Ik denk niet dat ik foto’s kan plaatsten aangezien alles weggewerkt wordt. Ja misschien van de sub. Video ga ik niet aan beginnen, want dat geluid komt nooit goed over.
Houdt hij dan rekening met je laadsnelheid?jeroen94704 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Nou, het gaat voornamelijk over laden. Als je een vertrektimer insteld en de auto zit aan de lader dan zal hij eerst tot het "minimum" level opladen, en dan stoppen. Vervolgens zal hij weer beginnen met laden zodanig dat hij klaar is op het moment dat je vertrekt (zoals ingesteld met de timer).
Ik had geen geduld, dus zelf de dealer maar gebeld of ik de auto vandaag wel kan ophalen want nog niks gehoord. Lang verhaal kort:J.Kossen schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:47:
[...]
Vanochtend de auto bij de dealer gebracht voor de airbag sensor. Gelijk ook navi (uitval infotainment) en uitgesteld laden (via de auto niet werken, app is alleen climatiseren) gemeld dat het niet werkt.
Ook geïnformeerd naar de langverwachte grote update: ID3 en ID4 Q2 2022, voor Enyaq nog geen idee.
Afwachten dus. Als ik de auto vanmiddag terug krijg (was nog geen garantie had ik het idee), zal ik nog verdere terugkoppeling geven.
- Airbag sensor, onderdeel besteld maar niet op korte termijn binnen
- Navigatie/infotainment en slim laden (instellingen in de auto) overleg met de fabriek
Interessante tips. Bijv hoe je de stem assistent van je telefoon (zoals Siri) kunt activeren vanaf je stuur.
YouTube: 15 + 1 hilfreiche Tipps & Tricks zum Skoda ENYAQ iV - Bedienung, Kon...
YouTube: 15 + 1 hilfreiche Tipps & Tricks zum Skoda ENYAQ iV - Bedienung, Kon...
Ik heb thuis nu ook als laadlocatie toegevoegd en er kwamen inderdaad wat opties bij die ik nog niet eerder had gezien. Ik heb hem nu ingesteld dat hij morgenochtend om 08.45 op 80% moet zitten. Geen begintijd of minimale directe laadstand ingevuld. Dan kan ik morgen kijken of het gelukt is en uitlezen op de batterij om 08.45 op temperatuur is via OBD.jeroen94704 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Nou, het gaat voornamelijk over laden. Als je een vertrektimer insteld en de auto zit aan de lader dan zal hij eerst tot het "minimum" level opladen, en dan stoppen. Vervolgens zal hij weer beginnen met laden zodanig dat hij klaar is op het moment dat je vertrekt (zoals ingesteld met de timer).
Hoi ik heb hier ook last van en een afspraak gehad bij de dealer. Zij gaven ook aan dat ze het niet kunnen repareren en dus een melding hebben gemaakt. Hopelijk komt er snel een oplossing.funkylicious schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:19:
Voor de tweede keer de auto weggebracht voor het maken van de head up display. Aan de linkerkant valt bij mij een hoekje compleet weg van de head up display indien ik de positie van de projectie horizontaal instel. Positie schuin instellen zorgt dat de projectie wel helemaal zichtbaar is. De eerste reparatie was de complete besturing vervangen en dit keer de voorruit. Beide hebben geen oplossing geboden en nu geeft PON aan dat zij dit inmiddels bij meerdere auto’s hebben geconstateerd en het een productiefout lijkt te zijn. Ze kunnen er verder niets aan doen en gaven aan als er meer meldingen binnenkomen dat er mogelijk een terugroepactie van Skoda komt.
Ik ben benieuwd of andere eigenaren, die ook een Enyaq met head up display hebben, vergelijkbare problemen ervaren dat de projectie niet volledig is als de positie op horizontaal is ingesteld. Ik vind het vrij hinderlijk, ook omdat augmented reality hierdoor niet heel nauwkeurig is.
Noreaga
Het lijkt erop dat de eerste test met uitgesteld laden en een voorverwarmde accu gelukt is. Ik heb geen begin tijd opgegeven dus de auto mocht zelf bepalen hoelaat hij mocht beginnen met laden, als hij maar om 08.45 klaar was. Hij is rond 04.00 uur begonnen en prima doorgeladen tot 08.45 uur. Laatste procentjes werd de laadsnelheid rustig afgebouwd. Daarna meteen de accu temperatuur gecheckt en die was 15 graden. Volgens mij is dat de ideale temperatuur.
Ik kan volgende keer eens controleren of na een lange rit de accu warmer is dan 15 graden. Voor de rest ga ik nog verder testen of uitgesteld laden blijft werken, zodat ik 's ochtends niet voor verrassingen kom te staan.
![]() | ![]() |
Ik kan volgende keer eens controleren of na een lange rit de accu warmer is dan 15 graden. Voor de rest ga ik nog verder testen of uitgesteld laden blijft werken, zodat ik 's ochtends niet voor verrassingen kom te staan.
@vinom wellicht een domme vraag; wat is usage 1 en usage 2?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Gezien de tijd verwacht ik dal/piek meter?Inspired schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:59:
@vinom wellicht een domme vraag; wat is usage 1 en usage 2?
Toch maar eens de handleiding goed lezenTukker87 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:41:
Interessante tips. Bijv hoe je de stem assistent van je telefoon (zoals Siri) kunt activeren vanaf je stuur.

-schoonmaaksproeier achtercamera wist ik niet
-weergave ingeschakelde stuurverwarming wist ik niet
-Google assistent oproepen ipv Laura is top
Ik begrijp alleen snel willen uitschakelen van Auto Hold niet. Ik zal het best missen, maar waarom zou je dat uit willen zetten?
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Erg benieuwd hoe dit verder gaat. Zou geweldig zijn als dit eindelijk werkt!vinom schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:51:
Het lijkt erop dat de eerste test met uitgesteld laden en een voorverwarmde accu gelukt is. Ik heb geen begin tijd opgegeven dus de auto mocht zelf bepalen hoelaat hij mocht beginnen met laden, als hij maar om 08.45 klaar was. Hij is rond 04.00 uur begonnen en prima doorgeladen tot 08.45 uur. Laatste procentjes werd de laadsnelheid rustig afgebouwd. Daarna meteen de accu temperatuur gecheckt en die was 15 graden. Volgens mij is dat de ideale temperatuur.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Overigens is je test voor wat betreft 'voorverwarmen' niet echt gelukt denk ik? De warme temp. van de accu komt natuurlijk door het laden, niet omdat hij specifiek aan het voorverwarmen is geweest denk ik!?
[ Voor 6% gewijzigd door RandomNick op 28-01-2022 10:28 ]
Awesome! Dat is echt goed om te weten. Wat een totale fail van Skoda dat ze dus eigenlijk 2 compleet onafhankelijke departure timer implementaties hebben en dat compleet niet over weten te brengen in de handleiding.vinom schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:51:
Het lijkt erop dat de eerste test met uitgesteld laden en een voorverwarmde accu gelukt is.
EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O
Weet iemand of het trouwens mogelijk is om de HUD te retrofitten?
Thanks. Ik dacht steeds dat 25 graden de ideale temperatuur was voor de accu. 15 graden lijkt me makkelijker als de buitentemperaturen die kant op gaan.vinom schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:51:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik bedenk me trouwens net iets. Is het opwarmen van de batterij op deze manier niet gewoon het resultaat van het opladen in plaats van een of ander apart batterij preheat systeem?vinom schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:51:
Het lijkt erop dat de eerste test met uitgesteld laden en een voorverwarmde accu gelukt is.
Dat zou je kunnen testen door de auto eerst op te laden tot het gewenste eind-niveau en dan op de manier zoals jij beschrijft de departure time in te stellen.
EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O
Geen idee, dat ontging mij ook. Misschien om meer een standaard/conventionele automaat gevoel te hebben dat de auto gaat rijden bij het “loslaten” van de rem?P_de_B schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:25:
[...]
