Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.017.366 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55
nee hoor, met 11 uur laden is 11kWh nog precies 11 kWh, alleen laad je dan met gemiddeld met 1kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 10:47
Maat28 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Ik snap dat een accu minder wordt. Mijn punt gaat over het issue dat een LM hiervan zou maken. Dit heet gewoon afschrijving en dat zit in de leaseprijs al verrekend. Een LM kan je daar achteraf toch erg lastig nog een naverrekening voor opleggen.
Bwa een accu blijkt toch harder te slijten als er zeer frequent gesnellaad (vervoeg ik dit woord juist? :P ) wordt. En mocht het blijken dat ze dit kunnen uitlezen, vermoed ik dat ze op termijn wel een clausule gaan bij steken hiervoor.
Dit zal wellicht niet voor onze eerste EV gelden, maar op termijn denk ik wel dat er rekening mee zal gehouden worden.

Zelfde met een ICE, als de motor ploft omdat jij continu met koude motor tegen de rev limiter aanrijdt en ze kunnen het bewijzen, zullen ze dit ook verhalen op slecht gebruik.

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:07
Is het dan zo dat je beter van 0->70 steeds kunt laden? En dus dat leegrijden niet zo erg is? Maar volladen wel.

Dat geeft de meeste cyclussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
kw_nl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Op basis van wat kunnen ze dat zeggen dan? Er is ook geen LM die een brandstof motor volledig doormeet om te kijken of je niet te veel toeren hebt gemaakt met een koude motor?

Ik laad zelf in de winter tot 100%, anders is de range wel heel erg beperkt.
Ik private lease hem. Meestal laad ik ‘m tot 80%, ten zij ik echt ver moet, dan wel tot 100% voor vertrek. Snelladen zoveel ik nodig heb tot ik thuis kan komen of tot de volgende snellader (liefst Ionity, met mn Powerpass). Beetje normaal mee omgaan lijkt me niet meer dan normaal.

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-09 17:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJxUZbo52gk2HLO8TqnB-Z3ZwOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6o1mjvy1ro4C3tUGYlMdGo0.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een bekend scherm? Als ik mijn softwareversie wil bekijken zegt hij dit nl en bij drukken op updaten gebeurt er niets.

Spidermellow

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tukker87 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:42:
[...]

Is het dan zo dat je beter van 0->70 steeds kunt laden? En dus dat leegrijden niet zo erg is? Maar volladen wel.

Dat geeft de meeste cyclussen?
Volgens het plaatje kun je het beste van 70-20 laden. Dan ben je na 6000 keer laden op 70% van je capaciteit.

Ik zelf hou het op 80-20 laden. Dan zou je 3500 keer kunnen laden. Ik laad gemiddeld 3 per per week. Is 150 keer per jaar. Kan ik meer dan 20 jaar vooruit ;-)

90 tot 10 zou ook nog kunnen voor mij. Heb ik 10 jaar voordat ie op 70% zit. Als dat gelijkmatig gaat dan raak je dus 3% per jaar kwijt. Dat is te overzien

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09 14:26
borft schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:56:
[...]

nee hoor, met 11 uur laden is 11kWh nog precies 11 kWh, alleen laad je dan met gemiddeld met 1kW
Pffff woordenneuker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
jeroenkb schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:03:
[...]

Volgens het plaatje kun je het beste van 70-20 laden. Dan ben je na 6000 keer laden op 70% van je capaciteit.

Ik zelf hou het op 80-20 laden. Dan zou je 3500 keer kunnen laden. Ik laad gemiddeld 3 per per week. Is 150 keer per jaar. Kan ik meer dan 20 jaar vooruit ;-)

90 tot 10 zou ook nog kunnen voor mij. Heb ik 10 jaar voordat ie op 70% zit. Als dat gelijkmatig gaat dan raak je dus 3% per jaar kwijt. Dat is te overzien
O ja, ik had even moeten doorrekenen 😂 20 jaar moet lukken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je 4 jaar een degradatie hebt van (bijv. 2,5%) dat je dan hoger (qua percentage) moet laden om deze range te behouden.

[ Voor 12% gewijzigd door Tukker87 op 10-02-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:44
langevoort schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:02:
[Afbeelding]

Is dit een bekend scherm? Als ik mijn softwareversie wil bekijken zegt hij dit nl en bij drukken op updaten gebeurt er niets.
Dit heb ik ook met de Octavia als ik het menu knop in blijf houden en dan software versies.

In je menu, bij Setup/instellingen kan je ook je software versies bekijken en dan krijg ik de melding niet.

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
Interessante rangetest met de Skoda Enyaq
YouTube: EV range killers - DON'T DO THIS!

60 mph, 70mph, stuurverwarming, caravan, dakkoffers. Noem maar op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIlelWc84OZEfraAaCFoIAFjpGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7QSroDvb6AdxRWWdpdyhU9JM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Tukker87 op 10-02-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
langevoort schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:02:
[Afbeelding]

Dit heb ik ook inderdaad.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:26
Van onze IDx vrienden topic geplukt. Zou mooi zijn als dit ook voor mySkoda geldt. Mogen ze meteen die nieuwe prijswinnende UI eroverheen kalken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNWQcpn39f3h5XHeQomJdkvAFn8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FSW1CCgoBw13fMGOLJZDsKAJ.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
FJP84 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:34:
Van onze IDx vrienden topic geplukt. Zou mooi zijn als dit ook voor mySkoda geldt. Mogen ze meteen die nieuwe prijswinnende UI eroverheen kalken

[Afbeelding]
Ben benieuwd, ik verwacht er eigenlijk niks meer van en wat uiteindelijk wel werkt is mooi meegenomen. Het is dat de auto super fijn rijd maar alles eromheen is toch wel een beetje bagger.

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 19:31
jeroenkb schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:00:
[...]

Je mag het vinden wat je wil. Dat gaat er alleen niets aan veranderen mocht een LM dat wel doen.

En zoals ik al zei: vooral doen wat je zelf wil doen. Ik ga echt alleen nooit een lease EV kopen.

Het basisprincipe bij elke accu is namelijk gewoon dat ze degraderen. En sneller als ze maximaal volgeladen en leeggetrokken worden. Hoef je niets van te vinden, is gewoon scheikunde.
Ik moet mijn auto elke dag laden daar ik 60 tot 70.000 km per jaar rij.
Tot op heden gewoon tot 100 % geladen daar ik anders onderweg een hoop tijd kwijt ben.
Ik denk dat je nooit 100% laad, dit is software matig ingesteld doordat de accu groter is.
Dus wanneer je 100% laad is dat waarschijnlijk maar 90%.
Een Tesla geeft zelf aan als je vaak 100% laad dit niet te vaak te doen.
Als het echt zo slecht is zou de auto dat zelf aan moeten geven.
Achteraf was een diesel nog goedkoper per km geweest in de lease met mijn huidige kw/u prijzen.

• this
pollekeb schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:09:
[...]

Ik moet mijn auto elke dag laden daar ik 60 tot 70.000 km per jaar rij.
Tot op heden gewoon tot 100 % geladen daar ik anders onderweg een hoop tijd kwijt ben.
Ik denk dat je nooit 100% laad, dit is software matig ingesteld doordat de accu groter is.
Dus wanneer je 100% laad is dat waarschijnlijk maar 90%.
Een Tesla geeft zelf aan als je vaak 100% laad dit niet te vaak te doen.
Als het echt zo slecht is zou de auto dat zelf aan moeten geven.
Achteraf was een diesel nog goedkoper per km geweest in de lease met mijn huidige kw/u prijzen.
De marges van alle batterijen kan je online vinden. Zit rond de 5% meestal dacht ik, geen 10%.
Maar ze geven de mogelijkheid om tot 100% (de fictieve 100% dan) te laden voor die paar keer dat je toch het volledige bereik zou nodig hebben.
Trouwens Tesla geeft bij de LFP batterijen aan dat je perfect altijd tot 100% mag laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:48
SSJVegito schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Ben benieuwd, ik verwacht er eigenlijk niks meer van en wat uiteindelijk wel werkt is mooi meegenomen. Het is dat de auto super fijn rijd maar alles eromheen is toch wel een beetje bagger.
Aangezien ze in de app en masse reageren dat dit enkel voor auto's vanaf MY22 gaat zijn, vrees ik er een beetje voor. Bij VW zullen ze iets meer moeite doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmniRocket
  • Laatst online: 03-07 12:44
Tukker87 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:54:
Interessante rangetest met de Skoda Enyaq
YouTube: EV range killers - DON'T DO THIS!

60 mph, 70mph, stuurverwarming, caravan, dakkoffers. Noem maar op.

[Afbeelding]
Bij 8 graden heeft de climate control wel een grotere impact dan als het warmer is.
Ben van plan om van de zomer naar Italie te gaan met 2 fietsen achterop. Benieuwd wat voor een impact dat op de range gaat hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door OmniRocket op 11-02-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18:34
OmniRocket schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Bij 8 graden heeft de climate control wel een grotere impact dan als het warmer is.
Ben van plan om van de zomer naar Italie te gaan met 2 fietsen achterop. Benieuwd wat voor een impact dat op de range gaat hebben.
Daarom kan je beter de climate control uit laten en stoel- en stuurverwarming aanzetten (indien je die optie hebt natuurlijk)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 21:48
royverdegem schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Daarom kan je beter de climate control uit laten en stoel- en stuurverwarming aanzetten (indien je die optie hebt natuurlijk)
Dat is niet altijd even handig, daar je dan aangeslagen ramen krijgt. Los daarvan vind ik het persoonlijk een non-discussie, ik koop geen 60k vlaggenschip om van die acties te doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmniRocket
royverdegem schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Ja, dat is beter. Maar met 2 kinderen onder de 2 op de achterbank is dat wat lastiger ;)
Maar zoals hierboven gezegd, als het regent krijg je dan wel beslagen ramen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door OmniRocket op 11-02-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18:34
OmniRocket schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:08:
[...]

Ja, dat is beter. Maar met 2 kinderen onder de 2 op de achterbank is dat wat lastiger ;)
Maar zoals hierboven gezegd, als het regent krijg je dan wel beslagen ramen ;)
Klopt, maar je kan er wel een beetje mee spelen. Bovendien is dit natuurlijk alleen van toepassing tijdens vakanties/lange ritten als je perse iets verder wilt. Als je een route plant met ABRP zal je zien dat hij/zij meestal plant om te laden rond 10%, tot 50 a 60% (dat gaat het snelst) en dan weer door.
Dus meestal zal je de hele range toch niet gebruiken. Ook 100km/u rijden is niet handig, waar het kan gewoon 130km/u. Dan moet je vaker stoppen, maar dat zijn korte stops in vergelijking met het tijdverlies van 30km/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

OmniRocket schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Met fietsen achterop gebeurd er niet heel veel met je range...heb ik zelf ook in de praktijk ervaren. Wij hebben ook vaak een fietsendrager op de trekhaak riching vakantiebestemming.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmniRocket
Ik kwam er zojuist achter dat als de bediening van je panoramadak niet werkt, je een lampje die er naast zit moet aan en uitzetten. Daarna werkt de bediening weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCKM
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-08 20:45
Hallo allemaal,

Geen idee of deze al de revue gepasseerd is. Ik luister vaak via CarPlay muziek met Spotify, maar als ik terugschakel naar de radio staat dat geluid wel zo ontzettend hard. Bij de audio instellingen staat Bluetooth op zacht, maar ik krijg deze instellingen op de Enyaq zelf niet gewijzigd. Iemand enig idee wat ik hiermee kan doen? Vindt het knap irritant dat het verschil in volume tussen CarPlay en gewone DAB zo groot is.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
RCKM schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:48:
Hallo allemaal,

Geen idee of deze al de revue gepasseerd is. Ik luister vaak via CarPlay muziek met Spotify, maar als ik terugschakel naar de radio staat dat geluid wel zo ontzettend hard. Bij de audio instellingen staat Bluetooth op zacht, maar ik krijg deze instellingen op de Enyaq zelf niet gewijzigd. Iemand enig idee wat ik hiermee kan doen? Vindt het knap irritant dat het verschil in volume tussen CarPlay en gewone DAB zo groot is.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Is bij mijn weten altijd zo geweest. Denk niks aan te doen.

Voor de mensen die problemen hebben met het draadloos verbinden van AC. Even je telefoon opnieuw opstarten werkt😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tukker87
Vanuit de Skoda Coupe presentatie vond ik deze video nog waarin het infotainment systeem goed naar voren komt.

2 dingen vielen op:
Bij het plannen van de route werden 350kw laders gekozen. De route werd door de videomaker ingesteld, dus geen handmatig werk.

Daarnaast kun je aangeven wat je bereik is na de route of tijdens je laadstop (zoals ABRP ook werkt, maar dan in KM).

In de video staat het als
Dojezd v cíli & Dojezd na trase.

YouTube: Nový software pro Škodu ENYAQ. Co nového umí?

De laadstops lijken een stuk beter gepland te worden

Verder werd de shop aangeklikt en allereerst werd het niet geladen, maar vervolgens kwam dit scherm, wat lijkt op de lopende abonnementen. Wie weet kun je (software)functies in de shop er bij aanschaffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svwv2nfbRnclyevj2ufZWXGYEN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eY9diXr5fmiwunRKCe7NZvbw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Tukker87 op 11-02-2022 22:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09 22:49
Cloclo100 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:08:
[...]

Dat is niet altijd even handig, daar je dan aangeslagen ramen krijgt. Los daarvan vind ik het persoonlijk een non-discussie, ik koop geen 60k vlaggenschip om van die acties te doen 8)7
Helemaal met je eens, ik begrijp echt werkelijk niet de vele pagina's aan meldingen hier over accu's en bereik niet samen met de daarop volgende welles/nietes reacties om gelijk te halen.
Uiteindelijk moeten we gewoon laden als accu bijna leeg is zoals je bij een ice moet tanken als de tank bijna leeg is.
En of je dan soms een paar kilometer meer of minder rijdt.....het zal wel.
Dus ook ik zeg; geniet lekker van je mooie Enyaq en maak gebruik van de opties die je eventueel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 19:04
Tukker87 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:50:
Vanuit de Skoda Coupe presentatie vond ik deze video nog waarin het infotainment systeem goed naar voren komt.

2 dingen vielen op:
Bij het plannen van de route werden 350kw laders gekozen. De route werd door de videomaker ingesteld, dus geen handmatig werk.

Daarnaast kun je aangeven wat je bereik is na de route of tijdens je laadstop (zoals ABRP ook werkt, maar dan in KM).

In de video staat het als
Dojezd v cíli & Dojezd na trase.

YouTube: Nový software pro Škodu ENYAQ. Co nového umí?

De laadstops lijken een stuk beter gepland te worden

Verder werd de shop aangeklikt en allereerst werd het niet geladen, maar vervolgens kwam dit scherm, wat lijkt op de lopende abonnementen. Wie weet kun je (software)functies in de shop er bij aanschaffen.

[Afbeelding]
Ivm de shop zou men ook bekijken voor assistent plus pack aan te bieden maar is men nog niet zeker… ik zou zeggen spam Stepan Rehak op social media met de vraag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Free1990 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:37:
[...]

Ivm de shop zou men ook bekijken voor assistent plus pack aan te bieden maar is men nog niet zeker… ik zou zeggen spam Stepan Rehak op social media met de vraag :-)
Bedoel je travel assist 2.5? Die “swarm/cloud” techniek? Die lijkt hier als een abonnement te staan. De vertaling is namelijk: "Online gegevens voor geassisteerd rijden".

Over parkeren plus (inparkeren zonder in de auto te zitten) is inmiddels bekend dat daar extra sensoren voor nodig zijn die de vorige jaar modellen niet hebben.

Het staat trouwens letterlijk in de press kit:
The ME 3 software offers
- an upgraded multi-stop route planner
- the new assistance system Travel Assist 2.5.

- Lane Assist can be switched off via ‘Favourites’ (maakt ook mensen blij hier ;)), making it even easier for the driver to access.

[ Voor 25% gewijzigd door Tukker87 op 12-02-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09 10:07

p.d.s.mane

MeMyself&I

Voor mij is nog steeds niet duidelijk vanaf wanneer de "gewone" Enyaq vanaf fabriek met ME.3 software voorzien wordt. Mijn iV 80 Sportline wordt volgens honeymoonnet sinds woensdag 26 januari (week 4) gebouwd, en is volgens mijn dealer nog steeds (2.5 weken later) in productie, dwz wacht op onderdelen, maar blijkbaar wel nog in/naast de fabriek en niet op "banking" (zegt mijn dealer). Mijn dealer kon me niet vertellen of er wel of niet al me.3 op zal zitten. "Dat zien we zodra we hem hebben." Het zelfde geldt voor de vraag of alle opties zo als besteld er wel of niet opzitten (b.v. side assist en elektronische kinderslot achteren).

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
Tukker87 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:48:
[...]

Bedoel je travel assist 2.5? Die “swarm/cloud” techniek? Die lijkt hier als een abonnement te staan. De vertaling is namelijk: "Online gegevens voor geassisteerd rijden".

Over parkeren plus (inparkeren zonder in de auto te zitten) is inmiddels bekend dat daar extra sensoren voor nodig zijn die de vorige jaar modellen niet hebben.

Het staat trouwens letterlijk in de press kit:
The ME 3 software offers
- an upgraded multi-stop route planner
- the new assistance system Travel Assist 2.5.

- Lane Assist can be switched off via ‘Favourites’ (maakt ook mensen blij hier ;)), making it even easier for the driver to access.
Ik bedoel de travel assist zoals we hem nu kennen in het plus pakket tov het basic pakket.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09 14:26
p.d.s.mane schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:21:
Voor mij is nog steeds niet duidelijk vanaf wanneer de "gewone" Enyaq vanaf fabriek met ME.3 software voorzien wordt. Mijn iV 80 Sportline wordt volgens honeymoonnet sinds woensdag 26 januari (week 4) gebouwd, en is volgens mijn dealer nog steeds (2.5 weken later) in productie, dwz wacht op onderdelen, maar blijkbaar wel nog in/naast de fabriek en niet op "banking" (zegt mijn dealer). Mijn dealer kon me niet vertellen of er wel of niet al me.3 op zal zitten. "Dat zien we zodra we hem hebben." Het zelfde geldt voor de vraag of alle opties zo als besteld er wel of niet opzitten (b.v. side assist en elektronische kinderslot achteren).
Mijn auto zou op 8 januari al geproduceerd worden maar uiteindelijk bleek het toch weer weken later te worden. Geloof mij; een dealer weet helemaal niets in dit kader……overigens weten ze sowieso bijster weinig. Van mij mogen ze onbemande showrooms openen want als een verkoper begint te praten komt er 9 van de 10 keer onzin uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Free1990 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Ik bedoel de travel assist zoals we hem nu kennen in het plus pakket tov het basic pakket.
Zolang het alleen software is kan dat. Maar dan moet je niet het knopje op het stuur missen. 🙂

Sowieso zijn de side assist sensoren onzeker. Ik las gisteren dat Ioniq 5 die ook niet heeft dit jaar. Dat wordt op de 2hands markt straks een lekkere bende met modeljaren en functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
Tukker87 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:15:
[...]

Zolang het alleen software is kan dat. Maar dan moet je niet het knopje op het stuur missen. 🙂

Sowieso zijn de side assist sensoren onzeker. Ik las gisteren dat Ioniq 5 die ook niet heeft dit jaar. Dat wordt op de 2hands markt straks een lekkere bende met modeljaren en functies.
Dat is inderdaad louter software. Stefan wist me te zeggen dat men inderdaad aan het bekijken is om dat als upgrade in de 3.0 store aan te bieden omdat men merkt dat er vraag naar is. Daarom: hoe meer vraag er kenbaar wordt gemaakt, hoe meer kans dat dit er komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
Gisteren weer eens een tripje van 1,5u enkele reis en gemaakt en merk toch elke keer weer hoe relaxed deze auto rijdt. Ik merk ook op deze afstand dat ik gewoon meer ontspannen uit de auto stap dan bij mijn vorige ICE Hybride auto's.

Voor de gein bij 59% toch voor de eerste keer even bij Shell aan de 175kW lader gehangen voor een minuut of 7. Snelheid 44-42kW/u eigenlijk (ondanks de 125kW optie) met deze parameters zoals verwacht.

Het werkt wel makkelijk allemaal, toen ik wegreed zag ik pas dat er achter het tankstation een Fastned 350kW station was, maar dat had geen verschil gemaakt denk ik. Fastned / (laadstation) staat (nog) niet aangegeven langs de weg valt me op, beetje apart wel.

Nu toch wat dubio merk ik:
In de zomer wil ik richting Frankrijk - Allier (±850km) met het gezin, waarbij we dit waarschijnlijk ook in 2x willen rijden ivm onze jonge kinderen.

Principieel gezien heeft de Enyaq bij mijzelf althans de voorkeur. Ik heb immers niet voor niets deze bolide geleased en het lijkt me gewoon ontzettend heerlijk cruisen.

Maar nu ik ervaringen van andere EV rijders aan het bekijken ben twijf ik toch of ik van de mogelijkheid gebruik moet maken om een weekje te switchen naar ICE station. En het met de Enyaq een jaartje later te proberen.

Laden op locatie gaat geen issue zijn, maar aangezien we gebonden zijn aan de (rode/zwarte) zaterdag begin/medio augustus vraag ik me af of niet onnodig veel gedoe onderweg op mijn hals ga halen qua drukte bij laden en mogelijk niet functionerende laadstations. En echt goedkoper is het ook niet meer via 'route du Ionity'.

Ik ben me wel al aan het voorbereiden met ABRP en ik weet: "geen haast want vakantie", maar of die twee op de achterbank dezelfde visie hebben weet ik nog net zo niet :-)

Aan de andere kant: ABRP geeft nu ook Tesla SuCs aan op de route dus voor een deel is druk misschien ook wel van de ketel..

Waar ik benieuwd naar ben is of er nog Enyaqqers zijn die voor de komende zomer van plan zijn richting Frankrijk of verder te gaan of obv eerdere ervaringen juist niet.

Let me know!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Laatst online: 18:46
FJP84 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:43:
Gisteren weer eens een tripje van 1,5u enkele reis en gemaakt en merk toch elke keer weer hoe relaxed deze auto rijdt. Ik merk ook op deze afstand dat ik gewoon meer ontspannen uit de auto stap dan bij mijn vorige ICE Hybride auto's.

Voor de gein bij 59% toch voor de eerste keer even bij Shell aan de 175kW lader gehangen voor een minuut of 7. Snelheid 44-42kW/u eigenlijk (ondanks de 125kW optie) met deze parameters zoals verwacht.

Het werkt wel makkelijk allemaal, toen ik wegreed zag ik pas dat er achter het tankstation een Fastned 350kW station was, maar dat had geen verschil gemaakt denk ik. Fastned / (laadstation) staat (nog) niet aangegeven langs de weg valt me op, beetje apart wel.

In de zomer wil ik richting Frankrijk - Allier (±850km) met het gezin, waarbij we dit waarschijnlijk ook in 2x willen rijden ivm onze jonge kinderen.

Principieel gezien heeft de Enyaq bij mijzelf althans de voorkeur. Ik heb immers niet voor niets deze bolide geleased en het lijkt me gewoon ontzettend heerlijk cruisen.

Maar nu ik ervaringen van andere EV rijders aan het bekijken ben twijf ik toch of ik van de mogelijkheid gebruik moet maken om een weekje te switchen naar ICE station. En het met de Enyaq een jaartje later te proberen.

Laden op locatie gaat geen issue zijn, maar aangezien we gebonden zijn aan de (rode/zwarte) zaterdag begin/medio augustus vraag ik me af of niet onnodig veel gedoe onderweg op mijn hals ga halen qua drukte bij laden en mogelijk niet functionerende laadstations. En echt goedkoper is het ook niet meer via 'route du Ionity'.

Ik ben me wel al aan het voorbereiden met ABRP en ik weet: "geen haast want vakantie", maar of die twee op de achterbank dezelfde visie hebben weet ik nog net zo niet :-)

Aan de andere kant: ABRP geeft nu ook Tesla SuCs aan op de route dus voor een deel is druk misschien ook wel van de ketel..

Waar ik benieuwd naar ben is of er nog Enyaqqers zijn die voor de komende zomer van plan zijn richting Frankrijk of verder te gaan of obv eerdere ervaringen juist niet.

Let me know!
Toevallig vandaag geboekt naar de Ardeche. Vorig jaar 850 km gedaan, ging makkelijk in één dag. Nu een ruime 1100, denk wel met overnachting.
Een ding doe ik niet: in het weekend rijden, en dat maakt denk ik in dit geval best een verschil. In de drukke weekenden zal de route due soleil garant staan voor laadpaal files. Dat wil ik koste wat kost vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStone91
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Heeft iemand ervaring met het panoramdak? In een proefrit dacht ik wat windgeruis / fluiten te horen van het dichte panoramadak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
TheStone91 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:16:
Heeft iemand ervaring met het panoramdak? In een proefrit dacht ik wat windgeruis / fluiten te horen van het dichte panoramadak.
Totaal geen last van. Mooi dak en hoor geen extra geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:02
FJP84 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:43:

Let me know!
Vorig jaar met het gezin (kids van 3 en 7) richting Langres geweest. Doordeweekse dag vertrokken en redelijk geluk gehad bij de twee Ionity's in Wellin en Hauconcourt. Elke keer een plekje vrij om te laden. Het blijft dus tricky vind ik, want wachten om te mogen laden voelt als verloren tijd. Frankrijk moet hard gaan opschieten met de snelladers. We hebben geluk dat Tesla steeds meer laders aan het vrijgeven is voor non Tesla's. Maar elk jaar komen er ook weer heel veel elektrische auto's bij, waardoor het bij de laadpalen ook steeds drukker gaat worden natuurlijk. Dit jaar gaan we weer, maar het zal mij benieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpaj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-07 09:45
Wij hebben voor deze zomer Barcelona en omgeving met onze 60 op het programma. Gaan met 2 kleine kids op de achterbank en vrienden in die net de stap naar q4 (zusje van de Enyaq) hebben gemaakt.

Willen op zondag heen rijden en ergens halverwege overnachten. ABRP staat ingesteld met exclusief gebruik van Allego, Ionity, Kiwhi en Freshmile (note to self: Pas aanvragen!).

De route over Lyon lijkt het meest gunstige, .met maar 2 etappes max 110 km/u.

Vragen aan de experts:
- Als ik Tesla aan ABRP toe voeg, krijg ik dan alleen de opengestelde Superchargers? Of moet ik per stuk zelf onderzoek doen?
- Ik vind het heel lastig om te achterhalen op welke netwerken ik mijn passen allemaal kan gebruiken. Niemand lijkt echt een duidelijk up to date overzicht te hebben. Ik heb de Travelcard, ANWB en Shell recharge pas, maar ga dus ook van kiwhi en freshmile los aanvragen, of zijn die gecoverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 14:58
Cloclo100 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Aangezien ze in de app en masse reageren dat dit enkel voor auto's vanaf MY22 gaat zijn, vrees ik er een beetje voor. Bij VW zullen ze iets meer moeite doen :)
Wat mij opvalt is dat het MY2021 voor veel updates en dergelijke net buiten de boot valt.. |:(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RandomNick
Mpaj schreef op zondag 13 februari 2022 @ 06:32:
Wij hebben voor deze zomer Barcelona en omgeving met onze 60 op het programma. Gaan met 2 kleine kids op de achterbank en vrienden in die net de stap naar q4 (zusje van de Enyaq) hebben gemaakt.

Willen op zondag heen rijden en ergens halverwege overnachten. ABRP staat ingesteld met exclusief gebruik van Allego, Ionity, Kiwhi en Freshmile (note to self: Pas aanvragen!).

De route over Lyon lijkt het meest gunstige, .met maar 2 etappes max 110 km/u.

Vragen aan de experts:
- Als ik Tesla aan ABRP toe voeg, krijg ik dan alleen de opengestelde Superchargers? Of moet ik per stuk zelf onderzoek doen?
- Ik vind het heel lastig om te achterhalen op welke netwerken ik mijn passen allemaal kan gebruiken. Niemand lijkt echt een duidelijk up to date overzicht te hebben. Ik heb de Travelcard, ANWB en Shell recharge pas, maar ga dus ook van kiwhi en freshmile los aanvragen, of zijn die gecoverd?
Kiwhi heeft nu een actie, de pas is er voor €1,- ipv € 19,- als je actiecode MANGO invoert bij afrekenen. Die zou ik dus nu meteen aanvragen.

Het viel mij gisteren bij ABRP op dat er automatisch al Tesla SUC's worden toegevoegd aan de planning, en dat zijn precies diegene die zijn opengezet (zoals Nancy met 28 stuks 👌). Ben er zelf nog niet uit of ik over Luxemburg ga, aangezien ik de route over Reims en Troyes naar Dyon veel mooier vind, en vaak is het heerlijk rustig. Wordt alleen even iets meer handmatig plannen wellicht omdat ABRP klakkeloos Luxemburg pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34
Thiazzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:20:
[...]

Wat mij opvalt is dat het MY2021 voor veel updates en dergelijke net buiten de boot valt.. |:(
Volgens mij gaat het niet om de MY (modeljaar) maar echt de periode van productie, die volgens alle huidige berichten na 31-12-2021 moet liggen.
MY22 bestaat al sinds juni/juli 2021 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:19
Heb je al deze passen ook nodig wanneer je zakelijk leased? Wat een gedoe is dat zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
RandomNick schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:44:
[...]

Kiwhi heeft nu een actie, de pas is er voor €1,- ipv € 19,- als je actiecode MANGO invoert bij afrekenen. Die zou ik dus nu meteen aanvragen.

Het viel mij gisteren bij ABRP op dat er automatisch al Tesla SUC's worden toegevoegd aan de planning, en dat zijn precies diegene die zijn opengezet (zoals Nancy met 28 stuks 👌). Ben er zelf nog niet uit of ik over Luxemburg ga, aangezien ik de route over Reims en Troyes naar Dyon veel mooier vind, en vaak is het heerlijk rustig. Wordt alleen even iets meer handmatig plannen wellicht omdat ABRP klakkeloos Luxemburg pakt.
Waar gaat de reis naar toe? Dank voor de tip van de Kiwhi pas. Ik ga hem aanvragen ook al mocht ICE er met de route ervandoor gaan. Ik ben van plan op vrijdag het grootste deel en zaterdag de rest te rijden. Hoe zijn de ervaringen qua drukte op de vrijdag in het Franse land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:16
FJP84 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:13:
[...]

Waar gaat de reis naar toe? Dank voor de tip van de Kiwhi pas. Ik ga hem aanvragen ook al mocht ICE er met de route ervandoor gaan. Ik ben van plan op vrijdag het grootste deel en zaterdag de rest te rijden. Hoe zijn de ervaringen qua drukte op de vrijdag in het Franse land?
Vrijdag, zaterdag zijn in het hoogseizoen (redelijk) druk. Zondag wat minder, mits het niet de eerste dag van de vakantie is in Frankrijk. Het blijft allemaal wat lastig te voorspellen. Al verwacht ik dit jaar wel weer meer drukte. Veel BEVs bijgekomen de afgelopen jaren, ook in Duitsland en Frankrijk, en COVID is op z'n retour. Meer mensen zullen de naar het buitenland gaan. Ik heb besloten nooit meer op die dagen te gaan. :) Nu moet ik wel vertellen dat we ~2100km in twee dagen afleggen. Wachten bij een lader vind ik ook helemaal niks. Als je 850km moet afleggen dan is het wellicht wat minder een issue. Dat kun je met twee keer laden af. Of zondag aankomen ipv zaterdag en dan op zondag het in 1 dag doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mpaj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-07 09:45
crimby schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:08:
Heb je al deze passen ook nodig wanneer je zakelijk leased? Wat een gedoe is dat zeg!
Zeker, van je LM zul je een pas krijgen die in nl of Benelux wel 99% dekt. Helaas is de rest van Europa nog niet zo gestroomlijnd.

Toptip van kiwhi trouwens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukker87
Volgens de Engelse Autoweek komt de update ook met preheating vanuit de navigatie.

To complement the improved charging systems, Skoda has introduced a new battery care mode on the Enyaq. It sets the battery to its optimum temperature before the car reaches a charging station, which the company says will help extend the life of the battery. The system is controlled through a new menu on the car’s infotainment system.

https://www.autoexpress.c...2-updates-faster-charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Tukker87 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:11:
Volgens de Engelse Autoweek komt de update ook met preheating vanuit de navigatie.

To complement the improved charging systems, Skoda has introduced a new battery care mode on the Enyaq. It sets the battery to its optimum temperature before the car reaches a charging station, which the company says will help extend the life of the battery. The system is controlled through a new menu on the car’s infotainment system.

https://www.autoexpress.c...2-updates-faster-charging
Ik zag het inderdaad. Hopelijk kunnen we dat dan ook ergens handmatig activeren. Ik gebruik de navigatie van de auto nooit. Alles met CarPlay icm Google Maps en ABRP.

Welke OBD analyse app gebruiken jullie als je makkelijk en snel wat gegevens wilt zien? Via OBDEleven kan ik de waardes wel uitlezen maar dat is nogal omslachtig omdat je dan eerst de auto moet uitlezen, categorie kiezen, settings kiezen die je wilt uitlezen. Ik zoek een simpele app waarmee ik een aantal favoriete waardes kan uitlezen zoals accu temperatuur, SOC, etc. Ik heb een paar random apps uit de App Store geprobeerd maar zonder succes. Zoals EVNotify, Car Scanner en EOBD-Facile, maar of ze werken niet met de OBDEleven of ondersteunen de auto niet.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:30
Tukker87 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:11:
Net als Tesla doet volgens mij.

Maar kost dat geen range?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:16
kw_nl schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:19:
[...]

Verwarmen kost energie en dus range. Maar als je dan met 130kW kunt laden in plaats van 50/60kW dan is het qua tijd veel efficiënter.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
GAEvakYD schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:19:
[...]

Ik zag het inderdaad. Hopelijk kunnen we dat dan ook ergens handmatig activeren. Ik gebruik de navigatie van de auto nooit. Alles met CarPlay icm Google Maps en ABRP.

Welke OBD analyse app gebruiken jullie als je makkelijk en snel wat gegevens wilt zien? Via OBDEleven kan ik de waardes wel uitlezen maar dat is nogal omslachtig omdat je dan eerst de auto moet uitlezen, categorie kiezen, settings kiezen die je wilt uitlezen. Ik zoek een simpele app waarmee ik een aantal favoriete waardes kan uitlezen zoals accu temperatuur, SOC, etc. Ik heb een paar random apps uit de App Store geprobeerd maar zonder succes. Zoals EVNotify, Car Scanner en EOBD-Facile, maar of ze werken niet met de OBDEleven of ondersteunen de auto niet.
OBDeleven werkt alleen met hun eigen software volgens mij.
Gebruik zelf EVnotify met een simpele OBD dongle €20. Werkt prima en heeft precies de waarden die interresant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
[...]

Als de navigatie fatsoenlijk plant langs snelladers (geen 50kW) is deze toch niet slechter dan ABRP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Thiazzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:20:
[...]

Als je iets verder vooruitkijkt is het veel zorgwekkender.
VW werkt aan een OS gebaseerd op Android Auto. Supertof voor nieuwe auto’s, maar welke ondersteuning krijgen eerdere modellen?
Vanaf volgend jaar zouden de topmodellen de nieuwe versie al krijgen.

https://9to5google.com/20...motive-adoption-plan/amp/

Hier meer info van de software tak van Volkswagen.
https://cariad.technology...-customer-experience.html

[ Voor 12% gewijzigd door Tukker87 op 13-02-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
kw_nl schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:19:
[...]

Klopt Tesla doet dat, de Hyundai en Kia krijgen dit ook in de update. Dan krijgen die ook echt de snelheid (200+ laden)
Ik vind het positief dat ze (legacy automakers) qua software dit toch relatief snel aanpakken. Ja, het was fijn geweest als het er al zou zijn, maar ze hebben als organisatie een flinke koerswijziging en zijn echt olietankers.

Het kost range, maar minder tijd. Het zal alleen gebruikt worden als je naar een snellader navigeert.

[ Voor 8% gewijzigd door Tukker87 op 13-02-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Inspired schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Verwarmen kost energie en dus range. Maar als je dan met 130kW kunt laden in plaats van 50/60kW dan is het qua tijd veel efficiënter.
Dat wel, ik neem aan dat hij dat alleen doet als er nog voldoende range is. Niet onder de 10% of zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:19
RandomNick schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:44:
[...]

Dank voor deze tip! Pas gelijk besteld. Wij hebben voor begin augustus de reis geboekt naar Pineda de Mar vlakbij Barcelona, net geen 1500km.
Ga met een Enyaq 80, met dakkoffer, 3 kids op de achterbank. Rij in 2 keer met overnachting. Maak me niet zo'n zorgen over de reis, kwestie van deels goed plannen en wat geluk lijkt me. Ga me nog wel goed voorbereiden en inlezen dus alle ervaringen welkom! Heb wel bewust gekozen om op wo/do heen te reizen.

Maar wat ik me wel afvraag is hoe het met laden op de bestemming gesteld is. Camping heeft geen paal, dus zal in de omgeving moeten laden. Nu vind ik op plugsurfing of chargemap bar weinig locaties, een handjevol 50kW laders op zo'n 20 minuten. Iemand al ervaring met deze plaats/omgeving Calella?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Pimmr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Dank voor deze tip! Pas gelijk besteld. Wij hebben voor begin augustus de reis geboekt naar Pineda de Mar vlakbij Barcelona, net geen 1500km.
Ga met een Enyaq 80, met dakkoffer, 3 kids op de achterbank. Rij in 2 keer met overnachting. Maak me niet zo'n zorgen over de reis, kwestie van deels goed plannen en wat geluk lijkt me. Ga me nog wel goed voorbereiden en inlezen dus alle ervaringen welkom! Heb wel bewust gekozen om op wo/do heen te reizen.

Maar wat ik me wel afvraag is hoe het met laden op de bestemming gesteld is. Camping heeft geen paal, dus zal in de omgeving moeten laden. Nu vind ik op plugsurfing of chargemap bar weinig locaties, een handjevol 50kW laders op zo'n 20 minuten. Iemand al ervaring met deze plaats/omgeving Calella?
Granny kopen en op de camping zelf laden (eerst even vooraf vragen). Supermakkelijk en scheelt dan een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
kw_nl schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Dat wel, ik neem aan dat hij dat alleen doet als er nog voldoende range is. Niet onder de 10% of zoiets.
Die voorwaarden gelden idd vaak wel. Preheating heeft niet veel zin als je vervolgens niet bij de snellader komt. 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fplin
  • Laatst online: 11-09 08:47
[...]

Via obd dongel van Vgate in combinatie met scar-scanner kan je alles inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
RandomNick schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:11:
[...]

Granny kopen en op de camping zelf laden (eerst even vooraf vragen). Supermakkelijk en scheelt dan een hoop gedoe.
Ja goeie, een Granny wordt nog wel aangeschaft. Maar dat laad ongeveer met 10km p/u dus wel prettig om wat snellere opties te hebben, voor als we voor een dagtrip een volle accu willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Pimmr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Ja goeie, een Granny wordt nog wel aangeschaft. Maar dat laad ongeveer met 10km p/u dus wel prettig om wat snellere opties te hebben, voor als we voor een dagtrip een volle accu willen.
Onderschat de granny niet. Afgelopen jaar kon ik laden met 12/13 km/u. Omdat je echter relatief lang stil staat pak je toch vrij gemakkelijk steeds voldoende actieradius. Ik kwam er mee weg terwijl we echt bijna elke dag wel weg gingen, en vaak tripjes van steeds 75-100 km enkele reis maakten of zelfs meer. Als je maar consequent aansluit als je weer terugbent red je dat denk ik wel. (mijn ervaring wel gebaseerd op de iV80).

En 50kW laders klinkt niet slecht op 20min. Als het echt nodig is kan je daar even langs op heen of terugweg voor een extra boost.

[ Voor 10% gewijzigd door RandomNick op 13-02-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
FJP84 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:13:
[...]

Reis gaat naar de Ardeche. Op vrijdag geen ervaring, maar zal ook vast wel druk zijn want veel mensen vertrekken dan al (lees je altijd 😊).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
RandomNick schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Onderschat de granny niet. Afgelopen jaar kon ik laden met 12/13 km/u. Omdat je echter relatief lang stil staat pak je toch vrij gemakkelijk steeds voldoende actieradius. Ik kwam er makkelijk mee weg terwijl we echt bijna elke dag wel weg gingen, en makkelijk tripjes van steeds 100 km enkele reis of zelfs meer. Als je maar steeds consequent aansluit al je weer terugbent red je dat denk ik wel. (mijn ervaring wel gebaseerd op de iV80).

En 50kW laders klinkt niet slecht op 20min. Als het echt nodig is kan je daar even langs op heen of terugweg voor een extra boost.
Dank voor je ervaring, dat geeft vertrouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
fplin schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:14:
[...]

Via obd dongel van Vgate in combinatie met scar-scanner kan je alles inzien.
Heb je wat linkjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Pimmr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Dank voor je ervaring, dat geeft vertrouwen!
Wat natuurlijk ook helpt is als je ergens heen gaat om daar een lader te pakken. Weet niet hoe dat in Spanje is, maar vorig jaar in Frankrijk ervaren dat zelfs in de kleinste gehuchten wel een 22kw laadpaal was. Zelf heb ik die niet gebruikt omdat de granny afdoende was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
RandomNick schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:36:
[...]

Wat natuurlijk ook helpt is als je ergens heen gaat om daar een lader te pakken. Weet niet hoe dat in Spanje is, maar vorig jaar in Frankrijk ervaren dat zelfs in de kleinste gehuchten wel een 22kw laadpaal was. Zelf heb ik die niet gebruikt omdat de granny afdoende was.
Ook helemaal waar. Laden omdat het kan, niet omdat het moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Pimmr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Trouwens nog een tipje voor een granny. Wilde er zelf één die ik kan instellen op verschillende vermogens om flexibel te zijn. Heb zelf het spul uit onderstaande post aangeschaft en die heeft het afgelopen zomer prima gedaan.
Wel China spul, maar tot op heden degelijk gebleken en heb me er destijds wel aardig in verdiept.

RandomNick in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
RandomNick schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Trouwens nog een tipje voor een granny. Wilde er zelf één die ik kan instellen op verschillende vermogens om flexibel te zijn. Heb zelf het spul uit onderstaande post aangeschaft en die heeft het afgelopen zomer prima gedaan.
Wel China spul, maar tot op heden degelijk gebleken en heb me er destijds wel aardig in verdiept.

RandomNick in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"
Tot nu toe geen Granny nodig gehad maar jouw link destijds gelijk opgeslagen. Die gaan we dus maar bestellen :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 23:02
Pimmr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:57:
[...]

Tot nu toe geen Granny nodig gehad maar jouw link destijds gelijk opgeslagen. Die gaan we dus maar bestellen :Y)
Ik heb dezelfde destijds besteld en die heeft het vorig jaar ook prima gedaan in combinatie met het verlengsnoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Jasperzzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:35:
[...]

OBDeleven werkt alleen met hun eigen software volgens mij.
Gebruik zelf EVnotify met een simpele OBD dongle €20. Werkt prima en heeft precies de waarden die interresant zijn.
Hoe heb jij de auto selectie gedaan? Ik heb namelijk ook nog een simpelere OBD dongle (Vgate vLinker MC+) die ik gebruik voor o.a. de ABRP connectie. In EV Notify kan ik die wel selecteren als OBD device, maar bij de Car Selection staat geen Enyaq of andere VW Group auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqOy-Ce25WDP2QY6GEmtVN3jV8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sXccsMS9QBIqueu1TS37dQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog geprobeerd een e-Niro of Kona te proberen, maar zoals verwacht werkt dat niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpVNkyNe6luExEdMLYk_Ky9sD0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NOvHF0gGbcD394U37LjeCOu.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:21
Vergeet die camper. Kamperen kan gewoon in de Enyaq! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
GAEvakYD schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Hoe heb jij de auto selectie gedaan? Ik heb namelijk ook nog een simpelere OBD dongle (Vgate vLinker MC+) die ik gebruik voor o.a. de ABRP connectie. In EV Notify kan ik die wel selecteren als OBD device, maar bij de Car Selection staat geen Enyaq of andere VW Group auto.
[Afbeelding]

Ik heb nog geprobeerd een e-Niro of Kona te proberen, maar zoals verwacht werkt dat niet.
[Afbeelding]
Je kan de ID3 selecteren en dat werkt vervolgens prima.

Edit: ik zie bij mij in de app dat je nu ook de Skoda Enyaq 80 kan kiezen.
Ik heb android, mogelijk op IOS anders?

[ Voor 5% gewijzigd door Jasperzzz op 13-02-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
RandomNick schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:29:
[...]

Reis gaat naar de Ardeche. Op vrijdag geen ervaring, maar zal ook vast wel druk zijn want veel mensen vertrekken dan al (lees je altijd 😊).
Ik ga er eens goed over nadenken, we zijn geen echte camperaars en gaan voor een huuraccomodatie. Die zijn helaas steeds van zaterdag tot zaterdag beschikbaar. En daarbij zijn we ook gebonden aan de schoolvakantie, al zijn we aan het kijken of we toch om de grootste drukte heen kunnen want ook met een ICE geniet dat de voorkeur.

Principieel gaat die ICE er bij mij nog steeds niet echt in, maar 2u wachten voordat ik kan laden ook niet echt en principes zijn voor een weekje ook aan de kant te schuiven. We zijn ook nog aan het kijken richting Beieren / bovenkant van Oostenrijk. Keuzes, keuzes....

Vanochtend trouwens na een 25 minuten rijden met 19% accu aan de 350kw lader gehangen en 63kW of 5km/minuut. In ieder geval bewijs dat ik boven de 50kW uitkom en 125kW vast geactiveerd zal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Jasperzzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Je kan de ID3 selecteren en dat werkt vervolgens prima.

Edit: ik zie bij mij in de app dat je nu ook de Skoda Enyaq 80 kan kiezen.
Ik heb android, mogelijk op IOS anders?
Hmmm goed punt, ik denk dat iOS dan inderdaad anders is. Ik heb geen ID3 en ook geen Enyaq. Ik zal de App maker eens contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:25
GAEvakYD schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Hmmm goed punt, ik denk dat iOS dan inderdaad anders is. Ik heb geen ID3 en ook geen Enyaq. Ik zal de App maker eens contacten.
EVNotify voor iOS wordt bij mijn weten al een hele tijd niet meer onderhouden... Volgens deze tweet zou er wel een nieuwe iOS versie moeten zijn? https://twitter.com/EVNotify/status/1476225673018712066

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
FJP84 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:10:
[...]

Ik ga er eens goed over nadenken, we zijn geen echte camperaars en gaan voor een huuraccomodatie. Die zijn helaas steeds van zaterdag tot zaterdag beschikbaar. En daarbij zijn we ook gebonden aan de schoolvakantie, al zijn we aan het kijken of we toch om de grootste drukte heen kunnen want ook met een ICE geniet dat de voorkeur.

Principieel gaat die ICE er bij mij nog steeds niet echt in, maar 2u wachten voordat ik kan laden ook niet echt en principes zijn voor een weekje ook aan de kant te schuiven. We zijn ook nog aan het kijken richting Beieren / bovenkant van Oostenrijk. Keuzes, keuzes....

Vanochtend trouwens na een 25 minuten rijden met 19% accu aan de 350kw lader gehangen en 63kW of 5km/minuut. In ieder geval bewijs dat ik boven de 50kW uitkom en 125kW vast geactiveerd zal zijn :)
Wij doen ook altijd accomodaties (mobile homes) en boek al jaren geen za/za meer hoor! Als je iets verder kijkt dan het geijkte kan er van alles. Nu geboekt van di/di maar vaak is zo/zo of woe/woe ook mogelijk. Zeker in Frankrijk via Yelloh, Roan of Capfun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

FJP84 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:10:
[...]

En toch heb je jaren in een 'ICE' auto gereden, waar komt dat principiële vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:53
[...]

In de ABRP app kun je ook de batterij temperatuur uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
iRbn schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:52:
[...]

EVNotify voor iOS wordt bij mijn weten al een hele tijd niet meer onderhouden... Volgens deze tweet zou er wel een nieuwe iOS versie moeten zijn? https://twitter.com/EVNotify/status/1476225673018712066
Hmm inderdaad. In dit GitHub draadje geeft de maker in december aan dat hij een nieuwe versie naar Apple gepushed heeft.
https://github.com/EVNotify/EVNotify/issues/249

Echter is die nog nooit gepubliceerd. :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:00
Hallo,

Sinds 2 weken zijn wij in het bezit van een Enyaq iV 80 en vroegen ons af wat deze 0 bovenaan precies moet betekenen. Heb het nog niet kunnen vinden, weet iemand dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTte2pr3mjwexC-LBwKqd6YeOto=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XxBMBqIsVMlE6uHMgWV0cgV1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34
Jeroennus schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:15:
Hallo,

Sinds 2 weken zijn wij in het bezit van een Enyaq iV 80 en vroegen ons af wat deze 0 bovenaan precies moet betekenen. Heb het nog niet kunnen vinden, weet iemand dit?

[Afbeelding]
Ja, eventuele melding(en) vanuit het systeem komt daar te staan zoals een (uitgevoerd) software update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 22:34
.

[ Voor 99% gewijzigd door Genestealer op 13-02-2022 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
Jeroennus schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:15:
Hallo,

[Afbeelding]
Genestealer schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:20:
[...]

Ja, eventuele melding(en) vanuit het systeem komt daar te staan zoals een (uitgevoerd) software update.
Om vraag 2 alvast voor te zijn, die kan je openen door naar beneden te vegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
Hier een vraag in de categorie : long shot. De kans is klein maar gezien het bereik van dit topic de enige plek waar ik het wel wil proberen, niet geschoten is altijd mis.

In o.a. België en dacht ook Duitsland is het slaappakket onderdeel van het Family pakket of Family plus geloof ik.

Dit houdt in dat er wegklapbare zijsteunen op de hoofdsteunen achter zitten. Echt ideaal voor de kinderen achterin. Helaas dus niet beschikbaar in Nederland anders had ik deze vast en zeker besteld.

Nu dus de vraag: is er misschien een Belgische Enyaq bezitter die deze steunen in lounge uitvoering heeft zoals op deze foto, maar zelf niet specifiek voor de steunen heeft gekozen omdat ze bijvoorbeeld onderdeel waren van een voorraadauto, en ze dus niet gebruikt. En wil diegene deze hoofdsteunen ruilen tegen de normale steunen? Ik wil hier ook wel een vergoeding voor overeen komen.

Graag een pb bij interesse, dan praten we verder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcqra0BAfpTIgSDYUkYT9MjUUWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HvPPNVuKU2gO8ortjhz4Ep2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjCemf88hEavLyZq6JfEv4zuU2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZGQk6fRDE35ILUOXiEwevIu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massterboy12
  • Laatst online: 27-02-2022
Vraag, kan je eventuele aanpassingen door OBD terugzetten door de auto naar fabrieksinstellingen terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Een van jullie ervaring met de rubberen achterbak matten? Het lijkt me wel eens wat ipv de stoffen bekleding (met naar de stort gaan bijvoorbeeld… maar ik zie best wat verschillende soorten op de website

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:54

DYX

crimby schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:25:
Een van jullie ervaring met de rubberen achterbak matten? Het lijkt me wel eens wat ipv de stoffen bekleding (met naar de stort gaan bijvoorbeeld… maar ik zie best wat verschillende soorten op de website
Ik heb een kunststof mat/bak voor mij vorige auto gehad en dat was echt top. Kon je makkelijk schoonmaken/leeg kiepen en geen troep die in de stoffe bekleding vast komt te zitten. Enige was dat die een soort bak was met rond om opstaande randen. Voor de Enyaq lijkt die gewoon plat te zijn (moet nog even bij de dealer vragen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09 22:49
Ik heb die van skoda zelf. Zeer tevreden mee met opstaande rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Pimmr schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:43:
Hier een vraag in de categorie : long shot. De kans is klein maar gezien het bereik van dit topic de enige plek waar ik het wel wil proberen, niet geschoten is altijd mis.

In o.a. België en dacht ook Duitsland is het slaappakket onderdeel van het Family pakket of Family plus geloof ik.

Dit houdt in dat er wegklapbare zijsteunen op de hoofdsteunen achter zitten. Echt ideaal voor de kinderen achterin. Helaas dus niet beschikbaar in Nederland anders had ik deze vast en zeker besteld.

Nu dus de vraag: is er misschien een Belgische Enyaq bezitter die deze steunen in lounge uitvoering heeft zoals op deze foto, maar zelf niet specifiek voor de steunen heeft gekozen omdat ze bijvoorbeeld onderdeel waren van een voorraadauto, en ze dus niet gebruikt. En wil diegene deze hoofdsteunen ruilen tegen de normale steunen? Ik wil hier ook wel een vergoeding voor overeen komen.

Graag een pb bij interesse, dan praten we verder.
Sorry, kan je niet helpen aan de hoofdsteunen, maar ze zijn wellicht los te bestellen?

Zie dit verhaal:
https://www.briskoda.net/...ings-part-number-request/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
MLLL schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:21:
[...]

En toch heb je jaren in een 'ICE' auto gereden, waar komt dat principiële vandaan?
Klopt wat je zegt. Inderdaad wat te zwaar aangezet als ik heb over 'principe'. Het is meer dat ik zoeits heb van dat ik een mooie ruime comfortabele reisleaseauto van +50k voor de deur heb staan, bewust EV, waar ik uitermate tevreden over ben en om die dan te laten staan vanwege 'laadfile-anxiety' vind ik wat jammer

Daarbij ben ik ook gewoon benieuwd hoe het gaat zijn zo'n trip met de Enayq. Ik zou er denk ik ook minder moeilijk over hebben gedaan als de kids wat ouder waren geweest en ik kan natuurlijk de komende 4,5 jaar nog vaker ermee op vakantie, dus wat dat betreft is het allemaal wel te relativeren natuurlijk :)

Ook als we met de ICE zouden gaan willen we waarschijnlijk de drukste periode op de weg toch proberen te vermijden dus we gaan de vakantieplannen sowieso nog even tegen het licht houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:30
Net de vakantie weer geboekt. Italië dit keer; zo'n beetje op de driehoek Toscane-Marche-Umbrië. Dik 1.500 km dus we gaan beleven hoe dat zal zijn. Eerste 22kWh lader 25km van het huisje vandaan :P
Ik denk eraan om net als vorig jaar een Polarsteps verslagje te maken ter informatie over een trip van die afstand. De granny charger gaat dit jaar in elk geval weer mee 8)

Ik ben al een tijdje wat minder actief geweest en heb niet meegelezen omtrent het laatste nieuws. Mijn Enyaq stamt van 20-05 afgelopen jaar, bijna 25.000 km op de teller inmiddels.

Deze week stond ik te laden bij Fastned en bedacht me dat het mooi zou zijn als mijn 100kWh upgrade nog wat verder omhoog ging. Maar so far heb ik nog geen enkele OTA update o.i.d. gezien. Zijn die überhaupt al beschikbaar of is het ijdele hoop en gaan ze nooit komen?

[ Voor 11% gewijzigd door ervh op 13-02-2022 22:31 ]

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rco82
  • Laatst online: 04-02-2024
Ik heb deze in gebruik Dubbelzijdige uitvouwbare kofferbakmat, ENYAQ.

Echt ideaal! Ene zijde mooie stoffe bekleding waarop het fixeersysteem gewoon grip heeft. Maar ook open te klappen waardoor achterkant van achterbank beschermd is en de bodem is voorzien van een mooie rubberen mat, inclusief beschermflap voor over de bumper. Ideaal als je eens naar de stort rijdt of bijvoorbeeld een fiets wilt meenemen.

In onderstaande eerdere post van een andere gebruiker vind je foto's van ingebruik:

Robbie8454 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
Tukker87 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Sorry, kan je niet helpen aan de hoofdsteunen, maar ze zijn wellicht los te bestellen?

Zie dit verhaal:
https://www.briskoda.net/...ings-part-number-request/
Bedankt voor meedenken! Dit topic had ik al eens gevonden en gaat over dezelfde steunen maar dan voor de Kodiak. Maar wie weet ga ik nog even Skoda contacten. De dealer hield zich er wat makkelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Robbie8454 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:41:
@Pimmr en omgedraaid is dus helemaal van stof. Zoals je op de bovenkant ziet

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zeer nice! Maar kan je dan de rubberen kant alleen gebruiken als je deze dus open klapt?
Dus na een boswandeling met vieze schoenen, zet je ze er niet even in. Of zie ik dat verkeerd?

Voor oa naar de stort is dit wel echt fantastisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Laatst online: 16-05-2022
crimby schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:06:
[...]

Zeer nice! Maar kan je dan de rubberen kant alleen gebruiken als je deze dus open klapt?
Dus na een boswandeling met vieze schoenen, zet je ze er niet even in. Of zie ik dat verkeerd?

Voor oa naar de stort is dit wel echt fantastisch!
Zie je verkeerd😅 je kunt de mat ook omdraaien. Dus rubberzijde naar buiten😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Robbie8454 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:14:
[...]

Zie je verkeerd😅 je kunt de mat ook omdraaien. Dus rubberzijde naar buiten😉
Top! dat klinkt wel erg goed dan inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Pimmr schreef op maandag 14 februari 2022 @ 06:39:
[...]

Bedankt voor meedenken! Dit topic had ik al eens gevonden en gaat over dezelfde steunen maar dan voor de Kodiak. Maar wie weet ga ik nog even Skoda contacten. De dealer hield zich er wat makkelijk vanaf.
Contacteer anders eens een Belgische dealer, misschien kunnen zij jou verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
this schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Contacteer anders eens een Belgische dealer, misschien kunnen zij jou verder helpen?
Ja, waarom ook niet. Ga ik doen. En bedankt voor de correctie ;)
Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.