De landelijke Nederlandse politiek 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 84 Laatste
Acties:
  • 357.492 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:26
RodeStabilo schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:01:
[...]

Ik zag een tweet van Frans Weisglas voorbijkomen dat het wel een beetje een ongeschreven regel was om, als lid van het kabinet, aanwezig te zijn. Maar goed dat soort regels zijn er natuurlijk om te negeren.
Zeker, netjes is het wel om in vak K te zitten. Maar de focus op aanwezigheid van bewindslieden, is outrage/puriteits politiek/journalistiek,

Dan zitten we over een minister te praten, die technisch gezien niks verkeerds doet met zijn afwegzigheid, geen materiele bijdrage zou hebben als hij wel aanwezig was. En dus hebben we publiek debat over een poppetje, in een situatie waar dat poppetje niet belangrijk is.

in plaats van je weet wel een overheid die met oplossingen en wetgeving moet komen om de huidige problemen op te lossen.

enfin, het is afleiding, de vraag is door wie, en voor wie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Jos_V schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:48:
Ik vind de ophef over de afwezigheid van Jetten toch wel ophefjournalistiek voor niks.

De beste man, zal anders tijdens de algemene beschouwingen absoluut niks doen behalve in vak K zitten. Net als alle andere ministers. zijn ambtenaren zijn prima in staat om alle vragen te beantwoorden en naar de kamer sturen zoals ze dat ook met zijn aanwezigheid zouden doen.

laten we wel wezen, de algemene beschouwingen zijn voor de Premier en de fractie-voorzitters niet voor individuele bewindsvoerders.

tuurlijk kan hij ook iemand anders naar pittsburgh sturen.

maar dit is een storm in een glaswater. netjes afgemeld weken vantevoren.
Ik ben het met je eens dat een ambtenaar van het ministerie waarschijnlijk betere antwoorden kan geven dan een minister. Dat hij er niet zit is niet direct nodig maar ook niet handig. Kaag zei recent nog "we moeten accepteren dat we armer worden" en vervolgens laat haar partijgenoot zich niet zien op een onderwerp wat voor veel mensen toch als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt, dan kan je al (tezamen met de overige crises waar de overheid nu niet echt pro-actief handelt) snel het beeld krijgen dat het ze "in Den Haag" toch niet interesseert waar de normale Nederlander tegenaan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:23

Dido

heforshe

dr.lowtune schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:13:
dat het ze "in Den Haag" toch niet interesseert waar de normale Nederlander tegenaan loopt.
Ja, maar, "Den Haag" is niet "de baas"! Dat zijn wij, het volk! Dus vind ik het niet zo gek als ze denken "crisis? laat de baas het maar oplossen."

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Dido schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:05:
[...]

Ja, maar, "Den Haag" is niet "de baas"! Dat zijn wij, het volk! Dus vind ik het niet zo gek als ze denken "crisis? laat de baas het maar oplossen."
En zo blijven we lekker om elkaar heen cirkelen en gebeurd er niks. Een patroon wat we al een tijdje zien, maar nalaten bij elke keer dat er verkiezingen zijn te doorbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:02
Jos_V schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:48:
Ik vind de ophef over de afwezigheid van Jetten toch wel ophefjournalistiek voor niks.

De beste man, zal anders tijdens de algemene beschouwingen absoluut niks doen behalve in vak K zitten. Net als alle andere ministers. zijn ambtenaren zijn prima in staat om alle vragen te beantwoorden en naar de kamer sturen zoals ze dat ook met zijn aanwezigheid zouden doen.

laten we wel wezen, de algemene beschouwingen zijn voor de Premier en de fractie-voorzitters niet voor individuele bewindsvoerders.

tuurlijk kan hij ook iemand anders naar pittsburgh sturen.

maar dit is een storm in een glaswater. netjes afgemeld weken vantevoren.
Politiek is net zo goed beeldvorming / op de juiste momenten je gezicht wel of niet laten zien als daadwerkelijk 'beslissingen' nemen.

Dat heeft Jetten niet goed ingeschat. Hij (en zijn partij) had van tevoren kunnen weten dat deze afzegging flink wat gezeik op zou kunnen leveren. Natuurlijk zal zijn persoonlijke inbreng tijdens de Beschouwingen miniem of zelfs non-existent zijn, maar het feit dat hij niet op komt dagen is juist een (negatief) politiek signaal.

En op de uitkomst van 'Pittsburgh' zal zijn aan- of afwezigheid ook geen enkele invloed hebben.

Het feit dat dit gebeurt is dus te wijten aan hetzij politieke knulligheid, hetzij het is een bewust gecreëerd relletje. Laten we het maar op het eerste houden want ik zie geen enkele politieke winst voor hem in dit hele gebeuren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:26
alexbl69 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:13:
[...]

Politiek is net zo goed beeldvorming
dat is nou net mijn punt, een minister die 2 weken van te voren zich afmeld van een debat is geen nieuws.

Maar het word opgepakt puur voor beeldvorming. beeldvorming die afleid van het oplossen van problemen. Wat voor beeldvorming? "D66 die zich niet interesseerde in de problemen van normale mensen", "Jetten die zijn portefeuille niet belangrijk vind terwijl mensen last hebben van klimaat verandering en gas prijzen?"

Beeldvorming die compleet los staat van het nieuwsbericht. Je hebt gelijk dat is ook politiek, dat hebben we in de laatste 20 jaar gezien. Maar het leid af, het is beeldvorming voor peilingen, het is beeldvormingen voor electoraal gewin gebaseerd op onzin.

Dit is een compleet andere situatie als Kaag, die op de dag zelf zich afmeld voor een vragenuur waar haar onderwerp word behandeld in faveure van een PR-momentje. Dit is een Minister die zich op tijd volgens reglementen afmeld voor een internationale conferentie over zijn beleidsgebied.

Ik heb het ook niet met Jetten, of met D66; daar heb ik in het verleden genoeg over geschreven, maar er word hier een storm gemaakt puur voor beeldvorming.

En Wij als Nederlanders en electoraat zouden er goed aan doen, om in te zien wanneer dit gebeurd, waarom het gebeurd, en daar geen gehoor aan te geven in het stemhokje.

Dus moet het benoemd worden dat dit nieuws bericht er puur ligt voor beeldvorming en voor framing.

Ja het is politiek. maar het is juist de politiek, waarbij wij ons dus niet door moeten laten leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16

Lordy79

Vastberaden

Jos_V schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:51:
[...]

En Wij als Nederlanders en electoraat zouden er goed aan doen, om in te zien wanneer dit gebeurd, waarom het gebeurd, en daar geen gehoor aan te geven in het stemhokje.
Welke partijen spelen dit spelletje niet ?
Natuurlijk, Wilders en FvD zijn hier koningen in maar ook andere partijen maken soms ophef om de ophef.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:46
Hij is minister van klimaat & energie. Du moment dat ~20% van NL aan de bedelstaf kan door klimaat- en energiebeleid van de Nederlandse regering en dit bij de algemene beschouwingen verdedigd moet worden, vliegt hij naar de VS? Nadat hij eerst nog even de burgemeesters wil dwingen om toch echt wel Rusvrij gas in te gaan kopen voor de hoofdprijs? Dat kost de bevolking ook miljoenen extra in die gemeentes.

Even daarvoor wou Kaag een debat in de eerste kamer overslaan over de Voorjaarsnota voor een reisje naar Bali waar ook Jetten heen is gegaan.

Is dit dan de nieuwe bestuurscultuur? Incompetente mensen op plekken waar ze niet horen die weg willen duiken over onderwerpen zodra ze over hun beleidsterreinen gaan?

We hebben het continu over de loon/prijsspiraal en dat lonen toch echt niet te hard mogen stijgen om inflatie niet verder aan te wakkeren, maar ook dat huren niet met de inflatie geïndexeerd mogen worden als deze zo hoog is. Het volgende voorbeeld komt dan weer heel raar over van diezelfde overheid https://www.ad.nl/binnenl...s-hoge-inflatie~a5bc5696/

Oftewel, de verkeersboetes wordt wel de CPI voor gebruikt...

Automatisch indexeren. Dat soort systemen zorgen echt voor problemen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wat een ophef om niks zeg. Een minister meldt zich af voor een debat wat enkel voor de bühne is, big deal. Als mensen zich om échte crises nou eens zo zouden opwinden, wellicht dat we dan niet zulke grote problemen hadden.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dezelfde Jetten zegt net in SvenOp1 dat de bakkers maar op 120 graden moeten bakken om de energierekening in de hand te houden. Ik snap wel dat ie liever naar de VS vliegt dan bij de APB gefileerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

dawg schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:04:
Wat een ophef om niks zeg. Een minister meldt zich af voor een debat wat enkel voor de bühne is, big deal. Als mensen zich om échte crises nou eens zo zouden opwinden, wellicht dat we dan niet zulke grote problemen hadden.
Ik vind dat ie er wel hoort te zijn.
Maar ik ben het wel met je eens dat de ophef over dit voorvalletje in het niet zou horen te vallen bij de ophef over de toeslagenaffaire of vul maar in -crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Señor Sjon schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:10:
Dezelfde Jetten zegt net in SvenOp1 dat de bakkers maar op 120 graden moeten bakken
Whooooo.... Ik dacht werkelijk dat dit een grap/satire was van GeenStijl...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Dezelfde Jetten zegt net in SvenOp1 dat de bakkers maar op 120 graden moeten bakken om de energierekening in de hand te houden. Ik snap wel dat ie liever naar de VS vliegt dan bij de APB gefileerd te worden.
"Qu'ils mangent de la brioche"

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Lordy79 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:11:
[...]

Ik vind dat ie er wel hoort te zijn.
Maar ik ben het wel met je eens dat de ophef over dit voorvalletje in het niet zou horen te vallen bij de ophef over de toeslagenaffaire of vul maar in -crisis.
Ik vind de ophef bovenal misplaatst omdat een behoorlijk deel van - om me even te beperken tot 2 zaken - de inflatie en energiecrisis te voorkomen was geweest. Wellicht de inflatie zelf niet maar de gevolgen voor veel mensen wel. Energie ook, het is niet dat we niet wisten dat energieafhankelijkheid geen goed iets is, zeker niet als die afhankelijkheid afhangt van de grillen van een psychopaat die nota bene 197 Nederlanders vermoord heeft.

Maar goed. Hier gaat dan de ophef weer niet over. Typisch is dat altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41
Lordy79 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:19:
[...]

Welke partijen spelen dit spelletje niet ?
Natuurlijk, Wilders en FvD zijn hier koningen in maar ook andere partijen maken soms ophef om de ophef.
Met ophef maken is an sich niks mis. Het gaat er om of je met goede bedoelingen ophef maakt. Als iemand ophef maakt om de toeslagen affaire in het nieuws te krijgen lijkt me dat bijvoorbeeld prima.

En in die bedoelingen zit nogal een verschil tussen de diverse partijen. De politiek is absoluut niet één pot nat maar gewoon een afspiegeling van de samenleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
dawg schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:19:
[...]

Ik vind de ophef bovenal misplaatst omdat een behoorlijk deel van - om me even te beperken tot 2 zaken - de inflatie en energiecrisis te voorkomen was geweest. Wellicht de inflatie zelf niet maar de gevolgen voor veel mensen wel. Energie ook, het is niet dat we niet wisten dat energieafhankelijkheid geen goed iets is, zeker niet als die afhankelijkheid afhangt van de grillen van een psychopaat die nota bene 197 Nederlanders vermoord heeft.

Maar goed. Hier gaat dan de ophef weer niet over. Typisch is dat altijd.
Met het met veel bombarie sluiten van de Hemwegcentrale en het voor de bühne opzeggen van een contract met Gazprom wat helemaal geen Gazprom meer is heeft Jetten onze afhankelijkheid van die psychopaat inderdaad vergroot.

Maakt het des te wranger dat hij nu het wat spannender wordt niet met z'n grote smile op twitter staat. Laat staan in de Kamer om verantwoording af te leggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Altijd goed om de focus op Jetten te zien terwijl onze 12-jarige premier crisis na cris na crisis uitzit met een welgemeende “sorry”.

“Sorry, Dutchbat, sorry Indonesië, sorry slaafgemaakten, sorry toeslagouders, sorry Groningen, sorry….”. Onze premier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Staghouwer zit trouwens ook niet meer in vak K.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:44

drooger

Falen is ook een kunst.

Daar is de eerste al:
Landbouwminister Henk Staghouwer stapt op. De ChristenUnie-minister is de eerste bewindsman van het vierde kabinet-Rutte die ontslag aanbiedt.

Staghouwer lag al langer slecht bij de Tweede Kamer. Op de dag dat het 'stikstofkaartje' werd gepubliceerd, kwam de bewindsman niet met concrete maatregelen om boeren perspectief te geven voor de toekomst.

Maandag kondigde Staghouwer aan dat de voorstellen, die de Kamer voor Prinsjesdag had geëist, langer op zich laten wachten. Staghouwer wilde de stikstofgesprekken tussen boeren en kabinet onder leiding van VVD-coryfee Johan Remkes afwachten.
Bron: https://www.nu.nl/politie...aghouwer-cu-stapt-op.html

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 21:20
Wat een politieke armoede is dit. Kan het niet anders omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Robkazoe schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:06:
[...]

Wat een politieke armoede is dit. Kan het niet anders omschrijven.
Yep.. Te bizar voor woorden inderdaad..

[ Voor 51% gewijzigd door D-Ed op 05-09-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Opgestapt? Dacht dat ie al maanden weg was. Niks van gehoord tot nu toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:11:
[...]

Opgestapt? Dacht dat ie al maanden weg was. Niks van gehoord tot nu toe.
Van wie wel? _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

alexbl69 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:31:
[...]

Met het met veel bombarie sluiten van de Hemwegcentrale en het voor de bühne opzeggen van een contract met Gazprom wat helemaal geen Gazprom meer is heeft Jetten onze afhankelijkheid van die psychopaat inderdaad vergroot.

Maakt het des te wranger dat hij nu het wat spannender wordt niet met z'n grote smile op twitter staat. Laat staan in de Kamer om verantwoording af te leggen.
Beetje eenzijdig dit. Poetin is altijd al Poetin geweest, het is ook niet zo dat we niet van alle kanten gewaarschuwd zijn.

Daarnaast weten we al heel lang dat we in het licht van de opwarming van de Aarde over moeten gaan naar schone duurzame energiebronnen. Daar ligt zelfs een gerechtelijke uitspraak voor.

Maar zoals @Delerium al zegt, focus je vooral op Jetten/D66. Dan lost het zich vanzelf op namelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Real op 05-09-2022 20:43 ]

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
dr.lowtune schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:07:
[...]

En zo blijven we lekker om elkaar heen cirkelen en gebeurd er niks. Een patroon wat we al een tijdje zien, maar nalaten bij elke keer dat er verkiezingen zijn te doorbreken.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een groot deel van de bevolking het wel prima vindt gaan en daardoor niet anders gaat stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:04
Delerium schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:44:
Altijd goed om de focus op Jetten te zien terwijl onze 12-jarige premier crisis na cris na crisis uitzit met een welgemeende “sorry”.

“Sorry, Dutchbat, sorry Indonesië, sorry slaafgemaakten, sorry toeslagouders, sorry Groningen, sorry….”. Onze premier.
Ja, want Rutte is schuldig aan de tot slaaf gemaakten en persoonlijk verantwoordelijk voor Dutchbat en Indonesië. Sorry daarvoor zei hij....wat is je verwachting precies daarbij? Dat hij zegt, ik ga geen sorry zeggen, jullie zoeken het maar uit met je sorry? Of moet hij voor het verleden (dus niet wat tijdens zijn premierschap is gebeurd) andere dingen zeggen met bepaalde woorden of .....?

ps, ik praat het niet goed he, maar ben wel benieuwd naar je verwachting van "de" premier.

[ Voor 15% gewijzigd door carpebios op 05-09-2022 20:47 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
We moeten ook eens op te houden met al die soundbites die meestal volledig uit verband worden gerukt. Waarom had men vroeger meer vertrouwen in politici: omdat er fatsoenlijke interviews werden gehouden waar ministers de tijd kregen om wat uit te leggen. Tegenwoordig wordt er wat geroepen en daar worden 3 woorden uitgehaald waar een grote krantenkop van wordt gemaakt. Laat Rutte gewoon eens in een interview van een uur uitleggen wat er aan de hand is en wat er gebeurt. Of in een krantenartikel van 2 bladzijden. En ga daar dan wel naar luisteren of ga het lezen. Ik denk dat er voor veel mensen het licht aan gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 22:06
carpebios schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:46:
[...]

Ja, want Rutte is schuldig aan de tot slaaf gemaakten en persoonlijk verantwoordelijk voor Dutchbat en Indonesië. Sorry daarvoor zei hij....wat is je verwachting precies daarbij? Dat hij zegt, ik ga geen sorry zeggen, jullie zoeken het maar uit met je sorry? Of moet hij voor het verleden (dus niet wat tijdens zijn premierschap is gebeurd) andere dingen zeggen met bepaalde woorden of .....?

ps, ik praat het niet goed he, maar ben wel benieuwd naar je verwachting van "de" premier.
Nou, dat ie bijvoorbeeld wél regie neemt als het moeilijk wordt. Dat ie ook werk maakt van het compenseren van toeslagouders. Dat hij niet de belangen van multinationals gasgebouw vooropstelt, maar die van gewone burgers. Dat hij zich herinnert dat hij geinformeerd is over burgerslachtoffers in Irak, bonnetjes en wat er wel en niet besproken wordt tijdens formatieonderhandelingen. Om maar wat zaken te noemen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:04
T-MOB schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:23:
[...]

Nou, dat ie bijvoorbeeld wél regie neemt als het moeilijk wordt. Dat ie ook werk maakt van het compenseren van toeslagouders. Dat hij niet de belangen van multinationals gasgebouw vooropstelt, maar die van gewone burgers. Dat hij zich herinnert dat hij geinformeerd is over burgerslachtoffers in Irak, bonnetjes en wat er wel en niet besproken wordt tijdens formatieonderhandelingen. Om maar wat zaken te noemen.
Snap ik volledig wat je zegt, maar hij moet dus ophouden met sorry te zeggen, want daar ging het eigenlijk over waarop ik reageerde, en dan vooral dingen toen hij nog geen premier was.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
dawg schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:23:
[...]

Beetje eenzijdig dit. Poetin is altijd al Poetin geweest, het is ook niet zo dat we niet van alle kanten gewaarschuwd zijn.

Daarnaast weten we al heel lang dat we in het licht van de opwarming van de Aarde over moeten gaan naar schone duurzame energiebronnen. Daar ligt zelfs een gerechtelijke uitspraak voor.

Maar zoals @Delerium al zegt, focus je vooral op Jetten/D66. Dan lost het zich vanzelf op namelijk. :)
Klopt, heb je ook gelijk in.

Het lijkt wel of Rutte met opzet allerhande lichtgewichten, brekebenen en/of politiek nog te onervaren lieden in zijn zeer omvangrijke kabinet welkom heeft geheten. Eens in de zoveel tijd vliegt er eentje uit of stapt er iemand op enkel om als bliksemafleider te dienen. Een ander lid van het kabinet kan het werk moeiteloos overnemen, want er zijn toch veel te veel ministerposten.

Maar op deze manier worden wel wat mensen beschadigd/afgebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 22:06
carpebios schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:25:
[...]
Snap ik volledig wat je zegt, maar hij moet dus ophouden met sorry te zeggen, want daar ging het eigenlijk over waarop ik reageerde, en dan vooral dingen toen hij nog geen premier was.
Je pikte dingen uit het lijstje waar Rutte niet schuldig aan was (maar wel verantwoordelijk). Het is prima als een premier spijt betuigt of sorry zegt. Maar een sorry zou niet het eindpunt moeten zijn. Na excuses hoort beterschap te komen en als je daar niet toe in staat bent aftreden. Maar goed, de sorry-democratie hadden we al voor Rutte op het toneel kwam.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:24
Ach, ten tijden van het coronadebacle moest hij wekenlijks zijn preek houden voor nationale tv, wetende dat hij de wetenschap aan zijn zijde had. Hij had daar weg moeten blijven OMDAT het wetenschappelijk was, wat hij politiseerde.

Nu moet hij zij eigen flagrante politieke falen oplossen, en schuift hij man en vrouw naar voren om de stront op te ruimen (pun intended) en wijst ie naar de wetenschap……

Zo’n slaghouwer die dacht dat ie weer effe de boerenlobby kon doen is ervan geschrokken dat ie nu juist kritisch moet zijn op die lobby. “Voelt zich niet meer de juiste persoon”. Ik denk dan maar dat karma hem wel achterhaald, wat een criminele bende die boeren… da5 de politiek zich zo laat koeioneren (ook pun intended :))

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:47
alexbl69 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:06:
Het lijkt wel of Rutte met opzet allerhande lichtgewichten, brekebenen en/of politiek nog te onervaren lieden in zijn zeer omvangrijke kabinet welkom heeft geheten.
Steeds minder mensen zijn lid van een politieke partij, laat staan bereid zijn om nationale pispaal te zijn voor een schamele twee ton.

Waarom zou je als succesvol CEO: in het bedrijfsleven verdien je een veelvoud, is er geen gezeik en ben je regelmatig op tijd thuis...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Frame164 schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:49:
[...]

We moeten ook eens op te houden met al die soundbites die meestal volledig uit verband worden gerukt. Waarom had men vroeger meer vertrouwen in politici: omdat er fatsoenlijke interviews werden gehouden waar ministers de tijd kregen om wat uit te leggen. Tegenwoordig wordt er wat geroepen en daar worden 3 woorden uitgehaald waar een grote krantenkop van wordt gemaakt. Laat Rutte gewoon eens in een interview van een uur uitleggen wat er aan de hand is en wat er gebeurt. Of in een krantenartikel van 2 bladzijden. En ga daar dan wel naar luisteren of ga het lezen. Ik denk dat er voor veel mensen het licht aan gaat.
Toen hadden ze ook wat meer ervaring in het veld dan opgeleid tot politicus (politicologie of bestuurskunde) en op hun 35e minister als een soort dankjewel bij de formatie zonder dat portefeuille bij hun expertise past. Buiten verkiezingen om, wanneer zie je nog een interview met Rutte dan? En dan bedoel ik niet als MP in een persco? Ik heb het idee dat dat vroeger ook veel meer gemeengoed was en dat men nu de lastige interviews ook vermijdt. Ze doen er ook niet echt hun best voor om begrip te kijken.

En het probleem bij Rutte is dat men ook zoiets heeft van: 'kan je leuk vertellen, maar daar heb je net 12 jaar de tijd voor gehad'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Señor Sjon schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:28:
[...]

Toen hadden ze ook wat meer ervaring in het veld dan opgeleid tot politicus (politicologie of bestuurskunde) en op hun 35e minister als een soort dankjewel bij de formatie zonder dat portefeuille bij hun expertise past. Buiten verkiezingen om, wanneer zie je nog een interview met Rutte dan? En dan bedoel ik niet als MP in een persco? Ik heb het idee dat dat vroeger ook veel meer gemeengoed was en dat men nu de lastige interviews ook vermijdt. Ze doen er ook niet echt hun best voor om begrip te kijken.

En het probleem bij Rutte is dat men ook zoiets heeft van: 'kan je leuk vertellen, maar daar heb je net 12 jaar de tijd voor gehad'.
Was het niet een banketbakker die uit een eerder gesprek concludeerde dat Jetten net zo goed had kunnen zeggen dat...?

edit: link

Wel een beetje warrig verhaal van die bakker hoor.
Overigen vind ik de positie van Jetten een belediging voor elke Nederlander die fatsoenlijke arbeid verricht maar om hem nou de schuld te geven van de energiecrisis... Ollongren trouwens idem voor elke militair.
(Daarbij komt dat er weinig meer ambachtelijk is aan de gemiddelde bakker maar goed dat terzijde..)

Betere vragen zijn waarom er grof geld verdient mag worden aan eerste levensbehoeften te weten:
-energie
-voedsel
-huisvesting

Allemaal zaken waar menig polticus belangen in heeft or krijgt, toevallig.. (in het bijzonder de VVD)

[ Voor 28% gewijzigd door Deruxian op 05-09-2022 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
alexbl69 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:06:
[...]

Klopt, heb je ook gelijk in.

Het lijkt wel of Rutte met opzet allerhande lichtgewichten, brekebenen en/of politiek nog te onervaren lieden in zijn zeer omvangrijke kabinet welkom heeft geheten. Eens in de zoveel tijd vliegt er eentje uit of stapt er iemand op enkel om als bliksemafleider te dienen. Een ander lid van het kabinet kan het werk moeiteloos overnemen, want er zijn toch veel te veel ministerposten.

Maar op deze manier worden wel wat mensen beschadigd/afgebrand.
De plannen van dit kabinet waren toch al vrij helder. 50 procent reductie en 2030 komen niet uit de lucht vallen. En wetende dat de boeren een paar jaar geleden de deur van een provinciehuis hebben platgereden, dan weet je dat het een post gaat worden waar een beetje gewicht achter moet zitten. Dat had Rutte toch wel een beetje moeten zien aankomen? En datzelfde geldt voor Staghouwer zelf. Hij heeft neem ik aan de plannen toch wel gelezen voordat hij ja zei? Dan wist je wat voor werk er lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
hoevenpe schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:26:
[...]

Steeds minder mensen zijn lid van een politieke partij, …
Een minister hoeft niet lid te zijn van een politieke partij die in het kabinet zit. Het mag ook van een andere partij of iemand die geen lidmaatschap heeft op een politieke partij.

Was Thierry met zijn zakenkabinet toch zo slim? Of was Rutte nou zou dom door zo’n lichtgewicht als Staghouwer te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Robkazoe schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:44:
[...]

Was Thierry met zijn zakenkabinet toch zo slim? Of was Rutte nou zou dom door zo’n lichtgewicht als Staghouwer te selecteren.
Je kunt moeilijk Rutte verwijten dat de ChristenUnie die man als minister naar voren heeft geschoven. Misschien had ie bezwaar moeten maken maar dan riskeer je weer dat de CU zich terug trekt uit de coalitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Señor Sjon schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:28:
[...]

Interviews lonen niet meer. Tot de jaren 80 had je twee of drie TV-zenders en keek half Nederland naar zo’n interview omdat er weinig anders op TV was. Zo bereikte een politicus een groot publiek. Maar die tijd is voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

downtime schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:55:
[...]

Je kunt moeilijk Rutte verwijten dat de ChristenUnie die man als minister naar voren heeft geschoven. Misschien had ie bezwaar moeten maken maar dan riskeer je weer dat de CU zich terug trekt uit de coalitie.
Toch is dat een van de taken van de formateur: sollicitatiegesprekken voeren met aspirant ministers.

Mijn probleem is dat ik het gevoel heb dat tot een paar jaar geleden weliswaar reeds een heleboel ja-knikkers in het parlement zaten, maar dat die nu ook worden geworven voor het kabinet...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Robkazoe schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:44:
[...]

Dat zakenkabinet blijft ook maar rondspoken. Volgens mij zijn Dijkgraaf en Kuipers typisch voorbeelden van ministers die in zo'n "zakenkabinet" zouden zitten. Nu krijgt de eerste nog het voordeel van de twijfel maar de tweede lijkt me tot nu toe een grote faal. Hij vertoont dezelfde besluiteloosheid bij corona als zijn voorganger en zit er ook tot zijn nek in bij de verzekeraars.

Uiteindelijk gaat het er om of het kabinet als geheel een beetje een lijn uitzet, of het regeerakkoord een beetje daadkracht uitstraalt. Je kunt een geweldige minister van energie hebben maar als de heersende gedachtengang in een kabinet is om energiemaatschappijen met rust te laten en te blijven vertrouwen op de "markt" kan ook die vakman nu geen ene ruk. Al vind ik ook dat Jetten de problemen met de gemeenten ronduit waardeloos aanpakt.

Dat is ook gelijk weer het probleem met een echt "zakenkabinet". Vijftien vakmensen maken nog geen overkoepelend beleid en ook vakmensen hebben een mening die ter discussie zou kunnen staan. Wie zet je bijvoorbeeld op landbouw? Iemand van de LTO of een biologische boer?

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 06-09-2022 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Het voordeel van een zakenkabinet is wel dat je dus vakmensen hebt en de 2e kamer met daarin een coalitie van Kamerleden kan dan een regeerakkoord maken dat t zakenkabinet domweg uitvoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:28
Robkazoe schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:41:
[...] dan weet je dat het een post gaat worden waar een beetje gewicht achter moet zitten. Dat had Rutte toch wel een beetje moeten zien aankomen? En datzelfde geldt voor Staghouwer zelf.
En toch krijgen we een nagenoeg onzichtbare politieke nobody… Dat zegt dan ook wel genoeg hoe serieus het kabinet is met het halen van die stikstof doelen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:31
Lordy79 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:32:
Het voordeel van een zakenkabinet is wel dat je dus vakmensen hebt en de 2e kamer met daarin een coalitie van Kamerleden kan dan een regeerakkoord maken dat t zakenkabinet domweg uitvoert.
En dat is dus al niet eens de bedoeling, aangezien de regering wordt geacht te regeren, terwijl de kamer moet controleren.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Nog meer macht aan de lobby groepen?

De vakmensen komen natuurlijk uit de gelederen van Shell/tata/agribusiness

[ Voor 10% gewijzigd door hjs op 06-09-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik word altijd nerveus van zogenaamde vakmensen in een zakenkabinet.
Bedoel je dan de uitvoerders zoals een leraar als minister van onderwijs, of bedoel je de (bovenste laag van) managers en directeurs?

Volgens mij kan iedereen wel een voorbeeld vinden in eigen vakgebied, waarbij je incapabele mensen hebt zowel bij uitvoerders als managers/directeurs.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

Jos_V schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:13:
[...]

Zeker, netjes is het wel om in vak K te zitten. Maar de focus op aanwezigheid van bewindslieden, is outrage/puriteits politiek/journalistiek,

Dan zitten we over een minister te praten, die technisch gezien niks verkeerds doet met zijn afwegzigheid, geen materiele bijdrage zou hebben als hij wel aanwezig was. En dus hebben we publiek debat over een poppetje, in een situatie waar dat poppetje niet belangrijk is.

in plaats van je weet wel een overheid die met oplossingen en wetgeving moet komen om de huidige problemen op te lossen.

enfin, het is afleiding, de vraag is door wie, en voor wie?
Sorry maar hier ben ik het duidelijk niet mee eens. Elke afleiding die de afwezigheid van Jetten veroorzaakt is D66/ Jetten zelf verantwoordelijk voor. En D66 is nog 20 keer zo vals door een smerige vergelijking te maken met Omtzigt z'n verzoek om een debat te verzetten.

Bovendien vind ik dat hij het gewoon moet zijn als eindverantwoordelijke van zijn ministerie. Het 'ja maar zijn bewindslieden weten waarschijnlijk net zo veel als hij' is geen argument want dan kun je überhaupt die ministerspost opdoeken want je kunt dat argument voor elk optreden gebruiken. De eindverantwoordelijke moet verantwoording afleggen over keuzes.

Jetten z'n afwezigheid zal dit Kabinet ook de gelegenheid geven om moeilijke vragen in zijn portefeuille 'door te geleiden' in plaats van direct te beantwoorden. Duiken heet dat.

Jetten moet er ook bij zijn als het moeilijk wordt en niet internationaal ambassadeurtje spelen. Hij moet namelijk juist zijn bewindslieden naar dit soort events/Clean Energy Forum sturen omdat de inhoud daarvan zijn pet te boven stijgt en hij inhoudelijk niet mee kan discussiëren. Het enige wat hij daar kan doen is standpunten van Nederland inbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Echte vakmensen ga je niet krijgen, wie wil er vrijwillig hele dagen woordspelletjes spelen met met 150 veelal hijgerige mediageile micromanagende kleuters?

In de boardroom krijg je geen weerstand, kan je gewoon besturen en beslissingen nemen. Menig capabel bestuurder zal bedanken voor deze hondenbaan. Dan krijg je tweede en derde garnituur als Slaghouwer, Yeṣilgöz en Jetten onder personeelsmanager Rutte.

[ Voor 8% gewijzigd door hoevenpe op 06-09-2022 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
downtime schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:55:
[...]

We hebben het hier over Rutte, de man die alles tot de puntjes regisseert. De man die ijzeren fractiediscipline eist van regeringspartijen en die eigenhandig het dualisme om zeep heeft geholpen om zijn regering sterker te maken. En die Rutte laat CU toe om zo’n lichtgewicht op zo’n positie te zetten. Dat wil ik niet geloven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-10 19:48
Inflatie wéér gestegen: hoogste ooit.

En de overheid is nergens te bekennen. Waar blijft de persconferentie om de situatie uit te leggen? Om fatsoenlijk de lagere/midden inkomens te steunen? Om vermogens en woekerwinsten fatsoenlijk te belasten?

Dat we erop achteruit gaan ontkomen we niet aan. Dat kan wel op een eerlijkere manier!

Ik verwacht dat we zeer zware jaren tegemoet gaan. Ongekend in ons leven. Inflatie op inflatie, het klimaat- en stikstofprobleem, oorlog, populisme.Een perfecte storm. Dit is nog maar het begin

Oh, dit was grotendeels prima aan te zien komen. We steken alleen liever ons kop in het zand en gunnen een groepje bedrijven ongekende winsten want 'goed voor de economie'.

Ik merk dat de frustratie toeneemt. Ik heb een pot spaargeld maar dat zie ik nu verdampen. Een huis kopen zit er niet in door de huizenmarkt (ook zo'n leuk probleem). Een situatie waar je vrij machteloos in staat.

Dit gaat vroeg of laat knallen. Waarbij er een vies fascistisch figuur de situatie grijpt. Gevolg van politiek beleid de laatste decennia. Niet in één keer, maar als een kaartenhuis dat in slow-motion in elkaar dondert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
downtime schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:58:
[...]

Interviews lonen niet meer. Tot de jaren 80 had je twee of drie TV-zenders en keek half Nederland naar zo’n interview omdat er weinig anders op TV was. Zo bereikte een politicus een groot publiek. Maar die tijd is voorbij.
De politicus bereikt het grote publiek inderdaad anders maar dat maakt niet dat kwalitatieve interviews geen plaats meer hebben en dat het niet op het medium televisie kan plaatsvinden.

Het is maar de vraag wat hiervan de oorzaak is, kijk je naar een gemiddeld vragenuurtje of het weekelijkse mediamoment na de ministerraad dan zijn zowel de vragen maar ook de antwoorden van een kwalitatief laag niveau. Iets wat niet heel verrassend is omdat het wellicht ook niet het juiste platform is.

Een duidelijk uitgebreid verhaal waarom keuzes gemaakt worden ontbreekt vaak en veel transparantie in het besluitvormingsproces is er niet waardoor men nog meer afhaakt (kennen we het idee om de dividentbelasting af te schaffen nog). Er is zoveel focus - zowel door de media als de kamer maar ook het kabinet - op losse punten dat het overzicht te vaak ontbreekt en dan wordt het bijzonder makkelijk om prijs te schieten vanuit de oppositie/media.

Dat staat en valt allemaal met een duidelijke visie waarop je je beleid afstemt en daar na terug kan verwijzen. Dat dat momenteel ontbreekt - en reageren op crisissituaties helpt niet - maakt het lastiger te volgen/begrjipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
D-e-n schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:17:
[...]
Dat is ook gelijk weer het probleem met een echt "zakenkabinet". Vijftien vakmensen maken nog geen overkoepelend beleid en ook vakmensen hebben een mening die ter discussie zou kunnen staan. Wie zet je bijvoorbeeld op landbouw? Iemand van de LTO of een biologische boer?
Dit inderdaad. Ook 'vakmensen' hebben een mening die hun besluitvorming beïnvloedt. Voordeel van politici is dat je (als het goed is :) ) op voorhand weet wat hun mening is en welke invloed dat dus zou kunnen hebben. Bij vakmensen is dat maar raden.

Daarnaast maakt een vakspecialist nog geen goed bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:10:
[...]
Jetten z'n afwezigheid zal dit Kabinet ook de gelegenheid geven om moeilijke vragen in zijn portefeuille 'door te geleiden' in plaats van direct te beantwoorden. Duiken heet dat.
Hier ben ik ook bang voor. Gebeurt deze kabinetsperiode al veel te veel. Door het grote aantal ministersposten komt het regelmatig voor dat een lastige vraag meerdere portefeuilles bestrijkt. De uitweg 'ik kan niet op het beleidsterrein van mijn collega treden' komt dan ook al regelmatig terug.

Het valt te verwachten dat er tijdens de beschouwingen heel veel vragen over de energieproblematiek komen, en als Jetten afwezig is zal de oppositie daar nog wel wat meer op in gaan zetten. Maar hoe dan ook kun je in deze tijd als kabinet dan niet met de dooddoener 'geven we gaan antwoord op want de minister is er niet' komen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

Fuujii schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:29:

En de overheid is nergens te bekennen. Waar blijft de persconferentie om de situatie uit te leggen? Om fatsoenlijk de lagere/midden inkomens te steunen? Om vermogens en woekerwinsten fatsoenlijk te belasten?

Dat we erop achteruit gaan ontkomen we niet aan. Dat kan wel op een eerlijkere manier!

Ik verwacht dat we zeer zware jaren tegemoet gaan. Ongekend in ons leven. Inflatie op inflatie, het klimaat- en stikstofprobleem, oorlog, populisme.Een perfecte storm. Dit is nog maar het begin

Oh, dit was grotendeels prima aan te zien komen. We steken alleen liever ons kop in het zand en gunnen een groepje bedrijven ongekende winsten want 'goed voor de economie'.

Ik merk dat de frustratie toeneemt. Ik heb een pot spaargeld maar dat zie ik nu verdampen. Een huis kopen zit er niet in door de huizenmarkt (ook zo'n leuk probleem). Een situatie waar je vrij machteloos in staat.

Dit gaat vroeg of laat knallen. Waarbij er een vies fascistisch figuur de situatie grijpt. Gevolg van politiek beleid de laatste decennia. Niet in één keer, maar als een kaartenhuis dat in slow-motion in elkaar dondert.
Van dit kabinet hoef je niks meer te verwachten. Je merkt aan alles dat het stroef loopt en dat ze een spreekwoordelijk geweer op elkaar gericht hebben. Degene die als eerste de trekker overhaast veroorzaakt een bloedbad. En daar is niet alleen Rutte debet aan die maar al te graag de geschiedenisboeken in wilde. Het feit dat Hoekstra en Kaag eventjes van ministerie ruilden zegt ook genoeg over het narcisme van deze figuren: nul kennis over de materie maar toch een ministerie runnen.

Onze minister van Energie en Klimaat is een broekie die na zijn studie Voorzittertje heeft gespeeld van Jong D66, daarna gemeenteraadslid is geweest, daarna Kamerlid en nu minister.
Onze minister van Financiën, een zeer ingewikkelde portefeuille, heeft jarenlang ambassadrice gespeeld op internationale betrekkingen en moet zich nu focussen op financiën.

Energie en koopkracht, twee belangrijke en actuele thema's, gerund door - met alle respect - twee pannenkoeken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe

En de overheid is nergens te bekennen.
De overheid is er als de kippen bij om verkeersboetes met deze inflatie te laten meestijgen, regels zijn regels.

Nou kan je over boetes discussiëren, maar het blijft opmerkelijk dat de overheid deze inflatie dus 'gewoon' vindt als het ze uitkomt. Je zou ook kunnen zeggen we maken met alles wat in onze macht ligt een pas op de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:55:
[...]

Van dit kabinet hoef je niks meer te verwachten. Je merkt aan alles dat het stroef loopt en dat ze een spreekwoordelijk geweer op elkaar gericht hebben. Degene die als eerste de trekker overhaast veroorzaakt een bloedbad. En daar is niet alleen Rutte debet aan die maar al te graag de geschiedenisboeken in wilde. Het feit dat Hoekstra en Kaag eventjes van ministerie ruilden zegt ook genoeg over het narcisme van deze figuren: nul kennis over de materie maar toch een ministerie runnen.

Onze minister van Energie en Klimaat is een broekie die na zijn studie Voorzittertje heeft gespeeld van Jong D66, daarna gemeenteraadslid is geweest, daarna Kamerlid en nu minister.
Onze minister van Financiën, een zeer ingewikkelde portefeuille, heeft jarenlang ambassadrice gespeeld op internationale betrekkingen en moet zich nu focussen op financiën.

Energie en koopkracht, twee belangrijke en actuele thema's, gerund door - met alle respect - twee pannenkoeken.
Het is gewoon één groot toneelstukje geworden, puur draaiend om ego's en macht. Ik zie het dit kabinet geen 4 jaar volhouden met alle spanningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
het kabinet en de Nederlander staan dan ook mijlenver van elkaar vandaan met elk tótaal andere prio's;

kabinet is druk met stikstof en het asielvraagstuk (€720 miljoen en 20.000 woningen) en zeer veel Nederlanders zullen de komende paar maanden bezig zijn met de eindjes aan elkaar te knopen (iets waar het kabinet dan weer geen absolute noodzaak in ziet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:30
hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:57:
[...]

De overheid is er als de kippen bij om verkeersboetes met deze inflatie te laten meestijgen, regels zijn regels.

Nou kan je over boetes discussiëren, maar het blijft opmerkelijk dat de overheid deze inflatie dus 'gewoon' vindt als het ze uitkomt. Je zou ook kunnen zeggen we maken met alles wat in onze macht ligt een pas op de plaats.
Maar BTW verlaging op fruit en groente is weer te ingewikkeld man man man 8)7 Ondertussen worden we steeds dikker vanwege extreem gemakzucht van fastfood en thuisbezorgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Fuujii schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:01:
[...]

Het is gewoon één groot toneelstukje geworden, puur draaiend om ego's en macht. Ik zie het dit kabinet geen 4 jaar volhouden met alle spanningen.
Ben bang van wel. Juist om wat je in je eerste zin zegt.

Nu breken betekent voor alle hoofdrolspelers einde (prille) politieke carrière. Wat moet bijvoorbeeld een Jetten dan gaan doen? Bij een bedrijf werken? Die man krijgt een hartverzakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Brandstof / electriciteit neemt direct zo'n 6,5% van het mandje in voor de berkening van het CPI, indirect dankzij de afhankelijkheid van energie voor productie zal die nog groter zijn. Zolang de delta tussen vorig jaar en dit jaar zo groot blijft voor gas en daardoor electriciteit kunnen we blijven schreeuwen dat er een hoge stijging is die pas afvlakt zodra de delta tussen dezelfde maand in 2021 en 2022 afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
Napo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:16:
[...]

Brandstof / electriciteit neemt direct zo'n 6,5% van het mandje in voor de berkening van het CPI, indirect dankzij de afhankelijkheid van energie voor productie zal die nog groter zijn. Zolang de delta tussen vorig jaar en dit jaar zo groot blijft voor gas en daardoor electriciteit kunnen we blijven schreeuwen dat er een hoge stijging is die pas afvlakt zodra de delta tussen dezelfde maand in 2021 en 2022 afneemt.
Dat begrijp ik. Net als dat ik begrijp dat dit een (grotendeels) een gevolg is van de oorlog. Aan die pijn ontkomen we niet. Energie of niet: het komt op hetzelfde neer. Mensen gaan er financieel hard door op achteruit. Dáár kan wél iets aan gedaan worden!

Wat we nodig hebben is daadkrachtige leiders. Een persconferentie om uit te leggen waarom de inflatie zo hoog is én waarom dit 'nodig' is. Een eerlijk beleid: grote vermogens en (energie)bedrijven flink belasten. Lage en midden(!) inkomens fatsoenlijk compenseren. De huidige situatie is moreel verwerpelijk.

Het geld klotst(e) tegen de plinten de afgelopen twee jaar, maar een kleine groep profiteert er slechts van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Napo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:16:
Brandstof / electriciteit neemt direct zo'n 6,5% van het mandje in voor de berkening van het CPI, indirect dankzij de afhankelijkheid van energie voor productie zal die nog groter zijn.
Kan de bron niet vinden, maar hoorde in een podcast dat het CPB het meest negatieve energiecontract in de inflatiecijfers heeft verwerkt om de pijn in één keer te nemen en volgend jaar weer redelijk normale cijfers te kunnen presenteren.

Je zou bijna denken dat er dan verkiezingen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

De overheid heeft plannen laten uitlekken en gaat het minimumloon met 10% laten stijgen per 01-01-2023. Dat is ongekend. Daarnaast een hoop andere koopkrachtreparaties. Precies ten koste van woekerwinsten.
En uitleg? Wat voor uitleg wil je? Dat Poetin de gaskraan dicht heeft gedraaid en daardoor de prijs van gas is geëxplodeerd en alle andere goederen en diensten worden meegesleurd in de inflatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

[...]

Nou, dit vind ik dus een van de laatste problemen. Als je het je kunt veroorloven om een verkeersboete te betalen kun je ook 10% meer betalen. Het is het complete tegenovergestelde van bijv. een hoge gasprijs of elektriciteitsprijs waar je niets aan kunt doen en het niet kunt vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Amdwarrior schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:07:
[...]

Maar BTW verlaging op fruit en groente is weer te ingewikkeld man man man 8)7 Ondertussen worden we steeds dikker vanwege extreem gemakzucht van fastfood en thuisbezorgd
Dat ben ik helemaal met je eens. Er zijn toch juridische definities voor groente en fruit? Immers, er wordt ook geimporteerd en alles dat wordt geïmporteerd of geëxporteerd heeft een instrastatnummer / GN-code:

https://www.rvo.nl/sites/...20volgens%201308_2013.pdf

15 seconden googelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Lordy79 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:40:
Als je het je kunt veroorloven om een verkeersboete te betalen kun je ook 10% meer betalen. Het is het complete tegenovergestelde van bijv. een hoge gasprijs of elektriciteitsprijs waar je niets aan kunt doen en het niet kunt vermijden.
De bewust 130 rijder met leasebak heb je er niet mee maar bij de onderklasse komt zoiets extra hard aan.

Los daarvan: waarom 'moet' de overheid deze inflatie volgen? Waarom zeggen we niet: komend jaar rekenen we voor alles met een fictieve inflatie van 2%, je hoeft het niet erger te maken dan het al is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
Lordy79 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:39:
[...]

De overheid heeft plannen laten uitlekken en gaat het minimumloon met 10% laten stijgen per 01-01-2023. Dat is ongekend. Daarnaast een hoop andere koopkrachtreparaties. Precies ten koste van woekerwinsten.
En uitleg? Wat voor uitleg wil je? Dat Poetin de gaskraan dicht heeft gedraaid en daardoor de prijs van gas is geëxplodeerd en alle andere goederen en diensten worden meegesleurd in de inflatie?
Een goede persconferentie dat dit mogelijk een zeer zware winter gaat worden door de geopolitieke situatie met vergaande gevolgen wat veel financiële pijn gaat doen. En uitleggen waarom keuzes worden gemaakt. Iets met draagvlak voor de steun van Oekraïne behouden.

Volgens mij zijn het vooral de lagere inkomens. Voor middeninkomens wordt er volgens mij weinig gedaan. Plus, alles gebeurt pas volgend jaar.

En hoe wordt dit gedaan ten koste van de woekerwinsten? (want dat was in ieder geval niet zo.) Zit er een cap op de winst van de energiereuzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:48:
[...]

Los daarvan: waarom 'moet' de overheid deze inflatie volgen? Waarom zeggen we niet: komend jaar rekenen we met een fictieve inflatie van 2%, je hoeft het niet erger te maken dan het al is.
Laten we inderdaad de deur open zetten om met fictieve inflatie te gaan rekenen. Je zet daarmee dan ook de deur open op dat op andere vlakken te doen.

Je kan veel sprongen maken om tot een situatie te komen die we wellicht prettig vinden maar hoeveel van de standaard aanpassingen willen we overboord gooien om dat te faciliteren.

De basis begint overigens al twijfelachtig dat ze er als de kippen bij zijn. Het zal niet meer zijn dan een checkbox exercitie en je mag je afvragen of je deze afwijking wil maken als je al op andere vlakken al veel poogt te doen.
[...]

De bewust 130 rijder met leasebak heb je er niet mee maar bij de onderklasse komt zoiets extra hard aan.
Dat zal zo zijn, en zolang je het niet afhankelijk maakt van het besteedsbaar inkomen en vermogen behoud je dat altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe

Die worden gepresenteerd, op de derde dinsdag van september op Prinsjesdag. Daar krijgen we te horen dat de lage inkomens maximaal ondersteund worden. Verdien je ergens boven de 30~35K per jaar dan mag je blij zijn met 1 of 2 procent korting op de belasting voor het werken. De overige 10% mag je uitvechten met je werkgever. Gefeliciteerd!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
Fuujii schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:20:
[...]

Dat begrijp ik. Net als dat ik begrijp dat dit een (grotendeels) een gevolg is van de oorlog. Aan die pijn ontkomen we niet. Energie of niet: het komt op hetzelfde neer. Mensen gaan er financieel hard door op achteruit. Dáár kan wél iets aan gedaan worden!

Wat we nodig hebben is daadkrachtige leiders. Een persconferentie om uit te leggen waarom de inflatie zo hoog is én waarom dit 'nodig' is. Een eerlijk beleid: grote vermogens en (energie)bedrijven flink belasten. Lage en midden(!) inkomens fatsoenlijk compenseren. De huidige situatie is moreel verwerpelijk.

Het geld klotst(e) tegen de plinten de afgelopen twee jaar, maar een kleine groep profiteert er slechts van.
De prijzen gingen vorig jaar oktober al de lucht in, ver voor die oorlog. Toen gingen er gelijk een stuk of 10 energieleveranciers onderuit. Er is een ontzettende bak geld bijgedrukt, eerst voor de financiële crisis uit 2008 en dat ging in één moeite door met Coronasteun voor overheden. Dat komma naar rechts verplaatsen gaat zich nu wreken in de reële economie.
[...]

Dat pakket lijkt meer op een grote nivelleeroperatie anders. Middeninkomens schieten er nauwelijks wat mee op (alleen de verlaging van de IB met 2%-punt) en als gezin met twee werkende ouders zit je snel boven alle toeslaggrenzen behalve kinderopvang. Ondertussen gaat wel de BTW op energie weer naar 21% en de verlaging energiebelasting is nog niet vrijgegeven. De kans is groot dat je dus mag genieten van een sigaar uit eigen doos. Zo zijn economen alweer aan het zagen aan de verlaagde brandstofaccijns, want er zou iemand van kunnen profiteren die meer dan het minimum verdient...
Voorbeeld:
Bas Jacobs, hoogleraar economie en overheidsfinanciën aan de VU, spreekt van een inkomensoverdracht naar mensen die de hoge brandstofprijzen met gemak kunnen betalen. Hierdoor worden volgens Jacobs vooral toekomstige generaties opgezadeld met een hogere staatsschuld, terwijl de maatregel voor economisch kwetsbare mensen weinig uithaalt.

Hoge inkomensgroepen leggen per dag met 19,86 kilometer veruit het meest af in de auto, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Middeninkomens volgen met 14,7 kilometer per dag. Deze groepen profiteren dus het meeste van de accijnsverlaging op brandstof. De belastingverlaging komt dus niet terecht bij de lagere inkomensgroepen, die gemiddeld per dag met 6,28 kilometer bijna twee derde minder rijden dan grootverdieners.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaiAJe7BQlA6qQLO_2ADzEpCFbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qfYBcjWPqrwcTMdoT15EIJ1q.png?f=user_large

Er is zoveel mis met deze constatering.
1) lage inkomensgroepen zijn ook AOW die nauwelijks meer autorijden. Die drukken dus de km/inkomensgroep.
2) Vanaf 38k bruto 'hoog inkomen' 'grootverdiener' noemen 8)7 Dat is een modaal fulltime inkomen... Bij éénverdieners met een gezin ben je sowieso al de klos.
3) middeninkomens hebben ook andere maandlasten (geen toeslagen, soc. huur, tegemoetkomingen/kwijtscheldingen etc) en kunnen dus niet 'makkelijk' alles betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Napo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:53:
[...]

Laten we inderdaad de deur open zetten om met fictieve inflatie te gaan rekenen. Je zet daarmee dan ook de deur open op dat op andere vlakken te doen.

Je kan veel sprongen maken om tot een situatie te komen die we wellicht prettig vinden maar hoeveel van de standaard aanpassingen willen we overboord gooien om dat te faciliteren.

De basis begint overigens al twijfelachtig dat ze er als de kippen bij zijn. Het zal niet meer zijn dan een checkbox exercitie en je mag je afvragen of je deze afwijking wil maken als je al op andere vlakken al veel poogt te doen.

[...]

Dat zal zo zijn, en zolang je het niet afhankelijk maakt van het besteedsbaar inkomen en vermogen behoud je dat altijd.
Ons pensioenstelsel is bv. gebaseerd op een fictief rendement terwijl de werkelijke rendementen factoren hoger liggen dan dat. Resultaat is een te lage uitkering voor pensionado's en veel te hoge premies voor wie nog niet met pensioen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Señor Sjon schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:55:
Dat pakket lijkt meer op een grote nivelleeroperatie anders. Middeninkomens schieten er nauwelijks wat mee op (alleen de verlaging van de IB met 2%-punt) en als gezin met twee werkende ouders zit je snel boven alle toeslaggrenzen behalve kinderopvang.
Om nog maar te zwijgen over de lagere zelfstandigenaftrek, box 2, box 3 en hogere VPB voor het MKB.

Het is niet voor niets dat het progressief-linkse meubilair in dit draadje opvallend stil/mild is over het voorgestelde pakket... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:55
[...]

Naast dat ik vind dat boetes aangepast moeten zijn aan inkomen en vermogen.
Als het in het voordeel van de overheid is kan alles snel. Bijvoorbeeld toen de rechtbank verklaard had dat id bewijzen gratis moesten zijn, of anders gezegd de overheid er geen geld voor mag vragen. Binnen een week was het opgelost.

Overigens kort iets anders, wat je allemaal van twitter leert. de huizen crisis is de schuld van de 40 jaar linkse kabinetten met die extreemlinkse Stef Blok vooraan aldus iemand op Twitter 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Maar stel ik heb een salaris dat 11% boven het minimumloon ligt, dan gaat dit nog niet per se mijn situatie verbeteren. In het ergste geval zit ik straks 1% boven minimumloon.

Tenzij de werkgever ergens vastgelegd heeft staan dat de salarissen altijd X % boven minimumloon liggen mis je potentieel een grote groep arbeidskrachten hiermee.

Mis ik dan iets dat ook significante verlichting aan die groep geeft door enkel het minimumloon te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:57:
[...]

Ons pensioenstelsel is bv. gebaseerd op een fictief rendement terwijl de werkelijke rendementen factoren hoger liggen dan dat. Resultaat is een te lage uitkering voor pensionado's en veel te hoge premies voor wie nog niet met pensioen is.
Deze discussie is al vaak gevoerd, uiteindelijk is een CPI (en daarbij de koppeling met boetes, huren, etc) iets compleet anders dan een lange termijn risicovrij (of eerder laag risico) percentage. Als je zekerheid wil kom je inderdaad uit op een nogal pessimistisch cijfer, wil je minder zekerheid kan je dat verhogen maar beide kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
[...]
Een plan laten lekken is iets anders dan een persconferentie met een daadkrachtige MP.

En daarnaast, met een marginale belastingdruk van boven de 80% (in de minimumloon-regionen zelfs vaak >90%) is dit een wel heel discutabele maatregel. Dan hebben ze blijkbaar geen zin in lastige vragen tijdens een persco en laten ze het liever 'lekken' zodat er op een later moment gezegd kan worden 'dat mag geen verrassing zijn, dat was al bekend'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:17
[...]

Sorry maar dat komt natuurlijk voor heel veel mensen al veel te laat, alleen omdat er uitvoerende instanties niet in staat zijn om de maatregelen sneller door te voeren worden ze pas op 01-01-2023 uitgevoerd. Met weer nog meer regels en uitzonderingen waardoor de instanties het nog lastiger krijgen om de zaken op een rijtje te krijgen.

Als jij ook maar enigsinds denkt dat dit allemaal alleen maar door Poetin en de gaskraan komt dan ben je wel heel naief. Dit komt door jarenlang slecht beleid, waarbij een vooruitziende blik niet aanwezig is en waar de overheid telkens weer achter de feiten aanloopt. Hoe lang is het al een zooitje bij de belastingdienst? Nog niet eens te spreken over de toeslagenaffaire.

De overheid had al lang eerder in kunnen krijgen met betrekking tot de energieprijzen, een prijzenplafond was de meest simpele geweest. De grote energiebedrijven worden ook door de overheid bijgestaan als er echte grote problemen onstaan, waarom andersom niet. Nee nu gaan ze het weer ingewikkeld maken door acheraf te brekenen waar iemand recht toe heeft, afhankelijk van hun inkomen. En we weten allemaal hoe goed dat soort zaken uitpakken.....

Edit: En doordat de overheid niet ingegrepen heeft, krijg je een sneeuwbal effect. Iedereen moet hun extra kosten doorberekenen en het liefst nog paar procent extra om wat meer winst te kunnen maken. En uiteindelijk komt alles bij de burger terecht.
Lordy79 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:40:
[...]

Nou, dit vind ik dus een van de laatste problemen. Als je het je kunt veroorloven om een verkeersboete te betalen kun je ook 10% meer betalen. Het is het complete tegenovergestelde van bijv. een hoge gasprijs of elektriciteitsprijs waar je niets aan kunt doen en het niet kunt vermijden.
Wat ik mij afvraag is dat waarom zijn dit soort zaken (moet nog goedgekeurd worden) wel eenvoudig door de instanties door is te voeren en het andere blijkbaar zo ingewikkeld. Het is maar net hoe het politiek uitkomt. Steun voor de bedrijven was in de Coronaperiode met miljarden binnnen no-time mogelijk. Maar steun aan de burgers, door lastenverlichting is allemaal lastig en ingewikkeld.

[ Voor 23% gewijzigd door Andyk125 op 06-09-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

[...]

Los daarvan: waarom 'moet' de overheid deze inflatie volgen?
Omdat de pijn niet minder moet worden bij een verkeersboete. En laat ze dit maar verhogen en de eerste schijf IB nog wat verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Fuujii schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:52:
[...]

Een goede persconferentie dat dit mogelijk een zeer zware winter gaat worden door de geopolitieke situatie met vergaande gevolgen wat veel financiële pijn gaat doen.
En is dat nieuws? Dat weten we toch allang?
En hoe wordt dit gedaan ten koste van de woekerwinsten? (want dat was in ieder geval niet zo.) Zit er een cap op de winst van de energiereuzen?
Ik citeer de NOS van 6 dagen geleden:
De rekening voor het pakket wordt vooral gelegd bij bedrijven en mensen met vermogen. Daarvoor gaat de belasting omhoog, zeggen de bronnen. Ook energiebedrijven als Shell en Exxon worden hoger aangeslagen. De zogeheten mijnbouwheffing die ze betalen voor het winnen van olie en gas gaat daarvoor omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Andyk125 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:53:
[...]

Als jij ook maar enigsinds denkt dat dit allemaal alleen maar door Poetin en de gaskraan komt dan ben je wel heel naief.
'alleen maar' is wel heel exclusief ;)
Het komt ook door het weer opengaan van de maatschappij ná corona, een enorme (inhaal)vraag naar goederen en diensten terwijl het aanbod van goederen nog steeds enorm verstoord is.
Dat was het begin.
Daar overheen kwam nog het gaskraan verhaal en daarbij valt het bovenstaande eigenlijk in het niet.

Er is inderdaad ook al jarenlang slecht beleid. Nota bene meneer Trump zei dat Europa zich niet afhankelijk moest maken van Rusland in de energievoorziening. Er had veel meer vaart gemaakt moeten worden met minder verbruik door verduurzaming en meer groene energie.
De overheid had al lang eerder in kunnen krijgen met betrekking tot de energieprijzen, een prijzenplafond was de meest simpele geweest.
Aha. En de overheid mag het verschil dan lappen? Heb je enig idee wat dat met de overheidsfinanciën zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Lordy79 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:12:
[...]
Aha. En de overheid mag het verschil dan lappen? Heb je enig idee wat dat met de overheidsfinanciën zou doen?
Nou, als ze ongeveer hetzelfde uitkomen zouden we al een hoop opschieten.
https://eenvandaag.avrotr...ist-door-hoge-gasprijzen/

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

hexta schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:23:
[...]

Nou, als ze ongeveer hetzelfde uitkomen zouden we al een hoop opschieten.
https://eenvandaag.avrotr...ist-door-hoge-gasprijzen/
Daar heb je wel gelijk in, maar laten we eerst eens kijken wat er op prinsjesdag allemaal uit de hoed wordt getoverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:17
[...]

'alleen maar' is wel heel exclusief ;)
Het komt ook door het weer opengaan van de maatschappij ná corona, een enorme (inhaal)vraag naar goederen en diensten terwijl het aanbod van goederen nog steeds enorm verstoord is.
Dat was het begin.
Daar overheen kwam nog het gaskraan verhaal en daarbij valt het bovenstaande eigenlijk in het niet.

Er is inderdaad ook al jarenlang slecht beleid. Nota bene meneer Trump zei dat Europa zich niet afhankelijk moest maken van Rusland in de energievoorziening. Er had veel meer vaart gemaakt moeten worden met minder verbruik door verduurzaming en meer groene energie.
De corona(crisis) is zeker van hele grote invloed, en is het nog steeds. Alle achterstallige onderhoud, mensen die zaken vooruitgeschoven hebben. Iedereen wil er weer op uit, wil op vakantie en wil graag hun spaargeld uitgeven, zover dat mogelijk is.

Het gaskraan verhaal is niet wat de grote vraag aan goederen of diensten heeft veroorzaakt, dat is het bovenstaande. De gaskraan heeft er voor gezorgt dat de prijzen ongeacht de vraag of aanbod, sowieso omhoog zijn gegaan. Alles is en wordt duurder door de hogere energieprijzen.

Wat betreft Trump, waren er ook genoeg andere politici die bij de annexatie van de Krim al hebben gewaarschuwd. En Nederland heeft ook gewoon gas en kan zelfvoorzienend zijn daarin, als ze niet van zulke domme contracten hebben afgesloten met het buitenland. Duur verkopen en goedkoop inkopen, dat is het motto hier. Als je elke dag de berichtgeving over de parlementaire enquete Groningen leest dan aan je de haren al overeind staan, blijkbaar is het gewin voor de schatkist en de bedrijven belangrijker dan de veiligheid van de burgers.

[...]
Hoezo? Als er miljoenen of miljarden winst gemaakt wordt door deze bedrijven dan krijgen we toch ook geen geld terug of korting op onze volgende factuur? Als er verliezen gemaakt worden, of de kosten worden te hoog dan kan de overheid bijspringen, zoals het nu ook al doet bij de bedrijven waar de overheid aandelen in heeft.

En denk je dat dit duurder zal zijn dan de kosten die de overheid nu maakt voor de compensatie van de hoge energierekeningen? Daar komt veel meer bij kijken dan alleen even paar bedragen overmaken, de uitvoerende diensten moeten de inkomens toetsten, de aanvragen beoordelen en dan het geld nog uitkeren. Daar komt heel wat meer mankracht bij kijken dan bij een prijzenplafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Andyk125 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:53:
[...]
alleen omdat er uitvoerende instanties niet in staat zijn om de maatregelen sneller door te voeren worden ze pas op 01-01-2023 uitgevoerd. Met weer nog meer regels en uitzonderingen waardoor de instanties het nog lastiger krijgen om de zaken op een rijtje te krijgen.
Tja. Is dat zo? De ministers van Nederland liegen aantoonbaar als het ze uitkomt (leveringszekerheid gas, ik weet niks van een deal over een boetebesluit, functie elders nooit besproken, alternatieve stikstofplannen heb ik nooit gezien, het was zo spannend in de Datsja, geen idee waar de bonnetjes zijn, er lag geen memo op tafel, nooit geweten over de toeslagenellende).

Het zegt dus nul komma niks als een bewindspersoon anno 2022 vertelt dat het een besluit zo moeilijk uitvoerbaar is. Misschien is dat zo, misschien ook niet.

Je weet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:28:
[...]

Om nog maar te zwijgen over de lagere zelfstandigenaftrek, box 2, box 3 en hogere VPB voor het MKB.

Het is niet voor niets dat het progressief-linkse meubilair in dit draadje opvallend stil/mild is over het voorgestelde pakket... ;)
Voor het eerst in 20 jaar(!) gaat mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering omhoog. Alles is ondertussen al duurder geworden, dus ja, ik ben blij dat de armste mensen nu ook eens een keer een voordeel krijgen. Dat is niet zo gek toch?

De subsidies van afgelopen jaren op elektrische auto's, zonnepanelen, de verlaging van de accijns op brandstof, dat is natuurlijk niet echt gericht op de armste mensen. Verder gaan de zorgtoeslag en huurtoeslag omhoog. Pakweg zo'n 4 miljoen mensen. En om dan meteen maar even @D-e-n aan te halen: het feit dat heel dat toeslagencircus bestaat is op zichzelf al een teken aan de wand.

Maar fijn dat je de armere mensen ook wat gunt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door dawg op 06-09-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
dawg schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:40:
Maar fijn dat je de armere mensen ook wat gunt. ;)
Ik gun het iedereen van harte, vooral de verhoging van het minimumloon is meer dan terecht.

Het is vooral dat Rutte met een groots gebaar compensatie beloofd en vrijwel iedereen boven de toeslagengrens daar weinig van terugziet. Alsof mensen met anderhalf modaal geen hogere energierekening hebben, er een pakket ligt waarvan de linkse oppositie nog steeds op zoek is naar de addertjes... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:07:
[...]

Ik gun het iedereen van harte, vooral de verhoging van het minimumloon is meer dan terecht.

Het is vooral dat Rutte met een groots gebaar compensatie beloofd en vrijwel iedereen boven de toeslagengrens daar weinig van terugziet. Alsof mensen met anderhalf modaal geen hogere energierekening hebben, er een pakket ligt waarvan de linkse oppositie nog steeds op zoek is naar de addertjes... ;)
Huh? Met een groots gebaar compensatie beloven? Rutte? Volgens mij heb ik dan liggen slapen want ik heb hem vooral horen oreren over hoe ongelofelijk ingewikkeld het allemaal wel niet is, dat het dit jaar niet meer gaat lukken, etc. Kortom, Rutte ten voeten uit; afwachten en toekijken tot de boel dusdanig escaleert dat ingrijpen noodzakelijk wordt.

Maar ja, dan lopen we meteen tegen al het achterstallig onderhoud aan.

Overigens. Ik ben van mening dat iedereen tot 3x modaal ondersteund zou moeten worden. Dit is voor geen enkele normale burger meer op te brengen en wanneer voor zo'n groot deel van de samenleving een grote armoedeval een reëele dreiging is, kun je daar maar beter iets tegen doen want niets doen maakt dat er allerlei andere narigheden bijkomen als gevolg van die armoedeval.

Maar goed. We hebben Rutte dus dat is wishful thinking. Voor de grote bedrijven is kennelijk geld zat, én mogelijkheden zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
dawg schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:13:
Huh? Met een groots gebaar compensatie beloven? Rutte? Volgens mij heb ik dan liggen slapen want ik heb hem vooral horen oreren over hoe ongelofelijk ingewikkeld het allemaal wel niet is, dat het dit jaar niet meer gaat lukken, etc.
Toen hij met Kaag de onderhandelingen verliet was er volgens hem sprake van een mooi evenwichtig pakket.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
dawg schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:13:
[...]

Huh? Met een groots gebaar compensatie beloven? Rutte? Volgens mij heb ik dan liggen slapen want ik heb hem vooral horen oreren over hoe ongelofelijk ingewikkeld het allemaal wel niet is, dat het dit jaar niet meer gaat lukken, etc. Kortom, Rutte ten voeten uit; afwachten en toekijken tot de boel dusdanig escaleert dat ingrijpen noodzakelijk wordt.
Zonder het voor Rutte op te nemen hij heeft wel gezegd dat er een 'mooi pakket' ligt om de koopkracht te ondersteunen.
'Mooi pakket'

Een groot vraagstuk bij de onderhandelingen was de koopkracht. Die staat onder grote druk door de hoge inflatie. Rutte en Kaag houden de kaken dus nog even op elkaar, maar stellen dat het is gelukt om "een mooi pakket" samen te stellen dat de klap voor huishoudens moet opvangen.
Wat dat is en hoe het er uitziet moeten we nog een paar weken op wachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:39

DevWouter

Creator of Todo2d.com

En dat is gezien de inhoud van de discussie ook te merken :P
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb de afgelopen weken toch een paar dingen gelezen waar ik toch even op ga reageren.

Allereerst de uitspraak dat mensen ondernemers worden omdat ze rijk willen worden of geld willen verdienen. Die uitspraak werd uit een HAVO leerboek gehaald. Maar tegen dat beeld wil ik me toch hevig verzetten. Een ondernemer is ieder die wat "onderneemt". Zo ken ik genoeg voorbeelden die vanuit idealisme iets zijn begonnen en daar aardig aan verdienen. Verder ken ik ook een paar "haaien", maar die zijn in de minderheid en zelden zo succesvol omdat niemand (hun klanten, personeel, leveranciers, et cetera) hun wilt belonen voor het gedrag. Wat men echter vaak vergeet over ondernemers is dat ze een belachelijk hoeveel risico lopen, maar ook ontzettend veel verantwoording hebben. Immers het salaris van hun personeel moet ook betaald worden.

Simpel gezegd: Organiseer je het jaarlijkse feestje voor je familie dan ben je ondernemer. Goede doelen zijn ook ondernemingen en marktplaats oplichters zijn (criminele) ondernemers.

Lease rijders klagen echt ongelooflijk vaak over boetes. En boetes moeten ze altijd zelf betalen en worden ze zelden voor gecompenseerd. De bewuste 130 rijder bestaat wel, maar asociale mensen zijn gewoon asociaal. Ongeacht of ze een leasebak hebben of een driewieler.

De "linkse maatregelen" van het kabinet zijn vooral bedoeld om te voorkomen dat het economisch systeem ontregelt wordt. Iemand zonder inkomen zal iemand namelijk minder uit geven dan iemand met inkomen.

Members only:

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Volgens mij is het in andere landen zo dat bepaalde leveranciers gewoon minder winst gaan maken omdat ze dan minder mogen vragen. Vergeet niet dat je ook als je andere energie levert dan gas je hogere prijzen int.

Als we nog verder teruggaan kunnen we ook de partijgenoot van Jetten (Brinkhorst) aanspreken. Die heeft gemeenten verplicht belangen in energiemaatschappijen van de hand te doen. Want vrije markt enzo...(oorzaak en gevolg worden wat betreft eentonig). Ook toen is er los van Poetin al voor gewaarschuwd dat je je energievoorziening niet moet overlaten aan buitenlandse energiereuzen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
dawg schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:40:
[...]

En om dan meteen maar even @D-e-n aan te halen: het feit dat heel dat toeslagencircus bestaat is op zichzelf al een teken aan de wand.
Ik zal mezelf nog eens herhalen: heel veel toeslagen zijn (in) direct het gevolg van het weigeren om publieke zaken als wonen, zorg en energie gewoon voldoende te waarborgen. Het gevolg van decennia neoliberaal beleid. En dat gaat voorlopig niet opgelost worden. Dus we kunnen onze borst natmaken voor nog heel veel ellende. En daar gaat geen boerinnetje iets aan veranderen, integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Real schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:08:
De ministers van Nederland liegen aantoonbaar als het ze uitkomt (leveringszekerheid gas, ik weet niks van een deal over een boetebesluit, functie elders nooit besproken, alternatieve stikstofplannen heb ik nooit gezien, het was zo spannend in de Datsja, geen idee waar de bonnetjes zijn, er lag geen memo op tafel, nooit geweten over de toeslagenellende).

Het zegt dus nul komma niks als een bewindspersoon anno 2022 vertelt dat het een besluit zo moeilijk uitvoerbaar is. Misschien is dat zo, misschien ook niet.
De Belastingdienst heeft een enorm probleem, 1 januari lijkt me al een uitdaging:
Fiscus ziet groot aantal ict'ers onverwacht vertrekken

De Belastingdienst, dat al met onderbezetting kampt, ziet veel ervaren, zelf opgeleide ict’ers vertrekken. Tot en met juli vertrokken bijna negenhonderd fulltime-medewerkers bij de fiscus, met name ict’ers met specialistische kennis. De onverwacht grote uitstroom doet het positieve effect van de instroom, mede als gevolg van dure wervingscampagnes, grotendeels te niet.

Staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) meldt de tegenvaller in een brief aan de Tweede Kamer. Morgen volgt een commissiedebat hierover. Ook al lukt het de Belastingdienst dit jaar 2.200 á 2.400 fte aan te trekken, dan nog is de verwachte instroom te klein om de recente toename van de formatie als gevolg van extra beleidsopgaven op te vangen. De modernisering van een aantal grote ict-systemen, zoals die voor de omzetbelasting, de inning van de inkomensheffing en belasting van personenauto’s en motorrijwielen, dreigt hierdoor nog meer in de knel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
D-e-n schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:09:
[...]

Ik zal mezelf nog eens herhalen: heel veel toeslagen zijn (in) direct het gevolg van het weigeren om publieke zaken als wonen, zorg en energie gewoon voldoende te waarborgen. Het gevolg van decennia neoliberaal beleid. En dat gaat voorlopig niet opgelost worden. Dus we kunnen onze borst natmaken voor nog heel veel ellende. En daar gaat geen boerinnetje iets aan veranderen, integendeel.
Ja, het slechtste van twee werelden:

Het ene kamp wilde een 'eerlijke prijs'
Het andere kamp wilde de minima ontzien

Dus we hebben nu de 'eerlijke prijs' en de minima krijgen een complex zakje geld om die te betalen. Maar met arbitraire grenzen en mensen die bv van uitzendbaan naar uitzendbaan gaan kan het val zijn waar ze nooit meer uitkomen. Het zorgstelsel is hetzelfde laken een pak. Oude zorgverzekering was voor minima betaalbaar, boven een grens was je particulier verzekerd. Nu betaalt iedereen de particuliere prijs and then some.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:23:
[...]

De Belastingdienst heeft een enorm probleem, 1 januari lijkt me al een uitdaging:

[...]
Het belastingparadijs is in elk geval niet de belastingdienst. :+

Natuurlijk wel zorgwekkend maar ook dit is al langer bekend. Soms vraag ik me af hoe lang dit allemaal nog goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Ook omdat er drie of vier topics over dit onderwerp lopen en het hier niet echt onderwerp was dacht ik.

Maar goed, Proton_ in "Lage inkomens en De Energierekening" en Proton_ in "Lage inkomens en De Energierekening" bijvoorbeeld, als je geïnteresseerd bent in mijn kritiek :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Señor Sjon schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:38:
[...]

Ja, het slechtste van twee werelden:

Het ene kamp wilde een 'eerlijke prijs'
Het andere kamp wilde de minima ontzien

Dus we hebben nu de 'eerlijke prijs' en de minima krijgen een complex zakje geld om die te betalen. Maar met arbitraire grenzen en mensen die bv van uitzendbaan naar uitzendbaan gaan kan het val zijn waar ze nooit meer uitkomen. Het zorgstelsel is hetzelfde laken een pak. Oude zorgverzekering was voor minima betaalbaar, boven een grens was je particulier verzekerd. Nu betaalt iedereen de particuliere prijs and then some.
Hier is gewoon één kamp verantwoordelijk voor hoor: het CDA/VVD/D66 kamp. Men had natuurlijk prima een ander zorgstelsel in elkaar kunnen draaien maar dat wilde men niet want men geloofde heilig in de tucht van de markt die de verzekeraars zouden moeten uitvoeren. Dat partijen als D66/CDA en later PvdA vonden dat minima dan via een toeslag gecompenseerd zouden moeten worden is nobel maar niet meer dan een gevolg van de keuze voor het stelsel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Members only:

Pagina: 1 ... 58 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland