Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.017.352 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Genestealer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Grappig, ik heb dit in mijn polis staan:

[Afbeelding]
Ik heb deze bepaling ook in de polis staan van SKODA Autoverzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 28twinplug
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-01-2023
JanHenk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:38:
Ik heb optie 7AL "Alarm met SAFE". Is dat een klasse 3 alarm of niet? Kan het zo gauw niet vinden.

Heb ook de SKODA Autoverzekering, blijkbaar is voor de dekking een klasse 3 wel verplicht, maar mogelijk heb ik die niet. Om eerlijk te zijn, vind ik het dat ook niet waard.
Volgens mij is dat het klasse 3 alarm af fabriek dat ik ook heb. Volgens mij was jouw auto uit dezelfde december 2020 pool met hud en trekhaak enzo, dat is dan ook een first edition high met klasse 3 alarm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 21:06
Ik probeer een link te vinden waar je de crystal face los kan bestellen. Die is in deel 1 volgens mij gepasseerd maar, helaas niet aan OP geplaatst. Als iemand die nogmaals kan delen, graag!

Zit eraan te denken namelijk om uit te testen of je die zo kan vervangen (plug&play) met de standaard gril.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-08 10:03
Genestealer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:07:
Ik probeer een link te vinden waar je de crystal face los kan bestellen. Die is in deel 1 volgens mij gepasseerd maar, helaas niet aan OP geplaatst. Als iemand die nogmaals kan delen, graag!

Zit eraan te denken namelijk om uit te testen of je die zo kan vervangen (plug&play) met de standaard gril.
Deze bedoel je?
https://www.kufatec.com/d...Article/8152/number/46879

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Ik dacht dat ik een andere hand gezien, met plaatje voor €950

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:22
Vandaag mijn eerste vastloper gehad. Toen ik de auto startte (of erin ging zitten en de rem intrapte) gingen er allerlei waarschuwingen af dat dingen niet werkten en voorzichtig moest gaan rijden. Het scherm zat ook vast en wilde ook niet 123 herstarten met de knop bij het scherm.

Auto even laten staan en later opgestart en scherm kunnen herstarten en alles lijkt weer goed te werken.

Hopelijk gebeurt dit niet te vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
28twinplug schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:57:
[...]

Volgens mij is dat het klasse 3 alarm af fabriek dat ik ook heb. Volgens mij was jouw auto uit dezelfde december 2020 pool met hud en trekhaak enzo, dat is dan ook een first edition high met klasse 3 alarm
Dank je. Ja, dat klinkt als mijn auto. Zelfde dealer :)

Moet ik nog achter zo’n certificaat aan dan, voor het geval er toch iets van (poging tot) diefstal plaats vindt? Of loopt dat wel los..

Maar kan het allicht even opmerken… Moet toch nog een keer terug voor het stuur.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-06 13:36
Wie van de Enyaq 60 eigenaren heeft achteraf de (software) functie voor het snelladen achteraf gekocht?

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-08 10:03
Genestealer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Ik dacht dat ik een andere hand gezien, met plaatje voor €950
Heb ik ook gezien maar daar moest voor €650 nog een kabelboom en stuurunit bij. Kwam qua prijs duurder uit.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:03
Genestealer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:49:
[...]

Verdomme vies geworden op mijn knieën voor je :P

Netjes gedaan, je ziet het totaal niet.

[Afbeelding]
Ter info voor de community, niet dat het me boeit maar 'af-fabriek' is dit het 'gat' in de bumper, dus wel ietsje anders:

https://gathering.tweaker...message/68823388#68823388

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
Genestealer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:07:

Staat (inmiddels?) wel in de OP toch?
Ik wil ook zo'n vette crystal face grill, kan dat?
Jazeker! Moet je wel diep in je buidel tasten en vanuit Duitsland over laten komen. Maar ja, het kan. Waarschijnlijk moet je hem bij de dealer ook nog laten coderen zodat alles werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
Martinique schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:03:
[...]

Staat (inmiddels?) wel in de OP toch?

[...]
Blijkbaar 3x overheen gelezen, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:22
Even een hele andere vraag en als er een beter topic voor is let me know:

Hoe stellen jullie ABRP in voor een trip naar midden/zuid Frankrijk voor de zomerperiode juli/augustus met de iV80? Ik heb
  • verbruik 210wh/100km
  • aankomst charger SoC 20% laden tot 80% (beetje sociaal blijven ;))
  • aankomst bestemming SoC 50% (ik kies bestemming met laadmogelijkheid als is het met de 'granny' op 6A.
  • Voorkeur: Ionity /Total Energies - minstens 4 chargers
  • Voorkeur: gemiddelde tussen fewer stops / quickest arrival
  • max snelheid: 130km/u
Ik ben aan het kijken of ik het wel moet willen richting Frankrijk (incl. tussenstop) met twee peuters op de achterbank en 0 ervaring met trips naar la France

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mpaj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-07 09:45
FJP84 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:36:
  • verbruik 210wh/100km
  • aankomst bestemming SoC 50% (ik kies bestemming met laadmogelijkheid als is het met de 'granny' op 6A.
Ik heb het verbruik op 190 (snelweg zomer prognose) en laden tussen 10 en 90% voor mijn iv60. Verder geen voorkeur voor laders, dan kiest ie bij mij in eerste instantie ionity of Shell punten.
Naar Barcelona heb ik dan vanuit het midden van het land 10 stops van ca 20-30 minuten over. Doe dan totaal 19 uur over 1550 km (is de planning).

Maar met peuter en baby op de achterbank denk ik dat dat twee etappes worden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14

Hoe stellen jullie ABRP in voor een trip naar midden/zuid Frankrijk voor de zomerperiode juli/augustus met de iV80? Ik heb
  • verbruik 210wh/100km
Ik ben aan het kijken of ik het wel moet willen richting Frankrijk (incl. tussenstop) met twee peuters op de achterbank en 0 ervaring met trips naar la France
Afgelopen jaar richting Zuid Frankrijk gegaan met vrouw en kind van 2,5 jaar. Heenweg was een goede leerschool: reed een gemiddelde van 100-110 en had ongeveer 3 laadpunten om te stoppen met telkens ongeveer 10% SoC bij aankomst. Dat bleek in de praktijk toch wel de nodige stress te geven; een enkele keer stond blijkbaar het verkeerde adres in de navigatie waardoor er een geen oplaadpunt was en er letterlijk nog 6km range over was om te laden. Dit kwam doordat een vriend die ik had afgezet in Parijs het adres uit ABRB had gekopierd in Google Maps, maar alleen een deel van het adres waardoor we navigeerde naar een mooi punt op de snelweg. Uiteindelijk wel goedgekomen met een 11kW oplaadpunt op een industrieterrein (geen pretje…).

De terugweg 130-140 gereden en een stuk vaker opgeladen. Dat ging echt een stuk beter dan langzamer rijden en minder willen laden. Mijn advies is vooral doorrijden en vaker een oplaadpunt pakken, ionity als geprefereerde oplaadpunten pakken en een SoC van tenminste 15% bij aankomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelpas
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-12-2022

• verbruik 210wh/100km
Ik gebruik de trionity app en die kan ik koppelen aan ABRP. ABRP leest realtime via Trionity de Enyaq 80 uit. Echter .... beide wel 2 weken gratis full. ABRP premiumkost 50 euro per jaar en trionity weet ik niet wat dat kost na 2 weken. Het werkt wel, maar ja is je dat het extra geld waard. Skoda moet gewoon iets doen aan die navigatie. Ik heb maandag om 10u15 een Enyaq cursus vanuit pon via whatsapp. Op zich niet veel behoefte aan, maar de persoon aan de telefoon zei dat ik er wat van kan opsteken. Waarop ik zei : kan ik dan ook tekortkoming aangeven zodat jullie de navigatie en uitgesteld laden kunnen verbeteren/werkend maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Free1990
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 19:04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Kossen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-09 09:41
Dank voor deze link, dit zijn inderdaad wel de updates die er eigenlijk vanaf het begin aanwezig hadden moeten zijn. Maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen... Betekent waarschijnlijk wel voor degenen onder ons die al rijden, dat we zullen moeten wachten tot Q2-2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
J.Kossen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:31:
[...]

Dank voor deze link, dit zijn inderdaad wel de updates die er eigenlijk vanaf het begin aanwezig hadden moeten zijn. Maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen... Betekent waarschijnlijk wel voor degenen onder ons die al rijden, dat we zullen moeten wachten tot Q2-2022.
Inderdaad ja, met name de GUI gerelateerde zaken zoals transparantie van popups en temperatuur bediening etc. Klinkt alsof het nooit getest is in een rijdende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBR77
  • Laatst online: 15-08-2022
Daan_P schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:17:
[...]

Ik heb dezelfde versie.
Het duurde bij mij een aantal dagen voordat ik doorhad hoe je bij de andere instellingen komt. Je moet op je auto klikken. En vervolgens naar beneden scrollen.

Top userinterface…
Ik heb mijn auto 2 weken met iPhone, dit werkt bij mij ook prima. Heel erg afkloppen, maar tot nu toe nog geen problemen met app (en auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:34
Dank! Hoewel ik niets lees over slimmer navigeren obv laadcapaciteit, ben ik nog hoopvol. Want de verbeterde voice assistent wordt ook niet genoemd.
Voor de rest komen veel dingen bekend voor uit het filmpje van VW, maar het is fijn om er met wat meer details naar te kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
funkylicious schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 06:47:
[...]

Afgelopen jaar richting Zuid Frankrijk gegaan met vrouw en kind van 2,5 jaar. Heenweg was een goede leerschool: reed een gemiddelde van 100-110 en had ongeveer 3 laadpunten om te stoppen met telkens ongeveer 10% SoC bij aankomst. Dat bleek in de praktijk toch wel de nodige stress te geven; een enkele keer stond blijkbaar het verkeerde adres in de navigatie waardoor er een geen oplaadpunt was en er letterlijk nog 6km range over was om te laden. Dit kwam doordat een vriend die ik had afgezet in Parijs het adres uit ABRB had gekopierd in Google Maps, maar alleen een deel van het adres waardoor we navigeerde naar een mooi punt op de snelweg. Uiteindelijk wel goedgekomen met een 11kW oplaadpunt op een industrieterrein (geen pretje…).

De terugweg 130-140 gereden en een stuk vaker opgeladen. Dat ging echt een stuk beter dan langzamer rijden en minder willen laden. Mijn advies is vooral doorrijden en vaker een oplaadpunt pakken, ionity als geprefereerde oplaadpunten pakken en een SoC van tenminste 15% bij aankomst.
Mooi om te weten dat je beter gewoon door kan rijden. Het is ook niet zozeer range anxiety, maar meer laadfile anxiety wat de boventoon voert :-)
michelpas schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:16:
[...]

Ik gebruik de trionity app en die kan ik koppelen aan ABRP. ABRP leest realtime via Trionity de Enyaq 80 uit. Echter .... beide wel 2 weken gratis full. ABRP premiumkost 50 euro per jaar en trionity weet ik niet wat dat kost na 2 weken. Het werkt wel, maar ja is je dat het extra geld waard. Skoda moet gewoon iets doen aan die navigatie. Ik heb maandag om 10u15 een Enyaq cursus vanuit pon via whatsapp. Op zich niet veel behoefte aan, maar de persoon aan de telefoon zei dat ik er wat van kan opsteken. Waarop ik zei : kan ik dan ook tekortkoming aangeven zodat jullie de navigatie en uitgesteld laden kunnen verbeteren/werkend maken.
Dank voor deze tip. Tronity heb ik en is ook gekoppeld met ABRP. Premium ABRP is nodig als ik er mee wil navigeren via Android Auto. Dat vind ik het opzoch wel waard, maar qua navigatie zijn de meningen verdeeld. Tronity is voor de Skoda Ebyaq vooralsnog gratis omdat ze nog niet zoveel zaken mee kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Kossen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-09 09:41
FJP84 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:45:
... Tronity is voor de Skoda Ebyaq vooralsnog gratis omdat ze nog niet zoveel zaken mee kunnen uitlezen.
Heb je daar iets voor moeten doen of ging dat vanzelf? Mijn proefperiode loopt nl. over 6 dagen af. Dank voor je reactie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalanche17
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03-2024
J.Kossen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Heb je daar iets voor moeten doen of ging dat vanzelf? Mijn proefperiode loopt nl. over 6 dagen af. Dank voor je reactie
Ik kreeg een mailtje van de developer toen mijn proefperiode was afgelopen dat mijn abbonement automatisch was omgezet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
funkylicious schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 06:47:
[...]

