Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.017.340 views

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:22
End of life ja, als je zelfs een app na een half jaar niet meer voor de early adopters gaat updaten naar analogie van eerder uitgebrachte functies op eerder uitgebrachte modellen. Functies die op de app van een Superb van 3j oud werken, werken niet bij de release van het "hoogtechnologische" vlaggenschip van het merk? Hebben we dan niet iets te snel uitgebracht? Ik snap die wedloop naar de EV-consument wel, maar ze zitten dit arrogant, ijskoud al MAANDEN te adverteren via de app en zelfs al in mei vorig jaar op hun website. (kijk maar eens naar de reacties, dit gaat al veeerrr terug)
Dat van die website ben ik 10000% zeker, alleen kan ik het niet bewijzen, ik wist nl. niet in mei vorig jaar dat mij een wortel voor de neus gehouden werd ;). Daar stonden al die screenshots van deuren/ramen die open konden etc.. Dat heeft me natuurlijk niet over het spreekwoordelijke balkje geduwd, maar daar ben ik als tweaker wel gevoelig aan.

Mogen we dan echt niets verwachten of kritisch zijn? Dit is VAG, met miljardenwinsten, en niet één of andere Chinese start-up. Ik heb het niet over al die andere kleine storingen of vastlopers, daar hoop ik er vanaf te zijn bij de grote update, maar hier neem ik niet snel concessies nee. Ik ruik gewoon laksheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09 22:49
Cloclo100 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:11:
End of life ja, als je zelfs een app na een half jaar niet meer voor de early adopters gaat updaten naar analogie van eerder uitgebrachte functies op eerder uitgebrachte modellen. Functies die op de app van een Superb van 3j oud werken, werken niet bij de release van het "hoogtechnologische" vlaggenschip van het merk? Hebben we dan niet iets te snel uitgebracht? Ik snap die wedloop naar de EV-consument wel, maar ze zitten dit arrogant, ijskoud al MAANDEN te adverteren via de app en zelfs al in mei vorig jaar op hun website. (kijk maar eens naar de reacties, dit gaat al veeerrr terug)
Dat van die website ben ik 10000% zeker, alleen kan ik het niet bewijzen, ik wist nl. niet in mei vorig jaar dat mij een wortel voor de neus gehouden werd ;). Daar stonden al die screenshots van deuren/ramen die open konden etc.. Dat heeft me natuurlijk niet over het spreekwoordelijke balkje geduwd, maar daar ben ik als tweaker wel gevoelig aan.

Mogen we dan echt niets verwachten of kritisch zijn? Dit is VAG, met miljardenwinsten, en niet één of andere Chinese start-up. Ik heb het niet over al die andere kleine storingen of vastlopers, daar hoop ik er vanaf te zijn bij de grote update, maar hier neem ik niet snel concessies nee. Ik ruik gewoon laksheid.
Kort maar krachtig....ik ben het volledig met je eens!!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:04
this schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:42:
[...]

ODB eleven is toch niet van Skoda zelf? Dan verbaast het mij ook niet dat ze er niet van af weten, ik neem aan dat zij wel eigen apparatuur hebben voor ODB zaken uit te lezen/in te stellen.
Maar dat de settings aangepast kunnen worden wisten ze ook niet

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:40

Hierom ben ik in ieder geval blij met "nieuwe" spelers op de markt. Hopelijk gaan ze dit bij de volgende edities hard voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:47
FJP84 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Maar dat de settings aangepast kunnen worden wisten ze ook niet
Dat de verkopers dat niet weten verbaast me ook niet. Er zitten echt veel prutsers tussen.
Ik heb beide meegemaakt, ik was zowel naar Enyaq als ID.4 gaan kijken. Ze zaten in hetzelfde gebouw, maar andere showroom.
En de ID.4 verkoper wist me meer correcte info te vertellen dan de Enyaq verkoper, echt beschamend. Als ze me ooit om een review vragen ga ik dat toch vermelden, dat ze de verkoop van de Enyaq mogen toewijzen aan die ID.4 verkoper.

• frankdaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-05-2024

Laatste VAG auto dan….

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
Misschien moet je dat dan nog maar eens overwegen als je echt aan een andere auto toe bent... ;) ik neem aan dat EU autofabrikanten zo langzamerhand wel in de gaten hebben dat ze een paar tandjes bij moeten zetten 8)7

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Not sure of je dit positief of negatief bedoelt, maar juist als concern met al jarenlang een zeer steady rol in de top weet VAG als geen ander: de consument slikt het toch wel. Ze hoeven zich niet te bewijzen met goede software, betrouwbare auto's of iets anders.

Waar zijn al die consumenten gebleven die VAG zouden laten liggen na het sjoemelschandaal? Hard piepen, en vervolgens weer braaf de volgende kopen. En VAG, die lacht zich kapot, want ze calculeren dit gewoon netjes in. Net zoals de software bij de ID.3 in het begin totale rampspoed was, maakte helemaal niets uit, want de ID.3 koper is merktrouw, anders hadden ze allang in een Tesla, Kia, Hyundai etc gezeten.

Men doet het zichzelf aan. :X

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
internetinfo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:04:
Voor iOS is er een update voor de app, jaja, versie 5.0.1. Ik zie en merk geen verschil. Gelukkig doen ze dit allemaal op basis van feedback, blijkbaar zijn onze problemen kleiner dan het design van het dashboard.
[Afbeelding]
Sowieso word ik een beetje moe van de nietszeggende changelogs die je bij steeds meer apps ziet. Hele verhalen om hip te doen, hier mag Apple ook wel eens beleid op maken.
Dit is overigens dezelfde tekst als bij versie 5.0.

• DirkBouwman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05 20:21
Zo kreeg ik vandaag nadat begin januari mijn stuur en aansturing elektronische kinderslot beveiliging vervangen is voor het eerst beiden meldingen weer in beeld. Hopelijk is het geen teken. Was zo lekker om "error loos" rond te cruisen.

[ Voor 12% gewijzigd door DirkBouwman op 17-02-2022 20:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:22
Kan ook gewoon zijn dat VAG heeft gekeken wat echt belangrijk voor een auto is, en niet gekozen hebben voor openen en sluiten van een auto via de app. Een functie die sowieso denk ik niet heel vaak wordt gebruikt door de gemiddelde consument. Leuk voor de Tweaker, maar ik zou niet weten waarom ik de auto moet openen of sluiten met de app, misschien als je de sleutel in de auto hebt laten liggen? Laat ik het zo zeggen, ik heb de laatste 20 jaar geen situatie gehad waarbij ik dacht: shit, kon ik nou maar de auto openen via een app.

Als VAG ziet dat die functie bij nog geen 2% (noem maar wat) van de kopers wordt gebruikt, en ze hebben haast met een auto en er zijn ook nog tekorten aan chips, snap ik wel dat ze dan die functie laten vallen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11:45
kw_nl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:59:
Kan ook gewoon zijn dat VAG heeft gekeken wat echt belangrijk voor een auto is, en niet gekozen hebben voor openen en sluiten van een auto via de app. Een functie die sowieso denk ik niet heel vaak wordt gebruikt door de gemiddelde consument. Leuk voor de Tweaker, maar ik zou niet weten waarom ik de auto moet openen of sluiten met de app, misschien als je de sleutel in de auto hebt laten liggen? Laat ik het zo zeggen, ik heb de laatste 20 jaar geen situatie gehad waarbij ik dacht: shit, kon ik nou maar de auto openen via een app.

Als VAG ziet dat die functie bij nog geen 2% (noem maar wat) van de kopers wordt gebruikt, en ze hebben haast met een auto en er zijn ook nog tekorten aan chips, snap ik wel dat ze dan die functie laten vallen.
Blijft ook link, de auto (en je huis) openen met een App. Daar heeft "even Apeldoorn bellen" een leuke reclame mee gemaakt: YouTube: Commercial Welkom (2015) - Even Apeldoorn Bellen - Centraal Beheer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100

Ja dat lijkt me echt het idee erachter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09 10:07

p.d.s.mane

MeMyself&I

"Speicher electrifies" (Matthias Speicher) over snelladen met de Enyaq in winter (in het Duits) --- m.i. zeer interessant:
YouTube: Am Schnell-Lader im Winter mit dem Skoda ENYAQ maximale Ladeleistung...

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:49

rammes

koekebakker 1e klas

p.d.s.mane schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 00:06:
"Speicher electrifies" (Matthias Speicher) over snelladen met de Enyaq in winter (in het Duits) --- m.i. zeer interessant:
YouTube: Am Schnell-Lader im Winter mit dem Skoda ENYAQ maximale Ladeleistung...
beste kerel hoor, maar ik kom niet door zijn video's heen, godallemachtig wat traag.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Laatst online: 03-09 10:07

p.d.s.mane

MeMyself&I

rammes schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 00:08:
[...]

beste kerel hoor maar ik kom niet door zijn video's heen godallemachtig wat traag.
"Playback speed: 2x" :P

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 16:19
rammes schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 00:08:
[...]

beste kerel hoor maar ik kom niet door zijn video's heen godallemachtig wat traag.
Haha korte samenvatting. Als je volle bak wilt laden altijd door de accu een beetje op te warmen tijdens t rijden dan doe je dit als volgt: zet de auto in de B stand en ga 120 rijden, laat m afzakken naar 80 en vol gas weer naar 120. Dit een paar keer achter elkaar of verhuis naar Oostenrijk of Zwitserland waar je dit kunt nabootsen zonder oncomfortabel te worden van het continu afremmen en gas geven. Daar gebruik je de bergen daarvoor :)!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this

Als die functie er is en betrouwbaar werkt, denk ik wel dat veel mensen gaan overstappen. Een sleutelbos niet meer hoeven bijhebben is toch wel een gemak.
Ik wacht al een eeuwigheid op een auto met deze functie. Jammer genoeg vielen de auto's die deze functionaliteit hebben buiten mijn budget.
Dus ik hoop vurig dat mijn Skoda het ooit zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-09 21:10
this schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:42:
[...]

Als die functie er is en betrouwbaar werkt, denk ik wel dat veel mensen gaan overstappen. Een sleutelbos niet meer hoeven bijhebben is toch wel een gemak.
Ik wacht al een eeuwigheid op een auto met deze functie. Jammer genoeg vielen de auto's die deze functionaliteit hebben buiten mijn budget.
Dus ik hoop vurig dat mijn Skoda het ooit zal hebben.
Het is een extra gemak en hoewel het misschien niet dagelijks gebruikt wordt zie ik ook wel de toegevoegde waarde.
Iemand die op afstand even wat uit de auto moet pakken. Maar ook omdat de auto zich na 2 min afsluit als je de sleutel er in laat liggen.
Dan kan je hulplijn (als je ook je telefoonnummer laat liggen) op afstand helpen.

Plus de beveiliging van Kessy is niet super. Dus ik zie dit wel als alternatief in de toekomst.

https://twitter.com/digit.../1492616383120961537?s=21

Ik zeg erbij dat ik niet zeker weet of die bmw dezelfde Kessy technologie gebruikt als VAG.

[ Voor 8% gewijzigd door Tukker87 op 18-02-2022 08:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:13
Tukker87 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:35:
[...]

Het is een extra gemak en hoewel het misschien niet dagelijks gebruikt wordt zie ik ook wel de toegevoegde waarde.
Iemand die op afstand even wat uit de auto moet pakken. Maar ook omdat de auto zich na 2 min afsluit als je de sleutel er in laat liggen.
Dan kan je hulplijn (als je ook je telefoonnummer laat liggen) op afstand helpen.

Plus de beveiliging van Kessy is niet super. Dus ik zie dit wel als alternatief in de toekomst.

https://twitter.com/digit.../1492616383120961537?s=21

Ik zeg erbij dat ik niet zeker weet of die bmw dezelfde Kessy technologie gebruikt als VAG.
Volgens een recente test van de Duitse ADAC is de Enyaq één van de 24 auto's uit de test waarvan de sleutel als goed beveiligd vermeld is door de UWB verbinding.
Bron: https://www.adac.de/rund-...assistenzsysteme/keyless/
Link overzicht 501 auto's: https://assets.adac.de/im...iste_500_Autos_rjqzty.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Scorpio_King schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:18:
[...]

Volgens een recente test van de Duitse ADAC is de Enyaq één van de 24 auto's uit de test waarvan de sleutel als goed beveiligd vermeld is door de UWB verbinding.
Bron: https://www.adac.de/rund-...assistenzsysteme/keyless/
Link overzicht 501 auto's: https://assets.adac.de/im...iste_500_Autos_rjqzty.pdf
Gelukkig. Het keyless systeem is intussen al meer dan 10j oud en we weten al bijna even lang dat het onveilig is door range extenders te gebruiken.
Verschillende automerken hebben hier al een oplossing op voorzien, ik ben blij dat Skoda met hun 'Kessy' ook een veilig keyless systeem heeft nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 09-09 21:06
Vind het wel ironisch. Geen vertrouwen hebben in de fysieke sleutel/kessy systeem, maar wel in de app van Skoda. Mocht de functionaliteit straks wel komen hoop ik dat Skoda de IT omgeving goed heeft beveiligd.

Net zoals dat sommige hier online apps koppelen aan MySkoda zoals stekker.app, waarbij je je inloggevens van MySkoda deelt. Ik zeg daarmee niet dat bijvoorbeeld stekker.app slechte intenties heeft. Maar wie garandeert er dat je MySkoda inloggegevens niet ergens bij deze externe diensten rond dwarrelt.

Ik vind dat persoonlijk veel enger. Je inloggevens delen, niet wetend hoe ermee om wordt gegaan en letterlijk je 'sleutel' geven tot je auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:40
Genestealer schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:59:
Vind het wel ironisch. Geen vertrouwen hebben in de fysieke sleutel/kessy systeem, maar wel in de app van Skoda.

Mocht de functionaliteit straks wel komen hoop ik dat Skoda de IT omgeving goed heeft beveiligd.

Net zoals dat sommige hier online apps koppelen aan MySkoda zoals stekker.app, waarbij je je inloggevens van MySkoda deelt.

Ik zeg daarmee niet dat bijvoorbeeld stekker.app slechte intenties heeft. Maar wie garandeert er dat je MySkoda inloggegevens niet ergens bij deze externe diensten rond dwarrelt.

Ik vind dat persoonlijk veel enger. Je inloggevens delen, niet wetend hoe ermee om wordt gegaan en letterlijk je 'sleutel' geven tot je auto.
Toevallig contact gehad met Stekker afgelopen week.
Zij geven aan:
"Toen je inlogde bij Skoda connect via onze app heb je ons via een zogeheten token een tijdje gemachtigd om verbinding te leggen met het voertuig via Skoda. We hebben dus je gebruikersnaam en wachtwoord niet maar gebruiken dus die token om verbinding te leggen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
RandomNick schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Toevallig contact gehad met Stekker afgelopen week.
Zij geven aan:
[...]
Ook met die Token hebben ze dus volledig inzicht/controle over je auto. Hetzij voor een bepaalde tijd (geen idee hoe lang de Tokens geldig blijven bij Skoda?).
Maar met die Token kunnen ze alle API's uitvoeren die er zijn, momenteel nog niet heel spannend. Het spannendste wat ze kunnen doen is je laadsessie beëindigen of je auto voorverwarmen :) .

Maar als daar dus openen/sluiten van auto bij komt dan kunnen ze ineens wel iets. Maar ik meen ergens gezien te hebben dat daar dan nog wel weer een "pincode" voor nodig is. Althans zo werkt dat volgens mij bepaalde andere modellen van Skoda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korntrae
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-10-2024
https://businessam.be/vol...-op-batterij-van-de-auto/

Zou het dan toch... Maar da's dan enkel voor het 80 model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:04
Toch wel lachwekkend als je ziet welke mogelijkheden de app heeft voor het kleine zusje van de Enyaq 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krlQdrhBz4nzuayJBy2xG5NqN14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOxYqiQ4Awl3GqIObYfSsJtL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
FJP84 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:02:
Toch wel lachwekkend als je ziet welke mogelijkheden de app heeft voor het kleine zusje van de Enyaq 8)7

[Afbeelding]
Shhhht mag je niks van zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-08 22:50
Zojuist even gekeken aangezien ik hier ook een eCitigo heb. Maar inderdaad Deur/Raam/Parkeer licht status wordt in de mySkoda app doorgegeven. Ik blijf bij mijn mening dat deze informatie reeds beschikbaar in onze auto's. Dus Status info zou gewoon beschikbaar kunnen zijn als VW zijn MEB Connect API aanpast voor de auto's. ME3 zou dat kunnen bevatten lijkt me. Extra hardware voor status info lijkt me niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 17:25
FJP84 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:02:

[Afbeelding]
Nou die functionaliteit han mijn VW Passat uit 2016 ook al. Ipv accu capaciteit zag ik uiteraard tankinhoud.

Ik rijd hierdoor overingens niet met minder plezier in de Enyaq hoor. Maar erger me wel enigzins aan alle onzin vanuit de officiele kanalen van VAG. Hoezo is er andere hardware nodig om deze extra info te tonen. De auto weet wanneer een ram of deur open is en of de lichten branden. Ook de GPS locatie is bekend. De auto heeft (meestal) verbinding met de VAG servers. Hoe moeilijk is het dan om die info beschikbaar te maken voor de app. Ik heb het overigens niet over het bedienen van de verlichting, claxon, vergrendeling enz. (wat de BMW van mijn vrouw in 2016 ook al kon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
mestief schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:44:
[...]

Nou die functionaliteit han mijn VW Passat uit 2016 ook al. Ipv accu capaciteit zag ik uiteraard tankinhoud.

Ik rijd hierdoor overingens niet met minder plezier in de Enyaq hoor. Maar erger me wel enigzins aan alle onzin vanuit de officiele kanalen van VAG. Hoezo is er andere hardware nodig om deze extra info te tonen. De auto weet wanneer een ram of deur open is en of de lichten branden. Ook de GPS locatie is bekend. De auto heeft (meestal) verbinding met de VAG servers. Hoe moeilijk is het dan om die info beschikbaar te maken voor de app. Ik heb het overigens niet over het bedienen van de verlichting, claxon, vergrendeling enz. (wat de BMW van mijn vrouw in 2016 ook al kon).
Het platform waar de Enyaq op gebouwd is, is nieuw ID3/4 en Enyaq zijn de markt in geramd om marktaandeel EV mee te pikken. VAG heeft bewust "open eindjes" erin gelaten, om de release niet te dwarsbomen. De eerste ID3's waren een enorme ramp (qua software). Nu is dit principe in de software wereld op zich niet nieuw, echter moet VAG wel gaan werken aan continues delivery skills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Cloclo100 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:20:
[...]

Shhhht mag je niks van zeggen!
Robert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
lvefferen schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:59:
[...]

Het platform waar de Enyaq op gebouwd is, is nieuw ID3/4 en Enyaq zijn de markt in geramd om marktaandeel EV mee te pikken. VAG heeft bewust "open eindjes" erin gelaten, om de release niet te dwarsbomen. De eerste ID3's waren een enorme ramp (qua software). Nu is dit principe in de software wereld op zich niet nieuw, echter moet VAG wel gaan werken aan continues delivery skills.
Dus wat? We moeten dit maar pikken? 😀

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tukker87
Geliefde Enyaq rijders. Het gaat allemaal goedkomen. Ook voor de 2021 modellen. ❤️

Rustig afwachten, niet druk maken en lekker weekend vieren.

Dit was dus slechts een storm ⛈ in een glas water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQbT4xuabn7Z4mlse7bZ9XrWGWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wu4VWRC30N2RtPFSmwjKNWIi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-peKGlIO2sYvxoPrabqEb_dg0ro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/idZgkSWtY54NXN8xWZZ9mVM4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tukker87 op 18-02-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Heeft iemand een tip voor een tweede inschuifbare paraplu?

Ik heb een inschuifbare paraplu, maar die past niet vanwege de dikte van het handvat.

Ik vind 31,50 bij Skoda best fors, als ik dat uitgeef dan liever voor wat meer kwaliteit;)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Solomon schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:50:

Ik heb een inschuifbare paraplu, maar die past niet vanwege de dikte van het handvat.

Ik vind 31,50 bij Skoda best fors, als ik dat uitgeef dan liever voor wat meer kwaliteit;)
Ik heb er eentje gekocht bij de Decathlon. Past perfect, goeie kwaliteit en ongeveer een tientje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
Heb de dealer voor aflevering gevraagd om er ook eentje aan de bijrijderskant te doen. Was keurig aanwezig bij aflevering zonder extra kosten. Mag er gerust hij voor die prijs haha!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Solomon schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:50:

Action hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mestief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 17:25
Geen idee of deze hier al voorbij is gekomen. Kon het iog niet vinden met een zoekopdracht.
Maar hier een interessante video van een teardown van de motor. In het filmpje hebben ze het over de VW ID4 maar in de Enyaq zit natuurlijk dezelfde motor.
Ze hebben bij VAG goed nagedacht over het ontwerp en een hebben op een hoop fronten toch wel een voorsprong op de concurrentie.
YouTube: Volkswagen ID.4: Electric Motor Teardown and Analysis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 14:58
Trackerfire schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:56:
Heb de dealer voor aflevering gevraagd om er ook eentje aan de bijrijderskant te doen. Was keurig aanwezig bij aflevering zonder extra kosten. Mag er gerust hij voor die prijs haha!
Same here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:35
Er zitten twee gaten in maar je krijgt maar 1 paraplu? Dat is simply clever tegenwoordig? :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:20:
[...]

Er zitten twee gaten in maar je krijgt maar 1 paraplu? Dat is simply clever tegenwoordig? :)
Ja, en ook maar één ijskrabber. Dat gat zit er voor de UK. Wees blij dat je er een krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crimby
Martinique schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:12:
[...]

Ja, en ook maar één ijskrabber. Dat gat zit er voor de UK. Wees blij dat je er een krijgt.
Moet er dan ook niet een stuur aan de rechter kant zitten voor de UK? 8)7

Aan de ene kant ben ik het wel met je eens, ik vind het leuk dat ze aan dit soort dingen denken en dat het er bij zit… aan de andere kant, het is geen dingetje van de action. We hebben het over een ding van 50k-60k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinique
  • Nu online
crimby schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Moet er dan ook niet een stuur aan de rechter kant zitten voor de UK? 8)7

Aan de ene kant ben ik het wel met je eens, ik vind het leuk dat ze aan dit soort dingen denken en dat het er bij zit… aan de andere kant, het is geen dingetje van de action. We hebben het over een ding van 50k-60k
Volgens mij snap ik de grap niet. Maar ik kan me zo voorstellen dat in de UK het stuur inderdaad aan de rechterkant zit, en de felbegeerde paraplu dus ook.
Maar goed, als je financieel in staat bent om in een auto van 50k-60k te rijden dan heb je ook wel echt reden om te klagen over het ontbreken van een 2e plu, wat een leed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Nu online
Afgelopen week is bij mij de trekhaak gemonteerd. (Voorbereiding was al aanwezig.) Best netjes en snel gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWBvslG7pQVou5W2EK9zF6KXv7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXRsMI0DkMViXSjDdAyGZ0u6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4Ezl4aJd68-GKpV4_nySr5zzx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24qNuSnDz6g7ML3dWejx479c.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRZ1dXZLRgmAQ0biV5B14aHFsn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mvYfAsdB1Hsrdw4herUj19e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cd2sWJi8CzZ6QwCPdY1FnY87Rgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4ZOWkMf5hs4QFFokEUZLUNx.jpg?f=fotoalbum_tile

Ze doen ook wat in de software ivm het aanmelden. Geen update van de versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Nu online
Martinique schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:34:
Iemand hier ook 'last' van? Condens in 1 koplamp? Vanochtend nachtvorst, constateerde het rond het middaguur en aan het einde van de middag was het ook weer weg...

[Afbeelding]
Ik informeerde bij de dealer hier nog naar en die gaf aan dat alleen een waas vanzelf weer weggaat, wat ook mijn ervaring is. Zie je echt druppels dan foto maken van het euvel inclusief kenteken, dan schijnen ze de unit te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
Hier de auto gisteren bij de garage geweest voor kapotte SOS module. Doorgemeten, software geupdatet, meldingen gewist. Conclusie. Module moet vervangen worden, maar staat in backorder. Kan paar weken duren. Navigatie meteen geüpdatet naar versie 22.1. Software was nog geen update voor dus blijft op 0795. ABT op 109.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
Vandaag via OTA ook de navigatiedatabase upgrade gehad naar 22.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:49

rammes

koekebakker 1e klas

Scorpio_King schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:43:
staan de tesla laadstations er nu ook in?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenblom
  • Laatst online: 08:07
Scorpio_King schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:43:
Gaat dat automatisch of moet je wat doen? Kan die bij de normale updates niet vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
svenblom schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:22:
[...]

Gaat dat automatisch of moet je wat doen? Kan die bij de normale updates niet vinden namelijk.
Net even gekeken maar die van mij staat op 22.1 en heb zelf niks gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
rammes schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:06:
[...]

staan de tesla laadstations er nu ook in?
Nope staan er niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Inspired schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:20:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik ze ook nog nooit gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
Thiazzz schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:32:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik ze ook nog nooit gebruikt 8)7
Daar zijn ze ook helemaal niet voorbedoeld :*) 1x gebruiken bij matige wind en ze zijn kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
Thiazzz schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Net even gekeken maar die van mij staat op 22.1 en heb zelf niks gedaan.
Heb ook niets gedaan. Je krijgt er ook geen melding van, kijk af en toe welke versie erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09 21:55
Het viel mij net op dat mijn achterlampen in de achterklep niet aan zijn. Klopt het dat deze uit zijn als ik stil sta, of zouden ze kapot zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_PQgzyJFPzTyMT8EDy0pPFfaSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXYUPbhy7EFJfyasjxiDAxnw.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: blijkt zo te horen, standaard lichtpakket

[ Voor 4% gewijzigd door luuksnijmegen op 19-02-2022 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:05
luuksnijmegen schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:59:
Het viel mij net op dat mijn achterlampen in de achterklep niet aan zijn. Klopt het dat deze uit zijn als ik stil sta, of zouden ze kapot zijn?

[Afbeelding]
Ik vermoed dat je het standaard licht pakket hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09 14:26

[Afbeelding]
Die werken ook het als je het licht pakket niet hebt toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Pimmr schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:00:
[...]

Ik vermoed dat je het standaard licht pakket hebt.
Ik heb inderdaad het standaard lichtpakket. Zijn ze dan uit ja? Ik heb de handleiding er nog niet op nageslagen, zal hem straks eens opzoeken.

Edit: zojuist gezien via volgende link dat dit inderdaad klopt.

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=399

[ Voor 16% gewijzigd door luuksnijmegen op 19-02-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
luuksnijmegen schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:02:
[...]

Ik heb inderdaad het standaard lichtpakket. Zijn ze dan uit ja? Ik heb de handleiding er nog niet op nageslagen, zal hem straks eens opzoeken.

Precies wat er in die post staat. Je verwacht het niet als je de licht units ziet, het ziet er echt uit alsof er wat mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
luuksnijmegen schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:02:
[...]

Niet om malen….het licht pakket is bijna 1400 euro….geen misselijke bedrag voor iets meer licht op de zeldzame momenten wanneer je het wellicht wat fijner zou kunnen zijn…..de voorlampen dan uiteraard. Achterlichten zijn puur voor het botsauto effect na te bootsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik had denk ik zelf het licht pakket niet gekozen, maar het zit wel op mijn auto en ik ben er toch wel blij mee.

De led matrix lampen met automatische uitschakeling van groot licht vind ik echt fijn. Dat had ik niet verwacht. Daarnaast vind ik de achterlichten zoals hierboven wel een beetje sneu op zo'n grote auto als het niet brand op de klep.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

P_de_B schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:46: Daarnaast vind ik de achterlichten zoals hierboven wel een beetje sneu op zo'n grote auto als het niet brand op de klep.
Ondanks dat het natuurlijk belachelijk is dat je extra moet betalen om de andere helft van je achterlicht te krijgen, vind ik die minimalistische achterlichtjes juist erg tof.

Een keer wat anders dan die kermis ledstrips die tegenwoordig op de voor- en achterkant van elke EV worden gebouwd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
Wootism schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:55:
[...]

Ondanks dat het natuurlijk belachelijk is dat je extra moet betalen om de andere helft van je achterlicht te krijgen, vind ik die minimalistische achterlichtjes juist erg tof.

Een keer wat anders dan die kermis ledstrips die tegenwoordig op de voor- en achterkant van elke EV worden gebouwd :X
Ik vind die grote lijn achterin de auto ook niks maar zonder licht pakket vind het wel heel erg karig bij de achterkant. Maar ieder zijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Pedalbox? En ook toevallig met de Enyaq? Vraag mij af of de enyaq wat vlotter te maken is dan die nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34
SSJVegito schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:13:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Pedalbox? En ook toevallig met de Enyaq? Vraag mij af of de enyaq wat vlotter te maken is dan die nu is.
Pedalbox heb je niks aan, tenzij je om welke lichamelijke reden dan ook het pedaal niet in één keer in zou kunnen trappen.

Ben wel benieuwd of er ooit nog eens EV tuning komt, het zou mij (zonder enige kennis) niks verbazen dat alles veel sneller kan - uiteraard ten koste van range.

De Enyaq is natuurlijk een logge familiewagen en dat weet je van de voren, maar de 0-100 is toch wel vrij langzaam hoor...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 09-09 21:06
Terwijl men hier druk maakt om wat voor lampjes en verlichtingen op de Enyaq mooier maakt (over smaak valt niet te twisten), heb ik vandaag even gewoon weer genoten van de Enyaq op een mooi stukje dijk. Fijn weekend verder! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV8RiDLTGiYB4xZXFu6N_X8Yel8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7oNswHVbJTDanVM3R7USKX7S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
internetinfo schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:19:
[...]

Pedalbox heb je niks aan, tenzij je om welke lichamelijke reden dan ook het pedaal niet in één keer in zou kunnen trappen.

Ben wel benieuwd of er ooit nog eens EV tuning komt, het zou mij (zonder enige kennis) niks verbazen dat alles veel sneller kan - uiteraard ten koste van range.

De Enyaq is natuurlijk een logge familiewagen en dat weet je van de voren, maar de 0-100 is toch wel vrij langzaam hoor...
Ok, duidelijk. Hoef ik niet naar te kijken dus. Ik vind hem ook langzaam en het kan volgens mij veel sneller allemaal. Dat het ten koste van range gaat is logisch maar dat boeit me niet zoveel. Liever dat die snel is met optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
internetinfo schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:19:
[...]

Toch zegt de website een 10 % performance increase. Vraag het me af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34
SSJVegito schreef op zondag 20 februari 2022 @ 00:10:
[...]

Toch zegt de website een 10 % performance increase. Vraag het me af.
Het is echt totale bullshit waar zelfs TellSell jaloers op zou zijn.
Gelukkig zijn ze in hun FAQ zo eerlijk om het verschil met motortuning uit te leggen:
Wat is het verschil tussen de PedalBox en de DTE motortuning systemen?
Onze motortuningsystemen zorgen voor een toename van het aantal motor-pk’s en het koppel, terwijl de PedalBox de gaspedaalrespons van het voertuig modificeert.
Je kan nog beter een paar snelle race stickers plakken. Helpt ook niks maar is wel lichter dus netto ben je er zelfs sneller mee dan met zo'n pedalbox. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong

[Afbeelding]

Edit: blijkt zo te horen, standaard lichtpakket
Ik zou mij meer zorgen maken om je nummerplaat als ik jou was, die heeft Eunice niet goed doorstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimmr
Genestealer schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:21:
Terwijl men hier druk maakt om wat voor lampjes en verlichtingen op de Enyaq mooier maakt (over smaak valt niet te twisten), heb ik vandaag even gewoon weer genoten van de Enyaq op een mooi stukje dijk. Fijn weekend verder! 8)

[Afbeelding]
Het is gewoon een dijk van een auto, een pakketje meer of minder verandert daar helemaal niets aan ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• D.deJong
Pimmr schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Het is gewoon een dijk van een auto, een pakketje meer of minder verandert daar helemaal niets aan ;)
Klopt als een bus.
Ik snap het gezeur over de app bijvoorbeeld niet. Dat hij niet van het slot te halen is met je mob vind ik onzin want ik heb al kessy, dat ik niet kan zien waar hij geparkeerd staat en of dat de ramen wel dicht zitten boeit mij niks want ik heb tenslotte geen Alzheimer verder werkt bij mij alles naar behoren.
Ik heb een auto uitgekozen met allemaal toeters en bellen waarvan ik de helft niet nodig heb of gebruik dus als er eens een glitch is dan lig ik daar niet wakker van.
Dat er soms geen connectie is ligt aan de snelle groei van het aantal EV’s binnen de VAG groep en dat kunnen de servers niet helemaal aan, dit was goed te merken tijdens de hausse aan afleveringen eind vorig jaar/ begin dit jaar toen er dan ook veel klachten waren.
Gezeur op Facebook over het gebrek aan bereik in de winter en de laadsnelheid (gebrek aan) bij de snellader en de bijna dagelijks terugkomende vragen /klachten hier over, hebben die lui zich niet ingelezen?

Het is een zalige auto die heerlijk stil is, snel genoeg, als een blok op de weg ligt en er nog goed uitziet ook, geniet daar van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
Trackerfire schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:18:
Hier de auto gisteren bij de garage geweest voor kapotte SOS module. Doorgemeten, software geupdatet, meldingen gewist. Conclusie. Module moet vervangen worden, maar staat in backorder. Kan paar weken duren. Navigatie meteen geüpdatet naar versie 22.1. Software was nog geen update voor dus blijft op 0795. ABT op 109.
Het beleid om navigatie te updaten bij een bezoek aan de garage verschilt kennelijk per dealer. 8)7
Ik had een aantal weken geleden het bekende stuurverwarmingsprobleem, bij mijn dealer wist de chef werkplaats er gelukkig van maar het stuur staat nu nog steeds in backorder. Omdat de auto toch naar de garage ging had ik ze een lijstje gegeven met andere zaken die ik gedaan wilde hebben (navigatie updaten [n.a.v. berichten hier in dit forum], en Scandinavian DRL aanzetten), maar dat is allemaal niet gebeurd :-( :-( Mijn software staat nog op 0792, ABT op 106 en navigatie 21.9.... :(
Dat ze de verlichting niet hebben aangepast zal wel komen omdat ze geen OBDeleven gebruiken >:) ;) maar als zelfs zo'n eenvoudige vraag al te veel moeite is...pffff

[ Voor 7% gewijzigd door bram2700 op 20-02-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sapperdeflap
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-09 14:48
Afgelopen zaterdag toch maar eens een voor mij onbekende Skoda dealer uit een andere plaats binnen gestapt vanwege mijn vraag omtrent de wijziging die afgelopen week heeft plaats gevonden in het optie pakket.

In mijn geval betreft dit de Skoda Enyaq IV 60 waarbij het pakket 360 camera view niet meer geleverd wordt op aanstaande bestellingen.

De dealer heeft bevestigd dat zij circa 4 dagen geleden hiervan op de hoogte zijn gesteld door Skoda.
Ondanks dat mijn lease auto in januari is besteld met deze optie, is mij verzekerd door de dealer dat deze bji afleveren zal ontbreken.
Zijn advies is om toch zo spoedig mogelijk conact op te nemen met de eigen dealer waar de auto in bestelling is en de opties door te nemen.
Tevens heeft hij aangegeven dat het niet gebruikelijk is dat bij een wijziging op de opties, de klant ook wordt geinformeerd. Naar blijkt moet je dit zelf in de gaten houden. Lekker dan.

De enige optie die rest is om het vervallen pakket om te laten zetten naar het pakket "Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor".
Ik hoop toch van harte dat zo'n grote auto toch ook parkeersensoren achter heeft. Iemand die hier een uitspraak over kan doen mbt. de Enyaq IV 60?

Het bevreemd mij oerigens wel dat ondanks dat EV gepromoot en tzt verplicht gesteld wordt, de ene na de andere prijs verhoging zich opvolgt.

In januari is er een verhoging geweest, in april komt er een verhoging aan en in oktober volgt er nog één. Deze laatste was voor mij onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Nu online
Sapperdeflap schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:58:
De enige optie die rest is om het vervallen pakket om te laten zetten naar het pakket "Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor".
Ik hoop toch van harte dat zo'n grote auto toch ook parkeersensoren achter heeft. Iemand die hier een uitspraak over kan doen mbt. de Enyaq IV 60?
Een kale Enyaq 60 heeft standaard inderdaad parkeersensoren, alleen achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24

Ik hoop toch van harte dat zo'n grote auto toch ook parkeersensoren achter heeft. Iemand die hier een uitspraak over kan doen mbt. de Enyaq IV
Ik heb een iV60 Sportline en inderdaad zijn de parkeersensoren achter standaard (als ik mij niet vergis). Ik heb ook het optiepakket met achteruitrijcamera en parkeersensoren voor. Heel tevreden over, ook het slechte zicht van de achteruitrijcamera waar eerder over gepost is, ervaar ik niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87

Het bevreemd mij oerigens wel dat ondanks dat EV gepromoot en tzt verplicht gesteld wordt, de ene na de andere prijs verhoging zich opvolgt.

In januari is er een verhoging geweest, in april komt er een verhoging aan en in oktober volgt er nog één. Deze laatste was voor mij onbekend.
De prijsverhoging is nu al te zien. Puur omdat er minder aanbod op de markt is. Ik heb de Enyaq in september gekocht (privé). Ik moet nog wachten op de levering (lang verhaal, staat wel in deel 1). Maar de prijzen zijn 10-15% hoger op dit moment en het aanbod is veel minder.

De verhalen over inflatie ga je natuurlijk ergens terugzien. Dus dit kun je verwachten en waarschijnlijk gebeurt dit met nog meer producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Afgelopen zaterdag toch maar eens een voor mij onbekende Skoda dealer uit een andere plaats binnen gestapt vanwege mijn vraag omtrent de wijziging die afgelopen week heeft plaats gevonden in het optie pakket.

In mijn geval betreft dit de Skoda Enyaq IV 60 waarbij het pakket 360 camera view niet meer geleverd wordt op aanstaande bestellingen.

De dealer heeft bevestigd dat zij circa 4 dagen geleden hiervan op de hoogte zijn gesteld door Skoda.
Ondanks dat mijn lease auto in januari is besteld met deze optie, is mij verzekerd door de dealer dat deze bji afleveren zal ontbreken.
Zijn advies is om toch zo spoedig mogelijk conact op te nemen met de eigen dealer waar de auto in bestelling is en de opties door te nemen.
Tevens heeft hij aangegeven dat het niet gebruikelijk is dat bij een wijziging op de opties, de klant ook wordt geinformeerd. Naar blijkt moet je dit zelf in de gaten houden. Lekker dan.
Dit kan toch niet zomaar? Je besteld iets en krijgt de helft, dat moet toch in overleg?
Optie zou zijn langer wachten of compensatie, maar niet zomaar even een halve bestelling er doorheen duwen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sapperdeflap
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-09 14:48
Zo stond ik er ook in, maar..... Het is niet de dealer die bepaalt, maar Skoda.
Valt hoogstwaarschijnlijk onder overmacht: chips te kort.

De dealer die ik zaterdag heb gesproken is mijn ogen top. Neemt de tijd, is kundig en geeft alle informatie en tips die je wenst te krijgen.
Al was ik vergeten om te vragen over parkeersensoren achter.

Maandag neem ik contact op met mijn eigen dealer en zal vragen wat de consequenties zijn ten aanzien van mijn bestelling die gedaan is in januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
De iv60 heeft sensoren standaard achter maar de camera en sensoren voor zijn echt een aanrader, de neus is niet heel erg overzichtelijk

[ Voor 10% gewijzigd door D.deJong op 20-02-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Tukker87 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:16:
[...]

De prijsverhoging is nu al te zien. Puur omdat er minder aanbod op de markt is. Ik heb de Enyaq in september gekocht (privé). Ik moet nog wachten op de levering (lang verhaal, staat wel in deel 1). Maar de prijzen zijn 10-15% hoger op dit moment en het aanbod is veel minder.

De verhalen over inflatie ga je natuurlijk ergens terugzien. Dus dit kun je verwachten en waarschijnlijk gebeurt dit met nog meer producten.
Op een gegeven moment krijg je wel een prijs garantie. Tenminste, dat heb ik wel gekregen op de IV80. In juni 2021 besteld en de prijsverhogingen die vanaf dat moment zijn doorgevoerd zijn niet van toepassing op mijn auto. De levering zal…..naar verwachting….in maart zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
Maat28 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Op een gegeven moment krijg je wel een prijs garantie. Tenminste, dat heb ik wel gekregen op de IV80. In juni 2021 besteld en de prijsverhogingen die vanaf dat moment zijn doorgevoerd zijn niet van toepassing op mijn auto. De levering zal…..naar verwachting….in maart zijn.
Klopt hoor, en tenslotte is het alleen maar gunstig als je de auto in de toekomst weer van de hand wilt doen. Je ziet het met de Model3 ook, die zijn amper in waarde gezakt. Marktvraag is sterk vergroot.

Ik heb de prijs ook vaststaan in contract met de dealer. Levering is pas in april ivm subsidie regeling in Duitsland. Auto is al geproduceerd.
Het is alleen de vraag wanneer de software update komt en of die er nog op komt.
We wachten maar af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:53:
[...]

Klopt als een bus.
Ik snap het gezeur over de app bijvoorbeeld niet. Dat hij niet van het slot te halen is met je mob vind ik onzin want ik heb al kessy, dat ik niet kan zien waar hij geparkeerd staat en of dat de ramen wel dicht zitten boeit mij niks want ik heb tenslotte geen Alzheimer verder werkt bij mij alles naar behoren.
Ik heb een auto uitgekozen met allemaal toeters en bellen waarvan ik de helft niet nodig heb of gebruik dus als er eens een glitch is dan lig ik daar niet wakker van.
Dat er soms geen connectie is ligt aan de snelle groei van het aantal EV’s binnen de VAG groep en dat kunnen de servers niet helemaal aan, dit was goed te merken tijdens de hausse aan afleveringen eind vorig jaar/ begin dit jaar toen er dan ook veel klachten waren.
Gezeur op Facebook over het gebrek aan bereik in de winter en de laadsnelheid (gebrek aan) bij de snellader en de bijna dagelijks terugkomende vragen /klachten hier over, hebben die lui zich niet ingelezen?

Het is een zalige auto die heerlijk stil is, snel genoeg, als een blok op de weg ligt en er nog goed uitziet ook, geniet daar van.
Als een blok op de weg? Ik moet eens naar de bandenboer denk ik want bij mij slippen de banden zo snel. Als ik het pedaal intrap in de bocht dan breekt die meteen uit. Ben ik de enige die dat ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
SSJVegito schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Als een blok op de weg? Ik moet eens naar de bandenboer denk ik want bij mij slippen de banden zo snel. Als ik het pedaal intrap in de bocht dan breekt die meteen uit. Ben ik de enige die dat ervaart?
Alleen in de parkeergarage als het nat is maar dan moet ik nog steeds lomp veel gas geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Alleen in de parkeergarage als het nat is maar dan moet ik nog steeds lomp veel gas geven.
Hmm, dan zitten er misschien toch echt slechte banden onder. Bij mij gebeurd het bij droog weer ook gewoon op de straat en dan hoef ik niet eens lomp veel "gas" te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
SSJVegito schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Hmm, dan zitten er misschien toch echt slechte banden onder. Bij mij gebeurd het bij droog weer ook gewoon op de straat en dan hoef ik niet eens lomp veel "gas" te geven.
Ik heb er nu Good year ultragrip onder liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Ik heb er nu Good year ultragrip onder liggen
Ik had Bridgestone turanza zomerbanden en nu volgensmij michelin winterbanden (20”velg) en ik moet ook lomp gas geven wil hij een beetje slippen bij nat wegdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Daan_P schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Ik had Bridgestone turanza zomerbanden en nu volgensmij michelin winterbanden (20”velg) en ik moet ook lomp gas geven wil hij een beetje slippen bij nat wegdek.
Ik ga maar eens bij de bandenboer langs hij slipt bij mij namelijk erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:40
SSJVegito schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:56:
[...]

Ik ga maar eens bij de bandenboer langs hij slipt bij mij namelijk erg snel.
Hoe vaker je het doet, hoe makkelijk het waarschijnlijk gaat :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
RandomNick schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Hoe vaker je het doet, hoe makkelijk het waarschijnlijk gaat :*)
Dat ook, maar hij deed het al vanaf het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
[...]

Klopt als een bus.

Gelukkig zijn er ook mensen die andere dingen dan jij belangrijk vinden he. Stel je voor dat we allemaal op dezelfde vrouw zouden vallen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:25:
[...]

Ik zou mij meer zorgen maken om je nummerplaat als ik jou was, die heeft Eunice niet goed doorstaan.
Hoe bedoel je? Dat je doorgekrast is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:30
SSJVegito schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Bij mij ook. Pirelli banden. Nat of droog wegdek maakt niet uit, auto breekt gewoon snel uit.
Zelfs in een flauwe bocht, je hoeft er niet enorm sportief voor te rijden om het ding aan het glijden te krijgen.
Het went, maar de eerste paar keer schrok ik ervan.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:06
Ik snap dat snelladen van mijn Enyaq echt niet. Ik sta nu aan een 320kW paal vlakbij Vuren na 20 kilometer rijden. De accu is momenteel 13% vol. Door het korte ritje vooraf zal de accu nog niet op temperatuur zijn, maar wel leeg genoeg om een beetje vlot vol te lopen, zou je denken. Volgens de laadpaal trek ik nu 16 kW naar binnen!

Aanvulling: naar aanleiding van de opmerking van @kw_nl een paaltje opschoven, nog steeds niet bepaald topsnelheid, maar 56kW is aanzienlijk beter.

Wel bijzonder dat de Enyaq en Skoda-app bij beide palen blijft roepen 'laadt nog 45 min'. Bij de eerste paal geloof ik dat niet, deze laadpaal zou nog wel kunnen.

[ Voor 32% gewijzigd door Arosa op 21-02-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:22
Arosa schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:06:
Ik snap dat snelladen van mijn Enyaq echt niet. Ik sta nu aan een 320kW paal vlakbij Vuren na 20 kilometer rijden. De accu is momenteel 13% vol. Door het korte ritje vooraf zal de accu nog niet op temperatuur zijn, maar wel leeg genoeg om een beetje vlot vol te lopen, zou je denken. Volgens de laadpaal trek ik nu 16 kW naar binnen!
Dat is wel heel erg weinig… je zou nog een andere paal kunnen proberen…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• this
[...]

Klopt als een bus.

Jij hoeft het gezeur dan ook niet te snappen als dat jouw ding niet is.
Ik heb bijvoorbeeld veel liever dat ik de auto kan openen/sluiten/starten met mijn mobieltje dan dat ik een keyless sleutel zou hebben.

En waarom er Alzheimer bij halen? Waarom moet je nu mensen met een andere mening dan jou gaan beledigen?
Ik heb andere voorkeuren dan jij en ik erger mij wel degelijk aan glitches en connectieverliezen als dat gaat over iets waarvan men mag verwachten dat het werkt.

En hoe weet jij dat de connectie problemen puur aan overbelasting van de servers ligt en niet aan iets anders? Werk je bij Skoda?
Indien ja, kan je ons wat meer inzicht geven over de software problemen? Want we zouden daar heel graag eens een technische uitleg rond krijgen. Het zou ons zeker wat meer perspectief geven dan al dat gespeculeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87

Aanvulling: naar aanleiding van de opmerking van @kw_nl een paaltje opschoven, nog steeds niet bepaald topsnelheid, maar 56kW is aanzienlijk beter.

Wel bijzonder dat de Enyaq en Skoda-app bij beide palen blijft roepen 'laadt nog 45 min'. Bij de eerste paal geloof ik dat niet, deze laadpaal zou nog wel kunnen.
Met een app als Chargemap (of een andere) kun je reviews inzien. Deze palen staan niet zo goed bekend. Al een paar jaar niet, dus zal wel niet beter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik heb me er bij neergelegd dat dit ook vaak aan de locatie en palen kan liggen en niet zo zeer aan de auto.
Zo stond ik laatst te laden bij een Shell Recharge 175kW-paal met een magere snelheid van 30kW.
Na 15 minuten ontkoppeld en bij de FastNet-paal die er naast lag trok ik meteen 110Kw…

Ik probeer het niet meer te snappen :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

this schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:33:
[...]

Jij hoeft het gezeur dan ook niet te snappen als dat jouw ding niet is.
Ik heb bijvoorbeeld veel liever dat ik de auto kan openen/sluiten/starten met mijn mobieltje dan dat ik een keyless sleutel zou hebben.

En waarom er Alzheimer bij halen? Waarom moet je nu mensen met een andere mening dan jou gaan beledigen?
Ik heb andere voorkeuren dan jij en ik erger mij wel degelijk aan glitches en connectieverliezen als dat gaat over iets waarvan men mag verwachten dat het werkt.

En hoe weet jij dat de connectie problemen puur aan overbelasting van de servers ligt en niet aan iets anders? Werk je bij Skoda?
Indien ja, kan je ons wat meer inzicht geven over de software problemen? Want we zouden daar heel graag eens een technische uitleg rond krijgen. Het zou ons zeker wat meer perspectief geven dan al dat gespeculeer.
Pôh, wat ben ik blij dat ik gewoon kan genieten van mijn auto ipv constant te ergeren aan alles…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cloclo100
Wootism schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:22:
[...]

Pôh, wat ben ik blij dat ik gewoon kan genieten van mijn auto ipv constant te ergeren aan alles…
Hij heeft het, net zoals ik eerder, over voorkeuren. Laten we lekker allemaal zelf bepalen welke functies of onderdelen we al dan niet belangrijk vinden? En als dan een bepaald verwachtingspatroon doorbroken is, mag van mij daar iemand gerust over klagen. Het gaat niet om de aankoop van een doos eieren hier, sommigen rijden ook privé ipv lease en hebben er veel geld tegenaan gegooid. Dat er dan een soort van cognitieve dissonantie ontstaat na herhaaldelijke problemen is gewoon menselijk. Daarentegen, dingen zoals Alzheimer etc erbij nemen is totaal niet nodig.
Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.