Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.009.122 views

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:44
jdbiggelaa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Persoonlijk vind ik bijna 70% degradatie na 82K km hoog. Voor mij is je verhaal extra reden om zo min mogelijk naar 100% te laden en tussen de (door experts aanbevolen) 20-80% te blijven. Nou is mijn auto gekocht met spaargeld en geen leasebak van de baas. Dat leidt wellicht tot een andere houding in deze…
Waar haal jij 70% degradatie vandaan dan? :?
En heb hem toch echt zelf gekocht. Beetje rare houding heb je.

Edit: en ik heb een werkgever, een hond heeft een baas.

[ Voor 11% gewijzigd door Autohillenga op 19-06-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
Hebben jullie ook wel eens als je travel assist aan hebt en een file in rijd met je voet rustend op het gaspedaal, dat door de remkracht je voet lichtjes het pedaal intrapt en daarmee het remmen juist weer onderbreekt? Waardoor je uiteindelijk toch weer zelf hard moet remmen ;)

Ja ik kan mn voet er ook niet op leggen maar vind het wel een fijne houding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:31
Autohillenga schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:13:
[...]

Waar haal jij 70% degradatie vandaan dan?
Was uiteraard een tikfout, bedoeld was 7% (afgerond van 6,9%). Heb ik inmiddels gecorrigeerd.

Mijn doel is om 8-10 jaar met mijn Enyaq te rijden. Ik verwacht aan het eind van de garantieperiode van 8 jaar of 160.000 km tenminste 85% van de capaciteit over te houden en geen versnelde degradatie daarna. Er zijn inmiddels genoeg cijfers van oude Tesla’s die na zeer veel kilometers en 10 jaar nog beperkt gedegradeerde accupakketten hebben. Dat verwacht ik ook van mijn Enyaq, temeer omdat ik de lading tussen de 20-80% houd en alleen in het buitenland op vakantie snellaad.

[ Voor 7% gewijzigd door jdbiggelaa op 19-06-2023 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_P
jdbiggelaa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:17:
[...]

Was uiteraard een tikfout, bedoeld was 7% (afgerond van 6,9%). Heb ik inmiddels gecorrigeerd.

Mijn doel is om 8-10 jaar met mijn Enyaq te rijden. Ik verwacht aan het eind van de garantieperiode van 8 jaar of 160.000 km tenminste 90% van de capaciteit over te houden en geen versnelde degradatie daarna. Er zijn inmiddels genoeg cijfers van oude Tesla’s die na zeer veel kilometers en 10 jaar nog beperkte gedegradeerde accupakketten hebben. Dat verwacht ik ook van mijn Enyaq. Met de cijers die jij nu hebt gaat dat niet lukken.
Er is niets mis met zuinig zijn op je spullen👍

Bij een volgende auto zal ik eerder voor een groter accu pakket gaan of een benzine(hybride evt) auto. De range van een 60 in de winter is toch net krap voor 150km woon werk op een dag en enkel openbare laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89HLfseH17PiqhOZiV5iOdnTmjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeLc3ljkFUqOIb2uRTXHCgqX.jpg?f=fotoalbum_large

Die zit zelfs na die tijd boven de 90%, de lich oranje lijn is mijn cyclus, de snelweg cyclus, DC tot 80%, AC tot 100. Die zit zoals te zien netjes na 160.000km nog boven 90%. De rode lijn is 0% naar 100% en weer terug. Voor je accu is het het beste om tijdens stil staan op 50% te zetten. Op een cursus stond een E-golf met 210.000 km, alleen DC geladen, vaak tot 90-100% geladen, de State of Health was wonderbaarlijk 90%. Het kan dus wel, en dan heeft de accu ook nog eens geen enkele vorm van koeling.

Bron:
https://www.sciencedirect...=cra_js_challenge&fr=RR-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Daan_P schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:21:
[...]

Er is niets mis met zuinig zijn op je spullen👍

Bij een volgende auto zal ik eerder voor een groter accu pakket gaan of een benzine(hybride evt) auto. De range van een 60 in de winter is toch net krap voor 150km woon werk op een dag en enkel openbare laadpalen.
Nog beter zou zijn dat er meer EV sedans en stations komen, efficiënter en met kleinere accu’s veel meer bereik, zou een elektrische Superb echt super vinden.. Al moet ik zeggen dat ik de Enyaq ook een hele efficiënte EV vind, met dit weer 14.7kWh/100km halen terwijl je 110 rijdt. Skoda heeft goed zijn huiswerk gedaan in ieder geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:30
jdbiggelaa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:17:
[...]

Mijn doel is om 8-10 jaar met mijn Enyaq te rijden. Ik verwacht aan het eind van de garantieperiode van 8 jaar of 160.000 km tenminste 85% van de capaciteit over te houden en geen versnelde degradatie daarna. Er zijn inmiddels genoeg cijfers van oude Tesla’s die na zeer veel kilometers en 10 jaar nog beperkt gedegradeerde accupakketten hebben. Dat verwacht ik ook van mijn Enyaq, temeer omdat ik de lading tussen de 20-80% houd en alleen in het buitenland op vakantie snellaad.
Aan de gewone lader kan je prima tot 100% laden als je binnen een niet al te lange tijd gaat rijden.
Snelladen heeft als nadeel dat de laadcurve boven de 80% in begint te kakken, daar komt het advies “laden tot 80%” vandaan.
Ook heeft iedere autofabrikant een ingebouwde marge en is jouw display 100% niet daadwerkelijk vol tot aan de rand.
Deze opmerking is niet nodig

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 23-06-2023 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cunic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kom vandaag thuis, wil gaan laden… laadklepje met geen mogelijkheid open te krijgen. Twintig keer locken en unlocken, maar het veermechanisme lijkt stuk. Dit is wel een heel lullige manier om te stranden... Iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Cunic schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:01:
Kom vandaag thuis, wil gaan laden… laadklepje met geen mogelijkheid open te krijgen. Twintig keer locken en unlocken, maar het veermechanisme lijkt stuk. Dit is wel een heel lullige manier om te stranden... Iemand een gouden tip?
Heb ik ook gehad, dit gebeurde te pas en te onpas, ik heb die hoekjes van het stiftje afgeknipt zodat het me niet nog een keer gebeurde, ik kreeg hem open door hem even 15 minuutjes dicht te laten en daarna weer open te doen. En anders mobiliteitsservice bellen als het echt niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cunic
  • Niet online
Autohillenga schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:05:
[...]

Heb ik ook gehad, dit gebeurde te pas en te onpas, ik heb die hoekjes van het stiftje afgeknipt zodat het me niet nog een keer gebeurde, ik kreeg hem open door hem even 15 minuutjes dicht te laten en daarna weer open te doen. En anders mobiliteitsservice bellen als het echt niet wil.
Hang nu aan de lijn met de mobiliteitsservice. “Ik ga heel eerlijk zijn meneer, ik kan geen informatie vinden over dit specifieke model”. Oh boy…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Autohillenga schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zojuist even een degradatie test gedaan op de Enyaq 60 (Bosch KTS590). 82k kilometers, 6.9% degradatie, waarvan module 1 en 2 (voorzijde) op 93% zit, rest op 94%. Hoe heb ik hem gebruikt, heel vaak tot 100% geladen, vooral in de winter. Ik ga nu dichter bij huis werken, dus kan met gemak tussen 40-70% SOC blijven. Maar ook hieruit blijkt dat je met regelmatig snelladen en tot 100% laden geen enkel probleem is. Eind van de dag blijft het een gebruiksvoorwerp en zo moet je hem ook gebruiken. (vind ik)
Bedankt voor je interessante rapport. Heb je veel superchargers ed gebruikt? Ja dus. Hoelang heb je hem?
jdbiggelaa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:46:
[...] Persoonlijk vind ik bijna 70% degradatie na 82K km hoog. Voor mij is je verhaal extra reden om zo min mogelijk naar 100% te laden en tussen de (door experts aanbevolen) 20-80% te blijven. Nou is mijn auto gekocht met spaargeld en geen leasebak van de baas. Dat leidt wellicht tot een andere houding in deze…
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik wil dan ook eerder 20 jaar met deze auto doen dan 10 jaar.

Ook wil ik zoveel mogelijk wegblijven bij superchargers en alles boven de 50kW. En tussen de 20% en 80% blijven. Ik laad tot nu toe thuis met 1fase 10A. Behalve 2x gratis laden bij Lidl met ~50kW en in België, Frankrijk en Spanje enkele Tesla SuperChargers en verschillende snelladers tot 100%, maar dan werd er meteen weer verder gereden. (Waaronder enkele gratis...) Wel ga ik kijken hoe ik 1x e/o 3x 16A = 11kW voor "thuis" kan regelen. 20->80%, 30 uur laden is toch te lang. (Ik hou hem nu meestal tussen de 50 en 80%.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDkLV3j8L0cgjs6WUNBFR7C1cqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B5BbsWG0IJ3fhoHOnWTiIsfE.png?f=fotoalbum_large

Nee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Cunic schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Hang nu aan de lijn met de mobiliteitsservice. “Ik ga heel eerlijk zijn meneer, ik kan geen informatie vinden over dit specifieke model”. Oh boy…
Ik hoop toch wel dat ze onderweg zijn naar je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:26:
[...]

Bedankt voor je interessante rapport. Heb je veel superchargers ed gebruikt? Ja dus. Hoelang heb je hem?

[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik wil dan ook eerder 20 jaar met deze auto doen dan 10 jaar.

Ook wil ik zoveel mogelijk wegblijven bij superchargers en alles boven de 50kW. En tussen de 20% en 80% blijven. Ik laad tot nu toe thuis met 1fase 10A. Behalve 2x gratis laden bij Lidl met ~50kW en in België, Frankrijk en Spanje enkele Tesla SuperChargers en verschillende snelladers tot 100%, maar dan werd er meteen weer verder gereden. (Waaronder enkele gratis...) Wel ga ik kijken hoe ik 1x e/o 3x 16A = 11kW voor "thuis" kan regelen. 20->80%, 30 uur laden is toch te lang. (Ik hou hem nu meestal tussen de 50 en 80%.)
3 fasen is dan inderdaad stuk beter, met half vermogen doe ik dan weer wel, dan staat hij precies na werk klaar, langzamer laden op lager stroom is inefficiënter, maar wel makkelijker voor je BMS om je cellen te balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 20:36
Cunic schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:19:
[...]

IIRC zit er ergens in de kofferbak aan de rechterkant een stuk bekleding die je kan open trekken met een mechanische hendel om het klepje mee open te maken? Ik heb de auto helaas niet voor de deur dus kan het helaas niet checken voor je.

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
sPENKMAN schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:10:
[...]

IIRC zit er ergens in de kofferbak aan de rechterkant een stuk bekleding die je kan open trekken met een mechanische hendel om het klepje mee open te maken? Ik heb de auto helaas niet voor de deur dus kan het helaas niet checken voor je.
Die is helaas enkel voor de vergrendeling van de laadkabel. Het stiftje dat de laadklep dichthoudt is helaas niet manueel te openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sPENKMAN
Autohillenga schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:18:
[...]

Die is helaas enkel voor de vergrendeling van de laadkabel. Het stiftje dat de laadklep dichthoudt is helaas niet manueel te openen.
Oh, dat is flauw! Zou simply clever zijn geweest als dat voor beide had gewerkt :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cunic
  • Niet online
Autohillenga schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:42:
[...]
Ik hoop toch wel dat ze onderweg zijn naar je.
Yup, door de Vlaming van de Skoda mobiliteitsservice uiteindelijk doorverbonden met Nederland. Vervolgens binnen een half uur een monteur van vestiging Zeist voor de deur. Laadklepje voorzichtig opengebroken en pinnetjes afgeknipt. Kan nu niet meer op slot, maar ik kan wel weer laden. Deze ervaring met Skoda was dus uiteindelijk heel positief, mag ook wel eens gezegd worden.

Morgen maar eens bellen hoe lang het duurt om het ‘stelelement’ te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Cunic schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:25:
[...]

Yup, door de Vlaming van de Skoda mobiliteitsservice uiteindelijk doorverbonden met Nederland. Vervolgens binnen een half uur een monteur van vestiging Zeist voor de deur. Laadklepje voorzichtig opengebroken en pinnetjes afgeknipt. Kan nu niet meer op slot, maar ik kan wel weer laden. Deze ervaring met Skoda was dus uiteindelijk heel positief, mag ook wel eens gezegd worden.

Morgen maar eens bellen hoe lang het duurt om het ‘stelelement’ te vervangen.
Goed om te horen! Je kan uiteraard ook het stelelement laten zoals die nu is, een nieuwe slot kan ook weer stukgaan. Nu kun je in nood nog de laadklep openen met een laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:04
Autohillenga schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zojuist even een degradatie test gedaan op de Enyaq 60 (Bosch KTS590). 82k kilometers, 6.9% degradatie, waarvan module 1 en 2 (voorzijde) op 93% zit, rest op 94%. Hoe heb ik hem gebruikt, heel vaak tot 100% geladen, vooral in de winter. Ik ga nu dichter bij huis werken, dus kan met gemak tussen 40-70% SOC blijven. Maar ook hieruit blijkt dat je met regelmatig snelladen en tot 100% laden geen enkel probleem is. Eind van de dag blijft het een gebruiksvoorwerp en zo moet je hem ook gebruiken. (vind ik)
Heb je ook de 'Maximum content of the traction battery' uitgelezen via obd2? Interessant om de waardes eens te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-06 23:40
911GT2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Nou, ik blijf zeggen, ik vind de Enyaq de minst verschrikkelijke EV. Dus het zal nooit een echte liefde worden. Daarvoor doet het me gewoon te weinig. Ik ben echt een autoliefhebber en bij de Enyaq voel ik net zo veel als bij mijn koelkast.
Laatst sloeg de achterklep tegen het dak van de parkeergarage en eerlijk gezegd, deed me niets. Bij andere auto's was dat zeker anders geweest.

Ik probeer er het beste van te maken, en er open in te staan, maar de software maakt dat niet heel makkelijk. ;)
Maar wellicht had ik ipv een RS toch beter een Q4 ertoe kunnen nemen. Maar die vind ik lelijker.
Een Q4 wil je ook niet. Die zitten voor geen meter….veel te kort zitvlak van de stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Maat28 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:23:
[...]

Een Q4 wil je ook niet. Die zitten voor geen meter….veel te kort zitvlak van de stoelen.
Dat vind ik van de Skoda ook al. Bizar dat daar nog geen uitschuifbare zittingen in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-06 23:40
911GT2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:27:
[...]

Dat vind ik van de Skoda ook al. Bizar dat daar nog geen uitschuifbare zittingen in zitten.
Dan weet je hierbij zeker dat je geen Q4 wilt!
Overigens vind ik het in de Enyaq wel meevallen. Bij de Kuga bijvoorbeeld is het ook stuk korter zitvlak. Ik ben 188 dus niet een van de langsten en Enyaq daarom prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

911GT2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:27:
[...]

Ben blij dat ze er niet op zitten. Nu heb je tenminste weer iets te mopperen over de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
D.deJong schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Aan de gewone lader kan je prima tot 100% laden als je binnen een niet al te lange tijd gaat rijden.
Snelladen heeft als nadeel dat de laadcurve boven de 80% in begint te kakken, daar komt het advies “laden tot 80%” vandaan.
Ook heeft iedere autofabrikant een ingebouwde marge en is jouw display 100% niet daadwerkelijk vol tot aan de rand.
<knip>
Point taken.

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 23-06-2023 00:25 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
D.deJong schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Als jij je bij dit krampachtige laadgedrag prettig voelt moet je dat zelf weten <knip>
Met krampachtig laadgedrag heeft dit niks te maken en wellicht heb jij jezelf selectief ingelezen om je eigen laadgedrag voor jezelf te verantwoorden?
Zeker, ik laad ook tot 100% als ik kort daarna een lange rit voor de boeg heb. En dat die max 80% primair geldt omdat bij snelladen de laadcurve inkakt boven die grens is onzin, je verwart twee zaken. Zoek maar eens op ‘levensduur accu EV optimaliseren’.

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 23-06-2023 00:25 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 18:40
Ik denk dat we even de tests moeten afwachten over een paar jaar mbt de battery degradation. Ik kan het zo niet meer terugvinden maar Stepan Rehak heeft eens op twitter gezegd dat ze een aantal demo autos continu naar 100 aan het laden waren en ze tot nu toe geen effect zagen met degradation tov de autos die maar tot 80 gingen. Maar dat zegt nog niet zoveel, want over een paar jaar gezien kan het anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 09:07
Vandaag servicebeurt. Ik krijg een SW update die Travel Assist zou moeten fixen.

Wel leuke discussie aan de balie toen ik vroeg wanneer zij ME3.2 gaan installeren. Volgens ons systeem heeft u die al in december gekregen. Ik zeg nee want
A) Die versie was er toen nog niet, en
B) Ik mis de features die daar bij horen (zoals verbuikinformatie op display achter stuur) en
C) De SW versie in de auto geeft 3.0 aan.

Benieuwd wat dit gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
BaseLine schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:45:
Ik denk dat we even de tests moeten afwachten over een paar jaar mbt de battery degradation. Ik kan het zo niet meer terugvinden maar Stepan Rehak heeft eens op twitter gezegd dat ze een aantal demo autos continu naar 100 aan het laden waren en ze tot nu toe geen effect zagen met degradation tov de autos die maar tot 80 gingen. Maar dat zegt nog niet zoveel, want over een paar jaar gezien kan het anders zijn.
Precies dit, zoals ook in meerdere studies bewezen, is dat het begin vrij snel gaat qua degradatie en dan stabiel boven de 90% blijft.
Vaak is nog de gedachte dat de batterij van je telefoon (zou ik wel tot 80% beperken), hetzelfde is als dat van je auto. Twee compleet verschillende chemische samenstellingen en de Model S bewijst zelfs met 100% opladen netjes rond de 90% te zitten na 10 jaar. Gewoon een ander met zijn spullen om laten gaan zoals die wil en niet constant maar betweten ten opzichte van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
FJP84 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:32:
Vandaag servicebeurt. Ik krijg een SW update die Travel Assist zou moeten fixen.

Wel leuke discussie aan de balie toen ik vroeg wanneer zij ME3.2 gaan installeren. Volgens ons systeem heeft u die al in december gekregen. Ik zeg nee want
A) Die versie was er toen nog niet, en
B) Ik mis de features die daar bij horen (zoals verbuikinformatie op display achter stuur) en
C) De SW versie in de auto geeft 3.0 aan.

Benieuwd wat dit gaat worden.
Ben ook benieuwd ;)

Ik heb een paar dagen gereden met de TA sw fix en tot nu toe nog niet uitgevallen👍🤞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Wootism schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 06:39:
[...]

Ben blij dat ze er niet op zitten. Nu heb je tenminste weer iets te mopperen over de auto.
Ander perspectief dan alle halleluja berichten hier is ook wel eens lekker toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
BAJ82 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:58:
[...]

Heb je ook de 'Maximum content of the traction battery' uitgelezen via obd2? Interessant om de waardes eens te vergelijken.
Bij mij geeft hij 54150 Wh maximaal aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:31
Autohillenga schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Precies dit, zoals ook in meerdere studies bewezen, is dat het begin vrij snel gaat qua degradatie en dan stabiel boven de 90% blijft.
Vaak is nog de gedachte dat de batterij van je telefoon (zou ik wel tot 80% beperken), hetzelfde is als dat van je auto. Twee compleet verschillende chemische samenstellingen en de Model S bewijst zelfs met 100% opladen netjes rond de 90% te zitten na 10 jaar. Gewoon een ander met zijn spullen om laten gaan zoals die wil en niet constant maar betweten ten opzichte van anderen.
Helemaal mee eens. Wordt langzamerhand doodziek van dezelfde steeds maar weer terugkerende discussie. Laat iedereen doen wat ie wil. Wat rijdt ie lekker hè _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autohillenga
Hij rijdt heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
911GT2 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Ander perspectief dan alle halleluja berichten hier is ook wel eens lekker toch?
Voor bezitters van een Enyaq niet mee eens.

Meeste mensen houden van 'post-purchase rationalisation'. Vooral als het om dure aankopen gaat.
Je gaat niet uit jezelf focussen op de wat mindere punten en hoort die liever ook niet.

Wat dat zegt over jou als persoon... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Haha ok, soort struisvogel tactiek dus.
Misschien heb ik gewoon te veel auto's gehad om niet objectief te zijn.

Maar ik zal proberen minder negatief te zijn, want als we het niet uitspreken is het er niet. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

911GT2 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Mwa, er is genoeg te zeggen over de software die feitelijk matig is.
Maar een mening van iemand die de auto eigenlijk helemaal niet had willen hebben en het ziet als de minst-slechte optie gaat toch snel vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 08:14
Wat is dit voor positief gebeuren?
Zijn we nu al in dit stadium beland?

Afbranden die hap, nee hij rijdt niet lekker, want de software is ruk. Zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Wootism schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:44:
[...]

Mwa, er is genoeg te zeggen over de software die feitelijk matig is.
Maar een mening van iemand die de auto eigenlijk helemaal niet had willen hebben en het ziet als de minst-slechte optie gaat toch snel vervelen.
Grappig, ik heb precies hetzelfde bij alle berichten van hoe lekker het wel niet rijdt en wat voor fantastische auto het wel niet is. Terwijl dat objectief gewoon niet waar is.

Lijkt een beetje op vroege Tesla rijders hier soms, bedek alles met de mantel der liefde terwijl je er juist meer aan hebt kritisch te zijn en te kijken hoe je voor alle ongemakken de best mogelijke oplossing/ workaround kan vinden.

Een probleem oplossen begint bij het erkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 12:43
BGFG schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:47:
[...]

Helemaal mee eens. Wordt langzamerhand doodziek van dezelfde steeds maar weer terugkerende discussie. Laat iedereen doen wat ie wil. Wat rijdt ie lekker hè _/-\o_
De Porsche die ik in mijn droom had reed lekkerder… Maar goed, die had geen elektrisch uitklapbare trekhaak…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:05

Ankh

|true

Nou zijn alweer een paar dagen in Denemarken en de Enyaq bevalt goed. Heen weg een klein issue met CarPlay. De hele module deed niets meer. Gekozen om door te rijden en via de on-board navigatie maar uit te proberen. Werkt opzich goed, alleen miste die ook verbinding waardoor laadstations niet werden meegenomen. Op een gegeven moment toch maar de uitknop langere tijd vastgehouden en voila het werkte weer. Donderdag rijden we weer vanuit Billund terug naar huis (kop van NH). Een rit van +/-7u (excl. laden) en zo'n 700 km. Heb een gratis week Pump en bevalt me goed, ben benieuwd hoe de terug weg zal verlopen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:30
jdbiggelaa schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:18:
[...]

Met krampachtig laadgedrag heeft dit niks te maken en wellicht heb jij jezelf selectief ingelezen om je eigen laadgedrag voor jezelf te verantwoorden?
Zeker, ik laad ook tot 100% als ik kort daarna een lange rit voor de boeg heb. En dat die max 80% primair geldt omdat bij snelladen de laadcurve inkakt boven die grens is onzin, je verwart twee zaken. Zoek maar eens op ‘levensduur accu EV optimaliseren’.
Ik verwar helemaal niks, jij hebt selectief gelezen.
https://www.autoblog.nl/n...ccu-volgens-tesla-3488035
https://www.mistergreen.n...ijdt-640-000-km-in-3-jaar
https://www.businessinsid...rij-accu-levensduur-tips/
In deze artikelen is sprake van soms meerdere keren per dag aan de snellader ei de degradatie te verwaarlozen, meerdere keren per maand halen zelfs maar weinig particuliere gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
Ankh schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:45:
Nou zijn alweer een paar dagen in Denemarken en de Enyaq bevalt goed. Heen weg een klein issue met CarPlay. De hele module deed niets meer. Gekozen om door te rijden en via de on-board navigatie maar uit te proberen. Werkt opzich goed, alleen miste die ook verbinding waardoor laadstations niet werden meegenomen. Op een gegeven moment toch maar de uitknop langere tijd vastgehouden en voila het werkte weer. Donderdag rijden we weer vanuit Billund terug naar huis (kop van NH). Een rit van +/-7u (excl. laden) en zo'n 700 km. Heb een gratis week Pump en bevalt me goed, ben benieuwd hoe de terug weg zal verlopen.
Ben benieuwd👍 wij gaan in augustus een weekje naar Denemarken ter hoogte van Billund ergens aan het strand. (Ja ik volg ook het lange reizen in europa topic op tweakers ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
D.deJong schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:49:
[...]

Ik verwar helemaal niks, jij hebt selectief gelezen.
https://www.autoblog.nl/n...ccu-volgens-tesla-3488035
https://www.mistergreen.n...ijdt-640-000-km-in-3-jaar
https://www.businessinsid...rij-accu-levensduur-tips/
In deze artikelen is sprake van soms meerdere keren per dag aan de snellader ei de degradatie te verwaarlozen, meerdere keren per maand halen zelfs maar weinig particuliere gebruikers.
Laten we deze discussie maar sluiten; we hebben duidelijk verschillende beelden bij wat betrouwbare bronnen zijn. De tijd zal leren hoe het gaat met de veroudering van auto accupakketten en welke factoren daarop welke invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
Autohillenga schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Bij mij geeft hij 54150 Wh maximaal aan.
Dat is dus 6.6% degradatie (54150/58000). Dat komt zeer goed overeen met wat dat Bosch apparaat zegt. Of zou dat ding stiekum even spieken in het BMS naar deze waarde;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
BAJ82 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:49:
[...]

Dat is dus 6.6% degradatie (54150/58000). Dat komt zeer goed overeen met wat dat Bosch apparaat zegt. Of zou dat ding stiekum even spieken in het BMS naar deze waarde;)?
Hij haalt ook de waarde uit de BMS, de BMS berekent hem constant. Vooral als je de auto van bijna 0 naar 100% laadt geeft hij het zo precies mogelijk weer. Hij kijkt gewoon naar wat er in gaat en wat de laadverliezen zijn en berekent aan de hand daarvan het maximum. De test van de dealer werkt op exact dezelfde manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
jdbiggelaa schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:44:
[...]

Laten we deze discussie maar sluiten; we hebben duidelijk verschillende beelden bij wat betrouwbare bronnen zijn. De tijd zal leren hoe het gaat met de veroudering van auto accupakketten en welke factoren daarop welke invloed hebben.
Precies, laten we maar gewoon aankijken en niet gaan zitten te touwtrekken wie er gelijk heeft en iedereen in zijn waarde laten en laten te doen wat die zelf wil, en nee ik ben geen lease rijder maar particulier, dus graag de waardeoordeel ook achterwege laten. En ken zat leaserijders die heel zuinig zijn met hun auto, elektrisch, benzine als zowel diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:05

Ankh

|true

Daan_P schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:58:
[...]

Ben benieuwd👍 wij gaan in augustus een weekje naar Denemarken ter hoogte van Billund ergens aan het strand. (Ja ik volg ook het lange reizen in europa topic op tweakers ;))
Leuk! Heenweg via de pond gegaan (wischhafen/gluckstadt), rijdt erg rustig en leuk voor zoontje. Terugweg gaan we gewoon via Hamburg. Ben benieuwd naar kWh verbruik op de terugweg.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Dealer heeft bevestigd dat ik gelijk had een inderdaad ME3.2 nog moet krijgen. Volgens de dealer zou dit via OTA moeten gaan. Zij wisten nog geen niks dat zij dit moeten gaan installeren.

Dit is ook hier te lezen. We wachten dus rustig de OTA update af

[ Voor 25% gewijzigd door FJP84 op 20-06-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
Autohillenga schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Hij haalt ook de waarde uit de BMS, de BMS berekent hem constant. Vooral als je de auto van bijna 0 naar 100% laadt geeft hij het zo precies mogelijk weer. Hij kijkt gewoon naar wat er in gaat en wat de laadverliezen zijn en berekent aan de hand daarvan het maximum. De test van de dealer werkt op exact dezelfde manier.
Het helpt inderdaad om een betere 'remaing capacity' schatting te krijgen door van leeg naar vol te laden. Dat moet je dan wel een aantal keer achter elkaar doen, het BMS gebruikt een moving average over de laatste x laadbeurten om die schatting te maken.
Ik rijd meestal tussen de 30-70% SOC, maar af en toe rijdt ik een week tussen 10-80% en dan zie ik de 'remaining capacity' stijgen omdat dan de schatting beter wordt.
Mijn broer heeft met zijn Model 3 dezelfde ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
BAJ82 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Het helpt inderdaad om een betere 'remaing capacity' schatting te krijgen door van leeg naar vol te laden. Dat moet je dan wel een aantal keer achter elkaar doen, het BMS gebruikt een moving average over de laatste x laadbeurten om die schatting te maken.
Ik rijd meestal tussen de 30-70% SOC, maar af en toe rijdt ik een week tussen 10-80% en dan zie ik de 'remaining capacity' stijgen omdat dan de schatting beter wordt.
Mijn broer heeft met zijn Model 3 dezelfde ervaring.
Klopt, deze beweegt nogal, heb wel eens op 48 gezeten en na paar keer vol laden zat ie weer op 53500 dus geen pijl op te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
FJP84 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:00:
Dealer heeft bevestigd dat ik gelijk had een inderdaad ME3.2 nog moet krijgen. Volgens de dealer zou dit via OTA moeten gaan. Zij wisten nog geen niks dat zij dit moeten gaan installeren.

Ik ben gisteren naar de dealer gereden om een afspraak te maken voor de TA update. Ook meteen kunnen combineren met de 3.2 update, ik zit nu ook nog op 3.0. Bleek geen probleem te zijn, maar we moeten het nog maar zien, aangezien ze wel vaker wat zeggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
911GT2 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:52:
[...]

Grappig, ik heb precies hetzelfde bij alle berichten van hoe lekker het wel niet rijdt en wat voor fantastische auto het wel niet is. Terwijl dat objectief gewoon niet waar is.

Lijkt een beetje op vroege Tesla rijders hier soms, bedek alles met de mantel der liefde terwijl je er juist meer aan hebt kritisch te zijn en te kijken hoe je voor alle ongemakken de best mogelijke oplossing/ workaround kan vinden.

Een probleem oplossen begint bij het erkennen.
Volgens mij hebben we al eerder proberen duidelijk te maken dat lekker rijden / fantastisch zijn subjectieve zaken zijn. Je kunt dus niet stellen dat dat objectief niet waar is.

Jij VINDT hem niet lekker rijden / fantastisch.

Voor mij is dan er ook geen enkel probleem met de Enyaq dat erkend moet worden en vervolgens opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

jeroenkb schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Voor mij is dan er ook geen enkel probleem met de Enyaq dat erkend moet worden en vervolgens opgelost.
Lol anders lees je het topic nog even door. 8)7 Stellen dat de enyaq probleemloos is is iets waar we zeker over kunnen zijn dat dat niet waar is. Wat jij daar ook van VINDT. Dat zelfs Skoda dat erkent door steeds met software updates uit te komen zegt eigenlijk al wel dat het verre van goed is.

[ Voor 31% gewijzigd door 911GT2 op 21-06-2023 11:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
911GT2 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Lol anders lees je het topic nog even door. 8)7 Stellen dat de enyaq probleemloos is is iets waar we zeker over kunnen zijn dat dat niet waar is. Wat jij daar ook van VINDT. Dat zelfs Skoda dat erkent door steeds met software updates uit te komen zegt eigenlijk al wel dat het verre van goed is.
Ik stel niets. Ik zeg dat de Enyaq voor MIJ probleemloos is...

Ik reageerde op jouw stellige punt dat je objectief kunt vaststellen dat de Enyaq niet lekker rijdt en niet fantastisch is. En dat is dus onmogelijk want 'lekker rijden' en ' fantastisch' zijn subjectieve begrippen.

Alle verdere software updates en ik weet niet wat staan daar los van (ik kan de auto fantastisch vinden en toch de software beneden de maat (wat ik trouwens niet vind))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 11:20
Het is denk ik evident aan elektrische auto's. Ik heb er nog geen 1 gereden die perfect is. Voor mij was de Enyaq ook een beetje een gok omdat ik de software perikelen van het VAG concern heb gevolgd. Ook gezien restwaarde etc (heb geen leaseauto, maar hij is gekocht). Het was voor ons op dat moment alleen de beste mobiliteitsoptie en direct beschikbaar (3 weken levertijd).

De auto zelf rijdt goed, ruimte bevalt super, range kan beter (maar wat verwacht je ook van een SUV van 2100kg), software is bagger, en het meest jammere is dat verbeteringen en updates lang duren. Het valt mij ook op dat ik meer software problemen krijg, nu het wat warmer is heb ik het gevoel dat de CPU hier last van heeft oid, traag opstarten, geen scherm of zwart, geen airco de eerste paar minuten. Allemaal dingen die ik eerder niet had. En ik zie VAG alleen maar updates uitstellen etc. Dat is gewoon teleurstellend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

jeroenkb schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:19:
[...]

Ik reageerde op jouw stellige punt dat je objectief kunt vaststellen dat de Enyaq niet lekker rijdt en niet fantastisch is. En dat is dus onmogelijk want 'lekker rijden' en ' fantastisch' zijn subjectieve begrippen.

Alle verdere software updates en ik weet niet wat staan daar los van (ik kan de auto fantastisch vinden en toch de software beneden de maat (wat ik trouwens niet vind))
Let's agree to disagree 8)
Laten we het topic zo min mogelijk vervuilen met mening, zal ik ook op letten. En proberen elkaar te helpen waar anderen vinden dat er wel 'verbeterpunten' zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:31
jeroenkb schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:19:
[...]

Mee eens. Ik heb dan ook geen enkele software issue.(3.2 vanaf aflevering). Maar nu we het daar toch over hebben; vraag de gemiddelde (Polestar-, XC40- of vul maar enige andere) EV-rijder maar eens. Ken menig voorbeeld waar we auto’s hebben moeten laten afspelen omdat ze er spontaan mee ophielden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
FJP84 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:00:

Gaan we dan van 3.0 naar 3.2? Ik zit nog op 3.0 en heb verder geen info van Skoda of de dealer. Mijn indruk is dat OTA tot nu alleen bestaat uit media systeem updates en webshop flauwekul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 11:10
BGFG schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:47:
[...]

Mee eens. Ik heb dan ook geen enkele software issue.(3.2 vanaf aflevering). Maar nu we het daar toch over hebben; vraag de gemiddelde (Polestar-, XC40- of vul maar enige andere) EV-rijder maar eens. Ken menig voorbeeld waar we auto’s hebben moeten laten afspelen omdat ze er spontaan mee ophielden.
Dit is niet alleen voor EV, ook ICE auto's hebben de nodige dingetjes. Lees ieder auto specifiek topic maar eens door. Je hoort nu eenmaal meer van mensen met een probleem dan de rijders met 0 issues.

Ik ben toevallig een IV80 rijder met 0 issues of problemen (dik een jaar nu). Happy days voor mij :).

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie102
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-05 10:49
jdbiggelaa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Gaan we dan van 3.0 naar 3.2? Ik zit nog op 3.0 en heb verder geen info van Skoda of de dealer. Mijn indruk is dat OTA tot nu alleen bestaat uit media systeem updates en webshop flauwekul?
Mijn auto staat nu bij de dealer voor update naar 3.2. Er is nog nooit een update geweest en heb de auto al 2 jaar. Ben dus benieuwd wat ik vanmiddag aantref.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 14:28
Henkie102 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Mijn auto staat nu bij de dealer voor update naar 3.2. Er is nog nooit een update geweest en heb de auto al 2 jaar. Ben dus benieuwd wat ik vanmiddag aantref.
Alle 3.0 en lager berijders van de Enyaq zijn benieuwd naar jouw uitkomst. Dus we horen het graag of 3.2 is geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, als jij in die 2 jaar nog geen update bij de dealer hebt gehad zat je nog op de pre 3.0 software. Versie 2.X oid. Mijn aanname is dat ze hem dan bijwerken naar 3.0.0 "want de rest komt Over The Air" is elke keer het refrein... Maar wie weet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:51
'Mijn' Skoda heeft vanochtend de update ontvangen welke de TA problematiek zou moeten wegnemen. Heb daarna twee ritten van in totaal 120km gereden en 0 foutmeldingen ontvangen terwijl de TA wel veel aangestaan heeft. Het geeft dus vertrouwen.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 22:22
jaapbrandhof schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:05:
'Mijn' Skoda heeft vanochtend de update ontvangen welke de TA problematiek zou moeten wegnemen. Heb daarna twee ritten van in totaal 120km gereden en 0 foutmeldingen ontvangen terwijl de TA wel veel aangestaan heeft. Het geeft dus vertrouwen.
Dat zijn resultaten waar je tenminste iets mee kunt (120Km is niet bepaald kort of te kort). Good for you. Geeft hoop om (na update naar 3,2 bij mij) de TA weer te activeren.

Wat mij betreft had de Lane Assist achterwege kunnen blijven, en het standaard TA moeten zijn. wat een verschil als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
Autohillenga schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:53:
[...]

Klopt, deze beweegt nogal, heb wel eens op 48 gezeten en na paar keer vol laden zat ie weer op 53500 dus geen pijl op te trekken.
Het algoritme dat de remaining capacity bepaald probeert te schatten waar de 'randen' van de accu capaciteit liggen. Als je nooit in de buurt van die 'randen' komt (lees: hoge en lage SOC) dan heeft het algoritme meer moeite om dat in te schatten en dan nemen ze meer marge mee in de berekening. Dit leidt dan tot een lagere remaining capacity. Daarnaast zit er ook nog wel een beetje het zomer-winter effect in.

Dat is een beetje de pijl die je er op kan trekken;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
jaapbrandhof schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:05:
Dat is in ieder geval een verbetering. Maar omdat het TA probleem (voor velen) te relateren is aan het gebruik van de stuurwiel verwarming, ben ik wel benieuwd hoe het in de winter straks gaat uitpakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karelvs
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-03-2024
Iemand deze al eens gezien?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDnHhrJbbksEaT27aEr8G9ekGBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsnRCVEvJJEDrlxsHXfinTYX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
Vandaag uit het werk naar een heerlijk koele auto, auto + stekker van slot, laad kabel los getrokken en stap vervolgens in de auto; sleutel niet herkend. Lampje op de sleutel deed ook niets meer en toen daagde me de melding een week terug dat de batterij laag was, chips vergeten.

Was natuurlijk de laatste op het kantoor dus met de benenwagen naar de supermarkt gegaan om een nieuwe knoopcel aan te schaffen. Na 50 minuten prutsen had ik nog niet voor elkaar gekregen om de wagen te starten daar de sleutel ogenschijnlijk niet wou syncen. Meermaals getracht met de sleutelbaar de auto op slot te doen, op een knop van de afstandbediening te drukken en binnen een minuut de deur te ontgrendelen om te syncen maar geen resultaat.

Irritatie begon al aardig op te lopen, gooi de sleutel in de bekerhouder en boem... de auto kon weer starten. Eenmaal thuisgekomen de auto ook weer niet op slot kunnen doen met de standsbediening.

Doe ik nou iets verkeerd of heb ik een sleutel die spontaan stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.mansveld
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-04 15:43
Goedenavond,

Ik heb twee vragen.
1 ik krijg met geen mogelijkheid draadloos Apple CarPlay aan de praat. Ik heb mijn enyaq al meer dan een jaar, heeft het altijd gedaan tot +- 2 weken terug. Telefoon laten vergeten, opnieuw verbinden, niets werk. Bedraad doet het nog wel.

2 ik ga deze zomer naar zuid Frankrijk vorig jaar heb ik de navigatie gedaan met ABRP. Dat beviel op zich goed alleen jammer dat hij niet op de hoogte is van de actuele batterij status. Iemand suggesties voor een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
niels.mansveld schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:31:
Goedenavond,

Ik heb twee vragen.
1 ik krijg met geen mogelijkheid draadloos Apple CarPlay aan de praat. Ik heb mijn enyaq al meer dan een jaar, heeft het altijd gedaan tot +- 2 weken terug. Telefoon laten vergeten, opnieuw verbinden, niets werk. Bedraad doet het nog wel.

2 ik ga deze zomer naar zuid Frankrijk vorig jaar heb ik de navigatie gedaan met ABRP. Dat beviel op zich goed alleen jammer dat hij niet op de hoogte is van de actuele batterij status. Iemand suggesties voor een alternatief?
1. iPhone al herstart?
2. Pump
Mand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Ik ontdekte laatst dat PUMP ook een handige widget heeft voor op je lockscreen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJLGNubmqaNSTqt5i3-Z1zmxy5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VkehLgukU2mybMb5sZQzcB1X.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Mijn app geeft nog steeds aan dat de auto offline is, range is incorrect en klimaatregeling op afstand werkt ook niet.

Iemand tips? Morgenochtend laat ik de spiegelspots vervangen en dan zal ik eens vragen of de dealer zekering 19 fix wil uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
niels.mansveld schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:31:
Goedenavond,

Ik heb twee vragen.

Account aanmaken op Tronity, ABRP kan vervolgens weer verbinden met Tronity die de laadpercentage en range doorgeeft aan ABRP. Voor je eerste punt zou ik zo even niet weten, het hele systeem resetten naar fabrieksinstellingen is ook weer extreem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie102
Martinique schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, als jij in die 2 jaar nog geen update bij de dealer hebt gehad zat je nog op de pre 3.0 software. Versie 2.X oid. Mijn aanname is dat ze hem dan bijwerken naar 3.0.0 "want de rest komt Over The Air" is elke keer het refrein... Maar wie weet!
Ik heb inderdaad de 3.2 gekregen.
Wat opvalt is het geluid van de richtingaanwijzer. Deze is een stuk zachter.
Ook hoe snel ik nu door het menu kan is een echte update. Verder kan ik nu lane assist uitzetten door een menu naar beneden te swipen. Dat werkt een stuk sneller dan voorheen.
Kwa batterij etc moet ik het nog bekijken. Ben zelf erg benieuwd of ik meer dan 100kw (snelheid) kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Henkie102 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:37:
[...]

Ik heb inderdaad de 3.2 gekregen.
Wat opvalt is het geluid van de richtingaanwijzer. Deze is een stuk zachter.
Ook hoe snel ik nu door het menu kan is een echte update. Verder kan ik nu lane assist uitzetten door een menu naar beneden te swipen. Dat werkt een stuk sneller dan voorheen.
Kwa batterij etc moet ik het nog bekijken. Ben zelf erg benieuwd of ik meer dan 100kw (snelheid) kan laden.
Ok nice, dus ze kunnen hem blijkbaar al wel handmatig updaten naar 3.2. Je hebt dus ook de verbruiksinfo nu in het kleine display? Richtingaanwijzer en snelheid vh menu zaten ook al wel in de update naar 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie102
Martinique schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Ok nice, dus ze kunnen hem blijkbaar al wel handmatig updaten naar 3.2. Je hebt dus ook de verbruiksinfo nu in het kleine display? Richtingaanwijzer en snelheid vh menu zaten ook al wel in de update naar 3.0.
Ja, dat verbruik staat er nu idd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Op mijn vraag of mijn auto bij het inspectiebezoek komende maand ook de update krijgt naar 3.2, meldde de dealer:
“ Wij mogen de auto niet handmatig naar de 3.2 versie updaten. Hier is een melding vanuit de technische dienst voor binnen gekomen. De auto gaat deze update zelf binnen halen zodra deze vrijgegeven wordt door de fabriek. Het kan problemen geven als deze update er eerder opstaat dan wanneer de fabriek deze vrij geeft. Door de laatste update naar 3.0 bij te werken is er ook een andere 12v accu in uw auto geplaatst zodat uw auto zelfstandig deze update kan uitvoeren. Veelal gebeurt dit als de auto ‘s-nachts aan de lader gekoppeld staat. Zoals wij mee krijgen vanuit dezelfde technische dienst worden veel van deze updates in September vrij gegeven al kunnen sommige auto’s hier al op staan.

Wel gaan we een update uitvoeren voor het camera hulpsysteem wat een fout verhelpt over het lane assist systeem.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
jdbiggelaa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:46:
[...]

Op mijn vraag of mijn auto bij het inspectiebezoek komende maand ook de update krijgt naar 3.2, meldde de dealer:
“ Wij mogen de auto niet handmatig naar de 3.2 versie updaten. Hier is een melding vanuit de technische dienst voor binnen gekomen. De auto gaat deze update zelf binnen halen zodra deze vrijgegeven wordt door de fabriek. Het kan problemen geven als deze update er eerder opstaat dan wanneer de fabriek deze vrij geeft. Door de laatste update naar 3.0 bij te werken is er ook een andere 12v accu in uw auto geplaatst zodat uw auto zelfstandig deze update kan uitvoeren. Veelal gebeurt dit als de auto ‘s-nachts aan de lader gekoppeld staat. Zoals wij mee krijgen vanuit dezelfde technische dienst worden veel van deze updates in September vrij gegeven al kunnen sommige auto’s hier al op staan.

Wel gaan we een update uitvoeren voor het camera hulpsysteem wat een fout verhelpt over het lane assist systeem.”
Was je bij dezelfde dealer als ik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
FJP84 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:08:
[...]

Was je bij dezelfde dealer als ik? :)
Van den Udenhout in Den Bosch. Overigens prima dealer tot nu toe ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:46:
[...]

Ik van Mossel in Waalwijk. Als ze besluiten 3.2 niet te doen bij mij, zijn ze zo klaar. De TA update duurt maar een half uur zeiden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 11:01
Ik was vorige week bij Pouw voor de eerste beurt na 24 maanden, en die vertelden mij ook dat ze me 3.2 niet mochten geven maar dat die OTA zou komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:04
Nou Henkie, bereid je maar voor op een stortvloed van pb's bij welke dealer het was. Misschien alvast een commissieregeling bij hem afspreken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
sPENKMAN schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:42:
Vandaag uit het werk naar een heerlijk koele auto, auto + stekker van slot, laad kabel los getrokken en stap vervolgens in de auto; sleutel niet herkend. Lampje op de sleutel deed ook niets meer en toen daagde me de melding een week terug dat de batterij laag was, chips vergeten.

Was natuurlijk de laatste op het kantoor dus met de benenwagen naar de supermarkt gegaan om een nieuwe knoopcel aan te schaffen. Na 50 minuten prutsen had ik nog niet voor elkaar gekregen om de wagen te starten daar de sleutel ogenschijnlijk niet wou syncen. Meermaals getracht met de sleutelbaar de auto op slot te doen, op een knop van de afstandbediening te drukken en binnen een minuut de deur te ontgrendelen om te syncen maar geen resultaat.

Irritatie begon al aardig op te lopen, gooi de sleutel in de bekerhouder en boem... de auto kon weer starten. Eenmaal thuisgekomen de auto ook weer niet op slot kunnen doen met de standsbediening.

Doe ik nou iets verkeerd of heb ik een sleutel die spontaan stuk is?
Ja de bekerhouder is de NFC trigger. Dan werkt hij. Maar je sleutel zo daarna gewoon weer moeten werken als de batterij vervangen is.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ja, slordige dealer. Dan heb je de update naar 3.0 gekregen maar is die mislukt.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
water_escape schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:29:
[...]

Ja de bekerhouder is de NFC trigger. Dan werkt hij. Maar je sleutel zo daarna gewoon weer moeten werken als de batterij vervangen is.
Dat ging vorig jaar inderdaad probleemloos maar dit maal niet. Geef het straks nog wel een nieuwe poging en anders maar langs de dealer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie102
Mirx_NL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:47:
Nou Henkie, bereid je maar voor op een stortvloed van pb's bij welke dealer het was. Misschien alvast een commissieregeling bij hem afspreken :p
Ik zit bij Muntstad in De Meern.

Veel opties die hier voorbij komen heb ik niet. Ik vond stoelverwarming voldoende waardoor ik wel een pakket moest kiezen waar lane assist bij zit. Verder leek mij een trekhaak handig dus die optie zit er ook op.

Mogelijk maakt dit de update wat minder gecompliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Henkie102 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:19:
[...]

Ik zit bij Muntstad in De Meern.
Die leverde mijn auto af zonder werkende USB poorten, zonder ijskrabber en met scheve nummerplaten. Ik kom daar verder nooit dus teruggaan was geen optie.
Gelukkig kon ik terecht in Breda, 6 april opgehaald, 7 april langsgegaan in Breda en ze gaan hem 3 juli maken. :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
Ik heb nieuwe spiegelspots. Ze hebben direct een terugroepactie uitgevoerd. Volgens de fabriek gingen de spots defect omdat ze te lang blijven branden. De dealer geeft dit nu dus ingekort.

De onderhoudsmonteur was op de hoogte van de zekering 19 fix. Die is uitgevoerd en nadat ik de wagen in de app opnieuw heb gekoppeld werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert.duerink
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-07-2023
Beste mensen,

Wie van jullie heeft wel eens problemen gehad met het bedienpaneel van het panorama-dak als de auto op een hete dag een tijd in de zon heeft gestaan? Bij mij is het voorgekomen dat dan de bediening niet meer functioneert totdat het dak weer is wat afgekoeld onder het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooky
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
lammert.duerink schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:23:
Beste mensen,

Wie van jullie heeft wel eens problemen gehad met het bedienpaneel van het panorama-dak als de auto op een hete dag een tijd in de zon heeft gestaan? Bij mij is het voorgekomen dat dan de bediening niet meer functioneert totdat het dak weer is wat afgekoeld onder het rijden.
Ik had hier een aantal dagen geleden ook last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 16:08
lammert.duerink schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:23:
Beste mensen,

Doe dan eens je interieur verlichting aan/uit. Dan werkt je panoramadak vaak weer. Gebeurd bij mij heel af en toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Nieuwe trotse eigenaar van een iv60 hier.

Traffic Assist (TA) moet ik nog aan wennen, het werkt goed en ook weer niet goed. Mogelijk onwetendheid of gewenning. Op de snelweg werkt het voor zeg 95% goed. Waar ik mij aan stoor is o.a. dat hij rechts gaat inhalen als hij ruimte ziet terwijl en er op de baan links van mij wel auto's rijden, dan trap ik zelf maar tijdig op de rem. In stedelijk gebied (N-wegen) krijg ik sowieso nog niet een vertrouwd gevoel dat het systeem bijv. chicane's (verkeersheuvels...) goed kan inschatten en ik genijgd ben toch dat beetje extra mee te sturen omdat ik denk de heuvel te raken. Hoe is jullie ervaring met TA en dit soort situaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
GK87 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:25:

Traffic Assist (TA) moet ik nog aan wennen, het werkt goed en ook weer niet goed. Mogelijk onwetendheid of gewenning. Op de snelweg werkt het voor zeg 95% goed. Waar ik mij aan stoor is o.a. dat hij rechts gaat inhalen als hij ruimte ziet terwijl en er op de baan links van mij wel auto's rijden, dan trap ik zelf maar tijdig op de rem. In stedelijk gebied (N-wegen) krijg ik sowieso nog niet een vertrouwd gevoel dat het systeem bijv. chicane's (verkeersheuvels...) goed kan inschatten en ik genijgd ben toch dat beetje extra mee te sturen omdat ik denk de heuvel te raken. Hoe is jullie ervaring met TA en dit soort situaties?
Gefeliciteerd!

Het heet ook niet voor niets Travel ASSIST. Het is geen autonoom systeem. Zodra bochten te scherp worden haakt het systeem af. Eigenlijk is de enige use case (wat mij betreft) snelweg rijden / lange provinciale wegen.

En dan nog moet je dus oppassen bij scherpe bochten etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape

Als je TA af fabriek hebt zal hij nooit rechts inhalen op TA. Via OBD11 kan je dit uitzetten zodat hij dit wel doet.
Niet omdat je rechts moet inhalen, maar omdat hij bij een afrit ook niet rechts gaat inhalen als er op de linkerbaan naast de afrit nog een vrachtwagen rijdt. Dus rechts inhalen heb ik snel aangezet.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 14:28
water_escape schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Als je TA af fabriek hebt zal hij nooit rechts inhalen op TA. Via OBD11 kan je dit uitzetten zodat hij dit wel doet.
Niet omdat je rechts moet inhalen, maar omdat hij bij een afrit ook niet rechts gaat inhalen als er op de linkerbaan naast de afrit nog een vrachtwagen rijdt. Dus rechts inhalen heb ik snel aangezet.
TA heb ik af fabriek maar rechts inhalen doet mijn auto wel. Al moet ik daarvoor wel even het "gas" pedaal licht intrappen.

Dan even heel wat anders. Mijn auto zit op ME3.0 en nu krijg ik tot mijn grote verbazing, maar wel blij zo net voor de rit richting frankrijk, en zonder enige aankondiging komende dinsdag de update naar ME3.2. Terwijl ik in de veronderstelling was dat de auto alleen voor het vervangen van het koelvloeistofreservoir naar de garage ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga

Gefeliciteerd met je aankoop!

En inderdaad, voor snelweg en provinciale wegen is dit perfect. Voor 50 en 30 wegen is het vooral zelf sturen, de Enyaq is niet uitgerust met Swarm Data zoals VW heeft dus zal ook niet overweg kunnen met de Nederlandse belijning.

Voor lange ritten is Travel Assist echt perfect, je moet wel goed blijven opletten maar je komt wel uitgeruster op je bestemming.

Hopelijk heb je veel plezier van je nieuwe auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nizzomoi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 11:04
Autohillenga schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:01:
[...]

En inderdaad, voor snelweg en provinciale wegen is dit perfect. Voor 50 en 30 wegen is het vooral zelf sturen, de Enyaq is niet uitgerust met Swarm Data zoals VW heeft dus zal ook niet overweg kunnen met de Nederlandse belijning.
Volgens mij heeft de Enyaq ook swarm data hoor. Dat geven ze tenminste wel aan in de disclaimers en geef je akkoord voor in de instellingen. Daarnaast heb ik al een paar keer gemerkt dat de auto in TA verbeterd reageerde na aantal weken. Zo smeet ie me in het begin met raketsnelheid een snelwegafrit in de buurt op, maar dat veranderde op een gegeven moment in terecht afremmen tot 50 km/u.

Ik heb eigenlijk overal TA ingeschakeld, zolang je de navi maar instelt, remt ie zelfs in 50 en 30km wegen voor de afslagen. Alleen daadwerkelijk afslaan en sommige rotondes stuur ik zelf.

Ben ook blij verrast door de navigatie, heb eerste paar weken nog Waze ernaast gedraaid. Maar uiteindelijk ben ik volledig op de Skoda navigatie gaan vertrouwen. De dag na openen van een kruispuntvervangende rotonde in de buurt stond ie al in de navigatie.

(Blije Skoda Enyaq 80 Sportline bestuurder sinds juli 2022, ME3.0 :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Nizzomoi schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Volgens mij heeft de Enyaq ook swarm data hoor. Dat geven ze tenminste wel aan in de disclaimers en geef je akkoord voor in de instellingen. Daarnaast heb ik al een paar keer gemerkt dat de auto in TA verbeterd reageerde na aantal weken. Zo smeet ie me in het begin met raketsnelheid een snelwegafrit in de buurt op, maar dat veranderde op een gegeven moment in terecht afremmen tot 50 km/u.

Ik heb eigenlijk overal TA ingeschakeld, zolang je de navi maar instelt, remt ie zelfs in 50 en 30km wegen voor de afslagen. Alleen daadwerkelijk afslaan en sommige rotondes stuur ik zelf.

Ben ook blij verrast door de navigatie, heb eerste paar weken nog Waze ernaast gedraaid. Maar uiteindelijk ben ik volledig op de Skoda navigatie gaan vertrouwen. De dag na openen van een kruispuntvervangende rotonde in de buurt stond ie al in de navigatie.

(Blije Skoda Enyaq 80 Sportline bestuurder sinds juli 2022, ME3.0 :) )
Zou heel goed kunnen hoor, maar sinds ik hem heb (maart 2022) zit hier de hardware niet voor op. (Regeleenheid bij je antenne) hij kan wel data versturen naar MEB voertuigen, maar niet Car2X ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Oase schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:47:
[...]

TA heb ik af fabriek maar rechts inhalen doet mijn auto wel. Al moet ik daarvoor wel even het "gas" pedaal licht intrappen.

Dan even heel wat anders. Mijn auto zit op ME3.0 en nu krijg ik tot mijn grote verbazing, maar wel blij zo net voor de rit richting frankrijk, en zonder enige aankondiging komende dinsdag de update naar ME3.2. Terwijl ik in de veronderstelling was dat de auto alleen voor het vervangen van het koelvloeistofreservoir naar de garage ging.
Ah ja ok, overrulen kan altijd met gaspedaal. Maar door de aanpassing doet hij dit standaard nu.

Lucky you als je die krijgt. Leuk extra data in je schermpje.

Water-Escape

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.