Real schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:37:
[...]
Als ik het niet dacht. Mijn favoriete zin:
[...]
Een alternatief scenario van Arib als boeman is dus Arib die mensen heeft aangesproken op disfunctioneren omdat ze vasthielden aan wat ze altijd deden.
Ja, dat aanspreken kan nog steeds op een verkeerde manier, maar het maakt wel een groot verschil. In de NRC verslaggeving, maar ook in het advies van de landsadvocaat ontbreekt dat scenario volledig. En als dit rapport de aanleiding was, dan begrijp ik wel dat Arib zich onheus bejegend voelt.
Ja al kun je je ook afvragen of dit iets is wat de voorzitter op had moeten pakken, maar de griffier aan de andere kant wordt al omschreven als een rol die te breed te veel verantwoordelijkheden kent om die ook nog zelf inhoudelijk afdoende aandacht te kunnen geven.
Maar ik vraag me wel af of dit niet te veel is ingestoken op de persoon Arib, in plaatst van op de (kennelijk nog doorlopende) strubbelingen die o.a. ook in dit rapport worden benoemd en de invulling die Arib en de overige presidium en management leden daar aan gegeven hebben.
Maar goed het beeld is wat dat betreft vrij diffuus, weten de aanklacht niet, dat is allemaal heel globaal omschreven aan de ene kant, maar met termen als "onveilig" ook wel gelijk van dien aart dat je er moeilijk omheen kunt omdat het heel ernstig lijkt.
Maar goed ook dat blijft net zoals bij Volt lastig, als het bekend is geworden kun je dat anonieme en geheimhouding moeilijk nog vol houden, dat wordt al vrij snel uitzonderlijk krampachtig.
Daarnaast kun je je afvragen of daar een goede reden voor was, Arib (noch haar partij) zit immers inmiddels meer in een machtspositie ten opzichte van die ambtenaren.
Carrie en Geert-Jan Knoops waren laatst bij collegetour en spraken de wijze woorden: oordeel niet te snel. Ik kan niet anders dan concluderen dat veel mensen aan de hand van de NRC artikelen meteen een oordeel hebben getrokken en dat niet meer loslaten.
Ook als Arib op een onjuiste wijze mensen heeft aangesproken, dan waren het de andere presidiumleden die daar wat aan hadden moeten doen toen het nog kon. En niet jaren na dato net doen alsof het alleen maar Arib was op het moment dat het advies uitlekt.
Mee eens, als je vindt dat ze als voorzitter op dit punt niet afdoende goed functioneert had het eerder aan de kaak gesteld moeten worden door andere presidium leden en de kamer.
Aan de andere kant nam Arib ook wel heel erg de vlucht naar voren, maar op zich ook wel weer begrijpelijk in de slangenkuil aldaar.