Verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en het aanbieden van opleidingsvormen die kansarmen kunnen gebruiken om aan hun situatie te ontsnappen is al langer bekend als een van de beste manieren om ongelijkheid te reduceren.Roozzz schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:45:
Anderzijds kijken ze expliciet naar de samenleving als geheel om problemen op te lossen. De beste oplossing om overtuigingen weer meer fluïde te krijgen lijkt te liggen in het versterken van onderwijs en stress te reduceren. Stress kan gereduceerd worden door ongelijkheid, armoede en polarisatie te verminderen. Wat weer helpt om het binaire denken te verminderen. Een maatregel als het basisinkomen zou substantieel bijdragen aldus de auteurs.
Helaas kan dat alleen werken als het politiek klimaat ernaar is dat zulke oplossingen daadwerkelijk als oplossing worden gezien, in plaats van dat het versterken van de onzekerheid als beste politieke instrument wordt gezien om mensen vooral op je te laten blijven stemmen zoals bij de VVD.
Absoluut, in deze studie verbinden ze ongelijkheid en het oplossen daarvan dus ook aan een ander fenomeen.Amphiebietje schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:29:
[...]
Verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en het aanbieden van opleidingsvormen die kansarmen kunnen gebruiken om aan hun situatie te ontsnappen is al langer bekend als een van de beste manieren om ongelijkheid te reduceren.
Daar zit een uitdaging ja. Ik vraag me zelf wel af hoe lang ze deze status weten te behouden. Er is al een hele hoop glans verloren. Ik zie dat niet beter worden en met een wisseling van de wacht moet ik het nog zien of dat lukt.Helaas kan dat alleen werken als het politiek klimaat ernaar is dat zulke oplossingen daadwerkelijk als oplossing worden gezien, in plaats van dat het versterken van de onzekerheid als beste politieke instrument wordt gezien om mensen vooral op je te laten blijven stemmen zoals bij de VVD.
Dit soort studies over de bijverschijnselen van populisme moet toch ergens wat mensen aan het denken zetten over de wenselijkheid en houdbaarheid hiervan.
Voel je vrij om e.e.a. te integreren. Ik zie het zelf iets als onderdeel van een breder fenomeen en heb niet zoveel op met rechts-extremismedawg schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:59:
@Roozzz goede post. Wellicht een idee om je post als topicstart te gebruiken voor een topic over rechtsextremisme? Want wat je zegt zie je het nu in diverse topics terugkomen.
[ Voor 23% gewijzigd door Roozzz op 26-07-2022 13:07 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Welvaart delen is de beste manier om ongelijkheid te reduceren. Het is shitty studeren zonder een dak boven je hoofd.Amphiebietje schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:29:
[...]
Verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en het aanbieden van opleidingsvormen die kansarmen kunnen gebruiken om aan hun situatie te ontsnappen is al langer bekend als een van de beste manieren om ongelijkheid te reduceren.
Helaas kan dat alleen werken als het politiek klimaat ernaar is dat zulke oplossingen daadwerkelijk als oplossing worden gezien, in plaats van dat het versterken van de onzekerheid als beste politieke instrument wordt gezien om mensen vooral op je te laten blijven stemmen zoals bij de VVD.
Ik chargeer, maar je snapt mijn punt wel denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Sandor_Clegane op 25-07-2022 21:26 ]
Less alienation, more cooperation.
Bij zulke onderwijsvormen is wonen op de campus*, dan wel voorzieningen aangeboden krijgen om het studeren te vergemakkelijken, in sommige landen veelal mogelijk.Sandor_Clegane schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:25:
[...]
Welvaart delen is de beste manier om ongelijkheid te reduceren. Het is shitty studeren zonder een dak boven je hoofd.
Ik chargeer, maar je snapt mijn punt wel denk ik.
* Dat is in goedkope accommodatie op de hogeschool- of universiteitscampus zelf of in gebouwen die onder het beheer van vallen, en niet zoals in NL gebruikelijk is de student zelf opschepen met een (peperdure) kamer te vinden zelfs al komen ze uit het buitenland...
Zeer goeie post, misschien een tip om het in je bookmark te zetten zodat je naar deze post kan verwijzen in andere discussies wanneer je iemand hardnekkig in zijn/haar overtuiging zie worden?
Wat inhoudelijker: Je ziet ook op steeds meer plekken (lees: Online, TV, radio et cetera) waarbij men tegenovergestelde handelingen hanteert. Men introduceert stress (emotie) en binaire stellingen (conflict) op basis van onvolledigheid (kennis, onderwijs) en roept om "zelf na te denken" (subjectief introduceren) waarbij men een antwoord wilt waardoor men een keuze "moet" maken (polarisatie).
Men wilt een "snel" antwoord hebben waardoor men onvolledig is.
Men wilt een "duidelijk" antwoord hebben waardoor men de nuances niet kan verwoorden.
Men wilt een "empathisch" antwoord hebben waardoor kwetsende zaken ongenoemd blijven.
Men wilt een "simpel" antwoord waardoor geen toegankelijk antwoord kan geven.
En zo zijn er wel meer zaken te bedenken waar men gevraagd wordt om een antwoord te formuleren die aan bepaalde condities voldoet puur gericht om iemand gevoelig te maken voor kwaadaardige overtuigingen.
Overigens is "ambiguïteit" vooral bedoelt om twijfel te introduceren. Wanneer men twijfelt schakelt men over van weten naar leren. Het is vooral geschikt om iemand uit los te weken van zijn overtuiging (ongeacht of die correct of incorrect is) en dan van nieuwe informatie te voorzien. Vervolgens introduceer je een stelling, argumenten en onderbouwing waardoor die persoon van twijfel (leren) naar zekerheid (weten) gaat en de persoon is geherprogrammeerd.
Overigens ben ik na de eerste lezing van het artikel niet overtuigd van de volledigheid gezien er meer methodes zijn, maar mogelijk zijn die out-of-scope. Echter de grootste vraag die ik heb is bij de laatste afbeelding: In die laatste afbeelding worden 3 assen gebruikt, maar er worden er maar 2 beschreven ("belief" en "Objective evidence") maar wat is die laatste as? En wat beschrijft de afstand tussen twee punten op de oppervlakte zelf?
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Het zou ook een mooie crosspost in Sociale psychologie: de rol van menselijk groepsgedrag zijn. Die gaat niet specifiek over rechtsextremisme echter, meer over het verkennen van die verschijnselen, mechanismen en mogelijke tegenmethoden.dawg schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:59:
@Roozzz goede post. Wellicht een idee om je post als topicstart te gebruiken voor een topic over rechtsextremisme? Want wat je zegt zie je het nu in diverse topics terugkomen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
[ Voor 77% gewijzigd door polthemol op 28-07-2022 09:07 ]
[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 28-07-2022 09:07 ]
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 28-07-2022 09:07 ]
[ Voor 80% gewijzigd door polthemol op 28-07-2022 09:07 ]
Less alienation, more cooperation.
Vebaast me niks, een partij die iets anders denkt dan de gevestigde orde en er ook nog eens af en toe tegenaan schopt. Hopelijk uit het zich niet tot geweld. Blijkbaar is het normaal om partijen die een andere mening hebben of anders denken te bedreigen (PVV, LPF, FVD e.t.c.). Hopelijk pakken ze dit soort mensen snel op.
https://www.dagelijksesta...plas-en-eerdmans-pijnlijk
Weg
Jij hebt nog nooit onder de twitterberichten van Jesse Klaver gekeken zo te zien?Tripwire999 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:58:
BBB-leider Van der Plas doet stap terug na reeks dreigementen
Vebaast me niks, een partij die iets anders denkt dan de gevestigde orde en er ook nog eens af en toe tegenaan schopt. Hopelijk uit het zich niet tot geweld. Blijkbaar is het normaal om partijen die een andere mening hebben of anders denken te bedreigen (PVV, LPF, FVD e.t.c.). Hopelijk pakken ze dit soort mensen snel op.
En de doodskist voor Jesse ben je ook al vergeten?
En de moord op Els Borst vanwege haar ideeën?
People as things, that’s where it starts.
Nee maar de laatste tijd lijkt het wel alsof het meer gebeurt bij partijen die wat rechtser zijn of anders denkent. Of ben je soms vergeten dat Geert Wilders niet meer zonder beveiliging over straat kan. Pim Fortuyn doodgeschoten is. Thierry Baudet regelmatig zware bedreigingen krijgt en ook niet meer over traat kan zonder beveiliging. Nu is de BBB aan de beurt, wat opvallend is want weer een partij die anders denkt dan de gevestigde orde en veel stemmen binnenharkt. Laat dat nou elke keer gebeuren met dit soort partijen als ze groter en meer stemmen krijgen.RobinHood schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:08:
[...]
Jij hebt nog nooit onder de twitterberichten van Jesse Klaver gekeken zo te zien?
En de doodskist voor Jesse ben je ook al vergeten?
En de moord op Els Borst vanwege haar ideeën?
Ik denk dat er momenteel geen enkele politicus niet bedreigd wordt. Dat praat het absoluut niet goed, maar doen alsof het enkel en alleen politici die zogenaamd tegen de gevestigde orde [wie/wat zijn dat trouwens?] is echt wel opmerkelijk.Tripwire999 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:17:
[...]
Nee maar de laatste tijd lijkt het wel alsof het meer gebeurt bij partijen die wat rechtser zijn of anders denkent. Of ben je soms vergeten dat Geert Wilders niet meer zonder beveiliging over straat kan. Pim Fortuyn doodgeschoten is. Thierry Baudet regelmatig zware bedreigingen krijgt en ook niet meer over traat kan zonder beveiliging. Nu is de BBB aan de beurt, wat opvallend is want weer een partij die anders denkt dan de gevestigde orde en veel stemmen binnenharkt. Laat dat nou elke keer gebeuren met dit soort partijen als ze groter en meer stemmen krijgen.
Overigens, als je je een beetje verdiept in alle mensen die je noemt, dan zie je dat die mensen echt geen "mensen van het volk" zijn, de Russische connecties van Baudet zijn overduidelijk, BBB zit bijzonder diep in de zakken van ultra-rijke veevoer-families, Geert Wilders zit al iets van 20 jaar in de Tweede Kamer en heeft geregeerd, klinkt best wel gevestigde orde. En ook hij was in ieder geval een vriendje van Rusland.
Misschien is dat allemaal geen deel van de orde die hier gevestigd is, maar eerlijk gezegd wil ik geen Russische orde in Nederland.
We moeten ook meenemen dat het zomer is en de politiek vooral stil ligt. Het is omdat de boeren zich tot een dagelijks onderwerp profileren dat we er aandacht voor hebben. Daarmee wil ik niet ontkennen dat het geen probleem is, alleen dat de aandacht in verhouding nu ook meer lijkt (vermoeden, geen bewijs).New Yorker schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:06:
İk denk dat die bedreiging uit FvD hoek komt omdat hun media kanalen haar uitmaken voor kartel partij en controlled opposite. Daarnaast erkende ze de stikstof problematiek en wilde ze met JA21 met een reparatie wet komen wat ook slecht valt bij hun achterban.
https://www.dagelijksesta...plas-en-eerdmans-pijnlijk
De meeste politici worden bedreigd. Het is al lang een geaccepteerd wapen om bedreigen of "het creëren van gevoelens van bedreiging" om een ander onder druk te zetten.Tripwire999 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:17:
[...]
Nee maar de laatste tijd lijkt het wel alsof het meer gebeurt bij partijen die wat rechtser zijn of anders denkent. Of ben je soms vergeten dat Geert Wilders niet meer zonder beveiliging over straat kan. Pim Fortuyn doodgeschoten is. Thierry Baudet regelmatig zware bedreigingen krijgt en ook niet meer over straat kan zonder beveiliging. Nu is de BBB aan de beurt, wat opvallend is want weer een partij die anders denkt dan de gevestigde orde en veel stemmen binnenharkt. Laat dat nou elke keer gebeuren met dit soort partijen als ze groter en meer stemmen krijgen.
Wilders en Baudet hebben gemeen dat ze continue pijnlijke uitspraken doen (en dan ben ik nog lief in mijn verwoording). BBB is aan de beurt omdat ze nagenoeg een directe relatie hebben met een groep mensen die de pijn aan de volgende generatie geeft.
Wat mij meer opvalt is dat de extreme kant nu elkaar aan het bedreigen is (zie de posts van New Yorker in "De landelijke Nederlandse politiek 2022")
[ Voor 3% gewijzigd door DevWouter op 28-07-2022 13:24 ]
Kans is groot dat het uit de 'wappie' hoek komt of FvD. Of is dat hetzelfde. Anyway. Dat denk ik dan vooral omdat die hoek online al een tijdje los gaat op haar. Kans uit de dierenactivisten/milieuhoek/extreemlinks ijkt mij ook aanwezig maar kleiner.DevWouter schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:23:
[...]
BBB is aan de beurt omdat ze nagenoeg een directe relatie hebben met een groep mensen die de pijn aan de volgende generatie geeft.
Eh, vrijwel alle partijen krijgen doodsbedreigingen, ook de gevestigde orde. Van der Plas is nieuw in de politiek dus die zal dat niet gewend zijn, maar helaas is het voor andere partijen dagelijkse kost. Dus om Carolien als een soort slachtoffer te zien van de gevestigde orde is onzin.Tripwire999 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:58:
BBB-leider Van der Plas doet stap terug na reeks dreigementen
Mogelijk dat de rechts conservatieve hoek van Nederland zich realiseert dat ze maar een beperkte aanspraak hebben op de taart van 150 zetels. Zeker nu de BBB aan het stijgen is in de virtuele peiling (welke van mij verboden mogen worden) is het goed mogelijk dat de bepaalde groeperingen (zoals de FvD) hun strategie veranderen.PLAE schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:49:
[...]
Kans is groot dat het uit de 'wappie' hoek komt of FvD. Of is dat hetzelfde. Anyway. Dat denk ik dan vooral omdat die hoek online al een tijdje los gaat op haar. Kans uit de dierenactivisten/milieuhoek/extreemlinks ijkt mij ook aanwezig maar kleiner.
De grootte van de milieuhoek/extreemlinks en hun methodiek is volgens de AIVD minimaal ten opzichten van extreemrechts. Als ze al deelnemen dan is het marginaal.
Verder ken ik de term "wappie" vooral uit de tijd voorafgaand van Corona en werd toen door de klantenafdeling in Nijmegen gebruikt om naar verwarde personen te verwijzen die iets vreemds online gelezen hadden en daarmee hun lastig vielen.
Hoewel ik een mening heb over de FvD denk ik niet dat zij de oorspronkelijke veroorzaker zijn, hoogstens de versterker. Wat dat betreft kent Nederland al voldoende "mafklappers".
Ze is niet echt "nieuw" of onbekend. Ze heeft dit al over haar heen gehad sinds de oprichting (en waarschijnlijk langer). Ik denk(!) dat het oprecht vooral de hoeveelheid is en het feit dat ze het inzet om te scoren (zoals toen de tijd met de geuzennaam "Ma Flodder").HollovVpo1nt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:07:
[...]
Eh, vrijwel alle partijen krijgen doodsbedreigingen, ook de gevestigde orde. Van der Plas is nieuw in de politiek dus die zal dat niet gewend zijn, maar helaas is het voor andere partijen dagelijkse kost. Dus om Carolien als een soort slachtoffer te zien van de gevestigde orde is onzin.
Dat gezegd te hebben: Iemand bedreigen is vooral erkenning dat je te beperkt bent om je punt te maken.
Ik durfde het punt nog niet te maken, maar mijn ongefundeerde onderbuik zegt dat zij het ook benut om te scoren en sympathie te kweken. Afleidingstactiek misschien. Het plaatje hieronder is de realiteit van waar achterban toe in staat is, maar ze doet het absolute minimale om daar afstand van te nemen. Dit is gevaarlijk, dit is terrorisme, dit is wetteloosheid.DevWouter schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:11:
[...]
Ze is niet echt "nieuw" of onbekend. Ze heeft dit al over haar heen gehad sinds de oprichting (en waarschijnlijk langer). Ik denk(!) dat het oprecht vooral de hoeveelheid is en het feit dat ze het inzet om te scoren (zoals toen de tijd met de geuzennaam "Ma Flodder").
Dat gezegd te hebben: Iemand bedreigen is vooral erkenning dat je te beperkt bent om je punt te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door HollovVpo1nt op 28-07-2022 14:16 ]
<cynisme>Welkom bij de politiek</cynisme>HollovVpo1nt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:15:
[...]
Ik durfde het punt nog niet te maken, maar mijn ongefundeerde onderbuik zegt dat zij het ook benut om te scoren en sympathie te kweken. Afleidingstactiek misschien.
Als politici zou ik er inderdaad gebruik van maken, maar bedenk ook dat dit alleen mogelijk is wanneer die bedreigingen ook echt plaats vinden. Misleiding wordt meestal niet gewaardeerd als/wanneer het bekend wordt. En als de politie onderzoek doet en tot die conclusie komt dan heb je een veel groter probleem.
Mijn(!) voorstel is omdat als twee verschillende zaken te behandelen. Anders lopen we het risico om in een discussie van "wat het groter kwaad is" te komen. Men komt dan snel in een filosofische discussie waarbij men het heeft over het toepassen van kwaad om erger kwaad te voorkomen. Het is makkelijker om beide toepassingen van kwaad te veroordelen zodat men kan concentreren op oplossingen waar alle partijen winst hebben.Het plaatje hieronder is de realiteit van waar achterban toe in staat is, maar ze doet het absolute minimale om daar afstand van te nemen. Dit is gevaarlijk, dit is terrorisme, dit is wetteloosheid.
[Afbeelding]
Dat gezegd te hebben... Het is duidelijk dat we daar nog niet eens in de buurt zijn. We zitten nog steeds op stap 2 en 3 van Wikipedia: Rouwverwerking
Het is niet alleen een middel om de ongelijkheid te reduceren, het is ook essentieel om de totale welvaart te laten groeien. Veel mensen denken helaas nog steeds dat als je er voor zorgt dat armen het beter krijgen het je geld gaat kosten. Het tegendeel is echter waar. Iedereen wordt daar uiteindelijk beter van.Sandor_Clegane schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:25:
[...]
Welvaart delen is de beste manier om ongelijkheid te reduceren.
Ten eerste wordt elke politicus bedreigd tegenwoordig. Van Klaver tot nu vd Plas. Ik vermoed dat enkel Wilders extra bedreigd wordt maar dat heeft weinig met "rechts" zijn te maken maar alles met zijn uitspraken over moslims. Niet dat dat iemand het recht geeft om iemand te bedreigen natuurlijk.Tripwire999 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:17:
[...]
Nee maar de laatste tijd lijkt het wel alsof het meer gebeurt bij partijen die wat rechtser zijn of anders denkent. Of ben je soms vergeten dat Geert Wilders niet meer zonder beveiliging over straat kan. Pim Fortuyn doodgeschoten is. Thierry Baudet regelmatig zware bedreigingen krijgt en ook niet meer over traat kan zonder beveiliging. Nu is de BBB aan de beurt, wat opvallend is want weer een partij die anders denkt dan de gevestigde orde en veel stemmen binnenharkt. Laat dat nou elke keer gebeuren met dit soort partijen als ze groter en meer stemmen krijgen.
Verder snap ik dat betrekken van Baudet in dit soort links vs rechts discussies steeds minder. How the fuck zou je die nog onder normaal rechts willen scharen? Het is een fascist. Waarom je zou die nog als rechts politicus willen beschouwen?
In elk geval laat Air France-KLM ziet dat het een gigantisch bord voor de kop heeft. (paywall)
Ze gaan namelijk de voorgenomen krimp van Schiphol bij de rechter aanvechten. Dit zou namelijk hun bedrijfseconomische belangen schaden. Nou is dat wellicht wel zo, maar hun bedrijfseconomische activiteiten schaden ons milieu nogal. Lijkt mij geen erg succesvol argument om aan de rechter voor te leggen: "Ik verdien geld met het milieu kapot maken, en nu wil de Nederlandse overheid zomaar het milieu een beetje gaan beschermen waardoor ik minder geld kan verdienen. Kunt u zeggen dat ze dat niet mogen doen?
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Waarom zouden ze dat niet mogen? Zie het probleem niet, laat de rechter er maar over oordelen.Malfunctions schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:55:
Ze gaan namelijk de voorgenomen krimp van Schiphol bij de rechter aanvechten. Dit zou namelijk hun bedrijfseconomische belangen schaden.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het probleem is dat het erg slecht gaat met het milieu en dat als we zo doorgaan schiphol over 100 jaar een stukje noordzee is. Dat uitstelgedrag van de politiek en het bedrijsleven is daarom onwenselijk. Je gaat naar een rechter als iets onduidelijk is of als er gerede twijfel is. Niet als je weet dat je overduidelijk fout zit en daarmee al jaren kon wegkomen en dan probeert op basis van een detail of een vormfout daar nog langer mee weg te komen.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:57:
[...]
Waarom zouden ze dat niet mogen? Zie het probleem niet, laat de rechter er maar over oordelen.
Staat er iets meer in de argumentatie? Want tenzij Schiphol een uitzonderingspositie of afspraken met de overheid heeft zal de rechter geen keus hebben dan het als ondernemersrisico te classificeren.Malfunctions schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:55:
Ik weet niet zeker of dit helemaal het juiste topic is, maar wat mij betreft heeft het hier het grootste raakvlak..
In elk geval laat Air France-KLM ziet dat het een gigantisch bord voor de kop heeft. (paywall)
Ze gaan namelijk de voorgenomen krimp van Schiphol bij de rechter aanvechten. Dit zou namelijk hun bedrijfseconomische belangen schaden. Nou is dat wellicht wel zo, maar hun bedrijfseconomische activiteiten schaden ons milieu nogal. Lijkt mij geen erg succesvol argument om aan de rechter voor te leggen: "Ik verdien geld met het milieu kapot maken, en nu wil de Nederlandse overheid zomaar het milieu een beetje gaan beschermen waardoor ik minder geld kan verdienen. Kunt u zeggen dat ze dat niet mogen doen?
Verder denk ik dat krimp wel handig als ze te weinig man hebben
Ik vind sowieso de laatste tijd veel multinational berichten naar buiten komen die laten zien dat "het systeem" nu wel een beetje op z'n einde loopt.Malfunctions schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:55:
Ik weet niet zeker of dit helemaal het juiste topic is, maar wat mij betreft heeft het hier het grootste raakvlak..
- KLM heb je hierboven al over gesproken
- Unilever die de winsten op peil wilt houden en alle prijsverhogingen maximaal naar de consument toe. Unilever cao is verlopen afgelopen maart. Ben benieuwd of het de FNV lukt om 10% loonsverhoging te scoren om de oplopende inflatie voor haar medewerkers te beteugelen.
- Shell die eventjes 18 miljard winst in één kwartaal pakt doordat ze maximaal profiteren van de verhoogde olieprijs. Daar gaat 8 miljard terug naar de Nederlandse staatskas toe om de Nederlandse burgers te compenseren tegen hoge inflatie aandeelhouders toe want dividend is rete belangrijk.
Volgens mij was op het NOS journaal van 18:00 uur gisteren, was dit probleem (de mega winsten van olie bedrijven) in heel Europa. Dus de NOS deed even een rondje langs de velden bij hun internationale correspondenten:
- In Frankrijk heeft Total Energies megawinsten gehaald. In Frankrijk heeft President Macron een afspraak gemaakt met Total Energies om de prijzen aan de pomp te verlagen. Macron zelf heeft ook de accijnzen verlaagd waardoor de prijzen nu flink lager liggen in Frankrijk.
- In Engeland wordt gekeken of er extra belasting geheven kan worden om deze exorbitante winsten af te romen.
En wat gebeurt er in Nederland: "geen politieke draagvlak om ook extra belasting te heffen" (plan PvdA/GL dacht ik even uit mijn hoofd). En wat zegt Shell: "Deze buitengewone winsten doet wenkbrauwen fronzen in deze buitengewone tijden." En "Maar wij nemen wel onze verantwoordelijkheid". Wat deze loze woorden ook maar mogen betekenen... Zelfs de meest doorgewinterde VVD-er moet hier toch met zijn oren gaan zitten klapperen.
Wat verwijzingen naar Europese regels, en een klein beetje chantage..DevWouter schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:19:
[...]
Staat er iets meer in de argumentatie? Want tenzij Schiphol een uitzonderingspositie of afspraken met de overheid heeft zal de rechter geen keus hebben dan het als ondernemersrisico te classificeren.
Verder denk ik dat krimp wel handig als ze te weinig man hebben
“We zullen ons keihard verzetten tegen deze verrassende, eenzijdige stap, om te voorkomen dat deze ons negatief treft,” zegt topman Benjamin Smith van Air France KLM in de periferie van de halfjaarcijfers die vrijdag zijn gepresenteerd. “We verwachten niet dat deze maatregel overeind zal blijven.”
Zo zijn er Europese regels die voorkomen dat landen eenzijdig ingrijpen in het vrije verkeer van mensen en goederen. Bovendien beschikt KLM over een groot aantal historische start- en landingsrechten op Schiphol, die niet zomaar kunnen worden afgepakt.
Smith laat doorschemeren dat de jarenlange afspraken tussen het luchtvaartconcern en de Nederlandse staat over het beschermen van KLM en de positie van Schiphol kunnen vervallen. Het concern heeft Nederland altijd beloofd de verdeling van activiteiten tussen de thuisbases in Parijs en Amsterdam te beschermen en geen activiteiten van Schiphol naar Parijs te verhuizen. Maar lag die uitspraak in de beginjaren contractueel vast, sinds 2014 wordt deze met de mond beleden.
“Door deze restrictie door te voeren zullen er repercussies voor Nederland zijn. Wij zullen onze diensten zo veel mogelijk overeind houden, maar moeten mogelijk verbindingen met onze belangrijkste bestemmingen aanpassen.”
Dat iets "mag" wil niet zeggen dat het meteen een goed plan is of dat het überhaupt moreel een beetje in de haak is.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:57:
[...]
Waarom zouden ze dat niet mogen? Zie het probleem niet, laat de rechter er maar over oordelen.
De economische belangen van KLM, Schiphol en al haar toeleveranciers zijn dusdanig groot dat ze het volste recht hebben het in ieder geval te proberen.D-e-n schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:42:
Dat iets "mag" wil niet zeggen dat het meteen een goed plan is of dat het überhaupt moreel een beetje in de haak is.
Aandeelhouders en andere stakeholders verwachten niet anders, het is aan de rechter om te oordelen of ze een punt hebben. De KLM in is in deze niet anders dan Johan Vollenbroek, rechtspraak is niet ideologisch.
Waarom nog een Staten-Generaal hebben, laat dan maar de rechtstaat alles beslissen met argumenten van beiden partijen (voorstander/tegenstander)hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:57:
[...]
Misschien rechters verkiesbaar maken?
Klein beetje chantage? Echt compleet belachelijk.Malfunctions schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:31:
[...]
Wat verwijzingen naar Europese regels, en een klein beetje chantage..
[...]
[...]
En dat beroep op vrij verkeer van mensen en goederen is ook wel ver gezocht. Dan mag een land dus nooit meer beleid voeren dat iets verandert aan bestaande infrastructuur / logistiek. Mag dus alleen nog maar exact gelijk blijven of aan toegevoegd worden?
De rechter toetst aan wetten die de Staten-Generaal zelf gemaakt heeft, als die hun huiswerk goed hebben gedaan krijgt de KLM nul op het rekest.Haruhi schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:49:
Waarom nog een Staten-Generaal hebben, laat dan maar de rechtstaat alles beslissen met argumenten van beiden partijen (voorstander/tegenstander)
What could possibly go wrong?
En Harbers vraagt 60 miljoen aan voor het inhuren van mensen (lees: dure advocatenkantoren) door IenW.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:53:
[...]
De rechter toetst aan wetten die de Staten-Generaal zelf gemaakt heeft, als die hun huiswerk goed hebben gedaan krijgt de KLM nul op het rekest.
Is dit nu hoe de overheid moet opereren en belastinggeld nuttig kan besteden?
Lijkt me erg gezond om dit soort structuren nu maar eens te ontmantelen....
Als het goed is staat de overheid dus in haar recht. En toch meent men nu te moeten dreigen met een rechtzaak. Is dat niet gewoon chantage? Ze weten natuurlijk wel dat VVD ministers daar altijd open voor staan.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:53:
[...]
De rechter toetst aan wetten die de Staten-Generaal zelf gemaakt heeft, als die hun huiswerk goed hebben gedaan krijgt de KLM nul op het rekest.
Het is typisch weer een voorbeeld van een groot bedrijf dat in de marketing wel "groen" wil zijn maar verder schijt heeft aan de maatschappij. Daar kun je luchtig over doen maar een groot deel van de ellende in onze maatschappij is uiteindelijk door gedrag als dit (of het nu van Philip Morris, KLM of Shell is) veroorzaakt.
Het klimaat. That could (will) go horribly wrong.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:53:
[...]
Fixed it for youdawg schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:28:
[...]
Het klimaat. That could (will) is going horribly wrong.
Daar gaan 450.000 ipv 500.000 vluchten vanaf Schiphol niets aan veranderen, voor je vakantie naar Düsseldorf of Brussel rijden is waarschijnlijk slechter voor het milieu.dawg schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:28:
Het klimaat. That could (will) go horribly wrong.
Ligt eraan waar je woont. Ik weet niet wat beter/slechter is. Wellicht dat een betere spreiding van kleinere luchthavens beter is.. plus de verschrikkelijke 'hub' functie van Schiphol, waarbij je na een lange vlucht nog in de cityhopper moet stappen om alsnog in Düsseldorf uit te komen.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:31:
[...]
Daar gaan 450.000 ipv 500.000 vluchten vanaf Schiphol niets aan veranderen, voor je vakantie naar Düsseldorf of Brussel rijden is waarschijnlijk slechter voor het milieu.
Natuurlijk wel. Aangezien er consumindering en gedragsverandering nodig is. Dus alles wat daar een aandeel in kan hebben heeft zin.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:31:
[...]
Daar gaan 450.000 ipv 500.000 vluchten vanaf Schiphol niets aan veranderen, voor je vakantie naar Düsseldorf of Brussel rijden is waarschijnlijk slechter voor het milieu.
Daarnaast moeten we alles in onze macht doen om te schade te beperken, voor alle, dus ook jouw, kinderen zodat zij nog een enigszins leefbare planeet overhouden.
Daar heb je geen ongelijk in, en ik vermoed dat dit vooral voor de bühne (lees: aandeelhouders) is. Maar je zou als bedrijf ook eens een keer naar maatschappelijke ontwikkelingen kunnen kijken en als gevolg daarvan een realistisch standpunt innemen. Hoewel ik weet dat dit binnen het huidige economische systeem niet gebruikelijk of zelfs ongewenst is.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:49:
[...]
De economische belangen van KLM, Schiphol en al haar toeleveranciers zijn dusdanig groot dat ze het volste recht hebben het in ieder geval te proberen.
Aandeelhouders en andere stakeholders verwachten niet anders, het is aan de rechter om te oordelen of ze een punt hebben. De KLM in is in deze niet anders dan Johan Vollenbroek, rechtspraak is niet ideologisch.
Beetje reëel maatschappelijk verantwoord ondernemen zeg maar.
Ik vind anderen hun post aanpassen altijd een beetje overkomen als het opdringen van hun eigen mening.
Daarnaast is er nog steeds tijd om onder de 2 graden te blijven, al zal dat heel erg lastig worden. Echter zolang die mogelijkheid er is zal ik het niet nalaten om daarop te blijven hameren aangezien we in mijn bescheiden optiek het recht niet hebben de Aarde zodanig te verneuken voor ons eigen plezier en comfort waardoor onze kinderen geen fatsoenlijke plek meer hebben. Vandaar mijn woordkeuze.
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 29-07-2022 15:45 ]
Allereerst dank.Malfunctions schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:31:
[...]
Wat verwijzingen naar Europese regels, en een klein beetje chantage..
[...]
Wat betreft de argumenten:
1. "Eenzijdig stap" Een besluit is altijd éénzijdige stap, de vraag is echter of het kan in de huidige overeenkomst.
2. "Verrassend stap" lijkt me ook onjuist. De richting is verrassend, maar het is ook iets waar vele jaren om gevraagd wordt.
3. "Eenzijdig ingrijpen op vrije verkeer en goederen". Onzin, daar kan ik me ook niet op beroepen wanneer mijn auto verplicht naar de garage moet.
4. "Historisch start- en landings-recht". Zijn we vergeten dat men tijdens corona expres moest vliegen om die rechten te behouden?
5. "Jarenlange afspraken (maar sinds 2014 niet op papier)". Een mondelinge afspraak op dat niveau is wel heel naïef, klinkt eerder als een dreigement waarbij je de ander voor dom uitmaakt.
6. "repercussies voor Nederland". Elke keuze heeft gevolgen.
Enfin, het is nu even wachten wanneer ze een blikje lobbyisten opentrekken.
dawg schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:38:
Aangezien er consumindering en gedragsverandering nodig is. Dus alles wat daar een aandeel in kan hebben heeft zin.
Dan wordt je op je wenken bediend door Dick Benschop met zijn baggage-chaos...
Ik vind mening net zo iets als smaak. Daar kan men over twisten, maar die van mij is beterdawg schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:44:
[...]
Ik vind anderen hun post aanpassen altijd een beetje overkomen als het opdringen van hun eigen mening.
Nee, er is geen tijd meer en zelfs met zwaar ingrijpen is het 50-50. Zie het laatste IPCC rapport.Daarnaast is er nog steeds tijd om onder de 2 graden te blijven, al zal dat heel erg lastig worden.
Enfin, ik stel voor dat als we hiermee doorgaan we dat in Klimaat: wetenschap en achtergronden doenVolgens het nieuwe rapport lijdt het geen twijfel dat er onmiddellijk drastische en wereldwijde maatregelen moeten worden genomen om te voorkomen dat de in de Overeenkomst van Parijs bedoelde opwarmingslimiet van 1,5°C (50% kans) of 2°C (66% kans) wordt overschreden.
Bij ongewijzigd beleid stevent de wereld af op een opwarming van 2,2 tot 3,5°C (mediaan: 3,2°C) tegen 2100, wat zeer ernstige gevolgen zou hebben voor de toekomstige ontwikkeling van onze samenlevingen.
Dan nog zou ik er geen gewoonte van maken andermans posts aan te passen. Beetje hooghartig vind ik dat.DevWouter schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:00:
[...]
Ik vind mening net zo iets als smaak. Daar kan men over twisten, maar die van mij is beter
Jawel, maar de kans dat dat lukt is erg klein. Echter het is niet onmogelijk. Stellen dat dat het wel is is opgeven. Ik ben niet zo van het opgeven.Nee, er is geen tijd meer en zelfs met zwaar ingrijpen is het 50-50. Zie het laatste IPCC rapport.
[...]
Enfin, ik stel voor dat als we hiermee doorgaan we dat in Klimaat: wetenschap en achtergronden doen
@hoevenpe Nee, ik word niet op mijn wenken bediend. Ik snap dat je niet geheel serieus was gezien de smiley maar toch. De situatie is nijpend, dat weet je zelf ook wel, ondanks je cynisme.
[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 29-07-2022 16:08 ]
@dawg Volgens mij was het vrij duidelijk dat mijn bericht ook met een knipoog was en dat mijn reactie ook niet geheel serieus was. Verder speelt er bij mij geen fatalisme maar urgentie.
dawg schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:07:
De situatie is nijpend, dat weet je zelf ook wel, ondanks je cynisme.
Als zelfs de 'rabiaat rechtse rakkers' in deze draadjes zich bewuster zijn van de urgentie dan de gemiddelde Nederlander (laat staan Chinees, Indiër, Rus of Amerikaan) ben ik inderdaad erg cynisch.
Uiteindelijk is de bereidheid tot serieuze verandering gewoon erg beperkt. Waarbij ik eerlijk toegeef dat ook ik niet verder ga dan een paar dagen minder vlees, meer thuiswerken, vakantie in de regio, thermostaat lager, zonnepanelen en ooit een warmtepomp.
hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:56:
[...]
offtopic:
Als zelfs de 'rabiaat rechtse rakkers' in deze draadjes zich bewuster zijn van de urgentie dan de gemiddelde Nederlander (laat staan Chinees, Indiër, Rus of Amerikaan) ben ik inderdaad erg cynisch.
Uiteindelijk is de bereidheid tot serieuze verandering gewoon erg beperkt. Waarbij ik eerlijk toegeef dat ook ik niet verder ga dan een paar dagen minder vlees, meer thuiswerken, vakantie in de regio, thermostaat lager, zonnepanelen en ooit een warmtepomp.
Je vergeet de belangrijkste: groen stemmen!
[ Voor 30% gewijzigd door New Yorker op 29-07-2022 18:46 ]
Weg
Bewijs die grijsgedraaide claim maar.New Yorker schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:44:
Ja maar groen wil tegelijkertijd meer statushouders wat ook belastend is voor Nederland.
[ Voor 26% gewijzigd door dawg op 29-07-2022 18:51 ]
Klaver wilde zelf niet in een regering stappen omdat asiel een breekpunt is. Die tweede claim is te hard ondat een bron uit 2020 zegt dat er voor 2021 dertigduizend woningen voor hem nodig is. Hoeveel stikstof komt er vrij als we jaarlijks 30 duizend woningen voor hem bouwen en groen die er niks aan wil doen?
https://www.binnenlandsbe...-voor-statushouders-nodig
https://www.ad.nl/politie...egeven-op-asiel~a2db3f35/
Groen of PvdA overweeg ik pas als ze naar Denemarken gekeken hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door New Yorker op 29-07-2022 19:20 ]
Weg
Hoewel ik weinig heil verwacht van Klaver cs op dit punt is het voor het stemgedrag niet zo relevant.New Yorker schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:44:
Ja maar groen wil tegelijkertijd meer statushouders wat ook belastend is voor Nederland. Mischien compenseren we het door minder vlees eten? Door die stikstof problematiek zitten we op slot en moeten we kiezen voor wie we die woningen bijvoorbeeld moeten bouwen.
Kijk wat 12 jaar VVD/Rutte ons heeft gebracht: een recordaantal immigranten en een belastingsysteem waarbij (meer) werken amper loont.
Zijn grootste zonde vind ik nog wel dat hij simpelweg geen beslissingen neemt. Geen beslissingen waar ik het mee eens ben én geen beslissingen waar ik het mee oneens ben. Hij (en z'n kabinet) lijken helemaal niks te doen en lijken enkel nog de uitvoerders van rechtelijke uitspraken en beslissingen uit Brussel.
Heb nog nooit iets in linkse partijen gezien, maar de noodzaak om van deze ellende af te komen begint toch wel redelijk hoog te worden. En een stem op PVV/FvD zal het nooit worden. Dat is ook geen oplossing.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat is een veelgebruikt frame maar een die niet klopt. Het werd bewust zo gespeeld door CDA en daarna zo gespind in de media. Is bevestigd door Kathalijne Buitenweg (vanaf 6:00), tot vorige verkiezingen de nummer 2 van GL.New Yorker schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:10:
[...]
Klaver wilde zelf niet in een regering stappen omdat asiel een breekpunt is. Die tweede claim is te hard ondat een bron uit 2020 zegt dat er voor 2021 dertigduizend woningen voor hem nodig is. Hoeveel stikstof komt er vrij als we jaarlijks 30 duizend woningen voor hem bouwen en groen die er niks aan wil doen?
https://www.binnenlandsbe...-voor-statushouders-nodig
https://www.ad.nl/politie...egeven-op-asiel~a2db3f35/
Groen of PvdA overweeg ik pas als ze naar Denemarken gekeken hebben.
Je tweede claim ben ik niet op ingegaan.
Denemarken en sociaaldemocratie is hier al vaker besproken waarom dat geen goed idee is volgens velen.
Het is niet voor niets dat de VVD haar natuurlijke achterban verliest, heb ergens gelezen dat het aan de ontkerkelijking in Brabant en Limburg te danken was dat Rutte gelijk bleef. In Wassenaar, Aerdenhout, het Gooi en randstedelijke Vinexwijken verloor hij vorig jaar behoorlijk wat stemmen.alexbl69 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:31:
Kijk wat 12 jaar VVD/Rutte ons heeft gebracht: een recordaantal immigranten en een belastingsysteem waarbij (meer) werken amper loont.
Ik heb altijd al gezegd dat er een enorm electoraal gat 'rechts' van deze VVD ligt, durf de stelling wel aan dat dit het laatste traditionele middenkabinet gaat worden. Hoor echt niemand die er blij mee is, veel VVD kiezers in mijn omgeving hebben belangen in de luchtvaart/Schiphol en zijn laaiend om de reductie.
Rutte zit nog op halverwege https://www.bnnvara.nl/jo...r-niet-genoeg-van-krijgen.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:17:
[...]
Het is niet voor niets dat de VVD haar natuurlijke achterban verliest, heb ergens gelezen dat het aan de ontkerkelijking in Brabant en Limburg te danken was dat Rutte gelijk bleef. In Wassenaar, Aerdenhout, het Gooi en randstedelijke Vinexwijken verloor hij vorig jaar behoorlijk wat stemmen.
Ik heb altijd al gezegd dat er een enorm electoraal gat 'rechts' van deze VVD ligt, durf de stelling wel aan dat dit het laatste traditionele middenkabinet gaat worden. Hoor echt niemand die er blij mee is, veel VVD kiezers in mijn omgeving hebben belangen in de luchtvaart/Schiphol en zijn laaiend om de reductie.
[ Voor 6% gewijzigd door New Yorker op 29-07-2022 20:55 ]
Weg
Het aantal asielaanvragen in Denemarken is minimaal, mede gesteund door de lokale PvdA.alexbl69 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:31:
Heb nog nooit iets in linkse partijen gezien, maar de noodzaak om van deze ellende af te komen begint toch wel redelijk hoog te worden. En een stem op PVV/FvD zal het nooit worden. Dat is ook geen oplossing.
Januari tot en met mei 2022:
Nederland: 15388
Denemarken: 833
Als een ander democratisch EU-land dit kan dan is het een politieke keuze om het niet te doen. Waarom de VVD niet hetzelfde doet is me een raadsel, de enige verklaring die ik heb zijn financiële belangen in de industrie rond asiel.
Ja maar Denemarken is minder interessant voor vluchtelingen als ze eenmaal status krijgen. Daar willen ze je verplicht laten werken voor een bijstandsuitkering https://www.rtlnieuws.nl/...plichten-werken-uitkering dan kunnen ze beter voor Nederland kiezen.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:55:
[...]
Het aantal asielaanvragen in Denemarken is minimaal, mede gesteund door de lokale PvdA.
Januari tot mei 2022:
Nederland: 15388
Denemarken: 833
Als een ander democratisch EU-land dit kan dan is het een politieke keuze om het niet te doen, dit kan gewoon. Waarom de VVD niet hetzelfde doet is me een raadsel, de enige verklaring die ik heb zijn financiële belangen in de industrie rond asiel.
Weg
Dat systeem is helaas echt niet zo mooi als het lijkt. Dat komt neer op het klassieke "werk moet lonen" welke je kan omdraaien naar "voor loon moet je werken". Het verplicht laten werken is dan ook zeer zeker niet een sociaal verhaal, maar een extreem liberaal verhaal welke tegen slavernij door de staat aanhikt.New Yorker schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:11:
[...]
Ja maar Denemarken is minder interessant voor vluchtelingen als ze eenmaal status krijgen. Daar willen ze je verplicht laten werken voor een bijstandsuitkering https://www.rtlnieuws.nl/...plichten-werken-uitkering dan kunnen ze beter voor Nederland kiezen.
Anders gezegd: Door mensen verplicht te laten werken krijgen ze geen mogelijkheid voor persoonlijke ontwikkelen en oriëntatie. Studeren moeten ze dan in eigen vrije tijd doen terwijl de bureaus die dat soort projecten begeleiden vooral open zijn wanneer zij verplicht moeten werken. Dit resulteert tot tijd tekort en is suboptimaal omdat er nooit het maximale uit de mensen gehaald wordt. Geef ze een woning en uitkering dan is de kans groot ze succesvoller worden, meer levensplezier hebben en daardoor meer bijdragen aan de maatschappij.
Uiteraard zal er misbruik zijn, maar die heb je ook bij verplicht werken. Vraag maar aan mensen die ooit met een prikklok te maken hebben gehad wat voor trucjes die allemaal uitgehaald hebben.
Net als de BBB stemmer, mist een deel van het VVD-electoraat een stukje realiteitszin. De groei is eindig gebleken en Schiphol kan, net als de boeren, niet op de oude voet verder.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:17:
[...]
Het is niet voor niets dat de VVD haar natuurlijke achterban verliest, heb ergens gelezen dat het aan de ontkerkelijking in Brabant en Limburg te danken was dat Rutte gelijk bleef. In Wassenaar, Aerdenhout, het Gooi en randstedelijke Vinexwijken verloor hij vorig jaar behoorlijk wat stemmen.
Dan kan iemand laaiend zijn over de reductie, maar dat geeft dan alleen blijk van egoïsme.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Schiphol moet krimpen omdat 'onze' overheid haar vergunningen niet op orde heeft, het heeft niet direct met klimaat te maken.Joris748 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:53:
De groei is eindig gebleken en Schiphol kan, net als de boeren, niet op de oude voet verder.
Net als met de PAS is de primaire oorzaak een juridische puinhoop, geen ideologische koerswijziging.
Maar dat is toch het symptoom? De groei is eindig, de regeringen schuift de hete aardappel voor zich uit. Totdat ze op juridische gronden nat gaan. En dan moet het ineens.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:04:
[...]
Schiphol moet krimpen omdat 'onze' overheid haar vergunningen niet op orde heeft, het heeft niet direct met klimaat te maken.
Net als met de PAS is de primaire oorzaak een juridische puinhoop, geen ideologische koerswijziging.
De ideologische koers van VVD is doorgaan tot het echt niet anders kan. En dan nog proberen het zo lang mogelijk te rekken. Dat is inderdaad niet veranderd.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Maar het was toch ook niet onwaarschijnlijk dat er uiteindelijk iets ging zijn dat op de rem zou trappen bij de luchtvaart? Ik vind het maar wensdenken dat met zoveel crises de luchtvaart ongeschonden zou blijven.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:04:
[...]
Schiphol moet krimpen omdat 'onze' overheid haar vergunningen niet op orde heeft, het heeft niet direct met klimaat te maken.
Een grens aan het max aantal vluchten, waar men nu nog maar 3 of 4 jaren boven heeft gezeten, valt dan nog reuze mee.
Gaan die VVD-kiezers straks ook verbaasd reageren als Lelystad Airport mogelijk nooit opengaat voor vakantievluchten?
[ Voor 8% gewijzigd door drooger op 30-07-2022 06:38 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
De VVD is niet het midden. Het zal best dat ze in coalities wat weggeven maar de VVD blijft op sociaal-economisch terrein toch echt gewoon rechts.New Yorker schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:54:
[...]
waardoor ze weer voor midden zullen kiezen.
En toch komen al die "gaten" op rechts nooit serieus van de grond. Weet je waarom? Omdat er inhoudelijk geen gat is. De enige manier om dat "gat" te vullen is door leugens te verspreiden zoals BBB dat doet, of door op de fascistische (FvD) of discriminerende (PVV) toer te gaan.hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:17:
[...]
Ook een alternatieve VVD zal in een kabinet tegen dezelfde beperkingen aanlopen als de VVD. Met als gevolg dat de kiezers wederom teleurgesteld zullen worden. Ook Rutte is wat dat betreft groot geworden met loze beloften, gesteund door de beste marketingmachine van Nederland.
Wat dat betreft ben ik somber over de toekomst van Nederland. Als het zo doorgaat krijgen we een mix van Italiaanse en Britse toestanden. Het eens zo trotse Nederland verwordt tot een puinhoop waar landen als Duitsland en Zweden op neer zullen kijken, zoals wij nu altijd neerkijken op de Zuidelijke landen.
Edit:
En het frusterende is dat je er als kiezer meer ter linkerzijde geen zak aan kunt veranderen, behalve hopen op een charismatische leider op links. Want wat je ook stemt: aan de verhoudingen zal niks veranderen door jou stem. Kiezers op rechts zouden wat dat betreft eens moeten stoppen met klagen over gebrek aan keuzes. Want hun stemmen bepalen die verhouding dus uiteindelijk wel.
[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 30-07-2022 11:30 ]
Waar haal je dat "meer" vandaan? Niet constant "minder, minder" roepen betekent niet dat je per definitie meer statushouders wilt.New Yorker schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:44:
Ja maar groen wil tegelijkertijd meer statushouders
Even los van het feit dat ook Klaver weinig aan de instroom zal kunnen veranderen. Dat is volgens mij vooral een Europees verhaal. Daar je stem op baseren heeft weinig zin. De afhandeling van de instroom kan echter wel beter maar daar hebben partijen op rechts al helemaal geen goed track record
Op de lat van (deels persoonlijk ingekleurde) links/rechts interpretaties van standpunten wellicht, maar electoraal gezien is de VVD al jaren het midden, en die positie wordt alleen maar sterker.D-e-n schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:08:
[...]
De VVD is niet het midden. Het zal best dat ze in coalities wat weggeven maar de VVD blijft op sociaal-economisch terrein toch echt gewoon rechts.
Bij de laatste peilingen zijn er 42 zetels die duidelijk rechtser zijn dan de VVD (PVV, FvD, JA21 en BBB), terwijl er 39 zetels zijn die duidelijk linkser zijn (SP, PvdA, GL, PvdD en BIJ1). De rest zit ook redelijk in dezelfde vijver als de VVD te vissen.
Het is al vaker gezegd: een linkse partij (SP?) die duidelijk zegt de grenzen bijna volledig te willen sluiten levert de volgende premier.D-e-n schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:17:
[...]
Waar haal je dat "meer" vandaan? Niet constant "minder, minder" roepen betekent niet dat je per definitie meer statushouders wilt.
Hun traditionele electoraat ondervindt als geen ander de gevolgen van de (arbeids-) migratie, terwijl het horden stemmen van gefrustreerde VVD, CDA en D66 stemmers zal trekken.
Dan is de conclusie dat er gewoon weinig "links" is in Nederland. De verhoudingen bepalen niet of een partij wel of niet "links" of "rechts" is. De inhoud doet dat.alexbl69 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Op de lat van (deels persoonlijk ingekleurde) links/rechts interpretaties van standpunten wellicht, maar electoraal gezien is de VVD al jaren het midden, en die positie wordt alleen maar sterker.
Bij de Amerikaanse verkiezingen is het doorgaans ook niet links vs rechts maar hooguit midden vs rechts.
Toch weet Denemarken haar grenzen binnen de geldende Europese regelgeving dicht te houden: 833 in plaats van 15388 zou ook voor Nederland een goede eerste stap zijn.D-e-n schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:17:
Even los van het feit dat ook Klaver weinig aan de instroom zal kunnen veranderen. Dat is volgens mij vooral een Europees verhaal.
Wat doet VVD'er Van den Burg? Die laat cruiseschepen hierheen komen die geen enkele gemeente aan de kade wil hebben...
Is de SP zo pro-migratie dan? Met name op het gebied van arbeidsmigratie zijn ze dat absoluut niet. Probleem is ook dat er altijd weer een partij zal zijn die dat overschreeuwt.alexbl69 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:46:
[...]
Het is al vaker gezegd: een linkse partij (SP?) die duidelijk zegt de grenzen bijna volledig te willen sluiten levert de volgende premier.
Zoals @drooger ook al suggereert: links heeft in Nederland, meer dan waar ook ter wereld, een heel negatief imago.
Dat is flauw en onder de gordel. Die mensen zijn er al. Dan moet een minister daar toch mee dealen.hoevenpe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:53:
[...]
Wat doet VVD'er Van den Burg? Die laat cruiseschepen hierheen komen die geen enkele gemeente aan de kade wil hebben...
[ Voor 41% gewijzigd door D-e-n op 30-07-2022 12:00 ]
Ik zie dat nog niet gebeuren hoor, dat er een grote groep zoveel waarde hecht aan de boodschap van de grenzen willen sluiten én ook bereid is om dan op gedemoniseerd links te stemmen.alexbl69 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:46:
[...]
Het is al vaker gezegd: een linkse partij (SP?) die duidelijk zegt de grenzen bijna volledig te willen sluiten levert de volgende premier.
Hun traditionele electoraat ondervindt als geen ander de gevolgen van de (arbeids-) migratie, terwijl het horden stemmen van gefrustreerde VVD, CDA en D66 stemmers zal trekken.
Dat lijkt mij als een Venndiagram, waarbij maar een kleine subset tot de groep gaat behoren die dan zijn stem gaat aanpassen.
Ik denk namelijk dat mensen teveel zijn geloven in de angst voor als links "aan de macht komt", dat ze zelfs dan niet op zo'n partij gaan stemmen.
[ Voor 5% gewijzigd door drooger op 30-07-2022 12:00 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Theoretisch zou Nederland volgens de Europese regeltjes (bijna) geen enkele asielzoeker op hoeven te vangen, want ze kunnen hier niet eens komen zonder eerst door een ander land waar ze asiel aan hadden moeten vragen te reizen.hoevenpe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:53:
[...]
Toch weet Denemarken de grenzen binnen de geldende Europese regelgeving dicht te houden: 833 in plaats van 15388 zou ook voor Nederland een goede eerste stap zijn.
Nu is dat systeem totaal niet realistisch, dat besef ik me ook wel. Maar Nederland (en andere landen) hebben dus wel degelijk een onderhandelingspositie als ze ervoor gaan pleiten dat de EU als geheel de grenzen wat meer moet sluiten.
Kan me voorstellen dat Denemarken die mogelijkheid nu gebruikt om asielzoekers te weren. Formeel hoeven ze immers alleen vluchtelingen die rechtstreeks in Denemarken aankomen in procedure te nemen.
Meen me te herinneren dat ze voor de laatste TK verkiezingen overwogen dat standpunt in te nemen, maar dat dit er door smeulende interne heibel niet door is gekomen.D-e-n schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:57:
[...]
Is de SP zo pro-migratie dan? Met name op het gebied van arbeidsmigratie zijn ze dat absoluut niet. Probleem is ook dat er altijd weer een partij zal zijn die dat overschreeuwt.
[...]
Dat is flauw en onder de gordel. Die mensen zijn er al. Dan moet een minister daar toch mee dealen.
Bovendien is niet pro-immigratie zijn niet meer voldoende. Een partij zal zich actief in moeten zetten om het bestaande vrije verkeer van personen binnen de EU deels aan banden te leggen.
Ze zijn niet met een parachute in Ter Apel gedropt, gewoon terug de grens overzetten.D-e-n schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:57:
Dat is flauw en onder de gordel. Die mensen zijn er al. Dan moet een minister daar toch mee dealen.
Moet je opletten hoe snel Duitsland ook haar grenzen sluit en daar de druk toeneemt om hetzelfde te doen.
Welke grens? Tussen Duitsland en Nederland is er geen grens. Als je wilt pleiten voor het hele afschaffen van de vrijheid van verkeer in Europa moet je dat zeggen, maar dat heeft wel wat meer voeten in de aarde en gaat wat verder dan een paas asielzoekers tegenhouden. Want het meeste verkeer betreft natuurlijk geen asielzoekers. En dan zal ik je maar niet vragen waar je het douane personeel vandaan haalt.hoevenpe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:01:
[...]
Ze zijn niet met een parachute in Ter Apel gedropt, gewoon terug de grens overzetten.
Uiteindelijk moet dit Europees opgelost worden.
[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 30-07-2022 12:06 ]
Ik weet het niet.drooger schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:58:
[...]
Ik zie dat nog niet gebeuren hoor, dat er een grote groep zoveel waarde hecht aan de boodschap van de grenzen willen sluiten én ook bereid is om dan op gedemoniseerd links te stemmen.
Dat lijkt mij als een Venndiagram, waarbij maar een kleine subset tot de groep gaat behoren die dan zijn stem gaat aanpassen.
Ik denk namelijk dat mensen teveel zijn geloven in de angst voor als links "aan de macht komt", dat ze zelfs dan niet op zo'n partij gaan stemmen.
Onder Rutte hebben we op veel terreinen (immigratie, belastingstelsel, toeslagen) meer traditioneel 'sociaal' beleid gekregen dan veel VVD stemmers cs lief is. Dus op die punten maakt het eigenlijk geen bal uit dat iemand links gaat stemmen ipv op de VVD.
Blijft over de bescherming van het grote bedrijfsleven, waar de VVD in de praktijk zich wel heel hard voor maakt. Maar het lijkt me dat als dat het enige praktische verschil is je daarmee als linkse partij het volk toch wel achter je kan krijgen.
De linkse partijen moeten pro-actief gaan uitdragen dat het MKB bij hun beter af is. Geen belastingvoordelen voor multinationals en ongebreidelde import van goedkope arbeid meer, dat zijn zaken waar het MKB toch niets aan heeft en waar ze in de concurrentie met de grote jongens alleen maar last van heeft.
De marketing kan zeker beter maar gaat dit helpen? Want is dit inhoudelijk al niet de praktijk? Ik kan me herinneren dat er, al jaren terug, eens een doorberekening was wat programma's van partijen voor het MKB zouden betekenen en in mijn herinnering stond de SP of GL dan op één.alexbl69 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:06:
[...]
De linkse partijen moeten pro-actief gaan uitdragen dat het MKB bij hun beter af is. Geen belastingvoordelen voor multinationals en ongebreidelde import van goedkope arbeid meer, dat zijn zaken waar het MKB toch niets aan heeft en waar ze in de concurrentie met de grote jongens alleen maar last van heeft.
In dit specifieke geval is het weigeren van een asielaanvraag van eenieder die niet aantoonbaar Nederland als eerste EU-land van aankomst heeft genoeg.D-e-n schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:05:
Als je wilt pleiten voor het hele afschaffen van de vrijheid van verkeer in Europa moet je dat zeggen
Dan hou je een enkeling op Schiphol en via havens over, waarschijnlijk wat Denemarken ook doet.
Je wilt het niet horen maar zowel SP als ook PvdD willen op hun eigen manier (arbeids)migratie beperken. Maar goed. *knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.hoevenpe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:10:
[...]
In dit specifieke geval is het weigeren van een asielaanvraag van eenieder die niet aantoonbaar Nederland als eerste EU-land van aankomst heeft genoeg.
Dan hou je een enkeling op Schiphol en via havens over, waarschijnlijk wat Denemarken ook doet.
[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 31-07-2022 00:17 ]
En dan drop je alle problemen dus bij Italië en Griekenland? Ik kan wat dat betreft blijven bij mijn eerste standpunt: dit moet Europees opgelost worden.hoevenpe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:10:
[...]
In dit specifieke geval is het weigeren van een asielaanvraag van eenieder die niet aantoonbaar Nederland als eerste EU-land van aankomst heeft genoeg.
Soms denk ik dat mensen ook gewoon bang zijn voor verandering. Als je ziet hoeveel excuses er worden verzonnen om bepaalde partijen terzijde te schuiven.dawg schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:13:
[...]
Je wilt het niet horen maar zowel SP als ook PvdD willen op hun eigen manier (arbeids)migratie beperken. Maar goed. *knip*
[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 31-07-2022 00:18 ]
Vermoed dat wij mbt arbeidsmigranten niet sterk van mening verschillen, dit gaat echter over asiel.dawg schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:13:
Je wilt het niet horen maar zowel SP als ook PvdD willen op hun eigen manier (arbeids)migratie beperken.
Ook dat wil je niet horen vermoed ik zo. Ik heb al vaker uitgelegd dat PvdD bijvoorbeeld iets wil doen aan diverse (Europese) subsidies waardoor Europa geen concurrentievoordeel meer heeft waardoor mensen in arme landen makkelijker armoede kunnen ontstijgen wat maakt dat de noodzaak tot migratie vervalt.hoevenpe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:17:
[...]
Vermoed dat wij mbt arbeidsmigranten niet sterk van mening verschillen, dit gaat echter over asiel.
Ik heb recentelijk eens wat concreter verteld dat ik ook liever wat minder migratie zou willen, zelfs hoeveel dan wel. Maar dat gaat rechts nooit of te nimmer doen, want subsidies. Gratis geld, zolang het voor hun eigen achterbannen is. En migratie willen ze ook want goedkoper om niks te doen en te gebruiken als propaganda.
Net als boeren misbruikt worden door Big Farm, wordt het rechtse electoraat misbruikt voor de eigen achterban, Big Everything.
Voor de volledigheid, mijn post nogmaals.
Dat Europa zich (deels) afwendt van het (willen) zijn van een economische grootmacht zoals het nu is. Dan hoeven we niet meer naïef alle waarschuwingen omtrent Rusland of China in de wind te slaan omdat we daar geld kunnen (en willen) verdienen. Dan kunnen we bijvoorbeeld Europees breed afspreken dat we - ballpark - 1 (niet-economische) vluchteling per 45.000 inwoners opnemen op 450 miljoen inwoners.
Vervolgens stappen we af van de landbouwsubsidies waardoor juist al die Afrikaanse economische vluchtelingen onze kant opkomen. Deze subsidies zijn ook niet meer nodig want Europa is overgestapt op biologische en duurzame kringlooplandbouw.
Voor de rest. Met het risico op Trump in 2024 of een ander gevaarlijk sujet (in de VS of elders) dient Europa te gaan bouwen aan een groot en gezamelijk leger. Niet zozeer om anderen aan te vallen als wel voor verdediging. Nu tegen autoritaire grootmachten waar wij onszelf tegen moeten beschermen, als ook tegen de toekomstige conflicten die gaan ontstaan door klimaatontwrichting.
Daarnaast is het zaak om zo snel mogelijk de hightechsector binnen Europa uit te bouwen en verder te avanceren. Hier ligt toch de toekomst. Techniek. Of dat nu auto's, smarthomes, smartgrids, computerchips of wat dan ook is.
Geen verdere uitbreiding. Veto omvormen zodat enkel de 5 oprichters een veto hebben. Ondanks dat velen er geen fan van zijn houdt dat dus ook in dat we de economieën binnen Europa verder gaan convergeren. Als dat met Eurobonds moet, dan moet dat maar. Geen verdere uitbreiding meer want in mijn optiek wordt het aandeel van Oost-Europa (stel dat Oekraïne zich erbij voegt, een dergelijk groot land) veel te groot. Dat zijn toch wat andere waarden dan oorspronkelijk het geval was, en we zien nu al problemen met Oost-Europese landen, denk maar aan Polen, Hongarije, Servië.
Heel summier en globaal, maar jullie zien wel waar ik heen wil. Ik denk de enige manier om nog ons hoofd boven al het dreigende water te houden nu en in de toekomst. De uitdagingen zijn nu al en worden enkel nog groter om dat als enkel klein land het hoofd te kunnen bieden.
[ Voor 83% gewijzigd door dawg op 30-07-2022 12:57 ]
Dan is er misschien iets mis met de marketing?D-e-n schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:10:
[...]
De marketing kan zeker beter maar gaat dit helpen? Want is dit inhoudelijk al niet de praktijk? Ik kan me herinneren dat er, al jaren terug, eens een doorberekening was wat programma's van partijen voor het MKB zouden betekenen en in mijn herinnering stond de SP of GL dan op één.
Ook dit topic blijft nu elke keer weer vollopen.
Misschien wordt het tijd inderdaad de grenzen dicht te gooien. Dan is daar in ieder geval niet meer de aandacht mee af te leiden.
Maar dan vinden ze wel iets nieuws, zoals de mensen die hier al zijn. Of de mensen met een uitkering zijn dan een enorm probleem.
Alles om maar niet na te denken, over de serieuze problemen die op ons afkomen. En de richting die we met dit land in willen slaan.
Nogmaals: vraag is of asielbeleid met de SP zoveel zou verschillen van dat van de VVD. Ik denk het niet namelijk. Vergeet niet dat zelfs de PvdA gewoon meestemde met de vluchtelingendeal die GL weigerde.hoevenpe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:17:
[...]
Vermoed dat wij mbt arbeidsmigranten niet sterk van mening verschillen, dit gaat echter over asiel.
Als ik de site van de PvdD bekijk zie ik vooral aandacht voor de oorzaak van vluchtelingenstromen. Daar hoor je rechterkant nu nooit over. Men zegt wel eens dat links de kop in het zand steekt maar dit is daar nog meer een voorbeeld van.
En vergeet niet dat de arbeidsmigratie veel groter is dan het aantal statushouders.
Daar is veel mis mee. Denk aan het broddelwerk wat die PvdA commissie vorig jaar uitbraakte naar aanleiding van de slechte uitslagen (veel gelul over "progressieve" punten en het laten liggen van het sociaal-economische element waar je uiteindelijk een brede groep kiezers mee kunt paaien)alexbl69 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:26:
[...]
Dan is er misschien iets mis met de marketing?
Maar ik denk dat het ook zeer moeilijk is om links goed in de markt te zetten. Het is een dun koord waar je op balanceert tussen realisme en populisme. De SP viel er al eens vanaf.
[ Voor 14% gewijzigd door D-e-n op 30-07-2022 12:37 ]
Ja, dat is waar.D-e-n schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:32:
[...]
Het is een dun koord waar je op balanceert tussen realisme en populisme. De SP viel er al eens vanaf.
Maar als er een moment is om dit eens goed op te pakken is het nu. Nu ook de middeninkomens in de problemen komen zal een grotere groep mensen openstaan voor die boodschap.
Vooropgesteld: dit plan klinkt reëel en kan daar in grote lijnen in meegaan. Eerlijker handel helpt de handelsbalans met die landen te verbeteren, kan op langere termijn welvaart brengen waar dat nu nog niet is.dawg schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:25:
Ik heb al vaker uitgelegd dat PvdD bijvoorbeeld iets wil doen aan diverse (Europese) subsidies waardoor Europa geen concurrentievoordeel meer heeft waardoor mensen in arme landen makkelijker armoede kunnen ontstijgen wat maakt dat de noodzaak tot migratie vervalt.
Dat gezegd hebbende, het idee dat je daarmee de 'noodzaak tot migratie' laat verdwijnen komt op mij naïef over. Ik bewonder je optimisme maar vooral in Afrika is zoveel corruptie, nepotisme en groeide invloed van China en Rusland dat deze welvaart slechts een beperkte elite zal bereiken. Voor grote groepen blijft Europa met z'n verzorgingsstaat en relatief goed verzorgde opvang een verlokkelijk vooruitzicht.
Los daarvan lost dat de acute problemen niet op, één derde van het personeel zit ziek thuis. Het systeem is onhoudbaar, draagvlak verdampt en de door vluchtelingenwerk aangespannen rechtszaak kan het laatste zetje geven.
Is dat niet precies de oorzaak van de onvrede?D-e-n schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:29:
Nogmaals: vraag is of asielbeleid met de SP zoveel zou verschillen van dat van de VVD. Ik denk het niet namelijk. Vergeet niet dat zelfs de PvdA gewoon meestemde met de vluchtelingendeal die GL weigerde.
Mensen heel goed beseffen dat SP en PvdA precies hetzelfde beleid uit zouden voeren, men van de VVD tenminste de harde Deense lijn had verwacht.
Wellicht. Maar wederom, links (PvdD) heeft tenminste een visie, of dat nou naïef is of niet (ik heb daar mijn twijfels bij), echter wil PvdD dus ook serieus klimaat ontwrichting aanpakken, wat rechts niet doet en wat voor nóg meer migratie gaat zorgen. Met jouw opvattingen ben je dus eigenlijk nog steeds beter af bij links (PvdD).hoevenpe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:48:
[...]
Vooropgesteld: dit plan klinkt reëel en kan daar in grote lijnen in meegaan. Eerlijker handel helpt de handelsbalans met die landen te verbeteren, kan op langere termijn welvaart brengen waar dat nu nog niet is.
Dat gezegd hebbende, het idee dat je daarmee de 'noodzaak tot migratie' laat verdwijnen komt op mij naïef over. Ik bewonder je optimisme maar vooral in Afrika is zoveel corruptie, nepotisme en groeide invloed van China en Rusland dat deze welvaart slechts een beperkte elite zal bereiken. Voor grote groepen blijft Europa met z'n verzorgingsstaat en relatief goed verzorgde opvang een verlokkelijk vooruitzicht.
Los daarvan lost dat de acute problemen niet op, één derde van het personeel zit ziek thuis. Het systeem is onhoudbaar, draagvlak verdampt en de door vluchtelingenwerk aangespannen rechtszaak kan het laatste zetje geven.
Wel een beetje grappig dat je dat zegt want wanneer er op andere terreinen hetzelfde wordt geroepen stoppen mensen de vingers in de oren en doen ze alsof alles hetzelfde kan blijven. We zijn in Nederland anno 2022 zo strontverwend dat we alleen realistische boodschappen willen horen als we er zelf geen last van hebben.
Er is zoveel meer onhoudbaar. Denk aan de vergrijzing en aan de personeelstekorten die daar deels mee samenhangen. Denk aan de inrichting van ons landschap en de rol van de boeren daarin. Denk aan twintig jaar afbraak van de publieke zaak.
Asiel is echt een peuleschil vergeleken daarbij maar toch wordt dat nu weer als hoofdzaak geframed terwijl partijen die al die andere punten aan de kaak stellen dan toch weer terzijde worden geschoven. Want denk niet dat JA21 of BBB hier ook maar iets gaan betekenen.
Dat hangt echt van de boodschap af, je hebt het over een groep die geen recht heeft op toeslagen en andere extraatjes. Bij inkomensreparatie buiten de pot pist omdat ze teveel verdienen en vaak te conservatief zijn voor de meestal progressieve linkse boodschap.alexbl69 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:59:
Nu ook de middeninkomens in de problemen komen zal een grotere groep mensen openstaan voor die boodschap.
Waarom zou je van een partij die al decennia de macht heeft en dus ook een hele stevige vinger in de pap heeft wat betrekt migratie en immigratie, opeens een 180-graden-draai verwachten?hoevenpe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:53:
[...]
Is dat niet precies de oorzaak van de onvrede?
Mensen heel goed beseffen dat SP en PvdA precies hetzelfde beleid uit zouden voeren, men van de VVD tenminste de harde Deense lijn had verwacht.
Even snel gekeken, en de afgelopen 30 jaar had de VVD meer dan 20 jaar [ik kom op 22 jaar, ongeveer] regeringsdeelname.
Sowieso blijf ik het bizar vinden om te doen alsof migratie het grootste probleem is anno nu. Dat dat frame zo effectief is echt bijzonder.
Het verschil is imo dat in het ene geval met passiviteit de status-quo nog relatief lang voortgezet kan worden, bij het COA is de situatie dusdanig acuut dat over een paar weken er niets meer te schuiven valt.D-e-n schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:01:
Wel een beetje grappig dat je dat zegt want wanneer er op andere terreinen hetzelfde wordt geroepen stoppen mensen de vingers in de oren en doen ze alsof alles hetzelfde kan blijven.
Dan kun je net zo goed PvdA of SP stemmen toch? Dan heb je in elk geval kans dat al die andere problemen wel aangepakt worden. Als alleen de asielproblematiek nog over blijft zouden we gezegend zijn.hoevenpe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:53:
[...]
Is dat niet precies de oorzaak van de onvrede?
Maar Denemarken is wel de fetisj van links bashend Nederland aan het worden lijkt het? "Denemarken" is het magische antwoord in elke asieldiscussie tegenwoordig.
Ligt het wellicht niet wat complexer? Kun je de Deense situatie wel met Nederland vergelijken? Wat doen de Denen exact? Waarom daalt de instroom in de praktijk exact? En gaat het in de praktijk niet allereerst om handhaving en uitvoering?
Dit topic is gesloten.
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland