Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.009.595 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Groen? Ze noemen het Arctic Grey.
Euhhh….Arctic Silver bedoel je…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Nu online
911GT2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:07:
[...]

Ondanks dat je niet kan parkeren >:) :+ moet ik wel zeggen dat ik dat groen steeds mooier vind worden als ik het zie, had ooit bijna een superb besteld in die kleur.

Offtopic, hornbach Breda?
De Superb is er nooit geweest in het Arctic Silver zoals de Enyaq heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 11:10
jeroenkb schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Ik heb de goedkoopste die ik kon vinden.

Wel een tip om setje handschoenen en tangetje om de prop makkelijker in de 'prophouder' te krijgen ook in je auto te leggen.
zoiets dus ? https://www.bol.com/nl/nl...8-delig/9300000030160343/

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

onetime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Groen? Ze noemen het Arctic Grey.
Kan me niet schelen hoe ze het noemen, ik vind het meer groen dan grijs.
Maat28 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:48:
[...]

De Superb is er nooit geweest in het Arctic Silver zoals de Enyaq heeft.
Ik meen te herinneren dat er een superb was met een beetje groenige zweem er doorheen, niet zo sterk als de enyaq. Maar ik kan er ook geen voorbeelden van vinden, dus wellicht laat mijn geheugen me in de steek.

Ah gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSUaCinxUaiYshwIGBanDo-aK3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gPfoewlrrLPaEe8STRDGk4Nz.jpg?f=user_large

[ Voor 113% gewijzigd door 911GT2 op 13-06-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-06 21:22
[...]

Ondanks dat je niet kan parkeren >:) :+ moet ik wel zeggen dat ik dat groen steeds mooier vind worden als ik het zie, had ooit bijna een superb besteld in die kleur.

Ik heb juist het tegenover gestelde. In het begin toen ik op zoek was naar een Enyaq was ik ook vooral op zoek naar de mint groen / artic grey versie. Maar hoe vaker ik er 1 zag des te minder mooi ik hem vond. Al zat er nog wel redelijk verschil voor mij tussen de Sportline versie en de "standaard" versie.

Zelf ben ik dan toch bij de (veilige kleure) Brilliant Silver Sportline uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
[...]

Haha ik stond maar net buiten de lijn ;) auto naast me stond ook creatief geparkeerd.

Artic silver idd, had liever de silver metallic variant gehad maar was er niet in een voorraad model / leasemaatschappij combi. Verder ook tevreden over deze kleur👍

Jep Breda, even mijn broer helpen, het paste niet in een seat ibiza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
internetinfo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 06:47:
[...] Ik vermoed dat hij je de gek aansteekt nav jouw andere post onetime in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2", tenminste daar moest ik gelijk aan denken
Bedankt voor je serieuze reactie. Daar lijkt hij helaas niet toe in staat.

Ik vindt het eigenlijk nogal kwalijk dat hij het nodig vindt om serieuze informatie waar je en je portomonnaie en het milieu mee kunt sparen als je er rekening mee (wilt / kunt) houden belachelijk maakt.
Maar voordat je er rekening mee kunt houden moet je het wel eerst weten. Daarom geef ik die informatie.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

onetime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Bedankt voor je serieuze reactie. Daar lijkt hij helaas niet toe in staat.

Ik vindt het eigenlijk nogal kwalijk dat hij het nodig vindt om serieuze informatie waar je en je portomonnaie en het milieu mee kunt sparen als je er rekening mee (wilt / kunt) houden belachelijk maakt.
Maar voordat je er rekening mee kunt houden moet je het wel eerst weten. Daarom geef ik die informatie.
Nee sorry, als we serieus rekening gaan houden met de windrichting voordat we in onze auto stappen zijn we echt knettergek geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Senaxx schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Ik heb juist het tegenover gestelde. In het begin toen ik op zoek was naar een Enyaq was ik ook vooral op zoek naar de mint groen / artic grey versie. Maar hoe vaker ik er 1 zag des te minder mooi ik hem vond. Al zat er nog wel redelijk verschil voor mij tussen de Sportline versie en de "standaard" versie.

Zelf ben ik dan toch bij de (veilige kleure) Brilliant Silver Sportline uitgekomen.
ik heb zelf voor rood gekozen, ik wilde eigenlijk Mamba green, maar dat vond mijn vrouw wel leuk maar niet voor 4 jaar. Phoenix Orange was ook een goede kanshebber. Maar uiteindelijk wat bravere kleur gekozen.
Wootism schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Nee sorry, als we serieus rekening gaan houden met de windrichting voordat we in onze auto stappen zijn we echt knettergek geworden.
_/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door 911GT2 op 13-06-2023 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:42
Ankh schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:27:
Iets wat ik niet helemaal kan terug vinden (of men telkens tegenspreekt), hoe zit het nou met de interrieurbeveiliging in een enyaq? Vorig jaar tijdens de overtocht (veerboot duitsland / denemarken) gingen meerdere enyaq's af. Dit jaar gaan we weer met een veerboot en wil niet dat mijn enyaq af gaat. Wat is er tegen te doen? Ik lees iets over twee keer afsluiten (?), helaas kan ik het zo slecht simuleren :+
Inderdaad: twee keer drukken op de afstandsbediening ‘op slot zetten’ met korte tussenpauze volstaat. Staat gewoon in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:57
Zijn er hier mensen waarbij de verkeersinformatie wel gewoon werkt? Ik lig er al uit sinds begin vd maand en Skoda blijft aangeven dat het een algemene storing is. In dat geval zou iedereen er last van moeten hebben lijkt mij. Synchroniseren van mijn profiel in de auto was de laatste keer op 1 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:06
svenblom schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:26:
Zijn er hier mensen waarbij de verkeersinformatie wel gewoon werkt? Ik lig er al uit sinds begin vd maand en Skoda blijft aangeven dat het een algemene storing is. In dat geval zou iedereen er last van moeten hebben lijkt mij. Synchroniseren van mijn profiel in de auto was de laatste keer op 1 juni.
Ja, van de week werkte alles ineens weer, daarvoor deed route informatie en webradio het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-06 16:07

zumba

De eAmbu is onderweg!

Ja, had hetzelfde een week geleden; weer 's na jaren. Dagen gewacht voor J..L..
jeroen1988! schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:13:
Ik heb de al ruim een week geneuzel met de app/connectie met de auto.

Ik open de app en zie dat hij al dagen de gegevens niet bijwerkt. Zo klopt bijv. de accustatus niet of als de auto aan de lader hangt zie je dat ook niet. Maar het aller ergste is (met dit hete weer) dat ik de auto niet vooraf kan koelen dmv de app. De app geeft aan dat de auto offline is (zie foto).
Verder nog nooit problemen gehad. 8)7

Als ik in de auto stap dat zie ik dat hij gewoon verbinding heeft dus wat kan er loos zijn? Ik gebruik zowel de oude als nieuwe app. Heb hem verwijderd en opnieuw ingesteld etc.

Is het op te lossen met de 'zekering 19 methode'?

[Afbeelding]

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:00
Yup, file en route afsluitingen werken gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOSH9-ctzfFVAZfa3H9OX_1LXeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHH2i0TahEZ6wMCMXZxQq4wt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Laatste bij mij was ook 1 juni en hier is alles weer gaan werken direct nadat ik die minor update aangeboden kreeg (entertainment update, duurde nog geen 10secs om te installeren.

Ik was/ben serieus van mening dat er een url is aangepast(want ze hebben de infra verhuist naar een cloudoplossing las ik) en er een appupdate nodig was om deze wijziging door te voeren. Het was hier: update doorvoeren, auto uit, auto half uurtje later weer aan en alles deed t weer

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Ik heb daar ook een paar dagen last van gehad, maar nu lijkt alles weer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:35
Het werkte bij mij ook niet meer, wellicht toeval maar dat was nadat ik vanuit de nieuwe app een route doorstuurde die niet doorkwam. Na een paar dagen app opnieuw gestart en de route kwam opeens door en verkeersinformatie terug.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divino83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-05-2024
Een paar weken geleden is door een stom ongeluk de haaievin antenne losgekomen. Gevolg geen goede GPS verbinding. Momenteel denkt mijn auto dat hij in de UK zit. Neveneffect hiervan is dat de klok van de auto een uur achter staat en dat de ACC niet meer graag langs links voorbij steekt. 😛 Goed om te weten dat de auto zich aanpast aan het land waar je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Divino83 Dat kan je ook zelf ergens in het menu aanpassen. Ik heb dat denk ik bij de rijhulp systemen gezien.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Heb er ook last van gehad, 1 week lang. Weet niet of ze het bij skoda opgelost hadden maar had ze een mail gestuurd. Toen het antwoord kwam werkte het 'opeens' weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:57
Ik heb inmiddels contact per mail en ze zijn het aan het uitzoeken...
sparks schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Heb er ook last van gehad, 1 week lang. Weet niet of ze het bij skoda opgelost hadden maar had ze een mail gestuurd. Toen het antwoord kwam werkte het 'opeens' weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGro3772
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-06 08:51
Zijn er al ervaringen met zonneschermen voor de voorruit. Op internet zie een soort van parapluscherm, maar blijkt niet de voorruit volledig af te schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-06 19:55
De leasemaatschappij wil graag mijn ID.4 First Edition Max terug, de full-options uitvoering van de ID.4.
Als alternatief bieden ze de volgende auto aan:
SKODA ENYAQ COUPE Elektromotor 180 pk Automaat Brilliant silver metallic
Enyaq Coup? iV (1) Business Edition Plus Elektromotor 132 kW / 180 pk SUV 1 versn. Automaat

Brilliant silver
Bruin
PCB Lm velgen neptune 20 inch
PLA Lodge
WAB Plus (business edition plus)
YON Infotainment online 3 jaar
YPA Stuurcode un-ece
105 Lodge
HWD Herwaardering
Nu probeer ik op de skoda site een model te configureren wat gelijk is aan boven staande om de vergelijking te kunnen maken, maar kom er niet echt uit. Ik heb de volgende config: SK1877G

De opties die ik nu heb en als erg comfortabel ervaar zijn:
- 360 camera (dode hoek waarschuwing)
- travel assist (Echt wel een stap boven "lane assist" zo goed als geen ping-pong)
- elektrische achterklep

Echter geeft de maatschappij aan: "heeft geen head up display" en als ik naar opties kijk is dat altijd een onderdeel van de extra comfort opties Business Upgrade (plus) pakket

Verder hebben ze het over de catalogusprijs van 64K maar boven samengestelde komt uit op 53K
Heeft iemand hier een idee of:
WAB Plus (business edition plus)
YON Infotainment online 3 jaar
YPA Stuurcode un-ece
Een indicatie zijn van deze opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Lordsauron schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:17:
De leasemaatschappij wil graag mijn ID.4 First Edition Max terug, de full-options uitvoering van de ID.4.
Als alternatief bieden ze de volgende auto aan:

[...]

Nu probeer ik op de skoda site een model te configureren wat gelijk is aan boven staande om de vergelijking te kunnen maken, maar kom er niet echt uit. Ik heb de volgende config: SK1877G

De opties die ik nu heb en als erg comfortabel ervaar zijn:
- 360 camera (dode hoek waarschuwing)
- travel assist (Echt wel een stap boven "lane assist" zo goed als geen ping-pong)
- elektrische achterklep

Echter geeft de maatschappij aan: "heeft geen head up display" en als ik naar opties kijk is dat altijd een onderdeel van de extra comfort opties Business Upgrade (plus) pakket

Verder hebben ze het over de catalogusprijs van 64K maar boven samengestelde komt uit op 53K
Heeft iemand hier een idee of:

[...]

Een indicatie zijn van deze opties?
Ik weet niet hoe oud de Skoda Enyaq is die je aangeboden wordt. Maar tot een 6 maand geleden ongeveer kon je alle opties los kiezen. Dat is nu gewijzigd en kan je alleen nog maar voor pakketten van opties kiezen.

Het kan zo zijn dat die Enyaq nog geconfigureerd is met de oude configurator en dat het nu met de pakken moeilijker is om hem exact zo samen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Lordsauron schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:17:

Er is een forse prijsverlaging doorgevoerd de afgelopen twee maanden, in deze orde van grootte, dus dit is niet heel verbazingwekkend.

Een nieuwe is dus interessanter dan een voorraadmodel. Ten minste, als je zelf slechts de bijtelling hoeft te betalen...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-06 19:55
Senaxx schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Ik weet niet hoe oud de Skoda Enyaq is die je aangeboden wordt. Maar tot een 6 maand geleden ongeveer kon je alle opties los kiezen. Dat is nu gewijzigd en kan je alleen nog maar voor pakken van opties kiezen.

Het kan zo zijn dat die Enyaq nog geconfigureerd is met de oude configurator en dat het nu met de pakken moeilijker is om hem exact zo samen te stellen.
Eerste tenaamstelling is 08-06-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Nieuwe irritatie gevonden vandaag, al het chroom in de auto en met name het stuur met dit licht is echt niet prettig. Vooral de rand op het stuur spiegelt vaak hinderlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_P
911GT2 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:25:
Nieuwe irritatie gevonden vandaag, al het chroom in de auto en met name het stuur met dit licht is echt niet prettig. Vooral de rand op het stuur spiegelt vaak hinderlijk.
Herkenbaar, zit in overweging om dit voor de vakantierit af te plakken met elektro tape oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

PGro3772 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:58:
Zijn er al ervaringen met zonneschermen voor de voorruit. Op internet zie een soort van parapluscherm, maar blijkt niet de voorruit volledig af te schermen.
Waarom zou je dat willen?
Je kan op afstand alle 4 de ramen openen om de warmte eruit te laten, vervolgens is het na het inschakelen van het contact binnen 30 seconden koel in de auto.
Zo’n scherm installeren en weghalen kost bij elkaar meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Binnen 30 seconden koel. Ik heb het niet nagemeten maar ben er vrij zeker van dat dat niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
911GT2 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:28:
Binnen 30 seconden koel. Ik heb het niet nagemeten maar ben er vrij zeker van dat dat niet lukt.
Vooruit: 60 seconden. Hoe dan ook snel en ik vind de airco erg prettig werken, zorgt voor aangenaam klimaat. Véél beter iig dan mijn eerdere Mazda CX5 en Audi A6’en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

jdbiggelaa schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:22:
[...]

Vooruit: 60 seconden. Hoe dan ook snel en ik vind de airco erg prettig werken, zorgt voor aangenaam klimaat. Véél beter iig dan mijn eerdere Mazda CX5 en Audi A6’en.
Ik vind hem juist nogal 'in your face' mijn mercedes deed dat veel beter. Maakte veel beter gebruik van indirecte luchtstromen ipv recht door het midden. En de feedback van de stand van de uitstroomopeningen is vrij onduidelijk, wanneer is hij dicht en wanneer is hij maximaal naar rechts geschoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
911GT2 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:35:
[...]

Ik vind hem juist nogal 'in your face' mijn mercedes deed dat veel beter. Maakte veel beter gebruik van indirecte luchtstromen ipv recht door het midden. En de feedback van de stand van de uitstroomopeningen is vrij onduidelijk, wanneer is hij dicht en wanneer is hij maximaal naar rechts geschoven?
Zon ouderwets glimmend oprolbaar schermpje doet zijn werk nog het beste denk ik. Ac voorkoelem via de app heeft aan 10 min niet genoeg om het stuur en lederen delen van de stoel koel te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Lol, ja maar ik heb dan 6m2 nodig om al het glas te doen. Dat is het grootste nadeel aan de RS, dat glazen dak en dat er geen mogelijkheid was om het niet te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
Wellicht iets dat elke enyaq heeft, of iets dat ik alleen heb. Ik vind dat mijn sleutel het erg slecht doet als ik op mijn knoppen druk op mijn sleutel.

Menig andere auto kan ik 50 meter verderop staan en rustig ontgrendelen en vergrendelen, maar bij de Skoda is het nogal bagger.

Hebben meer mensen dit? Of is dit een “simply clever” functie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:18
Vanitas1996 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:18:
Wellicht iets dat elke enyaq heeft, of iets dat ik alleen heb. Ik vind dat mijn sleutel het erg slecht doet als ik op mijn knoppen druk op mijn sleutel.

Menig andere auto kan ik 50 meter verderop staan en rustig ontgrendelen en vergrendelen, maar bij de Skoda is het nogal bagger.

Meestal gebruik ik Kessy maar de keer dat ik de sleutel wél gebruik doet hij het niet direct de eerste keer inderdaad. Ik loop al een jaar met het idee om de batterij eens te vervangen maar daar is nog niet van gekomen. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:09
Vanitas1996 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:18:

Batterij al eens vervangen? Ik heb die van mij na een jaar vervsngen en merkte dat het weer een stuk beter reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
vinom schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Batterij al eens vervangen? Ik heb die van mij na een jaar vervsngen en merkte dat het weer een stuk beter reageerde.
Kan niet herinneren dat ik dat heb gedaan, dacht van wel, maar kwam er net achter dat het bij onze Clio Estate was. Dat maar eens proberen!
Martinique schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:24:
[...]

Meestal gebruik ik Kessy maar de keer dat ik de sleutel wél gebruik doet hij het niet direct de eerste keer inderdaad. Ik loop al een jaar met het idee om de batterij eens te vervangen maar daar is nog niet van gekomen. 8)
Kessy gebruik ik ook natuurlijk, werkt echt super! Batterij vervangen lijkt mij dan toch de oplossing als ik de reacties zo lees. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

vinom schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Ik heb het ook. Mijne is 4 maanden oud.
Maar de feedback op de knoppen is ook marginaal.
Alleen de achterklep openen lijkt niet goed te gaan. Moet je eerst op ontgrendelen klikken.

En shoppen probeer ik niet eens meer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
Misschien even goed opletten of de sleutel niet te dicht bij de auto ligt. Zolang het rode lampje nog af en toe knippert is de afstandsbediening in range van de auto en vreet het batterij.

Sleutel in kooi van faraday is dus goed voor je batterij. Daarnaast is het signaal van je sleutel dan makkelijk te extenden, het komt namelijk buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
Mirx_NL schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:43:
Misschien even goed opletten of de sleutel niet te dicht bij de auto ligt. Zolang het rode lampje nog af en toe knippert is de afstandsbediening in range van de auto en vreet het batterij.

Sleutel in kooi van faraday is dus goed voor je batterij. Daarnaast is het signaal van je sleutel dan makkelijk te extenden, het komt namelijk buiten.
Dat is niet waar, zo lang de sleutel niet beweegt is er niets aan de hand. https://www.skoda.nl/nieu...-entry-systeem-van-skoda/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Mirx_NL schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:43:

Je hebt in principe gelijk, maar de sleutels gebruiken UltraWideBand. Dat gaat wat moeilijker dan een bepaalde frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
Martinique schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:01:
[...]

Dat is niet waar, zo lang de sleutel niet beweegt is er niets aan de hand. https://www.skoda.nl/nieu...-entry-systeem-van-skoda/
Dan zal mijn sleutel wel defect zijn, de rode led ook nog een andere functie hebben, of ik te weinig geduld hebben (waarschijnlijk dit).

Want de rode led bleef bij mij zo lang knipperen dat het me er aan irriteerde en ik het specifiek aan de dealer (die er over het algemeen bovengemiddeld verstand van had als ik het forum zo lees) nagevraagd heb. Die gaf aan dat zolang de led knippert er communicatie is tussen de auto en de sleutel, waarbij kessy niet specifiek benoemd is.

Hij gaf ook aan dat dit een bekende batterij slurper was, en dat hij de rode led ook gebruikte om te checken of de batterij nog een beetje puf had door de afstand een beetje te peilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDuck
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-03 15:01
En lijkt erop dat de servers er weer uitliggen. Ben uit de apps gegooid en inloggen lukt niet meer.
Vrijdag patchdag?🥺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
MacDuck schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:53:
En lijkt erop dat de servers er weer uitliggen. Ben uit de apps gegooid en inloggen lukt niet meer.
Vrijdag patchdag?🥺
Had ik ook! Andere apps konden ook niet meer connecten zoals Pump en Eevee. Vooral Pump is niet fijn! Maar nu doet ie het weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDuck
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-03 15:01
crimby schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:15:
[...]

Had ik ook! Andere apps konden ook niet meer connecten zoals Pump en Eevee. Vooral Pump is niet fijn! Maar nu doet ie het weer
Idd, inloggen lukt nu na een paar pogingen. Echter de „oude“ Essentials My Skoda app werkt maar de nieuwe My Skoda app haalt geen gegevens op.🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
Net bij Skoda De Waal Gorichem geweest, top service!

Kwam voor onderhoudsbeurt, hebben gelijk de travel assist update doorgevoerd, die mocht blijkbaar sinds de 15e toch weer wel, en heb nu ook een gevarendriehoek 👍
Verwachte duur was ong 1:30, maar na iets meer dan een uur al klaar incl door de wasstraat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJ-x4hukvrvflQelLsxzhlRC1H8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bsZxbDFcINDBSFnTRESk2mf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-05-2024
onetime schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:53:
@Divino83 Dat kan je ook zelf ergens in het menu aanpassen. Ik heb dat denk ik bij de rijhulp systemen gezien.
De klok is aan te passen, maar het niet willen inhalen links kan ik toch niet aanpassen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Divino83 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:56:
[...] De klok is aan te passen, maar het niet willen inhalen links kan ik toch niet aanpassen bij.
Ik heb het menu pad even voor je opgezocht, laat even weten of dit ook jouw probleem oplost:
"Menu, Wagen, Setup (tandwieltje, bovenste optie), Rijverlichting, Reismodus, rechts/links verkeer."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Divino83 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:29:
en dat de ACC niet meer graag langs links voorbij steekt. 😛 Goed om te weten dat de auto zich aanpast aan het land waar je bent.
Dat is geen bug maar een feature en kun je er uit laten coderen. Maar niet bij de dealer.
Deze kerel kan dat (normaliter er is nu storing in de olie software) https://www.vcds-coding.nl
Kost 40 euro Tenminste voor mijn lijst:
  • Snelladers automatisch in routegeleiding zichtbaar. ( Originele navigatie)
  • ACC per km omhoog en omlaag met de + en 1 knop
  • ACC rechts in laten halen
  • Pieptoon achterklep uitzetten bij openen en sluiten
  • Dagrijverlichting achter aan
  • Dagrijverlichting instelbaar in het menu
  • Ramen automatisch sluiten bij afsluiten auto ( software afhankelijk)
  • Alarmpiep instelbaar in het menu ( alleen met OEM alarm)

[ Voor 52% gewijzigd door 911GT2 op 16-06-2023 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:02
911GT2 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Dat is geen bug maar een feature en kun je er uit laten coderen. Maar niet bij de dealer.
Deze kerel kan dat (normaliter er is nu storing in de olie software) https://www.vcds-coding.nl
Klopt, maar klein beetje “gas” bijgeven overrulet het ook….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Dat is geen bug maar een feature en kun je er uit laten coderen. Maar niet bij de dealer.
Dat per km omhoog heb ik ook, naar je toe trekken per km. Per km naar beneden weet ik nog niet. (was dat de knop op einde indrukken?, onhandig, moet ik nog in de fingers krijgen dan.) Activeren is nu ook op huidige snelheid ipv eerst hogere 10km. (of deed ik eerst iets fout? Of was dit het resultaat van een update?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:36:
[...]
Was dat de knop op einde indrukken?,
Ja, dat is instellen huidige snelheid als ACC snelheid. De twee en volgende keer drukken is snelheid met 1 km naar beneden.

Overigens kun je die coderingen ook zelf doen als je ODB11 Pro koopt en abonneert. Dat is wellicht duurder, maar geeft ook nog meer opties.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:20
Ivm ODBeleven met app credits, is elke optiewijziging 1credit of is er een waarde afhankelijk van de gekozen app die wijziging doet (bepaalde duurder dan andere?)

Ik krijg binnen enkele maanden ook een Enyaq. Toevallig Belgen aanwezig met OBDeleven ervaring, regio West-Vlaanderen tot regio Gent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

BGFG schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Klopt, maar klein beetje “gas” bijgeven overrulet het ook….
Dat weet ik, maar ik wil dat hij dat default doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind74
  • Laatst online: 11-06 09:10
@Hakki ik heb een poging gewaagd met OBD11 maar de support is echt minimaal. En als ik dusdanig ga klooien met settings wil ik een goede achterban hebben die kan helpen als het niet gaat zoals je wilt. Ik kreeg bv de boel niet eens gekoppeld met een recente Android telefoon en ik ben echt wel heel handig op software gebied. Ik bleek niet de enige te zijn, probleem al sinds het begin der dagen. De hele boel retour gestuurd naar Autowolf.
VCD-coding is net zo duur, hij komt op je oprit met VAG coding tools en je rekent af wat je afneemt+voorrij kosten. Wel even vooraf goed bedenken wat je precies wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 19:08
Binnenkort krijg ik mijn Enyaq binnen via de lease. Nou ben ik wel geïnteresseerd in ODBeleven, maar ik kan mij voorstellen dat dit niet handig/gewenst is omdat het een leaseauto is. De auto wordt immers niet mijn eigendom. Any thoughts? Hoe gaan anderen hier mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronantropis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-03 11:47
Na al meer dan een jaar wachten op mijn bestelde 80x, was het tijd voor een Enyaq-fix om m'n ongeduld te verzachten. Tijdens het onderhoud van m'n huidige Superb vorige week, heb ik een dagje een RS kunnen regelen. Geweldige wagen, rijdt fantastisch (buiten het feit dat de airco volgens mij niet werkte - ik merkte geen verschil tussen AC aan of uit, en hij blies de hele tijd warme / lauwe lucht, ongeacht de temperatuurinstelling).

Er was echter 1 ding dat me opviel en me eigenlijk wel irriteerde: de onvoorspelbaarheid van de recuperatie (en dus het remmen). Als ik vb. een T-kruispunt naderde waar ik links af moest, en ik loste m'n gas, vertraagde de wagen inderdaad vrij stevig. Als ik echter aan een vierarmenkruispunt kwam (met voorrang van rechts) waar ik rechtdoor moest, vertraagde de wagen totaal niet. Je verwacht dit als EV-leek natuurlijk niet; gevolg: ik moest op het laatste nippertje nog bijzonder hard het rempedaal indrukken om de wagen tijdig tot stilstand te brengen (ik had zelfs het gevoel dat de rem in het begin zelfs niet reageerde zoals ik zou verwachten, alsof de wagen zei: "nee, je moet rechtdoor, niet afslaan en vertragen"). Ik had zelfs het gevoel dat afhankelijk van de situatie de wagen in recuperatiestand 2 zelfs harder remde dan in B-stand (al kan dat ook tussen m'n oren zitten).

Ik heb niet de tijd gehad om uit te zoeken of het nu kwam door de combinatie van wel of geen navigatie. ACC stond in elk geval af. Ik heb ook gezien dat er een "Eco Assist" is bij de hulpsystemen die mogelijk de boosdoener is, maar ook dat heb ik helaas niet echt kunnen uittesten (verschil tussen aan- of afzetten).

Ik vermoed dat dit onvoorspelbaar gedrag "normaal" is (it's a feature, not a bug), maar ik vind het dus bijzonder storend (en soms zelfs ronduit gevaarlijk, zoals in bovenvermeld voorbeeld). Is het überhaupt mogelijk om de recuperatie voorspelbaarder in te stellen, i.e. dat hij bij een bepaalde recuperatiestand altijd op dezelfde manier vertraagt?

Ter vergelijking: mijn vrouw heeft enkele weken geleden een Mercedes EQB besteld, en bij de testrit had ik het gevoel dat die wagen veel voorspelbaarder recupereerde - het was me in elk geval niet opgevallen als "storend". En ja, mijn vrouw heeft ook even mogen testrijden met "haar" EQB :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:35
@jeronantropis, heeft die auto geen vaste recuperatie standen? KIA heeft 4 levels die altijd hetzelfde reageren en dan nog een adaptive die recupereerd adhv GPS, Maps en omliggend verkeer. Die laatst heb ik eens kort getest maar vond het ook erg onvoorspelbaar en daar dus direct vanaf gestapt, in snap je punt helemaal (al zweren andere erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

jeronantropis schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:46:
Na al meer dan een jaar wachten op mijn bestelde 80x, was het tijd voor een Enyaq-fix om m'n ongeduld te verzachten. Tijdens het onderhoud van m'n huidige Superb vorige week, heb ik een dagje een RS kunnen regelen. Geweldige wagen, rijdt fantastisch (buiten het feit dat de airco volgens mij niet werkte - ik merkte geen verschil tussen AC aan of uit, en hij blies de hele tijd warme / lauwe lucht, ongeacht de temperatuurinstelling).

Er was echter 1 ding dat me opviel en me eigenlijk wel irriteerde: de onvoorspelbaarheid van de recuperatie (en dus het remmen). Als ik vb. een T-kruispunt naderde waar ik links af moest, en ik loste m'n gas, vertraagde de wagen inderdaad vrij stevig. Als ik echter aan een vierarmenkruispunt kwam (met voorrang van rechts) waar ik rechtdoor moest, vertraagde de wagen totaal niet. Je verwacht dit als EV-leek natuurlijk niet; gevolg: ik moest op het laatste nippertje nog bijzonder hard het rempedaal indrukken om de wagen tijdig tot stilstand te brengen (ik had zelfs het gevoel dat de rem in het begin zelfs niet reageerde zoals ik zou verwachten, alsof de wagen zei: "nee, je moet rechtdoor, niet afslaan en vertragen"). Ik had zelfs het gevoel dat afhankelijk van de situatie de wagen in recuperatiestand 2 zelfs harder remde dan in B-stand (al kan dat ook tussen m'n oren zitten).

Ik heb niet de tijd gehad om uit te zoeken of het nu kwam door de combinatie van wel of geen navigatie. ACC stond in elk geval af. Ik heb ook gezien dat er een "Eco Assist" is bij de hulpsystemen die mogelijk de boosdoener is, maar ook dat heb ik helaas niet echt kunnen uittesten (verschil tussen aan- of afzetten).

Ik vermoed dat dit onvoorspelbaar gedrag "normaal" is (it's a feature, not a bug), maar ik vind het dus bijzonder storend (en soms zelfs ronduit gevaarlijk, zoals in bovenvermeld voorbeeld). Is het überhaupt mogelijk om de recuperatie voorspelbaarder in te stellen, i.e. dat hij bij een bepaalde recuperatiestand altijd op dezelfde manier vertraagt?

Ter vergelijking: mijn vrouw heeft enkele weken geleden een Mercedes EQB besteld, en bij de testrit had ik het gevoel dat die wagen veel voorspelbaarder recupereerde - het was me in elk geval niet opgevallen als "storend". En ja, mijn vrouw heeft ook even mogen testrijden met "haar" EQB :+ .
De RS remt bij mij af voor een bocht maar niet voor straten van rechts. Of kruispunten.

Verder rijdt ik altijd zonder recuperatie. Of in ieder geval zo min mogelijk. Ik vind het veel te heftig en uiteindelijk stopt hij nooit helemaal zelf maar moet je dat zelf doen.

De software in deze auto is easy hetgeen hem van een redelijke auto naar een redelijk slechte auto naar beneden haalt imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa

Ik rijd al ruim twee jaar in een Enyaq iV 60 en herken dit totaal niet. Ik rijd altijd in de B stand en recupereer dus maximaal. Bij mij is die altijd consistent en betrouwbaar en op veel ritten raak ik de rem alleen aan voor stoplichten of omdat ik op mijn bestemming ben.
Ik heb een volwaardige ACC en assist functie, maar gebruik die vrijwel nooit. Ik vertrouw met meer dan 50 jaar rijervaring liever op mezelf dan op een setje sensoren en software. Lees ter leringe maar eens het recente Amerikaanse rapport over de vele ongevallen met de Tesla auto pilot functie. Deze technologie is gewoon niet uitontwikkeld, alle mooie praatjes van Musk cs ten spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
[...]

Of voor de tweaker ODB11 installeren en zelf lekker gaan aanpassen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidVM5
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-07-2023
Hallo allen, ik heb een vraagje. Mijn vrouw heeft via haar bedrijf net een Enyaq IV 80 met het Clever pack besteld. Nu vragen we ons af of de koffer bij het Clever pack met een druk op de knop elektrisch opent of dat dit manueel is? Iemand daar een idee van? Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:20
DavidVM5 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:21:
Hallo allen, ik heb een vraagje. Mijn vrouw heeft via haar bedrijf net een Enyaq IV 80 met het Clever pack besteld. Nu vragen we ons af of de koffer bij het Clever pack met een druk op de knop elektrisch opent of dat dit manueel is? Iemand daar een idee van? Dank
Manueel.
Vanaf het Plus pakket zit elektrische koffer erop.
Rincewind74 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:30:
VCD-coding is net zo duur, hij komt op je oprit met VAG coding tools en je rekent af wat je afneemt+voorrij kosten. Wel even vooraf goed bedenken wat je precies wilt.
Ik denk niet dat het haalbaar/betaalbaar is naar Zuid-West-Vlaanderen.
Mochten er tweakers in BE zich willen melden, graag. Anders zal het eens een eerste langere tripje naar NL worden als iemand dicht bij de grens kan.

[ Voor 36% gewijzigd door Hakki op 17-06-2023 16:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 08:39

Airco stuk kan natuurlijk, maar wat ook kan zijn geweest is dat onder de Climate instellingen "AC" uit heeft gestaan waarmee je dus enkel ventileert en/of verwarmd.

De Enyaq software heeft een paar nukken mbt deacceleratie. Slechte verkeersbord herkenning of bij een overpas waarbij de snelheid van de underpas wordt toegepast zijn daar voorbeelden van.

Hij is niet zo slim dat die afremt voor een kruispunt, maar als je een bocht neemt naar de oprit van een snelweg past die doorgaans de snelheid wel aan. Het blijft alleen een feit dat het een ondersteunende functie betreft, niet een full fledged automatische piloot.

Ik schakel zelf de snelheid op tijd af als ik in D rijd, laat de auto uitrollen en activeer dan level 1 (van 3) in recuperatie middels de paddles, ik denk dat dit de optie is die je zoekt. Dit zorgt ervoor dat je rustig uitrolt van een 80 naar een 50 KM gebied zonder dat die voor de 50 KM zone ineens flink afremt.

Ik rijd een Enyaq van het eerste uur en ben er zeer content mee ondanks dat er echt wel mogelijkheden zijn tot verbetering.

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zumba

zumba

De eAmbu is onderweg!

Hier nog een zeer tevreden rijder. Inmiddels al ruim 2 jaar én ruim 70k. Nog 3 lease-jaren te gaan..
Plus: TA (wij wel), continue B stand, voorkoelen met de app, achterklep open met het voetje, thuisladen met 40 zonnepanelen, schuifdak open en airco aan, ruimte, rijeigenschappen (ook bij 130/140 km./u., flink koppel, handige trekhaak, grootlichtass. etc.
Neg: kleine rammel in het schuifdak (alleen bij klinkerwegen), nog steeds de TA/CC problemen icm stuurverwarming en af en toe hoorbare resonantie van de centerspeaker. Als het goed is wordt binnenkort alles opgelost.

zumba

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
Hier ook super tevreden met de auto (Sportline). 80k in 1 jaar en blijf het een genot vinden om in te rijden. Een interieur waar je je helemaal thuis in voelt met hoogwaardige materialen. Ja klopt, ik zit al meer dan een jaar op ME3, en om eerlijk te zijn is het bij mij (bijna) probleemloos. Voorconditionering accu is het enige wat mist, maar daar is ook alles mee gezegd. Vind de Enyaq vooral een verschil met de Model 3 van mijn ouders (of Model Y, een verhoogde 3) Daar krijg je alleen een scherm, stuur en een stuk laminaat als dashboard, veel lawaai van buitenaf. Echt een teleurstelling tov de S/X. Dat je karaoke kan doen in de auto… tja, doe ik liever in de kroeg but that’s me.

Mijn ervaring met aftersales is ook zeer positief van Skoda, het is fijn dat de verkoper je na een jaar tegen het lijf loopt en je gewoon herkent, zelfs op naam. Ook als je wat met de auto hebt is de communicatie duidelijk.

De app… was verschrikkelijk, maar is eigenlijk opgelost met de nieuwe app. Stukken beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Autohillenga op 17-06-2023 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 08:14
JazzMatazz schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:54:
Binnenkort krijg ik mijn Enyaq binnen via de lease. Nou ben ik wel geïnteresseerd in ODBeleven, maar ik kan mij voorstellen dat dit niet handig/gewenst is omdat het een leaseauto is. De auto wordt immers niet mijn eigendom. Any thoughts? Hoe gaan anderen hier mee om?
Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen met een leaseauto? Ik weet zeker dat Enyaq rijders met ODB niet allemaal eigenaars zijn van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:02
Hier ook een zeer tevreden 80 rijder. Prima verbruik en actieradius; al meerdere ev’s gehad maar met deze red ik het eigenlijk altijd qua actieradius; deze week voor het eerst >500 km, wel na een langere rit over provinciale wegen. En in het zeldzame geval dat ik toch iets moet snel laden onderweg gaat dat ook lekker snel. Zit positie goed, comfortabel (daarom express gekozen voor 19 inch, naast mijn allergie voor stoeprand schades), ruim, stil en compleet. Zit op SW 3.2 en ervaar gelukkig geen enkele van de storingen die hier voorbij komen. Het enige dat ik heb, en niet storend, is dat de hoogteverstelling van de koplampen niet werkt. Zal er voor de winter eens naar laten kijken, of heeft iemand de gouden tip? Auto is van 12/2022 en heeft nu ruim 15 k gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Op Skodaforum.nl was afgelopen week een discussie over de actieradius van de Enyaq. Meerdere bijdragers beweerden dat met de software versie 3.0 de actieradius zou zijn beperkt tot 80%, “om de garantie op de accu te kunnen waarmaken”.
Berijders van een iV 60 zouden nu in de zomer niet meer dan (afhankelijk van de bijdrager) 330-360 km halen, ondanks een zuinige rijstijl.
Herkent iemand dit verhaal? Mij lijkt dit een broodje aap. Mijn 60 heeft 3.0 en nog altijd 400+ km actieradius bij 100% lading in de zomer. En ik rijd zowel binnenwegen als autoweg met 110+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dxs967x-cUgydLSyg7cIX0CKNjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4T0z8uHIpErztegh9EtmoN8x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-06 20:24
jdbiggelaa schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:25:
Op Skodaforum.nl was afgelopen week een discussie over de actieradius van de Enyaq. Meerdere bijdragers beweerden dat met de software versie 3.0 de actieradius zou zijn beperkt tot 80%, “om de garantie op de accu te kunnen waarmaken”.
Berijders van een iV 60 zouden nu in de zomer niet meer dan (afhankelijk van de bijdrager) 330-360 km halen, ondanks een zuinige rijstijl.
Herkent iemand dit verhaal? Mij lijkt dit een broodje aap. Mijn 60 heeft 3.0 en nog altijd 400+ km actieradius bij 100% lading in de zomer. En ik rijd zowel binnenwegen als autoweg met 110+ [Afbeelding]
Sinds 3.0 kan je 'battery care' aanzetten waardoor de limiet op 80% staat, dit kan je echter gewoon uit zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-06 20:24
Herkent iemand dit verhaal? Mij lijkt dit een broodje aap. Mijn 60 heeft 3.0 en nog altijd 400+ km actieradius bij 100% lading in de zomer. En ik rijd zowel binnenwegen als autoweg met 110+ [Afbeelding]
Ik zit met mijn 60 nu op een actieradius van 342km bij 100%. Ik rij echter 90% snelweg met vmax+10km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Ik zit met een 60 nu op 332 bij 100%. Maar ja, het is nogal een momentopname en afhankelijk van je laatste rit(jes). En afhankelijk van je rechtervoet.

Ik doe overigens niet mijn best om zuinig te rijden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:16
Ik zit met mijn 80 op 440 @ 100%. Hoogste wat ik de afgelopen tijd heb gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronantropis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-03 11:47
Card Nox schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:34:
@jeronantropis, heeft die auto geen vaste recuperatie standen? KIA heeft 4 levels die altijd hetzelfde reageren en dan nog een adaptive die recupereerd adhv GPS, Maps en omliggend verkeer. Die laatst heb ik eens kort getest maar vond het ook erg onvoorspelbaar en daar dus direct vanaf gestapt, in snap je punt helemaal (al zweren andere erbij).
De wagen heeft inderdaad 3 standen (?), maar in vb. stand 2 (wat de default is), reageert hij naar mijn gevoel dus zeer verschillend afhankelijk van de situatie. Ik vermoed dat dit effectief de bedoeling is, maar ik probeer te achterhalen welke instellingen / situaties dit gedrag beïnvloeden.

De B-stand vond ik op zich heel comfortabel in de bebouwde kom of in file; op de autostrade of hoofdwegen waar je gewoon rustig kan doorrijden, rijd ik liever op stand 2.
jdbiggelaa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:49:
[...]
Ik heb een volwaardige ACC en assist functie, maar gebruik die vrijwel nooit. Ik vertrouw met meer dan 50 jaar rijervaring liever op mezelf dan op een setje sensoren en software. Lees ter leringe maar eens het recente Amerikaanse rapport over de vele ongevallen met de Tesla auto pilot functie. Deze technologie is gewoon niet uitontwikkeld, alle mooie praatjes van Musk cs ten spijt.
Ik deel je mening. Dat is ook de reden dat ik een jaar geleden (toen we opties nog los konden kiezen) ook geen enkel hulpsysteem heb gekozen (buiten CC en de vermaledijde lane assist die er standaard op zitten - die laatste had ik zelfs liever niet gehad). Als ACC en co. in een pakket zouden zitten dat ik toevalig heb genomen om andere redenen, so be it (zoals in de huidige configuraties & pakketten het geval is). Maar ik zou er zelf nooit apart geld voor betalen.
sPENKMAN schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:10:
[...]

Airco stuk kan natuurlijk, maar wat ook kan zijn geweest is dat onder de Climate instellingen "AC" uit heeft gestaan waarmee je dus enkel ventileert en/of verwarmd.
Had ik allemaal gecheckt en uitgetest. Ook de intensiteit van de ventilator. Bij het afleveren van de wagen toch de verkoper er even bijgehaald; hij beaamde dat "dit niet normaal is". We zijn even in een andere Enyaq gaan zitten die op de parking stond, en daar blies de airco bijna onmiddellijk koude lucht.
sPENKMAN schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:10:
[...]
De Enyaq software heeft een paar nukken mbt deacceleratie. Slechte verkeersbord herkenning of bij een overpas waarbij de snelheid van de underpas wordt toegepast zijn daar voorbeelden van.

Hij is niet zo slim dat die afremt voor een kruispunt, maar als je een bocht neemt naar de oprit van een snelweg past die doorgaans de snelheid wel aan. Het blijft alleen een feit dat het een ondersteunende functie betreft, niet een full fledged automatische piloot.

Ik schakel zelf de snelheid op tijd af als ik in D rijd, laat de auto uitrollen en activeer dan level 1 (van 3) in recuperatie middels de paddles, ik denk dat dit de optie is die je zoekt. Dit zorgt ervoor dat je rustig uitrolt van een 80 naar een 50 KM gebied zonder dat die voor de 50 KM zone ineens flink afremt.
Heb je een idee wat de invloed is van die "Eco Assist". Obv de beschrijving zou dit mijn "probleem" moeten oplossen, maar ik vraag me af of dit überhaupt wel meer is dan een symbooltje dat verschijnt op je display dat je je voet van de rem moet halen. Obv de beschrijving zou ik immers verwachten dat de wagen stopt met het "voorspellen" om de regeneratie aan te passen als je die "Eco Assist" afzet - maar klopt dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Senaxx schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:49:
[...]

Of voor de tweaker ODB11 installeren en zelf lekker gaan aanpassen 8)
Voor 4 tientjes ga ik niet lopen pielen daarmee. Dan werk ik liever aan een leuke auto
onetime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:36:
[...]

Dat per km omhoog heb ik ook, naar je toe trekken per km. Per km naar beneden weet ik nog niet.
Omhoog is idd standaard, maar 1km omlaag gaat niet.

[ Voor 32% gewijzigd door 911GT2 op 18-06-2023 10:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirx_NL
911GT2 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Omhoog is idd standaard, maar 1km omlaag gaat niet.
Knopje op uiteinde pook kort indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba

zumba

De eAmbu is onderweg!

[...]
"Ik deel je mening. Dat is ook de reden dat ik een jaar geleden (toen we opties nog los konden kiezen) ook geen enkel hulpsysteem heb gekozen (buiten CC en de vermaledijde lane assist die er standaard op zitten - die laatste had ik zelfs liever niet gehad). Als ACC en co. in een pakket zouden zitten dat ik toevalig heb genomen om andere redenen, so be it (zoals in de huidige configuraties & pakketten het geval is). Maar ik zou er zelf nooit apart geld voor betalen."
TA gebruik ik eigenlijk altijd. Is natuurlijk heel wat anders dan de autopilot van Tesla. Rij veel op snelwegen en 100 km./u. wegen. Heerlijk toeren achter je voorganger... of niet. Prachtige techniek, houdt je mooi in het midden van de rijstrook en wil jij juist wat rechts in de strook dan duw je je stuur daar licht naartoe om het enkele seconden vast te houden in die positie en dan houdt de TA je daar.
Een deel van ons doet het vast beter dan de veiligheidssystemen van tegenwoordig, maar een groter deel niet. Auto's tegen tegenliggers, bomen en wat dies meer zij, die ik zie in mijn werk, zijn verhoudingsgewijs veel auto's zonder deze systemen. Met name emergency assist is prachtige techniek. Niet elke onwelwording achter het stuur die eenieder van ons kan treffen is direct dodelijk; en hoe mooi is het dat de auto veilig stopt zonder één handeling van de bestuurder,
Weet trouwens niet of dit systeem ook uit zetten is..

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 08:39
jeronantropis schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Heb je een idee wat de invloed is van die "Eco Assist". Obv de beschrijving zou dit mijn "probleem" moeten oplossen, maar ik vraag me af of dit überhaupt wel meer is dan een symbooltje dat verschijnt op je display dat je je voet van de rem moet halen. Obv de beschrijving zou ik immers verwachten dat de wagen stopt met het "voorspellen" om de regeneratie aan te passen als je die "Eco Assist" afzet - maar klopt dit ook?
Goede vraag, ik heb me eigenlijk nooit afgevraagd of dit met de Eco stand te maken had of dat dit een meer generieke functie betreft. Ik meen wel dat de ACC in Eco mode meer afstand houd van de voorligger, standaard houdt die al dusdanig veel afstand waardoor veel verkeer zich graag voor de auto probeert te proppen. Wat dat betreft houden de nieuwere VW polo's (ervaring vanuit leenauto) aanzienlijk minder marge aan.

Ik rijd praktisch altijd op 1/5 streepjes afstand, enige uitzondering is een onrustige file maar ook dan pas ik eerder mijn cruise snelheid aan dan de afstand

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Vandaag begonnen aan de lange reis richting Ardèche in Zuid Frankrijk. Onze eerste lange vakantie als gezinnetje en voor het eerst zover rijden met de EV (Berlijn was het langste). Auto volgeladen, zoontje van 10 maanden mee, een ANWB tolbadge en genoeg laadpassen, druppels en apps om heel europa te voorzien. Vandaag van Nijmegen naar Beaune en morgen het laatste stuk.

Waar genoeg collega’s de EV voor de zomer inruilde wilde ik per se elektrisch blijven rijden en wat een genot!!

We hebben 2 laadpauzes gehad en beide keren was de auto al 100% voor wij klaar waren met koffie, flesje, luier etc. Hele rit ongeveer 110km/h gereden en morgenochtend staat de auto weer vol klaar voor vertrek. Ik wil in ieder geval echt niet meer anders!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Heimwee naar de Enyaq!
Begin juni moest de auto naar de dealer voor de 1e beurt. Auto zou oa een software update krijgen.
Die update ging fout en ook een 2e poging ging fout. Tijdens de update ging ook nog eens de Airbag controller unit kapot. Die unit moest besteld worden, iets wat zij een jaar geleden ook een keer moesten doen en toen hebben zij 3 maanden gewacht op dat onderdeel.
Een of andere Seat meegekregen als leen auto. Ze waren wat vaag over vervangend vervoer enzo. De Enyaq staat op naam van de zaak van mijn vrouw. Hij mompelde iets over geen vervangend vervoer, maar, hij kon wel iets regelen. Papiertje onder mijn neus gedrukt wat ik zonder echt te lezen had getekend, want ja, ik heb toch vervoer nodig en het loopt toch allemaal via de zaak :)
Auto had totaal geen koppel en uiteindelijk vond ik het ook maar lastig om de brandstof met eigen pinpas te betalen. We hebben alleen een laadpas van de zaak Dealer gevraagd of zij iets elektrisch hadden, want als wij 3 maanden lang met vervangend vervoer moeten rijden rij ik liever iets wat ook elektrisch is. Zelfde dag auto in kunnen ruilen voor een ID.3.
Vannacht ging het alarm van de ID.3 6 keer af. Hels lawaai door de wijk. Met mijn slapende kop de ANWB gebeld waar we particulier (we hebben nog een andere oudere auto) een abbo hebben. Anderhalf uur gewacht. ANWB kijken, 12 v accu leeg. Ik had de auto die avond nog opgeladen aan de laadpaal dus waarom de accu leeg was van die 2 maanden oude ID.3 wist hij niet. Er is iets aan de hand en alleen de VW Dealer / service kon dat behandelen.
Zojuist stuurde mijn vrouw een factuur door van de ID.3. Van begin juni tot 30 juni a 1000 + euro. Hmz.. Tja, dat papier (contract) heb ik getekend. Maar het voelt wel wrang na zo'n nacht ellende + dat de auto zo lang bij de garage moet staan door allerlei problemen die ontstaan door een 1e beurt (door software update) dat wij ook nog eens zo'n rekening krijgen. Ook had de dealer wat duidelijker mogen zijn over de kosten van de leen auto. "We regelen wel wat" is wat hij zei. Maar goed, ik zal dat contract wat ik dus heb getekend eens opvragen. Toen ik er vluchtig overheen keek zag ik volgens mij geen bedragen erop staan. Was het meer iets van de auto moet schoon terug, met volle tank, blabla..
Kortom, heimwee naar de Enyaq. Dit moest ik ff kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roast
  • Laatst online: 10-03 09:20
crimby schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:10:
Vandaag begonnen aan de lange reis richting Ardèche in Zuid Frankrijk. Onze eerste lange vakantie als gezinnetje en voor het eerst zover rijden met de EV (Berlijn was het langste). Auto volgeladen, zoontje van 10 maanden mee, een ANWB tolbadge en genoeg laadpassen, druppels en apps om heel europa te voorzien. Vandaag van Nijmegen naar Beaune en morgen het laatste stuk.

Waar genoeg collega’s de EV voor de zomer inruilde wilde ik per se elektrisch blijven rijden en wat een genot!!

We hebben 2 laadpauzes gehad en beide keren was de auto al 100% voor wij klaar waren met koffie, flesje, luier etc. Hele rit ongeveer 110km/h gereden en morgenochtend staat de auto weer vol klaar voor vertrek. Ik wil in ieder geval echt niet meer anders!
Mijn Enyaq (februari 2022 besteld) zou al 4 weken in transport zijn naar de invoerder in België... dan moet de lease nog in actie schieten voor de inschrijving, ik ben benieuwd wanneer ik hem eindelijk mag gaan halen, genoeg gezeurd, hij zal er spoedig zijn!

Wij plannen onze volgende vakantie (Provence en daarna Spanje) ook met de Enyaq te doen.
Ik heb mijn shell recharge kaart al aangevraagd en een tesla account aangemaakt, volgens mijn onderzoek zou ik het daarmee moeten kunnen trekken. Welke laadpassen/apps deden het voor jou?

Zijn er ook mensen die zo'n lange trip met de dakkoffer hebben gedaan en wat deed dat met de range/aantal laadstops?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Nu online
roast schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Mijn Enyaq (februari 2022 besteld) zou al 4 weken in transport zijn naar de invoerder in België... dan moet de lease nog in actie schieten voor de inschrijving, ik ben benieuwd wanneer ik hem eindelijk mag gaan halen, genoeg gezeurd, hij zal er spoedig zijn!

Wij plannen onze volgende vakantie (Provence en daarna Spanje) ook met de Enyaq te doen.
Ik heb mijn shell recharge kaart al aangevraagd en een tesla account aangemaakt, volgens mijn onderzoek zou ik het daarmee moeten kunnen trekken. Welke laadpassen/apps deden het voor jou?

Zijn er ook mensen die zo'n lange trip met de dakkoffer hebben gedaan en wat deed dat met de range/aantal laadstops?
Yes, vorig jaar naar Barcelona geweest. Gezin met dakkoffer is ca 300km range als je netjes rijdt….120km per uur gaat net aan…..wel IV80 uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Can2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 10:36
Ik heb sinds een aantal dagen een Enyaq, maar ben er nog niet uit hoe de flippers achter het stuur werken. Als ik het goed heb gelezen zouden die het in de D modus moeten doen, maar er lijkt niks te gebeuren. Weet iemand hoe dit werkt of moet ik nog iets instellen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Nu online
Can2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:08:
Ik heb sinds een aantal dagen een Enyaq, maar ben er nog niet uit hoe de flippers achter het stuur werken. Als ik het goed heb gelezen zouden die het in de D modus moeten doen, maar er lijkt niks te gebeuren. Weet iemand hoe dit werkt of moet ik nog iets instellen of zo?
Met D modus zouden die gewoon moeten werken. Je krijgt de recuperatie fase wijziging in de kleine display ook te zien. Je hoeft niets in te stellen. Bij sport stand staat de recuperatie fase al wel standaard in fase 2. Maar Als er niets gebeurt dan even dealer raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:05
Maat28 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Met D modus zouden die gewoon moeten werken. Je krijgt de recuperatie fase wijziging in de kleine display ook te zien. Je hoeft niets in te stellen. Bij sport stand staat de recuperatie fase al wel standaard in fase 2. Maar Als er niets gebeurt dan even dealer raadplegen.
Werkt alleen in D stand inderdaad.
Met 'eco assist' aan 'reset' de stand na iedere keer gasgeven. Daarom zet ik die liever uit, dan onthoudt hij de recuperatiestand, en kan je die zien aan blauwe pijltjes naast de D.

Bij B stand is recuperatie altijd maximaal, gelijk aan 3 pijltjes bij D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Can2
Maat28 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Oke.. dank. Ga ik het vanmiddag weer even proberen, heb tot nu toe alleen in normale stand gereden maar daar leek die niet s te doen. Ik zal ook even de andere standen checken en anders de dealer raadplegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Can2
diederik77 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Werkt alleen in D stand inderdaad.
Met 'eco assist' aan 'reset' de stand na iedere keer gasgeven. Daarom zet ik die liever uit, dan onthoudt hij de recuperatiestand, en kan je die zien aan blauwe pijltjes naast de D.

Bij B stand is recuperatie altijd maximaal, gelijk aan 3 pijltjes bij D.
Dank, ik vind de B stand tot nu ook prettig, wist niet dit gelijk was aan 3 pijltjes bij D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Senaxx
911GT2 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Voor 4 tientjes ga ik niet lopen pielen daarmee. Dan werk ik liever aan een leuke auto
Wat lijkt het mij toch zwaar voor jou om een Enyaq te bezitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Moet zeggen dat ik het wel wat herken. Wij hebben een IV60 en voor mijn gevoel sinds de 3.0 update minder range (ook als wij laden tot 100%). Naar mijn idee hadden we in juni 2022 meer range dan in juni 2023. Maar keihard bewijs heb ik er niet voor, en het is ook meer een onderbuikgevoel.

Ik heb 400+ km nog nooit gezien heb op onze iv60. Moet wel zeggen dat wij buitenaf wonen en eigenlijk primair snelweg rijden. Maximaal 5 kilometer binnen wegen met 60 km/h max en met flinke drempels. En 21" Betria/Supernova zullen ook wel niet meehelpen in de range. Ik zit nu bij 100% op zo'n 330km / 340km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06 18:48
Can2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:08:
Voor de zekerheid: de flippers reageren alleen tijdens het afremmen, als je gas geeft/ op cruise rijdt gebeurt er inderdaad niets.

Disclaimer: zo gedroeg hij zich op de proefrit, de mijne moet nog geleverd worden O-)

[ Voor 8% gewijzigd door matk89 op 19-06-2023 13:08 . Reden: Disclaimer toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Senaxx schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Wat lijkt het mij toch zwaar voor jou om een Enyaq te bezitten :+
Nou, ik blijf zeggen, ik vind de Enyaq de minst verschrikkelijke EV. Dus het zal nooit een echte liefde worden. Daarvoor doet het me gewoon te weinig. Ik ben echt een autoliefhebber en bij de Enyaq voel ik net zo veel als bij mijn koelkast.
Laatst sloeg de achterklep tegen het dak van de parkeergarage en eerlijk gezegd, deed me niets. Bij andere auto's was dat zeker anders geweest.

Ik probeer er het beste van te maken, en er open in te staan, maar de software maakt dat niet heel makkelijk. ;)
Maar wellicht had ik ipv een RS toch beter een Q4 ertoe kunnen nemen. Maar die vind ik lelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door 911GT2 op 19-06-2023 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 11:10
911GT2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Nou, ik blijf zeggen, ik vind de Enyaq de minst verschrikkelijke EV. Dus het zal nooit een echte liefde worden. Daarvoor doet het me gewoon te weinig. Ik ben echt een autoliefhebber en bij de Enyaq voel ik net zo veel als bij mijn koelkast.
Laatst sloeg de achterklep tegen het dak van de parkeergarage en eerlijk gezegd, deed me niets. Bij andere auto's was dat zeker anders geweest.

Ik probeer er het beste van te maken, en er open in te staat, maar de software maakt dat niet heel makkelijk. ;)
Maar wellicht had ik ipv een RS toch beter een Q4 ertoe kunnen nemen. Maar die vind ik lelijker.
Q4 is exact hetzelfde, met zelfs nog minder updates tot nu toe. Maar hey , tesla is ook drama met software. De autowereld is nog niet over naar IT wereld helaas.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 14:28
water_escape schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Q4 is exact hetzelfde, met zelfs nog minder updates tot nu toe. Maar hey , tesla is ook drama met software. De autowereld is nog niet over naar IT wereld helaas.
HaHa gelukkig ook maar niet want de IT wereld is qua updates, migraties en weet ik wat allemaal ook geen hosanna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastehose
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-01 14:40
JazzMatazz schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:54:
Ik heb een lease (private) auto en heb wat aanpassingen gedaan waaronder lane-assist. Ik verwacht er verder weinig problemen mee. Functies zijn gewoon nog aanwezig alleen is de default setting aan te passen. En dat is bij lane-assist erg prettig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Autohillenga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jigdM4aAbfu_VIgcsFFSQRXD6rY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJF87oGKJ62QC9kBxV5UAs8n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjPffkkrBUkadTGkDO2HEdU7MuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PjKeOHQDxg3n4iJR6LCAuKG.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist even een degradatie test gedaan op de Enyaq 60 (Bosch KTS590). 82k kilometers, 6.9% degradatie, waarvan module 1 en 2 (voorzijde) op 93% zit, rest op 94%. Hoe heb ik hem gebruikt, heel vaak tot 100% geladen, vooral in de winter. Ik ga nu dichter bij huis werken, dus kan met gemak tussen 40-70% SOC blijven. Maar ook hieruit blijkt dat je met regelmatig snelladen en tot 100% laden geen enkel probleem is. Eind van de dag blijft het een gebruiksvoorwerp en zo moet je hem ook gebruiken. (vind ik)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Autohillenga schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zojuist even een degradatie test gedaan op de Enyaq 60 (Bosch KTS590). 82k kilometers, 6.9% degradatie, waarvan module 1 en 2 (voorzijde) op 93% zit, rest op 94%. Hoe heb ik hem gebruikt, heel vaak tot 100% geladen, vooral in de winter. Ik ga nu dichter bij huis werken, dus kan met gemak tussen 40-70% SOC blijven. Maar ook hieruit blijkt dat je met regelmatig snelladen en tot 100% laden geen enkel probleem is. Eind van de dag blijft het een gebruiksvoorwerp en zo moet je hem ook gebruiken. (vind ik)
Persoonlijk vind ik bijna 7% degradatie na 82K km hoog. Voor mij is je verhaal extra reden om zo min mogelijk naar 100% te laden en tussen de (door experts aanbevolen) 20-80% te blijven. Nou is mijn auto gekocht met spaargeld en geen leasebak van de baas. Dat leidt wellicht tot een andere houding in deze…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Can2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:21:
[...]

Oke.. dank. Ga ik het vanmiddag weer even proberen, heb tot nu toe alleen in normale stand gereden maar daar leek die niet s te doen. Ik zal ook even de andere standen checken en anders de dealer raadplegen..
Je zou natuurlijk ook de gebruiksaanwijzing van je auto kunnen raadplegen alvorens je naar de dealer gaat….
Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.