Toch maar eens de handleiding goed lezen
-schoonmaaksproeier achtercamera wist ik niet
-weergave ingeschakelde stuurverwarming wist ik niet
-Google assistent oproepen ipv Laura is top
Ik begrijp alleen snel willen uitschakelen van Auto Hold niet. Ik zal het best missen, maar waarom zou je dat uit willen zetten?
Overigens heb ik de handleiding gelezen, maar ik had hier ook tips gehoord die ik niet wist.
[ Voor 7% gewijzigd door Tukker87 op 28-01-2022 11:33 ]
Alles kan, maar wat ik er over kan vinden is dat waanzinnig duur en niet met originele componenten. Dus ik heb geaccepteerd dat het er gewoon niet in zit. 😊lvefferen schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:57:
Weet iemand of het trouwens mogelijk is om de HUD te retrofitten?
Ik heb na 5 dagen opeens weer verbinding met mijn auto vanuit de APP, lijkt dus uiteindelijk vanzelf weer goed te komen.
Andere vraag : bij het inrijden van een wasstraat gebeuren er ook leuke dingen, vooral een wasstraat in 2 delen.
Keurig netjes alle hulpsystemen even uitgeschakeld, maar toen moest de auto ruitenwisser natuurlijk ook nog uit, en daarna moest ik op 2 plekken in de wasstraat de auto in N zetten en de motor uitschakelen, waardoor de auto direct op auto hold springt.
Al die zaken uitschakelen zou een mooie knop in het menu kunnen opleveren met wasstraat modus, is dat er niet bij te programmeren, of hoe zijn jullie ervaringen in een wasstraat?
Andere vraag : bij het inrijden van een wasstraat gebeuren er ook leuke dingen, vooral een wasstraat in 2 delen.
Keurig netjes alle hulpsystemen even uitgeschakeld, maar toen moest de auto ruitenwisser natuurlijk ook nog uit, en daarna moest ik op 2 plekken in de wasstraat de auto in N zetten en de motor uitschakelen, waardoor de auto direct op auto hold springt.
Al die zaken uitschakelen zou een mooie knop in het menu kunnen opleveren met wasstraat modus, is dat er niet bij te programmeren, of hoe zijn jullie ervaringen in een wasstraat?
Lijkt me een ideale optie, komt nu op mij over als teveel gedoe om even door de wasstraat te gaan.JustTrying schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:09:
Ik heb na 5 dagen opeens weer verbinding met mijn auto vanuit de APP, lijkt dus uiteindelijk vanzelf weer goed te komen.
Toch vraag ik me af waarom hij in N moet staan en kunnen rollen? Tenminste bij de simpele was”straten” is het toch gewoon je auto op de handrem zetten?
(Ben duidelijk nog nooit in een wasstraat geweest waar het anders was
Ik ken alleen de wasstraten waar je auto door een "kettingband" voortgesleept wordt en je dus in neutraal zónder handrem moet staan.Daan_P schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:27:
[...]
Lijkt me een ideale optie, komt nu op mij over als teveel gedoe om even door de wasstraat te gaan.
Toch vraag ik me af waarom hij in N moet staan en kunnen rollen? Tenminste bij de simpele was”straten” is het toch gewoon je auto op de handrem zetten?
(Ben duidelijk nog nooit in een wasstraat geweest waar het anders was)
Die staat er ook 1 in Eindhoven, waarbij de motor dan ook uitgeschakeld moet zijn (en de auto direct op autohold springt), in die ketting zit halverwege een onderbreking, waarbij je naar het tweede deel van de wasstraat moet rijden, en de auto weer op autohold springt.P_de_B schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:40:
[...]
Ik ken alleen de wasstraten waar je auto door een "kettingband" voortgesleept wordt en je dus in neutraal zónder handrem moet staan.
Het zou handig zijn als je de hulpsystemen, de ruitenwissers, en de autohold met 1 knop even tijdelijk zou kunnen uitschakelen.
Volgens mij is Skoda (en de hele VW Group) aan het sleutelen aan de backend van de IT systemen. De bestaande Home Assistant integratie met Skoda Connect werkte niet meer en gaf een authenticatie error. Ook het opnieuw toevoegen van de integratie incl credentials werkte niet meer.
:strip_exif()/f/image/OqYAkECYnNYYh6BVmkVvvSID.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen naar de webversie gegaan https://www.skoda-connect.com/ en daar kon ik nog met mijn credentials prima inloggen. Echter moest ik wel consent geven op een aantal zaken.
:strip_exif()/f/image/hId77LaB9LPRg9L3ITOBG5rv.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas werkte ook daarna de Skoda Connect integratie met Home Assistant niet. Ik zal eens met de ontwikkelaar van de integration vragen of hij wat kan zien.
Wat mij wel opviel was dat ik in de webversie van Skoda Connect nu de locatie van mijn auto zie staan. Dat is een goed teken, want dan hebben ze de long/lat informatie blijkbaar online staan en kunnen we die ook via de API eruit trekken. Waarmee je weer mooie automations kunt maken. Bijvoorbeeld. Indien je auto bijna thuis is, doe X. Of automatische vergrendeling indien de auto op eigen oprit staat en niet op slot zit.
:strip_exif()/f/image/OqYAkECYnNYYh6BVmkVvvSID.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen naar de webversie gegaan https://www.skoda-connect.com/ en daar kon ik nog met mijn credentials prima inloggen. Echter moest ik wel consent geven op een aantal zaken.
:strip_exif()/f/image/hId77LaB9LPRg9L3ITOBG5rv.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas werkte ook daarna de Skoda Connect integratie met Home Assistant niet. Ik zal eens met de ontwikkelaar van de integration vragen of hij wat kan zien.
Wat mij wel opviel was dat ik in de webversie van Skoda Connect nu de locatie van mijn auto zie staan. Dat is een goed teken, want dan hebben ze de long/lat informatie blijkbaar online staan en kunnen we die ook via de API eruit trekken. Waarmee je weer mooie automations kunt maken. Bijvoorbeeld. Indien je auto bijna thuis is, doe X. Of automatische vergrendeling indien de auto op eigen oprit staat en niet op slot zit.
:strip_exif()/f/image/JX2jTYT6TLFpIVwEaXEczcbd.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Die consents zijn er helaas al enkele weken, dus dat zal het verschil niet maken.GAEvakYD schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:20:
Volgens mij is Skoda (en de hele VW Group) aan het sleutelen aan de backend van de IT systemen. De bestaande Home Assistant integratie met Skoda Connect werkte niet meer en gaf een authenticatie error. Ook het opnieuw toevoegen van de integratie incl credentials werkte niet meer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De positie die je ziet is de positie van je browser, niet die van je auto.(Als je locatie uitzet in Chrome krijg je niets te zien)
Grmbl. Je hebt gelijk. Ik zat denk ik te veel in een positieve weekend vibe.iRbn schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:24:
[...]
Die consents zijn er helaas al enkele weken, dus dat zal het verschil niet maken.
De positie die je ziet is de positie van je browser, niet die van je auto.(Als je locatie uitzet in Chrome krijg je niets te zien)
Dan blijft alleen het probleem over dat de HA integration niet meer werkt.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
GAEvakYD schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:26:
[...]
Grmbl. Je hebt gelijk. Ik zat denk ik te veel in een positieve weekend vibe.![]()
Dat is inderdaad nog onduidelijk. Al is dit al wel deels winst, omdat hij niet meer de accu van omgevings temp naar 15 graden hoeft te brengen van zijn eigen stroom.RandomNick schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:25:
[...]
Erg benieuwd hoe dit verder gaat. Zou geweldig zijn als dit eindelijk werkt!
Overigens is je test voor wat betreft 'voorverwarmen' niet echt gelukt denk ik? De warme temp. van de accu komt natuurlijk door het laden, niet omdat hij specifiek aan het voorverwarmen is geweest denk ik!?
Ja, zou kunnen. Dat zal ik van de week wel eens testen.jeroen94704 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:27:
[...]
Ik bedenk me trouwens net iets. Is het opwarmen van de batterij op deze manier niet gewoon het resultaat van het opladen in plaats van een of ander apart batterij preheat systeem?
Dat zou je kunnen testen door de auto eerst op te laden tot het gewenste eind-niveau en dan op de manier zoals jij beschrijft de departure time in te stellen.
[ Voor 31% gewijzigd door vinom op 28-01-2022 13:40 ]
Bij mij werkt HA integratie nog wel, zie hieronder, aan het laden met de zonnepanelen...moet zo dadelijk wegGAEvakYD schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:26:
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/zTfe4Z8DzrujVECCzER41il1.png?f=user_large)
Vandaag maar weer eens verder gegaan met het projectje, laatste tijd terug druk geweest... MAARRRR, het werkt, en nu willen jullie weten hoe ik het heb aangesloten ( @SSJVegito in ieder geval.Vanitas1996 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:18:
[...]
Goedemorgen..... Het was al laat voor mij. Ik bedoelde de 12v kant van de zekering (schijnt een verschil in te zitten).
Benodigdheden:
- Tin (duh...)
- Soldeerbout, voor het solderen van de draden
- Zekeringen (mini zekeringen)
- Deze led strip + lamp van ali (one for one): https://www.aliexpress.co...042311.0.0.2a034c4d9QjjBt
- Zekeringsadapter: https://www.kabeldirect.n...ISNuPyn-Q0FEaAtbKEALw_wcB
- Handleiding voor de zekeringenkast + nummering: https://www.handleidi.ng/...iv-2020/handleiding?p=229
Soldeer de rode draad aan de zekeringenadapter, en de super kleine zwarte draad aan een kabel die aan het chassis gehangen/vastgemaakt wordt voor de massa. Je hebt dan ongeveer het volgende (waarschijnlijk netter en mooier dan ik):
:strip_exif()/f/image/kmIihmrTkfBA891gnrhKozr8.jpg?f=fotoalbum_large)
Druk twee zekeringen in de zekeringen adapter. 10W het dichtste bij de aansluiting van de zekeringadapter en 7.5W bij de buitenste aansluiting.
/f/image/n5nMOG2KPcpUJLCtimYoK9Ug.png?f=fotoalbum_large)
Sluit de zekeringen adapter aan op zekering 48 (ik heb geen USB achter). Ik denk dat 49 ook kan, zolang hij maar geschakeld is i.p.v. constant. Ik had hem eerst op 23, maar die is constant. Zie voor de nummering de bijgevoegde benodigdheden voor de zekeringenkast.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YWF4MYbZlI21VA7FYwS3wYbH.png?f=user_large)
Hang de massa kabel aan het chassis (zie foto). Ik heb de kabel gehaakt en hem erover gehangen, dit werkt goed bij mij en blijft goed zitten. Zie hoe ik hem hier nu dus tussen heb gehaakt (de bruine kabel).
:strip_exif()/f/image/UNchyo1EwhzDibH0qh3Lrph5.jpg?f=fotoalbum_large)
Druk vervolgens de ledstrip mooi tussen het dashboard en laat de ledstrip weglopen onder je stuur, wellicht heeft iemand nog een handige tip hoe dit mooier kan (wellicht het laatste deel met zwarte tape omwikkelen).
En na het aansluiten van alles het volgende resultaat
:strip_exif()/f/image/hj0JEVDE1wScmx0YPeRBApWv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben er blij mee en het ziet er echt heel goed uit en net OEM, zoals Wootism in deel één heeft laten zien.
Credits voor @Wootism, daardoor heb ik dit geprobeerd. Ik hoop dat jullie in ieder geval hier ook wat aan hebben!
Weet je dit zeker, bij mij geeft hij nu mijn huis aan, terwijl de auto 90km naar het noorden staat/rijdGAEvakYD schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gewoon even nieuwsgierigheid (ben niet zo heel erg thuis in elektronica).Vanitas1996 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:16:
[...]
Vandaag maar weer eens verder gegaan met het projectje, laatste tijd terug druk geweest... MAARRRR, het werkt, en nu willen jullie weten hoe ik het heb aangesloten ( @SSJVegito in ieder geval.).
Benodigdheden:Alright, om te beginnen dient de kabel afgeknipt te worden dat van de sigaretten aansluiting naar het kastje met de QR loopt. Op de foto's op aliexpress zul je dit niet zien, maar als je naar de eerste foto hieronder kijkt, snap je wat ik bedoel!
- Tin (duh...)
- Soldeerbout, voor het solderen van de draden
- Zekeringen (mini zekeringen)
- Deze led strip + lamp van ali (one for one): https://www.aliexpress.co...042311.0.0.2a034c4d9QjjBt
- Zekeringsadapter: https://www.kabeldirect.n...ISNuPyn-Q0FEaAtbKEALw_wcB
- Handleiding voor de zekeringenkast + nummering: https://www.handleidi.ng/...iv-2020/handleiding?p=229
Soldeer de rode draad aan de zekeringenadapter, en de super kleine zwarte draad aan een kabel die aan het chassis gehangen/vastgemaakt wordt voor de massa. Je hebt dan ongeveer het volgende (waarschijnlijk netter en mooier dan ik):
[Afbeelding]
Druk twee zekeringen in de zekeringen adapter. 10W het dichtste bij de aansluiting van de zekeringadapter en 7.5W bij de buitenste aansluiting.
[Afbeelding]
Sluit de zekeringen adapter aan op zekering 48 (ik heb geen USB achter). Ik denk dat 49 ook kan, zolang hij maar geschakeld is i.p.v. constant. Ik had hem eerst op 23, maar die is constant. Zie voor de nummering de bijgevoegde benodigdheden voor de zekeringenkast.
[Afbeelding]
Hang de massa kabel aan het chassis (zie foto). Ik heb de kabel gehaakt en hem erover gehangen, dit werkt goed bij mij en blijft goed zitten. Zie hoe ik hem hier nu dus tussen heb gehaakt (de bruine kabel).
[Afbeelding]
Druk vervolgens de ledstrip mooi tussen het dashboard en laat de ledstrip weglopen onder je stuur, wellicht heeft iemand nog een handige tip hoe dit mooier kan (wellicht het laatste deel met zwarte tape omwikkelen).
En na het aansluiten van alles het volgende resultaat:
[Afbeelding]
Ik ben er blij mee en het ziet er echt heel goed uit en net OEM, zoals Wootism in deel één heeft laten zien.
Credits voor @Wootism, daardoor heb ik dit geprobeerd. Ik hoop dat jullie in ieder geval hier ook wat aan hebben!
Heb je hiermee geen kans op elektronische storingen / brand / ander gezeik?
Die aan elkaar gebakken draadjes zien er niet heel professioneel uit.
Vraag me af wat je risico hier is, en of dit de lol van een ledstrip waard is.
Bij mij werkte het een half uur geleden allemaal nog prima. Tot het moment dat ik de HA Core te update naar de nieuwste versie... Mogelijk dat daardoor iets is omgevallen?GAEvakYD schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap het probleem eerlijk gezegd niet.JustTrying schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:48:
[...]
Die staat er ook 1 in Eindhoven, waarbij de motor dan ook uitgeschakeld moet zijn (en de auto direct op autohold springt), in die ketting zit halverwege een onderbreking, waarbij je naar het tweede deel van de wasstraat moet rijden, en de auto weer op autohold springt.
Het zou handig zijn als je de hulpsystemen, de ruitenwissers, en de autohold met 1 knop even tijdelijk zou kunnen uitschakelen.
Ik ga wekelijks door wasstraat in 2 delen. Automatische ruitenwisser uitzetten moet sowieso bij elke auto. Geen Enyaq issue. Hulpsystemen geven geluidssignalen en meldingen. Heel normaal maar geen probleem.
Autohold gaat niet aan in N.
Geen gekke gedachte, want met alle respect maar dat is wel prutswerk eerste klas. Als je niet weet waar je mee bezig bent, doe het dan niet of laat het doen door iemand met verstand van waar hij mee bezig is.RandomNick schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Gewoon even nieuwsgierigheid (ben niet zo heel erg thuis in elektronica).
Nee klopt, autohold gaat niet aan in N, maar bij deze wasstraat moet de motor uit, en wanneer ik dat doe, gaat de autohold er wel direct op. Erg handig, behalve in de wasstraat.goetfoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:12:
[...]
Ik snap het probleem eerlijk gezegd niet.
Ik ga wekelijks door wasstraat in 2 delen. Automatische ruitenwisser uitzetten moet sowieso bij elke auto. Geen Enyaq issue. Hulpsystemen geven geluidssignalen en meldingen. Heel normaal maar geen probleem.
Autohold gaat niet aan in N.
Scheelt dat je geen verbrandingsmotor hebt. Dus hij staat uit.JustTrying schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:25:
[...]
Nee klopt, autohold gaat niet aan in N, maar bij deze wasstraat moet de motor uit, en wanneer ik dat doe, gaat de autohold er wel direct op. Erg handig, behalve in de wasstraat.

Misschien een stomme vraag: mijn auto staat nu een aantal dag stil. Toen ik m wegzette stond ie op 352km bij 99%. Gisteren hetzelfde maar dan bij 98%. En nu, je raad het al 97%. Waarom neemt dat percentage geleidelijk af? Niet dat het erg is, maar ben gewoon benieuwd. Misschien omdat de buitentemperatuur oploopt?
[ Voor 17% gewijzigd door Robbie8454 op 28-01-2022 17:23 ]
Is dit niet het effect van het weer en eventueel een beveilig dat de accu bij hoge lading zelf wat ontlaad? Ik weet het ook niet zeker of dat bij Lithium ion accus nogsteeds niet gedaan wordt? En ben je ook niet in de auto geweest een paar keer? Als de kachel dan telkens aanspringt misschien ook wat extra energie verloren.Robbie8454 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:21:
Misschien een stomme vraag: mijn auto staat nu een aantal dag stil. Toen ik m wegzette stond ie op 352km bij 99%. Gisteren hetzelfde maar dan bij 98%. En nu, je raad het al 97%. Waarom neemt dat percentage geleidelijk af? Niet dat het erg is, maar ben gewoon benieuwd. Misschien omdat de buitentemperatuur oploopt?
Dat zou ook kunnen. Hij staat bij het audiobedrijf. Maar vind het bijzonder dat alleen het percentage omlaag gaat.SSJVegito schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:27:
[...]
Is dit niet het effect van het weer en eventueel een beveilig dat de accu bij hoge lading zelf wat ontlaad? Ik weet het ook niet zeker of dat bij Lithium ion accus nogsteeds niet gedaan wordt? En ben je ook niet in de auto geweest een paar keer? Als de kachel dan telkens aanspringt misschien ook wat extra energie verloren.
Als je voorklimatiseren bij ontgrendelen aan hebt staan dan lijkt me dit niet meer dan logisch.Robbie8454 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:53:
[...]
Dat zou ook kunnen. Hij staat bij het audiobedrijf. Maar vind het bijzonder dat alleen het percentage omlaag gaat.
Zou me niks verbazen dat ze af en toe je wagen moeten verplaatsen en als ze hem dan uit automatisme telkens ver- en ontgrendelen, tsja dan zal hij elke keer kort tot 30 minuten voorverwarmen.
De zekeringen zijn 7.5A (90 watt) en 10A (120W).Vanitas1996 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:16:
[...]
[Afbeelding]
[…]
Redelijk veel voor wat LED’s.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Of gewoon het contact aan hebben staan bijv.internetinfo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:35:
[...]
Als je voorklimatiseren bij ontgrendelen aan hebt staan dan lijkt me dit niet meer dan logisch.
Zou me niks verbazen dat ze af en toe je wagen moeten verplaatsen en als ze hem dan uit automatisme telkens ver- en ontgrendelen, tsja dan zal hij elke keer kort tot 30 minuten voorverwarmen.
Li-ion accu’s balanceren inderdaad, bij intelligente systemen worden de cellen met de laagste spanning bijgeladen uit de hoogste cellen. Iets minder efficiënt is alleen de cellen met hogere spanning leegtrekken via weerstanden.
Ik zal er zelf eens op letten aangezien ik altijd tot 100% laad en het effect van onbalans voornamelijk optreed bij hele lage en hoge cel spanningen. Al heb ik zelf nog niet gemerkt dat dit procenten scheelt.
@ all HA-SkodaConnect gebruikers.
De Skoda integratie in HA is kapot. Althans bij mij en al enkele andere meldingen gezien op Discord en Github. Lijkt erop dat issue alleen bij de Enyaq API zit en niet bij andere Skoda modellen.
Hopelijk kan de developer het snel vinden en fixen!
FYI: delete en reinstall van integratie heeft geen nut, helaas.
De Skoda integratie in HA is kapot. Althans bij mij en al enkele andere meldingen gezien op Discord en Github. Lijkt erop dat issue alleen bij de Enyaq API zit en niet bij andere Skoda modellen.
Hoe merk je dit bij mij lijkt alles nog te werkenJasperzzz schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:39:
@ all HA-SkodaConnect gebruikers.
Bijzonder, als het niet werkt merk je het snel genoeg. Draai jij wel op de nieuwste HA versie?FJP84 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:55:
[...]
Hoe merk je dit bij mij lijkt alles nog te werken
Mogelijk dat Skoda in de backend iets op user/server niveau heeft aangepast? Bij inlog op se connect portal moet je ook weer een consent geven voor bepaalde nieuwe functionaliteit. Mogelijk toch een update bij sommige users?
Zie in Skoda App zelf niks nieuws.
Bericht van HA skoda connect ontwikkelaar:
IMPORTANT do not logout/restart Home Assistant until this is fixed since you risk having a non-working integration if the breaking change for logins have been rolled-out in your region.
Tip voor iedere HA user.
IMPORTANT do not logout/restart Home Assistant until this is fixed since you risk having a non-working integration if the breaking change for logins have been rolled-out in your region.
Tip voor iedere HA user.
Bedankt voor het meedenken, maar dit heb ik niet aanstaan. Ga er ook niet vanuit dat zij dit activereninternetinfo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:35:
[...]
Als je voorklimatiseren bij ontgrendelen aan hebt staan dan lijkt me dit niet meer dan logisch.
Volgens mij werkt die functie niet met 30 minuten voor verwarmen want volgens mij als je de auto weer locked is het weer uit maar zeker weten doe ik het niet. Als die 30 minuten doorstampt ben je sowieso wel wat meer kwijt qua percentage.Robbie8454 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:05:
[...]
Bedankt voor het meedenken, maar dit heb ik niet aanstaan. Ga er ook niet vanuit dat zij dit activeren
Inmiddels aangekomen in Duitsland. Ruim 700km gereden. Ging perfect. IONITY gebruikt icm Powerpass. What a breeze. En goedkoop. Gemiddeld Verbruik 23,1kW/100km op een gemiddelde snelheid van 108km/u en een gemiddelde temperatuur van zo’n 4 graden. Laden ging continu meteen met 125kW bij inpluggen.
:strip_exif()/f/image/UPC2tNet1xxPT53vBK2rhobL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UPC2tNet1xxPT53vBK2rhobL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wfmoAoKdcxp3vft3BCTRJw1f.jpg?f=fotoalbum_large)
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ik vind de bruine VD installatie draad (met vaste kern) wel erg bijzonder. Daar zou je beter een flexibele kunnen gebruiken.RandomNick schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:08:
[...]
De draden zijn nu uit elkaar gehouden door het plastic om de blote kabels, het is geen hoge wattage die erover gaat. Indien er iets “verkeerd gaat” brand de zekering toch door, dus veel zal er niet mis gaan. I know, het is een beetje amateuristisch gedaan, maar het werkt en is in die zin ook veilig (ivm de zekering die doorbrand als er iets mis gaat).RandomNick schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Ik ga het nog even een keer wat netter wegwerken. Als ik de kabels meer afstrip kan het geheel wat mooier afgewerkt worden.
Ik snap je… ik had alleen niets liggen op dat moment om erop te solderen. Het gaat er allemaal ook nog een keer uit om helemaal netjes af te werken.Kaaschef schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:30:
[...]
Ik vind de bruine VD installatie draad (met vaste kern) wel erg bijzonder. Daar zou je beter een flexibele kunnen gebruiken.
En we staan in de werkplaats
gaat hard. Je kan merken dat ze al een aantal Enyaq's hebben gedaan.
:strip_exif()/f/image/SvjFY9A3QmYpyQN6aIUbhYty.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zub7kZuSXKxC0FGIDArWHW0Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jWybin9FPqNXQTy6idgMYKfe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/044rQinydaNVQU9HSwmkzYwU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CDE2EDEWyT9mumrknsAXNH7o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SvjFY9A3QmYpyQN6aIUbhYty.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zub7kZuSXKxC0FGIDArWHW0Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jWybin9FPqNXQTy6idgMYKfe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/044rQinydaNVQU9HSwmkzYwU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CDE2EDEWyT9mumrknsAXNH7o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3U2afzMIRyrWA7ko3ygzqYjm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Trackerfire op 29-01-2022 11:43 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Lijkt opgelost met de nieuwe versie: https://github.com/lendy0...nect/releases/tag/v1.1.14GAEvakYD schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:26:
[...]
Grmbl. Je hebt gelijk. Ik zat denk ik te veel in een positieve weekend vibe.![]()
Lol je bent sneller dan de maker zelf op Discord is. Ik was met hem aan het testen of de fix ook daadwerkelijk werkt. En dat lijkt zo te zijn inderdaad. Dus even updaten in HACS naar v1.0.63 van Skoda Connect integratie.iRbn schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:26:
[...]
Lijkt opgelost met de nieuwe versie: https://github.com/lendy0...nect/releases/tag/v1.1.14
Vergeet ook niet te herstarten na het installeren of updaten van de Skoda Connect code.
Zag t ook net op discord en direct geupdat en werkt weer als een zonnetje!GAEvakYD schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:48:
[...]
Lol je bent sneller dan de maker zelf op Discord is. Ik was met hem aan het testen of de fix ook daadwerkelijk werkt. En dat lijkt zo te zijn inderdaad. Dus even updaten in HACS naar v1.0.63 van Skoda Connect integratie.
Vergeet ook niet te herstarten na het installeren of updaten van de Skoda Connect code.
@GAEvakYD ; jij dan ook bedankt voor het fixen!
GAEvakYD schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:48:
[...]
Lol je bent sneller dan de maker zelf op Discord is. Ik was met hem aan het testen of de fix ook daadwerkelijk werkt. En dat lijkt zo te zijn inderdaad. Dus even updaten in HACS naar v1.0.63 van Skoda Connect integratie.
Het betere werk! Mag ik vragen welke sub en hoeveel inch woofer je hebt?Trackerfire schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:31:
En we staan in de werkplaatsgaat hard. Je kan merken dat ze al een aantal Enyaq's hebben gedaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tuurlijk!Robbie8454 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:20:
[...]
Het betere werk! Mag ik vragen welke sub en hoeveel inch woofer je hebt?
- Versterker Match UP7 DSP
- Speaker STEG MVW6C
- Subwoofer incl. Enyaq kist ARC Audio ARC8
- Demping STP Goud en Zilver
Leuke is dat de plek waar de subwoofer zit al reeds uitgedacht is voor een subwoofer (ws de Audio Upgrade van Skoda zelf). De kist is compleet custom gemaakt voor de Enyaq en de ID4. Ook de bevestigingsbeugels zitten er al. Er wordt dus letterlijk niks geboord of aangeraakt, zodat ook voor leasebakken alles er zonder enige zichtbaarheid gewoon weer uit kan. Ook wordt de versterker in het handschoenenkastje ingebouwd, waardoor er alleen een kabel via de bestuurderszijde richting de kofferbak loopt voor de subwoofer i.p.v. een hele kabelboom. Hierdoor hoeven ze dus ook niks uit te bouwen aan de zijkant, kan gewoon tussen de onderste panelen worden geduwd zonder al teveel inspanning. Met een complete kabelboom onmogelijk. Geluid wordt zo helemaal afgestemd specifiek met een frequentiemeter etc. op basis daarvan wordt ook de DSP helemaal voertuig eigen gemaakt. Ben zeer benieuwd, maar heb er alle vertrouwen in dat 't geweldig klinkt zo
[ Voor 59% gewijzigd door Trackerfire op 29-01-2022 13:43 ]
Ik ben zeer benieuwd! Ik kan die van mij over enkele minuten ook beluisteren ☺️Trackerfire schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:23:
[...]
Tuurlijk!
- Versterker Match UP7 DSP
- Speaker STEG MVW6C
- Subwoofer incl. Enyaq kist ARC Audio ARC8
- Demping STP Goud en Zilver
Leuke is dat de plek waar de subwoofer zit al reeds uitgedacht is voor een subwoofer (ws de Audio Upgrade van Skoda zelf). De kist is compleet custom gemaakt voor de Enyaq en de ID4. Ook de bevestigingsbeugels zitten er al. Er wordt dus letterlijk niks geboord of aangeraakt, zodat ook voor leasebakken alles er zonder enige zichtbaarheid gewoon weer uit kan. Ook wordt de versterker in het handschoenenkastje ingebouwd, waardoor er alleen een kabel via de bestuurderszijde richting de kofferbak loopt voor de subwoofer i.p.v. een hele kabelboom. Hierdoor hoeven ze dus ook niks uit te bouwen aan de zijkant, kan gewoon tussen de onderste panelen worden geduwd zonder al teveel inspanning. Met een complete kabelboom onmogelijk. Geluid wordt zo helemaal afgestemd specifiek met een frequentiemeter etc. op basis daarvan wordt ook de DSP helemaal voertuig eigen gemaakt. Ben zeer benieuwd, maar heb er alle vertrouwen in dat 't geweldig klinkt zo
Vanitas1996 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:35:
[...]
De draden zijn nu uit elkaar gehouden door het plastic om de blote kabels, het is geen hoge wattage die erover gaat. Indien er iets “verkeerd gaat” brand de zekering toch door, dus veel zal er niet mis gaan. I know, het is een beetje amateuristisch gedaan, maar het werkt en is in die zin ook veilig (ivm de zekering die doorbrand als er iets mis gaat).
Ik ga het nog even een keer wat netter wegwerken. Als ik de kabels meer afstrip kan het geheel wat mooier afgewerkt worden.
[...]
Ik snap je… ik had alleen niets liggen op dat moment om erop te solderen. Het gaat er allemaal ook nog een keer uit om helemaal netjes af te werken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SfyRjGEgg0j6u81IbGn1sKGZ.jpg?f=user_large)
Rij even naar de praxis/gamma en koop een doosje Wago klemmen. Hoef je niet te solderen en 10 x beter dan je huidige oplossing met plakband. Een fix van paar secondes;
Jij bent toch naar duitsland gereden voor deze upgrade? of was dat weer iemand anders?Trackerfire schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:31:
En we staan in de werkplaatsgaat hard. Je kan merken dat ze al een aantal Enyaq's hebben gedaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
EDIT: Antwoord al gevonden op de pagina hiervoor
[ Voor 5% gewijzigd door lvefferen op 29-01-2022 15:35 ]
Ah, ziet er inderdaad veel handiger uit zo! Ga ik doen. Dank voor de tip!Genestealer schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:51:
[...]
[Afbeelding]
Rij even naar de praxis/gamma en koop een doosje Wago klemmen. Hoef je niet te solderen en 10 x beter dan je huidige oplossing met plakband. Een fix van paar secondes;
Onlangs achteraf een trekhaak laten monteren, weet iemand of het ook mogelijk is om de “Modus voor naderen van een aanhangwagen” beschikbaar te maken als view op de achteruitrijcamera? Nu heb ik alleen de twee standaard views beschikbaar.
Volgens de handleiding werkt dit alleen “Bij wagens met af fabriek ingebouwde trekhaak”.
Maar volgens mij had ik hier gelezen dat ook anderen deze weergave hebben.
Dank voor jullie raad :-)
Volgens de handleiding werkt dit alleen “Bij wagens met af fabriek ingebouwde trekhaak”.
Bij mij is dit geactiveerd bij het monteren. Had geen trekhaak voorbereiding dus denk ik door de dealer gedaan...
rco82 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:59:
Onlangs achteraf een trekhaak laten monteren, weet iemand of het ook mogelijk is om de “Modus voor naderen van een aanhangwagen” beschikbaar te maken als view op de achteruitrijcamera? Nu heb ik alleen de twee standaard views beschikbaar.
Even een TVP, ben zelf ook nog bezig met een afneembare trekhaak.rco82 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:59:
Je zou overigens verwachten dat dit standaard aanwezig is mits de trekhaak correct is aangemeld in de software, is dat wel gebeurd?
[ Voor 3% gewijzigd door internetinfo op 29-01-2022 18:10 ]
Ik heb deze weergave ook gewoon en ik heb geen trekhaak. Ik neem aan dat je deze bedoeld:rco82 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:59:
:strip_exif()/f/image/3ilEK6LoUtjklc9ZLFMkdPe6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5QD7tKUEGtZ4MBOG1LUO5eGX.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat je die knop standaard bij de 360° hebt.SSJVegito schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:03:
[...]
Ik heb deze weergave ook gewoon en ik heb geen trekhaak. Ik neem aan dat je deze bedoeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ah, dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Had ik niet aan gedacht.internetinfo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:05:
[...]
Denk dat je die knop standaard bij de 360° hebt.
Dank, de trekhaak is volgens mij correct aangemeld want werkt goed samen met parkeersensoren. De trekhaak is niet door een Skoda dealer gemonteerd maar door een trekhaakcentrum (helaas koos de Leasemaatschappij voor die optie). Misschien toch de moeite om eens te checken als ik bij een Skoda dealer ben.internetinfo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:10:
[...]
Even een TVP, ben zelf ook nog bezig met een afneembare trekhaak.
Je zou overigens verwachten dat dit standaard aanwezig is mits de trekhaak correct is aangemeld in de software, is dat wel gebeurd?
Nee, ik heb geen 360 view en wel de derde knop. Trekhaak is ook achteraf gemonteerd door Skoda dealer. Dus volgens mij standaard bij achteruitrijcamera.internetinfo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:05:
[...]
Denk dat je die knop standaard bij de 360° hebt.
Dan is bij jou de trekhaak wel netjes en goed aangemeld bij de auto.GroeneEnyaq schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:27:
[...]
Nee, ik heb geen 360 view en wel de derde knop. Trekhaak is ook achteraf gemonteerd door Skoda dealer. Dus volgens mij standaard bij achteruitrijcamera.
Net te laat gelezenJasperzzz schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:35:
Bericht van HA skoda connect ontwikkelaar:
Tip voor iedere HA user.

[ Voor 5% gewijzigd door FJP84 op 29-01-2022 21:43 ]
Nou ja, nu maakt het gelukkig niet zo heel veel meer uitFJP84 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:37:
[...]
Net te laat gelezenHA geupgraded. Maar ook de update via HACS aan het installeren.
Kwestie van update instaleren en het werkt weer...
Heerlijke terugreis gehad gisteren. Natte condities en tegenwind. Zorgde tov de heenreis voor een verbruik bij een snelheid van 110km/u gemiddeld van iets meer dan 28kWh/100km ofwel een kleine 300km range. Verder extreem comfortabele reisauto. Kan niet wachten op de volgende vakantie.
Sound upgrade geweldig te noemen. Wat een geluid. Mocht je een mooi setje ingebouwd hebben of laten inbouwen. Beluister hem dan even met Hotel California Live 1994. Ge-wel-dig! 8 uurtjes terug waren veel te kort
Sound upgrade geweldig te noemen. Wat een geluid. Mocht je een mooi setje ingebouwd hebben of laten inbouwen. Beluister hem dan even met Hotel California Live 1994. Ge-wel-dig! 8 uurtjes terug waren veel te kort
Ik ben even van dit forum weg geweest, maar ik wilde toch mijn verhaal voorleggen en een vraag stellen. Ik heb overigens niet alle reacties nagelopen of mijn vraag daar al is gesteld. Dus als het dubbelop is alvast excuus daarvoor.
Ik heb mijn Enyaq 80 begin augustus 2021 geleverd gekregen. Vrij snel in eind september / oktober kreeg ik problemen dat de Enyaq bij het ontgrendelen en instappen een elektrische storing gaf en dat de auto niet zou opstarten. In het begin kon ik dit iedere keer oplossen door uit te stappen, de auto af te sluiten en weer opnieuw te ontgrendelen. Ik dacht er niet veel van en ging ervan uit dat ik de handeling te snel wilde doen, waardoor de auto op de een of andere manier in de war raakte. Dit ging goed totdat het niet meer zo op te lossen was.
Resultaat was dat ik 's-avonds laat bij de Hornbach compleet stil stond tegen sluitingstijd (met zo'n compleet afgesloten hekwerk erom heen) en dus de Skoda helplijn gebeld. Oplossing zou zijn om (de sleutel dus) 10 minuten lang minimaal 10 meter bij de vergrendelde auto weg te blijven. Dan zou de auto zichzelf resetten en het probleem opgelost zijn. Dit ook 3 keer geprobeerd, maar dit hielp ook niet meer. De foutmelding bleef op het dashboard staan en er was totaal geen beweging in te krijgen. Vervolgens de garage gebeld en terwijl het onderhoudsbusje onderweg was heeft zo'n 20 man Hornbach personeel geprobeerd de Enyaq het terrein af te duwen met een snelheid van 50 meter over 10 minuten.
Uiteindelijk heeft het busje me het terrein af geholpen, waar de Enyaq vervolgens op een trailer is gezet. Na een week bij de garage bleek het - of een kapotte cel te zijn - of heeft het elektronische gedeelte van die cel een defect gehad. Het hele onderstel is er uiteraard eronderuit gehaald om bij de cellen te kunnen komen.
:strip_exif()/f/image/5sQ7kFEW1woJ7zW9CjlDRfhK.jpg?f=fotoalbum_large)
Het defect is goed verholpen en ik heb er geen last meer van gehad. En ik ben er sindsdien regelmatig mee op en neer gereden naar Noord Spanje.
Mijn vraag is of andere Enyaq rijders soortgelijke problemen hebben of hebben gehad. Het is toch een serieus defect geweest vrij kort nadat de auto is afgeleverd. Ik ben benieuwd.
Ik heb mijn Enyaq 80 begin augustus 2021 geleverd gekregen. Vrij snel in eind september / oktober kreeg ik problemen dat de Enyaq bij het ontgrendelen en instappen een elektrische storing gaf en dat de auto niet zou opstarten. In het begin kon ik dit iedere keer oplossen door uit te stappen, de auto af te sluiten en weer opnieuw te ontgrendelen. Ik dacht er niet veel van en ging ervan uit dat ik de handeling te snel wilde doen, waardoor de auto op de een of andere manier in de war raakte. Dit ging goed totdat het niet meer zo op te lossen was.
Resultaat was dat ik 's-avonds laat bij de Hornbach compleet stil stond tegen sluitingstijd (met zo'n compleet afgesloten hekwerk erom heen) en dus de Skoda helplijn gebeld. Oplossing zou zijn om (de sleutel dus) 10 minuten lang minimaal 10 meter bij de vergrendelde auto weg te blijven. Dan zou de auto zichzelf resetten en het probleem opgelost zijn. Dit ook 3 keer geprobeerd, maar dit hielp ook niet meer. De foutmelding bleef op het dashboard staan en er was totaal geen beweging in te krijgen. Vervolgens de garage gebeld en terwijl het onderhoudsbusje onderweg was heeft zo'n 20 man Hornbach personeel geprobeerd de Enyaq het terrein af te duwen met een snelheid van 50 meter over 10 minuten.

Uiteindelijk heeft het busje me het terrein af geholpen, waar de Enyaq vervolgens op een trailer is gezet. Na een week bij de garage bleek het - of een kapotte cel te zijn - of heeft het elektronische gedeelte van die cel een defect gehad. Het hele onderstel is er uiteraard eronderuit gehaald om bij de cellen te kunnen komen.
:strip_exif()/f/image/5sQ7kFEW1woJ7zW9CjlDRfhK.jpg?f=fotoalbum_large)
Het defect is goed verholpen en ik heb er geen last meer van gehad. En ik ben er sindsdien regelmatig mee op en neer gereden naar Noord Spanje.
Mijn vraag is of andere Enyaq rijders soortgelijke problemen hebben of hebben gehad. Het is toch een serieus defect geweest vrij kort nadat de auto is afgeleverd. Ik ben benieuwd.
Even een vraag of dit bij jullie ook zo is. ( was het niet gewend van de Octavia). Vandaag golftas met sleutels in de kofferbak gelegd en de kofferbak weer dicht gedaan. Doordat ik de auto niet in zijn geheel van het slot gehaald heb, maar alleen de kofferbak open gedaan heb ( geen elektrisch te openen achterklep ) wel Kessey viel deze dus gelijk in het slot. Ik was dus gewend dat als de sleutel in de auto is deze niet op slot kon.
Dat klinkt zorgelijk, ik ken van andere auto's niet beter dat vergrendelen niet mogelijk is terwijl er nog een sleutel in de auto bevindt.Skoda_M schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:46:
Even een vraag of dit bij jullie ook zo is. ( was het niet gewend van de Octavia). Vandaag golftas met sleutels in de kofferbak gelegd en de kofferbak weer dicht gedaan. Doordat ik de auto niet in zijn geheel van het slot gehaald heb, maar alleen de kofferbak open gedaan heb ( geen elektrisch te openen achterklep ) wel Kessey viel deze dus gelijk in het slot. Ik was dus gewend dat als de sleutel in de auto is deze niet op slot kon.
Kon je de kofferbak (zonder reservesleutel natuurlijk) niet gelijk weer openen?
Nee, helaas. Dus de vrouw met de reservesleutel laten komen. Zoals gezegd kon dat in de voorgaande auto ( Octavia) ook niet.internetinfo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:10:
[...]
Dat klinkt zorgelijk, ik ken van andere auto's niet beter dat vergrendelen niet mogelijk is terwijl er nog een sleutel in de auto bevindt.
internetinfo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:10:
[...]
Dat klinkt zorgelijk, ik ken van andere auto's niet beter dat vergrendelen niet mogelijk is terwijl er nog een sleutel in de auto bevindt.
:strip_exif()/f/image/DOXfoORCBdgJynFfXLshKbOK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is ook niet wat ik gewend ben. Niet heel handig...
Was dit met de melding over het elektrosysteem? Deze heb ik nu een paar keer voorbij zien komen maar de laatste tijd helemaal niet meer eigenlijk. Ben ook wel benieuwd of het nog terug gaat komen.Fairplay92 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:50:
Ik ben even van dit forum weg geweest, maar ik wilde toch mijn verhaal voorleggen en een vraag stellen. Ik heb overigens niet alle reacties nagelopen of mijn vraag daar al is gesteld. Dus als het dubbelop is alvast excuus daarvoor.![]()
![]()
![]()
Resultaat was dat ik 's-avonds laat bij de Hornbach compleet stil stond tegen sluitingstijd (met zo'n compleet afgesloten hekwerk erom heen) en dus de Skoda helplijn gebeld. Oplossing zou zijn om (de sleutel dus) 10 minuten lang minimaal 10 meter bij de vergrendelde auto weg te blijven. Dan zou de auto zichzelf resetten en het probleem opgelost zijn. Dit ook 3 keer geprobeerd, maar dit hielp ook niet meer. De foutmelding bleef op het dashboard staan en er was totaal geen beweging in te krijgen. Vervolgens de garage gebeld en terwijl het onderhoudsbusje onderweg was heeft zo'n 20 man Hornbach personeel geprobeerd de Enyaq het terrein af te duwen met een snelheid van 50 meter over 10 minuten.![]()
[Afbeelding]
Mijn vraag is of andere Enyaq rijders soortgelijke problemen hebben of hebben gehad. Het is toch een serieus defect geweest vrij kort nadat de auto is afgeleverd. Ik ben benieuwd.![]()
Bij mij is onlangs ook deel van accu pakket vervangen. Gelukkig niet stil komen te staan, bleef in schildpad modus staan.Fairplay92 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:50:
Ik ben even van dit forum weg geweest, maar ik wilde toch mijn verhaal voorleggen en een vraag stellen. Ik heb overigens niet alle reacties nagelopen of mijn vraag daar al is gesteld. Dus als het dubbelop is alvast excuus daarvoor.![]()
![]()
![]()
Resultaat was dat ik 's-avonds laat bij de Hornbach compleet stil stond tegen sluitingstijd (met zo'n compleet afgesloten hekwerk erom heen) en dus de Skoda helplijn gebeld. Oplossing zou zijn om (de sleutel dus) 10 minuten lang minimaal 10 meter bij de vergrendelde auto weg te blijven. Dan zou de auto zichzelf resetten en het probleem opgelost zijn. Dit ook 3 keer geprobeerd, maar dit hielp ook niet meer. De foutmelding bleef op het dashboard staan en er was totaal geen beweging in te krijgen. Vervolgens de garage gebeld en terwijl het onderhoudsbusje onderweg was heeft zo'n 20 man Hornbach personeel geprobeerd de Enyaq het terrein af te duwen met een snelheid van 50 meter over 10 minuten.![]()
[Afbeelding]
Mijn vraag is of andere Enyaq rijders soortgelijke problemen hebben of hebben gehad. Het is toch een serieus defect geweest vrij kort nadat de auto is afgeleverd. Ik ben benieuwd.![]()
Omdat die versie van het nummer 9 uur duurt?Trackerfire schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:58:
Heerlijke terugreis gehad gisteren. Natte condities en tegenwind. Zorgde tov de heenreis voor een verbruik bij een snelheid van 110km/u gemiddeld van iets meer dan 28kWh/100km ofwel een kleine 300km range. Verder extreem comfortabele reisauto. Kan niet wachten op de volgende vakantie.
Poeh, moet je zeggen dat ik wel een beetje "jaloers" ben als ik je zo hoor. Maar ik vrees dat de 2200 eurie met daarbij de 9uur enkele reis mij toch net iets te gortig zijn. Ik hoor het graag als iemand in NL deze installatie uit gaat voeren. Maar geniet van je mooie nieuwe installatie!Trackerfire schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:58:
Dat ben ik. 🤣 Alleen nog duurder. Zal van de week even de specs posten. (Krijg nog een overzicht)lvefferen schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:40:
[...]
Poeh, moet je zeggen dat ik wel een beetje "jaloers" ben als ik je zo hoor. Maar ik vrees dat de 2200 eurie met daarbij de 9uur enkele reis mij toch net iets te gortig zijn. Ik hoor het graag als iemand in NL deze installatie uit gaat voeren. Maar geniet van je mooie nieuwe installatie!
Edit: kon overigens ook voor een goedkopere optie gaan. Die kwam op 2100 euro incl btw, maar toch besloten dat als het al zoveel geld kost, om dan maar voor het beste te gaan
[ Voor 14% gewijzigd door Robbie8454 op 30-01-2022 20:17 ]
Kan ik me voorstellen hoor. Ik had in principe dezelfde twijfel. Totdat ik de reviews van de mensen las die t al hadden laten inbouwen bij hem. Ze hebben niet gelogen haha!lvefferen schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:40:
[...]
Poeh, moet je zeggen dat ik wel een beetje "jaloers" ben als ik je zo hoor. Maar ik vrees dat de 2200 eurie met daarbij de 9uur enkele reis mij toch net iets te gortig zijn. Ik hoor het graag als iemand in NL deze installatie uit gaat voeren. Maar geniet van je mooie nieuwe installatie!
Voor degenen die benieuwd zijn en twijfelen om zoiets te doen. Stuur gerust een PB om eens te komen luisteren.
Ja dag! Ik kom echt niet luisteren! Straks wil ik het ookTrackerfire schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:20:
[...]
Kan ik me voorstellen hoor. Ik had in principe dezelfde twijfel. Totdat ik de reviews van de mensen las die t al hadden laten inbouwen bij hem. Ze hebben niet gelogen haha!
Voor degenen die benieuwd zijn en twijfelen om zoiets te doen. Stuur gerust een PB om eens te komen luisteren.
Daar is ie dan: ik vind m zeker niet minder mooi. Wit met zwart doet natuurlijk al snel denken aan tesla, maar vind het wel mooi gedaan hoe het glas over het hele dak loopt. Vin in de happer komt rechtstreeks terug van the vision. Zelf zou ik toch eerder gaan voor de logische ruimte in de huidige Enyaq en natuurlijk een opengaand panoramadak.
:strip_exif()/f/image/MSTXIYVRXkb73dAWqqiJfK5j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U9Yc1FyYLNbWkXGcUS6yXy7N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MSTXIYVRXkb73dAWqqiJfK5j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U9Yc1FyYLNbWkXGcUS6yXy7N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BzCO4ZrXrH1hM3FqzxSPoVdA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Robbie8454 op 30-01-2022 20:52 ]
Na jou post heb ik die noorse optie nog maar eens bekeken. Maar dat is eigenlijk alleen een versterker met 2 6" subs in een custom case. Dus dan hou je stock mid en hoog speakertjes. Voor 1000 euro alleen "premium" laag speakers. Wel goed zelf in te bouwen. Nogmaals jou installatie in nederland (met BTW bon) zou ik niet over twijfelen. (misschien komen ze voor 4-5 auto's wel een weekendje naar NLTrackerfire schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:20:
[...]
Kan ik me voorstellen hoor. Ik had in principe dezelfde twijfel. Totdat ik de reviews van de mensen las die t al hadden laten inbouwen bij hem. Ze hebben niet gelogen haha!
Ik heb een warmte pomp welke rit bedoel je heb er inmiddels al 50k op staan.Sturgeon22 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:42:
@mibkiller Bedankt! Was dat met of zonder skikoffer? En heb je wel of geen warmtepomp?
@Maat28 Wij rijden altijd 's nachts en vanwege de kinderen wil ik niet ieder 1,5 uur stoppen, vind het fijn om minimaal 2,5 uur achter elkaar te rijden. Eventueel iets langzamer (110km/h ofzo) is ook geen probleem. Ik heb ook het idee dat dit wel kan, maar check graag even met mensen die hier ervaring mee hebben. Informatie over range in zomer en winter is wel te vinden, maar weinig over de invloed van de skikoffer en ik verwacht dat die vrij groot is.
Volgens de dealer zou levering ergens midden augustus moeten kunnen, dus dit jaar inderdaad nog geen problemen. Maar ik wil graag zorgen dat ik de 5 jaren daarna ook zonder al te veel "gedoe" op wintersport kan.
Leuke is dat ik geen btw hoefde te betalen ivm BTW verlegd binnen EU. Ben zelfstandig ondernemer. Heb uiteindelijk dus iets meer dan 1.848 overgemaakt vandaag. Ook zoiets, vreemd om weg te rijden zonder te betalen. Ze gaan daar nog volledig op goed vertrouwen. Wel te prijzen! Nog steeds een bak geld hoor, daar niet van. Maar als ondernemer dus nog een leuk voordeeltje van bijna 400 piek. Zijn de onkosten van t weekendje ook meteen gedekt.lvefferen schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:50:
[...]
Na jou post heb ik die noorse optie nog maar eens bekeken. Maar dat is eigenlijk alleen een versterker met 2 6" subs in een custom case. Dus dan hou je stock mid en hoog speakertjes. Voor 1000 euro alleen "premium" laag speakers. Wel goed zelf in te bouwen. Nogmaals jou installatie in nederland (met BTW bon) zou ik niet over twijfelen. (misschien komen ze voor 4-5 auto's wel een weekendje naar NL
Hallo, ik vroeg me af of er meer mensen last hebben vam de vering van de enyaq. Als ik binnen de bebouwde kom over een drempel rijdt (met een normale snelheid), hoor en voel ik best vaak een redelijke klap op de vering. Met name linksvoor.... zou dat iets kunnen zijn, of is de vering gewoon erg stug ofzo
Nee niet gemerkt bij mijn wagen. Zou heel misschien een transportblok kunnen zijn wat nog in de vering zit, zou er met rijklaar maken uitgehaald moeten zijn maar misschien vergeten. Maar dan had je het misschien al wel eerder gemerkt…DBR1984 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:34:
Hallo, ik vroeg me af of er meer mensen last hebben vam de vering van de enyaq. Als ik binnen de bebouwde kom over een drempel rijdt (met een normale snelheid), hoor en voel ik best vaak een redelijke klap op de vering. Met name linksvoor.... zou dat iets kunnen zijn, of is de vering gewoon erg stug ofzo
Geen last van. Juist extreem comfortabel. Lijkt me dat er iets "mis" is. Zou even bij de garage langsrijden met 't probleem.DBR1984 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:34:
Zo, dat is een flinke domper. Mooi dat het is opgelost.Fairplay92 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:50:
![]()
![]()
[Afbeelding]
Mag ik vragen welke laders je zoal pakt onderweg naar Noord Spanje?
En bedoel je richting San Sebastian of Girona?
Ik kom graag een keer luisteren, als het op luisterafstand is... Woon je een beetje centraal, ik woon in het Oosten.Trackerfire schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:20:
[...]
Verder een vraagje, ik zie dat je aangeeft alleen een match versterker ingebouwd te hebben, op de foto zie ik ook een mosconi naast je sub, waar is die dan voor?
Spidermellow
De match zit in de Enyaq van @Trackerfire ;langevoort schreef op maandag 31 januari 2022 @ 00:08:
[...]
Ik kom graag een keer luisteren, als het op luisterafstand is... Woon je een beetje centraal, ik woon in het Oosten.
Verder een vraagje, ik zie dat je aangeeft alleen een match versterker ingebouwd te hebben, op de foto zie ik ook een mosconi naast je sub, waar is die dan voor?
de mosconi zit in de Enyaq van @Robbie8454 ;
toch?
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Correct!p.d.s.mane schreef op maandag 31 januari 2022 @ 06:30:
[...]
De match zit in de Enyaq van @Trackerfire ;
de mosconi zit in de Enyaq van @Robbie8454 ;
toch?
** Inderdaad offtopic **
[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 31-01-2022 15:50 ]
Aan voorkant heb ik er geen last van, achterkant wel maar komt denk ik door mijn rijstijl 🙈 al een keer gekeken maar zag niets geks bij de veren.Trackerfire schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:54:
[...]
Geen last van. Juist extreem comfortabel. Lijkt me dat er iets "mis" is. Zou even bij de garage langsrijden met 't probleem.
Gisteren heb ik mijn auto aan een publieke laadpaal gezet. Na ongeveer een uurtje zo'n 10% erbij, maar toen stopte ineens het laden. Via de Shell Recharge app kon ik zien dat er op dat moment op de 2e aansluiting een andere auto ingeplugd was.
Dit is nu de 2e keer dat de auto lijkt te stoppen met laden als er naderhand een andere auto in de 2e aansluiting inplugd.
Is dit iets wat veroorzaakt wordt door de auto, of ligt het probleem eerder bij de (2 verschillende) laadpalen?
Dit is nu de 2e keer dat de auto lijkt te stoppen met laden als er naderhand een andere auto in de 2e aansluiting inplugd.
Is dit iets wat veroorzaakt wordt door de auto, of ligt het probleem eerder bij de (2 verschillende) laadpalen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.