijn ook voor huizen van die leeftijd best mogelijk en ja ook gezien van de leeftijd van het huis zijn deze ingrijpender en kosten meer dan een huis van 80 jaar later.
Gezien je huidig gasverbruik heeft een warmtepomp naar mijn mening niet te eerste prioriteit maar zou deze moeten liggen naar een duidelijke vermindering van je warmteverlies, je stookt nu namelijk voornamelijk voor de muzen buiten, lijkt me ook niet echt milieubewust.
Als je huis een beschermde status heeft wordt het lastig en duur, heeft het deze niet heb je tal van mogelijkheden die soms ook zelf prima te doen zijn.
Voorzetwanden heb je ook voor buiten met een prima isolatiewaarde, afhankelijk van de staat van je ramen kun je denken hr++ tot hr+++ of zelfs vacuüm glas.
Dakisolatie in combinatie met een duurzaam dak ( groen dak ) of zonnepanelen is ook een zeer goede investering. Het mooie is dat je voor al die zaken subsidie kunt krijgen.
Na al deze mooie maatregelen is je huis ook veel geschikter voor een wp en is mogelijk zelfs de 8 kW Quatt een voldoende optie.
Plaats een een foto van je huis in een nieuw forum, dit gaat namelijk niet over de Quatt wp en zou hier echt of-topic worden.
Er liggen trouwens al 25 panelen op het dak. Ik zal er verder wel over ophouden, de vraag ging initieel inderdaad over de Quatt waarvan mij bij het bestellen was verteld dat het prima in mijn huis zou kunnen (met huidige verwarmingsopties) Ik zal de Quatt wel annuleren. Dan zijn jullie wachtenden weer wat sneller aan de beurt
[ Voor 5% gewijzigd door suave1234 op 04-04-2023 11:37 ]