siggy schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:28:
[...]
Dat is dus het probleem, want dat betekent dat feiten er niet meer toe doen en dat het alleen nog maar om de subjectiviteit van die feiten gaat. We constateren X, maar groep A is het er niet mee eens. Dan gaan je een discussie over feiten aan ipv te discussieren wat er met de constatering gedaan moet worden. Zo 'voelt' het voor mij.
nee, dat is een verschil.
Kort gesteld: dat er geen stoep voor mijn huis ligt is een feit. Dat ik een probleem heb omdat er geen stoep voor mijn huis ligt is een ervaring die ik heb dankzij de vaststelling.
Dat stikstofneerslag de huidige balans binnen natuurgebieden veranderd is een feit conform de wetenschap. Of 'ik' dat zie als een probleem is een heel andere discussie. (in dit geval is het antwoord trouwens vrij simpel dat we afspraken hierover hebben gemaakt binnen de EU, dus ongeacht hoe 'ik' dat feit ervaar, hebben we er iets aan te doen).
Feiten doen er dus zeker wel toe (of zoudne ertoe moeten doen), maar het is moeilijk om universele problemen neer te zetten die de politiek maar moet oppakken. Dan ga je uit komen bij vertegenwoordiging.
Scherp gesteld: de gemiddelde CDA-er vind het niet zo erg dat er veel natuurschade is door intensieve veeteelt. Een pandemie lossen we wel op met vaccinaties. PvdD wijst erop dat de meeste pandemieen ontstaan door zoönose, wat weer een veelvoorkomend ding is door intensieve veeteelt, dus dat het slim is om te stoppen met intensieve veeteelt, ook omdat het immense schade aan de natuur aanbrengt.
Het zijn twee geheel verschillende werelden, waarbij de gekozen oplossing bepaald gaat worden door hoe mensen kiezen om zich te laten representeren in de landelijke politiek. De zittende partijen zijn er al wat jaren misbruik van aan het maken dat we echter op elk probleem lijken te happen, zonder te kijken waarom er geen bal aan gebeurt en of afspraken wel worden gevolgd. Dat straf je normaal af door gewoon niet meer te stemmen op die partij, maar dat is een moeizaam proces omdat veel kiezers blijkbaar het probleem niet ervaren/zien of hun huiswerk niet doen (doet deze partij wel wat ze zeiden dat ze zouden doen).