MagniArtistique schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:43:
[...]
Vooropgesteld dat ik het vreemd vind dat een BOA meer rechten heeft dan een politie; prima dat er veelvuldig gecontroleerd wordt. Er wordt ook veelvuldig mee gefraudeerd. De voorbeelden zijn legio en zijn slechts het topje van de ijsberg; het is ondoenlijk om alle fraude gevallen op te sporen.
https://nos.nl/l/2255954
https://www.binnenlandsbe...ndsfraude-op-grote-schaal
Laat onverlet dat ook deze mensen een mate van privacy mogen genieten.
Ben ik nog wel nieuwsgierig naar wat Lordy heeft gezegd, die wordt nog net niet kaalgeschoren. Het is geen Joop.nl hier toch? Wat een rare stelling; dat een bijstandstrekker heus wel net zoveel zou werken of rechten op inkomen zou hebben als de gemiddelde ondernemer of medewerker in loondienst. Het klinkt bijna wereldvreemd.
Ik denk niet dat In dit topic gedacht wordt dat Lordy niet een mooi bloeiend bedrijf wordt gegund met een mooie winst en duurzame toekomst. Het gaat om de benadering van de 'bijstandstrekker'.
Laten we even terug naar de basis van wat bijstand eigenlijk is, het is een vangnet (verzekering) tegen een armoedeval. Het is bedoeld om mensen niet uit de samenleving te laten vallen en te zorgen dat er een gerede kans bestaat dat de personen weer mee kunnen doen in de samenleving.
Nu ben je voor veel gemeenten blijkbaar als bijstands ontvanger al bij voorbaar schuldig aan fraude, default blijkt te zijn fraude wordt op grote schaal gepleegd. En de opsporing mag blijkbaar van alles, en dat is buitensporig. Niet alleen omdat veel mensen in de bijstand te maken hebben met gecompliceerde problematiek. Maar gewoon omdat de rest van ons default wordt beschermd, onschuldig tot het tegendeel bewezen is. En wij niet blootgesteld worden aan verregaande opsporing.
Er zit dus van rechtswege iets fundamenteel mis in dit verhaal, buiten het feit dat al die kosten van die opsporing en die menskracht wellicht veel beter aangewend kunnen worden.
Er zitten in Nederland rond de 400.000 mensen in de bijstand momenteel, en in iedere discussie komen ze wel weer tevoorschijn als het meest geldverslindende en luie deel van de samenleving dat best wel eens mag gaan werken voor hun geld.
Het is geen pretje om van de bijstand te moeten leven, de meeste mensen die ik heb meegemaakt in mijn tijd in de schuldhulpverlening zouden maar wat graag ruilen , de stress is enorm. Veelal veroorzaakt door regeldruk en dan nog veelal bijkomende (gezondheids)problemen, die ook niet adequaat aangepakt kunnen worden door de stress van de financiele situatie.
Het is een populair onderwerp omdat het op iedereen zijn emotie werkt , de reclame campagne van 'hard werken' en vooruitkomen door zelfredzaamheid doet uitstekend zijn werk. Maar fundamenteel stellen we ondertussen steeds weer de vangnetten ter discussie die onze samenleving zo stabiel maken.
Want een ieder kan door een snelle opvolging van problemen ineens in zeer zwaar weer terecht komen, en dan kan je niet meer rekenen op je verleden als harde werker als er geen adequate verzekeringen meer zijn. Dan zit je net als veel mensen in het walhalla van de zelfredzaamheid , de VS , met een tentje onder een viaduct.
Men realiseert zich steeds minder hoe snel het kan gaan, en wat het grote belang is van collectieve verzekeringen , en dat is jammer, want ook al heb je ze nooit nodig ze vormen wel een van de fundamenten tot een stabiele samenleving en verminderen het persoonlijke risico dat mensen lopen. En dus kan je veel zelf en zijn er de mogelijkheden die we hebben op het gebied van ondernemen, werk, studie, vrije tijd en ga zo maar door.
[
Voor 0% gewijzigd door
CornermanNL op 28-10-2022 08:39
. Reden: tikfout ]