De landelijke Nederlandse politiek 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 84 Laatste
Acties:
  • 357.305 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Robkazoe schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:14:
https://nos.nl/nieuwsuur/...uwen-meer-schade-te-groot
Geen idee hoe een OR van een Tweede Kamer zich verhoudt tov een OR van een regulier bedrijf maar de positie van Bergkamp begint minder houdbaar te zijn.
Na het opstappen van de ambtenaren is deze positie van de OR eigenlijk dat Bergkamp vrijwel zeker maandag haar biezen kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Real schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:49:
[...]

Dat lijkt mij een understatement, Hoe langer ze aanblijft, hoe meer schade aan het aanzien van de Kamer wordt toegebracht, Voor zover dat er nog was na alle Rutte ellende.
Dat ze niet gewoon is opgestapt geeft aan dat ze (al dan niet denkt) het vertrouwen en steun nog steeds te hebben van de coalitie. Ik vind het 'prima' dat er schade aan de kamer wordt gebracht hierdoor. Zodat het voor iedereen zichtbaar is wat een rare bende het is. Maar zoals met alles, zolang de coalitie elkaar de handen boven het hoofd houdt, wordt het gewoon een circus en over een tijdje heeft niemand het er meer over.

Stel de coalitie beslist de steun weg te halen, is er dan weer een 'verkiezing' van een nieuwe voorzitter? DAn wordt toch gewoon doodleuk de volgende vanuit een van de coalitiepartijen naar voren geschoven?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
Real schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:49:
[...]

Overigens noemt een hoogleraar net in de uitzending van Nieuwsuur dat het Arib onderzoek in deze vorm beter stopgezet kan worden. Als er onderzoek gedaan wordt, dan moet het gaan om het geheel. Niet alleen om Arib.

En daar wringt wat mij betreft vooral de schoen en dat snap ik ook niet aan het advies van de landsadvocaat. Als je alleen of vooral focussed op één persoon, dan heb je bij voorbaat al je conclusie getrokken lijkt mij. Terwijl het presidium lekker buiten schot blijft.
Op zich wel mee eens hoor, daar moet óók onderzoek naar gedaan worden. Of beter: volgens mij zijn er eigenlijk drie onderzoeksvragen:
  1. Wat klopt er van de meldingen tegen de persoon Arib?
  2. Indien ze kloppen - waarom heeft het Presidium (en eventueel het MT) daar in het verleden niets mee gedaan?
  3. In hoeverre functioneert de beoogde scheiding tussen politieke en ambtelijke organisatie nog?
Maar: toevallig stond er afgelopen week een analyse in een grote krant (Trouw?) over waarom zo'n beetje elke verandering en elk wetgevingstraject de laatste jaren hopeloos vastloopt. Belangrijkste conclusie: de behoefte om in één keer alles perfect op te lossen in plaats van gefaseerd te werken.

Er kan m.i. prima eerst een onderzoek naar punt 1 komen, daarna een onderzoek naar punt 2 en waarschijnlijk helemaal los daarvan een punt naar punt 3. Punt 3 is ook meer iets voor de Remkessen en Tjeenk Willinks van deze wereld, en punt 1 voor een HR-figuur.

Punt 2 is eigenlijk nog de lastigste, die is eigenlijk waarschijnlijk zo politiek dat het de vraag is wie dat op kan pakken (maar het is daar denk ik sowieso wel handig als je punt 1 op dat moment al beantwoord hebt - dan kun je feiten en motivaties loskoppelen).

Edit: en door de onderzoeken op te knippen maak je het behandelen van de resultaten volgens mij ook makkelijker.

Ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
siggy schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:36:
[...]

Stel de coalitie beslist de steun weg te halen, is er dan weer een 'verkiezing' van een nieuwe voorzitter? DAn wordt toch gewoon doodleuk de volgende vanuit een van de coalitiepartijen naar voren geschoven?
Hoeft helemaal niet hoor, Coalitie heeft steun nodig, dus best een kans dat ze juist een kamerlid uit een Oppositiepartij die positie 'gunnen'. Hebben ze met Arib oorspronkelijk ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Kan iemand dit uit een andere bron bevestigen?
Ook de rol van Bergkamp staat door de kwestie ter discussie; ten tijde van het vermeende grensoverschrijdend gedrag van Arib was Bergkamp binnen het presidium verantwoordelijk voor personeelszaken.
https://www.accountant.nl...rib-leidt-zelf-onderzoek/

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
siggy schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:36:
Het is inderdaad jammer dat er weinig aandacht wordt besteed aan de bredere achtergrond, namelijk de rol van de 2e kamer qua machtsverhouding t.o.v. het kabinet. Een 2e kamer die haar rol terug pakt als onafhankelijke controleur met kamerleden die zonder last en ruggespraak kunnen controleren en oordelen zijn natuurlijk gebaat bij een voorzitter die dat faciliteert.

Echte de modus operandi van huidige regeringspartijen is juist het zwaarte punt van de macht te leggen bij partijpolitiek en daarna het kabinet. Dit zie je door de nadruk op fractiediscipline en roteren en onverkiesbaar plaatsen van eigen kritische leden, Omtzigt is hierin het bekendste voorbeeld natuurlijk.

Daarnaast zie je dat een succesvolle beweging geweest om de kloof tussen politiek en burger te projecteren op de 2e kamer, waarbij de kamer verstandig en zuinig om moet gaan met eigen middelen. Wat zich vervolgens uit in het onvoldoende aanwezig zijn van ondersteuning voor kamerleden.

Parlementaire ondersteuning ja, maar waarvoor?
Tweede Kamerleden hebben steeds grote vrees getoond om meer middelen te verlangen. Zij zijn bang dat de reactie van populistische partijen en (vooral) media zal zijn: de dames en heren zorgen wel erg goed voor zichzelf, wanneer gaan zij eens goed voor ons zorgen? Nog niet zo heel lang geleden, in 2010, was er in het regeerakkoord zelfs afgesproken om het aantal leden van de Tweede en Eerste Kamer fors te reduceren. In tijden van bezuiniging moesten zij ‘het goede voorbeeld geven’. Over uitbreiding van de staf werd al helemaal niet gesproken.
En dan te bedenken dat Nederland de minste vertegenwoordigers heeft per hoofd van de bevolking:
Waarom de Tweede Kamer niet werkt
Niet alleen de ondersteuning schiet tekort, ook het parlement zelf is dun bezet. Het aantal Tweede Kamerleden per hoofd van de bevolking is in Nederland minder dan de helft van het gemiddelde in de Europese Unie. Op elke 100.000 inwoners staan in Oostenrijk, Denemarken en Portugal twee volksvertegenwoordigers, in Nederland is dat minder dan één.
In mijn ogen kan je de huidige problematiek niet los zien van hoe de 2e kamer is georganiseerd in relatie tot overige machtsorganen van onze democratie.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 22:06
Ach de meneer die mensen rioolratten noemt heeft weer eens van zich laten horen. Dit maal roept hij maar eens op om de 2e kamer te bestormen en dat daar dan doden en gewonden bij vallen is normaal.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Louwke schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:14:
Ach de meneer die mensen rioolratten noemt heeft weer eens van zich laten horen. Dit maal roept hij maar eens op om de 2e kamer te bestormen en dat daar dan doden en gewonden bij vallen is normaal.

[Embed]
In Nederland wonen en dan doen alsof het Iran of Noord-Korea is. Wat een smerig ventje is het ook. Alleen al hoe hij praat krijg ik er al de kriebels van en dat is nog zonder wat ie zegt. Gelukkig lopen er hier niet zoveel mensen achteraan als bij iemand als Trump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11
Ook weer bijzonder doorzichtige bewoording gekozen.

"bij wijze van spreken" om het zoals altijd af te kunnen doen als "dat heb je verkeerd begrepen, het was niet zo bedoeld" maar wel vervolgens zeggen dat je erop hoopt...wat toch niet mis te verstaan is.

Achja, blijkbaar mogen zulke figuren nog altijd het volk vertegenwoordigen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:02
Zullen we Gideon en FvD gewoon structureel negeren? Hij is de aandacht niet waard...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12

[Embed]
Dit kun je bijna zien als oproepen tot geweld... is dat niet strafbaar?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:06

NMH

Moderator General Chat

[Embed]
Die man predikt helaas al langer revolutie. Dit was afgelopen zomer:

Ik denk dat deze man ondertussen wel als een bedreiging voor de democratische rechtsorde gezien mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Gideon denkt dat ie een soort Trump is met z’n copycat gedrag, terwijl Gideon eigenlijk een zielig hoopje mens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:59

[Embed]
Wat verwacht je anders van FVD die letterlijk standpunten van Donald Trump. Overigens is het verdacht stil op Baudet zijn Twitter. Of heeft hij net als Gideon het te druk met gemeenteraad lid/provinciale lid ?

https://www.vrt.be/vrtnws...t-donald-trump-nederland/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:15
_Bailey_ schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:07:
Gideon denkt dat ie een soort Trump is met z’n copycat gedrag, terwijl Gideon eigenlijk een zielig hoopje mens is.
Volgens mij is Baudet degene met het draaiboek van Trump onder zo'n kussen. Van Meijeren haalt z'n inspiratie meer uit inmiddels copyrightvrije Duitstalige literatuur, zo lijkt het. Samen met maatje Van Houwelingen een jaartje of 100 te laat geboren. Zo doorzichtig allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:04

Lordy79

Vastberaden

En Gideon haalt weer het nieuws. Weer ophef.
Maar toch moet er een reactie blijven komen.
Niet normaal gaan vinden wat niet normaal is.

Maar er moet voor de ophef steeds een schepje bovenop en dat maakt denk ik dat FvD een steeds kleiner groepje wordt. Iedereen die sympathie had (incl ik) heeft zich vroeg of laat toch wel van hen afgekeerd (incl ik)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Vertrek ambtelijke top Kamer kan duur worden

Kan dat zomaar? Eenzijdig je taken neerleggen zonder ontslag te nemen? Dat is toch werkweigering? De regels voor de (top-) ambtenaren zullen wel weer eens anders zijn dan voor de normale burger.

Maakt zo'n 'gebaar' direct ook wel gratuit. Zouden ze dezelfde afweging hebben gemaakt als ze direct de bijstand in zouden zijn gestroomd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:46
Waarom zou dat niet kunnen? Mensen doen het ook als ze namelijk gaan staken of een andere vorm van protest. Dus waarom zouden topambtenaren niet dezelfde rechten hebben als de rest van de beroepsbevolking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Nathilion schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:54:
Waarom zou dat niet kunnen? Mensen doen het ook als ze namelijk gaan staken of een andere vorm van protest. Dus waarom zouden topambtenaren niet dezelfde rechten hebben als de rest van de beroepsbevolking?
Ik had inderdaad de indruk dat ze ontslag hadden genomen. "Complete ambtelijke top gaat staken" klinkt toch net wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nathilion schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:54:
Op zich zijn wel redenen te verzinnen waarom ambtenaren andere rechten hebben. Maar een daadwerkijlijk stakingsverbod is er al best lang niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Lordy79 schreef op maandag 14 november 2022 @ 02:54:
En Gideon haalt weer het nieuws. Weer ophef.
Maar toch moet er een reactie blijven komen.
Niet normaal gaan vinden wat niet normaal is.
Er komt een moment dat dat ventje met kop en kont de kamer uit wordt geknikkerd.

Ik kan niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:02
renegrunn schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:44:
Er komt een moment dat dat ventje met kop en kont de kamer uit wordt geknikkerd.
Het leidt perfect af van de puinhoop rond Vera Bergkamp. Misschien ben ik te cynisch, maar Gideon is de ideale bliksemafleider...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 21:48

hneel

denkt er het zijne van

Ophef veroorzaken lijkt voor FvD een doel op zich. Ik vraag me af wat TB voor doel heeft. Is het alleen maar een soort verdienmodel voor hem? Heeft hij uberhaupt nog interesse in politiek, of is het voor hem een makkelijk baantje? Zolang er ophef is zullen altijd wel genoeg wappies op hem stemmen zodat hij verzekerd is van een salaris als kamerlid?

Of is het erger, en is het allemaal wel degelijk een bewuste poging de democratie te ondermijnen?

We weten nog altijd niet goed hoe om te gaan met mensen die de democratie aanvallen. Dat begon al 100 jaar geleden toen de nazi's alle ruimte en vrijheid van meningsuiting kregen om hun boodschap te verkondigen.
Hoe ver moet die vrijheid gaan? Ik ben er zelf ook nog niet over uit. Maar democratieën kunnen wel degelijk kapt gaan. Voorbeelden te over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:52:
[...]

Het leidt perfect af van de puinhoop rond Vera Bergkamp. Misschien ben ik te cynisch, maar Gideon is de ideale bliksemafleider...
De betrokkenen pakken dit cadeautje in ieder geval met beide handen uit.

Wie heeft de allerstoerste tweet over Gideon van Meijeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
alexbl69 schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:46:
[...]

De betrokkenen pakken dit cadeautje in ieder geval met beide handen uit.

Wie heeft de allerstoerste tweet over Gideon van Meijeren?
Ze kunnen er bij GS lacherig over doen, maar alle tweets zijn zeer van toepassing op de uitlatingen van Van Meijeren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
hneel schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:43:
Ophef veroorzaken lijkt voor FvD een doel op zich. Ik vraag me af wat TB voor doel heeft. Is het alleen maar een soort verdienmodel voor hem? Heeft hij uberhaupt nog interesse in politiek, of is het voor hem een makkelijk baantje? Zolang er ophef is zullen altijd wel genoeg wappies op hem stemmen zodat hij verzekerd is van een salaris als kamerlid?

Of is het erger, en is het allemaal wel degelijk een bewuste poging de democratie te ondermijnen?

We weten nog altijd niet goed hoe om te gaan met mensen die de democratie aanvallen. Dat begon al 100 jaar geleden toen de nazi's alle ruimte en vrijheid van meningsuiting kregen om hun boodschap te verkondigen.
Hoe ver moet die vrijheid gaan? Ik ben er zelf ook nog niet over uit. Maar democratieën kunnen wel degelijk kapt gaan. Voorbeelden te over.
Baudet is simpelweg een useful idiot voor de belanghebbenden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Joris748 schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:50:
[...]

Ze kunnen er bij GS lacherig over doen, maar alle tweets zijn zeer van toepassing op de uitlatingen van Van Meijeren.
Absoluut.

Het 'grappige' is dat de onrust die er nu is in de Tweede Kamer juist 'goed' is voor zijn zaak (implosie van het systeem). De idioot begrijpt echter niet dat zijn uitspraken juist afleiden van dat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
UPDATE: OM heeft aangegeven te gaan onderzoeken of de uitspraken strafbaar zijn:

https://www.bnnvara.nl/jo...over-aanslag-op-parlement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:03

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Ik denk niet dat ze er lacherig over doen dat erover getweet wordt, maar wie erover tweet. Rutte, Yesilgöz en Kaag zijn de laatste die een morele vinger moeten wijzen naar een ander. Dat is meteen het probleem met dit Kabinet, ze hebben zelf teveel shit op hun stok om ook maar enigszins aanzien te hebben wanneer zij iets verwerpelijk noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:39:
[...]
Rutte, Yesilgöz en Kaag zijn de laatste die een morele vinger moeten wijzen naar een ander.
Lijkt mij niet. Ze moeten het gewoon afkeuren, ook als je het niet met ze eens bent op andere dossiers.

Anders zou alleen de Dalai lama nog commentaar mogen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

De vraag die opkomt bij vrijwel alle tweets is de "en nu?". Gaan we het enkel afkeuren op Twitter en is daar de kous mee af of gaan we nu daadwerkelijk eens iets ondernemen om dit toch te voorkomen in de toekomst. We gaan van FvD relletje naar FvD relletjes en zowel die relletjes zijn constant alsmede is de redelijk zwakke afkeuring van deze relletjes die gemaakt worden.

Het enige dat echt mist is de afsluitende zin "en gaat over tot de orde van de dag."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12

[Embed]
Ik weet bij hem nooit of ik meer medelijden moet zijn waanideeën of met dat stemmetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:05
Real schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:22:
UPDATE: OM heeft aangegeven te gaan onderzoeken of de uitspraken strafbaar zijn:

https://www.bnnvara.nl/jo...over-aanslag-op-parlement
Ik heb hier gemengde gevoelens over omdat hoe abject ook zijn uitspraken zijn, dit onderzoek nog meer zal resoneren bij de achterban van FvD namelijk belemmering vrije woord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ondertussen zijn Kaag en Helder aan het rollebollen over het gebruik van het regeringsvliegtuig. Kaag meent "senioriteit" te hebben om een tripje naar de Balkan om met haar collega's aldaar te praten.

Helder heeft het vliegtuig nodig om naar Qatar te gaan, en Kaag zou kosten kunnen besparen door een ander privévliegtuig te boeken. Maar omdat ze senioriteit heeft wil ze dit niet (en omdat ze het vliegtuig veel eerder geboekt heeft)

Waar gaat dit over. Waarom wil Kaag dit niet, als klimaatvoorstander zou ze ook een ander minder vervuilend vervoersmiddel kunnen gebruiken. De trein bijvoorbeeld, ook stukken goedkoper, of beter nog online. Of past dit allemaal niet bij haar zichzelf aangemeten statuur?

Of begint klimaatverandering bij een ander?

[ Voor 5% gewijzigd door Slasher op 14-11-2022 11:19 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Real schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:51:
[...]

Lijkt mij niet. Ze moeten het gewoon afkeuren, ook als je het niet met ze eens bent op andere dossiers.

Denk dat het voor de geloofwaardigheid van de politiek beter is dat niet iedereen zo selectief zit te twitteren.

Er zijn een heleboel vragen waar ik heldere antwoorden op zou willen van Rutte. Die krijgen we echter niet. Maar met dit soort verontwaardiging staat hij (en anderen met hem) direct vooraan om het te veroordelen en zo wat gratis puntjes te scoren.

Vind dat niet chique als je op andere gebieden telkens duikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:27:
[...]
Vind dat niet chique als je op andere gebieden telkens duikt.
Daar gaat het niet om. Het hypocrisie-argument is niet juist, want vrijwel niemand is Roomser dan de paus.

Sterker nog, het wordt vaak door rechts populistische partijen gebruikt. Het is namelijk vrijwel altijd waar. Tenzij je het hebt over bewindspersonen in de categorie Dalai lama, maar die zijn er niet. De redenatie zou betekenen dat Rutte c.s, hun mond moeten houden omdat anderen het niet eens zijn met hun werkwijze op andere dossier.

Dat lijkt mij (zeker in dit geval) niet juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Real schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:51:
[...]

De Minister President, Minister van Financiën en Minister van Justitie moeten dat zeker doen. Het probleem is dat deze posten worden bezet door Rutte, Kaag en Yesilgöz, waardoor de afkeuring totaal niet de impact heeft die het zou moeten hebben en hypocriet als de pest is. Deze bende opereert op het randje van wat wettelijk toegestaan is inzake de verhouding Kamer en Kabinet.

[ Voor 11% gewijzigd door HollovVpo1nt op 14-11-2022 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:34:
[...]
waardoor de afkeuring totaal niet de impact heeft die het zou moeten hebben.
Dat ben ik vrees ik wel met je/jullie eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Slasher schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:17:
Ondertussen zijn Kaag en Helder aan het rollebollen over het gebruik van het regeringsvliegtuig. Kaag meent "senioriteit" te hebben om een tripje naar de Balkan om met haar collega's aldaar te praten.

Helder heeft het vliegtuig nodig om naar Qatar te gaan, en Kaag zou kosten kunnen besparen door een ander privévliegtuig te boeken. Maar omdat ze senioriteit heeft wil ze dit niet (en omdat ze het vliegtuig veel eerder geboekt heeft)

Waar gaat dit over. Waarom wil Kaag dit niet, als klimaatvoorstander zou ze ook een ander minder vervuilend vervoersmiddel kunnen gebruiken. De trein bijvoorbeeld, ook stukken goedkoper, of beter nog online. Of past dit allemaal niet bij haar zichzelf aangemeten statuur?

Denk je nou echt dat Kaag na jarenlang internationale betrekkingen als diplomate gedaan te hebben genoegen zou nemen met een videocall? Diplomaten en ambassadeurs zijn over het algemeen een decadente clique, dan zie je terug in de spraak, woordgebruik, mimiek en ook handelen van Kaag terug. Niet alleen het wensen dat haar het regeringsvliegtuig toekomt, maar ook geen oor hebben naar het argument dat een privevliegtuig naar Qatar meer belastinggeld kost dan een prive vliegtuig naar de Balkan.

Sowieso vind ik het te ridicuul voor woorden dat daar een privevliegtuig voor belastinggeld voor genomen moet worden. En wat gaat die ministers van Financiën met elkaar bespreken onderling waardoor ze half Europa af moeten reizen? Wie houdt toezicht op wat nou al dit soort ongein oplevert?

[ Voor 5% gewijzigd door HollovVpo1nt op 14-11-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

@HollovVpo1nt helemaal mee eens hoor, ik snap die dedaine houding sowieso niet. Maar dat zal inderdaad wel komen door haar zelfaangemeten status als voormalig diplomaat.

Geen idee waarom er zoveel op haar gestemd is, ze heeft duidelijk niets met de gewone man zoals jij en ik. Daar hoef je alleen maar die documentaire voor te hebben gekeken om die conclusie te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52

Ze zou ook nog eens gewoon een normaal vliegticket kunnen boeken

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Voor beiden vraag ik me inderdaad af of de business class tickets zijn uitverkocht. Die hele discussie gaat toch nergens over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748

Ik heb er niets op tegen als ze een businessclass ticket boekt.

Gebruik van privé-jet is een heel slecht voorbeeld. Wie steggelt over wie het regeringsvliegtuig mag gebruiken en alleen senioriteit als argument heeft, mag sowieso niet meer meeloten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Real schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:33:
[...]

Daar gaat het niet om. Het hypocrisie-argument is niet juist, want vrijwel niemand is Roomser dan de paus.

Sterker nog, het wordt vaak door rechts populistische partijen gebruikt. Het is namelijk vrijwel altijd waar. Tenzij je het hebt over bewindspersonen in de categorie Dalai lama, maar die zijn er niet. De redenatie zou betekenen dat Rutte c.s, hun mond moeten houden omdat anderen het niet eens zijn met hun werkwijze op andere dossier.

Dat lijkt mij (zeker in dit geval) niet juist.
Mijn reactie is ook ingegeven door mijn afkeer van het medium Twitter in het algemeen. Denk dat de wereld een betere plaats wordt als niet iedereen zijn/haar mening luid verkondigd waar anderen (al dan niet anoniem) dan weer op moeten denken te reageren.

Bij Twitterende politici heb je dan dus ook nog de bijkomstigheid dat ze heel selectief kunnen Twitteren/reageren. Dat terwijl ze regelmatig op wel cruciale vragen die gewoon bij hun primaire taak horen geen of misleidende antwoorden geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
Cid Highwind schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:03:
Voor beiden vraag ik me inderdaad af of de business class tickets zijn uitverkocht. Die hele discussie gaat toch nergens over?
Schijnbaar heeft Helder de dag voor de wedstrijd die ze bezoekt een lange dag in de Tweede Kamer waardoor een lijnvlucht niet haalbaar is, aldus...
Het draait om 28 en 29 november. Kaag bezoekt dan haar collega’s in Slovenië, Kroatië en Tsjechië. Helder zal op 29 november de wedstrijd Nederland – Qatar bezoeken. Zij heeft de dag ervoor een lang debat in de Tweede Kamer en kan daardoor niet met een gewone lijnvlucht.
Mooi excuus om dan gewoon niet te gaan. Geen onnodige druk op het milieu, geen onnodige kosten, hoef je het debat niet te verzetten en dan heb je de discussie over Qatar, mensenrechten en de hele situatie eromheen ook gelijk geslecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:09:
[...]
Denk dat de wereld een betere plaats wordt als niet iedereen zijn/haar mening luid verkondigd waar anderen (al dan niet anoniem) dan weer op moeten denken te reageren.
Het blauwe schip lijkt zinkende en de kapitein doet ook hard z'n best om daarbij te helpen door zowel de stuurman, als de navigator en de helft van de bemanning te ontslaan nog voor ze een nieuwe koers gingen varen.

Veel van die social media hebben het imago vooral gekregen door algoritmes die allerlei onzin automatisch presenteren waardoor een fabeltjesfuik ontstaat en met name de rechtse roeptoeters een platform kregen.

Mastodon is een stuk relaxter. En ook niet in handen van een bedrijf/persoon. De Rijksoverheid zou wat mij betreft dus ook zsm een eigen Mastodon server moeten opzetten waar alleen accounts van bewindspersonen en departementen op kunnen inloggen.

Overigens geven we op dit forum ook vaak onze mening en meestal ook anoniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

SnowDude schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:01:
[...]
Ze zou ook nog eens gewoon een normaal vliegticket kunnen boeken
*knip*, dat voegt niets toe.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 14-11-2022 19:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Nou, dagje geklust, maar wat een mooi beeld van de NL politieke elite. En dat is echt een waargtrouwe uitspraak intussen en niet meer wat tokkiejokkie maar roept tijdens een borrel. Ff re-cap:
- Bergkamp doet alsof haar neus bloedt, blijft gewoon zitten én het onderzoek naar Arib weigert ze te stoppen of te pauzeren ondanks alles;
- Kaag slaat met haar vuist op tafel om het vliegtuig te hebben ondanks dat er andere goedkopere opties zijn;
- De griffier legt zelf haar werk neer en krijgt een (dikke) ontslagregeling. Elke andere werknemer die het werk vanuit zich zelf neerlegt wordt weggelachen bij het UWV. 11.000 euro bruto per maand voor griffier te spelen. lmao. En er zal naast een vertrekregeling uiteraard een functie voor haar beschikbaar gesteld worden;
- Gideon blijft Gideon;

Het elitaire druipt ervan af. Gewoon zum kotzen. Misschien maar eens maximale termijnen gaan invoeren voor elke (top)-ambtenaar zodat er min mogelijk een kliekje kan ontstaan omdat er veel doorloop is. Het is gewoon ongezond dat mensen tientallen jaren in de politiek zitten......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

:X :X
Omg.... wat is loos met mij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Maar er komt een onderzoek naar het veiligheidsklimaat in de Tweede Kamer, want dat schijnt ten tijde van Arib een probleem te zijn geweest.

Toen hebben geloof ik ook de griffier, het voltallige managementteam en de voorzitter van de OR hun functie neergelegd, toch?

Misschien wel aardig om het onderzoek ook te richten op het huidige werkklimaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
siggy schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:44:
Nou, dagje geklust, maar wat een mooi beeld van de NL politieke elite. En dat is echt een waargtrouwe uitspraak intussen en niet meer wat tokkiejokkie maar roept tijdens een borrel. Ff re-cap:
- Bergkamp doet alsof haar neus bloedt, blijft gewoon zitten én het onderzoek naar Arib weigert ze te stoppen of te pauzeren ondanks alles;
- Kaag slaat met haar vuist op tafel om het vliegtuig te hebben ondanks dat er andere goedkopere opties zijn;
- De griffier legt zelf haar werk neer en krijgt een (dikke) ontslagregeling. Elke andere werknemer die het werk vanuit zich zelf neerlegt wordt weggelachen bij het UWV. 11.000 euro bruto per maand voor griffier te spelen. lmao. En er zal naast een vertrekregeling uiteraard een functie voor haar beschikbaar gesteld worden;
- Gideon blijft Gideon;

Het elitaire druipt ervan af. Gewoon zum kotzen. Misschien maar eens maximale termijnen gaan invoeren voor elke (top)-ambtenaar zodat er min mogelijk een kliekje kan ontstaan omdat er veel doorloop is. Het is gewoon ongezond dat mensen tientallen jaren in de politiek zitten......
Heb je het nu over politici a.k. die gekozen zijn door het volk of ambtenaren die de kamerleden ondersteunen bij de formele vastlegging van de vele vergaderingen en routing naar de departementen verzorgen ivm vragen die de kamerleden stellen richting een minister :?

Ik heb een idee dat je voordat je dit soort boude stellingen neemt je je eerst verdiept in hoe de tweede kamer functioneert en hoe het systeem in elkaar steekt. Dat het niet fraai eruit ziet is evident maar wat je ziet heeft weinig met elitair te maken maar eerder dat je niet begrijpt hoe het spel gespeeld wordt. Tip: Het is belangrijk om in de gaten te houden wie waar over gaat conform de statuten en het decorum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat Siggy vergeet is dat de topambtenaren zich niet mogen verdedigen. Dit is incompetentie van Bergkamp die dit aan vakmensen had moeten overlaten, en het niet politiek had mogen maken.

Ja, er is flinke rot, maar het probleem zit hem bij de politici (en de kiezers die stumpers als Gideon van Meijereneen kamerzetel geven).
siggy schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:44:
Het is gewoon ongezond dat mensen tientallen jaren in de politiek zitten......
Die topambtenaren zitten juist niet in de politiek. Je rant raakt kant noch wal.

[ Voor 30% gewijzigd door polthemol op 15-11-2022 08:41 . Reden: gebruik gewoon de naam van een persoon en geen verkleinwoorden of verbasteringen ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
Miki schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:29:
[...]

Heb je het nu over politici a.k. die gekozen zijn door het volk of ambtenaren die de kamerleden ondersteunen bij de formele vastlegging van de vele vergaderingen en routing naar de departementen verzorgen ivm vragen die de kamerleden stellen richting een minister :?

Ik heb een idee dat je voordat je dit soort boude stellingen neemt je je eerst verdiept in hoe de tweede kamer functioneert en hoe het systeem in elkaar steekt. Dat het niet fraai eruit ziet is evident maar wat je ziet heeft weinig met elitair te maken maar eerder dat je niet begrijpt hoe het spel gespeeld wordt. Tip: Het is belangrijk om in de gaten te houden wie waar over gaat conform de statuten en het decorum.
Het is momenteel één grote shitshow. Pardon my French.

Een kleine greep:
Toeslagenaffaire waardoor duizenden gezinnen de vernieling in zijn gedrukt door de bureaucratie. Nul gevolgen voor wie dan ook (behalve een paar verdwaalde klokkenluiders). Kabinet treedt af maar grapt daarna dat de oppositie daardoor minder macht heeft omdat moties tegen een demissionair kabinet tandeloos zijn.

Dezelfde club zit er nu weer. Zogenaamd met een nieuwe bestuurscultuur, maar die bestaat uit nog achterbakser gedrag dan voorheen.

Er wordt gepoogd een populaire volksvertegenwoordiger met honderdduizenden voorkeursstemmen zwart te maken (MH17) en 'elders' te parkeren. Alleen maar omdat hij zich als één van de weinigen te onafhankelijk opstelt en daadwerkelijk de taak uitvoert waarvoor hij is verkozen (controleren regering). De premier staat daarover staalhard te liegen, met in zijn gevolg de leidster van de één-na-grootste partij die hetzelfde doet door eerst te verklaren dat ze hierom geen vertrouwen meer heeft in de premier maar een paar maand later doodleuk eerste vice-premier onder zijn leiding wordt.

Een goed functionerende voorzitster die haar opdracht om de boel een beetje op te porren serieus neemt krijgt net zo lang messen in haar rug totdat ze zelf maar opstapt. Haar totaal onbekwame opvolgster zit er enkel om de belangen van de regering te behartigen.

Het is een grote shitshow geworden, waarbij glashard liegen de norm is geworden en gepoogd wordt middels marketing alle plooien weer glad te strijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
alexbl69 schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:52:
[...]

Een kleine greep:
Toeslagenaffaire waardoor duizenden gezinnen de vernieling in zijn gedrukt door de bureaucratie. Nul gevolgen voor wie dan ook (behalve een paar verdwaalde klokkenluiders). Kabinet treedt af maar grapt daarna dat de oppositie daardoor minder macht heeft omdat moties tegen een demissionair kabinet tandeloos zijn.

Dezelfde club zit er nu weer. Zogenaamd met een nieuwe bestuurscultuur, maar die bestaat uit nog achterbakser gedrag dan voorheen.

Er wordt gepoogd een populaire volksvertegenwoordiger met honderdduizenden voorkeursstemmen zwart te maken (MH17) en 'elders' te parkeren. Alleen maar omdat hij zich als één van de weinigen te onafhankelijk opstelt en daadwerkelijk de taak uitvoert waarvoor hij is verkozen (controleren regering). De premier staat daarover staalhard te liegen, met in zijn gevolg de leidster van de één-na-grootste partij die hetzelfde doet door eerst te verklaren dat ze hierom geen vertrouwen meer heeft in de premier maar een paar maand later doodleuk eerste vice-premier onder zijn leiding wordt.

Een goed functionerende voorzitster die haar opdracht om de boel een beetje op te porren serieus neemt krijgt net zo lang messen in haar rug totdat ze zelf maar opstapt. Haar totaal onbekwame opvolgster zit er enkel om de belangen van de regering te behartigen.

Het is een grote shitshow geworden, waarbij glashard liegen de norm is geworden en gepoogd wordt middels marketing alle plooien weer glad te strijken.
Je gebruikt veel woorden voor precies hetgeen ik al eerder schreef dat het er totaal niet fraai uit ziet.
Wat je ziet is precies hoe het systeem al jaren functioneert alleen zie je dat nu de grenzen opgezocht worden daar waar er vroeger meer respect was voor het decorum.

We zijn er allemaal bij als we een volksvertegenwoordiging mogen kiezen en we kunnen lid worden van de meeste politieke partijen om daar binnenin ook weer invloed te kunnen uitoefenen. We verdienen precies wat we zelf met zijn allen hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Laatst online: 19-07 10:18
[...]

Een kleine greep:

Dit is veel te negatief. Er gaat wel degelijk veel goed en er worden eindelijk belangrijke dossiers aangepakt. We hebben het echter in het verleden laten liggen
met regelgeving, ICT en rechtmatigheid. Alleen worden nu voortdurend allerlei onbelangrijke issues uitvergroot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Miki schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:03:
[...]
We verdienen precies wat we zelf met zijn allen hebben gekozen.
Dat dus. Iedereen in Nederland mag wel eens in de spiegel kijken wat hij of zij het afgelopen decennium heeft gestemd en wat hij of zij nu als alternatief ziet op het moment dat bepaalde partijen nu plots toch hebben afgedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een goed functionerende voorzitster
Dat is dus maar de vraag, je kunt publiekelijk lief zijn en een groteske eikel achter de schermen zijn. In het VK had je John Bercow, de Speaker of the House. geliefd, grappig, en zoals gebleken is een ontzettende tiran.

Even geen dolksteek conspiracy theorieen, svp.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Poecillia schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:28:
[...]
Dit is veel te negatief. Er gaat wel degelijk veel goed en er worden eindelijk belangrijke dossiers aangepakt. We hebben het echter in het verleden laten liggen
met regelgeving, ICT en rechtmatigheid. Alleen worden nu voortdurend allerlei onbelangrijke issues uitvergroot
Je moet wel heel bedreven zijn in het onder het tapijt vegen, wil je die wat is het 1500 miljard aan pensioenen daar als onbelangrijk actueel issue wat nou ook niet bepaald lekker loopt onder weten te vegen en het alleen op het verleden betrekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]

Een kleine greep:

Ik geef je hier 100% gelijk in.

Opstappen en daarna zelf weer met het zelfde clubje verder gaan na 170 dagen ( even opgezocht) .

Dat zal aardig wat gekost hebben qua etentjes/praatjes etc...

Het vertrouwen van mij in de politieke partijen is echt haast 0%

Ik vertrouw alleen nog Pieter Omzigt en Laurens Dassen van Volt een beetje.. heb nooit vertrouwen gehad in die lachbek van de VVD.

Het huidige kabinet geeft ook geen ene zak om het milleu..

Ten eerste : Ze gaan naar Qatar ...want ze moeten de banden wel onderhouden (:+ )

Ze zijn ook naar Egypte geweest, en daar zegt Rutte voor de honderdste keer action action action maar dat vergeet hij weer ..

En binnenkort naar Bali voor de G20 ( We zijn wel niet standaard uitgenodigd maar reken er maar op dat de uitnodiging al via de post op de map is gevallen)

Tegenwoordig kan je al dat soort vergaderingen via Microsoft Teams houden vanuit het Torentje maar ja..

De Veluwe wordt ook weer een stuk kleiner want de provincie Gelderland willen daar weer een distributiecentrum zetten voor de papierindustrie want ja, het geld moet rollen

https://www.gld.nl/nieuws...n-ze-zich-wel-wat-ze-doen

In 2050 hebben geen Veluwe meer want dan hebben we meer dan 20 miljoen inwoners in NL https://www.cbs.nl/nl-nl/...zoveel-80-plussers-als-nu

Maar de mensen die op een VVD of D66 stemmen geven niet om het milleu of de natuur want sinds 2013 is er een sterke daling van bossen in NL en dat gaat wel nog even verder want er moeten wel woningen worden gebouwd..

https://www.wur.nl/nl/ond...rend-aan-het-ombuigen.htm

Maar blijf lekker VVD / D66 stemmen mensen :X
Het gaat zo goed hier in NL sinds we de VVD hebben in de regering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
gekkie schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:36:
[...]

Je moet wel heel bedreven zijn in het onder het tapijt vegen, wil je die wat is het 1500 miljard aan pensioenen daar als onbelangrijk actueel issue wat nou ook niet bepaald lekker loopt onder weten te vegen en het alleen op het verleden betrekken.
We hebben samen met Noorwegen het beste systeem ter wereld, maar helaas zonder keuzevrijheid. Er is al zeer intensief over gesproken en er ligt een afgewogen en nog steeds collectief voorstel. Helaas wordt dit voorstel door spookverhalen onderuit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:28
Rockvee2 schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:24:
[...]

Ik geef je hier 100% gelijk in.

Opstappen en daarna zelf weer met het zelfde clubje verder gaan na 170 dagen ( even opgezocht) .

Dat zal aardig wat gekost hebben qua etentjes/praatjes etc...

Het vertrouwen van mij in de politieke partijen is echt haast 0%

Ik vertrouw alleen nog Pieter Omzigt en Laurens Dassen van Volt een beetje.. heb nooit vertrouwen gehad in die lachbek van de VVD.

Het huidige kabinet geeft ook geen ene zak om het milleu..

Ten eerste : Ze gaan naar Qatar ...want ze moeten de banden wel onderhouden (:+ )

Ze zijn ook naar Egypte geweest, en daar zegt Rutte voor de honderdste keer action action action maar dat vergeet hij weer ..

En binnenkort naar Bali voor de G20 ( We zijn wel niet standaard uitgenodigd maar reken er maar op dat de uitnodiging al via de post op de map is gevallen)

Tegenwoordig kan je al dat soort vergaderingen via Microsoft Teams houden vanuit het Torentje maar ja..

De Veluwe wordt ook weer een stuk kleiner want de provincie Gelderland willen daar weer een distributiecentrum zetten voor de papierindustrie want ja, het geld moet rollen

https://www.gld.nl/nieuws...n-ze-zich-wel-wat-ze-doen

In 2050 hebben geen Veluwe meer want dan hebben we meer dan 20 miljoen inwoners in NL https://www.cbs.nl/nl-nl/...zoveel-80-plussers-als-nu

Maar de mensen die op een VVD of D66 stemmen geven niet om het milleu of de natuur want sinds 2013 is er een sterke daling van bossen in NL en dat gaat wel nog even verder want er moeten wel woningen worden gebouwd..

https://www.wur.nl/nl/ond...rend-aan-het-ombuigen.htm

Maar blijf lekker VVD / D66 stemmen mensen :X
Het gaat zo goed hier in NL sinds we de VVD hebben in de regering...
Tja, als de meerderheid op ze stemt, en er ook nog eens een bak stemmen naar rare partijen als FvD gaat, dan is t niet zo gek toch?

En pensioenstelsel, of we houden t huidige stelsel, maar dat is zo op zekerheid ingesteld dat t eerlijk gezegd nadelig is voor de huidige gepensioneerden of je gaat naar een nieuw stelsel met wijzigingen. T nieuwe stelsel heeft z’n voor en z’n nadelen, maar is in de basis denk ik wel beter voor eigenlijk iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Die OR voorzitter deed met z'n opmerking over het huidige presidium eigenlijk precies wat ze Arib ook verweten: sturen op de verkeerde kant van het speelveld (politiek - ambtenarij). Diens positie was nu onhoudbaar, maar de bedoelde schade werkt nog wel door.

Sowieso had daar een hardere scheiding met iets onafhankelijks ingebouwd moeten worden. Die verhoudingen waren nooit een evenwichtig speelveld.

Misschien een leuke rol voor de koning? Die heeft nog wat tijd over in z'n blokje politiek nou hij geen rol meer heeft in de formatie. Ook al zo'n enorme verbetering voor de bühne.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

rik86 schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:48:
En pensioenstelsel, of we houden t huidige stelsel, maar dat is zo op zekerheid ingesteld dat t eerlijk gezegd nadelig is voor de huidige gepensioneerden of je gaat naar een nieuw stelsel met wijzigingen. T nieuwe stelsel heeft z’n voor en z’n nadelen, maar is in de basis denk ik wel beter voor eigenlijk iedereen
Gebaseerd waarop stel je deze mening zo sterk?

Ik ben ook van mening dat we een aantal zaken bij moeten stellen. Maar het voorstel dat er nu ligt gaat me toch iets te ver in individualisering en ook in het meer overleveren aan de markt. (nee, huidige voorstel valt dat wel mee, maar het zet de deur op een kier. En verwacht snel daarna de volgende stappen).

Resultaat van jaren lange lobby vanuit de fin. sector. Die willen een procentje scoren van het individueel adviseren. Je hebt het dan snel over miljarden.

En iedereen weet dat dat procentje snel in de cijfers loopt. Zie de kosten bij beleggingen. Daar scheelt 0,5% extra kosten een berg geld op het einde van de rit.

Maar het zal toch wel doorgedrukt worden. Zonder dat er bepaalde waarborgen zin uitgewerkt en over 10 jaar gaan we daar de resultaten weer van zien.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Poecillia schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:43:
[...]

We hebben samen met Noorwegen het beste systeem ter wereld, maar helaas zonder keuzevrijheid. Er is al zeer intensief over gesproken en er ligt een afgewogen en nog steeds collectief voorstel. Helaas wordt dit voorstel door spookverhalen onderuit gehaald.
Jij vindt scenario-denken spookverhalen, ik vind het goed je werk doen. Het zijn pas spookverhalen als de minister zonder enige moeite die verhalen kan pareren en daarmee het vertrouwen van de Kamer wint in het voorstel. Maar zolang zij kwakkelt en experts ook niet te spreken zijn is het goed dat we doorgezaagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:22:
[...]

Jij vindt scenario-denken spookverhalen, ik vind het goed je werk doen. Het zijn pas spookverhalen als de minister zonder enige moeite die verhalen kan pareren en daarmee het vertrouwen van de Kamer wint in het voorstel. Maar zolang zij kwakkelt en experts ook niet te spreken zijn is het goed dat we doorgezaagd wordt.
Bij individuele pensioenen is lifecycle beleggen normaal. Ver voor je pensioen datum maximaliseer je rendement en risico, zodat je een buffer hebt als je vlak voor je pensioen zit en je minder risico moet nemen. Ik zie veel scenario's langs komen die daar tegenin gaan: Vlak voor je pensioen 100% risicovol beleggen of zelfs hefboom producten en dan een groot deel verliezen. Natuurlijk zijn er domme mensen, maar een groot deel van Nederland kan prima met geld omgaan. Dit soort scenario's ook van Omtzigt vind ik bangmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Cyberpope schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:02:
[...]

Gebaseerd waarop stel je deze mening zo sterk?

Ik ben ook van mening dat we een aantal zaken bij moeten stellen. Maar het voorstel dat er nu ligt gaat me toch iets te ver in individualisering en ook in het meer overleveren aan de markt. (nee, huidige voorstel valt dat wel mee, maar het zet de deur op een kier. En verwacht snel daarna de volgende stappen).

Resultaat van jaren lange lobby vanuit de fin. sector. Die willen een procentje scoren van het individueel adviseren. Je hebt het dan snel over miljarden.

En iedereen weet dat dat procentje snel in de cijfers loopt. Zie de kosten bij beleggingen. Daar scheelt 0,5% extra kosten een berg geld op het einde van de rit.

Maar het zal toch wel doorgedrukt worden. Zonder dat er bepaalde waarborgen zin uitgewerkt en over 10 jaar gaan we daar de resultaten weer van zien.
Zo sterk stel ik 't toch niet? Nu heeft 't op mij persoonlijk maar beperkt invloed, want m'n werkgever zit bij een pensioenverzekeraar ipv een pensioenfonds, dus ik heb al een eigen potje.

Het grote voordeel van een eigen potje is dat dit potje niet 'leeggeroofd' kan worden door andere generaties.
Het grote nadeel aan het huidige stelsel is zoals ik gisteren al zei dat toekomstige verplichtingen eigenlijk te voorzichtig berekend worden. Want de rekenrente om de toekomstige verplichtingen te berekenen is altijd lager geweest dan de daadwerkelijke rendementen, gemeten over een langere periode. Met die kanttekening dat we uiteraard niet weten hoe toekomstige rendementen zijn. En dat de laatste jaren de rendementen op beleggingen misschien wel zo veel hoger waren omdat de rente zo laag was.

Als rekenvoorbeeld, de pensioenpot van de pensioenfondsen is nu 1.500 miljard groot. We hebben 3 miljoen gepensioneerden. Als je vanuit die pot maandelijks € 1000,- aan elke gepensioneerde wilt (nu zo'n 2.9 miljoen 68+-ers, zal nog wel iets oplopen) uitkeren en dat jaarlijks wil indexeren met 2% (het langjarig inflatiedoel), dan heb je een gemiddeld rendement van 4,4% nodig. Langjarig gemiddelde is ruim 7%. En dan is er geen inleg meer nodig, ooit. En krijgt iedereen, ongeacht of ze op hebben gebouwd, maandelijks 1.000;

En nee, 1.000 per maand als aanvulling op je AOW is natuurlijk niet heel veel voor een hoop hoger opgeleiden, maar dit is op basis van alles wat we nu weten een vrij negatief scenario. én iedereen krijgt de uitkering, terwijl er heel veel daar geen recht op hebben want niet opgebouwd/ niet volledig opgebouwd én er wordt niet meer ingelegd én het langjarig rendement is veel lager dan het historisch gemiddelde rendement.

Zou je 'm beter doorrekenen (maar die info is wat lastiger te vinden) dan denk ik dat áls je de historische cijfers doortrekt de potten op dit moment zo groot zijn dat er eeuwig geïndexeerd kan worden, zonder dat er nog enige opbouw nodig zal zijn.

En een middenweg vinden tussen het historisch rendement en het echte rendement blijft natuurlijk extreem lastig en speelt generaties tegen elkaar uit.

Maar ik ben het met je eens, er zitten risico's aan de veranderingen

edit: zou er trouwens persoonlijk niet heel rouwig om zijn als 't niet door gaat, want ik ben verantwoordelijk voor de pensioenregeling op m'n werk, dat is een beschikbare premieregeling met oplopende premiestaffel, dat mag onder de nieuwe pensioenwet niet meer. En dat wijzigen/ corrigeren is gedoe.

[ Voor 4% gewijzigd door rik86 op 15-11-2022 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Poecillia schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:43:
[...]

We hebben samen met Noorwegen het beste systeem ter wereld, maar helaas zonder keuzevrijheid.
Die hele roep om "keuzevrijheid" is in mijn ogen juist het probleem in de hele discussie. Iedereen kijkt nu naar zijn eigen potje maar uiteindelijk is een pensioen ook een collectieve voorziening voor de grote groep mensen die niet in staat is zelf wat opzij te zetten. Dan is keuzevrijheid juist een dik minpunt. Wat mij betreft: f*** keuzevrijheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
rik86 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:57:
[...]

Het grote voordeel van een eigen potje is dat dit potje niet 'leeggeroofd' kan worden door andere generaties.
De ongelijke verdeling tussen generaties los je niet op door iedereen een eigen potje te geven. Dan creëer je ook ongelijkheid. Je wilt juist solidariteit tussen generaties maar ook tussen diverse groepen binnen die generatie. Maar het is allemaal "ikke ikke ikke" tegenwoordig (de ouderenclubs voorop inderdaad)

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 15-11-2022 09:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Cyberpope schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:02:
[...]

Het is ook weer een uiting van de neoliberale denktrant die nog steeds overal naar voren komt. Het is als hardnekkig onkruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Poecillia schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:33:
[...]

Bij individuele pensioenen is lifecycle beleggen normaal. Ver voor je pensioen datum maximaliseer je rendement en risico, zodat je een buffer hebt als je vlak voor je pensioen zit en je minder risico moet nemen. Ik zie veel scenario's langs komen die daar tegenin gaan: Vlak voor je pensioen 100% risicovol beleggen of zelfs hefboom producten en dan een groot deel verliezen. Natuurlijk zijn er domme mensen, maar een groot deel van Nederland kan prima met geld omgaan. Dit soort scenario's ook van Omtzigt vind ik bangmakerij.
Waar baseer je dat op? Ik vind het hypocriet op Omtzigt als bangmaker te bestempelen en vervolgens zo'n quote eruit gooien wat ik wensdenken vind. De gemiddelde Nederlander heeft geen idee van pensioen, pensioenstelsels en financiële markten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Poecillia schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:28:
[...]

ehm nee? gewoon helemaal nergens wordt een dossier echt aangepakt. Ik ken alleen maar voorbeelden van de hete aardappel doorschuiven, uitstellen, traineren, wachten, ontkennen, meer onderzoeken etc etc. Er gaat veel best redelijk in NL maar dat is meer ondanks de regering dan dankzij. Het lukt ze al tijden niet meer om grote, belangrijke dossiers op te lossen en die trend zie ik helaas niet ombuigen.Er is een stapel aan mega-dossiers waarin de oplossingen helaas niet dichterbij lijken te komen door allerlij redenen:
  • vluchtelingenopvang (en dan de vvd maar weer voorstellen dat we gewoon allemaal internationale verdragen gaan overtreden :0 )
  • * klimaataanpak
  • * energietransitie die volledig vastloopt omdat het gewoon naar de gemeentes wordt getrapt met een briefje en een zakje geld "succes ermee"
  • * woningbouw/-ontwikkeling
  • * toeslagenaffaire en soortgelijke zaken
  • * stikstof- en andere problematiek rondom de compleet uit verhouding geraakte situatie met 120miljoen dieren in een klein land en 50.000 agrariers die geen milimeter willen meebewegen
  • * gemeentes die elk jaar meer taken krijgen en daar het geld en de kunde niet voor hebben (jeugdzorg etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
D-e-n schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:13:
[...]

Die hele roep om "keuzevrijheid" is in mijn ogen juist het probleem in de hele discussie. Iedereen kijkt nu naar zijn eigen potje maar uiteindelijk is een pensioen ook een collectieve voorziening voor de grote groep mensen die niet in staat is zelf wat opzij te zetten. Dan is keuzevrijheid juist een dik minpunt. Wat mij betreft: f*** keuzevrijheid.
Ik zie die roep niet als "het probleem" maar als symptoom van onzekerheid.

Al sinds ik in de brugklas liep wordt er geroepen dat de pensioenspot op zou zijn tegen de tijd dat mijn generatie met pensioen zou gaan. Wat voor reactie verwachten we dan? "Oh ja, ik ga mijn hele leven inleggen om niets terug te krijgen". Laten we eerlijk zijn, die deal zou niemand in Nederland vrijwillig aan zijn gegaan wat betreft pensioenen. Niet heel gek dat dan bepaalde groepen verlangen om dit dan maar zelf te regelen. Dit is een logisch gevolg.

Tegelijkertijd zitten de huidig gepensioneerden wel te mieperen over luttige procent-punten. Ja, leuk, je hebt tenminste een pensioen. Dat moeten wij nog maar eens bezien, met dank aan de door hun (generatie) genegeerde pensioensproblemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@eric.1
Die onzekerheid is te begrijpen maar al dit soort onzekerheden worden gevoed door hetzelfde gif: het gif van het neoliberalisme waarbij elke collectiviteit wordt losgelaten. Ook het probleem dat de pensioenpot op zou kunnen raken is daar onderdeel van. Generaties worden tegen elkaar uitgespeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 15-11-2022 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:31:
[...]
De gemiddelde Nederlander heeft geen idee van pensioen, pensioenstelsels en financiële markten.
En dat is prima. Het is volkomen van de pot gerukt om te denken dat dit land ooit voor 100% uit financieel wijze zelfstandige burgers zou kunnen bestaan. Daarom is die hele participatiesamenleving ook zo'n volkomen stupide idee. Een hele grote groep mensen is niet zelfredzaam en zal altijd een beetje hulp nodig hebben, en dat zijn echt niet alleen de mensen met een IQ van 90-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:55
D-e-n schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:32:
[...]

Dat dus. Iedereen in Nederland mag wel eens in de spiegel kijken wat hij of zij het afgelopen decennium heeft gestemd en wat hij of zij nu als alternatief ziet op het moment dat bepaalde partijen nu plots toch hebben afgedaan.
Dit deel ik niet helemaal.
En dan doel ik op dat het de schuld van de kiezer is.
Terugkijkend naar alle verkiezingsprogramma's, de beloften en toezeggingen die men deed tijdens de verkiezingen, mooie woorden tijdens het campagne voeren in talkshows etc. vs het beleid dat ze nu uitrollen sluit niet op elkaar aan.

Vind het nog eerder naar kiezersbedrog ruiken dan dat men hier bewust voor gekozen heeft.

wijze woorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

We hebben de keuze tussen de gevestigde partijen die het verkiezingsprogramma door de shredder halen de dag na de verkiezingen en idiote clubs die uit elkaar spatten de dag na de verkiezingen.

Beide gevallen zijn feitelijk kiezersbedrog maar er is geen enkel mechanisme om daar iets aan te doen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:23
Fr33z schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:39:
[...]
  • vluchtelingenopvang (en dan de vvd maar weer voorstellen dat we gewoon allemaal internationale verdragen gaan overtreden :0 )
Dan ga je er vanuit dat de rommel die nu ontstaat niet vooropgezet is. Ik vraag me dat af. Net zo goed als met stikstof er telkens illegaal beleid wordt gemaakt omdat men van te voren al weet dat het bij de RvS gaat stranden. Dat gaat dus niet meer om lukken, maar om willen. En feitelijk gewoon om ondermijning van de rechtsstaat. De regering en met name de VVD wil het niet aanpakken, omdat ze daar geen baat bij hebben.

Dan wat betreft de vluchtelingen problematiek. Ik lees de Volkskrant. De artikelen die daarin verschenen vatten het wat mij betreft (vanuit een links perspectief wel) mooi samen:
- De samenleving staat sceptischer tegenover vluchtelingen als de overheid niet het gevoel geeft het onder controle te hebben.
- Er is jarenlang een afbraakbeleid gevoerd op de vluchtelingenopvang.
- Het initiatief om met gemeentes naar een nieuwe programma aanpak voor vluchtelingenopvang te komen is door het kabinet getraineerd. Onderdeel van het plan was o.a. meerdere aanmeldcentra e.d. Mede oorzaak dat de gemeentes er geen zin meer in hebben om de shit van het rijk op te lossen.
- In veel gemeentes waar de VVD in het college zit wordt er van alles aan gedaan om burgers voor te bereiden op de komst van vluchtelingen: voorlichtingsavonden, inspreekavond in de raad, flyers, etc. In veel van die gemeentes is het beeld hetzelfde. De meeste mensen die naar de voorlichtingsavonden komen willen vrijwilligerswerk leveren. Op de inspreekavond komt vrijwel niemand opdagen. Oftewel, de meerderheid van de Nederlanders staat helemaal niet zo negatief tegenover vluchtelingen als de VVD doet voorkomen.

De VVD heeft er alleen alle baat bij er een zooitje van te maken, omdat dat de maatschappelijke onrust aanjaagt. Waarmee je dus in een bewust in stand gehouden vicieuze cirkel beland. Zo ook weer dat geneuzel over die spreidingswet. Alsof de VVD niet weet dat ze niet onder even internationale verdragen uit kunnen. Allemaal toneelspel.

Dat was even mijn hart gelucht :X

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Valandil schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:27:
[...]

Dit deel ik niet helemaal.
En dan doel ik op dat het de schuld van de kiezer is.
Terugkijkend naar alle verkiezingsprogramma's, de beloften en toezeggingen die men deed tijdens de verkiezingen, mooie woorden tijdens het campagne voeren in talkshows etc. vs het beleid dat ze nu uitrollen sluit niet op elkaar aan.

Vind het nog eerder naar kiezersbedrog ruiken dan dat men hier bewust voor gekozen heeft.
Diezelfde kiezer die zo graag alles zelf regelt en zo min mogelijk overheidsbemoeienis wenst is kennelijk te lui om door al die beloftes heen te kijken? Als jij een Porsche op marktplaats ziet staan voor vijfduizend euro koop je die toch ook niet? Ook nu weer met nieuwe partijen als BBB of JA21: in hoeverre doen die nu wat anders dan VVD of CDA? Het is beloven van hetzelfde sprookje dat de CDA of VVD ook al jaren en jaren niet kunnen leveren. B

Dan kun je zeggen dat media hun taak verzaken de kiezer goed te informeren. En dan heb je gelijk. Neem alleen al die kieswijzers: het is het marketing item pur sang voor de politieke partijen. Een wedstrijdje in het zo populair mogelijk verpakken van stellingen zodat zoveel mogelijk mensen "ja" zeggen.

Maar met dat kiezersbedrog valt het wel mee hoor. De rode draad in het beleid van partijen als D66, VVD en CDA is al jaren en jaren hetzelfde en die is ook gewoon praktijk: men legt verantwoordelijkheden van de overheid bij burgers en private clubs. Het is het gevolg dat de kwaliteit van de dienstverlening daalt en de overheid in the end nog uitdijt omdat dit allemaal toch weer gecontroleerd moet worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
Rode Kruis breidt voedselhulp in Nederland uit voor gezinnen met kinderen

[...]
Het Rode Kruis denkt dat in Nederland 400.000 mensen voedselhulp nodig hebben en verwacht dat dit aantal enorm gaat toenemen. "Bezuinigen op vaste lasten kan niet, dan lopen de schulden alleen maar op. Dus bezuinigen mensen op voedsel."

En niet alleen op voedsel. Bij een bezoek aan Amsterdam hoorde Van Batenburg dat incontinente vrouwen en vrouwen met kleine kinderen luiers wassen om als maandverband te kunnen gebruiken. Want ook daar moeten ze op bezuinigen.

[...]
Het is toch wat zeg, dat het Rode Kruis in het zogenaamde rijke Nederland voedselhulp moet gaan leveren... Allemaal gevolgen van 20 jaar VVD-beleid.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:40
edie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:11:
[...]

Het is toch wat zeg, dat het Rode Kruis in het zogenaamde rijke Nederland voedselhulp moet gaan leveren... Allemaal gevolgen van 20 jaar VVD-beleid.
Heel triest inderdaad. Hier gaan maandelijks wat euro's naar stichting kinderhulp voor kinderen die opgroeien in armoede, maar eigenlijk is het te triest voor woorden dat ik als burger aan het bijdragen ben voor falend beleid van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

D-e-n schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:49:
[...]

En dat is prima. Het is volkomen van de pot gerukt om te denken dat dit land ooit voor 100% uit financieel wijze zelfstandige burgers zou kunnen bestaan. Daarom is die hele participatiesamenleving ook zo'n volkomen stupide idee. Een hele grote groep mensen is niet zelfredzaam en zal altijd een beetje hulp nodig hebben, en dat zijn echt niet alleen de mensen met een IQ van 90-
Ik ben het met je eens, vandaar dat ik de gequote opmerking zo bijzonder vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Defensieminister Ollongren verzweeg Navo-kritiek

Ongetwijfeld in het kader van de nieuwe bestuurscultuur...

Wat ik dan niet begrijp is waarom je je als minister in zo'n positie laat manoeuvreren. Iedereen wist (en weet) dat er teveel op defensie is bezuinigd en dat ze haar Navo taak momenteel niet kan vervullen.

Waarom dan toch zeggen dat we dat wel kunnen terwijl je al over een rapport beschikt dat het tegendeel bewijst? Nu heeft ze zelf een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

alexbl69 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:14:

Wat ik dan niet begrijp is waarom je je als minister in zo'n positie laat manoeuvreren. Iedereen wist (en weet) dat er teveel op defensie is bezuinigd en dat ze haar Navo taak momenteel niet kan vervullen.

Waarom dan toch zeggen dat we dat wel kunnen terwijl je al over een rapport beschikt dat het tegendeel bewijst? Nu heeft ze zelf een probleem.
Omdat machtspolitiek. Omdat alles daarbij draait om beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Aan de andere kant, ik heb dus wel een individueel potje omdat ik bij een pensioenverzekeraar zit, maar dat gaat ook gewoon via lifecycle-beleggingen.

Dus ik kan ook niet m'n potje opeens helemaal kwijtraken. Ik kan wel kiezen of ik wil beleggen of een gegarandeerd pensioen wil - waarbij ik bij de 2e weet wat ik krijg, maar dit waarschijnlijk wel lager is.
En bij beleggen kan kiezen of ik offensief, neutraal of defensief wil beleggen, maar allemaal wel via een lifecycle die weinig risico heeft richting het eind. En als ik met pensioen ga kan ik zelf een uitkeerder uitkiezen met de verschillende keuzes, ook weer met meer/minder risico. En ik heb de keuze om extra bij te sparen.

Maar bij elke risicovollere keuze moet ik een vragenlijst invullen wat mijn kennis van zaken is en als daaruit blijkt dat ik weinig kennis heb, dan kan ik die risicovollere keuze niet maken.

En 't risico dat ik wel kan nemen is nog steeds vrij beperkt, maar ik heb wel wat meer keuze. En dat vind ik wel fijn.

Maar laten we eerlijk zijn, de enige reden dat dit nieuwe pensioenstelsel er moest komen was vanwege de lage rekenrente. Nu die oploopt zou 't me niets verrassen als 't alleen al daarom sneuvelt in de kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Voor wie een sterke maag heeft en tijd over heeft zou nu eens moeten intunen naar Ongehoord Nederland op NPO1. Baudet samen met trawanten van Vlaams Belang et al.

Bijzonder hoe de framing van arbeidsmigranten nu wordt gebracht en geheel vergeten wordt dat we wij zelf die mensen hebben binnengehaald omdat we zelf te beroerd waren voor een aantal banen.

Edit: de zwarte pieten discussie wordt ook weer even dunnetjes overgedaan waarbij framing ook weer er zo ontzettend bovenop ligt :/

[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 15-11-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

alexbl69 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:14:

Omdat het kan en omdat ze ermee weg komen. Rutte en zijn bende hebben een manier gevonden om vanuit het Kabinet te opereren zonder verantwoording af hoeven te leggen en zonder consequenties te voelen voor misstanden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:02
Miki schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:39:
Bijzonder hoe de framing van arbeidsmigranten nu wordt gebracht en geheel vergeten wordt dat we wij zelf die mensen hebben binnengehaald omdat we zelf te beroerd waren voor een aantal banen.
Ik heb het stuk niet gezien, maar op deze manier leg je het probleem bij de werknemers. Als werkgevers een fatsoenlijk loon zouden betalen voor zware kutklussen dan zouden daar echt wel Nederlanders voor te vinden zijn. De gemiddelde Nederlandse laaggeschoolde arbeider heeft er geen baat bij dat arbeidsmigranten hier laagbetaald rotwerk uit komen voeren.

De crux van het verhaal is dat een aantal Nederlandse business modellen eigenlijk helemaal niet meer levensvatbaar zouden moeten zijn in een rijk/duur land. Deze worden nu kunstmatig in leven gehouden met goedkope geïmporteerde arbeid (en bijvoorbeeld door de kosten voor het milieu door de samenleving te laten dragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
in discussie gebruiken we argumenten en gaan we niet op de man spelen

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 15-11-2022 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Even iets opmerkelijks. Deze discussie is hier ook al vaak gevoerd, vaak gevat in de zin: “Nederland is een (centrum)rechts land.” Dat blijkt na onderzoek in diverse landen, welke ook op Nederland van toepassing zijn, een verkeerde inschatting.

https://www.trouw.nl/verd...kunnen-het-niet~b4b985c2/
Natuurlijk, politici kunnen ­tegen de ­publieke opinie ingaan. Maar dat willen ze meestal niet, stellen politicologen Stefaan Wal­grave, ­Julie Sevenans en Karolin Soontjens van de Universiteit Antwerpen. In 2018 ondervroegen ze 179 Vlaamse ministers, parlementsleden en partijleiders. De resultaten van hun onderzoek verschenen onlangs in het boek Politicians’ reading of public opinion and its biases. De onderzoekers concluderen: Vlaamse politici hechten veel waarde aan de beleidsvoorkeuren van kiezers, maar ze kunnen die niet goed inschatten.

De onderzoekers spreken van een ‘democratisch drama’. “Eigenlijk verspillen politici een beetje hun tijd”, zegt politicoloog Julie Sevenans. “Ze doen veel moeite om onder de mensen te komen, maar slagen er dus niet in om de publieke opinie goed in te schatten.” Collega Stefaan Wal­grave vult aan: “Ze willen democratisch zijn, maar ze kunnen het niet.”

Die constatering zal veel politici verrassen. Maar liefst 76 procent denkt dat ze de publieke opinie goed kan inschatten. Dat leidt tot een situatie waarin politici beslissingen denken te nemen waar burgers voorstander van zijn, terwijl dat soms niet zo is. En dat is niet zonder gevolgen. Vorig jaar schafte het Vlaams parlement de opkomstplicht voor lokale verkiezingen af. Uit het onderzoek blijkt dat een ruime meerderheid van 61 procent voor het behoud van die opkomstplicht is, terwijl politici uitgaan van een minderheid van 42 procent.

Ook schatten politici de beleidsvoorkeuren van kiezers rechtser in dan ze zijn. Soms gaan ze daarbij echt de mist in. Neem de stelling ‘België mag nooit iemand uitzetten naar een land waar mensenrechten worden geschonden’. Een ruime meerderheid van 69 procent is het daarmee eens is, terwijl politici denken dat dit 48 procent is.
Jullie stellen vast dat er een rechts vooroordeel is: politici schatten de beleidsvoorkeuren van de kiezers rechtser in dan die zijn. Hoe komt dat?

Sevenans: “We denken dat het te maken heeft met het succes van rechtse partijen bij de vorige verkiezingen, toen N-VA en Vlaams Belang de grote winnaars waren. Zo lijkt het alsof de maatschappij rechters is geworden, terwijl mensen vaak veel gematigder zijn over concrete beleidsvoorstellen dan de partij waarop ze stemmen.”

Walgrave: “Uit eerder onderzoek bleek al dat 73 procent van de mensen op een partij stemt die, op basis van beleidsvoorstellen, niet het best bij ze past. Dat maakt dat de verkiezingsuitslag een heel onvolkomen afspiegeling is van de publieke opinie.”
In hoeverre is jullie onderzoek representatief voor Nederland?

Sevenans: “We denken dat we in Nederland tot dezelfde conclusie zouden komen. We hebben behalve in Vlaanderen ook onderzoek gedaan in Canada, Duitsland, Zwitserland en Wallonië. Daar ontdekten we een vergelijkbare fout wat betreft inschatting van de percentages, en ook dat de publieke opinie te rechts wordt ingeschat. We denken dat het een algemene ziekte is in westerse democratieën.”
Linkse mensen wisten dit allang natuurlijk. *knip*, bedoeld als grap, maar doe maar niet.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 15-11-2022 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Algoritmes meten niet verstand maar wel hoe actief iemand is in het uitdragen van z'n mening en daar is rechts veel beter in. Die zijn altijd heel erg boos en dat levert engagement op.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Mijn laatste opmerking was gekscherend bedoeld.

Maar inderdaad, rechts maakt veel meer herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
D-e-n schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:45:
@eric.1
Die onzekerheid is te begrijpen maar al dit soort onzekerheden worden gevoed door hetzelfde gif: het gif van het neoliberalisme waarbij elke collectiviteit wordt losgelaten. Ook het probleem dat de pensioenpot op zou kunnen raken is daar onderdeel van. Generaties worden tegen elkaar uitgespeeld.
Volledig mee eens, maar collectiviteit en solidariteit dienen dan wel in twee richtingen te gaan. In Nederland gaat het toch vooral van jong naar oud. Hetgeen natuurlijk logisch te verklaren is door het feit dat er een complete scheefgroei is in het electoraat en een partij die niet boomervriendelijk is gewoon zetels op z'n buik kan schrijven, hoe toekomstgericht en sociaal wenselijk het voorgestelde beleid ook zou mogen zijn.

De gevolgen van de vergrijzing stonden 20 jaar geleden al op de agenda, maar verder dan een jaartje langer doorwerken is men eigenlijk nooit gekomen. Nu blijkt het systeem, net als destijds ingeschat, werkelijk onhoudbaar om de volgende generaties überhaupt nog een afdoende oudedagvoorziening te kunnen bieden, en zullen precies degenen die daar de gevolgen van merken nu nog eens extra bij moeten dragen om de generatie die verzaakt heeft toekomstgericht te handelen schadevrij te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
dawg schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:23:
Mijn laatste opmerking was gekscherend bedoeld.

Maar inderdaad, rechts maakt veel meer herrie.
We laten in ieder geval de kunstwerken met rust. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Edit: nvm

[ Voor 95% gewijzigd door HollovVpo1nt op 15-11-2022 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:29:
[...]

We laten in ieder geval de kunstwerken met rust. :+
Ik dacht dat die langs de subsidie-as werden aangevallen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Brent schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:09:
[...]

Ik dacht dat die langs de subsidie-as werden aangevallen ;)
Geeft minder troep. :P We hebben nog kelders vol met 1%-kunst. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Cid Highwind schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:28:
[...]

Volledig mee eens, maar collectiviteit en solidariteit dienen dan wel in twee richtingen te gaan.
Dat zei ik ook en ik had ook een opmerking over de ouderenclubs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Volledig mee eens, maar collectiviteit en solidariteit dienen dan wel in twee richtingen te gaan. In Nederland gaat het toch vooral van jong naar oud.
Ja. die graag bijstellen. En dat kan makkelijk als we die andere solidariteit van oud naar jong aanpakken omdat die maar voor een selectie groep is (lees vrijstellingen erfbelasting)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:25
[...]

Volledig mee eens, maar collectiviteit en solidariteit dienen dan wel in twee richtingen te gaan. In Nederland gaat het toch vooral van jong naar oud. Hetgeen natuurlijk logisch te verklaren is door het feit dat er een complete scheefgroei is in het electoraat en een partij die niet boomervriendelijk is gewoon zetels op z'n buik kan schrijven, hoe toekomstgericht en sociaal wenselijk het voorgestelde beleid ook zou mogen zijn.

De gevolgen van de vergrijzing stonden 20 jaar geleden al op de agenda, maar verder dan een jaartje langer doorwerken is men eigenlijk nooit gekomen. Nu blijkt het systeem, net als destijds ingeschat, werkelijk onhoudbaar om de volgende generaties überhaupt nog een afdoende oudedagvoorziening te kunnen bieden, en zullen precies degenen die daar de gevolgen van merken nu nog eens extra bij moeten dragen om de generatie die verzaakt heeft toekomstgericht te handelen schadevrij te stellen.
Niet alleen pensioen/vergrijzing heeft het probleem dat het al 20+ jaar geleden op de agenda stond en er toen al acties genomen had moeten worden, klimaat/stikstof, de energiecrisis, toeslagenaffaire, allemaal terreinen waar al jaren geleden de signalen waren dat het fout aan het gaan was en die signalen bleven maar komen, maar geen actie en nu wel de puinhoop en nog steeds geen daadkracht om het daadwerkelijk op te lossen.
Pagina: 1 ... 73 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland