Lordy79 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:15:
Vervolgens overdrijf je over de SGP want hoewel ik hun standpunten helemaal niet wil verdedigen, is het natuurlijk pertinent onjuist om hun oude standpunten te vergelijken met de sharia. Je vergelijkt ze dan met de Taliban en dan niet grappend als polder-taliban maar echt met de Taliban.
Tsja, als je een wetgeving voorstaat gebaseerd op een heilig boek, dan val je inderdaad in een aparte categorie organisaties. Welk heilig boek je voorkeur heeft is dan in mijn ogen geneuzel in de marge.
En ik heb "polder-taliban" nooit als grappig gezien. Ik vind dat bloedserieus en doodeng. Ik troost me met de gedachte dat hun standpunten zo extreem zijn dat ze in de te voorziene toekomst nooit genoeg aanhang krijgen om echt wat te vertellen te krijgen. Zou dat wel gebeuren, dan hoop ik serieus dat ik op tijd weg kan om elders asiel aan te vragen.
Ik vind van wel

dus daar zijn we het eens.
Die conclusie volgt niet logisch uit wat ik schreef. Cultureel relativisme lijkt op het oog heel lief, maar verzandt in "tsja, dat is nu eenmaal hoe zij dingen doen, dat is hun cultuur, dus laat ze maar" en dat vind ik persoonlijk een heel erg slechte motivatie om maar te accepteren dat meisjes worden gemutileerd ritueel worden verkracht (vrouwenbesnijdenis en gearrangeerd huwelijk zijn misselijkmakende eufemismen die verbloemen wat er in de naam van cultuur of religie echt gebeurt.)
Ik kom met een voorbeeld: er door de manier van belasting heffen een enorme fiscale druk gelegd op eenverdiener-gezinnen en dat is impliciet ook het afstraffen van het ideaal van tweeverdieners.
Eh, nee? Zware fiscale druk op eenverdieners betekent juist
minder fiscale druk op tweeverdieners. Tenzij jij minder fiscale druk een (impliciete) straf vindt denk ik dat je ergens een negatie vergeet in dit argument. Ik ga er dus even vanuit dat je bedoelt dat het fiscale beleid het klassieke, ouderwetse, en in bepaalde kringen dus nog steeds verheerlijkte idee van "pappa werkt en mamma doet het huishouden en de kinderen" ontmoedigt. Die observatie deel ik.
Ik heb daar geen last van en de religieuze groep waartoe ik behoor ook niet, dus ik spreek niet voor eigen parochie maar ik snap wel dat de SGP achterban dit erg vervelend vindt.
De SGP-achterban vindt wel meer vervelend, zoals de mentale gymnastiek die ze moesten verzinnen om te accepteren dat er vrouwen op de troon van dit land kunnen zitten. Maar ik zie het verband niet met vinden dat jouw moraal voor anderen moet gelden of niet.
Concreet: een eenverdiener gezin met inkomen van 60.000 betaalt echt waanzinnig veel meer belasting dan een 2verdiener gezin met 2x 30.000 euro.
Ja, ok. En dan? Vind jij dat dat anders zou moeten zijn? Zou jij, als je ervoor in de positie was, de wet aanpassen zodat moeder de vrouw weer wordt aangemoedigd achter het fornuis te blijven?
Begrijp me niet verkeerd, als jij vindt dat de vrouw daar thuishoort, dan vind ik het niet meer dan logisch dat je dat ook in de landelijke mores (lees: de wetgeving) door zou willen voeren.
Wat mij, en met mij vele anderen, tegen staat, is dat dergelijke standpunten veelal
exclusief vanuit een specifiek boek onderbouwd worden. Een boek dat voor velen geen enkele meerwaarde heeft (in tegendeel!) boven, pak hem beet, Marx' das Kapital, Kants Kritik der reinen Vernunft of Smith's the Wealth of Nations.
En of het boek dat gebruikt wordt nu de Torah, het oude of nieuwe Testament, de Koran, de Veda's of de Bhagavad Gita is, doet weinig af aan de positie van die boeken als pure fictie met moralistische pareltjes uit vervlogen tijden voor iedereen waar geloof in de heiligheid van het boek er niet ingeslagen of -geslopen is.
Wil je de zondagsrust onderbouwen op sociaal-economische gronden? Prima, let's discuss. Wil je euthenasie, abortus, homohuwelijk of aanrechtsubsidie ter discussie stellen op humanitaire gronden? You're on!
Wil je mensen verbieden te werken, verplichten te lijden, dwingen ongewild ter wereld te komen, verbieden lief te hebben of ontmoedigen zich als onafhankelijk persoon te ontplooien omdat een onaantoonbare macht dat gezegd zou hebben volgens een verzameling geschriften van twijfelachtige (maar zeer zeker menselijke) oorsprong? Dan wordt het geen discussie, want dan claim je de waarheid a priori aan je kant te hebben.
Begrijp me niet verkeerd, mensen mogen een mening hebben en gebaseerd daarop hun politieke invloed uitoefenen, en die mening mag best op een religie gebaseerd zijn. Verwacht alleen geen bijzonder respect voor die mening
omdat die uit een oud boek komt. Recht hebben op een mening is niet hetzelfde als er recht op hebben dat die mening serieus genomen wordt

Of het nou gaat om antivaxxers, "pro-lifers", "creationisten" of agressieboeren.
Waar aan gerefereerd werd met "religieuzen" sloeg waarschijnlijk op de uitzonderingspositie die nogal eens wordt toegekend aan een bepaalde klasse van conspiracy-theorieen die vanuit een ingeramd "resp[ect" niet zo genoemd lijken te mogen worden. Ik zie er geen aanval in op een of meer specifieke religieuze levensovertuigingen maar meer op de gher en der heersende gemakzucht dat onder de vlag van religie bepaalde denkbeelden niet onderbouwd hoeven te worden.