Met recht een droeftoetercrimby schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:37:
[...]
Ooh inderdaad! Allemaal ook dezelfde beleving erbij

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Met recht een droeftoetercrimby schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:37:
[...]
Ooh inderdaad! Allemaal ook dezelfde beleving erbij
Het voelt als een spierbundel uit de gym die met een hoog stemmetje praat. Beter om niet te toeteren, om het imago van de Enyaq hoog te houden.
EnelX laadpas. Vorig jaar ooit gekocht/besteld.Enahs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:12:
[...]
Welke laadpas gebruikte je bij EnelX?
Ik ga volgende week die kant op en lees het en der problemen met o.a. Shell Recharge kaarten die daar niet meer lijkt te werken.
[ Voor 5% gewijzigd door Rincewind74 op 05-06-2022 10:48 . Reden: Typos ]
Ik had hem binnen een week binnen, vraag me af of het bij dan is goed gegaanervh schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:53:
[...]
Zelf heb ik de EnelX JuicePass besteld maar die staat al 5 weken in bestelling…. Nog geen pas gezien
mixing a drink and music
Er zijn meer routes, zelf doe ik het zo.Boefmans schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:22:
Praktisch vraagje: er zijn twee telefoons gekoppeld met Android auto. Die van mijn vrouw is als eerste aangesloten maar ik wil wisselen. Hoe doe je dat (behalve haar telefoon uitzetten?). Zal wss iets simpele zijn maar kan niks vinden...
Ik mis de electrische klep totaal niet. Als de kinderen bij de knop kunnen voor het sluiten van de klep, kunnen ze ook het handvat pakken om de de klep een stuk naar beneden te trekken. Mooi spierballen kweken :-) Zelf heb ik wel de HUD en zou eerlijk gezegd niet meer zonder willen. Dus als ik zou moeten kiezen tussen comfort plus of entertainment plus (suite interieur heb je al) zou ik het wel weten.Rincewind74 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:30:
Zo, jullie kunnen mij ook op de lijst zetten met bestellers. Na 16=5 jaar Octavia gevolgd door 3 jaar Toyota Auris (full options, dat wel) willen we weer iets waar we onze spullen ook mee kunnen nemen. Een auto hoort niet de beperkende factor te zijn als je op vakantie wilt met je zooi in een aanhanger.
Wat een beenruimte achterin! Nog meer dan onze Octavia II had. Bij de proefrit viel wat ons betreft het panoramadak door de mand. Die kan open (leuk, maar niet nodig), maar geeft dan bij 50km/u een geklapper in je oren dat je ook hebt als je de achterramen open doet. Een panoramadak die niet open kan had ik gekozen, maar niet deze optie.
Gisteren bij de dealer in Veenendaal de configuratie opgesteld en in de door de dealer reeds bestelde voorraad gesnuffeld. Uiteindelijk toch de 80 geworden, want die was nog dit jaar leverbaar.
Na de indicatieve prijsverhoging van 01/10/2022 2100 EUR (incl) en per 01/01/2023 1000EUR was het verschil tussen 60 en 80 nog maar 3000EUR, waarbij de 60 pas Q2 volgend jaar zou komen.
Kleur: Velvet Red K1K1 (mijn voorkeur was Race blue, maar ik ben weggestemd 3 tegen 1)
Velgen: Vega 20 PJH
Bekleding: Suite zwart PLC (ecoSuite vind ik heel gaaf, maar dat vloekt met Velvet Red)
Pakketten:
We gaan voor een no-nonsense versie zonder HUD en elektrische stoelen en fancy verlichting.
Family PX1 € 390
Klimaat Plus PWB € 890
Comfort PDA € 890
Alarm met SAFE 7AL € 250
Zijairbags achter 6C4 € 400
Assistentie PS1 € 500
Elektrisch inklapbare trekhaak 1M6 € 990
Side assist/dode hoek alarmering in de spiegels is niet leverbaar door chiptekort. Wat volgens mij betekend dat Assistentie Plus niet meer autonoom van rijbaan wisselt op de snelweg.
Afleverdatum Q4 2022, waarschijnlijk 14 december (we gaan het zien).
Ik heb al de hele online manual doorplozen wat me nuttig lijkt.
- Ik zit nog steeds te twijfelen over Comfort plus vanwege de e-achterklep. Is een beetje fancy, maar is ook wel een erg grote klep. De kids (7 en 10) kunnen dan ook de klep dicht doen
Leuk al die pakketten en leuk zon hebehebbe boekje, maar nergens even de moeite nemen om te vermelden in welk pakket die leuke optie dan zit.![]()
- ik kan nergens terugvinden op die SOS knop en automatisch ongeval melding in een pakket zit of dat het standaard is.
- Heb ik nu met deze samenstelling ook de Area View? Ik zie met al klem staan in de [P] garage van de Mediamarkt.
- Ik kan ook niet terugvinden in welk pakket die auto parkeerfunctie nou in zit.
Volgens mij zijn er meerdere mensen in het topic die aangeven dat de elektrische achterklep en trekhaak niet lekker samen gaan.Rincewind74 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:30:
Zo, jullie kunnen mij ook op de lijst zetten met bestellers. Na 16=5 jaar Octavia gevolgd door 3 jaar Toyota Auris (full options, dat wel) willen we weer iets waar we onze spullen ook mee kunnen nemen. Een auto hoort niet de beperkende factor te zijn als je op vakantie wilt met je zooi in een aanhanger.
Wat een beenruimte achterin! Nog meer dan onze Octavia II had. Bij de proefrit viel wat ons betreft het panoramadak door de mand. Die kan open (leuk, maar niet nodig), maar geeft dan bij 50km/u een geklapper in je oren dat je ook hebt als je de achterramen open doet. Een panoramadak die niet open kan had ik gekozen, maar niet deze optie.
Gisteren bij de dealer in Veenendaal de configuratie opgesteld en in de door de dealer reeds bestelde voorraad gesnuffeld. Uiteindelijk toch de 80 geworden, want die was nog dit jaar leverbaar.
Na de indicatieve prijsverhoging van 01/10/2022 2100 EUR (incl) en per 01/01/2023 1000EUR was het verschil tussen 60 en 80 nog maar 3000EUR, waarbij de 60 pas Q2 volgend jaar zou komen.
Kleur: Velvet Red K1K1 (mijn voorkeur was Race blue, maar ik ben weggestemd 3 tegen 1)
Velgen: Vega 20 PJH
Bekleding: Suite zwart PLC (ecoSuite vind ik heel gaaf, maar dat vloekt met Velvet Red)
Pakketten:
We gaan voor een no-nonsense versie zonder HUD en elektrische stoelen en fancy verlichting.
Family PX1 € 390
Klimaat Plus PWB € 890
Comfort PDA € 890
Alarm met SAFE 7AL € 250
Zijairbags achter 6C4 € 400
Assistentie PS1 € 500
Elektrisch inklapbare trekhaak 1M6 € 990
Side assist/dode hoek alarmering in de spiegels is niet leverbaar door chiptekort. Wat volgens mij betekend dat Assistentie Plus niet meer autonoom van rijbaan wisselt op de snelweg.
Afleverdatum Q4 2022, waarschijnlijk 14 december (we gaan het zien).
Ik heb al de hele online manual doorplozen wat me nuttig lijkt.
- Ik zit nog steeds te twijfelen over Comfort plus vanwege de e-achterklep. Is een beetje fancy, maar is ook wel een erg grote klep. De kids (7 en 10) kunnen dan ook de klep dicht doen
Leuk al die pakketten en leuk zon hebehebbe boekje, maar nergens even de moeite nemen om te vermelden in welk pakket die leuke optie dan zit.![]()
- ik kan nergens terugvinden op die SOS knop en automatisch ongeval melding in een pakket zit of dat het standaard is.
- Heb ik nu met deze samenstelling ook de Area View? Ik zie met al klem staan in de [P] garage van de Mediamarkt.
- Ik kan ook niet terugvinden in welk pakket die auto parkeerfunctie nou in zit.
Fijn om te horen dat het richting Zuid-Frankrijk goed te doen is. Begrijp ik het goed? Heb je het in 2 stops gered? Dat kan toch niet? Dat is toch bijna 1100 km? En dat met een vouwwagen erachter. Het verbruik is overigens netjes volgens mij. Ook een goede tip van jou mbt het laden bij Fastned. Wanneer je iets achter de auto hebt is Fastned wel prettiger laden dan elders.DCWs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:51:
Voor de mensen die ook met een vouwwagen naar Zuid-Frankrijk willen. Ik ben afgelopen week met deze combi naar de Ardèche afgereisd:
[Afbeelding]
IV80 op 19 inch 4-season banden. Met een Alpenkreuzer en 2 fietsen op de dissel.
De eerste stint van Rotterdam naar Langres net geen 600 km met 100 op de ACC gereden (+- 14 graden, windkracht 3 van opzij en wat buien). 24,4 kmh/100 km. Geen files.
[Afbeelding]
De tweede stint van Langres naar de Ardèche een stuk warmer met windkracht 4 in de rug en bij vertrek 13 graden en aankomst 26 graden. ACC op 110kmh. Wat file bij Lyon van een half uur. Een stukje zuiniger gereden 22,1 kmh/100km. Daarom makkelijk met 1 stop gered en ruim 20% over bij aankomst.
[Afbeelding]
Ps. Fastned is wel echt veel fijner dan IONITY doordat niet afgekoppeld moet worden.
Als ik aanneem dat je met 24,4kmh/100 km bedoelt: 24,4 kWh/100km (wat zeer realistisch klinkt met vouwwagen en fietsdrager), dan is dit onmogelijk.DCWs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:51:
Voor de mensen die ook met een vouwwagen naar Zuid-Frankrijk willen. Ik ben afgelopen week met deze combi naar de Ardèche afgereisd:
[Afbeelding]
IV80 op 19 inch 4-season banden. Met een Alpenkreuzer en 2 fietsen op de dissel.
De eerste stint van Rotterdam naar Langres net geen 600 km met 100 op de ACC gereden (+- 14 graden, windkracht 3 van opzij en wat buien). 24,4 kmh/100 km. Geen files.
Jawel hoor geen enkel probleem. Er was destijds wat onduidelijkheid over de virtual pedal (openen kofferbak met een voetbeweging) maar dat werkt ook goed in deze combinatie.srkoster schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:02:
[...]
Volgens mij zijn er meerdere mensen in het topic die aangeven dat de elektrische achterklep en trekhaak niet lekker samen gaan.
Veel plezier met de voorpret!
Heb trekhaak en elektrische klep, gaat helemaal prima. Schopbeweging maken in midden en 30 cm achter de bumper blijven , werkt perfect. Je moet wel sleutel in broekzak oid hebben. Vriendin heeft sleutel in tasje dan vaak geen resultaat. ( slecht signaal?)srkoster schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:02:
[...]
Volgens mij zijn er meerdere mensen in het topic die aangeven dat de elektrische achterklep en trekhaak niet lekker samen gaan.
Gaat hier prima samen😉srkoster schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:02:
[...]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Heeft iemand met mijn gekozen paketten de Area view en die autopark? Of is dat standaard?Rincewind74 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:30:
Ik heb de HUD en de electrische klep, de HUD zou ik als eerste van de opties wegdoen, de electrische klep als een van de laatste, maarja, meningen verschillen.FJP84 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:11:
[...]
Ik mis de electrische klep totaal niet. Als de kinderen bij de knop kunnen voor het sluiten van de klep, kunnen ze ook het handvat pakken om de de klep een stuk naar beneden te trekken. Mooi spierballen kweken :-) Zelf heb ik wel de HUD en zou eerlijk gezegd niet meer zonder willen. Dus als ik zou moeten kiezen tussen comfort plus of entertainment plus (suite interieur heb je al) zou ik het wel weten.
Verder mooie bak uiteraard! Is het wachten meer dan waard
Een redelijk goedkope maar echt coole optie is de area360 optie, die gebruik ik 100% van de tijd bij inparkeren, is vrij relaxtRincewind74 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:09:
De HUD of de klep. Ik kan ook beide doen LOL. Tot je het totaalbedrag ineens zietZag er wel cool uit op het filmpje dat ik tegenkwam. Je ziet ook de 2 seconden afstand tot je voorganger netjes aangeven. Scheelt een hoop discussies met de leidinggevende als ik bijrijdt.
We gingen alleen voor een no-nonsense versie en met een HUD en fancy klep is dat niet meer het geval.
Heb ik ook gehad. Op advies van Skoda Mobiliteitservice daarna naar een dealer gegaan en daar is toen op advies van Pon een update uitgevoerd (was de auto wel een paar dagen kwijt).GAEvakYD schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:02:
Oei vanmiddag een foutmelding over een fout met de aandrijflijn met het advies de auto zo snel mogelijk stil te zetten. Dat gedaan op een parkeerplaats. Auto uitgezet, op slot gedaan en paar minuten gewacht. Daarna weer instappen en starten, toen was de melding weg.
Hopelijk was het iets softwarematig en blijft de melding was. Maar dit was wel een enge melding.
Haal eens een doekje over je scherm!DCWs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:51:
[Afbeelding]
Ps. Fastned is wel echt veel fijner dan IONITY doordat niet afgekoppeld moet worden.
1100 km is zeker niet te halen! Ook niet met de Enyaq van mij. 😉GroeneEnyaq schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:58:
[...]
Fijn om te horen dat het richting Zuid-Frankrijk goed te doen is. Begrijp ik het goed? Heb je het in 2 stops gered? Dat kan toch niet? Dat is toch bijna 1100 km? En dat met een vouwwagen erachter. Het verbruik is overigens netjes volgens mij. Ook een goede tip van jou mbt het laden bij Fastned. Wanneer je iets achter de auto hebt is Fastned wel prettiger laden dan elders.
Klopt bedoel 24,4 kWh/100km. En nee geen stopje vergeten. In 2 dagen gereden zie hierboven.dingo35 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:43:
[...]
Als ik aanneem dat je met 24,4kmh/100 km bedoelt: 24,4 kWh/100km (wat zeer realistisch klinkt met vouwwagen en fietsdrager), dan is dit onmogelijk.
Zelfs als je de 80kWh helemaal op zou rijden (wat niet kan, max 77kWh bruikbaar) dan heb je 80/24,4*100 = 328km range.
Ik denk dat je een tussenstopje vergeten bent
GroeneEnyaq schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:58:
[...]
Fijn om te horen dat het richting Zuid-Frankrijk goed te doen is. Begrijp ik het goed? Heb je het in 2 stops gered? Dat kan toch niet? Dat is toch bijna 1100 km? En dat met een vouwwagen erachter. Het verbruik is overigens netjes volgens mij. Ook een goede tip van jou mbt het laden bij Fastned. Wanneer je iets achter de auto hebt is Fastned wel prettiger laden dan elders.
Nee, die kabels worden gekoeld. Zijn geen huis tuin en keuken kabelssvenblom schreef op maandag 6 juni 2022 @ 07:16:
Ook wij gaan met de vouwwagen op pad deze zomer. Bestaan er geen verlengkabels zodat je niet hoeft af te koppelen en zodat je ook de Tesla laders kan gebruiken?
[...]
Toch niet midden op de snelweg?GAEvakYD schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:02:
Oei vanmiddag een foutmelding over een fout met de aandrijflijn met het advies de auto zo snel mogelijk stil te zetten. Dat gedaan op een parkeerplaats. Auto uitgezet, op slot gedaan en paar minuten gewacht. Daarna weer instappen en starten, toen was de melding weg.
Hopelijk was het iets softwarematig en blijft de melding was. Maar dit was wel een enge melding.
Memento mori
Bij dit soort meldingen zou ik altijd de dealer even bellen.
Dat is nog erg onduidelijk; ik heb zelf bij mijn Skoda Fabia veel zaken gewijzigd en veel updates gehad (sjoemeldiesel), en daar hoefde ik nooit iets opnieuw te coderen.Menh schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:32:
Eerder las ik hier veel over het activeren van travel assist (heb ook dat loze knopje op het stuur) met behulp van obdeleven.
Klopt het dat het een eenmalige actie is en je obdeleven dus maar één keer nodig hebt?
Zoals @dingo35 aangeeft verwacht ik dat e.a. na de ME3 SW update weer opnieuw geconfigureerd zal moeten worden. Op zich is dit een kleine moeite, ik had zelf travel assist in een minuut of 5 werkend. Je hebt dan alleen nog wel een PRO account nodig. Ik kan je wel op weg helpen met het activeren van travel assist, zal je even een PB sturen.Menh schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:32:
Eerder las ik hier veel over het activeren van travel assist (heb ook dat loze knopje op het stuur) met behulp van obdeleven.
Klopt het dat het een eenmalige actie is en je obdeleven dus maar één keer nodig hebt?
Is er wellicht iemand in omgeving Amersfoort met OBDeleven die me daarbij wil helpen?
[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 06-06-2022 15:34 ]
[ Voor 130% gewijzigd door Taro op 06-06-2022 15:35 ]
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ow, heb je toen ook direct de software update v3 gekregen? Dan heb ik een mooi excuus om daar eens voor te gaan bellen.Bixby schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:33:
[...]
Heb ik ook gehad. Op advies van Skoda Mobiliteitservice daarna naar een dealer gegaan en daar is toen op advies van Pon een update uitgevoerd (was de auto wel een paar dagen kwijt).
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Nope. Wel daarvoor 200 km snelweg gereden. Toen ik in de woonwijk reed bijna bij huis kreeg ik de melding. Dus ik kon de auto gewoon op de oprit stilzetten zelfs. Toen even laten staan en daarna was de melding dus weg.
Dat weet ik eigenlijk niet. Waar is dat aan te herkennen?GAEvakYD schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:10:
[...]
Ow, heb je toen ook direct de software update v3 gekregen? Dan heb ik een mooi excuus om daar eens voor te gaan bellen.
Doe dingen die je noemt waren mij honderd euro wel waard. Alleen TA al, als ik dat omreken over de jaren dat ik er mee hoop te rijden is het peanuts natuurlijk.KiefDelicious schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:37:
Wat is de beweegreden voor de mensen die zelf een OBDeleven dongle aangeschaft hebben? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Ja dat dacht ik ook al, maar altijd fijn om ff te kunnen checken met mede tweakersP_de_B schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:23:
[...]
Doe dingen die je noemt waren mij honderd euro wel waard. Alleen TA al, als ik dat omreken over de jaren dat ik er mee hoop te rijden is het peanuts natuurlijk.
Wat is het nut hiervan?KiefDelicious schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:37:
- Activeren derde remlicht aan als de kofferbak open staat
Tempomat is gewoon niet-adaptieve cruise control; dus hij houdt de ingestelde snelheid aan, ongeacht snelheid/afstand tot voorganger.KiefDelicious schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:37:
- extra cruise control modus (tempomat, geen idee wat het is, maar misschien proberen waard)
Helemaal niks. Had ik ook even aangezet. En dan kunnen de vliegtuigen zien dat je klep open staat.... Misschien voor een andere Skoda , maar kost alleen maar stroom en niemand ziet het bij de Enyaq. Dus weer uit gezet.
Water-Escape
Zou het kunnen zijn voor als je lading meeneemt die uitsteekt, waardoor de klep niet helemaal dicht kan? Dan blijft de klep een klein beetje open, maar doet het derde remlicht toch zijn werk. Die is immers verplicht?water_escape schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:42:
[...]
Helemaal niks. Had ik ook even aangezet. En dan kunnen de vliegtuigen zien dat je klep open staat.... Misschien voor een andere Skoda , maar kost alleen maar stroom en niemand ziet het bij de Enyaq. Dus weer uit gezet.
Enige meerwaarde die ik kan bedenken is dat als de klep niet goed dicht valt bij het sluiten (handmatig) dat je dan een trigger hebt om hem alsnog goed dicht te doen.water_escape schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:42:
[...]
Water-Escape
Als het smalle plankjes zijn past het schuin waarschijnlijk net wel/niet. Ik had laatst 270cm plankjes die er schuin inpastte.RandomNick schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:41:
Ik wil binnenkort een aantal planken van 3m ergens ophalen. Iemand zoiets al eens in de Enyaq gehad? Benieuwd of dat gaat, of beter een aanhangertje regelen.
Klopt maar dat zie je pas als je instapt, mocht het remlicht branden zie je het direct.water_escape schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:11:
Dan geeft de auto toch aan dat er een deur open staat.
En rijden met een brandend derde remlicht is al helemaal niet veilig.
Heb de reden dus nog niet gevonden
KiefDelicious schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:37:
Ik volg dit topic al een tijdje en zit te twijfelen of ik zelf een OBDeleven pack (de pro van 100 euro) moet aanschaffen, of aan een vriendelijke tweaker in de buurt van Amersfoort kan vragen?
Ik zou het zelf willen voor:
- Activate Scandinavian DRL
- Lane assist default Memory (instead of ON)
- Navigatie accu en laadvermogen instellen (dwn check of het goed stat)
- extra cruise control modus (tempomat, geen idee wat het is, maar misschien proberen waard)
en natuurlijk de Travel assist activatie.
Als dit eenmalig moet gebeuren is 100 euro misschien wel veel, maar mochten er in de toekomst meer opties beschikbaar komen, schrijf ik die af op de 5 jaar dat ik deze auto rij en valt het wel mee. Met als kanttekening dat het Pro plan natuurlijk maar 12 maanden geldig is en 25 euro bij vernieuwing kost.
Wat is de beweegreden voor de mensen die zelf een OBDeleven dongle aangeschaft hebben? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb er zelf geen issues mee. Dak werkt goed.CrashKonijn schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:14:
Nu het weer wat mooier wordt maak ik graag gebruik van mijn dakraam, echter gebeurd het regelmatig dat de touch interface om hem te openen/sluiten het niet doet. Soms doet hij het na een tijdje wel, soms moet ik de auto echt stoppen, uit stappen, afsluiten en weer instappen om hem aan de praat te krijgen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Ik maak overigens graag gebruik van de features van de HUD waardoor ik eigenlijk alleen de interne navigatie gebruik (incl alle gebreken). Zijn er inmiddels via Android Auto andere navigaties die de HUD goed kunnen aansturen?
Water-Escape
Pinksteren zit er op. Verbruik met aanhanger is veel beter dan met een dakkoffer.Henkie102 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:17:
[...]
Dank voor het delen! Dat klinkt inderdaad best te doen. Ik heb zelf de 60 waar ik gemiddeld 14.8 kw/h haal zonder aanhanger.
Afgelopen zomer met dakkoffer naar Frankrijk geweest en dat is geen aanrader. Kwam niet verder dan 220km. Voor komende Pinksteren heb ik een aanhanger gehuurd om te testen wat het verbruik is. Ik ben van het kamperen en sta dan ergens in Gelderland.
Dat lampje in het dak? Of gehele verlichting van de auto? Zal het de volgende keer eens proberen!water_escape schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:48:
[...]
Ik heb er zelf geen issues mee. Dak werkt goed.
Wat ik eerder heb gelezen is dat als je een issue hebt, je even de verlichting aan / uit moet zetten en het daarna weer werkt. (en natuurlijk een nieuwe module laten plaatsen)
3 is de allerlaatste beschrijving in het enyaq coding document "codering aanpassingen-20-4-2022" .anthoniegj schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:48:
1, 2, 4 en Travel Assist heb ik inderdaad voor elkaar gekregen.
3 heb ik niet kunnen vinden.
5 werkt volgens mij niet als je Travel Assist hebt. Je moet dus kiezen :-) Maar in mijn optiek is TA wel fijner dan de limiter.
Ik heb wel die dongle en pro pack gekocht en ook precies de opties aangezet die je benoemd. TA had ik dan op de Sportline versie. Maar ik woon helaas niet rond Amersfoort maar meer richting HeerenveenKiefDelicious schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:37:
Ik volg dit topic al een tijdje en zit te twijfelen of ik zelf een OBDeleven pack (de pro van 100 euro) moet aanschaffen, of aan een vriendelijke tweaker in de buurt van Amersfoort kan vragen?
Ik zou het zelf willen voor:
- Activate Scandinavian DRL
- Lane assist default Memory (instead of ON)
- Navigatie accu en laadvermogen instellen (dwn check of het goed stat)
en natuurlijk de Travel assist activatie.
Als dit eenmalig moet gebeuren is 100 euro misschien wel veel, maar mochten er in de toekomst meer opties beschikbaar komen, schrijf ik die af op de 5 jaar dat ik deze auto rij en valt het wel mee. Met als kanttekening dat het Pro plan natuurlijk maar 12 maanden geldig is en 25 euro bij vernieuwing kost.
Soms, meerdere hebben er last van. Even lampje naast dakbediening aan/uit doen en je dakraam bediening werkt weer.CrashKonijn schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:14:
Nu het weer wat mooier wordt maak ik graag gebruik van mijn dakraam, echter gebeurd het regelmatig dat de touch interface om hem te openen/sluiten het niet doet. Soms doet hij het na een tijdje wel, soms moet ik de auto echt stoppen, uit stappen, afsluiten en weer instappen om hem aan de praat te krijgen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
...
Zelfde issue hier. Heel af en toe reageert het dakraam niet op de bediening, aanzetten van de binnenverlichting helpt dan inderdaad. Iemand al een keer een plausibel verhaal van een dealer gehoord hoe dit kan?Genestealer schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:40:
[...]
Soms, meerdere hebben er last van. Even lampje naast dakbediening aan/uit doen en je dakraam bediening werkt weer.
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Om de spiegels naar beneden te laten klappen bij achteruitrijden is geen obd aanpassing nodigOggy schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:42:
Vanaf juli kan ik ook in de Enyaq gaan rijden, nu vroeg ik mij af welke functiest te activeren zijn met obd11.
De auto heeft matrix lampen, assist, dode hoek detectie (side assist), elektrische stoelen, HUD, parkeerpakket, transport, comfort pakket plus.
Kan ik zonder veel moeite het volgende aan zetten?
* Scandinavische DRL (automatisch/altijd aan)
* Easy Entry (stoel gaat naar achter voor makkelijk instappen en zodra je zit gaat hij naar de geheugen functie, zelfde bij exit?)
* Mirror sip (bij achteruit rijden stoep kunnen zien)
* Travel assist (of zit op alle standaard erop?)
* Snelladers in de navigatie
[ Voor 5% gewijzigd door laforte op 07-06-2022 18:52 ]
Heb er maar een mailtje aan gewaagd, telefonisch nog niet te pakken gekregen. Nog even terug naar de Powerpass dialoog; heeft iemand al eens een ander VIN nummer geprobeerd? Mijn collega durft niet eens zijn eigen provincie uit, laat staan de grens over. Grote kans dat hij het ook nooit gaat proberen, dus misschien dat ik aan hem vraag of ik zijn VIN even mag misbruiken (foto van de voorruit is voldoende lijkt me).remc1979 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:18:
[...]
Ik had hem binnen een week binnen, vraag me af of het bij dan is goed gegaan
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Dat knopje op het stuur heb je nodig, dien namelijk om TA te activeren.ervh schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:51:
Heeft het zin om het te proberen zonder TA-knop op het stuur?
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Bedoel je dat dit zou moeten gebeuren als je alleen als elektrische spiegels hebt of bedoel je elektrische stoelen en spiegels hebt? Ik heb enkel elektrische spiegels maar daar gebeurd geen fluit.laforte schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:52:
[...]
Om de spiegels naar beneden te laten klappen bij achteruitrijden is geen obd aanpassing nodigdit is al zo indien je elektrische stoelen/spiegels hebt.
Is er nog iemand in de buurt van Groningen die misschien voor mij wat aanpassing kan doen?
Ik denk comfort stoelen, die hebben elektrische verstelling + memory. Zoals het lijkt, zijn dan de zijspiegels qua mechanisch/elektrisch iets anders en kunnen dippen.SSJVegito schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:07:
[...]
Bedoel je dat dit zou moeten gebeuren als je alleen als elektrische spiegels hebt of bedoel je elektrische stoelen en spiegels hebt? Ik heb enkel elektrische spiegels maar daar gebeurd geen fluit.
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Meest recente wordt hier geuploadCunic schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:54:
Heeft iemand toevallig een linkje naar de laatste OBDeleven long coding lijst? Ik meen dat het recent in dit topic stond, maar kan het nergens meer vinden. Alleen een versie van januari 2022, maar er was een nieuwere volgens mij...
Opmeten! De grootste pax kast van ikea gaat er prima in!RandomNick schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:41:
Ik wil binnenkort een aantal planken van 3m ergens ophalen. Iemand zoiets al eens in de Enyaq gehad? Benieuwd of dat gaat, of beter een aanhangertje regelen.
Even geprobeerd met een 3m plank. Eén of twee kan wel (via armsteun naar voor en rusten op dashboard) maar ik heb er meer nodig en dat ga ik niet zo doen. Maar even een aanhangertje regelen dan.crimby schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:42:
[...]
Opmeten! De grootste pax kast van ikea gaat er prima in!
Update na overleg met dealer: door de chiptekorten zijn beide opties momenteel (2022) niet leverbaar omdat de benodigde sensoren in de achterbumper niet meer worden geïnstalleerd.Rincewind74 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:05:
[...]
Heeft iemand met mijn gekozen pakketten de Area view en die autopark? Of is dat standaard?
Ze zitten je lekker te maken met die folders maar vergeten er even bij te zetten hoe je er aan komt.
Ik heb in het verleden wel eens mijn interieur beschadigd door het gesleep met balken in de auto. Dat doe ik niet weer. Al bij een kleine aanrijding wil je ook het schadeleed in de auto niet weten. Als je geen aanhanger hebt of kunt trekken werken dakdragers ook uitstekend!RandomNick schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:56:
[...]
Even geprobeerd met een 3m plank. Eén of twee kan wel (via armsteun naar voor en rusten op dashboard) maar ik heb er meer nodig en dat ga ik niet zo doen. Maar even een aanhangertje regelen dan.
Bij de Skoda dealer langs geweest en die waren best wel verbaasd, die hadden dit ook nog niet eerder gezien. Gaat mee in de afspraak eind juni bij de elektrische trekhaak montage.Senaxx schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:14:
[...]
Dan moet ik toch maar even naar de Skoda dealer.... Ik heb het vanmorgen meermalen geprobeerd. De laadklep gaat alleen open als de auto op slot is. Als de auto open is krijg ik de laadklep met geen mogelijkheid open.
Wat ik ook probeer, 1x van slot drukken, 2x van slot drukken. Kofferbak knopje, niets helpt. Alleen wanneer ik de auto op slot doe en de spiegels inklappen gaat bij mij de laadklep open.
Precies dat dus. Geen zin in schade door dit soort dingetjes. En de trekhaak heb ik, dus geen enkel probleem.Rincewind74 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:55:
[...]
Ik heb in het verleden wel eens mijn interieur beschadigd door het gesleep met balken in de auto. Dat doe ik niet weer. Al bij een kleine aanrijding wil je ook het schadeleed in de auto niet weten. Als je geen aanhanger hebt of kunt trekken werken dakdragers ook uitstekend!
PreciesOggy schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:35:
[...]
Ik denk comfort stoelen, die hebben elektrische verstelling + memory. Zoals het lijkt, zijn dan de zijspiegels qua mechanisch/elektrisch iets anders en kunnen dippen.
Ik heb dit ook een keer gehad, en bij mij werkte de binnenverlichtingstruuk meestal wel, maar ook een keertje niet. Aangezien een infotainment reset (10s power) voor wat meer dingen de oplossing was, heb ik dit ook eens geprobeerd. En ja hoor!BAJ82 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:31:
[...]
Zelfde issue hier. Heel af en toe reageert het dakraam niet op de bediening, aanzetten van de binnenverlichting helpt dan inderdaad. Iemand al een keer een plausibel verhaal van een dealer gehoord hoe dit kan?
Achteruitkijkcamera is(/was) standaard op de IV80.Malt1982 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:37:
Is de 360 area view standaard op de 80 sportline of niet? Zie dit nergens staan in de prijslijst.
Mijne is wel onderweg, maar helaas geen Black Magic te zien.Daan_P schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit geeft hoop voor de wachtende mensen👍
Veel Betria liefhebbers zo te zienDaan_P schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit geeft hoop voor de wachtende mensen👍
Vind het best wel vreemd dat Skoda tv campagnes heeft draaien dat de Enyaq nu leverbaar is. Als ik de ervaringen hier lees zit dat toch wel wat anders in elkaar. Vanuit athlon mag ik een nieuwe auto uitzoeken, verplichting voor EV vanuit werkgever. Opties o.a. zijn Enyaq, Q4, ID4 maar qua levertijden valt dat best tegen
Een specifiek percentage wordt volgens mij nergens genoemd. Maar als ik naar mijn eigen auto kijk zit je met 20% in de goede richting.jeroen1988! schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:31:
Even een vraagje...
Ik heb vanaf de B stijl geen donkere ruiten maar wil ze binnenkort wel laten tinten. Heeft iemand enig idee wat voor percentage ze standaard hebben vanaf fabriek?
Denk zelf ergens rond de 20 a 30%?
Thanks alvast!
Dat zou goed kunnen ja nu je het zegt. De 3 Skoda dealers die ik bezocht heb, hebben allemaal prominent een IV80 Sportline staan met Betria's staan.
We vermelden trouwens verder nergens in onze communicatie dat we met een Skoda gaan gezien we niet gesponsord worden door SkodaMkeespiet schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:40:
Ola! Hier ook een Skoda Enyaq iV 80 eigenaar. We gaan de auto goed gebruiken gezien we er vanuit Nederland naar Zuid Afrika mee gaan rijden en terug.
Jullie reis was inderdaad al eens eerder voorbij gekomen in dit topic.Mkeespiet schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:40:
Ola! Hier ook een Skoda Enyaq iV 80 eigenaar. We gaan de auto goed gebruiken gezien we er vanuit Nederland naar Zuid Afrika mee gaan rijden en terug.
Een kort introductie, later meer informatie mocht dit wenselijk zijn.
Tijdens onze reis gaan we de auto en vooral de batterij monitoren en data delen op onze website (die nog vernieuwd gaat worden). Daarnaast zullen we gaan kijken wat wind (windmeter mee) en ondergrond (hoe wordt nu uitgewerkt) doet met je range.
We gaan de auto wrappen, verhogen, komen all-road banden onder en er zit al reeds een daktent op de auto. We rijden nu al z'n 7.500km met daktent en ik ben zelf erg verrast over het verbruik: ~165W/km wanneer we rond de 90km/u rijden, niet dicht achter een vrachtauto. De auto zelf gaan we opladen met zonnepanelen die we mee nemen.
Mocht je het leuk vinden meer over onze expeditie te lezen, kijk dan even op: www.4x4electric.com
Niet als reclame bedoelt, want we verkopen niets, puur informatief.
Daarop waren een aantal Tweakers nog wel nieuwsgierig hoe jullie de uitdagingen die jullie nog te wachten staan gaan tackelen. Zelf ben ik uiteindelijk wel benieuwd naar de oplossing die ontwikkeld word voor het laden op de zonnepanelen onderweg.water_escape schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:30:
Een wereldreis met de elektrische auto
Van Nederland naar Zuid-Afrika en weer terug. Een duurzame wereldreis van ruim 40.000 kilometer met een normale elektrische auto en zonnepanelen. Dat is het ambitieuze plan van Renske en Maarten met hun project: 4X4ELECTRIC.
https://www.zelfenergiepr...-met-de-elektrische-auto/
[ Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 09-06-2022 13:59 ]
Wat leuk. dat had ik gelezen en hier gepost idd. Goed als jullie hier zelf ook zienMkeespiet schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:40:
Een kort introductie, later meer informatie mocht dit wenselijk zijn.
Tijdens onze reis gaan we de auto en vooral de batterij monitoren en data delen op onze website (die nog vernieuwd gaat worden). Daarnaast zullen we gaan kijken wat wind (windmeter mee) en ondergrond (hoe wordt nu uitgewerkt) doet met je range.
We gaan de auto wrappen, verhogen, komen all-road banden onder en er zit al reeds een daktent op de auto. We rijden nu al z'n 7.500km met daktent en ik ben zelf erg verrast over het verbruik: ~165W/km wanneer we rond de 90km/u rijden, niet dicht achter een vrachtauto. De auto zelf gaan we opladen met zonnepanelen die we mee nemen.
Mocht je het leuk vinden meer over onze expeditie te lezen, kijk dan even op: www.4x4electric.com
Niet als reclame bedoelt, want we verkopen niets, puur informatief.
Water-Escape
Enig idee wat de maximale belasting is? En of er een slot op zit?markiep schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:58:
De dakdragers zijn weer in de aanbieding in de Skoda-shop... vorig jaar ook rond deze tijd. Mocht je op zoek zijn, doe er je voordeel mee, mooie prijs (prijs mooier dan de dakdragers zeg maar).
Oke, doei
Anti lek banden bestaan ook niet.burlapp schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:34:
Ik heb dus geen compressor of reparatieset in de auto, omdat ik anti lek banden heb. Nu was in de Alpen en was mijn band dus toch lek.. Best spannend om optijd een pomp te vinden...
Ik wilde daarom toch een compressor maar Skoda adviseerde mij om vooral een compressor niet bij hun te kopen, 350 euro en geen betere kwaliteit dan de aldi...
Ik vind het matig dat daarop bezuinigd wordt, maar nu zie ik dat er meerdere enyaq rijders last van hebben:
https://www.dumpert.nl/item/100032844_4f04dfaa :-D
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Bestaan zeker wel. Heten seal banden en hebben een speciale "kit achtige" laag erin die de band direct afdicht wanneer er in het loopvlak een spijker komt bijvoorbeeld. Vaak tot 4 of 5 mm dikte van het voorwerp.Inspired schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:12:
[...]
Anti lek banden bestaan ook niet.Neem aan dat je run flat banden hebt? Daarme kun je nog wat rijden als ze lek zijn. Maar lek kunnen ze zeker wel raken.
Maar die kan nog steeds lek. Ook zal de sealant uitdrogen en moet je die steeds verversen. Tenminste, moet ik bij mijn racefiets wel.DirkBouwman schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:30:
[...]
Bestaan zeker wel. Heten seal banden en hebben een speciale "kit achtige" laag erin die de band direct afdicht wanneer er in het loopvlak een spijker komt bijvoorbeeld. Vaak tot 4 of 5 mm dikte van het voorwerp.
Voorbeeld info in onderstaande link.
https://bandensupermarkt.nl/contiseal/
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Kan zeker lek. Ook als je iets in de wang van de band krijgt. Het is echter meer dan een sealant die je (zelf) in de band spuit. Het zit er a fabriek in. Of het ooit uitdroogt durf ik niet te zeggen.Inspired schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Maar die kan nog steeds lek. Ook zal de sealant uitdrogen en moet je die steeds verversen. Tenminste, moet ik bij mijn racefiets wel.
Ah oké thanks!Wootism schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:13:
[...]
Een specifiek percentage wordt volgens mij nergens genoemd. Maar als ik naar mijn eigen auto kijk zit je met 20% in de goede richting.
Leuk om te horen dat we al langs zijn gekomen!Senaxx schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:55:
[...]
Jullie reis was inderdaad al eens eerder voorbij gekomen in dit topic.
[...]
Daarop waren een aantal Tweakers nog wel nieuwsgierig hoe jullie de uitdagingen die jullie nog te wachten staan gaan tackelen. Zelf ben ik uiteindelijk wel benieuwd naar de oplossing die ontwikkeld word voor het laden op de zonnepanelen onderweg.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq