brothermaynard schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:40:
[...]
Fraaie analyse die voor de ziekenhuizen redelijk conform voorspelling loopt, hulde daarvoor. Wat betreft de besmettingen is de conclusie mijns inziens iets te voorbarig. Positief aantal testen lijkt beperkt tot de test capaciteit. Werkelijk aantal ligt wellicht hoger. Dat maakt je voorspelling voor de top overigens niet per se anders ( immers: dan sneller verzadiging)
De stijging is iets later begonnen dan ik oorspronkelijk dacht, uiteindelijk is het 2 weken langer doorgegaan met dalen (bodem in week 3 i.p.v. week 1). Boosters onder senioren doen hun werk fantastisch.
Qua snelheid waarop de stijging is ingezet (+21% in de eerste week) is het aardig in lijn met war ik voorzag (ik dacht dat de eerste stijging +15 a +20% zou zijn t.o.v. de voorgaande week).
Voor de tweede week van stijging verwacht ik opnieuw dik 20% erbij en dan wordt het 160 per dag over de komende 7 dagen. Als ook de kortere ligdagen naar voren gaan komen, hoeft de bezetting niet echt te stijgen. Afhankelijk van hoe snel dit effect inzet, is het vlak op 900 patienten tot een stijging naar 1000.
Ik heb ook nog even naar de opnamekans na positieve test gekeken. Deze is voor de 27e opeenvolgende dag gedaald.
Aan de ene kant, de daling is duidelijk afgevlakt. Aan de andere kant: hij duurt inmiddels 4 dagen langer dan in de zomer (Danssen met Janssen). Ook zie je aan de curve dat deze zich meer structureel lijkt te gedragen. Wat ook verklaard wordt omdat we deze keer structurele factoren hebben: boosters en omicron. In de zomer was het puur lgedrag en leeftijdsverdeling positieve tests.
Mijn nieuwe inschatting van het aantal positieve tests wat we kunnen handlen in de zorg is tenminste 142.000 (obv van onbeperkte testcapaciteit, dat dan weer wel). Die inschatting was eerst 98.000, toen 120.000, 130.000, 133.000.
Hoe dieper de opnamekans zakt en hoe langer de daling aanhoudt, hoe minder mensen je op middelange termijn in het ziekenhuis hoeft te verwachten.
Bij een getal boven de 150.000 denk ik dat we min of meer alles kunnen heropenen en het CTB laten vallen. We zitten daar heel dicht bij! Bij een getal boven 250.000 denk ik dat we ook de basisregels kunnen loslaten, maar dat is nog net niet in zicht deze keer.
Pas als de grafiek volledig zou stabiliseren op het actuele niveau, en de beloofde daling van ligdagen naar voren komt uit de ziekenhuiscijfers is dat het geval. Met nog 10-14 dagen aan gunstige ziekenhuis-cijfers zou het kunnen, maar dan moeten die wel helemaal aan het gunstige uiteinde van het spectrum vallen.