Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.010.664 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-06 13:49
onetime schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:15:
@BGFG @Digimusic Heb je hier ook een bron voor me bij? Voor de TS.
De bron is erWin. Tegen betaling kun je daar, als onafhankelijke garage, alle informatie over een Skoda ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-06 21:42
Op site van Skoda kan je ook iets vinden:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.skoda-storyboard.com/2023/05/744_23_Skoda_VIN_kod_II_EN_36fb0d7a-2110x2560.jpg
Bron: https://www.skoda-storybo...t-can-vin-codes-tell-you/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vandaag de travelassist software fix gehad via de garage. Vreemde is dat ik nu mijn OBD aanpassingen kwijt ben, dat had ik niet verwacht. Ik ben vwb software versie nog steeds op 3.0 (3.0.7) blijven hangen.

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-06 21:49
Vanochtend had ik uit het niets een probleem met de herkenning van mijn ‘handen op het stuur’. Hoewel ik met beide handen normaal op het stuur reed, kreeg ik aan de lopende band de mededeling ‘stuur overnemen’. Die meldingen werden steeds dringender en de auto remde zelfs een paar keer schoksgewijs af!
Ik heb toen mijn media systeem gereset en daarna bleven de meldingen (gelukkig) weg.
Toch bizar dat zoiets in de software kan misgaan.
Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinbog
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-08-2024
Hier zitten een paar kenners op het forum!

Marter had sensor van ABS kapotgemaakt waardoor er een hele kerstboom aan foutmeldingen kwam.
Heeft nog geen dag bij de garage gestaan voor ik hem kon gaan halen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
jdbiggelaa schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:53:
Vanochtend had ik uit het niets een probleem met de herkenning van mijn ‘handen op het stuur’. Hoewel ik met beide handen normaal op het stuur reed, kreeg ik aan de lopende band de mededeling ‘stuur overnemen’. Die meldingen werden steeds dringender en de auto remde zelfs een paar keer schoksgewijs af!
Ik heb toen mijn media systeem gereset en daarna bleven de meldingen (gelukkig) weg.
Toch bizar dat zoiets in de software kan misgaan.
Herkent iemand dit?
Niet dit specifieke probleem (gelukkig). Lijkt me nogal hachelijk.
Wel dat ik voor andere redenen mijn media systeem moet resetten. (Een stuk of 20-30 keer per week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
ManiacScum schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Wel dat ik voor andere redenen mijn media systeem moet resetten. (Een stuk of 20-30 keer per week)
Ik moet ook vele keren per week (en per dag) mijn mediasysteem resetten omdat de navigatie het niet meer doet. Lijkt een combi te zijn met warme temperatuur en telefoon/android auto... Als hij in de zon heeft gestaan crashed hij vaak, na een paar resets en afkoelen van de auto wordt het beter. Skoda van den Udenhout in Veldhoven weet het wel: ligt gewoon aan de telefoon.... Voorgaande 2 jaar nergens last van gehad... Lijkt wel of een chip oververhit raakt en in veiligheidsmode verder gaat... Iemand een tip hoe ik dit kan verhelpen? Er waren bij de update naar 3.0 wel een paar errors zei van den Udenhout. Maar dit had alleen met de handleiding te maken. Na 4x opnieuw proberen had ik hem graag mee ipv. Ook een functionerende handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Vreemd wel, ik heb dit eigenlijk nooit.

Nog niet eens één keer per maand..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 17:31
burlapp schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:20:
[...]

Ik moet ook vele keren per week (en per dag) mijn mediasysteem resetten omdat de navigatie het niet meer doet. Lijkt een combi te zijn met warme temperatuur en telefoon/android auto... Als hij in de zon heeft gestaan crashed hij vaak, na een paar resets en afkoelen van de auto wordt het beter. Skoda van den Udenhout in Veldhoven weet het wel: ligt gewoon aan de telefoon.... Voorgaande 2 jaar nergens last van gehad... Lijkt wel of een chip oververhit raakt en in veiligheidsmode verder gaat... Iemand een tip hoe ik dit kan verhelpen? Er waren bij de update naar 3.0 wel een paar errors zei van den Udenhout. Maar dit had alleen met de handleiding te maken. Na 4x opnieuw proberen had ik hem graag mee ipv. Ook een functionerende handleiding.
Dit herken ik niet. Ik heb bij m'n Enyaq het multimedia systeem nog nooit hoeven resetten (24.000km). Ik gebruik ook primair Android auto.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:47
[...]

Komt op mij over als een multimedia unit die bijna z’n laatste adem uitblaast. In ieder geval abnormaal gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Ik heb 3 weken door Spanje getoerd.. 38 graden, scherm hele dagen vol in de zon maar nog geen enkele crash meegemaakt. Ook niet met Carplay (2022 me3.0 Enyaq)

[ Voor 7% gewijzigd door Wilde op 13-08-2023 00:10 ]

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:37
We zijn net terug van 3 weken Italië.
Onderweg gebeurde er iets vreemds. Ik kon minuten lang mijn handen van het stuur houden, zonder dat de auto een signaal gaf dat ik het stuur moest vastpakken.

Andere hier ook ooit last van.

Wel een voordeel, kan nu autonoom rijden 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:34
remc1979 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:08:
Onderweg gebeurde er iets vreemds. Ik kon minuten lang mijn handen van het stuur houden, zonder dat de auto een signaal gaf dat ik het stuur moest vastpakken.

Nope nooit gehad, niets meer aan doen dan. :) Klinkt als een top bug/feature >:)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa

Beter dan bij mij: precies andersom. Met twee handen stevig aan het stuur kreeg ik continu meldingen dat ik het stuur moest overnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga

Zullen we ruilen van stuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
jdbiggelaa schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:38:
[...]

Beter dan bij mij: precies andersom. Met twee handen stevig aan het stuur kreeg ik continu meldingen dat ik het stuur moest overnemen
Ik heb afgelopen weken juist vaak problemen, en vrijdag rit naar Denemarken heeft het continue goed gewerkt🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-06 10:26
In oktober verwacht ik m'n Enyaq iV Business Plus. Ik zie staan "Driver Assist & Travel Assist", maar wie kan mij vertellen wat deze feature precies betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Can2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 10:36
Nou sinds zaterdag heb ik ook de melding "elektrosysteem werkt niet correct" en daarbij laadt mijn auto ook niet meer verder, heb al meerdere laadpalen gebruikt. De auto is 2 maanden oud, ben beneiuwd naar het vervolg.
Net de auto afgeleverd, duurt waarschijnlijk anderhalve week voordat ze de diagnose kunnen stellen. Heb nu een ID4 meegekregen.

[ Voor 22% gewijzigd door Can2 op 14-08-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Can2 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:10:
Nou sinds zaterdag heb ik ook de melding "elektrosysteem werkt niet correct" en daarbij laadt mijn auto ook niet meer verder, heb al meerdere laadpalen gebruikt. De auto is 2 maanden oud, ben beneiuwd naar het vervolg.
Net de auto afgeleverd, duurt waarschijnlijk anderhalve week voordat ze de diagnose kunnen stellen. Heb nu een ID4 meegekregen.
Laat maar weten wat het is, bij de Tesla van mijn ouders is toen de HV-accu in zijn geheel vervangen. Wat achteraf slechts een laadkabeltje van 15,80 bleek. zelfde symptoom, wilde niet meer laden. Misschien bij jou ook een isolatiefout in een HV-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 11:52
Hier nu voor de 2e(!) keer een 'storing' op de parkeersensoren voor. De melding is 'parkeersensoren schoonmaken', met een uitroepteken bij één van de sensoren. Gevolg is dat alle sensoren voor 'uit' staan, en ik dus geen piepjes meer heb bij het vooruit inparkeren.

Paar weken terug is midden-links vervangen, deze had duidelijk steenslag in het midden van de sensor. Het heeft een paar weken goed gewerkt, maar nu was ik afgelopen week in Belgie, en kwam ineens midden-rechts met dezelfde foutmelding :( Geen duidelijke schade op deze sensor btw, dus het Belgische wegennet de schuld geven lijkt voor nu wat voorbarig, maar het verbaast mij wel dat ik zo kort op elkaar 2x uitval heb op de PDC.
Wel jammer weer, aangezien het de eerste keer m'n eigen risico koste (steenslag is blijkbaar ook schade :s)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-06 21:23
kevinbog schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:06:
Deze ochtend toen ik vertrok met mijn Enyaq (okt 2022) gingen ineens zowat alle mogelijke lampjes branden. 8)7
(Allen oranje)
  • ABS-ESC niet beschikbaar
  • Auto hold niet beschikbaar
  • Lane assist niet beschikbaar
  • Front assist niet beschikbaar
  • Snelheid kan niet worden weergegeven: werkplaats opzoeken
  • Verkeerstekebnherkenning niet beschikbaar
  • Storing bandencontrole
  • Storing aandrijfsysteem
  • Storing dynamische bochtenverlichting
  • ...
Iemand ervaring? Oorzaak?
Ik heb het ook gehad. Steenmarter onder de motorkap gehad. Die had 1 (ze noemden het een ADS kabel oid) en de hele kerstboom was compleet. Gelukkig hoefde alleen dat draadje vervangen te worden en niet de halve kabelboom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis__
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-01 14:38
Onze Enyaq wordt bijna geleverd daarom had ik een klein vraagje.
Is de USB-C connector aan de achteruitkijkspiegel standaard in de Enyaq?
We willen deze gebruiken voor de dashcam aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CUcFNWglP7M6eJVMt_fEzTg1z4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NMeXw4PovHSq4otLh9mH2cq3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Na nog geen 12000 km ga ik alweer afscheid nemen van mijn Enyaq. Ik ga van baan veranderen en heb besloten de RS niet mee te nemen. De reden hiervoor is dat ik in de tijd dat ik de Enyaq had geleerd heb dat er eigenlijk maar twee dingen echt belangrijk zijn bij een EV.
- Software
- Laadsnelheid

In beide excelleert Skoda (of VAG in het algemeen) niet.
Wat het hierna wordt, geen idee, ik probeer nog of mijn nieuwe werkgever me een benzineauto laat leasen, en anders wordt het waarschijnlijk een model-Y. Ook al heb ik een hekel aan alles waar dat ding voor staat. Maar als praktisch ding is het wel erg goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
911GT2 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:20:
Na nog geen 12000 km ga ik alweer afscheid nemen van mijn Enyaq. Ik ga van baan veranderen en heb besloten de RS niet mee te nemen. De reden hiervoor is dat ik in de tijd dat ik de Enyaq had geleerd heb dat er eigenlijk maar twee dingen echt belangrijk zijn bij een EV.
- Software
- Laadsnelheid
Dit zal voor u gelden, voor mij zijn heel andere zaken belangrijk. Ik laad 95% van de tijd thuis AC en die 11 kW is daarvoor ruim voldoende. En ja, de software van mijn Enyaq is niet stabiel, maar ik hoor ook veel software problemen bij andere merken. Ik negeer de app, die bron van ergernis is dus uitgeschakeld en met de rest van de problemen valt tot nu toe goed te leven. Bovendien nemen ze langzaamaan af. Voor mij telt het klimaat zwaar, dus een ICE is geen optie meer, ik laad 100% groen. Verder vind ik mijn Enyaq een comfortabele auto en we hebben er al de nodige reizen in Europa mee gemaakt. Wij verwachten nog minstens 10 jaar te rijden met onze Enyaq. Kortom: ik respecteer uw keuze, maar ik denk daar totaal anders over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Jij hebt jouw auto waarschijnlijk privé gekocht dat verklaart je Choice-supportive bias

Na 12000km heb ik echt wel genoeg ervaring om te weten dat de software niet overhoudt. Is dat bij andere ook? Wellicht! Dat is de reden waarom ik in principe niet nog een EV ambieer. If needs must. Maar ik gebruik mijn zonnepanelen liever anders dan voor mijn EV.

Dus ja goed dat jij er anders over denkt. Al lijkt me 10 jaar in een Enyaq euhm uitdagend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:23
Mwah, tien jaar rijden in een Enyaq zou voor mij geen straf zijn. Het is mijn fijnste (lease) auto tot nu toe in de 12 jaar dat ik (lease) auto's rijd. Maar dat komt wellicht omdat elke auto voor mij weer als een vooruitgang voelde: Aygo, Yaris, C30, Octavia en dan nu de Enyaq.

De afgelopen week weer 1000km erbij gezet naar Frankrijk, laden bij Tesla en geen centje pijn of foutmeldingen gelukkig. Heerlijk ontspannen gereden met Travel Assist. Komende week week komt er weer 1500km bij, dus hopelijk gaan die net zo goed.

Ja, het infotainment systeem is niet de snelste en de beste, maar het is werkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
- Software
- Laadsnelheid

Wat het hierna wordt, geen idee, ik probeer nog of mijn nieuwe werkgever me een benzineauto laat leasen, en anders wordt het waarschijnlijk een model-Y. Ook al heb ik een hekel aan alles waar dat ding voor staat. Maar als praktisch ding is het wel erg goed.
Misschien een VW Tiguan met 1.5TSI wat voor je mocht je benzine kunnen kiezen?
Persoonlijk vind ik de 1.5 echt een upgrade van zijn voorganger, de 1.4 TSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:50

MLLL

Palm Treo 650

Autohillenga schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Werkt daar het infotainment wel feilloos?

Bij de Golf 8 is het ook een drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Autohillenga schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Ik zit zelf te denken aan een A6 Avant 40TFSI niet heel veel duurder dan de Enyaq.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:04
Knip, dat draagt niet bij aan een gezonde discussie.

[ Voor 86% gewijzigd door Taro op 14-08-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Knip, dat draagt niet bij aan een gezonde discussie.

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 14-08-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 19:25
Knip.

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 14-08-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Knip.

[ Voor 103% gewijzigd door Taro op 14-08-2023 19:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autohillenga
dingo35 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:51:
[mbr]Knip, dat draagt niet bij aan een gezonde discussie.[/]
Hij was dan misschien totaal niet positief over de auto, maar dat mag toch ook in dit topic? Hoeft niet alleen maar rozengeur en manenschijn te zijn en een auto te aanbidden? Daarvoor zijn er wel de Tesla fanboys met hun Tesla’s die over niks anders praten/denken dan hun Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Ik heb nog nooit last gehad van meldingen dat ik het stuur moet vastpakken. Alleen een paar keer het verzoek om midden in de baan te gaan rijden, als hij een tijdje "autonoom" heeft gereden met een paar automatische correcties, dat vindt ik nog steeds leuk, als hij zelf binnen de lijnen blijft. Iets met grenzen verkennen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaky87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-11-2023
Afgelopen vrijdag een Enyaq 80 in ontvangst mogen nemen.
Tot nu toe al een heel positieve ervaring geweest. Rijdt heel aangenaam en voelt gewoon als een ruime, goed afgewerkte auto. Had wat minder goede dingen gelezen over infotainment, maar Carplay op dat groot display is alles wat ik nodig heb.

Paar zaken die me tot nu toe wat storen, maar mogelijks gewoon user error zijn:
  • Ik vind de achteruitkijkspiegel veel te donker. Ik zie de dochter in de maxi cosi helemaal niet zitten.
  • Ik vind geen manier om een GSM te linken aan een gebruiker. Ik zou willen dat de Skoda enkel verbinding maakt met het toestel van de ingelogde gebruiker. Is nu soms verwarrend wanneer ik verbonden ben met Carplay, de vrouw telefoon krijgt, maar haar toestel dan blijkbaar toch ook via Bluetooth verbonden is.
  • Vrouw vindt de lane assist te zwak. Zou graag wat meer feedback krijgen.
  • Shop app doet niets… Zegt steeds dat de lijst gerefreshed wordt
  • Na wat geprobeer en te plotse vertragingen/versnellingen, heb ik de snelheidherkenning en de wegherkking van ACC toch maar weer afgezet. Heb ik precies toch liever zelf controle over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
Tweaky87 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:12:

• Shop app doet niets… Zegt steeds dat de lijst gerefreshed wordt
Dat had ik ook met die van mij die ik nu 3 weken heb. Heb een mail gestuurd naar Skoda Duitsland (kundenbetreuung@skoda-auto.de) om het probleem te melden. Zij hebben achter de schermen iets gewijzigd in mijn instellingen en nu doet ie het wel. Heb nog wel dat bij sommige items staat: in afwachting of zoiets. Maar geen idee in afwachting van wat. Beter weer? De beurskoersen? De uitslag van Ajax-Heerenveen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
Tweaky87 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:12:
Afgelopen vrijdag een Enyaq 80 in ontvangst mogen nemen.
Wat voor melding krijg jij als je in het hoofdmenu op de knop Software drukt? Bij mij en bij @JeeAre staat dan dan de softwareversie niet geldig is en dat we contact moeten opnemen met de dealer. We hebben een vermoeden dat het een breder probleem is dat speelt bij auto's met een productiedatum van dit voorjaar. Zie ook https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=2140
Heb jij ook deze melding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 11:45
onetime schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Ik heb nog nooit last gehad van meldingen dat ik het stuur moet vastpakken. Alleen een paar keer het verzoek om midden in de baan te gaan rijden, als hij een tijdje "autonoom" heeft gereden met een paar automatische correcties, dat vindt ik nog steeds leuk, als hij zelf binnen de lijnen blijft. Iets met grenzen verkennen.
De melding van "midden op de rijstrook rijden" , krijg je bij gebruik lane assist. De melding "handen aan het stuur" , krijg je bij gebruik van Travel Assist.

Travel assist: Wie durft?

- handen los
- melding na 10 seconden "handen aan het stuur"
- na 10 seconden "rode text en piepje "handen aan het stuur"
- na 10 seconden gaat hij zelf remmen
- afhankelijk van de snelheid gaan de alarmlichten knipperen
- als je bijne stil staat gaat ook de toeter af als alarm

..... verder durfde ik niet :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:22
water_escape schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:46:
[...]

De melding van "midden op de rijstrook rijden" , krijg je bij gebruik lane assist. De melding "handen aan het stuur" , krijg je bij gebruik van Travel Assist.

- handen los

Klopt, zo werkt het. En volgens mij heeft @onetime geen TA, dus ook geen melding handen aan het stuur….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 27-06 14:40
- Software
- Laadsnelheid

Ik snap het wel en ben het er ook mee eens. Het is een fijne auto om mee te rijden, maar de software (afgezien van carplay, wat Tesla dan weer niet heeft) valt mij tegen. Ik kom uit een Model 3, rij nu 40k met een Enyaq (zelf aangeschaft trouwens).

We zijn de zomervakantie (3000+ km) goed doorgekomen, maar nu ik de afrekening zie en een som maak tegen een goed doorontwikkelde, vergelijkbare benzine auto, zijn de kosten en het verbruik gelijkwaardig of zelfs iets duurder.

En dan heb ik het niet over elke keer de laagste prijs laadpaal zoeken, maar gewoon stoppen wanneer het moet/kan. Laadsnelheden zijn mij overigens niet tegen gevallen, heb overal wel met 130/140 kunnen laden.

Mijn overweging is de Enyaq dit jaar toch weg te doen, mits ik een goed benzine of PHEV (waarmee ik ook een aardig stuk kan EV'en) alternatief kan vinden. De nieuwe Superb PHEV interesseert mij, maar levertijden zit ik niet op te wachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 23-06 10:49
Boeie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

We zijn de zomervakantie (3000+ km) goed doorgekomen, maar nu ik de afrekening zie en een som maak tegen een goed doorontwikkelde, vergelijkbare benzine auto, zijn de kosten en het verbruik gelijkwaardig of zelfs iets duurder.
Ik zou niet alleen kijken naar de kosten van 3000km tijdens de vakantie, maar vooral ook naar de kosten tijdens de rest van het jaar waarin je waarschijnlijk voornamelijk AC laadt tegen veel lagere kosten (wellicht afhankelijk van je energietarief) dan bij de DC snelladers langs de snelweg.

Wat was ooit je overweging om voor een EV / Enyaq te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:38

Rubman

Retarded or just overjoyed!

(jarig!)
Ik ben aan het kijken naar een Enyaq iV, maar zit met een vraag wat nu verschillen zijn tussen modellen en opties.

Kort gezegd wat is het verschil tussen de Business Edition Plus en een reguliere met het Business Upgrade pakket?
Is dat laatste nu de betere optie want qua lease bedrag kom ik vanuit de aanbieder op hetzelfde bedrag uit.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
Viewlite schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Ik zou niet alleen kijken naar de kosten van 3000km tijdens de vakantie, maar vooral ook naar de kosten tijdens de rest van het jaar waarin je waarschijnlijk voornamelijk AC laadt tegen veel lagere kosten (wellicht afhankelijk van je energietarief) dan bij de DC snelladers langs de snelweg.

Wat was ooit je overweging om voor een EV / Enyaq te kiezen?
Ik trek het over het hele jaar. Overweging voor de Enyaq, zien of in de praktijk een grote EV gezinsauto werkt voor ons, toen we de Model 3 nog hadden had ik een (diesel) station als alternatief voor de deur staan. Plus, ik kon deze destijds binnen 3 weken rijden en had een auto nodig. En het is een gewilde auto, wat eventueel inruilen of doorverkopen makkelijk maakt.

Laden doe ik als we niet op vakantie zijn, bijna alleen maar thuis. En op die kosten kan ik ook een vergelijk maken dat ik met een efficiënte benzine/PHEV auto, net zo duur uit ben. De Enyaq wint het nu nog op het ontbreken van wegenbelasting en minder onderhoudskosten, maar die kosten zijn bij een (bijna) nieuwe benzine/PHEV auto ook te verwaarlozen.

Als de software verbetert en ze het verbruik in de winter ook op orde hebben, dan zal ik er gerust nog een tijd mee doorrijden. Maar als je ziet hoe langzaam updates gepusht worden, nee, dan is VAG toch echt verkeerd bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 15-08-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Boeie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Ik snap het wel en ben het er ook mee eens. Het is een fijne auto om mee te rijden, maar de software (afgezien van carplay, wat Tesla dan weer niet heeft) valt mij tegen. Ik kom uit een Model 3, rij nu 40k met een Enyaq (zelf aangeschaft trouwens).

En dan heb ik het niet over elke keer de laagste prijs laadpaal zoeken, maar gewoon stoppen wanneer het moet/kan. Laadsnelheden zijn mij overigens niet tegen gevallen, heb overal wel met 130/140 kunnen laden.

Mijn overweging is de Enyaq dit jaar toch weg te doen, mits ik een goed benzine of PHEV (waarmee ik ook een aardig stuk kan EV'en) alternatief kan vinden. De nieuwe Superb PHEV interesseert mij, maar levertijden zit ik niet op te wachten.
Laden bij Tesla en bij Fastned met abonnement kom je eigenlijk goedkoop en met gemak overal wel in Europa. Over een aantal dagen verloopt mijn Powerpass en daarna zal het hoofdzakelijk Fastned en Tesla worden. Het is zonde dat je voor AC dan alsnog evenveel kwijt bent als voor DC. Overal goedkoper AC is eigenlijk het mooist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 20:28
Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:43:
Ik ben aan het kijken naar een Enyaq iV, maar zit met een vraag wat nu verschillen zijn tussen modellen en opties.

Kort gezegd wat is het verschil tussen de Business Edition Plus en een reguliere met het Business Upgrade pakket?
Is dat laatste nu de betere optie want qua lease bedrag kom ik vanuit de aanbieder op hetzelfde bedrag uit.
De Business Plus heeft o.a. Travel Assist. Die krijg je met de upgrade niet. Voor mij reden om vorige week bij de wagenparkbeheerder voor een Business Plus te kiezen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-06 09:31
Autohillenga schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:21:
[...]

Laden bij Tesla en bij Fastned met abonnement kom je eigenlijk goedkoop en met gemak overal wel in Europa. Over een aantal dagen verloopt mijn Powerpass en daarna zal het hoofdzakelijk Fastned en Tesla worden. Het is zonde dat je voor AC dan alsnog evenveel kwijt bent als voor DC. Overal goedkoper AC is eigenlijk het mooist.
In Italie is de powerpass nog wel handig (althans dat is mijn ervaring rond het garda meer). Geen Superchargers open voor non-teslas maar wel Ionity en Ewiva laadpleinen. Ewiva is een samenwerking tussen Enel X en Volkswagen waardoor daar ook het partner tarief geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-06 21:31
DutchJackal schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

De Business Plus heeft o.a. Travel Assist. Die krijg je met de upgrade niet. Voor mij reden om vorige week bij de wagenparkbeheerder voor een Business Plus te kiezen. 8)
En matrix koplampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

(jarig!)
DutchJackal schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Kijk dat zijn dus wel wezenlijk verschillen.

Het is zo slecht te achterhalen vanaf de website, daar lijkt het alsof de business upgrade een hele zwik aan opties betreft waar ik dat met de plus editie niet zie en je dus ook weer een upgrade pakket kan kiezen hetzij met minder zaken maar nergens gevonden of al die andere dingen er dan wel standaard in zitten.
Zijn die echt een meerwaarde?

Het is trouwens voor lease met de keuze tussen de Enyaq en de MG ZS Luxury

[ Voor 16% gewijzigd door Rubman op 15-08-2023 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-06 08:02
Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

Het is zo slecht te achterhalen vanaf de website, daar lijkt het alsof de business upgrade een hele zwik aan opties betreft waar ik dat met de plus editie niet zie en je dus ook weer een upgrade pakket kan kiezen hetzij met minder zaken maar nergens gevonden of al die andere dingen er dan wel standaard in zitten.

[...]

Misschien helpt het als je de prijslijst download. Dara kun je zien wat er bij de 'standaard' op zit en wat bij de business Plus. Als je dan kijkt wat er met het upgrade pakket nog bij komt heb je misschien een aardig beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-06 21:31
[...]

[...]

geen idee, maar het zit er op. Ik heb uiteindelijk voor de business plus uitvoering gekozen, onderaan de streep maakte het voor mij niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik vind de Matrix LED echt goed en een enorme meerwaarde. Maar als iets mij irriteert is het wel de matige lichtopbrengst van veel (hedendaagse) auto’s. De matrix led koplampen is gewoon een sterk punt van VAG.

Maar rij jij vooral overdag en alleen wat in de stad, zal je niet gauw de meerwaarde ervan zien, dat begrijp ik ook…

Travel assist is ook heerlijk. Sinds de stuurupdate nog geen foutmelding TA gehad en ik merk niet zoveel ander gedrag in de HOD, dus ik ben wel tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

[...]

Ik vind de matrix koplampen echt een meerwaarde. Ik rijd dan altijd met groot licht aan en laat de lampen de boel oplossen, dat werkt echt heel goed. Het leuke is dat je het ook ziet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Boeie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Laden doe ik als we niet op vakantie zijn, bijna alleen maar thuis. En op die kosten kan ik ook een vergelijk maken dat ik met een efficiënte benzine/PHEV auto, net zo duur uit ben. De Enyaq wint het nu nog op het ontbreken van wegenbelasting en minder onderhoudskosten, maar die kosten zijn bij een (bijna) nieuwe benzine/PHEV auto ook te verwaarlozen.
Mijn vader heeft een PHEV (MB GLA250e) en ik een BEV. Als ik zie hoeveel hij elektrisch kan doen, is dat eigenlijk alles behalve vakantieritten. 70% van z’n totale kilometrage is de verbrandingsmotor uit.

Maar qua kosten (zelfs met meer kilometers) wint mijn Enyaq het alsnog. Voornamelijk door ontbreken van MRB, lagere verzekeringspremie, nagenoeg geen onderhoudskosten en ik had destijds ook nog recht op MIA (milieu-investeringsaftrek). En de afschrijving lijkt voorlopig ook wat gunstiger, maar dat is nog koffiedik kijken.

Aanpassingen in de MRB kunnen de boel wel aardig doen keren en de MIA is al afgeschaft. Ik zie in 2026 weer.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:16
Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:43:

Waar haal je dat "Business Upgrade" pakket vandaan? Op de Skoda site staat deze momenteel niet als optie (sinds mei). Voor die tijd had je 3 smaakjes: Standaard (iV), Business en Business Plus. Sinds mei hebben ze de business uitgefaseert en is de Plus te in prijs verlaagd. Dus als je leasemaatschappij nog een oude Business heeft is die even duur ja, maar dat is voor jou een slechte deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
911GT2 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:42:
Jij hebt jouw auto waarschijnlijk privé gekocht dat verklaart je Choice-supportive bias

Na 12000km heb ik echt wel genoeg ervaring om te weten dat de software niet overhoudt. Is dat bij andere ook? Wellicht! Dat is de reden waarom ik in principe niet nog een EV ambieer. If needs must. Maar ik gebruik mijn zonnepanelen liever anders dan voor mijn EV.

Dus ja goed dat jij er anders over denkt. Al lijkt me 10 jaar in een Enyaq euhm uitdagend.
Ik heb altijd een goede baseline, werkt de software even goed als carplay? Dan vind ik het prima. Werkt de software in de auto beter dan Carplay (integratie van de auto functies ook goed geregeld in de software)? Dan is de ingebouwde software in mijn ogen erg goed, echter is alleen Tesla (het enige dat ik zelf getest heb) het enige dat hierbij in de buurt komt.

Op de Enyaq ben ik persoonlijk blij dat ik Carplay kan gebruiken... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]
- handen los

Bij mij gebeurde dit herhaald MET mijn handen aan het stuur, bij 120 km/uur op de snelweg. Als ik dit hele gedoe kon uitschakelen deed ik het vandaag nog :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
jdbiggelaa schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Bij mij gebeurde dit herhaald MET mijn handen aan het stuur, bij 120 km/uur op de snelweg. Als ik dit hele gedoe kon uitschakelen deed ik het vandaag nog :(
Met TA aan? Of heb je verkeersbordenherkenning aan waardoor je afremt? iig nog nooit gehad.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Vanitas1996 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:33:
[...]

Ik heb altijd een goede baseline, werkt de software even goed als carplay? Dan vind ik het prima. Werkt de software in de auto beter dan Carplay (integratie van de auto functies ook goed geregeld in de software)? Dan is de ingebouwde software in mijn ogen erg goed, echter is alleen Tesla (het enige dat ik zelf getest heb) het enige dat hierbij in de buurt komt.

Op de Enyaq ben ik persoonlijk blij dat ik Carplay kan gebruiken... :P
Wat werkt er niet goed aan de software in de Enyaq? Ik gebruik eigenlijk alleen die van de auto. En soms carplay als ik even snel snel google maps moet of spotify nodig heb voor de kids.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
[...]

Klopt, maar om nou een abo af te sluiten. Dat doe je toch ook niet in een conventionele auto? De hele markt mbt laadprijzen is niet transparant en je bent overgeleverd aan het lot of dat je ergens je auto kunt laden. Ik kom er elke keer wel uit, maar merk dat er geen eenheid is in de markt. Gebruik app XYZ en een maand later kun je weer beter op een ander kijken. De Navi van de Skoda heb ik zelf ook al regelmatig gebruikt, maar die heeft mij ook ergens naartoe gestuurd waar de laadpaal niet werkte.

Het hele concept heeft nog een aantal jaar nodig.
JanHenk schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:11:
[...]

Mijn vader heeft een PHEV (MB GLA250e) en ik een BEV. Als ik zie hoeveel hij elektrisch kan doen, is dat eigenlijk alles behalve vakantieritten. 70% van z’n totale kilometrage is de verbrandingsmotor uit.

Maar qua kosten (zelfs met meer kilometers) wint mijn Enyaq het alsnog. Voornamelijk door ontbreken van MRB, lagere verzekeringspremie, nagenoeg geen onderhoudskosten en ik had destijds ook nog recht op MIA (milieu-investeringsaftrek). En de afschrijving lijkt voorlopig ook wat gunstiger, maar dat is nog koffiedik kijken.

Aanpassingen in de MRB kunnen de boel wel aardig doen keren en de MIA is al afgeschaft. Ik zie in 2026 weer.. ;)
Ik heb geen MIA kunnen gebruiken. Ook zie ik geen verzekeringspremie verschil tussen een BEV en een PHEV (of benzine) auto. Het onderhoud op moderne auto's is ook veel minder, afschrijving is idd een gok.

Het neemt niet weg dat ik de Enyaq een fijne auto vind en ook niet uitsluit dat ik hem gewoon blijf rijden, maar als ik een goed alternatief tegenkom niet schroom hem weg te doen. En mijn conclusie is dat bij een BEV de infrastructuur minstens zo belangrijk is. De enige die dit op orde hebben zijn Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

(jarig!)
matk89 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

Waar haal je dat "Business Upgrade" pakket vandaan? Op de Skoda site staat deze momenteel niet als optie (sinds mei). Voor die tijd had je 3 smaakjes: Standaard (iV), Business en Business Plus. Sinds mei hebben ze de business uitgefaseert en is de Plus te in prijs verlaagd. Dus als je leasemaatschappij nog een oude Business heeft is die even duur ja, maar dat is voor jou een slechte deal.
Is gewoon een optie bij configureren van de Enyaq standaard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqbmFGLBx3YqmKqzPvdJg983VN4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E6jjblqGmqrfGGnPoSu52MfZ.png?f=user_large

maar heb al gevonden dat het grote verschil is dat bij de business plus editie dit er allemaal al in zit. Groot verschil is er dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
[...]

[...]

Ik weet niet of je van plan bent er mee op vakantie (mn wintersport) te gaan, maar de laadsnelheid van de Enyaq is al niet super, die van de MG is nog belabberder. Zal zomers niet zo heel erg zijn, maar in de winter (icm minder bereik) is het wel een dingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

(jarig!)
royverdegem schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Ik weet niet of je van plan bent er mee op vakantie (mn wintersport) te gaan, maar de laadsnelheid van de Enyaq is al niet super, die van de MG is nog belabberder. Zal zomers niet zo heel erg zijn, maar in de winter (icm minder bereik) is het wel een dingetje
Wintersport zal niet zo snel gebeuren, vakantie wel.
maar met 2 kids is regelmatig even stoppen toch al een gewoonte dus tegen de tijd dat je goed en wel uit de auto bent en een kop koffie hebt is dat ding alweer goed deel vol geladen. inmiddels is het ook gewoon 120 ipv 50 standaard toch?

Ja de MG houdt ergens op bij 90Kwh geloof ik maar zou niet 123 een auto weten met dezelfde specs en betere laadsnelheden.

Was wel de reden dat ik oorspronkelijk naar de 80 keek vanwege betere range, maar de bijtelling daarmee wordt mij iets te gortig.

[ Voor 11% gewijzigd door Rubman op 15-08-2023 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

Wintersport zal niet zo snel gebeuren, vakantie wel.
maar met 2 kids is regelmatig even stoppen toch al een gewoonte dus tegen de tijd dat je goed en wel uit de auto bent en een kop koffie hebt is dat ding alweer goed deel vol geladen. inmiddels is het ook gewoon 120 ipv 50 standaard toch?

Ja de MG houdt ergens op bij 90Kwh geloof ik maar zou niet 123 een auto weten met dezelfde specs en betere laadsnelheden.

Was wel de reden dat ik oorspronkelijk naar de 80 keek vanwege betere range, maar de bijtelling daarmee wordt mij iets te gortig.
Ik ben al drie op zomer/voorjaar-vakantie geweest, 2x Italië en 1x Noorwegen en dat is met een iV60 prima te doen. Range is met de hoge temperaturen prima en ook laden gaat dan behoorlijk. Er zijn zeker in Duitsland en Noorwegen ook volop laadplekken, zodat ik elke keer van 5-10% naar 50-60% laadde. Daarna zakt de snelheid toch in en kan je beter doorrijden, indien je de volgende laadpaal haalt natuurlijk :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
water_escape schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

Wat werkt er niet goed aan de software in de Enyaq? Ik gebruik eigenlijk alleen die van de auto. En soms carplay als ik even snel snel google maps moet of spotify nodig heb voor de kids.
Mijn mening is niet de wet, laat ik dat als eerste zeggen, juist super fijn dat het voor jou wel werkt.

Bij mij in ieder geval:
  • Vastlopers
  • Niet mogelijk om van gebruiker te wisselen
  • Navigatie die traag werkt (vrouw lief die daardoor de afslagen miste)
  • Traag opstartend systeem + Carplay (soms wel 5 minuten)
  • Geluid dat opeens niet meer werkt, blijft op mute of op een vast niveau staan
Nogmaals: Mijn beleving kan anders zijn dan die van de andere berijders. Het valt mij sowieso op dat er ook veel mensen zijn zonder problemen (duh), dat had ik ook, maar de laatste tijd kom ik bovenstaande weer vaker tegen. Het zal wel aan mijn auto liggen in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
Vanitas1996 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:34:
[...]

Mijn mening is niet de wet, laat ik dat als eerste zeggen, juist super fijn dat het voor jou wel werkt.

Bij mij in ieder geval:
  • Vastlopers
  • Niet mogelijk om van gebruiker te wisselen
  • Navigatie die traag werkt (vrouw lief die daardoor de afslagen miste)
  • Traag opstartend systeem + Carplay (soms wel 5 minuten)
  • Geluid dat opeens niet meer werkt, blijft op mute of op een vast niveau staan
Nogmaals: Mijn beleving kan anders zijn dan die van de andere berijders. Het valt mij sowieso op dat er ook veel mensen zijn zonder problemen (duh), dat had ik ook, maar de laatste tijd kom ik bovenstaande weer vaker tegen. Het zal wel aan mijn auto liggen in ieder geval.
Dank je. Nee ik was gewoon nieuwsgierig.

1. heb ik niet
2: niet nodig
3: geen last van gehad
4: soms, maar niet vervelend en niet zo lang
5; nooit gehad

Ben gewoon benieuwd hoe mensen hun techniek gebruiken en of ik nog iets anders kan doen.
All app aansturing doe ik via HA, dus de Skoda app bijna nooit, maar als ik die open werkt die ook gewoon.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 00:16
[...]

- handen los

Volgende stap is dat hij het SOS noodnummer (112) belt, iets dat je ook niet kan afbreken totdat de verbinding tot stand is gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Rubman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

Die EV6 en de Ioniq 5 hebben beide een veel hogere laadsnelheid. Het moet je smaak zijn, maar technisch gezien zijn ze zeker een concurrent van de Enyaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
internetinfo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Volgende stap is dat hij het SOS noodnummer (112) belt, iets dat je ook niet kan afbreken totdat de verbinding tot stand is gekomen.
ervaring ? zover getest?

" hoi, ja sorry, nee niks aan de hand, was in slaap gevallen".

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
BaseLine schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

In Italie is de powerpass nog wel handig (althans dat is mijn ervaring rond het garda meer). Geen Superchargers open voor non-teslas maar wel Ionity en Ewiva laadpleinen. Ewiva is een samenwerking tussen Enel X en Volkswagen waardoor daar ook het partner tarief geldt.
Hoop gewoon dat ze weer met fatsoenlijke tarieven komen. DC ongeveer 50-55 cent en AC 30-35 cent. Tot die tijd maar Fastned en Italië. Staat een hele grote Ionity bij Trento toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-06 09:31
Autohillenga schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:56:
[...]

Hoop gewoon dat ze weer met fatsoenlijke tarieven komen. DC ongeveer 50-55 cent en AC 30-35 cent. Tot die tijd maar Fastned en Italië. Staat een hele grote Ionity bij Trento toch?
Als Tesla de superchargers opengooit in die regio dan zal dat ook mijn voorkeur hebben vanwege de lagere tarieven. Bij Trento idd een ionity met 6 laadpunten, bij Affi sinds dit jaar een Ionity met 18 laders, die was heel relaxed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 00:16
water_escape schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:13:
[...]

ervaring ? zover getest?

" hoi, ja sorry, nee niks aan de hand, was in slaap gevallen".
_JANO_ in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:20
JanHenk schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:11:
[...]

Als je in 2026 een dynamisch energie contract hebt dan kun je (gemiddeld over het jaar) erg goedkoop thuis laden verwacht ik. Zon-en wind energie in overvloed. Dat zal de toegenomen mrb (deels) compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:32
BAJ82 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:00:
[...]

Als je in 2026 een dynamisch energie contract hebt dan kun je (gemiddeld over het jaar) erg goedkoop thuis laden verwacht ik. Zon-en wind energie in overvloed. Dat zal de toegenomen mrb (deels) compenseren.
Tegen die tijd schakelt iedereen zijn of haar panelen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
water_escape schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Met TA aan? Of heb je verkeersbordenherkenning aan waardoor je afremt? iig nog nooit gehad.
Neen, TA en verkeersbordenherkenning uit. Gelukkig is het bij die ene keer gebleven, maar het blijft bizar dat de software dit soort ingrepen kan doen die je niet kunt uitschakelen. Ronduit gevaarlijk, een niet functionerende “veiligheidsvoorziening”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
911GT2 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:56:
[...] Die EV6 en de Ioniq 5 hebben beide een veel hogere laadsnelheid. Het moet je smaak zijn, maar technisch gezien zijn ze zeker een concurrent van de Enyaq
Na mijn testritten was de Ioniq 5 een optie, goede zit, mooie auto. Zij het dat hij niet echt op een station lijkt.
De EV6 moet je geolied in, je zit klem en hebt weinig bewegingsruimte. Bovendien is de achterkant foeilelijk. En geen station. Bij de Enyaq vindt ik die sport stoelen dan weer steeds irritanter, moet toch eens terug om de gewone stoelen te proberen. Ik wil op een stoel zitten, niet erin.
Mijn mening.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Na mijn testritten was de Ioniq 5 een optie, goede zit, mooie auto. Zij het dat hij niet echt op een station lijkt.
De EV6 moet je geolied in, je zit klem en hebt weinig bewegingsruimte. Bovendien is de achterkant foeilelijk. En geen station. Bij de Enyaq vindt ik die sport stoelen dan weer steeds irritanter, moet toch eens terug om de gewone stoelen te proberen. Ik wil op een stoel zitten, niet erin.
Mijn mening.
Ja ik vind de Kia en de Ioniq ook niet mooier dan de Enyaq. Maar ik ging altijd voor de coupé dus dat verschil was bij mij kleiner. Ik zeg altijd ik vind de Enyaq de minst lelijke EV in dit segment. In mijn optiek is de 'station' Enyaq alleen aan de bovenkant iets ruimer, qua bagageruimte lever je niet veel in, Dus alleen als je de auto tot het dak vol stapelt heeft dat invloed, en dat vertik ik.

Ik ben zelf maar 1,79 dus heb niet snel problemen met beperkte ruimte, sterker nog, ik vind het wel lekker als een auto 'aangesloten voelt' dan je echt 'in' een auto zit.

De sportstoelen (weet niet of dat dezelfde zijn als de RS sportstoelen) vind ik dan best ok. Tikkie hard en had graag iets langer zitvlak gehad. Maar voor mij is 'in' stoelen zitten juist prettiger, dat zal ook te maken hebben met dat eerder genoemde gevoel van 'in' de auto zitten.

Bij de ioniq vond ik vooral het dashboard nogal, fisher-price over komen, terwijl de enyaq voelt als een volwassen auto van binnen. Beetje klassiek auto dashboard, dat vind ik mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
BGFG schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:02:
[...] Klopt, zo werkt het. En volgens mij heeft @onetime geen TA, dus ook geen melding handen aan het stuur….
Hij stopt uit zichzelf en binnen tien seconden gaat hij ook vanzelf weer verder, is dat geen TA dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Hij stopt uit zichzelf en binnen tien seconden gaat hij ook vanzelf weer verder, is dat geen TA dan?
Je komt er heel gauw achter of je TA hebt of niet. Als de lijntjes met ACC aan wit blijven heb je Assistentie Basis, heb je Travel Assist, dan worden de wegmarkeringen oranje weergegeven en heb je dus Travel Assist en stuurt hij ook zoveel als mogelijk bij. Met assistentie basis kun je wel middels codering Travel Assist activeren, hiervoor ben je nodig, stuur met HOD en de ACC hendel links onder de richtingaanwijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
Autohillenga schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Je komt er heel gauw achter of je TA hebt of niet. Als de lijntjes met ACC aan wit blijven heb je Assistentie Basis, heb je Travel Assist, dan worden de wegmarkeringen oranje weergegeven en heb je dus Travel Assist en stuurt hij ook zoveel als mogelijk bij. Met assistentie basis kun je wel middels codering Travel Assist activeren, hiervoor ben je nodig, stuur met HOD en de ACC hendel links onder de richtingaanwijzer.
Is dat echt? Voor zover ik weet heb ik uitsluitend Assistentie Basis. Ik heb ook niet op het stuur het knopje om de systemen te kiezen, noch heb ik HOD (voor zover ik weet). Wel kleuren de lijntjes in het scherm oranje wanneer ik ze nader/betreed en stuurt mijn auto zelf bij. Volgens jou zou ik dan TA moeten hebben? Of bedoel je dat er verschil zichtbaar moet zijn bij ACC aan of uit?

Ik dacht altijd dat TA alleen met ODB geactiveerd kon worden als je de extra ACC hendel hebt (heb ik wel) én het knopje op het stuur (heb ik niet) én HOD (heb ik denk ik ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Viewlite schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Is dat echt? Voor zover ik weet heb ik uitsluitend Assistentie Basis. Ik heb ook niet op het stuur het knopje om de systemen te kiezen, noch heb ik HOD (voor zover ik weet). Wel kleuren de lijntjes in het scherm oranje wanneer ik ze nader/betreed en stuurt mijn auto zelf bij. Volgens jou zou ik dan TA moeten hebben? Of bedoel je dat er verschil zichtbaar moet zijn bij ACC aan of uit?

Ik dacht altijd dat TA alleen met ODB geactiveerd kon worden als je de extra ACC hendel hebt (heb ik wel) én het knopje op het stuur (heb ik niet) én HOD (heb ik denk ik ook niet).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_05s_J3A-ZSCOv3v5wNLqE1ByE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krKyb1EpUh1IS7bxapzepd5G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kfoSGpKxXBjOC4ssBRjZXvORQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIDkZgogjsrcohE1pc9DH0u4.jpg?f=fotoalbum_large

Het knopje rechtsboven in het stuur ben je nodig, en de hendel specifiek voor ACC. Dan is het middels OBD te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Over een aantal dagen verloopt mijn Powerpass en daarna zal het hoofdzakelijk Fastned en Tesla worden.
BaseLine schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

In Italie is de powerpass nog wel handig (althans dat is mijn ervaring rond het garda meer).
Hmm, binnen een paar maand komt mijn Enyaq toe en ik dacht net een Powerpass te regelen als laadpas. Is er een reden dat jullie 'm niet verlengen en/of in meer landen gebruiken gebruiken (dan bv. enkel in IT)?
Voor zover ik gezien heb, zijn er geen abokosten mee verbonden, toch?

Ik moet eigenlijk sowieso nog eens goed kijken naar hoe en wat... Maar het is hatelijk als huidig ICE-rijder dat dit niet gewoon via bankkaart kan, zoals het ook al gaat met brandstof nu. En dan duidelijk de prijs afficheren in het groot zodat je weet waaraan je toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
[...]

Zo is het. Travel assist werkt in mijn optiek veel preciezer in het volgen van de weg. Ik heb lane assist standaard uit staan.
@onetime : ik snap niet wat je bedoelt met “Hij stopt uit zichzelf en binnen tien seconden gaat hij ook vanzelf weer verder”; wat stopt uit zichzelf en wat gaat vanzelf verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
Autohillenga schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:15:
[...]
Het knopje rechtsboven in het stuur ben je nodig, en de hendel specifiek voor ACC. Dan is het middels OBD te activeren.
Precies, dat is wat ik wist. De hendel heb ik wel, maar het knopje niet. TA dus niet te activeren zou je zeggen.

Waar ik op aan sloeg is jouw bewering dat je TA hebt wanneer de lijntjes in het scherm oranje kleuren en wanneer de auto uit zichzelf bijstuurt. Dat gebeurt bij mij beide. Dus dan zou je zeggen dat ik wel TA heb. Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 08:54
Ik heb dat knopje en de hendel wel en de lijntjes kleuren ook oranje.
Maar ik heb alleen ACC.
TA is ook geen keuze in het menu en de knop op het stuur doet niks.

(Toevallig iemand in het noorden die dat kan fixen via ODB? O-) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:48
RangedNeedles schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

[...]

Hmm, binnen een paar maand komt mijn Enyaq toe en ik dacht net een Powerpass te regelen als laadpas. Is er een reden dat jullie 'm niet verlengen en/of in meer landen gebruiken gebruiken (dan bv. enkel in IT)?
Voor zover ik gezien heb, zijn er geen abokosten mee verbonden, toch?

Ik moet eigenlijk sowieso nog eens goed kijken naar hoe en wat... Maar het is hatelijk als huidig ICE-rijder dat dit niet gewoon via bankkaart kan, zoals het ook al gaat met brandstof nu. En dan duidelijk de prijs afficheren in het groot zodat je weet waaraan je toe bent.
Gewoon Shell recharge pas en tesla superchargers (waar mogelijk) pakken. Daar kom je prima mee rond in Zuid Europa👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-06 13:44
Autohillenga schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het knopje en de hendel
P_de_B schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:02:
[...]

het kan veel makkelijker:

Frontsensoren voor best.assistentiesystemen (A5):

HC_point_of_intervention: early_setting_over_menu 
Emergency_assist_variante: Ea_variante_2
HC_variante: Hc_variante_2A

Afstandsregeling (13)

Capacitive_Steering_wheel: ingebouwd
Travel Assist: geactiveerd

Wel dus HOD stuur met knopje nodig en assistentie basis en je moet voor module 13 eerst naar beveiliging en dan inloggen met inlog 20103
maar ik heb in de menu's in odbeleven die opties niet (bij adaptation)?

Ook heb ik "SFD" precies aanstaan bij de auto? Is dit normaal (betreft een enyaq MY 2023)
Dien ik echt 2fa https://support.obdeleven...-control-units-on-android te gebruiken in odb11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Je komt er heel gauw achter of je TA hebt of niet. Als de lijntjes met ACC aan wit blijven heb je Assistentie Basis, heb je Travel Assist, dan worden de wegmarkeringen oranje weergegeven en heb je dus Travel Assist en stuurt hij ook zoveel als mogelijk bij. Met assistentie basis kun je wel middels codering Travel Assist activeren, hiervoor ben je nodig, stuur met HOD en de ACC hendel links onder de richtingaanwijzer.
De hendel heb ik, het stuur knopje ook. En bij een correctie wordt het lijntje oranje.
De lijntjes verschijnen / worden wit als hij weet wanneer hij zou moeten corrigeren / de baan herkent.
BGFG schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:10:
[...] Zo is het. Travel assist werkt in mijn optiek veel preciezer in het volgen van de weg. Ik heb lane assist standaard uit staan.
@onetime : ik snap niet wat je bedoelt met “Hij stopt uit zichzelf en binnen tien seconden gaat hij ook vanzelf weer verder”; wat stopt uit zichzelf en wat gaat vanzelf verder?
De auto. Bij "file". Is dat alleen ACC? Witte lijntjes die oranje worden bij een correctie. Is dat Basis TA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Als beide lijnen tegelijkertijd oranje oplichten is Travel Assist actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
scatman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Ik heb het knopje en de hendel

[...]

maar ik heb in de menu's in odbeleven die opties niet (bij adaptation)?

Ook heb ik "SFD" precies aanstaan bij de auto? Is dit normaal (betreft een enyaq MY 2023)
Dien ik echt 2fa https://support.obdeleven...-control-units-on-android te gebruiken in odb11?
Motorkap ook geopend tijdens coderen, dit is een voorwaarde. Ook moet je Travel Assist activeren in de Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Autohillenga schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:27:
Als beide lijnen tegelijkertijd oranje oplichten is Travel Assist actief.
Denk dat ik het beste aan jou kan vragen; wat is nu echt het verschil tussen wat ik heb (LA?) en TA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-06 13:44
onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:03:
[...]

Denk dat ik het beste aan jou kan vragen; wat is nu echt het verschil tussen wat ik heb (LA?) en TA?
Best dit filmpje eens bekijken:
YouTube: Skoda Enyaq iV: Travel Assist real-life test (ACC + Lane Assist), tr...
Autohillenga schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Motorkap ook geopend tijdens coderen, dit is een voorwaarde. Ook moet je Travel Assist activeren in de Gateway.
Kan er eens iemand een (dummy-proof) handleiding schrijven, om TA te activeren via ObdEleven?
  1. Open Motorkap
  2. Plug in obd11 dongle
  3. Zet contact aan
  4. Connecteer gsm naar de obd11 dongle
  5. ???
In de gateway lijst, vind ik nergens iets terug van Travel Assist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

De hendel heb ik, het stuur knopje ook. En bij een correctie wordt het lijntje oranje.
De lijntjes verschijnen / worden wit als hij weet wanneer hij zou moeten corrigeren / de baan herkent.

[...]

De auto. Bij "file". Is dat alleen ACC? Witte lijntjes die oranje worden bij een correctie. Is dat Basis TA?
Stop en start bij file wordt geregeld door de ACC, daar heb je geen TA voor nodig. Die A in ACC is het adaptieve deel van je CC dat je voorganger volgt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:03:
[...]

Lane Assist corrigeert je als je dreigt de rijbaan per ongeluk te verlaten en stuurt vervolgens je weer naar links of rechts.

Travel Assist heeft adaptieve lane assist, de auto stuurt zelf naar het midden toe en neemt ook actief (flauwe bochten).

Het systeem is level 2 autonoom en heeft ten alle tijden toezicht nodig van de bestuurder. Ondanks dat het niet autonoom is, maar zoals de naam al genoemd interpreteert: Assist, en niet meer dan dat.

Het is wel een super systeem en vooral voor lange stukken snelweg heel ontspannen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Die heb ik gezien. Maar ik haal daar het verschil niet uit.
Mijn auto trekt ook op zonder accelerator en remt zonder brake pedal. En volgt de bochten.
Maar de zijlijntjes in het display zijn wit. Is dat alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
scatman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

Best dit filmpje eens bekijken:
YouTube: Skoda Enyaq iV: Travel Assist real-life test (ACC + Lane Assist), tr...

[...]

Kan er eens iemand een (dummy-proof) handleiding schrijven, om TA te activeren via ObdEleven?
  1. Open Motorkap
  2. Plug in obd11 dongle
  3. Zet contact aan
  4. Connecteer gsm naar de obd11 dongle
  5. ???
In de gateway lijst, vind ik nergens iets terug van Travel Assist?
Volgens mij in het eerste bericht van deze topic staat al een handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:20:
[...]

Die heb ik gezien. Maar ik haal daar het verschil niet uit.
Mijn auto trekt ook op zonder accelerator en remt zonder brake pedal. En volgt de bochten.
Maar de zijlijntjes in het display zijn wit. Is dat alles?
Het optrekken en remmen is de adaptieve cruise control.

De bochten volgt hij echt slechts aan de rand van de wegmarkeringen. Travel Assist doet het in principe adaptief en blijft daadwerkelijk in het midden van de rijbaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Autohillenga schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:18:
[...] Lane Assist corrigeert je als je dreigt de rijbaan per ongeluk te verlaten en stuurt vervolgens je weer naar links of rechts.

Travel Assist heeft adaptieve lane assist, de auto stuurt zelf naar het midden toe en neemt ook actief (flauwe bochten).
[...]
Het is wel een super systeem en vooral voor lange stukken snelweg heel ontspannen rijden.
Dat laatste ervaar ik ook al. (moest paar keer lezen en goed nadenken om verschil te begrijpen.)
Dus maar eens kijken naar OBD11 en deze aanpassing aan de todo lijst toevoegen... dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-06 23:00
JanHenk schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:00:
Ik vind de Matrix LED echt goed en een enorme meerwaarde. Maar als iets mij irriteert is het wel de matige lichtopbrengst van veel (hedendaagse) auto’s. De matrix led koplampen is gewoon een sterk punt van VAG.

Maar rij jij vooral overdag en alleen wat in de stad, zal je niet gauw de meerwaarde ervan zien, dat begrijp ik ook…

Travel assist is ook heerlijk. Sinds de stuurupdate nog geen foutmelding TA gehad en ik merk niet zoveel ander gedrag in de HOD, dus ik ben wel tevreden :)
Eens, blij dat ik de matrix verlichting heb! Maar ‘onze’ Enyaq mag ook wel in het lijstje met matige lichtopbrengst (achter dan) als je de non-matrix verlichting hebt…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

Dat laatste ervaar ik ook al. (moest paar keer lezen en goed nadenken om verschil te begrijpen.)
Dus maar eens kijken naar OBD11 en deze aanpassing aan de todo lijst toevoegen... dank.
Welkom om te proberen aan te zetten. Ik heb OBD11 liggen en al veel mensen geholpen.

Lane assists =. ping pongen tussen de lijnen
Travel assist = de auto zal nooit in de buurt van de zijlijn komen omdat hij zelf stuurt om in het midden te blijven.

Bij lane assist zal een van de lijnen oranje worden als hij gaat ingrijpen. Bij travel assist actief zijn beide lijnen altijd oranje.

Water-Escape

Pagina: 1 ... 99 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.