hneel schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:07:
Dat zie ik toch anders. Let wel, ik ben 100% feminist, maar ik geloof niet dat mannen en vrouwen biologisch gelijk zijn aan elkaar. En dat dat ook grote invloed heeft op wat we denken en voelen. Je ziet dat vrouwen vaker voor verzorgende beroepen kiezen en mannen vaker voor technische. En ik weet zeker dat dat over 100 jaar nog zo is. Om dezelfde reden willen vrouwen relatief vaker thuis voor de kinderen zorgen. Dat heeft niks met geloof te maken.
Je bedoelt het vast goed, maar zie je echt geen verband tussen dit betoog en het opzetje dat elders nog wel eens langskomt en dat ruwweg dit stramien volgt? "Ik ben geen racist, maar ik
geloof niet dat blanken en zwarten biologisch gelijk zijn. Je ziet dat zwarten gewoon veel beter zijn in bepaalde sporten."
Er is overigens niemand (bij zijn gezonde verstand) die zal gaan beweren dat mannen en vrouwen biologisch gelijk zijn aan elkaar. Biologische verschillen hoef je helemaal niet in te geloven, die zijn redelijk onomstotelijk aantoonbaar. Iets met XX- en XY-chromosomen, als mijn herinnering aan mijn basis-biologielessen me niet in de steek laat.
Maar de conclusie dat die verschillen ervoor zorgen dat mannen vaker voor X, en vrouwen vaker voor Y kiezen valt wel stevig onder het domein van geloof, en er is heel weinig onderzoek dat een
causale relatie aantoont. Wel is er in veel culturen een
correlatie. Er is ook een
correlatie tussen de culturen waar dit geldt, en in hoeverre die culturen ooit zijn overheerst door, en nog steeds beinvloed worden door, gedachtengoed uit de judeo-christelijke hoek, gebaseerd op onder meer het idee dat de vrouw als onderdaan van de man geschapen was.
Als jij je hele jeugd omringd wordt door zaken die bepaalde denkbeelden als "correct", en andere ideeen als "raar" bestempelen, is het dan heel erg vreemd dat je je bij het maken van je "eigen" keuzes laat leiden door het idee dat je niet al te veel "rare" keuzes moet maken?
Waarom dragen zo weinig mannen in dit land een rok of jurk? In genoeg culturen is dat heel normaal (en ik kan je vertellen dat het, zeker bij wat warmer weer, al snel comfortabeler is dan een broek.) Zou dat wellicht te maken kunnen hebben met het feit dat "we" het "cultureel" gewoon heel "raar" vinden als een man iets anders dan een broek draagt?
Zou het misschien kunnen dat een vrouw zich bij haar carrierekeuze wellicht een beetje laat leiden door de rolmodellen die ze tot dan toe in haar leven gezien heeft?
Een wereld waar een secretaris een topambtenaar kan zijn, maar een secretaresse als veredelde tiepmiep wordt gezien, waar mensen nog steeds verbaasd zijn als de dokter een vrouw blijkt te zijn, en zelfs achterdochtig als de kleuterjuf een man is?
Een wereld waar we hele talkshows wijden aan hoe bijzonder het toch wel niet is dat "vrouwenvoetbal" nu toch wel een keertje serieus genomen wordt, en commentatoren vrouwelijke schaatsters vergeten in een rijtje "besten allertijden"?
Ik denk dat je schromelijk onderschat hoe mensen (vrouwen
en mannen) beinvloed worden door hun omgeving, en hoe ontzettend hard mensen proberen om vooral niet al te "gekke" keuzes te maken in hun leven (in simpel Nederlands, doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!) Daar zijn uitgebreide onderzoeken naar gedaan (zoals @
DevWouter aangeeft) en ik denk dat het een goed idee is om je wat meer in het feminsitische discours te verdiepen voordat je dingen roept als "ik ben feminist,
maar...". We Over het algemeen betekent die "maar" een directe ontkenning van wat er net voor staat. (Ik ben geen racist, maar...; ik wil niet lullig doen, maar...; ik ben niet religieus, maar...)