Natuurlijk verlies je energie maar ook als je optrekt gaat er energie verloren. In de D stand verlies je ook energie door luchtweerstand en rolweerstand. Laat ik het zo zeggen, ik laat mij niet uirollen, ik wil of rijden of ik wil remmen. Uitrollen duurt mij dan ook veel te lang. En al met al is het verschil denk ik minimaal. Zoals ik al zei die 5 km die je ermee bespaard zou mij een worst wezen, ik rijd liever hoe ik het prettig vind.samba123 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:35:
[...]
Ik vind stand B ook fijn, tenminste in woonwijken waar je toch voor ieder kruispunt weer een beetje moet afremmen. Het schijnt alleen wel iets meer stroom te kosten. Als ik het goed begrijp is recuperatie niet 100% efficiënt (je verliest toch wat energie, de accu wordt bijvoorbeeld warmer ipv meer opgeladen). In B-modus rem je van nature vaker een beetje af en ga je weer iets harder rijden, en elke keer dat dat gebeurt, dan verlies je een beetje. Het is dus iets efficiënter om in D te rijden (geen idee hoe veel), of gewoon met cruise control natuurlijk.
Wat die cruise control betreft, ik denk dat ACC dan eigenlijk minder zuinig is dan de ouderwetse "vaste snelheid" cruise control, want hij volgt de auto voor je. Als die heel onregelmatig rijdt qua snelheid, dan doe jij dat automatisch ook.En dat is dus niet goed. Met de ouderwetse cruise control van mijn vorige auto ging ik er dan gewoon langs, zonder ooit af te remmen. Maar met de ACC is hij dan al aan het afremmen voordat ik aan het inhalen ben.
Ik denk dat het op de snelweg wel meevalt want daar zal het eerder het verschil zijn tussen weinig stroom geven en meer stroom (er komt dus geen recuperatie bij kijken). Op lokale wegen zou ik ws. zuiniger rijden door de auto meer uit te laten rijden in D (dus van de ACC af ruim voor de rotonde) zodat de recuperatie überhaupt nauwelijks gebruikt wordt. En natuurlijk rete snel door alle bochten, want hoe minder je afremt, hoe minder verlies en hoe minder je weer hoeft op te trekken.
De cruise control gebruiken zodat je lekker door kan kachelen bedoel ik natuurlijk. Je bent altijd afhankelijk van andere weggebruikers.
Overigens vind ik dat afremmen ruim van te voren super irritant, naar mijn idee moet het verkeer vlot door gaan en niet iemand die een km van te voren al zijn gas los laat en heel langzaam gaat rijden.