Als je het kan betalen: rijd op Ionity. Het nadeel van extra reserves houden vanwege (inderdaad) onbetrouwbare laders in Frankrijk, is dat je minder van je mooie laadcurve meepakt.
Als je op Ionity rijd (betrouwbaar) kun je wel gewoon met 5% accu aankomen en 10% langer snelladen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:44
Als je eenmaal per jaar zo een vakantie doet, is het handiger om gewoon voor die maand abrp te nemen, kost je dan 5 euro. Daarna stop je het abo. De rest van het jaar laden de meeste mensen gewoon 99% thuis, dan heeft hetbvolgens mij geen enkele meerwaarde om dat abo te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09 22:58
Michiel706 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:54:
Wie van de Enyaq 60 eigenaren heeft achteraf de (software) functie voor het snelladen achteraf gekocht?
Ik heb achteraf snelladen laten installeren. Ging van 50kw naar 100kw heb eerlijk gezegd nog niet gezien dat hij de 100kw heeft gehaald, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik het pas 2 keer heb moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
Enig idee wat de verschillende travel assist modes zijn? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mpaj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-07 09:45
Cloclo100 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:15:
Als je eenmaal per jaar zo een vakantie doet, is het handiger om gewoon voor die maand abrp te nemen, kost je dan 5 euro. Daarna stop je het abo.
Zo had ik er nog niet eens over nagedacht. Toptip d:)b
Cloclo100 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:15:'
De rest van het jaar laden de meeste mensen gewoon 99% thuis
80% meestal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01-2024
GAEvakYD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:43:
Klopt, ik heb inderdaad Lane assist uitgezet en niet travel assist. De verwarring LA != TA was blijkbaar een foutje in mijn eerste post.

Ik kan nu nog steeds prima gebruik maken van Travel assist. Dan schakelt de auto ook netjes LA en Cruisecontrol etc in. Hier ben ik erg content mee en werkt als een trein.

Reden voor het uitschakelen van LA was dat op weg van huis <--> werk een stuk op een 60 km weg moet rijden, met 1 rijbaan en aan beide kanten een fietsbaan. LA zorgde er telkens voor dat ik mij kapot schrok dat de auto een ruk aan het stuur gaf.
Ah dan snap ik denk wat je insteek is met oog op genoemde weg, standaard LA uit en ook TA op die weg (immers TA schakelt LA in) en op andere wegen TA aan en als er wegen zijn net als weg van huis <-> werk dan TA uit want dan LA ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Cloclo100 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:06:
Welke software update want jij hebt toch net een week ofzo je wagen? Want zoals hier een paar dagen geleden aangegeven gaat die voor bestaande auto's ergens tegen Q2 (of Q3) uitgerold worden. Dit obv info van de officiële woordvoerder van Skoda.. Je moet maar eens op mijn naam zoeken, ik heb een paar screenshots bijgevoegd.
Zal vanavond kijken welke software en dat posten.
Screenshot in dit topic (deel 2) of deel 1?
Ik weet dat software update komt, maar welk onderdeel bedoel jij ook alweer in dit geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
Michiel706 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:54:
Mogelijk dat @Ccreator dit heeft gedaan ondertussen.
Te laat terug gelezen :|
Zelf heeft dealer het bij mij achteraf gedaan vanwege enorme wachttijd van bestelling tot levering.
Moet nog testen bij snellader of het inderdaad aanwezig is/gelukt is.

[ Voor 11% gewijzigd door knirrebir op 13-01-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
SSJVegito schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:08:
Enig idee wat de verschillende travel assist modes zijn? 8)7
en een derde 'hendel' om de rem ui te zetten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 08:18
Ik heb een Enyaq IV60 met 100 KWh oplaad mogelijkheid.
Nou dacht ik ergens gelezen te hebben dat deze een gratis upgrade zou krijgen naar 120 / 130 Kwh?
Maar kan dat nergers meer terug vinden.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
maniac_1979 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:52:
Ik heb een Enyaq IV60 met 100 KWh oplaad mogelijkheid.
Nou dacht ik ergens gelezen te hebben dat deze een gratis upgrade zou krijgen naar 120 / 130 Kwh?
Maar kan dat nergers meer terug vinden.
Iemand een idee?
Als je de iv60 nu configureert is 120kw standaard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8CeY9ubAG2mZcvigd74Ks2OhNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtEhMuIdGYFEBQdsZaLMaLSU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac_1979
Michiel706 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Als je de iv60 nu configureert is 120kw standaard

[Afbeelding]
Ja, dat is mooi ;) .
Maar ik heb mijn Enyaq al met 100 Kw. Maar ik dacht dus ergen te lezen dat de upgrade naar 120 Kw gratis is.
Ik zal de dealer eens mailen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
maniac_1979 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Ja, dat is mooi ;) .
Maar ik heb mijn Enyaq al met 100 Kw. Maar ik dacht dus ergen te lezen dat de upgrade naar 120 Kw gratis is.
Ah zo :) Dan zou ik zeker even contact opnemen, dat ze de software eventjes aanpassen.

Mag ik vragen hoe snel je de Enyaq met snelladen weer naar 80% hebt? Ik lees verschillende meningen. Van 35 tot 50/60 minuten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac_1979
Michiel706 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Ah zo :) Dan zou ik zeker even contact opnemen, dat ze de software eventjes aanpassen.

Mag ik vragen hoe snel je de Enyaq met snelladen weer naar 80% hebt? Ik lees verschillende meningen. Van 35 tot 50/60 minuten
Die gegevens wil ik je wel geven, maar het is al een tijdje geleden dat ik geladen heb.
Door corona zit ik weer veel thuis, daarnaast kan ik thuis 11Kw laden.
Maar ben 3 maanden geleden in Goes geweest bij een fastned en zat toen volgens mij binnen de 40 minuten van 3% naar 75 ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MegaByteNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-01 00:32
maniac_1979 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:10:

ik ben wel benieuwd naar het antwoord van de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020

• verbruik 210wh/100km
Ik denk dat het vooral afhangt van de dagen waarop je gaat rijden. Afgelopen jaar op ZO en WOE gereden in hoogseizoen en nergens hoeven wachten ofzo. Verbruik kan wel wat lager is mijn ervaring als je rond de 110~120 rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
Michiel706 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Sterk afhankelijk van welk percentage je begint. De beste laadcurve haal je door op een laag percentage te beginnen. Daarnaast is temperatuur van accu belangrijk.
Laatst aan de snellader gehangen met start percentage van 2% en toen geladen tot 40%.
Laadcurve kwam toen goed overeen met deze:
https://support.fastned.n...-een-%C5%A0koda-Enyaq-iV-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Mpaj schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Zo had ik er nog niet eens over nagedacht. Toptip d:)b

[...]

80% meestal ;)
Ik bedoelde niet tot 99% laden, eerder dat je 99% thuis laadt en 1% bij andere (snel)laders. Ik rij 2x per week op en af naar Brussel, heb nog niet 1 keer onderweg ergens geladen sinds einde juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
knirrebir schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Zal vanavond kijken welke software en dat posten.
Screenshot in dit topic (deel 2) of deel 1?
Ik weet dat software update komt, maar welk onderdeel bedoel jij ook alweer in dit geval?
Die grote software update, waarvan hier vandaag de pdf gepost is. Ik zet de screenshots hier nog even bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6uxyc7StpLcK4CglJIz-n_2XWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0IgLYnhSdiBgCfVkdZdqNZUR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZVVLFvJgXqj-o3GXKcwXq0Zv1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xzmQ3PFYRlgvCktgaAVYSvjx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
J.Kossen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Ik kreeg een mail van Nils van Tronity. Had eerder zelf support gemaild met die vraag omdat ik het ergens had gehoord, maar daar volgens mij geen reactie op. Ze kwamen er dus uiteindelijk zelf mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Cloclo100 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Die grote software update, waarvan hier vandaag de pdf gepost is. Ik zet de screenshots hier nog even bij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog even geduld dus voor de early adopters. Maar dealers gaan het druk krijgen met alle updates :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 22:10
Nieuwe versie van de ODBEleven codes
https://drive.google.com/...mdsaAdjW/view?usp=sharing

Changelog:
DRL bij matrix lampen
extra cruise control modus (tempomat)
advanced lane departure warning (ALDW)
bijlage afkortingen

Credits zijn voor de Roel Visseren van de SKODA Enyaq NL groep.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
GAEvakYD schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:42:

Changelog:
DRL bij matrix lampen
bijlage afkortingen

Wat doet die adlw juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
GAEvakYD schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:42:

Changelog:
DRL bij matrix lampen
bijlage afkortingen

Kijk ik scheel of zit DRL bij matrix lampen er niet bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBR77
Ik rijd nu 2 weken in mijn auto en heb een paar vragen, waarvan ik hoop dat iemand mij wil helpen:
Driving mode, die staat elke keer weer op standaard/normaal, terwijl ik die op ECO wil. Kan je dat aanpassen (bij mijn Kodiaq bleef deze instelling behouden)?

Ik moet zeggen dat ik niet heel veel merk van de andere instelling van het onderstel bij de driving modes... iemand andere ervaringen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-09 19:41
SSJVegito schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:53:
[...]

Ik zal er wel geen verstand van hebben, maar hoe krijg ik deze instelingen in mijn auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Laatst online: 07-09 14:26
MBR77 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:06:
Ik rijd nu 2 weken in mijn auto en heb een paar vragen, waarvan ik hoop dat iemand mij wil helpen:
Driving mode, die staat elke keer weer op standaard/normaal, terwijl ik die op ECO wil. Kan je dat aanpassen (bij mijn Kodiaq bleef deze instelling behouden)?

Ik moet zeggen dat ik niet heel veel merk van de andere instelling van het onderstel bij de driving modes... iemand andere ervaringen?

Alvast bedankt!
Is de ECO stand niet alleen dat de topsnelheid op 130km/u begrenst wordt? Weinig toegevoegde waarde denk ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasperzzz
Maat28 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Is de ECO stand niet alleen dat de topsnelheid op 130km/u begrenst wordt? Weinig toegevoegde waarde denk ik?
Dat is 1 van de dingen in ECO stand. Daarnaast is de stroom-respons veel lager, dus je rijdt automatisch rustiger. En daarbij gaat de airco/verwarming ook in een ECO stand waardoor deze minder stroom zal verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
MBR77 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:06:

Alvast bedankt!
Helaas moet je momenteel nog iedere keer de keuze maken, bij het opnieuw aanzetten van de auto gaat die default weer terug naar 'normaal'.
Ik hoop/ neem aan dat Skoda in 1 van de volgende updates die issue wel oplost. Want dit lijkt mij gewoon een bug en niet de wenselijk situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneEnyaq
  • Laatst online: 16-11-2023
FJP84 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:45:
[...]

Mooi om te weten dat je beter gewoon door kan rijden. Het is ook niet zozeer range anxiety, maar meer laadfile anxiety wat de boventoon voert :-)
[...]

Dank voor deze tip. Tronity heb ik en is ook gekoppeld met ABRP. Premium ABRP is nodig als ik er mee wil navigeren via Android Auto. Dat vind ik het opzoch wel waard, maar qua navigatie zijn de meningen verdeeld. Tronity is voor de Skoda Ebyaq vooralsnog gratis omdat ze nog niet zoveel zaken mee kunnen uitlezen.
Klopt dat echt? Kan ik met mijn Enyaq nu gratis laden bij Ionity? Ik zag op mijn contract wel dat ik toegang kreeg tot het Ionity netwerk, maar ik ben ervan uitgegaan dat ik kon laden tegen een gereduceerde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBR77
GroeneEnyaq schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Klopt dat echt? Kan ik met mijn Enyaq nu gratis laden bij Ionity? Ik zag op mijn contract wel dat ik toegang kreeg tot het Ionity netwerk, maar ik ben ervan uitgegaan dat ik kon laden tegen een gereduceerde prijs.
Tronity en Ionity is iets anders. Tronity is een app die kan communiceren met je auto en Ionity is een laadnetwerk.

Ik heb het ook op moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Geen idee. Ik zie dat ze dit filmpje linken bij dat artikel.
https://www.youtube.com/watch?v=-y0-Yqk1LNY

Ik gebruik sowieso geen losstaande lane assist en heb dat uitgezet. Ik gebruik alleen de Travel assist optie, wat een combinatie van een Lane assist en Cruisecontrol.
SSJVegito schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:53:
[...]

Ik zie hem ook niet staan in het document. Ik zou eigenlijk ook niet weten waarom je DRL handmatig via Long coding wilt aanzetten via OBDEleven. Er is een standaard App/Optie in de OBDeleven app om DRL en Scandinavische DRL aan te zetten. Veel minder gedoe en minder kans op fouten.
remc1979 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Ik zal er wel geen verstand van hebben, maar hoe krijg ik deze instelingen in mijn auto?
Zoek even op OBDeleven in het Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 topic. Korte versie, het is een OBD dongle die je aansluit op je auto en waarmee je dmv een app aanpassingen kunt doen aan je auto. Aanpassingen die geld kosten bij de dealer of die de dealer niet wil/mag doen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
[...]

Tronity is niet Ionity. :*)

Tronity is een app/service om realtime voortuig informatie te koppelen aan de ABRP. Ionity is het snellaadnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ccreator schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Ik heb achteraf snelladen laten installeren. Ging van 50kw naar 100kw heb eerlijk gezegd nog niet gezien dat hij de 100kw heeft gehaald, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik het pas 2 keer heb moeten proberen.
Ik ga binnenkort mijn Enyaq bestellen - een hogere laadsnelheid lijkt nu standaard (en vast al verwerkt in de prijs). Klopt mijn aanname hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
Martinez- schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Ik ga binnenkort mijn Enyaq bestellen - een hogere laadsnelheid lijkt nu standaard (en vast al verwerkt in de prijs). Klopt mijn aanname hier?
Jep, standaard heeft de 60 120kW snellaad capaciteit en de 80 130kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-09 19:41
GAEvakYD schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Geen idee. Ik zie dat ze dit filmpje linken bij dat artikel.
https://www.youtube.com/watch?v=-y0-Yqk1LNY

Ik gebruik sowieso geen losstaande lane assist en heb dat uitgezet. Ik gebruik alleen de Travel assist optie, wat een combinatie van een Lane assist en Cruisecontrol.

[...]

Ik zie hem ook niet staan in het document. Ik zou eigenlijk ook niet weten waarom je DRL handmatig via Long coding wilt aanzetten via OBDEleven. Er is een standaard App/Optie in de OBDeleven app om DRL en Scandinavische DRL aan te zetten. Veel minder gedoe en minder kans op fouten.

[...]

Zoek even op OBDeleven in het Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 topic. Korte versie, het is een OBD dongle die je aansluit op je auto en waarmee je dmv een app aanpassingen kunt doen aan je auto. Aanpassingen die geld kosten bij de dealer of die de dealer niet wil/mag doen.
Ik heb die dongle ook werkend in mijn auto. Maar hoef ik dan niets te updaten in deze app om deze extra functionaliteiten te krijgen. Staan die er nu gewoon bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Jasperzzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Helaas moet je momenteel nog iedere keer de keuze maken, bij het opnieuw aanzetten van de auto gaat die default weer terug naar 'normaal'.
Ik hoop/ neem aan dat Skoda in 1 van de volgende updates die issue wel oplost. Want dit lijkt mij gewoon een bug en niet de wenselijk situatie.
Ik zou me er ook niet al te druk over maken. Bij mij komt er gemiddeld tussen de 5 en 10 km bij qua range als ik ECO inschakel. is gezien mijn dagelijkse verbruik absoluut niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
[...]

Tegen gereduceerd tarief. Je kunt voor het eerste jaar via de Powerpass app, een laadpas aanvragen. Op basis van je VIN nummer, betaal je geen maandelijkse kosten en snellaadt je tegen 29 ct/Kwh bij Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzboz
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-09 20:01
[...]

Volgens de gast die mij de uitleg gaf over de auto is dit bewust.

Het is dan met name voor de omgekeerde situatie. Als je Sport gebruikt, verbruik je meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Extra vraag mbt die OBDEleven updates. Zou dit nog interferen met de grote software update die waarschijnlijk eind Q2 door de dealer wordt uitgevoerd? In de PDF die werd gedeeld staat bijvoorbeeld easy entry, die ook via de OBDEleven kan worden geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:46
FJP84 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:37:
Extra vraag mbt die OBDEleven updates. Zou dit nog interferen met de grote software update die waarschijnlijk eind Q2 door de dealer wordt uitgevoerd? In de PDF die werd gedeeld staat bijvoorbeeld easy entry, die ook via de OBDEleven kan worden geactiveerd.
Als het goed is zijn dit exact dezelfde coderingen die VAG doet, of die via OBDEleven gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Corleone1979
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-05 19:55
_eLMo_ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Als je het kan betalen: rijd op Ionity. Het nadeel van extra reserves houden vanwege (inderdaad) onbetrouwbare laders in Frankrijk, is dat je minder van je mooie laadcurve meepakt.
Als je op Ionity rijd (betrouwbaar) kun je wel gewoon met 5% accu aankomen en 10% langer snelladen.
Als je naar Frankrijk gaat is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Ik spreek zelf uit ervaring na mijn trip naar Meribel in de Franse Alpen in week 1 van dit jaar.
Er zijn niet veel laders op de route van Zuid-Nederland, België, Luxembourg en in Frankrijk.
Ik heb zelf een premium-abo genomen op ABRP (kost €5), prima voor de vakantieperiode (als je die gelijk cancelt zit je er ook niet een heel jaar aan vast). Gebruik daarbij een gratis account by TRONITY om je accu-percentage door ABRP te kunnen uitlezen (TRONITY heeft gratis trial en die blijft daarna gratis, daar hoef je niets voor te doen).
Met premium ABRP heb je mogelijkheid om actuel SoC, verbruik, verkeer en weersomstandigheden in je planning te gebruiken. ABRP leert dan in principe je verbruik.
Ik stelde daarbij in voorkeursnetwerken: Shell, Ionity en Fastned.
Dan de laadpalen op de route (ga even uit van Autoroute du Soleil), die zijn beperkt en allemaal op ongeveer 150-200 km afstand van elkaar. Daardoor kom je alle EV-rijders die ook opdat moment die route afleggen steeds weer tegen. Door de relatief grote afstanden tussen de laders is er ook geen alternatief. Leuk maar niet als het druk is. Ik heb zelf steeds geladen bij Ionity en daarvan zijn er bij alle stations maar 4 van (350 kW). Gevolg is dat je al snel in een laadfile terecht komt.
Op de heenweg ging dit goed (een enkele keer 10 minuten moeten wachten op beschikbare lader), op de terug weg heeft de reis daardoor 4 uur langer geduurd!!
Op veel bestemmingen zijn er beperkte laadmogelijkheden. Hou daar rekening mee in je laadplanning (plan voor de zekerheid een retourbestemming naar de dichtsbezijnde (snel)lader om genoeg SoC te hebben.
ABRP werkt op zich prima (al is het Carplay gedeelte een beetje buggy). Laden kan je in principe hoger instellen dan 80% want ABRP houdt rekening met de laadcurve en zal de snelste optie kiezen. In een enkel geval kan je soms laden tot bijvoorbeeld 85% om je volgende stop te halen (dat zal iets langzamer gaan maar dat win je evt. met 1 mindere laadstop terug; ABRP kiest de efficientste route). Minimum SoC kan je instellen op 10%. Stel je standaard verbruik conservatief in anders zal je zien dat je 10% aankomst niet zal halen. Indien ABRP ziet dat je onder 5% gaat zal hij een snelheid vermindering voorstellen (bijv. maximaal 110 of 100 km/u). Ondanks ABRP leert van je verbruik (bij premium), is het heel belangrijk om verbruik conservatief in te stellen. Ik reed met een volbeladen iV80 met dakkoffer. Bij 130 km/u als maximum snelheid kwam ik rond de 30 kWu/100km uit.
De laadinfrastructuur in Frankrijk is nog een drama.
Deze zomer was ik van plan om met vouwwagen naar Oostenrijk te rijden. Hopelijk is de infrastructuur daar beter!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-09 13:49
Maandag mijn Skoda Enyaq IV 60 op mogen halen! Wat rijdt hij ge-wel-dig! :) Echt een top wagen tot nu toe.
Waarschijnlijk een vraag die wellicht iemand eerder heeft gesteld:
  • Iemand die mij kan vertellen hoeveel het kost om de matzwarte onderdelen (onderkant van de auto) te laten wrappen in een Black Magic metallic kleur? Heeft hier eventueel iemand foto's van die dit heeft gedaan?
  • Is het makkelijk om zelf de grill te veranderen naar een zwarte grill, letters en logo zijn volgens mij niet zo lastig?
En natuurlijk even een foto van de tank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XZruZb98ZbaFhHIlkrHrdJnxtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tgppqx11jEBTdEiPNWA2fn0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Vanitas1996 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:11:
Maandag mijn Skoda Enyaq IV 60 op mogen halen! Wat rijdt hij ge-wel-dig! :) Echt een top wagen tot nu toe.
  • Iemand die mij kan vertellen hoeveel het kost om de matzwarte onderdelen (onderkant van de auto) te laten wrappen in een Black Magic metallic kleur? Heeft hier eventueel iemand foto's van die dit heeft gedaan?
  • Is het makkelijk om zelf de grill te veranderen naar een zwarte grill, letters en logo zijn volgens mij niet zo lastig?
[Afbeelding]
yes je kan de daklijst en Chrome aan de voorkant bij de grill laten wrappen. Dat heb ik zelf ook gedaan icm de dakrails, zwarte letters en een zwart Skoda logo op de neus. Ik moet nog een keer een foto maken, die zal ik morgen eens plaatsen.

Vraag, heeft iemand een manier om ervoor te zorgen dat het geluid van een gekoppelde iPhone niet altijd over de boxen van de auto gaat? Ik haal vaak mijn kids van de sport en op de weg terug zitten die dan op mijn telefoon te spelen of YouTube te kijken. Ik krijg het maar niet voor elkaar om een manier te vinden dat de auto niet geforceerd het geluid van de telefoon oppakt. Ik heb al de auto bluetooth en wifi uit gezet maar dat helpt allemaal niet.

[ Voor 16% gewijzigd door GAEvakYD op 14-01-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
GAEvakYD schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:01:
[...]

yes je kan de daklijst en Chrome aan de voorkant bij de grill laten wrappen. Dat heb ik zelf ook gedaan icm de dakrails, zwarte letters en een zwart Skoda logo op de neus. Ik moet nog een keer een foto maken, die zal ik morgen eens plaatsen.

Vraag, heeft iemand een manier om ervoor te zorgen dat het geluid van een gekoppelde iPhone niet altijd over de boxen van de auto gaat? Ik haal vaak mijn kids van de sport en op de weg terug zitten die dan op mijn telefoon te spelen of YouTube te kijken. Ik krijg het maar niet voor elkaar om een manier te vinden dat de auto niet geforceerd het geluid van de telefoon oppakt. Ik heb al de auto bluetooth en wifi uit gezet maar dat helpt allemaal niet.
Ah top! Zou ik je mogen vragen wat je hiervoor betaald hebt? :) Heb je alleen de grill en daklijst gedaan (en dus niet de onderbumpers)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Vanitas1996 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:05:
[...]

Ah top! Zou ik je mogen vragen wat je hiervoor betaald hebt? :) Heb je alleen de grill en daklijst gedaan (en dus niet de onderbumpers)?
Sure. 425 euro voor:
  • Dakrails
  • Raamlijsten
  • Voorgrill
  • 2x sierlijst bumper
  • Alle letters achterklep verwijderen, zwarte letters terugplaatsen
  • Front logo verwijderen en vervangen
Zwarte letters heb ik voor 30 euro bij de Skoda dealer gekocht. Officieel van Pon. Zwart logo voor de neus had ik eerst via Ali maar dat was echt een miskoop. Later een officieel logo dat zwart gespoten is gekocht bij
http://www.kopacek.com/Sk...-CARLO-black-emblem-FRONT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
GAEvakYD schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Sure. 425 euro voor:
  • Dakrails
  • Raamlijsten
  • Voorgrill
  • 2x sierlijst bumper
  • Alle letters achterklep verwijderen, zwarte letters terugplaatsen
  • Front logo verwijderen en vervangen
Zwarte letters heb ik voor 30 euro bij de Skoda dealer gekocht. Officieel van Pon. Zwart logo voor de neus had ik eerst via Ali maar dat was echt een miskoop. Later een officieel logo dat zwart gespoten is gekocht bij
http://www.kopacek.com/Sk...-CARLO-black-emblem-FRONT
Dank dit geeft mij een beetje een indicatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Corleone1979 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Als je naar Frankrijk gaat is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Ik spreek zelf uit ervaring na mijn trip naar Meribel in de Franse Alpen in week 1 van dit jaar.
Er zijn niet veel laders op de route van Zuid-Nederland, België, Luxembourg en in Frankrijk.
Ik heb zelf een premium-abo genomen op ABRP (kost €5), prima voor de vakantieperiode (als je die gelijk cancelt zit je er ook niet een heel jaar aan vast). Gebruik daarbij een gratis account by TRONITY om je accu-percentage door ABRP te kunnen uitlezen (TRONITY heeft gratis trial en die blijft daarna gratis, daar hoef je niets voor te doen).
Met premium ABRP heb je mogelijkheid om actuel SoC, verbruik, verkeer en weersomstandigheden in je planning te gebruiken. ABRP leert dan in principe je verbruik.
Dan de laadpalen op de route (ga even uit van Autoroute du Soleil), die zijn beperkt en allemaal op ongeveer 150-200 km afstand van elkaar. Daardoor kom je alle EV-rijders die ook opdat moment die route afleggen steeds weer tegen. Door de relatief grote afstanden tussen de laders is er ook geen alternatief. Leuk maar niet als het druk is. Ik heb zelf steeds geladen bij Ionity en daarvan zijn er bij alle stations maar 4 van (350 kW). Gevolg is dat je al snel in een laadfile terecht komt.
Op de heenweg ging dit goed (een enkele keer 10 minuten moeten wachten op beschikbare lader), op de terug weg heeft de reis daardoor 4 uur langer geduurd!!
Op veel bestemmingen zijn er beperkte laadmogelijkheden. Hou daar rekening mee in je laadplanning (plan voor de zekerheid een retourbestemming naar de dichtsbezijnde (snel)lader om genoeg SoC te hebben.
ABRP werkt op zich prima (al is het Carplay gedeelte een beetje buggy). Laden kan je in principe hoger instellen dan 80% want ABRP houdt rekening met de laadcurve en zal de snelste optie kiezen. In een enkel geval kan je soms laden tot bijvoorbeeld 85% om je volgende stop te halen (dat zal iets langzamer gaan maar dat win je evt. met 1 mindere laadstop terug; ABRP kiest de efficientste route). Minimum SoC kan je instellen op 10%. Stel je standaard verbruik conservatief in anders zal je zien dat je 10% aankomst niet zal halen. Indien ABRP ziet dat je onder 5% gaat zal hij een snelheid vermindering voorstellen (bijv. maximaal 110 of 100 km/u). Ondanks ABRP leert van je verbruik (bij premium), is het heel belangrijk om verbruik conservatief in te stellen. Ik reed met een volbeladen iV80 met dakkoffer. Bij 130 km/u als maximum snelheid kwam ik rond de 30 kWu/100km uit.
Deze zomer was ik van plan om met vouwwagen naar Oostenrijk te rijden. Hopelijk is de infrastructuur daar beter!
Thanks voor het delen van jouw ervaringen! Maar als ik het goed begrijp zijn er zo weinig snel laders dat het in principe van lader naar de volgende lader rijden is….dan hoef je in principe niet heel ingewikkeld te doen met ABRP, Trionity app, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Maat28 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Thanks voor het delen van jouw ervaringen! Maar als ik het goed begrijp zijn er zo weinig snel laders dat het in feite van lader naar de volgende lader rijden is….dan hoef je in principe niet heel ingewikkeld te doen met ABRP, Tronity app, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Corleone1979 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Dank voor de uitgebreide omschrijving. Ik probeer Frankrijk in ieder geval qua afstand op max 800km te houden. Ik ben benieuwd of er voor augustus nog wat laadpunten bij zullen komen. De andere kant op ben ik nu ook naar Garda- Como-, Iseo of Idromeer aan het kijken. Met een tussenstop nabij de grens tussen Duitsland en Zwitserland.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Daar is ie dan na 11 maand! Niet de auto die ik besteld had, maar komt in de buurt!

Wat een bak!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm8dD9dVcPRkDwvk9-Ey4Ex9Zs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhuPvLxGAGWLlTls9GdjOBdk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6Jlb-02pBjuXKLW4FX0AMr-k7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL0IpWk6q5NDaUHYGH8mYghN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chipsoer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Wellicht al eerder voorbij gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJziBf2Q-lNzgTg1DJzxaS9GivE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSzdvZvRm7DemI3xix0gIQeL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Z_5Ackgku76J4wgUvVGpwe06FE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TX2Ixd6VjV9aju9iYDYz9zpb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtH4danfv0k71Z3FOQ2avDUzHy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRptNImB9ocJXlq7XMQpBSwt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP86AU_o8fUxq9DXTXjaMQtFQh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDyVYWh5Brl6M0rbzdUWfm73.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yeXo7Bh4jMbDGobUXwMVfon1SI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R31ipZTgn8SbjO2KOiJzQIZx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn-0_0O8QX1WzqsHlhNcY2PcVg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rP7LX4E3SaiRxl4LlawyCkxJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mnnl-5lgksX3vAkqx3xYfTBbph0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F92JCi4IflxG0fMyhS3Wm6hj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
FJP84 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Dank voor de uitgebreide omschrijving. Ik probeer Frankrijk in ieder geval qua afstand op max 800km te houden. Ik ben benieuwd of er voor augustus nog wat laadpunten bij zullen komen. De andere kant op ben ik nu ook naar Garda- Como-, Iseo of Idromeer aan het kijken. Met een tussenstop nabij de grens tussen Duitsland en Zwitserland.
De Duitse infrastructuur is zo veel beter dan in Frankrijk. Ik verwacht niet dat ze daar binnen 2 jaar zo veel bij kunnen zetten. Zal echt nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-09 23:14

Armada

-Wat wil je weten?-

Even een herhaling van mijn vraag uit het vorige topic: wat is jullie versie van de navigatie? Ik zit nog steeds op 21.9 en had het idee dat het eerder dit jaar vaker geüpdate werd…

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-07 21:38
Kun je in de auto zelf ook zien op welk kw vermogen deze oplaad tijdens het laden en het voltage / amps? Ik vind alleen de snelheid in km/h. Ik weet dat je via de app het laadvermogen in kw kan zien, maar vroeg me af of dit in de auto zelf ook ergens te vinden is.

Volgens de app laad ik met een NM paal max 10 kw en probeer te achterhalen waarom dit geen 11 kw is. De paal is afgesteld op 3x16a en heb een LB. Meterkast is verzwaard naar 3x25a. Kunnen jullie wel altijd op 11 kw laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
AV1989 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:28:
Kun je in de auto zelf ook zien op welk kw vermogen deze oplaad tijden het laden en het voltage / amps? Ik vind alleen de snelheid in km/h. Ik weet dat je via de app het laadvermogen in kw kan zien, maar vroeg me af of dit in de auto zelf ook ergens te vinden is.

Volgens de app laad ik met een NM paal max 10 kw en probeer te achterhalen waarom dit geen 11 kw is. De paal is afgesteld op 3x16a en heb een LB. Meterkast is verzwaard naar 3x25a. Kunnen jullie wel altijd op 11 kw laden?
Ik zit meestal op 10.7 kW te laden. Ik heb een load balancer ertussen die het waarschijnlijk dus iets naar beneden haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:08

rammes

koekebakker 1e klas

deze video geeft goed weer wat het probleem is met de navigatieplanning en de verschillende accu varianten zoals 50/60/80 en de verschillende snellaad opties 50/100/125/135

spoiler: de navigatie rekent alleen met de 50accu en 50KW laadsnelheid. niet met de andere varianten.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
rammes schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:51:
[YouTube: Skoda ENYAQ iV 80 Ladecheck & Ladezeit inkl. Ladeplanung - Dauer, Leistung, Probleme + extra Infos]

deze video geeft goed weer wat het probleem is met de navigatieplanning en de verschillende accu varianten zoals 50/60/80 en de verschillende snellaad opties 50/100/125/135

spoiler: de navigatie rekent alleen met de 50accu en 50KW laadsnelheid. niet met de andere varianten.
Dat is op te lossen door de instellingen bij OBDeleven toch?
Dan zou het door een dealer of met software (OTA) in te stellen moeten zijn. Ik mag toch hopen dat ze dat in de volgende update bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:47
[...]

Ik ben er vrij zeker van dat dit geen bug is maar bewust.
Bij andere automerken is dat ook vaak zo dat je gekozen modus terug reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19

BeaM-R

Powerrrrr

AV1989 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:28:
Kun je in de auto zelf ook zien op welk kw vermogen deze oplaad tijdens het laden en het voltage / amps? Ik vind alleen de snelheid in km/h. Ik weet dat je via de app het laadvermogen in kw kan zien, maar vroeg me af of dit in de auto zelf ook ergens te vinden is.

Bij mij geeft hij ook altijd 10 kW aan.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:23
Armada schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:00:
Even een herhaling van mijn vraag uit het vorige topic: wat is jullie versie van de navigatie? Ik zit nog steeds op 21.9 en had het idee dat het eerder dit jaar vaker geüpdate werd…
Mijn Enyaq heeft intussen al enkele weken 21.11.
Update bij mij vanzelf zonder dat er een melding van komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09 10:07

p.d.s.mane

MeMyself&I

rammes schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:51:
[YouTube: Skoda ENYAQ iV 80 Ladecheck & Ladezeit inkl. Ladeplanung - Dauer, Leistung, Probleme + extra Infos]

Geweldige nuchtere/zakelijke/"wetenschappelijke" analyse en vraag aan Škoda (y) --- misschien moeten we allemaal onze dealers op deze video wijzen met de vraag om het terug te koppelen naar Škoda?

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ik vond deze ook wel interessant. Dat er hopelijk de optie komt (en er al is op de Cupra Born lijkt het) om de batterij niet te verwarmen op korte stukjes. Scheelt weer continu 6 kW verbruik die eigenlijk niet nodig is.

YouTube: ONE VW decision costs me 50€/year on MY Id.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:35
vinom schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Ik zit meestal op 10.7 kW te laden. Ik heb een load balancer ertussen die het waarschijnlijk dus iets naar beneden haalt.
Heeft gewoon te maken met het voltage dat je krijgt. Echt 11,0kW krijg je alleen met 230V. Vaak zit je eerder op ~225V in Nederland. Kan best zijn dat je nog iets lager zit als de belasting wat hoger is in je wijk en/of je aan het eind van de kabel zit met je aansluiting. Op een hele zonnige dag wil ik wel eens op 230+ zitten. Dan pak je 11kW, of zelfs soms nog iets meer. Maar goed, 10kW is snel zat imho. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Vandaag 156km enkele reis met de iV80, 19" regulus zonder WP. Verbruik: 24,3kWh/100km. Temperatuur 4c mist/motregen. Met 96% met 296km range vertrokken, 33% met 114km range over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-09 23:14

Armada

-Wat wil je weten?-

Scorpio_King schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Mijn Enyaq heeft intussen al enkele weken 21.11.
Update bij mij vanzelf zonder dat er een melding van komt.
Hmmm, hier dus niet. Er is ook geen manier om dat te forceren? Hij is gewoon online en ik gebruik het regelmatig… de Home knop ingedrukt houden geeft wel een optie om te updaten, maar naar mijn ervaring doet dat in de praktijk niets…

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Armada schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Hmmm, hier dus niet. Er is ook geen manier om dat te forceren? Hij is gewoon online en ik gebruik het regelmatig… de Home knop ingedrukt houden geeft wel een optie om te updaten, maar naar mijn ervaring doet dat in de praktijk niets…
Dit heeft mijn auto ook. Er is altijd een update beschikbaar maar installeren doet vervolgens niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09 22:58
Vanitas1996 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:11:
Beste. Ik ben een wrapper. Mijn auto staat nog met foto en al op dit forum. Je kan mij een pb sturen kan ik al je vragen beantwoorden.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
FJP84 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:05:
Vandaag 156km enkele reis met de iV80, 19" regulus zonder WP. Verbruik: 24,3kWh/100km. Temperatuur 4c mist/motregen. Met 96% met 296km range vertrokken, 33% met 114km range over.
Je gemiddelde snelheid (en evt reistijd) zijn nog handig bij deze cijfers. 😋 Veel snelweg? Er stond niet veel wind vandaag, dat scheelt al. Of niet, ligt er aan in welke richting je ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Voor de neat freaks onder ons. De dubbele koffermat is echt een aanrader. Ene kant rubber, andere kant stof. Uitvouwbaar over de bumper en uitvouwbaar over de achterbank indien die platgelegd is. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
BeaM-R schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Oke thanks. Dan is dat niet echt gek denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
BeaM-R schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Als het hier over de Skoda App gaat, deze geeft hier ook 10 kW aan, terwijl de laadpaal zelf 10,6 aangeeft. Denk dat de app pas naar 11 springt als je daadwerkelijk boven de 11 zit, wat je denk ik meestal niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AV1989
RandomNick schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Als het hier over de Skoda App gaat, deze geeft hier ook 10 kW aan, terwijl de laadpaal zelf 10,6 aangeeft. Denk dat de app pas naar 11 springt als je daadwerkelijk boven de 11 zit, wat je denk ik meestal niet haalt.
Geeft de app dan niet 10,5 kw aan? Welke laadpaal heb je? Ik kan op mijn NM laadpaal zelf niet de laadsnelheid terugvinden helaas. Op de app zie ik 10 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:05
Robbie8454 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:52:
Voor de neat freaks onder ons. De dubbele koffermat is echt een aanrader. Ene kant rubber, andere kant stof. Uitvouwbaar over de bumper en uitvouwbaar over de achterbank indien die platgelegd is. 👍🏻
Zou je wat foto's kunnen maken? Ik twijfel over de normale of de uitvouwbare dubbelzijdige mat. Beiden momenteel in de aanbieding overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
AV1989 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:20:
[...]

Geeft de app dan niet 10,5 kw aan? Welke laadpaal heb je? Ik kan op mijn NM laadpaal zelf niet de laadsnelheid terugvinden helaas. Op de app zie ik 10 kw
Bij mij geeft die bijna altijd 10.5 kW aan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
GAEvakYD schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Volgens mij kan dit niet, ik heb het niet getest maar ik denk dat áls het al kan je het op de telefoon moet instellen. (Afspeelapparaat wijzigen?)

Op dit forum schrijft iemand:
Unfortunately when using CarPlay it forces your phone to pass all sounds via the connected device. You cant override this as its an apple thing. I would bet you cant get any apps sound to come out of the phone when connected.
https://www.rdforum.org/threads/93071/
Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.