Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.017.370 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 21:46
Wat ik heb begrepen op lange (vakantie) stukken rijden is dat je beter niet 130kmh kan rijden, maar max 110kmh (nog beter 95kmh ;) ). De tijdswinst met 130 verlies je zeg maar dubbel vanwege significanter hoger verbruik en dus uiteindelijk significant langer moeten laden op het gehele stuk en dus lange onderweg.

(Behalve als je net met die 10% aankomt op locatie met 130kmh. Dan kan je het verlies daar bijladen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Ja absoluut. Bij 130 km/h verlies je overal tijd t.o.v. 100-110km. Dat heb ikzelf ook gemerkt toen ik vanaf Parijs terug naar Nederland reed. 110km/h op de cruisecontrol is heerlijk vertoeven op de weg. Elke 2.5-3 uur even bijladen en tijdens de ritten lekker relaxed. Vergelijk dat eens met de tijd dat je met een benzine/diesel auto zat te stressen en gassen om net 10 minuten eerder op de bestemming aan te komen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:16
Avigoorn schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:15:
Wat ik heb begrepen op lange (vakantie) stukken rijden is dat je beter niet 130kmh kan rijden, maar max 110kmh (nog beter 95kmh ;) ). De tijdswinst met 130 verlies je zeg maar dubbel vanwege significanter hoger verbruik en dus uiteindelijk significant langer moeten laden op het gehele stuk en dus lange onderweg.

(Behalve als je net met die 10% aankomt op locatie met 130kmh. Dan kan je het verlies daar bijladen.)
Als er voldoende (werkende) palen zijn dan is 130 zeker sneller dan 110. Je kunt sneller laden, dan dat je verbruikt. Persoonlijk kan ik ook niet 110 rijden als ik 130 mag. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09 14:26
Sturgeon22 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:42:
@mibkiller Bedankt! Was dat met of zonder skikoffer? En heb je wel of geen warmtepomp?

@Maat28 Wij rijden altijd 's nachts en vanwege de kinderen wil ik niet ieder 1,5 uur stoppen, vind het fijn om minimaal 2,5 uur achter elkaar te rijden. Eventueel iets langzamer (110km/h ofzo) is ook geen probleem. Ik heb ook het idee dat dit wel kan, maar check graag even met mensen die hier ervaring mee hebben. Informatie over range in zomer en winter is wel te vinden, maar weinig over de invloed van de skikoffer en ik verwacht dat die vrij groot is.
Volgens de dealer zou levering ergens midden augustus moeten kunnen, dus dit jaar inderdaad nog geen problemen. Maar ik wil graag zorgen dat ik de 5 jaren daarna ook zonder al te veel "gedoe" op wintersport kan :D .
De ski koffer kan inderdaad een behoorlijke boosdoener zijn…..voor de wintersport een tussenstop is voor mij geen optie (is het een te korte vakantie voor). Ik heb de dealer als compensatie voor alle niet nakomen leverings beloften verzocht om voor de volgende wintersport een Octavia of Superb beschikbaar te stellen…..zal wel niets worden maar de dealer heeft zo onzin uit zitten te kramen dat ze nu over de brug mogen komen met iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 21:46
Inspired schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Persoonlijk kan ik ook niet 110 rijden als ik 130 mag. :)
Ik snap je helemaal. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 10:47
Inspired schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Als er voldoende (werkende) palen zijn dan is 130 zeker sneller dan 110. Je kunt sneller laden, dan dat je verbruikt. Persoonlijk kan ik ook niet 110 rijden als ik 130 mag. :)
Heb je daar bronnen of berekeningen voor? Ik weet dat dit zo is bij de Tesla, maar daar heb je ook wel veel betere laadcurves.
srkoster schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:47:
[...]Paar mensen zeggen dat het ook bij andere skoda's wel eens gebeurt en dat het verstandig is om de optie uit te zetten om de ramen te open bij het lang indrukken van de ontgrendel knop op de sleutel aan te raden is. De optie zit bij de wagen opties in je infotainment menu.
Zijn de ramen open te zetten via de app? Want ik vind die functionaliteit toch wel erg handig in de zomer wanneer het snikheet is en je loopt richting de auto om te vertrekken. Die 10 seconden dat de ramen alvast openstaan, helpt veel. En dan hoeft de airco net wat minder hard te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:38
this schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:11:

Heb je daar bronnen of berekeningen voor? Ik weet dat dit zo is bij de Tesla, maar daar heb je ook wel veel betere laadcurves.
Als je twee routes van Utrecht naar Parijs maakt zie je het verschil:

Max 130 km/uur : https://abetterrouteplann...4f-4bef-8026-667c01dd709f
Totale tijd 5h 16min waarvan 33min laden

Max 110 km/uur : https://abetterrouteplann...a7-4697-8388-4213d470f50f
Totale tijd 5h 23min waarvan 24min laden

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:07
Sand0rf schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Wat wel invloed kan hebben is de vraag of er door de hogere snelheid meer laadstops nodig zijn.
Een laadstop verhoogt de kans op wachten. Slechte laders. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Sand0rf schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:22:
[...]

En als je datzelfde nu eens herhaalt vanuit Utrecht richting Val Thorens bijvoorbeeld, dan heb je al verschillende laadmomenten.
Ik zou het zelf willen proberen, maar ik vind precies de mogelijkheid om snelheid in te stellen niet meer terug. Of misschien moet ik daarvoor eerst een account aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven2829
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-11-2022
Hey iedereen, ondertussen al ruim 7 maanden aan het rijden met mijn Enyaq en nog steeds tevreden... Ik merk wel 2 storende zaken :

1e bij het nemen van linkse bochten op wegen met betonplaten of klinkers, een storende trilling te merken in de achterruit recht achteraan... nog iemand dat gemerkt ? oplossing ?
2e ik heb grondverlichting in de spiegels zitten, maar na een paar bezoekjes aan onze kust, blijkt er zand/vuil in gewaaid, waardoor het logo op de grond verstrooid wordt door het vuil.... het zit niet aan de buitenkant, maar binnen... heeft iemand hier een oplossing voor ?

bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
this schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:44:
[...]

En als je datzelfde nu eens herhaalt vanuit Utrecht richting Val Thorens bijvoorbeeld, dan heb je al verschillende laadmomenten.
Ik zou het zelf willen proberen, maar ik vind precies de mogelijkheid om snelheid in te stellen niet meer terug. Of misschien moet ik daarvoor eerst een account aanmaken.
Je kunt bij advanced settings een Max snelheid meegeven, maar ABRP berekent voor je of je ergens langzamer zou moeten gaan rijden.

Je kunt eventueel spelen met de instelling minder stops van kortere afstanden.
Het blijft een theoretische planning. Als er iemand in de auto naar de wc moet, gaat alles “het putje in”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqqlBDHDZ_dvX0OXOwOuewoeiss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AlxuQxd8nef8TK6gfIGBKu0v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 28twinplug
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-01-2023
sven2829 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:45:
Hey iedereen, ondertussen al ruim 7 maanden aan het rijden met mijn Enyaq en nog steeds tevreden... Ik merk wel 2 storende zaken :

1e bij het nemen van linkse bochten op wegen met betonplaten of klinkers, een storende trilling te merken in de achterruit recht achteraan... nog iemand dat gemerkt ? oplossing ?
2e ik heb grondverlichting in de spiegels zitten, maar na een paar bezoekjes aan onze kust, blijkt er zand/vuil in gewaaid, waardoor het logo op de grond verstrooid wordt door het vuil.... het zit niet aan de buitenkant, maar binnen... heeft iemand hier een oplossing voor ?

bedankt !
Ik heb die trilling rechts achter ook, maar dan bij langzaam rijden over slechte klinkers in de woonwijk. Heb nog niet uit kunnen vinden waar het precies vandaan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srkoster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 20:10
Zijn de ramen open te zetten via de app? Want ik vind die functionaliteit toch wel erg handig in de zomer wanneer het snikheet is en je loopt richting de auto om te vertrekken. Die 10 seconden dat de ramen alvast openstaan, helpt veel. En dan hoeft de airco net wat minder hard te werken.
Helaas, zit er niet in
In de internationale Skoda Enyaq group op Facebook zijn er ook redelijk wat meldingen van. Bij sommige is alleen de lamp vervangen en bij anderen (na herhaling) de hele spiegel.

[ Voor 40% gewijzigd door srkoster op 20-01-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:53

rammes

koekebakker 1e klas

[...]

[...]

dat kan door met de sleutel de open knop vast te houden.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
this schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Uiteindelijk dan toch de setting gevonden voor snelheid aan te passen. En blijkbaar op 13u rijden scheelt het een kwartiertje, in het voordeel van de 130km/u.
Zijn de laadmomenten eigenlijk correct bij ABRP?

Met zo'n klein verschil denk ik wel dat ik eerder 110km/u zou rijden. Rijdt net wat relaxter en verbruikt ook minder.
rammes schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:42:
[...]

dat kan door met de sleutel de open knop vast te houden.
Heb je wel gekeken naar de comment die ik gequote heb? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srkoster
  • Laatst online: 08-09 20:10
Van de week de winterbanden erop laten zetten, bleek ik binnen een paar weken al enkele zwarte sierdoppen kwijt te zijn. Volgens de bandenboer omdat ze niet genoeg klemmen en te los op de bouten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1dh9xnvrfhsF2A7Fldd1TWCP50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFsiXqq23mjFBJEw6PZLjigT.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er meer mensen die daar last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

this schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Uiteindelijk dan toch de setting gevonden voor snelheid aan te passen. En blijkbaar op 13u rijden scheelt het een kwartiertje, in het voordeel van de 130km/u.
Zijn de laadmomenten eigenlijk correct bij ABRP?

Met zo'n klein verschil denk ik wel dat ik eerder 110km/u zou rijden. Rijdt net wat relaxter en verbruikt ook minder.

[...]

Heb je wel gekeken naar de comment die ik gequote heb? :P
8)7 ik stop ermee voor vandaag #weekend

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
FJP84 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:08:
Vraagje: hoeve km range kun je erbij verwachten bij een iV80 in de zomer als je deze voor een nachtje 7-8u aan de 'granny' hangt op een gemiddelde Franse camping? Dank voor de info.

We zitten een beetje te kijken of de iV80 naar midden Frankrijk pakken of kijken voor een ICE alternatief. Zelf uiteraard de voorkeur voor de Enyaqs, maar zoeken naar campings met laadmogelijkheid beperken wel de opties. En ik wil niet te hele vakantie bezig zijn met de range van de auto.
Je hangt hem natuurlijk al snel 14 uur per nacht aan een lader, 18:00 aankomen, 08:00 weer weg? Laden gaat niet snel maar je zal ca 140 km extra range geladen hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defense.71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
srkoster schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:53:
Van de week de winterbanden erop laten zetten, bleek ik binnen een paar weken al enkele zwarte sierdoppen kwijt te zijn. Volgens de bandenboer omdat ze niet genoeg klemmen en te los op de bouten zitten.

[Afbeelding]

Ja klopt, ik mis er ook een paar zag ik bij het wassen van de velgen. Eens kijken of ik ander setje kan krijgen. Oogt toch rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28

[Afbeelding]

Bij mijn vorige VAG auto die ik 4 jaar in lease heb gehad had ik er aan het einde ongeveer nog 6 over denk ik O-) . Na iedere bandenwissel en onderhoudsbeurt verloor ik er weer een paar.
De eerste 2x gemeld en toen hebben zet netjes nieuwe geplaatst, maar op enig moment maar gewoon laten gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:09
Kaaschef schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:57:
[...]

Je hangt hem natuurlijk al snel 14 uur per nacht aan een lader, 18:00 aankomen, 08:00 weer weg? Laden gaat niet snel maar je zal ca 140 km extra range geladen hebben dan.
Ook mijn ervaring onlangs op vakantie. Als je een beetje vol aankomt kan je snachts voldoende opladen voor flinke dagtochten...

En meestal komen wij eind van de middag terug en zijn we niet voor 10u weg...het is tenslotte vakantie 😁

[ Voor 11% gewijzigd door svenxyz op 20-01-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024

[Afbeelding]

Zelfde velgen en mis er inieder geval 1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:46
iRbn schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:47:
[...]

Ook bij koude temperaturen is die niet helemaal vol (althans de eerste km's) heb ik gemerkt.
Mij valt op dat met name bij koude de balk eerst kleiner is. En na een half uurtje rijden is hij dan 'vol'.
Ik laad bijna nooit naar 100% op, dus het verhaal van niet kunnen recupereren gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 14:02

[Afbeelding]

Yep, toevallig vorige week bij het wassen gezien, meerdere zijn verdwenen. Nog geen melding naar dealer over gemaakt. Weet niet of het komt door het wisselen van de banden op de originele velgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
RandomNick schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Mij valt op dat met name bij koude de balk eerst kleiner is. En na een half uurtje rijden is hij dan 'vol'.
Ik laad bijna nooit naar 100% op, dus het verhaal van niet kunnen recupereren gaat niet op.
Ik snap niet helemaal wat je probeerd te zeggen, zoals het ook in de manual staat is dit het recuperatie gedeelte. Dat het vermogen dat je kunt recupereren een beetje afhankelijk is van de temperatuur, ok. Maar het is geen maat voor de accutemperratuur. Ik heb bij mijn iV 80 toen met -4 graden nog zelfs de volle balk tot mijn beschikking (mits ik niet tot 100 % ga laden maar gewoon tot 80 %). Bij de 100 % dan ehb ik nog iets minder dan de helft over dacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0uHIWl4jCcIOTz8ri6cPYT2NjQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5g9FP2nxADSrf1Cq9AZXemjY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:55
Update over mijn storingsmelding: probleem met elektrasysteem waarna vermogen weg viel.
Vandaag na 20 dagen auto weer opgehaald. Bleek 1 accu module storing te geven. Deze is vervangen. Ze hadden overleg met importeur en fabriek nodig om oorzaak te vinden.
Ga van de week even lange rit maken om te controleren of probleem nu echt weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
SSJVegito schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:12:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je probeerd te zeggen, zoals het ook in de manual staat is dit het recuperatie gedeelte. Dat het vermogen dat je kunt recupereren een beetje afhankelijk is van de temperatuur, ok. Maar het is geen maat voor de accutemperratuur. Ik heb bij mijn iV 80 toen met -4 graden nog zelfs de volle balk tot mijn beschikking (mits ik niet tot 100 % ga laden maar gewoon tot 80 %). Bij de 100 % dan ehb ik nog iets minder dan de helft over dacht ik.

[Afbeelding]
Ik denk dat bij een iv60 dit verschil groter is, want bij koude accu en 100% is het beschikbare recuperatie vermogen maar iets tussen de 33 en 25%.

Dit is verder ook logisch aangezien het een eigenschap is van de individuele batterij cel met hoeveel stroom deze geladen mag worden afhankelijk van state of charge en temperatuur.
Als je dit vertaald naar de volledige accu welke groter is bij een iv80 maar met evenveel stroom recupereert als een iv60, dan kan een iv80 een hogere laadstroom aan omdat deze over 20%meer accucellen verdeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Daan_P schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:32:
[...]

Ik denk dat bij een iv60 dit verschil groter is, want bij koude accu en 100% is het beschikbare recuperatie vermogen maar iets tussen de 33 en 25%.

Dit is verder ook logisch aangezien het een eigenschap is van de individuele batterij cel met hoeveel stroom deze geladen mag worden afhankelijk van state of charge en temperatuur.
Als je dit vertaald naar de volledige accu welke groter is bij een iv80 maar met evenveel stroom recupereert als een iv60, dan kan een iv80 een hogere laadstroom aan omdat deze over 20%meer accucellen verdeeld wordt.
Klopt. Ik verwacht ook dat daar wel verschil in zit. Ik probeer ook meer te zeggen dat het niet een maat is voor de temperatuur zoals eerder gedacht door een member. Tenzij ik het verkeerd begrepen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico1984
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-03-2024
Diigii schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 01:15:
[...]

Poeh, dat is een goeie. Deze kreeg ik bij de Enyaq omdat deze bij de dealer stonden. Zijn 21" inch velgen, maar heel veel meer weet ik er niet van. Als ik een beetje google onder "21 inch blacked out rims" dan krijg ik dezelfde velgen te zien, maybe it helps! :)
Denk dat deze het zijn!: https://www.givawheels.nl...onal=&rim_has_wide_rear=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
SSJVegito schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Klopt. Ik verwacht ook dat daar wel verschil in zit. Ik probeer ook meer te zeggen dat het niet een maat is voor de temperatuur zoals eerder gedacht door een member. Tenzij ik het verkeerd begrepen heb.
Best kans dat ik dat gesuggereerd heb ;)
Het is zeer waarschijnlijk een onderdeelvan de berekening achter het beschikbare recuperatie vermogen, net zoals temperatuur invloed heeft op het laden van de accu.

Zelf heb ik gewerkt aan het ontwerp van accupakketten voor luxe privé duikboten. Het grote verschil was de verhouding tussen capaciteit en stroom ten opzichte wat bij elektrische auto’s gehanteerd wordt.

Ter illustratie, duikboot had bijv 30kw aandrijving op een 30kWh accupakket.
Iv60 heeft 132kw op 58kWh accupakket.
Daarnaast is de recommended laadstroom vaak 0,2*capaciteit (natuurlijk erg afhankelijk van specificaties, maar richtlijn voor li-ion) en ontlaadstroom in de range van 1of2*capaciteit.

Daarnaast is de accu capaciteit ook gespecificeerd bij een bepaalde constante ontlaadstroom bij bijv 20grC.

Dit zie je ook terug in het feit dat de range van een iv60 in verhouding iets meer terugloopt bij 0grC dan bij een iv80 (of bij hoog verbruik door bijv 130km/u te rijden)

Kleine disclaimer is dat deze werkervaring ongeveer 10jaar geleden is, maar zo snel veranderd de accu technologie helaas ook weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Daan_P schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Best kans dat ik dat gesuggereerd heb ;)
Het is zeer waarschijnlijk een onderdeelvan de berekening achter het beschikbare recuperatie vermogen, net zoals temperatuur invloed heeft op het laden van de accu.

Zelf heb ik gewerkt aan het ontwerp van accupakketten voor luxe privé duikboten. Het grote verschil was de verhouding tussen capaciteit en stroom ten opzichte wat bij elektrische auto’s gehanteerd wordt.

Ter illustratie, duikboot had bijv 30kw aandrijving op een 30kWh accupakket.
Iv60 heeft 132kw op 58kWh accupakket.
Daarnaast is de recommended laadstroom vaak 0,2*capaciteit (natuurlijk erg afhankelijk van specificaties, maar richtlijn voor li-ion) en ontlaadstroom in de range van 1of2*capaciteit.

Daarnaast is de accu capaciteit ook gespecificeerd bij een bepaalde constante ontlaadstroom bij bijv 20grC.

Dit zie je ook terug in het feit dat de range van een iv60 in verhouding iets meer terugloopt bij 0grC dan bij een iv80 (of bij hoog verbruik door bijv 130km/u te rijden)

Kleine disclaimer is dat deze werkervaring ongeveer 10jaar geleden is, maar zo snel veranderd de accu technologie helaas ook weer niet ;)
Ja ik geloof je op die punten hoor. Maar het ding blijft nogsteeds het recuperatie niveau en niet een maat voor de temperatuur (ook al heeft het invloed). :P

Er zijn verandering aan aan het komen dus dat scheelt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-09 15:53
Telkens als ik uit de auto stap, dan gaat de mediasysteem uit en ook mijn muziek als voorbeeld. Als ik bijvoorbeeld even de auto schoonmaak of even naar de kofferbak ga, dan gaat het al uit. Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen dat de auto uit gaat zodra ik alleen al uitstap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:16
Krishh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:17:
Telkens als ik uit de auto stap, dan gaat de mediasysteem uit en ook mijn muziek als voorbeeld. Als ik bijvoorbeeld even de auto schoonmaak of even naar de kofferbak ga, dan gaat het al uit. Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen dat de auto uit gaat zodra ik alleen al uitstap?
Als ik mij goed herinner krijg je dat voor elkaar door de start/stop knop te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishh
Jitse H schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Als ik mij goed herinner krijg je dat voor elkaar door de start/stop knop te gebruiken.
Klopt, helaas werkt dit niet altijd het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
Krishh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:17:
Bij snelladen waarbij anderen soms in auto blijven zitten doe ik het altijd door de gordel van bestuurder vast te laten.
Beetje omslachtig maar werkt wel :)
Hoop dat iemand een betere methode weet!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-05-2024

[Afbeelding]
Vandaag ook 3 verloren met hogedruk wassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skoda_M
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-02-2022
de app heeft de auto uit de garage gegooid, bij het invoeren van het VIN nummer krijg ik de volgende melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIKvKbo8v-kqT09CRzu6vcyQ988=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxO6kna91LBSHZ3Wk4m3vPHn.jpg?f=fotoalbum_large

zijn er nog meer die hier last van hebben, en hoe kom ik aan de gegevens van de infolijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Jasperzzz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Bij snelladen waarbij anderen soms in auto blijven zitten doe ik het altijd door de gordel van bestuurder vast te laten.
Beetje omslachtig maar werkt wel :)
Hoop dat iemand een betere methode weet!?
Ik denk deze OBDEleven aanpassing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGtpnLv9nsertQtck7UGRX7q7Cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GVeetEuwRO9owxRrZqrBqKoH.png?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Krishh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Klopt, helaas werkt dit niet altijd het geval.
Uitstappen (van de stoel af), sleutel in de auto en de start knop indrukken. Dan zou die aan moeten gaan, kan me voorstellen dat als je de sleutel weer meeneemt dat die misschien uit gaat maar ook dat als je op je stoel zit en eraf gaat dat die uit gaat. Heb niet alle situaties geprobeerd maar kan me zoiets voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Skoda_M schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:53:
de app heeft de auto uit de garage gegooid, bij het invoeren van het VIN nummer krijg ik de volgende melding.

[Afbeelding]

zijn er nog meer die hier last van hebben, en hoe kom ik aan de gegevens van de infolijn?
Even geduld, hij doet het zo weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defense.71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02

[Afbeelding]

Ja ik heb precies hetzelfde. Is ook een nieuwe app zag ik. Maar ook steeds geen verbinding. App er af gehaald en opnieuw geïnstalleerd maakte geen verschil. Over paar dagen maar weer eens
proberen. Wel iets andere tekst…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgOnda4PaZZN52NO8SLc9Jw5eWM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6InVyS1ZG1qyey4rfVJv5ETe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Defense.71 op 20-01-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-08 10:57

[Afbeelding]

HIer het zelfde issue. App was niet meer up to date. Hij gaf aan dat hij nog aan het laden was en dat 3 dagen lang.

Hem ook uit de app verwijderd en krijg hem er ook niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Laatst online: 23:55
DirkBouwman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:46:
[...]

Altijd in de B stand idd. Zou dat invloed hebben op banden slijtage of bedoel je dat niet?
Ja, als je in stand B rijdt zul je meer remmen op de elektromotor en dus op de achterwielen. Als je in stand D rijdt zul je over het algemeen wat meer uitrollen. Als je langer uitrolt 'rem' je relatief meer op de luchtweerstand van het voertuig. Dat gaat niet via de wielen en leidt dus niet tot bandenslijtage.
Maar een achterwiel aangedreven auto zal natuurlijk sowieso meer slijtage op de achterwielen hebben, alleen versnel je dat dus door weinig/niet uit te rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kronosair
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-01-2024

[Afbeelding]

Zelfde hier al meerdere dagen, wat een drama app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishh
Is dit iets wat ik zelf kan aanpassen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:19
In de eerste deel staat een tip voor een koffiebeker die goed zou passen in de bekerhouder:

https://www.bol.com/nl/p/...vs-zwart/9200000075763673

Omdat dat de 0,5l zo hoog is dat die voor de knoppen onder het scherm zit, heb ik de 0,36l variant besteld maar die gaat retour want ik vind deze helemaal niet goed passen (dat ligt niet aan het middenschotje).

Heeft iemand een andere koffiebeker tip die wel goed past?

[ Voor 3% gewijzigd door Pimmr op 21-01-2022 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Krishh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:07:
[...]

Is dit iets wat ik zelf kan aanpassen? :)
Alleen als je een OBDEleven device hebt. Dat is een plug die je kan kopen voor een par tientjes en dan kun je heel veel aanpassingen aan je auto uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

GAEvakYD schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:30:
[...]

Alleen als je een OBDEleven device hebt. Dat is een plug die je kan kopen voor een par tientjes en dan kun je heel veel aanpassingen aan je auto uitvoeren.
Is dat dan ook met die app waar je steeds "credits"voor moet kopen? Dat credit systeem voel ik niets voor, Elke keer als SKODA een update heeft kan ik settings weer herstellen en credits aanschaffen. Als het anders werkt hoor ik dat graag.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:02
rammes schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:39:
[...]

Is dat dan ook met die app waar je steeds "credits"voor moet kopen? Dat credit systeem voel ik niets voor, Elke keer als SKODA een update heeft kan ik settings weer herstellen en credits aanschaffen. Als het anders werkt hoor ik dat graag.
Elke dag de app even starten geeft je al 1 credit. Een aanpassing kost 10 credits en meestal krijg je ook bij aanschaf van het apparaatje credits erbij (ik had er 200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 13:34
rammes schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:39:
[...]

Valide punt. Wellicht kan iemand die in het bezit is van zo'n apparaat aangeven of een aangeschafte wijziging wordt gekoppeld aan je account (en wagen), waarmee opnieuw aanschaffen niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
internetinfo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:02:
[...]

Valide punt. Wellicht kan iemand die in het bezit is van zo'n apparaat aangeven of een aangeschafte wijziging wordt gekoppeld aan je account (en wagen), waarmee opnieuw aanschaffen niet nodig is?
Die dongle zit niet vast aan je account. Echter als je de dongle verkoopt zonder het account en dus de credits, dan zal die minder interessant zijn. Als ik hem ooit verkoop, dan doe ik dat incl account en credits.

Credits kun je inderdaad elke dag 5 gratis credits verdienen.

Ow en die credits zijn alleen voor de standaard apps/aanpassingen die je kan gebruiken. Dat voelt in het begin het veiligst. Echter als je eenmaal de handmatige aanpassingen gedaan hebt, dan is dat super simpel en weet je exact wat er gebeurd. En die aanpassingen zijn gratis.

Bijvoorbeeld deze aanpassing voor het 5x knipperen van de richtingaanwijzer ipv 3x. In de openingspost zit een PDF waarin veel van dit aanpassingen worden beschreven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKVCAIl2ikjw1KUb4EJcr1bSyIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dz5Qg40cAWReOcPwlW5C0Bd4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaJpWjbgEoNnVO4XQjZH7ed1VkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iq3udSMBmD5C322DEu7Cgf8C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ps het is weer zover. Wat kouder buiten, meer mensen die de app willen gebruiken om voor te verwarmen. En Vw/Skoda/Audi kan de load weer niet aan. #mannanman

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_STFNrxmhkVxn4NkcYmDTIWAGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EWPvpa3a8QG90wDioyelaQ7K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:54
GAEvakYD schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:17:
[...]

Die dongle zit niet vast aan je account. Echter als je de dongle verkoopt zonder het account en dus de credits, dan zal die minder interessant zijn. Als ik hem ooit verkoop, dan doe ik dat incl account en credits.

Credits kun je inderdaad elke dag 5 gratis credits verdienen.

Ow en die credits zijn alleen voor de standaard apps/aanpassingen die je kan gebruiken. Dat voelt in het begin het veiligst. Echter als je eenmaal de handmatige aanpassingen gedaan hebt, dan is dat super simpel en weet je exact wat er gebeurd. En die aanpassingen zijn gratis.

Bijvoorbeeld deze aanpassing voor het 5x knipperen van de richtingaanwijzer ipv 3x. In de openingspost zit een PDF waarin veel van dit aanpassingen worden beschreven.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de website van obdeleven (https://obdeleven.com/en/content/24-subscription) staat toch dat je met een basic account geen long coding hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
scatman schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Op de website van obdeleven (https://obdeleven.com/en/content/24-subscription) staat toch dat je met een basic account geen long coding hebt?
Long coding is wat anders. Daarmee kun je de hexadecimale string van een specifiek onderdeel aanpassen. Dat is wel echt nextlevel en zou ik zelf niet snel doen. Check dit:
https://www.facebook.com/watch/?v=472241633809192

Maar uiteindelijk heb je denk ik wel gelijk dat de aanpassing die ik liet zien niet met een OBDEleven Basic kan. Ik vermoed dat dit valt onder 'Gateway installation list coding' of zoiets in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:27

bedankt !
28twinplug schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Ik heb die trilling rechts achter ook, maar dan bij langzaam rijden over slechte klinkers in de woonwijk. Heb nog niet uit kunnen vinden waar het precies vandaan komt
Die ervaar ik ook inderdaad. Dacht lange tijd dat er iets los lag in de kofferbak maar zit 'm echt ergens in een paneel of een onderdeel van de auto. Lastig te vinden in ieder geval..

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukker87
FunkyBro schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:49:
[...]

[...]

Die ervaar ik ook inderdaad. Dacht lange tijd dat er iets los lag in de kofferbak maar zit 'm echt ergens in een paneel of een onderdeel van de auto. Lastig te vinden in ieder geval..
Er zit rechtsachter een soort nood trekkoord als de stekker in de lader gelocked is. Zou dat het kunnen zijn? In de stoffering moet je een geperforeerd deel doordrukken om erbij te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:46
SSJVegito schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:12:
[...]

[Afbeelding]
Wat ik probeer te zeggen is dat het kleine blauwe streepje bij A voor mijn gevoel wel ergens met temperatuur gekoppeld is. Maar ik snap niet precies hoe.
Ik heb de Enyaq als sinds eind april. De eerste 5-6 maanden was dit kleine balkje altijd volledig blauw (of 'vol'). Pas sinds het in de ochtenden kouder is valt me op dat deze dus niet altijd helemaal vol is.
Ik snap heel goed dat deze balk de hoeveelheid aangeeft die gerecupereerd zou kunnen worden.
Aangezien het nu alleen in de 'koude' maanden is dat deze af en toe niet helemaal vol is, lijkt er een koppeling te zijn met temperatuur. Deze is er echter niet altijd, soms is het idd -1 en is hij gewoon wel vol. Ik probeer te begrijpen / uit te vinden wat maakt dat deze soms wel en soms niet helemaal vol is.
Aangezien ik (bijna) nooit tot 100% oplaad, kan het geen connectie hebben met een accu die 'te vol' zou zijn voor recuperatie.

Bij de groene is dat makkelijker. Als je accu beneden de 10% is zie ik hem (bij mijn iV80) een stukje terugspringen, en er is dan ook merkbaar minder vermogen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
RandomNick schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Wat ik probeer te zeggen is dat het kleine blauwe streepje bij A voor mijn gevoel wel ergens met temperatuur gekoppeld is. Maar ik snap niet precies hoe.
Ik heb de Enyaq als sinds eind april. De eerste 5-6 maanden was dit kleine balkje altijd volledig blauw (of 'vol'). Pas sinds het in de ochtenden kouder is valt me op dat deze dus niet altijd helemaal vol is.
Ik snap heel goed dat deze balk de hoeveelheid aangeeft die gerecupereerd zou kunnen worden.
Aangezien het nu alleen in de 'koude' maanden is dat deze af en toe niet helemaal vol is, lijkt er een koppeling te zijn met temperatuur. Deze is er echter niet altijd, soms is het idd -1 en is hij gewoon wel vol. Ik probeer te begrijpen / uit te vinden wat maakt dat deze soms wel en soms niet helemaal vol is.
Aangezien ik (bijna) nooit tot 100% oplaad, kan het geen connectie hebben met een accu die 'te vol' zou zijn voor recuperatie.

Bij de groene is dat makkelijker. Als je accu beneden de 10% is zie ik hem (bij mijn iV80) een stukje terugspringen, en er is dan ook merkbaar minder vermogen beschikbaar.
Ik verwacht dat hier een functie achter zit welke nog meer variabelen gebruikt dan enkel de state of charge en accu temperatuur. Vandaar dat het soms lastig is om in te schatten of dit verwacht gedrag is of dat er iets mis is met de auto.

Zou leuk zijn als ze de source code zouden delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colin McRoyski
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 21:21
Bij mijn Enyaq 80IV Founders Edition merk ik dat bij voorwaarts inparkeren de sensoren echt heel laat gaan piepen en de camera helemaal al niet aangaat. Zo laat dat je al twijfelt of je überhaupt nog verder naar voren kan. Ik heb de 360view camera`s en ook de knop P Assist. Als ik deze knop indruk word wel de camera getoond en ook gaan de piepers aan.

Iemand een idee hoe je dit kan instellen / bewerken of moet ik naar de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EM_8NsMz67nISMqSFWhve0JmlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8q6bLg9JNRZmmUdKGQrswPy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KK9KsWuFDRhyXSHP9F0AGQ_OCCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWhvwXVCqnzMMfcaHI9FRmeW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Colin McRoyski op 21-01-2022 17:50 . Reden: fotos bijgevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internetinfo
Colin McRoyski schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:03:
Bij mijn Enyaq 80IV Founders Edition merk ik dat bij voorwaarts inparkeren de sensoren echt heel laat gaan piepen en de camera helemaal al niet aangaat. Zo laat dat je al twijfelt of je überhaupt nog verder naar voren kan. Ik heb de 360view camera`s en ook de knop P Assist. Als ik deze knop indruk word wel de camera getoond en ook gaan de piepers aan.

Grappig dat je dat zegt. Ik ervaar zelf, zonder de 360view, dat ik o.b.v. de sensoren altijd denk nog wel een stukje te kunnen maar de auto zelf al opeens stil staat. Schrik me elke keer weer een hoedje, denkende dat ik een paaltje o.i.d. heb aangetikt.

Hetzelfde gedrag merk ik ook bij het achteruit parkeren op onze oprit. Ik stuur soms lekker strak langs onze losstaande brievenbus, maar als je dat doet zonder voet op de rem sta je soms ook opeens stil :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 28twinplug
  • Laatst online: 05-01-2023

Ik heb exact hetzelfde, en heb inmiddels aangeleerd om even op de P Assist knop te drukken en niet te wachten tot het radar scherm zichzelf toont...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TdJ75
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-07 21:36
RandomNick schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Het blauwe balkje is (volgens mij) de mate waarin je kunt recupereren. Als de accu vol is lukt dat niet. Als de accu koud is lukt dat ook minder. Dan heb je een korter balkje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Tukker87 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Er zit rechtsachter een soort nood trekkoord als de stekker in de lader gelocked is. Zou dat het kunnen zijn? In de stoffering moet je een geperforeerd deel doordrukken om erbij te kunnen komen.
Dat is erg nuttig om te weten, je leest wel eens dat het blokkeert. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpaj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-07 09:45
TdJ75 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Het blauwe balkje is (volgens mij) de mate waarin je kunt recupereren. Als de accu vol is lukt dat niet. Als de accu koud is lukt dat ook minder. Dan heb je een korter balkje.
Bij mij was het net omgekeerd gisteren. 's ochtens met koude en lege accu was het balkje vol en in B recupereerde hij ook langs het volledige balkje. In de namiddag (na al een hele middag gereden te hebben) met halve accu was het balkje niet vol, maar tot 70% ofzo.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Veel gelurkt in dit topic, maar....

... vandaag de contracten getekend voor een lease van een Enyaq iV60 Black Magic - verwachting is dat deze in augustus geleverd wordt. Helaas een paar opties niet kunnen aanvinken i.v.m. de subsidie - maar desalniettemin heel erg happy en kijk uit naar de levering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij heb ik nog nooit echt vertraging gemerkt moet ik eerlijk zeggen. En vind de piepers het ook prima doen. Ze gaan soms wel wat snel piepen terwijl je nog best wat ruimte hebt maar daar wen je ook aan. Zolang die maar snel schakelt en dat doet die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colin McRoyski
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 21:21
SSJVegito schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:26:
[...]

Bij mij heb ik nog nooit echt vertraging gemerkt moet ik eerlijk zeggen. En vind de piepers het ook prima doen. Ze gaan soms wel wat snel piepen terwijl je nog best wat ruimte hebt maar daar wen je ook aan. Zolang die maar snel schakelt en dat doet die wel.
Is bij jou die knop links in beeld camera groen of grijs ? Volgens moet hij namelijk grijs of wit zijn en niet groen.
Kan het alleen niet omschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 14:58
Vandaag een rode schildpad 🐢 op mijn scherm, kende wel de oranje versie maar deze was weer nieuw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70IghqB0gVcPiG70o1tB_Hhoh8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHtSrwkdwlM60a1M0SoU0gju.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

met 5% nog wel. dat is bagger, was je bij een lader?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Thiazzz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:20:
Vandaag een rode schildpad 🐢 op mijn scherm, kende wel de oranje versie maar deze was weer nieuw.
[Afbeelding]
Zelf al paar keer tot onder de 5% gereden maar nog nooit deze melding gehad. Ooit zelfs tot 1% gereden zonder meldingen.

Software versie verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
Gek, heb die schildpad nog nooit gezien. Zelfs toen ik kruipend naar een 11kW lader reed met 1% en een nog geschatte 2km aan range, geen icoontjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Colin McRoyski schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:46:
[...]

Is bij jou die knop links in beeld camera groen of grijs ? Volgens moet hij namelijk grijs of wit zijn en niet groen.
Kan het alleen niet omschakelen.
Bedoel je de knop met de P erin? Die is groen als het geluid van de sensoren aan staat. Anders zet je het geluid uit. Dus wat die moet zijn is maar wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
28twinplug schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Ik heb exact hetzelfde, en heb inmiddels aangeleerd om even op de P Assist knop te drukken en niet te wachten tot het radar scherm zichzelf toont...
Ik heb het probleem gelukkig niet, maar druk ook vaak wel de knop in aangezien ik altijd moet inparkeren en mijn velgjes niet tegen een stoeprand wil drukken. Wel echt ideaal die zij camera’s 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
Hier eindelijk een goede telefoonhouder en de juiste plek gevonden. Dit is de IOTTIE 5 en je kan hem mooi tegen de zijkant van het bakje plakken. Gaat nergens meer heen en is heel goed verstelbaar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0Sg8a5cSPOziMWZWozld78R7p0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tTgR79jIfD4OJOfn90xuOfn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Laatst online: 07-09 22:49
vinom schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:41:
Hier eindelijk een goede telefoonhouder en de juiste plek gevonden. Dit is de IOTTIE 5 en je kan hem mooi tegen de zijkant van het bakje plakken. Gaat nergens meer heen en is heel goed verstelbaar!
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit maar waar heb je het voor nodig vraag ik me af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
goetfoud schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Ziet er netjes uit maar waar heb je het voor nodig vraag ik me af?
Ik gebruik niet altijd Android Auto. Dus Spotify, Flitsmeister en Google Maps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
vinom schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Ik gebruik niet altijd Android Auto. Dus Spotify, Flitsmeister en Google Maps.
Ik ben oprecht benieuwd waarom je dat op een onlogische locatie en klein scherm wilt hebben als jedat ook op het grote scherm kunt doen?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

P_de_B schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:41:
[...]

Ik ben oprecht benieuwd waarom je dat op een onlogische locatie en klein scherm wilt hebben als jedat ook op het grote scherm kunt doen?
vathouden aan oude gewoontes ;)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
rammes schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:44:
[...]

vathouden aan oude gewoontes ;)
Inderdaad. Als dit voor mij prettig werkt. Voor de lange ritten gebruik ik AA. Voor korte ritjes vind ik het niet fijn en doe ik het zo. Ieder zijn ding toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
GAEvakYD schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:56:
[...]

Long coding is wat anders. Daarmee kun je de hexadecimale string van een specifiek onderdeel aanpassen. Dat is wel echt nextlevel en zou ik zelf niet snel doen. Check dit:
https://www.facebook.com/watch/?v=472241633809192

Maar uiteindelijk heb je denk ik wel gelijk dat de aanpassing die ik liet zien niet met een OBDEleven Basic kan. Ik vermoed dat dit valt onder 'Gateway installation list coding' of zoiets in ieder geval.
Is er ook een mogelijkheid om de POI's in de navigatie aan te passen? Ik krijg de meest vreemde suggesties tijdens een rit ( bv een slager of een schoenmaker) echt mega irritant. Ook zou ik graag alleen laadpunten van min 50 kW als optie zien en niet een van 3,4 kw 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Hier een voorbeeld van de navigatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIk9e3QJe6OAEh-I-h0_K65NPMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxwPt4xIk3mPfQZr9YK5gDSS.jpg?f=fotoalbum_large

Assendelft business catering geeft hij aan als POI. Ik had er nooit van gehoord. Nu zit er op die plek ook helemaal geen restaurant, wel een sportclub. Het bedrijf(je) zit wel in hetzelfde dorp (lisse). Maar waar haalt de Skoda navigatie toch zijn data vandaan?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 22:34
vinom schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Inderdaad. Als dit voor mij prettig werkt. Voor de lange ritten gebruik ik AA. Voor korte ritjes vind ik het niet fijn en doe ik het zo. Ieder zijn ding toch :)
Voor echt super korte ritjes vind ik mijn oplossing echt super praktisch 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OEcEYCi-2CguY39_3tvIk63FXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PtUAWLD2fbByaai7dOpJRmvs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCKM
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-08 20:45
Hoi fellow Skoda Enyaq rijders,

Eerder in dit forum mijn beklag gedaan over het tegenvallende snelladen. Ik heb een 120 kWh snellaadmogelijkheid als logische optie genomen en heb al diverse keren bij Shell Recharge (160) en Fastned (300) gestaan, met variërende temperaturen EN accupercentages. Ik kwam iedere keer rond de 55 misschien max 60 kWh qua snelheid en ondanks dat ik begrijp dat het met koudere temperaturen en meer batterij gevolgen heeft voor de snelheid is voorgaande natuurlijk een lachertje. Toch maar even de dealer gebeld en die zei dat dit toch echt gewoon een gevalletje flick of the switch software aanpassing zou moeten zijn. Anders zou het elektrisch rijden voor mij als accountmanager zijnde echt een zeer zeer treurig verhaal worden. Benieuwd of dit soelaas gaat bieden.

Dan nog even een dingetje en misschien heb ik dat wel gemist in eerdere topics, maar kan iemand mij het hele idee achter dat recuperatie uitleggen??? Ik heb namelijk diverse filmpjes (in de kou, bergen etc.) van Skoda gezien waarin gepretendeerd wordt dat je ook écht aan actieradius terugwint, maar kan niet zeggen dat ik dat op enig moment heb ervaren. Ik rijd structureel in de B modus (heb niet van die flippers op het stuur), wat volgens mij volle recuperatie zou moeten zijn. Ik rijd regelmatig van Brabant naar Amsterdam en contreien dus mijn recuperatie balkje is bijna altijd wel vol. Maar of ik dat nu zie terug vloeien in mijn actieradius…. dat kan ik echt niet zeggen. Moet ik dat op een dan welke manier kunnen zien, want anders ga ik gewoon lekker in D modus rijden. Ik heb geen zware voet, heb geen airco aanstaan, klimaat misschien op 18,5 / 19 graden, dus dat is volgens mij ook niet niet echt een aanslag op mijn accu.

Kan iemand hier een licht op schijnen??

Ik dank jullie hartelijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Jasperzzz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Zelf al paar keer tot onder de 5% gereden maar nog nooit deze melding gehad. Ooit zelfs tot 1% gereden zonder meldingen.

Software versie verschil?
Nooit ge-update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CnJFu-GxLPvGmJ89xJg9gI2xDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iubPrQVS09Ka5zXDAd39jE1Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
rammes schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:34:
met 5% nog wel. dat is bagger, was je bij een lader?
Haha ik moest nog even, uiteindelijk met 1% 2km aan de lader gehangen was voor het eerst billenknijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:30
RCKM schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:53:

Dan nog even een dingetje en misschien heb ik dat wel gemist in eerdere topics, maar kan iemand mij het hele idee achter dat recuperatie uitleggen??? Ik heb namelijk diverse filmpjes (in de kou, bergen etc.) van Skoda gezien waarin gepretendeerd wordt dat je ook écht aan actieradius terugwint, maar kan niet zeggen dat ik dat op enig moment heb ervaren. Ik rijd structureel in de B modus (heb niet van die flippers op het stuur), wat volgens mij volle recuperatie zou moeten zijn. Ik rijd regelmatig van Brabant naar Amsterdam en contreien dus mijn recuperatie balkje is bijna altijd wel vol. Maar of ik dat nu zie terug vloeien in mijn actieradius…. dat kan ik echt niet zeggen. Moet ik dat op een dan welke manier kunnen zien, want anders ga ik gewoon lekker in D modus rijden. Ik heb geen zware voet, heb geen airco aanstaan, klimaat misschien op 18,5 / 19 graden, dus dat is volgens mij ook niet niet echt een aanslag op mijn accu.

Als je het actuele gebruik en gemiddelde gebruik bekijkt, dan zie je het toch echt gebeuren. Bij afremmen kan je makkelijk -80 kWh. Als dat een paar keer doet, dan zie je ook dat je gemiddelde omlaah gaat. Zo ging ik pas van 26 kWh/100 naar 24kWh/100 nadat ik van de snelweg ging en paar keer kon uitrijden voor wat stoplichten op de N-weg.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
RCKM schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:53:
Hoi fellow Skoda Enyaq rijders,

Eerder in dit forum mijn beklag gedaan over het tegenvallende snelladen. Ik heb een 120 kWh snellaadmogelijkheid als logische optie genomen en heb al diverse keren bij Shell Recharge (160) en Fastned (300) gestaan, met variërende temperaturen EN accupercentages. Ik kwam iedere keer rond de 55 misschien max 60 kWh qua snelheid en ondanks dat ik begrijp dat het met koudere temperaturen en meer batterij gevolgen heeft voor de snelheid is voorgaande natuurlijk een lachertje. Toch maar even de dealer gebeld en die zei dat dit toch echt gewoon een gevalletje flick of the switch software aanpassing zou moeten zijn. Anders zou het elektrisch rijden voor mij als accountmanager zijnde echt een zeer zeer treurig verhaal worden. Benieuwd of dit soelaas gaat bieden.

Stand B is enkel omdat het fijn rijd voor sommige personen denk ik zo. Je recupereerd en wint er zo wat mee terug maar of je dat nou in stand B doet of in stand D via de rem maakt volgens mij weinig uit. Hij pakt ook daar eerst recuperatie voor de daadwerkelijke rem ingeschakeld wordt als ik het goed heb. Dus al met al maakt het niks uit of je D of B rijd. Ik vind B fijner omdat ik niet van vermogenspedaal naar rempedaal hoef te wisselen maar ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gourgino
  • Laatst online: 16-04-2022
Thiazzz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:20:
[Afbeelding]
Ik heb naast het pictogram in het kleine scherm geen percentage van de resterende accu capaciteit zichtbaar. Hoe kan ik dit inschakelen? Dank alvast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
vinom schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Ik weet het niet zeker hoor want ik heb Apple maar bij het instappen is het systeem toch gelijk aan ongeacht of het een ritje van 10 min of van 10 uur is. Het systeem werkt draadloos, Flitsmeister springt gelijk aan als ik instap, Spotify zit gelijk op het grote scherm, ik hoef alleen op de snelkoppeling (in de favorieten) te drukken om over te gaan van homescreen naar carplay.
Die houder is zo 2010, het ziet er in mijn optiek niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door D.deJong op 23-01-2022 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Gourgino schreef op zondag 23 januari 2022 @ 01:04:
[...]

Ik heb naast het pictogram in het kleine scherm geen percentage van de resterende accu capaciteit zichtbaar. Hoe kan ik dit inschakelen? Dank alvast.
Dit is pas zichtbaar vanaf <10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba123
  • Laatst online: 08-03 19:51
Thiazzz schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:31:
[...]

Dit is pas zichtbaar vanaf <10%
Ik begreep wel van dit forum dat het in de nieuwe software update (verwacht Q2 voor eerder geleverde auto's) altijd zichtbaar is. Dus hoe zet je het aan? Ga naar de dealer zodra die update beschikbaar is en laat je wagen updaten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• samba123
  • Laatst online: 08-03 19:51
SSJVegito schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Stand B is enkel omdat het fijn rijd voor sommige personen denk ik zo. Je recupereerd en wint er zo wat mee terug maar of je dat nou in stand B doet of in stand D via de rem maakt volgens mij weinig uit. Hij pakt ook daar eerst recuperatie voor de daadwerkelijke rem ingeschakeld wordt als ik het goed heb. Dus al met al maakt het niks uit of je D of B rijd. Ik vind B fijner omdat ik niet van vermogenspedaal naar rempedaal hoef te wisselen maar ieder zijn ding.
Ik vind stand B ook fijn, tenminste in woonwijken waar je toch voor ieder kruispunt weer een beetje moet afremmen. Het schijnt alleen wel iets meer stroom te kosten. Als ik het goed begrijp is recuperatie niet 100% efficiënt (je verliest toch wat energie, de accu wordt bijvoorbeeld warmer ipv meer opgeladen). In B-modus rem je van nature vaker een beetje af en ga je weer iets harder rijden, en elke keer dat dat gebeurt, dan verlies je een beetje. Het is dus iets efficiënter om in D te rijden (geen idee hoe veel), of gewoon met cruise control natuurlijk.

Wat die cruise control betreft, ik denk dat ACC dan eigenlijk minder zuinig is dan de ouderwetse "vaste snelheid" cruise control, want hij volgt de auto voor je. Als die heel onregelmatig rijdt qua snelheid, dan doe jij dat automatisch ook. :) En dat is dus niet goed. Met de ouderwetse cruise control van mijn vorige auto ging ik er dan gewoon langs, zonder ooit af te remmen. Maar met de ACC is hij dan al aan het afremmen voordat ik aan het inhalen ben.

Ik denk dat het op de snelweg wel meevalt want daar zal het eerder het verschil zijn tussen weinig stroom geven en meer stroom (er komt dus geen recuperatie bij kijken). Op lokale wegen zou ik ws. zuiniger rijden door de auto meer uit te laten rijden in D (dus van de ACC af ruim voor de rotonde) zodat de recuperatie überhaupt nauwelijks gebruikt wordt. En natuurlijk rete snel door alle bochten, want hoe minder je afremt, hoe minder verlies en hoe minder je weer hoeft op te trekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:21
samba123 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Het schijnt alleen wel iets meer stroom te kosten. Als ik het goed begrijp is recuperatie niet 100% efficiënt (je verliest toch wat energie, de accu wordt bijvoorbeeld warmer ipv meer opgeladen). In B-modus rem je van nature vaker een beetje af en ga je weer iets harder rijden, en elke keer dat dat gebeurt, dan verlies je een beetje. Het is dus iets efficiënter om in D te rijden (geen idee hoe veel), of gewoon met cruise control natuurlijk.
Bron? Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Martinique schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Bron? Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing…
Je krijgt niet 100% terug in B mode. Dus als je vaker remt (wat gebeurt in B mode), terwijl je ook zou kunnen “uitrijden” (in D wat geen energie kost) kan D mode voordeliger zijn.

Ik vind de stelling OF D OF B onzinnig. Het is afhankelijk van waar je rijdt, snelheid, ruimte om te remmen of uit te rijden en hoe vaak je moet remmen.

Heb je de snelweg voor je alleen rijd D (stand 1). Rijd je in een file, waarbij je veel moet remmen gebruik B (of stand 3).
Zo moet je een beetje logisch nadenken en kijken wat handig is voor de situatie. Maar als je er al zo bewust mee bezig bent qua rijstijl, dan is het echt gerommel in de marge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinique
Wat ik in de D / B discussie mis is het feit dat je in B ook prima kunt regenereren en ‘soort van uitrollen’ tegelijk. Kwestie van spelen met het pedaal, je bent niet verplicht hem helemaal los te laten, half los kan ook prima. En of je nou op bijv een afrit van 100-0 regenereert door in B je stroompedaal iets los te laten of door in D je rem iets in te trappen maakt imho niet veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:53
Als je het hulpsysteem van de automatische recuperatie Eco Assist uitzet en je hebt de flippers achter het stuur kun je in D zelf de hoeveel recuperatie instellen en blijft hij dit tijdens de hele rit gebruiken. Op die manier kun je rijden net als in B rijden maar dan zelf de hoeveel recurpuratie instellen

Als je auto weer aanzet voor een volgende reis moet je de hoeveelheid met de flippers wel weer opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Laatst online: 07-09 22:49
Martinique schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:43:
Wat ik in de D / B discussie mis is het feit dat je in B ook prima kunt regenereren en ‘soort van uitrollen’ tegelijk. Kwestie van spelen met het pedaal, je bent niet verplicht hem helemaal los te laten, half los kan ook prima. En of je nou op bijv een afrit van 100-0 regenereert door in B je stroompedaal iets los te laten of door in D je rem iets in te trappen maakt imho niet veel uit.
Precies dat! Wat mij betreft een kwestie van goed anticiperen. En dan vind ik B stand het fijnst. Maar kan me goed voorstellen dat anderen de D fijner vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
goetfoud schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Precies dat! Wat mij betreft een kwestie van goed anticiperen. En dan vind ik B stand het fijnst. Maar kan me goed voorstellen dat anderen de N fijner vinden.
N is fijn in de wasstraat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
Martinique schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:43:
Dit doe ik dus ook, ik rijd altijd in de B stand. En laat gewoon het pedaal iets meer los als ik heel iets moet remmen. Dat je je beter kunt laten uitrollen vind ik dan ook een beetje vaag, ik rijd of met het pedaal in omdat ik moet rijden of ik moet ergens voor remmen. Uitrollen heb ik nog niet de behoefte aan gehad en wat je er uiteindelijk mee bespaard in de B of D stand zal toch niet zoveel uitmaken dus ik rij liever in de modus dat ik prettig vind en niet omdat ik daarmee 5 km meer kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Scorpio_King schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:44:
Als je het hulpsysteem van de automatische recuperatie Eco Assist uitzet en je hebt de flippers achter het stuur kun je in D zelf de hoeveel recuperatie instellen en blijft hij dit tijdens de hele rit gebruiken. Op die manier kun je rijden net als in B rijden maar dan zelf de hoeveel recurpuratie instellen

Als je auto weer aanzet voor een volgende reis moet je de hoeveelheid met de flippers wel weer opnieuw instellen.
Klopt, maar dit remt naar mijn idee lang niet hard genoeg. Ik speel liever met het pedaal zodat ik zelf kan bepalen hoeveel die moet remmen waarbij het meeste recuperatievermogen er terugkomt (dus in de B stand).
Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.